Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Absurde regel KNVB kost Willem II mogelijk plek: 'Dit kan natuurlijk niet'

Laatste update:
/

FC Groningen en Willem II staan met nog één speelronde te gaan exact gelijk. Beide teams verzamelden net zo veel punten en ook het aantal doelpunten voor en tegen komt precies overeen. Mocht dat zondag zo blijven, dan eindigt FC Groningen op plaats acht en Willem II als nummer negen. De reden: de alfabetische volgorde.

Louter omdat de F eerder komt dan de W, krijgen de Groningers dan de achtste plek toebedeeld. Coach Jurgen Streppel van de club uit Tilburg kan er wel om lachen. "De KNVB moet dit maar even aanpassen", zegt hij in gesprek met Omroep Brabant. "Want dit kan natuurlijk niet. Onderling resultaat zou eerlijk zijn."

Dat maakt overigens geen verschil, aangezien Willem II twee keer van FC Groningen verloor. Ook dan zou Streppels elftal dus als nummer negen eindigen. De Tricolores doen er dus goed aan om hun laatste duel, tegen SC Cambuur, te winnen. Als FC Groningen dan morst bij NAC Breda, eindigt het alsnog op de achtste plek. "Dat zou geweldig zijn", aldus Streppel.

Willem II gaat als ... eindigen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waarom niet gewoon een beslissingswedstrijd? Lijkt mij veel eerlijker dan deze belachelijke regel.

15 mei 2015 om 16:15

Dan lijkt me onderling resultaat beter. Anders moet je voor de play offs nog een extra wedstrijd inlassen. Niet echt handig

15 mei 2015 om 16:23

Ookal ben ik willem II suporter vind ik idd onderling resultaat ook eerlijker, op alfabet is echt belachelijk

15 mei 2015 om 16:51

Willem II en Groningen spelen beiden toch geen play-offs, dus dat maakt niet uit.

15 mei 2015 om 17:06

Voor de tv-gelden maakt dat wel uit.

15 mei 2015 om 16:20

helemaal mee eens

15 mei 2015 om 16:44

Onderling resultaat of aantal overwinningen lijkt me ook een veel beter idee.

15 mei 2015 om 16:47

Het is misschien niet eerlijk. Maar het is voor de competitie al bepaald dat deze regel van toepassing is, sterker nog die is al decennia van toepassing. Ergens vind ik dat achteraf geklaag altijd onzinnig. Beide clubs zijn bij aanvang akkoord gegaan dusja.

15 mei 2015 om 16:53

achteraf "geklaag" is helemaal niet onzinnig. Ieder systeem heeft zijn fouten. Als je die onderweg tegenkomt is het juist goed dat dit gemeld word, dan kan het systeem weer verder geperfectioneerd worden. Ik vind het overigens wel vreemd dat het niet gelijk op onderlinge duels is ingezet door de knvb.

Zou dit trouwens ook gelden voor het kampioenschap of de 2e plek? Had de reacties van de feyenoorders wel willen lezen als ajax kampioen was geworden door deze regel bij een gelijke stand en gelijk doelsaldo.

Hij heeft opzich wel een punt.
uiteindelijk maakt het niets uit in dit geval maar kan me voorstellen dat het anders kan uitpakken.
Dan is dit best lullig. zeker in de tijd dat TV gelden aan de hand van eindklasseringen worden uitgekeerd.

Dit stond een aantal dagen geleden toch ook op voetbalzone?

15 mei 2015 om 16:13

Dat facht ik ook idd

15 mei 2015 om 16:19

Dit is een reactie op het eerdere bericht door de trainer van Willem II.

Ik neem aan dat de g als eerste letter word gerekend bij groningen

15 mei 2015 om 16:15

Maar ook de G komt voor de W he?

15 mei 2015 om 16:34

De clubnaam is FC Groningen, duidelijk dus dat de F dan als eerste letter wordt gerekend.

De KNVB kan dan beter de onderlinge duels als reden geven. Dat is immers ook in het voordeel van Groningen.

De oplossing zou vrij simpel kunnen zijn. Gewoon beiden ploegen (willem II en Groningen) op de 8e plek laten eindigen en de volgende de 10e plek geven. Ik kan mij herinneren dat er tijdens de OS er wel eens twee mensen in dezelfde sporttak allebei een bronzen plak kregen. Dus waarom niet in het voetbal? En wanneer het om een Europese plek gaat beiden speciaal voor die plek nog een keer twee keer tegen elkaar laten spelen. Maar de plek in de eindklassering laten staan. Tenslotte hebben beiden die gewoon verdiend!

15 mei 2015 om 16:21

Tsja, en als het gaat om een play-off plek? Dan twee keer tegen elkaar voor de play-offs? Dat gaat helaas echt niet werken...

15 mei 2015 om 16:29

Dat maakt het ook ingewikkelder. Ik ben ook geen voorstander van zo een play-off. Gewoon afschaffen die handel. Alleen de nacompetitie is interessant en wel zo eerlijk. Een team die heel het jaar goed presteert verdiend gewoon Europees en moet niet afhankelijk zijn van de vorm van een paar weekjes. Het heeft ook iets oneerlijks.

15 mei 2015 om 19:04

Wat betreft de verdeling van TV gelden zou dat een optie zijn. Gewoon beide evenveel. Echter als er een playoffplaats bij komt kijken, of zelfs een kampioenschap of directe degradatie, dan is dat natuurlijk geen oplossing. Dan moet er dus gekeken worden naar andere zaken en als t echt niet anders kan (als onderling resultaat ook gelijk is), dan maar kijken of er een beslissingswedstrijd kan plaatsvinden.

Het lijkt me trouwens ook een leuke om zoiets te baseren op de hoogte van de bezettingsgraad van het stadion, of iets anders waarbij de supporters ervoor kunnen zorgen dat hun club een plaats hoger eindigt.

In dit geval gaat willem II toch nog steeds mee doen met de play offs. Omdat groningen via de beker al europees voetbal heeft?
Of mis ik iets?

15 mei 2015 om 16:20

Nee. Want Groningen staat niet op de play-off plek. Dat zijn de plekken 4 t/m 7. En Zwolle staat 7e. Als Groningen 7e stond en Willem II 8e zou Willem II wel mee doen aan de play-offs.

15 mei 2015 om 16:23

@shiney

Maar Groningen heeft toch sowieso recht op Europees aangezien zij de beker in bezit hebben?

15 mei 2015 om 16:54

@steven West

Groningen heeft inderdaad Europees voetbal via de bekerwinst. Maar het ging er over dat als Zwolle de beker zou winnen, hun play-off plek zou komen te vervallen. Want Zwolle staat 7e, wat dus genoeg is voor deelname aan de play-off voor Europees voetbal.

15 mei 2015 om 19:20

Het is Shiny, niet Shiney.

Groningen komt in de groepsfase van de Europa League en plek 4 tm 7 doen mee aan de playoffs. Willem II grijpt er naast.

15 mei 2015 om 16:22

@ Dutch

Nou dan is er helemaal geen probleem. Gewoon beiden dus op de 8e plek laten eindigen en ook zodanig de betreffende bedrag die erbij hoort uitkeren aan beiden. De Knvb krijgt genoeg geld binnen dus dat mag dan ook geen probleem zijn.

15 mei 2015 om 19:05

Of de bedragen van plek 8 en 9 bij elkaar optellen en delen door 2, zodat ze allebei evenveel krijgen.

15 mei 2015 om 16:22

Ja je mist iets.
Plaats 4 tm 7 spelen voor de play offs omdat Groningen als bekerwinnaar daar bj staat.
Als Pec had gewonnen gingen de play offs tussen de nr 4 5 7 en 8

Even kortstondig de naam naar II Willem veranderen.

15 mei 2015 om 17:26

Ook de I staat achter de F in het alfabet.

15 mei 2015 om 17:44

Je hebt gelijk, 2 Willem moet het worden

Van te voren moet er een duidelijk redelijk reglement zijn en dat is dit niet.
Sportieve prestaties ga je niet langs alfabetische zaken leggen.
Zo meet je niet...dit is Middeleeeuws.
Wederom heeft de Knvb haar zaken niet goed voor elkaar.
Als het om uitzonderingen gaat, is de Knvb niet klaar.
Een beslissingswedstrijd vind ik een prima alternatief

Maar Willem II wint gewoon van Cambuur en Groningen laat een punt liggen tegen Nac.
Dan komt de Knvb weer goed weg.

15 mei 2015 om 16:27

Of andersom, Cambuur wint en Groningen pakt een punt.

15 mei 2015 om 17:01

Of niet

15 mei 2015 om 19:05

Als iemand een doelpunt meer maakt dan de ander, dan kan het al opgelost zijn.

Ik vraag me af of zo'n regel ook geldt als het om een kampioenschap gaat. Als dat het geval is moet dit bedacht zijn door een ajacied binnen de knvb. Dat kan haast niet anders.

15 mei 2015 om 16:29

Haha ja die zitten dan altijd goed met of AFC Ajax of Ajax.
Blijft wel apart dat je na 34 wedstrijden "afgerekend" wordt op de naam van je vereniging.

15 mei 2015 om 20:41

Totdat het tussen Ajax en ADO zou gaan....

15 mei 2015 om 16:32

Nou je club moet dan maar snel zijn naam wijzigen in AA Feyenoord.

15 mei 2015 om 17:14

Anonieme Alcoholisten Feyenoord, ik zou er nog een a bij doen.

Ontopic: gezien onderling resultaat ook in Gronings voordeel is gewoon deze regel dit seizoen laten en volgend jaar onderling resultaat laten gelden. Als zelfs dat gelijk is desnoods een muntje opgooien.

15 mei 2015 om 19:06

Aargh Feyenoord kan natuurlijk ook altijd nog.

15 mei 2015 om 19:42

Nee een Hagenees heeft dit bedacht.

Ik ben benieuwd wat de Knvb had gedaan als dit om het kampioenschap zou gaan. Is natuurlijk een belachelijke regel. Zouden we volgend seizoen wat naamsveranderingen tegemoet gaan zien?

Dit kan toch flink wat centjes schelen. Rare regel eigenlijk. In verband met de planningen zal het onderlinge resultaat in zulke gevallen de uitslag moeten bepalen. Zie het al voor me als dit om de titel ging :P

Alfabetische volgorde is al een hele oud regel. Hoezo ineens oneerlijk? Iedereen wist dit al.

15 mei 2015 om 16:56

Nou, bijna niemand was hier van op de hoogte hoor. Daarom dat er ook verbaasd wordt gereageerd door velen. Belachelijke regel natuurlijk ook. Onderling resultaat zou hier altijd boven moeten staan.

wat een dom artikel en domme poll VZ! als groninge en willem 2 winnen wordt Cambuur achtste en gaat het om plaats 9 en 10.

15 mei 2015 om 16:56

grunn en willem 2 verliezen bedoel ik.

15 mei 2015 om 16:57

Je hebt inderdaad gelijk. In theorie zou Willem II zelfs nog als 12e kunnen eindigen, als ook Twente en Utrecht hun wedstrijd winnen.

15 mei 2015 om 17:29

Ja, alleen praten we hier over de theoretische situatie waarin zowel Groningen als Willem II hun laatste wedstrijd met exact dezelfde score winnen. Dan pas ontstaat dit probleem echt. Dus je zeurt in principe nu puur om te zeuren eigenlijk.

Waarom is er (op de mobiel tenminste) geen optie in de poll voor 10e? Als Cambuur nou wint komt Willem 2 op de 10e plek. En Cambuur die thuis wint van Willem 2 is niet echt een onmogelijke taak dacht ik...

Dit is lachwekkend amateuristisch natuurlijk. Kijk dan, als het onderling resultaat gelijk is, wie in onderlinge wedstrijden het meeste uitdoelpunten heeft gemaakt, en geef die ploeg plaats acht. Als dit ook niet voor een beslissing zorgt, dan kun je nog kijken welke ploeg in totaal het meeste uitdoelpunten gemaakt heeft. Als dat ook niet voor de beslissing zorgt, kun je kijken hoe het onderling resultaat tegen het linkerrijtje was: de beste van de twee in dat opzicht krijgt dan plek acht. Als dit ook niet werkt, de top-X ploegen zo kiezen dat er dan een van de twee als betere uitrolt.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Daarom word ajax zo vaak kampioen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren