Philips verdwijnt van shirt PSV: ‘Er ontstaat een stevige win-win’
Na een lange en intensieve samenwerking zal Philips vanaf volgend jaar zomer niet meer op het shirt van PSV prijken. De Eindhovense club moet het nieuws dat dinsdagavond naar buiten kwam nog wel officieel bevestigen, maar het ziet ernaar uit dat men vanaf het seizoen 2016/17 met een ander bedrijf op het tenue zal spelen. Sportmarketeer Bob van Oosterhout denkt dat er een win-win situatie zal ontstaan voor PSV en Philips.
PSV heeft sinds er sponsornamen op het shirt staan onophoudelijk met Philips op de borst gespeeld. Vanaf de zomer van 2016 wil het bedrijf echter plaatsmaken voor een andere partij. Philips en PSV zijn het erover eens dat het beter is, wanneer de ‘aard van de samenwerking wordt herzien’, zo berichtte Voetbal International dinsdag. Van Oosterhout laat via Twitter weten dat het einde van de shirtsponsoring eigenlijk al jaren in de lucht hing.
Het bedrijf Philips is veranderd en PSV heeft ook de ambitie om door te groeien, legt hij uit. “Er ontstaat een stevige win-win, ervan uitgaande dat PSV een goede opvolger vindt!”, geeft hij aan. “Het shirt van PSV, zeker nu de komende jaren 'Europa' sterker wordt aangedaan, blijft zeer interessant voor partijen op zoek naar exposure.”
Van Oosterhout stelt dat Feyenoord en Ajax met Opel en Ziggo al twee prachtige merken aan zich wisten te binden en dat het nu de beurt is aan PSV, om een nieuwe shirtsponsor te strikken. Vanuit Philips, dat aan de wieg stond van de Eindhovense club, gezien is het volgens hem logisch dat er een einde komt aan de periode van 33 jaar waarin het bedrijf altijd op het shirt stond. “De naamsbekendheid in Nederland is honderd procent, dus zij zijn juist meer op zoek naar manieren om nieuwe core-business te demonstreren.”
Meer nieuws
Van 't Schip ziet opnieuw basisspeler bij Ajax wegvallen: 'Hij mist 3 duels'
Haaland, Pogba, Alaba en nog 12 sterren die het EK in Duitsland missen
‘Liverpool wil Huijsen naast Van Dijk posteren en hoort torenhoge vraagprijs’
Kroes staat voor lastige keuze bij Ajax: ‘Neigt hij naar, maar ligt gevoelig’
Hartverwarmende video van Ajax-spits gaat viraal: ‘Brobbey is cultureel erfgoed’
Deelname EK allerminst zeker na duel met Schotland: ‘Licht staat op oranje’
Meer sportnieuws
Word de naam van Philips Sport Vereniging dan ook veranderd?
Ik geloof dat de naam PSV niet van Philips is dus dat zal wel niet. Ze zullen vast ook wel aan de club verbonden blijven. Geeft PSV de kans om meer sponsorgeld binnen te halen.
Zo lang Cocu er nog hoofdtrainer is, is het nog steeds een beetje Philips' Sport Vereniging.
Maar de naam van het stadion blijft natuurlijk gewoon het Philips stadion.
Daar blijft Philips denk ik ook voornamelijk voor betalen.
Waarschijnlijk daalt het bedrag dat PSV jaarlijks dan ontvangt van +- 6 miljoen, naar denk ik ongeveer een miljoen of 2.
Als PSV daarnaast een andere grote sponsor vindt als Asml/daf/bavaria//sligro.
Dan kan men op jaarbasis van zulke sponsors ongeveer 8 a 10 miljoen vangen.
Met die 2 miljoen die men dan extra krijgt, kan je toch net wel die ene speler halen door een groter salarisbudget.
Philips zal zelfs 4 miljoen blijven sponsoren, terwijl ze van het shirt af gaan.
Asml zit in de chips en heeft dus meer aan bedrijven dan aan particulieren, bavaria mag niet omdat het een biermerk is. Ik zet in op een goksite, wellicht VDL en misschien een verrassing als Gazprom, die jaren geleden al bijna AZ hadden gesponsord.
Toch wel zonde, dat Philips van het shirt verdwijnt. Wel beter voor de inkomsten.
Ik vraag me alleen af waarom een bedrijf als Asml hoofdsponsor zou willen worden. Als je hoofdsponsor wordt, doe je dat omdat je meer naamsbekendheid wil krijgen onder een bepaalde doelgroep. Die doelgroep gebaseerd op het product dat je maakt en wie dat zouden kunnen gebruiken. Aangezien Asml niets produceert voor de gemiddelde voetbalkijker winnen ze weinig met zo'n hoofdsponsor deal.
Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor Daf, er zijn niet veel mensen die zo maar even een vrachtwagen kopen, en in de vrachtwagenmarkt zelf heeft DAF zijn naam en reputatie wel gevestigd.
Wat betreft Bavaria, die zouden wel wat kunnen winnen met een sponsordeal, zowel nationaal als internationaal, al weet ik niet hoe groot dat bedrijf precies is en of het een mogelijkheid is om daar vele miljoenen op te halen. Volgens mij wordt Bavaria immers bijna nergens buiten regio Eindhoven veel gedronken.
Tot slot Sligro, daar weet ik zelf niet genoeg van. Persoonlijk denk ik dat PSV zich niet te veel op de eigen regio moet focussen, maar moet proberen een grote vis op internationaal gebied binnen te halen (zoals Feyenoord met Opel heeft).
Nou ik was nog aan het twijfelen hoor welke vrachtwagen ik wilde kopen deze zomer, mijn buurman ook.
Dus hahhaha.
Nee klopt helemaal gelijk.
zou het dan toch VDL worden of een echt merk? VDL wilde dit al eerder maar die hebben er minder baat bij om te sponsoren dan een echt merk of een verzekerings- of gokmaatschappij
het is financieel waarschijnlijk een stap vooruit maar ik vind het toch jammer, het was de identiteit van de club en ook al zo lang
Ik verwacht dat Mercedes de nieuwe shirtsponsor wordt. Sponseren PSV al heel lang. Zou het PSV shirt veel klasse geven.
Dan hebben ze ook meteen die 3e ster op het shirt.
Haha geniaal
Hahaha, vind ik leuk
Wanneer Merc-Benz meer zou willen gaan sponsoren, dan doen ze dat wel bij de "eigen" club in Duitsland. VFB Stuttgart kan nog wel wat meer geld gebruiken.
dat denk ik ook, ik geloof niet dat mercedes psv gaat sponsoren, die sponsoren volgens mij geen enkele voetbalclub en dan zal psv echt niet de eerste worden lijkt me
Kijk eens naar Wolfsburg dan. Zij worden gewoon gesponsord door Mercedes.
Door Volkswagen
VFB Stuttgart wordt al intensief gesponsord door Mercedes-Benz.
Zit zelf aan ASML te denken, hoewel deze particulier niet echt actief zijn...
Ik verwacht niet dat Asml iets aan zo'n deal heeft. Ze produceren niks voor particulieren, dus waarom zou je dan shirtsponsor worden om je naamsbekendheid bij particulieren te vergroten? Er zit wel genoeg geld bij Asml, dat dan weer wel.
nee Asml doet zoiets niet, die hebben daar helemaal geen baat bij...die sponsoren verschillende clubs in de regio maar die doen geen hoofdsponsoring
Nee die blijft gewoon bestaan. En het blijft ook het Philips Stadion heten.
Vraag me af wie de nieuwe sponsor gaat worden. Psv speelt elke seizoen Europees voetbal dus kan dit aantrekkelijk zijn voor potentiële sponsoren.
Of dit nu financieel goed uitpakt zoals wordt voorspeld of slecht uitpakt, het onderbuikgevoel regeert bij de supporters. Ik kan me geen shirt voorstellen zonder Philips erop. Ben ook heel erg nieuwsgierig wie dan de sponsor wordt. Volgens mij stopt Freo er namelijk ook mee aan het eind van dit seizoen. Hoop op een sponsornaam die op eenzelfde manier op het shirt geïmplementeerd wordt en niet een schreeuwerig logo met aparte kleuren. Kreeg gister mijn nieuwe shirtje binnen. Wou het laatste uitshirt van Nike nog hebben maar wist nog niet dat het ook het laatste uitshirt van Philips was.
Aankomend jaar is Philips nog hoofdsponsor. Dus het eerste shirt van Umbro is nog met Philips. Ik denk dat ik ook zal moeten wennen aan het shirt als er een andere naam op staat. Financieel zal het zeker goed zijn voor Psv, maar eigenlijk hoort Philips gewoon op de borst te staan.
Ach dat was vroeger ook bij Ajax met ABN AMRO dat heeft even tijd nodig en dan ben je er aan gewend. Maar je hebt gelijk dat je wel een shirtsponsor moet krijgen die gewoon witte letters heeft en dat het er rustig uit blijft zien en niet allerlei kleuren en fratsen dat ziet er niet mooi uit.
Ben benieuwd wie PSV kan strikken en of ze er meer inkomsten uit kunnen halen.
Zou mooi zijn als we zo;n sponsor kunnen krijgen als Gazprom of i.e.g. een sponsor die wat meer geld in het laatje brengt.
Vind het persoonlijk wel jammer dat er geen Philips meer op het shirt gaat staan na komend seizoen.
Lastig voor te stellen.
Persoonlijk hoop ik ook dat de rugnaam weer boven komt en dan Freo maar onder het nummer, vind ik mooier.
De naam Philips is he enige aan het PSV shirt dat niet ieder jaar verandert. Nu kan het dus alles worden. Kijken of de kleuren wel blijven bestaan.
Dat is onzin. Vorig seizoen speelde PSV in verband met het honderdjarige jubileum in een rood shirt en een witte broek, maar afgezien daarvan is het tenue sinds 2000 nauwelijks veranderd. En de clubkleuren zijn vastgelegd in de statuten, die mogen niet eens veranderen.
Bovendien is het één van de redenen geweest om voor Umbro te kiezen dat we een uniek shirt krijgen. Bij Nike zouden we uiteindelijk ook een standaard shirtje gaan krijgen.
Serieus? Aantal strepen is meermaals gewijzigd. Rode mouwen, witte mouwen, witte randjes, rode randjes, zwarte randjes en de kleur van de broek en sokken is ook steeds anders. Het PSV shirt is alles behalve constant. Kijk voor de grap maar eens naar wat verschillende elftalfoto's.
Ja, dat kleine dingen als kragen en randjes bij de mouwen enzo vaak veranderd zijn weet ik ook wel... Ik heb zelf een flinke stapel PSV-shirts uit verschillende seizoenen. Maar dat zijn kleine details, die veranderen toch bij alle clubs? Ook bij Ajax, Feyenoord of bij wie dan ook. Als je het jubileumshirt even buiten beschouwing laat zijn de verschillen sinds 2000 nooit heel groot geweest: altijd een shirt met drie rode en vier witte verticale strepen, altijd rode of rood/wit-gestreepte mouwen, altijd een zwarte sponsornaam, altijd een zwarte broek en altijd witte of rood/witte sokken.
Ik denk dat het wel eens Asml kan zijn. Asml is flink aan de weg aan het timmeren met naamsbekendheid. Is een groot concern en het hoofdkantoor is in Veldhoven tegen Eindhoven aan. Verder is Asml ook betrokken bij meerdere sporten in Brabant en als sponsor.
Op zulke momenten komt toch altijd de realiteit dat we gewoon stel bedrijven aan het supporten zijn. Heel zonde dit, maar wie niet mee gaat met het geld loopt achterop.
Vind ik een mooie gedachtegang. Wat je zegt klopt wel. Hoe groter de club, hoe meer bedrijf ze worden.
Het rauwe, het plezant-amateurisme verdwijnt. En dat is niet altijd goed, want dat was ook warm en menselijk.
In de plaats mag dan wel een zogenaamde professionalisering komen, maar die is doorgaans ook wel kil. Nog even en clubs heten Microsoft Ajax, PSV Apple, Google Feyenoord of Aldi Nac. De huiver. lol
Uit redelijk betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat Brazzers en Bangbros de topkandidaten zijn voor de sponsoring op het shirt.
Ik zal me hier bij neer moeten leggen en er in de toekomst ook vast aan gewend zijn. Nu vind ik het gewoon waardeloos, ondanks alle logische redenen die worden aangegeven. Wat dat betreft dacht ik dat wij als club anders waren. Maar het geld heeft gewonnen. Nogmaals, erg jammer!
Ik hoop zelf dat unibet of een van de vliegmaatchapije wordt als unibet mag want als je de jaar omzet dit jaar zag van unibet wordt je bang van
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.