Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Doellijntechnologie voor het eerst belangrijk: 'Dit scheelt een hoop gezeik'

Laatste update:

Zondagmiddag werd er geschiedenis geschreven in De Kuip. In het stadion van Feyenoord wordt gebruik gemaakt van doellijntechnologie en bij de thuiswedstrijd van de Rotterdammers tegen NAC Breda werd er voor het eerst een goal goedgekeurd met dank aan het systeem. Pieter Vink was er blij mee: "Het is erg prettig om het aan te kunnen tonen en dat scheelt een hoop gezeik", zegt hij.

/

De scheidsrechter kreeg na een inzet van Lex Immers, die werd weggekopt door Ruben Ligeon, op zijn horloge een seintje dat de bal de doellijn was gepasseerd. "Normaal heb ik meteen 22 man op mijn rug", zegt Vink tegen NUsport. "Nu kwam er eentje protesteren en die kon ik meteen dat horloge laten zien. Dat vond ik erg gaaf. En het scheelt straks ook weer in mijn beoordeling."

Vink geeft toe dat hij de goal van Immers bij het ontbreken van de doellijntechnologie niet had gegeven: de scheidsrechter en zijn assistenten konden niet goed waarnemen of de bal de lijn had gepasseerd en Vink stelt dat hij geen doelpunt kan geven bij twijfel. Vlak voor de goal had Elvis Manu nog de lat geraakt en Vink dacht dat de bal de doellijn hier gepasseerd was. Zijn horloge gaf echter geen seintje, waardoor Manu dus geen feest kon vieren.

Ik ben een voorstander van doellijntechnologie

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

de doellijntechnologie maakt zich eindelijk nuttig. Ik denk dat dit de eerste keer is en zeker niet de laatste mits ze in alle stadions komen. Gewoon doorgaan hiermee en door ontwikkelen.

8 maart 2015 om 22:07

Absoluut. En hoe bizar dat in de eerste 10 minuten zich twee keer zo'n situatie voordoet waarbij het een keer niet en een keer wel een doelpunt is! Betere promotie voor het systeem konden ze niet hebben!

9 maart 2015 om 00:51

Het is dan ook gewoon een heel goed systeem. In Engeland werkt het heeeerlijk. Alleen jammer dat het soms ook wordt laten zien bij beslissingen die ook makkelijk gemaakt kunnen worden zonder dat ding. Maar dan laten ze het zien puur om er gebruik van te maken

9 maart 2015 om 08:06

Echt een heerlijk systeem. Scheelt Vink ook een boel gezeik, terwijl hij er eigenlijk niets aan kan doen. Dit zijn ook situaties die bijna niet te zien zijn voor een grens. Het was zo druk bij de goal bij het 2e moment

9 maart 2015 om 09:24

Vergeet niet dat het stom toeval is dat net tijdens deze vuurdoop van het systeem zich twee situaties voordoen waarbij doellijntechnologie doorslaggevend is. Hoe veel wedstrijden zijn er afgelopen WK niet geweest waar het systeem overbodig was. Geen pleidooi om het niet in te voeren, maar een betere vuurdoop was niet mogelijk geweest. Toppunt van ironie voor tegenstanders van het systeem.

9 maart 2015 om 07:58

Het zal nog erg lang duren voor het in ieder stadion is. De kosten zijn enorm hoorde ik gister. Pas als het verder ontwikkeld en daardoor goedkoper is, denk ik dat het overal aanwezig zal zijn.

Hoe kun je nou geen voorstander hiervan zijn? Het scheelt een hoop gezeik en oneerlijkheden.

8 maart 2015 om 20:17

Vrienden van Sepp Blatter?

9 maart 2015 om 07:15

Blatter is juist voor toch, heeft t bij t WK er door geramd. Platini is juist tegen vanwege de kosten

9 maart 2015 om 08:02

En het WK er voor was hij resoluut tegen! De man is toen enkel gezwicht voor de publieke opinie

8 maart 2015 om 20:32

Hoeveel geld is er in dat systeem gestoken? Dat is de eerste vraag die ik heb. Na zoveel tijd is er 1 moment waarop dit belangrijk is. Is het het geld waard?

8 maart 2015 om 20:48

Ja?! Natuurlijk is dat het geld waard. Zo'n club kan aan het eind van de rit misschien wel of geen champions league spelen vanwege een afgekeurde goal. Dat maakt al gauw 10 miljoen uit. En daarnaast is het geld nu toch al uitgegeven dus laat maar komen! Dit was toch een overduidelijk voorbeeld waarom de KNVB dit systeem landelijk moet invoeren?!

8 maart 2015 om 20:50

Je moet toch ergens beginenn? Of had jij verwacht dat elke wedstrijd drie situaties zouden hebben waarbij de technologie nodig was en het geld er al direct uitgehaald is? Investeren heet dat...

8 maart 2015 om 20:55

Kosten zijn ergens tussen de 100.000 en 300.000 euro voor een club om de doellijntechnologie te gebruiken. Als je kijkt hoeveel geld er in het voetbal omgaat is dit alsnog veel, maar je zult het systeem een lange tijd kunnen gebruiken. Ik ben voorstander van dit systeem omdat het toekennen van een goal op een eerlijke manier gaat. Een scheidsrechter kan er voor kiezen om zijn horloge te negeren, maar de kans is groot dat het zijn laatste wedstrijd is op dit niveau. Dus dit systeem is een geweldige manier om externe invloeden te blokkeren.

Tip; Als je de volgende keer jezelf iets af aan het vragen bent, google het dan even

8 maart 2015 om 20:58

Wat te denken van Engeland met Lampard of het EK/WK. Het kan maar net schelen tussen volgende ronde em niet. Bovendien scheelt hey ook heel veel voor de scheidsrechters die het toch al veel moeilijker krijgen de laatste tikd

8 maart 2015 om 21:19

Nou, dat bedrag vind ik nog veel voor af en toe een situatie waar zich dit kan voordoen.

Bij WK, EK en CL snap ik het, maar om dit nou gedwongen door te voeren in bijvoorbeeld de Eredivisie vind ik overdreven. Clubs zouden dan die bedragen moeten uitgeven, terwijl er een aantal zijn die dat niet erbij kunnen hebben bij de kosten die ze nu al hebben.

Oftewel: het hoeft niet overal doorgevoerd te worden, want voor een sporadisch momentje is 't onzinnig om 't te hebben.

En bedankt voor de tip, echt een hele nuttige.

8 maart 2015 om 21:33

Ook ik de competitie , dat ene doelpunt (winst) belangrijk zijn bij of kampioen worden of wel/ niet degraderen

9 maart 2015 om 00:37

Icecold, dit systeem is goedkoper dan een veldverwarming. Dit terwijl een veldverwarming wellicht zelfs minder vaak nodig is als de doellijntechnologie. Vergeet niet dat die doellijntechnologie nu nog maar in één stadion staat en er in andere stadions zich ook al situaties hebben voorgedaan waarbij dit behulpzaam zou zijn geweest. Dit terwijl de temperaturen in Nederland dit seizoen nog niet zo zijn geweest dat veldverwarming nodig is. Wat is dan wijsheid?

9 maart 2015 om 07:19

Is 50000 euro per stadion. Hebben ze bij fox gemeld dus dat valt wel mee.

9 maart 2015 om 08:33

draaiknop,

In USA kan u zich ook laten verzekeren tegen buitenaardse wezen die je verwonden of doden.
Als zo'n alien je afknalt, dan kan je ook roepen 'zie je wel'.

Het is alleen kosten/baten niet zo interessant.

De enige die er beter van zit te worden is de producent van die dure dingen.

Eerlijk systeem, ben benieuwd of het ook toe te passen is met ingooien en corners.

8 maart 2015 om 20:19

Denk niet dat het haalbaar is om het te doen bij ingooien (misschien over 5 - 10 jaar) maar bij achterballen wat al vaak tot discussie heeft geleden kan ik het me best voorstellen dat de Knvb daar het systeem op wil aanpassen om te zien als een bal achter is of niet.

8 maart 2015 om 20:23

Het is haalbaar, je kan het in principe overal op het veld toe passen mits er ten alle tijde voldoende camera's op gericht staan.

Bij het Tennis is het al zeer gebruikelijk dat je "challenge" kan aanvragen om te controleren of de bal binnen of buiten was.

8 maart 2015 om 20:33

Zolang we maar in voetbal niet het systeem dat gebruikt wordt bij tennis en hockey gaan gebruiken. Spel ligt stil en een kwartier later weten we het resultaat. Graag iets dat realtime het resultaat geeft.

8 maart 2015 om 20:45

Volgens de laatste tests van de Knvb kost een beslissing van de Video Referee zo'n 20 seconden. Dat lijkt me het toch wel waard. Als dat 3/4 keer per wedstrijd gebeurd dan ben je 1,5 minuut van de 90 per wedstrijd kwijt. Dat lijkt me heel redelijk voor extreem belangrijke beslissingen.

8 maart 2015 om 20:51

Bij hockey en tennis zie je toch ook hoe makkelijk dit gaat? Ik ben ook voor video ref. Ik hoop dat spelers ook sensoren in schoenen krijgen om zo buitenspel aan te kunnen geven. Ik vind namelijk niet dat je met je bovenlichaam buitenspel kunt staan en sommige grensrechters vlaggen hier wel voor. Als een verdediger voorover buigt in tegengestelde richting dan kom jij met je hoofd achter zijn lichaam terwijl jouw voeten misschien een meter voor de zijne staan. Dit is in mijn ogen geen buitenspel!

8 maart 2015 om 21:01

Bovendien word het hele spelletje eerder. Als je maar 1 challenge per helft hebt, moet je dit als team goed gebruiken. Schwalbes worden uitgesloten omdat spelers dan of eerlijk moeten zijn en toegeven dat hrt een schwalbe is, omdat zijn team anders een challenge verpruts en andersom kan hij ook sneller geel krijgen als zijn tegenstander een challenge aanvraagt!

8 maart 2015 om 21:02

Ja, maar het moet niet zo zijn dat voor alles een video ref aangevraagd moet kunnen worden.
Vind een ingooi of corner dat moet gewoon bij de scheids blijven.

Goals: dit systeem
Video ref voor zulke dingen: zware overtreding, penalty/doorgebroken speler of onterechte kaart.

Schwalbes zijn moeilijk te beoordelen voor de scheids, net als in de hockey sport mag de scheids de beslissing overnemen, maar hij hoeft het niet! Terecht natuurlijk, want soms bedriegen beelden ook.

8 maart 2015 om 21:02

Tsjah, jouw mening is in deze niet zo relevant.

De regel van buitenspel is vrij duidelijk: Als je met een lichaamsdeel, waarmee je ook mag scoren (dus alles behalve de armen) voorbij de een na laatste verdediger bent op het moment van spelen dan is het buitenspel. Het hoofd/borst telt net zo goed als je rechter teen.

8 maart 2015 om 21:22

Mij niet. Tot nu toe hebben we in het voetbal geen momenten die echt voor stilstand zorgen en waarom zouden we dat dan introduceren. Er is zelfs een regel geintroduceerd om de keeper in 6 seconden uit te laten trappen om het tempo erin te houden en dan gaan we dit doen? Nee. Hoeft van mij niet.

9 maart 2015 om 00:43

Voetbal heeft geen momenten die echt voor stilstand zorgen? Waar zorgen doeltrappen, corners, ingooien, vrije trappen, wissels en blessurebehandelingen dan voor?
De effectieve speeltijd van een wedstrijd is zelden meer dan 60 minuten (en daarbij telt de tijd dat de keeper de bal in de handen heeft mee als speeltijd, omdat de bal dan nog altijd in het spel is én de bijgetrokken blessuretijd telt ook mee).

9 maart 2015 om 10:59

Weeg die anderhalf minuut per wedstrijd eens af tegen de tijd dat een scheids bezig is de protesten op te lossen bij discussie gevallen. Daarmee haal je ook al zeker anderhalf minuut.
Al blijft videoref bij situaties als penalty's niet mogelijk in mijn ogen. Hoevaak zien we een overtreding wel niet terug en dat er nog onenigheid bestaat of het wel of geen overtreding is. Die regel is namelijk niet zo zwart wit als een bal die over de lijn is of niet.

9 maart 2015 om 13:26

Je kan toch met je hoofd scoren? Dus dan sta je buitenspel. Als het je hand is dan niet want daar kan je geen geldig doelpunt mee scoren.

Voer dit alsjeblieft overal in. Een team verdient gewoon de goal te krijgen, wedstrijd had anders zomaar anders kunnen lopen.

Als enige rede dat het wordt tegengehouden door grote europese clubs kan ik bedenken dat het matchfixing bemoeilijkt.

8 maart 2015 om 20:34

Hoe kan dit matchfixing bemoeilijken?

9 maart 2015 om 00:55

Een doelpunt kan niet meer onterecht afgekeurd worden of onterecht toegekend.

9 maart 2015 om 03:21

Gaat de bal erin, kan de scheids hem op vermeend buitenspel, duwen / trekken of wat voor overtreding afkeuren. Gaat de bal er niet in kan de scheids hem om soort gelijke redenen op de stip leggen. Matchfixing wordt er niet mee voorkomen.

8 maart 2015 om 20:43

In Engeland is doellijntechnologie al volop in gebruik, dan heb je toch al een aantal grote Europese clubs. En matchfixing komt niet veel voor bij de grote clubs, juist meer bij de kleinere, iemand die al veel verdient is lastiger om te kopen he.

9 maart 2015 om 00:46

Nee, dat heeft ermee te maken dat grote clubs weten dat zo'n twijfelmoment vaak in hun voordeel uitpakt. Dit komt omdat de scheidsrechters (onbewust!) toch vaak in het voordeel van de grotere club fluiten. (al genoeg onderzoek naar gedaan waaruit dit blijkt, ook binnen Nederland)

Dat gebeurd in Nederland net zo goed, alleen in Nederland zijn we wat moderner en willen we wel graag met de tijd mee (ook wel omdat Europees gezien we vaak juist de kleinere club zijn en het Europees dus meestal weer een nadeel is).

Natuurlijk heeft zo'n systeem nut. Discussie is gewoon onmogelijk. Het heeft vandaag ook gelijk al zijn nut aangetoond.

9 maart 2015 om 00:17

Inderdaad, je weet als supporter op zo'n moment ook dat de arbiter 100% gelijk heeft (als hij zijn horloge volgt tenminste). In het stadion vandaag zag ik hem al naar zijn horloge wijzen dat het een goal was, leuk om te zien.

Wat ik dan ook leuk vond om te zien was de beelden die ze ervan maakten in de samenvatting. Dat ze exact konden inzoomen op de bal en zo duidelijk konden zien vanuit verschillende hoeken en standen dat de bal de lijn was gepasseerd.

Hier in Nederland is het een pilot, maar waarom passen ze het in Engeland dan al volop in gebruik. Test de Knvb het voor hun zelf? Op Fifa '15 is de doellijntechnologie ook al vollop in gebruik, inclusief beelden van of de bal wel of niet over de lijn is. Geweldig!

9 maart 2015 om 08:14

Rot op met je spelletje. Begrijp me niet verkeerd, ik speel het ook al jaren maar het heeft werkelijk niks met het echte voetbal of dit nieuwsbericht te maken. Ooit eens meegemaakt in jouw Fifa dat doellijntechnologie werd toegepast en dat een goal werd afgekeurd?

9 maart 2015 om 10:26

Iemand heeft gisteravond jantje gekregen zo te zien..

Maar het moet wel in elk stadion worden ingevoerd anders is het niet eerlijk.

8 maart 2015 om 20:24

Dat gaat waarschijnlijk ook wel gebeuren. Maar het gaat nu nog om een pilot. Ook vrij logisch dat dat in een aantal stadions (arena & de Kuip) wordt getest en niet in elk stadion.

8 maart 2015 om 20:43

Misschien zou het op een ander niveau uitgeprobeerd moeten worden. Dat is ook wat Diffrence bedoeld. Nu wordt Feyenoord "bevoordeeld", terwijl de "goal" van Dordrecht tegen PSV niet wordt toegekend.

8 maart 2015 om 21:45

Waar wilde je het dan uitproberen?

Vorig jaar is het eerder getest in de knvb beker. Daarna was het in de 1e seizoenshelft werkzaam in de arena en nu in de 2e seizoenshelft in de kuip.

Het is een pilot, elke stadion is dus nog onhaalbaar. Er is een keuze gemaakt voor de grootste 2 stadions om te kijken of het systeem ook met veel supporters, en de bijbehorende bewegingen (als er gejuicht wordt bijvoorbeeld) stabiel werkt.

Heel leuk dat het ook 2 perfecte momenten waren in 1 wedstrijd om te kijken en ervaren hoe het werkt ! Nu nog een video referee en we gaan er nog komen met het voetbal!!

8 maart 2015 om 20:26

Die Video Referee zie ik graag snel komen maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang. Vorige week is een voorstel van de Knvb daarover nog uitgesteld met het argument "het is de grootste verandering in het voetbal ooit dus daar mogen we nog wel even over doen..."

Hopelijk wordt het voorstel van de Knvb over een jaar alsnog ingewilligd en kunnen we er dan eindelijk mee gaan testen zodat het in 2018 ofzo ingevoerd kan worden.

8 maart 2015 om 20:46

De "goal" van Dordrecht tegen PSV werd niet goed gekeurd. Nog uitleg nodig Feyenoord1k2?

8 maart 2015 om 20:56

Eigenlijk is het op dit moment wel een soort competitievervalsing. Nu heeft er een club profijt van. Maar stel dat er in een andere wedstrijd vandaag hetzelfde gebeurde, daar was deze technologie nog niet in gebruik. Dus heeft die club pech terwijl Feyenoord er wel profijt van heeft vandaag.

Maar ik ben ook voorstander hoor!!! En dat het vandaag zijn nut heeft bewezen, is zeer positief!!!

8 maart 2015 om 22:29

Wat een onzin. De technologie kan zowel in voordeel als nadeel zijn voor de club die het heeft. Dus geen competitievervalsing. Eerder een gedeeltelijke vereerlijking...

Geschiedenis schrijven en de kuip gaan hand in hand.

9 maart 2015 om 03:30

Alleen omdat Ajacied "blinde Vink" het zelf niet zag werd er dus geschiedenis geschreven. Arno Vermeulen is er ook nog niet overuit denk ik.

De volgende stap zou moeten zijn dat scheidsrechters hun beslissingen kunnen terug kijken op een scherm. Zoals bij doelpunten erkennen, Kaarten geven of penalties.

En er zullen mensen zijn die vinden dat dat het spel vertraagd, maar dat is onzin aangezien elke beslissing wordt vertraagd door protesterende spelers en of supporters.

9 maart 2015 om 00:50

Niet de scheidsrechter op een scherm laten kijken, maar via een 5e officieel die een scherm heeft en het direct terug kan kijken. Dat scheelt al veel tijd (anders moet de scheidsrechter eerst naar een schermpje lopen om het te kunnen bekijken en dan eerst zelf nog de beelden opzoeken.)

9 maart 2015 om 08:36

Die protesteren altijd. Dat wordt elke fase herbekijken dus, waardoor de wedstrijd 4 uur zal duren.

Zal mijn vrouw gezellig vinden.

Aan de ene kant ben ik voorstander, omdat het de eerlijkheid van het spel bevordert.aan de andere kant haalt het de spanning wel een beetje weg bij het voetbal en de speculaties en mooie discussies of hij er wel of niet in zat. Dat is het mooie van voetbal

9 maart 2015 om 10:19

De spanning blijft en die discussie mis ik voor geen meter. Er is niets mooi aan onterecht afgekeurde goals. Of onterecht toegekende doelpunten.

Absoluut een mooi systeem. Vraag me alleen af of de clubs dit zelf moeten bekostigen?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren