Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik vroeg 100.000 euro voor dat vliegtuig, dan blijft er nog negen ton over’

Laatste update:
/

Marc Wilmots komt dinsdag in diverse Belgische media met een reactie over zijn verzoek voor een comfortabeler en luxer vliegtuig voor de EK-kwalificatiewedstrijd in en tegen Isräel, eind maart. Met zijn eis is een bedrag van liefst 100.000 euro gemoeid en dat deed bij veel medewerkers en bestuurders van de Belgische voetbalbond (KBVB) de wenkbrauwen fronsen, ook omdat er 21 medewerkers worden ontslagen.

Wilmots geeft aan dat de nationale ploeg van België op zondag 29 maart al naar Israël vliegt, een dag na de wedstrijd tegen Cyprus. “Spelers slapen niet veel een nacht na een wedstrijd, door de adrenaline", legt de bondscoach uit. “"Daarom is een vliegtuig met bedden nodig, zodat de spelers goed uitgerust zijn. Ik wil ze ook in de best mogelijke omstandigheden afleveren bij hun clubs, zodat ze in staat zijn bij hun club drie dagen later een perfecte prestatie te leveren.”

“Allemaal samen zijn ze vierhonderd miljoen euro waard, betaald door hun clubs. Dan moet je er verantwoord mee omspringen. Wij staan nu vierde op de ­wereldranglijst. België mag zich niet belachelijk maken.” Wilmots wijst erop dat hij als bondscoach negen oefeninterlands heeft gespeeld, à bijna een miljoen euro aan inkomsten voor de KBVB. “Ik vroeg 100.000 euro voor dat vliegtuig. Dan blijft er nog 900.000 euro over.” Wilmots wijst er ook op dat zijn technische staf relatief weinig kost. “Maak de lijst eens van Duitsland, Argentinië, ­Colombia, Nederland, Brazilië... en alle andere landen in de top tien van de wereld. Dan kom je aan andere cijfers.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is uiteraard een bedrijf maar we hebben het hier over een bedrijf dat helemaal gebouwd is om die jongens heen en ik vind wel dat Wilmots dit mag vragen.

Ik kan er best begrip voor hebben dat hij dat vraagt, maar ze hebben ook wel een beetje boven hun stand geleefd het voorbije jaar. Niet voor niets zijn er die hun ontslag hebben gekregen. Ik denk dat het circus nu pas echt gaat beginnen daar.

Wilmots loopt tegen dezelfde muur van amateurisme aan dan Advocaat destijds. Zou me niks verbazen als de zakkenvullers via allerlei omwegen aan zijn poten gaan zagen nu hij zich publiekelijk heeft uitgesproken.

24 februari 2015 om 10:03

Echt te triest voor woorden hoe het daar bestuurd wordt. Dan heb je zo'n gouden lichting en gaan ze zo te werk.

Wilmots spreekt wel over inkomsten, maar da's omzet. Je moet ook kijken naar de kosten.

De Kbvb heeft een recordverlies geboekt - en dit tijdens een WK jaar, wat ongezien is - en 21 mensen, onterecht, op straat gezet. Die 21 konden gaan om het verlies wat te temperen.

Dan is het niet het moment om dure vliegtuigen met bedjes te eisen.

24 februari 2015 om 10:09

Ooooh dus eigendom van clubs moeten voor een slecht draaiende organisatie opdraaien? Kom op. Zonder die spelers is er helemaal geen omzet uit die wedstrijdjes in noem maar wat voor bananenrepubliek.
Het is geen eisen, het is pure noodzaak. Die mannen spelen allemaal Champions League en in de hoogste/sterkste competities. Soms drie wedstrijden per week. Je gaat toch niet dat hele ritme verstoren?

24 februari 2015 om 10:55

Bass-9,

Je moet geen geld uitgeven dat er niet is. Punt.

En neen, een bedje op een vlucht van een uur is géén noodzaak.

24 februari 2015 om 12:14

Een vlucht van een uur? Wat een troll ben je ook zeg

24 februari 2015 om 12:53

Metaalzaag,

In 1915 had dat inderdaad lang kunnen duren, zo'n vlucht van 472 km.

Maar in 2015 hebben ze vliegtuigen met straalmotoren - en bedjes.
Die willen wel eens hard gaan.

Zo'n vlucht Cyprus - Israël duurt ongeveer 55 minuten tot anderhalf uur. Hangt een beetje af van de exacte locaties, de snelheid van het toestel en hoe druk het toevallig is boven de luchthavens en in het luchtruim zelf.

24 februari 2015 om 13:33

België speelt thuis tegen Cyprus en moet vervolgens naar Israël, dat zal een vlucht zijn van 5 uur ong. dat is nog steeds niet heel lang maar ik kan begrijpen dat hij ze fris wilt laten aankomen na de wedstrijd tegen cyprus.

24 februari 2015 om 13:53

Het gaat niet alleen om de vlucht vanaf Cyprus, mister knowitall.

24 februari 2015 om 14:01

Metaalzaag,

Dat blijkt niet uit de tekst.

Ach, België-Israël is ook al zo'n lange vlucht. 4 uur of zo?

Ja, dan heb je een bedje nodig. Heb ik nu ook altijd.

24 februari 2015 om 10:12

Dus omdat er op het bondsbureau wanbeleid is gevoerd mag de prima presterende 1e kern ineens geen luxe meer? We praten wel over 1 vd hoogst geklasseerde landenteams van het moment

24 februari 2015 om 10:52

Josephius,

Cyprus - Israël da's om en bij de 472 km. Zeer korte vlucht dus van een uurtje of zo.

Dat zouden ze zonder bedjes ook wel overleven.

Je kan ook doorslagen in het luxueus omringen der spelers. De ranking is trouwens niet relevant. Als je geen geld hebt, dan kan je het ook niet uitgeven.

Er zijn 21 mensen hun job en inkomen kwijt, nét door bovenstaande luxueuze akkefietjes. Mijn gedachten zitten meer bij hen, dan bij de rot verwende voetballertjes die een bedje nodig hebben op een vlucht van een uurtje.

Sorry, dit is met geld smossen.

24 februari 2015 om 11:03

Misschien moet je praten over dingen die je kent. Die 21 mensen zijn niet ontslaan omwille van het wanbeleid, maar omwille van andere redenen.

Het gaat over een vlucht van een aantal uur en is de dag na een wedstrijd.

24 februari 2015 om 11:10

Waar maak je je druk om? Het gaat 'maar' om 100.000 euro en ze krijgen daar iets comfortabelere vluchten voor. Kijk, als ze het hele vliegtuig zouden bekleden met goud en diamant ofzo kan ik me voorstellen dat je er bezwaar tegen hebt, dat zou compleet nutteloos zijn. Maar zoiets kleins kan wel degelijk van invloed zijn op hun prestaties.

En ja er zijn 21 mensen ontslagen, pech voor hun maar het leven is niet altijd feest. Er gaat ook elke seconde iemand dood maar niemand behalve hun familie/vrienden die daarom maalt.

24 februari 2015 om 11:27

Enaxor,

Het is niet omdat ze zelf melden dat ze hebben geautomatiseerd en dat er dus volk te veel is en dus weg moet, dat dit ook klopt.

Bij zo'n grootschalige IT-projecten, welke een looptijd hebben van enkele jaren, weet je dat ook op voorhand. Dat wordt echt allemaal vooraf geanalyseerd.

En dus kan je gepast maatregelen nemen:

* Mensen die natuurlijk afvloeien, niet meer vervangen.
* Mensen heroriënteren naar een andere taak. Er is werk zat bij de voetbalbond.

Komt nog eens bij dat een organisatie als de Kbvb een grotere maatschappelijke taak heeft dan een regulier bedrijf.

Neen hoor, men zat met een deficit en dus wou men gaan besparen door gemakkelijke slachtoffers te slachtofferen. Degoutant gewoon.

24 februari 2015 om 11:42

Tanberto_hum,

Het is niet door die ene te dure vlucht dat die mensen hun job kwijt zijn. Wel door een aaneenschakeling van te dure uitgaven.

Je mag die dure uitgaven allemaal doen, maar niet wanneer je daar het geld niet voor hebt. En dat geld was er niet.

Bij die 21 mensen zitten er ook een pak 40'ers en 50'ers tussen. Een aantal onder hen zal nooit geen werk meer vinden. Met alle gevolgen van dien.

Dat mag je 'pech' noemen, ik noem dat iets anders wanneer wanbeheer van anderen aan de grondslag lag.

24 februari 2015 om 14:22

@iedereen komt

Ik ben het met jou eens dat je het niet kan maken tegenover het ontslagen personeel om dan wel 100000 uit te geven aan een vliegtuig.

En als het geld er niet is kan je het ook niet uitgeven..

Als de spelers wat wedstrijdpremie hiervoor in willen leveren zijn ze er allemaal mee geholpen lijkt me.
100.000,- is in de huidige voetbalwereld een schijntje als je ziet wat de meeste spelers verdienen.

edit: overigens een goed punt van Wilmots die dus mee wil denken aan het wel en wee van de spelers en de clubs.

24 februari 2015 om 11:46

Dat o.a. dit, en de vele andere buitensporige eisen, er mee hebben voor gezorgd dat 21 mensen hun job zijn verloren, is dan weer minder erg.

Als het voetbalhaar maar goed zit.

24 februari 2015 om 13:37

Kbvb geeft aan dat ze gaan herstructureren, meerdere bedrijven doen dit en daardoor worden er ook wel eens mensen ontslagen.
Ik zie het probleem hier niet.

24 februari 2015 om 13:59

iscomadrid,

Ik wel. Het gaat niet om het schrappen van pakweg een verlieslatende afdeling.

Het gaat erom dat ze met een deficit zaten en dat deels hebben opgelost met 21 mensen te ontslaan. Het ontslag kwam ook héél onverwacht en snel.

Als de Kbvb wel in de zwarte cijfers had gezeten, dan hadden ze die mensen niet ontslagen.

Wanbeheer is de oorzaak waarom die mensen konden gaan.

Cyprus - Israel is toch maar een uurtje, max twee uur vliegen? Hoe wil je in die tijd gaan slapen? Wat is dit voor iets geks? Als het nou een vlucht België - Israel is oke, maar dat is ook maar 6 uur vliegen ofzo..

Z'n uitleg zou ik begrijpen als het een vlucht naar de andere kant van de wereld was ofzo.. Cyprus - Israel is nog geen 2 uurtjes vliegen. Belachelijk! Van z'n berekeningetje word je ook niks wijzer want alsof ze verder geen kosten maken..

Even een kleine greep uit de kosten:

* 152.000 euro voor gezelschapsspelletjes voor de spelers. Dan hoop ik dat die spelletjes bestaan uit 2 lange benen en een mooie bos hout voor de deur.

* 300.000 euro schadevergoeding, omdat ze waren vergeten het WK-hotel voor de vrouwen af te zeggen. Waarom moet de bond de reis en kosten voor die vrouwen trouwens betalen?

* 80.000 euro extra portretrechten voor Wilmots zijn deelname aan het TV programma 'iedereen Duivel'

* 250.000 euro voor het productiehuis Bonka Circus. Da's eigendom van Kompany. En volgens kenners was dit bedrag voor het maken van 'everyday Football' niet marktconform.

* 600.000 euro voor het reclamebureau Boondoggle. Terwijl er geen contract is.

* De loonlast is op 2 jaar tijd met 6 miljoen gestegen. Het gros diende om de graaiers aan de top een leuker loon te bezorgen. En ze hadden al een aardig salaris.

* 1.580.000 euro voor het IT-bedrijf I-cros. Wederom is er geen contract met de bond en ook hier zeggen experts dat het niet marktconform is, een eufemisme voor te duur.

* 134.000 euro EU subsidie, gekregen voor Euro 2020 is gebruikt om Brusselse politici een 'studiereis' te bezorgen naar het WK in Brazilië. lol

* 100.000 euro uitgaven via de Visa kaart die dubieus zijn te noemen. Ze zijn o.a. gebruikt om dure restaurant- en hotelkosten en studiereizen van bestuursleden met familieleden te bekostigen.

Ach ja, dan kan 100.000 euro extra voor een één uur durende vlucht met bedjes er ook wel bij.

Tous ensemble!

24 februari 2015 om 12:48

wat voor moraal ridder ben jij. als jij al zo flipt over 100.000 euro moet je maar stoppen met kijken van voetbal, want volgens jou logica mogen barca en real ook niets meer kopen aangezien zij ook schulden hebben. het is sinds de transfer van bale losgeslagen met belachelijke transfer bedragen en jij maakt je zorgen om die 100.000, als het niet om voetbal ging oke maar dit is voetbal waarbij 100.000 het minimale is van alle bedragen. ik zeg niet dat het niet belachelijk is dat de bedragen zo hoog zijn maar dat is al jaren zo dus nu hierover 20 reacties maken is super onnodig

24 februari 2015 om 13:01

deves,

Het gaat mij niet om die 100.000 euro, ook al vind ik dat een belachelijke kost voor weinig meerwaarde. Het mocht zelfs 200.000 euro kosten.

Het gaat er om dat door die en de andere buitensporige uitgaven 21 gezinnen nu veel boterhammen met choco moeten eten.

Er is geld uitgegeven aan dingen, die ze niet kunnen betalen.

Barcelona en Real hebben schulden, maar maken geen verlies. Schulden hebben, mag.

De Kbvb heeft onder de vorige voorzitter nooit verlies gemaakt. En dit in een tijd waar niemand ging kijken naar hen, want de ploeg was een platte ploeg.

Vandaag zijn ze populairder dan ooit, en slagen die kneuzen erin om verlies te maken in een WK-jaar. Da's volgens mij nog nooit gebeurd in de 130 jaar dat de Kbvb bestaat.

24 februari 2015 om 13:42

@ Iedereen komt

Wilmots heeft hier gewoon gelijk.. De spelers mogen toch niet de dupe worden van bestuurlijk falen van de Knvb?

Verder ben je wel onder elk artikel heel overdreven de moraalridder aan het uithangen.. Ondanks dat je een Belg bent, is het wel heel Nederlands gedrag: zodra iets of iemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, hakt 'iemand Komt' z'n hoofd er wel even af..

24 februari 2015 om 13:56

Djurr_,

Dat moeten die 21 ontslagen mensen nog véél minder. De dupe zijn.

Voor de spelers is het geen ramp om even een paar uur in een normale stoel te zitten.

Je had voor dat bedrag alleen al 3 mensen een jaar lang aan het werk kunnen houden.

Ach bent u van het type dat we op alles commentaar mogen hebben, behalve op de zaken waar jij toevallig van zit te houden?

Ik wil er nog aan toevoegen dat tal van bestuursleden van Belgische clubs, die een zitje hebben in de raad van bestuur bij de Kbvb ook hun vragen hebben bij die vliegtuigbedjes. Zij argumenteren dat ze dit niet doen voor de spelers van de eigen club, terwijl het daar wel om privaat vergaard geld gaat. Bij een voetbalbond komt een flink deel van de inkomsten binnen via bondstaksen. Elke club, klein en groot, betaalt dus mee voor die bedjes. Het is dus deels geld van de 'gemeenschap'.

Me dunkt dat er wel andere prioriteiten zijn om geld aan uit te geven.

24 februari 2015 om 14:01

@ Iedereen Komt

Natuurlijk is het een feit dat van die €100.000 er makkelijk werknemers in dienst hadden kunnen blijven (als er meer bezuinigd wordt op dit soort uitgaven eventueel nóg meer werknemers) en misschien zijn bedden overdreven, maar feit is wel dat de spelers rust nodig hebben en dus comfortabel moeten vliegen.

Zoals ik net al zei: of deze bedden noodzakelijk zijn is een ander verhaal, maar genoeg beenruimte/comfortabel reizen lijkt me toch wel vereist.

24 februari 2015 om 14:17

Djurr,

Als dat echt zo belangrijk is, dat ze dan een maatschappij zoeken die wat meer beenruimte kan bieden. Die zijn er.

En voor een lange vlucht van 8 uur of langer, dan zou ik nog volgen.

Maar voor deze vlucht? Toch wel een beetje decadent. En al zeker in een jaar waar er verlies is gemaakt en waar 21 werknemers hun job hebben verloren.

Ik vind het ook niet nodig dat ze luxueus vliegen, maar volgens mij hebben de reageerders hierboven niet door dat de wedstrijd tegen Cyprus in Brussel plaatsvindt. De genoemde reistijd van een uur is dus incorrect.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren