Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Tuchtcommissie UEFA deelt Feyenoord zware straffen uit

Laatste update:

De tuchtcommissie van de Europese voetbalbond heeft vonnis gewezen naar aanleiding van het vorige maand ingestelde onderzoek naar de thuiswedstrijd van Feyenoord tegen AS Roma in de Europa League. De club uit Rotterdam heeft twee straffen gekregen, in totaal twee wedstrijden zonder publiek, waarvan één voorwaardelijk, en een totale geldboete van 100.000 euro.

/

In verband met racistisch gedrag is Feyenoord veroordeeld tot het spelen van de eerstvolgende thuiswedstrijd in UEFA-verband zonder publiek en een geldboete van 50.000 euro, zo meldt de club uit Rotterdam maandagmiddag via de officiële kanalen. De Feyenoord-fans maakten zich, volgens de UEFA, schuldig aan racistisch gedrag door een plastic banaan op het veld te gooien.

Daarnaast is Feyenoord veroordeeld voor het afsteken van vuurwerk en voorwerpen, alsmede het blokkeren van de trappen door supporters. Ook hiervoor is een geldboete opgelegd van 50.000 euro en een voorwaardelijke straf van één thuiswedstrijd in UEFA-verband zonder publiek met een proeftijd van twee jaar. “Feyenoord zal het vonnis nader bestuderen en zich beraden op eventuele vervolgstappen”, zo meldt de club in een communiqué.

Beide straffen zijn terecht

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is vrij bizar. Iedereen zag toch dat het geen racisme was. Ajax heeft de laatste jaren ook al bizarre straffen gehad van de Uefa . De Uefa is net zoals de Fifa gewoon een corrupte bende

27 april 2015 om 15:27

Uefa is echt triest. Niet normaal, wordt tijd dat de clubs in actie gaan komen.

27 april 2015 om 15:32

Ik snap sowieso het nut niet van die bananen en het is niet slim om die op het veld te gooien. Zeker niet in de buurt van een gekleurde speler. Vind het een beetje eigen schuld. Dit krijg je er van.

En ondanks dat iedereen het kan zien en iedereen het begrijpt snap ik dat Feyenoord hiervoor een boete krijgt.

27 april 2015 om 15:39

Ja want een opblaasbaar object in de vorm is heel makkelijk over tien meter naar iemand te gooien. En moet iets nut hebben dan? Mag iets niet gewoon ludiek zijn en voor de leut? Jij vindt het logisch maar waarom dan? Het is geen racisme. Hoe is het dan logisch dat je voor racisme gestraft wordt?

27 april 2015 om 15:41

@domstad. Die bewuste banaan was opgeblazen als een strandbal. Het is onmogelijk zo'n voorwerp gericht te gooien. Op het moment dat de speler er aan kwam werden er papieren slingers gegooid (opgerold anders zijn deze ook niet te richten) Die banaan lag waarschijnlijk al een geruime tijd tegen de boording. Ik zat er recht boven, zag wel de slingers maar die banaan pas toen hij gepakt werd.
Het gaat me hier niet om de straf, had wel meer verwacht toen er gescandeerd werd dat de Uefa maffia is. Maar van racisme was geen sprake.

27 april 2015 om 15:41

Je neemt al aan dat dat ding daadwerkelijk op het veld gegooid is. Ik heb dat niet op beelden teruggezien hoor en ik las ook ergens dat dat ding het veld opgewaaid was. Er is dus geen duidelijke spraak van schuld, onterechte straf!

27 april 2015 om 15:52

Er is vaker met bananen op het veld gegooid, dan gebeurt het nu met een opblaasbare en trekken ze 1 lijn. Het is vaker geassocieerd met racisme dus concludeert Uefa hetzelfde.

27 april 2015 om 16:02

De Uefa brengt zelf het woord racisme naar voren. Oftewel; Wie is hier nu eigenlijk aan het discrimineren? Werkelijk belachelijk dat Feyenoord hiervoor wordt gestraft.

27 april 2015 om 16:06

Weet je, als je een Ajax-supporter bent, gewoon in Feyenoord-vak zo'n banaan naar beneden gooien en lekker je concurrent verzwakken.

Wat een onzin, alles is tegenwoordig racisme, enge tijd is het geworden. Het is altijd eenrichtingsverkeer.

27 april 2015 om 16:51

Waarom dan een banaan?? Is toch logisch dat dit als racisme wordt gezien door buitenstaanders? Had dan een strandbal gekozen als je persé 'ludiek' wilt zijn...waarschijnlijk ook nog makkelijker te krijgen dan een opblaasbanaan.

27 april 2015 om 16:59

Waarom een banaan. Tja kijk naar de historie en toen werden er al bananen gegooid. Is iets van vroeger .

Ten tweede lag de banaan allang op het veld toen er een donkere speler hem oppakte.
En waarom word een banaan in verband gebracht met racisme. ?

27 april 2015 om 18:20

die banaan kwam toevallig op het veld en dat de uefa er gelijk racisme van maakt zegt meer over de uefa dan over feyenoord

27 april 2015 om 18:35

Ik vind het erg dat de (opblaas)banaan continue geaccocieerd wordt met racisme. Zo verdwijnt racisme nooit. Er is ook zoveel twijfel over of het wel bewust gegooid was. De uefa moet hier gewoon publiekelijk geen aandacht aan besteden.

27 april 2015 om 18:49

Het is alleen logisch voor de poltiek correcten onder ons. :r

27 april 2015 om 19:03

Waarom een banaan? Dat heeft te maken met een overschot opblaasbare Chiquita bananen die ooit in de Rotterdamse haven waren. Toen is er een actie op gezet bij wijze van reclamestunt in het Feyenoordstadion zodat die dingen nog ergens goed waren. Dit sloeg zo aan dat de actie traditie werd. Er werd nooit over nagedacht dat dit in de toekomst wel eens met racisme geassocieerd kon worden.

27 april 2015 om 21:11

Apen eten bananen en gekleurde mensen worden uitgescholden met aap. Leg de link maar, verdere uitleg lijkt mij niet nodig

27 april 2015 om 23:00

Mee eens Griekos!

27 april 2015 om 23:34

Misschien is het wel beter als we helemaal niet meer meedoen met Europees voetbal, CL hebben we niks te zoeken en EL is met dit soort belachelijke straffen ook bijna niet winstgevend. Dan doe je het alleen nog voor de ontwikkeling van je spelers...

28 april 2015 om 22:34

Ja die link bestaat in racistische mensen. Maar ten eerste is er een valide reden waarom er opblaasbare bananen in de kuip zijn en ten tweede was er duidelijk aantoonbaar niet een worp gedaan richting die gervinho.

Dat jij dat allemaal wil afdoen als insignificant en alleen maar blijft hangen op het overbruggen van twee associaties die samen racistisch zijn is jouw walgelijke policor referentiekader.

Geen verder uitleg nodig.

27 april 2015 om 15:57

Iedereen in Nederland zal het wel begrepen hebben, maar verplaats jezelf eens in de situatie van Grevinho, de Uefa en AS Roma. Die kijken echt niet al jaren lang elke week naar Feyenoord. Die zien een opblaasbanaan bij een zwarte speler terecht komen en vermoeden iets compleet anders.

Op het moment dat het incident gebeurde wist je eigenlijk al genoeg, hier gaat straf aankomen vanwege racisme. Feyenoord had dit kunnen zien aankomen. Je hebt te merken met een organisatie die weinig inlevingsvermogen heeft en te maken met een fenomeen wat ze niet kennen. Het is praktisch hetzelfde als het fenomeen ''zwarte piet'' uitleggen aan andere landen, die zullen ook direct een racistische bedoeling zien.

Het gaat niet om gelijk hebben in deze zaak, het gaat om gelijk krijgen. Dat Feyenoord volledig het gelijk aan zijn kant heeft zegt helemaal niks, omdat de Uefa het allemaal anders interpreteert. Pijnlijk, maar de harde waarheid.

27 april 2015 om 16:06

Ze moeten zich gewoon normaal gedragen. Niemand hier snapt het, maar als het marokkaanse supporters waren dan moesten ze het land uit. Iedereen moet gewoon respect voor elkaar hebben wie geen respect toont moet gewoon gestraft worden simpel. Tegenwoordig is mensen beledigen zo grappig voor iedereen, mensen moeten gewoon begrip voor elkaar hebben. We zijn allemaal verschillend.

27 april 2015 om 16:14

Die Banaan lag er vanaf minuut 1 en net nadat Roma had gescoord viel die opeens op.... totti geeft niks om racisme hij wou gewoon tijdrekken en de Uefa maak er goed gebruik van om Feyenoord nog even te straffen.... al die andere straffen zijn terecht ... supporters die werkelijk schijt aan alles hebben en doen wat ze willen + matige organisatie

27 april 2015 om 16:37

Onzin, die banaan werd wel degeljjk een paar seconden voor dat hij werd gezien door de spelers naar het veld gegooid.

Maar zoals door iedereen al vermeld, en is natuurlijk geen sprake van rasicme, heb al 13 jaar en seizoenskaart en nog nooit iets van rasicme gemerkt.

27 april 2015 om 16:57

Die tweede straf is inderdaad terecht. En dan die boete voor op de trappen staan... Iedere thuiswedstrijd in Europa wordt er notabene omgeroepen dat dit niet slim is, maar die supporters voelen zich te groot om ook maar even normaal te doen.

27 april 2015 om 17:18

@htvj oh dan was je volgens mij niet aanwezig bij het duel tegen besiktas, toen er door het hele stadium " allah je moeder is een hoer" werd geschreeuwd.

dit is gewoon dom, waarom een opblaasbanaan neem dan een opblaas strandbal dan heb je zeker geen probleem.

27 april 2015 om 18:44

@nadirr

Het gaat hier toch om racisme. Wat jij aangeeft is geen racisme. Iemand zijn moeder een hoer vinden maakt je geen racist..

27 april 2015 om 19:03

Wel als het zonder enige reden geschreeuwt word en dan ook nog eens over geloof dat is weldegelijk racisme en dat snap jezelf wss ook wel

27 april 2015 om 19:36

@ nadir ook daar was ik inderdaad aanwezig. Maar als jij zegt dat dat spreekkoor van heel het stadion kwam, kan k daar uit opmaken dat jij er in ieder geval niet bij was.

28 april 2015 om 00:22

@htvj misschienniet door het hele stadion maar wel een groot deel ervan, maar goed het gaat erom dat er wel degelijk racisme is in de kuip, en zowat (helaas) in meerdere voetbalstations, maar je moet niet gaan zeggen dat je in 13 jaar geen racisme hebt gezien in de kuip.

@mansie met jou ga ik geen eens een discussie aan want blijkbaar weet je niet echt wat racisme betekend vriend.

28 april 2015 om 01:44

@nadirr

Ik begrijp dat je uitingen in een stadion tegen komt die je zeker als racistisch kan opvatten. Niet alleen in De Kuip overigens, ook in andere stadions. Vraag is wel hoe racistisch de intenties van die mensen zijn.

Als ik antisemitische spreekkoren hoor bij wedstrijden van Ajax weet ik zelf als Ajacied dat deze mensen het niet over het Joodse volk hebben, maar over ons Ajacieden. De tekst kun je aanduiden als antisemitisch maar die intentie zit er totaal niet achter. Veel van dat soort voorbeelden komen in het voetbal voor, een Engelsman heeft er geloof ik een heel boek over geschreven. Hoe vreselijk snel het etiket racisme overal opgeplakt wordt. Maar als Feyenoord tegen een Turkse club speelt zul je spreekkoren kunnen horen over Turken, terwijl diezelfde Feyenoorders de Turkse spits Kazim juist aanmoedigen. Dat geeft eigenlijk al aan dat het meer een uitingen zijn om de tegenstander te beledigen (ongeacht wie dat is) dan uitingen van racisme.

Begrijp me niet verkeerd, tegen racisme moeten we keihard optreden. En ik weet dat er nog heel veel aan gedaan moeten worden, want het openlijke racisme is grotendeels besteden, het gedachtegoed leeft in kleine en grote mate nog voort bij sommige mensen.

28 april 2015 om 15:31

@nadir

Ten eerste ben ik je vriend niet. Ten tweede weet jij duidelijk de betekenis van racisme niet. Als ik zeg dat Sinterklaas een pedofiel is ben ik toch ook geen racist, omdat er veel kleine kinderen beledigd zijn?

Racisme is onderscheid maken tussen rassen en heeft helemaal niks met iemand beledigen uit een sprookjesbroek volgens mij en een echte god volgens andere mensen. Maar goed het is altijd lekker makkelijk om direct de racismekaart te trekken. Lekker makkelijk, want iemand voelt zich beledigd..

Maar goed, de grootste racisten op deze planeet zijn de gelovigen. Die maken onderscheid tussen vrouwen en mannen en tussen homo's en hetero's. Maar wel altijd zeiken als er zelf een keer een opmerking wordt gemaakt. Behoorlijk hypocriet vind ik.

27 april 2015 om 16:47

de uefa is gewoon maffia.
Feyenoord moet ook zeker in beroep gaan, desnoods bij de rechter want de uefa moet een keer normaal doen.

27 april 2015 om 18:38

@nourivandebeek

Iedereen in NL zag dat het geen racisme was bedoel je. Erg naïef om te denken dat een banaan (opgeblazen of een echte) niet met racisme geassocieerd zal worden. Wat de intentie ook is, voorkomen is beter dan genezen! Ik denk dat Feyenoord nog goed weg komt met deze "straf" want deze is heel erg mild.

De boete voor racisme slaat nergens op! Hypocrieten!

27 april 2015 om 15:30

Wel of geen racisme. Dan vind ik 50000 euro en 1 wedstrijd zeer karig. Zeker omdat racisme een hele slechte zaak is.

27 april 2015 om 15:42

@iedenis. Je spreekt jezelf tegen.

27 april 2015 om 15:49

Je begrijpt hem denk ik niet. Als Feyenoord wordt bestraft voor racisme, dan is 50k en een wedstrijdje zonder wel een erg zwakke straf. Dat staat los of de straf terecht is of niet.

27 april 2015 om 15:57

Wat ik bedoelde te zeggen is. Dat wanneer de Uefa constanteerd dat er racistische uitingen zijn geweest. Dan vind ik € 50000 en 1 wedstrijdje geen publiek een erg matige straf. Racisme is een hele ernstige zaak. En los van het feit of de straf terecht is. Vind ik het optreden tegen racisme erg karig. En ik denk ook niet als je met dit soort straffen aankomt zetten. Dat het racisme snel ophoud. Daar zou zeker in deze tijd veel harder tegen moeten worden opgetreden. Hoodrich heeft mij in die zin goed verwoord.

27 april 2015 om 16:34

Moet je eens in een willekeurig Italiaans stadion gaan zitten en een paar donkere spelers opstellen....

27 april 2015 om 16:11

Als de Uefa dit tolereert dan krijg je straks wel dingen die racistisch zijn ook makkelijker de kans zich te weren, terwijl het daar wel bewust was. Er zijn nog geen beelden opgedoken hoe die banaan daar terecht is gekomen. Ik vind het dan ook meer dan terecht dat ze gewoon 1 lijn trekken. Moeten ze bij Feyenoord maar iets slimmer zijn, om met Europese wedstrijden niet van die domme acties toe te staan. Je speelt tegen een Italiaanse club waar racisme gevoelig is en ook bij de Uefa. Doe je zo'n actie in de eredivisie dan is er niks aan de hand. Maar bij een wedstrijd waar half Europa met een vergrootglas opzit te letten, naar het moderniseren van Rome, is dit gewoon DOM

27 april 2015 om 17:08

omdat deze straf nergens op slaat.
iedereen met gezond verstand weet dat het geen racisme was.
en ook verschillende donkere (ex) spelers van Feyenoord hebben aangegeven dat het niks met racisme te maken had. Als het wel racisme was dan hadden die ex spelers Feyenoord hiervoor echt niet gesteund hoor.
Ik heb ook veel donkere vrienden en die vinden deze straf ook belachelijk.

27 april 2015 om 17:13

Iedereen met gezond verstand weet dat bananen in verband worden gebracht met racisme, dus is het logischer dat Feyenoord het verbood, nu achteraf moeilijk doen. Hadden maar moeten nadenken voor die tijd.

27 april 2015 om 21:15

Ik vind het best erg dat "mensen met gezond verstand" bananen en racisme in verband leggen met elkaar. Dus overal waar deze mensen bananen zien, zien zij racisme. Te triest voor woorden eigenlijk maar goed.

Totaal geen racisme!! Ex-spelers van Feyenoord hebben ook al in de media aangegeven dat opblaas bananen in hun tijd ook er ook al in meervoud waren.
Dit slaat echt nergens op, en ze kunnen dus niet normaal een onafhankelijk onderzoek doen, zonder vooroordelen..

27 april 2015 om 20:47

Die ex-spelers geven het alleen aan dat bananen op de tribune normaal zijn, niet dat een banaan op het veld normaal is.

Feyenoord is gewoon ongelooflijk stupide geweest. Je weet namelijk dat de banaan internationaal bekend staat als hét symbool van racisme. Je weet dat racisme helaas in veel landen, waaronder Oost- en Zuid-Europa een zeer groot probleem is, met name ook in Italië. Je weet dat de Uefa zeer strikt moet zijn in het optreden tegen alles wat naar racisme ruikt (anders kun echte racisme ook niet aanpakken). Dan heb je als Feyenoord wel een plank voor je kop als je zo'n bananenactie toestaat in een UEFA-duel. Je weet dat de Uefa dit wel als racisme m-o-e-t betitelen (of het nu zo bedoeld was van Feyenoord of niet), omdat ze anders niet kunnen beginnen tegen echt racisme.

Als de Uefa namelijk zou zeggen dat dit niet racistisch is, dan openen ze de weg voor andere fangroepen, die wel racistisch zijn, om ook zoiets te gaan doen. Die zouden dan gewoon als verdediging kunnen opvoeren dat het bij Feyenoord ook toegestaan was en dan kan de Uefa niets meer beginnen. Je kunt namelijk nooit erachter komen of iemand wel of niet een racistische bedoeling had, want dan zou zo'n iemand dat altijd ontkennen. Net zoals je ook nooit met zekerheid kunt weten dat de manier waarop die banaan bij Feyenoord op het veld kwam geen racisme was. Je kunt wel een sterk vermoeden hebben dat het waarschijnlijk niet racistisch bedoeld was, maar uitsluiten kun je het nooit. Er kan altijd een gek tussen zitten die het misschien wel zo'n leuke actie wilde verpesten door uit racistische overwegingen zo'n banaan op het veld te willen gooien. De Uefa kan dus niets anders dan Feyenoord voor racisme straffen.

Feyenoord wordt dus eigenlijk niet bestraft voor racisme, maar voor stupiditeit.

Maar nog los van of de straf voor Feyenoord terecht is of niet (dus even algemeen): een straf van 50.000 euro en 1 wedstrijd zonder publiek is natuurlijk zeer laag voor racisme.

28 april 2015 om 01:46

Voor Uefa begrippen is die strafeis conform eerdere zaken. Kijk naar bijvoorbeeld zaken met Legia Warschau of Cska Moskou.

Maar voor de rest heb je natuurlijk volkomen gelijk.

28 april 2015 om 15:16

Volkomen gelijk, niets dan rake teksten, dat groene randje heb je 100% verdiend Superghost.

Ronduit belachelijk. De Uefa zou zich eens wat beter moeten verdiepen in tradities bij bepaalde clubs. Het gooien van opblaasfiguren (waaronder bananen) is al jarenlang iets dat bij Feyenoord gebeurt. Daarnaast kun je het niet echt racistisch noemen als bij Feyenoord ook gewoon donkere spelers spelen en die ook niet uitgejouwd worden.

Was helaas te verwachten. Racisme moet Feyenoord in beroep gaan en desnoods ook bij het cas. Voor dat andere valt helaas niet te ontkennen en die boete moeten ze ook accepteren.

Gelukkig geen schorsing maar blijft belachelijk dat ze gestraft worden voor iets wat helemaal niet racistisch was. De 'getuigenissen' van Cisse en Kalou hebben blijkbaar niet geholpen

Dus die strandbanaan was goed voor racisme en een straf van 50.000 euro? Bizar!

27 april 2015 om 15:26

Dan vergeet je nog die wedstrijd + eventueel een tweede wedstrijd zonder publiek, ook vanwege een opblaasbanaantje...

Geheel terecht op de boete voor het racisme na.

27 april 2015 om 15:32

En dus is de wedstrijd zonder publiek ook belachelijk.

27 april 2015 om 16:50

beide straffen slaan helemaal nergens op want dit heeft niks met racisme te maken.
Feyenoord moet de Uefa aanklagen voor discriminatie want Nederlandse ploegen worden veel zwaarder gestraft dan bijvoorbeeld Franse en Italiaanse.

Klote Uefa! Wat denken die idioten wel niet. Het zijn potverdomme twee negroiden die zeggen dat dit gewoonlijk is bij Feyenoord. Maar nee, de Uefa komt iedere week in de Kuip. Stel idioten. Bedankt Platini! Idioot

27 april 2015 om 17:51

Uefa heeft die verklaringen mogelijk zelfs nog geinterpreteerd als signaal dat het een structureel probleem is...zou me niets verbazen.

Gelijk hebben ze, gewoon gedragen.

27 april 2015 om 15:46

Geen racisme dus ongelijk. Kijk eens verder dan je neus lang is

27 april 2015 om 16:54

belachelijke haatreactie weer van je.
Geen racisme dus een belachelijke en onterechte straf van de maffia.

Die straf voor racisme is echt buitensporig belachelijk. Dat is gewoon grote onzin. Dat een opblaasbanaan in symbool voor racisme is, is al absurd, omdat er een totaal onlogische redenatie aan vooraf gaat. Dat Feyenoord voor zoiets onzinnigs, ook nog zo ontzettend zwaar gestraft wordt... Het is ongelooflijk!

27 april 2015 om 16:15

1 rechte lijn. Anders heb je straks overal van die acties. En zeggen dat het voor de sfeer was als je bananen meeneemt. De Uefa kan niet anders en het is gewoon dom van Feyenoord, die actie toe te staan als half europa oplet.

27 april 2015 om 16:26

Het is een reclameactie die in De Kuip volgens mij redelijk gewoon is. Dit gebeurt al een tijdje en er zit helemaal niks racistisch aan. Als het opblaasperen waren geweest, hadden we niemand horen klagen.... Zo krom is het.. Als ik een banaan in de supermarkt koop, ben ik dan een racist? Of ben ik pas een racist als ik die banaan aanbied aan een donker getint persoon? Of ben ik een racist, als ik de banaan gooi naar een donker getint persoon? Maar, als ik een peer naar een donker getint persoon gooi, dan is het natuurlijk geen racisme... Dit is gewoon veel te ver gezocht.

27 april 2015 om 16:51

Is niet ver gezocht, bananen worden geassocieerd met racisme. Of het al lang of net gedaan word doet er niks aan af. Feyenoord had hier beter moeten weten. Het is idd kinderachtig, maar de Uefa trekt een lijn en daar hebben ze gewoon een punt. Feyenoord wist dat ze in de gaten werden gehouden, waarom laat je het dan toe?

27 april 2015 om 16:55

Inderdaad, de Uefa is gewoon een corrupte maffia bende.
Nederlandse ploegen worden sowieso veel zwaarder bestraft dan andere ploegen.

De Uefa lijkt wel op de VN. Die bepalen even voor ons wat wel en niet racisme is. Belachelijk!

Wat een achterlijk oordeel. Dat de UEFA nog niet door heeft dat hier totaal geen sprake was van racisme. Neem aan dat Feyenoord op dit punt beroep gaat aantekenen.

Wat betreft het vuurwerk en blokkeren van de trappen, dat is gewoon oliedom van de betrokken supporters

27 april 2015 om 16:56

het blokkeren van de trappen gebeurt altijd maar de maffia heft geld nodig en deelt dus idiote straffen uit.

Ik snap de straf voor racisme niet, achter de opblaas-bananen zit helemaal geen racistische bedoeling. De rest van de boetes/straf was gewoon te verwachten.

27 april 2015 om 15:28

Niemand snapt de Uefa volgens mij... Wat heeft een opblaasbanaan met racisme te maken? En het is misschien flauw om te zeggen, maar de gedachtegang erachter is gewoon 'heel krom'.

27 april 2015 om 16:57

alleen platini snapt het met zijn idiote gedachten.

Logische straf
Ben niet echt een volger van de Nederlandse competitie, maar een opgeblazen banaan naar een donkere speler valt niet te vergoeilijken.

Straf mocht nog zwaarder zijn.

27 april 2015 om 15:29

Als je het niet volgt oordeel dan ook niet over die banaan. Lees je dan eerst eens in voordat je je mening geeft.

Ga eens in de straat staan en probeer vervolgens eens een opblaasbaar voorwerp over ong. 20 meter voor iemand zijn voeten te gooien.

27 april 2015 om 16:06

Ja maar hij werd naar Gervinho gegooid , terechte straf dus.

27 april 2015 om 16:38

Onzin, gervinho stond zeker 10 tot 15 meter verder op. Was vanaf mijn positie in de kuip goed te zien.

27 april 2015 om 15:31

Hij was volgens mij niet eens naar gervinho gegooid. Hij lag ergens in de hoek, en een romaspeler wees alsof hij voor gervinho bedoeld was.

27 april 2015 om 19:10

Dat ding lag er ook al minuten. Gewoon een compleet idiote beslissing van de Uefa waar ze juridisch geen poot hebben om op te staan.

27 april 2015 om 15:33

Je bent nu net de Uefa. Direct beschuldigen zonder te kijken wat er echt aan de hand was.

27 april 2015 om 16:58

als je het niet volgt moet je gewoon je grote mond houden.
Kalou en Cisse (landgenoten van Gervinho) hebben ook verklaard dat het niks met racisme te maken heeft. Maar de Uefa is blind en doof, net als jij.

Worden uiteindelijk dus twee wedstrijden zonder publiek. In de Nederlandse stadions is het staan op trappen een gewoonte...

27 april 2015 om 16:09

Oh het is een gewoonte? Ja, dan mag het wel.

Tot er eens brand uitbreekt (of een andere calamiteit plaats heeft), de vakken niet snel genoeg leeg geraken en er 20 doden vallen of zo.

Is al gebeurd hoor.

Als jij tijdens indoor-concerten de uitgangen blokkeert, dan komt de security je ook vragen om die vrij te maken. Zal te moeilijk zijn om dit in Rotterdam ook te doen.

27 april 2015 om 16:59

dat gebeurt niet alleen in Rotterdam hoor.
PSV en ajax hebben er ook al boetes voor gehad van de maffia.

27 april 2015 om 17:05

Peterhf,

Zeker. En ook in andere landen heeft het wel eens plaats.

Maar dat praat het niet goed.

Ik snap niet waarom de club er niks of niet veel aan doet. Hoe moeilijk kan het zijn om daar een groepje security op af te sturen en te eisen dat de trappen en uitgangen vrij moeten blijven?

Da's vast goedkoper dan telkens weer die boetes voor dezelfde dingen.

27 april 2015 om 17:09

wat maakt het nu uit als er mensen op de trappen staan.
En als er iets gebeurt gaan ze echt wel aan de kant voor de ehbo hoor.

27 april 2015 om 17:16

Peterhf,

Ja waarom zouden ze nu overal waar grote evenementen plaats hebben nu eisen dat de uitgangen vrij blijven?

Zijn ze nu overal zo dom en ben jij nu zo slim of hoe zit dat hier?

Als die uitgangen niet vrij zijn, dan heeft de Ehbo alvast meer tijd nodig om op zijn plekje te geraken.

Maar het gevaarlijkste is wanneer er brand of zo zou uitbreken.

Als mensen vluchten voor iets, brand, traangas, vechtpartijen of wat dan ook en de mensen op de trap hebben er geen weet van dan blokkeren ze elkaar. In no time gaan ze letterlijk elkaar vertrappelen. Waarna er tientallen en soms honderden mensen sterven.

Is al tig keer gebeurd, in stadions maar ook bij andere gelegenheden.

En daarom is dat een basis veiligheidsvoorschrift: trappen, gangen en uitgangen moet je zo vrij mogelijk houden. Dat versnelt de evacuatie en voorkomt slachtoffers.

Het valt me eigenlijk nog mee. Ik had verwacht dat wij uitgesloten zouden zijn van Europees voetbal.

27 april 2015 om 15:30

Wellicht is die straf mogelijk als jullie het zo bont maken om zelfs een, ik durf het eigenlijk niet eens te typen... Opblaassinaasappel op het veld gooien... Jullie zijn echte vandalen haha

Even serieus, compleet buiten alle proporties deze straf.

27 april 2015 om 15:37

Ik had het serieus verwacht. Onze reputatie, Allah is een ... tegen Besiktas en nu dit. Racisme is natuurlijk lachwekkend maar dat is Uefa ook. Had daarom verwacht dat we een jaartje niet Europees mochten spelen. Nu zit ik te wachten op een bevestiging van Feyenoord dat we in hoger beroep gaan.

27 april 2015 om 15:42

Voor 1 wedstrijd zonder publiek, sms: ban-aan naar 0909-UEFA.

Sorry, maar ik zie er maar de humor van in.. Anders weet ik het ook niet meer. Dat een opblaasbanaan tegenwoordig al zo'n straf met zich mee kan brengen, ik wordt er niet goed van..

27 april 2015 om 17:10

gooi allemaal een sinaasappel naar het hoofd van platini.

27 april 2015 om 17:01

dan had de uefa echt een probleem gehad.
We moeten die maffia bende gewoon aanklagen voor discriminatie en onfatsoenlijk beleid.

het wordt is hoog tijd dat de hoofdbazen van zowel de fifa als de uefa opstappen, als dit niet gebeurd is de enige oplossing dat de grote competities en landen weigeren aan toernooien mee te doen. dit kan echt niet verder zo.

Sjonge jonge zeg, elke hersenloze wist dat dit geen racisme was, maar goed de uefa had plannen om feyenoord onderuit te halen, dat was met die scheids wel duidelijk. Net als dat hele Rome verhaal al zo ontzettelijk opgeblazen was. Ze deden net of heel die fontein en zelfs de stad gesloopt was, terwijl ik nog nooit een foto met de werkelijke schade heb gezien. Op een berg afval na, wat mede ontstond omdat er niks voor de supporters was georganiseerd.

Een boete voor vuurwerk enz is zeer terecht, trappenverhaal ala, maar dat racisme-verhaal is gewoon schandalig. Dat geeft al aan dat ze zich echt niet in de historie van feyenoord verdiept hebben.

27 april 2015 om 16:04

Dat "Rome-verhaal" werd nog goed opgevangen en bij dat Feyenoord mogen ze zich in hun handen knijpen dat dat geen gevolgen heeft gekregen voor de club of stad. Er is gewoon schade aangericht op een eeuwenoud kunstwerk van ontzettend veel (emotionele) waarde wat niet te vergelijken is met iets in Nederland. Dat ze dat in Nederland niet snappen begrijp ik aangezien ze zelf niet zoiets hebben maar het is niet aan de Nederlanders om te oordelen of de reactie overdreven is (wat gewoon niet het geval is) omdat die hier ten eerste niet objectief in zijn en ten tweede geen enkel inschattingsvermogen hebben over wat voor impact dit heeft en wat voor plek het in het cultuur erfgoed en geschiedenis inneemt. Gaan ze in Nederland ff bepalen hoeveel het waard is en roepen dat ze overdrijven als ze vanuit Italië de schade vermelden die de Nederlanders zelf hebben aangericht? Het moet niet gekker worden met dit landje. Je zou je als Feyenoorder en Rotterdammer eigenlijk diep moeten schamen. Over dat laatste stukje van je kan ik kort zijn, dat is niet serieus te nemen. Lekker makkelijk weer de schuld bij de ander leggen door te roepen dat er niks georganiseerd is hahaha. Wat moet er georganiseerd zijn dan? Er wordt gewoon verwacht dat zo'n supportersgroep zich kan gedragen en fatsoen heeft maar door dat te verwachten hebben ze die Feyenoorders toch flink overschat, dat zou je ze nog kwalijk kunnen nemen.

27 april 2015 om 16:24

Ach joh, dat rome 4 miljoen 'imagoschade' rekende zegt mij al genoeg. De crisis in italie zorgt ervoor dat ze overal een slaatje uit proberen te slaan.

Er is een groep hersenlozen die onder de naam feyenoord veel schade aanrichten. Keer op keer. Dat doet mij als echte supporter elke keer pijn.

Maar hoe de media het opblazen daar word ik ook onpasselijk van. Ik zoek al maanden naar de voor en na foto die de schade laat zien, maar ik vind hem niet. Zou dat niet gewoon komen omdat die schade helemaal niet zo groot is?

28 april 2015 om 15:27

Ik word er onpasselijk van dat er in Nederland bar weinig afstand wordt genomen van die 'hersenlozen' en dat er bijna alleen wordt geroepen dat het wordt opgeblazen. Maar hoe en in welk opzicht wordt het opgeblazen? Nederland lijkt die 'hersenlozen' haast te verdedigen waarmee je je als land toch wel belachelijk maakt. Hoe zou Nederland het vinden als er schade aan het monument op de Dam wordt aangericht? Gaan ze dan ook zelf roepen dat het maar een stuk beton bekleed met wat kalksteen is dat zo vervangen kan worden? Als de Nederlandse media er dan schande van spreekt moeten ze niet zo overdrijven? Het gaat erom dat er meer is dan materiële waarde, er is ook zoiets als emotionele waarde. En de emotionele waarde is in Italië wat hoger dan in Nederland kan je denk ik wel stellen. Dat ze dat in Nederland schijnbaar niet begrijpen, tsja. Misschien wel meer een kwestie van onwetendheid.

28 april 2015 om 15:29

Dus omdat jij een bepaalde foto niet kunt vinden concludeer je dat er geen schade is? Ik heb al genoeg foto's gevonden waarop je goed kunt zien dat er schade is aangericht. Het gaat er ook niet zo zeer om hoe groot de schade is maar meer waaraan ze schade hebben aangericht he.

27 april 2015 om 17:01

elke hersenloze behalve die gestoorde platini.

VN: zwarte piet is racisme
Uefa: strandbanaan is racisme
Belachelijk deze organisaties.

27 april 2015 om 15:45

De hele wereld muv nl & belgie vindt dat hoor. Wat zijn wij toch ook zielig he, eigenlijk zijn wij gewoon zelf het slachtoffer! En die banaan, wel heel toevallig dat er precies eentje het veld op gegooid werd precies bij Gervinho.

27 april 2015 om 15:50

@menez

Die banaan lag daar al eventjes in de hoek, toen Gervinho daar in de buurt kwam wees Totti hem op de banaan.

27 april 2015 om 16:37

Totti aanklagen!

27 april 2015 om 17:02

inderdaad en platini ook voor het leiden van een maffia organisatie.

Voorwerpen op het veld gooien waardoor spelers zelfs de tunnel moesten vluchten dat mag niet en daar staat terecht een boete voor. Maar die boete voor de opblaasbanaan slaan natuurlijk nergens op, heeft helemaal niks met racisme te maken want dat was de gedachte geen eens achter.

Het is geen racisme. Al het bewijs wijst daarop. Ik denk dat de UEFA dit incident aangegrepen heeft om af te rekenen voor een week eerder waar ze, omdat het buiten het stadion gebeurde, niets aan konden doen. Die hele avond had ik het gevoel dat de scheidsrechter instructies had om incidenten te zoeken. Het zal wel niet want rationeel geloof ik niet in complotten maar het gevoel had ik wel degelijk.

Een voorwaardelijke straf geldt toch als je hetzelfde nog een keer doet. Dan krijg je minimaal deze straf.

Het zijn juist zelf racisten als ze al racisme zien in een speelgoed opblaasbanaan.

Zakkenvullers joh daar bij de eufa hypocrieten voor het leven als ze het racistisch vinden naar donkeren mensen had ik het mooi gevonden als het naar een goed doel ging voor gedupeerde mensen maar dat gaat het niet het komt mooi in hun eigen zakken eigenlijk vind ik dat de uefa voor 90% afgeschaft moet worden en dat een neutrale instantie de boetes bepaald.

De boetes die ze schriijven komen in hun eigen zak en ze bepalen zelf de uitslag van de uitspraak niemand vind dit krom?

27 april 2015 om 15:42

Wie gaat trouwens de uefa straffen voor het manipuleren van de wedstrijd en het provoceren van 40.000 mensen?

27 april 2015 om 17:03

Feyenoord en de Knvb zo platini daarvoor moeten aanklagen.

Bananen zijn duur tegenwoordig.
In de aanbieding een banaan voor maar 50.000 euro en een wedstrijd alleen deze week voorwaardelijk koop ze nu

Of er racisme was valt over te twisten......

Maar 50.000,- voor racisme is hoe dan ook te weinig voor racisme... En gemiste kaartjesverkoop er nog bij.

27 april 2015 om 17:04

als het racisme was wel maar omdat het geen racisme was slaat de straf nergens op.

27 april 2015 om 22:24

Dat is exact mijn punt.... 50.000,- euro boete voor racisme is een lachertje natuurlijk. Daar moet je velen malen meer boete aan eisen.

Of gewoon een afsluiting van bepaalde (harde kern?) delen van het stadion als straf en dan niet 1-2 wedstrijden het hele stadion.

Maar goed, racisme lijkt dus enigszins bewezen... niet geheel overtuigend het bewijs niet is aan de straf-maat. te zien.

Ach, dat is slechts een straf van het bestuurlijk orgaan zelf. Ga in hoger beroep bij het CAS en je kunt het vast en zeker wat verlichten (mocht je nog in beroep kunnen gaan).

Verder denk ik ook dat de hoogte van de straf ermee te maken heeft dat dit niet de eerste keer is in de laatste 10 jaar dat Feyenoord in zo'n situatie is terechtgekomen (nancy). "recidivisten" worden altijd strenger aangepakt (al was deze situatie van een paar maanden geleden beduidend minder erg). Maar goed, gezien de verklaringen van spelers als Cisse en Kalou denk ik dat vooral op het punt van "racisme" Feyenoord een goede kans maakt op strafverlichting. Wat betreft de chaos na die rode kaart toen van Te Vrede: Daar valt weinig aan te tornen, want dat gedrag sloeg werkelijk nergens op.

27 april 2015 om 15:46

Volgens Mikos Gouka kan Feyenoord nog een keer bij de Uefa in beroep gaan en daarna Cas.

27 april 2015 om 17:05

bij de maffia zelf in beroep gaan heeft geen zin.
Gelijk naar het CAS gaan en anders platini aanklagen bij een gewone rechter.

banaan gooien naar een zwarte speler is vrij racistisch als je het mij vraagt. Ik ben een Feyenoorder in hart en nieren en weet niet wie die banaan gooide maar dit gebeurt ook wel eens buiten Nederland en dan is het wel racistisch..

27 april 2015 om 15:56

Sorry hoor, maar dan neemt 1 rare snuiter een echte banaan expres mee naar het stadion om hem expres naar een donkere speler te gooien. Bij Feyenoord maakt chicita of zo reclame voor hun bananen door middel van het uitdelen van opblaasbananen. Kortom, deze dingen komen niet het stadion in met het doel iets racistisch ermee te doen, bij die echte banaan wel. En, omdat het een neppe opblaasbanaan is, wordt ermee (over)gegooid... Net als met andere opblaasdingen in het stadion (balonnen, opblaaspoppen), dat is redelijk normaal.. Ook niks racistisch.. Dat zo'n opblaasding nu toevallig een banaan is, toevallig op het veld beland en toevallig voor een donkere speler terecht komt.... Dat is iets heel anders dan dat iemand bewust een echte banaan meeneemt en die bewust naar een donkere speler toe gooit....

Ik zie goede gronden voor Feyenoord om de straf voor racisme aan te vechten. Ik vind op dit punt de straf zeer onterecht. Voor die andere ongeregeldheden zie ik helaas geen aanknopingspunten om die straf aan te vechten.

Gelukkig weet iedereen in Nederland dat zo'n Chiquita banaan niet direct met rascisme te linken is in Nederland. Het rascisme vind ik hier gelukkig meevallen. Maar Ik vraag me af of Russische clubs dezelfde straf krijgen van de Uefa.

27 april 2015 om 17:15

Russische clubs krijgen die ook hoor. Uefa is echt niet per se op Feyenoord uit. Dinamo Moskou en Zenit spelen ieder seizoen wel keer of 2 zonder publiek, en dat is alleen in Europa.

Neem aan dat Feyenoord in beroep gaat? Je weet overigens nu ook al dat je Europees niet ver gaat komen. Je krijgt een arbiter dat tegen Feyenoord gaat fluiten zodat de Uefa geen last heeft van Feyenoord. Wat een corrupte bende zeg. Vreselijk.

De straf is natuurlijk, op het deel van racisme na, terecht. En helaas is de Uefa te bekrompen omdat in te zien. En vooral daarom en natuurlijk het wangedrag in Rome is het allemaal zo groot in beeld gekomen.

Ergens is de keuze ook wel te begrijpen, ondanks de verklaring van spelers. Je kan namelijk nog wel een aantal andere gevallen van "racisme" kunnen vinden waarbij spelers het goed praten voor hun club. Hoewel ik er van overtuigd ben dat er bij Feyenoord absoluut geen sprake was van racisme. Echter, op een zelfde manier ben ik er ook van overtuigd dat het Utrechtse publiek niet antisemitisch is. Al zijn de liederen bij Utrecht wel een stuk directer dan een opblaasbanaan.

Echter, waar ik me irriteer aan de bekrompenheid van de Uefa, om op dit punt zo te reageren. Vind ik het net zo idioot van het Feyenoord publiek. Iedereen weet toch hoe er in het voetbal met racisme wordt omgegaan en dat bananen ook een symbool zijn. Je kan als hindoe ook geen swastika meer tekenen (links- of rechtsom) omdat er een andere betekenis aan is gegeven. Niemand die mij gaat vertellen dat ze niet weten dat het gooien van bananen gezien wordt als een racistisch actie. Dus hoewel, en daar ben en blijf ik van overtuigd, het geen racistische actie was. Het blijft wel dom. Van alle opblaasvoorwerpen die er zijn moet je net een banaan meenemen naar het stadion en ook nog op het veld terecht laten komen. Waarom is het voor supporters soms zo moeilijk om even iets verder te denken. Het is een hartstikke leuke sfeeractie, maar waarom niet 2 seconde langer nadenken over wat je meeneemt. In een tijd waarin er zoveel problemen zijn met racisme en uitingen daarvan, waar vorig jaar nog echte bananen naar spelers werden gegooid, mag je dan van voetbalsupporters een beetje verstand vragen?

27 april 2015 om 16:01

Het zijn niet alleen bananen die te zien zijn in de Kuip. Het had net zo goed een opblaasdolfijn, krokodil of strandbal kunnen zijn die daar lag. Ik hoef het hele "bring back the banana's" toch niet aan je uit te leggen? Het is iets wat al heel lang in voetbalstadions te zien is en ook bij Feyenoord.
Die banaan kwam trouwens per ongeluk op het veld terecht of denk je dat ze doelbewust een opblaasbanaan gaan gooien, dat is verdomd knap om die doelbewust te gooien in een stadion waar het nota bene schijtweer was en dus ontiegelijk veel wind stond. Het was per ongeluk, toeval en dat ding lag er al nog voordat Gervinho ook maar in de buurt stond. Maar ach de Uefa straft Feyenoord maar al te graag lekker hard waar het maar kan.

27 april 2015 om 16:43

@kurtzouma

je begrijpt dus echt de hele strekking van het verhaal niet. Ja het had van alles kunnen zijn. Wat maakt dat hele "bring back the banana's" uit. Als je toch weet dat bananen ook worden gelinked aan racisme, al is het niet bedoeld, waarom dan niet simpelweg iets slimmer zijn en die dingen weglaten.

Voetbalsupporters zouden zich best eens wat intelligenter mogen gedragen. Of het nou om niet racistische dingen gaat die wel zo uitgelegd kunnen worden of niet antisemitische dingen die wel zo uitgelegd kunnen worden of wat voor iets dan ook. Men moet eens verder denken dan de eigen paar duizend mensen en voetbalclub

27 april 2015 om 17:04

Je bent toch dom als club, wanneer je zo onder het vergroot glas ligt bij de Uefa, dat je dit toe laat. Er hoeft maar 1 gek die wel het in de botte hersens haalt, zo'n ding naar een donkere speler te gooien. Wie gaat het dan uitleggen, dat het een sfeeractie was? Als e Uefa nu Feyenoord had vrijgesproken, dan konden alle clubs uit het verleden en het heden, die dit overkomt allemaal verhaal halen bij de Uefa. Je weet simpel gezegd dat bananen gelinkt word aan discriminatie. Waarom sta je die dingen dan toe? Dus wie is er nu dom, de Uefa of de sponsor en Feyenoord?

27 april 2015 om 16:22

Jij bent de 1e die aankaart dat het gewoon niet slim is, ondanks dat het niet de bedoeling was, líjkt het op rasisme. Ik zou als Feyenoord zijnde, en elke andere club ook, gewoon die dingen verbieden om dit soort misverstanden te voorkomen in de toekomst. Better safe than sorry..

Feyenoord heeft al een verleden dat nemen ze bij de uefa ook mee in hun beslissing. Voor de mensen met een feyenoord pet op een klote straf. Maar bedankt die idioten die zich supporter noemen en de boel steeds verzieken. Laat dit een les zijn want de volgende straf wat er ook gebeurd zal heel zwaar zijn.

Jeemig dat is wel echt te triest voor woorden zeg. In eerste instantie begreep ik de verwarring nog wel, maar er is dus duidelijk geen enkel onderzoek geweest.. Pijnlijk dit.

Het is echt ongelofelijk. Het lijkt er wel op alsof de Uefa er alles aan doet om Feyenoord een oor aan te naaien door belachelijke straffen uit te delen. Racisme... Really? Ik zat er op te kijken en die banaan vloog per ongeluk over de gracht en het reclamebord en lag daar al een tijdje nog voordat er werd ingegooid. Ee beetje logisch nadenken zit er bij de Uefa niet. Het is verdomd knap om een opblaasbanaan doelbewust te gooien, die dingen hebben een eigen wil, dat kan nooit! :'
Ik hoef denk ik niet met de argumenten te komen waarom die bananen er zijn en dat Kalou en Cissé zelfs verklaringen hebben ingediend bij de Uefa, zegt ook wel genoeg lijkt me. Het besluit stond al vast, we geven Feyenoord een dikke vette boete en gaan ons verder niet verdiepen in de hele zaak! Een beetje Youtube en Google doet wonderen, maar ach...

De boete voor het vuurwerk is wel meer dan terecht. Het is te gek voor woorden dat er nog imbecielen zijn die, die krengen mee naar binnen smokkelen en het afsteken in het stadion. Dat terwijl het algemeen bekend is dat er hele hoge boetes op staan...

27 april 2015 om 15:56

Ik denk dat de Uefa gewoon naar het totaalplaatje heeft gekeken. Incident met Besiktas over Allah, rellen in Rome, Uefa Mafia vlag bij De Kuip, spreekkoren tegen AS Roma, opblaasbanaan en er werd van alles op het veld gegooid. Dan gaan ze uiteraard ook nog eens naar onze reputatie en verleden kijken. Dat is ook niet goed en dan is dit het resultaat. Ik had uitsluiting verwacht.

27 april 2015 om 16:21

Het zou inderdaad kunnen dat ze naar het totaalplaatje hebben gekeken, maar dan had ik toch liever gehad dat ze daar openlijk voor uit kwamen. Nu lijkt het alsof de Feyenoord fans racistisch zijn terwijl daar absoluut geen spraken van is.

Het was te verwachten.
Buiten de Nederlandse grenzen staat binnen het voetbal een banaan voor racisme. Ludiek of niet.

27 april 2015 om 16:06

Een banaan op het veld sjap, volkomen begrijpelijk, dat hoort daar niet en is ook oliedom om te doen want als je meer dan 1 hersencel bezit weet je dat dat gedonder oplevert.

27 april 2015 om 17:29

Precies, hoeft maar 1 gek te zijn, die wel de intentie heeft dat te doen. Maar zoals gebruikelijk, moet je sommige mensen het verstand nog bij brengen dat dit een fout van Feyenoord was. En niet van de Uefa, die hanteren gewoon regels die bekend zijn bij clubs.

Terechte straf. Een banaan richting een donkere persoon gooien heeft nu eenmaal een racistische lading. Of het nu de bedoeling is of niet, moet je maar als weldenkend persoon maar je zelf in toom houden.

Jammer dat sommige supporters de club in diskrediet brengen bij Europese wedstrijden. Ik vrees voor twee wedstrijden, want er zullen ongetwijfeld supporters op de trappen staan.

Terecht. Gewoon dom om het te doen want je weet dat het geassocieerd wordt met racisme.

Nou, krijg je dus één wedstrijd effectief zonder publiek voor het pakket, gaan ze nog wat zeuren hoe hard ze wel zijn gestraft.

Er zijn andere clubs voor gelijkaardige feiten al een jaar of langer zelfs uitgesloten van Europees voetbal. Want we zijn ondertussen al lang vergeten dat spelers en scheidsrechters een regen wegwerpaansteker kreeg te verwerken. Rome, daar kwam je ook al goed weg, want speelde zich niet af in stadion of in de nabijheid.

Misschien te zwaar gestraft voor de banaan, maar dan weer véél te licht voor de rest. Netto komt Feyenoord er zeer billijk vanaf.

Eén tip voor de volgende Europese wedstrijd: laat de banaan thuis. Kunnen er alvast op dat facet geen misverstanden over gebeuren. En die aansteker, die hou je ook best op zak.

27 april 2015 om 16:05

O ja welke clubs dan?dynamo kiev en Legia warsaw werden bekant elke wedstrijd beboet voor racistisch gedrag.

27 april 2015 om 16:05

Het gaat mij helemaal niet om de straf want daar kan ik mee leven. Ik had namelijk uitsluiting verwacht omdat er veel incidenten zijn geweest. Alleen waar ik mij wel aan stoor is dat de Uefa dus vindt dat Feyenoord racistisch is. Dat is gewoon onzin. De bananen horen bij een sfeeractie en wij hebben veel donkere spelers in onze selectie en jeugdteams.

Feyenoord moet niet een reputatie als racistische club krijgen en ik zou daarom sowieso in hoger beroep gaan.

27 april 2015 om 16:13

rbn_,

Over die banaan kan je nog discussiëren. Ik weet best dat ie op zich niet racistisch bedoeld is. Maar wat de intentie was van degene die hem op het veld smeet, dat zullen we nooit weten.

In ieder geval, de Uefa heeft het als racisme ingekleurd.

Feyenoord werd al eens eerder veroordeeld voor racisme. Was dat niet met die wedstrijd tegen Besiktas? Ik dacht een liedje over de mama van één of andere godheid, waarbij ze aan betaalde seks zou doen.

27 april 2015 om 16:27

Dat ding is dus nooit op het veld gesmeten... Ooit wel eens een opblaasvoorwerp in je handen gehad? Daar kan je niet doelbewust mee gooien. Het was die dag regenachtig en er stond ontzettend veel wind, dat ding kwam per ongeluk op het veld terecht en lag er trouwens al een tijdje, voordat er ook maar een speler van AS Roma in de buurt was.

Wat betreft Besiktas, er waren inderdaad een hoop idioten die dat zongen. Het liep er sowieso helemaal uit de klauwen nadat Besiktas fans met spullen en drank gingen gooien naar een vak waar gehandicapten zaten. Maar naar mijn weten is daar nooit een onderzoek naar geweest en zijn ze ook niet veroordeeld.

27 april 2015 om 16:40

Kurtzouma,

Ja in Rome waren het ook al de anderen die begonnen.

En wat die banaan betreft: gewoon niet meenemen tijdens Europese wedstrijden. Dan kan ie nooit op het veld belanden, per ongeluk of met de intentie om te kwetsen.

En jawel hoor, voor de wedstrijd tegen Besiktas moest er 45.000 euro betaald worden wegen racisme.

27 april 2015 om 16:19

Klopt, heb je ook gelezen dat veel donkere spelers het voor Feyenoord opnemen? Zelfs Cissé die toch niet zo plezierig is vertrokken. Dat geeft ook aan dat Feyenoord een club voor iedereen is. Afkomst maakt niet uit. Zo moeten we het ook houden en ik zou daarom sowieso in hoger beroep gaan.

Edit: Kan op uw reactie hierboven niet reageren. Vandaar dat ik het zo maar heb geplaatst. Gaat om reactie van 16.13.

27 april 2015 om 16:37

rbn_,

Zeker. Ik heb indertijd zelf een oude webpagina gevonden waar het hoe en waarom van die banaan werd uitgelegd. Volgens mij is het in die context absoluut geen racisme.

Maar...dan mag ie niet op het veld terechtkomen. Dan verander je de context.

Dan kan je nog gaan discussiëren over opzet of ongeluk, maar goed, Uefa meent dus dat het opzettelijk was.

Wie gaat daar in de fout? Het bestuur eigenlijk. Zij hadden na Rome maar zo verstandig moeten zijn door even op te roepen om even heiliger te zijn dan de paus en o.a. die banaan thuis te laten. Als je niet wereldvreemd bent, dan weet je dat die voor een foute perceptie kan zorgen. En perceptie is de werkelijkheid.

Nou, hoop dat het bij die ene wedstrijd blijft. Jammer genoeg, zullen er weer een aantal bijdehand moeten doen en staan jullie straks nog eens één of twee wedstrijden droog.

27 april 2015 om 17:47

@ Iedereen Komt

Die banaan lag heel rustig in een hoekje tegen een reclamebord aan, Gervinho hoefde nog net niet het publiek in om bij iemand een banaan af te pakken om erover te gaan klagen. De Romeinse selectie was op niets anders uit dan provoceren en de bom laten ontploffen, mede door de gebeurtenissen een week daarvoor. Die banaan kwam ze gewoon goed uit om Feyenoord op te fokken. Ik vond het zielige gejank van de Romeinen in Rotterdam echt een wanvertoning en je kon zien dat ze zich alleen maar daarmee bezighielden. Dat overdreven juichen na de goal, ook zo'n voorbeeld. Volgens mij hadden de Romanisti er nog het meeste plezier aan gehad wanneer de 50.000 man in de Kuip het veld hadden bestormd, want dat leek voor mij echt alles waar ze op uit waren.

Ik heb schande gesproken over Feyenoord na de wedstrijd in Rome, maar ik vind het wel een beetje makkelijk hoe men voorbijgaat aan dat eeuwige gezuig van de zuid Europese landen. Temperament noemen ze het, ik vind het toch voornamelijk zielig gejank. Iets wat je met name bij Barcelona, Real Madrid, Atletico, Roma, Milan en dat soort clubs ziet. Persoonlijk denk ik niet dat van Persie, Herrera en Jones naar de scheidsrechter zouden stormen als er toevallig een banaan ligt op 50m van hun ploeggenoot Ashley Young.

Nou was ik ook niet bekend met die opblaas bananen hoor . Maar indirect word het opgepakt als racisme zeker als je dat dat ding gooit naar servinho. Ze willen een lijn trekken , die lijn is echter zo krom als wat..... Overdreven die boete .

Ik vind het eerder racistisch dat de UEFA dat als racisme ziet.

Echt belachelijk kinderachtig gedrag van de Uefa, slaat he-le-maal nergens op. Je kunt je er verder niet te druk om maken, want tegen die corrupte bende opboksen heeft totaal geen zin. Accepteren en verder gaan. Wellicht valt die geldboete nog (deels) te verhalen op de daders..

27 april 2015 om 16:17

En plastic bananen, muntjes, aanstekers en andere voorwerpen op het veld smijten is dan weer enorm volwassen?

27 april 2015 om 16:46

Ach laten we nu niet Roomser doen dan de Paus joh. Een opblaasbanaan die rondzweeft door het stadion levert concreet gezegd een duel zonder publiek op. Waar gaat dit naartoe joh?

Als we zo pietluttig gaan doen spelen we in Turkije en Griekenland nooit meer een duel met supporters.

Wat betreft aanstekers en dergelijke, dat slaat natuurlijk nergens op, alleen daar is deze straf niet op gericht.

27 april 2015 om 16:50

Oh jawel hoor.

Lees nog maar eens:

Daarnaast is Feyenoord veroordeeld voor het afsteken van vuurwerk en voorwerpen, alsmede het blokkeren van de trappen door supporters. Ook hiervoor is een geldboete opgelegd van 50.000 euro en een voorwaardelijke straf van één thuiswedstrijd in UEFA-verband zonder publiek met een proeftijd van twee jaar.

Mij stoort die banaan ook niet, maar het was niet erg slim om ze toe te laten tijdens een internationale wedstrijd en al zeker niet na Rome.

27 april 2015 om 17:52

Oftewel de wedstrijd die ze daadwerkelijk zonder publiek moeten spelen is vanwege die banaan, de voorwaardelijke wedstrijd is namelijk voor de andere zaken. Het is allang bekend dat antiracisme een enorm paradepaardje is geworden voor de Uefa. In essentie een goede zaak, omdat racisme een slechte zaak is, maar dit voorbeeld geeft maar aan dat de Uefa haar doel voorbij aan het schieten is. Met de gegeven uitleg en het feit dat Feyenoord al jaren bekend is met deze actie, zou het genoeg moeten zijn om in ieder geval te twijfelen aan racisme en hiervoor geen straf op te leggen. Voor de overige incidenten verdient Feyenoord natuurlijk wel straf en mijn mening is dat straffen uberhaupt zwaarder mogen worden. Wanneer je voorwerpen het veld op smijt dan loop je de kans mensen te mishandelen. Anderhalf uur niet naar je favoriete clubje kijken, ik denk dat er menig Feyenoorder is die maar wat graag een wedstrijd lang Ajacieden bekogelen als dat betekent dat ze de week erop niet tegen Cambuur toe mogen kijken bij wijze van. Omgekeerd zal dit ook het geval zijn, voor er weer gedram om mijn voorbeeld komt.

28 april 2015 om 14:15

@ Iedereen komt

Nee hoor, die andere oorzaken worden erbij geraakt zodat de Uefa een optelsom heeft. De wedstrijd zonder publiek is puur en alleen een gevolg van dat zogenaamde racisme.

Gelukkig lezen we vandaag dat het nog maar afwachten is of het wel zo ver komt. Maar goed ook, ook al zal het wel nergens op uitdraaien.

28 april 2015 om 14:35

Kalou2005

Die dingen zijn er niet 'bijgehaald'. Er werd effectief met voorwerpen gesmeten, uitgangen en trappen werden echt belemmerd.

En daar hebben ze dus een voorwaardelijke straf voor gekregen én een geldboete.

27 april 2015 om 19:13

Accepteren? Een overkoepelende voetbal-organisatie beticht je van racisme en je moet het accepteren? Je moet dit tot op de bodem aanvechten.

Hiermee maakt de Uefa de racisme aantijging zo gratuite, daar kunnen ze niet zomaar mee wegkomen.

Vreemde straffen, maar het is ook dom in tijdens een Europese wedstrijd te doen.

27 april 2015 om 17:16

we moeten de Uefa en platini als maffiabaas gewoon aanklagen voor onfatsoenlijk bestuur en discriminatie.
want zijn Franse ploegjes mogen alles en Nederlandse ploegen krijgen steeds straffen voor onzindingen als op de trap staan.
En de straf voor racisme slaat al helemaal nergens op.

Schandalige straf van de UEFA, wat de racisme aanklacht aangaat.

ik vind dit zwaar onterecht, ik was bij die wedstrijd. ik had perfect zicht op wat er is gebeurt, Totti vroeg om die banaan (werd naar Totti toe gegooit) en gaf die aan Gervinho. er stond een camera op het hele vooral ( een camera die langs de lijnen loopt)
de uefa laat weer eens zien hoe corrupt ze zijn! ik vind dit heel schandalig en ik vind ook dat de knvb hier tegen in beroep moet gaan! ik vraag iedereen met beeld materiaal het testuren naar de knvb! ik wou dat ik beeld materiaal had, helaas niet in de gelegenheid geweest om het optenemen ivm met handschade..
ik word zo ziek van de straffen, nu kunnen we wel zeggen dat we dat niet moeten doen, of dat we niet uefa maffia hadden moeten roepen maar aktie is reactie. als je dan zo triest bent om dat alles zo zwaar overhoop tetrekken en Feyenoord zo zwaar testraffen.. ik vind het triest, ziek en vooral heel zielig!

Ja terecht. Club komt regelmatig in het nieuws met dit soort incidenten. Hopelijk "raakt" dit de supporters. Zij worden nu ook gestraft.

27 april 2015 om 17:17

trieste reactie want je weet zelf ook wel dat dit een belachelijke straf is.

27 april 2015 om 19:14

Wanneer is Feyenoord in opspraak geraakt met dit soort incidenten dan? Je kletst verschrikkelijk uit je nek.

Ik wil niet veel zeggen maar als ze die wedstrijden ervoor & erna hebben gekeken waren er toen ookal opblaas bananen dus beetje onzin..

Als mensen hier alle vingers naar de UEFA wijzen dan begrijpen ze niets van dit conflict die al jarenlang gaande is. De UEFA is geen KNVB, de UEFA kent de club niet zoals wij kennen dus vatten ze dit heel anders op. Zelfde geldt voor Roma, dus natuurlijk gaan ze dit anders opvatten. En hell, als je als Feyenoord supporter weet dat de UEFA hier hard tegen op kan treden omdat ze niet weten dat dit geen racisme is, hoe dom ben je dan om het toch te doen?

En de UEFA moet ingrijpen. Ze durven niet eens te denken hoe het buitenland op de UEFA zou reageren als de UEFA zo'n actie na zo veel campagne te hebben gevoerd zoiets gaan negeren.

Al het schuld ligt bij de supporters die zo fucking dom zijn om weer hun club naar beneden te trekken.

27 april 2015 om 17:18

de Uefa is gewoon een corrupte maffia organisatie met die achterlijke Platini voorop.

27 april 2015 om 17:21

Jij bent ook nogal kortzichtig.. Om eens een ietwat buiten proportionele vergelijking te trekken: Als de Amerikanen Irak binnenvallen, vind jij dan dat zij de tradities en cultuur in acht moeten nemen van de mensen uit het land, of vind jij dat zij hun eigen normen en waarden op moeten dringen en al het andere af te keuren. Je mag je best een beetje inleven in je gastheer hoor. Daarnaast: een moord wordt ook pas een moord met voorbedachte rade wanneer het de bewijzen valt dat er inderdaad van tevoren aan gedacht is. Hier wordt zonder enig bewijs van racisme uitspraak gedaan van racisme en aan de hand daarvan een straf opgelegd. Je kan zeggen wat je wilt, maar voor mijn gevoel gaat dit toch wel tegen de rechtstaat in. Straks mag je ook geen zwarte of witte shirts meer dragen, want stel je toch voor dat je je shirt bevuild en een zielig persoon die provoceert doet alsof dit racistisch is tegenover zijn bevolkingsgroep. Het is gewoon zielig proberen een punt de maken van de Uefa. De hele antiracisme propaganda wordt kracht bijgezet en daar is Feyenoord in dit geval de dupe van.

Overigens kan ik me best voorstellen dat Gervinho door een handjevol supporters racistisch is bejegend, alleen zijn dingen die geroepen zijn niet zomaar te bewijzen en dit gebeurt in misschien wel haast elk stadion. Tja dan gooien ze het maar op 1 enkele banaan die heel rustig onopvallend in een hoekje lag.

27 april 2015 om 17:49

Probeer je nu te suggereren dat de Uefa of Roma Feyenoord is binnengevallen? Of dat Irak een onderdeel is van de VS? Want anders slaat je vergelijking kant nog wal. Feyenoord is lid van de Knvb, en valt daarom dus ook onder de Uefa. Dat betekent dat ze de regels van de Uefa moeten opvolgen (geen racisme) en gestraft kunnen worden door de Uefa als het volgens de Uefa overtreden wordt. De regels van de Uefa staan, Feyenoord moet zich daaraan houden als ze willen deelnemen aan de toernooien van de Uefa. Wat goed en slecht is wordt dus bepaald door de Uefa, en niet door de cultuur van Feyenoord.

Daarnaast moet je niet vergeten dat deze beelden over de hele wereld heen gaan. De Uefa beweert zich sterk te maken tegen racisme. Als een willekeurig persoon in Engeland, Spanje, de VS of China dit ziet, denk jij dan dat ze ook even opzoeken hoe het precies zit binnen de cultuur van de club Feyenoord? Die mensen trekken een conclusie, en die conclusie is "racisme". Als de Uefa haar geloofwaardigheid niet wilt vernietigen tegenover zo'n beetje iedereen die niet uit Nederland komt, moeten ze dus optreden. Ongeacht wat de intentie was.

27 april 2015 om 17:57

Probeer jij begrijpend te lezen? Dat lukt je niet echt namelijk. Ik geef nota bene zelf nog aan dat de vergelijking niet geheel treffend is. Irak deel van de Usa, waar heb ik dit gezegd dan? Op een gegeven moment was de VS min of meer de uitvoerende macht in Irak, aangezien Irak zelf geen regering meer had. Waar het om gaat is dat je wel regels op kan leggen, maar dat je je ook moet kunnen inleven in de cultuur van mensen. Zo is een hakenkruis van een kale neonazi met SS tattoos aanstootgevend. Draai je datzelfde hakenkruis 45 graden en hangt het in de kamer van een Nederlands Hindoestaans gezin, dan heeft het ineens een heel andere lading. Zo is het ook wel de banaan. Maak je apengeluiden en smijt je de banaan richting donkere spelers, tja dan is de kans op racistische uitspatting groot, maar niet elke banaan is een racistische uitlating. Snap je het nu wat beter?

Overigens je laatste alinea is echt de grootst mogelijke onzin die er is. Dus omdat je aan de buitenwereld wilt laten zien hoe machtig en rechtvaardig je bent, moet je mensen maar zonder bewijzen gaan vervolgen? Man man man waar gaat het heen met de facebookgeneratie? Puur en alleen denkend aan het beeld dat men voor de buitenwereld creeert, zonder daarbij na te denken over rechtvaardigheid. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, dat is hoe ons rechtssysteem in elkaar zit.

27 april 2015 om 18:02

Waar de Uefa aan voorbij gaat is de bewijslast zoals die geld in een normale rechtstaat. Die zouden ze bij de Uefa ook aan moeten houden maar ik kan me niet voorstellen dat ze tot eenzelfde conclusie komen als dat gebeurd is.

Een aantal feiten:

- Een opblaas banaan is niet gericht te gooien richting een speler over een afstand van meer dan 10 meter.

- De opblaas banaan lag al enkele minuten tegen de boarding aan voordat die opgemerkt werd door Gervinho/totti. Het spel was op dit moment aan de andere kant van het veld.

- De opblaas bananen zijn al tientallen jaren onderdeel van promotie acties van Chiquita in de Kuip. Dit komt doordat de Rotterdamse haven de grootste Import van Europa voor die bananen is/was.

Dit laatste is overigens bevestigd door diverse (afrikaanse) oud-spelers van Feyenoord.

Wat mij betreft vecht Feyenord deze boete eerst aan bij de Uefa (formaliteit die we verliezen) daarna het CAS en als het moet door naar de Zwitserse rechtbank. Het gaat nog niet eens om de straf, maar Feyenoord mag naast de slechte naam die we al hebben in Europa niet ook nog eens als racistisch te boek staan.

Sorry maar hier kon je op wachten. Als het geen NL club was, zou iedereen zeggen dat het terecht was

27 april 2015 om 17:19

Dan zou ik het ook een belachelijke beslissing vinden.

Ik vind het hele idee van die banaan al raar. Waarom zou een banaan meenemen naar een voetbalwedstrijd. Als je hem dan "per ongeluk" laat vallen dan heb je je billen gebrand en moet je op de blaren zitten. Het is niet anders.

Uefa en Fifa neem ik niet meer serieus, corrupte bende die om elke dingetje al gaan lopen zeuren.
Banaan was misschien niet slim, maar iedereen ( 'behalve uefa schijnbaar` weet dat de bananen een traditie zijn bij Feyenoord en waarom zou het racisme zijn terwijl er genoeg donkere spelers bij Feyenoord zelf rondlopen?

27 april 2015 om 17:19

niet alleen veel donkere spelers maar ook veel donkere supporters.

Uefa is een rare organisatie. Onlangs kreeg Kroatie een wedstrijd zonder publiek omdat enkele supporters za dom spremni riepen wat staat voor gereed voor je land.. dit bestempelden ze als racisme... Ik bedoel wtf?

27 april 2015 om 17:11

Ja, maar die spreuk is niet onschuldig. Die werd ook door de Kroatische nationalistische en antisemitische Ustašabeweging gebruikt in WO Ii.

Eigenlijk is die spreuk het equivalent van een ' Sieg heil'.

Ofwel ken je de geschiedenis niet achter die spreuk of te wel weet je dat maar al te goed, maar verzwijg je dat een beetje.

27 april 2015 om 17:18

Deze spreuk komt van wel 300 jaar geleden dus ver van voor de tweede wereld oorlog! De spreuk straalt ook echt helemaal niks racistisch uit en word niet geroepen om iemand te kwetsen of iets maar puur uit euforie. Dus beter dat de uefa de werkelijke achtergrond van de spreuk onderzoekt.

27 april 2015 om 17:20

Ps.. wat is er mis met beetje nationalisme of hoe dat in nederland genoemd word chauvinisme?

27 april 2015 om 17:38

Spalato87,

Dat doet er niet toe. De Duitse nazi's hebben ook het veel oudere swastika gerecupereerd. En sindsdien hangt daar een negatieve connotatie aan vast.

Alleen in het hindoeïsme en jaïnisme is dat symbool nog steeds meer dan acceptabel. Maar daar buiten is het 'not done'.

En je bent aan 't jokken. Ook in Kroatië zélf zijn al bedrijven en mensen veroordeeld om die spreuk te gebruiken.

27 april 2015 om 17:39

@ Spalato

Nationalisme of chauvinisme daar is op zich niks mis mee, je moet het echter niet gaan verwarren met extremisme. Zoals Iedereen komt jou ook al duidelijk probeert te maken: hoe zou jij het vinden als mensen op straat nog steeds Sieg Heil! riepen? Sieg heil is vrij vertaald ook 'maar' op de overwinning. Het gaat dus niet zozeer om de letterlijke betekenis, als wel om de lading die men eraan meegeeft. Als die Kroaten niet willen provoceren, dan hadden ze ook wel iets anders voor volk en vaderland kunnen roepen.

27 april 2015 om 17:56

Ok wist ik niet dus als je hindoe bent mag je een swastika op je voorhoofd tatoeren? En wat jok ik precies? Ik geef aan dat de spreuk niet word gebruikt om iemand te benadelen maar puur uit euforie. Welke bedrijven en mensen zijn veroordeeld dan?..

27 april 2015 om 18:09

@Shorty. Waar het mij om gaat is dat deze spreuk veel ouder is dan ww2 en als soort van strijdkreet werd gebruikt en altijd al werd geroepen. Nu opeens zet uefa het op een verboden lijst omdat het blijkbaar iemand in de uefa niet zint... De zogenaamde lading heeft voor de fans niks met ww2 te maken maar puur met het feit dat je voor land vecht op het veld. Daarom snap ik niet waarom deze met sieg heil word vergeleken. Stel morgen staat een groep terroristen op en moord 100.000 afrikanen uit ( noem maar wat) en roept Oranje Boven. Word deze kreet dan verboden?

27 april 2015 om 18:16

Spalato87

Je moet het onderscheid maken in hoe men het bedoeld en hoe het over kan komen. Sieg heil heeft een duidelijke betekenis voor mensen omdat het misbruikt is door een groepje fanatici, daardoor heeft deze kreet in de loop der tijd een bepaalde lading gekregen. Ik ken de kroatische kreet niet, maar het zou hetzelfde geval kunnen zijn dat het pas 80 jaar geleden een verkeerde lading heeft gekregen ipv 300 jaar geleden. Daarnaast staat de Balkan ook wel redelijk bekend om het aantal fanatieke partizanen die niet altijd lieverdjes zijn, dat maakt de link naar onzuiverheid ook al iets logischer. Je moet bedenken hoe het op bepaalde mensen over kan komen. Hamas Hamas is ook gericht tegen Ajacieden, maar kwetsend voor Joden. en zo zijn er meer voorbeelden. De banaan is ook een voorbeeld van een voorwerp dat herhaaldelijk gebruikt is voor racistische uitlatingen, echter zijn er in sommige gevallen aantoonbare andere reden voor het gebruik van een banaan, zoals hier het geval is. Belangrijk is dus om naar de context te kijken, maar die kan ik in het Kroatische geval niet beoordelen.

We zijn met z'n allen getuigen geweest van een voorspelbare avond met eveneens voorspelbare afloop.
Na de rellen in Rome heeft de Uefa een arbiter gestuurd die even Feyenoord moest liquideren in de europaleague en ook het publiek flink over de pis helpen door het nemen van opzichtige nadelige slechte beslissingen tegen feyenoord zodat ze met terug werkende kracht feyenoord ff konden straffen voor Rome!
Het lag er vanaf minuut een heel dik bovenop tot zover het gelijk van Feyenoord zijde.

Wel is het dom en naïef om te denken dat de Uefa zo'n gele banaan ff laat passeren omdat dat bij Feijenoord zo gewoon zo zijn en er niks achter zou zitten maar dat kan iedereen wel zeggen dus daar begrijp ik wel dat die banaan op z'n minst niet gelukkig was en de Uefa die vol aanpakt en daar moet je ze gelijk in geven is gewoon heel dom en kortzichtig van de betreffende supporter!!!!

Eigenlijk zou je als club naar een onafhankelijk orgaan moeten kunnen met de beelden van de wedstrijd en de dwalingen van de scheidsrechter waardoor er een uitspraak komt die het provocerende gedrag van de refree in twijfel trekt en omstandigheden verzacht en dus straf verligt denk dat 50.000 genoeg is als boete en zonder publiek vind ik zwaar overdreven doe dan geen rechtstreekse uitzending!

Misschien kan onze bananengigant met een nieuwe plasticversie komen. De overrijpe banaan. Die is al mooi donker van kleur. Racismeprobleem opgelost.

27 april 2015 om 17:21

voortaan alleen de maffiabaas Platini nog maar bekogelen.

Wie is hier nu racistisch? De banaan op het veld was niet racistisch bedoeld en was er dus ook geen verband met enige racisme. Toch word er gestraft voor racisme, Ik vraag me dan af wie legt nu het verband tussen de banaan en racisme? Wie is er dan racistisch?

Als Feyenoord Europees speelt, dan is het stadion even van de UEFA. Dan gelden hun wetten, hun regels en hun plichten.
Dat hier in NL niemand buigt over dit voorval kan ik nog enigzins begrijpen. Maar de Uefa kan niet in bijvoorbeeld Oost-Europa uitleggen dat dit geen racisme is, waar een banaan en een neger 1 op 1 een racistische associatie oproept. Je moet dan een lijn trekken, en gezien de straf denk ik zelfs dat er verzachtende omstandigheden in ogenschouw genomen zijn. Als ze dit als

Zware straffen? Wat een lachertje..
De straf voor het racisme is onterecht, maar kan je toch geenszins zwaar noemen. Ik persoonlijk zou het niet meer dan terecht vinden om 3 wedstrijden zonder publiek te spelen in het geval van bewezen racisme. De geldboete is ook niet meer dan vervelend te noemen.

UEFAMAFFIA UEFAMAFFIA! ja ik ben een feyenoorder.. maar waar slaat het op dat je een straf krijgt voor racisme terwijl de banaan bij onze prachtige club niks met racisme te maken heeft! Verdiep je eerst in de club voordat je straffen uitdeelt

27 april 2015 om 17:23

de Ueaf is zwaar corrupt en de Knvb moet ze aanklagen voor wanbeleid en discriminatie van Nederlandse ploegen want ook ajax en PSV hebben al onterechte boetes gehad.

Dat is geen antwoord.

Lol iedereen schreeuwt onterecht. Maar snapt nu niemand dat de Uefa feyenoord niet straft wegens racisme maar omdat voor de rellen in italie. De uefa kon feyenoord toen niet straffen en probeert ze zo op deze manier alsnog te straffen. Iedereen weet dat het geen racisme was, ook de uefa.

27 april 2015 om 17:40

Wat een grap ben jij, wil jij heel gauw uit onze rechtstaat verdwijnen.

29 april 2015 om 03:26

Of jijzelf want je reactie slaat nergens op. Ik hoop dat je geen stemrecht hebt al ben ik bang van wel aangezien de 1991 in je naam.
Als je dit niet inziet dan ben je niet de meest snuggere.
Feyenoord relt in italie, uefa stelt een onderzoek in maar kan niks doen.
Feyenoord gooit een opblaasbanaantje het veld op, iets wat ze vaker doen, zelfs oud spelers hebben verteld dat het totaal geen racisme betreft. Maar toch een straf van de uefa?
Simpele conclusie; we kunnen ze niet daarvoor straffen maar ze verdienen die straf wel dus doen we het op deze manier.

Als ik een aantal van je andere reacties leest over hoe simpel je er achter komt dat het totaal niet racistisch is, dan is de conclusie toch duidelijk?
Feyenoord heeft vaker rellen gepleegt en wordt door de uefa gezien als rotte appel, ze hebben niet voor niks al eens eerder uitsluitsel gehad. Nu rellen ze weer alleen ditmaal buiten het stadion waar de uefa niks aan kan doen, dus komt voor jou nogmaals de simpele conclusie: we kunnen ze niet daarom straffen al willen we dat graag, hey kijk nu er komt een reden voorbij, onnozel maar simpel, dus we straffen ze direct. Denk je nou dat ze bij de uefa geen berichten hebben gezien dat het totaal niet racistisch is?

30 april 2015 om 14:58

Feit is dat je mensen niet hoort te berechten via een schijnprocedure, omdat je ze eigenlijk niet aan kan pakken voor hetgeen je ze aan wilt pakken. Dat is wat ik zo belachelijk vindt aan jouw post, dat je doet alsof dat legitiem en goed is. Een moordenaar 20 jaar geven voor het stelen van een pak koekjes omdat je zijn moord niet bewijzen kan, dat is toch ook niet de juiste manier van onze rechtstaat? Ook al zegt je gevoel dat die man terecht zo lang vastzit, dit is niet hoe het hoort te gaan. Dus je kunt een heel leuk verhaaltje ophangen, ik vind dat je niet in Nederland hoort als je niet achter onze rechtstaat staat. We hebben nu eenmaal met elkaar afgesproken dat je pas schuldig bent als het bewezen is en dat dat de meest eerlijke manier van een strafproces is. Dat jij hier iets anders propagandeert moet jij weten. Je hoeft niet te doen alsof ik je niet snap, want ik snap je wel, alleen ik ben het er totaal niet mee eens.

Zoals jij de rest erop wijst dat ze het niet snappen hoe de Uefa het allemaal wel niet zal bedoelen, zo wijs ik jou erop dat jouw beleving niet de beleving is die in de westerse wereld als algemene consensus geldt. Wat mijn andere reacties hiermee te maken hebben weet ik niet, want die gaan helemaal niet over hoe de rechtstaat in elkaar zit. Ik zeg enkel dat ik inderdaad geloof dat die banaan niet racistisch bedoeld is en bovendien is het ook niet makkelijk te bewijzen als het wel zo bedoelt is. De daden in Rome heb ik zeker wel veroordeeld, maar dan moeten ze daarvoor straffen en niet via allerlei omweggetjes. Dus voor jou nogmaals de conclusie: je kunt iemand wel willen straffen, maar het moet ook kunnen. Je zegt zelf al: Feyenoord kon daarvoor niet gestraft worden. Pech voor de Uefa en geluk voor Feyenoord dan in dit geval, maar ik ben er absoluut niet voor om onze principes over boord te gooien door dan maar buiten de lijntjes te gaan kleuren. Dat is inderdaad onnozel en simpel, zoals je zelf al opmerkt. Fijne dag verder.

Wel of geen racisme. Hoezo moet je aanleiding geven aan de uefa en anderen om ze te laten denken dat het racisme is? Beetje eigen schuld of niet? Kies maar lekker andere dingen hoezo bananen terwijl je weet dat dat gevoelig ligt bij donkere voetballers. Straf is gewoon meer dan terecht. Je roept het zo beetje op je zelf af.

Ik vraag me hier werkelijk af of mensen het wel begrijpen. De Uefa kan niet anders en Feyenoord is zelf zo dom die dingen toe te staan. Je neemt een risico als je het niet doet. Feyenoord kan naar het CAS gaan, maar die zullen hier niet anders over denken dan de Uefa, om de hele simpele reden en dat is, dat racisme taboe is en dat bananen daar een onderdeel van is. Ook kan je de regeltjes en wetjes ook wel weer veranderen en kunnen alle clubs die uit het verleden dit hebben meegemaakt eisen stellen aan de Uefa en beroep zaken aangaan. Ook kunnen andere clubs maar in hoger beroep blijven gaan. Feyenoord moet hier gewoon mee dealen, want kan alleen maar meer worden ipv minder.

27 april 2015 om 18:03

Ik ben het helemaal met je betoog eens, behalve het feit dat Feyenoord maar met de straf moet dealen. Bananen die in de supermarkt liggen zijn ook geen racistische uitlating, het gaat dus om de context waarin de banaan zich bevindt. De context is in dit geval zo dat er een redelijke aannemelijkheid is dat de banaan geen racistische uitspatting was, in dat geval hoor je het ook niet als racisme te bestraffen. Dat Marcelo nou eens met bananen te kijk is gezet, dat betekent niet dat iedereen met een banaan uit is op racisme.

27 april 2015 om 18:09

Het probleem is dat het niet anders mogelijk is door de uefa cas en rechtbanken, Het is een wereldwijd probleem en ik zeg niet dat Feyenoord schuldig is, maar ik verwacht met hoger beroep wel hogere schorsing.

Feyenoord is geen baas in eigen huis. Feit is ook dat Feyenoord fans doorlopend Europees voor problemen zorgen. De club laat zich terroriseren door een stelletje geteisem.

Bananen op het veld gooien is natuurlijk een uiting van racisme. Wie het tegendeel beweert moet zich na laten kijken.

Feyenoord zou eens moeten gaan optreden. Niet de dialoog aangaan, maar gewoon die figuren die voor ellende zorgen levenslang schorsen. Nu is het door het wangedrag van die hersenlozen de Kuip helemaal leeg.

Dit voelt gewoon als zoveel onrecht.

Ja, de boete voor de aanstekers, op de trappen staan etc is terecht. Dat mag niet gebeuren maar helaas.

Die banaan is gewoon een promotie actie van Chiquita. Rotterdam was/is de grootste import haven van europa als het om die bananen gaat en daarom worden ze bij de "havenclub" gepromoot. Dit is iets wat al tientallen jaren gebeurd en nu ineens maakt de Uefa en Roma er een probleem van.

Bovendien lag die opblaas banaan al minuten lang (dat is te zien op beelden) aan de zijlijn van het veld terwijl het spel aan de andere kant was. Als Roma dan ineens in de aanval is komen ze bij die banaan en schreeuwt iedereen racisme....

Wat mij betreft gaan we eerst in beroep bij de Uefa (formaliteit die we verliezen) daarna het CAS en als het moet door naar de Zwitserse rechtbank. Het gaat nog niet eens om de straf, maar Feyenoord mag naast de slechte naam die we al hebben in Europa niet ook nog eens als racistisch te boek staan.

27 april 2015 om 18:02

Je kunt wel in al die hoge beroepen gaan, maar kan je vertellen dat je bij alle 3 niet wint. Racisme staat eenmaal hoog op het vaandel. En zeker bij de zwitserse rechtbank niet. Feyenoord kan niet bewijzen dat het perrongeluk of bewust op het veld gegooid werd. Niemand kan dat. Je hoeft maar 1 gek te hebben die het wel doet. Tevens kan je niet bij iemand in de hersenen kijken of het bewust was. Accepteren en zorgen dat je nooit meer die dingen in het stadion hebt.

27 april 2015 om 18:04

Leuk dat je dit opbrengt, dat kan dus wel.

Tenzij die banaan aan iets zwaars vast zat, is een opblaasbaar voorwerp niet over 10+ meter gericht te gooien.

Daar zitten een aantal natuurkundige formules achter waar ik je niet mee zal vervelen maar dat is wetenschappelijk te onderbouwen. Daarnaast lag die banaan er dus al een tijdje voordat die opgemerkt werd.

Bij de Uefa zullen we bot vangen, maar bij het CAS ben ik daar niet zo zeker van.

27 april 2015 om 18:06

Iets hoog in het vaandel hebben betekent niet dat je het niet eerlijk hoeft te berechten. Genocide stond bij de Nsdap ook hoog in het vaandel, dat maakt toch niet dat ze het ongestraft uit mogen voeren? Zoals jij het bekijkt is het puur een gevalletje symboolpolitiek: een statement naar buiten maken over de rug van een ander.

27 april 2015 om 18:11

Het probleem is dat het niet te bewijzen is. En dat de meeste hier fout denken. Na Rome stond Feyenoord flink onder de kijker vand e Uefa. Als je dan zo'n actie doet, zal elke rechtbank zeggen, waarom zoek je het risico op.

27 april 2015 om 18:18

Als iets niet te bewijzen is, dan valt het niet te bestraffen. Dat de banaan als racistisch middel werd ingezet valt niet te bewijzen en evenmin te ontkrachten, in zo'n geval kan je dus niet straffen. Of vind je dat jij ook de bak in moet als niet te bewijzen is dat jij een moord hebt gepleegd, maar men weet ook niet zeker dat jij dit niet gedaan hebt. Risico opzoeken is geen reden tot veroordeling.

27 april 2015 om 18:21

Zijn wel regels van voorwerpen op het veld. Ik hoorde paar weken terug, van iemand van Twente, dat ze vooraf papieren moeten ondertekenen, met de regels van de Uefa (clubs die Europees spelen) Daarin staat ook dat er een taboe is op racisme. Dus hoe je het wend of keert, je komt altijd op racisme uit. Wij zullen er anders over denken, maar de rest van de wereld zal het een zorg zijn.

27 april 2015 om 18:34

Regels zijn regels, dus als jij gelijk hebt en Feyenoord zat er met die banaan naast, tja dan kan je misschien niets aan de straf doen. Als jij met 130km/u over de snelweg waar je 120 mag naar je bevallende vrouw racet, dan heb je best de kans dat oom agent een keer een oogje toeknijpt. Na alle geluiden en verhalen over de bedoelde sfeeractie, zou de Uefa ook eens over het hart kunnen strijken en niet alleen maar aan eigen gewin denken. Nu kunnen ze zich weer fijn op hun veel te dikke borsten kloppen: zie eens hoe hard wij optreden tegen racisme. Ik vind het een zielige bedoening, maar jij mag er gerust anders over denken. Ik dacht zelf eerst ook dat als die banaan racistische was, dan moest het bestraft worden, maar na een tip van menig Feyenoorder hier heb ik mij een beetje ingelezen en kwam ik al na 10 minuten tot de conclusie dat deze acties vaker gehouden worden en ook helemaal niet alleen bij Feyenoord. Het moet voor de hoge pieten van de Uefa toch ook niet zo moeilijk zijn om even 10 minuutjes te googlen of ze daadwerkelijk de juiste conclusie trekken?

27 april 2015 om 18:38

Kijk dat kan dus niet, iets door de vingers zien, want dan gaan alle clubs dat eisen en dan heb je het hek van de dam.

27 april 2015 om 19:13

Dan kan je dus ook niet iets bestraffen waar geen bewijs voor is Tenzij de Uefa een regel heeft dat er geen banaan op 10m van het veld mag liggen in een hoekje tegen een reclamebord aan. Ik ben er ook helemaal niet voor om te marchanderen, dan begrijp je mij verkeerd, maar als er geen bewijs is voor raciseme dan kun je het niet alleen op basis van een vermoeden veroordelen.

Edit:
Het punt van mn voorbeeld met de agent is, dat iets wat normaal overtredend zou zijn (snelheid, banaan als ie racistisch is) kan onder bepaalde verzachtende omstandigheden toelaatbaar zijn. Racisme niet, een banaan wel. In dit geval is er een duidelijk aanwijsbare reden. die niet racistisch is, voor die banaan. Ik als belastingbetaler heb er geen moeite mee als oom agent iemand doorlaat die met haast naar zn bevallende vrouw op weg is, zo lang het veilig gebeurd. Ik kan me ook niet voorstellen dat elk getint persoon aanstoot geeft aan een banaan, dus met het juiste verhaal kun je ook getinte mensen heus wel duidelijk maken dat deze banaan niet racistisch was. Dan kan je het ook voorbij laten gaan, net als de agent, en niet spierballen tonen puur en alleen voor eigen gewin.

27 april 2015 om 19:30

Het ding ligt op een voetbalveld, er mag überhaupt niks op liggen. Dat die er lag is al aanleiding genoeg om te straffen.

30 april 2015 om 15:01

Het ding lag helemaal niet op het veld, het ding lag netjes tegen de boarding op zo'n 5m van het veld af. Of is ie daarvoor op het veld geweest en heb ik dat gemist? Dan nog dan moet je bestraffen voor voorwerpen op het veld, zoals de aanstekers inderdaad, en kan je niet zo maar zeggen dat het racistisch is. Ik zeg niet dat het per se niet racistisch is, ik zeg alleen dat het ook niet per se wel racisme is. Als het dus niet zeker is, dan kan je ook niet straffen in mijn ogen.

30 april 2015 om 18:34

Binnen de boarding geld als veld. Je kunt hoog laag springen, dit ga je never winnen.

Heel goed aangepakt door de uefa, die banaan heeft daar helemaal niets te zoeken.

De straf is meer dan terecht en heeft niet met sport te maken. ik vraag me af waarom supporters naar het stadion gaan als ze zich misdragen. Ik zou zeggen ga het verhalen op de vakken met een forse prijs verhoging van 250 euro per persoon. Misschien leren ze het dan want zij zijn verantwoordelijk voor de boetes met hun gedrag.

Dit is echt UEFA, wat een onzin verhaal, racistisch Feyenoord?? Belachelijk Feyenoord moet gewoon hangen ivm net het verleden de De scheidsrechter was van tevoren gewaarschuwd om overal voor te fluiten tegen Feyenoord. Kon je toch duidelijk zien!!! Feyenoord racistisch ?moet je zien wat voor spelers er rond lopen, nee de UEFA een corrupte bestuur die de kleine clubs achter stellen en de andere top clubs veel te veel beschermen, om hun eigen best wil😜

Feyenoord en Europa gaan niet samen. Altijd is er wel iets aan de hand. Het is wachten op een schorsing.

tja het is net de zwarte pieten discussie. bijna overal zien ze dat als racistisch maar hier vinden wij van niet. Dus in die zien kan ik de Uefa wel begrijpen dat ze het wel zo zien.

Verder is de wedstrijd ook onderbroken en werd er ook van alles op veld gegooid dus ja verrassend vind ik de straf niet,

Ach, ik stel hier maar één vraag en ik hoop dat er hier nog de meeste mensen wakker en nuchter kunnen reageren.

Wie heeft dit verpest voor de club Feyenoord?

daar hebben we nou een van praag voor. als baas van de knvb hoeft hij maar te bellen en even zeggen luister die supporters zijn rare gasten maar racisme daar doen ze niet aan. maar die is te druk bezig om zichzelf de hemel in te prijzen als eerlijke bestuurder met kennis van zaken.

wat een pure onzin. als dit nog even zo doorgaat dan mogen de blanke mensen in de samenleving geen banaan meer eten in een straal 50 meter van een gekleurd persoon. er word tegenwoordig te snel overal de stempel racisme op geplakt en veel gekleurde mensen zijn er naar mijn mening ook te snel mee om de racisme kaart te trekken. terwijl volgens de regeringen racisme tegen blanken niet bestaat. een van de vele redenen de wereld samenleving kapot gaat. gelijkheid bestaat niet en heeft nooit bestaan en zoals het nu gaat zal het ook nooit bestaan.

28 april 2015 om 10:50

Weet je waarom men bananen naar zwarte spelers gooien? Weet je waarom men apengebaren of oerwoudgeluiden naar zwarte spelers uit? voor al die dingen ja ik weet waarom. bij verrassend veel gevallen is het toch duidelijk dat de racisme kaart te snel word getrokken bij sommige is die lijn moeilijk te bepalen, en bij weer andere gevallen is zeer duidelijk dat het racisme is. ik werk bij de politie en ik heb krijg regelmatig aangifte's van ruzies over hekwerken en dergelijke dingen. en dan is 75% van de aangifte van de gekleurde persoon die dan in zijn aangifte zet hij wil niks aan zijn hekwerk doen als ik dat vraag omdat ik zwart ben. cq deze aangifte is voor racisme. en als je dan daar komt heeft de persoon die aangifte doet geen poot om op de staan omdat het betreffende hekwerk volledig op het terrein van de andere persoon staat en er ook niks geks mee aan de hand is. racisme bestaat maar wat ik zeg is dat we bij simpele mening verschillen en ruzies door iedereen in de samenleving de racisme kaart gewoon te snel word getrokken. ik ben zeer van mening dat als je iemand aangeven voor racisme dat je in eerste instantie met bewijs moet komen en niet zoals nu dat je gewoon aangifte kan doen en dan maar door gaan tot dat ze je gelijk geven.

Deze uitkomst vind ik niet bepaald verrassend.

Fey had gewoon beter moeten weten, niet dom maar wel naief, want dan had Totti never nooit de scheids alert gemaakt op dingen want niemand zag wat tot Totti kwam en volgensmij 'n bewuste geniepige actie van hem.
Ik heb niks met uefa maar ze konden denk ik niet anders dan dit te beboeten.
En dat zal dan denk ik ook vooral zijn om een statement te maken.
Het gooien van aanstekers en weet ik het allemaal / gangen blokkeren etc spreekt natuurlijk voor zich.

En ja je bent naief als je de link niet ziet tussen een banaan gooien naar een donkere speler en racisme.

Hoe dan ook, jammer met vele verliezen.
Fey mocht weer europa in, supporters verheugen zich zwaar en een stel mafkezen als ik ze zo mag noemen verpest het voor vele en dat allemaal voor, na en tijdens de wedstrijd.

Hopelijk leren de daders van hun fouten. Over de italiaanse zal ik het niet hebben.

Eindelijk een juridische kans om bepaalde dingen aan de kaak te stellen...

Racisme slaat natuurlijk helemaal nergens op. Per definitie.

Een opblaasbare banaan, get over it...

Als er binnenkort Bijbels en Korans worden gegooid dan gaat het echt los.

Triest maar waar. Zo onnodig dit.

hoe heet die rechsback of linksback van Barcelona? tijdje geleden werd er een Echte banaan op het veld gegooid en die vreet ie nog op ook!!! wat kreeg die tegenstander dan van straf????

30 april 2015 om 15:02

Was dit niet Marcelo bij Real Madrid? Anders zal het wel Dani Alves geweest zijn.

Heerlijk genieten dit

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren