Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajacied op de bank: ‘Dat ik hem niet laat spelen, is geen verlengde straf’

Laatste update:

Richairo Zivkovic beleefde vorig seizoen een stormachtige doorbraak in de Eredivisie, toen hij zich op zeventienjarige leeftijd in de basis speelde bij FC Groningen en uiteindelijk tot elf competitietreffers kwam. Na zijn overgang naar Ajax gaat het echter minder met de veelbelovende aanvaller, zowel bij zijn club in Amsterdam als bij het Nederlands elftal Onder-19.

/

Ajax-trainer Frank de Boer doet zelden een beroep op Zivkovic, die zijn wedstrijden vooral bij de beloften speelt in de Jupiler League, terwijl bondscoach Aron Winter het talent eerder al wegstuurde bij de Oranje-jeugd vanwege ‘ondisciplinair gedrag’. Vorige week kwam de Ajacied te laat voor de wedstrijdbespreking voor het duel met de leeftijdsgenoten uit Servië en werd Zivkovic buiten de selectie gelaten.

Tijdens de ontmoeting met Noorwegen Onder-19 (1-1) was de aanvaller wel weer welkom, maar Winter liet de belofte zaterdag negentig minuten op de bank zitten. Dat had echter niets te maken met wat eerder in de week gebeurde. “Richairo is een van de achttien spelers die ik tot mijn beschikking heb”, laat de coach weten aan het Algemeen Dagblad. “Dat ik hem niet laat spelen, is geen verlengde straf. We vonden dat hij in deze wedstrijd niet nodig was.”

Denk je dat Richairo Zivkovic gaat slagen bij Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zivkovic is veel te goed om elke week alleen maar bij Jong Ajax te spelen. Bewees dat vorig seizoen al bij Groningen. Had beter nog een jaar bij Groningen kunnen blijven, bij Ajax doet hij niks en bij Groningen zou hij basis staan.

30 maart 2015 om 11:02

Het is vooral te hopen dat hij mensen om zich heen weet die hem van goede raad voorzien. Ontsporen is heel gemakkelijk op die leeftijd, laat hij vooral zijn gezond verstand blijven gebruiken. Ajax had hem waarschijnlijk ook veel eerder in het eerste verwacht, maar blijkbaar was hij er nog niet klaar voor. Wat dat betreft hadden ze hem misschien inderdaad nog een jaartje kunnen verhuren aan Groningen.

30 maart 2015 om 13:16

Geen enkel moment heb ik écht het gevoel gehad dat Zivkovic zelf het echt oneens was met beslissingen. Ook niet echt sprake van conflicten, alleen bespeur ik soms dat hij het moeilijk vind te accepteren dat hij 'een stapje terug' heeft gedaan. Daarom denk ik dat de communicatie tussen kamp Zivkovic en Ajax duidelijk en oprecht is en dat hij, wanneer hij er klaar voor is, er ook écht klaar voor is. Wat je zegt, als hij koel blijft in zn kop, gaan we nog veel plezier aan m beleven!

30 maart 2015 om 13:26

Ik vond hem de wedstrijden die hij bij Jong Ajax speelde en die ik heb gezien, niet heel erg overtuigend en dwingend aanwezig.
Hij scoorde veel als eindstation van de aanval, maar voetballend stak hij er nauwelijks bovenuit. Af en toe zag ik hem aan de haal gaan met de bal zonder dat ik het idee kreeg dat een idee achter zat. Het is nog erg veel op intuïtie en snelheid bij hem.
Wat dat aangaat is het logisch dat hij nog even bij Jong speelt om wat meer functioneler en bedachtzamer te leren spelen bij Ajax. Er worden bij Ajax toch hogere eisen gesteld voor een spits dan bij Groningen.
En al met al is hij nog steeds een A-junior en komt zijn tijd waarschijnlijk nog wel.

30 maart 2015 om 11:04

Ik had eerder gelezen dat Ajax dit bewust had gedaan zodat ze Zivkovic konden omscholen van een counterspits naar een 'Ajax spits' (aanspeelpunt e.d. neem ik aan dan). Daarvoor zou die voorlopig dan wel zijn tijd bij Jong Ajax afwerken. Opzich wel een goede reden vond ik.

30 maart 2015 om 11:21

Een prima reden, waren het niet dat ajax zelf geen enkele ajax-spits in de gelederen heeft en ook helemaal niet meer dat spel speelt. Milik is een goede counterspits, Sigtorsson heeft niet de techniek van een ajaxspits en Schone is geen spits. Daarnaast spelen op de vleugels alles behalve typische ajax vleugelspelers. El Ghazi misschien nog wel een beetje, maar Kishna en Schone zijn dat niet, die halen niet zo vaak de achterlijn en slingeren de bal zelden goed voor (over Andersen en Sinkgraven als vleugels hoef ik het niet eens te hebben; dat zijn middenvelders). Ajax speelt dit seizoen ook met een lager balbezitpercentage dan voorgaande seizoenen, er zijn zelfs wedstrijden (feyenoord 2x) waar het balbezitpercentage onder de 30% valt, dan kan je een counterspits als Zivkovic toch perfect gebruiken?

30 maart 2015 om 11:24

Klopt, bij groningen in de spits is natuurlijk heel wat anders bij Ajax, niet alleen het niveau, maar ook de manier. Vind hem, ondanks zijn geringe aantal minuten in het eerste, toch een beetje tegenvallen. Verliest veel duels, is nog niet het aanspeelspunt wat gewenst wordt en is onzuiver in de passing. Toch is het een talent die staat waar hij moet staan met een neusje voor de goal waar in de toekomst echt veel plezier aan kan worden beleefd.

30 maart 2015 om 11:37

@ Baardgrasmus

Kishna is nu bepaald niet in vorm, maar is in vorm juist wel iemand die vaak de achterlijn haalt en/of een goede voorzet in de benen heeft, vandaar ook dat hij als linkspoot op links staat. Wat betreft Schone heb je 100% gelijk.

30 maart 2015 om 11:44

@ Baardgrasmus

Tja je zou hem in zulk soort wedstrijden proberen te gebruiken. Maar daar staat weer tegenover dat je juist met een fysiek sterke spits in zulk soort wedstrijden juist rust kan creeeren in een elftal omdat hij de bal bij zich kan houden. Dat deed bijvoorbeeld Pelle de afgelopen 2 jaar erg goed bij Feyenoord. Vasthouden, bijsluiten en op balbezit spelen.

Ondanks alles heb ik een beetje het idee dat Aron Winter ook niet helemaal weet waar hij mee bezig is. Als je met respect tegen Schotland zo speelt en gelijk speelt. En dan achteraf durft te bewren dat je geen goaltjesdief nodig hebt dan snap je er ook weinig van.

Er is vanuit Ajax ook nog geen enkele verklaring gemaakt over Zivkovic en zijn disciplinaire schorsing bij Jong Oranje. Maar het lijkt er ook wel een beetje op dat Winter het niet op Zivko heeft...

30 maart 2015 om 12:40

jm87, je hebt gelijk, ik bedoelde hem ipv El Ghazi.

30 maart 2015 om 13:08

Bergkamp, waar heb je het over? Zivkovic speelde 70 minuten tegen Schotland..

30 maart 2015 om 16:06

excuses, noorwegen!

30 maart 2015 om 11:26

Ach het is elke keer hetzelfde. Achteraf had hij beter bij Groningen kunnen blijven en als hij over twee jaar in het eerste van Ajax speelt is het achteraf goed dat hij snel naar Ajax is gegaan omdat hij op deze manier optimaal is voorbereid. Die jongen is nog maar 18, pas over een aantal jaar kun je een echt oordeel vellen.

30 maart 2015 om 13:13

Hij had helemaal niet beter bij Groningen kunnen blijven, iedereen die iets verder kijkt dan sec het niveau (JL of ED) begrijpt dat hij met een extra jaar Groningen nog steeds de counterspits was geweest die hij afgelopen zomer was. Hij wordt niet direct binnen 1 jaar van een counterspits een aanspeelpunt, maar hij maakt nu wel stappen die hij bij Groningen nooit gemaakt zou hebben. Waarom zou vd Looi hem onturnen tot aanspeelpunt als hij niet speelt met een aanspeelpunt? Die jongen doet bewust 1 stapje terug in de hoop er volgend seizoen 2 vooruit te zetten, maar goed, mensen denken sec in vandaag en niet in morgen en overmorgen.. En waarom zouden ze ook, het is veel te leuk om Ajacieden op de kast te jagen..

30 maart 2015 om 13:37

Wat een onzin! Alsof Groningen elke wedstrijd counter voetbal speelt!
Juist bij Groningen had hij kunnen groeien door elke week eredivisie te spelen, en nog belangrijker in Groningen kon en mocht hij gewoon fouten maken... Iets waar een jonge speler veel van leert en bij Groningen niet meteen onder grote druk komt te staan.
Dit is duidelijk een gevalletje veel te vroeg naar een grote club gegaan. En helemaal omdat hij al een vaste speler was in de eredivisie.
En los daarvan moet Ajax afstappen van die "Ajax" spits. Ze verkrachten spelers door ze op een manier te laten spelen die ze niet ligt. Zivkovic is een afmaker en geen echte meevoetballende spits. Hoessen daarin tegen kan goed mee voetballen alleen scoort geen enkel doelpunt....

30 maart 2015 om 13:51

Ja, want hij mag bij Jong geen fouten maken, die spelen namelijk voor de titel en totáál niet voor ontwikkeling.. Hou jij je nou lekker met je eigen clubje bezig en laat Ajax lekker haar eigen beleid bepalen.. Zou wat worden als Ajax hun beleid gaat aanpassen omdat een fan van een andere(!!) club het niet eens is met dat beleid, lachwekkend!

30 maart 2015 om 14:35

Owja je mag alleen commentaar geven op je eigen club... En alsof Ajax voetbalzone leest om beleid te bepalen... Nou grotere onzin heb ik dit jaar hier nog niet gelezen! Bedankt!

30 maart 2015 om 14:35

Ps ook heerlijke inhoudelijke reactie van je!

30 maart 2015 om 11:36

Stel necid kan niet blijven bij Zwolle, zou ik hem verhuren aan Pec. Aanvallend voetbal, 4-3-3, zeer goede trainer en zal hoogstwaarschijnlijk alles spelen. Win win situatie toch?

30 maart 2015 om 12:49

Dat is ook waar die jongen gefrustreerd over is, eerste voetballen in de eredivisie en dan ergens weggestopt worden bij Ajax. Begrijp Ajax ook niet, had hem dan gekocht en in Groningen laten voetballen, had het allerbeste voor zijn ontwikkeling geweest.

30 maart 2015 om 14:37

Vind het allemaal wel meevallen. Hij krijgt zijn kans nog wel, volgend seizoen gaat die liggende ijslander zijn transfer maken en kan hij tweede spits worden.

30 maart 2015 om 13:17

Ja, want Zivkovic heeft lekker veel aan 10-20 min invallen in de ED, véél meer dan aan 90 min spelen in de JL Ben ook niet blij met Siggi, maar ben wél blij dat Zivkovic nu gewoon zo veel mogelijk minuten speelt, het kijken naar Siggi zie ik als leergeld voor Zivkovic..

Ik heb het niet gezien om eerlijk te zijn. Weet iemand wie er dan in de spits stond en is die persoon aantoonbaar beter dan zivkovic?

30 maart 2015 om 11:00

Pelle van Amersfoort speelde, weet niet of hij aantoonbaar beter is dan Zivkovic, maar hij heeft dit seizoen wel vaker in de eredivisie gespeeld.

30 maart 2015 om 11:31

Van Amersfoort stond in de spits idd. Ik heb Zivko vorig jaar en dit jaar geregeld gezien en van Amersfoort was echt beduidend minder. Hij was zaterdag onzichtbaar, miste zijn enige kans (1 op 1 met de keeper op zo'n 10 meter recht voor het doel) en verloor alle duels. Zivkovic kan nooit minder zijn dan wat ik zaterdag gezien heb.

Ik moet wel zeggen dat zaterdag de eerste keer was dat ik van Amersfoort zag spelen. Hij zal vast wel leuke wedstrijden gespeeld hebben, maar tegen Noorwegen was het niet veel.

Ja dat is natuurlijk onzin. Een betere spits van zijn leeftijd is er niet in Nederland.

30 maart 2015 om 11:20

Beetje voorbarige conclusie. Zivkovic van vorig jaar bij Groningen was echt niet beter dan de Castaignos van Feyenoord destijds. Wel iets jonger nog geloof ik, maar niet beter. Ik was er toen ook van overtuigd dat hij de nieuwe spits van Oranje zou gaan worden, maar van dat geloof ben ik inmiddels ook wel afgestapt. Even afwachten dus.

30 maart 2015 om 11:47

@ Stefandefree

Zivkovic die op 17 jarige leeftijd 10 keer scoorde in slechts de minuten van 21 volle wedstrijden op eredivisie niveau. Zivkovic die op 18 jarige leeftijd topscoorder is van de jupiler league. Castaignos zat vol met potentie maar wilde dolgraag naar Milan om te mislukken. Het is onbegrijpelijk dat een spits met 10 eredivisie duels en 0 doelpunten (pelle van Amerfoort), en net zo oud is en een draak van een wedstrijd speelt mag blijven staan. En als je 1-1 tegen Schotland speelt en durft te beweren dat je geen goaltjesdief nodig hebt. Dan snap je er als trainer ook weinig van.

30 maart 2015 om 12:00

Alsof het resultaat gelijk staat aan de speelstijl.. Je kan met heel veel verschillende types spelers in de spits spelen, Winter koos gezien zijn team en de tegenstander voor een bepaalde tactiek, en omdat het een gelijkspel was geworden had hij per se voor een goaltjesdief moeten kiezen in plaats van bijvoorbeeld een aanspeelpunt? Wel heel simpel he..

30 maart 2015 om 12:29

@ Fgljn

Nee, niet alleen vanwege het gelijkspel. Alhoewel dat ook al een reden is om eventueel je spits te wisselen. Maar ook dat van Amersfoort dramatisch speelde, hij een 1 op 1 kans mistte, bij Heereveen ook niet blijkt te kunnen scoren. Daarnaast was hij volledig onzichtbaar en heeft hij vrijwel geen enkel duel gewonnen. Oftewel genoeg redenen om je spits te wisselen voor een ander espits.

Beste VZ! Zivkovic is ook nog niet gehaald voor Ajax1 dit seizoen maar voor Jong Ajax om te wennen aan een top club en het spelletje van Ajax....vandaar dat de Boer hem ook nog niet vaak gebruikt. Volgend seizoen zit hij gewoon bij de selectie elke wedstrijd.....dit was gewoon bekend aan het begin van het seizoen maar mensen vergeten dat wel eens....

30 maart 2015 om 11:09

Ik vind dat voor deze transfersom niet echt een goed argument. Ajax had Kolbeinn aan QPR moeten verkopen(Basel-beleid) en Zivko achter Milik. Je moet tegen betere spelers voetballen om jezelf te ontwikkelen en dat Ajax-systeem komt me nu echt de neus uit. Dat systeem levert niks aan aanvallend spel op.

30 maart 2015 om 11:26

Beste sta plaats....

Dan kan het systeem dan wel jouw neus uitkomen maar dat is nou net wat Ajax ook uniek maakt en er nooit van af zal stappen....misschien is het rendement minder als vroeger maar dan nog is dit de Ajax filosofie. Dit moet ook nooit verloren gaan.

30 maart 2015 om 11:50

Een filosofie van vroeger die ze wel uitdragen maar niet uitvoeren, zie Schöne. Het rendement in dit systeem is gewoon te laag en weinig attractief en Europees is deze ook achterhaald.

30 maart 2015 om 11:17

Klopt. Was begin van het seizoen al bekend dat ie niet direct voor de basis gehaald werd. Vind alleen wel dat de Boer hem nu wat meer speelminuten moet geven zodat ie 'er' effe aan kan ruiken...dat ie straks gemotiveerd de zomerstop in gaat om vervolgens Milik voorbij te knallen...

30 maart 2015 om 11:30

Dat vind ik ook! Terwijl Houtenbeinn Sigi maar blijft falen is dit ook het moment om deze man maar niet meer te gebruiken en meteen Zivkovic naar voren te schuiven. Maar ben bang dat we siggy nog gewoon tot eind seizoen zullen zien helaas

Volgens mij konden ze Zivkovic goed gebruiken die wedstrijd, U19 miste namelijk vele kansen waardoor ze uiteindelijk een mager gelijk spelletje over hielden.

Wat moet volgend seizoen de druk op deze jongen groot zijn zeg, het eerste jaar mocht hij wennen en doet hij het in de Jupiler League goed. Het tweede jaar moet hij er staan, terwijl de speeltijd dit jaar natuurlijk tegen viel. Wat als hij de eerste 5 wedstrijden volgend seizoen niet scoort? Dan heeft hij een jaar gewend en wordt hij vervangen om weer terug te keren naar Jong Ajax? Ik denk dat het beter was om hem dit jaar al vaker in te zetten, dat gezeur dat hij geen Ajaxspits is is onzin, want dat zijn Milik en Sigtorsson ook totaal niet, laat staan Schone. Ik vrees voor deze jongen, mentaal lijkt er het nodige aan te schorten en de druk is enorm voor volgend seizoen.

30 maart 2015 om 11:17

@ Baardgrasmus

Ik vraag me af waar je vandaan hebt dat hij er volgend seizoen 'moet staan'. Uiteraard zal hij wel meer kansen moeten krijgen en deze pakken, maar het is helemaal niet onrealistisch om te zeggen dat hij de eerste wedstrijden van het nieuwe seizoen niet in de basis zal beginnen. Zeker als Milik blijft. De druk wordt maar groter en groter omdat er bij veel mensen dit gevoel leeft, dat hij eigenlijk dit seizoen al bij het eerste had moeten zitten, en er daarom dus volgend seizoen helemaal moet staan. Maar die jongen is dan 18 of 19, welke speler van zo'n leeftijd 'moet' er staan? Precies, geen.

30 maart 2015 om 11:25

Nou, als hij volgend seizoen weer een jaar in de Jupiler League speelt dan kan je het toch rustig als een mislukking beschouwen. Ajax heeft miljoenen betaald, Zivkovic heeft in 2012/2013 al in de eredivisie gespeeld en dan zou hij daarna 2 jaar moeten wennen aan het Ajaxsysteem? Je kan je ook afvragen of een systeem waar een nieuwkomer een jaar blijkbaar voor nodig heeft om dat te doorgronden wel zo'n handig systeem is. Zeker gezien het feit dat de rest van het elftal het ook niet onder de knie lijkt te hebben.

30 maart 2015 om 11:33

Nee dat klopt helemaal, het zou zeker niet goed zijn als hij volgend seizoen weer in de JL speelt, maar ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Er is namelijk een nogal groot verschil tussen 'er moeten staan' en niet in JL spelen. Met er staan neem ik toch aan dat je bedoelt in de basis en scoren, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Lijkt me realistischer dat hij wel op de bank zit aan het begin en wellicht in de loop van het jaar in de basis komt, maar opnieuw is dit afhankelijk van Milik.

30 maart 2015 om 11:40

Ja uiteraard, en de concurrentie is ook belangrijk voor zijn ontwikkeling. Ik vraag me echter wel af of hij Milik gaat vervangen, die heeft ook niet de leeftijd om op een natuurlijke manier zijn plek af te staan aan Zivkovic.

30 maart 2015 om 13:40

Tja, dat is de keerzijde vd medaille, als je bij een topclub komt is er concurrentie. Zivkovic moet gewoon bewijzen dat hij beter is dan Milik, dán krijgt hij een basisplaats..

30 maart 2015 om 15:41

Sommigen als Bazoer en destijds Seedorf zijn op hun 18e zo volwassen dat ze er gewoon staan...

30 maart 2015 om 15:45

@ Frans-Side

Ja, uitzonderlijke talenten inderdaad. Om zoiets van Bazoer te zeggen is overigens wel wat voorbarig aangezien hij pas enkele weken in de basis staat, als hij nou of volgend seizoen een dip krijgt dan staat hij er niet meer dus het is even afwachten.

Ja, hij maakt wat fouten. Maar ik zie men hier op de site zó hard zijn voor alle jonge spelers die we tegenwoordig hebben. Men verwacht dat jongens van 17/18/19 al volledig volwassen zijn qua mentaliteit en gedachtegang. Ze moeten zich in een treingang ontwikkelen, omdat het anders gelijk probleemjongeren zijn. Newsflash: Niemand is hetzelfde, iedereen reageert anders op situaties. Daarnaast zijn deze jongens doorgaans nog aan het puberen. Welke achterlijke is er ooit mee gekomen om de norm te zetten bij deze jongens dat zij zich moeten profileren als volledig onafhankelijke volwassenen? Totaal niet realistisch, en dat moeten we van hen ook niet verwachten. Fouten horen erbij, ben je dan gelijk een probleemgeval? Nee, dan ben je aan het leren en aan het ontwikkelen. Laten we dit alsjeblieft ook koesteren, in plaats van alleen maar het negatieve in alles te zien. Wij zijn koning, keizer en admiraal in het afzeiken van onze eigen jongens. En waarom? Gewoon omdat het kan. Bah.

Wat flauw weer van VZ om te gaan roepen dat het met Zivkovic ook niet goed gaat bij ajax, alleen omdat dat goed uitkomt voor het artikel. De Boer doet weinig beroep op hem omdat hij voornamelijk in de JL speelt, en dat is omdat hij daarvoor gehaald is dit seizoen. Pas als hij volgend jaar weinig kansen krijgt kun je aan zijn kwaliteiten gaat twijfelen. Nu gaat het niet slecht, maar volledig volgens het plan wat ajax had en waarmee Zivkovic zelf akkoord is gegaan.

Wat betreft deze incidenten bij Oranje Onder-19, volgens mij valt dit laatste wel mee, en zeker als de coach nu zegt dat hij hem nu niet straft.

Zal volgend seizoen met Milik zat wedstrijden spelen, mits hij het "ajax systeem" onder de knie heeft.
Wel een fijn systeem, als ze een speler halen hebben ze altijd tot twee jaar nodig, om het zogenaamde ajax spelletje te kunnen spelen.
Gekke amsterdammers met hun belachelijke filosofie over balbezit/positiespel waar ze geen stap verder mee komen

Wat is een ajax spits??? Dat was altijd een spits due zowel kon scoren als mee voetballen. Milik en Sigtorson kunnen dit ook niet allebei. Ik ben er van overtuigt dat Zivkovic net zoveel doelpunten had gemaakt als deze 2 spitsen samen. Ik zeg verkoop Sigtorson en steek het geld dat je aan Milik uit zal geven in een nieuwe ervaren spits die Zivkovic bij de hand neemt en het niet erg vind om soms stuivetje te wisselen met hem.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren