Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Hanegem: ‘Dat is daar iets gigantisch, dat weet Louis toch ook wel?’

Laatste update:

Manchester United speelt voor het eerst sinds jaren geen Europees voetbal, nadat het afgelopen seizoen afgesloten werd als de nummer zeven van de Premier League. Voor de huidige trainer Louis van Gaal heeft plaatsing voor de Champions League dan ook de allerhoogste prioriteit.

/

Aan een plek bij de eerste vier in Engeland lijkt Van Gaal de voorkeur te geven boven het winnen van de FA Cup. Maandag nemen the Mancunians het in de kwartfinale van het bekertoernooi op tegen Arsenal en Willem van Hanegem kan weinig begrip opbrengen voor de visie van zijn landgenoot. “Ik kan me bijna niet voorstellen dat Van Gaal heeft gezegd dat hij met Manchester United liever vierde in de competitie wordt dan dat hij de FA Cup wint. Dat bestaat toch niet”, schrijft Van Hanegem in zijn column in het Algemeen Dagblad.

“Die beker in Engeland pakken, is daar iets gigantisch. Dat is bijna net zo groot als de titel winnen. Dat weet Louis toch ook wel? Het is toch geweldig als je als manager met zo'n roos in je knoopsgat voor de finale op Wembley het veld mag opwandelen.”

Ben je het met Willem van Hanegem eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heeft ie wel gelijk in. Louis gedraagt zich als een iet of wat wereldvreemde man. Je kan beter 5de eindigen en de FA Cup winnen, dan 4de worden met toegang tot de Cl.

De FA Cup is de oudste competitie ter wereld, naar de finale kijken een half miljard mensen in meer dan 100 landen.

Alleen al voor Louis zijn uitspraak mag Arsenal vanavond winnen.

9 maart 2015 om 09:03

Nee, plaatsing voor CL is belangrijker voor Utd. Winnen van de FA Cup is belangrijker voor clubs die altijd rond plek 6 of lager eindigen. Die ene wedstrijd die goed bekeken wordt kan niet op tegen deelname aan de grootste Europese clubcompetitie.

9 maart 2015 om 09:13

Je weet niet wat je zegt. De FA Cup is larger than life. Alleen de titel heeft meer glans.

De FA Cup is qua uitstraling niet zoiets als de Knvb beker.

4de worden, da's geen prijs.

Het kan best dat CL halen financieel aantrekkelijker is, maar qua prestige en eer is de FA Cup tig keer belangrijker.

9 maart 2015 om 09:18

Ik weet heel goed dat het hier om het grootste nationale bekertoernooi gaat en de prestige die daarmee samenhangt. Maar voetbal is business, alles draait om geld. Dan is de prestige en glans van één FA Cup nietig tov deelname aan CL.

CL betekent een garantie op meer inkomsten en grotere kans op het binnenhalen van grote namen. Utd heeft een knauw gekregen, dat moet hersteld worden en daar is de CL beter voor dan één bekerwinst in eigen land.

9 maart 2015 om 10:21

_ftw,

Alsof die 4de plek een formaliteit is. Het programma al eens bekeken dat Man United nog moet afwerken? Het ziet er niet naar uit dat ze die 4de plek gaan kunnen houden.

En als je dan in de kwartfinale staat van de FA Cup dan geef je daar vol gas.

Straks 5de worden of lager met of zonder FA Cup, het is een wereld van verschil.

De FA Cup is financieel trouwens ook niet zo onaantrekkelijk. Je hebt niet alleen de rechtstreekse inkomsten en prijzengelden, ook de sponsors staan in de rij om de FA Cup winnaar te belonen.

9 maart 2015 om 10:33

@ Iedereen komt

Uiteraard is de 4e plek geen formaliteit, evenmin als de winst in de FA cup, maar het gaat erom waar de prioriteiten liggen.

De realiteit in het voetbal is nou eenmaal dat een topclub de inkomsten uit champions league nodig heeft, zeker na een jaar geen europees voetbal te hebben gespeeld. De FA cup is financieel niet onaantrekkelijk maar uiteraard vele malen minder aantrekkelijk dan CL spelen. Qua prestige is FA cup winnen mooier, maar dat betekent vrij weinig in het hedendaagse voetbal.

9 maart 2015 om 10:52

ricking08,

500 miljoen kijkers wereldwijd. Zo belangrijk is de FA Cup dus, maar u doet alsof het niks is.

De Super Bowl - ook al geen kinderachtig event - trekt wereldwijd 3 keer minder volk aan.

Er komt dit jaar geen eventuele CL finale voor United aan en het is zeer twijfelachtig of dit volgend jaar wél zou gebeuren. Ze kunnen nu al niet volgen met de top in Engeland, kan je na gaan hoe belachelijk een Barcelona, Real of Bayern ze zou maken.

Het is zelfs zeer twijfelachtig of ze volgend seizoen wel überhaupt CL zullen spelen, laat staan finales daar zullen halen.

Geld is zeker belangrijk, ook voor United, maar ze weten nu al niet aan wat ze hun geld moeten uitgeven. Prijzen daar gaat het om. Prijzen bepalen of je een topclub bent en blijft of niet.

En de FA Cup is niet een onnozel prijsje, da's een hele grote prijs.

Als United de FA Cup wint, dan mag Louis blijven, ook al zouden ze straks 5de eindigen. Zonder FA Cup en een 5de plaats mag ie zijn overroepen visie elders gaan etaleren.

9 maart 2015 om 11:14

@ Iedereen komt

Het gaat om prijzen, mits deze prijzen wat opleveren of genoeg inkomsten uit een andere bron komen. Geld is absoluut het allerbelangrijkste in het hedendaagse voetbal. Prestige is mooi, maar het is naief om te denken dat clubs geen prioriteit geven aan zaken die het meeste geld opleveren.

9 maart 2015 om 14:02

jm87,

De EL finale winnen levert ook een CL-ticket op, maar heeft in Engeland echt niet dezelfde uitstraling als het winnen van de FA Cup.

Geld is zeker enorm belangrijk, maar sommige zaken overstijgt dat. De FA Cup is zo iets. Het is traditioneel, heeft een historische waarde en is enorm belangrijk, getuigen de half miljard kijkers, voor de fans.

Het is net naïef om nog maar te veronderstellen dat de FA Cup iets is wat je er zomaar bij neemt.

Het is geen nice to have prijsje, hij is gewoon bijna even belangrijk als de PL winnen.

Nogmaals, de FA Cup is in niks te vergelijken met de knvb beker.

9 maart 2015 om 16:18

@ Iedereen komt

Nee, maar dat is ook logisch aangezien dat nog niet zo is, maar pas vanaf volgend seizoen dus dat kan onmogelijk al leven in Engeland. Daarnaast is de kans op het winnen van de Europa League waarschijnlijk kleiner dan het winnen van de FA cup en speelt Manchester United nu niet in de EL dus dat doet niet terzake.

Ik zeg nergens dat de FA cup een flutprijs is, dat het iets is wat je er zomaar bij neemt of dat het te vergelijken is met de KNVB-beker. Jij vindt dat het winnen van de FA cup het belang van geld overstijgt, maar de directie van topclubs als Manu zal dat niet vinden. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat het puur jouw mening is dat het winnen van de FA cup belangrijker is, maar als er iets duidelijk is geworden de laatste jaren in het voetbal, is dat inkomsten en geld het belangrijkst is.

Hoeveel geld (zie je reactie hieronder) ermee gemoeid is, is moeilijk in te schatten, dat gaat namelijk niet alleen om deelname geld van de CL maar ook om TV gelden, sponsorgelden enz. Daarnaast is het te simpel om te zeggen 'daar koop je een halve speler voor', want daar gaat het niet om. Het gaat erom dat een hoge begroting van een topclub gebaseerd is op het binnenhalen van bepaalde gelden en dat zal ook gelden voor Manu.

Het punt is niet dat de FA Cup niet belangrijk is, het is absoluut een mooie prijs. Het punt is dat als er gekozen moet worden tussen de FA cup en een vierde plek, er bijna altijd voor de 4e plek wordt gekozen vanwege de hoge inkomsten die ermee gemoeid zijn. Als Manu dit seizoen weer geen CL zou behalen, dan is dat een schande voor een dergelijk grote club. De begroting zal dan wellicht zelfs omlaag moeten, spelers komen minder graag naar Manu en andere topspelers willen wellicht weg. Nog een jaar geen CL voetbal zal hoogstwaarschijnlijk niet acceptabel zijn voor de leiding van Manu. Een FA cup zou in dat geval een lichtpunt zijn, en voor sommige fans wellicht een schrale troost, maar het zal het seizoen nooit goedmaken, vooral omdat het niet behalen van de 4e plek doorwerkt naar volgend seizoen.

Ik snap je punt en het is ook zonde dat het allemaal om geld draait, maar dat is nou eenmaal de realiteit.

9 maart 2015 om 17:00

Dat je de vergelijking maakt tussen de superbowl en de cl betekent dat je van een de sporten geen flauw benul heb.

9 maart 2015 om 17:21

blabla84,

Moet dat dan? Erbij ik volg het American Football en de andere Amerikaanse sporten best wel.

Een Super Bowl, ik wil er wel eens graag naar kijken.

Het gaat erom dat de Super Bowl ook larger than life is, ook wereldwijd hard wordt bekeken. Maar dat de FA Cup daar dus qua TV-kijkers wereldwijd er 3 keer over gaat.

De Super Bowl is iets gigantisch. En toch is de FA Cup wereldwijd gezien een nog groter spektakel.

9 maart 2015 om 17:29

jm87,

Het gaat om prijzen pakken. Niet om boekhoudkundig de mooiste cijfers voor leggen. En de FA Cup is zo'n vette prijs.

Als Ajax de komende 10 jaar elk jaar 100 miljoen zou verdienen, maar nooit de titel zou pakken (sehr onwaarschijnlijk in deze combinatie, lol), dan zijn ze bij Ajax ook niet gelukkig.

Een 4de plek, dat wordt niet eens op het palmares gezet.

En daarom kan je die FA Cup niet even degraderen, als topclub zijnde moet je voor beide gaan. En een 4de plek én die FA Cup.

Damn zeg, ze hebben al geen Europees moeten spelen dit seizoen - wat een giga voordeel is - en nu gaan ze de FA Cup ook nog wat stiefmoederlijk behandelen.

En ach nog een jaar zonder CL dat overleeft Man United wel.

Als dat niet zo zou zijn, dan hadden ze deze winter echt wel wat gekocht. De 4de plek was in januari ook niet 'verzekerd'.

9 maart 2015 om 09:40

De beker mag dan in Engeland heel belangrijk maar CL spelen is nog iets belangrijker voor een club want dat houd in dat er topspelers willen komen en die komen echt niet omdat MU de FA cup wint en het komende seizoen geen CL spelen hoor. En dat er een miljard mensen naar kijken lekker belangrijk een club als MU heeft een grote status in de wereld en daar is de CL een groot onderdeel van om daar aan deel te nemen .
En stel dat een Bradford die FA-cup zou winnen denk je nu echt dat die club dan een onuitwisbare indruk maakt in de wereld ?

9 maart 2015 om 09:46

Het betekent dat spelers behouden en aantrekken in de zomer NOG moeilijker wordt als Manchester United zich niet plaatst. Ook wordt het voor United extra duur om spelers te overtuigen voor hen te komen spelen. Korte termijn succes is minder waard dan lange termijn succes. Zie het zoals je het wil zien, maar dat is mijn mening.

Ik vind Champions League veilig stellen belangrijker dan de FA Cup winnen. Volgens mij zeurt van Hanegem hierop om maar iets te hebben om hem te kunnen afkraken. Wat een dweil is het ook.

9 maart 2015 om 09:03

Haha, wat een grote onzin! De FA Cup is niet zomaar een prijsje in Engeland! Met het spelers materiaal van united moeten zij in staat zijn voor de FA Cup te kunnen vechten en in de top 4 te komen.

9 maart 2015 om 10:07

@neverbackdown

Het is voor een club van financieel belang dat Champions League voor de FA Cup wordt gerangschikt. Natuurlijk is het mooi om zo'n prijs te winnen, maar wanneer een club meedoet in de Champions League is dat financieel gewoon in vergelijking tot het winnen van de FA Cup veel interessanter.

Hij wordt gevraagd om zijn mening. Wat moet hij dan zeggen?

Plaatsing voor de CL is voor een club als Utd aantrekkelijk er op dit moment, omdat het meer inkomsten genereert en aanzien geeft zodat topspelers naar Utd willen komen. Ze zijn niet ver gedaald in aanzien na twee mindere jaren, maar het heeft toch wel flink impact gehad.

Ik denk dat ze het volgend seizoen wel zwaarder gaan krijgen, als ze ook Europees moeten gaan spelen. Helemaal als Louis zo door blijft gaan met het spel.

Het valt me op dat aan het begin van elke week, veel artikelen over van Hanegem om vz komen. En in 99% van die artikelen is hij kritisch op iets of iemand...

Ik zit er een beetje tussen in. FA Cup is geweldig zulke mooie herinneringen aan beleefd. De Champions League is gunstiger voor United op de langere termijn maar mochten ze zich plaatsen, dan nog zullen ze volgend jaar de Champions League absoluut niet winnen.

Als ik vooraf kon kiezen op twee zekerheden bestaande uit :

- United verslaat Liverpool in de finale op Wembley

- United plaatst zich voor de Champions League

Dan kan kies ik toch voor de FA Cup. Uiteraard ben ik in de minderheid hier in.

9 maart 2015 om 10:36

Daaruit concludeer ik dat je afkeer voor Liverpool groter is dan dat je Utd vooruit wilt zien gaan. Dat zegt wel wat.

9 maart 2015 om 10:45

Dan zitten je conclusies er ver naast. Onderschat niet het belang van het winnen van een prijs. Het winnen van 1 prijs neigt naar meer. United kan de klap van het mislopen van de Champions League wel meer dan een paar jaar opvangen.

9 maart 2015 om 10:42

Het is ook moeilijk voor mij, de FA cup is al zo lang niet meer gewonnen en het mooiste zou zijn om op Wembley van Liverpool te winnen. Vooral op gerrard's verjaardag. Maar aan de andere kant, een club als United moet ieder jaar in de Champions League zijn, of ze nou volgend jaar de CL wel kunnen winnen of niet.

Het mooiste zou een top4 plek + FA Cup zijn, dan is het seizoen voor mij geslaagd.

Natuurlijk zegt hij dat.
Cl is belangrijk om topspelers te halen.
Fa cup kan volgend jaar ook.
Maar dat betekend niet dat van gaal hem niet wil winnen.

Van Hanegem is een beetje blijven hangen in de romantiek van het voetbal, natuurlijk is de FA cup hartstikke mooi en qua prestige is het groter dan een 4e plaats, alleen de realiteit is nou eenmaal dat champions league veilig stellen belangrijker is voor de club vanwege het simpele feit dat een topclub die inkomsten nodig heeft.

9 maart 2015 om 15:34

Dat zal zo'n 30 a 40 miljoen euro winst verschillen. Heb je tegenwoordig een halve sterspeler voor. Wat maakt dat nu uit voor United? Die gaat de ploeg redden zeker?

Maar die FA Cup winst, die staat over 100 jaar nog op je palmares te blinken.

Damn zeg, ik dacht dat voetbal ging over prijzen pakken. Titels en bekers. En als über topclub moet je trachten alles te winnen.

Maar neen hoor, we moeten de boekhouders tevreden stellen en enorm blij zijn met een 4de plek.

Wenger zei een paar jaar geleden al eens hetzelfde. Die werd toen net niet afgemaakt. Maar Louis mag het precies wel zeggen.

Wat Louis doet, da's gewoon indekken. Een toptrainer van een topclub onwaardig. Ongeacht het resultaat, hij wint altijd.

Winnen ze, dan heet het dat ie zo mooi de druk kon afhouden.
Verliezen ze, dan is de FA Cup toch niet belangrijk.

Ach, waar maken we ons druk over? Louis gaat wellicht beide niet halen. Geen FA Cup, geen 4de plek.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren