Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Opleiding bij Ajax biedt meeste kans van slagen in heel Europa

Laatste update:

Wie bij Ajax wordt opgeleid, maakt meer kans om profvoetballer te worden dan jeugdspelers van welke andere club dan ook in Europa. Het Zwitserse onderzoeksbureau CIES zocht uit welke profvereniging de meeste spelers heeft voortgebracht op het continent en daarbij kwam Ajax uit de bus als winnaar. Op dit moment zijn er liefst 77 spelers actief in Europa, die hun opleiding genoten bij de Amsterdammers.

/

Het onderzoeksbureau nam als criterium dat de spelers tussen hun 15e en 21ste jaar minstens drie jaren voor Ajax speelden en nu uitkomen in een van de 31 profcompetities die Europa telt. Ajax topt de lijst en heeft in vele landen voormalig spelers uit het eerste elftal of uit de opleiding rondlopen. Kort achter de Nederlandse recordkampioen komt Partizan Belgrado, met 74 exponenten uit de opleiding in Europa.

De naam van Barcelona doet het ook goed, maar beduidend minder dan Ajax en Partizan. De Spanjaarden eindigden als derde in het onderzoek met 57 opgeleide profs in heel Europa. Naast Ajax eindigden er meer Nederlandse verenigingen hoog. Feyenoord werd elfde met 45 voetballers in de 31 competities in Europa en daarna is sc Heerenveen (zeventiende) aan de beurt, zocht Metro uit. PSV staat op plaats 27 met in totaal 34 ex-spelers van de opleiding en ook AZ (37ste met 30 spelers), Vitesse (78ste met 23 spelers) en FC Utrecht (90ste met 22 spelers) staan in de top 100..

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
23 februari 2015 om 17:30

Maakt niets uit als je tussen je 15de en 21ste ergens speelt bestempeld de Uefa je als jeugdspeler. Of jij dat nou leuk vind of niet..
Als je dus 15 16 17 ben maak je de meeste kans via Ajax dat is wat dit bureau heeft uitgezocht.

23 februari 2015 om 18:02

@albertino
Nee, je maakt niet de meeste kans, dat is niet wat ze onderzocht hebben. Ze zeggen alleen dat de meeste bij Ajax in de jeugd hebben gespeeld. Dat kan dus ook zijn dat ze daarna via een omweg (bijvoorbeeld Lens en Narsingh) naar de top zijn gekomen.
Het is moeilijk conclusies te trekken uit dit onderzoek. Ik weet niet hoeveel teams dat Ajax heeft, maar er zijn dus ook heel veel afvallers (die wel 3 jaar bij Ajax hebben gespeeld) en toen via een andere club doorbraken. Wordt schijnbaar ook gerekend als doorstroming.
Foute titel dus van voetbalzone.

23 februari 2015 om 18:14

Dus dan bevestig je toch wat ik schrijf, dat je als jeugdspeler het best voor ajax kan kiezen ?

23 februari 2015 om 18:55

Teunteun, ze zeggen dat je de meeste kans maakt om door te breken als profvoetballer als je bij Ajax in de jeugd hebt gespeeld. Dit klopt en wordt gestaafd door het aantal spelers dat in de hoogste profcompetities (er zijn er namelijk veel meer dan 31) in Europa speelt. Het gaat dus niet om spelers die zijn doorgebroken bij Ajax, maar wel om spelers die er in de jeugd hebben gespeeld. Ga je naar alle profcompetities kijken, dan denk ik dat het er nog heel wat meer zijn (kijk bijvoorbeeld maar eens naar het aantal spelers dat bij Jupiler League clubs zit.

23 februari 2015 om 19:19

Jullie lezen niet wat Teunteun zegt:
Hij zegt in feite dat je moet kijken hoeveel procent er van de jeugdspelers goed doorbreekt, niet alleen naar het absolute getal. .
Als er voor elke jeugdspeler van Ajax die doorbreekt 100 uit dezelfde opleiding tegenover staan die niet doorbreken is wellicht een opleiding met kleiner volume maar hoger rendement beter.

23 februari 2015 om 19:21

Ajax heeft geloof ik net zoveel elftallen als iedere andere grotere profclub (namelijk een u19, u18, u17 enz.). Daar zit het verschil hem echt niet in.

23 februari 2015 om 19:30

Dat klopt niet nijogeth, alleen Ajax en Feyenoord hebben bijv een A2 en volgens mij, maar dit weet ik niet helemaal zeker, hebben alleen Ajax, Feyenoord, PSV en Sparta F jeugd. Daarvan hebben PSV en Sparta slechts 1 F team, Ajax (en volgens mij ook Feyenoord) hebben ook een F2.

En dat is niet slechts een Nederlands fenomeen..

23 februari 2015 om 19:20

Van der Vaart, Sneijder, Van der Wiel, Nigel De Jong, Blind, Veltman, Ligeon, Anita, Denswil, Donald, Emanuelson, Heitinga, Ozbiliz, De Sa, Sarpong, Supusepa, Bizot, Dit zijn zomaar enkele voetballers, waarvan ik weet dat ze zeker op hun 10e al bij Ajax speelden en veel ook een stuk eerder. Kun je in mijn ogen best een aardig elftal van maken. Tuurlijk is het onmogelijk om 1 lichting te hebben van spelers die in het voetbal slagen die allemaal in de F begonnen. Dat Feyenoord er nu momenteel wat meer in het eerste heeft lopen, dat kan. Kan me echter niet indenken dat er zoveel meer uit de F van Feyenoord zijn geslaagd dan bij Ajax.

Bizot
Van der Wiel
Heitinga
Denswil
Blind
Sneijder
De Jong
Anita
Ozbiliz
VD Vaart
Emanuelson
23 februari 2015 om 17:33

Onzin. Denk dat als je ze naast elkaar neer legt, feyenoord en ajax ongeveer evenveel spelers opleid vanaf jongs af aan. Alleen, bij Ajax tel je dan vervolgens ook de jeugd op die vanuit t buitenland komt op 15/16 jarige leeftijd. Dat soort spelers trekt nu eenmaal eerder naar Ajax.

23 februari 2015 om 19:43

Niet waar. Ajax 77 en feyenoord 45.....

23 februari 2015 om 17:39

De echte reden dat de conclusie van voetbalzone niet klopt is anders. Ze kijken namelijk niet naar het percentage spelers dat prof wordt, maar puur naar het aantal. Daaruit kun je dus nimmer concluderen dat je bij Ajax meer kans van slagen zou hebben zonder te weten wat het totaal aan spelers in de opleiding was. Een opleiding die meer spelers aanneemt kan er nou eenmaal ook meer afleveren.

Daarnaast rekenen ze hier ook de spelers mee die nooit doorbreken en bij Nederlandse of Belgische degradatiekandidaten terecht komen.

Punt twee is dat de onderzoekers zelf het woord jeugdopleiding niet in de mond nemen. Dat heeft voetbalzone eraan gekoppeld.

Edit: Het was Metro, de bron van voetbalzone, die deze cijfers geassocieerd heeft aan de jeugdopleidingen.

23 februari 2015 om 18:13

Dank je wel. Fijn dat iemand door de tendentieuze titel heen prikt...
Hoef ik tenminste niet meer te posten

23 februari 2015 om 18:15

Nu doe jij ook aannames in plaats van dat je met toevoegende feiten komt. Wie weet neemt Ajax wel minder spelers op dan andere clubs en zijn hun percentages zelfs nog beter? En wat maakt het uit dat niet alle spelers doorbreken bij Ajax maar bij Nederlandse of Belgsiche degradatiekandidaten terecht komen? Zijn ze dan ineens niet door Ajax opgeleid? Behoren die clubs niet tot een Europese professionele competitie?

24 februari 2015 om 08:59

Hij doet geen aannames, hij plaatst een kanttekening bij de conclusies die in dit artikel getrokken worden. En volledig terecht, want: door alleen naar het aantal te kijken is er geen vergelijking mogelijk die iets zegt over de kwaliteit. Zoals aangegeven kan een club die meer aanneemt ook meer afleveren (en er wordt nergens, ook niet in de post van jellybean gezegd dat Ajax dit doet dus dat is op geen enkele manier een aanname). Daarnaast geeft dit onderzoek (al vind ik het eerder een simpele telling, zou het zelf geen onderzoek durven noemen) geen enkel oordeel over de kwaliteit van een spelers en dus ook niet over de opleiding.

17e. Jaja. Jammer dat al die talenten niet blijven.

23 februari 2015 om 20:20

Sc heerenveen is zeer goed bezig met de opleiding en de doorstroming daarvan.zag gister een opstelling van de A1 van 2 jaar geleden

Opstelling heerenveen A1- ado Den Haag A1

doelman Robin K nog steeds actief bij Heerenveen

Verdediging
Roelof Strikwerda ons sneek (topklasse)

Jerry St juste.nog actief bij Heerenveen reeds al paar keer ingevallen groot talent


Joost van Aken,basisspeler sc heerenveen stabiele verdediger met doorgroei mogelijkheden

Joris Voest linksback nog actief bij sc heerenveen helaas door blessures nog niet kunnen debuteren maar ik verwacht dat hij kan doorstoten naar de selectie

Rewan Amin, nog steeds actief bij sc heerenveen goede middenvelder kon naar arsenal word veel van verwacht

Rudmer Loonstra drachterboys hoofdklasse

Tarik Kada nog steeds actief reeds gedebuteerd in oefen wedstrijd 2 mooie goals en assist is een snelle en technische vleugelspeler

Daley Sinkgraven ajax 6,5 miljoen

Wouter Marinus fc Zwolle 200 duizend opleidings vergoeding

Pelle van Amersfoort nog steeds actief reeds basis debut gemaakt en nieuw contract getekend goede nr 10 of spits

Bilal Basacikoglu fijenoord 2,5 miljoen

De opleiding van sc heerenveen levert een grote financiële en voetbal bijdrage aan sc heerenveen

Als het nou allemaal er op neerkomt dat er ook bij Ajax zelf een geweldig team staat dan heb je als supporter ook iets aan. Nu is het een leuk weetje . net zoals ze in het rood wit spelen.

23 februari 2015 om 17:49

Het 1e draait nu inderdaad wat minder. Dat zie je overigens wel vaker bij teams met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar. De A1 van Ajax is overigens wel wereldtop. Met dat team staan ze dik op Nr1 in de competitie en in Europa staan ze al in de achtste finale. Teams als PSG en Barcelona werden al verslagen.

23 februari 2015 om 17:59

Niet om de prestaties van ajax A1 af te doen, maar Barca A1 stelt niet veel voor. de echte topjeugd zit in een ander apart team

23 februari 2015 om 18:15

Met Barca A1 hadden ze wel meer moeite dan met de A1 van Feyenoord. Is Feyenoord dan zo slecht? Of zal het best wel meevallen met Barca.

23 februari 2015 om 18:25

Dat komt misschien omdat de verdediging bij Barça A1 wel aardig is. Eén heeft denk ik zelfs genoeg potentieel om ooit een vaste waarde in het eerste elftal te worden. Verder dan die speler, genaamd Rodrigo Tarin, en de nog erg jonge Ayoub zit er niemand tussen die ik ooit het eerste zie halen. Bij Ajax is dat een ander verhaal, met Nouri, Van de Beek en Savastano om er een paar te noemen.

23 februari 2015 om 17:59

Zo veel minder draaien ze niet dan de andere 4 jaar.
Dus zoveel hebben wij als supporter niet te zeuren.
Psv draait alleen enorm goed dit seizoen.

23 februari 2015 om 18:05

Je hebt er wat aan om grote talenten te lokken. Met dit soort feiten zou je ze mischien kunnen overhalen. Dat je shirt rood wit is zal je niet helpen maar dit helpt dus wel degelijk. Al is het maar een klein beetje.

23 februari 2015 om 19:26

Inderdaad. Kijk wat het ons brengt.....een niveauloze selectie. Spelers komen wel vaak in hoogste elftallen te spelen, maar kijk ik wat doorbreekt en Ajax waardig is, is bedroevend laag. Spelers worden nu gewoon luck raak uitgeprobeerd en vooral in Ajax kringen omhoog geschreven. Zie bijvoorbeeld een EL Ghazi, Andersen en Veltman bijvoorbeeld. Bij gebrek aan Ajax waardige spelers, mogen deze jongens wekelijks spelen maar het brengt Ajax op het huidige niveau - te laag wat mij betreft

24 februari 2015 om 02:23

Inderdaad. Ik he liever dat we de helft minder laten doorstromen. En dat er meer nadruk gelegd wordt op kwaliteit. Welk talent is een buitencategorie en komt in de buurt van een Van Basten, Bergkamp, Rijkaard, Van der Sar, De Boer, Kluivert of Seedorf. Alleen Sneijder, Zlatan, Maxwell zijn van die klasse. De rest is allemaal bagger.

Heerenveen vind ik nog wel het meest verrassend, die zullen ook wel ook zo hoog staan omdat ze vaak jonge leeftijd spelers uit het buitenland halen, waardoor ze ook als eigen jeugd bestempeld worden.
PSV doet het ook lang niet slecht voor een zogenaamde koopclub.

Zijn mooie resultaten. Lijkt me duidelijk dat Ajax hiermee laat zien een uitstekende jeugdopleiding te bieden.

23 februari 2015 om 17:42

Niet perse, want 18-jarigen tellen ook mee en die spelen niet meer in de jeugd.
Daarnaast is het ook wat scheef vind ik, want het lijkt zo net alsof alles voor het 15e levensjaar totaal onbelangrijk is voor de ontwikkeling tot voetballer, terwijl dat zeer zeker niet het geval is.

Ajax koopt heel veel 16-, 17- en 18-jarige spelers die bij andere clubs al in het eerste hadden kunnen spelen. Hierdoor tellen ze echter als Ajax-product volgens de Uefa en niet als product van hun oorspronkelijke club, terwijl die club het meeste aan hun ontwikkeling hebben bijgedragen en niet Ajax. Ik vind het dus niet per se een afspiegeling voor de jeugdopleiding, maar eerder een afspiegeling voor de jeugdscouting.

23 februari 2015 om 17:57

Jawel hoor, de A1 is u19, dus 18 jarigen kunnen makkelijk nog in de jeugd spelen.

"een van de 31 profcompetities die Europa telt"

Toch een belangrijk punt lijkt mij. Laten we eerst eens kijken naar hoeveel er in de top 5 spelen.

Stel van de 50 oudjeugdspelers van club A zijn er 40 die in 1 van deze 31 competities spelen waarvan er 5 bij een van de grote 5 competitie spelen.

Dan heb je van club B waar van de 50 jeugdspelers er 30 spelers spelen in 1 van deze 31 competities maar waarvan er 15 bij een van de grote 5 competities spelen.

Vinden mensen dat je bij club A dan echt meer kans op slagen hebt? Ligt er maar net aan hoe je slagen ziet.

Over de kwaliteit van de jeugdopleiding zegt het eigenlijk weinig. Vooral dat je een hoop aantal spelers voortbrengt met een bepaalde ondergrens maar van wie de top niet hoog hoeft te zijn. Hoeveel echt goede spelers het voortbrengt ( wat het doel zou moeten zijn, kwaliteit boven kwantiteit) laat het niet zien.

23 februari 2015 om 18:04

Precies, dat is ook wat ik dacht, erg jammer dat ze niet dieper onderzoek hebben gedaan.

23 februari 2015 om 18:21

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=205660

Het artikel is van een jaar terug, maar als je de 5 grootste competities neemt kwam Ajax slechts op de 44e plaats. Wat natuurlijk ook helemaal niet raar is. Als je afvalt bij Barcelona voor het eerste elftal is de kans natuurlijk groter dat je alsnog bij bijvoorbeeld een andere Spaanse club terecht kan (en dus nog steeds in 1 van de grootste competities).

Steek die veren als het nu nog kan maar lekker in onze reet. Straks hebben we niet de gelegenheid meer om onze jeugdspelers op te leiden, want ze worden vroegtijdig weggekocht door de Europese grootmachten.

23 februari 2015 om 17:46

Nou, als je Will, Castillion en Gravenberch meetelt. Dan is die lijst zo vol. Zitten zo veel spelers tussen waarvan we zeggen; waar is die nou gebleven?

23 februari 2015 om 18:07

Nou, die zitten dus allemaal ergens in een van die 31 profcompetities in Europa

23 februari 2015 om 18:34

Met het oog op de inkomstenverschillen tussen Eredivisie en PL, PD en BL die groter worden, zullen de jeugdige Nederlandse talenten vanwege financiële aspecten en de aanwezigheid van sterspelers eerder voor deze competities kiezen. Deze verschuiving zie je ook bij Scandinavische competities. In de jaren '80 en '90 hebben deze competities nog wat glories gekend, maar momenteel onbekend.

Zegt niets over de kwaliteiten van die spelers natuurlijk. Ze kunnen net zo goed bij middenmoters of laaggeplaatste teams zitten. Dan heb je niets aan dat soort statistiekjes.

23 februari 2015 om 19:01

Kwaliteit van de spelers??? Nee, natuurlijk zegt het niets. Het gaat hier over de kwaliteit van de opleiding van Ajax!!!

Lees jij wel?

23 februari 2015 om 19:22

Ajax heeft een prima opleiding maar spelers als Mitchell Donald , Roly Bonevacia Geoffrey Castillion etc worden ook meegeteld Robuspokus heeft dus wel een punt.

23 februari 2015 om 20:04

En spelers die uiteindelijk uit de prof voetbalwereld stappen worden niet meegeteld en blijkbaar hebben clubs zoals bijvoorbeeld PSV en Feyenoord meer uitstappers dan Ajax. Dus dan zegt de opleiding van Ajax echt wel iets.

Wat ik al zei: Het gaat hier over de kwaliteit van de opleiding van Ajax en niet over de kwaliteit van de spelers.

23 februari 2015 om 21:11

Waaruit blijkt dat er bij Feyenoord en of PSv meer uitstappers zijn, die uitspraken zijn werkelijk nergens op gebaseerd.

23 februari 2015 om 22:54

"het Zwitserse onderzoeksbureau Cies zocht uit welke profvereniging de meeste spelers heeft voortgebracht op het continent en daarbij kwam Ajax uit de bus als winnaar. Op dit moment zijn er liefst 77 spelers actief in Europa, die hun opleiding genoten bij de Amsterdammers."

Lees je het goed? 77 spelers die actief zijn in Europa. Clubs zoals een FC Groningen en NAC worden volgens mij ook gewoon meegeteld als een Europese club, of niet?

Waar zijn dan al die jeugdspelers van bijvoorbeeld PSV en Feyenoord dan gebleven die niet worden meegeteld?

Snappie?

24 februari 2015 om 00:54

Het lijkt mij dat Ajax ook gewoon een grote jeugdopleiding heeft in vergelijking met vele andere clubs. Van de 1000 spelers er 77 overhouden is makkelijker dan van 500 spelers er 77 overhouden. Dit zijn niet absolute getallen, maar alleen om aan te geven dat Ajax een grote kweekvijver heeft.
Ajax heeft momenteel bijvoorbeeld een jeugdelftal meer dan Feyenoord en drie meer dan Psv. Neemt niet weg dat de opleiding bij Ajax natuurlijk wel goed is, al valt daar momenteel bij Ajax 1 niet veel van te zien.

En Twente staat 29ste, vlak achter PSV en voor AZ en Vitesse.
Maar een ker iets positiefs zal wel teveel gevraagd zijn...

23 februari 2015 om 18:06

Maar komt dat niet deels doordat de jeugdproducten van Heracles en Go Ahead meetellen? Die 3 clubs hebben (hadden, Go Ahead is er laatst uit gestapt) een gezamenlijke jeugd, waarbij Twente de naamgever is. Al die spelers zouden dan volgens mij dus als Twente-speler tellen.

Daarnaast heeft Twente natuurlijk ook veel 18-jarigen gekocht in de afgelopen jaren die nooit (of weinig) in de jeugd gespeeld hebben. Dat vind ik ook geen jeugdopleiding. De meeste echte jeugdspelers braken nooit door bij Twente, dat is pas sinds vorig seizoen het geval.

23 februari 2015 om 19:16

Jup, die jeugdopleiding is/was gezamenlijk, maar dat maakt het natuurlijk niet minder waar. Twente heeft hierin ook altijd de eerste keus mogen hebben.

Het aantal gekochte spelers zal nog wel tegenvallen. Wel is het natuurlijk zo dat er spelers zijn geweest die ook elders in de jeugd hebben gespeeld, maar dat is bij bijvoorbeeld Ajax natuurlijk niets anders. Deze spelers zijn dan niet gekocht, maar zijn gewoon overgestapt.

Er staat verder toch ook niet hoeveel er bij de club zelf zijn doorgebroken? Het meerendeel van de Ajacieden in de berekening hebben bijvoorbeeld ook niet meer dan 10 wedstrijden in het eerste gespeeld.

24 februari 2015 om 03:08

Klopt, maar maakt de vergelijking natuurlijk wel 'vals', aangezien Heracles en Go Ahead er dus net zozeer bij betrokken zijn en ook hun eigen aanwas leveren aan die jeugdopleiding en spelers afnemen. Daardoor hebben ze ook meer jeugdspelers.

Dus een Zivkovic en Bazoer wordt over een jaar of 3 dus ook gemarkeerd als "eigen jeugd" van Ajax. Des al niet te min lopen er bij Jong Ajax zeer zeker goede spelers rond, en moeten deze het alsnog waar maken en een heel traject doorlopen voordat ze naar de A-selectie mogen doorstromen.

Maar dit zegt ook niet echt veel hoor voordat mensen zich blind gaan staren. Kwaliteit staat nog altijd boven kwantiteit. Een opleiding aan een normale Universiteit zou vast ook meer arbeiders voort brengen dan een opleiding aan een prestigieuze school. Maar of ze ook allemaal van hetzelfde niveau zijn is dan weer de volgende vraag.

23 februari 2015 om 18:01

Inderdaad.
Maar wat boeit het nou?

24 februari 2015 om 03:09

Als je de kracht van een jeugdopleiding wil vergelijken maakt het nogal uit of zulke spelers wel of niet meetellen.

Absolute aantallen zeggen natuurlijk helemaal niks over de grootste kans van slagen. Daar kan je pas iets over zeggen als je het aantal spelers erbij haalt, die het niet gered hebben. Voetbalzone trekt de verkeerde conclusie uit dit onderzoek.

23 februari 2015 om 18:04

Inderdaad, dat wat het eerste wat in me op kwam nadat ik de titel nog een keer las na het artikel.
Als je niet weet hoeveel er instromen kun je niks zeggen over de kans van slagen. Alleen dat ze het grootste aantal spelers in europa hebben dat op het einde van hun voetbal opleiding minimaal 3 jaar bij de club hebben gezeten, maar dat is totaal iets anders. Well done VZ!

23 februari 2015 om 18:46

Ach, dat geleuter dat je als jeugdspeler zoveel kans krijgt bij Ajax trekt ook op niets. Het is maar een heel klein deel wat de kans krijgt. Er zijn er meer die niet in het eerste spelen dan spelers die dat wel mogen.

23 februari 2015 om 19:17

Dit onderzoek gaat dan ook over de kans van slagen in het Europese betaald voetbal in het algemeen, niet de kans van slagen in het eigen eerste elftal. Dat wordt wel duidelijk vermeld. Natuurlijk krijgt maar een klein deel de kans, dat is overal. in iedere lichting van 1 jaar zitten ongeveer 20 spelers. Zou raar zijn als van een lichting het grootste deel daarvan het vast in het eerste komt, dan moet je de halve selectie vervangen. Overal breken alleen de grootste talenten door in het eigen team. Blijkbaar zijn er van de spelers die bij Ajax hebben gezeten ook veel die ondanks dat ze het eerste niet halen toch goed genoeg zijn om ergens anders betaald voetbal te spelen.

Kijk maar alleen hier in Nederland wat van ajax afkomt en dan hebben we het nog niet eens over het buitenland!! Vergeet niet dat feyenoord de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in aankopen dus de jeugd geen kans of weinig kans kreeg

23 februari 2015 om 18:08

Jeugd geen kans bij Feyenoord? Schei toch uit man. De afgelopen paar jaar zijn er juist zeer veel jeugdspelers doorgebroken bij Feyenoord.

Toch knap, 8 NL clubs in de top 100 waarbij 31 competities zijn mee geteld. Zie je maar weer dat dit een uitstekend opleidingsland is.

We wisten toch al dat Ajax 1 van Europa's beste opleidingen had? Dat is altijd al zo geweest hor. Als Feyenoord zo doorgaat zoals ze nu doen dan komen die vanzelf ook de top 10 binnen.

23 februari 2015 om 18:36

Nee. De opleiding van Feyenoord is de laatste jaren juist verkozen boven die van ajax.

23 februari 2015 om 19:01

Ja in Nederland dankzij de keuzes van een jury. Dit stukje gaat over harde cijfers en feiten. Feyenoord doet het op de manier zoals ze het nu doen nog helemaal niet zo lang dus als ze doorgaan zoals ze nu doen dan lopen er over een paar jaar nog meer spelers in Europa rond die zijn geslaagd dankzij Feyenoord.

23 februari 2015 om 19:47

Ook spelers die niet slagen bij het eerste van bv Ajax of Feyenoord en daarna in de eerste divisie belanden worden gewoon meegerekend door dit bureau. Het heeft dus vrij weinig te maken met de award beste jeugdopleiding.

24 februari 2015 om 03:14

@ansjo: dit zijn geen harde feiten, want ook spelers die nooit in de jeugd van Ajax gespeeld hebben maar op jonge leeftijd al gehaald zijn voor het eerste worden hierbij als 'eigen jeugd' gezien. Zivkovic zal over 2 jaar als jeugdproduct van Ajax tellen, terwijl dat natuurlijk complete onzin is.

@fcdc1: Nee, alleen de hoogste profcompetentie per land telt (anders kom je tot veel meer dan 31 competities), dus de Jupiler League telt niet mee.

Wat een negativiteit weer, laten we een beetje trots zijn op ons mooie opleidings land. We hebben toch inderdaad heel veel mooie voetballer voort gebracht en dat met slecht 17 miljoen inwoners.

Laten we gewoon blij zijn dat Ajax, Feyenoord, Heerenveen etc, zoveel aandacht besteden aan de jeugd. Dat is sommige landen wel anders.

23 februari 2015 om 19:14

17 miljoen inwoners inderdaad, maar met een hoge welvaartniveau,

23 februari 2015 om 19:27

Trost?? het is helaas niet anders ik zou liever zien dat spelers met kwaliteit tot hun 25e in de eredivisie zouden spelen. Nu worden ze op hun 21e of soms nog eerder weggekocht en word er nood gedwongen weer jeugd in gebracht die op dat moment kwalitatief weer minder

Binnen een paar jaar zijn de engelse topclubs de lijstaanvoerders, die kopen zoveel jeugd die als ze toch het eerste niet halen waarschijnlijk over heel europa uitwaaien.

23 februari 2015 om 21:46

Kans van slagen: slagingspercentage geldt.

24 februari 2015 om 03:19

Ja, maar die spelers hoeven niet dat eerste elftal te halen. Die afvallers komen overal wel in een profcompetitie terecht. De Nederlandse topclubs kopen of huren die afvallers uit Spanje, Engeland en Duitsland tegenwoordig al. Dus die spelers halen echt wel een eerste elftal.

Heerenveen is wel super prestatie voor zo'n kleine club

Dit was toch al lang bekend? Ook in Nederland is ooit zo'n soort onderzoek uitgevoerd en daar kwam Ajax ook als beste uit. Het punt is dat als je in de Ajax-opleiding zit je een grotere kans hebt om profvoetballer te worden dan in andere clubs.
Nu wordt de Ajax-opleiding ook weer beter. Dat kun je zien aan de voetballers die komen bovendrijven. Die zijn geleidelijk beter aan het worden. Het duurt alleen nog wel enkele jaren voordat dit ook in het eerste zichtbaar wordt.
Feyenoord krijgt de laatste jaren in Nederland de prijs voor de beste jeugdopleiding. Dat is ook niet zo vreemd omdat bij Feyenoord noodgedwongen jeugdspelers ingepast werden omdat er geen geld voor versterkingen was. Daarbij wordt dit door een groep trainers bepaald, die ook wel zelf hun voorkeuren kunnen hebben.
Vorig jaar op het WK waren er veel spelers actief opgeleid door Feyenoord, maar dat was ook afhankelijk van de landen die zich geplaatst hadden. Had bijv. Denemarken zich geplaatst, dan had Ajax meer ex-spelers op het WK gehad.
Wat een opleidingsclub top zou maken is als er echt grote spelers uit voort zouden komen. We moeten nog maar zien waar de spelers die doorgroeien vanuit Ajax en Feyenoord terechtkomen. Dat geeft de echte waarde van de jeugdopleiding weer.

24 februari 2015 om 03:21

Dat is niet helemaal waar mayarood. Ajax levert weliswaar de meesten van alle Nederlandse clubs, maar Ajax heeft ook de meeste spelers. De slagingskans hoeft dus helemaal niet groter te zijn.

Ik denk wel dat Feyenoord het meest aan de weg timmert, maar dit doen ze eigenlijk pas echt weer sinds ze in financiele problemen kwamen.

Wel weer een mooi compliment voor de Ajax opleiding en daarmee ook het Nederlands voetbal. Dat laatste sowieso gezien er 8 Nederlandse clubs in de top 100 staan. Een mooie tweede plaats.

Aantal clubs in de top 100 per land.

Frankrijk: 14(!)
Nederland: 8
Spanje: 8

Servië: 6
Slowakije: 6
Kroatië: 5
België: 4
Finland: 4
Oekraïne: 4

Denemarken: 3
Engeland: 3
Hongarije: 3
Oostenrijk: 3
Portugal: 3
Zweden: 3
Zwitserland: 3

Bulgarije: 2
Duitsland: 2
Griekenland: 2
Israël: 2
Italië: 2
Rusland: 2
Slovenië: 2
Tsjechië: 2
Wit Rusland: 2

Polen: 1
Schotland: 1

Dingen die mij opvallen:
- Frankrijk!
- Goede positie Nederlandse clubs.
- Engeland en Duitsland erg laag geklasseerd voor zo'n grote competities.
- Italië nog erger.
- Geen enkele Turkse club in de top 100.

24 februari 2015 om 03:27

Dat Engeland en Duitsland zo laag staan is wel begrijpelijk. Alleen de hoogste competities per land telt mee (anders zijn er veel meer Europese profcompetities) en Engelse clubs lenen en verkopen spelers meestal vooral aan binnenlandse clubs op het 2e of 3e niveau en dus niet aan bijv. Eredivisieclubs, Jupiler Pro League-clubs, etc. Alleen de toptalenten halen dus een hoogste competitie.

Dit terwijl Nederland zijn toptalenten vaak snel kwijt raakt aan buitenlandse clubs op het hoogste niveau en mindere talenten gaan naar kleine Oost-Europese landen.

Ik denk oveirgens dat dit onderzoek, in tegenstelling tot sommige reacties hierboven, WEL veelzeggend is in positieve zin over de jeugdopleiding van Ajax.
''het onderzoeksbureau nam als criterium dat de spelers tussen hun 15e en 21ste jaar minstens drie jaren voor Ajax speelden en nu uitkomen in een van de 31 profcompetities die Europa telt. Ajax topt de lijst en heeft in vele landen voormalig spelers uit het eerste elftal of uit de opleiding rondlopen.''

'minstens 3 jaar' zal in veruit de meeste gevallen betekenen '3 jaar aaneengesloten'. Lijkt me een goed criterium, aangezien me 3 jaar een termijn lijkt dat je niet ontkomt aan een stukje voetbalopvoeding die je wordt meegegeven.

Sommige mensen nuanceren het aantal van 77 door te stellen dat het als absoluut aantal wordt berekend ipv percentage. Naar mijn idee is dat niet zo relevant. Ja, weliswaar heeft Ajax een A2, B2 etc. en sommige andere clubs niet. Echter, de moeilijkheidsgraad is daarbij wel dat de aandacht voor jeugdspelers over meer jeugdspelers moet worden verdeeld, waar dit eerder juist ten koste zou kunnen gaan van de kwaliteit. Zelfs al is je organisatie daar groot genoeg voor.
Bovendien zullen veel van de jeugdspelers van Ajax die het profvoetbal niet halen, het best vertegenwoordigd zijn in alle -2 jeugdelftallen.

Clubs met kleinere jeugdopleiding, scouten sowieso op de best mogelijke jeugdspelers als zij toch maar 1 team per lichting hebben. Daar kunnen ze dan ook nog eens alle energie in steken.

Dus dat heft elkaar op, en maakt het weinig relevant dat niet is uitgegaan van een percentage. Dit onderzoek is wel degelijk een bewijs van de goede jeugdopleiding van Ajax.

Wat wel is, is dat dit een momentopname is. Cijfers zijn pas echt interessant als ze bijv. elke 2 jaar een meting doen

Partizan is overigens een erg interessant gegeven

Ze kopen de talenten. Wat feyenoord niet doet.

24 februari 2015 om 00:04

En welke van de 77 spelers zijn dan destijds gekocht?

Hootch, Marco van Basten werd in 1981 door Ajax gekocht. Hij maakte de overstap van Elinkwijk naar Ajax. Aad de Mos wist Van Basten te overtuigen. Van Basten tekende voor Ajax maar wist ook dat hij na een mislukt avontuur bij Ajax direct aan de slag kon bij Utrecht!

Niet om te provoceren maar op basis waarvan wordt een opleiding als die van Sparta of Feyenoord als beste opleiding gekozen?

Als je ziet dat de aantallen profs die Ajax afleverd toch een stuk hoger is.

Ik las ergens dat de opleiding veel groter is maar dat lijkt me een onzin argument de grootte zorgt alleen voor meer concurrentie want hoeveel spelers die in de A2 zitten hebben nou kans om bij een profclub te komen? (als voorbeeld ik weet dat eerste jaars A junioren vaak in de A2 beginnen)

Bovendien is het ook niet zo dat Feyenoord of Sparta meer spelers bij de Europese topclubs heeft zitten. Dus op basis waarvan worden zij gekozen? Het lijkt me toch gaan om de producten die voortkomen uit je opleiding?

Als het om een school gaat zou je toch ook kijken naar het slagingspercentage?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren