Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Bij uitfluiten van het Spaanse volkslied wordt de bekerfinale gestaakt’

Laatste update:

Barcelona en Athletic Club nemen het op 30 mei tegen elkaar op in de finale van de Copa del Rey, het bekertoernooi van Spanje. Vlak voor dit duel zal het Spaanse volkslied ten gehore worden gebracht in het nog aan te wijzen stadion en als de supporters het in hun hoofd halen om tijdens dit landslied te fluiten, dan wordt er mogelijk niet eens afgetrapt.

/

Met name Baskenland en Catalonië ijveren al enkele jaren voor een eigen identiteit. Toen Barcelona en Athletic Club in 2012 in de bekerfinale tegen elkaar speelden, klonk er tijdens het volkslied ook al een oorverdovend fluitconcert. Javier Tebas, de voorzitter van de Primera División, hoopt dat dat niet weer gebeurt. “Als er wordt gefloten, dan ga ik er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat de finale geschorst wordt”, zegt hij tegen AS.

“De hymne is een symbool voor een toernooi als deze. Hoewel de Copa geen onderdeel is van de Primera División, maken wij ons er wel ernstige zorgen over. We moeten ervoor zorgen dat het volkslied gewoon kan worden afgespeeld”, aldus Tebas. De Franse regering van voormalig president Nicolas Sarkozy wilde het uitfluiten van La Marseillaise, het nationale volkslied, in oktober 2008 ook al eens verbieden. Sportwedstrijden waarbij toch wordt gefloten, zouden worden afgelast, zo stelde de minister van Sport van Frankrijk destijds voor.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Speel het volkslied dan niet af, als je bang bent voor die fluitconcerten. Probleem opgelost.

En terecht! Schande! Als je tegen Spanje bent, tegen het Spaanse volkslied en identiteit moet je niet meedoen aan de Spaanse competitie of Spaanse beker.

13 maart 2015 om 21:56

Verdiep je eens in de geschiedenis van zowel Baskenland als Catalonie. Min of meer tegen wil en dank maken ze deel uit van Spanje.

En reken maar dat er zal gefloten worden en na zo een uitdaging om vooral niet te fluiten zal er nog luider dan ooit gefloten worden.

13 maart 2015 om 23:23

Verdiep je in de Spaanse geschiedenis als geheel voordat je dit soort uitspraken doet. Spanje is een verzameling van koninkrijken. Dit toernooi heet de copa del Rey, de beker van het koningshuis. Daarbij is een belediging aan dat adres dus ongepast.

14 maart 2015 om 14:10

Nee, want ze mogen hun eigen land toch niet hebben, dus ze horen gewoon bij Spanje

is gewoon meer dan terecht !
respect moet er zijn.

13 maart 2015 om 19:52

Respect voor wat? Ze willen helemaal niet bij Spanje horen maar ze mogen niet weg. Geen enkele reden om respect te tonen, zou niet weten voor wie of wat.

13 maart 2015 om 20:05

Respect voor de organisator van het toernooi waar ze maar al te graag aan meedoen misschien?

13 maart 2015 om 20:09

Niemand dwingt ze om mee te doen met dat bekertoernooi? Ga dan lekker met catelaanse clubs onderling een toernooi spelen. Zelfde geldt voor die basken.

14 maart 2015 om 01:27

Wat is de Spaanse beker zonder Barcalona ?

14 maart 2015 om 01:30

Ik snap niet waar al deze mensen waren toen Ajax doelbewust de finale met Zwolle saboteerde en daar geen respect naar de organisatie van het toernooi toonde? Ajax hoefde toch ook niet mee te doen aan het toernooi? Of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken?

Gewoon het volume wat omhoog doen bij een eventueel fluitconcert. De wedstrijd staken is meteen weer zo overdreven.

Waarom uberhaupt volkslied tijdens club wedstrijd

13 maart 2015 om 19:58

Omdat het het bekertoernooi is. Die heet ook nog eens de Copa Del Rey. Ofwel de beker van de koning. Vaak zijn de volksliederen ( zoals in NL) om het koningshuis te eren( indien er sprake is van een monarchie).

13 maart 2015 om 20:20

Bij heereveen is er volgens mij het friese volkslied bij elke wedstrijd in het abe lenstra stadion

maar om duudelijk te zijn, jullie lopen hier te zeggem dan speel je niet in de spaanse competitie dat is ook wat catalonie en baskenland proberen te doen on afhankelijk te zijn !.. dus ken je feiten en alles voor je wat zegt !

13 maart 2015 om 20:04

Catalonië en Baskenland willen inderdaad onafhankelijk zijn, maar het betreft hier een voetbalwedstrijd tussen FC Barcelona en Athletic Bilbao. Twee clubs die er veel belang bij hebben om met de Spaanse competities mee te doen en daarom zullen ze moeten accepteren dat er voorafgaand aan de finale van de Spaanse beker, het Spaanse volkslied gespeeld wordt.

13 maart 2015 om 20:13

Het gaat niet om de spelers van Fc Barcelona en Athletic Bilbao, maar om de fans. Spelers gedragen zich gewoon normaal zoals altijd.

13 maart 2015 om 20:20

Fans zijn toch ook onderdeel van de club? Dat Neymar niet gaat fluiten omdat hij een onafhankelijk Catalonië wil snap ik ook wel.

13 maart 2015 om 20:23

Ze breken de geluids installaties dan ook niet af. Ze fluiten er door heen. Misschien niet netjes, maar ook zeker niet strafbaar.

13 maart 2015 om 20:23

Klopt, maar ik dacht dat je de spelers bedoelde.

Ik ben van mening dat de fans mogen fluiten als ze willen. Het is een manier om hun mening kenbaar te maken.

Daarin verschillen we van mening. Agree to disagree

Slim om te zeggen! Nu wordt het vast niet erger..

Wat hoop ik dat het gebeurt, dan lacht iedereen Spanje gewoon uit...

13 maart 2015 om 20:30

Ik niet.

Allemaal de kerker in gooien en nooit mee vrijlaten. Ieder vorm van landverraad kei maar dan ook keihard afstraffen.

13 maart 2015 om 20:35

Wat is dat voor belachelijk gedoe.

Vrijheid van meningsuiting??

Kunnen we dan evengoed in terug in grotten gaan wonen.

13 maart 2015 om 21:11

Vrijheid van meningsuiting tot op bepaalde hoogte. Grotten argument is vreemd.

13 maart 2015 om 21:16

Als je mensen dwingt om bij je land te horen, dan is het logisch dat ze 'landverraad' plegen.

13 maart 2015 om 21:27

Nee dat is niet logisch. Baskenland en Catalonië zijn tegenwoordig gewoon onderdeel van Spanje punt uit. Iedere vorm van verzet direct neer halen.

13 maart 2015 om 21:47

Catalonië is tot ver in de 20e eeuw onderdrukt geweest, dan kan je niet verwachten dat ze zich verbonden voelen met Spanje.

14 maart 2015 om 15:28

Wat is dat voor onzin je zegt het zelf in de 20e eeuw andere koning andere mensen. Nu worden ze wel gewaardeerd en daar gaat het om.. De riffijnen in Marokko waren in de 20e eeuw ook enorm onderdrukt. Door een andere koning en andere mense. Ik ben ook een rriffijn (noord-marokkaan) . Ik voel me gewoon Marokkaans.

Gewoon een stil protest in de vorm van de supporters met de rug naar het veld toe en niet meezingen. Als uitfluiten niet mag, dan lijkt mij dit een goed alternatief. Niemand is verplicht het volkslied te zingen of er enige vorm van trots voor te laten zien.

13 maart 2015 om 20:11

Volkslied van Spanje heeft geen tekst, lijkt me dus sowieso moeilijk om mee te zingen.

13 maart 2015 om 21:15

Haha, dat wordt dan inderdaad moeilijk.

Hahaha juist een reden om het te doen. Goed nagedacht van die man wel. Keurig.

Fluiten lijkt mij redelijk respectloos en onnodig, maar zeker niet verboden. Sterker nog, het lijkt me achterlijk om het te verbieden. Een ieder die het verbieden wel goed vindt, moet misschien nog eens nadenken over wat hij vindt van de vrijheid van meningsuiting.

Baskenland/Catalonie - Spanje is eigenlijk een uitvergrootte versie van Friesland - Nederland.

14 maart 2015 om 01:35

Eigenlijk totaal voor geen meter niet. Zou het verhaal graag duidelijk maken, alles over de onderdrukking in het recente verleden zelfs nog. Maar ben erg lui aangelegd, dus Google is je vriend.

Natturlijk is het bluf. Iedereen zit wel te zeggen dat de Basken en Catalanen maar zelf een competitie moeten beginnen. Maar dat gaat de LFP nooit toelaten. Gewoon omdat Fc Barcelona te machtig is. Zonder Barcelona is de Spaanse competitie niks. Natuurlijk zonder Real ook niet voor dat ik aangevallen word. Als supporters het volkslied willen uitfluiten dan mogen ze dat doen zolang het niet uit de hand loopt.

13 maart 2015 om 21:14

Barcelona heeft de Spaanse competitie tig keer harder nodig dan andersom. Als Barcelona verdwijnt komt er een andere club voor in de plaats.

13 maart 2015 om 21:19

Geloof je het zelf? Als Barcelona, Espanyol, Athletic Bilbao, Real Sociedad de Spaanse competitie verlaten dan zakt die helemaal in elkaar. Barca en Bilbao zijn 2 van de grootste clubs van Spanje.

13 maart 2015 om 21:25

En als Barcelona de Spaanse competitie verlaat stort die club ook helemaal in elkaar. Denk aan jarenlang geen CL voetbal, minder televisiegelden, veel spelers die weg willen en minder spelers die naar Barcelona willen komen.

13 maart 2015 om 21:29

Genoeg grote clubs die resteren de competitie zal het wel overleven

13 maart 2015 om 21:42

De Franse competitie laat ze maar al te graag toe. Beide gebieden liggen ook tegen de Franse grens aan.

Als dit bericht ging over Rusland die dit zou verbieden of een of ander Arabisch of oosters land dan waren de reacties hier, en in de media in general vast en zeker niet zo mals. Wat een idioot is die Tebas. Wie denkt hij wel niet dat ie is. Ik maak zelf wel uit of ik fluit of niet. Wat voor belachelijke acties zijn dit? Je kunt mij niet verbieden te fluiten. Dit is toch zeker geen Noord Korea!? Barcelona en Bilbao Libre!

'Baskenland en Catalonië ijveren al enkele jaren voor een eigen identiteit'

Ik denk serieus dat dit de meest absurde omschrijving is die ik ooit van deze situatie gelezen heb.

14 maart 2015 om 01:38

Ik las net nog dat het de situatie Friesland/Nederland uitvergroot was. Maar daarna komt inderdaad die uitspraak.

14 maart 2015 om 03:22

Het artikel is inmiddels aangepast, zie ik. Ik vertrouw erop dat de schrijver van die bewuste zin zijn werkplek heeft mogen ontruimen.

Als je provoceert krijg je een reactie terug. Dat is simpel. Verwacht niets anders zou ik zeggen of speel het lied niet af als je bang bent dat er een paar man gaan fluiten en je het feest voor 1 van de 2 partijen persé wilt verstieren. Als mensen willen fluiten dan zijn ze daar vrij in, niet gaan dreigen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren