Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Vier Eredivisieclubs vanwege financiële problemen in Categorie 1

Laatste update:

NAC Breda, FC Twente, PEC Zwolle en FC Dordrecht zijn door de KNVB ingedeeld in de zogeheten 'Categorie 1'. Dat houdt in dat zij onder verscherpt financieel toezicht staan van de voetbalbond en moeten werken aan financieel herstel. Zij dienen een plan van aanpak te presenteren, dat moet dienen als leidraad. Wanneer de clubs daarvan afwijken, volgen sancties. FC Twente ondervond dat onlangs al en kreeg drie punten aftrek.

/

Naast de vier Eredivisionisten, zijn ook de Jupiler League-clubs De Graafschap, Fortuna Sittard, Roda JC, RKC Waalwijk, NEC, VVV-Venlo en FC Den Bosch in Categorie 1 ingedeeld. Volgens bestuurssecretaris betaald voetbal Mark Boetekees toont dat aan dat het betaald voetbal het 'financieel gezien niet gemakkelijk heeft'. "Clubs hebben de afgelopen jaren hun uiterste best gedaan om de lasten te beperken, maar tegelijkertijd constateren we dat de inkomsten in het betaald voetbal onder druk staan."

Ajax, SC Cambuur, Go Ahead Eagles, Heracles Almelo, PSV, sc Heerenveen en Feyenoord hebben hun zaakjes volledig op orde: zij zijn ingedeeld in Categorie 3. Hetzelfde geldt voor Almere City FC en FC Oss uit de Jupiler League. De overige clubs uit het betaald voetbal bevinden zich in Categorie 2.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Clubs misschien niet meer verplichten 18 contract spelers

12 maart 2015 om 13:51

18 spelers is niet het probleem, het salaris is te hoog

12 maart 2015 om 13:51

Waarom niet? Je moet wel een beetje een fatsoenlijke selectie op de been kunnen brengen als je eredivisie wil spelen. Bovendien heeft Dordrecht bijv. al 25 (eerste) selectiespelers, dus daar ligt het probleem echt niet.

12 maart 2015 om 13:59

NAC mocht de Zeeuw geen amateur contract geven, is toch ook onzin als die er wel mee akkoord gaat.

12 maart 2015 om 14:12

Dat is gewoon logisch. Spelers mogen alleen nog onder contract worden aangetrokken na het sluiten van de transfermarkt, dat is al jaren zo.

12 maart 2015 om 14:18

Is jaren zo, dat bedoel ik dus. De Knvb blijft hangen in hun oude traditie, terwijl ze ook eens moeten kijken naar het belang van de clubs. Dat betreft heeft de Knvb nooit meer echt geschaafd aan de besluiten van begin jaren 90. Soms moet je eens dingen durven aan te passen.

12 maart 2015 om 15:36

De zeeuw mag wel een amateurcontract krijgen. Maar niet buiten de transferperiodes en dat is alleen maar goed.

12 maart 2015 om 16:44

@ reservebankje: weet je waar BVO voor staat? (dat is NAC toch?) Betaald Voetbal Organisatie.

Dus betaald. Dan zou je dus als BVO uit principe al een speler geen amateurcontract moeten kunnen aanbieden. Afgezien van wellicht jeugdspelers.

12 maart 2015 om 13:58

Als je al niet achttien contractspelers kan betalen beter dan helemaal stoppen met profvoetbal.

12 maart 2015 om 14:49

Ik weet niet wat jij denkt. Maar die 18 spelers heb je ook echt wel nodig. Anders sta je straks met te weinig spelers op het vel, of 16-jarigen.

Hoe toevallig dat er een straf kan worden opgelegd door Mark Boetekees

12 maart 2015 om 17:16

Hij zou eigenlijk bij de Uefa moeten werken met zo'n naam

Misschien moet de Knvb eens kijken waarom dit zo is. Ik kan er wel een verklaring voor vinden. Teveel Bvo's in Nederland. Eredivisie naar 16 en jupiler league naar 16 of 18. Er word teveel in 1 vijver gevist kwa sponsoring spelers en etc... Ook wat Piethein zegt, de max van 18 contract spelers is voor sommige Bvo's te veel. Willen we na een sterkere gezondere Eredivisie, zou de Knvb eens anders moeten kijken.

12 maart 2015 om 14:02

Op het moment dat je geen 18 spelers kunt vinden behoor je ook niet betaald voetbal te spelen.
11 man in het veld, dan heb je 2 reservekeepers, dan heb je nog 5 veldspelers die wissel moeten staan. Oftewel bij blessures kan je je bank nieteens vullen.

12 maart 2015 om 14:07

Het probleem is, dat veel van die spelers dan liever in de Topklasse gaan spelen. Vaak voor betere bonussen en drukkere wedstrijden. Knvb moet eens ten rade gaan, wat ze zelf willen. Als je zo doorgaat, zal er straks een Jupiler League zijn met alleen maar Jong teams. Begrijp me niet verkeerd, maar de Jupiler League betaald niet goed en menig Top Klasse speler krijgt gewoon een goeie baan aangeboden erbij naast. Waar kies je voor? Ik voor die Baan en over het algemeen leukere wedstrijden.

12 maart 2015 om 14:23

laten we er eerst eens mee beginnen om die tv gelden eerlijker te verdelen . in de pl is het een beetje beter geregeld . dit stukje heb ik ergens anders vandaan : " In de Premier League wordt de helft van de binnenlandse televisie-inkomsten en de volledige som van de buitenlandse opbrengst verdeeld over de twintig deelnemende teams. Vervolgens wordt 25 procent van de binnenlandse tv-gelden verdeeld naar de plaats waarop een team eindigt. Bij de verdeling van het laatste kwart wordt gekeken naar het aantal wedstrijden dat live op de Engelse televisie is uitgezonden. " dat is eerlijker dan hoe de top5 in nederland de andere ploegen het mes op de keel zet .

12 maart 2015 om 14:06

Eerder 20 clubs in de eredivisie. 2 extra clubs die meer omzet maken door in een betere competitie te spelen. Meer spelers maken kennis met het hogere niveau, meer reservespelers van de Top kunnen ervaring op doen bij de lagere teams.

12 maart 2015 om 14:10

Dat gaat juist tegendraads werken. Competitie vergroten, zou je meer clubs als Dordrecht (met respect) in de comp hebben. De grotere clubs zullen meer geld genereren en daardoor betere spelers kunnen aantrekken. Als je nu alle clubs de spelers op een berg gooit, en je zou er 18 per club een contract geven over 16 clubs, dan zou je betere selecties krijgen, dan als je 20 clubs hebt. Dus dan zouden niets zeggende spelers een contract krijgen, om aan de 18 te komen. Dus meer heeft geen zin.

12 maart 2015 om 14:25

Nec, Roda JC, Sparta, De Graafschap en nog wel een paar clubs kunnen het gewoon aan om Eredivisie te spelen op financieel gebied. Dordrecht is gepromoveerd omdat zij een geweldig jaar hebben gedraaid, met een begroting die zelfs in de Jupiler League laag te noemen is. En die uitdunning waar jij over spreekt heeft geen noemenswaardig rendement. Dan gaan de beste 2/3 spelers van Dordrecht en Excelsior naar NAC en GAE bij wijze van. En vervolgens speel je nog minder wedstrijden. Nederland is juist sterk, omdat talenten doorbreken. Als er 40 spelers extra een kans hebben zich te bewijzen op hoger niveau kan het resultaat alleen maar oplopen. Dit is allemaal natuurlijk ook speculatie o.b.v. mijn mening, maar ik vind dat toch logischer dan jouw voorspelling.

12 maart 2015 om 14:26

dan krijgen de ploegen nog minder want die top5 heeft het zich mooi geregeld , die mogen met z'n 5en 50 procent van de tv gelden verdelen . competitievervalsing is het .

12 maart 2015 om 14:08

Genoeg ploegen die wel overeind blijven en bewijzen dat het wel kan. Een club als FC Oss komt uit een kleine stad, veel profclubs om hen heen, notabene recentelijk gedegradeerd naar de Topklasse. Toch blijkt die club wel te kunnen overleven en financieel de zaakjes op orde te hebben.

Ik zie een groter probleem bij de vele lucht fietsers in de voetballerij. Zoals bij Twente waar nu blijkt men beeld te veel hooi op de vork te hebben genomen. Of NAC waar men deze winter even een half nieuw elftal haalt terwijl die geen geld hebben. Bij PEC heb ik ook mijn vraagtekens. Blijkbaar zitten die financieel ook niet goed, maar wel Necid halen en geen spelers verkopen.

Bij veel clubs is er (nog steeds) geen besef dat je niet meer kan uitgeven dan er binnen komt. Jan Smit legde het is SV goed uit, zo veel club bestuurders bezwijken onder druk van fans, media en sponsors. Daar ligt het probleem.

12 maart 2015 om 14:13

Necid is gehuurd.
Verder heeft PEC zelf Mahmudov en Labylle verhuurd en is in de winterstop het contract van een Griek ontbonden.

12 maart 2015 om 14:15

Heb je een punt, maar vergeet niet, dat als je meerdere clubs hebt er meer verspreid word. Ook de vrijdag avond is voor sponsors minder interessant dan een zondag middag. De Topklasse heeft bij veel clubs meer geld dan bij de Jupiler Club. De Jupiler put uit de overgebleven spelers van de eredivisie en de onderste van de eredivisie. Haal je de onderste 2 teams weg, blijven de betere in de eredivisie, waardoor teams betere selecties krijgen en meer geld.

12 maart 2015 om 15:49

Basenparen,

Er is niet alleen die druk, het is ook dat ze gewoon te emotioneel besturen. Het zijn meestal zelf supporters van en regeren met het hart en niet het verstand.

Wat mij betreft mag het allemaal wat transparanter én strenger.

Een bankgarantie eisen voor het seizoen start, dit om de belangrijkste kosten te dekken. Krijg je geen bankgarantie dan stinkt het potje.

Ook zouden ze een sluitende begroting moeten indienen en verplicht moeten zijn om winst te maken. Geen winst? Degradatie.

We kunnen en mogen dat eisen. De steden en gemeenten in Nederland hebben de afgelopen 20 jaar 1,5 miljard euro in de bodemloze put van het voetbal gestopt. Geld dat voornamelijk naar de veel te dure lonen van de heren spelers is getrokken.

12 maart 2015 om 16:58

Ja, er zal vast een constructie zijn bedacht waardoor het heel logisch is dat PEC zo'n dure jongen alsnog een half jaar kan huren. Maar hoezeer ik PEC ook een sympathieke club vindt die an sich het heel goed heeft gedaan door met goed voetbal vanuit de JL nu een vaste waarde in de Eredivisie te worden, denk ik dat PEC nu op een kritieke fase zit. Financieel staat het dus er slecht voor. !en kan nu slim doen, het huidige sportieve succes te gelden maken, enkele talenten voor goed geld te verkopen nu ze goed in de markt liggen en daarmee de financiële positie te versterken en de komende jaren een kleine st terug te nemen en de komende jaren genoegen te nemen met een plek in de middenmoot en vandaar uit weer verder bouwen. Of men gaat nu met alle risico's van dien toch richtingndr subtop terwijl dat financieel niet te verantwoorden is.

12 maart 2015 om 17:03

Eigenlijk zou men bij de Knvb er goed aan doen om zich af te vragen waarom er meer geld wordt geïnvesteerd in de Topklasse als in de JL. Blijkbaar is er wel geld, maar is het niet interessant om dat te investeren in de JL.

Al vraag ik je af of dat echt waar is hoor. Het is vooral interessant in de Topklasse omdat spelers daar een baan hebben en met voetbal een leuk zakcentje verdienen. In de JL zitten toch grote clubs als Sparta, de Graafschap, Nec, Roda, Mvv, Volendam met ieder toch de nodige fans en sponsoren.

12 maart 2015 om 17:09

Lang niet altijd zijn het supporters. Sterker, meestal zijn het geen supporters. Vaak zijn het zakenmensen die via via betrokken raken. Eerst als raltie, dan sponsor en vervolgens een functie bij de club. Meestal kunnen zij niet wennen aan het voetbal wereldje.

Waar je die anderhalf miljard vandaan haalt weet ik niet. Vaak spelen clubs ook een maatschappelijke rol waardoor zij soms ook terecht geld vanuit de overheid krijgen.

Ik zie wel graag dat clubs hun begroting vooraf moeten laten toetsen door de Knvb die een aparte afdeling moeten maken om de financiën TR controleren. Clubs moeten ook een financiële buffer opbouwen zodat zij ten alle tijden het seizoen moeten kunnen vervolmaken. Winst maken id niet het doel van een profclub, als ze maar geen structurele verliezen draaien.

Maar wat betreft transparantie loopt Nederlaaand voorop, juist door datgene wat in dit artikel wordt beschreven. Wat dat betreft is het in veel andere landen nog een stuk ernstiger waar zwart geld een veel grotere rol speet.

12 maart 2015 om 14:29

Minder??

Nou ik weet nog net niet of dat wel zo zal gaan uitpakken.

Alle competities met minder dan 18 zijn nou niet bepaald sterk te noemen, sterker nog, het stelt helemaal niks voor. (met als uitzondering Rusland misschien en Belgie)

Kijk naar Schotland, Ierland, Oostenrijk, Noorwegen en ga maar door.

Ik snap waarom jij het wilt en het klinkt ook best als een idee.
Alleen of het in de praktijk zo zou gaan werken? Ik weet het niet.

12 maart 2015 om 14:43

Ten eerste wil en hoef ik het niet. Alleen waarom ik het zeg, is dat het gewoon problemen geeft dat we te veel Bvo's hebben. Kijk na de hoek Tilburg Breda Waalwijk Roosendaal Dordrecht, clubs die dicht op elkaar zitten / zaten. Nu is RBC weg, maar nog kunnen clubs als NAC RKC hun hoofd niet boven water houden, dat betekend simpel weg gezegd, of ze doen iets goed fout, of de sponsoren blijven weg, of er is simpelweg te veel keus. Zelfde zie je bij Doetinchem Arnhem Nijmegen Groesbeek Apeldoorn Wageningen Deventer, allemaal clubs in een vrij klein gebied die problemen hebben gehad, terwijl topklassers als de Treffers en voorheen topklasse Achilles betere sponsoring hadden in de topklasse. Ze vissen allemaal in het zelfde vijvertje, kwa talenten en kwa sponsors als kwa supporters. Nu gaat de Knvb clubs straffen, terecht natuurlijk, maar ze kunnen zelf ook eens gaan nadenken, waarom er zoveel problemen zijn. En wat ik opper is een idee, waardoor je betere verdeling hebt. Ik kan er ook niet bij, dat de Knvb nooit eens nadenkt, wat zware tijden als crisis inhoud. Tevens word de competitie wel aantrekkelijker met 16 clubs. Er zullen minder wedstrijden zijn als tegen Dordrecht (respect, maar om het stadion alleen al). Er zullen meer concurrerende teams tegenover elkaar komen te spelen. De gaten kwa punten zullen niet al te hoog meer worden, omdat er al 12 punten vervallen voor clubs. Een kul argument van kijk om je heen, naar comp met 16 clubs is onzin, want zijn ook mindere voetballanden in de historie.

12 maart 2015 om 15:35

@reservebankje: Dat rijtje van Doetinchem, Arnhem, Nijmegen, Groesbeek, Apeldoorn, Wageningen en Deventer dat je noemt beslaat een heel groot deel van Nederland, dat is geen klein gebied. Daarnaast is er geen profclub in Groesbeek, want Achilles'29 is nog altijd een amateurclub die bij wijze van proef in de Jupiler League mag meespelen.
Daarnaast zijn Agovv en FC Wageningen al weg, dus dat probleem is allang verleden tijd en slaat dus niet neer op de huidige competitie.

2 profcompetitie van 18 clubs kan prima. Sterker nog: er zijn er eigenlijk meer, want in de Topklassen gaat net zoveel geld om als in de Jupiler League. Dat kan dus makkelijk.
Wat het echte probleem is, is dat er gewoon wanbestuur is geweest bij een aantal clubs. Kijk maar eens goed naar het rijtje die in categorie 1 zitten: bijna allemaal clubs die financieel wanbeleid hebben gevoerd. Alleen FC Dordrecht heeft dat niet gedaan, maar had een domme fout in de ingeleverde begroting staan, waardoor het in categorie 1 is ingedeeld, terwijl het eigenlijk in categorie 2 thuis hoort.

Dat een competitie van 16 aantrekkelijker wordt ben ik het helemaal niet met je eens. Je roept namelijk wel makkelijk dat er dan minder wedstrijden tegen kleinere clubs worden gespeeld en dan meer tegen grotere clubs, maar dat is dus niet het geval. Er wordt dan namelijk gewoon minder gespeeld (of wil je serieus het gedrocht van de Belgische competitie overnemen, waarbij de nummer 1 in de reguliere stand met lege handen komt te staan en de nummer 14 wel Europa in zou kunnen gaan?).

12 maart 2015 om 15:59

Het gebied Doetinchem Nijmegen apeldoorn wageningen is allemaal binnen een half uurtje rijden.

Hoezo de Belgische comp na doen?

Ik noem fc wageningen, aangezien het ook een betaald voetbal club was. Die ook in de malaise is terecht gekomen. Ik heb het over de laatste 25 jaar. Nederland is ook al vaker uit onderzoeken gebleken te klein voor 36 clubs. Tevens gaat er meer geld om in de Topklasse, mede door het rare tijden van de Jupiler League. Ik zie ook meer wedstrijden uit de Topklasse dan Jupiler League. Ook zou het beter zijn, wedstrijden meer te verspreiden op de zaterdag. Nee vaak dubbele wedstrijden, mensen zijn vaak laat thuis, van verre uitwedstrijden. Zondag is dan wel weer perfect geregeld, maar dat zijn gewoon dingen, waar de Knvb erg raar mee doet. Waarom Jupiler League bijna allemaal op de vrijdag avond? Gewoon een zaterdag middag zou ze veel meer belangstelling hebben. Ook sponsors vinden dat interessanter. Mensen hebben over het algemeen een dag vrij, dus nemen meer de tijd voor hun club. Vrijdags moet een werkend iemand al vrij nemen wil die een uitwedstrijd kunnen pakken. En ik noem hier gewoon voorbeelden, waar de Knvb veel meer de hand in eigen boezem mag steken ipv, altijd maar naar clubs wijzen.

Ze hebben wel gelijk wat controle betreft, maar ze helpen ook niet bepaald mee, met de goeie kant uit te willen. Dat mag je de Knvb best kwalijk nemen.

12 maart 2015 om 16:42

Het gebied Doetinchem Nijmegen apeldoorn wageningen is allemaal binnen een half uurtje rijden.

Als het alleen maar snelweg was en je met een vaart van 180 km/u op weg was zeker ja. Ken je topo man, want wat je hierboven stelt klopt simpelweg niet. Of je formuleert het gek.

12 maart 2015 om 16:49

Ken je topo? Die ken ik heel goed. Krijg je als je 10 jaar door Europa en Nederland hebt gereden. Vanaf hier is doetinchem 3 kwartier en nijmegen een uur en een kwartier. Wageningen uur en een kwartier en Apeldoorn 3 kwartier, Al die steden zijn binnen een half uur autobaan a 120 km per uur. Even voor jou gedaan via routeplanner stads hart naar stads hart verste afstand Apeldoorn Nijmegen Afstand 50km Tijd dus ook nog centrum in 45 minuten. Ken je feiten dus. En oja van die 45 routeplanner minuten rij je met normaal tempo er ook nog een lading af.

12 maart 2015 om 16:52

De KNVB kan Graafschap nooit straffen voor aantrekken van spelers want alle spelers komen bijna uit eigen jeugd.

12 maart 2015 om 17:17

gewoon alle 4 de clubs in categorie 1 opheffen dat scheelt al een hoop.

Een gesloten competitie zou ook nog weleens kunnen werken. Nu worden er om in de eredivisie te blijven grote risico's genomen met alle gevolgen van dien. En bij degradatie vallen er zulke gaten dat clubs bijna omvallen (zie Roda).

Bovendien krijg je dan leuker voetbal, want minder angst om te verliezen.

12 maart 2015 om 14:43

Degraderen is een ramp, maar het valt wel te overzien. De echte ramp heeft later plaats wanneer snel promoveren niet lukt.

Een competitie met 3 rechtstreekse dalers zou een oplossing zijn. De opening naar de ED is dan groter. Bovendien moeten de 18 clubs dan meer hun best doen om niet te degraderen.

12 maart 2015 om 14:53

De nacompetitie is al loodzwaar voor al die ploegen die mee moeten doen. Misschien is dan de tussenweg beter zoals in Duitsland, 2 degraderen en 1 nacompetitie.

12 maart 2015 om 15:40

Degraderen is helemaal zon ramp niet als er vantevoren rekening mee gehouden word. Als een club onverwacht degradeert en geen plan heeft klaar liggen om alles op te vangen dan ga je het inderdaad lastig krijgen.

Vaak gaan de clubs die degraderen boven hun stand leven om meteen weer te promoveren, lukt dit niet zitten ze ineens diep in de shit.

Hoe levensvatbaar zijn clubs als Ado, Utrecht en Vitesse eigenlijk wanneer de rijke lieden plots van hun speeltje af willen?
Afhankelijk zijn van enkele mensen lijkt mij ook niet zonder meer gevaarlijk.

(supporters van genoemde clubs: zie dit niet als aanval, maar als normale vraag)

12 maart 2015 om 14:37

ado en vitesse weet ik niet utrecht is schuldenvrij en heeft alleen nog een begrotingstekort waar hard aan gewerkt word door eigenaar vseumeren er worden geen dure aankopen meer gedaan er is een salarisplafond ingesteld dure jongens zijn vertrokken en alleen voor een buitenkansje bvb haller trekt vseumeren zijn portomonaie nog
ook worden er al een paar seizoenen de sterkhouders verkocht om gezond te worden dus utrecht heeft wel degelijk bestaansrecht in de eredivisie .
vseumeren zou als hij zou willen kunnen stoppen maar dan verliest hij een miljoen of 45 die hij geinvesteerd heeft dat gaat hij dus nooit doen ook heeft hij al een paar keer aangegeven dat de club niet te koop is

12 maart 2015 om 14:45

Bij Utrecht zie je inderdaad wel dat ze steeds minder afhankelijk worden en ze zijn goed bezig om op eigen benen te staan. Het is dan misschien wat Utrecht betreft een vraag met terugwerkende kracht, want hij heeft in het verleden idd behoorlijk wat gaatjes gedicht.

12 maart 2015 om 14:52

klopt maar wel zijn eigen gaten aangezien hij de eigenaar is zijn het dus ook zijn schulden

12 maart 2015 om 14:55

Vitesse is schuldenvrij als ik het goed heb, echter geven ze meer uit dan dat er binnen komt. Vandaar de tekorten. Vitesse is ook bezig de salarissen drastisch te verlagen en veelal goedkope krachten te vinden. Kijk de afgelopen jaren maar na, hebben nog geen 5 miljoen uitgegeven aan spelers. Veel gehuurde en transfervrije spelers, of hele goedkope krachten ( achenteh en Dauda) denk dat de selectie hie die nu is het goedkoopst van de eredivisie is (op dordrecht na)

12 maart 2015 om 15:00

dat zal best kunnen wat je zegt maar als je de salarissen bij vitesse ziet die zijn zo een beetje het hoogste van de eredivisie

12 maart 2015 om 15:41

Nee hoor, bij Ajax, PSV en FC Twente betalen ze (veel) meer dan bij Vitesse en bij Feyenoord ongeveer evenveel.

@arnhemmer: Vitesse is inderdaad schuldenvrij, heeft een ruime banksaldo (eind vorig seizoen 12 miljoen) en heeft het trainingscomplex volledig in eigen beheer (dus ook geen hypotheek erover) waar ze nog altijd een hypotheek op zouden kunnen nemen in geval van nood (waarde wordt geschat op 10 miljoen). Ik denk dus niet dat Vitesse zomaar in problemen zou raken als de eigenaar besluit te stoppen, want dan kan de club nog wel even uitzingen en die tijd gebruiken om de benodigde bezuinigingen door te voeren (indien dat dan nog nodig is, want de club is allang aan het bezuinigen)

12 maart 2015 om 15:43

@arnhemmer en die 2 jaar daarvoor 35 miljoen ofzo? Is dat al weer terugverdient? Vitesse zat toch nog net aan de goede kant met de FFP regel? 45 miljoen in 3 jaar tijd meer opgemaakt dan binnengekomen?

12 maart 2015 om 15:48

Ja klopt, die salarissen zijn gegeven onder jordania, die heeft er een beetje een puinhoop van gemaakt. Matige spelers salarissen geven die de topspelers verdienen hier in Nederland. Daarom zal er ook afscheid genomen worden (verwacht ik) van jongens als velthuizen, leerdam, kashia, ibarra, Dauda, labyad ( heeft als ik het gied heb,1,5 miljoen gekost voor anderhalf jaar huur) . En zullen propper en vejinovic ook vertrekken.

12 maart 2015 om 14:45

Dan zetten ze de club te koop en stapt er iemand anders in. Dan is het de vraag moeten ze spelers verkopen of kunnen ze op dezelfde voet verder gaan. Monaco en die Spaanse club weet even de naam niet meer hadden toch ook voorzitters die ineens niet meer veel geld in de club steken.

12 maart 2015 om 14:50

Maar een nieuwe investeerder zal niet snel een (zwaar) verliesgevende club aankopen. Wat als er geen animo is, of wanneer de nieuwe eigenaar zo zwaar moet saneren dat kwaliteit van het team niet meer gewaarborgd is (en je dus als het ware met topklasse team in de eredivisie zit).
Lijkt mij dat clubs op eigen benen moeten staan, zonder dat de investeringen van gaatjesdichters meegenomen worden. De huidige categorisering lijkt mij toch best gevaarlijk wat dat betreft.

12 maart 2015 om 14:55

Ze hebben sowieso wel een contract lijkt me wat ervoor zorgt dat de club niet ten onder gaat. Als die clubs dat niet hebben is dat stom van ze. Verder verkopen ofzo.

12 maart 2015 om 15:45

Ik weet niet hoe dat bij ADO en Utrecht zit, maar bij Vitesse is dat inderdaad het geval. De eigenaar moet elk jaar weer een contract tekenen waarin staat dat hij de eerstkomende 1,5 alle tekorten op de begroting dicht en dat geld dat daarvoor nodig is (gaat geloof ik op basis van de laatste begroting) wordt ook opzij gezet, zodat de club ook zekerheid heeft dat het dan ook echt bij dat geld kan.

Als je de titel leest vrees je toch altijd even. Gelukkig dat Utrecht niet in gevaar is op dit moment. Zijn hard op weg de club weer gezond te krijgen!

Meest bizarre is dat deze 4 clubs ook nog transfers hebben gemaakt afgelopen jaar. Zal vast wel een reden achterzitten...maar elke transfer kost uiteindelijk geld.

Dordrecht doet het gewoon prima, alleen zijn ze door een verkeerd getalletje in categorie 1 geplaatst. Dit betekend niet dat ze financiële problemen hebben vz.

12 maart 2015 om 14:40

dat zeiden ze bij twente ook

12 maart 2015 om 15:33

FC Dordrecht heeft €400.000 (bijna een kwart van de gehele begroting :-) )winst gemaakt dit seizoen. We zitten zelfs tegen CAT 3 aan.

Domme fout van FC Dordrecht en een starre houding van de Knvb heeft geresulteerd in plaatsing CAT 1. In juni zitten we gewoon in Cat2

12 maart 2015 om 15:44

Dat zeiden ze bij Twente ook. Ik wil je best geloven en hoop het ook zeker voor je. Maar de clubs van tegenwoordig zeggen zo veel tot alle lijken uit de kast komen.

12 maart 2015 om 15:49

Vendaron, het is niet alleen FC Dordrecht die dat zegt, maar ook de journalisten. Dat was bij FC Twente helemaal niet het geval, daar riep alleen Munsterman dat, maar riepen de journalisten dat FC Twente inderdaad er slecht voor stond.

Hoe is het toch mogelijk dat een Nac zich evengoed heeft kunnen versterken in de winter met een half elftal of betalen ze die nieuwelingen uit in tegoedbonnen.
Een Roda moet dus eigenlijk echt wel promoveren dit jaar anders kun je die club ook naar beneden wegschrijven op de ranglijst., want de wat duurdere (betere) jongens die gebleven zijn om direct weer te promoveren moeten dan wel weg.

Jammer van Zwolle trouwens, dacht dat ze het daar wel op de rit hadden eigenlijk.

12 maart 2015 om 14:42

er was een groep investeerders die geld bij elkaar hebben gelegd voor versterkingen bij nac die betalen dat dus

12 maart 2015 om 15:34

Je zou dat geld ook kunnen gebruiken om je schulden af te betalen..... Prutsclub

12 maart 2015 om 15:46

250.000 euro waar ze een trainer mee hebben ontslaan en 8 nieuwe spelers gehaald? Terwijl ze van de knvb ook maar 2/3e van het geld wat binnenkomt mogen gebruiken. Dus voor 170.000 euro al die spelers gehaald. Of het is briljant zaken doen. Of er klopt iets niet.

12 maart 2015 om 18:00

ik denk dat een investeerder zelf wel uitmaakt waar hij zijn geld instopt niet waar,en nu jou clubje een jaar in de eredivisie bijna alles verliezen en met schuld terug de jupiler in over prutsclub gesproken

13 maart 2015 om 08:16

Jij snapt echt niets van t leven. Verdiep je eens in de feiten jaloerse baby.

7 clubs uit de JL in categorie 1. Het lijkt mij hoog tijd om semi-profs weer mogelijk te maken op dat niveau. Dan hebben de spelers er gewoon een baan of studie naast en is het voor de spelers in de Topklasse aantrekkelijker om in de JL te gaan spelen, waardoor het niveau in de JL opgeschroefd wordt en talenten meer weerstand treffen en dus beter worden. Daarnaast worden de clubs financieel gezonder (natuurlijk wel mits fatsoenlijk beleid). Zie ik iets over het hoofd of heeft dit alleen maar voordelen?

Trots op mijn eigen club, het was eigenlijk als bekend gemaakt maar Categorie 3 voor Cambuur.. als je ziet waar Cambuur vandaan komt... Ze mogen in Twente blij zijn met Van de Belt.

12 maart 2015 om 14:53

Vooralsnog ben ik erg blij met wat ik van hem zie!
Hij is tot dusver open en ziet duidelijk waar de pijnpunten zitten waar relatief gemakkelijk op bezuinigd kunnen worden. Zo zelfkritisch heb ik ons oude bestuur nog niet gezien.

12 maart 2015 om 15:51

Helemaal met je eens. Van der Belt is echt een verademing tot nu toe.

12 maart 2015 om 17:14

Nu hopen dat jullie daar ook blijven. Ook bij onverhoopt minder sportief succes of zelfs degradatie. Hopelijk zijn ze bij jouw club slim en maken ze deze sportieve hoogconjunctuur te gelden. Als ze nu financieel hun slag slaan uit het huidige succes kunnen ze misschien nu schulden aflossen, spaarrekening aanvullen of investeren in bijvoorbeeld het stadion. Zodat de basis van de club sterker wordt.

Met alles in Europa gelijke monniken gelijke kappen, maar met voetbal en financiën moeten we per se het braafste jongetje van de klas zijn. Sneu gebeuren. Net als een ander bedrijf moet je ook failliet kunnen gaan.

NEC kan er niet zoveel mee, als er gepromoveerd wordt is het weer schuldenvrij, zegt de directeur. Laten we daar maar op vertrouwen.

12 maart 2015 om 15:48

Daarom moet je blij zijn dat je kampioen word. Of hadden ze ook plannen voor als er niet meteen gepromoveerd werd en er nog een jaar jupiler league gespeeld moest worden?

12 maart 2015 om 15:53

Ik kan me herinneren dat hij zei dat NEC dan een sluitende begroting had, niet dat de club schuldenvrij was. Dat lijkt me ook wel zeer lastig, want zo veel krijgt een club niet direct als ze promoveren en NEC heeft nog wat behoorlijke schulden open staan.

Ik geloof ook niet dat NEC direct schuldenvrij zou zijn, dat lijkt me een fabel. Dat NEC een sluitende begroting zou kunnen indienen geloof ik best.

14 maart 2015 om 14:14

laat ik het zo zeggen, NEC is financieel gezond. dat zijn de exacte woorden.

Lag in de lijn der verwachtingen, mogen ze aan de Knvb laten zien dat ze het wel kunnen.

12 maart 2015 om 17:43

Ik hen liever dat PEC de nodige spelers met teansferwaarde verkoopt. Misschien jongens als Thomas, Drost en Saymak. Dan halen ze maar transfervrij, of uit de eigen jeugd jongens terug en gaan ze vanaf daar maar verder. Mochten zij dat niet willen of kunnen doen vind ik dat de heren bestuurders moeten vertrekken en door de Knvb aangestelde bewindvoerders moeten worden aangesteld die schoon schip maken, spelers verkopen per opbod en waarbij niemand binnen PEC enig zeggenschap meet totdat operatie schoon schip is afgerond. Dat lijkt mij een juiste methode.

cambuur van kelder jupiler league en nagenoeg failliet naar middenmoot eredivisie en categorie 3. prima prestaties van het nieuwe bestuur hier!

12 maart 2015 om 15:54

Je bedoeld categorie 3 ;-)
Categorie 1 is er voor de clubs waarbij het voortbestaan wordt bedreigd.

12 maart 2015 om 16:03

klopt, even aangepast

12 maart 2015 om 18:19

Inderdaad een fantastische prestatie, net zoals ik het knap vind van een Feyenoord om in 5 jaar tijd van een enorme schuld groeien naar een financieel gezonde club die ook nog eens goed presteert

Het komt allemaal door de commercie. Voetbal is bedrijfsvoering geworden, en veel clubs hebben daar de ballen verstand van. Om mee te kunnen of degradatie te ontlopen, worden er lukraak financiële risico's genomen. Wat natuurlijk onverantwoord is. Ik sta er van te kijken overigens, dat Fc Zwolle er slecht voor staat. En onvoorstelbaar dan NAC zich enorm heeft kunnen versterken. Er zijn ook andere clubs die echt saneren. Waardoor de club een tijd lang pas op de plaats moet maken. Niet mee kunnen of degraderen. Maar als Degradatie al funest kan zijn voor een voetbalclub, hebben ze de zaken simpelweg niet op orde.

Hoelang mag een club in financiële nood zitten. Want volgens mij is het bij RKC (ik kan er naast zitten want ik volg die club totaal niet) al een jaar of 6 en misschien wel langer, in financiële nood...

De plaatsing van FC Dordrecht in CAT 1 moet je niet serieus nemen. Domme fout van de club zelf en een starre houding van de Knvb, hadden ze nou even samen een belletje gepleegd dan had FC Dordrecht gewoon in CAT 2 gezeten (we zitten zelfs tegen CAT 3 aan). In Juni gewoon in CAT 2. Voor de andere clubs is het wel een serieuze zaak om de financiën op orde te krijgen. Blijf het overigens vreemd vinden dat NAC 9 nieuwe spelers heeft kunnen halen afgelopen winter...je zou het gegeven sponsorgeld ook kunnen gebruiken om je schulden af te betalen.
--------------------------------------------------... Hier de reactie van FC Dordrecht:
De Beroepscommissie van de Knvb heeft de directie van FC Dordrecht begin februari laten weten dat FC Dordrecht in het ongelijk is gesteld in de beroepszaak die de club had aangespannen tegen een indeling in Categorie 1 door de Licentiecommissie van de gelijknamige bond.

Aanleiding tot de beroepszaak was een onbedoelde foutieve weergave van de beginstand van de liquiditeitspositie voor het lopende seizoen. FC Dordrecht heeft deze fout later gecorrigeerd, maar door het eenvoudig overschrijden van de datum van 1 november 2014, werd deze correctie door de Licentiecommissie en de Beroepscommissie ter zijde geschoven.

Algemeen directeur Ad Heijsman van FC Dordrecht: “wij zijn zeer teleurgesteld in de Knvb. Louter op formele gronden en niet op inhoud is FC Dordrecht ingedeeld in Categorie 1 van het licentiereglement. In de eigen Statuten stelt de Knvb dat de bond er alles aan is gelegen om haar leden te helpen en waar nodig te ondersteunen. Vanuit deze grondhouding zou je vanuit het oogpunt van billijkheid mogen verwachten dat FC Dordrecht in de gelegenheid wordt gesteld de gemaakte fout te herstellen. Nu worden wij afgestraft op een formaliteit en geslachtofferd binnen een niet optimaal functionerend systeem, terwijl er materieel gezien sprake is van financieel verantwoord beleid. De uitspraak verandert hoe dan ook niets aan de feitelijke omstandigheden. Dit seizoen behalen wij een positief exploitatiesaldo en wordt voldaan aan de financiële doelstelling.”

Tegen het vonnis van de Beroepscommissie is geen hoger beroep mogelijk. FC Dordrecht legt zich noodgedwongen neer bij de beslissing en zal uiterlijk 9 maart 2015 een zogenaamd plan van aanpak ter zake van het financiële kader ter goedkeuring aanbieden aan de Licentiecommissie Knvb. Heijsman: “FC Dordrecht zal ervoor zorgen dat deze affaire op de kortst mogelijke termijn uit de wereld is. Per 1 juli 2015 zitten wij weer in Categorie 2.”

Eerder deze week kondigde FC Dordrecht het vertrek van Ad Heijsman aan per aanstaande 31 maart.
Heijsman hecht er behoefte aan u te laten weten dat de indeling in Categorie 1 geen directe aanleiding is geweest voor dit besluit.

12 maart 2015 om 18:03

lijk wel of ik munsterman hoor praten hier

MVV enige club in limburg die echt zonder al te grote financiele zorgen zit. Wat schreeuwen ze dan ookalweer altijd in de buurt van de Duitse grens??? Oja, iets met 'Er is maar één club in Limburg'.

12 maart 2015 om 17:30

Aan de ene kant logisch, in Zuid-Limburg zitten drie clubs terwijl het economisch gezien geen al te sterke regio is. Aan de andere kant, de drie clubs leven wel heel erg. Als er maar een beetje sportief is zitten daar duizenden mensen op de tribune. Het is allen te hopen dat Eem van de drie snel naar de Eredivisie komt om het profvoetbal in Limburg een beetje nieuwe leven in te blazen.

Allemaal geloel in de marge. In België hebben we net dezelfde problemen. Misschien 6 clubs zijn financieel gezond, de rest moet ook steeds weer door een gekke rijke mecenas of de overheid gered worden.

Gewoon met een Beneliga starten. De gezonde clubs uit Nederland en België zullen het dan nog beter hebben.

En de kleintjes die vandaag professioneel niet kunnen volgen, kunnen dan gewoon amateurs worden. Dat zijn ze vandaag toch al in hun handelen.

Is goed voor het voetbal, is goed voor de overheid. Ze hebben wel andere prioriteiten dan bakken geld in het voetbal stoppen.

12 maart 2015 om 17:00

Nu hebben België en Nederland eigenlijk elk 1 plek. De 2 andere geraken zelden door de voorrondes.

Als we 2 verzekerde CL plaatsen krijgen en 2 met voorrondes dan ben ik best tevreden.

Voor de Uefa verandert er dan niks eh. De Uefa heeft tegenwoordig ook niks meer tegen een Beneliga. Vroeger waren ze tegen, maar Platini heeft zich al positief uitgelaten er over.

Misschien moeten we wel even wachten tot Anderlecht en Club Brugge in hun nieuw stadion zitten. Maar dat kan al over 5 jaar zijn. Ook de andere Belgische clubs gaan hun capaciteit moeten opdrijven, anders hangen ze onderaan in een Beneliga.

12 maart 2015 om 18:35

Hangover96,

Ja die groei is er. Zelfs zonder Beneliga. Gent is bv. ook gesprongen van een stadion van 12.500 man naar 20.000. En het zit vol. De belangrijkste redenen is gewoon dat er beduidend meer comfort is tov vroeger.

Gent gaat in 2017 de capaciteit al optrekken met 5500 zitjes.

Op Gent en Genk na speelt de rest in sterk verouderde stadions.

Club zou over 5 jaar een stadion hebben met 40.000 zitjes, Anderlecht eentje van 60.000 zelfs.

Spelersbudget bij Club is beduidend hoger tov AZ of Heerenveen. Ze hebben een budget van 39 a 41 miljoen en geven ongeveer 23 miljoen euro uit aan lonen en premies.

Gevolg is wel dat ze al 2 jaar verlies maken, hopen ze goed te maken met CL te halen en spelers te verkopen. Riskant, maar goed.

Ook Gent heeft meer te besteden dan Heerenveen. Gent heeft een budget van 32 miljoen. Zo'n 15 a 17 miljoen gaat op naar lonen.

Dat liet zich recent nog voelen bij het aantrekken van Moses Daddy. Die kon ook naar Heerenveen en is echt niet naar Gent gekomen omdat het daar zoveel gezelliger is. Neen, dat gaat om de keiharde valuta's.

15 maart 2015 om 11:00

@iedereen komt:
Die extra plaatsen zul je toch niet krijgen. De Uefa kan niet voor Nl/b een uitzondering maken omdat andere landen dan ook gaan zeuren om een extra plaats. Een gezamenlijke competitie zal dus net zoveel plaatsen krijgen als ze op de ranking verdienen. In het geval van samengaan zal dat onder de statistieken van de hoogste gaan (NL dus) en zal er netto dus ongeveer de helft aan plaatsen ingeleverd worden.

De Uefa heeft zich helemaal niet zo positief uitgesproken als jij zegt, De Uefa heeft alleen gezegd dat ze het samenwerken van 2 landen accepteren als die landen afzonderlijk geen profcompetitie overeind kunnen houden. Nederland en België kunnen dat wél, dus dan is de Uefa dus niet positief erover.

Netto zullen de clubs er dus financieel op achteruit gaan. De grotere clubs omdat ze minder inkomsten uit Europa krijgen (minder vaak CL of überhaupt Europees voetbal). De kleinere clubs omdat de interessante wedstrijd tegen hun buren dus minder vaak gespeeld zullen worden. Wedstrijden Twente-Heracles, Heerenveen-Cambuur, Eagles-PEC en Vitesse-NEC zullen minder vaak gespeeld worden en dat zijn juist de grote aandachtstrekkers voor die clubs. Het gemis van die wedstrijden zullen die clubs dus ook in de portemonnee voelen.

Daarnaast kom er nog bij dat Nederland de komende jaren nog een zeer hoog TV-contract heeft. Als België en Nederland samen zullen gaan, is dat contract waardeloos geworden, want dan moet er opnieuw onderhandeld worden voor die nieuwe competitie. Daar krijg je echt niet zo'n mooie prijs meer voor, want die was gewoon veel te hoog. Dus alle Nederlandse clubs zullen er ook wat betreft TV-inkomsten op achteruit gaan.

Zo'n competitie zou dus op zijn vroegst ter sprake kunnen komen als het huidige zeer lucratieve TV-contract is afgelopen (over 8 jaar geloof ik?), maar dan nog zullen de grotere clubs het denk ik blokkeren door de enorme achteruitgang in financiën dankzij de mindere kans om zich te kwalificeren voor de CL en/of EL (en ook een sportieve achteruitgang is dat uiteraard).

Geen enkele ploeg zal er eigenlijk voordeel aan hebben:
- de grotere ploegen (top en subtop) omdat ze veel minder vaak Europees zullen spelen en daardoor financieel en sportief erop achteruit gaan.
- de middenmoters omdat ze dan elk jaar moeten strijden tegen degradatie en dus ook financieel en sportief erop achteruit gaan..
- de clubs uit het rechterrijtje omdat ze dan niet meer op het hoogste niveau spelen en dus er ernstig op achteruit gaan, zowel financieel als sportief (voor een aantal kan dit zelfs faillissement betekenen).

Dit is ook de reden dat die Beneliga nooit van de grond is gekomen. Er zijn alles bij elkaar genomen geen partijen die er echt voordeel aan hebben. De partijen die er oorspronkelijk voor pleitten zijn er nu alweer op tegen. Dat zegt wel genoeg lijkt me.

12 maart 2015 om 17:35

En dan, de Nederlandse en Belgische topclubs maken er financieel net zo'n zooitje er van. Terwijl er genoeg kleine clubs zijn die wel goed beleid voeren. Bovendien gaat de Beneliga niks nieuws brengen. Ook met een Beneliga zal er een kleine toplaag komen, vermoedelijk Ajax, Anderlecht en Psv. De rest zal dan tweede viool spelen, en uiteindelijk net zo in de financiële shit komen omdat deze met allerlei kunstgrepen aansluiting wil houden met de top. Kan je daarna een Benescandinavia League gaan vormen om dat probleem op te lossen. Kan je net zo goed gelijk het clubvoetbal opheffen en een Europese competitie maken. Commercieel vast heel interessant, kan nog meer geld worden verdiend. Wel een kunstmatig gedrocht, een soort CL 2.0. De CL is al een verschrikkelijke competitie, maar dat zo nog veel afschuwelijker zijn.

12 maart 2015 om 18:49

Basenparen,

Als je een nieuwe liga start, dan kan je vanaf de start strenge licentievoorwaarden eisen. Je kan bv. eisen dat clubs geen verlies mogen maken en met sluitende begrotingen moeten werken.

Dat die toplaag alleen maar uit Ajax, Anderlecht en PSV zou bestaan, dat geloof ik niet. Reken Club Brugge er immers ook maar bij.

Natuurlijk ga je statusverschuivingen krijgen. Gent is vandaag een subtopper in België, het zou in een Beneliga context wellicht een betere middenmoter worden, die af en toe in de subtop zal zitten.

Is dat erg? Neen, want ik ga een beter Gent zien met betere spelers en ga kunnen genieten van meer top affiches. Dat we minder Europees - waar we meestal toch al niet uitblinken - gaan spelen neem ik dan wel voor lief.

Financieel gaan we er allemaal enorm op vooruit. Ik schat zo een beetje in dat de budgetten zouden verdubbelen, zelfs verdriedubbelen.

Neen, naar andere landen moeten we niet trekken. België en Nederland hebben een historische band en delen dezelfde taal (op de Walen na dan).

12 maart 2015 om 20:32

Nee, daar zit niemand op te wachten. In ieder geval niet in Nederlamd en ik neem an ook niet in België. Een competitie zonder historie en uitstraling. Ik kan ook niet een tegenstander uit België bedenken waar ik nu graag jaarlijks tegen wil spelen. Nederland en België hebben dezelfde taal maar daar houden de vergelijken wel op. Bovendien, ik zie niet in waarom budgetten verdrievoudigen. Op basis waarvan dan, wie gaat dan voor de extra inkomsten zorgen?

12 maart 2015 om 20:34

Dat zal wel de toekomst worden inderdaad. Een kunstmatige competitie. Elk jaar Bayern, Real en Chelsea tegenover elkaar. Nederlands toplubs spelen dan op het vijfde niveau en de rest op niveau tien. Onbeduidende potjes tegen clubs uit Tsjechië en Zwitserland.

12 maart 2015 om 21:03

Basenparen,

Dat lijkt me sterk dat niemand in Nederland er op zit te wachten. Er is steeds meer en meer support.

Het gaat om alles eh. Europees stellen België en Nederland niks voor en onze jeugd komen ze steeds vroeger halen. Namen halen, dat gaat ook al bijna niet. We gaan alsnog niet de CL winnen, Messi zal ook niet komen en neen we gaan niet alle jongeren langer hier kunnen houden, maar het gaat wel allemaal gevoelig verbeteren.

De kwaliteit van het voetbal zou aanzienlijk verhogen, waardoor je weer extra supporters en kijkers kunt aantrekken.

Een Ajax-Dordrecht dat trekt nationaal en internationaal quasi geen kijkers aan. Ajax-Anderlecht wel.

De budgetten gaan enorm stijgen, pak nu het TV-contract. In Nederland krijgen de clubs gemiddeld 80 miljoen per jaar. In België is dat gemiddeld 70 miljoen. Maar daar moeten dus 34 clubs van leven. 4,4 miljoen gemiddeld per club.

Bij een Beneliga mag je niet die 2 bedragen optellen, het contract is veel meer waard. Je hebt niet alleen een aantrekkelijker product ook de afzetmarkt is groter, nationaal én internationaal.

Reken maar op bedragen van 200 a 300 miljoen per jaar.

Da's dan nog eens een bedrag waar 18 clubs van moeten leven. Bij 200 miljoen spreek je dan gemiddeld over 11,1 miljoen per club.

Ook bij sponsoring, boarding, shirtreclame zouden de bedragen vergelijkbaar stijgen.

Losse tickets en jaarkaarten ook, maar minder spectaculair. Immers zowel in Nederland als in België zitten de meeste stadions goed vol. Doch niet bij elke wedstrijd.

Wel mag je verwachten dat een aantal clubs zijn stadion mag uitbreiden en dan kan je daar weer meer toucheren.

Ook zal men de prijzen voor business seats, boxen en lounges gevoelig kunnen optrekken.

Geen historiek zo'n league? De historiek hebben de clubs. Je kiest niet voor het voetbal omdat het een historie heeft.

Trouwens de MLS heeft ook geen historie en na een moeilijke start krijgen ze vandaag meer volk in het stadion dan in de Ed.

In het begin zal het wat onwennig zijn. De gemiddelde Belg kent de Nederlandse competitie niet en omgekeerd is dat ook zo. Maar na 1 jaartje Beneliga weet jij ook wie pakweg bij Gent in de goal staat.

Uiteindelijk het draait allemaal om geld. Als de bobo's van de grote clubs door hebben dat ze in een Beneliga meer kunnen verdienen, dan zijn ze zo om. En wij, wij hebben gewoon te volgen. Nu in deze, zou ik het een zeer goed idee vinden. Ik ben fan.

12 maart 2015 om 21:55

Ik zie nog steeds niet waar dat extra geld vandaan moet komen. Wie gaatber dan meer betalen. Welke extra fans gaan er nu komen dan? Waarop zijn die budget stijging en dan gebaseerd. Ik zie het niet. Ik zie ook geen groter wordend enthousiasme voor de Beneliga. Sterker, volgens de directeur van de Eredivisie CV is de belangstelling voor de Eredivisie groter dan die voor een Beneliga (http://www.bnr.nl/nieuws/716586-1409/kracht-van-e... Ook die financiele vooruitgang zie ik niet. Blijkbaar zou de interesse vanuit het buitenland groter worden. Hoezo? Ik ben niet geïnteresseerd in de Roemeense competitie. Ik ben niet geintresseerd in de Bulgaarse competitie. Maar denk je dat ik wel geïnteresseerd in de Roebul League. Nee, natuurlijk niet.

Sowieso, al zouden wij de begrotingen verdubbelen, en nogmaals, niks wijst daarop, dan nog lig je mijlen achter op de grotere competities. Zeker met het nieuwe media contract in England loop jr dan mkg steeds mijlen ver, nog steeds spelen dan de kneusjes hier en de toppers daar.

Nee, ik zie meer in gewoon accepteren dat je het moet doen met een leuke zeredivisir en voor topvoetbal in Engeland en Duitsland moet zijn.

Straks gaan er nog meer clubs failliet. En dan? Clubs als Agovv, Veendam, RBC Roosendaaal, HFC Haarlem gingen al failliet. Parma is failliet in Italië. Beerschot, Beveren in België. De euro maakt alles kapot en brengt overal onrust. Laten we allemaal maar weer terug naar onze eigen valuta eenheid gaan. Vroeger met de gulden waren er nog niet zo veel mensen in nood. Nu gaat alles over de kop. Voetbalclubs, bedrijven, winkels alles gaat stuk. Straks moeten we echt fuseren met België om twee fatsoenlijke competities te hebben. Als sommige clubs uit cat. 1 falliet gaan. Het is een serieus probleem dat clubs in geldnood zijn. Als je het mij vraagt zou ik zeggen stop met die mega bedragen aan transfers en mega salarissen. Gewoon voetballen en doordeweeks werken. Net als vroeger werd gedaan. Of kan je gewoon voetballer blijven zonder te werken maar dan voor een respectivelijk bedrag van 1500 euro in de maand. Dan blijft er genoeg geld over om je club omhoog te houden. Want het is abnormaal als je 100 miljoen uitgeeft aan een transfer en een salaris krijgt van 30 miljoen per jaar.

12 maart 2015 om 16:48

Haha je kan toch niet de schuld van de huidige financiële mallaise bij de Euro neerleggen. Ben je soms vergeten dat we in de jaren dat we de Euro net kregen, er sprake was van enorme groei? We zijn in Nederland simpelweg ontzettend afhankelijk van de wereldeconomie. Niks aan te doen.

Het is al te laat om van de Euro af te stappen. Als we zoals jij stelt, allemaal teruggaan naar onze eigen valuta, dan stort de hele Europese markt in.

En we hoeven helemaal niet samen te voegen met België. Dat levert op korte termijn alleen maar meer reis-en verblijfskosten op. Daarnaast moet je dan gaan kijken wat de voorwaarden zijn, ik denk niet dat de Uefa staat te springen om de Beneliga te voorzien van veel CL en EL plekken. Minder dan dat we nu apart hebben in ieder geval.

ik denk dat het bij pec zwolle nog wel meevalt, van de jupiler leaugue naar de eredivisie dat is al een hele verandering en dan ook nog goed presteren in de eredivisie Knvb beker gewonnen de cruiff schaal gewonnen en ook nog een tripje naar praag toe en dan die bonussen tja ik kan me wel voorstellen dat ze de weg een beetje kwijt raken,dan valt het mij nog wel mee met die 3 ton verlies,daarom is het ook niet zo verkeerd dat ze in catogorie 1 zitten dan kunnen ze weer orde op zaken stellen

Ik ben benieuwd hoe PEC het op orde ,,krijgen'' van de financiën in de komende jaren gaat regelen. Nu is het wederom niet gelukt en zitten ze weer in categorie I, ondanks de eis bij de vorige garantstelling van de gemeente om de financiële zaken nu op orde te hebben. Dat is dus niet gelukt, weer volledig aan de laars gelapt en waarschijnlijk gaat de gemeente weer akkoord met een garantstelling van 1,5 miljoen euro over 5 jaar. Ik ben een PEC-er in hart-en-nieren, maar dit is volstrekt belachelijk.

De meeste transfers sinds jaren; winnen van de beker, JC schaal en 1 ronde Europaleage en nagenoeg een uitverkocht stadion bij iedere thuiswedstrijd. Dat je het dan toch presteert om in dat meest succesvolle seizoen aller tijden toch 3 ton tekort te hebben en je financiële zaken in z'n totaliteit niet en dus categorie I, mag dan op z'n minst schandalig genoemd worden. Zit dat tekort niet gewoon in onverantwoorde,,salarissen en bonussen’’? Betalen alle sponsors wel? Je niet houden aan je doelstelling maar achter blinde ambities aanlopen?

PEC praat nu over toename in sponsors, terwijl bij alle Bvo's het in deze economisch slechte tijd minder wordt en er zelfs bij Zwolle behoorlijk wat sponsors zijn die gewoon de rekening niet betalen. Jezelf rijk rekenen omdat je wat langer in de eredivisie speelt met TV-gelden is een volstrekt onzekere factor op de termijn van 5 jaar. Bovendien zit het stadion iedere 2 weken vol, daar valt weinig groei
meer te verwachten.

Ik zit me echt af te vragen wanneer een gemeente eens ,,nee'' durft te verkopen aan Bvo's waar het meeste geld wordt besteed aan salarissen ver boven de Balkenende-norm, zelfs bij Pec. Steun t.b.v. continuïteit van PEC kan ik nog mee leven, maar heb toch het gevoel dat hier weer sprake is van risicodragende ambities. Groei neemt immers altijd risico met zich mee, maar of dit het ge-eigende moment is? De doelstelling was immers ,,directe handhaving eredivisie''. Nou, dat is al lang gerealiseerd. Maar er moesten toch weer allerlei spelers komen, waaronder Necid voor heel veel geld, Becker (ajax), Bjelica, Babalj (az). Misschien kosten ze weinig transfergeld, maar er moet toch weer een salaris en huur worden opgehoest. Onverantwoord als je weet dat je financieel er niet goed voor staat.

Met name in organisatorische zin roept bij mij de rol van Adriaan Visser vraagtekens op. Voorzitter, algemeen en commercieel directeur (broerse gaat het vak leren, duurt zeker een aantal jaren) bij 1 persoon in je organisatie lijkt wat onhandig en risicovol. Voorbeelden genoeg een aantal kilometer verderop in deze provincie! Juist voor de gemeente zou dit nog een reden moeten zijn om de garantstelling niet af te geven.

Het is misschien nog iets te vroeg, maar die Adriaan Visser zou met hetzelfde megalomane gedrag z'n mislukte collega in Enschede kunnen volgen. Jammer genoeg zit een mooie club dan wederom in de problemen, ze vertrekken via de achterduur en veel mensen zijn ,,hun club kwijt''. Klaarblijkelijk heeft niemand uit de historie en een eerder faillissement in Zwolle niets geleerd. Zelfs de gemeente Zwolle niet! En supporters, ik hoop dat we over een 5-tal jaren ook nog een BVO hebben in Zwolle. Ik denk namelijk van niet!

Misschien moeten we nu gewoon blij zijn met Categorie I. Dan wordt het toezicht en de vrijheid om blinde ambitie achterna te lopen tenminste vervangen door ,,continuiteit'' en flink gecontroleerd door de Knvb.

12 maart 2015 om 21:01

Ik kan je ongerustheid goed begrijpen. Als die mijnheer Visser net zulke megalomane ideeën heeft dan Joop uit Enschede, dan gaat ook Zwolle voor de 2e keer naar de kloten. Ik kan Visser één advies geven, gaat wat vaker op de koffie bij Jan Smit van Heracles. Hij woont in Ommen en dat is niet zo ver van Zwolle. Al die bestuurders laten zich opjutten door de trainers, spelers en hun makelaars. Dan hebben ze ook nog de druk van de fans, die altijd maar meer willen. Want Zwolle heeft als eens de beker en JC schaal gewonnen, volgend seizoen nemen ze geen genoegen met minder. Ook de fans moet hem koud laten. Hij moet besturen met de mogelijkheden die de club heeft. Geen cent meer uitgeven wat niet in kas zit. Dan maar een seizoen minder, dan maar vertrek van de betere spelers en trainers. Kortom, normaal doen!! Zwolle is op voetbalgebied nog maar een groentje en op Europees nivo een speeltuinvereniging. Trouwens bijna alle clubs in Nederland zijn op het Europese podium speeltuinverenigingen. In september/oktober is het Europese avontuur voor de meeste Nederlandse clubs al voorbij. En einde van de rit dat er bij deze Europese wedstrijden geld bij moet. Kortom Zwolle fan, geeft Visser dit advies,

Knvb hou eens op met deze poppenkast als u niet gaat optreden. Leuk de clubs aan de schandpaal nagelen en vervolgens er niets mee doen. Begin nu eerst eens echt op te treden tegen de clubs die in cat. 1 zitten. Want als ook deze clubs gewoon transfers kunnen blijven doen terwijl ze in 1 zitten, is deze beoordeling geen knip voor de neus waard. Laat u niet om de tuin leiden door mooie praatjes van deze clubs. Zo van 'de speler(s) is door enkele sponsoren aangetrokken" lulkoek, deze sponsoren kunnen ook eerst hun club financieel ondersteunen zodat ze uit cat. 1 gezet kunnen worden. Een regel, als je in cat.1 zit mag je geen wintertransfers doen. En of ze dan wel of niet buiten de begroting betaald worden is niet oportuun.

Utrecht in catagorie 2 eindelijk, goed bezig utrecht, nu naar 3!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren