Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Touré naar Zenit? Moeilijk, donkere spelers zijn daar niet echt gewild’

Laatste update:

Rond Zenit Sint-Petersburg hangt al jaren de geur van discriminatie. De directie zou geen donkere spelers willen kopen omdat de fans dat niet zouden pikken en voormalig trainer Dick Advocaat zei in maart 2008 dat de achterban van de club inderdaad ‘niet van zwarte spelers houdt’. Hij wilde indertijd aanvaller Emmanuel Adebayor kopen, maar merkte dat zo’n transfer gevoelig zou liggen bij de supporters. Adebayor zag uiteindelijk zelf af van een overstap naar Sint-Petersburg.

/

Racisme is volgens Dmitry Selyuk ook de reden dat zijn cliënt Yaya Touré waarschijnlijk nooit in de Premjer Liga aan de slag zal gaan. De middenvelder van Manchester City wordt hevig in verband gebracht met een vertrek uit de Eastlands, maar Zenit hoeft volgens zijn Russische zaakwaarnemer niet te bellen. “Ik zeg nooit nooit, maar het zou wel heel moeilijk worden om Yaya in de Russische competitie onder te brengen”, zegt Selyuk in een interview met de krant Sovsport.

“Zenit is vandaag de dag een topclub in Rusland. Maar bij Zenit, hoe zal ik het eens gaan verwoorden, zijn donkere spelers niet echt gewild. Luciano Spalletti wilde eens Touré en Lacina Traoré halen, maar merkte dat andere krachten meespeelden en daardoor gingen die transfers niet door. Dus zeg niet dat het probleem van donkere spelers bij Zenit iets van vroeger is, omdat nu Axel Witsel, Salomón Rondón en Hulk er tegenwoordig zonder problemen spelen.”

/

“Voor de helderheid: zij zijn niet zwart. Het blijft een probleem. Ik weet trouwens niet hoe Yaya over een transfer naar Zenit denkt, hij heeft in ieder geval meerdere lucratieve aanbiedingen op zak”, aldus Selyuk. In december 2012 publiceerde supportersvereniging Landskrona manifest ‘Selectie 12’, waarin een deel van de fans hun principes voor ‘traditioneel voetbal’ duidelijk maakten. Het eerste elftal van Zenit zou bij voorkeur uit spelers uit eigen land moeten bestaan, desnoods uit spelers uit Oekraïne, Wit-Rusland, Scandinavië, de Baltische landen of Slaven.

Spelers uit continenten buiten Europa hadden in ieder geval niet de prioriteit en homoseksuele voetballers zouden ook niet op de verlanglijst van Zenit moeten staan, zo betoogde de fanclub. “Wij zijn geen racisten. Voor ons is het ontbreken van zwarte spelers bij Zenit alleen een teken van traditie, dat de identiteit van de club en niets meer dan dat benadrukt”, werd er benadrukt. De wereld viel over Zenit heen, maar de clubleiding verzette zich tegen het beeld van een racistische club. Landskrone zou uit ‘slechts’ 315 personen bestaan, zo liet Zenit destijds in een reactie weten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ze moeten zich gewoon niks aantrekken van dat racistische gedoe. Vind dat die spelers zich soms wel erg snel laten kennen.

On: natuurlijk is racisme erg, en moet het zo snel mogelijk de wereld uit.

23 april 2015 om 16:09

Als je de keuze hebt om in meerdere competities te spelen dan laat je de competitie waar je racistisch bejegend wordt toch links liggen? Of er moeten andere factoren (geld) zwaarder meewegen, maar er zijn er niet veel die racisme op de koop toe nemen. Zeker niet in het geval van Yaya, die is dit jaar nog uitgejoeld in Rusland.

23 april 2015 om 16:16

Wie moet zich gewoon niks aantrekken daarvan? De fans zullen tegen je keren en je uitjoelen de hele tijd wanneer je als zwarte voetballer bij Zenit komt.

23 april 2015 om 16:27

Nou ik wist het wel hoor, ging ik liever voor een miljoen minder ergens anders ballen

23 april 2015 om 16:47

snel laten kennen? Heb je gelezen wat er in dat manifest staat?

24 april 2015 om 12:16

Mooi hoe het bij racisme altijd over de gevoeligheid van de slachtoffers gaat. Je snapt er niet veel van maat!

Hahah lachwekkend dit. Supporters die bepalen wat voor afkomst je moet hebben om bij een club te mogen spelen.. Triest dit

23 april 2015 om 16:17

Dat komt omdat het een eeuwenoude traditie is bij Zenit Sint-Petersburg. Aan de ene kant is het mooi dat tradities in stand blijven, maar aan de andere kant kan dit natuurlijk niet meer in deze wereld waar we nu leven.

23 april 2015 om 16:47

Dit kan je echt geen traditie noemwn hoor, kom nou... dit is gewoon duidelijk racisme.

23 april 2015 om 16:48

Een traditie is een gebruik of gewoonte die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven. Daarom is het een traditie.

23 april 2015 om 17:30

Leuk dat je de definitie van een traditie kan opnoemen, maar als een traditie racistisch is moet daar zo snel mogelijk verandering in komen. Oftewel, weg met de traditie en kijk naar iemands voetbalkwaliteiten in plaats van naar zijn huidskleur

23 april 2015 om 17:32

Want de club bestaat al eeuwen? En dit is natuurlijk gewoon racisme, jammer dat de clubleiding zelf niks doet.. (Wat ik natuurlijk wel kan begrijpen..)

23 april 2015 om 18:32

Ja en in 300.000 voor Christus was het een traditie om apen in de reet te neuken. Doen ze dat ook nog in Sint Petersburg? Stelletje achterlijke eencelligen zijn het, die supporters die vanuit het oogpunt van 'traditie' geen gekleurde spelers in hun team willen. Geen goed woord voor over. Terug naar het stenen tijdperk ermee.

23 april 2015 om 18:37

Dit is op zn minst discriminatie! Maarja we hebben het over Rusland een land waar een hoop niet door de beugel kan. Ik hoop daarom ook dat Wijnaldum, Clasie en De Jong daar niet naar toe gaan en dat Promes zsm daar weg gaat.

Er zal ooit een einde aan dit traject moeten komen. Selyuk doet wel erg makkelijk over de huidskleuren van Witsel, Rondon en Hulk, maar in mijn ogen kunnen dat soort jongens ervoor zorgen dat het voor Zenit makkelijker wordt om gekleurde spelers te halen.

23 april 2015 om 16:30

Touré is wel wat donkerder dan die 2.

23 april 2015 om 16:45

Klopt, daarom denk ik dat het bestuur langzaamaan gekleurde spelers naar Zenit laat komen. De supporters hadden in het begin ook heel veel moeite met de komst van Hulk en Witsel, maar dat is nu ook weggevaagd.

23 april 2015 om 16:57

Koni020

weet jij hier iets meer over want bij jouw club Cska voetballen toch ook een paar donkere voetballers, kunnen ze alleen bij Zenit er niet tegen of over het algemeen in Rusland.

23 april 2015 om 17:00

Het is alleen een traditie bij Zenit Sint-Petersburg. Bij alle andere clubs zijn zwarte voetballers welkom.

Zwarte spelers worden niet geaccepteerd door de fans van Zenit. Daarom kan een Wijnaldum en Toure niet naar Zenit. Is een traditie en die word daar in stand gehouden. Wanneer de Nederlandse technisch directeur daar wat aan gaat doen, zullen de fans zich tegen hem keren.

23 april 2015 om 16:19

Een Traditie is iets positiefs is. Zoiets verdient de naam traditie niet!

23 april 2015 om 16:21

Een traditie is een gebruik of gewoonte die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven.

23 april 2015 om 16:28

En daarbij gaat het om een gebruik wat de mens en/ of maatschappij niet beschadigd. Dat lijkt me meer dan logisch. Net zoals cultuur de positieve gebruiken, normen en waarden is die mensen verbinden. Chinezen zullen b.v. nooit roepen dat gokken een traditie bij hun is omdat het gewoonweg geen positieve bezigheid is.

Mensen vermoorden zou bv ook nooit een traditie genoemd kunnen en mogen worden ook al word dat van generatie op generatie doorgegeven. Of noem jij de bezigheden van de KKK ook traditie omdat het van generatie op generatie word doorgegeven?

23 april 2015 om 16:29

Traditie is iets neutraals het is niet per definitie iets positiefs of iets negatiefs

23 april 2015 om 16:38

Dat is niet waar! Ga maar op onderzoek uit.

23 april 2015 om 18:50

Eerwraak en bloedwraak is ook traditie. Traditie hoeft niet perse positief te zijn.
Sommige tradities kunnen ook best negatief zijn.

De eerste stap naar de oplossing is erkennen dat het probleem bestaat. Deze Russische zaakwaarnemer ziet het probleem en er is al veel oproer over racisme in het voetbal (en de maatschappij in het algemeen). Goed dat hier discussie over gevoerd wordt, het zal uiteindelijk leiden tot een oplossing.

Hahahaha Witzel is niet zwart hahah die supporters zijn zo dom je kan een "zwarte" zijn zonder dat je huidskleur donker is. Zie een Albino. Witzel is gewoon een donkere jongen. Als je naar Afrika, Suriname, Curacao noem het maar op gaat zie je er genoeg mensen met de huidskleur van Witzel.

23 april 2015 om 16:24

Uhm. Als je een zwarte man zoals Yaya Toure naast Axel Witsel zet kun je duidelijk zien dat Toure zwart is en Witsel getint. Dat is het grote verschil.

23 april 2015 om 16:34

Ten eerste is Yaya Toure niet letterlijk zwart. Als mens spreekt over een "zwarte" oftewel iemand van Afrikaanse afkomst (deze persoon hoeft niet per se direct uit Afrika te komen)

Een Albino uit Nigeria is ook een 'zwarte" maar heeft niet de kleur van Pelé. 'zwarte' heeft niets met kleur te maken maar met de raciale afkomst.

23 april 2015 om 16:37

Nee dat is het niet. Je ziet duidelijk dat Witsel een zwarte achtergrond heeft en ook een blanke. Maar hij is dus wel zwart. Spelers als Rondon en Hulk zijn getint.

23 april 2015 om 16:37

Peterhak jij snapt er echt nog steeds niets van.
Zwart is zwart, zoals een Toure, Micah Richards, Wijnaldum, Willems, Abidal.
Getint is zoals Witsel, de Jong, Zivkovic en Slimani.
Is het nu duidelijk voor je?

23 april 2015 om 16:42

Witsel is ook getint hij is niet donkerder dan hulk. Zwart heeft met de kleur te maken niet met afkomst.
Je hebt ook bijv ook zwarte colombianen zoals rodallega en jackson martinez.

Die mensen bij zenith maken onderscheid in kleur iemand als yaya toure vinden ze nog erger dan iemand als witsel omdat yaya toure nog donkerder is.
Triest maar waar.

23 april 2015 om 16:43

Jij snapt er niets van en weet blijkbaar niets van donkere mensen en het donkere ras.

Er zijn altijd verschillend in kleuren geweest bij donkere mensen ga maar eens naar een 'zwart land'

Het zou getuigen van domheid als de supporters zeggen de ene Afrikaan willen we wel omdat hij de kleur heeft van Witzel en de andere willen we niet omdat hij de kleur heeft van Rijkaard terwijl de 2 personen gewoon dezelfde ouders kunnen hebben.

23 april 2015 om 16:47

Kijk eens naar de reactie van Thetruth peterhak alsjeblieft.
Het gaat om de kleur en hoe je eruit ziet.
Je origine boeit niet veel in vergelijking met de kleur van je uiterlijk.
Jij mag het dom vinden van de supporters, dat is dan jou mening.

23 april 2015 om 16:49

Misschien dat je het nu snapt; mensen die "negers" worden genoemd zijn niet alle maal mensen met de huidskleur van Toure. Snap je het nu.

Dus wat ze bij Zenit zeggen is; we willen wel 'negers' maar niet van die hele donkere. Is dat wat je bedoelt?

23 april 2015 om 16:49

hahaha geweldig hoe kleurenblind mensen zijn, terug naar kleuterschool met jou ivanovic. Wijnaldum zijn huidskleur is Bruin.

23 april 2015 om 16:53

en het is absurd om de tint van iemand te gebruiken om iemand te classificeren. ik ben lichter dan Yaya, maar ben donkerder dan bijvoorbeeld Witsel, terwijl mijn oma bijvoorbeeld bijna zo licht is als Witsel. wat Peterhak zegt klopt dus ook, wij hebben extreem veel verschillen in tinten, van lichtbruin tot bijna blauwzwart zeg maar.

23 april 2015 om 16:57

Ow dan ben ik heel benieuwd hoe zij zouden reageren op een Albino uit Nigeria Die zijn nog witter als Sneeuw maar aan de uiterlijke kenmerken is duidelijk te zien dat ze niet uit Noorwegen komen.

23 april 2015 om 17:00

Ow vind jij het dan niet dom?

23 april 2015 om 17:06

Peterhak,

Ik wil dan weer eens zien wat ze gaan doen met Melanesiërs.

Blijft allemaal absurd wel.

Straks vraagt er een fanclub om nog enkel met roodharigen te spelen of blauwogigen.

Zot gewoon.

23 april 2015 om 17:09

Weer je wat zwart is wij zinn geen zwarte wij zijn donker
. Ik noem jullie nederlanders toch ook geen witte.

23 april 2015 om 17:13

hhahaha ja sommige van hen hebben blond haar he.

23 april 2015 om 17:39

Peterhak,

En er bestaan ook blanken met een roetzwarte huid, melanisme noemen ze dat.

Mogen die dan meedoen? lol

23 april 2015 om 17:52

Maar als er sprake is van een roetzwarte huid dan kun je toch niet meer over blank spreken? Of bedoel je met Kaukasische mensen?

23 april 2015 om 18:02

Peterhak,

Neen, het zijn de tegenpolen van albino's en kan dus voorkomen bij Kaukasische, Europide of blanke mensen.

Komt bij dieren wel meer voor, maar bij mensen ook. Bij hen is het wel extreem zeldzaam.

23 april 2015 om 18:17

@ivanovicfc
Dus als toure een zwarte jas zou dragen zou je het niet kunnen merken of die een jas draagt ofniet? Toure is gewoon een donkere man. Dus loop nou niet zo stom te lullen hier.

Bij Zenit mogen ze de handen dichtknijpen als iemand met de kwaliteiten van Touré komt. Ongeacht huidskleur..

Touré naar Zenit?
Waarom niet ?
En Witsel naar City.
Zou een geweldige deal zijn.
Want laat ons eerlijk zijn : Touré is echt uitgekeken op City.

Hangt er zo een kleurenwaaier langs de deur bij Zenit? Dan kijken ze of je niet te zwart bent.

23 april 2015 om 16:56

hahaha te grappig heh! zoals je op lengte gemeten wordt in het pretpark, word je bij Zenith op kleur gemeten. ze denken dat de kleur van je huid wat zegt over jou als persoon. als ik hun zienswijze zou toepassen en zou kijken naar seedorf en dan naar depay, dan moet ik concluderen dat hoe lichter je bent hoe dommer.

maar gelukkig doe ik dat niet

23 april 2015 om 17:09

fcrsb1,

U lacht, maar in het Zuid-Afrika dat indertijd nog een apartheidsstaat was, hadden ze inderdaad een soort kleurmeter.

Dat was héél belangrijk om te bepalen of je een zwarte of een kleurling was. Als kleurling had je dan weer wat meer rechten.

Ziek gewoon.

23 april 2015 om 17:25

Natuurlijk is dat ziek, maar niet echt relevant in dit geval. De tijden zijn inmiddels wel veranderd. Maar wat opvalt is dat landen met een koloniaal verleden het hardste roepen tegen racisme. Lekker geloofwaardig.

23 april 2015 om 17:44

fcrsb1,

Nou racisme bestaat overal. Ik heb een tijdje in Sri Lanka gewoond in een klein stadje waar ik de enige blanke was. Dat heb ik wel even gemerkt. Ging ik naar de markt, dan gingen de prijzen gelijk maal 3. lol

Ook in Afrika bezondigen zwarten onderling zich wel eens aan gruwelijk racisme. Denk maar aan de Rwandese genocide van 94, waarbij een 500.000 tot een miljoen mensen werden afgeslacht op 100 dagen tijd.

23 april 2015 om 17:56

Dat in Ruwanda had niets met racisme te maken. Het is niet zo dat de Hutsies de Tutties gingen aanvallen omdat de Tutties zwart waren.

23 april 2015 om 18:07

Peterhak,

Niet omdat ze zwart waren, wel omwille van raciale verschillen.

Tutsi's werden vroeger opgeleid om licht-leidinggevende taken te verrichten, Hutu's mochten dat soort onderwijs niet volgen en waren voorbestemd om fysieke arbeid te gaan verrichten.

Racisme gaat niet alleen over huidskleur trouwens.

23 april 2015 om 19:19

etniciteit is niet hetzelfde als een ras, maar discrimineren omwille van etniciteit is volgens de Nederlandse (en van de meeste landen) wet wel racisme.

etnische veldslagen waren natuurlijk te verwachten in die kunstmatige staten.

23 april 2015 om 19:59

Er bestonden/bestaan geen raciale verschillen tussen Hutu's en de Tutsi's het zijn mensen die tot hetzelfde ras behoren namelijk het Zwarte ras. Ze verschillen echter wel van stam maar niet van ras.

23 april 2015 om 20:10

Peterhak,

Dat is zo, maar ze hebben wel een andere etniciteit.

Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van elke vorm van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven

Bron:
nl.wikipedia.org/wiki/racisme

23 april 2015 om 20:45

Vandaar ook het woord ras. Er zijn gewoon teveel vooroordelen deze tijd. Zelf heb ik die ook. Ik spreek eerder een neger aan in een wachtruimte dan een blanke omdat dat wat bekender voorkomt. Zo is dat precies hetzelfde met Turken, Nederlanders, Amerikanen enz. Maar iemand rasistisch bejegenen vind ik wel heel laag en laf en dan vraag je ook wel om een paar klappen op te vangen.

wat een oliedomme redenatie, “wij zijn geen racisten. Voor ons is het ontbreken van zwarte spelers bij Zenit alleen een teken van traditie, dat de identiteit van de club en niets meer dan dat benadrukt. dat is het zelfde als je zou zeggen dat zwarte mensen nogsteeds gescheiden gebruik moeten maken van horecagelegenheden net zoals in de apartheid omdat het toen ''traditie'' was en ze er ook niet vanaf moesten wijken. pure nonsens! het begint nogmaals bij jezelf en als grote sportvereniging is het niet meer dan logisch dat iedereen ongeacht wat voor afkomst er welkom moet zijn.

23 april 2015 om 17:14

Nee, je moet dingen niet gaan vergelijken. Die reactie van de ultra's moet je apart zien.
Er zit een kern van waarheid in. Tradities willen ze in stand houden en de identiteit van je club wil je natuurlijk nooit kwijt!

23 april 2015 om 17:45

Ach hou toch op man jullie maken jezelf behoorlijk belachelijk door met een speler als Witzel te spelen en te roepen dat jullie geen Zwarte spelers willen. Een donkere persoon begrijpt daar niets van het is totaal niet logisch (maar sinds wanneer is racisme dat wel?)

Witzel is gewoon een Zwarte man. Als Witzel in Amerika geboren was zou een ieder hem aanzien voor een Afro-Amerikaan. Een Zwarte man ben je niet alleen wanneer je de kleur van Toure hebt. Kijk maar naar de gebroeders Kalou. Zelfde ouders maar niet dezelfde huidskleur.

23 april 2015 om 17:54

Ik zeg het nog een keer omdat je zo koppig bent als een ezel.
Witsel is niet zwart.
Omdat hij er niet zwart uit ziet. Hij mag dan wel afrikaanse roots hebben maar dat boeit niet peter!

23 april 2015 om 17:57

Witzel is wel zwart! Er zijn verschillende gradaties van zwart als je het op een persoon toepast. Yaya Toure is ook niet letterlijk zwart!

23 april 2015 om 20:40

Witsel is zwart, wil je beweren dat hij blank is dan met je zogenaamde traditie wat simpel weg racisme.

Sorry dat ik het zeg, maar dit kan natuurlijk echt niet, bah!

Achterlijk bericht van die fans, ben zelf niet eens gekleurd en het maakt me al misselijk, kan je je voorstellen hoe het voor zo iemand zou zijn. Maarja, dat racisme zal onder die cultuur helaas niet snel verdwijnen, stelletje debielen!

23 april 2015 om 19:26

mwah weet je, ik heb veel vrienden uit oost-europa en ik kan hun directheid wel waarderen. ze haten je om je huidskleur of ze houden van je alsof je dezelfde moeder hebt. Ze hebben qua tradities en houding ook veel meer met ons gemeen dan met west-europeanen.
maar natuurlijk zijn dit soort zaken niet goed, je mag van alles vinden van andere, maar je moet mensen niet gaan benadelen.

Deze is voor VZ. Ik zei het jullie. Ja mijn post klonk een beetje rasistisch maar het is zo, de kern is daar zo. Dus die block was eigenlijk niet nodig.

24 april 2015 om 01:38

Nou ik lees hier ergere dingen dan ik heb gepost maar ik onderbouw het wel. De traditie word door de supporters bepaald. De spelers en technische staf zijn passanten over 4 jaar staat er mogelijk niemand van het huidige elftal op het veld op de tribunes staan dezelfde supporters. Dus dan snap ik dat hun ook menen wat te zeggen te hebben en hun willen geen spelers van buiten Europa bij andere clubs willen ze geen spelers die een verleden hebben bij de concurent. Kan me een spandoek herrineren bij PSV waarop stond dat Bogarde nooit welkom zou zijn in eindhoven. Vind daar niks racistisch aan. En dat ik persoonlijk liever oranje klanten zie is dan een beetje racistisch maar ik discrimineer dn ook op nationaliteit. ik schrijf dit omdat me post verwijderd werd waarin ik schreef dat ik bij psv ook liever spelers zag di voor oranje kunnen spelen en liever zonder ajax verleden om aan te geven dat ik ze snapte bij zenith. Dat mag ik niet schrijven. Dus ik begrijp je Jeo hoop nu weer niet op een verwijdering van me bericht want heb nu me post onderbouwd

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren