Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Bartomeu verkeerd geciteerd: ‘Vilanova deed niets verkeerds’

Laatste update:
/

Josep Maria Bartomeu van Barcelona en zijn voorganger Sandro Rosell hangt een gevangenisstraf boven het hoofd in de fraudezaak rond de transfer van Neymar in de zomer van 2013. De openbaar aanklager eiste maandag een celstraf van twee jaar en drie maanden tegen Bartomeu en tegen Rosell zeven jaar en drie maanden. In totaal is een boete van liefst 62,6 miljoen euro geëist.

Rosell verzekerde dat er met de transfer van Neymar een bedrag van 57,1 miljoen euro was gemoeid. De clubleiding moest later, onder leiding van Bartomeu, toegeven dat door allerlei financiële constructies de werkelijke kosten tegen honderd miljoen euro aanliepen. De openbaar aanklager is van mening dat het totale transferbedrag uiteindelijk circa 150 miljoen euro zal bedragen. Door het transferbedrag bewust 'laag' te houden, zou de clubleiding talloze miljoenen aan belasting hebben ontdoken.

/

Cadena SER meldt vrijdag dat Bartomeu tijdens de rechtszaak in februari tot driemaal toe heeft bevestigd dat de beslissing van de overleden Tito Vilanova om Neymar eerder te halen, ervoor heeft gezorgd dat de transfersom hoger is uitgevallen. Bartomeu houdt volgens de radiozender vol dat hij niets te maken heeft met de transfer van Neymar en legt daarmee alle verantwoordelijkheid bij Rosell. Hij zou alleen de contracten hebben ondertekend en niet naar de inhoud hebben gekeken. De schuld van de fiscale fraude legt hij neer bij een advocatenkantoor.

De beslissing van Vilanova om Neymar een jaar eerder naar het Camp Nou te halen zorgde voor een extra kostenpost van 42 miljoen euro, zo verzekerde de hoogste sportbestuurder. Daardoor zag Barcelona zich ‘genoodzaakt’ om de daadwerkelijke transfersom en diverse contracten geheim te houden. Dat was voor de openbaar aanklager echter wel de reden om een onderzoek in te stellen.

/

Bartomeu en Rosell vlogen in februari 2013 naar New York, waar een zieke Vilanova een behandeling tegen speekselklierkanker onderging. De oefenmeester, die in april 2014 overleed, stelde dat de Braziliaan in de zomer van 2013 naar het Camp Nou moest komen. De bestuursleden gingen akkoord. Cadena SER meldt ook dat Bartomeu weliswaar beweert dat hij niets met de transfer van Neymar te maken heeft, maar dat hij wel aangaf honderd procent achter de komst van de Braziliaan te staan.

“Ik neem altijd David Beckham als voorbeeld”, zo zei hij tijdens de rechtszaak. “Ik wilde een mediagenieke speler, een speler die veel sponsors zou aantrekken. Spelers als Neymar hebben we nooit aangetrokken. Dat is niet alleen een voetballer, maar ook een mondiale ster”, zei de voorzitter van de club die Lionel Messi onder contract heeft staan.

Update 27 maart 18.32 uur - Bartomeu verkeerd geciteerd: ‘Vilanova deed niets verkeerds’
Josep Maria Bartomeu zou gesteld hebben dat wijlen Tito Vilanova verantwoordelijk was voor de (vervroegde) komst van Neymar, maar spreekt dat nu middels een officieel statement tegen. “Mijn uitspraken zijn verkeerd geïnterpreteerd. Ik zou de naam van Vilanova nooit door het slijk halen, want hij is enorm belangrijk geweest voor de club en vind het jammer dat ik verkeerd ben opgevat. Vilanova wilde hem graag hebben, maar heeft niets verkeerds gedaan. Hij is altijd een voorbeeld geweest voor iedereen binnen deze club”, aldus Bartomeu.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja, dan maar een dood iemand de schuld geven omdat die er toch geen problemen door krijgt

27 maart 2015 om 08:43

Als dit waar is, is het een slechte zaak als bestuurder om simpelweg te ondertekenen. Desalniettemin ligt de grootsche schuld bij Rosell. Ook een advocatenkantoor kun je niet de schuld geven, want die weten heus wel wanneer ze illegaal bezig zijn en zullen dat vast en zeker gemeld hebben voor ze deze constructie in gang hebben gezet.

27 maart 2015 om 08:46

Rosell is niet dood he..

27 maart 2015 om 20:31

Staat er ergens dat hij dood is dan? ..........

27 maart 2015 om 08:53

Bartomeu zegt dat hij de contracten ondertekend heeft zonder de inhoud te kennen. Hiermee denkt hij zichzelf vrij te pleiten. Maar in mijn ogen ben je verantwoordelijk voor alles wat je ondertekend. Daarom is je handtekening juist zo belangrijk. Dus voor Bartomeu geld: Gelezen of niet gelezen, hij is verantwoordelijk. Eigen schuld! !

27 maart 2015 om 09:05

dan ben je alleen nog maar meer schuldig. dat word nooit geaccepteerd in de rechtbank mag ik hopen want dan kan je onder heel veel uitkomen. zwak excuus en ik neem aan dat je straf daardoor alleen maar hoger uitvalt

27 maart 2015 om 10:22

Onbehoorlijk bestuur noemen ze dat, daar kom je niet zomaar mee weg

27 maart 2015 om 17:35

Nalatigheid is dat

27 maart 2015 om 10:08

Dat dacht ik dus ook. Lekker makkelijk, afschuiven op een dood iemand. En dan helemaal omdat hij daarna dan nog claimt dat hij niet heeft gelezen wat hij had ondertekend, en dat het aan Rosell en dat advocatenbureau ligt. Zolang het maar niet zijn schuld is...

27 maart 2015 om 11:40

Als we allemaal goed lezen kun je uit dit verhaal al opmaken dat Villanova Neymar er graag bij had en dat heeft gezegd. Met de gehele constructie en dergelijke had hij niets te maken, dat was ook niet zijn verantwoordelijkheidsgebied. Het is wel goedkoop scoren door deze titel te gebruiken, waarschijnlijk heeft Rosell dit alleen aangehaald in zijn verhaal hoe het bestuur deze beslissing heeft genomen en niet dat Villanova de beslissing nam, hij gaf alleen advies.

27 maart 2015 om 17:35

Idd. Vz zoekt natuurlijk lezers

27 maart 2015 om 16:05

Ik denk dat je het nog maar eens keertje moet lezen

Hoe schofterig kan je zijn om tito de schuld te geven!!! Natuurlijk wilde hij neymar snel hebben maar wie tekent, betaald en beslist?

27 maart 2015 om 08:56

precies, net of een trainer degene is die bepaald wat er betaald wordt en wie er komt, daar is hij mede verantwoordelijk voor maar niet eindverantwoordelijk...dat zijn de technisch directeur maar vooral de echte directeur/voorzitter van barcelona

schandalig dat ze nu over de rug van vilanova proberen buiten schot te blijven

27 maart 2015 om 09:33

haha precies, en Tito is alleen maar de trainer - uiteindelijk is hij niet diegene die de aankoopt ook daadwerkelijk inzet of maakt.

en dan dit; "bartomeu houdt volgens de radiozender vol dat hij niets te maken heeft met de transfer van Neymar en legt daarmee alle verantwoordelijkheid bij Rosell. Hij zou alleen de contracten hebben ondertekend en niet naar de inhoud hebben gekeken."

haha, dan ben je gewoon gigantisch en gigantisch dom! Dat je hedendaags de gebruiks voorwaarden niet meer leest okej, maar wanneer het gaat over een transfer van 50 tot 150 miljoen euro. dan lees je dat toch?

ik denk dat ik maar ga solliciteren bij Barcelona, aangezien ik die job veel beter kan.

27 maart 2015 om 09:38

Eens, iedereen ziet dat er hier op bestuurlijk niveau gegoocheld en gesjoemeld is.. Natuurlijk zegt een trainer dat hij een van de beste spelers het liefst zo snel mogelijk bij zijn groep heeft.. Wie zou dat niet willen? De keuze om dan een hogere transfersom te betalen licht bij de TD, niet bij de trainer.
Het enkele noemen van Tito's naam ivm met deze zaak is laag, laf en platvloers.

27 maart 2015 om 12:25

Oke ik walg ook van deze situatie, maar eerlijk is eerlijk, ik walg nog meer van de titel.

27 maart 2015 om 13:57

Precies, VZ laat het voorkomen of hij daadwerkelijk de schuldige is door deze zin als kop te gebruiken.

Als ik het artikel lees is het vooral veel gewurm om niet als schuldige gezien te worden. Erg laag om dat over de rug van een overleden ex-trainer te doen. Alleen contracten ondertekenen en de inhoud niet lezen is echt een heel slap excuus. Net als door een wens van je trainer meer geld uitgeven en daardoor jezelf "genoodzaakt" zien fraude te plegen. Wat een onzin.

Dit vind ik zo onrespectvol. Als je hangt betuig dan spijt van je daden dat de straf wat minder word maar ga niet iemand de schuld geven die niet meer kan spreken en dan zo herinnert word !.

Bartomeu geeft gewoon tekst en uitleg. Of het waar is valt te betwisten. Jammer dat Vilanova erbij betrokken wordt, maar als het zo is, dan is het zo.

27 maart 2015 om 08:46

Bartomeu zegt dat dat de beslissing van de overleden Tito Vilanova om Neymar eerder te halen, ervoor heeft gezorgd dat de transfersom hoger is uitgevallen. Lezen aub.

27 maart 2015 om 11:03

De naieve lezer ziet dit als een voor Tito belastend artikel.
Als je gewoon leest zie je dat hij niks fout heeft gedaan

Als dit waar is dan heeft Vilanova alleen gezegd dat hij een speler een jaar eerder wilde, wat is daar mis mee? Dat de voorzitters daarvoor moeten sjoemelen heeft toch niets met hem te maken. Hem treft geen blaam. Zoals gewoonlijk weer een titel van niks.

Schandalig dit, alleen de titel van het artikel al doet me walgen. Waarom schrijven jullie dit op deze manier VZ? Komop, dit mag best wat genuanceerder.

27 maart 2015 om 09:39

Schandalige zaak inderdaad, maar dat is toch geen fout van vz? De meest bizarre beschuldiging van het verhaal staat in de titel tussen aanhalingstekens, dat is toch niet zo vreemd?

27 maart 2015 om 09:46

Klopt, maar als ik zeg genuanceerder dan had VZ ook "schuld hoge transfersom Neymar wordt in inmiddels overleden Vilanova's schoenen geschoven", of iets in die richitng.

"zei de voorzitter van de club die Lionel Messi onder contract heeft staan."

Haha oke dan Voetbalzone. We waren het allemaal al even vergeten.

En tja, wie de waarheid spreekt zal vroeg of laat wel eens uitkomen. Maar dat Neymar zijn prijsje iets groter is dan gezegd word lijkt mij toch wel duidelijk. Anders blijft men er niet over speculeren.

27 maart 2015 om 09:00

Ook Voetbalzone is druk bezig met hun SEO zo te zien.

wat een schande weer bij die club. dat je trainer een speler eerder wil dat kan, maar hun hebben toch goedkeuring gegeven voor het doorgaan van de transfer voor die prijs en hun hebben vervolgens zo gehandeld. dan haal je een speler toch niet als die te duur is, en ik ben uberhaubt van mening dat je spelers die gedeeltelijk eigendom van sport bureau's al helemaal niet moet willen kopen, je betaalt als weze 35 miljoen euro voor 40% van de rechten en dan huur je hem in feite en daarna als dat bureau bepaalt nee we gaan weg dan kan je niks meer doen. dus rosell en Bartomeu zijn gewoon zelf schuldig en dan op deze manier de schuld bij vilanova in de schoenen schuiven is werkelijk schandalig. ik zou als familie van vilanova er direct een rechtszaak wegens smaad tegen deze figuren aan gooien,
blijkt maar weer wat voor walgelijke figuren er in de voetbal wereld rondlopen. figuren als rosell en Bartomeu maken de sport kapot. dat ze maar mooi lang vast mogen zitten.

27 maart 2015 om 18:08

Bartomeu zegt ook alleen maar wat zijn advocaten vertellen he... Als je het artikel leest beschuldigt hij tito absoluut niet en verteld hij alleen maar dat de prijs hoger waa omdat tito Neymar eerder wilde aantrekken...

27 maart 2015 om 20:59

ik zeg precies het zelfde maar dan nog is het zijn fout, hij heeft de goedkeuring gegeven voor de transfer en voor alle acties daarna is hij mede schuldig. maar wat hij zegt is wel sterk op de lijn van smaad, en daarbij een schande dat hij het zegt.

Schandelijk !! De man kan zich niet meer verweren dus leggen we de schuld bij hem.

Past wel perfect bij het karakter van de kwallen die Rosell en Bartomeu zijn.

Verkiezingen !! En snel !!

Voordat men weer op barca gaan haten, de meerderheid van de fans heeft het nooit op dit bestuur gehad en wacht al jaren tot ze oprotten. De spelers en de club blijven geliefd, maar dit bestuur heeft er een gigantische bende van gemaakt.

27 maart 2015 om 10:16

Voordat jij het gaat ontkrachten:
De meerderheid van de leden van Barca wou dit bestuur hebben, anders wordt je niet verkozen tijdens verkiezingen. Kortom: men mag best haten op barca in deze kwestie.

on:
Die bestuurder toch, zeggen dat hij gewoon ondertekend zonder naar de inhoud te kijken. Dan mag je hem daar ook voor gaan straffen imo, wat een kansloze actie.

Roflol. Wat een kolderieke toestanden in Catalunya. Rosell heeft er een puinhoop van gemaakt. En zijn mattie zit nu de boel bij elkaar te lullen om maar niet te brommen. Tito kan van alles gezegd hebben, de beste man is helaas overleden dus die kan niks meer beamen.

Hopelijk komen de verkiezingen snel in het camp nou. Dan kan het restant van Rosell's groepje opzouten. Wat een ironie, dat Sandro zijn voorganger beschuldigde van exorbitant onverantwoord uitgeef gedrag, om vervolgens zelfs die hele club binnen 6 jaar af te maken.

1 oud directeur en 1 huidige mogen brommen
1 jaar geen spelers mogen kopen
Grootste sportieve dip sinds laatste seizoen Rijkaard

Goed gedaan jongens!

Ik vraag me toch zeer sterk af, wat iemand bezield om belastingfraude te plegen, als je al multi-miljonair bent.
Erg ''bijzonder'' dat als je al gebakken zit tot ver na je dood, toch nog je eer, familienaam en je vrijheid op het spel te zetten voor nog meer centjes..
Diep triest.

27 maart 2015 om 09:33

Nielsws, dat heet hebzucht. Welcome to the real world! Kijk maar naar Uli Hoeness zit er ook wel warmpjes bij mag ik zeggen en die heeft ook met zijn belastingaangifte gesjoemeld.

27 maart 2015 om 09:39

Ja dat begrijp ik. Geld maakt geld en geld smaakt naar meer. Eigenlijk is het gewoon een soort van verslaving, langzaam maar zeker veroverd het een plekje in je primaire behoeftes, en stukje bij beetje slokt het alles waar je voor stond, staat, en was op, inclusief je hele omgeving. Ziek.

Lekker makkelijk om vilanova de schuld in de schoenen te schijven, die kan zich niet meer verdedigen. Hij was de trainer die hem eerder wou hebben, maar jullie hadden nee kunnen zeggen.
Schaam jullie je niet, om deze beschuldiging te doen, om ter wille van de familie van vilanova.
Echt respectloos dit.

Is weer zo zielig om de schuld in de schoenen van Titto te willen steken. Heel zielig. Titto kan wel willen, maar is niet hij die beslist of iets heeft ondertekend. Pfff, deze mensen zullen alles en iedereen mee in de put proberen te trekken die zij nog wel zelf hebben veroorzaakt. Ze zijn het slecht in de persoon zelve. Heeft geen ziel, want anders zou die al lang zijn opgestapt om de naam van FC Barcelona niet verder te besmeuren. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

Wanneer het lijkt dat hij niet dieper kan zakken, besluit hij een overleden persoon vde schuld te geven, diep triest.

het is toch wat die combinatie barcelona en belasting.. eerst messi en nu weer dit.. jammer van zo'n geweldig club. Dit soort verhalen hoor je dan weer niet bij Real.

Wat gebeurd er toch bij barca. Ik dacht altijd dat dat een eerlijke club was zonder rare streken en met mooi voetbal. Barcelona heeft dus het transferbedragrecord in hand Real niet. Niet dat het nog wat uit maakt die bedragen zijn toch al volkomen ridicuul.

Hihi daar in Catalonië zijn ze gewend om elkaar te naaien, elkaar in de rug te schieten nu doen ze het zelf bij een overledenen (rip)

Scheelt een hoop geld, een dooie de schuld geven...

Wauw er kan zo een boek uitkomen omtrent deze zaak.
Wat beroerd zeg hoe het er aan toe is gegaan (althans als ik alles zo lees).

En even serieus.. je bent voorzitter, en je tekent iets zonder de inhoud door te nemen?
Tsjah dat pleit je dus echt niet vrij hoor.

Vervelend dit voor de club.

Dan vraag ik mij toch serieus af hoe de andere toptransfers gefinancierd zijn? Ook met fraude, of zou dit wel allemaal netjes gegaan zijn?

En zou dit alleen bij Barca gebeuren of doet Real dit ook zo? Altijd al raar gevonden dat deze 2 alles kunnen kopen wat ze willen, en andere grote clubs niet

27 maart 2015 om 10:51

City, Chelsea, United en PSG kopen zeker niet voor schandalige miljoenen dan?

Ik vind dat er echt iets moet gebeuren met salarissen en hoge transfersommen dat het niveau weer een beetje gelijk komt.

Walgelijk om Vilanova hiervan te beschuldigen natuurlijk.

Best jammer dat er een paar van die rotte appels in het bestuur zitten (zaten) die heel Barcelona kapot maken.

27 maart 2015 om 11:10

Ze geven het advocaten kantoor de schuld en niet Vilanova. Dat lijkt mss zo door de titel, maar dat is voetbalzone beleid: clickbait.

Kan deze titel eens veranderd worden. Getuigt van geen respect naar Villanova toe. Met deze titel ben je opzoek naar sensatie en het is pure onzin dat Villanova verantwoordelijk is voor een te hoge transfersom voor Neymar. Hij heeft immers niet te maken met bestuurlijke zaken als dit. Ja hij heeft aangegeven dat hij Neymar het liefst zo snel mogelijk bij Barca wou, betekend dat meteen dat hij akkoord ging met alle illegale praktijken achter de schermen? Nee, volgens mij niet. Verder is er ook geen directe uitspraak door iemand gedaan, dus kan dit ook geen citaat zijn van iemand. Dus zet eens die pageviews opzij en probeer eens van een serieus artikel ook een serieuze uitstraling te voorzien. Als overal sensatie in wilt zoeken ben je niet goed bezig. Erg jammer dat VZ dit anders ziet, denk dat je met een titel als "Barca voorzitter mogelijk lang de cel in" net zoveel pageviews zou hebben.

27 maart 2015 om 11:48

Kijk misschien zegt die bestuurder het wel. Maar ik kon t niet direct uit de tekst opmaken. Denk niet dat Villanova gezegt heeft: ga dan maar een illegale manier zoeken om dit te bekostigen. Dit is puur en alleen op t bestuur af te leggen, de een zet t op en de ander helpt mee en knikt alleen maar ja.

Over lijken gaan.. triest

Menen ze dit nu echt? Iemand die overleden is de schuld geven van je eigen gemaakte fouten? Zij zijn toch echt de verantwoordelijke voor het geld en niet Vilanova. Wat erg dit! .

Lijkt me sterk dat Vilanova ook maar iets te maken heeft gehad met het financiële en administratieve aspect van de transfer. Erg vreemd dat ze het deze man in de schoenen willen schuiven.

Nou nou, wel heel makkelijk om Tito de schuld te geven. Bovendien neemt de club de beslissing om akkoord te gaan of niet.
Dat Barcelona mensen in het bestuur heeft zitten die klakkeloos tekenen is al erg zat. Zij zorgen ervoor dat Barca de dupe word van wanbeleid. Dat zie je met Neymar en het transferverbod wat nu opgelegd is.

Vilanova wilde hem alleen hebben. Wat is daar mis mee, erg sneu om iemand de schuld te geven die helaad overleden is.

Bartomeu heeft hem de schuld niet gegeven. Hij schuift de schuld af op Rosell.
Het enige dat ie heeft gezegd over Tito is dat deze hem heel graag wilde, waardoor ze ervoor gekozen hebben om Neymar een jaar eerder te halen (gezien Tito net als de rest van het bestuur juist Villa wilde verkopen), waardoor er een hogere prijs betaald is.

Die Spanjaarden weten wat aanpakken is.
In Nederland zijn er ook gevallen geweest oa met Ton Harmsen en Renze de Vries, maar dit krijgt toch wel een leuk staartje.
IIg een boete, dat is goed, kan de economie er ook wat mee.
Toch jammer zo'n grote club, maar goed, Milan heeft een dubieus verleden oa en Bayern met Uli Hoeness recentelijk ook, maar dat was dacht ik een privé actie..

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren