Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Philips verdwijnt na 33 jaar definitief van shirts van PSV

Laatste update:
/

Na het seizoen 2015/16 zal de merknaam Philips verdwijnen van het tenue van PSV. Het elektronicaconcern, dat aan de wieg stond toen de club werd opgericht, prijkt al sinds de invoering van de shirtsponsoring (in 1983) op het shirt. Voetbal International meldt nu dat aan die lange samenwerking een einde komt.

PSV heeft sinds er sponsornamen op het shirt staan onophoudelijk met Philips op de borst gespeeld. Vanaf de zomer van 2016 wil het bedrijf echter plaatsmaken voor een andere partij, zo stelt Voetbal International. Philips en PSV zijn het erover eens dat het beter is, wanneer de ‘aard van de samenwerking wordt herzien’.

Philips verdwijnt niet helemaal bij PSV en blijft een voorname sponsor van de Eredivisieclub. Binnen nu en een jaar zal duidelijk worden, wie Philips opvolgt als hoofdsponsor. In het recente verleden wist de club Freo reeds aan zich te binden als medesponsor. Het kwijtraken van Philips als shirtsponsor is niet de enige verandering die op stapel staat. Vanaf komend seizoen krijgt PSV de shirts geleverd van Umbro, na een samenwerking van twintig jaar met kledingmerk Nike.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wie niet betalen wilt moet maar van het shirt af! Het kan niet zo zijn dat bij een van de beste clubs in de Eredivisie een shirtsponsor heeft die slechts 6 miljoen betaald voor zoveel naamerkenning (shirtsponsor, Philips in clubnaam, stadion etc.).

Hoe jammer ik het ook vind, want dit is natuurlijk een stukje geschiedenis wat weer sneuvelt maar we moeten, zoals Gerbrands ook al zei, vooruit kijken. Op het moment als we een shirtsponsor behouden die slechts 6 miljoen betaald raken we landelijk achterop maar vooral Europees wat al tijden bezig is!

Ik denk dat het voor nu even balen is voor mij en voor mijn mede supporters maar zakelijk gezien kan het niet anders!

21 april 2015 om 23:36

Philips richt zich de laatste jaren steeds meer op healthcare en steeds minder op consumenten. Daarom hebben ze ook steeds minder belang bij sponsoring, dus is het begrijpelijk dat ze niet meer mee kunnen en willen gaan met de bedragen die commerciëler ingesteld bedrijven vandaag de dag wèl willen betalen.

22 april 2015 om 06:36

Ik denk dat de rede vooral is dat Philips steeds minder Nederlands is...daarbij spelen de prestaties ook nog een rol, in Europa zijn we gewoon nergens meer

Zonde dit maarja

22 april 2015 om 07:08

Philips heeft ook nauwelijks binding meer met Nederland. Bijna alle fabrieken zijn al gesloten of worden gesloten. De consumentenproducten dragen de naam Philips maar worden alleen nog maar in licentie gemaakt en verkocht.
Jammer van de traditie maar PSV mist hier niets aan.

21 april 2015 om 23:37

Maar de aansluiting met de Europese top komt er financieel toch niet meer hoor. De grootste clubs sluiten deals voor 100 mljn per jaar. Of dat je dan 6 of 8 mljn krijgt maakt dat Europees gezien sowieso niks uit

21 april 2015 om 23:39

Ik vergelijk het ook niet met de Europese top, die inderdaad 100miljoen ontvangen van een shirtsponsor. We staan nu 8st als land op de Europese ranking. Kijk naar landen die 77e, 6e of 5e staan en daar de top van. Daar kunnen we makkelijk in mee gaan!

21 april 2015 om 23:48

nee, daar kunnen we niet makkelijk in mee gaan

er komt gewoon veel te weinig geld binnen bij de nederlandse clubs om te kunnen concurreren met clubs uit bv portugal, italie frankrijk, rusland etc

en die achtste plaats is na dit seizoen ook uit zicht voor iig de komende jaren...

22 april 2015 om 07:24

Ik wilde eigenlijk flauw reageren over de nummer 77, maar die bestaat niet. Nederland staat trouwens 9e inmiddels volgens de uefa site en volgens wikipedia geupdate op 16 april.

22 april 2015 om 08:48

Robb- we staan 9e, oekraine staat 8e. En nee daar kunnen we niet in mee gaan.

21 april 2015 om 23:59

En dat te bedenken dat Liverpool zojuist een deal heeft met Standard Chartered van ongeveer 40miljoen euro per seizoen.
6miljoen is echt wel heel karig, vooral voor een groot bedrijf zoals Philips

22 april 2015 om 00:02

Philips is toch eigenaar van PSV ?
Philips sport vereniging ?
Philips stadion

Hoorde zelfs ooit dat Eindhoven door Philips zo groot werd en doordat mensen bij Philips gingen weken kwamen er meer mensen in Eindhoven kwamen wonen en mededank aan Philips Eindhoven nu zo groot is geworden.
Dus vind ik het eigenlijk heel sneu voor Philips dat ze nu in de steek worden gelaten door PSV want laten we eerlijk zijn zonder Philips was er geen PSV of beter gezegd niet zo groot !

Dus laat die mensen gewoon minder betalen voor 6 miljoen extra laat je nu Philips in de steek terwijl Philips zo veel voor PSV en Eindhoven heeft gedaan.
Stank voor dank vind ik !


Ik kan het ook fout hebben verbeter me maar !
Als het niet zo is .. Want dit is erg zonde !!

Dan wil ik het niet eens over Umbro hebben
Een topteam als PSV gaat toch geen B merk dragen alleen voor het geld???

22 april 2015 om 00:13

Philips stopt als hoofdsponsor van PSV en niet andersom. Het is een beslissing die in lijn ligt met de reorganisatie en de veranderde bedrijfsstrategie om te focussen op het healthcare segment en de consumentensegment te laten varen. Hoewel het ontzettend jammer is dat de naamgever en oprichter van de club niet meer op het shirt prijkt is het van beide kanten wel te begrijpen. Een club ter grootte van PSV hoort natuurlijk van een hoofdsponsor een hogere bijdrage te krijgen en voor Philips zijn deze uitgaven momenteel gewoon niet te verantwoorden binnen het huidige beleid.

22 april 2015 om 00:19

Je zit inderdaad volledig fout. Psv is vroeger ooit opgericht voor werknemers van Philips. Maar Philips is verder totaal geen eigenaar van Psv, heeft er echt helemaal niets mee te maken.

Daarnaast moet je niet denken dat Psv even Nike en Philips gedumpt heeft. Het is natuurlijk andersom. Psv is gedumpt door deze twee bedrijven. Psv is gewoon niet meer interessant genoeg voor Nike. Pijnlijk maar gewoon waar.

Psv heeft Philips dus niet in de steek gelaten.

22 april 2015 om 00:46

Nike is zich sowieso aan het terugtrekken uit de voetbal wereld, zie alleen al juventus en united dienaar adidas gaan. nike wil zich meer richten op andere sporten

22 april 2015 om 00:53

Wat is dit nou weer voor onzin. Nike die zich terugtrekt uit de grootste sport ter wereld? Dat lijkt me niet echt een goede marketingstrategie. Ze kijken gewoon steeds beter naar welke teams ze willen sponsoren, PSV is gewoon niet interessant genoeg meer.

22 april 2015 om 01:02

uitgebracht statement. Je onderschat de grote van andere sporten in het wereldwijde toneel. dat je het een slechte strategie vind is een ander verhaal, moet je zelf weten. But this are the facts. Ze willen zich focussen op markten waar ze een grotere rol kunnen spelen, dus hardlopen tennis etc. Daar is het goedkoper om te sponsoren terwijl er nog steeds veel mensen bereikt worden. Betekend ook niet dat ze de voetbal wereld verlaten, maar wel dat het niet het nummer 1 doel meer is.

22 april 2015 om 01:43

Het is niet zo dat nike zich terugtrekt uit het voetbal maar vooral dat ze zich richten op plaatsen in het voetbal waar meer geld verdiend kan worden. Van PSV worden gewoon niet veel shirts verkocht. Daarom gaat nike zich steeds meer richten op de grote markten zoals de premier league die ook heel groot is in azie en real madrid en PSG die internationaal meer aanspreken en waarvan veel meer shirts worden verkocht. Nike Wilde PSV geen uniek shirt meer geven ze konden keizen uit een catalogus waardoor je misschien met het zelfde shirt als een andere club komt te spelen en PSV kreeg geen deel meer van de winst op de shirt verkoop. Bij umbro krijgt PSV wel een deel van de verkoopwinst en krijgen ze een uniek shirt

22 april 2015 om 02:11

Nike stopt ook met het sponsoren van Man United. Voetbal is niet de belangrijkste markt voor Nike.

22 april 2015 om 06:24

Dat Nike stopt bij united lag niet aan Nike hoor.. United vroeg een astronomisch bedrag bij de contractonderhandelingen. Een bedrag dat Adidas wel op wilde hoesten en Nike simpelweg niet.

22 april 2015 om 08:25

Ik geloof er niks van, PSV niet meer interessant...

Net nu ze kampioen zijn geworden en CL gaan spelen. Zal wel iets anders zijn.
Dan zijn ze juist toch interessant en sowieso interessanter dan de jaren ervoor, lijkt mij.

22 april 2015 om 12:49

Darryl, ten eerste werd de samenwerking met nike al beeindigd voordat PSV kampioen werd. Ten tweede is het gewoon zo dat er voor Nike te weinig shirts van PSV worden verkocht om met de sponsoring door te gaan. Ik denk ook niet dat deelname aan de CL ineens een boost gaat geven aan de shirtverkoop.. De uitleg van manolevje is duidelijk en compleet in deze.

22 april 2015 om 01:05

Philips is ook totaal niet meer verbonden met PSV. Er is geen meneer Frits of ander persoon meer die een hart heeft voor de club. Vanuit financieel oogpunt een logische beslissingen. Al moet ik zeg dat de hele #proudofyou campagne van Philips van de afgelopen week op social media nu wel heel erg ben overkomt. Eerst een week lang verkondigen dat je trots bent op PSV en dan aankondigen dat je de geld kraan voor een groot deel dichtdraait.

Zonde. Had liever gezien dat PSV Philips had gehouden maar minder zou ontvangen, is natuurlijk wel begrijpelijk.
Hopelijk krijgen we wel een Brabantse sponsor terug à la Bavaria (als dat mag), Rabobank of Vdl.
Ik moet er niet aan denken om een bedrijf als Xximo op mijn shirt te hebben wat niemand kent, totaal niet mijn smaak.
Edit: Axians hoor ik links en rechts al. Dat zijn dus bedrijven waar ik in de vorige regel op doel...

21 april 2015 om 23:33

Rabobank zal geen grote voetbalploeg steunen als hoofdsponsor. Die willen juist overal betrokken zijn (lokaal) en dat gaat niet met het hoofdsponsor schap. Bavaria zou prachtig zijn al kan ik me ook een DSM of BAM voorstellen.

21 april 2015 om 23:35

Asml? Daf?

Dat zijn natuurlijk ook Eindhovense/veldhovense bedrijven. Wat mij betreft beide ook welkom!

21 april 2015 om 23:37

Dat zouden inderdaad ook echt mooie bedrijven zijn.
Al ga ik bidden voor Rabobank of Bavaria.
Ik ben bang dat het of een onbekend bedrijf wordt of Unitbet/bwin.

22 april 2015 om 00:20

Jullie moeten groter dromen jongens en niet in die provinciale sferen blijven hangen. Allemaal leuk en aardig, die verlangens naar een bedrijf dat zn roots vindt in Brabant of de directe regio, maar dan moet je er meer dan 1 op je shirt zetten en jullie hebben al Freo omdat Philips zo slecht betaalde. ASML, VDL, DAF, Bavaria, die betalen geen 10+ miljoen per jaar. Als je dan met een 'ongezellige' naam op je shirt moet prijken als UniBet en dan 15 miljoen kunt opstrijken, dan moet je dat gewoon doen.

22 april 2015 om 00:32

@robb
Waarom zou Amsl een voetbalclub sponsoren? Ze verkopen peperdure machines aan gigantische internationale bedrijven. Die hebben toch 0,0 te winnen bij naamsbekendheid bij 'gewone' mensen.

@dappere Stryder
Insinueer je nou serieus dat Asml geen fatsoenlijk bedrijf is? Als er 1 bedrijf in Nederland is waar we momenteel trots op kunnen zijn is het Asml wel. Absoluut dominant in hun industrie, technologisch extreem geavanceerd en ze verdienen bakken met geld (asml heeft market cap van 40 miljard....)

22 april 2015 om 00:56

Haha wil je ASML nu serieus afschilderen als een provinciaal bedrijf? Hebben ruim een miljard! winst gemaakt het afgelopen jaar, Ziggo mag blij zijn als ze 100 miljoen winst maken in een jaar. Verder denk ik zeker niet dat ASML shirtsponsor zal worden, want ik zie echt niet in wat dat hun zal opleveren.

22 april 2015 om 06:05

Freo stopt er ook al weer mee. Ze betaalden slechts 1miljoen per jaarlijks trouwens. Nieuwe hoofdsponsor, nieuwe rugsponsor en we hebben gelukkig al een nieuw kleding sponsor. Goed dat we CL spelen

22 april 2015 om 07:11

De winst van een kabeltelevisie bedrijf vergelijken met dat van een groot hightechbedrijf oke ...

Daarnaast maakt het totaal niet uit hoeveel winst 1 van beiden bedrijven maakt.
Het gaat erom hoeveel ze overhebben voor sponsoring.
Zoals je al aangeeft hebben hebben ze waarschijnlijk toch amper profijt aan het sponsoren van Psv.

En leuk al die Nederlandse sponsors. Think outside the box. PSV gaat waarschijnlijk gewoon voor het bedrijf die het meest gaat betalen. Dus ze zeggen heus geen nee tegen bijvoorbeeld een Russisch bedrijf en terecht! Misschien voor de mensen in Eindhoven leuker als het een Ndlse bedrijf wordt, kan best als ze willen betalen.

22 april 2015 om 08:52

@tristan
Waarom is Gazprom dan veel in het voetbal betrokken als sponsor? Daar doen de meeste particuliere mensen ook niets mee.

Asml kan nog steeds meer naam maken in Europa, en zeker nu PSV de CL in gaat kan dat zomaar gebeuren.

22 april 2015 om 12:49

@ Robb-

Gazprom zal het denk ik niet worden, die hebben vorig seizoen een skybox gekocht in de Arena om klanten en relaties in Nederland te ontvangen. Toen kwamen natuurlijk ook de vragen of men Ajax zou gaan sponsoren. Waarop zij antwoordde dat het voorlopig niet aan de orde is om een Nederlandse club te sponsoren.

Asml zou een mooie sponsor zijn, alleen voor de naamsbekendheid hoeven ze het niet te doen.

Al ben ik wel nieuwsgierig welk bedrijf zal instappen, PSV is al een tijdje op zoek naar een alternatief voor Philips maar die is nog altijd niet gevonden. Het zal gerust wel een mooi bedrijf worden maar ik heb het idee dat veel mensen de kracht van het merk "psv" overschatten, zeker wanneer we kijken naar diverse marketing onderzoeken van de afgelopen tien jaar. Het was al veelzeggend dat PSV net zoals FC Twente de winst moest halen uit het aantal verkochte shirts en dat Nike geen geld over had om te betalen voor het shirt van Psv.

Tel daarbij de mislukte internationale commerciële projecten bij op en de tal van onafhankelijke marketing rapporten van de laatste tien jaar. Waaruit steeds naar voren kwam dat grote internationale A-merken geen belangstelling voor PSV of Feyenoord. Het zal gerust een mooi bedrijf worden, maar die zal voor PSV kiezen om zich nationaal te profileren, waarbij ik ook niet verwacht dat zijn veel meer zullen betalen dan wat Philips deed.

Heel erg zonde. De naam Philips op de borst hoort bij de identiteit van PSV en is eigenlijk net zo belangrijk als het logo. Het zal heer raar zijn om PSV straks te zien met een andere shirtsponsor dan het bedrijf waarvan PSV ooit het bedrijfselftal was...

De nieuwe hoofdsponsor wordt een bedrijf uit de gok sector. De deal zal tot stand komen via sportmarketeer Bob van Oosterhout, die goede banden heeft met Gerbrands. Ik ga voor Unibet.

21 april 2015 om 23:36

Daar hoorde ik Gerbrands laatst ook iets over zeggen. Echter is het online gokken nog niet echt gelegaliseerd in Nederland waardoor hij wat afwachtend erover was.

21 april 2015 om 23:49

als ik het goed heb wordt die markt komend jaar toch vrijgegeven?

21 april 2015 om 23:53

Online gokken is legaal sinds dit jaar, dus is het geen probleem lijkt me.

Dat is zonde. Ik beschouw Philips niet zozeer meer als een sponsoruiting maar als een vast onderdeel van het shirt. Net zoiets als de verticale strepen.

Maar ja.... Geld is lelijk! Zeker als het een berg geld is....

21 april 2015 om 23:33

En dat was Nike voor mij eigenlijk ook. Ik ben erg benieuwd of deze twee grote veranderingen in twee seizoenen tijd niets af doen aan de identiteit van de club, maar ik ben er wel een beetje bang voor

22 april 2015 om 07:11

Umbro & eventueel Unibet (volgens de geruchten) maken je echt niet armoedig hoor.

Ongetwijfeld financieel goed onderbouwd maar doet toch een beetje pijn.....

Jammer dit, maar ergens wel begrijpelijk. Ik heb mijn club nooit anders gekend dan met het Philips op de voorkant. Ik ben erg benieuwd wat er volgend jaar komt, en of we eraan gewend kunnen raken.

Ik schrok echt toen ik de titel las... echt verschrikkelijk nieuws!

Deze zag ik als buitenstaander niet aankomen. Iemand enige achtergrond info??, aangezien VZ dat niet geeft..
Hopelijk houdt dit niet in dat het PSV veel minder geld gaat binnenkrijgen.

21 april 2015 om 23:34

Op dit moment nog erg weinig, het gaat volgens mij over het bedrag wat een shirtsponsor zou moeten betalen. Dat wat Philips betaalde was niet echt marktconform meer voor een club als Psv. De details zullen nog wel volgen, Thijs Sleegers en Rik Elfrink hebben het ook pas een kwartier geleden op Twitter gezet, dus veel informatie zullen zij ook nog niet hebben.

22 april 2015 om 13:07

@ Eindhovuh040

Hoezo was dat niet marktconform ? PSV en Philips kwamen een vorig seizoen of het seizoen daarvoor al overeen dat Philips plaats zou maken indien PSV een beter betalende sponsor kon vinden. Het is dus niet zo dat PSV nu pas op zoek gaat naar een nieuwe sponsor, ze zijn al een tijdje aan het zoeken zonder enig succes. Dat geeft aan dat het toch moeilijker is dan de meeste mensen denken.

Dit zal mij waarschijnlijk een berg kritiek opleveren maar, ik denk echt dat mensen de kracht/de waarde van het merk "psv" overschatten. Het was ook veelzeggend dat Nike niet bereid was om te betalen voor Psv, de club moest net zoals FC Twente de winst uit het aantal verkochte shirts halen. Dat PSV nu met Umbro gaat spelen zegt ook wel wat, want dat is gewoon geen internationaal A-merk.

Verder zijn alle internationale commerciële projecten (china, Zuid-Korea) van PSV geflopt omdat er internationaal gewoon geen winstgevende belangstelling is voor Psv. Daarom lijkt het mij logisch dat de nieuwe sponsor PSV zal willen hebben om zich in Nederland meer te promoten maar niet internationaal. PSV opent internationaal nu eenmaal geen deuren, iets wat verder ook ondersteund word door de verschillende onafhankelijke (inter)nationale commerciële instellingen die marketing/sponsor research van de afgelopen tien jaar in Nederland.

21 april 2015 om 23:41

Philips betaald nu 6 miljoen per jaar. Na volgend wanneer Philips niet meer op het shirt staat dan gaan ze een bedrag tussen de 3 en 4 miljoen betalen. Dit bedrag zal niet aflopen de jaren daar na. Tevens blijft Philips verbonden als stadion naam en als grote sponsor.

21 april 2015 om 23:45

Philips is bezig met healthcare. Zij richten zich niet meer op de consument en daarom is sponsoring niet echt nodig voor ze.
Het bedrag voor de naam op het shirt zal wel gaan stijgen gok ik, Philips betaalde aardig wat, maar Ajax kreeg van Aegon bijvoorbeeld bijna (of helemaal) het dubbele.

Ik vind umbro een merk dat minder uitstraling. Jammer nike of adidas schat ik toch wat hoger in.

Dat zal wennen zijn, maar wel beter voor PSV. Philips blijft sponsor voor 3a4 miljoen per jaar. Daarbij komt een nieuwe shirtsponsor dus meer geld.

Pijnlijk nieuws is dit zeg! Had dit echt nooit verwacht.

22 april 2015 om 00:08

Sinds me 6e toen ik Psv Fan ben geworden heb ik altijd shirts gehad met Phillips er op het gaat heel raar zijn idd.
Kan me echt niet voorstellen dat het er niet meer staat op ons prachtige shirt.
Heel jammer dit.

22 april 2015 om 02:20

Al heel je leven 'Phillips' erop? En nog niet weten dat je Philips schrijft?!
On: Heel erg jammer. Zonder Philips aan de voorkant zal de uitstraling van het shirt toch een flinke deuk oplopen.

22 april 2015 om 13:09

@ patpsv

Het moment is verassend maar dit hing toch al veel langer in de lucht. PSV en Philips waren een paar jaar al overeengekomen dat Philips afstand zou doen van het shirt mocht PSV erin slagen om een beter betalende sponsor te vinden, PSV is dus al een tijdje op zoek.

Umbro? Gadver.

Nike maskt samen met adidas de mooiste shirtjes!

Overigens een shirt zonder sponser is ook mooi! Kijk naar Fener. Dat is toch wel iets anders.

21 april 2015 om 23:35

De komst van Umbro is al heel lang bekend. Shirt zonder sponsor is voor 99% van de clubs niet te doen, zelfs Barcelona is er na lange tijd weer mee gestopt. Het ziet er inderdaad wel een stuk mooier uit. Al vond ik het bij Psv niet storend, omdat het er altijd al opgestaan heeft.

Als PSV supporter vond ik het al niks dat Nike verdween als shirtsponsor en dat we dat inruilen tegen B-merk Umbro en als nu ook Philips verdwijnt van het shirt is er al helemaal niks meer vertrouwd.
Ik ben benieuwd wie ze als grote sponsor aantrekken, gek ook dat Philips niet alles op alles zet om dit paradepaardje in eigen hand te houden.
Tuurlijk blijven ze sponsor maar het shirt gaat heel de wereld over....
Ik ben benieuwd maar heb mijn bedenkingen, de shirts worden over het algemeen steeds lelijker zoals bij Ajax en Feyenoord maar het lijkt er nu ook op dat mijn eigen clubbie hier aan gaat meewerken.

of: Die shirts van Arsenal tegenwoordig vind ik ookal zo afschuwelijk, van Puma. Bleh.

Pff.. jammer dit, nou ja er staat vast wel een andere goede sponsor op ons te wachten!

Jammer, jammer. Philips en het PSV- shirt zijn toch met elkaar verbonden. Treurig nieuws. Hop dat de nieuwe sponsor heel wat meer geld gaat opleveren.

PSV zonder Philips is toch geen PSV meer. Dat wordt volgend jaar dus ESV :D

PSV zonder Philips op het shirt...

Ben al 25 jaar PSV Fan.


Hoe Kan een bedrijf als Philips niet de bijdrage leveren aan een club die gebonden is aan het bedrijf?

22 april 2015 om 00:02

Omdat het voor Philips niet aantrekkelijk genoeg meer is en daardoor voor PSV eigenlijk ook niet. Philips zit levert vooral B2B, specifiek de gezondheidszorg. Waar de naamsbekendheid al zeer hoog is en een shirtsponser deze niet gaat verhogen.

Je moet het voor PSV eigenlijk zo zien: het krijgt een nieuwe shirtsponser, welke waarschijnlijk meer betaald dan Philips en houd aan Philips en hele dikke sponser over voor een aantal miljoenen. Financieel gaan we erop vooruit, op de herkenbare identiteit zelfs twee stappen terug. Zowel Philils als Nike weg.

Godzijdank zijn we nog een keer kampioen geworden met Philips op de borst. Nog 1 kans om dat een laatste keer te doen. Ik laat een klein traantje om dit nieuws

Eeuwig zonde als philips verdwijnt van het shirt.hoort er gewoon op die shirts hoop wel dat ze een waardige opvolger vinden. Niet een of ander airline uit verweggistan. Dan liever asml of vdl komen uit de regio en hebben een goeie naam. En vdl heeft al een commisaris die dan ook gelijk hoofdsponsor word. Bavaria zal wel nie mogen omdat het bier is en daf is zo'n onstabiel bedrijf ene keer nemen ze 500 extra mensen aan en een half jaar later liggen ze er allemaal weer uit

Dit voelt toch wel als een lichte vernedering. Eerst ga je naar een b-merk als shirt sponsor en nu dit. Philips en Psv horen gewoon bij elkaar. Al is Philips natuurlijk ook van familiebedrijf naar een keiharde business gegaan. Het huidige Philips heeft totaal geen band meer met de familie Philips en dus ook niet met Psv.

Hoop op een fatsoenlijke vervanger voor de shirtsponsor. Al zal het natuurlijk nooit meer hetzelfde worden.

21 april 2015 om 23:49

Frits draait zich 5x om in zijn graf.

Schandalig van Philips.

22 april 2015 om 00:00

Inderdaad. Dit zou Frits nooit gedaan hebben. Philips gedraagt zich sowieso al schandalig tegenover het eigen personeel, iets wat vroeger ook niet voor kwam.

Van mij mag Philips nu ook volledig verbannen worden. Schermen eruit, naam veranderen in die van onze trainer: Philip Sport Vereniging en het Philip Stadion. Ik zeg doen.

22 april 2015 om 00:04

En daar heeft Frits ook alle redenen voor. Doet toch wel pijn zoiets.

Dit is toch wel erg balen. Ookal begrijp ik het ergens wel. Het zal heer erg wennen worden in ieder geval.

Raar. Philips = PSV en PSV = Philips dacht ik altijd, tja geld is ook belangrijk en Philips kan het blijkbaar niet meer bieden.

22 april 2015 om 00:02

Philips kan dat makkelijk bieden. Philips heeft gewoon geen binding meer met Eindhoven. Laatste jaren is zowat elk onderdeel van Philips weg gegaan. Ook hebben de bestuurders geen band meer met Psv. De familie Philips vindt dit verschrikkelijk, daar ben ik heilig van overtuigd. Zij hebben alleen al jaren niks meer te zeggen.

22 april 2015 om 01:22

Dat ze al jaren niets meer te zeggen hebben is een keuze die ze in het verleden zelf gemaakt hebben. Ze zijn nooit gedwongen om het zaakje van de hand te doen. En tevens ten tijden van de verhuizing van het hoofdkantoor van Philips naar Amsterdam toen hadden familie Philips nog wel wat te zeggen en hebben hier toen in mee gestemd.

Of te wel de binding bij de familie Philips is niet zo groot als je denkt naar mijn inzicht.

22 april 2015 om 01:31

Ten tijden van de overgang naar Amsterdam had de familie inderdaad nog 1 of 2 mensen in de directie. Ze hadden dus vrij weinig te zeggen.

Philips vond ik altijd erg mooi staan. Laten we hopen op een sponsor met eenzelfde uitstraling, Philips hoort bij Psv.

Vervelend voor de psv-fans, maar dit zit er al heel lang aan te komen. Sinds de familie Philips zich niet meer actief bemoeit met Philips (vertrek van Frits-Philips als president-commissaris) is Philips een totaal ander bedrijf geworden. Niet meer werkgelegenheid voor de regio Eindhoven staat voorop maar de winstmarges (aandeelhouders willen dividend zien en veel). Hoofdkantoor ging naar Amsterdam, want die stad is veel bekender dan Eindhoven. (frits vond dit trouwens een schande Philips was Eindhoven volgens Frits en de vele duizenden mensen in Eindhoven en regio die voor Philips werkten) Onderdelen van Philips die niet genoeg winst maakte werden verkocht. De meeste van die onderdelen in Eindhoven zijn trouwens overgenomen door VDL of Aalberts Industries. Ondertussen heeft Philips bijna geen een fabriek/kantoor meer in Eindhoven. Het concern gedreven door aandeelhouders heeft helemaal niks meer met Psv. Het doet mij overigens ook pijn. Het Eindhoven waar veel mensen met trots werkten voor Philips en Philips goed voor zijn personeel zorgde en dat daar helemaal niks van over is. Frits draait zich zoals door Flinke_namen goed verwoord 5x om in zijn graf. Maar de VDL staat wel klaar om te sponseren. Al ben ik bang als Wim stopt bij de VDL dat daar hetzelfde gebeurt als bij Philips.

22 april 2015 om 00:28

Beter zou ik het niet kunnen verwoorden. Philips heeft ook het studiegeld voor de kinderen van de werknemers afgeschaft. Het is in niets meer het bedrijf dat de familie Philips voor ogen had.

Daarnaast ben ik het volledig met je eens wat betreft Vdl. Zou op dit moment een prachtige sponsor zijn. Een Brabants familie bedrijf dat al erg betrokken is bij Psv. Wat willen we nog meer?

22 april 2015 om 09:30

Ze betalen nog steeds een studiepremie voor kinderen van werknemers

Logisch. Philips heeft zich zo goed als teruggetrokken uit de consumenten electronica. Shirtsponsoring heeft dus geen zin meer, aangezien je de doelgroep (medische apparatuur) er niet mee bereikt.

Hopen op Bavaria of ASML

22 april 2015 om 00:51

Dan wordt het Bavaria malt. Er mag namelijk geen reclame worden gemaakt voor alcoholische dranken.

22 april 2015 om 01:06

Correctie: Bavaria Malt mag ook niet. Tijdens het voetbalseizoen 2002/2003 was bierproducent Bavaria met haar alcoholvrije maltbier hoofdsponsor van Vitesse. Daarbij stond de naam Bavaria Malt op de shirts van de Arnhemse ploeg. Maar de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt reclame voor alcohol op kleding van sporters, schrijft Sponsor Magazine online.

STAP diende een klacht in, die door de Reclame Code Commissie in eerste instantie werd afgewezen omdat het een niet-alcoholhoudend product betrof. In hoger beroep is nu uitgesproken dat het hier wel gaat om alcoholreclame omdat het product Bavaria Malt maar een klein gedeelte van Bavaria’s omzet in Nederland uitmaakt. Volgens het college zullen veel mensen de reclame voor Bavaria Malt daarom ook associëren met het alcoholhoudende Bavaria bier.

22 april 2015 om 01:10

Ook dit mag niet want het is dan nog steeds een verwijzing naar Bavaria. Dit kunstje heeft Vitesse in het verleden ook geprobeerd met Amstel malt.

Overigens wel behoorlijk hypocriet van de knvb die zelf een competitie hebben verkocht aan Jupiler.

22 april 2015 om 10:19

Dr Foots dan misschien? Of 3s?
Dat is ook allemaal van Bavaria maar zit zeker geen alcohol in.

22 april 2015 om 13:13

@ Wilkovanderels

Als Asml instapt zal dat denk ik alleen zijn omdat er iemand in de directie zit die een PSV hart heeft. Voor naamsbekendheid heeft Asml de club PSV helemaal niet nodig.

Onverwacht maar toch logische stap van beide partijen. Philips richt zich steeds minder op consumenten en PSV wil verder groeien. Alle reacties van andere PSV fans over vdl, DAF en andere lokale bedrijven zijn meer nostalgie. Lokale bedrijven binden kon vroeger nu niet meer het draait om geld als je Europees stappen wil maken moet je hierin meespelen. Zelfs ziggo betaald 'slechts' 8 mlj toch geen klein bedrijf.
Het enige lokale bedrijf dat deze financiële middelen heeft is asml maar waarom zou asml sponsor worden zijn in hun branche al een van de belangrijkste ter wereld leveren aan de grootste chipfabrikanten (intel, Amd). Tijd om de nostalgische bril af te zetten en je te verplaatsen naar deze tijd.

Ik verwacht een unibet of een ander gokbedrijf dat misschien over de 10mlj durft te gaan. Past ook bij de visie van gerbrands meer gokken in het voetbal

Als PSV fan vind ik dit na het afscheid van Nike ook niet leuk. maar her Philips is niet meer het Philips van vroeger toen de familie daar nog de leiding had en alles ehv zat en er nog mensen werkte met een PSV hart.

Dus even voor de goede orde. Philips is zelf gestopt met hoofdsponsor van PSV zijn. Evenals Nike dat heeft gedaan. Bij Philips omdat ze dit soort sponsoring niet nodig hebben want ze richten zich meer op gezondheidsapparatuur en daar hebben ze al een goede naam in. En in geval van Nike wilde ze best doorgaan met de tenues maar dan wel zonder daarvoor te betalen. Umbro was wel bereid om te betalen en dan is je keuze als voetbalclub snel gemaakt.

Voor ons PSV fans valt dit rauw op onze dak en is het spijtig. Aan de andere kant hebben we het nodig om meer geld te verdienen aan sponsoring en te groeien als club. En gelukkig blijft Philips actief als sponsor en blijven ze een paar miljoen per jaar betalen. Het is te hopen dat we volgend seizoen de titel kunnen prolongeren en Philips op een waardige manier kunnen bedanken voor alles wat ze voor PSV hebben betekent. En laten we hopen dat we daarna een goed betalende mooie sponsor vinden. Ik hoor hier en daar dat het een gokbedrijf word (unibet) omdat Gerbrands daar wat contacten heeft. We zullen het zien.

Het is ergens wel logisch aangezien Philips zijn naam niet meer bij consumenten hoeft te verkopen, maar door dat het bedrijf zijn focus verlegt naar een andere bedrijfstak is het bereiken van consumenten niet meer zo nodig. Blijft toch eeuwig zonde natuurlijk dat een voetbalclub die zo nauw aan een bedrijf is verbonden dadelijk niet meer op het shirt te vinden is.

Mensen die hopen op Bavaria, daarvoor geld een zelfde verhaal als Heineken en Ajax. Een biermerk mag geen shirtsponsor zijn, helaas. De Rabobank zal vanwege zijn eigen visie nooit een shirtsponsorschap ambiëren bij welke profvoetbalclub dan ook. Namen als Asml zijn eigenlijk ook niet realistisch, die richten zich niet op consumenten maar op bedrijven. We moeten denken aan bedrijven die zich richten op naamsbekendheid bij het grote publiek waaraan ze goederen of diensten proberen te verkopen.

Erg jammer dit Phillips hoort er toch wel Psv, maar verandering is niet altijd slecht.

Off: vind het raar dat veel mensen in dit topic Umbro hier afschilderen als een een of andere B-merk van de Action. Umbro is een prachtig traditioneel Brits voetbalmerk die door de geschiedenis heen prachtige shirts hebben gemaakt van o.a. Brazilië, Ajax, Celtic, Man United en natuurlijk het Engelse elftal. Het witte Umbro shirt shirt van Engeland uit 2010 is nog steeds een van de allermooiste landenshirts die ik ooit gezien heb, het uitshirt mocht er trouwens ook wezen. Dat mensen het hier weg zetten als een flutmerk hebben echt totaal geen idee waarover zei praten.

Psv blijft gewoon psv en het stadium gewoon Philips stadium. En daar gaat Philips jaarlijks 3-4? miljoen betalen terwijl een andere shirt sponsor flink meer kan betalen en wil betalen dan Philips. Philips kent iedereen nou wel, dus waarom veel geld betalen voor shirt sponsoring.

22 april 2015 om 13:20

@ Remcolangeveld

Wie zegt dat de nieuwe sponsor wel even flink meer zal gaan betalen ? PSV is al een paar jaar op zoek naar een beter betalende sponsor. Het klinkt hard, maar ik denk echt dat veel mensen het merk "psv" onderschatten.

Daar zijn genoeg aanwijzingen voor, Nike wilde bijvoorbeeld niet betalen voor het shirt. PSV moest de winst uit het aantal verkochte shirts halen net zoals FC Twente. Het feit dat een B-merk als Umbro wel wilde betalen wat ongeveer gelijk was aan hetgeen Nike eerste betaalde spreekt boekdelen. Daarnaast zijn alle internationale commerciële projecten van PSV totaal geflopt omdat er gewoon geen winstgevende belangstelling is voor Psv, de club openend internationaal geen deuren. En ook alle voornamelijk onafhankelijke marketing onderzoeken van de laatste tien jaar ondersteunen dit beeld, het zal gerust een mooi bedrijf worden, maar wie het ook word; men zal voor PSV kiezen om zich in Nederland te promoten waarbij ik ook nog eens denk dat ze niet veel meer zullen betalen dan wat Philips deed.

Umbro is van nike. Dus die zullen wel een markt strategische overweging hebben om umbro in te gaan zetten.

22 april 2015 om 02:48

Umbro is verkocht. Is geen onderdeel meer van Nike.

Jammer. Echt jammer dit. Het is toch een stukje identiteit die verloren gaat. Ik volg voetbal al sinds 1990 . PSV is de enige club in al die tijd dat zijn shirtsponsor nooit had veranderd. Voor zover ik het mij kan herinneren . Nogmaals echt jammer dit. Maar ja. PSV blijft Psv. Met of zonder philips. Gefeliciteerd nog met de dikverdiende titel.

Heel erg jammer om te horen . Gaat heel erg wennen worden met een nieuwe shirtsponsor... Hopelijk blijven de toekomstige shirts en de nieuwe hoofdsponsor die erop staat wel enigszins kenmerkend voor Psv...

Is toch een beetje ziel dat eruit gaat. Dat Phia de focus op healthcare wil leggen, da's wel waar, maar de andere takken zijn nog steeds enorm belangrijk.

Omzet verhoudingen:

Healthcare: € 9575 miljoen
Consumer Lifestyle: € 4605 miljoen
Lighting: € 8413 miljoen

Lijkt me toch wel dat de andere afdelingen nog steeds wat naambekendheid kunnen gebruiken, bovendien moet healthcare ook promoten en het merk in stand houden.

Wel jammer dat ze ermee stoppen.

22 april 2015 om 09:24

Lighting wordt afgestoten door Philips, dus daarmee verplaatst wel degelijk het grootste gedeelte van de omzet naar de B2B-markt.

Natuurlijk kan healthcare ook naamsbekendheid gebruiken, maar dan onder bedrijven en niet onder mensen zoals jij en ik, die toch nooit zo'n machine van ze kunnen kopen. Ik denk dat Philips nog weinig baat heeft bij sponsoring richting consumenten zodra lighting weg is.

22 april 2015 om 09:38

Peerk,

Ja, dat begrijp ik, maar ook in een B2B markt, zit je met mensen. Het zijn niet de bedrijven die zelfstandig dingen bepalen, het zijn de mensen die erin zitten die dat doen.

Ik heb zelf voor een grote healthcare concurrent van Philips gewerkt en ook zij sponsoren allerlei sporten. Het voetbal niet (vroeger wel).

Komt nog eens bij dat Consumer Lifestyle er nog steeds is en geen kinderachtige speler is. Die hun omzet is een factor 3 a 4 keer groter dan Ziggo. Ik kan me niet voorstellen dat Consumer Lifestyle geen baat heeft bij het in stand houden van het merk.

Ik denk dat het ook wel wat te maken zal hebben met klein-menselijke dingen. Wellicht zijn de decision-makers bij Philips toevallig gewoon wat minder voetbal-minded.

Als die top-dogs nooit in een voetbalstadion zitten, maar week na week de golfwedstrijden afschuimen, dan is de kans wel groot dat ze vroeg of laat het golf gaan gebruiken als vehikel om hun waren aan te prijzen.

Mja, ik vind het wel jammer voor de supporters van Psv. Het is een stukje traditie, ziel en cultuur dat verdwijnt.

22 april 2015 om 10:17

Consumer Lifestyle zal worden samengevoegd met Healthcare en zal verdergaan als Healthtech, wat dit praktisch verder zal betekenen weet ik zo niet.

Uiteraard heeft Philips baat bij naamsbekendheid en je hebt gelijk dat het uiteindelijk mensen binnen bedrijven zijn die de beslissingen maken, maar in dat geval zijn er veel goedkopere alternatieven te bedenken dan shirtsponsor in het voetbal. Je afzetmarkt is qua aantal personen/bedrijven vele malen kleiner dan in een consumentenmarkt. Bedrijven persoonlijk benaderen zou bijv. veel goedkoper zijn dan shirtsponsor waar je veel mensen bereikt maar waar wellicht slechts 0,01% relevant is.

Uiteraard is het voor PSV jammer. PSV is tenslotte Philips en dat die naam nu wat naar de achtergrond valt, betekent een stukje traditie dat verdwijnt, maar PSV is een voetbalclub die in de moderne wereld van het geld moet meedraaien. Je speelt volgend jaar Champions League en daar wil je uiteraard ook wat indruk maken. Je zult dus uiteindelijk ook wel voor het geld moeten kiezen en daarom is dit financieel gezien juist goed voor Psv.

Jammer,

Denk dat het Gazprom of een gokbedrijf wordt over 1 jaar.

22 april 2015 om 13:27

@ Peskens-PSV

Gazprom zal het denk ik niet worden, die hebben in 2012 voor meerdere jaren een skybox in de Arena gekocht om relaties in Nederland te ontvangen. Uiteraard werd toen ook de vraag gesteld of ze bij Ajax zouden instappen, waarop men antwoordde dat er geen belangstelling is om een Nederlandse club als hoofdsponsor te sponsoren. Een gokbedrijf lijkt mij een logischer keuze, het zal in ieder geval een bedrijf worden wat zich nationaal wilt laten zien.

Hopelijk voor PSV betalen ze flink meer, al moet ik eerlijk zijn, ik heb daar zo mijn twijfels over als je weet dat PSV al langer op zoek was naar een beter betalende sponsor. Umbro ongeveer hetzelfde betaald als wat Nike eerst betaalde. Daar komen nog de mislukte internationale commerciële projecten van PSV bij en de onafhankelijke marketing onderzoeken van de laatste tien jaar.

Hopelijk komt er een regionaal bedrijf voor terug (daf, Asml, Vdl, Bavaria) en maken ze er een mooi shirt van. Niet zo'n lelijke sponsor-plakaat op het shirt of zo'n kitslelijk logo als Toverland of zo.

22 april 2015 om 09:15

Bavaria mag niet, voetbalclubs mogen geen biermerk op hun shirt hebben staan. Asml is niet op consumenten gericht, dus denk ik niet dat het voor hen interessant is om zoveel geld in het sponsoren van een voetbalclub te stoppen. DAF zie ik ook geen 9-10 miljoen per jaar aftikken voor zoiets. En VDL lijkt me op zich mogelijk (ze sponsoren PSV al en die Van der Leegte is miljardair, die kan het dus missen), maar dat hoop ik eigenlijk niet omdat ze dat verschrikkelijk lelijke, amateuristische, gedateerde logo hebben (dat eerder bij een dorpsvideotheek uit de jaren '80 zou passen dan bij een miljoenenconcern).

Een echt Brabants merk zou natuurlijk wel het mooiste zijn, maar ik ben een beetje bang dat het iets als een gokkantoor wordt. PSV is de laatste tijd iets te veel met die branch aan het flirten...

Erg jammer, ik snap Philips wel, maar als je aan PSV denkt denk ik automatisch ook aan Philips. Het zal raar eruit zien als er dalijk geen Philips meer voor op de shirts staat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren