Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB verleent ‘vanzelfsprekend’ dispensatie aan Sigthórsson

Laatste update:

Kolbeinn Sigthórsson mag maandag met Jong Ajax meespelen in de competitiewedstrijd tegen Almere City. De aanvaller van Ajax heeft van de KNVB dispensatie gekregen voor het duel in de Jupiler League. Dat was nodig omdat de IJslander al vijftien wedstrijden voor het eerste elftal heeft gespeeld. Sigthórsson kampte sinds eind januari met een knieblessure.

/

De bond verleende eerder dit seizoen ook al dispensatie aan Joël Veltman (Ajax), Jorrit Hendrix (PSV) en Nick Marsman (FC Twente) om met het tweede elftal mee te spelen. De mogelijkheid tot dispensatie, om wedstrijdritme op te doen, is mede op verzoek van het Technisch Platform, dat naast de KNVB bestaat uit een afvaardiging van de Eredivisie- en Jupiler Leagueclubs en de Coaches Betaald Voetbal, opgenomen in het competitiereglement.

"Gezien de reglementen en eerdere dispensatieverzoeken komt Sigthórsson in aanmerking voor dispensatie en vindt de KNVB het vanzelfsprekend hem dat te verlenen. Te meer, omdat uit een analyse van vorig seizoen blijkt dat het meespelen van een speler van het eerste elftal geen invloed heeft op de sportieve kansen van de tegenstander", zo meldt de KNVB vrijdag via de officiële kanalen. De kans vervalt na 13 maart, omdat dat de laatste dag is dat clubs dispensatie kunnen aanvragen voor het overschrijven van een speler buiten de transferperiode.

Competitievervalsing

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind dat ze bij Jeugdelftallen dezelfde tijden moeten hanteren als echte clubs doen met transferperiodes. En daar tussen gewoon geen dispensatie. Anders is er gewoon geen pijl op te trekken!

6 maart 2015 om 18:19

Jeugdelftallen zijn onderdeel van een "echte club".

6 maart 2015 om 18:26

Hier in Nederland wel ja. In het buitenland zijn het aparte elftallen met een vaste selectie. Waar hier in Nederland met name Ajax elke week 11 andere spelers het veld instuurt. Vaak ook nog een hoop spelers van het eerste wat dan opgesteld worden. Daarom zijn een hoop clubs, terecht, hier over verontwaardigd. De ene week speelt Ajax met de a-jeugd en verliezen ze kansloos(MVV) en de week er na staan er 4-5 spelers van het eerste in de basis.

De jong teams in de huidige opzet zijn helaas competitievervalsing.

6 maart 2015 om 18:40

Als ze die regel hier zouden gebruiken dan had de JL 3 clubs minder gehad en zou er nooit een beloften team willen doorstromen naar de Jl.

6 maart 2015 om 18:45

@fortuna_sc
Competitievervalsing is het alleen als het tegen de regels in gaat. Alle clubs die nu in de JL spelen zijn akkoord gegaan met die regels dus is het geen competitievervalsing, bovendien:
"uit een analyse van vorig seizoen blijkt dat het meespelen van een speler van het eerste elftal geen invloed heeft op de sportieve kansen van de tegenstander"

Nu jij weer. Ik kan me nog herinneren dat ze in het begin van het seizoen een wedstrijd wonnen toen er veel jeugdspelers mee deden en de wedstrijd daarna verloren van Achilles terwijl er die wedstrijd een paar spelers van het eerste in stonden.
Om hier een probleem van te maken is gewoon zoeken naar iets om 'het systeem' aan te vallen. Alles wijst er op dat er geen invloed is als het maar 1 of 2 spelers is.

6 maart 2015 om 21:13

Waar haal jij de informatie vandaan dat Ajax elke week 11 andere spelers het veld in stuurt? Van het eerste hebben sowieso alleen Denswil en Duarte een paar wedstrijdjes mee gedaan. Oh ja, en Veltman 1 of 2 wedstrijden. Jeugdspelers gebruiken zou sowieso geen probleem moeten zijn

7 maart 2015 om 12:20

Cilissen, Boer, Veltman, van der Hoorn, van Rhijn, Riedewald, Andersen, Bazoer, Zimling, Serero, Kishna, Milik. En dan zal ik Zivkovic maar niet noemen aangezien die geen kans krijgt in het eerste.

http://nl.soccerway.com/teams/netherlands/jong-aja...

6 maart 2015 om 18:24

En dan doen de tweede elftallen niet mee aan de JL. Dan haakt Fox af en kan de Jl gaan saneren, diverse clubs zullen in no-time failliet gaan.

6 maart 2015 om 18:37

Als Fox wegvalt heeft dat alleen effect op de Jupiler League? Ben je echt zo naïef? Als Fox nu stopt met het betalen dan vallen er de nodige clubs om, ook in de Eredivisie.

Dus gewoon als alle Bvo's samen een statement maken.

6 maart 2015 om 18:39

ha ha ha , dat is wel de grootste onzin tot nu toe . dat ze die zogenaamde top 5 maar eens aanpakken met de helft van alle tv geld verdelen . die jong teams betalen nog niet eens mee aan de jupiler wat de andere ploegen wel doen . en in de tussentijd nog lekker spelers wegkopen en stallen bij de jong teams . dat die top 5 maar een competitie voor hun zelf gaat organiseren want nu weet je toch al bij voorbaat wie in de top 5 komt . eruit met die jong teams want dit is bezeiken van de boel . krijgen we eens eindelijk een eerlijke competitie , niet dat gedrocht wat er nou is . heb je gezien hoeveel publiek die jong teams trekken ? betalen ze het verschil bij ?

6 maart 2015 om 20:18

als FOX nu stopt met betalen staan de opvolgers in de rij zul je bedoelen! Ze mogen blij zijn dat ze op dit moment het marktaandeel in handen hebben voor de clubs maakt dat niets uit hoor wie de rechten heeft

Geniale stelling haha

Weet iemand of ze dit ook voor Meleg hebben aangevraagd?

6 maart 2015 om 18:18

hij ga het niet omdat een huur alleen tijdens de transferwindows kan

Toch wel handig als je revaliderende spelers weer minuten mee kan laten maken op een leuk niveau!
goede beslissing mijn inziens.

6 maart 2015 om 18:17

Onzin, vind ik hoor. Zo kunnen teams zich nooit instellen op wie ze tegenover zich hebben. Ene week de spits van a2 de andere week de spits van ijsland. Kan toch niet waar zijn. Regels als in duitsland en spanje aub.

6 maart 2015 om 18:25

Prima en dan doen de tweede elftallen van de grote clubs niet mee aan de JL. haakt Fox af en gaan diverse JL clubs failliet. Krijg je een JL met 12 clubs.

6 maart 2015 om 18:34

Alsof die tv inkomsten zo ver omhoog gaan, misschien paar duizend per jaar.

6 maart 2015 om 18:38

Toch zou dat bij zulke ploegen wel nodig zijn. Waar zouden ze die paar duizend anders vandaan moeten halen?

Wat een poll. Een woord maar, kunnen ze zichzelf geen punten in de mindering geven, vanwege gebrek aan onderbouwing.

Haha zivkovic niet bij 1 in de basis en nu ook niet bij jong? Zal wel niet maar lijkt er wel zo op

6 maart 2015 om 18:22

Hij zit waarschijnlijk wel gewoon bij de selectie van Ajax 1 hoor

6 maart 2015 om 18:41

Mooi

Door al deze dispensatie-acties wordt de Jupiler League er niet geloofwaardiger op.
Als je tegen een "jong" team moet weet je nooit wat je treft, een veredelt jeugd elftal of een elftal vol met Eredivisiespelers.

Logische beslissing. En gunstig voor Ajax. Kan hij wedstrijdritme opdoen. Ze zullen hem toch willen verkopen.

Vind dit nergens op slaan, maar goed. De Knvb meet op geen enkel gebied met twee maten, dus het woord ''vanzelfsprekend'' is hier nog eigenlijk best goed van toepassing. De ene week sta je tegen de spits van de A1, de andere week tegen Sigthórsson en co. van het eerste. Te gek voor woorden eigenlijk.

6 maart 2015 om 18:26

Dat is de keuze die is gemaakt om de tweede elftallen van de grote clubs mee te laten doen in de JL. Fox wilde dat ook zo. Als tweede elftallen niet gebruikt kunnen worden om spelers na hun blessure terug te laten keren, haken de grote clubs af en mag de Jl gaan saneren.

6 maart 2015 om 18:31

En wat zou FOX boeien voor die kleinere clubs als ze toch alleen maar Jong Ajax uitzenden? De JL was er ook al voor die jeugdelftallen en fijn dat FOX dit zo wil, maar ik vind het helemaal nergens op slaan. Clubs onderin de JL zullen toch moeten roeien met de riemen die ze hebben. Denk niet dat RKC bijvoorbeeld veel profiteert van de aanwezigheid van Jong Ajax. Competitievervalsing pur sang.

6 maart 2015 om 18:41

Sterker nog, de wedstrijden tegen beloftenteams levert de clubs (op de geringe inkomsten uit uitzendrechten) helemaal niks op, het kost alleen geld. Puur door het wegblijven van de toeschouwers bij die wedstrijden, waar de Knvb en FOX dachten dat al die supporters van de kleine clubs wel zaten te wachten om de talenten van de grote clubs te willen zien.

6 maart 2015 om 19:05

Miln,

Voorheen waren er ook nog Interland verplichtingen en toen moest Jong Ajax met een A1 aantreden. Het gekke is dat niemand toen aan het klagen was, maar zodra er al één speler van Ajax 1 mag meedoen dan komen de tranen alweer te voorschijn.

Het is niet met twee maten meten, want ook Jupiler League hebben destijds hiermee toe gestemd. Maar wellicht is dat moeilijk om te begrijpen, omdat jij het wellicht allemaal van één kant bekijkt.

6 maart 2015 om 22:47

Schat, iedereen was toen juist aan het klagen, de ene club trof immers een sterk elftal dan de ander. Dat was zelfs een behoorlijk item. Niet zo selectief wezen de volgende keer, oke?

6 maart 2015 om 23:39

Over die A1 spelers hoorde je de tegenstanders nooit klagen, maar zodra een selectiespeler mee mocht doen dan stonden de nekharen van de tegenstanders pas overeind.

Maar als jij denkt dat de tegenstander ook een probleem vonden om tegen de A1 van Ajax te spelen, dan hadden ze zelf toch ook hun jonge speler kunnen opstellen? Maar dat deden ze natuurlijk niet, want ze wilden liever profiteren van een zwakkere tegenstander.

Kan Zivkovic ook bij jong Ajax op de bank zitten. Lekker dan
Ik vind het prima dat Ajax een vracht (buitenlandse) talenten haalt, die mag je van mij gewoon mentaal en fysiek kapot maken, zoals een Boilesen en Andersen Meleg(?) Bocarra, vd Hoorn en Fisher.

Maar Zivkovic, dat is een echt talent. Die heeft vertrouwen nodig. Als ze die slopen is het echt zonde.

6 maart 2015 om 18:37

Zivkovic kan ook op de flanken prima wedstrijden spelen. Is juist goed voor zijn ontwikkelen met Sigthorson samen te spelen.
Start echt wel basis hoor, maak je geen zorgen.

6 maart 2015 om 18:41

Iedereen hier onderschat jack tuyp denk ik

Gewoon kansloos en competitievervalsing, jongen was / is miljoenen waard. Hoort gewoon niet in de jupiler league te spelen

Het is weer eens zover. Beloftenteams mogen alles weer maken. Het kan wel volgens de regels zijn, maar dan zijn gewoon die regels heel krom. Eigenlijk moet er een groot protest komen van alle Jupiler League teams tegen deze teams die werkelijk niks toevoegen en alleen Ajax en PSV in de kaart spelen. Ik ben al blij dat Jong Twente eruit is volgend seizoen. Liever 3 teams minder dan dit,

6 maart 2015 om 18:45

Probleem is dat alle JL teams excl. FC Eindhoven en nog eentje geloof ik dit graag wilden destijds. De voorwaarden waren toen ook al bekend. Dus moeten deze clubs (behalve de twee die wel de JL zonder beloften wilden) niet zeuren nu.

6 maart 2015 om 19:01

Dtcunited,

Ik zal eerst maar even de tekst gaan lezen als ik jouw was.

"om wedstrijdritme op te doen, is mede op verzoek van het Technisch Platform, dat naast de Knvb bestaat uit een afvaardiging van de Eredivisie- en Jupiler Leagueclubs en de Coaches Betaald Voetbal, opgenomen in het competitiereglement."

Clubs uit de Jupiler League kunnen wel een groot protest indienen, maar ze hebben eerst ermee toegestemd.

Dus volgende keer, eerst even lezen.

6 maart 2015 om 20:37

Liever 3 teams minder.....je snapt zelf ook dat zonder Fox er misschien nog een handvol clubs over zou zijn en de rest failliet.

7 maart 2015 om 01:43

Ja, want voor dat de FOX wedstrijden uitzond ging er ieder jaar een team failliet he?

Om nog maar niet te spreken over de verschrikkelijke speeldagen op maandag waar 40/50% simpelweg niet kan komen

Het valt mij wel op hoeveel leden alweer aan het hullen zijn, omdat er een speler van Ajax 1 mee mag doen met Jong Ajax. Dat geeft dan toch een signaal af hoe goed deze voetbalzone-leden Sigthorsson vinden, terwijl ik eerst hele andere verhalen over Sigthorsson las.

6 maart 2015 om 19:14

dat heeft er nou eens helemaal niks mee te maken . waarom mogen andere ploegen niet even een speler halen om tegen jullie te spelen dan ?

6 maart 2015 om 19:28

Andere ploegen mogen toch ook gewoon hun eerste elftal spelers uit laten komen voor hun tweede team?

6 maart 2015 om 19:40

dan moet je eerst geld daarvoor hebben , maar het is makkelijk praten inderdaad als je al tussen de 8 en 10 miljoen van de Knvb krijgt hé ? als jullie zowieso zo veel geld hebben , waarom betalen jullie dan niet voor deelname aan de jupiler zoals alle andere ploegen ?

6 maart 2015 om 20:01

De meeste andere ploegen spelen ook niet in een betaald voetbal competitie. Ik snap echt niet hoe mensen het eerlijk kunnen noemen wanneer een Jong Psv, Twente of Ajax op vrijdag met hun normale kern spelen en dan op maandag met weet ik veel hoeveel spelers van het eerste aan komen zetten. Kunnen ze bij de Knvb wel aankomen met een 'analyse' (die ze ongetwijfeld zelf hebben uitgevoerd,vergelijk het met een student die zijn eigen werk gaat beoordelen), maar eerlijk kan ik het niet noemen. Gewoon vaste selecties met een beperkt aantal dispensatiespelers vanuit het eerste. De beloften hoeven nog niet eens per se weg i.m.o., maar er moeten (veel) strakkere regels komen. Volgens mij gaan belofteteams vanaf volgend jaar op dezelfde dag spelen als het eerste. Dat is al een stap.

6 maart 2015 om 20:14

er komt nu al geen hond kijken en de kosten voor de tegenstanders blijven wel hetzelfde dus dat schiet ook niet op . die dispensatie spelers is zowieso de grootste onzin , gebeurt in andere competities ook niet . de jupiler is ook een betaald voetbal competitie en geen speeltuin van de jong teams , dan gaan ze maar naar de amateurs .

6 maart 2015 om 22:00

Dus Keizerstad1994, als een tweede elftal een beloftecompetitie speelt dan mag het wel gebruik maken van spelers van het eerste elftal, maar zodra het tweede elftal Jupiler League gaat spelen dan mag het weer niet.

Dus jij hebt er geen problemen mee als bijvoorbeeld Feyenoord hun selectiespelers gebruikt voor Jong Feyenoord, want Jong Feyenoord speelt een Beloftecompetitie. Maar als een Ajax, PSV en/of een Twente selectiespelers gaat gebruiken voor hun Jong elftal dat de Jupiler League speelt, dan vindt je het wel een probleem.

6 maart 2015 om 22:17

Uhh ja want de Jupiler League is betaald voetbalcompetitie die bepaald wie er volgend jaar in onze hoogste afdeling speelt en moet dus zo eerlijk mogelijk zijn. En dat is ie niet wanneer 3 teams van de een op de andere wedstrijd een x-aantal spelers van het eerste erbij krijgen. Dit terwijl de beloftecompetitie juist uitermate geschikt is voor het behouden van wedstrijdritme voor reserves of terugkerende spelers.

6 maart 2015 om 23:17

Dus in het Beloftecompetitie of een lagere competitie is het wel eerlijk en in de Jupiler League is het niet eerlijk en daarom zou alleen voor de Jupiler League de spelregels van het voetbal veranderd worden.

Maar wat ik dus al in een eerdere reactie zei...... dit is iets waar clubs uit de Jupiler League zelf toestemming daarvoor hebben gegeven.

7 maart 2015 om 01:47

Je snapt het niet he Hootch?

In een belofte competitie heeft ieder team een 1e waaruit (vaak betere) spelers mee doen aan het 2e (belofte team).

Bij de Jupiler league kan FC Eindhoven of FC Emmen niet een speler van een beter team mee laten spelen om hem wedstrijd fit te krijgen.

Waarom zouden Jong Twente, PSV en Ajax dat dan wel mogen? Daarmee beinvloeden ze de competitie.
Bij een lagere competitie is dat ook on eerlijk.
Bij een belofte competitie niet omdat iedere club die optie heeft.

7 maart 2015 om 08:48

Ik snap het zeker wel.

Maar het punt is dat het al tig jaren overal wordt toegepast. behalve in de Jupiler League en in bijvoorbeeld Spanje deden ze dat al jaren in het betaald voetbal. Niemand hoorde je daarover klagen. Maar nu gebeurt het dus wel in de JL en dan voelen clubs zich in één keer benadeeld, terwijl ze eerst gewoon toestemming hebben gegeven.

Ze zeggen dus eerst van "ja, wij vinden dat geen probleem" maar nu gaan Jong Twente, Jong Ajax en Jong PSV ook punten pakken en dan is het in één keer niet eerlijk.

De voetbalregels gelden voor iedereen en voor elke competitie. En het is niet zo dat er voor de JL een ander regel moet komen, omdat blijkbaar clubs zich benadeeld voelen. Als de regels speciaal voor de clubs in de JL aanpast moeten worden dan moet dat voor het gehele voetbal gebeuren.

7 maart 2015 om 09:30

de regels zijn dat ploegen gebonden zijn aan transfer periodes . Momenteel is het zo dat bijv ajax en psv spelers weghalen bij andere jupiler ploegen om die vervolgens in te zetten in hun jong-teams . Tevens is het zo dat ze ook nog eens het hele jaar door spelers uit het eerste kunnen halen . Dat betekend dus eigenlijk dat die jong ploegen spelen met selecties van zo'n 50 a 60 spelers . lijkt mij niet de bedoeling . Als die zichzelf noemende top ploegen meer tegenstand willen hebben is het misschien een id om die tv gelden eerlijk te gaan verdelen . Ploegen als dort worden gewoon genaaid . ze hebben meer kosten , hebben dezelfde plichten , maar krijgen maar een aalmoes zogenaamd omdat de top 5 er voor zorgt dat er zoveel betaald wordt door fox . volgens mij is het toch zo dat fox competities heeft gekocht en niet alleen de top 5 . Anders gaan die zogenaamde top ploegen toch lekker met hun jong ploegen een eigen competitie spelen ? Wat hier gebeurt is gewoon niet eerlijk . Az heeft zijn top bereikt door crimineel geld , twente gaat heel zware tijden tegemoet en feyenoord was bijna failliet . je kunt het toch niet verkopen dat de zogenaamde top 5 een complete begroting van zo'n 8,9 miljoen gratis krijgt van de Knvb ? Ik kom weer terug op mijn hardloop wedstrijd : hoe zou jij het vinden als jij tegen iemand moet rennen die 30 meter voorsprong krijgt omdat hij meer fans heeft ? kijk eens in de PL , in 2013 had MU 71 miljoen inkomsten uit tv geld , maar de nummer laatst nog altijd bijna 48 miljoen . de top 5 bepaalt hier teveel en maken andere ploegen kapot .

als hij dan zou scoren , lijkt me sterk , is hij dan ook niet van invloed of tellen we gewoon de goals niet ?

6 maart 2015 om 23:18

Als het jouw toch al sterk lijkt dat Sigi zal gaan scoren, dan hoef jij je nergens druk om te maken.

7 maart 2015 om 08:11

speelt hij volgende week weer met het jong team of heeft die tegenstander geluk ?

Er is wel invloed geweest. Want zonder de belofteteams was de indeling van de nacompetitie anders geweest. En hadden de clubs dus andere tegenstanders gehad.

6 maart 2015 om 23:27

En welke andere tegenstanders dan?

Na regelmatig faillissementen van clubs en geldproblemen, ben ik bang dat er niet zoveel amateurclubs zijn die graag de stap willen maken naar het betaalvoetbal. En als er gegadigden zijn dan is er altijd nog een Gemeente die toestemming moet verlenen.

Dus je kunt wel denken dat Jong Ajax, Jong PSV en Jong Twente invloed hebben op de indeling, maar welke club hadden er dan moet zijn i.p.v. deze drie? Of ben jij al tevreden als straks de JL maar uit bijvoorbeeld 10 clubs bestaan? Want na het faillissement van Haarlem, Agovv, RBC en Veendam gaan er zeker nog wel meer clubs volgen.

7 maart 2015 om 01:48

Gebaseerd op wat gaan er nog meer volgen?

Voor de FOX ging er ook niet jaarlijks een club failliet, dus waarom zou dat wel gebeuren als FOX (ook wel de 2e elftallen) zou verdwijnen?

Dat argument is nergens op gebaseerd en staat als los zand.

Laat hem lekker meespelen bij Jong Ajax, daar heeft de tegenstander alleen maar baat bij. Ik vind het geen competitievervalsing. Het argument dat echter aangedragen wordt: 'analyse van vorig seizoen blijkt dat het meespelen van een speler van het eerste elftal geen invloed heeft op de sportieve kansen van de tegenstander', is natuurlijk volkomen belachelijk. Wat voor statistieken kun je in hemelsnaam gebruiken om zo'n "analyse" te onderbouwen. Er is geen empirische manier om de invloed van een speler op een team te bewerkstelligen.

Als Knvb zijnde moet je gewoon zeggen: 'hey, wij zijn de Knvb en wij doen waar we zin in hebben.' Dan verdien je misschien nog een klein beetje respect.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren