Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente vreest voor licentie: 'We komen aan einde van sanctietraject'

Laatste update:
/

FC Twente kreeg onlangs drie punten in mindering, maar daarmee houden de sancties mogelijk niet op. Voetbal International meldt woensdag dat de club een reëel risico loopt dat de KNVB op korte termijn opnieuw rigoureus ingrijpt en met een nieuwe puntenstraf komt. "Een deel van het probleem van FC Twente is dat we de lat veel te hoog hebben gelegd", zegt financieel directeur Gerald van den Belt.

Concreet komt het erop neer dat de gestelde doelen in het plan van aanpak, dat al in juni 2014 werd ingediend bij de voetbalbond, veel te optimistisch waren. Zo blijkt nu dat het zogeheten werkkapitaal van de club op 31 december 2014 niet voldeed aan de eisen. Dat kan mogelijk leiden tot een nieuwe straf in de vorm van puntenaftrek.

De directie van de club uit Enschede is momenteel bezig met een nieuw plan van aanpak, maar moet tot die tijd vrezen voor consequenties als gevolg van de onrealistische doelen in de vorige versie. "We worden continu op onze vingers getikt, omdat we onze eigen verwachtingen niet halen", legt Van den Belt uit. "De club heeft het financiële herstel te rooskleurig ingeschat."

De bestuurder luidt meteen de noodklok: volgens hem moet FC Twente goed op zijn tellen passen, wil het niet nog verder afzakken. Hij spreekt van een laatste kans. "We komen zo langzamerhand aan het einde van het sanctietraject. We kunnen nog twee keer gestraft worden met puntenaftrek, maar daarna volgt onherroepelijk intrekking van de licentie."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hard straffen. Ernstige vorm van competitievervalsing. Niet straffen betekent dat anderen die zich wel gedragen daar ernstig last van hebben. Degradatie is een optie

1 april 2015 om 15:35

Zou je mij misschien kunnen inlichten hoe ze eigenlijk in deze situatie zijn gekomen?

Heb het zo nu en dan een beetje gevolgd en weet wel iets maar niet genoeg om mijn mening te geven.

Hoe kan het bijv dat ze na hun kampioenschap zo zijn afgezakt.
Waar het er op dat moment allemaal rooskleurig uitzag

1 april 2015 om 15:38

Te dure spelers o.a. en teveel salaris betalen, geen controle, Munsterman werd niet gecontroleerd, hij controleerde zijn eigen werk. Zaken veel rooskleuriger voorstellen dan ze zijn. En het stadion natuurlijk, versnelde aflossing.

1 april 2015 om 15:48

Wat hebben ze dan met de inkomsten gedaan met de verkoop van bijv elia enzo..
Met de inkomsten die ze gekregen hebben van het kampioenschap.
De CL die twente het seizoen daarop speelde.
Hebben ze dan echt zo zwaar boven hun stand geleefd?

Dan is het goed mogelijk dat Munsterman dit allemaal al wist en daarom is opgestapt.
Of is zo'n gedachte te voorbarig?

1 april 2015 om 16:09

Toen Twente samen met doyen ging samenwerken wist je al dat er iets niet goed was... Ik hoop als Twente supporter dat ze snel weer in de zwarte cijfers komen want er leek de laatste paar jaren niks aan de hand te zijn terwijl dat wel was.

1 april 2015 om 16:10


De selectie moest naar een hoger niveau waardoor de transfer en salaris uitgaven omhoog moesten. En tegelijk wilden ze dan ook nog alles andere dingen doen zoals investeren in het stadion.

Dit was alles mogelijk volgens Munsterman vanwege extra toekomstige inkomsten. Maar die extra inkomsten kwamen niet.

Het is gewoon hetzelfde als wat Willemii in het verleden gedaan heeft maar dan op een hoger niveau.

1 april 2015 om 16:11

daar hebben ze weer nieuwe (veel te dure) spelers voor gekocht; Castaignos, Ziyech, etc...

Ik heb die Musterman een keer ontmoet in een skybox, (samen met nog 25 anderen hoor ;-)). Hij was aan het woord en heeft werkelijk een uur lang alleen over zichzelf gesproken. Zonder dat daar aanleiding toe was.

Tot dat moment had ik hem hoog zitten. Daarna was het me duidelijk dat dit de grootste egotripper van Nederland moest zijn. bah wat een ongelooflijke bal is dat.

1 april 2015 om 19:38

Volgens Joop kwam Twente hiermee tussen de groten der aarde. Contacten, netwerk etc. Benfica en Milan werden genoemd als partners. En hij zinspeelde op een jubileumstoernooi ivm 50-jarig bestaan Twente met Benfica, Milan en nog een grootmacht die me even ontschoten is.

1 april 2015 om 20:04

Riche controleerde hem volgens mij dagelijks
Het was allemaal geweldig wat Munsterman en Twente deed.
Ik zou graag een keer van die knakker een excuses horen.
Twente is heel dicht bij de rand van de afgrond.

2 april 2015 om 02:28

hangovertje,

een evt afschrijving op het stadion die volgens jou op last van de knvb sneller afgeschreven moet worden slaat nergens op

een afschrijving doe je namelijk op iets dat je al aangeschaft hebt en is eigenlijk boekhoudkundig, waar twente door bv de hypotheek op het stadion te snel af te willen lossen, te veel verbouwingen in korte tijd aan het stadion te doen en veel te veel dure spelers aantrekken gewoon veel meer geld uitgeeft dan er binnenkomt

dat heeft twente/munsterman geprobeerd te maskeren door transferrechten van de spelers die (vermoedelijk) met winst verkocht zouden worden te verkopen,met dit geld konden salarissen de hypotheek etc weer betaald worden, maar als de spelers wiens transferrechten deels in handen van derden zijn verkocht wordt komt er natuurlijk veel minder geld binnen, ook worden transfers tegenwoordig heel vaak in meerdere termijnen betaald, terwijl de ''investeerders'' in de speler als eerst hun geld krijgen

bv de transfer van tadic, daar krijgt twente komende zomer geld voor binnen, want de investeerder moet betaald worden, de oude clubs van tadic, tadic en zijn zaakwaarnemer krijgen zelf nog een deel en als dat allemaal betaald is krijgt twente eindelijk eens geld binnen

ook hebben twetne/munsterman veel te makkelijk gedacht over het binnenhalen van sponsoren etc, want munsterman heeft jarenlang gedacht dat er allemaal bedrijven zouden komen smeken of ze voor meer geld op het twente shirt mochten staan dan dat de hoofdsponsor van ajax betaald

kortom de leiding van twente wist aj jaren dat dit er allemaal aan zat te komen, maar hebben naar buiten toe altijd net gedaan alsof het goed ging

munsterman en v/laan hebben nog geprobeerd twente te kopen zodat dit allemaal niet naar buiten zou komen, dus ze waren zeer zeker op de hoogte van alle puinhopen die ze gecreeerd hebben

ook is twente net zo lang doorgegaan tot het echt niet meer te houden was, daarom moet er komende zomer ook zo stevig bezuinigd worden

4-5 jaar geleden had men al in kunnen zien dat dit plan niet reeel was,om vervolgens dingen ij te stellen en een plan op te stellen dat wel haalbaar is, maar dat heeft twente niet gedaan

ook had twente 2 jaar geleden bv al veeeeel minder uit moeten geven aan transfers, zodat het geld dat binnenkomt gebruikt kan worden om alle bestaande tekorten te dichten, want twente komt nu in een positie dat ze spelers Moeten verkopen en kopende clubs weten dat twetne financieel slecht gaat, dus de hoofdprijs zal niet meer snel geboden worden...

1 april 2015 om 15:35

Ergens zou het best goed zijn, als je weet dat het al zo slecht gaat en dan snel Ziyech aantrekken en dan maar de boete er nog bij op de koop toe nemen, dan wil je het blijkbaar ook niet snappen.

1 april 2015 om 15:43

Ik dacht ook aan Ziyech! Zo'n jongen voor de neus van Feyenoord wegkopen, terwijl daar blijkbaar totaal geen budget voor aanwezig was... Het is gewoon schandalig!

1 april 2015 om 15:46

Inderdaad. ondanks de situatie bewust alles onder het tapijt vegen.
En door blijven gaan op de oude voet.

Maar gelukkig is er nog steeds niet aan de hand bij Twente.

1 april 2015 om 15:53

Volgens Joop was het volgens mij een verschil van inzicht over wat al wel op de balans gezet mocht worden en wat niet, maar later ging het ineens weer over de hoge hypotheek op het stadion/de uitbreiding daarvan... Twente die heeft de afgelopen jaren echter alles gedaan om (geforceerd) te groeien; stadion uitbreiden, meedoen in de Jupiler League, vrouwenvoetbal volgens mij ook en een te groot budget blijven aanhouden... Iedereen kon al ziem aankomen dat het te groot opgezet was...

1 april 2015 om 20:07

Heerenveen moet nog 2 miljoen van Twente ontvangen.
Als het zo doorgaat zal dat nog wel even duren ben ik bang.

2 april 2015 om 01:29

@ De Toekomst: en daar zit dus de competitievervalsing! Zoals ook bij de te hoge salarissen, waardoor spelers daar zitten en niet ergens anders in de competitie.
Ik geef de Knvb dan ook groot gelijk, dat ze dit hard aanpakken. Het is niet alleen een boekhoudkundig probleem, ze verzieken hiermee de hele Nederlandse competitie.

Hoe triest ik het voor de club en supporters overigens ook vind. Sterkte daar!

1 april 2015 om 16:12

Transfer verbod hebben ze al.
En puntaftrekt kan voor minder inkomsten zorgen als je erdoor lager op de ranglijst eindigt.
Je kunt een Europees ticket mislopen, bonus clausules van je sponsors mislopen, minder prijzengeld etc.

1 april 2015 om 16:12

Dat heb je niet helemaal juist.
Puntenaftrek kan zomaar verschil blijken tussen EL en niks, of eventueel tussen lijfsbehoud en degradatie. De financiele gevolgen wanneer je wel of niet EL speelt of wel of niet degradeerd kun je zelf wel invullen. Het is dit seizoen niet van toepassing, maar het zou zo maar kunnen ontstaan.

Daarnaast is het een waarschuwingsmaatregel. Een transferverbod zou een echte straf zijn.

1 april 2015 om 19:58

dat europeese ticket gaan ze ook mislopen omdat ze niet voldoen aan de fair play eisen dus als ze europees voetbal halen is de kans dat ze niet mee mogen doen groter dan dat ze wel mee mogen doen

1 april 2015 om 15:52

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=181209
2013, Munsterman: FC Twente is zo gezond als een vis

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=222464
2014, Munsterman: Niemand hoeft te vrezen voor situatie Twente

En steeds maar weer die verdomde Knvb die de arme club lastig valt met onterechte kritieken op het financiële beleid!

1 april 2015 om 16:00

Misschien is het wel een 1 april grap?

1 april 2015 om 16:47

Hij was in 2009 al gestoord.
Munsterman neemt Fenerbahçe als voorbeeld
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=86666

Ik zat laatst met een vriend van mij te praten over vroeger (we hebben beide in de jeugd van Fc Twente gespeeld) en maakte een lijstje met spelers die eigenlijk bij Twente zouden moeten spelen maar het niet gehaald hebben omdat alles bij Twente ineens groots moest zijn. Dan kom je toch al snel uit bij jongens als: Overgoor, Turuc, Chery, Reimerink, Kieftenbelt, Banning, Hengelman, Bruns. Zo slecht was de opleiding van Twente helemaal niet. Al die jongens hadden nog genoeg voor Twente kunnen betekenen en de club was ook veel gezonder geweest. Maar Joop wilde alles zo groot mogelijk en zo snel mogelijk dus zelfs in de jeugd werden spelers aangekocht van wie alleen Douglas en Arnautovic iets hebben betekend. Nu zit de club en niet hij in de shit.

1 april 2015 om 17:01

Serieus, met de spelers die jij opnoemt had Twente dus gewoon op een degradatie plek gestaan, misschien dat Chery een redelijke speler is, maar de rest hoort niet bij een middenmoter/subtopper.

Weet dat (dit) Twente ook niet zo heel goed is, maar als ze het hadden doen met dat niveau spelers hadden ze zeker weten met NAC kunnen strijden voor lijfsbehoud.

Wel was het financieel natuurlijk veel beter geweest, maar de opleiding van Twente was niet best, nu beginnen er wat aardige voetballers aan te komen, niet super maar aardig, in ieder geval beter als die jongens die jij opnoemt.

1 april 2015 om 19:37

Turuc en Overgoor zijn 10 keer beter dan Engelaar. Reimerink is veel beter dan een Kusk. Hengelman volg ik niet echt meer, maar was altijd al beter dan Nick Marsman. Ik zeg ook niet dat al die spelers beter zijn, maar dat was wel een veel realistischer pad geweest dan de keuzes die nu genomen zijn. Spelers als Eghan en Tapia zijn wel goed gescout absoluut, maar de verhouding tussen talent aankopen en opleiden was gewoon weg bij Twente.

Stevens
Ter Avest
Bjelland
Kieftenbelt
Schilder
Turuc
Tapia
Chery
Corona
Castagnios
Reimerink
1 april 2015 om 16:29

Dan speelt Twente alsnog in de JL in plaats van Jong Twente die eruit stappen

1 april 2015 om 17:12

ik heb ook geen medelijden met Twente want ze hadden en grote mond toen het zogenaamd zo goed met ze ging. Laat ze maar lekker degraderen.

1 april 2015 om 21:55

He Dietep...een paar jaar geleden zat Twente als een van de weinige eredivisieclubs in de gezondste categorie. Moesten die 15 andere clubs ook degraderen van jou? Je weet gewoon shit.Twente heeft altijd voor minder ingekocht dan het verkocht heeft.Hoezo competitievervalsing droeftoeter!

Die hebben zwaar boven hun stand geleefd, ...ergens stiekem wel lekker dit na die grote mond van hun supporters en munsterman.(we willen PSV voorbij Lol)

Dachten na 1 kampioenschap dat er sprake was van een top 4 ,.

1 april 2015 om 15:35

Over Munsterman gesproken.. Onbegrijpelijk dat er niemand in zijn nabijheid aan de bel getrokken heeft, destijds.. Hij heeft een Titanic achtergelaten, dat is zijn erfenis.

1 april 2015 om 15:39

Niemand durfde Munsterman aan te pakken, omdat hij de organisatie zelf zo ingericht had dat er geen persoonlijkheden waren die dat durfde. Hij heeft zoveel mogelijk 'ja-knikkers' om zich heen verzamelt en zeg nou zelf, het ging zo lang goed met Twente onder Munsterman; als zo iemand dan zegt dat het op een bepaalde manier moet gebeuren, dan doe je dat..

1 april 2015 om 15:40

Is dit dan ook 1 van de redenen waarom Munsterman zich heeft terug getrokken?
Juist omdat hij dit misschien al zag aankomen of?

1 april 2015 om 15:44

Natuurlijk heeft Munsterman zich daarom teruggetrokken. Die wist hoe Twente ervoor stond en wilde vertrekken voor alles in elkaar stortte..

1 april 2015 om 15:48

Als Twente financieel gezond zou zijn nu en CL zou spelen was Jopie echt niet weggegaan hoor.

Nu gaat hij nog steeds op de schouders weg want hij heeft ze iig 1 keer kampioen gemaakt.

1 april 2015 om 15:39

Ja dat heb ik helemaal aan het begin aangegeven.
Zowel met AZ daarna Twente en Vitesse.
Kijk wat zowel ajax, psv en feyenoord voor het Nederlands voetbal hebben betekent.
En wat ze hebben moeten winnen om de status topclub te mogen dragen.
En dan is er een club met 0,0 europees succes en 1 kampioenschap in 45 jaar en dan willen ze zich meten met de grote 3.
Ik vond het vanaf het begin al lachwekkend.


Er ontstaat niet zomaar een top4.
En in mijn opinie is die er ook niet geweest.

1 april 2015 om 20:03

Wat is er dan zo fout gegaan bij AZ? De hoofdsponsor en geldschieter is weggevallen, maar als het financiële beleid echt slecht was geweest waren ze daar echt niet zo snel bovenop gekomen hoor.

1 april 2015 om 20:44

Wat psv voor het Nederlandse vierbal betekent? ???
Laat me niet lachen een stuk grond aan de gemeente verkopen voor 20 miljoen dat het niet eens waard is maar de gemeente matste psv hiermee anders was psv ook niet zo gezond.

2 april 2015 om 01:51

Nou een CL en Uefa cup gewonnen en 20+ kampioenschappen haha
Nie zo arrogant he

1 april 2015 om 16:49

@catenacciopsv,

Die top 4 is er al 50 jaar,

kijk even op de eeuwige ranglijst van de eredivisie, dan zul je de top 4 zien zoals ie eigenlijk al 50 jaar is.

en psv denk nu niet dat die uit de zorgen zijn met hun grondverkoop truc, daar komt de onderste steen ook nog wel een keer naar boven.

1 april 2015 om 16:52

Er is geen top 4, alleen een traditionele top 3..

Clubs met meer dan 10 kampioenschappen en Europese prijzen.
Mocht er top4 zijn dan komt AZ eerder in aanmerking voor de 4e plek.

1 april 2015 om 17:14

Onzin. HVV (amateurclub uit Den Haag) heeft ook 10 landskampioenschappen (mag dus als enige amateurclub ook een ster dragen), maar dat noemen we toch ook geen topclub?

Een topclub is gewoon een club die de laatste jaren steeds om de bovenste plekken mee strijdt.

We noemen Ajax, Feyenoord en PSV de traditionele top, omdat die sinds de jaren '60 steevast bij dat rijtje topclubs hoorde (waar verschillende clubs een tijdje bij aangehaakt hebben).

Als je het over de hele voetbalgeschiedenis zou bekijken, zou dat niet eens een traditionele top3 zijn, want voor het betaald voetbal (toen geld nog niet de dienst uit maakte) waren vaak andere clubs de top. Zo waren Sparta, Vitesse, Go Ahead en HVV toen vaak de ploegen die om de titel mee streden Ajax laten ook wel, maar PSV en Feyenoord juist niet. Die twee kwamen pas vooral bij het betaald voetbal kijken.

1 april 2015 om 19:44

Hoezo truc dan? PSV heeft toch ook jaren een hypotheek voor het stadion (inc grond) betaald en andere clubs niet. Zijn gewoon keuzes die je maakt. Iedereen zou zijn eigen grond mogen verkopen en als jij toevallig nog grond hebt op een comercieel aantrekkelijk perceel in het centrum van één van de meest booming steden van Nederland dan ga je daar inderdaad veel geld voor vangen is allemaal gewoon bedrijfsvoering.

2 april 2015 om 00:40

Eeuwige ranglijst van de eredivisie?

1 april 2015 om 18:02

Mensen in Twente met nuchter verstand deden niet zo hoor. Alleen dombo's met een minderwaardigheidscomplex die dat ineens meenden en achter die luchtfietser aanliepen.

Wat een puinhoop na die jaren dat de bomen tot in de hemel groeiden. Een les voor andere clubs.

1 april 2015 om 15:36

Dat zou je zeggen, maar in het verleden zijn dergelijke dingen altijd al gedaan en in de toekomst zullen er weer clubs komen die in hun optimisme buitensporige risico's nemen. Dat is van alle tijden.

1 april 2015 om 16:10

Daar heb je een punt. Iedereen moet realiseren dat dit Nederland is en wat de mogelijkheden zijn. En natuurlijk wat niet de mogelijkheden zijn. Ik heb het idee dat vooral de media de boel opfokken en de clubs daar naar luisteren.

1 april 2015 om 16:30

Zat FC Twente niet zo'n 12 jaar geleden ook al in de problemen met z'n financiën?

Dat professionals bij zo'n grote organisatie zo amateuristisch te werk zijn gegaan... Het is werkelijk abnormaal hoe slecht Twente ervoor lijkt te staan. Deze nieuwe man luidt niet voor niets de noodklok. Het lijkt erop dat Twente's financien een groot kaartenhuis is.....

Twente straft zichzelf als ik het zo lees. Er zijn weinig tot geen mogelijkheden om de huidige spelersgroep te versterken. Gevolg is dat het de komende tijd alleen maar minder wordt. De KNVB zou Twente bijna niet meer hoeven te straffen. Bijna...

Wat een paniekzaaier die Van den Belt. Hij is alleen maar bezig het verwachtingspatroon zo laag mogelijk neer te zetten. Op die manier komt zijn functioneren alleen maar goed uit de verf, maar voor de club is het gewoon erg nadelig ivm supporters, sponsors en spelers etc.

De Knvb moet ook niet zo moeilijk doen. Andere clubs (oa feyenoord) kregen veel lange de tijd. Als het herstelplan te ambitieus was, moet dit gewoon aangepast kunnen worden zonder gelijk consequenties of het plan had in t beginsel al niet moeten worden geaccepteerd door de Knvb.

1 april 2015 om 15:44

Weer zo 1.
Feyenoord vergelijken met Twente.
Dude wake up

1 april 2015 om 15:56

Hij vergelijkt situaties, geen clubs, alhoewel dat best had gekund, ook Feyenoord heeft onverantwoorde risico's genomen, ook Feyenoord had een megalomaan aan het roer, ook Feyenoord wil graag (weer) een topclub zijn

1 april 2015 om 16:36

naar mijn mening is feyenoord altijd een topclub gebleven, als je ziet hoe vol de kuip zat in de mindere jaren, dat de fans zo'n liefde hebben voor een club ondanks dat er vaak niet goed gepresteerd werd daar kan je uiteindelijk alleen maar respect voor hebben.

1 april 2015 om 16:39

Absoluut, maar vergeet niet dat Twente ongeveer net zoveel seizoenskaarten als Feyenoord verkoopt.

1 april 2015 om 16:47

Ach Feyenoord vergelijkt zichzelf ook met Ajax. Beetje hetzelfde verhaal....

1 april 2015 om 16:54

Feitjes niet op een rij lijkt me, Feyenoord verkoopt meer seizoenkaarten dan wij gemiddeld in het stadion hebben zitten. Voor een paar jaar terug (mindere periode) nog zo'n 26.000 meende ik.

1 april 2015 om 17:06

Overzicht verkoop seizoenskaarten Eredivisieclubs
ADO Den Haag - 4.700 seizoenskaarten - 31,3% van totale capaciteit
Ajax - 41.620 seizoenskaarten - 79,0% van totale capaciteit
AZ - 15.500 seizoenskaarten - 91,1% van totale capaciteit
Feyenoord - 30.000 seizoenskaarten - 58,6% van totale capaciteit
FC Groningen - 17.665 seizoenskaarten - 78,3% van totale capaciteit
sc Heerenveen - 20.400 seizoenskaarten - 78,2% van totale capaciteit
Heracles Almelo - 7.500 seizoenskaarten - 88,2% van totale capaciteit
NAC Breda - 13.080 seizoenskaarten - 68,8% van totale capaciteit
NEC - 9.000 seizoenskaarten - 72,0% van totale capaciteit
PEC Zwolle - 8.000 seizoenskaarten - 72,7% van totale capaciteit
PSV - 27.500 seizoenskaarten - 78,6% van totale capaciteit
RKC Waalwijk - 3.700 seizoenskaarten - 49,3% van totale capaciteit
Roda JC Kerkrade - 10.500 seizoenskaarten - 55,4% van totale capaciteit
FC Twente - 28.800 seizoenskaarten - 95,9% van totale capaciteit
FC Utrecht - 12.000 seizoenskaarten - 50,5% van totale capaciteit
Vitesse - 11.225 seizoenskaarten - 44,9% van totale capaciteit
VVV-Venlo - 5.500 seizoenskaarten - 68,8% van totale capaciteit
Willem II - 8.500 seizoenskaarten - 58,6% van totale capaciteit

1 april 2015 om 17:38

Feyenoord kan je gewoon niet vergelijken met Twente punt.

Twente probeerde zich te meten met de status van Ajax en PSV minder mate nog steeds Feyenoord.
Kan ook niet punt!
Feyenoord zat ook in de schulden . Diep in de schulden.
Zijn dom geweest met transfers Enzo.
maar niet zo dom als Twente punt.
Dus die vergelijking gaat niet op

1 april 2015 om 17:44

Maar vergeet niet dat het Twente stadion dan al vol zit.
Als je voor Twente bent snap ik dat je het probeert te vergelijken.
Maar ondanks het kampioenschap van Twente en de X aantal keren dat ze in Europa hebben gespeeld. Waar feyenoord niks gepresteerd heeft in die jaren.
Kan je ze nog steeds niet vergelijken.
En Twente zal ook niet daar komen.

Wij hebben fouten gemaakt als feyenoord.
En Twente heeft ook fouten gemaakt.
Maar hoe je alles terug leest etc zijn ze gewoon oliedom geweest.
gewoon eigenschuld

1 april 2015 om 17:44

Ik zou die bron nog ff nachecken. Want zoals het daar staat moet iedereen een seizoenkaart hebben om in het stadion te komen (m.u.v. Buffer- en uitvak). Maar ik zal het laten rusten, wordt anders zo'n "he said, she said" verhaal.

1 april 2015 om 18:25

Twente heeft ook 1 vd hoogste bezettingsgraad, veel hoge dan Feyenoord, dus vandaar.

1 april 2015 om 22:31

nee hoor die cijfers kloppen niet. Feyenoord heeft de hoogste bezettingsgraad.

2 april 2015 om 09:29

Hoezo kun je Feyenoord en Twente in godsnaam niet vergelijken.
Je doet net of ze nog steeds jaarlijks top zijn. Wordt wakker, dat is al decennia terug. Het zijn Ajax en Feyenoord die de dienst uit maken.

Dit is totaal geen aanval want ik heb respect voor Feyenoord, als organisatie tenminste. Maar telkens die Feyenoord supporters die hier interessant lopen doen over traditionele top 3 en Twente geen topclub blabla. Jullie voelen je wel degelijk bedreigd in die traditionele top3 van je anders halen niet alle supporters dit elk artikel weer aan.

Laat ons gewoon Twente zijn, wel of geen topclub. Dat jullie genieten van de huidige situatie dat blijkt. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd en vind het helemaal niet erg dat we een stap lager moeten beginnen. Groot verdieners eruit, talenten meer de kans geven. We hebben nog steeds een grotere begroting dan de clubs die meestrijden om de 4e plek, we hebben een groot stadion en geweldige supporters.

Ik heb wel vertrouwen in de toekomst

2 april 2015 om 09:38

Als je naar de seizoenskaartverkoop kijkt dus niet. Maar dat zegt niks over hoe druk het is in het stadion

1 april 2015 om 15:51

Ga je de knvb nou de schuld geven? Twente had ook met tijd kunnen krijgen, maar dat vonden ze niet nodig. Gewoon ontzettend dom gehandeld

1 april 2015 om 16:05

@staatsen.

Feyenoord hield zich gewoon aan het plan van aanpak en heeft ook niet bewust de regels omzeild om zo spelers aan te trekken.

Daarnaast hebben ze het ook niet mooier voorgesteld dan dat het was.

1 april 2015 om 16:27

Wat een realist die Van den Belt. Hij is alleen maar bezig om het verwachtingspatroon realistisch neer te zetten. Op die manier worden de supporters niet meer bedonderd door mooie woorden waar Munsterman zo goed in was.

1 april 2015 om 16:33

Supporters die hun kop in het zand blijven steken, gaan een enorme klap krijgen als er straks daadwerkelijk vergaande sancties worden opgelegd.

1 april 2015 om 16:46

Er is eigenlijk alleen een liquiditeit- probleem. Op de lange termijn staat de club er gewoon goed op. Als de Knvb dan in een hele korte tijd straf op straf gaat opleggen.....
Geef een club de tijd ipv gaan oordelen op een zelf ingediend ambitieus herstelplan.

1 april 2015 om 16:57

Nee, dat is niet het enige probleem.

Twente (lees: Munsterman) heeft de knvb voorgelogen en de regels van de knvb genegeerd.
Nu is de club opeens afhankelijk van de gunst van diezelfde knvb om niet serieus in de problemen te komen

1 april 2015 om 17:11

Nee, dat is niet waar. Twente heeft een eigen stadion in beheer, als enige club.niemand heeft zo'n stadion op de balans staan en dus is het niet vreemd dat er boekhoudkundig verschillen van meningen in zijn.
Net als de enorme groei die twente heeft door gemaakt. Dat kan niet zonder risico's. Toekomstige inkomsten zijn daardoor gewoon moeilijk in te schatten bv.

1 april 2015 om 17:24

Staatsen, gelukkig ben jij geen bestuurder van Twente, want dan was de club zo failliet geweest.

Het klopt namelijk wel wat Orwell zegt. FC Twente heeft bewust regels overtreden en de Knvb ook niet goed ingelicht over de financiële situatie, waardoor de Knvb plots erachter moest komen dat FC Twente niet een voorbeeldclub was, maar op het randje van een faillissement staat.

Hoe je erbij komt dat de club op lange termijn er goed op staat weet ik niet, want de club maakt al jaren structureel verlies dat door transfers gedekt moest worden (alleen in het CL-jaar maakte ze een kleine winst door de CL-miljoenen). De club moet drastisch bezuinigen als ze willen overleven. Er is dus helemaal nog geen lange termijn, want er moet een heel nieuwe strategie ontwikkeld worden om in de toekomst gezond te kunnen worden.

1 april 2015 om 18:30

Oa omDat ze in zeer korte tijd t stadion al voor de helft hebben afgelost !
Vergeet niet dat de licentie in gevaar is omdat de KNVB aan miereneuken is over de regeltjes en niet omdat ze failliet dreigen te gaan.

1 april 2015 om 20:08

onzin twente heeft de regels gewoon bewust overtreden dus moeten ze nu ook op de blaren zitten.
dankzij munsterman die hoe gek ook nog steeds door de supporters op handen word gedragen.
twente koopt een speler terwijl dat niet mocht en nam de boete op de koop toe en dan moet de knvb nu coulant na twente zijn, zal feyenoord leuk vinden die die speler niet kon halen omdat zij zich wel aan de regels hebben gehouden.
sterker nog ik wist al een hele tijd dat het mis zou gaan bij twente en heb dat ook een paar keer gescheven hier en toen werd ik uitgelachen en kwamen de reacties niets aan de hand nou ik kan je vertellen dat er nog een paar lijken uit munsterman zijn kast gaan komen want twente heeft echt helemaal niets meer behalve een stadion met een hypotheek erop

1 april 2015 om 20:10

ja het ligt aan de knvb zo kan je het ook zien

2 april 2015 om 00:59

Staatsen: laat je niet blinderen door de sprookjes van Munsterman. Het stadion is weliswaar deels afgelost (maar niet voor de helft), maar wel door nieuwe schulden aan te gaan. De totale langdurige schulden zijn namelijk nauwelijks afgenomen.

Daarnaast dreigt Twente weldegelijk failliet te gaan. Dat heeft helemaal niets met mierenneuken over regels te maken. FC Twente heeft een een slechte eigen vermogen én heeft vrijwel geen geld op de bankrekening. De club kan niet eens garanderen dat ze tot het eind van het seizoen de salarissen kan betalen en moet dus elke maand hopen genoeg inkomsten te krijgen.

Daarnaast heeft de club in de afgelopen 8 jaar maar één keer een sluitende begroting gehad (dankzij de CL-miljoenen) en voor de rest altijd transfers nodig gehad om de gaten te vullen. De club heeft echter nu veel transferrechten aan derden gegeven (doyen, sponsors, investeerders, Munsterman en Van der Laan zelf) en kan dat dus ook niet meer even op die manier oplossen. Ook is al de TV-rechten voor de komende jaren verkocht om maar op korte termijn genoeg geld binnen te hebben om niet direct failliet te gaan (twente had het geld niet meer om de rekeningen te betalen) en is wat uitstel gekomen. Echter moet de club de begroting de komende jaren dus maken zonder die inkomsten, want die zijn al verkocht.

En omdat Munsterman niet te veel wilde bezuinigen en hoopte dat er wel nieuwe inkomstenbronnen aangeboord konden worden (wat dus niet lukte) heeft men een veel te positieve plan van aanpak ingediend die dus absoluut niet gehaald kon worden. Dat is opnieuw dus financieel wanbeleid (je problemen niet serieus nemen) en daar straft de Knvb dus terecht voor, want de clubleiding bracht (er zit nu namelijk een nieuwe leiding) het voorbestaan van de club daarmee in direct gevaar.

Dat ze het stadion al deels hebben afgelost is leuk, maar koop je niet zo veel voor. Dat stadion is waardeloos als je je hachje moet redden, want een stadion zonder club is verlieslatend, dus geen enkele marktpartij die daar een mooie prijs voor wil betalen als de club dreigt om te vallen. Hiermee heeft Twente dus helemaal geen nieuw wapen. Door dat stadion dan af te lossen met nieuwe schulden los je dus niets op, want de rentelasten blijven dan. De club moet al elk jaar miljoenen aan alleen al rente betalen. Dat is een enorme last voor die club en die schuldenlast is door Munsterman opgebouwd om maar die club op te grote voet te kunnen laten leven, hem een legende te maken bij de fans en de financiële gaten te dichten en daarmee het wanbeleid te maskeren.

FC Twente is nu gewoon door de mand gevallen en nu blijkt maar hoe groot de problemen zijn bij de club. FC Twente staat nu echt op het randje en moet alle zeilen bij zetten om voort te bestaan. Niet voor niets is de club door de Knvb aangepakt (nog nooit eerder hoefde de Knvb zo hard te straffen) en zegt de club zelf ook als waarschijnlijk ook door de Uefa geweerd te kunnen worden als ze Europees voetbal zouden halen. En de Uefa weert clubs niet zo snel, dan moet je of je schuldig maken aan omkoping of doping (dat is dus niet het geval) of je kan niet aantonen dat je voldoende financiële middelen hebt om het seizoen af te kunnen maken (er dreigt dus een faillissement voor aanvang van het seizoen). De Uefa is namelijk helemaal niet zo streng als de Knvb en als zelfs de Uefa al geen licentie wil verstrekken, dan moet je het wel erg bont maken.

1 april 2015 om 17:16

Feyenoord kocht geen dure spelers terwijl ze in dat traject zaten, maar haalden een enkele transfervrije speler en de rest werd uit de jeugd voor de leeuwen gegooid. Is wel even een ander verhaal als dat je in de problemen zit en je koopt zodra je wat geld binnen hebt om uit de financiele malaise te komen gewoon weer spelers, omdat je een maasje in de regels hebt gevonden waardoor dat kon. Verder riep men vorig jaar nog met ik geloof een presentatie dat ze dit jaar alweer uit de zwaarste categorie zouden zijn. Kortom, niet alleen de Knvb heeft keer op keer een foute weerspiegeling van de zaken voor geschoven gekregen, maar ook de rest van Nederland. Munsterman heeft net zo lang gelogen en gedraaid totdat het niet meer te verdoezelen was en besloot toen maar de club in de steek te laten. Het ergste is nog dat hij voor veel supporters ook nog als een held weggaat.

1 april 2015 om 19:50

Dat zijn supporters die zo hunkerden naar het doorbreken van de hegemonie van Ajax, PSV en in mindere mate Feyenoord dat voor hen alles geoorloofd is. Een soort verkapt minderwaardigheidscomplex komt hierbij naar boven. Na de titel voor AZ groeide de hoop dat Twente dit kunstje kon nadoen. Daarbij zijn tukkers over het algemeen introvert en soms snel onder de indruk als een bluffer of blaaskaak uit het westen in beeld komt die het ze allemaal wel even zal laten zien. Munsterman heeft ook familie in de randstad en een wat andere inslag dan de doorsnee tukker. Factoren waarom men hem haast blind volgde. Plus die zogenaamde visie van hem. Ga op werkbezoek bij Bayern, Arsenal, Chelsea, Dortmund, Manchester united en kopieer deze concepten inclusief stadions en projecteer ze op je eigen club. Daar is niet zoveel visie voor nodig. Wel blufpoker en overredingskracht tov bescheiden tukkers.

1 april 2015 om 20:01

Wat hij mijns insziens gekopieerd heeft is het beleid van PSV onder Ruts en ploegsma. Dat pakte goed uit, waarna hij doorsloeg. Hetzelfde is met Van Raaij gebeurt.

1 april 2015 om 23:39

Ook dat zou kunnen. Maar denk niet dat hij zover terug in de tijd dacht, daar is zijn inhoudelijke historische voetbalkennis niet groot genoeg voor weet ik. Alleen moet je dan ook wel de omgevingsfactoren meetellen. Brabant heeft veel meer inwoners dan regio Twente. Daarnaast had Eindhoven grote industriële kracht Philips.

Als je het financieel niet op orde hebt wordt je sportief gepakt en heb je het sportief niet op orde dan wordt je financieel gestraft (nac voor het opstellen van spelers die niet speelgerechtigd waren). Dit is toch de wereld op zijn kop! Gewoon allemaal op sportief vlak pakken!
Reden: financieel kun je het spreiden over meerdere seizoenen en de sportieve straffen komt direct aan.

Ik vrees het ergste voor FC Twente.
Als ze dit seizoen niet failliet worden verklaard dan is het volgend seizoen het einde.
Wat een een bende en wat moet dit pijnlijk zijn voor de supporters.
Laten we hopen dat alles goed komt...

1 april 2015 om 15:43

Zo erg zal het niet zijn denk ik.
Maar ze moeten een behoorlijke jas uit doen.

1 april 2015 om 15:45

Waarom zullen ze FC Twente failliet laten gaan? Dan krijgen de schuldeisers hun knaken helemaal niet terug..

1 april 2015 om 16:05

Haha, als je zo kijkt, snap ik niet dat er ooit een bedrijf/club failliet gaat, als een schuldeiser er geen vertrouwen in heeft dat hij zijn geld krijgt, dan vraagt hij gewoon het faillissement aan hoor. Dit in de hoop dat hij in ieder geval een gedeelte van zijn geld krijgt.

1 april 2015 om 15:48

Nou neen, dat gaat niet gebeuren. Ze gaan gewoon serieus moeten snijden in de loonmassa, de duurdere spelers straks aan braderijprijzen moeten laten gaan en aanvaarden dat je een jaar of 5 in de grijze middenmoot zult zitten.

Twente heeft een eigen stadion en trekt behoorlijk wat publiek.

1 april 2015 om 16:12

Publiek wordt ook al minder, gemiddeld zit er nog maar 28.500 man, dat is al 1000 man minder als vorig seizoen, blijft Twente zoals nu de eerst 5 jaar in de middenmoot spelen dan ben ik bang dat er over 5 jaar nog maar 20.000 man zit.

1 april 2015 om 16:16

Kaf wordt van het koren gescheiden qua supporters. Misschien kan Twente daar op inspringen door goedkoper dagkaarten aan te bieden aan dagjesmensen die zondags een keer een wedstrijdje mee willen pakken.

1 april 2015 om 16:22

wandering,

Zo werkt dat niet. Het is niet omdat er nu 1000 man minder is, dat het de volgende 5 jaar terug 5000 mensen zal kosten.

Als je een businessplan opstelt, dan ben je altijd pessimistisch in je opbrengsten (of toeschouwers zoals hier) en dik je je kosten net wat aan.

1 april 2015 om 16:32

Klinkt leuk kaf van het koren scheiden, maar zoals koren het kaf nodig heeft om te groeien, heeft een club ook succes supporters nodig om te groeien.
Of Twente moet zeggen, dit is het en het wordt ook niet meer, ook goed alleen dan zitten ze in een (veel) te groot stadion, krijg je de Vitesse beelden, vind ik ook niets. Dan kunnen ze beter een gedeelte van de 2e ring eraf halen.

Maakt feitelijk geen verschil, maar het oog wil ook wat.

Wat betreft de dagjesmensen, zou kunnen hoor, maar willen de mensen wel komen als een kaartje 15 euro ipv 20 euro kost?
En als die al komen is dat alleen om te kijken waarschijnlijk, die zullen niet ook nog eens 10 euro uitgeven aan catering.

1 april 2015 om 16:41

Iedereen komt

Ben bang dat het wel zo werkt, denk niet dat er veel clubs zijn waar het toeschouwersaantal zo fluctueert als bij Twente, kom er al vanaf 1973 en heb de toeschouwersaantallen van 22.000 naar 8000 zien dalen en ook weer zien stijgen naar het topaantal van 29.600 van vorig seizoen.

Maar moet toegeven, ook van mij is het koffiedik kijken, heb een vrij pessimistische kijk als het Twente betreft.

Misschien wel uit zelfbescherming, kan het alleen maar meevallen

1 april 2015 om 16:54

Twente heeft juist verreweg de grootste groei van alle clubs in NL over de afgelopen 5 jaar. 1 van de weinige zelf met überhaupt groei.
Daarnaast hebben ze ook 1 vd hoogste bezettingsgraad van Nl.

1 april 2015 om 16:56

wandering,

Het Diekman is ook door de jaren heen telkens verkleint in capaciteit.

In de jaren 60 kon er 25.000 man binnen, in de jaren 90 nog maar 13.500.

Nu zit je met superb comfort in de De Grolsch Veste, je gaat niet zo zwaar terugvallen meer.

Supporters aanvaarden het wel wanneer de tering naar de nering wordt gezet.

Je zal met een minder kwalitatieve selectie voorspelbaar minder goede resultaten neerzetten, maar je kan nog steeds aantrekkelijk voetbal brengen.

Ach het zal wel wat succeso's kosten, maar die zijn er zo weer bij wanneer het terug wat aardig begint te lopen.

1 april 2015 om 17:02

@Staatsen komt misschien ook omdat de 2e ring in die periode is uitgebouwd, denk je niet? Feit is wel dat er in Twente een hoog percentage aan succesjagers waren, en nu heel veel mensen die er heen gaan omdat het zo slecht gaat (gevalletje egostreling, "kijk ik sta er wel als het slecht gaat", om vervolgens de club uit te kafferen). De sfeer in het stadion zelf is een stuk minder leuk, dat straalt er vanaf. Eerder was een thuispot een heerlijk uitstapje voor me, nu zie ik er soms zelfs tegenop. Dat allemaal vanwege het gezeik en gezeur om me heen, niet omdat het op het veld er net zo aan toe gaat als de kwaliteit van datzelfde veld.

1 april 2015 om 17:16

Dat komt oa ook door de uitbreiding, maar daar tegenover staat ook nog eens 1 vd hoogste bezettingsgraad ondanks al die uitbreidingen.

1 april 2015 om 17:35

Ik denk dat er weldegelijk een daling in supportsaantallen te verwachten valt. Dat zie je bij alle clubs als de resultaten verslechteren.

Bij Ajax zag je dat ook in de periode dat ze opeens in de subtop mee speelden in plaats van om de titel (de jaren rond de eeuwwisseling) en toen daalden de supportersaantallen van 48 duizend naar 35 duizend, om vervolgens na nieuwe successen weer terug te gaan naar 48 duizend.

2 april 2015 om 09:51

Superghost,

Klopt. Dat was in 2001 en 2002. Maar de slechte resultaten waren in 1999 en 2000. Toch zal er wel een verband zijn.

Dat is wel een merkwaardig zeer lage daling. Zeker voor een club met zo'n historie en met de Amsterdam Arena bieden ze toch wel een hoog comfort aan.

Wat ook wel kan, is dat de Amsterdam Arena toen nog niet zo lang in gebruik was. Een paar jaar eerder zijn er bij de verhuis meer dan dubbel zoveel nieuwe supporters bijgekomen. Ik vermoed dat die nieuwelingen de eersten zijn om af te haken wanneer het minder gaat.

Nu zit Ajax al wel wat langer in de Arena en dan zie ik zo'n harde daling niet meer gebeuren wanneer de resultaten minder zouden worden. De mensen zijn het nu immers al 20 jaar en langer gewend om elke 14 dagen te komen kijken. Die gewoonte is lastig te veranderen.

Maar is evengoed dan toch gevaarlijk voor Twente. Ook zij zitten immers nog niet zo lang in hun nieuw stadion.

Punten aftrek heeft toch helemaal geen zin, zo'n rare maatregel.
Zeker niet voor een club die nergens meer om speelt maakt dat geen bal uit.
Sportief straffen heeft naar mijn mening totaal geen zin. Symbool maatregelen.

1 april 2015 om 15:49

TV-gelden worden tegenwoordig uitgekeerd op basis van de sportieve prestaties van de afgelopen jaren, dus als Twente dadelijk een paar plekken lager eindigt door puntaftrek dan zullen ze daar financieel ook wel iets van merken. Verder zorgt het ervoor dat clubs die hun zaakjes wel netjes op orde hebben meer voorsprong of minder achterstand op Twente krijgen.. Daarbij, sportief straffen is misschien niet echt effectief, maar Twente nu een boete opleggen gaat de situatie daar ook niet verbeteren.. Een geschikte, harde straf is moeilijk te bedenken. Misschien een transferverbod?

Ik snap dat allemaal toch niet. De inkomsten, die zijn best bekend. De uitgaven ook.

Hoe kan je dan in godsnaam er zover naast zitten dat je in de rode cijfers zit?

Da's echt wanbeheer gestoeld op emoties en wilde veronderstellingen. Prutswerk gewoon.

1 april 2015 om 16:12

Dat is het hele probleem in de ogen van de supporters. Constant van deze berichten zonder er feiten en cijfers aan te verbinden. Nu hebben nog steeds geen idee hoe de vlag er werkelijk bijhangt. Dat die half stok hangt is wel duidelijk, maar inhoudelijk weten we helemaal niets. Ik vindt daarom ook openheid van zeken uitermate belangrijk. Dat daardoor lijken uit de kast komen is alleen maar goed.

2 april 2015 om 09:39

Hangover96,

Da's inderdaad een foute insteek. Europees voetbal, bekervoetbal, opbrengsten transfers en externe geldschieters die wel zullen toesnellen, dat mag je allemaal niet begroten.

Dat is te variabel, het kan allemaal noppes zijn.

Er zijn wel meer clubs die het toch doen en vroeg of laat lopen ze allemaal tegen de lamp. Dortmund ging zo bijna kopje onder. Die hadden een CL team, met CL lonen. De CL halen gebeurde toch altijd. Tot Club Brugge ze eruit kegelde in de CL voorronde. Het was bijna de doodsteek voor Dortmund.

Wat mij betreft mogen de licentiecommissies (en in héél Europa graag) daar wat strenger op toezien. Ze mogen niet aanvaarden dat clubs dit toch begroten. In min gaan mag, maar dan moet je het kunnen afdekken met je eigen reserves.

Als je dat principe zou hanteren, dan gaat geen enkele club nog failliet en krijg je een gezonder en eerlijker voetbal - zonder financiële doping.

moet twente nu ook het geld terugbetalen dat de top 5 elk seizoen mag verdelen ? het lijkt mij dat ze daar dus eigelijk geen recht op hebben .

Dus een maand na de vorige punten aftrek komt mogelijk de volgende punten aftrek er weer aan? Hehe, ik snap dat het slecht gaat maar meer dan een maand zul je toch wel nodig hebben om er gezond uit te zien. Deze meneer komt mij wel een beetje over als een paniek saaier. Al roept hij alleen maar "kan".

1 april 2015 om 16:48

Volgens mij was het doelstellingenverhaal al wel bekend ten tijde van de eerste puntenaftrek. Lijkt meer dat daar nu pas reactie op komt.

1 april 2015 om 17:20

Die puntenaftrek is twee keer voor een andere overtreding. Het een heeft niks met het ander te maken. Alhoewel, het heeft natuurlijk beide met Munstermans gelieg en gedraai te maken.

Munstermans aanstelling kun je helaas opsplitsen in 2 termijn: 1) waarbij hij Twente opbouwde tot een team die kampioen kon worden (zonder financiele fratsen) en 2) een termijn waarin grootheidswaanzin regeert en financieel ver boven de stand is geleefd.
Helaas doet periode 1 ons snel vergeten door de malaise waarin we nu zitten. Ook nu schetste Munsterman alles weer veel rooskleuriger en komen we opnieuw in de problemen doordat eigen gestelde doelstellingen niet gehaald kunnen worden. Lijkt wel of doelstellingen worden opgesteld met nattevingerwerk en de positiviteit van goeroe Ratelband.

Misschien ben ik daarom ook wel blij dat nu Van der Belt financieel de touwtjes in handen heeft. Een man die kritiek durft te geven en ons niet voorliegt over hoe goed het zou gaan. Realiteit is natuurlijk niet altijd leuk en we zullen wegzakken, maar stukken beter dan alle valse berichtgevingen in de afgelopen jaren.

1 april 2015 om 17:38

Periode 1 eindigde al toen Twente in de subtop terecht kwam. Periode 2 trad al in werking toen ze ook nog naar de top door wilden. Al ruim voor het kampioenschap maakte FC Twente al structureel miljoenenverliezen als je de transfers niet meerekent: er was toen dus al niet meer een gezond financieel beleid.

Van der Belt lijkt me ook een goede voor FC Twente. De toekomst zal uitwijzen of dat ook zo gaat worden, maar hij lijkt de situatie tenminste wel serieus te nemen en realistisch te zijn dat FC Twente weer terug zal moeten vallen naar de subtop.

Inderdaad, Jansen Joenite, geweldig dat er met Gerald van den Belt eindelijk iemand aan de touwtjes van FC Twente trekt die verstand heeft van het financieel runnen van een betaaldvoetbal club. Die daarbij ook beschikt over een gezond portie realiteitszin. Te lang heeft het oude bestuur van de club na het behaalde kampioenschap op een roze wolk en in dromenland geleefd. En zich laten verleiden tot het doen van onverantwoorde uitgaven.

Het probleem is natuurlijk wel dubbelzinnig. In het buitenland vinden we de meest schimmige constructies, en daar doen we niets aan, en in Nederland hebben we de Knvb die het braafste jongetje van de Uefa wil zijn.
Feit is wel dat ik denk dat FCT zichzelf keihard in de vingers heeft gesneden. Vorig jaar is de Knvb niet wakker geweest met dat trainersverhaal. Pas toen heel Nederland er over viel, schrokken ze in Zeist….maar toen had Munsterman al wel met een akkoord van de Knvb op zak. Dat was slim gespeeld. Alleen toen de Knvb ermee in het gedrang kwam, had Munsterman slimmer moeten zijn, en niet zo met die handtekening moeten gaan zwaaien. De Knvb stond voor joker.,……en nu zwaait de Knvb met de spelregels naar Fct….. payback time.
…en je moet zorgen dat de Knvb niets te zwaaien heeft…je moet je zaken gewoon goed voor elkaar hebben. Het probleem is het korte termijn geld. FCT kan niet zijn eigen plan waarmaken. Maar ik vind ook wel een beetje dat als de Knvb ziet dat Munsterman op een zijspoor is gezet, en er nu mensen zijn die keihard saneren, dat je dan ook de club iets positiever kunt benaderen als soort van beloning voor de goede weg die is ingeslagen.

Onderaan de streep blijft staan:
- Munsterman heeft iedereen voorgelogen, en ik vind het onbegrijpelijk dat hij nog in het stadion rond loopt. (Op moment van schrijven lees is dat Munsterman per direct opstapt, misschien wel een eis van de Knvb…wij willen wel praten, maar dan moet hij eerst weg)
- De rest heeft zitten tukken, misschien daarom tukkers?

…en de fans kunnen wel janken, en schamen zich de ballen uit de broek…en hebben er part nog deel aan…..

1 april 2015 om 17:31

Als deze weg daadwerkelijk ingeslagen wordt, komen er ook geen sancties meer. De 2 sancties waar het nu over gaat vloeien nog voort uit de fratsen van Munsterman. Dus dat zou nu wel na deze 2 sancties klaar moeten zijn. tenzij het nieuwe bestuur ook streken uit gaat halen. (wat ik niet geloof)

Wij NAC supporters kennen deze situatie maar al te goed. Na de derde plek en behalen van de EL (voorrondes) ging NAC ook boven haar stand leven door ene Dhr. Theo Mommers. NAC zit nog steeds in de shit door die acties. Ik hoop voor FC Twente dat het niet een NAC 2.0 verhaal word.

Wat een ellende dit. Dan maar een flinke jas uit maar wel attractief voetbal gaan spelen. Daarop kan nog veel winst geboekt worden. Ook voor het behoud van supporters. Van mijn part terug naar een begroting van 20 miljoen. Spelers huren en eigen jeugd voor de leeuwen gooien.en dan zo snel mogelijk weer naar de zwarte cijfers. En daarna, dat zien we dan wel weer.

Twente moet de beker winnen, dat gaat echt een slok op een borrel schelen. Redelijk veel startgeld en de supporters weer een moment om trots op ons ploegje te zijn, wat hopelijk toch nog heel wat seizoenskaartverlengingen opleren en dan zullen de sponsors ook wel aanblijven. Dan de dure spelers eruit en vol met de jeugd door en vooral geen jahanbaksjes kopen

En die Twentefans nog steeds volhouden dat ze de vrouwen, het tweede en een paar overbodige spelers lozen en dat het dan wel goedkomt.

1 april 2015 om 18:12

Inderdaad... 8 miljoen bezuinigen bij een aflopend seizoen is reeel. De eerder gestelde doelen waren dat niet op zo korte termijn.
Ik heb het hele verhaal je ooit volledig uitgelegd. Helaas gaf je daarna nooit meer thuis... zwakte

1 april 2015 om 19:46

Ik help het je hopen.
Maar ik ben bang als je al je smaakmakers moet laten gaan, wegens te duur, en er komt niets voor terug (wegens Cat. I) er een neerwaartse spiraal ontstaat:

Je supporters een klote seizoen voorschotelt, dus minder losse verkoop en minder seizoenskaarten het jaar erop
Lagere klassering, dus minder Knvb inkomsten
Minder aantrekkelijk voor sponsoren, dus ook in die hoek minder inkomsten.

Dat kan nog wel eens heel zwaar worden. Kijk naar mijn nickname, en geloof me als ik zeg; been there , done that, got the t-shirt.

Ik gun het jullie niet, maar Joop heet er een potje van gemaakt en waarschijnlijk gaat Twente nog jaren op de blaren zitten.
Dus koester de successen die hij Twente gebracht heeft, maar hij gaat nog vervloekt worden, de komende jaren.

1 april 2015 om 19:59

In de uitleg destijds toonde ik juist aan dat het niet per definitie nodig is om je smaakmakers (voor een schijntje) te verkopen. Mijn grote angst is echter wel dat sponsoren door het wanbeleid wegblijven.

1 april 2015 om 22:59

Jij hebt zonder enige twijfel in meerdere posten beargumenteerd waarom jij denkt dat het niet per definitie nodig is om de smaakmakers (voor een schijntje) te verkopen, maar dat is niet hetzelfde als iets aantonen.

Ik herinner me vele berichten van jou (en kan als moderator zelfs heel veel berichten terugzoeken), maar lees doorgaans vooral veronderstellingen waar heel veel op is aan te merken.

FC Twente zal er best in slagen om voor volgend seizoen een bezuiniging van 8 miljoen euro door te voeren, maar daarmee is de club echt nog niet uit de problemen. Van der Belt trekt niet voor niets aan de noodbel!

Als vd Belt dit al zo naar buiten brengt dan mag Twente idd met ieder scenario rekening gaan houden.

Iedere club komt wel eens in de financiële problemen, dat is geen schande. Feyenoord, AZ, Psv, Ajax etc. Maar het verschil is dat die clubs op tijd de alarm wekker af ging en men keihard aan de slag ging om de tering naar de nering te zetten. Bij Twente had dat afgelopen jaren al moeten gebeuren maar men sliep verder, haalde tegen beter weten in spelers als Tadic, Castaignios en Ziyech en droomde ondertussen fijn van van Munstermans geruststellende woorden.

Inktzwart, de toekomst van Twente. Omdat:

De enorme kosten van een "eigen" stadion de grootste molensteen zijn, nu en in de komende jaren;

Het onderbrengen van spelers ervoor zorgt dat verkoop de club véél minder opbrengt dan vroeger;

Het moeten verkopen van deze spelers de opbrengst nóg verder onder druk zet;

Het wegvallen van toekomstige televisiegelden nog meer druk zet op de komende begrotingen;

Het wegbezuinigen van de huidige smaakmakers de kwaliteit van het team zwaar onder druk zet;

Tegenvallende resultaten daardoor vanaf volgend jaar gaan leiden tot minder toeschouwers en sponsors;

Eventuele EL wedstrijden met een verzwakt team met een beetje pech meer kosten dan opbrengen.

Dat is de realiteit door het "beleid" van Munsterman. Opportunistisch, zeer riskant, volstrekt niet realistisch. Een ondernemingsplan en begrotingen die worden geregeerd door het woordje "als". En al die alsen vielen negatief uit. Zo'n optelsom overleef je gewoon niet. Want, pas op, wat er de komende jaren extra moet worden bijgestuurd zal moeten gebeuren vanuit een steeds magerder netto resultaat.

In een normale bedrijfssituatie zou al lang worden gepraat over het zelf aanvragen van het faillissement en alles inzetten op een doorstart. Wat voor veel partijen een ramp zou betekenen. ik ben benieuwd wanneer Twente met deze aanpak naar buiten komt.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren