Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Het transferverbod voor Barcelona is de grootste nonsens in jaren’

Laatste update:

Barcelona heeft een transferverbod opgelegd gekregen omdat het regels heeft verbroken met betrekking tot het aantrekken van spelers onder de achttien jaar. Oud-speler en oud-coach Carles Rexach, 68 jaar oud inmiddels, vindt het transferverbod maar onzin. “Het is zelfs de grootste nonsens die ik in jaren heb gezien”, laat Rexach weten aan EFE.

“Mensen die het opleidingsinstituut La Masía kennen, weten hoe goed er op de kinderen wordt gelet en hoe zij les en onderwijs krijgen. Iedere vader zou zijn zoon graag naar La Masía sturen”, verzekert de Catalaan. “Er is een nieuwe regel bedacht, maar er zijn dingen waar ik niets van snap.”

Barcelona heeft in januari al het eerste deel van het transferverbod doorstaan. Komende zomer mag Barcelona eveneens geen spelers halen. Januari 2016 is de eerstvolgende mogelijkheid voor de Spaanse grootmacht om nieuwe spelers aan te trekken.

Het transferverbod voor Barcelona is onzin

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
18 februari 2015 om 12:01

@ slechtekont

Lijkt mij nogal voor de hand liggend dat ouders bepalen wat een kind van onder de 10 jaar moet doen, of wil jij dat het kind dit bepaalt?

Zie het al voor me, kind zeg pa ik wil naar Barça, en dan zegt pa, oké jongen zal mijn koffer gelijk pakken, en maak je maar niet druk of ik werk vind, dat zoek ik wel uit als ik daar ben.
Maar ja kinderen zijn nogal wisselvallig, dus na 3 maanden zegt hij, nu wil ik naar Chelsea, gelijk maar weer de koffers pakken.

Natuurlijk bepalen de ouders waar een kind woont, leert, sport en speelt

Barcelona gaat sterker dan ooit terug komen volgend jaar. Met aankopen als Pogba, Verrati, Danilo , en Laporte.

18 februari 2015 om 11:13

Waar haal je deze onzin vandaan? Weetje wel wat dat kost allemaal. Pogba 60-70miljoen Verrati 50 miljoen Laporte 30 miljoen.. Barcelona is geen City of Chelsea

18 februari 2015 om 12:14

Maak er maar van: Pogba 100 Verratti 70 Laporte 40 Danilo 30

18 februari 2015 om 13:16

Denk dat geld geen enkel probleem zal zijn als ze een jaar hebben kunnen sparen. 100 miljoen kunnen ze elk jaar wel uitgeven, dus 200 miljoen lukt volgend jaar ook wel.

18 februari 2015 om 11:30

Lijkt me nogal overdreven. Wat mij betreft wordt er eerst gekeken naar het niveau van de huidige selectie; Mathieu lijkt niet veel meer dan een aardige verdediger, Vermaelen heeft buiten een vriendschappelijke wedstrijd enkel geblesseerd aan de kant gezeten en Dani Alves presteert erg wisselvallig. Aangezien Cuadrado gekozen heeft voor Chelsea lijkt Danilo de best denkbare optie; een contract tot medio 2016, een rechtsback die zowel verdedigend als aanvallend z'n mannetje staat en daarnaast een jeugdvriend van Neymar. Dat laatste maakt natuurlijk weinig uit, maar het helpt wel met het integreren in het team.

Op het middenveld blijft Enrique zoeken naar balans en moet zeggen dat het trio Iniesta, Busquets en Rakitic dat nog niet levert. Een aankoop in die linie lijkt me niet onverstandig, maar als je kijkt naar de opties die er zijn vraag ik me af of zij de investering wel waard zijn. Paul Pogba is misschien wel het grootste talent ter wereld naast Neymar en zou misschien wel iets extra's bieden aan het middenveld, maar kost tegelijkertijd ook zo'n tachtig miljoen euro. Lijkt me een slecht idee om weer zo'n bedrag neer te leggen voor een speler die niet erg veel toevoegt aan de selectie. Hetzelfde geldt voor Verratti, die waarschijnlijk niet eens mag vertrekken uit Parijs en anders ook een krankzinnig bedrag moet opleveren.

Aymeric Laporte bewijst geen eendagsvlieg te zijn en in potentie een basisspeler voor het Franse nationale elftal te zijn, maar kost tegelijkertijd ook 42 miljoen euro. Ook weer teveel geld voor een speler die dat op dit moment nog niet waard is.

Wie moeten er dan wel naar Barcelona komen? Laat de club maar eens beginnen met Danilo, verder moet ik maar gekeken worden hoe de spelers zich ontwikkelen.

18 februari 2015 om 12:05

En waar halen ze het vandaan om al die spelers te kopen? Ze hebben extra geld uitgegeven voor deze window. Denk je dat ze het zich dan kunnen permitteren dat ze na de transferwindows er even 200 miljoen tegen aan gooit?

18 februari 2015 om 13:07

Hahahaha fifa gespeeld!?

18 februari 2015 om 17:19

Als je pogba haalt ga je niet veratti ook halen.. waste of money zou dat zijn en totaal niet nodig 2 nieuwe middenvelders.

Rules are rules. Simple as that. Maar er zijn meerdere clubs in Europa die zich een beetje hier aan schuldig hebben gemaakt. Hoop dat hun ook worden gestraft dan.

18 februari 2015 om 11:25

Het is juist erg mooi voor Barcelona vind ik als Barcelona fan.

Wat men niet weet is dat we 2 transfers niets kopen betekent meer geld in de kas.
barca heeft al een top team. Alleen rechtsback is een probleem.

Als ik barca zou zijn gewoomgewoon de schulden verlagen.

Ik zie het als een geweldige periode.

18 februari 2015 om 12:53

Jaja geweldige periode.
Allen legendes rennen weg van Barcelona Puyol,Abidal en Cruyff.
Jullie verkopen geen 1 speler boven de 40 miljoen.
En halen spelers van 100 miljoen plus.
Schulden betalen hoor hem dan 1ste wat jullie gaan betalen is geblesseerde Vermaelen en een bejaarde Fransman.
En de rest gaat in de zakken van Neymar en Messi zodat ze nog meer belasting kunnen ontduiken.
Uiteindelijk haat de hele wereld jullie inclusief jullie vrienden van de Fifa.
Wees maar blij met deze transfer ban zou ik zeggen.

18 februari 2015 om 13:31

Ahh zo lief dat je als Real fan zoveel liefde hebt voor Barca!

18 februari 2015 om 13:41

@komdan

Haat zit erg diep, ik snap het niet atletico madrid heeft jullie behoorlijk pijn gedaan om jullie met 4-0 af te slachten maar je bent sindsdien erg gefrustreerd op barca of vergis ik me?

19 februari 2015 om 00:05

Hahah die real madrid suporters.
Kijk eerst even naar je eigen club voordat je bullshit gaat praten

18 februari 2015 om 13:50

Dat 'regels zijn regels' kennen we inmiddels nu wel en is natuurlijk erg makkelijk gezegd als het je eigen club niet overkomt. Deze regels zijn gewoon achterhaald en ongelooflijk veel mensen geven aan dat de opleiding bij Barcelona van een subliem niveau is, los van wat er voetballend bijgebracht wordt.

Ik snap ook niet waarom mensen gelijk willen zien dat deze clubs gestraft worden. Normaliter is men fel tegen de Fifa en hun onnozele regels. Gebeurt er iets met Barcelona dan is de Fifa ieders grootste vriend. En dan heeft men nog niet eens goed door waarom Barcelona gestraft wordt ook.

Ik wil juist helemaal niet dat mensen of clubs hiervoor gestraft worden. Ik wil dat de regels herzien worden en dat er in overleg met clubs en de overkoepelende instanties duidelijke afspraken gemaakt worden. Hoe vaak komt het niet voor dat de meest onzinnige beslissingen genomen worden door 'managers' die totaal geen weet hebben van de daadwerkelijke praktijkzaken?

18 februari 2015 om 15:20

Wat lul je nou. Barca overtreedt gewoon regels en verdient daarom straf.

Dus als FC Almere het deed, niet zo bekend om de geweldige jeugdopleiding, moeten ze wel gestraft worden? Omdat Barca Barca is? Meten met 2 maten is dat.

18 februari 2015 om 17:25

Wie lult hier nou? Daar heb ik het toch helemaal niet over? Precies jouw tweede zin maakt het dat mensen niet meer gewoon kunnen nadenken en alleen maar straf willen zien. Ik vind dat te kort door de bocht. Helemaal met de regels die de Fifa heeft opgesteld.

18 februari 2015 om 18:22

@tmmo

Blijkbaar weet je zelf niet waar het over gaat, want dit gaat niet om voetbal, Barcelona of de Fifa maar internationale wetgeving tegen kinderhandel.

Als de Fifa deze regels niet zou hanteren en Barcelona niet zou straffen zouden zij zelf enorme problemen krijgen.

Het mag dus ook duidelijk zijn dat Barcelona juist enorm veel geluk heeft met de straf, waar ze dus nog bevoorrecht mogen voelen door hun bekende naam.

Als ik hetzelfde had gedaan, maar dan voor mijn kantoor, had ik jaren moeten brommen en terecht ook.

Ik vind je ook echt enorm krom denken in dit. Volgens officiële internationale regels, los van de regels van de Fifa, is hetgene waar Barcelona zich schuldig aan heeft gemaakt, kinderhandel. Dus eigenlijk zeg je dat als ze maar genoeg betaald krijgen, voor hun ouders gezorgd wordt, ze mogen genieten van een van de meest befaamde opleidingen en na elke trainer een prostaat massage krijgen van Hugh Hefners bunnies, dat de regels wegvallen en mensen maar een oogje dicht moeten knijpen?

Ik ben het ermee eens dat naar de situatie gekeken moet worden maar Barcelona zit hier volledig fout in en het lijkt eerder op manipulatie en gebruik van de naam om kinderen onrechtmatig naar Barcelona te trekken, wat gewoon fout is.

Of is het alleen fout als men illegaal jeugdige prostituees binnenhaalt omdat zij minder verdienen en het niet op een befaamde school voor prostituees terecht komen?

19 februari 2015 om 11:26

Kinderhandel klinkt ongelooflijk zwaar in dit verhaal. Hetgeen wat ik krom vind, is dat verschillende instanties verschillende regels hebben. De één keurt het wel goed, de ander niet.

Daarnaast pleit ik er helemaal niet voor dat er een oogje dichtgeknepen moet worden om het dan maar toe te laten. Ik geef aan de Barcelona fout zit, aangezien de regels worden overtreden. Daar kun je niet omheen. Echter vind ik de regels achterhaald en en dat deze herzien moeten worden. Indirect ben ik dus tegen de straf.

Daarnaast vind ik je laatste voorbeeld totaal niet relevant in dit geheel. Daar ga ik me dan verder ook niet over uitspreken.

Volgens barca is alles nonsens: transferverbod, belastingfraude van spelers, fraude bij diverse aankopen.. alles is verzonnen... not

18 februari 2015 om 12:54

De eerste fatsoenlijke reactie die ik ben tegengekomen!

18 februari 2015 om 13:53

En het is allemaal toeval dat het alleen bij Barcelona zo uitvergroot wordt? Begrijp me niet verkeerd, Barcelona heeft vast haar 'slimme' praktijken. Maar ga me niet vertellen dat het de enige club is die hier gebruik van maakt. Zowel Barcelona als haar spelers zijn gewoon genaaid door mensen van buitenaf die de club graag zien lijden.

18 februari 2015 om 15:21

Hoe dan? Door de regels met kindertransfers moedwillig te overtreden? Ja dat hebben inderdaad de mensen van buitenaf gedaan.

18 februari 2015 om 17:26

@wedge21
Ja ze hebben de regels overtreden, dat hoef je mij niet duidelijk te maken. Lees dit bericht nog eens net zoals mijn eerdere bericht waarop je gereageerd hebt. Misschien gaat er een lampje branden...

Dan kan er nog zo goed op de kinderen gelet worden en voor ze gezorgd worden, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Waarom snappen ze dat daar niet? Zijn ze echt zo koppig? Regels zijn er om nageleefd te worden, als je ervoor kiest dat niet te doen dan kan je een sanctie verwachten. Het is echt heel simpel.

18 februari 2015 om 11:13

Klopt maar Barcelona maakt van alles probleem... word er onderhand een keertje moe van.

18 februari 2015 om 11:50

Beetje hetzelfde als wanneer je te hard rijdt, wordt aangehouden en een boete krijgt, om vervolgens te zeggen dat het onzin is omdat je zo'n goede coureur bent.

18 februari 2015 om 13:09

Misschien komt schumager er mee weg

18 februari 2015 om 15:22

Idd, FC Den Bosch zou wel gestraft worden en FC Barca niet, ja zo kan Barca altijd zeggen dat ze boven de wet staan

Het transferverbod is helemaal niet belachelijk, iedere club dient zich aan de regels van de UEFA en FIFA te houden.

Maar volgensmij gaat het er ook helemaal niet om dat Barca de jonkies en die ouders slecht zou behandelen?
Slaat een beetje de plank mis deze beste man?

18 februari 2015 om 15:26

Inderdaad. Het gaat grwoon om de regels. Natuurlijk zorgt barca goed voor de kinderen. Maar dat is nog geen reden om de regels te negeren

18 februari 2015 om 15:26

Jewel, het gaat erom dat Barcelona als een kip zonder kop allemaal jonge spelers koopt en dan maar in "een hok" propt, tenminste, dat is wat mensen van buitenaf de club denken, ik vind eigenlijk wel dat Barcelona hun jonge spelers goed verzorgd hoor, qua voetballend "onderwijs" tot het normale onderwijs

18 februari 2015 om 17:01

@ ribal
ook ik geloof heus wel dat Barca goed voor de jongere spelers (en ouders) zorgt maar dat is dus helemaal niet het punt in deze. En zelfs al ging barca "slecht" met hun om , daar gaat die hele straf niet over.

Het gaat er niet om dat Barça zich niet aan de regels heeft gehouden. Barça heeft erkend dat ze een fout hebben gemaakt alleen de strafmaat gaat nergens over. Een andere discussie zou zijn of clubs spelers onder een bepaalde leeftijd wel moeten mogen halen.

18 februari 2015 om 11:29

Strafmaat is misschien nog te licht. Twee transferwindows zijn nu gesloten voor Barca, maar het hadden er zomaar vier kunnen zijn. En door het hoger beroep heeft Barca in de zomer nog snel de selectie kunnen versterken.

18 februari 2015 om 12:56

Licht? Een hele jaar niks kopen is niet licht. Volgens mij hoopte je op die 4

18 februari 2015 om 15:31

Als Real fan hoop je het minste voor Barcelona maar tja, je krijgt niet altijd je zin, je moet maar blij zijn dat Ronaldo laatst nog voor 2 klappen en 1 schop slechts 2 wedstrijden geschorst was, wat mij betreft was dat gewoon minstens 5 wedstrijden geweest, en dan heb je even het geluk dat Ronaldo weer mee kan doen tegen Atletico, en dan word je even met 4-0 afgedroogd, nou, als ik jou was zou ik maar stoppen met huilen, je moet nog wat tranen over hebben voor vanavond als ook Schalke jullie laat zien wie er de baas is, en dan krijg je ook nog een Barcelona over een maand, veel succes met je verdriet

Alsof de Neymar-saga, het lachwekkende transferbeleid en het transferverbod nog niet beschamend genoeg is, Rexach doet er nog een schepje bovenop en het bestuur doet vrolijk mee; de straf zou nergens op slaan. Maar eigenlijk ligt deze zaak toch erg simpel? Barcelona heeft de regels overtreden en moet nu op de blaren zitten. Niets meer, niets minder.

Al moet ik wel zeggen dat er voor toekomstige zaken gekeken mag worden naar de reglementen omtrent dit soort transfers, als er gekeken wordt naar de manier waarop de jonge talenten behandeld worden en ook worden voorbereid op een toekomst buiten het voetbalveld zouden er absoluut aanpassingen gedaan moeten worden in de wetten op dit gebied. Maar nogmaals; Barcelona heeft op dat moment bewust de regels overtreden en moet nu op de blaren zitten. Klagen heeft weinig zin en als je met argumenten als 'de regels moeten veranderen' aankomt als verklaring voor je gedrag mogen de fans nog blij zijn dat de rechter de straf niet verdubbeld heeft.

Deze zaak kan je eigenlijk vergelijken met iemand die te hard heeft gereden. In plaats van keurig je boete te betalen kom je met het argument aanzetten dat de maximumsnelheid op die weg verhoogd moet worden en je daarom onschuldig bevonden moet worden. Lachwekkend.

18 februari 2015 om 11:33

Wat wel een klein beetje pleit voor Barcelona, vanuit het oogpunt van buitenstaanders, is dat die regel nergens eigenlijk staat uitgelegd. Chelsea werd eerder ook al gestraft, maar dat was voor contractbreuk wat ten minste te begrijpen is. Deze regel is vrij vaag en het is in ieder geval mij niet helemaal duidelijk wat ze nu fout hebben gedaan tenzij het ergens perfect staat uitgelegd en ik dat gemist heb. Vervolgens duw je Barcelona met zijn alleen in de slachtofferrol en creëer je een gezamenlijke vijand.

18 februari 2015 om 11:42

Volgens mij was er perfect duidelijk bij de club wat de regels zijn, of tenminste; hoe een club niet in de problemen komt bij dit soort zaken. Real Madrid, Chelsea, Manchester United, Arsenal, Manchester City... Die clubs doen het al jaren en komen er steeds mee weg. Blijkbaar is het dus wel duidelijk hoe je niet in de problemen komt en Barcelona heeft dus gewoon dom gehandeld. Dan overtreed je de regels en wordt je bestraft, heel simpel.

18 februari 2015 om 11:49

Dat het bij de club duidelijk zou moeten zijn daar ben ik het mee eens, maar dat was niet mijn punt. Ik bedoelde dat het voor buitenstaanders, in ieder geval voor mij, niet duidelijk is welke regel is overtreden en op welke manier. Dan kun je als club en alles er omheen heel makkelijk jezelf in de slachtofferrol duwen en van de Eufa de grote boze buitenwereld maken. Bij Chelsea destijds was meteen aanwijsbaar waar het misging, namelijk aanzetten tot contractbreuk bij Gaël Kakuta, maar dat lijkt me nu niet het geval. Dat Barcelona niet moet zeiken en op de blaren moet zitten ben ik het zeker mee eens overigens.

18 februari 2015 om 12:39

Dat kun je gewoon opzoeken. Er zijn 3 grote punten waaraan je moet voldoen om jonge spelertjes te halen. Ze zijn niet eens zo moeilijk.

18 februari 2015 om 17:25

Het komt zelden voor dat jij ook maar enige vorm van zelf-kritiek over jou club plaatst. Alleen dat al noemenswaardig om een keer te melden.

Verder kan iedere Barca fan wel met de beschuldigende vinger gaan wijzen met 'wij wel en zij niet' maar zo werkt dat natuurlijk niet niet. Wie zich schuldig maakt en 'gepakt word' moet niet proberen onder zijn straf uit te komen.

Volgens Sky heeft Barcelona hun laten weten dat ze via een wet van Fifa wel spelers mogen halen maar alleen deze niet mogen registreren en dus niet voor 2016 minuten mogen krijgen. De andere vraag is dus, welke speler wilt 1 jaar niet spelen? Geen een dus en is het dus zinloos dit.

18 februari 2015 om 11:26

Dus ze kunnen wel iemand kopen en dan meteen voor een jaar verhuren?

18 februari 2015 om 11:33

Je kan ook gewoon een speler contracteren en een jaar lang verhuren aan zijn ex werkgever, dat is niet zo probleem hoor , dus genoeg manieren om je gewenste versterking binnen te halen

18 februari 2015 om 12:39

Huren en verhuren behoort ook tot transfers. Daar heeft Barcelona ook een verbod op gekregen.

18 februari 2015 om 13:19

Nee dit kan dus niet want je mag geen speler contracteren. Als je een speler niet onder contract hebt kun je 'm ook niet verhuren he

18 februari 2015 om 12:45

@ Pcwolf

Volgens mij is al meerdere keren aangegeven door de Fifa dat ook dit niet mag, aangezien je het verbod dan gewoon ontloopt. Daarnaast hoe haal je een speler die je niet contracteert? Dan moet je dus op het woord van de speler afgaan dat hij over een jaar een contract gaat tekenen. Verhuren zoals Milanista1991 zegt kan dus ook niet, want je kunt niet iemand verhuren die niet onder contract staat en contracteren mag niet.

weer iemand met een Barcelona verleden die volledig mist waarom de straf is gegeven. ik weet echt niet wat al die mensen die hier over reageren in een interview gebruiken maar ze maken zich stuk voor stuk belachelijk het begon met xavi, iniesta, de directeuren en de trainer nu deze man weer. het enige argument wat hun ooit gebruiken is dat de kinderen goed behandeld worden maar daar is de hele straf niet voor de straf is voor het aantrekken van deze kinderen op een illegalen wijze. ze maken de eens zo mooie club Barcelona gewoon compleet belachelijk. het is dat ik er wel om kan lachen aangezien ik alles behalve een Barcelona aanhanger ben. maar het lijkt mij voor de Barcelona fans best frustrerend dat mensen van de club hun club zo voor schut lopen te zetten. misschien een idee om elke barcelona speler, directeur en oud speler om gewoon geen antwoord meer te geven als het over dit onderwerp gaat?

Tijd dat ze echt overstappen op een eigen land en eigen regels. Kan Barcelona daar de heerser worden en doen wat ze willen. Wat moe kan je worden van dit gedrag. Als je dingen doet die niet mogen, dan krijg je daar straf voor. Lijkt mij logisch.

18 februari 2015 om 11:45

Ik verwacht nog een straf voor Barca een grote vanwege frauderen met de prijs van Neymar.......
Ik hoop dat ze daarvoor hard aangepakt worden ze hebben daar nu ook rechtzaak voor.
Wat de uitslag ook is mijn sympathie voor Barca is verdwenen na al die corruptie en belastingontduiking en sjoemelen met spelers.
Niemand wil ook nog iets met Barcelona te maken hebben.
Puyol niet Abidal niet en Cruyff niet.

18 februari 2015 om 12:03

Dat is een belasting technisch verhaal. Dat heeft denk ik geen consequenties op voetballend gebied. Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe dat afloopt.

18 februari 2015 om 12:39

Dit wordt niet gezegd door iemand van de club, maar door iemand die een verleden heeft bij Barcelona, is wel even wat anders.

18 februari 2015 om 12:59

Oh niet bang zijn van barca, ze gaan nergens heen.

De industriëlen in de 18de eeuw hadden het ook goed voor met onze kinderen. Echt waar.

Ach stelletje kinderhandelaren. Goede zaak dat ze Barcelona hebben durven aanpakken. Zij en velen anderen zullen nu wel uit hun ogen kijken. En laat dit nu net de bedoeling zijn.

Met een prutsstraf hadden ze gelijk weer wat kindjes overzee gaan wegplukken uit hun biotoop, allemaal onder het mom van 'we hebben het beste met hen voor'. Dikke BS, clubs hebben helemaal niet het beste voor met uw spruit. Ze gaan gewoon die kinderen halen omdat ze goedkoop zijn.

Voor elke Messi zijn er 100 en meer andere kinderen die ze vroegtijdig naar huis sturen. Kan je terug naar land van herkomst, soms met een taalachterstand, andere keren met een educatieve leerachterstand en af en toe met beide.

Gelukkig kunnen ze dan nog wel hamburger-jobs gaan uitoefenen. Voor de rest van hun leven.

Barcelona, més que un club. Zeker wel, da's nu ook een veroordeelde kinderhandelaar.

18 februari 2015 om 11:37

Vrij gechargeerd natuurlijk, maar in essentie wel waar. Al zal er genoeg belangstelling zijn voor mislukte talentjes van Barcelona, staat toch niet slecht aangeschreven daar.

18 februari 2015 om 12:37

Jezus lekker overdreven man.. 'veroordeelde kinderhandelaar'. Het is niet alsof Barcelona een boel kinderen achterin een truck heeft gegooid en is gaan rijden om ze op een markt te gaan verkopen. Uiteraard gaat het uiteindelijk om geld, maar er werd natuurlijk goed gezorgd voor die kids, alleen zijn er regels overtreden. Logisch dat ze daarvoor gestraft worden, maar ze zijn het niet eens met de hoogte van de straf, durf niet te zeggen of dat terecht is, maar aangezien er twee verschillende instanties naar hebben gekeken zal dat toch wel. Alleen geen reden om zo overdreven te doen.

18 februari 2015 om 12:43

jm87,

Dat zou er nog moeten bijkomen dat ze die in vrachtwagens laden en verkochten op La Boqueria. lol

Kinderhandel, da's niet alleen kinderen voor een hongerloon laten werken in één of andere sweatshop 6 1/2 dag per week.

Kinderhandel, da's ook wat Barcelona deed. Bekijk het zo: moord is erger dan diefstal. Maar het is niet omdat het zo is, dat diefstal onschuldig is.

18 februari 2015 om 12:51

Ja dat zijn allebei strafbare feiten, maar verder slaat je vergelijking eigenlijk nergens op. Want je zegt dat het strafbare feit 'kinderhandel' dus bestaat uit verschillende -erge en minder erge- vormen. Je vergeet hier denk ik even dat als Barcelona daadwerkelijk het strafbare feit kinderhandel (valt onder mensenhandel in Spanje lijkt mij, net als in NL) had begaan, de openbaar aanklager hier een zaak van had gemaakt. Barcelona heeft hier geen wetten overtreden, maar regels van de Fifa. Dat zijn dus geen strafbare feiten en dus is de vergelijking met kinderhandel dus al niet juist. Daarnaast zou in jouw logica elke club die jeugdspelers gebruikt aan kinderhandel doen, want die 'exploiteren' allemaal jeugdspelers en dat doen ze allemaal voor het geld.

18 februari 2015 om 13:07

jm87,

Dat laatste klopt. Ik vind dat de meeste clubs niet bezig zijn met kleine mensen te ontwikkelen, maar vooral met een handeltje in mensen bezig zijn.

Als er geen transfersysteem was, zou Barcelona dan nog spruiten uit Zuid-Amerika gaan wegplukken?

Neen hoor. Plots is hun nobel doel dan niet meer zo interessant. Dan wachten ze wel tot ze volwassen zijn, zodat ze meer zekerheid hebben dat de beoogde speler een goede is.

18 februari 2015 om 13:17

Maar dat zou net zo goed gelden als er geen transfersysteem is. Clubs hebben toch ook jeugdspelers rondlopen die niet uit een ander land komen, die niet voor een andere (grotere) club hebben gespeeld? Die worden toch net zo goed opgeleid zodat ze zo goed mogelijk zijn, zodat de club wedstrijden wint en daarmee geld verdient? Dat is ook commercieel gewin en dus zou dat ook kinderhandel zijn.

Kortom, want je reageert ook niet meer op de rest van het verhaal waar het eigenlijk om ging, laten we het geen kinderhandel noemen want dat is het niet.

18 februari 2015 om 13:49

jm87,

Als er geen transfersysteem meer zou zijn, dan gaat niemand nog kinderen wegplukken en al zeker niet uit heel verre landen.

Tuurlijk gaan ze dan nog kinderen opleiden, maar niet meer om er een handeltje in te voeren. Wezenlijk verschil.

Ik zou het niet fijn vinden wanneer Microsoft of Google 12-jarigen wereldwijd komt wegplukken en zit op te leiden tot programmeur of zo.

Dat hoort niet. Ook al zouden die goede bedoelingen hebben, ook al worden die kinderen in de watten gelegd.

Je ontneemt immers iets heel belangrijk en onherroepelijk van dat kind: keuzes.
Die worden in zijn plaats genomen. En neen, een jong kind kan die keuze niet maken en zou die ook niet moeten maken. Het is zoals een kind van 12 dwingen om te trouwen met één of andere tuttebel.

Uiteraard zullen clubs in een transferloos systeem nog steeds lokale kinderen opleiden. Niks fout mee. Het kind blijft dan in zijn biotoop, kan naar dezelfde school blijven gaan, tussen zijn vriendjes en zijn eigen familie.

18 februari 2015 om 14:13

Je zegt dat je iets heel belangrijks ontneemt van een kind, namelijk keuzes. Vervolgens zeg je dat een kind die keuzes niet kan maken, dus wat is het nou?

Daarnaast, je doet nog steeds alsof die jeugdspelers uitgebuit worden, maar het maakt wel degelijk uit hoe die kinderen behandeld worden. Als ze gewoon naar school gaan, hun gezondheid nauwlettend in de gaten wordt gehouden en hun ouders krijgen betaald enz. dan is er een stuk minder aan de hand. Kinderhandel impliceert ook uitbuiten en dat gebeurt niet, je kunt wel allemaal morele argumenten gaan bedenken dat je jongens niet zo jong zou moeten laten spelen voor geld enz, maar uiteindelijk gaat het om de situatie zoals ie nu is, dwz er bestaat nu eenmaal een transfersysteem, en Barcelona heeft bij het aantrekken van jonge spelers fouten gemaakt. De fifa-regels overtreden. Ze hebben geen wetten overtreden, ze hebben geen strafbare feiten gepleegd, ze hebben niemand uitgebuit of in kinderen gehandeld. Jammer dat je steeds dit soort zaken blijft vergelijken met criminele activiteiten want dat zijn het absoluut niet.

18 februari 2015 om 15:54

Nou ja, je club AA Gent doet het ook hoor...

18 februari 2015 om 16:32

Ardatletico10,

En dan zou het plots een goed idee zijn? Is het dat wat u bedoeld?

18 februari 2015 om 16:50

jm87,

Klopt, nu moet dat kind keuzes maken, die bepalend gaan zijn voor de rest van zijn leven. Een keuze die hij gezien zijn leeftijd niet kan maken, en welke een beperking opleggen op zijn latere keuzes wanneer ie wat ouder is.

De keuze op jonge leeftijd wordt gemaakt door de ouders, de zaakwaarnemer en de club.

Nogmaals, je aanvaardt ook niet dat een 12-jarige in het huwelijk zou treden. Dat heeft zo zijn redenen.

Als je van je 12 a 13 tot je 18 op de 'voetbal academie' gezeten hebt, dan gaan er een aantal deuren voor de meeste dicht. Bv. een universitair diploma zit er voor de meeste niet meer in.

Kan een kind van 12 kiezen tussen 'gaan voetballen' of 'saaie leerstof studeren' en ten volle inzien en beseffen wat de gevolgen zijn op lange termijn? Echt wel niet, de meeste kiezen dan voor 'voetbal', want leuk.

Allemaal tof wanneer hij dan slaagt als voetballer - en dat moet niet bij Barcelona zijn. Maar wat als dat niet gaat gebeuren? Het gros faalt big time nog voor ze 18 zijn, maar ze hebben wel veel opzij gezet om te kunnen slagen als voetballer. Ondertussen genieten ze een opleiding die eenzijdig te veel gericht is op dat voetbal.

Dat is uw interpretatie dat het niet crimineel zou zijn, dat er geen wetten zijn overtreden, noch dat er geen kinderhandel is.

Ik heb daar toch een ander idee over. Volgens mij is dat er allemaal wel, is er gewoon een soort gedoogbeleid - want voetbal.

Professor emeritus arbeidsrecht Roger Blanpain bekijkt het transfersysteem van de volwassenen al als mensenhandel. U kan wel nagaan wat ie denkt over een internationale handel in kinderen?

Als een regulier bedrijf hetzelfde zou doen, dan schreeuwt iedereen wél moord en brand. Wedden?

18 februari 2015 om 13:25

Goede zaak dat ze Barcelona hebben durven aanpakken.

Daarmee ga ik akkoord.

Alleen : waarom enkel Barcelona ? Je maakt me niet wijs dat al die andere topclubs zich wel allemaal netjes aan de regeltjes houden.

Een tweede bedenking die ik me maak : er wordt (terecht) schande gesproken van de transfersoms die de pan uitzwaaien. Alternatief is dan inderdaad dat je jonge kinderen (en die hebben dan nog altijd de goedkeuring van hun ouders nodig) al probeert binnen te halen (de kinderhandel).

Het komt me voor dat Barcelona als zondebok fungeert. Ze doen het allemaal.

Ik keur het an sich ook af maar dan moeten ze niet alleen Barcelona aanpakken.

Graag ook al die andere kinderhandelaars.

18 februari 2015 om 13:51

Jorisdr,

Laat deze moordenaar maar vrij, want er zijn nog andere moordenaars dus. Toch geen goed idee.

Als er nog clubs zijn, dan zullen ze die ook wel aanpakken. Ze zijn toch ook bezig met Real die iets gelijkaardigs heeft gedaan?

18 februari 2015 om 14:01

Goed lezen : om in jouw terminologie te blijven : ook die andere moordenaars straffen, niet alleen deze.

Overigens : als je als voetballertje Barcelona op je CV kunt schrijven, dan zal AA Gent of Club Brugge sneller interesse hebben dan wanneer daar Begonia Lochristi opstaat.

18 februari 2015 om 14:04

Dat is toch absoluut niet wat Jorisdr stelt. Iedereen komt, in jouw vorm van argumenteren draai jij zijn stelling om terwijl Jorisdr alleen zegt dat andere partijen ook moeten worden aangepakt en niet alleen Barcelona.

Dat Barcelona moet worden vrij gesproken wordt nergens gezegd, dat is weer jou kromme interpretatie.

18 februari 2015 om 16:37

Les 1# lezen

18 februari 2015 om 18:35

Het is echt niet zo dat andere clubs ook onderzocht zijn maar de grote boze wolf alleen Barcelona op at. Als je dat gelooft ben je wel heel naïve of gewoon oneerlijk.

Ik zeg niet dat andere clubs zich tot bepaalde hoogte zich niet vrijwel net zo schuldig maken maar zij hebben zich wel volledig aan de regels gehouden waar Barcelona dat dus niet deed.

Waarom moet hier nog over gediscussieërd worden? Ik snap het niet. Tenzij je een bal die op de lijn ligt ook als uit geeft omdat de ander erbuiten ligt, want deze ligt er ook bijna buiten.

Van mij mogen ze hier überhaupt strenger tegen optreden. Clubs slaan door in het aantrekken van jeugdspelers. Wanneer je ziet dat de Europese topclubs jeugdspelers overal ter wereld vandaan met tientallen tegelijk binnenhaalt gaat er toch iets niet goed. Grote clubs halen 50 spelertjes en zijn tevreden wanneer een of twee van die jochies het redden. Geef ze dan gewoon de kans om zich te ontwikkelen en door te groeien bij hun eigen club in hun eigen land, waar ze zich vertrouwd voelen. En ik doel hiermee trouwens niet alleen op de grote clubs in het buitenland hoor, want onze eigen Nederlandse clubs halen net zo makkelijk jonge spelertjes uit bijvoorbeeld Scandinavië of Oost-Europa. Kleinere landen kunnen financieel al niet met de grotere landen mee en raken op deze manier hun talenten op nóg vroegere leeftijd kwijt. Op die manier is het al helemaal niet meer te doen om aan te haken en worden de verschillen alleen maar groter.

Straf had best nog zwaarder mogen zijn, en nu doet iedereen die ook maar iets te maken heeft gehad met braca huile huile, als je regels overtreed moet je een vent zijn en je straf accepteren. Trieste bende daar

Kinderen lokken met baantjes voor ouders enzo. Tja dat moet je toch ook niet willen als club? Altijd maar loopholes opzoeken om overal talenten te stropen. Als het dan nog een beetje bij omringende landen blijft zoals Portugal, Marokko, Frankrijk maar nee. Alles moet weggehaald worden.

Van mij mag er een verbod komen om spelers uit het buitenland te halen onder de 21. Voor Ajax geld dan ook dat ze wat buitenlandse talenten mislopen maar ja jammer dan. Britse en Spaanse clubs moeten dan iig ook wachten tot onze spelers tenminste 21 jaar zijn geworden.

Maar ja.

Dat FC Barcelona gestraft wordt vind ik prima, moeten ze zich maar aan de regels houden. Maar dat die jonge voetballers nu geen wedstrijden voor de club mogen spelen vind ik onterecht. Het is FC Barcelona dat fouten heeft gemaakt, niet de voetballers.

Raar verhaal nog steeds, bovendien blijft het meest vreemde dat de spaanse bond continu heeft goedgekeurd. Dus zo'n heel vreemde gang van zaken zal het ook niet zijn.

Maar Barca kan het ook positief zien en hun financiele positie van schulden vs vermogen verbeteren.

De jeugdopleiding van Barça werd jarenlang door de Uefe en Fifa geprezen. Juist de manier hoe ze met jonge spelers omgaan. Nu is er een regel bedacht dat spelers niet meer intern mogen wonen maar in een huis of appartement. Dat is het enige dat Barça niet goed gedaan heeft. Barça begeleidt de spelers juist erg goed. Schoolprestaties worden gecontroleerd dus ze letten niet alleen op voetbal. Voor veel jongens is het een kans om hun droom waar te maken. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Jongens die onder de armoedegrens leven bv in Brazilie zullen er nooit slechter van worden. Ook niet als ze niet slagen als voetballer. Dan heeft Barça hun een schoolopleiding gegeven. Maar wij vinden ook dat ze daar heel voorzichtig mee om moeten gaan. Een speler van 14 bij Ajax hoeven ze niet te halen want die kan Ajax ook prima opleiden. De transfersom die Ajax daarna ontvangt kunnen ze weer gebruiken voor de opleiding. Zo help je jezelf en elkaar en blijft het voetbal interessant. Misschien zou er een soort herenakkoord moeten komen om talenten onder de 18 die al bij een goede club spelen met rust gelaten moeten worden. En alle tvgelden eerlijk verdelen. Maak je het weer interessanter want om elk jaar dat lelijke chelski ver te zien komen inde cl is ook tenenkrommend maar dat is weer een heel ander verhaal....

18 februari 2015 om 12:34

hoe ze spelers behandelen is nooit in discussie geweest en het draait ook niet om de huisvesting van spelers ze hebben een redelijk groot aantal spelers op een verkeerde manier aangetrokken daarvoor krijgen ze straf die volledig terecht is. en wat jij zegt dat ze er niet slechter van worden klopt volledig en ik ben het ook eens met je herenakkoord voor onder de 18 alleen hoe bepaal je welke club goed is voor zijn jeugdvoetballers en welke niet. bij elke jeugdopleiding van een bvo in Nederland moet je verplicht een opleiding volgen tot dat je geen leerplicht meer hebt, bij sommige stopt dat op 17 of 18 omdat ze dan havo of vwo gehaald hebben maar bij sommige spelers duurt dat tot hun 20ste omdat ze vmbo halen en dan hebben ze een kwalificatie plicht ( hun moeten dan minimaal een niveau 2 opleiding met succes afgerond hebben) net als elke ander jong volwassenen in Nederland. het enige verschil is dat hun een topsport verzuim kunnen aanvragen zodat hun genoeg tijd hebben om alle trainingen mee te doen maar zodra hun falen op school word dat weer ingetrokken en dan moeten ze verplicht alle uren op school volgen.

18 februari 2015 om 15:40

En dat is dus net wat barca NIET doet. Bobby Adekanye, een van de gedupeerde spelers, is op 12 jarige leedtijd uit Amsterdam weggeplukt. Voor noppes.

De regels overtreden en er dan niet tegen kunnen dat je wordt bestraft is de grootste nonsense

deze maatregel is er gekomen om kind handel tegen te gaan , het was zelfs Unicef die de aanzet gaf hiertoe !
je kan het er niet mee eens zijn maar dat wil nog niet zeggen dat barca zich niet zou moeten schikken naar de wet . ook het argument van het 'uitstekend' opleiding centrum doet niet ter zake , er zijn in Europa verschillende clubs met zulk een uitstekend opleiding centrum en die houden zich wel aan de wet , waarom zou barca de wet dan naast zich neerleggen ?
een goeie 6 jaar geleden heeft chelsea voor dezelfde feiten een schorsing opgelopen van één transferperiode voor één speler , bij barca gaat het over de overgang van 12 spelertjes, waar de wet is overtreden ...nou dan is een schorsing van 2 transfer periodes wel een erg lichte straf en zou barca helemaal niet moeten klagen over de strafmaat want blijkbaar heeft de Uefa/fifa , barca bijna gematst in deze zaak !

18 februari 2015 om 14:21

Weet je wel dat er helemaal geen wet is overtreden? Het gaat om regels van de Fifa, maar goed.

Verder heb je gelijk dat Barca zich aan de fifa regels moet houden (ook aan de wet overigens), maar dan zou je eigenlijk ook moeten gaan onderzoeken bij andere clubs waar het fout is gegaan of gaat om hoeveel spelers het daar gaat, om te gaan roepen dat twee periodes weinig is.

18 februari 2015 om 15:03

dit reglement is op aanzet en in samenspraak van Unicef en de Europese raad (omdat de meeste overgangen in de richting van Europa gaan), samen met de wereld voetbalorganisaties tot stand gekomen en geldt als 'de spelregels', dit om kinderhandel tegen te gaan .
deze spelregels zijn aanvaard door alle lidstaten en de voetbalbonden in alle lidstaten , daar tegenin gaan is dus duidelijk 'not done' !
zoals gezegd was chelsea de eerste club die een schorsing opliep . je kan ervan op aan dat ondertussen alle overgangen van jonge spelertjes , goed in de gaten worden gehouden en ontsnappen aan onderzoeken van verdachte overgangen van spelertjes is niet meer mogelijk , het enige minpunt is de de lange onderzoek termijn na vermoeden van overtreding en dus ook de veroordeling na een onredelijk verloop van tijd , m a w de overtreding wordt zeer lang na vergrijp bestraft .

18 februari 2015 om 15:39

@ Domburg

Ja ik zeg ook dat er regels zijn overtreden, dus dat het not done is erken ik al. Maar ik weet niet over welk reglement je het hebt? Want de straf die opgelegd is door de Fifa is naar aanleiding van het overtreden van de Fifa regels, de fifa kan ook moeilijk straffen opleggen voor het overtreden van andere regels. Dat deze regels er zijn gekomen op voorspraak van Unicef en de Europese Raad zou kunnen, maar zij leggen geen dwingende regels op, dus is het echt Fifa die zelf deze regels opstelt. De lidstaten van de EU hebben er niets mee te maken, het gaat om de bonden die zich bij de Fifa hebben aangesloten.

Ik weet dat alles nu in de gaten wordt gehouden, maar je roept barca bijna gematst en 2 periodes is weinig, maar waar baseer je dat op? is 12 veel dan? daarom zeg ik dat zou je eignelijk moeten vergelijken met andere incidenten.

18 februari 2015 om 18:39

@jm87

Het mag duidelijk zijn dat als we het over mensenrechten hebben, dat ook de Fifa dezelfde regels als de rest van de wereld moeten naleven, ondanks dat grote bedrijven maar natuurlijk hun eigen regels er op nahouden.

Maar als de Fifa dit niet had bestraft waren ze natuurlijk zelf berecht voor het toestaan van kinderhandel volgens het internationale strafrecht.

Dat begrijp je toch wel?

19 februari 2015 om 09:14

@ Larsoboy

Uiteraard, maar we hebben het helemaal niet over mensenrechten want het gaat hier om het overtreden van regels bij het aantrekken van jeugdspelers, het gaat hier niet om het uitbuiten of verhandelen van kinderen in de strafbare zin des woords.

Dat de fifa zelf bestraft zou zijn voor het toestaan van kinderhandel lijkt me zeer maar dan ook zeer sterk, aangezien hier geen sprake is van kinderhandel maar nogmaals, van het overtreden van Fifa regels. De hierarchie binnen wetten en regels is uiteraard niet zo dat als fifa een strafbaar feit mag bestraffen, en dat een normale rechter of internationale rechter daar dan niet over oordeelt. Een fifa heeft alleen een juridische commissie die uitspraak doet over het overtreden van regels door leden van de fifa. Dus nee dat begrijp ik niet, leg eens uit?

Wie zijn billen brand zal op de blaren moeten zitten. Regels zijn regels en die zullen moeten worden nageleefd. En elke club die hetzelfde heeft gedaan zal de gelijke straf moeten krijgen.

Het beleid om ieder jaar 50-60 kinderen van 10-12 van over de hele wereld aan te trekken en in de jeugd te stoppen vind ik niet bepaald lovenswaardig, snap dan ook niet dat er Barcelona-fans zijn die dit mooi en schitterend vinden en hun club hierin maar verdedigen. Waarom niet gewoon een voornamelijk Catalaanse, Spaanse jeugd her en der aangevuld met een goede Fransman, Portugees of Nl'er? Het is gewoon die enorme hebzucht van de club, zo van: als wij die Koreaan van 10 niet nemen pakt Real hem misschien wel!
Welk regeltje exact is overtreden boeit me niet zo, het gaat mij om de algehele filosofie. Die vind ik redelijk verziekt.
Overigens is Barca niet de enige, er moeten meer clubs aangepakt worden. En misschien kan men toch eens naar de regels kijken en deze aanscherpen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren