Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Traditionele top drie én AZ strijden om prestigieuze opleidingsprijs

Laatste update:

De Rinus Michels Award gaat dit jaar niet naar Amsterdam. Frank de Boer wist de prijs voor beste coach in het Nederlandse betaalde voetbal in de afgelopen twee jaar te winnen, maar de coach van Ajax is nu niet genomineerd. De award zal dit jaar naar Phillip Cocu (PSV), Fred Rutten (Feyenoord), Ron Jans (PEC Zwolle), Peter Bosz (Vitesse) of Ruud Brood (NEC) gaan.

Cocu kan aankomende zaterdag met PSV kampioen van de Eredivisie worden, terwijl Brood met NEC al de landstitel in de Jupiler League heeft gevierd. Jans staat met PEC Zwolle opnieuw in de finale van de KNVB Beker en Rutten en Bosz hebben goed werk geleverd in Rotterdam en Arnhem. Op 15 mei wordt bekendgemaakt wie de Rinus Michels Award in ontvangst mag nemen.

In 2013 en 2014 ging de prijs zoals gezegd naar De Boer, die na Guus Hiddink (2005, 2006) pas de tweede trainer werd die de Rinus Michels Award prolongeerde. Rutten won de Rinus Michels Award in 2008 al eens. Bij de prijsuitreiking wordt ook bekendgemaakt wie de beste jeugdopleiding heeft in het betaalde voetbal; deze prijs is al vijf jaar op rij gewonnen door Feyenoord.

Update 14 april 13.45 uur - Traditionele top drie én AZ strijden om prestigieuze opleidingsprijs
De strijd om de titel beste jeugdopleiding van Nederland gaat dit jaar tussen Ajax, Feyenoord, PSV en AZ. De laatste vijf keer ging de eer naar Feyenoord, dat al jaren steevast spelers blijft opleiden die uiteindelijk in het eerste elftal terechtkomen. De uitreiking van de award voor dit jaar vindt plaats op 15 mei.

Wie moet de Rinus Michels Award winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou zeggen Ron Jans, de beker kan zijn 3e prijs met Pec in 2 jaar worden, en aangezien hij hem vorig jaar niet heeft gewonnen lijkt hij me een terechte winnaar

14 april 2015 om 09:19

Idd vind ik ook, vind het alleen wel gek dat streppel niet is genomineerd, heeft het toch fantastisch gedaan met willemII, strijd zelfs nog voor Europees voetbal, die had voor mij ipv bosz erbij mogen staan, bosz beschikt over een van de beste selecties van Nederland dus vind niet dat hij het zo goed heeft gedsan.

14 april 2015 om 09:36

Ik vraag me eerder af waarom rutten er tussen staat? Gewoon heel objectief gesteld zijn er veel meer andere coaches die er meer hebben uitgehaald, zoals Streppel en de jong (van cambuur) ! Ik denk dat Ron Jans hem moet winnen, doordat hij al 3 jaar boven het kunnen van pec speelt, met nog mooi voetbal ook! Cocu vind ik niet terecht als jij zou winnen, hij had ver uit de beste selectie met de beste spelers!

14 april 2015 om 10:21

rutten wou ik idd ook nog noemen maar die staat alsnog prima 3e en feyenoord is redelijk constant gebleven gedurende het seizoen, terwijl vitesse heel laag heeft gestaan redelijk lang, oke ze voetbalde niet slecht maar toch. verder mis ik idd ook de jong, ik vind een rijtje Jans,streppel,de jong, Cocu en brood een prima rijtje, en dan zou jans hem idd het meest verdienen denk ik, al hebben Streppel en de jong het ook fantastisch gedaan, en brood ook gezien de grote voorsprong haha maargoed dat is de JL, ach Cocu zal hem wel winnen omdat hij kampioen is geworden.

14 april 2015 om 11:23

Rutten heeft het toch goed gedaan? Er zijn veel internationals vertrokken en hij heeft alsnog een goed team er neergezet met de weinige mogelijkheden die Feyenoord (nog) heeft. Europees net tekort geschoten tegen een grote tegenstander, wat geen schande is. Maar een mooie 3de plaats, Europees geen flater en voor volgend seizoen een goede basis gelegd.

14 april 2015 om 14:59

Wel goed gedaan, maar niet genoeg dat je zegt, wauw. Ron Jans heeft een team uit de Jupiler League groot gemaakt in de Eredivisie de afgelopen jaren. En prijzen gepakt!

14 april 2015 om 13:53

Wat Henk de Jong en Jurgen Streppel doen vind ik veel knapper. Werd verwacht dat Cambuur en Willem II tegen degradatie zouden vechten, maar strijden allebei voor europees voetbal met leuk en aanvallend voetbal.

Waar zijn streppel en dijkhuijzen?

Wat broodcdoet is uitzonderelijk zoveel punten en zo dominant wel duidelijke beste selectie maar toch

14 april 2015 om 09:21

Mee eens dat die geselecteerd hadden moeten worden of in ieder geval Streppel. Maar ik zou dan ipv Rutten of Bosz doen.

14 april 2015 om 09:23

Inderdaad. Wat een laffe verkiezing. Streppel en Dijkhuizen zouden het veel meer verdienen dan Rutten en Bosz. Nog steeds vind ik dat Jans het zou verdienen, aangezien hij wederom met beperkte middelen top presteert: 6e/7e en de bekerfinale. Cocu en Brood hebben mogen werken met de beste selecties van de competities, dus op zich presteren die slechts 'naar behoren', al hebben beide clubs natuurlijk erg weinig verliespunten. Vooral Nec. En ook de Jong van Eindhoven heeft er in mijn ogen meer recht op dan een Rutten of Bosz. Die hebben echt heel degelijke selecties en presteren niet eens boven verwachting. Bij een kampioenschap zouden ze boven verwachting presteren, bij een 7e plaats onder verwachting.

14 april 2015 om 09:42

Inderdaad! Belachelijk dat streppel er niet tussen staat

14 april 2015 om 10:52

Streppel had em zeker mogen winnen! Bij gebrek aan betere nominaties moet ie natuurlijk naar Jans gaan.

14 april 2015 om 12:08

Mee eens

14 april 2015 om 13:56

Bijzonder inderdaad. Mijn top 5 zou Cocu, Jans, De Jong, Streppel en Brood zijn..

14 april 2015 om 14:03

Cocu hoeft er niet tussen te staan. In de competitie gedaan wat ie moest, gefaald in de bekertoernooien. Zou hem een 6,5 geven. Hij heeft me echt niet overtuigd. Brood, Streppel, De Jong, Jans en Dijkhuizen scoren echter ruime voldoendes.

15 april 2015 om 09:52

Cocu wordt wel gewoon kampioen. Weliswaar met het materiaal wat kampioen moet worden, maar toch. Bekertoernooi inderdaad wel gefaald.

Er is maar 1 trainer die het verdiend en dat is Ron Jans !! , Elke trainer kan kampioen worden met de selectie was psv.

14 april 2015 om 09:25

Niet elke trainer zou kampioen worden met PSV want niet elke trainer zou Reactie voetbal spelen .. veel trainers vinden het niet leuk om tegen PSV te spelen omdat we zo spelen dus ik denk niet dat een Ron Jans dat bij PSV zou hebben gedaan.
Reactie voetbal heeft ons veel punten opgeleverd.

14 april 2015 om 10:14

Reactievoetbal spelen als je enorm snelle buitenspelers hebt is inderdaad heel gek. Vooral als dit je 10 punten voorsprong en een titel oplevert. Waarom zou PSV niet wat meer op de omschakeling spelen, ze spelen over het algemeen gewoon aantrekkelijk voetbal vind ik. Creëeren veel kansen en zijn doelgericht, dat kunnen veel andere team niet zeggen.

Dit succes van PSV is ook gewoon de verdienste van Cocu, toen het vorig jaar minder ging kreeg hij de volle laag, dus nu hoort hij ook de lof te krijgen.

14 april 2015 om 10:46

Oh maar het is ook zeer zeker verdiend hoor, niets op af te dingen. Persoonlijk houd ik niet zo van reactievoetbal.

Wat Cocu betreft ben ik het met je eens, vorig jaar ging het slecht en was hij degene die de kritiek (terecht) over zich heen kreeg, dus nu verdient hij ook (terecht) de credits.

14 april 2015 om 10:47

Haha en verdiend ook, geniet er van aankomend weekend

14 april 2015 om 14:51

Het succes van cocu is te weiden aan de periode van ajax na de winterstop. geen aantrekkelik voetbal gespeeld , wachten wachten en counteren!!! bleh lelijk voetbal

14 april 2015 om 09:36

Waarom is het onder andere Fred Rutten en Dick Advocaat niet gelukt dan? PSV heeft al een paar jaar de beste selectie van de Nederlandse competitie, maar uiteindelijk is het Cocu die ervoor zorgt dat PSV na zes-zeven jaar (?) weer eens kampioen wordt. Vind dat hij die credits wel mag krijgen.

14 april 2015 om 11:22

Dat is dan eerder de onkunde van Advocaat en Rutten als de verdienste van Cocu. Verder is het verschil dat je nu een geweldige speler als Guardado hebt, en een spits in vorm. Vooral dat laatste miste zijn voorgangers.

14 april 2015 om 15:26

Vind dat je Cocu hiermee heel erg te kort doet hoor. Rutten had Afellay, Toivonen, Dzsudzsak en daarna Mertens, Lens, Strootman, Wijnaldum en van deze generatie kreeg Advocaat nog van Bommel erbij. Cocu doet het in vergelijking met zijn voorgangers met een jong elftal en ook nog eens een stuk beter nadat vorig seizoen tot een fiasco was uitgelopen. Blijkbaar heeft hij toch iets geleerd van dat rampseizoen en dat maakt hem zeker een goede trainer.

15 april 2015 om 17:59

Ik zie dat ik het inderdaad een stuk negatiever laat klinken dan mijn bedoeling was. Laat ik voorop stelen dat Cocu het goed heeft gedaan, en ik het een goede trainer vind. Echter is het geen fantastische prestatie om met dit PSV kampioen te worden. Je moet het maar doen, maar toch.

Vind de prestatie van Jans knapper, maar dat doet niks af aan de prestatie van Cocu

Ik hoop dat Professor. Bosz of King Ron Jans hem gaat winnen. Maar de prijs zal wel naar uitstralingsloze Cocu gaan. Voor het eerst in 7 jaar kampioen, dan moet hij wel die prijs krijgen.

14 april 2015 om 11:23

Waarom Bosz. Die presteert echt niet bijzonder goed. Mooie vent, maar vind hem hier niet terecht tussen staan. Deze prijs moet gewoon naar Ron Jans. Presteert al jaren op rij geweldig. Verdient de credits.

15 april 2015 om 07:27

2 jaar slechts doet jans het oke

Flop bij Luik. En redelijk bij Heerenveen

Wat Fred Rutten en Peter Bosz in dit rijtje doen snap ik niet echt. Ruud Brood of Ron Jans zou in mijn ogen de meest verdiende winnaars zijn

14 april 2015 om 09:20

Helemaal mee eens.
Als hun in de lijst staan kan de Boer er ook wel bij. Die staat immers 2e en pakt ook geen prijs.

14 april 2015 om 10:43

Waarom Peter Bosz ???
Nou kijk eens naar de wijze waarop Vitesse voetbalt. In feite de best voetballende ploeg. Het is dat we in de 1e seizoenshelft geen goede spits hadden, anders hadden we om het kampioenschap gespeeld.

Dit jaar de definitieve doorbraak van Diks en Room. En heeft Pröpper, Vejinovic en Traoré tot grote hoogten doen stijgen !

14 april 2015 om 10:52

In feite de best voetballende ploeg? dat vind ik echt onzin. Sport gaat in eerste instantie over resultaten en die zijn bij Vitesse gewoon niet goed genoeg want met een dergelijke selectie moet je gewoon meedoen voor de derde plek.

Maar het zou wel weer typisch Nederlands zijn om een prijs te gaan geven omdat een ploeg volgens een aantal mensen 'zo leuk' heeft gespeeld.

14 april 2015 om 12:26

Zullen we voortaan meteen maar de prijs uitreiken zodra de kampioen bekend is ? Dan kunnen ze naast de schaal ook meteen op dezelfde dag deze prijs uitreiken...

14 april 2015 om 12:51

Als het gaat om middelen en spelers beter maken moet je toegeven dat streppel hem nog eerder verdient dan bosz

Vanwaar Peter bosz? Zijn kale koppie?

14 april 2015 om 09:23

Omdat hij naast voetbalcoach tevens professor is

14 april 2015 om 09:32

Je doet je naam eer aan..

14 april 2015 om 10:33

Vitesse kan het beste voetbal van Nederland spelen, alleen laten ze het niet altijd zien. Dit is toch wel aan Bosz te danken. Neemt niet weg dat hij die prijs nooit kan en mag winnen, want hij heeft niet iets laten zien wat echt knap is. Laat hem eerst maar eens de beker winnen, of 2e/ 3e eindigen. Dan komt hij er in mijn ogen voor in aanmerking.

14 april 2015 om 12:07

Wat is aan Bosz te danken, dat ze het soms wel kunnen of dat ze het niet altijd laten zien? Dat laatste spreekt toch niet bepaald in zijn voordeel

De grote vraag is natuurlijk: Waarom staat Jürgen Streppel hier niet bij?

Belachelijk in mijn ogen, net als dat Rutte en Bosz erbij staan, die hebben niks fatsoenlijk gepresteerd met het materiaal wat ze hebben. Dan nog eerder de coach van Cambuur.

14 april 2015 om 09:20

Jurgen en Rutten natuurlijk, blijft lastig op de telefoon. Overigens mag de als de Jupiler league mee wordt gerekend dan ook wel de coach van Eindhoven erbij staan.

14 april 2015 om 10:15

Inderdaad wat ze daar doen met een enorm klein budget is echt heel erg knap. Veel knapper dan wat Rutten en Bosz doen.

Cocu ! maar het kan zijn dat ik door me bril kijk.
Cocu zou het wel verdienen eerst door iedereen uitgekost te worden na vorig seizoen waar het toch toch niet zo lekker liep .. zelfs supporters die wouden dat hij vertrok daarna nog een tumor gehad.
Nu dit jaar Reactie voetbal gespeeld met PSV en al sinds januari zeker van het kampioenschap , met een jonge team kampioen worden met ZIJN team kampioen worden na 7 Jaar.
Ron jans zou ik het ook wel gunnen.

Lijkt me dat de keus hooguit tussen Cocu en Jans gaat, en zelfs ik heb dan een voorkeur voor Jans.

Rutten en Bosz hebben meer gefaald dan goed gedaan en met Nec kampioen worden is nog makkelijker dan met PSV

Waarom staat fredje erbij?
Grote achterstand op psv en zelfs ruim op een slecht ajax.
Heeft weinig met de talenten boetius en vilhena kunnen doen.
Vroeg eruit in de beker en ook op tijd in Europa.

Doe dan idd streppel of zo...die heeft tenminste met willem II boven verwachting gepresteerd

14 april 2015 om 11:53

Rutten heeft het in Europa inderdaad vreselijk slecht gedaan. Zeker in vergelijking met de resultaten van Feyenoord in de afgelopen tien jaar op het continent.

Dat zonder De Vrij, Bmi, Janmaat en een of andere Pelle.
Ter vergelijking: bij PSV zijn Depay en Wijnaldum gebleven en De Jong en Guardado erbij gekomen. In Europa hebben die niet meer gepresteerd.

Niet dat ik vind dat hij moet winnen (er zijn ook kanttekeningen te plaatsen). Vind zulk soort prijzen toch vrij onzinnig, het is allemaal niet met elkaar te vergelijken.

Rutten en Bosz zou ik inruilen voor streppel en de Jong. Laatste 2 doen het verrassend goed met clubs met toch beperkte middelen.
En Jans moet hem gewoon winnen, 2x de bekerfinale halen en de JC-schaal winnen met Zwolle is een wereldprestatie

Op basis waarvan is Bosz genomineerd? Omdat hij met de op-een-na-beste selectie van Nederland leuk voetbal speelt en meedoet om een plaats voor Europees voetbal?

On: als ik mijn clubkeuze ff opzij leg en objectief naar de kandidaten ga kijken, vind ik Ron Jans toch wel het beste gepresteerd hebben afgelopen jaar. In twee jaar tijd heeft hij 2 prijzen voor PEC gepakt en staat nu weer in de bekerfinale. Vergeleken met de rest vind ik dat wel een bekertje waard.

14 april 2015 om 09:43

Toch wel bijzonder dat men bij discussies over Europees voetbal hier constant roept dat Vitesse maar niet in Europa moet omdat ze elk jaar een 'compleet andere selectie hebben'. Vervolgens is het schijnbaar wel de normaalste zaak van de wereld dat Bosz zich maar bovenin meldt met Vitesse. Nu hebben ze schijnbaar ook al de 1-na beste selectie van Nederland.

Buiten de discussie over anderen die het wellicht meer verdienen om kan je toch niet ontkennen dat Vitesse zo'n beetje het gehele seizoen lang goed voetbal laat zien. Door het feit dat de ballen er in de eerste seizoenshelft maar niet in wilden gaan hebben ze lang onderin meegedraaid. Na 19 speelronden stonden ze slechts 12de en nu alsnog vierde. Ik snap op zich wel dat men respect heeft dat Bosz zich niet gek heeft laten maken gedurende de stroeve periode en alsnog de weg naar boven in heeft weten te zetten.

14 april 2015 om 11:22

Ik snap die discussie wel. Als Vitesse zich plaatst voor Europees voetbal moeten ze halverwege augustus of iets dergelijks een voorronde spelen. Zij hebben de afgelopen jaren relatief laat de huurlingen van Chelsea toegevoegd aan de selectie waardoor ze zo'n voorronde met minder goede spelers moeten spelen wat de kans op uitschakeling vergroot en wat weer slecht is voor het coëfficiënt van Nederland. Natuurlijk plaatsen ze zich dan terecht maar het zou voor Nederland denk ik beter zijn dat bijvoorbeeld AZ die voorronde moet spelen. Het kan natuurlijk bij elke club gebeuren dat ze de selectie nog niet compleet hebben door transfers, maar het is minder structureel dan bij Vitesse.

OT: Ik zou kiezen voor Jans. Heeft vorig jaar de beker en begin dit seizoen de JC-schaal gewonnen en doet het ook dit seizoen weer uitstekend. Nu maar hopen dat hij zijn kans om te winnen niet vergroot door ook dit jaar de beker te winnen

14 april 2015 om 11:47

Ik snap de discussie ook wel enigszins, aangezien het zeker 2 en 3 seizoenen geleden zo was dat de huurlingen laat kwamen. Toch blijft het frappant dat men veelal negatief blijft over Vitesse. Termen als vreemdelingenlegioen en het al genoemde 'ieder jaar een compleet andere selectie' hoor je nog steeds met regelmaat vallen.

Daarom valt het me zo op dat men hier veelal doet alsof het wel de normaalste zaak is van de wereld dat Vitesse nu weer 4de staat.

Vitesse heeft ondertussen al zo'n 2 seizoenen weinig mogelijkheden. Ze zijn spelers als van Ginkel en Bony kwijtgeraakt en hebben dat geld niet kunnen herinvesteren. Sinds het begin van seizoen 12/13 heeft Vitesse nog geen 1,5 miljoen aan transfers uitgegeven. Dat ze 4de staan is een prima prestatie die je best ten dele toe mag schrijven aan Bosz.

14 april 2015 om 16:00

Ik denk dat je dan ook enorm respect moet hebben voor de scouting van Vitesse. Als je voor zo'n weinig geld zo'n goede selectie kan neerzetten doe je toch echt iets zeer goed.
Naast de scouts verdienen ook Mo Allach (technisch directeur) en Peter Bosz hiervoor credits, want die hebben de kaders neergezet: die hebben samen besproken welke manier van spelen Vitesse gaat hanteren (dus ook als trainer Bosz weg gaat) en dat wordt nu ook door de hele jeugdopleiding geïmplementeerd. De scouting heeft hier ook de juiste spelers bij gehaald.

De discussie snap ik momenteel niet zo eigenlijk, aangezien Vitesse dit seizoen de selectie al erg snel bij elkaar had (ook Traore was al zeer snel 'binnen` en voor komend seizoen heeft Vitesse ook al de vervangers voor Van der Heijden (van der Werff) en Vejinovic (yeini) aangetrokken en is men (volgens geruchten) al bezig met een vervanger voor Pröpper (drost, al hebben ze daar binnen de club ook al een vervanger voor) en een verbetering voor de linkback-positie (dijks). De club is dus al ruim van tevoren actief bezig met de selectie voor komend jaar, terwijl de meeste clubs nog aan het kijken zijn wat ze nodig hebben.

14 april 2015 om 21:30

Vitesse heeft naar mijn mening op PSV na de beste selectie van Nederland. Niet meer dan normaal dus dat Bosz strijdt om Europees voetbal. Spelers als Traore, Pröpper, Vejinovic en Kashia zijn allemaal spelers die een dragende kracht zouden kunnen zijn bij de traditionele top drie. Dan vind ik een 4de plaats een prima positie voor zo'n ploeg (eigenlijk ook niet, want als je beschikking hebt over de op een na beste selectie van Nederland moet je dus gewoon 2de worden).

Ik mis Lodeweges, staat gewoon 6de met Heerenveen met kans op plek 4. Daarnaast hebben we regelmatig heel aardig voetbal laten zien. Die man doet het geweldig.

Maarja, ik ben natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld..
edit: typfout

14 april 2015 om 09:34

Haha je bent idd bevooroordeeld .. Die naam was mij nog geen seconden opgekomen..

14 april 2015 om 10:44

Had het in ieder geval meer verdiend dan Rutten. Heerenveen heeft goed voetbal gespeeld (wat vaak ook leuk was om naar te kijken) en belangrijke spelers verloren. Toch wisten ze dat op te vangen en staan er telkens spelers op.

14 april 2015 om 12:35

Vind niet dat hij ertussen hoort hoor. Gewoon goed gepresteerd in de competitie, en in de beker er snel uit vliegen tegen Roda. Om deze prijs te winnen moet je wel wat beter gepresteerd hebben. Anders stelt de prijs niks voor.

14 april 2015 om 14:10

Alleen al om de manier hoe hij met het bekertoernooi is omgegaan verdiend Lodeweges geen prijs.

14 april 2015 om 16:07

Lodeweges doet niets bijzonders, hij staat met Heerenveen gewoon waar hij hoort te staan en het spel is ook niet bijzonder voor een club als Heerenveen.

Cocu staat er alleen maar tussen omdat hij zichzelf zo enorm heeft hersteld en omdat hij met ruime afstand op de nummer 2 kampioen gaat worden. Hetzelfde geldt voor Brood (nec).

Bosz staat erbij omdat hij, ondanks dat hij met Vitesse staat waar de club hoort te staan, zijn club wel zeer goed laat voetballen (door menig collega en analitici als beste of samen met PSV het beste genoemd) en dat is weldegelijk knap voor een club als Vitesse met een selectie die vrijwel niets heeft gekost.

Jans is overduidelijk: zowel qua stand als qua voetbal presteert hij met PEC beter dan je mag verwachten. Het lijkt me ook dat hij gaat winnen, er is niet iemand die het meer verdiend dan hij.

Rutten snap ik wat minder, die presteert gewoon naar behoren en het voetbal dat Feyenoord laat zien is ook niet echt veel beter dan je mag verwachten. Dan had in liever de coaches van Cambuur, Willem II of FC Eindhoven gehad, die alle 3 ook ruim boven verwachting presteren.

Verbaast me toch wel dat Schreuder er niet tussen staat...

Als PEC Zwolle de KNVB-beker wint zou het natuurlijk lachwekkend zijn als Ron Jans niet zou winnen, maar ik vind dat ook als die de finale verliest dat hij hem verdiend. Ruud Brood vind ik een goede 2de.. Er zijn niet veel clubs geweest de afgelopen jaren die met 20 punten verschil kampioen zijn geworden in de jupiler league

Cocu verdiend hem sowieso niet want die had gewoon verreweg het beste elftal. Waarom Fred Rutten hier tussen staat is mij een raadsel? Heeft het niet slecht gedaan maar ook niet echt top. Peter Bosz laat Vitesse heel het seizoen goed voetballen maar dat kwam in de eerste seizoenshelft nog niet tot zijn recht. Daarnaast heeft hij gewoon een topelftal en daar had echt veel meer uit gehaald kunnen worden.

Cocu wordt toch kampioen met PSV dus hij hoort hierbij maar Rutten en Bosz vind ik echt belachelijk

Ik had bij de nominaties Rutten en Bosz vervangen door Streppel en De jong van Cambuur.. Streppel heeft Willem 2 echt weer op de kaart gezet met goed voetbal en kunnen gewoon de play-offs halen als promovendus, echt enorm knap. Zelfs het stadion zit weer redelijk vol daar. Daarnaast slaagt de Jong er voor de 2de x in om met minimale middelen cambuur gemakkelijk in de Eredivisie te houden. Deze 2 verdienden het veel meer om tot de nominaties te horen maar helaas kijkt men alleen maar weer naar de ''grote'' clubs en namen

streppel dijkhuizen de jong? maar nee het moet weer een coach van een top 5 club worden.

Elke trainer zou met de selectie van PSV kampioen worden. Hij zou dus echt kant nog wal slaan als Cocu zou winnen

Ron jans moet deze prijs winnen. Doet het zo goed met pec, 2x in de beker finale. Vind wat ruud brood gepresteerd heeft ook knap. 100 punten en goals proberen te presteerden.

Ron Jans mag deze van mij winnen maar wat belachelijk dat Jurgen Streppel er niet tussen staat. Hij heeft fantastisch werk geleverd met Willem II en verdient genomineerd te worden!

14 april 2015 om 09:53

+1 zeker mee eens. Net Gepromoveerd, en nu 8e! Maakt het iedere thuis en uitwedstrijd het de tegenstander bijzonder lastig ( op enkele uitzondering na )

14 april 2015 om 10:31

welke wedstrijden hebben ze eigenlijk zo weggegeven? op Ajax uit kan ik er geen bedenken, en zelfs daar waren ze in het begin beter alleen spelen ze altijd zo naief in de Arena. nja ik bedoel dat ze eigenlijk geen tegenstand boden en makkelijk ten onder gingen, want in enschede en eindhoven hebben ze de punten wel weggegeven. normaal hadden ze altijd wel redelijk wat wedstrijden waarin ze eigenlijk niet mee deden maar kan me er nu maar 1 herinneren, toch wel geweldig werk van streppel, die idd minimaal genomineerd hoort te worden.

14 april 2015 om 12:10

Klopt ajax uit was vanaf de 1e goal kansloos! Daarnaast ook nog vitesse uit dat zijn de enige 2 wedstrijden. Dat vind ik een wereldprestatie

Wat een grap dit! Naar mijn mening is het veel knapper om met willem II 8e te staan dan met feyenoord 3e.. maar anders doen we voortaan gewoon de trainers van de top 4 en de trainer van kampioen uit de jupiler legue als standaard..

14 april 2015 om 09:46

En jaa ik weet dat nu niet de top 4 is maar jullie snappen wel wat ik bedoel

Bosz hoef niet te winnen, maar is wel terecht dat hij er bij staat vind ik. Vitesse speelt het mooiste voetbal, zijn 11 wedstrijden op rij ongeslagen, is in de mindere periode altijd hetzelfde blijven spelen, en staat nu knap 4e, een plek waar je kan staan.met deze selectie.

Logische namen, maar ik zou kiezen voor Jans. Als je kijkt met het spelersmateriaal dat alle trainers hebben dan vind ik Jans de beste prestatie leveren.

Met alle respect voor Rutten, maar hij hoort er naar mijn mening echt niet tussen. Zo goed heeft hij het met Feyenoord niet gedaan vind ik. Eerste seizoenshelft speelden ze nog wel goed, maar dat is ook al ff niet meer zo. Daarnaast staat hij een straatlengte achter op de koploper en zelfs nog 8 punten op een dramatisch Ajax.

Dan had ik voor een Streppel of eventueel Dijkhuizen gekozen ipv Rutten. Van mij mag Jans uiteindelijk wel winnen en anders Cocu.

Cocu !!!!!. Vorig jaar 4e op de ranglijst nu kampioen

Peter Bosz of Ron Jans verdienen het zeker.

Met minimale middelen presteren zij maximaal ! Vitesse speelt het leukste voetbal van Nederland. PEC staat voor de 2e keer in de bekerfinale en staat met een bescheiden selectie mooi in de subtop !

Cocu en Brood zijn overbodige namen in dit rijtje. Bijna een ieder zou met die selecties en met de matige concurrentie kampioen worden...

14 april 2015 om 10:16

Vitesse en beperkte middelen? Vittesse moet zelfs nog meer uit dit materiaal halen. Als Bosz hem krijgt hecht ik echt helemaal geen waarde meer aan deze prijs.

14 april 2015 om 10:47

Geen geld voor grote aankopen. Van de huurlingen van Chelsea speelt alleen Traoré. En dat is een topper in wording !

Dit jaar zijn Diks en Room definitief doorgebroken.
Pröpper was onder Fred Rutten een vergeten speler en is nu één van de beste spelers van de Eredivisie.
Vejinovic brak niet door bij Ajax en AZ. Kwam transfervrij van het nietige Heracles en wordt nu genoemd in het bekende circuit bij Feyenoord, Ajax en diverse buitenlandse subtoppers.

14 april 2015 om 11:04

Bosz noemen en Brood overbodige naam noemen. Brood heeft gewoon puik werk geleverd bij Nec. Vorig jaar behoorlijk gesneden in de budgetten, als het aan mij ligt of Jans (favo) of Brood.

14 april 2015 om 11:46

Juist ja. Peter Bosz presteert 'maximaal met minimale midden' en Brood is 'overbodig'. Drie keer raden waar jouw clubvoorkeur ligt.

Persoonlijk hoeft Brood hem van mij zeker niet te winnen, want het klopt dat hij duidelijk de beste selectie had. Veruit de compleetste selectie ook. Echter moet je het als coach dan ook nog laten zien. Brood heeft een speelwijze gekozen die goed bij de (vooral aanvallende) kwaliteiten past en heeft sterke tactische keuzes gemaakt met Santos als schaduwspits, Foor als linkermiddenvelder en Conboy als centrale verdediger(waar ik zeker in het laatste geval eerst mijn twijfels had).

En verder is het niet zo dat Brood even met de hakken over de sloot kampioen wordt, hij staat 24(!) punten voor op de nummer 2. Ter vergelijking: in de Eredivisie is dat ongeveer het gat tussen de nummer 1 en de nummer 4. Verder gaat het puntenrecord er waarschijnlijk ook aan en worden alle thuiswedstrijden gewonnen. Vooropgesteld dat Brood zeker geen wonderdokter is (doet zeker ook dingen die ik graag anders zou zien zoals het bijna steevast negeren van het grote talent Celik ten faveure van een nietsnut als Waalkens) en ik persoonlijk vind dat een Ron Jans deze prijs eigenlijk het meest verdient, maar Brood is gewoon een prima, realistische trainer die goed werk heeft geleverd. En Bosz die met een sterke selectie 4e staat is niet zo verschrikkelijk bijzonder hoor. Tuurlijk doet hij het prima maar ook niet meer dan dat. Gaat deze prijs ook niet snel winnen. Rutten idem dito. Trainers als Henk De Jong, Jurgen Streppel en Jean-Paul De Jong presteren relatief gezien (veel) beter en van dat laatste rijtje hadden er eigenlijk gewoon 2 genomineerd moeten worden.

14 april 2015 om 12:33

Vooropgesteld ik heb niets met onze rivaal Nec. Maar ben zeker geen hater o.i.d.

Dus gefeliciteerd met het kampioenschap en mooi dat de derby volgend seizoen weer terug is.

De selectie van NEC was zoals jezelf al schrijft verreweg het beste en voltallige van de Jupiler. Dus was de titel een 'normale' zaak, alhoewel je het met die druk wel moeten laten zien. Daarin is Brood met de spelers absoluut in geslaagd. Hulde daarvoor !

Betreffende de prijs:
1) Jans 2) Bosz 3) Streppel

14 april 2015 om 13:03

Ten eerste is het niet alleen de druk waar Brood vakkundig mee om is gegaan. Het is ook de overmacht waarmee hij en zijn manschappen kampioen zijn geworden. Ook het gegeven dat een aantal records waarschijnlijk zullen sneuvelen maakt alles echt niet normaal ofzo. Hij heeft het gewoon goed gedaan. En zoals ik al eerder zei hoeft hij die prijs niet te winnen van mij, een Ron Jans verdient hem i.m.o. deze keer.

Bosz heeft doet het de laatste maanden goed maar daarvoor was het ook niet alles. Nogmaals 4e staan met deze selectie is prima maar geen wereldprestatie. Ook een normale zaak. Wat hij (relatief gezien) beter heeft gedaan dan Brood om de nominatie van Bosz zeker verdiend te noemen en die van Brood overbodig weet ik niet, vind het eigenlijk nergens op slaan. En ik ben niet de enige, kijk alleen maar de reacties op dit topic. Dat Bosz en Rutten erbij staan stuit op wel meer onbegrip. Zelfde geldt voor Rutten: redelijk tot goed gedaan, maar niet uitstekend of iets in die richting.

Wat doen Rutten en Bosz in deze lijst? Streppel en de Jong verdienen het toch meer lijkt me.

Jans zou logisch zijn. Wat hij met PEC gedaan heeft en nog steeds doet is razendknap.

Jans had hem vorig jaar absoluut moeten, echt een gigantische farce dat De Boer hem toen won.

Ruud Brood, Ron Jans, Philip Cocu. Dit is mijn top 3. NEC was 1 jaar geleden nog dramatisch en nu met een record aantal punten (bijna) kampioen in de JL met een selectie die is leeggelopen. Chapeau!

14 april 2015 om 11:53

Kwalitatief gezien valt de leegloop eigenlijk nog wel mee. Natuurlijk zijn er best een paar prima spelers vertrokken(vooral Rieks) maar met Conboy, Alireza en Van Eijden zijn 3 belangrijke spelers gebleven. En vooral een Alireza maakt verschil in de Jupiler League. Neemt niet weg dat Brood wel de juiste tactiek heeft gekozen om hem, Limbombe en ook Santos goed te laten renderen.

14 april 2015 om 15:17

Ja dat is wel waar maar 3 sterkhouders is nog best weinig. Er waren toch 12 contractspelers vertrokken of zo? Vind het gewoon super knap en ik heb het kampioensfeestje/ wedstrijd van NEC ook bekeken. Vind het een leuke club die gewoon thuis hoort in de Eredivisie. En na zo'n zware dobber dat je degradeert meteen je rug rechten en met ongelofelijk veel punten kampioen worden vind ik reuze knap.

Neemt niet weg dat de andere trainers het ook goed hebben gedaan. Maar die van NEC vind ik gewoon speciaal :D

Jans, Brood, Cocu. Zou mijn top 3 zijn. Streppel had genomineerd mogen worden in plaats van Rutten. Bosz hoort er ook niet tussen vind ik.

Jans met straatlengte voorsprong. Wat hij presteert met Zwolle is geweldig. Beker en JCS en nu weer finale beker. Cocu op gepaste afstand tweede want kampioen ED. Brood derde want kampioen Jpl. Rutten en Bosz horen niet thuis op deze shortlist. Beide hadden veel meer uit het elftal moeten kunnen halen. Het ontbreken van De Boer is overigens ook terecht.

Ben wel een beetje verbaast dat Schreuder er niet tussen staat.
Die doet het uitstekende en staat maar 6 plaatsen lager dan verwacht.

Nee er zijn maar 3 echte kandidaten en dat zijn Cocu,, Jans en Brood.
Uit die 3 is Jans toch gewoon kandidaat nummer 1. Hij kan dit seizoen gewoon 2 prijzen binnen halen en heeft zich zo goed als veilig gesteld voor play-off voetbal. Ik weet dat je prestatie van vorig jaar niet mee hoort te nemen maar vorig jaar was hij naar mij inzien ook al de beste.

Cocu en Brood hebben dan wel de titel binnen maar het lag voor beide clubs in de lijn der verwachtingen. Beide teams waren begin het jaar de meest kans makende voor de titel.

Is er geen poll met de 5 genomineerden? Dan kunnen we zien hoe de bezoekers van Voetbalzone zich verhouden tot de uiteindelijke score.

Als Cocu het wint kunnen we de prijs gewoon opdoeken.
Jans is de favoriet met Brood als underdog.
Rutten heeft een bijna geheel nieuwe verdediging staan plus het vertrek van Pelle dat die nu toch redelijk heeft opgevangen.
Bosz speeld wel leuk voetbal, maar heeft door Velthuizen te veel punten laten liggen.
De Boer staat er niet bij omdat die nu geen gat van meer dan 10 punten kon dichten.
Streppel kan de play-offs voor Europees voetbal halen wat voor Schreuder van Twente nu onmogelijk lijkt en laat zijn ploeg leuk en aanvallend spelen.
Dijkhuizen presteerd ook boven verwachting met Excelsior.

Fred en Peter? Nee rutten heeft met dit materiaal onvoldoende gepresteerd. Fey heeft een betere selectie dan Ajax maar eindigen toch weer onder de Amsterdammers. Ik had ipv Fred en Peter voor Henk de jong(Cambuur) en die trainer van Excelsior gekozen.

14 april 2015 om 14:58

@cannavaronr4. Ben het met je eens dat Rutten niet genomineerd hoeft te worden, maar overal lees ik dat de spelers van Feyenoord zwakker zijn dan van Ajax. Hier op VZ, maar ook bij VI. De Feyenoord spitsen zijn Feyenoord onwaardig en kunnen er niets van. Vermeer keept wel eens goed, maar blundert veel. Clasie is minder dan Klaassen en hoort niet in Oranje. El Almadi schoffelt alleen maar.
Hier wordt zelfs vaak aangegeven dat de spelers van Ajax niet veel onder doen voor die van Psv.
Ja je bent immers de beste.
En nu beweer jij dat Feyenoord een betere selectie heeft dan Ajax?
Laten ze het in Amsterdam niet horen.

Gewoon Cocu. Na zo'n tijd weer kampioen worden met PSV is heel knap voor een jonge trainer. Dan kan je een goede selectie hebben, maar dat brengt ook extra druk met zich mee. Daarnaast wordt PSV ook gewoon overtuigend kampioen.

Ron Jans verdient uiteraard ook een pluim, maar bij een grote club is het toch anders en een competitie resultaat vind ik knapper dan een beker resultaat.

14 april 2015 om 14:18

Eigenlijk zou dan de prijs "trainer van het jaar" ieder jaar naar een trainer van een topclub moeten gaan want die winnen de titel eigenlijk altijd. Beetje vreemd, als je kijkt naar werkomstandigheden. Cocu heeft de beste selectie van Nederland en presteert er naar. Streppel heeft een van de minste selecties en presteert ver boven verwachting. Jans idem en die pakt misschien nog de beker ook. Henk de Jong met Cambuur ook. Natuurlijk is de druk bij PSV niet te vergelijken bij die van Willem 2 en daar moet je rekening mee houden maar dat maakt de prestatie van Streppel toch niet minder knap en waarom zou hij dan niet trainer van het jaar kunnen zijn? Waarom moet dat altijd gelijkstaan aan het winnen van een prijs?
Als we jouw redenatie volgen zouden er elk jaar misschien maar twee genomineerden kunnen zijn, in ieder geval maar één serieuze kandidaat: de kampioen. Je kunt namelijk van Zwolle niet verwachten dat ze de titel winnen.

14 april 2015 om 14:30

Niet per sé omdat hij de titel wint, maar omdat hij de titel wint waar PSV al zo lang op wacht. Ieder jaar tippen mensen PSV als topfavoriet en ieder jaar gaat het mis. Natuurlijk is het ontzettend knap dat Zwolle 7e staat en in de beker finale staat, maar in de huidige situatie vind ik persoonlijk dat Cocu het verdient.

Het is ook maar mijn mening, er is ook zat te zeggen voor jouw redenatie natuurlijk

14 april 2015 om 20:39

Dat is ook zo en natuurlijk is het voor de Psv'ers prachtig dat Cocu ze eindelijk de titel brengt maar gezien het materiaal is de kans daarop ook groot.

Maar het is persoonlijk, ik ga in ieder geval voor Jans, met Cocu als tweede.

Ik snap niet wat Rutten ertussen doet. Die heeft niks bijzonders gepresteerd met Feyenoord dit jaar vind ik. Europa league misschien maar dan kan je Frank de Boer er ook tussen zetten. Zou dan eerder de Jong van Cambuur of Streppel van Willem II nomineren. Die hebben knap gepresteerd dit seizoen, om zo hoog te eindigen met beperkte middelen.

Henk de Jong! Zowel binnen als buiten het veld goede kerel! En dat zeg ik als Grunn supporter..vindt Bosz en Rutten totaal uit de toon vallen.En is het knap om met PSV kampioen te worden? Cocu dus ook maar niet.

Ik had liever Jurgen Streppel en Henk de Jong in plaats van Rutten en Bosz gezien, die hebben toch met mindere middelen veel beter gepresteerd dan verwacht.

Vreemd dat De Boer niet genomineerd is. De prestaties van Ajax zijn dit jaar de beste sinds hij trainer is van de club. Een ronde verder gekomen dan anders in de Europa League en in de competitie stevent hij af op een persoonlijk record aantal punten.
Nou ja, het geeft wel mooi aan hoe serieus deze verkiezing genomen moet worden.
Van mij mag Rutten of Bosz de award winnen. Puur om aan te geven dat deze award niets te maken heeft met persoonlijke kwaliteiten als trainer, maar meer om de gunfactor en de prestatiefactor.

14 april 2015 om 13:52

En het spel ziet er ook echt vele malen beter uit dan anders! Inderdaad onbegrijpelijk dat hij niet genomineerd is.

Dat zal dan tussen AZ en Feyenoord gaan. AZ heeft er dit jaar behoorlijk wat laten doorbreken, Feyenoord heeft daarentegen twee internationals vervangen voor twee jeugdspelers en lijkt er achterin zelfs beter op te zijn geworden. Ik denk zo maar dat het dit jaar AZ wordt, maar ook met Feyenoord kan ik heel goed leven, wat die qua jeugd doen is echt geweldig.

Waarom staat twente niet bij de opleidingen? Eghan, ould chick,tapia, andersen, ter avest. Allemaal spelers die het week in week uit top doen!

14 april 2015 om 13:55

Zo top doet dat Twente het anders niet hoor. Leuke talenten, maar bij Twente in de basis staan is iets anders als bij de top 3 clubs. Ze zouden hooguit AZ kunnen vervangen, maar die hebben met Hoedt en Dos Santos talenten afgeleverd van een iets hoger niveau mijn inziens.

14 april 2015 om 13:59

Voor zover ik weet is Tapia een Peruaan en dat zou betekenen dat het nooit een jeugdspeler kan zijn geweest aangezien spelers van buiten de EU pas na hun 18e mogen worden vastgelegd. Of heeft hij een tweede paspoort?

14 april 2015 om 14:01

Eens! Ik snap die criteria al jaren niet, maar ze kijken in ieder geval niet naar de doorgebroken spelers in het eerste, anders had Ajax hem allang een keer gewonnen.

14 april 2015 om 14:31

Ze kijken naar de kwaliteit van de opleiding op dit moment. Het aantal doorgebroken spelers in het eerste zegt meer iets over hoe de opleiding 2/3 jaar (of langer) geleden was, ervan uitgaande dat de opleiding begint rond iemands 12e.
Daarnaast is het voor grotere opleidingen logisch dat er meer spelers doorbreken. Dat zegt niet direct iets over de kwaliteit, meer over de kwantiteit.

14 april 2015 om 14:39

@jellybean

Grotere opleidingen? Dat Ajax meer jeugdspelers contracteert en er meer geld in stopt om er meer kwaliteit uit te krijgen, door oa. meer concurrentie is ineens geen criteria voor het opleiden van kwaliteit? Lekker krom dan, er geld uiteindelijk maar een criteria, hoeveel spelers breken er door en inderdaad welke kwaliteit. Dat is in mijn ogen de enige graadmeter voor een opleiding. Daarom is deze prijs ook niks waard.

14 april 2015 om 14:44

Deze prijs is jou niks waard omdat die zielige koopclub van jou hem nooit wint. Lekker krom nog krommer dan een banaan.

14 april 2015 om 14:47

Nee, voor de grotere opleidingen is het niet 123 logisch dat er meer spelers doorbreken, daar zijn de eerste elftallen namelijk ook van een hoger niveau, dus moeten de spelers wel beter zijn willen ze doorbreken..

14 april 2015 om 14:48

Het zal ongetwijfeld meetellen, maar het feit dat de meeste jeugdspelers bij Ajax niet zelf opgeleid zijn (bazoer, El Ghazi, Andersen en al die andere Denen) zegt ook wel iets over de kwaliteit van de eerdere stadia van de jeugdopleiding van Ajax. Blijkbaar komt daar niet zo veel uit. Voor de duidelijkheid, de genoemde spelers zijn wel degelijk jeugdspelers van Ajax maar zijn niet of nauwelijks door Ajax opgeleid. En deze prijs is juist voor de opleiding.

14 april 2015 om 14:58

@nickfeyn

Wij winnen de echte prijzen! Kampioenschappen met een team vol opgeleide ajax spelers en een laag aankoopbedrag. Ook dit jaar weer kans op CL en feyenoord?

Ajax leidt vooral op, heeft meer opgeleide spelers in de basis dan Feyenoord.

@trodat4030

Je zegt nu dat het logisch dat Ajax beter is omdat ze een hoger niveau hebben en meer spelers... conclusie Ajax heeft een betere opleiding doordat ze meer spelers hebben en er meer geld in stoppen. Dat het logisch is maakt niet uit.

@jellybean

Dat klopt, maar zelfs dan nog, Veltman, van Rhijn, Blind, Klaassen hebben wel de opleiding helemaal doorlopen. En dan zou je ook scouting als kwaliteit van een opleiding mee kunnen tellen. Maar dat is dus de vraag, wordt dat ook meegenomen?

14 april 2015 om 15:04

Betekent het woord opleiden in de hoofdstad iets anders dan? Jullie hele basiselftal staat vol met gekochte spelers. En was de Knvb Beker vorige seizoen geen echte prijs? 5-1.

14 april 2015 om 17:28

Nickfeyn

Nee, daarom zijn Bazoer en El Ghazi ook bij Ajax opgeleid. Of wil je zeggen dat ze niet in de opleiding hebben gezeten? Hoe zou jij een twee jarige master Opleiding noemen? Opleiding of niet?

Ons elftal staat vol met toptalent voornamelijk uit de opleiding.

14 april 2015 om 14:01

Eghan is het hele jaar al geblesseerd en Ould Chick valt bijna alleen maar in en heeft bijna niets noemenswaardigs laten zien. Om over Andersen en Ter Avest nog maar niet te beginnen, die hebben respectievelijk 5 en 7 wedstrijden achter hun naam staan.

Alleen Tapia laat inderdaad dit seizoen zien dat hij veel potentie heeft, maar om daarom nou de prijs aan FC Twente te geven..

Cocu of Jans zal ongetwijfeld trainer van het jaar worden. Voor de jeugdopleiding zullen Ajax en Feyenoord voor de prijs gaan strijden, waar Feyenoord hem weer mag krijgen van mij. Vooral verdedigend zijn van Beek en Karsdorp doorgebroken dit jaar. Bij Ajax staan daar El Ghazi, Kishna en Bazoer tegenover, maar verdedigers opleiden is een stuk moeilijker als (vleugel)aanvallers. Al is Bazoer wel een echte geweldenaar! Weet iemand of ze verhuurde spelers ook meerekenen? Sleegers is namelijk echt geweldig bezig dit jaar bij Eindhoven!

14 april 2015 om 14:00

De spelers die jij bij Ajax noemt komen niet uit eigen jeugd. Kishna vind ik op het randje, maar E Ghazi (18) en Bazoer (16) noem ik geen eigen jeugd.

14 april 2015 om 14:32

Zit wat in, weet alleen niet in hoeverre de jury dit meeneemt in haar besluit.

Feyenoord beste jeugdopleiding maar weer. Kan haast niet anders wat een talentenfabriek daar op Varenoord.

14 april 2015 om 13:58

Ik zie het.. Karsdorp en...? Wie nog meer dit jaar?

Ajax: Bazoer, Riedewald, El Ghazi

14 april 2015 om 14:01

Van Beek, Manu, Achahbar, Kongolo pas eerste seizoen basis....

14 april 2015 om 14:04

Vorig jaar doorgebroken en van Beek daarvoor eigenlijk al. En achahbar basis? Sorry hoor maar heeft net een paar wedstrijden gespeeld.

Andersen, Kishna, Klaassen, Fischer, Veltman kun je anders ook noemen

14 april 2015 om 14:08

De AZ Jeugdopleiding is bezig aan zeer succesvolle jaren. Steeds meer talenten uit de Alkmaarse jeugd maken hun entree in het betaalde voetbal. Denk daarbij aan de huidige selectiespelers Wesley Hoedt, Derrick Luckassen, Ridgeciano Haps, Thom Haye en Dabney dos Santos.

Ook elders in de Eredivisie spelen door AZ opgeleide talenten. Een opsomming: Roland Alberg (ado Den Haag), Kolbeinn Sigthórsson (ajax), Mikhail Rosheuvel (SC Cambuur), Joris van Overeem, Fernando Lewis (FC Dordrecht, beiden verhuurd), Khalid Boulahrouz, Mitchell Te Vrede (feyenoord), Giliano Wijnaldum (Go Ahead Eagles), Thomas Lam, Ben Rienstra (pec Zwolle), Adam Maher, Marko Vejinovic (vitesse) en Ali Messaoud (willem Ii).

Even van de AZ website geplukt

14 april 2015 om 14:10

Kishna, Andersen en je eerder genoemde El Ghazi zijn geen Ajax jeugd toch?

14 april 2015 om 14:12

Nou, Riedewald heeft vorig seizoen toch ook al gespeeld? Bazoer is natuurlijk geen eigen jeugd. Over Andersen (gekocht voor 1,5 miljoen(!)), Fischer (geen enkele wedstrijd in de hoofdmacht dit jaar), Klaassen (debuteerde in 2011/2012) en Veltman (kan er niet veel van ) hoef ik het niet eens te hebben.

Blijven over Kishna en El Ghazi. Kishna is inderdaad een zelf opgeleid talent, El Ghazi zit nog niet eens 2 jaar bij Ajax.

Van Beek heeft vorig jaar wat op rechtsback gespeeld en ingevallen, maar over doorbreken kan je niet echt spreken. Kongolo stond vorig jaar veel linksback, maar hoe hij zich tegenwoordig presenteert mag gerust een doorbraak worden genoemd.

14 april 2015 om 14:12

Bazoer, El Ghazi, Kishna en Andersen eigen jeugd? Hahahaha! laat me niet lachen.

14 april 2015 om 14:31

Ze zijn door ajax opgeleid, ik gebruik het woord eigen jeugd niet, dat is verwarrend. Want leg jij mij maar uit wanneer je eigen jeugd bent? Hoeveel jaar opleiden is dat? Juist, over opgeleid door ajax kan geen discussie zijn en dat zijn ze.

Overigens scouting van talenten en in stroom in de bovenbouw zou ook onderdeel uit moeten maken van de beoordeling.

14 april 2015 om 14:34

@baardgrasmus

Eigen jeugd of niet, maakt niet uit, wel door ajax opgeleid, anders was hij nog verdediger geweest in plaats van middenvelder. Kishna komt overigens van Ado, maar is ook opgeleid.

Van Beek was praktisch basisspeler op rechtsback en Riedewald viel een keer in de 90ste minuut in.

14 april 2015 om 14:50

praktisch basisspeler?! Dan heb jij niet opgelet, want vorig jaar heeft Janmaat 30 wedstrijden als rechtsback gespeeld en is Van Beek tot 10 wedstrijden gekomen (niet eens allemaal op rechtsback) en veel daarvan waren invalbeurten.

14 april 2015 om 14:56

Ok, het is wat ongedefineerd maar dan staat het nog 2 tot 1. PSV heeft er 3 door laten breken.

14 april 2015 om 15:06

@afcanats. Ik lees overal dat jij zo opgeeft over de jeugdopleiding van Ajax. Ik snap dan echt niet dat daar in Amsterdam weer hommeles over is.
Cruyff heeft al aangekondigd de problemen te komen oplossen.
De hele revolutie van hem ging over de jeugdaanpak, welke volgens hem niet deugde.
En nu gaat het weer mis.
Maar......wij zijn de beste!!!!

14 april 2015 om 15:07

2-1? waar heb je het over?

14 april 2015 om 15:17

Bazoer, en El Ghazastrook zijn geen eigen jeugd.

14 april 2015 om 15:38

Kishna heeft maar 1 seizoen in de jeugd gespeeld verder was hij altijd gebleseerd...... El Gazi speelde langer in de opleiding van Feyenoord dan in die van Ajax en .... over die buitenlanders zullen we het maar niet hebben...

En Feyenoord blijft de beste jeugdopleiding hebben, het is werkelijk ongelooflijk wat daar doorstroomt (ondanks dat elk jaar weer Engelse clubs aan hun spelers trekken en wegkopen). En dat zeg ik als PSV-fan.

14 april 2015 om 14:00

Grappige is, wie dan? Bij mij weten stroomt alleen Karsdorp op dit moment door?

14 april 2015 om 14:03

Het gaat er niet om wie er dit jaar is doorgebroken, het gaat om de opleiding die er momenteel staat en wat er de afgelopen jaren is doorgebroken en wat er gaat doorbreken. Jij noemt hierboven El Ghazi en Bazoer als eigen jeugd...

14 april 2015 om 14:09

Wat dacht je van Van Beek, Kongolo en Manu?

Daarnaast gaat het niet alleen om de talenten die doorbreken in het 1e-elftal. Dit zou namelijk beïnvloed kunnen worden door alle toptalenten uit het land op 17- of 18-jarige leeftijd aan te trekken, gelijk te laten debuteren en dan te roepen dat je jeugdopleiding zo goed is en dat je recht heb op de prijs. Het gaat ook om bijvoorbeeld de persoonlijke begeleiding die de talenten krijgen. Dit is op Varkenoord al jaren perfect geregeld en is niet voor niets door Cruijff overgenomen tijdens de 'revolutie'.

Ik neem aan dat de prijs weer naar Feyenoord gaat. Een groot deel van dit succes is te danken aan Stanley Brard, die een prima basis heeft achtergelaten waarop nu wordt voortgeborduurd door Damien Hertog.

14 april 2015 om 14:12

Ik denk dat Ajax gewoon een goede kans maakt. Kijk je puur naar de jeugdopleiding bij Ajax dan zie je dat die echt een stuk beter loopt dan een paar jaar terug. Zitten grote talenten van de D tot A. Ook de begeleiding zijn tegenwoordig een stuk beter.
Feyenoord is al jaren goed bezig dus die zou m ook zomaar weer kunnen winnen. Denk dat het tussen die 2 clubs gaat.

14 april 2015 om 14:12

Nee, eigen jeugd? Waar zeg ik dat? Ze komen uit de jeugdopleiding, dat klopt!

Afgelopen jaren doet Feyenoord het goed, sterker nog, Kongolo vind ik een zeer groot talent. Echter dat doet Ajax ook. Kijkende naar de basis heeft ajax met: Van Rhijn, Veltman, Boilesen, Serero/bazoer/andersen, Klaassen, El Ghazi en Kishna meer spelers uit de opleiding in de basis 11.

7 van de 11 spelers uit de jeugdopleiding.

Feyenoord: van Beek, Kongolo, Nelom, Clasie, Boetius, Manu

6 van de 11 spelers uit de jeugdopleiding.

En ja Serero komt van Ajax CT wat een onderdeel van Ajax is. Het gaat juist wel om welke spelers er doorbreken, als dat geen criteria is, vind ik de prijs niet prestigeus. Dat is het enige wat uiteindelijk telt en waar een opleiding op wordt afgerekend.

Kijk ik naar de toekomst.. de A1 van Ajax zit bomvol talent en komt elk jaar ver in de jeugd CL of Future Cup, wat overigens ook geen criteria mag zijn.

14 april 2015 om 14:16

Karsdorp vergeet je (en evt Achahbar nog), terwijl je Andersen, Bazoer, Serero, Boilesen, en El Ghazi wel even tot eigen jeugd rekent, lekker redeneren met jou afcanats.

14 april 2015 om 14:21

@baardgrasmus

Eigen jeugd? Waar? Uit de jeugdopleiding!!! Hebben ze daar gespeeld of niet? Is Bazoer bij Ajax tot middenvelder omgevormd of niet? Dan kun je stellen dat Ajax een deel van zijn opleiding heeft gedaan en dat hij uit de opleiding komt!

Scouting en opleiden van de bovenbouw is ook een onderdeel van je jeugdopleiding, of niet?

Karsdorp heeft niet heel veel gespeeld moest eerst genoegen nemen met een plek achter Wilkshere en Achahbar speelt ook weinig. Bij Ajax kun je ook los Andersen, Serero en Klaassen nemen en Riedewald heeft ook gespeeld, dan zou ik tot 9 kunnen komen maar dat waren niet altijd basisspelers.

14 april 2015 om 14:28

@djurr

Waarmee je zegt dat scouting en ophalen van talenten geen onderdeel uit zou maken van de jeugdopleiding? Dat verklaart deels waarom ik het dan niet prestigeus zou vinden. Het doorselecteren van talenten en aantrekken van nieuwe zou er een onderdeel van moeten zijn.

Aantrekken en gelijk laten debuteren zoals Zivkovic zie ik ook niet als opleiden overigens. Maar El ghazi, Bazoer, Boilesen halen, die een paar jaar in de opleiding laten spelen en dan laten debuteren wel.

Als je het over persoonlijke begeleiding hebt, Ajax heeft daar enorm in geinvesteerd en heeft meer Ftes in de jeugdopleiding dan welke club ook. Ook meer budget, waardoor dat kan.

Ik weet nog steeds de criteria niet, het is mij een raadsel. Maar spelers die het eerste halen is het enige criteria die voor mij telt, als dat de prijs niet oplevert, dont give a shit.

14 april 2015 om 14:41

@ afcanats

Dus als bij bijvoorbeeld een Excelsior of Dordrecht elk jaar 7 spelers doorbreken moeten zij volgens jou die prijs winnen? Dat zegt toch niets over de kwaliteit van die spelers en dus van de jeugdopleiding? Als talent is het veel moeilijker om door te breken bij Feyenoord, PSV en Ajax dan bij Excelsior of Dordrecht dus is het logisch dat dat maar één van de vele criteria is waar naar wordt gekeken.

14 april 2015 om 14:53

@djurr

Laat dat maar mee tellen. Veel spelers die daar doorbreken komen oa. van Feyenoord en Ajax.

Uiteraard moet je ook naar de kwaliteit kijken, maar wil je zeggen dat er bij Ajax geen kwaliteit door breekt? Die transfers van de laatste jaren spreken anders. Eriksen naar Tottenham, Verthongen naar Tottenham, Blind naar Man Utd, Alderweirld naar Atletico, Siem de Jong & Anita naar Newcastle

14 april 2015 om 14:58

Karsdorp heeft toch 15 wedstrijden gespeeld, erg knap, want hij speelt ze op een positie waar hij zich pas sinds dit seizoen op richt.

Of het eigen jeugd of jeugdopleiding moet zijn weet ik niet, en je mag er wat mij betreft allerlei zelfbedachte waardes aan toe kennen, maar dan nog is het verschil groot. Spelers als Vilhena, Boëtius, Kongolo, Achahbar, maar ook Ebicilio en Rekik spelen al vanaf de F-jes (!) bij Feyenoord, dat is natuurlijk wel wat anders dan wat Ajax doet met Bazoer, Andersen, Fischer, Kishna, El Ghazi, Serero en weet ik veel wie nog meer. Wie op 7jarige leeftijd al het talent herkent, dat ruim 10 jaar lang weet te laten ontwikkelen en uiteindelijk laat doorbreken in het eerste, die doet iets heel erg goeds qua opleiden. Wie het talent op zijn 17e voor anderhalf miljoen koopt, tja, die heeft misschien wel een aardig oog voor talent, maar heeft met het opleiden 10 jaar niets gedaan voor die speler.

14 april 2015 om 15:23

Zelfbedachte waardes? Eigen jeugd dat is pas zelf bedacht! Uit de opleiding is veel duidelijker en niet voor discussie vatbaar, de lengte van opleiden uiteraard wel.

Je kunt uiteraard wel selectief de deels opgeleide spelers noemen, maar laat voor het gemak Blind, Veltman, van Rhijn, Riedewald, Anita, van der Wiel, Klaassen, Bouy (weggekocht), Siem de Jong, Vermeer maar even achterwege. Serero is bij Ajax CT opgeleid, onderdeel van Ajax.

Op 7 jarige leeftijd talent herkennen is een, maar het is ook knap om dat op 14-17 jarige leeftijd te doen. Net zoals Feyenoord op 14 jarige leeftijd Wijnaldum bij Sparta weghaalde, Martins Indi op 13 jarige leefijd bij Spartaan 20 vandaan haalde. Een jeugdspeler aankopen is overigens gewoon een investering in de kwaliteit van de opleiding. Verder worden Mink Peeters, Mensah, Adekanye, Dilrosun ook door het grote geld verleidt en moeten daar vervangers voor komen.

De criteria voor deze prijs ontgaan mij nog steeds, wat ik wel weet is dat Ajax de prijs bijna elk jaar in Europa wint, meer prijzen wint met het eerste zonder veel te kopen en de spelers beter verkoopt meer dan Feyenoord aan subtoppers of toppers in Europa. Vraag die clubs maar wie de beste opleiding heeft.

14 april 2015 om 15:37

Vermeer is 29 jaar, ik denk dat de discussie wel klaar is zo, of moet ik nu met Ben Wijnstekers aankomen?

14 april 2015 om 15:41

Nieuwkoop,hamer , Schuurman , Verdonk , Fernandes en Knoester trainen wekelijks met 1 mee en Verdonk heeft zelfs al zijn debuut gemaakt ..... Afcanats dit word een kansloze discussie.

14 april 2015 om 15:43

Heel minimaal verschil Tussen Ajax en Feyenoord .... maar het doet erg toch niet toe wie het best is we moeten blij zijn dat het algehele niveau van het opleiden omhoog gaat .. Bij sc Heerenveen gaat het ook heel goed de afgelopen jaren !

14 april 2015 om 16:22

@The-DOC

Een nuttige post hieronder heeft mijn gedachten ten aanzien van de prijs al bevestigd, de criteria voor de beste opleiding:

Hier wordt namelijk naar gekeken:
- het ontwikkelen van een leerplan voor de hele jeugdopleiding
- het ontwikkelen van competentieprofielen voor jeugdspelers en jeugdtrainers
- aandacht voor de individuele begeleiding van jeugdspelers
- regionale samenwerking (met Knvb en andere clubs) in het kader van talententrainingen, ondersteuning van amateurclubs etc.
- toepassing van moderne media, zoals video-analyse, gebruik van Internet etc.

Niks met kwaliteit of kwantiteit richting het eerste elftal te maken. Dat is waar voor mij opleiden omgaat, jammer dat de Knvb daar niet naar kijkt of het opsplitst in verschillende prijzen.

Prestigieus? Uuuh nee voor mij is een waardeloze prijs, laat ik het zo zeggen, het zegt mij weinig. Ook al zou Ajax hem winnen. Ik ben wel eens benieuwd wat de criteria zijn, waarom ajax jaarlijks het hoogst in europa staat maar in NL nooit wint.

14 april 2015 om 14:02

Ik denk dat je moeite hebt met lezen en daarom de verschillen niet weet. Ajax staat in Europa altijd bovenaan met de meest productieve opleiding, dus hoeveel spelers er betaald voetbal spelen vanuit de opleiding van Ajax. In Nederland wordt er volgens criteria getoetst wat het niveau van een opleiding is. Dus misschien per gediplomeerde trainer scoor je een paar punten, eisen waaraan de faciliteiten voldoen weer een paar.

14 april 2015 om 14:17

Nou jij lijkt het te weten. Welke criteria, want daar vraag ik om. Waar lees je de criteria?

Ajax heeft veruit de meeste Ftes in de jeugdopleiding, Ajax is de enige met een MI coach performance center, Ajax B1 speelt de future cup die prestigeus is en wordt tweede na penalties, A jeugd speelt in de jeugd CL en doet het daar goed met een jonger team dan de tegenstanders.

Als ik kijk waar de ajax talenten spelen, spelen er een hoop bij een onbekende club, maar ook een hoop in de top of subtop van europa. Ik kan daar op van Persie na weinig Feyenoorders vinden, kwaliteits issue?

14 april 2015 om 14:37

Ik denk dat de criteria is zoals in de tekst staat.
Er wordt gekeken hoeveel er door stromen naar het eerste elftal en daar ook mee kunnen komen.

14 april 2015 om 14:47

@laurens E

Dan klopt er iets niet. Vorig jaar Feyenoord: Van Beek, Kongolo... de rest was er al jaren...

Ajax: Riedewald, Kishna, Andersen, Denswil

Twente: Marsman, ?

Psv: Brenet, Hendrix, Bakkali

Of moet ik het aantal opgeleide spelers gaan tellen?

14 april 2015 om 15:06

Ik zeg toch duidelijk misschien dit en misschien dat. Ik weet alleen bijna zeker dat daarop getoetst wordt. En raar dat er nu ineens bij de prijs voor de afgelopen jaren naar 15 jaar terug gekeken moet worden.

14 april 2015 om 15:26

@wouter!

Bijna zeker.. dus je weet het niet. Ze zijn verder moeilijk te vinden die Feyenoorders, met Indi en de Vrij hebben ze een stap gemaakt, maar het is nog even afwachten wat dat wordt. Indi heb ik helemaal geen hoge pet van op en de Vrij zie ik het wel maken.

14 april 2015 om 15:49

Wie speelt er dan volgens jou in de top van Europa van Ajax..... Als je eens stopt met schreeuwen en gewoon onderzoek doet weet je dat in 2003 heel de opleiding van Feyenoord is omgegooid en sinds 2007-2009 is het goed gaan lopen...

Owja de criteria kun je gewoon op internet vinden.

14 april 2015 om 15:54

dan had het tussen hveen en az moeten gaan denk ik zo...

14 april 2015 om 16:06

@the Doc

Ik kan het niet vinden, als je het weet, geef dan de link. Is het het keurmerk jeugdopleidingen? Deze link:

http://bin617-03.website-voetbal.nl/sites/voetbal....
Blind, van der Wiel, Eriksen, Verthongen

14 april 2015 om 14:09

@afcanats je zegt dat het je niks interesseert maar ondertussen maak je je er wel erg druk om

14 april 2015 om 14:14

haha, inderdaad. Hij vindt het geen prestigieuze prijs maar doet er desondanks alles aan om hem bij Feyenoord vandaan te praten

14 april 2015 om 14:19

Ik zeg dat het mij weinig interreseert? Kun jij wel lezen?

Het zegt mij weinig en ik vind het niet prestigeus. Ik vraag mij al jaren af welke criteria gehanteerd worden. Het interreseert mij juist.

14 april 2015 om 14:36

Bij Feyenoord vandaag praten, zoals jij hem binnen lult zeg maar.

14 april 2015 om 15:08

5 jaar op rij lul ik als Brugman om die prijs naar Varkenoord te laten gaan, dat gaat me nu weer lukken

14 april 2015 om 15:26

@afcanats euuuuhhhh ik citeer "prestigieus? Uuuh nee voor mij is een waardeloze prijs, laat ik het zo zeggen, het zegt mij weinig. Ook al zou Ajax hem winnen" de interesse druipt er inderdaad vanaf

14 april 2015 om 16:00

Je kan iets een waardeloze prijs vinden, maar het beoordelingsproces interresant omdat je tegenstrijdigheden tegenkomt.

14 april 2015 om 16:04

Hoop dat Fredje wint , niet zon slecht seizoen gehad. De andere twee waren gewoon beter

Off: Je hebt de 200ste reactie. Gefeliciteerd flapstaart met puddingslagroom

14 april 2015 om 15:43

Ik zie je overal verkondigen dat je de prijs voor beste opleiding niet veel interesseert maar vervolgens wel de jeugdopleiding van Ajax verdedigen alsof je leven er vanaf hangt.

Anyway, het gaat hier om de prijs voor beste jeugdopleiding. Bij een goede jeugdopleiding worden naar mijn mening talenten opgeleid die vervolgens de stap naar het eerste elftal maken en daarna de stap naar het buitenland.

Ik zie jou meerdere keren El Ghazi en Bazour aanhalen. Om vervolgens te vertellen dat deze spelers niet eigen jeugdspelers zijn maar wel jeugd.
Is het dan niet een beetje arrogant om te zeggen dat Ajax de beste jeugdopleiding heeft?
Neem het voorbeeld El Ghazi. Die voetbalt nu 1,5 (?) jaar in Amsterdam. Daarvoor heeft hij 4 jaar in de jeugdopleiding gespeeld van Sparta. Dan is het toch geen eigen jeugd?
Ja dan is het een jeugdspeler. Maar dan moet Sparta toch de credits krijgen voor het opleiding en niet Ajax?
Dit zelfde voorbeeld kan je ook bij Bazoer toepassen. En nog wel wat meer spelers bij Ajax die nu tot eigen jeugd of jeugd of weet ik het hoe de Ajacieden het tegenwoordig noemen.

Eigenlijk spreek je jezelf de hele tijd tegen. Je vindt dat Ajax de prijs voor beste jeugdopleiding verdient. Maar je zegt ook dat Ajax niet veel eigen jeugd in de selectie heeft. Alleen jeugd.

14 april 2015 om 15:58

@begaaierd

Je slaat al meteen de plank mis. Ik zeg alleen dat hij weinig waard is en dat die niet prestigeus is omdat de criteria onbekend zijn. Dat vind ik interresant inderdaad.

Ze zijn door Ajax opgeleid ja. Arrogant? Niet de eerste die niet weet wat dat inhoudt.

Eigen jeugd? Ik heb veel getypt, maar dat woord gebruik ik niet in mijn onderbouwing. Ik gebruik consequent door ajax opgeleid. Ajax moet toch ook credits krijgen voor het opleiden voor die 1,5 jaar? En wat denk je van het scouten en laten debuteren van zo een talent? Als je het mij vraagt een integraal deel van de opleiding, denkt de Knvb daar volgens mij anders over. Als Bazoer nog bij PSV speelde was hij CV geweest geen Vm/am. Daarnaast was dit bij Feyenoord met Indi en Wijnaldum ook het geval de laatste jaren, toch wonnen ze de prijs, vreemd.

Ik vraag om de criteria, want ik betwijfel de waarde van deze prijs. Ajax heeft veel opgeleide spelers in het eerste, wel of niet vanaf de Fjes in de opleiding. En heeft daarmee veel prijzen gewonnen plus dat ze bij de EU subtop of top spelen en toch hebben ze nooit de prijs voor beste opleiding, ja dat wekt bij mij vragen op.

14 april 2015 om 18:31

Dat laatste klopt niet nats, wij hebben ook 3 van die beeldjes ergens staan. Alleen zijn dat de 1e 3 geweest die zijn uitgereikt, dus dat is al weer een tijdje geleden. Daarnaast hoeft Ajax niet te pochen met die dingen, wij kunnen pochen met landstitels, wij zijn nog steeds kampioen, dus wij zijn nog steeds de beste en dat is nog veel leuker

15 april 2015 om 09:35

Dus speler A wordt op 17 jarige leeftijd naar Ajax gehaald. Speler A komt over van een andere club waar hij vanaf zijn 12e in de jeugd heeft gespeeld.
Na 1,5 jaar debuteert speler A in de hoofdmacht van Ajax.

Dan vindt jij dus dat Ajax hier de credits voor moet krijgen??

Als er iemand is die hier niet tussen hoort te staan is het Fred Rutten wel. Ondanks dat hij Feyenoord beduidend beter heeft laten voetballen, levert het qua punten niet veel meer op dan voorgaande jaren en sta je gewoon een straatlengte achter het zwakste Ajax sinds jaren..

Daarentegen had ik Streppel er wel tussen verwacht. Ondanks dat ik het qua persoonlijkheid geen geweldige vent vind, is het toch knap wat hij presteert met Willem II als promovendus. Ron Jans dient de prijs natuurlijk te winnen, maar dat behoeft verder geen uitleg.

Henk de Jong en Streppel zijn inderdaad namen die er tussen hadden gemogen, ze presteren met minimale middelen maximaal. Maar goed, helaas krijgen de blikvangers van de grote clubs meestal de nominaties, ook al werken ze in een gespreid bedje met flinke middelen.
Doe Jans dan maar, echt een goede trainer.

Wat betreft de opleidingen had ik onze club er ook wel eens tussen verwacht maar blijkbaar zijn de andere clubs in alle aspecten nog wat verder.

Aan deze prijs (coach van het jaar) valt totaal geen waarde te koppelen. Het is al jaren een raadsel op basis waarvan men deze prijs krijgt. Kampioen worden met een elftal dat datgeen als doelstelling heeft, zonder geweldig (lees: vele klasse beter dan de concurrentie) voetbal. Dat is in mijn ogen niet bijzonder. In mijn ogen heeft een trainer van Cambuur, Excelsior (mits ze zich handhaven) of Willem II. Jans had de prijs vorig jaar al moeten winnen en verdient hem eveneens dit jaar. Dat is in mijn ogen knap, (ver) boven verwachting presteren met beperkte middelen.

Jeugdopleiding idemdito. Feyenoord heeft simpelweg een geweldige opleiding en verdient een plek, maar bij PSV breekt nauwelijks iets door wat 'echt' zelf is opgeleid, Ajax teert nog op haar naam uit het verleden, want de huidige lichting in Ajax 1 bestaat niet uit wereldtoppers. AZ daarentegen doet op de lange termijn niet onder voor Feyenoord en ook Heerenveen heeft flinke stappen gemaakt. Daarnaast zijn het bij Ajax en PSV vaak breedte spelers, terwijl die van pakweg AZ, Heerenveen en Sparta basisklanten zijn en uiteindelijk (ver) boven dat niveau eindigen.

Maar dat ben ik en niet de vrienden uit Zeist!

14 april 2015 om 15:11

Welke wereldtoppers levert Feyenoord dan? Of geld die kriteria alleen voor Ajax en niet voor Feyenoord?

14 april 2015 om 15:52

welke wereld toppers leveren jullie dan ?? in de B/A zijn ze allemaal geweldig maar ondertussen worden er miljoenen besteed om extra spelers te halen... zegt wel iets over de kwaliteit van je opleiding.

14 april 2015 om 18:11

Misschien even kijken waar ik op reageer, dan hoef je niet zo opgefokt te reageren. Dhrj stelt dat Feyenoord hem moet winnen en Ajax niet want Ajax leid geen wereldtoppers op, nou dan vraag ik me af of dat sec een kriterium is die voor Ajax geld of dat Feyenoord wél wereldtoppers opleid.. Logische vraag gezien zijn stelling..

Overigens is Hermann recenter door Feyenoord gehaald dan Cerny (laatste buitenlandse aanwinst Ajax jeugd) door Ajax en er loopt ook een Poolse slungel tussen de palen in de A1 op Varkenoord.. En dan hou ik me nog stil over Leonardo en onze Canadese vriend de Guzman. Dus hou jij je lekker stil over het halen van buitenlandse jeugd, Feyenoord doet er net zo hard aan mee en al veel langer dan Ajax ook nog..

Feyenoord wint wel, van Beek, Kongolo, Boetius, Karsdorp, Woudenberg en gaat zo maar door. Ajax sowieso niet denk ik. Anwar is van Sparta, Kishna van Ado, Bazoer van PSV en voor de rest weinig jeugd. Klaassen is wel een topper. Feyenoord wint en terecht.

14 april 2015 om 14:55

Aha dus eigen jeugd is het criteirum... Wanneer ben je eigenlijk eigen jeugd? Scouting en opleiden van deze spelers telt verder niet mee? Geen wonder dat we hem nooit winnen maar wel 4 jaar achter elkaar kampioen worden met een elftal vol spelers uit de jeugdopleiding!

In dat geval, waardeloze prijs.

14 april 2015 om 15:10

die jeugdspelers zijn echter wel voor bedragen aangetrokken waar andere eredivisieclubs de hele selectie voor hebben kunnen samenstellen.

14 april 2015 om 15:32

Ja? Dus we hebben meer kwaliteit? Is dat wat je wil zeggen? Concurrentie van deze talenten is ook niet slecht voor de aanwezige talenten.

Volgens mij koste bilal meer dan Fischer, het dubbele ongeveer. Opzich niet verkeerd om ze dan eerst een paar jaar op te leiden en voor relatief weinig te halen.

14 april 2015 om 15:41

Dat als jij met miljoenen gaat smijten voor 17jarigen Denen, dat er dan duidelijk iets grondig mis is in je eigen opleiding. Zeker als dat Denen oplevert van het niveau Boilesen.

14 april 2015 om 15:48

@baardgrasmus

Er is uiteraard niet voor niets een revolutie ontstaan. Echter is het juist de laatste jaren beter. Plus dat we alsnog behoorlijk opleiden. En na het aankopen moet je die jongens ook opleiden, zijn geen panklare eerste elftal spelers.

Wacht nog maar even af met Boilesen, is pas net terug van een aantal zware blessures, ik geloof nog wel in hem, heeft alleen twee jaar stilgestaan in zijn ontwikkeling.

14 april 2015 om 18:15

Baardje, enig idee waar Hermann en Miazek vandaan komen? Of in een verder verleden Leonardo en de Guzman? Feyenoord was voorloper met het halen van buitenlandse jeugd, niet Ajax

14 april 2015 om 19:21

Dat is ook een slimme manier om je kans op uniek talent te vergroten, alleen heeft het weinig met opleiden te maken als je het zo doet als El Ghazi en Bazoer, als je voor dat soort geintjes een prijs verdient als opleider slaat het nergens op. Het gaat erom hoe spelers zich ontwikkelen, en dan vooral wat de club daar allemaal aan doet.

Fred Rutten is zonder twijfel de beste trainer dit seizoen. Als hij het niet wordt laat het weer zien hoe ontzettend dom voetballend Nederland eigenlijk is.

Ik denk zelf dat er bij de trainers een duidelijke winnaar is en dat is Ron Jans. Speelt met PEC voor het tweede jaar op rij voor Europees voetbal met leuk spel en kan ook voor het tweede jaar op rij de beker winnen. Cocu en Brood zijn kampioen, maar hadden ook simpelweg de beste selecties, dus dat vind ik dan weer iets minder bijzonder. Bosz en Rutten hebben het aardig gedaan, maar hebben voor de rest niets bijzonders gepresteerd.

Bij de jeugdopleidingen zal het wel weer Feyenoord worden, met Ajax als nummer twee.

14 april 2015 om 14:56

De top 10 jeugdopleidingen van Europa:

1. Ajax (69-12)*

2. Partizan Belgrado (66-7)

3. Barcelona (61-16)

4. Hajduk Split (52-13)

5. Sporting CP (52-8)

6. Rode Ster Belgrado (50-5)

7. Sparta Praag (46-6)

8. Real Madrid (46-7)

9. Dinamo Zagreb (45-7)

10. Feyenoord (44-13)

zal wel feyenoord worden ????

14 april 2015 om 14:59

Feyenoord heeft volgens de tekst de afgelopen vijf jaren ook gewonnen, en als ik kijk wat er dit jaar bij beide ploegen rondloopt qua eigen jeugd zie ik eigenlijk geen reden waarom Feyenoord niet weer eerste wordt. Vooral als je nagaat dat bij Ajax spelers als Bazoer, Kishna en El Ghazi pas op latere leeftijd naar de jeugd van Ajax gekomen zijn.

14 april 2015 om 15:05

Nu het basis elftal bekijken. Hoeveel ajacieden breken daar door? Klaassen... uuhhh

14 april 2015 om 15:12

Is dit niet het lijstje van spelers die bij de club vandaan komen en vervolgens in het profvoetbal terecht zijn gekomen? Dit heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de opleiding, je weet immers ook niet waar deze spelers terecht zijn gekomen. Het zou zomaar kunnen dat van de 52 spelers die Hajduk Split heeft 'voortgebracht' er nu 46 in de Finse 1e divisie spelen en 5 in de 1e divisie in Letland..

Daarnaast is het ook maar de vraag wanneer een speler eigen jeugd is? Als je een speler op z'n 17e of 18e voor 1,5 miljoen aankoopt en hem 2 jaar laat spelen, is dit dan eigen jeugd? Zo zou je als club (met een rijke eigenaar) dus alle toptalenten van 16-jaar kunnen opkopen voor een x-aantal miljoenen, deze vervolgens na 2 jaar kunnen verkopen en dan sta je bovenaan dit lijstje. Zo'n lijstje zegt dus niets over het niveau van de jeugdopleiding.

(mocht deze lijst bepaald zijn aan de hand van bepaalde criteria waardoor m'n verhaal niet klopt, hoor ik het graag)

14 april 2015 om 15:14

Op het afgelopen WK was Feyenoord de club die de meeste spelers had opgeleid, maar liefst 9. Dus ook qua absolute top doen ze het goed. Ajax deed het trouwens ook niet verkeerd, die werd 4de met 7 spelers.

14 april 2015 om 15:15

Dit is zeker het bericht wat kijkt naar spelers in Europa...waar Sneijder, de Jong, Emmanuelson bepaald wat de beste jeugdopleiding is. No offence...maar de Rinus Michels award gaat over huidige lichtingen en niet van 10 jaar geleden.

14 april 2015 om 15:18

66 in totaal 12 afgelopen seizoen..

14 april 2015 om 15:19

volgens de uefa richtlijnen ben je na 3 jaar eige jeugd...

14 april 2015 om 15:22

dat klopt wij kijken wat verder dan nl tis geen sprint maar een marathon...

14 april 2015 om 15:35

@jeremymening

Van Rhijn, Veltman, Boilesen, Serero, Andersen/bazoer, Kishna en El Ghazi en Klaassen inderdaad. 8 van de 11 komen er uit de jeugdopleiding. Fischer is helaas nog geblesseerd.

Bovendien hebben Tete, Riedewald, Menig ook al minuten gepakt.

Plus dat Blind, Alderweirld, Eriksen, Verthongen, van der Wiel, Anita, Siem de Jong de laatste jaren aan europese top of subtopclubs zijn verkocht. Vermeer deed een stapje omlaag, kijkende naar de ranglijst Had ze er graag nog bij gehad hoor, daar niet van.

@baardgrasmus

Het is dat Denemarken zich niet geplaatst had. Had 3-4 spelers gescheeld. Persoonlijk had ik Siem de Jong er ook graag bij gehad (geblesseerd).

14 april 2015 om 15:44

Yes! Feyenoord behoort weer tot de Europese subtop!!!

14 april 2015 om 15:44

@djurr

Dat is nou het knappe van Ajax, veel spelers spelen in de of de sub of absolute top van europa. Maar ook de mindere goden komen toch nog op hun pootjes terrecht.

Toch winnen wij in NL nooit de prijs voor beste opleiding, vreemd, maar waar.

14 april 2015 om 16:13

@ afcanats

Dan scoort Feyenoord blijkbaar beter op de criteria waarop beoordeeld wordt in Nederland. Zoals hierboven ook al gezegd is: volgens de Uefa ben je eigen jeugd als je 3 jaar bij een club hebt gespeeld. Als Ajax al die Denen en Oostblokkers haalt voor een paar miljoen wordt dit niet meegenomen voor de Rinus Michels Award. Als deze buitenlanders goed presteren waardoor de jeugdteams ver komen tijdens internationale toernooien valt 'de jeugdopleiding' wel op in Europa. Dit in combinatie met het bovenstaande lijstje verklaard waarom Ajax de prijs in Europa wel wint.

Maar als dat met vooral aangekochte jeugd is, zegt dat dus niks over 'de gehele jeugdopleiding'. Het zegt veel over dat Ajax blijkbaar een goede scouting (en vele miljoenen) heeft om die talenten aan te trekken. Als deze talenten vervolgens doorbreken heeft Ajax het dus goed gedaan. Dit wil niet zeggen dat de talenten die in de F-jes of E-tjes spelen óók goed begeleid worden en zo ooit de stap kunnen maken naar het 1e elftal. Dáár wordt vooral naar gekeken. Dit is bij Feyenoord wel allemaal prima geregeld, kijk maar naar de talenten die daar al vanaf de F spelen en doorbreken in De Kuip. Dit zal één van de redenen zijn waarom Feyenoord de prijs de afgelopen 5 jaar heeft gewonnen en dit waarschijnlijk dit jaar ook weer zal doen.

14 april 2015 om 16:40

F-jes of E-tjes spelen óók goed begeleid worden..

ik haal ff de stand erbij voor je ;

Ajax O10 - Pupillen Onder 10 BV (dit is de f1 speelt als e3)

1 ajax O10
2 fc Utrecht O10

Ajax O11 - Pupillen Onder 11 BV

1 ajax O11 7 2 5 0 11 46 16 0
2 psv O11

Ajax D1 - Pupillen 1e divisie A

1 ajax D1 8 6 0 2 18 22 13 0
2 vitesse D1

de f t/m de d staan eerste denk dat dit wel aangeeft dat ze gewoon goede begeleiding krijgen , denk je ook niet?

14 april 2015 om 17:25

@djurr

Schijnbaar, alhoewel dat ook moeilijk te beoordelen is. Ik weet nu dat het niet om kwaliteit of kwantiteit van de opleiding gaat, maar dat is exact waar het mij om ging, wat zegt deze prijs nou.

Voor mij gaat het wel met name om kwaliteit op de opleiding. En daar hoort ook een stuk scouting en aantrekken van spelers in de bovenbouw bij.

Of spelers goed begeleid zijn, weet je pas als ze in het eerste komen en hoe ze daarna presteren. Feyenoord heeft een uitstekende opleiding en ze zullen wellicht aan het beste zijn als het gaat om de Knvb criteria.

@dbet88

Prestaties van teams zijn niet van belang, het gaat om de individuele ontwikkeling, leuk dat ze bovenaan staan maar eigenlijk betekend dat, dat ze te weinig weerstand hebben gehad. Het is beter als spelers sneller doorschuift en tegen twee jaar oudere spelers laat spelen en dat ze dan 2de of 3de worden. Als ze maar goed ontwikkelen.

14 april 2015 om 18:06

Wat denk je waarom de f1 van ajax uit komt als de e3.... Juist ja om meer weerstand te bieden... Hier heb je je punt

vreemd de trainer van de laatste kampioen wint twee keer achter elkaar en nu zijn er weinig mensen die Cocu stemmen is die prestatie zoveel minder .ron Jans had hem afgelopen jaar al moeten winnen na de bekerfinale nu verdiend Cocu hem gewoon en dat de boer er een heeft gewonnen is dan ook terecht .cocu in ze tweede jaar kampioen van Nederland

Wat ben ik trots dat Feyenoord al 5 jaar de beste jeugd heeft.

Misschien is het slim om de beoordelingscriteria erbij te zetten..

Hier wordt namelijk naar gekeken:
- het ontwikkelen van een leerplan voor de hele jeugdopleiding
- het ontwikkelen van competentieprofielen voor jeugdspelers en jeugdtrainers
- aandacht voor de individuele begeleiding van jeugdspelers
- regionale samenwerking (met Knvb en andere clubs) in het kader van talententrainingen, ondersteuning van amateurclubs etc.
- toepassing van moderne media, zoals video-analyse, gebruik van Internet etc.

Dus heel leuk of er dit jaar nu 3 of 11 doorgebroken zijn, maar dat is dus geen criteria.

14 april 2015 om 16:11

He, daar heb je wat aan! Thanks! Verhelderend.

Dan kan ik de waarde van deze prijs inschatten, Feyenoord is schijnbaar de beste in deze 5 punten. De laatste 4 jaar.

Echter heb ik een ander beeld van beste opleiding van NL, de kwaliteit en kwantiteit van de doorgebroken spelers. Daar wordt een club op afgerekend. Daar wordt in europees verband wel naar gekeken, in ieder geval de kwantiteit.

Voor mij persoonlijk mag je het woordje prestigieus wel weg laten van deze prijs. En daar zal iedereen anders over denken.

AZ verdient de prijs voor de jeugdopleiding. Niet alleen wordt de kwaliteit van de opleiding al jaren de hemel ingeprezen door binnen- en buitenlandse experts, het heeft dit jaar ook tot de doorbraak geleid van spelers als Haye, Hoedt en Dos Santos.

14 april 2015 om 16:16

Op basis van wat verdient AZ die prijs dan? Zoals hierboven al gezegd is zijn dit de criteria waarnaar wordt gekeken:

- het ontwikkelen van een leerplan voor de hele jeugdopleiding
- het ontwikkelen van competentieprofielen voor jeugdspelers en jeugdtrainers
- aandacht voor de individuele begeleiding van jeugdspelers
- regionale samenwerking (met Knvb en andere clubs) in het kader van talententrainingen, ondersteuning van amateurclubs etc.
- toepassing van moderne media, zoals video-analyse, gebruik van Internet etc.

Het is algemeen bekend dat Feyenoord hier jaren geleden al mee is begonnen waarna dit door onder andere Ajax is overgenomen. Feyenoord heeft hier dus al een grote voorsprong op de rest. Dat Haye, Hoedt en Dos Santos dit jaar doorbreken is leuk, maar is geen beslissende factor. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat ze alleen maar doorbreken omdat het niveau van het elftal heel laag is in vergelijking met andere jaren.

14 april 2015 om 17:41

- het ontwikkelen van een leerplan voor de hele jeugdopleiding
Het leerplan is enkele jaren geleden gelegd door Dirk Scheringa en nu er eindelijk weer wat geld vrij is wordt het ten volle besteed hieraan. Straks zal er ook een nieuwe trainingslocatie in de Zaanstreek aanwezig zijn hiervoor.
- het ontwikkelen van competentieprofielen voor jeugdspelers en jeugdtrainers
Hier heb ik geen zicht op als buitenstaander zijnde.
- aandacht voor de individuele begeleiding van jeugdspelers
De aandacht voor de jeugdspelers is van goed niveau. De spelers worden in het dagelijks leven op school begeleid en natuurlijk ook op het trainingsveld. Ze worden ondergebracht bij hun eigen familie, tenzij er echt gastouders nodig zijn, dan wordt dat geregeld. AZ vraagt ieder jaar aan zijn fans of er nog mensen zijn die een jeugdspeler in huis zouden willen nemen. Deze moeten natuurlijk wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
- regionale samenwerking (met Knvb en andere clubs) in het kader van talententrainingen, ondersteuning van amateurclubs etc
Dit is het geval bij AZ. AZ heeft een paar jaar geleden een initiatief gelanceerd waarbij de voetbalclubs van de gehele regio worden betrokken bij de voetbalschool. De bekendste club die daarbij hoort is misschien wel Ado'20 uit Heemskerk.
- toepassing van moderne media, zoals video-analyse, gebruik van Internet etc.
Dit is wel het geval, hetzij in kleine hoeveelheden. Wanneer het nieuwe complex in gebruik wordt genomen, zal dit verbeteren.

14 april 2015 om 19:25

Ik weet niet of AZ verdient te winnen, maar wel dat ze goed bezig zijn. Sterker nog, ik had eigenlijk wel Heerenveen erbij verwacht, samen met AZ vind ik dat ze erg goede spelers tevoorschijn weten te toveren. Het budget bij de top 3 is echter dermate groter dat ze waarschijnlijk al die criteria beter kunnen uitvoeren.

Ron Jans, dat is duidelijk! Psv is kampioen omdat ze de beste spelers hebben en omdat ajax na de winterstop punten heeft laten liggen, heeft niks met cocu te maken

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de verschillende prestigieuze internationale rankings. Zeker zolang die award van de Knvb niet tot stand komt door te kijken wat het echt sportieve en financiële rendement is wat een club uit haar opleiding haalt.

AZ mag die prijs zeker winnen. Verschillende sterkhouders in de eredivisie voor hun club komen daar vandaan. Overeem-Dordrecht Alberg-Ado, Matic-Vitesse, Maher-Psv, Te Vrede-Feyenoord(kijk naar aantal goals) Ondaan-Messaoud-Willem 2 Rienstra-Zwolle etc. en natuurlijk heeft AZ zelf veel jeugd. Feyenoord is alleen voor zichzelf, minder voor de gehele eredivisie. Twente is ook goed met Berghuis,ould Chikh en Chery!

Ik snap niet dat wij er niet tussen staan. Hebben toch een groot aantal goede jeugdspelers opgeleid en er komt nog veel meer aan. Misschien komt het doordat die spelers vervolgens zelf niet goed kunnen nadenken over een volgende stap (zie Bilal, speelt nu niet meer), waardoor ze uiteindelijk niet zo geweldig worden als mogelijk was.

15 april 2015 om 17:31

Komt omdat men niet naar de kwaliteit kijkt die er doorstroomt. Ik snap dat ook niet, in mijn ogen zou inderdaad Heerenveen maar ook Twente ook kandidaat moeten zijn. Groningen doet het ook goed. AZ heeft dan wel dos santos maar bij Heerenveen breekt meer door.

Deze prijs stelt weinig voor, beste opleiding is in mijn ogen de kwaliteit die je voorbrengt voor het eerste.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren