Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Feyenoord verdedigt zich: ‘Toevallig kwam die banaan bij Gervinho’

Laatste update:
/

Het Europa League-duel tussen Feyenoord en AS Roma (1-2) werd donderdagavond al voor de tijdelijke staking in de tweede helft even onderbroken. Terwijl de bezoekers een ingooi wilden nemen, belandde er ineens een opblaasbare banaan naast het veld in De Kuip. Door de Franse scheidsrechter en enkele spelers van AS Roma werd direct de link met racisme gelegd.

Daar is volgens algemeen directeur Eric Gudde van Feyenoord absoluut geen sprake van. “En dat hebben we de UEFA ook gezegd, dit gebeurt al jaren bij ons. Ik sluit uit dat er sprake is van racisme”, verzekerde de sportbestuurder in gesprek met het ANP. Gudde wees onder meer op het feit dat Feyenoord zelf veel donkere spelers en werknemers heeft. “Racisme is helemaal geen issue hier, toevallig kwam die banaan bij Gervinho.”

“De scheidsrechter reageerde er alleen wel heel fel op. We hebben in de rust uitgelegd hoe het zat. Ik hoop dat ze daar rekening mee houden.” Fred Rutten ergerde zich aan het optreden van Clément Turpin. “De scheidsrechter begon over racisme en dat hij bij een volgende keer actie zou ondernemen. Ik vond dat veel te ver gaan. Wij hebben bij Feyenoord ook donkere spelers. Dat er na rust zoveel rotzooi op het veld werd gegooid, keur ik niet goed. Daarmee wordt de club benadeeld. Maar ik begrijp onze aanhang wel. Die voelde zich toch behoorlijk benadeeld”, zo stelde de hoofdtrainer.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Had niks met racisme te maken Feyenoord heeft zelfs veel meer donkere spelers in dienst dus waarom zouden ze dit doen

27 februari 2015 om 00:55

Zal wel weer gezegd worden door de Feyenoorders dat dit geen Feyenoordsupporters waren. Dat zijn zulke lieverdjes.die hebben niks met de club te maken.zal denk ik nier bij een boete blijven.

27 februari 2015 om 03:27

Vind eigenlijk niets racistisch aan een banaan. Maar vraag me af of je zelf niet racistisch bent als je daar aan denkt bij een banaan

27 februari 2015 om 08:01

@ infama er zijn geen apen/oerwoud geluiden geweest.... Wat is jou reden voor het provoceren ?

27 februari 2015 om 08:02

Nee inderdaad. Het zal wel weer goed gepraat worden. "Het is maar een klein deel, wij hebben ook donkere spelers" etc. Ondertussen hebben die Feyenoord supporters zich twee wedstrijden schandalig gedragen. Of het nu een klein deel was of niet, ik heb dit Ajax, Twente, PSV en AZ supporters niet zien doen de laatste jaren. En dan zeker niet op deze schaal.

27 februari 2015 om 10:02

Infama heeft gewoon gelijk. Als je niet snapt dat hij over het algemeen spreekt en niet alleen over deze wedstrijd, kun je beter je mond houden.

On: het was ongetwijfeld geen ongelukje dat die banaan precies naast Gervinho landde. Deze 'supporters' moeten gewoon een levenslang stadionverbod krijgen, want ze verpesten het voor Feyenoord en voor het Nederlands voetbal in Europa.

27 februari 2015 om 11:42

Echt het is echt ongelovelijk met dit volk hier op VZ. Elke kans aangrijpen om Het Legioen naar beneden te trappen sinds de gebeurtenissen in Rome, wat nou weer proberen goed te praten joh?? Google anders ff bring back the bananas, dit is al jaren traditie in de Kuip man. Dat die randdebiel van een scheids dat niet snapt kunnen wij toch verder niks aan doen?? En NEE die banaan wers niet gegooid naar een specifiek spelers, het was gister nogal waaier, ook weer zoiets. Feyenoorders gaan betichten van racisme terwijl de grootste helden van Feyenoord allemaal buitenlands en gekleurd zijn. Iedereen die nu klakkeloos en hersenloos roept dat Feyenoorders racistisch zijn zijn niet goed bij hun plaat. Stelletje wezenloze hier

27 februari 2015 om 12:16

Een banaan is echt niet racistisch. Ik begreep ook pas toen de presentator zei dat het racisme was waarom die scheids zo gek aan het doen was. Wat een onzin zeg, er wordt overal iets achter gezocht. Moeten de zijlijnen over een paar jaar ook zwart/wit omdat het anders niet eerlijk is? Calimero's!

27 februari 2015 om 12:17

*zucht* die banaan werd NIET naar Gervinho gegooid, het vak waarin die banaan werd over gegooid zat pal waar die ingooi genomen moest worden en aangezien een banaan vrij licht is vloog hij zo de hoek in waarop die randdebiel van een scheids deed alsof ie een kernbom had gevonden. "Bring back the bananas", das al een eeuwenoude traditie in de Kuip, tegen Standard en Sevilla ging dat ook vrij goed terwijl die ook aardig wat donkere spelers hebben maar toen was het geen topic natuurlijk. Nu na de gebeurtenissen in Rome wel en dan komen dan zieltjes zoals jij wel ff interessant vertellen hoe het zit. Alsof ze het warme water hebben uitgevonden, minimaliseren en goedpraten mag niet maar generaliseren is geen probleem hoor. En over Vermeer? Ik hoef je toch niet te vertellen dat dat vanwege zijn Ajax verleden is maar dat weet jij ook dondersgoed dus zoek lekker een ander kul argument

27 februari 2015 om 14:20

Bananen in het stadion zijn voor veel mensen een uiting van racisme. Dit komt doordat in Engleand, Italie en Sanje bananen naar zwarte spelers gegooid werden.

Op de Engelse TV spraken ze schande van de banaan en omdat er niet gezegd werd waarom de wedstrijd gesttakt werd, kwamen ze tot de conclusie dat het door racisme kwam en spraken ze over het schandalige Nederlandse publiek.

Er komen zeker straffen van de Uefa en die banaan zal zeker bestraft worden, ookal heeft Feyenoord er een goeie verklaring voor, aangezien de ondertoon racisme blijft.

Trouwens de Chelsea supporters die "we are racist" zongen zongen dat omdat de jongen die ze er niet in lieten (omdat het volgens hun te vol was) die gasten beschuldigde van racisme. Daarom reageerden zij met "een knipoog" dat ze inderdaad heel erg racistisch waren en begonnen het toen ook te zingen.

Dus in beide gevallen zou het kunnen dat het niet racistisch bedoeld is, maar het komt op anderen wel zo over....

27 februari 2015 om 15:10

Och het jochie heeft wat research gedaan naar Feyenoord - Besiktas. Ja dat hadden de turken idd zelf uitgelokt. Dat krijg je namelijk als zij het vak van gehandicapten gaan bekogelen met flessen frisdank en zeik. Das veel minder schandalig dan wat erna geroepen wordt toch? Actie reactie simpel. En verder weet ik niet wat er in dat fantasie koppie van jou zit maar Vermeer is nog nooit racistisch bejegend bij Feyenoord ballie, dat wil jij nu ineens de wereld in brengen anders mag jij met actuele feitjes en bronnen hoor ipv "mijn buurman zijn zoon en daar een neefje van en die zijn moeders nichtje heeft vernomen blablabla"

27 februari 2015 om 15:13

Ik weet trouwens ook niet of die ene post aan mij gericht is wat er staat wel heel veel onduidelijke onzin en rotzooi in je post. Ik heb er begrip voor??? Vermeer zijn huidskleur??? Knul wat lul jij nou allemaal

27 februari 2015 om 17:27

Over simpel gesproken, over wat wil jij nu precies je punt duidelijk maken? Je begint over een symboliek waar volgens jouw racisme gelegd kan worden. Dat klopt alleen leg ik je uit dat racisme bij dat specifieke moment NIET van toepassing is snuggere dus ik snap jouw blije link met Chelsea ook niet want dat heeft GEEN reet met dit moment te maken. Verder lul je 6 verschillende onderwerpen door elkaar heen in je betoog om zieltjes te winnen. Aankomen met twitter en allerlei sociale media als bron en daarmee refereert naar het hele Legioen getuigt idd van volwassenheid en zegt genoeg over jouw leeftijd. En aangezien jij reageerde op mij stel ik voor dat je snel je playstation opstart en zelf een ander gaat vervelen jochie. Kan je morgen op school vertellen tegen je vriendjes hoe "grappig" je was op VZ. Weltruste

27 februari 2015 om 18:39

Het is wel degelijk racistisch beste superajax , de banaan opzich uiteraard niet maar wel de gehele actie met het gooien etc.
Maar goed het is niet raar dat vele dat niet inzien (sommige willen het ook niet inzien).want we krijgen hier in NL (bewust) weinig geschiedenislessen over slavernij etc.
Dat in het verleden donkere mensen in dierentuin waren bijvoorbeeld.. wat ze mensentuinen noemen. Wist je waarschijnlijk ook niet? (dan kan je die link naar die banaan denk ik zelf nu best maken toch?)
Omdat je iets niet (in)ziet wilt nog niet direct zeggen dat het er dan ook niet is.
En vraag jij je zelf af als het echt niet racistisch is waarom bepaalde geluiden en dat bananengooien enkel gericht is naar donkere spelers?
Is toevallig zeker?
Ik neem het je (en vele andere ) t niet kwalijk maar het is wel naief. Maar Aub verdiep u meer ipv meteen weg te wuiven.

Verder ...normaliter als zoiets gebeurt tijdens een pot dan heeft het imo gewoon echt wel met racisme te maken maar in dit specifiek geval geef ik een ieder geheel gelijk die zegt dat dit Geen racisme was..
Vond het al gewoon onzin dat de scheids die pauze inlastte mede door dat voorval..(ik dacht eerst dat het gewoon ging omdat dat wit lint op het veld was, maar nee een Italiaan had waarschijnlijk behalve dat lint ook noglopen roepen over kijk scheids..banaan...en hey kijk Gervinho! die ook maar toevallig daarliep toen dat ding kwam aanwaaien, hebben ze uberhaupt wel gezien wie het gooide?kon ook roma fan zijn?en zoiets kon je nieteens gericht ofzo gooien aangezien het een opblaasding is dus voor wie was het uberhaupt bedoeld? en ja beide clubs hebben donkere spelers..)

Dit was gewoon geen racisme imo..als ik Chiquita was had ik bij wijze van een klacht ingediend.
Wel vind ik dat men zich best had kunnen afvragen of het wel slim is de sfeeractie met banaan. Helemaal gezien ze tegen aardig sneaky italianen moesten en er rondom de heenmatch al vervelende issues speelden en de cameras sws al dik gericht waren op fey , niet voor niks dat het ook een tv record was deze wedstrijd. Achteraf is het antwoord duidelijk.. nee slim was het niet.

Ben daarom ook bang dat Blatter en co er zeker voor zullen zorgen dat men dit wel als racisme zal zien en fey zal moeten boeten.

Best wel zuur voor vele partijen.
En die Scheids heeft de boel opgeblazen.en de (internationale) media ook.

27 februari 2015 om 00:56

Ik vind dat zon onzinnig argument. Past in het straatje 'Ik ben geen racist, m'n buurman is zelfs donker'. Chelsea heeft toch ook donkere spelers? Waren die metro gasten daarom geen racisten? Dit even los van dit banaan incident hoor, want ik begrijp dat dat gewoonte is. Maar stop eens met die kul argumenten.

27 februari 2015 om 01:21

Of het een gewoonte is of niet, geloof er ook niks van dat het racistisch is bedoeld, maar vind het wel dom zoiets mee te nemen, als je tegen een italiaanse club speelt en als jouw club al onder een vergrootglas ligt. En er mee gooien is nog dommer, maar goed, ik snap dat het niet zo bedoeld is.

27 februari 2015 om 08:00

Wat dacht je van Lazio Roma.. Daar spelen ook donkere spelers en lopen ook genoeg Nazi's. Maar ik kom zelden bij Feyenoord, maar hoevaak wordt die banaan op het veld gegooid?

27 februari 2015 om 08:39

Heel vaak...er worden heel vaak opblaasproducten door de vakken geslingerd. Als je niet vaak bij Feyenoord (waarschijnlijk nooit) komt, ga dan niet oordelen voordat je wat onderzoek doet. Google is je vriend: opblaasbanaan Feyenoord. Dan kom je niet zo dom over

27 februari 2015 om 08:54

En waarom neem jij aan dat er geen bedoeling zat achter het feit dat deze banaan 'toevallig' precies bij Gervinho terecht kwam toen hij in de hoek stond? Je kan andere wel dom gaan noemen om je eigen straatje schoon te vegen, maar zo werkt dat niet vriend.

Ik schaam me als Nederlander en als voetbalsupporter echt diep voor de supporters uit Rotterdam, los van dit incident. Hoe slecht kan je jezelf op de kaart zetten? Waar komt al die frustratie in godsnaam vandaan? Denk dat dat zooitje ongeregeld eens goed bij zichzelf ten rade moet gaan, want zo blijft er van dat geweldige Legioen' weinig over.

27 februari 2015 om 09:13

Waarom ga jij ervan uit dat het geen toeval is dat deze banaan bij Gervinho terecht komt?

Ten eerste is die banaan een opblaasproduct. Een opblaasproduct is (helemaal met een windje) onmogelijk om van de tribune, over de gracht, op een bepaalde speler te gooien.
Ten tweede is een veld omringd met reclameborden en heeft het veld vier hoeken. Als een banaan op het veld terecht komt en door de wind wordt meegeblazen is de grootste kans dat deze vast blijft liggen in 1 van deze hoeken (afhankelijk van waar de wind staat). Laat nu net toevallig zijn dat corners vanuit deze hoek worden genomen.

Kun je mij nu ajb uitleggen hoe het niet volledig toevallig kan zijn en leg me dan ajb uit hoe je een opblaasproduct met precisie op een speler kunt gooien van minimaal 7 meter afstand en tegengewerkt door wind...

27 februari 2015 om 09:36

Met de wind valt het reuze mee in de hoeken van de Kuip hoor. Stadion is van de zijkanten mooi afgesloten, dus daar heb je niet al te veel last van. Een hard opgeblazen product kan je best een eind in de goede richting slaan, vooral als het langwerpig is dus minder weerstand heeft dan bijvoorbeeld een ballon. Dus laten we nou niet doen alsof het onmogelijk is.

We weten beide niet hoe het precies is gegaan, maar ik vind het zo jammer dat het jou, en praktisch alle andere Feyenoord supporters, ontbreekt aan een beetje zelfreflectie. Als een prachtige historische stad aan gorten wordt geslagen zijn het excuses als 'maar de politie deed agressief' of meer van dat soort onzin. Als er potentieel racisme plaatsvindt is het 'racisme? Dat bestaat toch helemaal niet bij ons? We hebben zelf donkere spelers!'. Onzin vriend, steek je hand in een keer in eigen boezem. Feyenoord heeft in eigen land, in europa, en in de wereld gewoon een héle slechte indruk achter gelaten. Toevallig al gegooglet op wat Engelse woordjes? Het is overal nieuws.

27 februari 2015 om 09:54

Zo is het Jaxi10! Ze zijn er allemaal heel snel bij om te zeggen dat het geen racisme is.

Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt in de Kuip, Wijnaldum die word uitgemaakt voor ******zwarte en oerwoudgeluiden naar Vermeer tijdens de Klassieker. De mensen die ontkennen dat dit gebeurd weten niet waar ze het over hebben of ze liegen!

27 februari 2015 om 10:06

Goh, we hebben er weer een betrouwbare getuige bij. Iemand die club support waarin een van de spelers de grensrechter uitscheld voor **neger? Zijn jullie nu ook allemaal racisten?

Echt leuk dat nu werkelijk alles aangegrepen wordt om Feyenoord in een kwaad daglicht te stellen. Natuurlijk hebben we het daar deels zelf naar gemaakt, maar die banaan heeft gewoon niets met racisme te maken. Klaar, punt, uit. In het uitvak in Rome vlogen er ook bananen heen en weer, was dat ook racisme dan? Die opblaasdingen zijn, hoe onnozel ook, al jaren bij de traditie. Als we zo racistisch waren richting donkere jongens van de tegenstander, was dit dan niet al veel vaker gebeurd? Niet meer zien dan er is, al wil je dat nog zo graag.

27 februari 2015 om 10:12

@jax

Waarom kom je mij vertellen dat het argument dat Feyenoord ook donkere spelers heeft een onzin argument is? Ik heb dat toch ook nergens aangehaald en vind dat ook het grootste non argument die er bestaat.

Waarom kom je over de ongeregeldheden in Rome praten?

De discussie die ik met jou voerde was over de banaan. Ik leg je uit waarom deze niet racistisch is bedoeld en geef duidelijk antwoord op jouw vraag waarom ik denk dat deze geheel toevallig bij. Gervinho terecht komt.

Beetje raar om dan non-argumenten van anderen en andere incidenten te gaan gebruiken om mij te vertellen dat ik geen zelfreflectie heb.

Snap je het zelf nog allemaal?

27 februari 2015 om 10:28

Je mist echt mijn hele punt. Maargoed, je kan er vast niks aan doen. Ik doe juist een oproep naar zelfreflectie, natuurlijk geldt dat voor alle clubs. Als je goed leest zeg ik ook nergens dat alle fans racisten zijn omdat er iemand een banaan gooit. Dus ik snap niet waar je opmerking 'zijn jullie nu ook allemaal racisten?' vandaan komt. Ik beticht noch jou, noch threelions van racisme, maar als jullie blind lopen te bagatelliseren en te ontkennen omdat het in jullie eigen stadionnetje of eigen groepje gebeurt, dragen jullie wél bij aan het (in stand houden van) hele probleem. Het incident van Perez waar je naar refereert walg ik van, maar ik was wel de eerste die het finaal afkeurde. Of zei jij 'hij is echt geen racist, hij heeft met zo veel donkere spelers gespeeld'?

Ook je opmerking 'als we zo racistisch waren, dan blabla' raakt echt kant noch wal en is weer een mooi voorbeeld van een scheve argumentatie om iets goed te praten. Je snapt toch wel dat als er grote spanning aanwezig is, je eerder geneigd bent rare dingen te doen om een ander te beledigen? Dat je de rechtsback van Willem 2 niet racistisch bejegent, wil nog niet zeggen dat je dat bij de aanvaller van Roma ook niet kan doen.

27 februari 2015 om 10:33

Threelions,

Omdat ik die argumenten voorbeelden vind van een gebrek aan zelfreflectie, en ik zie dat jou dat ook ontbreekt. Ben blij dat je dat soort argumenten met mij van de tafel veegt (al gebruikt gerespecteerd lid en medesupporter Stefanthefree zo'n argument een paar seconde voor jou schaamteloos), maar toch zie ik dat je niet genoeg openstaat voor een kritische benadering richting de eigen fans.

27 februari 2015 om 10:50

Jij haalt andere zaken erbij om mij te beschuldigen weinig zelfreflectie te hebben.
Ik praat gedragingen in Rome nergens goed, ik praat het gooien van aanstekers en andere acties nergens goed. Ik probeer je uit te leggen dat deze banaanincident wel te verklaren is en niet onder de noemer racisme gezocht hoeft te worden.
Ik heb niks te maken met domme argumenten van andere supporters. Hou die beschuldigende vinger bij je

27 februari 2015 om 04:59

Vind ik wel een zwak argument. Bij Beerschot zongen ze vroeger ook héél duidelijk wel eens racistische liederen, terwijl ze ook veel donkere spelers in de eigen rangen telden.

Het één sluit het ander niet uit.

Of deze banaan racistisch bedoeld was, dat weet ik niet. Ik kan niet in het hoofd van de 'dader' kijken.

Maar dat kunnen jij en Gudde ook niet. Bijgevolg kunnen jullie niet stellig zeggen 'geen racisme hoor'.

Weet u, zo'n banaan wordt doorgaans wel met racisme geassocieerd. Ik kan me voorstellen dat een buitenlandse scheidsrechter dit dan ook zo beoordeeld. Dat had de 'dader' ook kunnen weten als ie wat over empathie beschikte. Intentioneel racisme of niet, je hebt in ieder geval de perceptie tegen.

27 februari 2015 om 06:27

@ Iedereen komt

Nadat eerst iedereen probeerde de schade te bagetalisseren in Rome. Vervolgens gaf iedereen de schuld aan de politie. Daarna waren de supporters onschuldig en kregen ze onnodig klappen van de ME daar. Nu in het stadion word er meerdere malen wederom door mensen racistische geschreeuw en spreektaal duidelijk gemaakt. Maar nee, de feyenoord fans blijven volhouden dat het de schuld is van de ander. Gewoon zielig om te zien.

Feyenoord heeft gewoon een verpest publiek. Wees maar trots op dat verrekte legioen. Je eigen club in een lastig pakket bezorgen in Rome en een week later vrolijk zorgen dat je club een boete gaat krijgen. Top publiek!

27 februari 2015 om 06:27

Ik erger mij aan de associatie, ik snapte de link niet eens, erg sneu dat men die link legt. Ik moest keihard lachen om het feit dat er een banaan lag, geen enkele link naar donkere spelers bij mij.

Racisme speelt net als homohaat een marginale rol in NL. Dat wil ik ook graag zo houden.

27 februari 2015 om 07:49

D-Bergkamp,

In België heb je ook zo 2 clubs. Ook daar hebben ze een serieus probleem met een deel van de supporters. En ook daar zie je dezelfde mechanismen aan het werk.

Niemand neemt zijn verantwoordelijkheid op, altijd is het de schuld van derden en in een zeldzaam helder moment waarbij ze wel een beetje schuld bekennen, dan voegen ze er snel aan toe dat je er begrip voor moet hebben.

En alle 3 doen ze niks - of toch te weinig - aan de fundamenten, waardoor ze al eeuwig en 3 dagen met hun problemen zitten.

Het kost ze nochtans bakken geld aan boetes en goed voor het algemeen imago is het ook al niet.

Echt keihard ingrijpen doen die besturen niet, ik vermoed dat dit komt uit schrik. Schrik om zelf fysiek aangepakt te worden door een kleine clan die eigenlijk niemand lust.

27 februari 2015 om 08:01

D-Bergkamp

Ik zou wel willen weten welk racistische dingen jij gisteren gehoord heb ?
Ik heb er geen 1 gehoord.

En wat is er in Rome nou werkelijk gebeurd??
Denk dat jij allene de telegraaf heb gevolgd.

In de jaren 80 werden er al opblaasbananen meegenomen en ludiek door het publiek gegooid en dat gebeurd nog steeds dat zo n ding op veld beland is dan ook aanwezig.

Voor de rest zwart maken is makkelijk maar verdipe je is echt in 2 kanten van een verhaal.

En aanstekers gooien en munten nee daar ben ik absoluut op tegen..........

27 februari 2015 om 08:20

@ Bliek

En wat is er in Rome werkelijk gebeurt. Laat ik het zo zeggen. In nederland zijn mensen (rotterdamse fans) gek van voornamelijk het AD en hun reporter. Wat hun goed recht is. Maar in plaats van slechts op 1 krant te baseren lees en kijk ik meerdere kranten. Zowel de italiaanse media en de telegraaf spraken beiden over voornamelijk de Feyenoord kant. Natuurlijk zijn die misschien niet het meest objectief. Maar als de spaanse media en onder andere skysports (engeland) ook schrijven met verslaggevers ter plaatse over voornamelijk Feyenoord. Dan begint het aantal kranten wel erg groot te worden. Zeker als je bedenkt dat skysports 0,0 interesse heeft in zowel Roma als Feyenoord.

EN wat is er precies gebeurt. Laat ik het zo zeggen. Vorige week was de schuld van de politie, gisteren avond was de schuld van de scheidsrechter, en beiden waren uiteindelijk de schuld van de Uefa. Ik hoor al 3 namen die schuld zouden hebben. Maar ik hoor nergens dat de schuld ligt bij de constante factor die bij alle incidenten betrokken warne: Feyenoord supporters.

Geloven in complottheorrien over de scheidsrechter is schijnbaar makkelijker dan erkennen dat er een stelletje doldwaze hooligans tussen zitten. Geloven over complot theorien van de italiaanse politie is makkelijker dan erkennen dat er een stelletje doldwaze hooligans tussen zitten. Geloven in bevooroordeelde uefa is makkelijker dan erkken dat er een stelletje doldwaze hooligans tussen zitten?

Laat ik het zo zeggen. Meerdere experst hebben op basis van foto's beoordeel ddat de schade in Rome meer dan een miljoen is. En voordat je komt met de 2000 euro. Dat is een politiek gekleurde politicus zonder enig verstand van historische waarde en kosten.

En opblaas bananen gooien. Tja als je een internationale wedstrijd speelt in een internationaal toernooi met een internationale organisatie. Dan moet je ook kijken hoe er in andere landen tegne bepaalde acties word aangekeken. Tevens staat het gooien van bananen al jarenlang in teken van racisme. ZIe Rusland en Spanje maar. Toen Dani Alves een echte banaan naar zich gegooid kreeg was het racisme. Maar nu het een opblaas banaan is, is daar geen sprak emeer van?

Ja er zijn 2 kanten aan het verhaal. Dat zijn er altijd aan elk verhaal. Maar toevallig zijn er in dit verhaal diverse media, verslag gevers, camerabeelden, experts etc die allemaal de schuld bij de Feyenoord hooligans (geen supporters) neer leggen. En dan zou je toch eens zelfkritisch moeten kijken.

Maar dat is in Rotterdam al jaren vreemd. Met Gudde voorop. Vorige week ten koste van alle sproberen het incident van Rotterdam af te praten en nu weer alles bagetalliseren. Als ze nou echt een keer geen woorden maar daden willen zien. Dan nemen ze verantwoordelijkheid voor hun idiote publiek en plaatsen ze grote glazen wanden en nemen ze geen uitsupporters mee. Het kost ze namelijk keer op keer ruzie, gezeik, een slechte naam en bakken met geld.

27 februari 2015 om 09:01

Bij mij ging er ook pas een lampje branden toen Kieft (geloof ik) het zei. In Italie staan ze allemaal met de klauw omhoog, dus ik snap dat Gervinho die link wel snel legt. Zijn associatie is (helaas) anders dan de onze.

27 februari 2015 om 10:19

@infama

Inderdaad er zijn mensen die begrijpen dat een aap geen mens is. Ik associeer daarom een banaan niet met een mens met een kleurtje, eerder met zanger rinus.

Ja waar speelt rascisme een rol dan?

27 februari 2015 om 10:21

Ik sluit me volledig bij D-Bergkamp aan. De verklaringen van Gudde en andere Feyenoorders zijn volslagen ongeloofwaardig. Hoe verwerpelijk de banaan-racisme associatie ook is, je kunt het gewoon als gegeven beschouwen. Er zijn voorbeelden genoeg van. Of het ding bewust en vakkundig naar Gervinho gegooid is weet niemand,maar het hoort er in de eerste plaats niet. Ook dat 'wij hebben ook donkere spelers' argument gaat niet op, dat is hierboven al aangetoond.
Als Feyenoord zich nu eens realiseert dat de rest van de wereld wat objectiever naar hen kijkt en onder ogen ziet dat het legioen ook een behoorlijk verrotte cel heeft, doen ze hun club daarmee meer goed dan dit naïeve gezwets.

27 februari 2015 om 14:02

@infama

Gebeurde dat hier? Werden er oerwoud geluiden gemaakt? Nee! Dat zou de zaak anders maken.

Nou zeg het dan? Als jij het jammer vindt dat je slachtoffer kan blijven spelen, dat is ook jouw probleem. Wees blij dat er mensen zijn die er geen rascisme in zien en daar helemaal niet mee bezig zijn. Ik heb die gedachte niet.

27 februari 2015 om 18:04

Amen!

27 februari 2015 om 07:59

Idd! Vraag me anders af waarom je in hemelsnaam een opgeblazen banaan op t veld gooit? Waarom uitgerekend zo'n opvallend grote banaan? Wat voor andere intentie zou die gene moeten hebben dan? Carnaval? Bananenfestijn? Hou toch allemaal op met jullie: " Dit was toeval en geen racisme!".

27 februari 2015 om 09:37

Die banaan vlieg al jarenlang rond.in het stadion, net als andere opblaasdingen. Soms is iets ook daadwerkelijk wat het is, en zit er niet meer achter.

27 februari 2015 om 08:44

Bij lazio Roma hebben ze ook donkere spelers, en toch is het een van de meest racistische clubs van italie.
Het een sluit het ander echt niet uit, ik wordt alleen moe van het constante goed praten van slecht gedrag.
Neem een voorbeeld aan Chelsea ipv dit half zachte gelul.

27 februari 2015 om 09:09

Chelsea heeft ook donkere spelers, maar toch is het een feit dat Chelsea fans zich schuldig hebben gemaakt aan racisme.

Die banaan was natuurlijk ook geen racisme, maar ik vind het toch wel opvallend hoe dit meteen weggewuifd wordt, terwijl elke banaan, elke misquote die er in Italië valt meteen aangegrepen wordt om nog maar eens te zeggen hoe racistisch men in dat onderontwikkelde Italië wel niet is.

Het is zo belachelijk hypocriet.

27 februari 2015 om 06:29

Juist! Het is sneu en veelzeggend dat men dat daar denkt, schijnbaar erg actieel in italie.

wel vraag ik me af wat zo'n banaan in het stadion doet, echter feyenoord heeft ook donkere spelers dus zie het ook niet als racisme..

27 februari 2015 om 00:47

Die opblaasbare banaan was een onderdeel va de sfeeeactie voor de wedstrijd. Dan worden er allerlei opblaasbare objecten naar elkaar toegegooid zoals stranballen etc.

27 februari 2015 om 00:55

dus opblaasbare objecten maken de sfeer beter?

27 februari 2015 om 00:59

@voetbalfreak, Feyenoord fans maken regelmatig gebruik van opblaasbare strandballen en ja, ook bananen. Is dus niet de eerste keer dat hier gebruik van wordt gemaakt.

27 februari 2015 om 01:03

Lol nog nooit naar het zwembad of strand gegaan met een strandbal oid???

27 februari 2015 om 01:08

hahaha dat zeker wel, maar niet naar een voetbalwedstrijd???

27 februari 2015 om 01:14

Nee want daar kom jij niet. Jij zit altijd lekker binnen gefrustreerd te wezen achter je toetsenbordje. Google allen "bring back the Bananas" om te zien dat dit geen kwade wil is vanuit de supporters. Maar dit neemt niet weg dat er andere projectielen op t veld zijn gegooid. Eeuwig zonde dat dit moet.

27 februari 2015 om 01:28

gast ik bezoek waarschijnlijk langer dan jij een stadion..echter een opblaasbare banaan op het veld gezien kan ik mij niet herinneren..wel een dwaas die de grensrechter omver liep.. :

27 februari 2015 om 05:03

Misschien volgende keer een opblaasbare vrouw gebruiken.

Dan is het voor iedereen duidelijk dat het geen racisme is. En is nog eens lachen ook.

27 februari 2015 om 05:59

Die opblaasbare vrouw komt dan echt niet op het veld terecht.

Nee maar als er een opgeblazen aardbei achteraan was gegooid was het helemaal geen issue geweest. Met een banaan geef je aanleiding tot deze verdenkingen. Ik weet niet of het echt racistisch bedoeld is, maar je moet wel rekening houden met hoe een ander zich erbij kan voelen. Zeker met de Uefa die er nogal kort op zit wat dat betreft. Al die 'Say no to racism' banners en reclames.

27 februari 2015 om 06:07

Kijk maar uit. Dan krijg je Vera Pauw achter je aan.

27 februari 2015 om 06:13

Bvdp,

Het was in ieder geval niet slim om zo'n banaan te gebruiken in een Europese wedstrijd met een buitenlandse scheidsrechter.

Perceptie is de werkelijkheid, niet de werkelijkheid.

En in deze telt de perceptie van zo'n scheidsrechter die niet vertrouwd is met de Feyenoord-bananen-cultuur.

27 februari 2015 om 06:14

Cannavaro1,

Ik kende de dame niet. Maar na een kleine zoekopdracht in Google wil ik dat ook zo houden.

27 februari 2015 om 08:28

Sfeeractie? Was het spullen gooien naar Roma spelers ook voor de sfeer?

27 februari 2015 om 09:58

Leuk appie, dat je ook even wat zegt. Dat staat hier toch totaal los van man, ezel.

27 februari 2015 om 00:49

Die hoort bij een sfeeractie, er vliegt wel vaker opblaasbaar spul door de kuip strandballen en dergelijken. Dat is er gwn voor de sfeer. Helaas vlogen er vandaag ook aanstekers door de kuip dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn

27 februari 2015 om 00:58

banderie's maken nog de beste en mooiste sfeer..

27 februari 2015 om 08:46

Je hebt gelijk dat "maar wij hebben ook donkere spelers" het grootste onzin argument is.

Echter zit je er verder in al je reacties wel volledig naast. Deze banaan is totaal niet racistisch bedoeld. Google is je vriend. Gebruik m en kom dan je excuses aanbieden...maar ja, dat zul je wel niet doen. Lekker wegkijken en doen alsof je wel gelijk had

27 februari 2015 om 08:59

Ik geloof ook graag dat het niet racistisch is bedoeld. Maar misschien is het wel slimmer om voortaan geen bananen meer te gebruiken bij die acties. Voorkom he zoiets mee.

27 februari 2015 om 12:32

Waren heb je het over bananen naar mensen gooien en oerwoudgeluiden en spengebaren maken? Dat was gisteren niet aan de orde dus totaal irrelevant in deze discussie.

Er is gisteren een opblaasbanaan op het veld terecht gekomen er is geen banaan naar Gervinho gegooid en er zijn geen apengeluiden of gebaren gemaakt.

Leg mij maar eens uit waarom het geen toeval kan zijn dat een opblaas-banaan dat onderdeel is van een jarenlange niet-racistische Feyenoord traditie, op het veld terecht komt en in de buurt van een donkere spelen van as Roma terecht komt?

Het is eenvoudiger om uit te leggen dat dit toeval is dan uit te leggen dat een opblaasbanaan bewust met zo'n precisie op een speler gegooid kan worden met de niet-racistische Feyenoord traditie in je achterhoofd houdend.

Ik snap ook niet waarom je denkt dat het feit dat jij een Ajacied bent en dat je in de jeugd bij Feyenoord heb gespeeld een reden zou zijn waarom jij een betere kijk zou hebben op deze banaanincident.

Gappie

27 februari 2015 om 12:40

Eigen voetballers worden ook met 'kk neger' uitgescholden als ze niet naar behoren presteren. Feyenoord(en Nederland)is gewoon vrij racistisch, je kan dit blijven ontkennen maar iedereen die minimaal een wedstrijd in de Kuip heeft gezeten weet dat.

Dat is ook het grootste probleem van racisme, de niet racistiscje mensen die het constant maar wegwuift als incidenten of toevalligheden.

Net als hoe jij een verschil maakt tussen een banaan of een opblaasbanaan. Het gaat hier om symboliek niet om het voorwerp.

En nogmaals het is altijd heel grappig dat het als pure toevalligheid wordt gezien als zoiets gebeurd. Ik wil niet zeggen dat het niet toevallig is maar het vrijwel altijd zo is dat bij racisme men het liever wegwuift dan er oprecht kritisch naar te kijken.

Dan denk ik van hoezo gooi je een banaan ?

Vond het zelf heel vreemd, je hebt zoveel donkere spelers en je gooit dan zoiets naar een donkere speler van de tegenstander.

Zou mij zelf niet verbazen als blijkt dat de supporter zelf ook donker is.

27 februari 2015 om 01:00

nou ben ik geen strandballen expert en al helemaal niet bekend met strandbanenen. Maar is het niet verdomd moeilijk om zo´n ding op zo´n afstand terecht te laten komen bij Gervinho. als dat je bedoeling zou zijn.

27 februari 2015 om 02:39

Veel mensen denken dat apen veel bananen eten. Maar niets is minder waar. Bananen zijn helemaal niet zo goed voor apen. Er zit veel suiker in. De apen in Apenheul krijgen daarom maar heel af en toe een banaantje.

Ik snap sowieso die ophef niet. Ik zeg altijd maar het is de lading die je er zelf aan geeft. Komt het ook nog eens naar voren dat apen helemaal niet veel bananen eten, dus het klopt sowieso al niet.

27 februari 2015 om 12:30

Het gaat hier niet om wat apen doen maar wat mensen doen en het waren mensen die Afrikanen met apen vergeleken en dat aangaven doormiddel van bananen.

Sorry wat begrijp je daar niet aan? Ik vond het desondanks wel een leuk, kort interessant verhaaltje over de leefwijze van de aap.

Het verveelt ook om elke keer weer over ons, onderontwikkelde mensen te praten.

27 februari 2015 om 20:28

@ Larsoboy.

dat was imo de beste (en nuttigste) comment die ik heb gelezen in de vele afgelopen vz draadjes rondom dit duel!

Dit was een zwarte dag in de voetbal historie zeg ik zeer lichtelijk sarcastisch (aangezien ik niet snel aan sarcasme doe).

Imagoschade Feyenoord, imagoschade chiquita, imagoschade traditie, fonteinschade..imagoschade club(s), imagoschade legioen..imagoschade voetbal.

Er is nog genoeg te leren

27 februari 2015 om 23:30

Met een pistool kan je mensen schieten, maar alleen als je kogels hebt. Zonder kogels heb je niet veel aan een pistool.
Het is precies hetzelfde als met bananen gooien of andere vergelijkingen maken, als je de lading eruit haalt is het gewoon een banaan. Dan is er toch niks aan de hand of wel dan?

Racisme is vreselijk, ook zeker in het voetbal, maar we moeten niet zo overdrijven.
Dit leek me absoluut geen racistische actie. Maar in landen als Italië nemen ze bananen nogal hoog op.

"dit gebeurt al jaren bij ons. Ik sluit uit dat er sprake is van racisme”

Uhm, ok Gudde. Gebeurt al jaren bij jullie? Maak er dan een fucking einde aan.

Ook: lol op eerste comment hier die zegt "maar we hebben donkere spelers dus we kunnen niet racistisch zijn". Lol, hoe naïef kun je zijn?

27 februari 2015 om 00:55

De hele sfeeractie is toch uitgelegd. Wat ga jij nou nog kinderachtig lopen doen over rascisme dan?

27 februari 2015 om 01:03

Al is het niet zo "bedoeld", het is fucking 2015. Hallo! Je gooit geen bananen het veld op. Elke domme club weet dat. Het is zelfs tot Italie doorgedrongen. Maar alleen Feyenoord snapt het nog niet. Tjonge... Stelletje achterlijke fossiele "fans"

27 februari 2015 om 01:06

Google even Bring back the bananas en lees je in. Kan ook in 2015. Dan kom je wat minder dom over.

27 februari 2015 om 01:10

nou ja, dat zou wat mij betreft dan weer de winst voor Rotterdam zijn vanavond. Dat je al die op hun borst kloppende niet-racisten laat zien wat voor racisten ze dus eigenlijk zelf zijn.

Jammer dat al deze discussie nodig is vanwege een opblaasbanaan, ik vond die aanstekers en ander spul wel wat erger.

27 februari 2015 om 06:40

@strandjutter

Toppunt van geen rascisme is dat je dat kan doen zonder dat er iets van gedacht wordt.

27 februari 2015 om 10:24

Mensen houden ervan zielig te doen in zich in een slachtoffer rol te plaatsen. Iets zoeken wat er niet is, dat Gervinho andere ervaringen heeft vanuit bv. Lazio supporters kun je de Feyenoord supporters niet kwalijk nemen.

Wat heeft allah er nou weer te maken? Link je dat met rasisme ?

27 februari 2015 om 12:34

@infama

Of het 'hanki-panki Shanghai' wat in de gemiddelde kleuterklas wordt geleerd en door kids uit volle borst wordt meegezongen omdat ze niet beter weten.

Wij als volwassenen zouden beter moeten weten, maar ik heb in de loop der jaren geleerd dat juist volwassen het meeste niet beter weten.

27 februari 2015 om 13:39

Ach de racisme kaart is een mooie term om aan te geven dat ze zelf bang zijn om als racist gezien te worden terwijl dat er juist voor zorgt dat anderen men als een racist ziet.

Het is ook moeilijk om in de spiegel te kijken, vooral als hier in Nederland totaal niet omgekeken wordt naar racisme. Als ik op school leer dat de 17de eeuw de Gouden Eeuw is terwijl het in weze de meest verschrikkelijke tijd in de geschiedenis van Nederland was geeft het al aan welk beeld samen met een 'hanki pankj Shanghai' gevormd moet worden en dat is blanke superioriteit.

En het erge is dat als je het hier over hebt men zich aangevallen voelt terwijl als ze het open en eerlijk bekijken ze echt wel bepaalde dingen opvallen.

Vandaar dat ik ook 'hanki panki Shanghai' noem. Het lijkt zo onschuldig, maar is zo subtiel racistisch. Je wordt al geleerd om mensen met die taal niet serieus te nemen.

27 februari 2015 om 01:07

Mensen slaan erin door. Ook de scheidsrechter. Maargoed, een banaan is natuurlijk ook verdomd racistisch fruit. Neem dan een aardbei ofzo. Maar nee, ze gaan toch weer voor bananen. Ik zeg je, het is discriminatie tegenover rood fruit. Wat is er mis met frambozen of aardbeien of watermeloen, daar zit nog groen in ook!

Even serieus. ik heb 1 opblaasbare banaan gezien die in het hoekje van het stadion lag. En een scheidsrechter en 4e man die deden alsof ze een landmijn gevonden hadden.

Was dit het echt? Zou dit echt de bedoeling zijn? Ik denk van niet. Naïef misschien, maar niet nodig om dit verder op te blazen (toepasselijk!).

27 februari 2015 om 10:29

Juist! Niet naief, prachtig juist. Ik ben blij dat ik dat soort associaties niet leg, zouden meer mensen moeten doen.

27 februari 2015 om 13:33

@joecartoon

Dit is precies wat er fout is met de algemene gedachte van mensen. Vind je dat nou echt een logisch argument? Andere soorten fruit aanhalen? Deze soorten fruit zijn niet door blanke mensen gebruikt als symboliek om mensen van Afrikaanse afkomst te denigreren. De banaan is uitgekozen, omdat de aap dit een lekker hapje vindt. Het gaat niet om het voorwerp maar de symboliek en de symboliek van een banaan naar een Afrikaan gooien is met racistische intenties.

Maar weet je wat, pak je surfplank en bevaar de imformatiegolf genaamd internet en vind ook maar een situatie waarin bananen naar blanke mensen zijn gegooid met de reden om ze op hun uiterlijk te denigreren. Als dat je lukt zal ik jou op die enkele uitzondering je gelijk geven maar goed ik ben er dan ook zeker van dat je over de gehele geschiedenis van de mensheid niet eens 1 voorbeeld zal vinden.

Om je vraag te beantwoorden of dit echt de bedoeling zou zijn, dat weet alleen degene die het gooide. Dat het daarentegen zoals vanouds wordt weggewuifd als het over racisme gaat of er op een laconieke manier mee wordt omgegaan zoals jij hier geeft het probleem aan.

Het probleem zijn niet de racisten maar de niet-racistische mensen die elke keer weer in plaats van zeer kritisch te zijn het wegwuiven, waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat men ze in dezelfde groeo zullen plaatsen als racisten omdat ze op hen 'lijken'. Dat men naar uiterlijkheden kijkt is juist het probleem waar het omgaat dus niet angst begrijp ik niet.

Wat juist averechts werkt. Dit zijn dus vooral de mensen die het opblazen en niet de mensen die tegenover elkaar staan.

Aangezien er juist van hen wordt verwacht er afstand van te nemen. Ik vergelijk het met de ZP kwestie waar niet-racistische mensen ZP wilden behouden en nette reacties plaatsten tussen de extreem racistische zonder ook daar maar op te reageren.

Zo ontstaat er een algemeen idee dat zelfs niet-racistische Nederlanders, racistisch zijn. Net als dat er hier een idee kan ontstaan dat vrijwel alle Feyenoorders racisten zijn.

En het lijkt me dat iedereen wilt voorkomen dat er in groepen wordr gedacht maar per individu.

Dit is zeker geen racisme, maar als je je club in diskrediet wil brengen gooi je maar zoiets op het veld. Die zogenaamde hooligans hebben Feyenoord wel op meedere momenten laten vallen..

Dus we mogen ook geen banaan eten naast donkere mensen. Mensen moeten niet overdrijven. Rotterdam is voor 50 procent allochtoon. En heeft nooit zo een probleem gehad en meegemaakt.

27 februari 2015 om 20:54

Dus speel niet dom.
Het gaat hier toch om het gooien van een object naar iemand (in dit geval: banaan) wat al bij voorbaat beledigend is..?
Dan praat je over overdrijven.

Die bananen en andere opblaasartikelen zijn al jarenlang in de Kuip en wordt vaak wat mee gekloot op de tribunes. Is iets wat een traditie geworden is tegenwoordig en grijpt terug op de jaren '80 toen. Meer info: http://www.lunaticnews.nl/nieuws/bananen-zijn-gezo...
#bringbackthebananas

Neemt overigens niet weg dat ik dingen op het veld smijten ontzettend triest vind. Erg jammer weer.

Vind t ook wel knap als je een opgeblazen banaan een paar meter kan gooien precies voor de voeten van een, in dit geval, donkere speler. Feyenoord gebruikt wel vaker deze bananen als sfeeratribuut dus zie de erg er ook niet zo in

27 februari 2015 om 09:50

Haha nice!

Ik vind het toch erg toevallig dat van de weinig donkere spelers bij Roma. Uitgerekend die banaan bij Gervinho kwam. Het is erg makkelijk om te roepen dat hier geen opzet bij zat. Als je ziet wat sommige '' Feyenoord supporters '' vorige week hebben geflikt. En dingen in het verleden hebben gedaan. Zoals het betrappen van een Psv shirt door notabene de spelers zelf. Of de gigantische rellen in Nancy. En klassieker word ook niet zomaar zonder uit publiek gespeeld. Wat natuurlijk wel van beide partijen komt. Maar dan nog. Dan kijk ik bij Feyenoord niet meer raar op van dit soort '' incidenten ''. Ik had ook het idee dat de scheidsrechter bewust tegen Feyenoord vloot. Zodat de Feyenoord '' supporters '' niet nog meer schade kunnen aanbrengen wanneer ze weer een Europese uitduel hebben.

27 februari 2015 om 01:00

betrappen van een psv shirt..? verklaar je nader..

27 februari 2015 om 01:43

Was toen Feyenoord 2de werd en niet Psv. Toen werd er door een groepje Feyenoord spelers een Psv shirt vertrapt. Gek genoeg is het nergens meer terug te vinden op youtube.

27 februari 2015 om 08:43

Misschien omdat het de meest oninteressante "hooligan" actie is waar ik ooit van heb gehoord.

Shirtje vertrappen? Wat een schoften.
Of zat er nog iemand in dat shirt?

En ja, het is toevallig dat de banaan bij Gervinho komt. En nee, deze actie heeft niets met racisme te maken. Google even eea dan zet je jezelf niet zo voor lul

27 februari 2015 om 10:10

Dat was Sekou Cisse, ook al zo iemand die ik liever niet met Feyenoord associeer.

27 februari 2015 om 01:19

eigenlijk zouden mensen een opblaasbare banaan moeten kopen. Dat ding opblazen, en dan proberen in een stadion bewust naar iemand toe te gooien. Zo'n ding gaat toch alle kanten op man.

Ik ga er echt wel in mee dat er bij feyenoord (net als bij iedere andere club) genoeg zware randdebielen op de tribune zitten. Maar dat die banaan bewust is geweest geloof ik gewoon niet.
Daarentegen vind ik het ook heel moeilijk om te geloven dat er echt mensen in de wereld zijn die naar een voetbalwedstrijd gaan en alleen klappen, juichen en zingen voor de (in dit geval) blanke spelers.

27 februari 2015 om 01:54

die mensen zullen er echt wel zijn, er zijn ook die hard feyenoord supporters die hun eigen keeper vermeer miskennen vanwege zijn ajax verleden..

27 februari 2015 om 02:50

Wat kan dan de reden zijn om.zo een opblaasbanaan mee naar een voetbalwedstrijd mee te nemen? Ik kan niks anders bedenken jij wel? Toch voor de sier neem ik aan.

Dat juist die Italianen Feyenoord gaan beschuldigen van racisme is heel erg hypocriet. De grootste neo nazi van Europa zijn juist de Italianen. Daar bij heeft Feyenoord ook aardig wat donkere spelers. En ook op de tribune zie je ook aardig wat donkere jongens meer dan bij andere clubs in Nederland.

Vind wel dat het gegooi op veld is nou een keer gvd moet stoppen je helpt gvd de club niet !

27 februari 2015 om 01:06

Dat is niet hypocriet, het laat juist zien dat het hier net zo erg is als daar. Zeker in Rotterdam. Daar zitten de echte, schaamteloze racisten. Het blijkt keer op keer. Rotterdam is wat dat betreft inderdaad net zo racistisch als Italië.

27 februari 2015 om 01:10

Woehahahaha. Ja Rotterdam racistisch. Je bent met de minuut dommer aam het lullen. Vandaar dat er ooit bij Espanyol Feyenoord het bijna tot knokken kwam omdat de spanjolen apengeluiden maakten. En zo kan ik nog wel tientallen voorbeelden opnoemen. Ja er zit verschrikkelijk tuig opgesloten in de boezem van het Legioen. Een ding zijn we echter niet: racistisch. Ik ken wel clubs waar racisme veel voorkomt in Nederland. Ook een topclub....

27 februari 2015 om 02:04

Niet zo rascistisch hoor. Ik kan het weten heb al 8 jaar seizoenkaart en heb zelf ook buitenlandse achtergrond.

27 februari 2015 om 02:49

Tsja bij chelsea heb je ook donkere spelers en wat was dat met die gast in de trein dan?

27 februari 2015 om 08:41

Gast Chelsea heeft een vereleden met racisme. Met name in de jaren 80 en 90 waren de chelsea headhunters zwaar berucht.ze hadden ook banden met de Bnp.

zwaar zitten ergeren aan de roma ploeg.

De Rossi verdient 100 procent rood hier

Dan Totti met z'n schijnheilige hoofd na die probelemen met racisme wat niet eens racisme was. ik kan me nog goed herinneren dat hij balotelli finaal door midden trapte . had dat zelf niets te maken met racisme?

ongelofelijk

Hij heeft wel gelijk. Mijn judokus eindigde eergisteren ook per ongeluk in uw poeperdje, toch Gudde?

Zielig dat directeuren geen verantwoording durven te nemen tegenover het tuig

Ik kan me zo ergeren aan mensen die beweren dat dit geen racisme is. Waarom is die banaan dan meegenomen? Als je zo een ding iedere wedstrijd ziet en heel normaal is proberen jullie het goed te praten. Toevallig had iemand dat meegenomen en toevallig komt dat ding bij Gervinho terecht yeah my ass.

27 februari 2015 om 06:38

Ik kan mij ergeren aan het feit dat men dit linkt met racisme, zo moet ik weer onnodig stilstaan bij dergelijke onzin die er niet is. Dat Gervinho of Totti die linkt legt dat is hun probleem en hun perceptie die ze blijkbaar uit hun verrotte land meenemen.

Lekker zwarte pieten weer, gaat nergens om.

27 februari 2015 om 10:14

Amen! Die bananen zijn er al jaren bij Feyenoord, maar nog nooit heeft de wedstrijd stilgelegen omdat de tegenstander zich racistisch bejegend voelde. Dat Italianen panisch worden van een banaan, tsja. Het was d

Iemand neemt een banaan toevallig mee. Lul niet gudde, crisis management maar je supporters maken zich schdig aan racisme. Volgend jaar zonder fans vrees ik

27 februari 2015 om 08:53

Google even opblaasbanaan en Feyenoord en kom dan even terug met je excuses dat je ons ten onrechte voor racisten hebt uitgemaakt.

Ach...daar zal je wel niet mans genoeg voor zijn

Toevallig gebeurde er in de Kuip allerlei toevalligheden. Toevallig werd er 1 week geleden toevallig een fontein in Rome zwaar beschadigd door een Feyenoord aanhang die daar toevallig was. Toevallig weed en wordt door Feyenoord de goede naam van Nederland in Europa zwaar beschadigd. Toevallig is dit allemaal gebeurd in twee wedstrijden tegen deze Italiaanse top ploeg. Toevallig had het allemaal zo leuk kunnen zijn en toevallig was dit niet het geval. Toevallig was er een scheidsrechter aanwezig die toevallig weer eens de schuld van alles kon krijgen. Hoe toevallig is toevallig voor Feyenoord?

Dat het geen racisme is kan ik me voorstellen. Dat het ongelukkig is eveneens. Maar de tekst "dit gebeurt al jaren" begrijp ik dan niet. Ik heb nog nooit een banaan bij Feyenoord gezien, zeker niet op het veld...

27 februari 2015 om 06:47

Wist niet dat er kennelijk dus sfeeracties zijn met ballen etc... Dus dan valt het wel te verklaren....

Dat het geen racisme is wil ik wel geloven, maar het is op z'n minst zachtst gezegd niet slim om precies als er zo'n donkere speler daar staat een banaan te gooien. Getuigt maar welk IQ de gooier heeft..
Dat ze een sfeeractie hebben met opblaas spul prima, maar gooi dan een strandbal, hoor je er niemand over!

What the F*ck ga jij met een opblaasbare banaan naar een wedstrijd kijken. Dat kan alleen in kansloos Rotterdam!!! Racistisch of niet racistisch wat doe je met een opblaasbare banaan daar? En ook komt ie toevallig bij een speler terecht. Als er racistische bedoelingen achter zouden zitten dan zijn Rotterdammers echt stommer dan stom want zo discrimineren ze ook hun eigen spelers!

In heel de wereld is het racistisch om een banaan naar donkere spelers te gooien, behalve in Rotterdam. Logisch!

27 februari 2015 om 08:55

Leg mij even uit hoe je een opblaasproduct van een tribune, over de gracht, met een harde wind alsnog met zulke precisie bij 1 bepaalde speler weet te gooien?

Gogle daarnaast even Feyenoord opblaasproducten of bring back the bananas en kom dan even terug met je excuses

Waarom neemt Feyenoord uberhaupt de moeite zich te verdedigen. Volstrekte onzin dit...

De ironie ook, Italianen die klagen over racisme.

Iedereen die denkt dat Feyenoord supporters (an sich) racistisch zijn kennen de club niet. In de jaren negentig begon Mudde van Stormfront88 zich te mengen en anti-Semitische teksten te verspreiden. De harde kern greep hard in. Mudde lag na deze middag vijf dagen in het ziekenhuis en de actie Feyenoord tegen racisme werd door deze harde kern opgestart. Feyenoord hooligans zijn een van de weinige firms waar donkere jongens (meer dan) welkom zijn. Termen als neger etc worden afgestraft. Feyenoord 110 anti racisme.

27 februari 2015 om 09:58

Ik had exact hetzelfde, had die hele link met racisme niet eens gelegd, heb er nog nooit wat van gemerkt in de Kuip, maar ja, je speelt tegen Italianen, toch wel een beetje het Texas van Europa qua racisme. Die reageren natuurlijk als door een wesp gestoken, racisme is daar nog aan de orde van de dag.

Toch wel weer mooi hoe mensen die niets met de club hebben en schijnbaar niets van de club weten vooraan staan om hun mening te geven.

Uit in Rome werden er ook met opblaasbare bananen, ballen, banden gegooid. Dat is iets wat Feyenoord vaker doet. Dit heeft te maken met de sfeer en vooral de bananen van vroeger. Zoals hierboven ook al vaker aangegeven is hier een verwijzing van genaamd: bring back the bananas.
Toen de tijd werden er zelfs opblaasbare strandbedden mee genomen.

Maak het groter dan het is, dat is puur vanwege de haat jegens de club.
Gelukkig weten wij Feyenoorders beter.

Toch vind ik dit ontzettend dom van Feyenoord. Ze hadden die bananen niet binnen moeten laten of laten verwijderen van de tribune. Je weet hoe fel de uefa (en terecht) is m.b.t. racisme. Er wordt een gigantische banaan gegooid. Het is dan toch logisch dat de uefa en de buitenwereld het dan gooit op racisme?

Gezien het groot aantal donkere spelers bij Feyenoord en gezien de geschiedenis met die opblaaszooi is dit natuurlijk niet het geval. Toch verwacht ik dat de uefa vooral dit incident zwaar zal bestraffen om een statement af te geven richting de buitenwereld.

De bananen waren uiteraard weer een statement van racisme van een paar leeghoofden die gewoon niet begrijpen dat, ook al heb je zelf een grote donkere selectie in je ploeg, je gewoon niet kan maken een banaan op het veld te gooien.

Als je over het algemeen ook kijkt naar het publiek wat er staat als er bijv. dichtbij een overtreding wordt gemaakt. Het is toch ronduit belachelijk? Er staan er een paar bij die onderhand staan te schuimbekken van woede. Dat heeft toch niets meer met voetbal te maken? Je wordt er bijna angstig van om te beseffen dat er een paar supporters rondlopen die gewoon zo vol met woede zitten, dat een verplichte therapie niet eens zal misstaan.

Ik zeg het al van te voren, deze reactie is niet om het uitlokken.

Ik vind dat Feyenoord zich diep moet schamen.
het eerste seizoen dat ze het hoofdtoernooi halen sinds dat seizoen met Nancy en dan doen ze dit!
Deze zogenaamde supporters hebben de club Feyenoord en het Nederlandse voetbal in diskrediet gebracht. Ten tweede zal er waarschijnlijk een dikke boete (op zijn minst) worden gegeven aan Feyenoord, terwijl Feyenoord financieel het nog altijd moeilijk heeft.

Ja de scheids floot niet goed, de Rossi had rood moeten hebben. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Dat Clasie niks wil zeggen over wat er op de tribune gebeurde vond ik heel triest, als aanvoerder hoor je te zeggen dat het gewoon nergens op slaat!

Ik gunde voor dit tweeluik met as roma, Feyenoord de overwinning maar na vorige week en helemaal gister hoop ik dat ze geen Europees meer halen. wat nou als wij volgend jaar naar Rome moeten? Of Ajax? Dan worden wij ook als beesten gezien zoals Feyenoord zich gedragen heeft!

Wat een toeval in Rotterdam.. In Rome waren toevallig de prullebakken vol waardoor toevallig die flesjes richting de politie ging.. Er is toevallig een banaan (die waarschijnlijk toevallig meegenomen was naar het stadion) richting het veld terwijl een donkere speler toevallig in de buurt was.. Waarschijnlijk regende het ook toevallig vuuraanstekers toen de scheidsrechter beslissingen maakte die de supporters niet zinde...

Al dit toeval zorgt er voor dat er rellen geweest zijn, wedstrijd gestaakt is en Feyenoord verloren heeft. Ik kan mij geeeeen andere redenen bedenken..

27 februari 2015 om 09:21

threelions,

Stumperd is met een 'd', maar zonder mag ook. En je confrater toespreken met 'muil' is ook al niet erg klassevol.

Meer on topic: met een heel klein beetje inlevingsvermogen, kan je wel begrijpen dat zo'n banaan wel als racistisch kan bekeken worden door buitenlanders die niet zo vertrouwd zijn met de, nu ja, sfeeracties van Feyenoord.

Deze sfeeractie kost jullie misschien Europees voetbal volgend seizoen. Dat is het niet waard, denk ik zo.

Volgens mij hoorde ik wel oerwoud geluiden toen Gervinho zich omdraaide maar kan het fout hebben.
Veder ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel toevallig dat die banaan daar gegooid wordt wanneer Gervinho daar staat hé?

Kom aub niet met de argumenten dat Feyenoord gekleurde spelers heeft en daarom niet racistisch is, want zelfs Chelsea heeft gekleurde spelers maar de supporters daar zijn bekend om hun racisme, het zelfde geldt voor Lazio.

Ik herinner mij nog dat Feyenoorders in de Kuip zongen "allah ze moeder is een ...."
En toch spelers als El Ahamdi en Boulharouz in je elftal hebben, het volk in de tribunes zijn dus echt niet snugger.

Meer dan de helft van het volk dat in de kuip zit heeft een laag iq of is laag geschoolt. Dat hebben ze laten zien bij die paar europese wedstrijden die ze het afgelopen jaar hebben mogen spelen. Meesten kunnen het woord racisme niet eens schrijven denk ik. Die banaan gooien is gewoon domheid. Het is alleen jammer dat je directeur die wel wat verstand zou moeten hebben dit goed praat. Straffen heeft geen zin want volgende keer gebeurd dit of iets anders gewoon weer. Normaal doen zit er niet in bij veel van die gasten en het erge van dit alles is, feyenoord als club word hier de dupe van.

27 februari 2015 om 09:03

Ten eerste heeft die banaan helemaal niets met racisme te maken. Ten tweede zou ik opmerkingen als "ze hebben een laag IQ en kunnen racisme niet eens schrijven" voortaan achterwege laten wanneer je zelf zo veel kinderlijke spellingsfouten maakt.
Geschoolt met een t? Gebeurd met een d?

Wat hebben mensen hier een plank voor hun kop. Het is totaal niet belangrijk of de intentie van die banaan racistisch is ja of nee, maar om hoe het overkomt.
Je bent een zwarte speler bij Roma en je krijgt een banaan naar je hoofd geslingerd. Racisme! En terecht! Die jongen heeft zich de hele wedstrijd en wellicht nu nog beroerd gevoeld!
Dat er gekleurde jongens bij Feyenoord spelen is een kul argument. Zoals eerder aangehaald spelen die ook bij Chelsea maar dan nog zie e dat er racisten zijn in de metro in Parijs.
Kortom: het gaat om het gevoel van die Roma speler.
Dat het bestuur van Feyenoord dit gooien van bananen al zo lang accepteert zegt genoeg. Die aanvaarden de kans dat dit een keer gebeurd en dat voor heel de wereld behalve Rotterdam dit als racisme wordt gezien.
De hersenloze zitten dus op de tribune en in het bestuur van 010.

27 februari 2015 om 10:34

Dat is een probleem van die jongen omdat hij verbanden legt naar bv. Lazio supporters. Met andere woorden, het is maar hoe je het opvat. Iemand kan het ook rasistisch vinden als iemand een banaan eet, kwestie van perceptie.

Men moet niet zielig doen, nu wordt er een link gelegd, die er bij mij althans niet was. Ik wil niet besmet worden met dit soort gedachtegoed.

Veltman heeft ook eens een banaan naar zijn hoofd gehad, ik zie het verschil niet.

27 februari 2015 om 14:00

Ja. In Italie heeft men een hele andere perceptie van rascisme. In NL speelt dit net als homohaat in bv. Rusland (zelfs verboden) nauwelijks een rol. Daarom wordt er gevraagd om tolerantie jegens beide culturen, Feyenoord kan het beter voorkomen ook al bedoelen ze er niks mee.

Gervinho en Roma moeten bedenken dat niet iedereen zich een aap voorstelt om donkere mensen te beledigen.

En nee dankje, ik hoef geen acteur te worden.

Boys laat iedereen maar lekker praten. Feyenoord heeft alles gegeven en het zat niet mee en nu zijn we er gewoon uit klaar. Laat iedereen lullen en doen dit gaan ze jaren erbij halen gewoon niks zeggen. Vol voor tweede plaats gaan en richten op volgend seizoen en dan zien we wel.

De club gewoon een seizoen of 5 weren uit europesche competities. Feyenoord heeft zich schandalig gedragen 'uit' en 'thuis'. En nu schaamteloos zeggen dat het allemaal wel mee valt...

Was dezelfde banaan die Veltman tegen zijn kop kreef in de klassieker. Lijkt me niks rasistisch achter te zitten.

Beschamende reactie van Rutten. Eens duidelijk stelling nemen is er niet bij bij Feyenoord. De angst voor hun eigen aanhang regeert.

Ik schaam me als Nederlandse voetbalsupporter voor Feyenoord. Dit zie je inderdaad niet bij Ajax, Psv en Twente. Feyenoord supporters horen niet bij wedstrijden in Europa thuis. Achteraf is het jammer dat ze de voorronde door zijn gekomen. Dit is slechter voor het Nederlands voetbal dan een daling op de uefa coefficient.

Niks toevallig dat tering plupliek moet gwn keertje stoppen🔫

Waar slaat de associatie een banaan met racisme eigenlijk op??!!! Schijnbaar is dit in Italie een probleem maar hoe vergezocht is die associatie.
Zeker als je bedenkt dat apen niet eens bananen eten...

Ter toevoeging,

Ze heeft zich nogal opgewonden omdat de trainer van Cambuur zei dat zijn ploeg net als een

Best wel grappig om maar steeds te lezen dat het maar een kleine groep hooligans is. Als ik gewoon simpelweg de Feyenoord supporters observeer, zowel op tv als tijdens mijn bezoekjes aan de Kuip, kan ik de conclusie trekken dat op misschien 20% na de hele Kuip bestaat uit volledig doorgesnoven randdebielen met het IQ van een ontdooide visstick. Dus dat ze beticht worden van racisme komt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht vallen, net als die banaan trouwens !!
Voordat iedereen meteen gaat reageren dat het een belachelijke observatie is nodig ik iedereen uit om maar eens rustig al die gezichten van die supporters te bekijken tijdens elke willekeurige wedstrijd van Feyenoord.

Toeval bestaat niet in het voetbal. Hoe lullig ook, niemand bij de Uefa gaat dit geloven. Zien ze die bananen bij de vorige wedstrijden, zullen ze zeggen dat het echte racisten zijn bij Feyenoord, steeds maar weer die bananen op de tribunes. Al is het maar om een statement te maken. Werd niet voor niets weer naar verwezen tijdens de loting vandaag naar het uitroeien van racisme binnen het voetbal. Kan een fikse straf worden voor Feyenoord.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren