Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Guidetti komt weg met waarschuwing van Schotse bond

Laatste update:

John Guidetti is door een interview met RTV Rijnmond in de problemen gekomen in Schotland. De spits van Celtic zingt in de aftiteling van het interview een liedje wat de Celtic-fans voor hem zingen: “Oh John Guidetti, puts the ball in the net-y, he’s a super Swede and the huns are deid, walking in Guidetti wonderland.” In Schotland is ophef ontstaan over het gebruik van het woord ‘huns’.

/

De fans van Celtic noemen de fans van aartsrivaal Rangers FC ‘huns’, maar het woord wordt gezien als zeer beledigend. Een groep fans van Rangers heeft zelfs een verzoekschrift ingediend bij de Schotse premier om het woord helemaal te verbieden rond de voetballerij. Volgens de groep zet de term aan tot 'religieuze haat' en is het een 'denigrerende, sektarische term voor een protestant'.

Guidetti zegt na het zingen van het liedje nog dat het ‘een goed nummer’ is. Op de sociale media krijgt hij steun van zijn eigen fans. Guidetti werd gevraagd het nummer te zingen en hij lijkt zich niet bewust van de precieze inhoud.

Update 23 maart 19.05 uur - Bond klaagt Guidetti aan na ‘belediging’ aan adres Rangers FC
De tuchtcommissie van de Schotse voetbalbond heeft een onderzoek ingesteld naar John Guidetti. De aanvaller zou in een interview met RTV Rijnmond al dan niet bewust de achterban van Rangers FC hebben beledigd door het woord huns te gebruiken. “We zijn verrast en teleurgesteld dat de bond een aanklacht heeft ingediend. Guidetti gaat zich uiteraard verdedigen”, luidt een officieel statement van Celtic maandagavond.

Update 27 april 19.22 uur - Guidetti hoort donderdag uitkomst van strafonderzoek
John Guidetti hoort donderdag of, en zo ja hoe lang hij geschorst wordt voor het beledigen van de achterban van Rangers FC. In een interview met RTV Rijnmond maakte hij de aanhangers van de aartsrivaal uit voor huns. De fans van Celtic noemen de fans van aartsrivaal Rangers FC ‘huns’, maar het woord wordt gezien als zeer beledigend. De hoorzitting van 9 april werd uitgesteld, maar komende donderdag weet Guidetti waar hij aan toe is.

Update 30 april 20.02 uur - Guidetti komt weg met waarschuwing van Schotse bond
John Guidetti heeft een berisping gekregen van de Schotse bond, voor het beledigen van de achterban van Rangers FC. In een interview met RTV Rijnmond maakte hij de aanhangers van de aartsrivaal uit voor huns. De fans van Celtic noemen de fans van aartsrivaal Rangers FC ‘huns’, maar het woord wordt gezien als zeer beledigend. De Schotse bond stelde een onderzoek in en deed donderdag uitspraak. Men laat weten dat Guidetti een tik op de vingers krijgt. Als hij weer de fout in gaat, zal er een daadwerkelijke sanctie volgen voor de Zweed.

Moet John Guidetti gestraft worden voor het zingen van het liedje?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hij zal wel niet geweten hebben wat ie zong. Is een provocateur, maar dit lijkt me sterk. Kan gebeuren...

9 maart 2015 om 19:11

Daar ligt het probleem volgens mij. Er zijn geen bevolkingsgroepen in mijn ogen.

9 maart 2015 om 19:18

Dat is zo'n onzin. Er is wel degelijk verschil tussen verschillende bevolkingsgroepen. Ze komen uit andere landen en hebben andere cultuur en taal. Het is onzin om het bestaan van bevolkingsgroepen te ontkennen. Ik ben het echter wel met je eens dat het onzin is om mensen te beledigen of uit te sluiten of erger op basis van religie of land van herkomst.

9 maart 2015 om 21:23

Nee, ik was 'oprecht' benieuwd of je een reactie uit wou lokken.

23 maart 2015 om 19:11

Ach hij is het type dat graag leuk gevonden word door de aanhang en ik kan me inderdaad voorstellen dat hij het niet wist.

Het is soweiso niet slim om aan dit soort acties mee te doen, je bereikt er niks mee... Helemaal als, mogen we de tekst geloven, hij kennlijk niet eens goed op de hoogte is van wat er precies gezongen wordt.

9 maart 2015 om 17:04

Wat een gelul zeg. Voetbalt voor Celtic maar weet niet wat "huns" zijn? John kan prima engels.Yeah right...Guidetti heeft het trekje om koste wat kost bij de fans in de smaak te vallen. Het zou mij niet verbazen.

9 maart 2015 om 18:35

ach, wellicht dat Guidetti geleerd heeft op School dat "huns" eigenlijk de term is voor het oude volk "the Huns" (atilla the Hun)

of misschien dat hij dacht dat het woordje "huns" wel gerelateerd was aan Duitsers, aangezien die tijdens de tweede wereld oorlog door zowel elke Brit werden uitgemaakt voor "hun"

(ook overigens een referentie naar Atilla the Hun)

de term "hun" zelf wordt aan mensen gegeven die een gedrag vertonen wat aangezien wordt als "barbaars"

Ik snap dat Ranger fans niet graag de term "hun" naar hun hoofd willen hebben, maar niet iedereen is naar mijn mening op de hoogte van wat nu eigenlijk een "hun" is, het is eigenlijk het zelfde als de term "mof" dit kan gezien worden als scheld woord naar Duitsers of gewoon als kledingstuk (het is een handschoen waar beide handen in gaan en meestal gemaakt van bont)

met andere woorden eigenlijk, stom maar kan gebeuren - excuus aanbieden en niet meer doen.

9 maart 2015 om 19:10

Niet meer duhn? Hè? Waarom niet?

23 maart 2015 om 21:22

Ow oke. Jij kent Guidetti ook echt heel goed? Je kent zelfs zijn trekjes.

Zucht. Hoe ver ze kunnen gaan. Maar andersom wel over echt álles zingen tegen Celtic. Het is geven en nemen, maar dit is wel een hele sneue reacties van de betreffende Rangers fans.

Ach zo erg is het niet. Meer een beetje als zwarte kousen.

Tell all the huns you know, they'll never win 10 in a row.

Definitionhurting huns from madtim1967
Affectionate term used to describe the more rabid supporters (sic!) of various opposition clubs whose general political slant is strongly right-wing, parochial, conservative and highly xenophobic towards any form of outside influence.

"huns" can usually be easily spotted due to their lack of cleanliness, and general poor looks.

"huns" usually refers to Rangers fans in the main, but also can be used to refer to Hearts, Kilmarnock and even fans from clubs from outside Scotland who sympathise with them.

Lots of different stories how this name came about, but the most likely is that as a number of Rangers players were able to skip joining up for the war effort in the World Wars due to connections, and were said to be no better than the "huns" (slang at the time in the UK media for the Germans and their Axis power counterparts), and the term stuck.

Used to actually be a term that Rangers fans also used against Celtic fans at one point (upto the 60s), but it didn't work as it wasn't accurate. It was a commonly used term by people against their enemies.

In summary, Hun is NOT sectarian, it's just a mentality. One best summed up by the arrogance and elitism of the phrase "we are the people"

Uefa on the term "hun"
Following correspondence in September 2008, Uefa confirmed that Hun is not a sectarian term to a dishevelled Rangers fan!

Original Letter
Dear Sirs,
I feel compelled to write to you this evening to lodge a complaint about the offensive chanting by Celtic fans during their home game with Aalborg this evening.

I was utterly shocked to hear the Celtic fans sing ‘ There’s no Huns in Europe’. The use of the word ‘huns’, in the context of Scottish society, is a sick sectarian slur on the protestant community and must be condemned by all right thinking people.

I find this chant and the use of this word, utterly reprehensible, and I am angry and annoyed that these so called fans consistently sing these songs and never appear to be reprimanded by Uefa.

Surely, such blatantly bigoted, sectarian, ant-protestant chants are contrary to Uefa rules, or is there a specific exception for Celtic Football Club.

I am not prepared to be openly insulted by these apologists for terrorists and murderers. It is deplorable that their sickening chants in support of Irish terrorists have been ignored by Uefa in the past, and I’m not prepared to tolerate such a blatant attack upon my religion on this occasion.

I expect Uefa to initiate an immediate, full and thorough investigation to verify that the chants were made and, having done so, to impose the severest sanction possible upon Celtic FC and their shameful fans.

I look forward to an early response

Uefa response
Dear Sir,

You have contacted the Uefa disciplinary services to complain about a song called “huns away from Europe” that appears to have been chanted by Celtic supporters during the Uefa Champions League fixture between Celtic FC and Aalborg on 17 September. With all respect to your personal feelings and impression, the terms you object to do not appear to be connected with racial abuse or discrimination. Factually, the term “hun” has a historical background, notably in Europe. We understand that the chant "huns out of Europe" might have been referring to the fact that their arch rivals, Rangers, did not qualify for the Uefa Champions League! Celtic fans seem to refer to Rangers as the hun (the enemy).

Should you still consider the text to have a sectarian background, we recommend that you address the matter to the competent authorities in Scotland.

Yours faithfully

Uefa Disciplinary Services

Niet handig, maar niet bewust provocerend bedoeld lijkt mij. (Vertonghen en immers was dommer)

er is maar 1 sportman waar dit liedje voor gezongen mag worden naar mijn mening:
Phil Taylor! Walking in a Taylor wonderland! die slappe aftreksels zouden verboden moeten worden :P

9 maart 2015 om 16:42

Phil Taylor is geen sportman. Die gooit pijltjes in een bord.

9 maart 2015 om 16:45

Precies, en wat Phil Taylor doet is meer waddling dan walking. Bovendien een bijzonder nare vent, onsportief zowel bij winst als bij verlies.

9 maart 2015 om 16:50

Haha inderdaad, is gewoon ewn kroegspelletje.

9 maart 2015 om 17:01

Ach darts is opzich wel een sport, evenals golf etc. Tuurlijk, we zien liever rennen beuken sliden schieten in de vorm van Rugby, voetbal, basketball, volleybal etc, in plaats van alleen met een stokkie de bal erin slaan of een pijltje in een rood vakje gooien..

Phil Taylor is echter de beste darter die er is, maar verder de grootste lamlul uit die hele sport-tak, al kan mighty Mike er ook wat van..

Stom van Guidetti om erop in te gaan, maar meer ook niet. Gewoon heel onschuldig. Zoals Jan Vertonghen of Lex Immers, dat was wel drama..

9 maart 2015 om 18:00

Darten is gewoon een kroegspelletje,
En wat betreft golf. Die mensen slaan tegen een bal en zijn nog is te lui ook om naar het balletje te lopen dus rijden ze maar.
Maargoed we hebben het over voetbal...

23 maart 2015 om 19:58

Jij denkt dat pijltjes in een bord gooien geen sport is?
Heb jij überhaupt gekeken wat er gebeurt met darten?

Ga jij maar aanstaan om een uur met pijltjes te gooien jongen, wedden dat je arm na een half uur al lamlendig is? Hoezo geen sport!

27 april 2015 om 21:01

hhahaha golfers lui? jij hebt geen idee hoe goed je moet zijn voor professioneel golf.

27 april 2015 om 22:46

@ conti

Ik train mijn arm voldoende om hem niet na een half uur al lam te laten zijn...

Je kunt verder lullen wat je wilt, maar iemand met een bierpens die pijltjes in bord staat te gooien is gewoon geen topsporter. Heel dat dartgebeuren is misschien best geinig, maar het heeft niets met sport te maken.

9 maart 2015 om 16:45

Phil Taylor is geen sportman.

Dit liedje wordt al jaren gezongen in de Britse stadions. Als je dan een voorbeeld geeft doe dan Bergkamp destijds bij Arsenal.

9 maart 2015 om 18:10

Darts is een officiële sport hoor

9 maart 2015 om 18:31

Fierljeppen en paalzitten ook.

9 maart 2015 om 19:16

Paalzitten is helemaal geen sport, maar een vieze hobby. Bananenman ik vind het jammer dat jij deze vuilnis hier op de site zet.
Smeerlappen zijn het.

Dat Darts een sport is vind ik prima. In mijn opzicht is het verschil tussen sport en spel de kansberekening, Bij Monopoly is die heel groot (spel) en bij voetbal, basketbal en darten gaat het tussen man en attribuut en is de kansberekening nihil.

9 maart 2015 om 16:54

Haha dat liedje gebruiken ze in groot-brittanie echt overal hoor! Ben 2012 in londen geweest bij de Olympische spelen, en toen zongen ze dat bijvoorbeeld over Bradley Wiggins. Is gewoon een populair nummer met een aanstekelijk deuntje. Kan je niet aan een sporter linken.

9 maart 2015 om 17:47

There is only one wimpie jansen...!!!

9 maart 2015 om 17:50

Ken je die nog

9 maart 2015 om 17:03

Sportman zei je? Taylor is de beste darter ooit! Maar een sportman ... .? Kroegtijger

9 maart 2015 om 17:20

Grapjas. Dit werd vroeger ook voor Jozef Kiprich bij Feyenoord gezongen. En toen was Taylor nog helemaal niet zo'n grote. Wat een gelul.

Maar snel weer naar Rotterdam komen dan, dan is hij van dat gezeur af.

9 maart 2015 om 17:03

Inderdaad laat hem maar snel terug naar Rotterdam komen.

9 maart 2015 om 18:44

Nou, daar kun je ook behoorlijke kwetsende liedjes gaan zingen. Vraag maar aan Immers

"i am Feyenoord till I die, I am Feyenoord till I die, I know I am, I'm sure I am, I am Feyenoord till I die!" ik zie het hem nog zingen bij zijn afscheid in de Kuip. Deze jongen zingt blijkbaar nogal graag, en is gevoelig voor waardering van het publiek. Hier lijkt me geen sprake van opzet, maar het is niet handig natuurlijk, dit kan zomaar tot zo'n akkevietje Immers/vd Brom leiden. Ben benieuwd of dit ook zo wordt opgeblazen, of dat ze inzien dat Guidetti hier geen religieuze bedoelingen bij had.

9 maart 2015 om 17:02

Bedoel je daar buiten, toen hij met een Zweedse vlag op de trap stond en met een paar honderd man 'Feyenoord till I die' stond te zingen? Was een mooi moment, maar die jongen verloor zichzelf inderdaad wel een beetje in populisme.

9 maart 2015 om 17:14

Nee, dat hij op het veld liep met zijn armen gespreid. Het is geloof ik ook de beginscene en eindscene van de goalden year, die staat wel op youtube.

Damn, de politieke correctheid politie is weer aan het werk.

Dus als een speler van Gent in een liedje over de 'boeren' zingt, dan moeten die van Club Brugge ook boos worden. Net zoals wij weer boos moeten worden wanneer Club Brugge spelers over 'kwekkers' zingen.

The Huns is trouwens niet sektarisch. Ze gebruiken het ook om de supporters van Hearts, Kilmarnock en zelfs van clubs buiten Schotland te typeren.

De hele wereld zit vol zielige zeurders. Er kan niks meer in het openbaar gezegd worden of iemand valt erover heen. Vrijheid van meningsuiting noemen ze dat maar het begint steeds meer het tegenovergestelde te worden.

27 april 2015 om 21:05

vrijheid van meningsuiting houdt niet in dat je iedereen mag beledigen. jullie moeten echt eens een wetboek openslaan voordat jullie deze onzin uitkramen. Grijpen echt alles aan om die onzin er maar doorheen te krijgen.

verder is dit vrij kinderachtig van de Rangers fan.

De Hunnen waren helemaal nooit in Schotland. Vreemde bijnaam voor de Rangers.

9 maart 2015 om 17:18

De onzen stellen zich te weer, De Hunnen winnen keer op keer

Het Engelse koningshuis heeft een hele verre connectie met de Hunnen, aangezien Rangers de "engelse club" is met een sterke voorkeur voor het Koningshuis, beledigen Celticfans (met de sterke Ierse identiteit) het koningshuis door die als Hunnen te bestempelen. Volgens mij heeft het daar mee te maken.

9 maart 2015 om 19:44

Ah ok, vandaar, bedankt. Omdat die hele Attila en z'n kompanen nooit verder zijn gekomen dan het huidige Ruhrgebiet vond ik het wat vergezocht allemaal.

Ik dacht dat Rangers the Dons waren. Beetje jammer als hij hiervoor al wordt gestraft.

9 maart 2015 om 17:28

The dons zijn de boys van AFC Wimbledon

Onzin om hier boos om te worden. Guidetti lijkt me een aardige vent die zulke dingen niet met opzet doet. Leg hem gewoon uit dat hij dat woord beter niet meer kan gebruiken omdat sommige mensen het aanstootgevend vinden, dan zal hij zich vast verontschuldigen en het niet meer doen. En zo niet, dan kun je alsnog boos op het worden.

@VZ Het verhaal dat een deel van de Rangers supporters het woordje "hun" willen verbannen met een petitie via de eerste minister is al van 27 Februari , zie http://www.heraldscotland.com/news/home-news/range...
Dat is dus al eerder dan de opname van Radio Rijnmond met Guidetti , die opname werd dit weekend in het Rangers gezinde dagblad The Daily Record gepubliceerd met veel tamtam . De naar sensatie ruikende artikelzin is daarom erg overdreven , behalve een paar op "hun" teentjes getrapte Rangers supporters maakt verder niemand in Schotland zich druk over dit clipje....o ja en natuurlijk de erom lachende Celtic fans

Ach, als je weet wat Celtic en katholieken/Ierse immigranten te verduren hebben gehad in Schotland, dan valt dit wel mee.

Suarez wonderland is toch beter en als jan Vertonghen een liedje zingt moet ie wel bestraft worden die wist ook niet waar t over ging haha

En dit noemen ze nieuws pfff, lekker belangrijk en verder met het leven...

"hun" sectarisch, blijft toch een aparte clubje mensen (the People zoals ze zichzelf hoogverheven boven ieder ander mens noemen)... Al in de 60-er jaren werden ze zo genoemd in Engelse media naar aanleiding van de plundertochten die bij Europese uitwedstrijden hielden.

Nogal hypocriet om met het vingertje te wijzen wanneer een heel stadion loopt te scanderen dat ze tot hun knieeen in katholiek bloed staan...

Het zal wel meevallen gewoon supporters die spelers van de tegenstanders proberen te klooien. En Guidetti is een huurling zou wat anders zijn als hij opgegroeid was bij celtic.

Ik heb net het hele interview gezien en het is een heel mooi interview.
Ik hoop echt dat hij terug komt.

Wat een stelletje hypocrieten bij de Sfa: Tijdens een halve finale om de League Cup zingt een half stadion (25000 Sevco-supporters) onder de ogen van alle Schotse hoogwaardigheidsbekleders hun sectarische Billy Boys. Dit wordt weggewuifd als zijnde 'een kleine minderheid die dit zingt'.

Nu verschijnt er op internet een filmpje van een speler die een spottend liedje zingt (niet-sectarisch) en is het voor de bond duidelijk dat er stappen genomen moeten worden. Om te kotsen!

Niet handig om te zingen, maar een waarschuwing is inderdaad prima. Goed opgelost

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren