Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Nederland krijgt door Fair Play extra ticket voor Europa League

Laatste update:

Nederland krijgt volgend seizoen een extra deelnamebewijs voor de voorronde van de Europa League. Dat meldt de Europese voetbalbond UEFA via de officiële kanalen. Nederland is als eerste geëindigd op de Fair Play-ranking en krijgt, net als Engeland en Ierland, een extra deelnamebewijs voor het tweede clubtoernooi van Europa.

/

Volgens de UEFA moet het deelnamebewijs voor de voorronde van de Europa League gaan naar de ploeg die in de hoogste divisie bovenaan het Fair Play-klassement is geëindigd. In Nederland voerde FC Twente die ranglijst tijdens de winterstop aan. Als dat aan het einde van het seizoen nog zo is, mag FC Twente dus Europa in. Het is echter nog maar de vraag of FC Twente het ticket zal accepteren, want de Tukkers kampen met financiële problemen en zien mogelijk af van Europese deelname.

FC Twente deelde tijdens de winterstop de bovenste plek van de Nederlandse Fair Play-ranglijst met Ajax. De Amsterdammers zijn echter al zeker van de tweede plek in de Eredivisie en dus deelname aan de voorronde van de Champions League. AZ, FC Groningen en PEC Zwolle volgden destijds op de ranglijst. FC Groningen krijgt het ticket in ieder geval niet, omdat de Trots van het Noorden door bekerwinst al zeker is van het hoofdtoernooi van de Europa League.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
8 mei 2015 om 12:41

ik denk niet dat het punten kost als je er al snel uitgaat, denk eerder dat het punten oplevert. Bekijk het positief, we gaan nu met extra teams Europa in - meer inkomsten - meer mogelijkheden om duurder + betere spelers vast te leggen (bovendien vinden die het ook aantrekkelijk om Europa in te gaan) - is goed voor de Nederlandse competitie....

8 mei 2015 om 12:43

Heeft alleen maar nadelen, punten worden nu door 7 gedeeld ipv 6 en geloof nooit dat we zoveel meer wedstrijden winnen. Net als 2 of 3 jaar geled3n is dit alleen maar klite

8 mei 2015 om 12:50

Natuurlijk kost het je punten als je er snel uit ligt. Alle punten die door de nederlandse clubs behaald worden, zullen nu door 1 extra club gedeeld worden.

Simpel voorbeeld rekensommetje voor je 30pt behaald door 5 clubs = 6.0 pt Nl
Nu zou dat worden 30pt / 6 = 5.0 pt Nl

Het heeft dus alleen voordeel als deze club meer dan het gemiddelde aantal punten haalt.

8 mei 2015 om 12:51

Die keer ging FC Twente de eerste voorronde in en pakte best veel punten. Als nu bijvoorbeeld PEC of AZ dat ticket krijgt zullen ze in de eerste ronde tegen bv de nr 3 van Malta uitkomen, en de ronde daarna tegen FC Djurfajurniskupski of zo. Pas in de 3e voorronde zullen ze lastigere tegenstand krijgen, en in de 4e ronde al helemaal (zeker Pec, AZ kan nog wel eens geplaatst zijn). Dan heb je toch 3 rondes met een aantal zeges achter de rug, wat het gemiddelde opkrikt, in tegenstelling tot bv. FC Groningen dat door Aberdeen eruit werd geknikkerd, of FC Utrecht vs Differdange.

8 mei 2015 om 12:54

kost je wel punten want behaalde punten word gedeeld door het aantal deelnemers. zag net dat az bovenaan staat, laat vitesse de play offs dan maar winnen dan is het niet verkeerd. psv ajax feyenoord groningen vitesse az, ik zeg doen.

8 mei 2015 om 13:02

Het kost je wel punten als je er snel uit ligt want je punten worden gedeeld door het aantal clubs.. Hoe meer clubs er snel uit liggen hoe groter de deelsom wordt..

8 mei 2015 om 13:09

@l.cypher Clubs met een moeilijke naam kunnen ook serieus zijn hoor *ahum* Dnipro *ahum*

8 mei 2015 om 12:41

Het kost geen punten, het zou alleen maar extra punten kunnen opleveren met een beetje mazzel, toch?
Vind het sowieso lekker om die extra ticket te krijgen. Vind het leuk om te zien als er veel Nederlandse teams meedoen. Hopelijk gaan we de komende jaren weer eens wat presteren.

8 mei 2015 om 12:43

Kost wel punten Sjoerd. De totale punten worden door 6 gedeeld, inplaats van 5. Als deze deelnemer er gelijk uit ligt is dat wel erg zonde..

8 mei 2015 om 12:43

Het gaat ons wel degelijk punten kosten, omdat het aantal punten uiteindelijk gedeeld gaat worden door het aantal deelnemers.

8 mei 2015 om 12:46

Oke bedankt. Ik wist niet dat het aantal ook weer gedeeld werd.

Nou dan maar hopen dat de clubs hun best doen in Europa. Ik denk dat onze subtop best wat punten kan binnen sprokkelen in de Europa league. Zo slecht zijn ze nou ook weer niet.

8 mei 2015 om 12:49

Ligt eraan wie em krijgt. Als ze AZ of PEC daadwerkelijk toevoegen zou het nog wel eens wat kunnen gaan worden.

8 mei 2015 om 12:50

het kost wel punten voor Nederland zoals andere al vertellen.
kijk maar een keer op deze site
http://nlPUNTwikipediaPUNTorg/wiki/UEFA-co%C3%ABff... http://wwwpuntuefapuntcom/memberassociations/uefar... op de eerste site staat alles uitgelegd(alleen het schema van het aantal teams per land dat instroomt in verschillende voorrondes klopt niet meer)
tweede site de huidige lijst

8 mei 2015 om 12:54

Brakobama,

Het probleem is alleen dat dit op basis van fairplay is, en volgens mij gaat dat ticket naar FC Twente, aangezien we daar een flinke uitverkoop kunnen verwachten volgend seizoen, zie ik het niet heel positief in.

8 mei 2015 om 12:57

dit klopt Niet. De extra deelnemer aan de Europa League dmv het Fairplay klassement wordt niet meegeteld als extra deelnemer. De behaalde punten worden dus door 5 gedeeld terwijl er 6 ploegen meedoen. Deze Europese plaats kan dus alleen maar extra punten opleveren voor Nederland. Mocht de ploeg er meteen uitvliegen, kost ons dat niks.

8 mei 2015 om 12:57

Vergeet niet dat het relatief is, aangezien andere landen dan ook een extra ticket krijgen. Aan de andere kant zorgt ervoor als we minder punten halen dat er minder tickets voor europa te verdelen zijn, wat uiteindelijk dus weer tot een hogere ranking moet leiden als ik de beredeneringen hierboven moet geloven.

8 mei 2015 om 13:02

engeland heeft goede teams die punten scoren
ierland is geen bedreiging voor ons
rest van de landen krijgt geen extra ticket

8 mei 2015 om 13:03

een bron was idd handig geweest, blijkt nu dus dat je toch fout zat. Als az het fairticket krijgt lijkt me dat wel een goede zaak, hopen dat nederland weer eens een keer punten gaat pakken. psv in de cl en hopelijk dat ajax de cl ook kan halen. feyenoord az groningen en ik hoop vitesse of heerenveen via de play offs el in, lijkt me strak plan.

8 mei 2015 om 13:09

@ sero6

heb je toevallig ook een bron waar ik dat kan vinden
op de site van de uefa staat namelijk dat er in 2012/13(met de teams ajax, feyenoord, psv, az, heereveen, Vitesse en twente toen wel door 7 werd gedeeld

8 mei 2015 om 13:24

Ik zie nu idd dat wat ik zeg helemaal niet klopt. Meen me te herinneren dat dit zo was. Helaas. Dan is het idd maar de vraag of het positief voor NL is.

Het is komend jaar misschien wel een van de laatste keren dat we de kampioen rechtstreeks de CL in mogen sturen. Omdat na dit jaar 2 goede jaren wegvallen staan we daarna nog maar op een 15e plaats.

zie: http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/meth...
We moeten dus echt gaan presteren komend jaar in Europa anders gaan we Schotland achterna. Dat extra ticket helpt daar dus niet mee.

Persoonlijk ben ik voorstander van het invoeren van een soort van playoffs zoals in Belgie. Sinds daar de playoffs zijn ingevoerd doen de Belgische clubs het stukken beter in Europa en hebben ze ons bijvoorbeeld al ingehaald. Een Beneliga is natuurlijk ook een optie maar dat zie ik niet zo snel gebeuren...

Mijn excuses voor de verkeerde informatie!

8 mei 2015 om 13:41

Sero6,

Helaas heb je inderdaad geen gelijk

Dat invoeren van de playoffs zoals in België ben ik overigens zwaar op tegen. Ten eerste is het maar de vraag of het daardoor komt dat ze beter presteren. Ik zie geen reden waarom. Ten tweede is het zware competitie vervalsing door een deel van de wedstrijden veel zwaarder te tellen dan de rest van het seizoen. Je moet over het gehele jaar presteren en niet in een bepaalde periode. Dat systeem van Nederland van een paar jaar terug was ook al te idioot voor woorden. Dat was helemaal puur voor extra tv-gelden.

8 mei 2015 om 17:18

@frgiooo En als deze deelnemer verder komt dan een andere deelnemer, dan levert het punten op. Zie bijvoorbeeld een paar jaar geleden, toen Twente als FP-deelnemer de meeste punten pakte van alle NL clubs dat seizoen.

8 mei 2015 om 17:27

ach we zitten er allemaal wel eens langs.
je bent teminste niet iemand die hoog en laag blijft springen dat hij gelijk heeft terwijl het niet zo is

Das mooi nou hopen dat Utreg hem krijgt.

8 mei 2015 om 12:41

Die gaat naar Twente? Twente stond toch bovenaan?

8 mei 2015 om 12:46

Ja maar in de tekst stond al dat Twente het ticket waarschijnlijk niet gaat accepteren Odv.

Maar met Twente weet je het nooit inderdaad. Hebben ook voor hun vrouwentak weer iets verzonnen waardoor ze alsnog door kunnen gaan.

8 mei 2015 om 12:50

Tekst lezen is soms wel handig

8 mei 2015 om 12:59

als twente bovenaan eindigt zal er wss een inschatting qua spelersmateriaal gemaakt worden wat de kans op het behalen van de groepsfase is en aan de hand daarvan besloten worden wel of niet voor het ticket te gaan

een uitwedstrijd hoeft niet veel geld te kosten en een vroege start in de eerste voorrondes kan je je voorberieding op afstemmen en omheen bouwen en er zullen dan, helemaal als de twetnefans de club echt willen steunen steeds volle stadions met leuke recettes bij komen kijken, waardoor het toch al snel interessant kan worden

een voorbeeld, twente kan ook gewoon in bussinisclas of zelfs economy ergens heenvliegen, een goedkoop hotel of desnoods een jeugdherberg huren, dat scheelt al bergen met geld waardoor je veel sneller geld gaat verdienen

8 mei 2015 om 13:05

twente kan het beter niet accepteren, de selectie moet ook groter zijn en dat kost veel geld. de problemen die twente heeft kunnen er ook voor zorgen dat uefa twente de europese licentie afpakt dus dat risico gaat twente sws niet nemen.

8 mei 2015 om 13:08

Leuk en aardig maar tegen de nummer 3 van Kazachstan zal het stadion niet vol zitten. Ook niet half vol. Vorig jaar was een oefenwedstrijd tegen Bmg, toen zaten er 4000 a 5000 mensen maximaal, dat zegt wel genoeg lijkt mij.

Leuk en aardig met die jeugdherberg van je, maar het is zoveel meer dan alleen onderdak voor de spelers. Twente moet wel heel creatief omgaan met de omstandigheden om winst te halen uit de eerste 2 rondes.

8 mei 2015 om 12:56

Dat is toch die club die niet van Luxemburgers kon winnen? Alsjeblieft zeg...

8 mei 2015 om 13:33

Excelsior gaat hem worden.

Liever 5 teams, anders kost dat ons gegarandeerd punten.

8 mei 2015 om 12:55

Met vijf teams kan Nederland eindelijk goed gaan scoren in Europa en hebben de concurrerende landen onder NL geen voordeel meer. Fair Play klassement gaat dat weer overhoop gooien en Groningen gaat Europa al in.

8 mei 2015 om 12:59

Dat minder aantal teams komt vanzelf over een jaar als we komend jaar niet presteren.

Mooi, ik hoop dat Vitesse de play offs wint en dat AZ via fair play Europa ingaat. Met Ajax en PSV in de CL en Feyenoord, Groningen, Vitesse en AZ gaan er 6 ploegen Europa in die er wel wat te zoeken hebben.

8 mei 2015 om 12:42

inderdaad dirk

AZ zie ik als enigste die de hele kwalificatiereeks zie overleven tot ze in de groepsfase zitten

8 mei 2015 om 12:54

Off: Krijgt PSV meer punten als ze een potje in de CL winnen, dan Groningen die een potje in de EL wint?

8 mei 2015 om 12:59

nee

maar het is wel zo dat in de kwalificatie rondes voordat een team in de groepsfase komt de punten maar voor de helft tellen voor de coefficientenlijst

8 mei 2015 om 13:01

voor de teamranking wel,

voor het land worden elke speelronde alle punten opgeteld en dan gedeeld door het aantal deelnemers waarmee het land begon aan de europese campagnes

daarom kan dit ticket nederland veel punten kosten

8 mei 2015 om 13:20

Ik geef heereveen ook nog wel een kans om de kwalificatiereeks te overleven maar de andere teams in de play-offs die geeft ik inderdaad geen kans.

8 mei 2015 om 13:16

Ik geef je gelijk, mits Vitesse dan tijdig de selectie compleet heeft en niet tot na de voorronde hoeft te wachten op versterkingen uit Londen. Het is volgens mij al eens eerder het geval geweest dat ze daardoor met een relatief zwakke selectie een voorronde moesten spelen. Anders zie ik liever Pec de playoffs winnen en AZ via fair play klassement Europa ingaan.

8 mei 2015 om 15:19

Ik zie Vitesse alleen maar tegenvallen, persoonlijk zie ik liever Pec.

Mooi! Vraag me alleen af of de nummer 3 dan directe groepsfase krijgt, de nummer 4 voorronde en 5-8 play offs of dat het team op de nummer 1 spot bij het fair play klassement het ticket krijgt. In dit geval excelsior dus, gun het Europees ze van harte maar denk dat je meer kunt bereiken met mijn eerste gedachte.

8 mei 2015 om 12:40

De hoogste op de FairPlay-lijst die nog geen Europees ticket heeft.

8 mei 2015 om 12:45

Alleen beker winnaar krijgt direct groepsfase

8 mei 2015 om 13:36

Het is veranderd he.
Nummer 1 Cl
Nummer 2 Voorronde Cl
Nummer 3 Voorronde Europa league
Nummer 4t/m7 Play offs in eigen land en daarna plays offs voor Europa League
Bekerwinnaar Europa League

Groot nadeel. De ploeg die dit ticket krijgt begint in de eerste(!) kwalificiatieronde, maar telt wel volledig mee in de hele jaargang. Alle punten die de Nederlandse clubs halen moeten worden gedeeld door het aantal deelnemers, dus uiteindelijk houdt je door deze 'bonus' alleen maar minder punten over.

8 mei 2015 om 12:40

Ligt eraan. Als ze ver komen, winnen ze ook al punten in deze voorronde, lijkt me.

8 mei 2015 om 12:42

Alle punten in de voorronde tellen ook nog eens voor de helft mee, dus daar schiet je helemaal niets mee op. Hoe groot is bovendien de kans dat het team dat in ronde één begint bijvoorbeeld de groepsfase haalt?

8 mei 2015 om 12:44

@ Fdgaf

helemaal afhankelijk van de kwaliteit van het elftal.
een AZ of Vitesse heeft nog kan op tot de groepsfase te komen.
rest zijn allemaal vrij kansloos en die moeten dan zover mogelijk zien te komen op het puntenverlies te minimaliseren

8 mei 2015 om 12:45

Nouja, je komt natuurlijk ook mindere tegenstanders tegen in die voorrondes. Dus als een Twente of AZ gaat, is het zeker mogelijk.

8 mei 2015 om 12:53

twente gaat niet
geven ze in de tekst aan
tevens is het team van twente niet capabel genoeg op ver te komen naar mijn mening, AZ daarintegen wel(moet Vitesse de playoffs wel winnen)

8 mei 2015 om 17:24

@fdgaf Tot nu toe was die voor Nederlandse deelnemers 100% (alleen Twente heeft ooit via een FP-ticket meegedaan)

Twente staat nu achter Ajax tweede in het Fair Play klassement, dus grote kans dat zij het worden.

8 mei 2015 om 12:57

Ik weet dat de positie in het fair play klassement op een andere manier wordt opgemaakt, maar het zou toch wel een beetje gek zijn als een club die van de nationale bond zes punten aftrek heeft gekregen wegens zich niet aan de regels houden Europa in mag omdat het volgens de uefa zo'n voorbeeldige club is?

8 mei 2015 om 13:04

Nee, dat is niet gek. Dat is namelijk geen criterium voor het fairplay klassement.

8 mei 2015 om 13:31

En denk je dan niet dat een heroverweging van deze criteria niet op zijn plaats zou zijn?

8 mei 2015 om 13:48

Nee, het fairplay klassement is volledig gebaseerd op sportieve gronden. Dat wordt dus op het veld bepaald. Twente heeft de punten aftrekt en boetes gehad om hetgeen wat er mis gaat in de bestuurskamer.

8 mei 2015 om 17:01

Nee, dat denk ik niet Antonius.

8 mei 2015 om 13:11

Ik heb de huidige fair play ranking gezien. En als Fc twente niet europa in wil dan staat NEC 2e in die ranking en zouden zij Europa in gaan.

Weet iemand of het per se een eredivisie club van het afgelopen seizoen moet zijn?

8 mei 2015 om 13:30

Het moet inderdaad een club zijn die op het hoogste niveau uitkomt. NEC komt dus niet in aanmerking.

Niet gunstig. Gaat Nederland eerder de dupe van worden dan dat ze er echt iets aan hebben.

8 mei 2015 om 13:03

Club teams voetballen niet voor Nederland maar voor hun zelf. Hoevaak hebben we al gezien dat ze er na de winterstop er de brui aan geven en zich op de competitie storten. Twente en PSV stuurden B teams naar uit wedstrijden en Ajax stond een soort oefenpartijtjes te spelen. Om een zwakke broeder de teloorgang van Nederland op de clubranglijst in de schoenen te schuiven is kort door de bocht.

8 mei 2015 om 13:09

Het gaat niet zo zeer om de zwakke broeders, maar eerder om het aantal clubs.

8 mei 2015 om 13:34

Een paar jaar geleden kreeg Nederland ook zo;n ticket. Twente was toen deze deelnemer en haalde met Ajax en PSV de punten voor Nederland binnen. De rest overleefde hun eerste voorronde niet. 20 delen door 5 is meer als 15 door 4.

PEC Zwolle toch nog Europa in, dat zou mooi zijn.

o nee daar gaan we weer
dit kan alleen maar verkeerd gaan
hopelijk kunnen we dan wel een team met goede spelers sturen.
hopelijk dan Vitesse of AZ dan mee mogen doen in de veronderstelling dat een van beide play offs wint

Hopen dat AZ dat wordt. Is toch een belangrijke puntenpakker voor het Nederlands voetbal.

Twente staat nu 2e achter Ajax, dus als ze de komende twee wedstrijden braaf zijn mogen ze Europa in.

FC Twente staat bovenaan in het klassement. Maar Aldo van der Laan heeft gezegd dat hij afziet van Europees voetbal via fair play omdat dit te veel zou kosten. Mijn inziens moet je de eerste rondes door kunnen komen, waardoor het later wel geld oplevert. Snapt van der Laan dit niet? Als je er vol voor gaat moet dit toch te doen zijn tegen teams uit Andorra, Finland, Zweden of Noorwegen , Luxemburg etcetera. Schande voor de club van der Laan. De supporters gaat hij in ieder geval tegen zich krijgen zo.

8 mei 2015 om 12:46

En wat als ze de eerste ronde eruit gaan? Dan kost dat alleen maar geld en punten.
Bovendien zullen de fans dan ook niet blij zijn.
Eigenlijk mogen ze niet de eerste ronde eruit maar Utrecht heeft het bewezen dat het toch mogelijk is

8 mei 2015 om 13:07

En wat als PSV zes keer verliest in de CL poule? Ook maar niet mee laten doen dan?

8 mei 2015 om 12:48

Twente staat niet bovenaan. Ajax staat bovenaan, maar ze spelen al play-offs CL.

8 mei 2015 om 13:13

Zoek maar eens op de huidige ranking, daar staat fc Twente bovenaan gevolgt door NEC en Psv. Hierboven in het artikel wordt de ranking genoemd van de winterstop.

Zou proberen Twente gewoon uit Europa te laten vanwege dat financiële wanbeleid dat gevoerd is. Is ook een stuk van Fair Play, dat je een beetje eerlijk aan je geld en spelers komt.

8 mei 2015 om 13:17

De kans zit er dik in dat FC Twente wordt geweerd uit de EL vanwege de financiën. In dat geval is het afwachten wie de play offs wint. Als AZ de play offs wint en FC Twente wordt geweerd dan mag PEC Zwolle het ticket hebben.

Als Twente nog Europa in wil...de 1e en 2e voorronde gaat ze dit wrs alleen maar geld kosten. En als ze iets níet hebben.

Ook in Engeland. Goed voor Liverpool, krijgen ze toch nog een beetje Europees voetbal. (En half Southampton)

8 mei 2015 om 12:55

Liverpool staat 5e en gaat dus sowieso EL spelen, als de stand zo blijft.

Eindelijk konden wij ook eens de punten door vijf delen. Gebeurd er weer dit haha.
België ging al zo hard doordat ze de punten steeds door 5 deelde. Zulke landen zullen nu alleen maar verder uitlopen.

Is er ook een actuele stand van deze lijst?

8 mei 2015 om 12:54

1- FC Twente 8.04 / 32
2- N.e.c. 7.96 / 37
3- Psv 7.96 / 32
4- Ajax 7.95 / 32
5- Excelsior 7.95 / 32
6- Gae 7.95 / 32
7- Jong Psv 7.94 / 37
8- PEC Zwolle 7.93 / 32
9- Cambuur 7.93 / 32
10- FC Groningen 7.91 / 32



8 mei 2015 om 13:06

dat zou betekenen dat GAE Europa in gaat.
zou een ramp zijn

8 mei 2015 om 13:08

hoezo? Excelsior staat hoger, dus dan wordt het excelsior.

8 mei 2015 om 13:09

Waarom niet NEC of Excelsior?

8 mei 2015 om 13:17

excuus
excelsior zou dan Europa ingaan
nogsteeds een ramp omdat die niet ver komen

@ vak30
omdat NEC in het seizoen waar het om gaat(2014/15) in de jupiler league speelt. mocht een team aanspraak maken op het fair play klassement moeten ze in de hoogste klasse spelen van het seizoen waarin het gemeten is.

8 mei 2015 om 13:26

Waar vind je de huidige fair play stand in Nederland?

8 mei 2015 om 13:33

Ik heb het gepikt van Twentefans.nl . Ik moet bekennen dat ik zelf de lijst nog niet gevonden heb.

Eigenlijk is dit nadelig voor Nederland. Je wilt alleen clubs hebben die ook daadwerkelijk punten kunnen pakken als ze Europa in gaan. Het totale aantal punten wordt immers gedeeld door het aantal deelnemers van een land (m.b.t. de coëfficiëntenlijst).

Dus als Twente na de zomer verzwakt is, is het een slechte zaak. Als Twente afzegt en een andere middenmoter de EL in mag, dan wordt Nederland daar ook niet beter van.

8 mei 2015 om 12:49

Ja het is zowieso slecht inderdaad. Knvb had hier iets slimmer in moeten zijn en meer kaarten moeten uitdelen.

8 mei 2015 om 12:55

Conclusie is dus dat Vitesse het beste de playoffs kan winnen en AZ het extra ticket krijgt

8 mei 2015 om 13:51

Helaas komen zowel AZ, Vitesse als Feyenoord (de 3 die nog om plek 3 strijden) niet voor in de top 10 van het fair play klassement.

Momenteel staat Twente bovenaan, gevolgd door Excelsior en Gae. (ajax/psv/nec komen niet in aanmerking en heb ik er tussenuit gehaald)

8 mei 2015 om 12:55

tenzij Vitesse playoffs wint dan gaat AZ via fair play naar Europa league
az kunnen de groepsfase nog halen naar mijn mening, Vitesse eventueel ook
rest geef ik geen kans om ver te komen in kwalificatierondes(als ze al niet na 2 wedstrijden eruit liggen)

De bronnen spreken elkaar een beetje tegen, maar het lijkt erop dat PEC en AZ het hoogste in het klassement staan zodra Twente afziet van het ticket.

Ideale situatie dus"
Psv, Ajax, Groningen en Feyenoord rechtstreeks
Vitesse wint play-offs
AZ krijgt fairplay ticket.

Overigens gun ik PEC het meest de eerste ronde, die kunnen het ongetwijfeld opbrengen om van onderaan de ladder voor de groepsfase te strijden. in dat geval kan beter AZ de play-offs winnen.

Wie staat er 3e op deze lijst? Ik zie het liefste psv, ajax, feyenoord, Az, Groningen en vitesse/pec zwolle europees spelen. Dat zijn onze sterkste ploegen. Twente zal volgend jaar veel kwaliteit inleveren.

8 mei 2015 om 12:57

PSV champions league
ajax voorronde champions league
feyenoord voorronde Europa league
groningen Europa league
Vitesse staat niet hoog in de fair play lijst
alleen AZ wel

beste is dus als Vitesse playoffs wint en AZ via fairplay in de 1e voorronde begint(hebben als enigste kans op de groepsfase te halen van de Europa league naar mijn mening)

FC Twente europa in, dat helpt ook weinig. Stuur dan gelijk Vitesse Europa in, die hebben er nog 'iets' te zoeken.

8 mei 2015 om 12:59

Ja en Vitesse dat er weer meteen uit vliegt, bovendien is Vitesse wel de laatste ploeg die 2 juli zijn team al op orde heeft.

8 mei 2015 om 13:07

dan moet AZ verder, zou ook prima zijn.

Op basis van Europese prestaties zou AZ de enige club zijn die in aanmerking zou moeten komen als ze de playoffs niet winnen. Een extra ticket is leuk maar de punten worden dan ook gedeeld door 6 en dus moet je een club afvaardigen die het toernooi serieus neemt.

8 mei 2015 om 13:01

In het geval van een extra ticket dmv Fairplay worden de punten gedeeld door 5, en niet door 6. Dit is gedaan omdat anders het land die het extra ticket krijgt idd benadeeld kan worden door het winnen van de Fairplay.

8 mei 2015 om 13:13

Dit was een paar jaar geleden toen we de fairplay wonnen nog niet het geval, toen werd het gewoon door 1 extra gedeelt

8 mei 2015 om 13:19

Je hebt gelijk! ik heb het even opgezocht en het wordt gewoon door 1 extra gedeeld. Weet ook niet hoe ik aan de wijsheid komt dan. Dan is het idd de vraag of we er blij mee moeten zijn...

Hopelijk gaat het ticket naar AZ. Die hebben jarenlang de Nederlandse eer hooggehouden in Europa, en kunnen dat (mede) door hun geplaatste status makkelijker doen. Bovendien hebben ze ook nog wel aardig materiaal waarmee in ieder geval de groepsfase gehaald kan worden.

Als het AZ niet is, dan hoop ik gewoon op Excelsior o.i.d. Die hebben dan hun unieke Europees avontuur te pakken. Dat gun ik ze wel. Het coëfficiënt lazert dan toch wel naar beneden.

Als Heerenveen in de tweede ronde van playoffs tegen AZ of PEC komt te staan kan het, en dan afhankelijk van wie de Fair-Play ticket krijgt, wel een deatje sluiten, al de tegenstander die ticket al heeft. Zou ik heel erg waarderen. Maar dat gaat niet gebeuren lijkt me haha

8 mei 2015 om 13:36

Dat gaat inderdaad niet gebeuren dan. De winnaar van de play-offs stroomt namelijk in in Q3 en de via fair play in Q1. Dat zal ondanks de zekerheid van een ticket geen enkele ploeg laten lopen. Daarbij hebben de wedstrijden in de play-offs ook nog invloed op het fair play klassement, dus helemaal zeker ben je niet zomaar.

Twente is een geplaagde ploeg, toch jammer als ze dit cadeau liever niet accepteren.
Van de genoemde clubs Zwolle en AZ gun ik het AZ om Europa in te gaan. Die hebben in het verleden veel punten in EL voor ons gepakt. Zwolle zou het sportief dit seizoen meer verdienen, maar Feyenoord haalt de goede keeper van Zwolle terug,

Ik vind de reacties hier wel erg negatief. Het geeft een extra team de kans europese ervaring op te doen. Gezien de gemiddelde leeftijd van de meeste teams is dat gewoon een hele mooie ervaring voor vaak jonge spelers. Deze kunnen daar alleen maar beter van worden, wat ook de kwaliteit van de competitie alleen maar ten goede kan komen. Kortom, mooi nieuws!

8 mei 2015 om 13:54

Vanuit dat opzicht is het goed nieuws, de negatieve reacties zitten hem in het feit dat alle behaalde punten voor de coëfficiënten lijst nu door 6 worden gedeeld in plaats van 5. Die lijst is zo belangrijk omdat die bepaald hoeveel ploegen Europees (CL & EL) mogen spelen.

Als we daar slecht op blijven presteren kunnen we dadelijk directe plaatsing voor de CL gedag zeggen.

Ik ben benieuwd wie hem krijgt. In de eerste ronde speel je tegen semi-profs, dus die moet je sowieso doorkomen.

Lekker hoor, kan Go Ahead Eagles ook nog Europa in dus! Volgens mij staat onze ploeg er ook nog wel redelijk voor in dat klassement? Niet dat we daar ook maar iets te zoeken hebben, want ons team is om te janken!

8 mei 2015 om 13:18

excelsior staat nog 1 plekje hoger
beide teams zijn om te janken eerlijk gezegd;

8 mei 2015 om 19:54

Alleen twijfelt Excelsior of ze het wel willen doen. Go Ahead Eagles wil het sowieso, maar daar is het niet zeker van of ze wel een licentie kunnen krijgen ivm de verbouwing van de Adelaarshorst deze zomer!

Mocht het ticket naar twente gaan hoop ik dat ze er van af willen zien en dat ze het ticket aan een andere club gaan geven.

Hopen dat straks AZ, Vitesse, Feyenoord, Groningen, Ajax en PSV Europees spelen. Ik lees allemaal reacties over hoe slecht dit is voor het Nederlands voetbal en dat het punten gaat kosten. We willen toch juist veel punten halen om hoger in het klassement te komen, en zo meer teams Europa in te sturen? Ik snap ook dat de punten zo door meerdere teams worden gedeeld, maar het is toch prachtig voor de iets kleinere clubs om Europa eens in te gaan, Ajax, Feyenoord en PSV blijven zich toch wel plaatsen. Ik vind dit extra ticket alleen maar mooi! Geweldig om te zien hoeveel PEC supporters vorig jaar mee gingen naar Praag, ik gun het de kleinere clubs van harte!

8 mei 2015 om 13:35

het is wel mooi

maar niet gunstig voor de punten
ander moet je kamipioen straks ook voorrondes spelen omdat we zover afglijden.
dat moet je niet willen. aangezien teams als pec minder punten scoren dat het gemiddelde van de andere teams daalt het aantal punten dat wordt bijgerekent minder waardoor nederland wegzakt en steeds minder teams mag sturen naar Europa wat weer in minder geld resulteert waardoor de topteams kwalitatief mindere spelers kunnen halen. dit is een negatieve spiraal die zich dan herhaalt en waar moeilijk onderuit te komen is.

8 mei 2015 om 16:18

Die kampioen gaat dan de kampioensvoorrondes in, die moet de kampioen van NL altijd winnen.

8 mei 2015 om 17:24

bij de kampioenen zit ook
red bull salzburg
steau boekarest
ludogorets
en nog een paar

dat is echt geen uitgemaakte zaak voor een psv ajax of andere kampioen

Dit moet je echt niet willen, je haalt misschien meer punten (en ook dat is niet zeker) maar je moet het ook door meer clubs delen. Ik zit echt niet te wachten op een PEC dat kansloos is tegen een modale oostblokker en ongeplaatst is. Ik ben wel klaar met teams die zich laten uitschakelen door tegenstanders uit Luxemburg, Aberdeen etc.

En voordat mensen over Ajax beginnen; Ajax heeft de laatste jaren naar behoren gepresteerd in Europa en een behoorlijk aantal punten gehaald.

Konden we dat maar over alle NL clubs zeggen ...

8 mei 2015 om 15:38

Alleen is PEC niet uitgeschakeld door een slechte ploeg uit Luxemburg of Schotland, PEC is uitgeschakeld door Sparta Praag, die het in het verdere toernooi het nog vrij goed hebben gedaan. Goede ploeg is dat, en PEC heeft het ze wel degelijk moeilijk gemaakt

8 mei 2015 om 20:08

Eens, PEC heeft mn thuis prima gespeeld, maar uiteindelijk toch maar 1 punt toegevoegd, maar wel meetellen in de ''breuk''. Nadeel van PEC is ook dat ze nul beschermde status hebben dus het risico lopen om tegen een behoorljke ploeg als Praag te loten. Dat, opgeteld bij dat vreselijke kunstgras en de financiele problemen brengt me toch bij de volgende conclusie; liever niet ...

Hopen op AZ die willen weleer vol voor gaan.

Laat Twente het nou maar accepteren dan krijgen ze toch weer geld als ze het hoofdtoernooi halen. Wat heb je te verliezen. En anders hoop ik op AZ die ook een elftal hebben om het hoofdtoernooi te bereiken. Maar PEC Zwolle zou het ook verdienen zij presteren iedere week weer boven verwachting. PEC hoort eigenlijk tegen degradatie te vechten maar ze strijden dus gewoon om europees voetbal. En dat prachtige publiek wat er iedere week weer zit. Prachtige club. Dat is voor mij een reden om PEC ook toe te laten in de voorrondes van de EL.

Ben benieuwd wie er alsnog naar Europa mag :D

Het wordt Excelsior. https://twitter.com/sportzeloot/status/59663387072...

8 mei 2015 om 13:18

Cambuur staat hoger dan Excelsior. Dus dat lijkt me niet

8 mei 2015 om 13:25

Die lijst zegt toch echt iets anders.

8 mei 2015 om 13:30

Het wordt Excelsior of Go Ahead Eagles... NEC Staat zelfs nog hoger maar ik geloof dat het om een ploeg uit de hoogste divisie moet gaan...

8 mei 2015 om 13:40

Correctie ik zat er inderdaad naast. Go ahead of excelsior maar ook PEC en cambuur hebben nog kans.

Vorige keer ging twente en die pakte de meeste punten val alle Nederlandse deelnemers.
Meevallertje voor twente en voor het nl voetbal dus.

8 mei 2015 om 13:57

Als Twente ook daadwerkelijk gaat dan is het nog niet eens zo slecht. Een tijdje geleden kwamen er berichten naar buiten dat Twente dit ivm de financiële situatie (de 1e paar rondes kosten bijna meer dan ze opleveren) misschien zou afslaan.

Als ze dat doen dan zou op dit moment Excelsior Europa in gaan.... Daar kort achter staan overigens de Eagles dus dat is niet veel beter.

OP de huidige Fair play stand staat Ajax eerste, Cambuur tweede en Excelsior derde. Ik snap dat veel mensen er niet vrolijk van worden. Maar als Cambuur zo europees voetbal speelt zal mij dat even een rotzorg zijn.

Twente ziet af van de ticket

https://twitter.com/fctwente

Het is komend jaar misschien wel een van de laatste keren dat we de kampioen rechtstreeks de CL in mogen sturen. Omdat na dit jaar 2 goede jaren wegvallen staan we daarna nog maar op een 15e plaats.

zie: http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/meth...
We moeten dus echt gaan presteren komend jaar in Europa anders gaan we Schotland achterna. Dat extra ticket helpt daar dus niet mee.

Persoonlijk ben ik voorstander van het invoeren van een soort van playoffs zoals in Belgie. Sinds daar de playoffs zijn ingevoerd doen de Belgische clubs het stukken beter in Europa en hebben ze ons bijvoorbeeld al ingehaald. Een Beneliga is natuurlijk ook een optie maar dat zie ik niet zo snel gebeuren...

8 mei 2015 om 13:30

@ sero6
de uefa site is ook een goede site om het op te zoeken.
is ook het meest betrouwbaar

ON: kan iemand een duidelijk lijst van het klassement van nederlandse teams vinden want overal hierboven wordt een ander team genoemd

8 mei 2015 om 13:36

Zie het nieuwste bericht op voetbalzone! De Uefa site laat mij niet de coefficientenranglijst voor de komende seizoenen zien toch? Dan bedoel ik waar bijvoorbeeld de resultaten van de seizoenen 10/11 en 11/12 al niet meer in zijn meegenomen. Bovenstaande site geeft die mogelijkheid wel.

@vz, welke lijst gebruiken jullie in godsnaam.
Stand afgelopen winter.
1. Ajax 8.24
2. FC Twente 8.18
3. AZ 8.12
4. Jong PSV 8.11
5. Excelsior 8.00
5. FC Groningen 8.00
5. SC Cambuur 8.00
He is dat niet Excelsior op de lijst.

En als de lijst van Vi klopt, gaat dus Excelsior (als twente niet gaat) Europa in.
1.twente
2. Psv
3.nec (mag niet mee doen)
4. Ajax
5. Excelsior.

8 mei 2015 om 13:39

op een ander site staat het als volgt

twente
ajax
nec
psv
az
jong psv
excelsior
groningen
pec
cambuur

hier staan ook westrijden achter die varieren van 30 tot 34 wedstrijden
ivm eredivie en jupiler league

8 mei 2015 om 13:45

Neem aan dat Voetbal international wel zijn huiswerk heeft gedaan.
Ze hebben inmiddels een andere topic gemaakt.

8 mei 2015 om 17:25

had het al gelezen
je hebt gelijk die van mij was niet helemaal up to date meer

Ik snap dat het misschien echt niet kan vanwege de financiële problemen bij twente, maar als Aldo van der Laan zijnde kun je nu bewijzen dat je echt zoveel vertrouwen hebt in de trainer. Als hij zoveel vertrouwen in de trainer heeft, vertrouwt hij er toch ook op dat die trainer twente naar de groepsfase kan brengen (wat aardig wat geld oplevert)? Het is vind ik bovendien een uitstekende voorbereiding op het volgende seizoen.

8 mei 2015 om 14:03

Twente heeft inmiddels officieel gecommuniceerd (via de website) dat ze af zien van iedere Europese deelname komend jaar. Dit heeft te maken met het aanvragen van een Europese licentie & financial fair play.

Op het moment dat Twente die aanvraagt zou het zomaar kunnen dat ze boetes krijgen en/of uitsluiting van Europees voetbal de komende jaren. Daar zitten ze begrijpelijk niet op te wachten.

Omdat Twente er van af ziet gaat Nec op dit moment europa in.

8 mei 2015 om 14:04

Nop, NEC speelt dit jaar niet in de eredivisie en is daardoor automatisch uitgesloten voor dit ticket.

Twente ziet officieel af van deelname:
wwwpuntfctwentepuntnl/blog/2015/05/samen-keihard-b...

Vraag me wel af wat voor een factoren hier dan spelen dat Twente z'n plek 'vrijwillig' afstaat. Zit je in de financiele problemen, krijg je de perfecte oplossing aangeboden en neem je m niet. Wat een poppenkast is de voetbalwereld toch.

Nee! Nu moeten we de punten weer onder meer clubs verdelen, slecht vior het nl voetbal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren