Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘De Kuip heeft iets onvriendelijks en de faciliteiten zijn hopeloos verouderd’

Laatste update:

Feyenoord staakte maandag de onderhandelingen met bouwbedrijf BAM over de vernieuwbouw van stadion De Kuip. Het heeft grote gevolgen voor Feyenoord, dat al jaren verwikkeld is in een discussie over een nieuw of vernieuwd onderkomen. Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout loopt de club ieder jaar enkele miljoenen euro’s mis.

/

Supporters van Feyenoord willen niet van De Kuip af, maar Van Oosterhout kijkt ‘minder romantisch’ naar het onderkomen. Volgens de sportmarketeer heeft het stadion ‘iets onvriendelijks’. “Het serviceniveau is niet meer van deze tijd. De faciliteiten zijn ook voor het publiek hopeloos verouderd. De Kuip loopt gewoon ver achter”, klinkt het in gesprek met Voetbal International.

Van Oosterhout heeft uit de losse pols berekend dat Feyenoord ieder jaar een ‘paar miljoen euro’ laat liggen. “Een nieuw stadion is noodzakelijk, nog los van de dynamiek die een nieuw stadion losmaakt, om de stakeholders, de fans en de sponsors, te bedienen.” Volgens Van Oosterhout hebben clubs als FC Groningen, AZ en FC Twente het beter voor elkaar op het gebied van het stadion. “De Kuip is passé.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gaat die nieuwe kuip er nou komen of niet ?
Ik hoorde dat ze morgen gaan vergaderen hierover.

10 maart 2015 om 14:31

Dat zal wel moeten. De kuip komt werkelijk waar nergens meer voor in aanmerking. Interlands, europese finales, er zal een nieuwe moeten komen want de faciliteiten zijn achterhaald. Voor nostalgie koop je geen brood. En als feyenoord slim is maken ze er een topprioriteit van.

10 maart 2015 om 14:38

Er komt buiten de Arena om, voor de rest ook geen enkel stadion in aanmerking voor interlands of Europese finales, dus daar hoeven ze het niet voor te doen.

10 maart 2015 om 14:41

Half met je eens...behalve dat ook interlands in mijn ogen in de kuip veel en veel meer sfeer heeft dan in de Arena. Dat je die europese finales misloopt is niet zo heel erg. Meer dat je geld misloopt vanwege te weinig business seats.

10 maart 2015 om 14:43

Uhm, dat is dus niet waar. Niet alleen de Arena.

10 maart 2015 om 14:45

@wandering, het tegenovergestelde van wat jij zegt is juist de waarheid.

Omdat de Arena de enige is die in aanmerking komt zal een nieuw stadion juist veel meer kans hebben om succesvol te zijn. Bovendien heeft de Arena maar een kleine 60.000 plaatsen en de richtlijn voor het nieuwe stadion van Feyenoord ging richting de 70.000.

Dus voor welk evenement dan ook zal dat stadion interessanter zijn ivm zijn capaciteit.

@nolimit, de enige keren dat er niet voor de Arena is gekozen is om de reden dat er al een ander evenement was gepland. Voor, op of vlak na de specifieke datum.

10 maart 2015 om 14:57

Dan moeten ze het toch juist wel doen wandering? Rare logica van je, want dan zet feyenoord zichzelf in de markt.

10 maart 2015 om 16:52

Beetje off topic maar wanneer er bijvoordbeeld een ek of wk naar nederland zou komen. Welke stadions zouden dan in aamerking komen voor zulke wedstrijden?

10 maart 2015 om 16:59

Feantime. Dan zouden er een aantal flinke verbouwingen moeten komen. In infrastructuur en faciliteiten van stadions. Daarom is het ook zo wenselijk. Clubs profiteren ervan omdat alles verbetert wordt. Zie een basel en salzburg (ek 2008) zie de duitse clubs (wk 2006)

10 maart 2015 om 22:24

Ik hoop echt dat de kuip blijft staan als wij hem verlaten.. Wat een magisch bolwerk is dat zeg..

10 maart 2015 om 17:13

Ik hoop het wel dat de nieuwe Kuip er gaat komen.

Als 'we' echt zulke trouwe fans zijn maakt het stadion ook niet uit. Los van de sentimenten waar zoveel waarde aan zit, zit er nóg meer waarde aan een groei in begroting en dus structureel mee kunnen doen om het kampioenschap. Jammer dat vele fans dit niet in zien

10 maart 2015 om 14:26

Ik ben zo blij dat het verbouwen niet door gaat. Die nieuwe stadion moet er Echt komen! Alles went, dus ook een nieuw stadion! Hetzelfde als dat een selectie ieder jaar anders wordt. het gaat hier om de club!

10 maart 2015 om 16:50

Daarnaast heeft de harde kern van Ajax ook wat moeite gehad met fanatisme in het begin van de Arena maar dat is de laatste jaren ook wel weer goed gekomen

12 maart 2015 om 03:59

@ Emilesteele

Door het beleid van Ajax in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Amsterdamse politie is het het op F-Side ( en de rest op Zuid) al jaren huilen met de pet op als het gaat sfeer/fanatisme. De wachttijden worden kunstmatig hoog gehouden en men is er aardig in geslaagd om het te veranderen in een normale/familie vakken.

De Sfeer in de Arena komt voornamelijk van 410 (wat geen harde kern is), dan is er nog een groep die op "noord" (nothern Up Alliance) staan, die het daar sfeervoller probeert te maken en dan is er nog een kleine groepje die op Zuid de sfeer proberen terug te brengen (wat niet zal werken vanwege het beleid van Ajax en de autoriteiten). Nu is de sfeer in de Kuip ook al jaren niet meer wat het ooit was, maar ik weet ook dat er bij jullie groepen zijn die serieus proberen om er weer echt wat van te maken, mocht er nieuw stadion komen raad ik jullie echt aan om goed op te letten, want volgens mij zijn ze in Rotterdam tot hetzelfde toe in staat.

Dat zou gewoon zonde zijn, want het aantal stadions waar een echte voetbalsfeer hangt omdat supporters tekeer gaan (in goede zin) worden minder en minder. Zowel nationaal als internationaal zie ik meer tennis achtige sferen dan echte voetbal sferen.

10 maart 2015 om 18:10

De meeste fans zien juist wel de voordele. Van een nieuw stadion. Ga de polls maar langs op de feyenoordsites. Probleem is dat degene met de grootste bek tegen zijn, waardoor het lijkt of de meeste supporters tegen zijn.

11 maart 2015 om 13:40

Precies, uiteindelijk wordt die sfeer gemaakt door ons en niet door het stadion. Ik vind wel dat de bouwers er voor moeten zorgen dat de indeling hetzelfde wordt. Zodat het voor ons als fans ook niet moeilik wordt de sfeer mee te nemen naar dat nieuwe stadion. Voor de rest zou ik zeggen, weg met die ouwe troep.

Supporters van Feyenoord moeten stoppen met argumenten te komen dat Liverpool ook een stadion van 100 jaar oud heeft en dat de nieuwe stadion Feyenoord kapot zou maken. De Kuip is niet Anfield. En welke club met een nieuwe stadion is nu failliet gegaan door het stadion zelf?

10 maart 2015 om 14:29

Roda en Fortuna deden dappere pogingen. En ook bij Twente zijn ze erg blij met de hypotheek last.

10 maart 2015 om 15:05

Ja, Twente heeft zichzelf in het nauw gedreven door de hypotheek is zo'n korte tijd af te lossen

10 maart 2015 om 14:30

Fc Twente. Bijna dan.... Maar zonder nieuw stadion loop je straks weer achter de feiten aan. Dat zou echt zonde zijn. Ik hoop dat er een waanzinnige voetbaltempel komt, waarin Feyenoord weer richting een kampioenschap kan groeien...

10 maart 2015 om 15:27

en Anfield is niet De Kuip

10 maart 2015 om 15:41

Inderdaad. Bij Liverpool pakt men namelijk wel door met het uitbreiden en verbouwen van het huidige stadion.

10 maart 2015 om 16:51

Even beginnen met zeggen dat we aan dezelfde kant staan maar heeft Liverpool ook niet een structurele achterstand opgebouwd ten opzichte van de rest? Net als Feyenoord. En een uitschieter zoals vorig jaar kan altijd gebeuren. Net als Feyenoord

10 maart 2015 om 17:07

Klopt redelijk, maar Liverpool heeft het gedonder met het stadion al gehad onder de vorige eigenaren en nu het de financiën steeds beter op orde heeft, is gelijk werk gemaakt van het moderniseren van het stadion toen dat mogelijk was. Nu begint Feyenoord eigenlijk weer van vooraf aan eigenlijk met het stadion. Liverpool heeft hard gewerkt aan het terugbrengen van die structurele achterstand en dat betaalt zich nu al redelijk uit.

Welke miljoenen loop je mis dan? Ik denk niet dat er wekelijks 70.000 man op de tribune zitten, en anders moet je er een multifunctioneel theater van maken waar ook in gevoetbald zou kunnen worden (youp van 't Hek).

Ik geloof niet dat Feyenoord met een nieuw stadion veel meer sponsorgeld binnen haalt, maar deze man zal t wel weten. Beetje jammer ze niet op de feiten ingaan die deze sportmarketeer benoemd.

10 maart 2015 om 14:35

Bij een nieuw stadion of verbouw gaat het helemaal niet om de aantallen fans. Het gaat er met name om dat er meer geld binnenkomt door meer duurdere plaatsen voor o.a. sponsoren en dat er nieuwe manieren ontstaan om het stadion uit te buiten aan commerciële derden, zoals bedrijven die skyboxen en bedrijfsruimte kunnen huren.

Natuurlijk komen er ook meer plaatsen voor het 'normale' volk, maar dat is echt maar bijzaak.

Er wordt steeds gezegd dat Feyenoord een ander stadion moet om aan te sluiten bij Ajax en Psv, maar men vergeet dan vaak dat PSV van de drie verreweg het kleinste stadion heeft. Een groot stadion (qua bezoekersaantallen) is dus geen must, het gaat er om dat je een stadion hebt dat uit te buiten is.

10 maart 2015 om 15:57

Ja, maar als ik dan in de kuip kom. En ik zie die vreet kraampjes. Dan denk ik wel wat een ouwe bende hiero vergeleken bij ons in het abe lenstra stadion. En dan de toiletten met dat rvs dat ziet er niet uit. De binnenkant zelf met het glas in lood is daarentegen wel weer fantastisch. Dus ja ik vind dat die verbouwing er zowiezo moet komen.

10 maart 2015 om 14:36

De "arena" steekt zo'n 3-4 mln per jaar in dr zak alleen al vanwege de interlands die daar gehouden worden.

Als ze dit bedrag zouden delen met de nieuwe kuip blijft er de komende jaren zo,n 1,5 tot 2 mln per jaar over voor de nieuwe kuip.

Daarnaast heeft Madonna tegenwoordig ook een appartementje aan de maas.
kan ze makkelijk afentoe komen zingen ipv Lee Towers.

10 maart 2015 om 14:53

Niet alleen beuren ze meer geld via business seats, lounges en boxen, ook via de gewone supporters kunnen ze bakken meer geld ophalen.

In ons oude stadion ging ik alleen, samen met wat vrienden, naar het voetbal. Naast mijn jaarkaart dronk ik voor, tijdens en na de wedstrijd een pint of 3 a 4 en at al eens een hamburger.

Food and beverage omzet voor de club? 8 a 10 euro ongeveer?

In het nieuwe stadion, ga ik met mijn gezin, vrouw en 2 kinderen. Meestal eten we iets in één van de restaurants. Tijdens en na de wedstrijd drinken we uiteraard ook nog wel iets.

Food and beverage omzet voor de club? 150 a 200 euro ongeveer of ongeveer 40 a 50 euro per persoon.

Regelmatig kopen de kinderen dan nog eens iets in de fanshop en ook voor de parking van mijn auto moet ik betalen.

Doe dit eens allemaal maal een paar duizend supporters en een Feyenoord kan met zijn winst in food alleen al elk seizoen 2 spelers halen uit de prijsklasse van Jelle Vossen.

10 maart 2015 om 14:59

Waar werk jij?

10 maart 2015 om 15:04

Gaat om voorbeeld

10 maart 2015 om 15:21

Waarom vraag je dat, reservebankje?

10 maart 2015 om 15:26

Wil ook zo'n baan, dat ik dat 2x in de maand met mijn gezin kan doen :D

10 maart 2015 om 15:29

Ik snap dat er omzet wordt gemaakt met allerlei randzaken ja, maar in hoeverre is dit in de Kuip niet aanwezig? En is dit nieuwe stadion wel in het bezit van Feyenoord of de gemeente? Want dan schiet je er niets mee op. Die paar miljoen voor interlands/concerten gaan niet naar Ajax Een stadioncomplex bouwen voor die 1/2 miljoen per jaar extra... ik zie er het rendement nog niet van in. Dan lijkt mij logischer te zorgen dat deze faciliteiten bij de Kuip uitgebreid worden.

10 maart 2015 om 15:31

@reservebankje

Op zijn profiel staat software ergonoom... Ik denk dat weinig mensen weten wat hij precies doet, dus beuren zal die wel haha. Maar je moet dr ook geld voor vrijmaken natuurlijk.

10 maart 2015 om 15:33

Ajax haalt 13 uit de opbrengsten van de huur binnen (13 eigendom) en vergoeding eventueel grasmat. In de Arena zit een catering bedrijf, die Ajax deels vergoed, omdat Ajax daar ook aan mee betaald. Dus zat mogelijkheden om geld te genereren, alleen is dat niet waar je het geld uit haalt, dat doe je door verhuur skyboxen. Ruimtes en etc...

Paar jaar terug kwam ik in veel stadions voor mijn werk. Heb toen best wel veel info gekregen van de onderdelen die Ajax bijvoorbeeld deels beheert. Zo weet ik dat het bedrijf wat de hap doet deels vergoeding moet betalen aan Ajax. Kwam overal in de stadions, omdat ik koffie snoep en frisdrank automaten plaatste. Zo kwam ik ook meermalen per jaar in de bestuurskamer van Ajax skyboxen voor reparatie's en etc... Zo kwam ik dus bij 7 a 8 eredivisie clubs en krijg je dus best wel info hoe dat allemaal werkt.

10 maart 2015 om 15:36

reservebankje,

Ah

Niet te hard werken. Gewoon rijk trouwen. lol

10 maart 2015 om 15:39

Weet je nog een rijke weduwe dan liefst 90 beetje kwakkelend met haar gezondheid? :D
Met zo'n ouwe weduwe kan ik ook eigenlijk beter na de oude Kuip gaan, die komt nooit die trappen op :P

10 maart 2015 om 15:42

Pdb4,

Dat is er wel in de Kuip. Maar beperkt. Ray5huize verteld in dit draadje dat Feyenoord 100 a 150 business mensen te eten kan geven a rato van 75 euro per persoon.

Bij een Anderlecht zijn dat er duizenden.

Stadion van Anderlecht is 3 keer kleiner, doch is het budget van beide clubs ongeveer gelijk.

10 maart 2015 om 14:54

Even een voorbeeld hoor: Arsenal verdient meer aan de businesseats in het Emirates dan aan het hele Highbury (vorige stadion van Arsenal) per jaar, dat zegt toch ook wel iets?

10 maart 2015 om 15:33

Klopt, maar dat zegt ook iets over de aantrekkingskracht van de PL en de kleinschaligheid van Highbury.

11 maart 2015 om 13:44

Er staat een hele lange wachtrij open voor de business suites. Maw Feyenoord zou wel 2 keer zoveel business suites vol krijgen maar we hebben er envoudig niet meer. Dus onder andere die miljoenen zou je mislopen.

Ik heb al jaren een seizoenkaart en ik vraag me echt af wat die "deskundigen" steeds bedoelen met slechte faciliteiten. Ik kom naar de Kuip om de wedstrijd bij te wonen. Ik sta enkele meters van het veld met prima zicht. Als ik trek heb haal ik binnen een paar minuten iets te eten. Als ik moet pissen loop ik naar de wc, waar je nooit hoeft te wachten. Wat willen ze nog meer?

10 maart 2015 om 14:35

Superf,

Het gaat er uiteraard niet zozeer om wat de gemiddelde supporter wil. Het gaat om veel belangrijkere zaken. Hoe veel skyboxen zijn er, hoeveel luxe is er beschikbaar, hoeveel andere evenementen zijn er te organiseren in het stadion, hoeveel broodjes kunnen er extra verkocht worden door slimmere verdeling hamburgertenten, hoe goed is het stadion te bereiken voor de sponsors, wat straalt het stadion uit om sponsoren aan zich te binden.

Ik vind De Kuip prachtig, de hamburgers en broodjes worst zijn ouderwets lekker, en het stadion deinst op de golven van passie. Maar het is wel allemaal oude troep. Voor nu is dat misschien nog leuk, maar over 5 jaar is de gemiddelde sponsor dit meer dan zat...

10 maart 2015 om 14:40

Dat begrijp ik, en daar heb je gelijk in. Maar ik lees vaak over slechte faciliteiten voor de gewone supporter. Zoals onze directeur betaald voetbal, die de wachttijd voor een broodje kroket als argument naar voren bracht, om de Kuip te vermijden. In die verhalen kan ik mij totaal niet vinden.

10 maart 2015 om 14:43

Nee, maar die verhalen worden alleen maar de lucht in geworpen om de supporters te laten denken dat het om hun gaat. In de hoop dat de supporters ook met zijn allen achter een bepaald plan gaan staan.

Je wordt als supporter op die manier gewoon misbruikt als ordinair stemvee.

10 maart 2015 om 17:29

het probleem is op dit moment vooral het parkeren rond het stadion en de bereikbaarheid van het stadion een probleem, verder moet ik als fanatiek feyenoordfan toegeven dat de faciliteiten voor de gemiddelde vriendenploeg die naar het stadion gaat goed zijn, maar zoals hierboven aangegeven werd zou ik niet met mijn gezin gaan

en volgens mij is bij wedstrijden van het nederlands elftal nou juist de bedoeling om zakenlui en gezinnetjes het stadion in te krijgen ipv de fanatieke voetbalfans die wekelijks hun eigen club steunen

ook voor concerten wordt de kuip onderhand overgeslagen vanwege de faciliteiten en het ontbreken van een dak

en ja ik ben hetmet je eens dat ik de laatste wedstrijd van het nederlands elftal in de kuip weer eens liet zien hoeveel sfeer het stadion heeft, maar om door te kunnen groeien op financieel gebied zal je meer skyboxen etc moeten hebben en het scheelt veel als er luxere/duurdere horeca komt met genoeg plaatsen

en bv over het broodje kroket gesproken, als je een plek op de 2e ring hebt en je wilt een broodje kroket heb je mi toch echt een probleem in de kuip, ik maak daar geen probleem van, maar begrijp dat de bond andere eisen stelt, zoals heel veel mensen tegenwoordig doen

10 maart 2015 om 14:37

Super schattig dat je denkt dat het om de faciliteiten voor de supporters gaat. Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet over.

Feyenoord loopt hopeloos achter als het gaat om zaken als skyboxen en een professionele uitstraling waar bedrijfsleven om vraagt als ze hun zakenrelaties mee willen nemen. Daar loopt de club veel geld mis. Zowel aan de verhuur als ook bij het binnenhalen van nieuwe supporters.

10 maart 2015 om 14:45

"de faciliteiten zijn ook voor het publiek hopeloos verouderd."

Wellicht kan je de volgende keer op een volwassen manier reageren. Je begint je reactie nogal denigrerend. Dat staat een beetje kinderachtig. Jammer.

10 maart 2015 om 15:38

Ook super schattig dat jij met woorden als skybox en zakenrelaties aan dollartekens denkt, maar kom dan met feiten dat er nog veel rek in zit en of er daadwerkelijk rendement uit gehaald kan worden met een compleet nieuw stadioncomplex.

10 maart 2015 om 16:53

Hoe komt het denk je dat PSV met een veel kleiner stadion een betere begroting heeft?

10 maart 2015 om 17:32

omdat psv veel plekken voor hun bussinesclub heeft, genoeg skyboxen etc en er vermoedelijk ook voor zorgt dat er per bezoeker meer uitgegeven wordt

verder hangt de begroting natuurlijk niet alleen van het stadion af

10 maart 2015 om 14:44

Ik heb ook al jaren een SK maar vind het wel erg armoedig.
ff een broodje halen is er op de 2e ring echt niet bij.
als je rond de 43e minuut snel naar de bar rent kan je nog wat krijgen waar als je 2 minuten wacht sta je achteraan en moet je maar hopen dat je de 2e helft optijd terug bent.

Daarnaast moeten ze het ook niet hebben van de SK houders he.
even globaal zijn 30.000 Sk's x gem 250eur per kaar maar 7,5 mln eurotjes.
de huidige 40 "skyboxen" leveren al zo'n 6 mln op.
Dit is dan nog los van de "rode stoeltjes" en andere business seats zoals de shipping club enz.

dus een verdubbeling van de "business seats" levert veel meer op dan 20.000 extra seizoenskaarten.

10 maart 2015 om 15:10

Superfnoord,

Misschien zal jij, zoals zovelen, geen zin hebben in een biefstuk-friet voor of na de wedstrijd, maar wees gerust dat er duizenden, tienduizenden zelfs dat wél willen.

In een modern stadion kan je dat daar dan eten voor pakweg 20 euro per persoon.

Dat tikt aardig aan wanneer je dat elke wedstrijd kan serveren aan een paar duizend man.

Ha, ik was ook gelukkig in ons oud stadion. Maar ik ben nog veel gelukkiger met ons nieuw stadion.

Ook op niet-wedstrijddagen pakken ze geld. De club heeft vorig seizoen 300 events georganiseerd (bedrijfsfeesten, productvoorstellingen, vergaderingen, congressen, seminaries, roadshows, ...)

http://www.ourfuturestartshere.be/

Komt nog eens bij, dat de club vreselijk hard kan verdienen aan de zakenlui.

Bij ons betaal je voor een Executive formule voor 2 personen, 11 500 euro per seizoen.

Daar zit eten, 2 business seats, VIP-parking e.a. extra's inbegrepen.

Business seats worden ook los verkocht, prijzen per zitje gaan van 1750 tot 3000 euro per seizoen.

Nogmaals, misschien niet interessant voor u, wel voor anderen.

10 maart 2015 om 15:26

Heb je wel je kaplaarzen aan als je gaat pissen?? Vooral in de rust en na de wedstrijd heel hard nodig. En paar min. Nu als je een cola en koffie wilt moet je 2 keer in de rij staan. En het inschenken van de koffie gaat ook al niet zo vlot met die nieuwe automaten. Laten we het dan nog maar niet over hebben als iemand chocomel wilt

Nee de rand faciliteiten kunnen veel beter in de Kuip. Daar en tegen de sfeer en zicht op veld is prima

10 maart 2015 om 17:15

Superfnoord: het gaat vooral om de faciliteiten voor sponsors en business seats.
Daar kunnen ze nog een hoop extra geld mee verdienen.

11 maart 2015 om 13:48

Niet zo naief man. Er zijn nu eenmaal mensen die meer luxe wille dan jij. en die daar ook voor willen betalen. Ik zou zeggen prima. Als dat Feyenoord verder kan helpen zodat ook jij het steeds beter naar je zin zal krijgen omdat Feyenoord op die manier een steeds beter elftal op de been kan krijgen wat kan er dan tegen zijn vraag ik me af.

10 maart 2015 om 15:07

Hoppa! Dat zal ook wel gebeuren. Gemeente provincie en alles zal wel mee betalen, zoals ik hierboven uitleg, is het een grote uitgave, maar op den duur haal je er echt geld uit. Mits je het goed doet. Zorg dat er bedrijven inkomen en overheids gebouwen in stopt. Waar bijvoorbeeld de sociale dienst in 10 gebouwen zitten, kun je die in 1 kantoor drukken en de rest verkopen. Scheelt de gemeente een berg aan onderhoudskosten. Er komen nieuwe school gebouwen als padenstoelen uit de grond. Gebruik ruimte in het stadion ervoor, is bij Twente ook het geval. Je moet een nieuw stadion gewoon multifunctioneel maken, dan is 400 miljoen nog een lachertje ook.

10 maart 2015 om 15:04

feyenoord betaalt gewoon elke maand huur. dus dat kun je met die logica dan ook een eigen stadion noemen, ook al is dat niet zo.

op papier is het jullie stadion ja, maar heel nederland weet dat het eigenlijk van de gemeente is

wat een onzin. dat ze miljoenen mislopen komt echt niet door het stadion. het komt omdat het zelden vol zin in de kuip, waarbij het grootste gedeelte van inkomsten mis wordt gelopen op het legioen, omdat die natuurlijk tijdens de wedstrijd geen drank halen of wat dan ook.

10 maart 2015 om 14:40

Wat dacht je van gebrek aan business seats en skyboxen. Die leveren het echte geld op. Als je er daar meer van bouwt (nieuw stadion, immers waar laat je ze in de huidige Kuip) gaat het hard qua inkomsten. Daar zijn je miljoenen dus..

10 maart 2015 om 14:44

hahaha supporters leveren een club echt bar weinig op. Skyboxen die voor 5 ton verhuurd worden per jaar, dat is de inkomsten bronnen van een stadion. Bedrijven die delen afhuren en er voor leuke bedragen gaan zitten. Kijk naar andere clubs en trek er leer uit.

10 maart 2015 om 14:50

Als je nergens verstand van heb, probeer het dan ook niet. Bij feyenoord, zijn er te weinig faciliteiten. Ik kom ook regelmatig aan de businesskant en daar kunnen dan misschien 100 a 150 man eten, voor 75 euro de man. Bij anderlecht zijn dat er duizenden. Dat scheelt dus al minimaal een ton of zelfs 2 per wedstrijd. Skyboxen en business mogelijkheden zijn er gewoon te weinig. Het is het mooiste stadion van Nederland en vrijwel elke week uitverkocht. Dus hoe durf jij te beweren dat het legioen hier schuldig aan is. Wat een belachelijke en nergens op gebaseerd statement. Een nieuwe kuip zou de uitkomst zijn, ik hoop hier al 1,5 jaar op, maar Gudde kan niks overbrengen en te veel mensen worden geleid door verkeerde sentimenten helaas.

10 maart 2015 om 14:53

Is er geen mogelijkheid om gewone plaatsen te vervangen door business seats? En een grote eettent voor de sponsors net naast het stadion?

10 maart 2015 om 15:07

Dan worden de gewone supporters boos

10 maart 2015 om 15:23

en terecht!

10 maart 2015 om 15:25

Ray5huize,

Anderlecht zijn stadion is een factor 3 kleiner ongeveer en toch hebben beide clubs ongeveer hetzelfde budget.

Dat zegt zeer veel.

Bij Gent hebben we het budget nagenoeg kunnen verdubbelen bij de de overgang van oud naar nieuw stadion.

11 maart 2015 om 13:53

Voor 50 euro p/p wil je niet in een tent zitten maar in een restaurant. Die facaliteiten zijn nu veel en veels te klein.

10 maart 2015 om 15:28

zelden vol zit?? Weet niet welke wedstrijden jij van Feyenoord kijkt. Maar stadion is nagenoegen elke wedstrijd uitverkocht.

10 maart 2015 om 17:17

niet reageren op die provocerende ajacied.
ik heb het al gemeld maar met moderators als arie vink zal hij er wel weer mee weg komen.

Gewoon nieuw stadion bouwen, wil Feyenoord mee blijven doen in de vaderlandse top. Bij de opening paar mensen van de vernielingen van Rome loslaten en je hebt weer een vertrouwd stadion!!

Zonder gekheid, Feyenoord moet gewoon voor een nieuw stadion gaan. De Kuip is prachtig om te zien, maar als je binnen bent is het wel een rotzooi. Ik gok dat Feyenoord met een nieuw stadion gewoon een grotere begroting kan krijgen van 20 tot 30 miljoen. Rondom meer skyboxen, meer toeschouwers en beter faciliteiten. De Kuip blijft bestaan en kun je misschien wat anders commercieels mee doen.
Ik kan er niet bij, dat Feyenoord supporters het niet inzien, dat nieuw bouw nodig is. Kijk gewoon naar clubs in het buitenland, naar Ajax naar Twente, allemaal nieuw stadion, met flink opgepompte omzet. Ook al zou je de Kuip renoveren, dan nog zal je op den duur weer achter de feiten aanlopen. Krijg je elke 15 20 jaar weer renovatie kosten etc... Zou wel erg dom zijn, mocht Feyenoord als nog voor renovatie gaan.

10 maart 2015 om 16:29

Ajax heeft de omzet verdubbeld. Stadion kun je bedrijven zetten, die goeie huur betalen. Interlands alles bij elkaar, haal je uit een stadion echt veel geld. Mits je het op een goeie manier invult.

10 maart 2015 om 17:51

Ten eerste moet Feyenoord het niet alleen exploiteren, maar met andere dingen erbij, zoals een bioscoop een school stadskantoren noem maar op. Zodra je er ook andere entertain industrie ingooit, noem een Casino en die betaald ook mee aan de aflossing, dan hoeft de huur voor Feyenoord niet hoog te zijn. Bij de Arena zit dat er minder in en bij de Grolsch Veste wel weer, alleen wil Twente dat in eigen beheer houden. Als je dus een mooi plan maakt, met meerdere doeleinden, zou de gemeente provincie ook kosten op zich nemen. Zet je er gemeente kantoren in, dan kunnen ze weer andere kantoren weg doen (is bij wijs van spreken ben niet bekend met de situatie in Rotterdam), lijkt me dus win win situatie gemeente eerst grote uitgave, maar dat pak je op den duur van de verlaagde kosten op onderhoud van die andere panden wel terug.

(kan ook met kantoren van de provincie, weet toevallig dat het onderhoud aan kantoren voor Overijssel per jaar bijna 3 miljoen afschrijving is en die van Noord Holland rond de 5 miljoen is)

Een nieuw stadion zou als lange termijn oplossing (20+ jaar) ook beter voor Feyenoord zijn. Dat moet echter wel met financiële berekeningen onderbouwd worden en niet zoals deze man doet op gevoel van service en berekeningen uit de losse pols. Daar hebben we niks aan.

Een nieuw stadion kost een enorme bak geld (350-400 miljoen euro) en verbouwing kost zo'n 180-200 miljoen. Voor kosten die 2x zo hoog liggen moeten de baten dat natuurlijk ook liggen. Daarnaast is er nog het vraagstuk van de financiering. We bouwen een stadion dat bijna net zo duur is als de stadions van Arsenal & Bayern. Ga eerst eens kijken hoe die dat gedaan hebben en wat wij daar van kunnen leren.

10 maart 2015 om 14:56

Wat ik kan zeggen: Kijk vooral naar Bayern en niet naar Arsenal, financieel is het bij beide goed gegaan, maar sportief is het bij Bayern toch een stuk beter. En Bayern heeft niet het hele stadion zelf gebouwd.

Ik geloof wel dat Feyenoord met een nieuw stadion miljoenen extra binnen krijgt.
Maar weegt dat op tegen een investering van minimaal 200 miljoen?

10 maart 2015 om 14:47

een nieuwe kuip kan weer zo'n 70 jaar mee.
Als je dan 350 mln uitgeeft is dat maar 5 mln per jaar

10 maart 2015 om 16:05

Als ze dat goed aanpakken, dan loont dat zeker.

Gent heeft voor zijn nieuw stadion ongeveer 60 miljoen betaald. Stadion met 20.000 zitjes. Gemiddeld zit er zo'n 18500 a 19000 mensen per wedstrijd.

In ons oud stadion kon 12500 man binnen, gemiddeld kwam zo'n 10.000 man kijken.

Ons budget is gegroeid van 17 miljoen naar 32 miljoen. En ze kunnen vlot hun lening af betalen.

Hopelijk gaan de fans nog meer protesteren, en komt er nog jaren geen stadion zodat ze zichzelf nog jarenlang in eigen voet zullen blijven schieten. Daar zit iets komisch in.

in deze hele discussie wordt nooit duidelijk wie het gaat betalen, tenminste voor mij niet. De gemeente ? Een beheersstichting ? Feyenoord zelf ? Lijkt allemaal erg onwaarschijnlijk dat een van deze partijen 200 miljoen kan ophoesten. Laat staan 400. Feyenoord heeft toch genoeg problemen gehad met grote schulden.

10 maart 2015 om 16:16

Laat de supporters het betalen.
gewoon aandeelhouder worden en voor 5.000 tot 15.000 eur een vaste stoel kopen.
als je zo 30.000 plaatsen verkoopt heb je 300 mln binnen.
kan Feyenoord de overige 40.000 stoelen en sky boxen verhuren.

Hebben ze het stadion "gratis"

11 maart 2015 om 13:59

Jij denkt tenminste als een ondernemer. Ik begrijp ook niet waarom er zo weinig creativiteit is bij het management. Ik zou zo een van plaatsjes kopen.

Zijn de hoogtijdagen van skyboxen en ook van stadionbezoek niet al een beetje voorbij? De meeste clubs hebben problemen om de sponsorplaatsen kwijt te raken en ook de bezoekersaantallen lopen terug.

Ga je tot in lengte van jaren die 70.000 plekken en duizenden sponsorzitjes wel vol krijgen?

10 maart 2015 om 14:57

Natuurlijk wel, las pas dat er dit seizoen al meer sponsor plaatsen en skyboxen zijn verhuurd dan de laatste 2 seizoenen over alle clubs. Het probleem was, dat bedrijven het geld op de knip hielden, door dat woordje wat ze nooit hadden moeten zeggen "crisis". De wereld leiders hebben zich te veel laten leiden door de aandelen handel, waardoor het geld op de bank bleef. Zolang voetbal volkssport nummer 1 is en het aantrekkelijk is zakenpartners mee te nemen zullen die zaaltjes vol stromen.

De Kuip heeft iets onvriendelijks. Wat wordt daarmee bedoeld, de supporters?

10 maart 2015 om 15:37

Het staat letterlijk gequote in de tekst, na de zin: de Kuip heeft iets onvriendelijks. Ik zou het maar eens teruglezen, of in ieder geval gewoon lezen voordat je een reactie plaatst.

Het onvriendelijke komt niet door de ouderdom van het stadion. Of zijn opa en oma ook onvriendelijk omdat ze oud zijn? Van Oostveen gebruikt niet voor niets een term als nostalgisch of ouderwets niet. Een nieuw stadion helpt niet, betonnen wanden wel is de boodschap.

blijkbaar moet deze man ook weer wat te zeuren hebben, ben vorig jaar naar Feyenoord-Heerenveen geweest in het Uitvak, Op dat je een flinke trappentocht moet afleggen om bij het uitvak te komen na is het een geweldig mooi stadion wat zeker niet verloren mag gaan. De kuip straalt iets uit.

10 maart 2015 om 17:43

snap dat die trappen oplopen vor jou de eerste keer wennen is, maar voor mij was toen ik op tt stond altijd het allerlaatste moment voor je echt het stadion in ging waardoor ik met kippenvel op mn rug de laatste bocht van de trap nam

ik hoop dat je volgende keer dat je de kuip bezoekt ook zon ervaring hebt

10 maart 2015 om 21:45

Ja prachtig vind ik dat. Je bent bovenaan de trap en je ziet direct het veld liggen, geweldig moment altijd. Ik vind het niks als ik eerst een soort entreehal ofzo door moet.

11 maart 2015 om 09:28

opzich heb je daar wel een punt, is ook weer een deel van de uitstraling.
Hoop volgend jaar zeker weer Feyenoord uit te kunnen meepakken, hopelijk kan dit een vast uitwedstrijdje worden

Fans en sponsors zijn ook stakeholders, tenzij Van Oosterhout aandeelhouders bedoelt, maar dan is het stom om daarvoor een Engels woord te gebruiken.

Ik hoop dat als er een nieuw stadion komt dat je dan ook zo dichtbij het veld zit of staat. haha

Ik snap alle tegenstanders van steun van de gemeente. Ben er ook helemaal niet voor. Echter nu spreken ze bij het gemeente bestuur over het zelf in handen nemen van de regie.
Dat Feyenoord af stapt van het plan zou een blamage voor de stad zijn. De ontwikkelingen op Rotterdam zuid staan nu stil en/of worden vertraagd.
Uit al die uitspraken blijkt wel dat er meer speelt dan een nieuw stadion. Een nieuwe, of verbouwde Kuip is ook voor de gemeente van zeer groot belang. Logisch dat er dan meegedeeld wordt in de kosten.

10 maart 2015 om 17:51

ik ben blij dat feyenoord nu de hakken in het zand zet, want voor de stad rotterdam zou het alleen maar goed zijn als er een nieuw stadion komt dat goed te bereiken is met trein en metro, ook zou dit een enorme boost in werkgelegenheid creeeren, want het gaat zeker niet om alleen een stadion

het stadion is het begin, maar de bedoeling is om heel zuid beter leefbaar en bereikbaar te maken, ook zal een nieuw stadion veel inkomsten voor rotterdam creeeren door het aantrekken van bezoekers voor bv concerten, interlands etc, om deze reden is het logisch dat de gemeente ook meebetaald, zoals vaker in soortgelijke gevallen voorkomt.

dit is een manier van gudde om de politiek over de streep te trekken, als de politiek wilt dat er ondanks 15 ml vooraf beraamd verschil door wilt gaan moeten ze hun verantwoording nemen en dat voor hun rekening nemen

gudde is geen charismatisch leider, of voetbal icoon, maar hoe de politiek, politici en ambtenaren in elkaar zitten hoef je hem niks te vertellen

Voor een paar miljoen per jaar hoef je het ook niet te doen, denk eerder dat het om tien of meer per jaar kan gaan. Maar alles hangt af van de constructie van de deal die ze sluiten, als je teveel huur moet betalen schiet het ook niet op, dan maar beter renoveren en die onvriendelijke sfeer behouden..

"ieder jaar enkele miljoenen laten liggen" is gewoon een populistische uitspraak. Een nieuw stadion is ook niet gratis als je kijkt naar de rentes, risico's en bouwkosten. Dus kom dan met een echte rekensom ipv "het is allemaal zo oud, dus ik wil iets nieuws" als je geld als een argument gebruikt.

Nu ben ik zelf marketeer, dus ik bevlek met mijn reactie een vakbroeder.... maar De Kuip passé? Het is ondanks een gebrek aan faciliteiten nog steeds het mooiste stadion van Nederland. De ligging, het veld, de uitstraling van het stadion: prachtig gewoon. En dat zeg ik als Ajacied. Het kan een verbouwing zeker gebruiken, maar dan wel één die recht doet aan de historie van het stadion. Niet een hopeloos "creatieve inval" van een architect die een nachtmerrie heeft gehad en de functie van een stadion niet begrijpt. Maar passé zou ik de Kuip zeker niet noemen...

Nou als het maar om een paar miljoen euro gaat kunnen ze beter er voor zorgen ieder jaar een extra speler voor een paar miljoen te verkopen. Nog meer inzetten op de jeugd en lekker in die onvriendelijke kuip blijven. Hebben de supporters geen last van, het uitpubliek bekijkt het maar.

Sportmarketeer... U roept, "de
Kuip heeft iets onvriendelijks".
Dat mag uw mening zijn, maar onderbouw dat eens. Waar komt u zelf vandaan meneer? Komt u regelmatig in de Kuip? Ikzelf ben een geboren en getogen Rotterdammer en vind helemaal niets onvriendelijks aan de Kuip. Ik ben niet de enige... Het zit ook al, zolang ik mij kan heugen, altijd VOL. Volgens mij als enige in Nederland.

het meest foute wat feyenoord kan doen is de kuip verlaten dat nog een van de weinige stadions is dat echt voetbal ademt zet er desnoods gewoon een zwevende ring op

want eerlijk het stadion van nac is veel minder dan toen ze nog op de beatrixstraat speelde
het diekman veel leuker dan die blokkendoos van nu
het nec stadion idem
galgenwaard utrecht stadion idem
zuidenpark den haag idem en
de meer of de arena ik wist het wel

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren