Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Hanegem: ‘We worden beloond, maar Feyenoord krijgt een boete’

Laatste update:

Dankzij een hoge klassering in het Fair Play-klassement krijgt Nederland een extra ticket voor de komende editie van de Europa League. Het extra ticket geeft recht op deelname aan de allereerste voorronde, die al vroeg in het seizoen gepland staat voor 2 en 9 juli. De ploeg die bovenaan staat in het Nederlandse fair play-klassement komt in aanmerking voor het ticket.

/

Willem van Hanegem vindt de beloning voor sportief spel maar niets. “Ik zou zo'n fair play prijs niet willen winnen. Daar voetbal ik niet voor. Het is ook zo tegenstrijdig als wat", zo stelt Van Hanegem in het Algemeen Dagblad. "Aan de ene kant worden we beloond omdat we ons zo netjes hebben gedragen, maar aan de andere kant krijgt Feyenoord een hoge boete omdat er een paar supporters een opblaasbanaan bij zich hadden. Belachelijk.”

“Daar klopt helemaal niets van. De FIFA doet met die Joseph Blatter rare dingen, maar de UEFA kan er ook wat van.” Van Hanegem betreurt dat laagvliegers als Excelsior en Go Ahead Eagles de kans hebben om Europa in te gaan, maar nog erger vindt hij het dat FC Twente vriendelijk bedankt. “Dan hebben we het wel over een club die aan het begin van het seizoen juist als doel had om Europees voetbal te halen. Zo is het dus gesteld met ons betaald voetbal. Professioneel? Amateuristisch is het!."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kan iemand me uitleggen waarom Twente bedankt voor de EL?

11 mei 2015 om 10:43

Staan er financieel zo slecht voor dat ze hebben bedankt voor Europa

11 mei 2015 om 10:49

Neen, ze hebben bedankt omdat er mogelijk Europese sancties dreigen mocht Twente de financiën niet op krijgen (als in uitsluiting deelname, boete's).

11 mei 2015 om 10:55

Ja, dus omdat ze er financieel slecht voor staan.

11 mei 2015 om 10:43

Geen geld voor de voorrondes. Eerste voorrondes kosten geld en pas als je daar doorheen komt levert het pas wat op. Eigenlijk dus verstandig dat ze het risico niet nemen met de huidige financiÄ—le situatue

11 mei 2015 om 10:45

Oke thanks! Wel een kromme regeling dan

11 mei 2015 om 11:02

Nee, Twente is bang dat het niet kan voldoen aan de eisen van de Uefa en dat bij aanvraag van een Europese licentie ze zich dan moeten terugtrekken met een boete/uitsluiting tot gevolg.

11 mei 2015 om 11:29

Klopt niks van wat je zegt, LFC damien
Lees maar wat Dd28 schrijft dat is de daadwerkelijke reden.

11 mei 2015 om 10:45

Vanwege het financiele plaatje. Voorrondes europa league kosten veel geld en daar kan Twente op dit moment niet aan voldoen. Vanwege de ffp regels die er zijn opgesteld.

11 mei 2015 om 10:46

Omdat de europese inspectie dan hun financiële huishouding onder de loep gaat nemen en dan raken ze wellicht de licencie kwijt waardoor ze nog verder van huis zijn...

11 mei 2015 om 10:47

Nou het geld puilt daar uit dat is niet meer normaal, insiders vertelden dat het net Dagobert Duck zijn kluis leek in het pand en dat die miljoenen van de Uefa het zouden doen overlopen, lijkt me logisch dat ze dan bedanken.

11 mei 2015 om 11:54

Eigen schuld dikke bult,heel terecht dat Twente niet mee kan doen. Zo zijn er veel clubs in Europa die eigenlijk niet mee zouden mogen doen. Fair play wat een onzin. Clubs die het financieel op orde hebben die moeten mee doen de rest moet maar zorgen dat het financieel in orde is. Maar die belangen worden terzijde geschoven in belang van het voetbal.

Helemaal eens met van Hanegem. Fair play prijs slaat natuurlijk helemaal nergens op. Moet niet willen dat Go Ahead of Excelsior Europa in gaan. Als ik de Knvb was zou ik de scheidsrechters van Go Ahead en Excelsior de opdracht geven iets strenger te fluiten, zodat PEC wint. Heb niks tegen deze clubs, maar voor het Nederlandse voetbal is het beter dat een subtopper/middenmotor Europa in gaat dan een degradatie kandidaat.

11 mei 2015 om 10:44

Ja, goed idee.
laten we wedstrijden gaan manipuleren, nota bene door de voetbalbond zelf.

Lekker toepasselijk ook, als je het over een fair play-prijs hebt.

11 mei 2015 om 10:49

Volgens mij wordt het wel mee berekend.

11 mei 2015 om 10:57

Telt wel mee, elk jaar is het land met een fairplay ticket de lul.

11 mei 2015 om 11:16

De bovenste drie landen.
Het bestaat 20 jaar en Nederland heeft nu 2 van de 60 mogelijkheden benut. Nederland doet het in het algemeen dus niet zo goed in de fairplay. En de straf voor de banaan van Feyenoord viel toch mee? Met straffen wegens het thuis publiek hebben de andere club's ook te maken.
Feyenoord wordt beboet en een ander beloont volgens de sportieve regels. Daar is niks krom aan. Daarom is het ook een uitspraak van de Kromme.

11 mei 2015 om 11:36

Uitgaande van jou berekening 60 plekken (al kun je maar 1 plek in beslag nemen dus voor mij blijft het maar kans op 20 plekken). Als je uitgaat van de 54 bonden die er zijn aangesloten bij de uefa betekent het dat elk land gemiddeld net1 x een ticket had kunnen hebben. Dan is NL idd slecht in dit klassement met 2 deelnames.. wat een domme conclusie eerlijk gezegd.

11 mei 2015 om 11:47

"al kun je maar 1 plek in beslag nemen dus voor mij blijft het maar kans op 20 plekken"

"als je uitgaat van de 54 bonden die er zijn aangesloten bij de uefa betekent het dat elk land gemiddeld net1 x een ticket had kunnen hebben"

Er worden al 20 jaar 3 fair play-plekken verdeeld, maar volgens jou is de kans toch 1 op 20? En vervolgens had volgens jou ieder land gemiddeld net 1 keer een ticket kunnen hebben.

En dan noem jij de conclusie van vierdag dom? Serieus?

edit: even nagekeken hoe het zit,de cijfers zijn overigens sowieso anders: tot 2009 werd de winnaar van het klassement beloond, en de andere twee plekken geloot ( uit de landen bovening het klassement) . Vanaf 2009 geldt dat de nummers 1,2, en 3 de plekken krijgen.

Ook niet ieder land komt in aanmerking, want er is een gestelde eis in het aantal gespeelde wedstrijden.

Als je tenslotte gaat kijken welke landen hoe vaak de prijs hebben gewonnen, doet Nederland het niet echt heel geweldig nee, als het het vergelijkt met bijvoorbeeld Noorwegen (12 keer, Zweden ( 9 keer) of Finland ( 8 keer). In Scandinavie wordt blijkbaar beduidend meer "fair" gespeeld.

Hij zou zo'n prijs niet willen winnen, maar vind het dan weer gek dat Twente vriendelijk bedankt. Ik weet dat het om verschillende redenen is, maar wel een beetje hypocriet van Willem zelf niet waar?

11 mei 2015 om 10:46

Ik zie niet wat er hypocriet aan is? Je geeft het zelf al aan: Twente bedankt niet om de reden waarom Willem hem niet zou willen winnen.

Tja, Willem. Blijkbaar wil de Uefa niet een heel land straffen voor wat de supporters van 1 ploeg uithalen.

Ik kan me daar best in vinden eigenlijk.

Of je er blij moet zijn dat er een extra ploeg Europa ingaat is een tweede overigens, maar dat is wat anders.

11 mei 2015 om 10:52

Pcies, maar Willem moet toch Feyenoord een beetje verdedigen he
mbt de extra ploeg, volgens mij (hierboven ook door Hangover geschreven) telt de fairplayploeg niet mee voor het puntenklassement als extra team, dus kun je er alleen maar 'extra' punten mee verdienen als het team wel ver komt...

Mss ter verduidelijking: NL heeft 5 ploegen die zich via de reguliere competitie kwalificeren, dus alle behaalde punten worden gedeeld door 5. Door de toevoeging van de fairplayploeg speelt Nederland effectief met 6 ploegen Europees, terwijl het aantal behaalde punten nog steeds door 5 wordt gedeeld.

11 mei 2015 om 13:07

Dat zou dan nieuw zijn, want toen Twente die plek kreeg telde hun deelname wel mee in het aantal clubs waardoor het aantal punten gedeeld werd.

11 mei 2015 om 13:20

ben even gaan zoeken (had ik mss even bij voorbaat moeten doen ;) maar telt idd gewoon mee voor het aantal deelnemende teams

http://www.hypercube.nl/nl/over-ons/nieuws/de-invl...

Nee Willem, wat pas ironisch is dat Nederland als land in opspraak is gekomen door de vernielingen in Rome en wel als land aangewezen wordt als meest sportief.

Snapt Willem nou werkelijk niet dat de fairplay prijs zich op het veld afspeelt, en de boete voor Feyenoord daar buiten?
En dat in 1 zin.... jeetje

11 mei 2015 om 11:19

Spreekkoren van het publiek tellen zeker mee. Maar 1 wedstrijd met een banaan maakt op alle wedstrijden bijna niks uit.

11 mei 2015 om 11:19

Misschien moet je nog even nakijken op basis van welke punten het fair play-klassement wordt samengesteld. Dan zal je zien dat je opmerking nogal dom is.

11 mei 2015 om 11:43

Heb het even gekeken en had het toch bij het verkeerde eind inderdaad, excuus. Echter is deze invloed te verwaarlozen omdat er per wedstrijd wordt gemeten.
1x exceptioneel wangedrag door supporters staat gelijk aan 2-4 gele kaarten over het hele seizoen.

Van Hanegem is ook alleen maar aan het azijn zeiken zeg.
De twee situaties hebben helemaal niets met elkaar te maken.

en weet iemand of Vitesse wel aan deze Uefa eisen kan voldoen?

11 mei 2015 om 11:40

Vitesse kan dat nog net. Mijn club probeert elk jaar de centen bij elkaar te rapen om dus nog net boven de rode streep te eindigen. Daarom ook elk jaar het verkopen van spelers ( bony, van ginkel en nu Propper en veijnovic) en het salaris plaffon aanpassen.

Dus met ander woorden doet een club als Vitesse er alles aan om wel europees te kunnen spelen. Waar dus andere clubs het niet eens willen/kunnen!!!
Zoals Willem zegt, compleet van de zotte!

Een club als Twente moet je per direct een niveau lager zetten. Wat heb je aan een competitie als een club of meerdere niet eens willen spelen om de prijzen?! Spelen voor spek en bonen doe je maar op het schoolpleintje maar niet waar miljoenen euros in omgaan en andere clubs wel graag wat willen winnen.

Denk dat dit ook vooral de frustratie is van van Hanegem in dit stuk. Het bekrachten met het verhaal van die opblaas banaan is onzin.

Off:
Is het niet verstandig dat de Knvb aangeeft bij de uefa dat nummer 1 van de fairplay lijst al Europees gaat spelen, en ze deze ticket dan willen gebruiken voor de nummer 4 van de competitie ranglijst?
Want Exelcior in europa betekend nog minder punten voor Nederland! en nog 2 plekken zakken en onze kampioen moet zelfs voorronde CL spelen.

11 mei 2015 om 11:38

Helemaal mee eens. De punten van Nederland worden verkloot door Twente.

11 mei 2015 om 11:44

Indirect zeker weten. Kan me nog een geintje van Twente herinneren een jaar of 3 geleden, tegen een duitse club dat Twente met een half 2e op de proppen kwam.
Ze gaven toen aan de Europa cup niet zo serieus te nemen en vol gingen voor de competitie ( zelfde verhaal als pas geleden in de competitie dat ze vol voor de knvb beker gingen ).
Knvb moet hier echt stappen gaan ondernemen. Want als je dit accepteert dan speel je over 10 jaar met 18 clubs waarvan er maar 6 europa in willen en de rest geen zin heeft!!

11 mei 2015 om 11:55

Twente staat 46ste op de Europese ranking. Vitesse 166ste...
De punten worden verkloot door Vitesse

11 mei 2015 om 11:59

zucht, waarom dit spookbeeld steeds weer naar boven komt. twente speelde met maar 2 andere spelers in de basis de uitwedstrijd tegen schalke. Kwam zelfs met 0-1 voor alleen had het de pech dat Jhuntelaar het op zijn heupen kreeg.

11 mei 2015 om 12:38

Het gaat mij niet om op welke plek je staat, meer om of je graag wilt. Dus je best doen. En dat doet Twente niet.

Want uit eindelijk verkloten we het allemaal gezien de snelle uitschakelingen.

11 mei 2015 om 12:47

Dus haal je er een loos argument bij van 1 wedstrijd tegen Schalke 5 jaar geleden, waarbij John niet werd opgesteld omdat hij niet geheel wedstrijdfit was?

Volgens mij is in tussentijd niemand meer van die spelersgroep over, is die coach weg en het halve bestuur al opgestapt.

Als je doelt op het "niet graag willen" vanuit de Fairplay: zie onderstaande reactie (#47)

11 mei 2015 om 11:51

Heb je ook maar iets gevolgd van Twente de afgelopen tijd?

Door het wanbeleid door Munsterman en co zitten we flink in de financiële shit. Ook nu nog komen er lijken uit de kast. Door de financiële malaise is de kans groot dat Twente die licentie niet eens krijgt. En áls ze die al krijgen maken ze kans op het intrekken van de licentie over de komende 3 jaar. De wil is er absoluut, maar laten we nu niet nog meer gaan gokken en verliezen. Dat heeft de laatste jaren niet goed uitgepakt.

Wat je off betreft, die is uiteraard lachwekkend. Het team dat zich voorbeeldig gedraagt verdient het.het heet immers fairplay klassement. Zij hebben dit gepresteerd en niet de nummer 4.

11 mei 2015 om 12:43

Ik weet hoe het zit bij Twente en ben op de hoogte hiervan. Maar als een club niet eens een ticket accepteert of niet kan accepteren om Europa in te gaan, dan hoeven ze van mij niet meer mee te doen in de competitie. Want Twente doet mee voor spek en bonen!! En dat vind ik zwaar amateuristisch.

Het verhaal over fairplay is toch lachwekkend. Exelcior staat geloof ik 6e in dit klassement. En die gaan aan de haal met deze ticket.
Dus als je zoals Twente voor spek en bonen gaat voetballen, en dus geen kaarten pakt. Wordt je nog beloond om europa in te gaan ook!!

11 mei 2015 om 12:49

Wanneer je geen licentie krijgt, is het moeilijk meedoen. Vind je niet?
Je bent blijkbaar niet echt op de hoogte...

11 mei 2015 om 19:07

Het lijkt me eerder zeer begrijpelijk dat Twente het financieel weer op de rit wil krijgen. In principe is Europees spelen voor veel clubs een grote financiële last, vooral als je niet al te ver komt.

Ach ja, wel mooi dat Excelsior en GAE mogen dromen van Europees, al is het via de kromme Fairplay route. GUn het die supporters wel, ook eens zo'n mooi tripje.

De Fair Play-ranglijst is om eerlijk spel en goed gedrag te stimuleren. Het is denk ik ook om spelers het goede voorbeeld te laten geven aan supporters. Daar kun je toch niet tegen zijn? Het wangedrag van de Feyenoordsupporters toont juist aan dat dit soort initiatieven blijkbaar nodig zijn.

Dat een club als Excelsior (of Go Ahead) nu toevallig door het financiele wanbeleid van FC Twente mogelijk Europa in gaat, dat moeten we maar zien als 'mooi meegenomen', leuk voor die clubs. Je kan zeggen dat de grotere clubs eigenlijk hun zaken niet goed op orde hebben. Je zou normaal gesproken bijvoorbeeld verwachten dat de grotere clubs, met al hun kwaliteit op het veld, minder kaarten zouden hoeven te pakken. Dat het omgekeerde blijkbaar het geval is, is eigenlijk erg raar. En dan ook nog het financiele wanbeleid bij Twente, tsja... Voor het Nederlandse voetbal zonde dat er nu geen kansrijkere clubs Europa in gaat, maar geef het Fair Play-klassement daar dan niet de schuld van.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren