Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Beenhakker fluit Jaap Stam terug: ‘We worden in de maling genomen’

Laatste update:

Jaap Stam kreeg van de KNVB permissie om een opleidingstraject op maat te starten. De oud-verdediger voelde er niets voor de cursus Coach Betaald Voetbal af te maken op de klassieke manier, waarbij er ook klassikale lessen zijn. De bond komt hem daarin tegemoet, maar Stam moet op het veld zelf wel op zijn tellen passen. Hij coacht namelijk te fanatiek, zegt Leo Beenhakker in gesprek met De Telegraaf.

/

Stam is op papier de assistent van hoofdtrainer Andries Ulderink bij Jong Ajax. Tijdens de uitwedstrijd tegen Sparta Rotterdam zat Ulderink echter de complete wedstrijd in de dug-out en zag Beenhakker voortdurend Stam razen langs de lijn. Slechts tweemaal zag Don Leo het hoofd van Ulderink. “Toen hij het veld op kwam en er weer af ging…” Beenhakker, voorzitter van de belangenvereniging Coaches Betaald Voetbal (CBV), vindt dat niet kloppen.

Hij waakt voor een herhaling van het scenario dat zich eerder afspeelde bij FC Twente. Daar fungeerde Michel Jansen als stroman voor Alfred Schreuder, die zijn papieren nog niet had behaald. “We worden als CBV in de maling genomen en dat stoort ons in zeer grote mate. Daarnaast vinden we dat de KNVB er slap mee omging”, aldus Beenhakker. Maandag was al te zien dat de klacht van de CBV effect had gesorteerd. In de wedstrijd tegen Roda JC, die in 3-3 eindigde, nam Ulderink de coaching van Jong Ajax op zich en hield Stam zich in.

Andries Ulderink zou de wedstrijden van Jong Ajax gewoon moeten coachen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wie neemt wie in de maling met al die speciale cursussen?

18 februari 2015 om 08:10

Het slaat überhaupt nergens op dat je een papiertje moet halen om trainer te worden. Wie heeft dat ooit bedacht, en wat is de meerwaarde daarvan? Trainer zijn zit wel of niet in je, net als profvoetballer zijn.

18 februari 2015 om 08:26

En een trainer verdiend er zijn geld mee, net als in de bijv. gehandicaptenzorg kun je er wel aanleg voor hebben, maar zijn er bepaalde facetten waar je dus je papiertje voor nodig hebt.

18 februari 2015 om 08:28

En als voorbeeld noem ik gehandicaptenzorg, maar volgens mij scheelt dat soms bar weinig met het vak van voetbaltrainer.

18 februari 2015 om 08:51

Natuurlijk. Voor een management functie heb je inderdaad geen enkele opleiding nodig.

18 februari 2015 om 09:05

Ik heb ook wel het gevoel dat het trainen "in me zit" zal binnenkort even solliciteren bij een Bvo.

vraag me al jaren af wat voor zin een "papieren diploma" heeft.
Mijn vrouw heeft het ook wel "inzich" om huisarts te worden denk dat ik gelijk maar een praktijk ga openen.

18 februari 2015 om 09:12

Een opleiding maakt het allemaal stukken makkelijker om ergens aan de slag te gaan, maar naar mijn weten is het niet verplicht. Als iemand laat zijn dr juiste man is zonder diploma is het volgens mij geen probleem om hem een (niet beschermde) functie te geven binnen een bedrijf. Waarom moet een trainer dan verplicht zoon papiertje hebben?

18 februari 2015 om 09:12

Het staat elk bedrijf vrij om wie dan ook aan te nemen voor een bestuurlijke functie. Dat ze liever iemand nemen die daarvoor opgeleid is komt omdat die opleiding blijkbaar meerwaarde toevoegt. Dat verplichte trainersdiploma is er alleen om het kliekje mensen met zo'n diploma aan het werk te houden, want blijkbaar vinden clubs niet dat die cursus die meerwaarde heeft.
Een voorbeeld uit de gezondheidszorg is hier niet mee te vergelijken. Daar gaat het over de zorg voor andere mensen en dan is het belangrijk dat medewerkers gekwalificeerd zijn. Voor een voetbalclub maakt het hooguit een paar plaatsen op de ranglijst uit, in de zorg gaat het om levens.

18 februari 2015 om 09:14

Als een club je als trainer wil hebben, dan moet dat toch gewoon kunnen?

18 februari 2015 om 13:51

Cursus coachend aansturen is nooit verkeerd.

18 februari 2015 om 08:55

Ja inderdaad. En wat maakt het uit zeg. Bij ons mogen mensen die het 'papiertje'nog niet hebben het werk ook gewoon uitvoeren zolang er maar een sleutelmedewerker aanwezig is. Nu is er ook een coach aanwezig is die het papiertje heeft en waarom zou een assistent dan niet de leiding nemen of af en toe coachen? Marco V Basten heeft trouwens wel zijn papieren en je ziet hem als assistent ook regelmatig op het veld staan.

18 februari 2015 om 11:25

Er zitt veeeeeeeel meer achter trainerschap dan de meeste denken..

Het is niet even partijtje spelen dan afronden uitlopen en weer partijtje.

VCT - Tactieken - Analyses - Groeperend / Individueel etcetcetc.

Mag je best wel papiertje voor hebben hoor. Best pittig

Zelfde verhaal als vorig jaar bij Twente. Ben benieuwd of de Ajacieden onder ons net zo principieel reageren als destijds bij Jansen en Schreuder.

18 februari 2015 om 07:24

Maar wel met verschil dat stam geen coach is van t 1ste team waar schreuder dat toen wel was

18 februari 2015 om 07:27

Het gaat om het principe..

18 februari 2015 om 07:28

Waar Schreuder de opleiding wel volgde en Stam dus niet.

18 februari 2015 om 07:32

Tja als je t allemaal gaat ontleden dan heeft die hele cursus geen zin eigenlijk. Er worden zo vaak uitzonderingen gemaakt terwijl een ander er hard voor moet werken.

Maar was t niet zo dat ze voor schreuder ook een uitzondering hebben gemaakt? Meende dat hij ook steevast op t bankie zat... Of t was als assistent maar dan fungeerde hij als coach.

Kortom er zijn meerdere wegen naar Rome....

18 februari 2015 om 07:35

@Master

Twente heeft gewoon een half jaar een dikke middelvinger opgestoken naar knvb en ging gewoon door met zijn poppenkast. Ajax past het na 1 klacht al aan. Dus zeer misselijke opmerking die je maakt. Provocerend

18 februari 2015 om 08:51

Een leerling achter het stuur of op de operatie zaal. Stam is geen leerling.

18 februari 2015 om 11:13

Stam is wel leerling, alleen volgt hij die op een andere manier. Je kunt bijv naar de universiteit gaan, maar ook thuis een universitaire studie volgen.

18 februari 2015 om 12:47

Hebben ze nu al een opleidingstraject op maat voor Stam? Dat is wel heel snel.en die verloren tijd is zeker ook geen enkel probleem want hij kent het al.
Geef hem gewoon zijn diploma en schei uit met die farce. Nu is het alleen gebruikt om met modder naar Twente te gooien. Beenhakker moet lekker achter geraniums.

18 februari 2015 om 08:07

Gelukkig zijn er ook nog rationele mensen die het geen fuck interesseerd wie er coacht en wie er langs de lijn staat. Kansloos gebrabbel, beter gaan ze het over voetbal hebben ipv dit gezanik.

Als Jaap Stam een willekeurige, nietszeggende assistenttrainer zou zijn, zou het niemand boeien dat hij nadrukkelijk coacht, maar nu wordt het uitvergroot. Als assistent mag je toch gewoon doen wat je wilt in een wedstrijd, ongeacht of je gediplomeerd bent? Eerst de regels aanpassen dan mag iedereen zeuren, want nu is het krom en dat hebben de belangenverenigingen zelf gecreëerd.

18 februari 2015 om 07:28

Ik vind dat de Beenhakker en consorten een kromme regelgeving hebben. Daarnaast had iedereen bij schreuder een erg duidelijke mening tegen deze zaak. Ben benieuwd wat nu de mening van menig bezoeker hier is.

Ik ben Ajacied maar vind het sowieso onzin. Wat maakt het nou uit wie er staat te coachen? Als een supporter op rij 1 continue staat te schreeuwen gaan ze hier ook wat van zeggen? Zonder diploma kun je wel meer inzicht en kennis in het spelletje hebben...

18 februari 2015 om 08:16

Je moet het wel in perspectief bekijken natuurlijk. Stel jij hebt voor ogen om binnen een x periode een mooie promotie te maken in jouw vakgebied. Er word jou verteld dat je voor een hogere functie minimaal een bepaalde cursus moet volgen. Jij doet dat, steekt er tijd en geld in en haalt dat papiertje. Enige tijd later komt er een opening vrij en jij soliciteerd naar die functie. Niet jij, maar jouw collega Pietje krijgt die functie terwijl hij dat papiertje dat vereist zou zijn niet eens heeft. Zou het je dan ook niets uitmaken?

Uiteindelijk gaat het daar wel om. Men stelt eisen en die moeten nageleefd worden. Als men dat dan probeert te om omzeilen dan hoort er opgetreden te worden, ongeacht wie het is.

18 februari 2015 om 08:32

Ik snap je punt hoor alleen ben ik van mening dat er in dit land te vaak naar papiertjes wordt gekeken terwijl dit lang niet altijd alles zegt.

Ik ben het dus niet eens dat ze om een papiertje/cursus vragen maar gewoon moeten kijken naar de competenties of potentieel van de kandidaten

18 februari 2015 om 08:56

@ Sammerens je vergeet een essentieel onderdeel. Pietjes werkgever betaalt namelijk het salaris van Piet en heeft dus het volledige recht om hun eigen regels overboord te gooien. Cbv en knvb hebben Stam niet in loondienst dus wie zijn zij om te bepalen dat Stam niet mag coachen?

Verder zou ik wel medelijden hebben met Piet uit je voorbeeld, want chique is het niet.

18 februari 2015 om 08:57

Oops ik bedoel juist de rivaal van Piet. Ach, je snapt wat ik bedoel

18 februari 2015 om 09:51

@juicher,

Dat hangt er vanaf in welk vakgebied natuurlijk en van wie de eisen komen natuurlijk. Er zijn voldoende beroepen waarbij dat papiertje voor die ene hogere functie wettelijk verplicht is. Als je chef patat wil worden bij de Mac dan zal dat papiertje een interne eis van een werkgever zijn. In bijvoorbeeld een medische functie heb je te maken met wettelijke vereisten.

De Knvb heeft Stam inderdaad niet in loondienst. De club waarbij Stam coacht heeft echter een licentie aangevraagd bij de Knvb waarmee ze zich behoren te houden aan de door de Knvb gestelde 'wetten'. In dat opzicht zou een club niet moeten kunnen bepalen dat een onbevoegde coach ook wel voldoende is.

De CBV is toch de vakbond voor betaald voetbalcoaches. Het is hun taak om op te komen voor de personen die wel het vereiste papiertje hebben gehaald. Als dan een persoon ogenschijnlijk een functie uitoefent waarvoor hij niet bevoegd is dan behoren ze natuurlijk aan de bel te trekken. Wat is anders de functie van een vakbond?

Stellen dat de vakbond niets voorstelt en dat werkgevers maar moeten weten wat ze doen aangezien zij het salaris betalen is nogal gevaarlijk. Dan hadden de werknemers van C&A nu de komende maanden voor een habbekrats aan het werk gemoeten bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de C&A zich ook aan regels/wetten te houden waardoor dit niet zomaar mogelijk is en waartegen de vakbonden dan ook vechten. De CVB 'vecht' met het terugfluiten van Stam in mijn beleving dan ook voor het naleven van de regels en daarmee de belangen van de wel bevoegde coaches.

18 februari 2015 om 10:10

Maar de werkgever bepaald toch of ze in een bepaalde functie mensen willen hebben met een papiertje of niet? Als Ajax bij de jeugd iemand voor de groep wilt zetten zonder coach opleiding dan is dat toch hun keuze? En ala Twente dat ook wilde is dat toch de keuze van de club? Raar dat een KNVB dan zegt dat het verplicht is en je anders niet aan de bak komt. Overige ook hetzelfde met Kraay junior die zijn papieren in Engeland gehaald had en die niet geldig zijn hier ook zo'n onzin. Laat de club lekker zelf bepalen wie ze trainer maken of die nu papieren heeft behaald of niet.

18 februari 2015 om 10:22

In dit geval bepaalt de werkgever dat niet. Ze sluiten zich aan bij een bond en hebben dan ook de regels na te leven van die bond.

Overal om je heen zijn er regels van toepassing. Sommigen belangrijker dan een ander. In het geval van de Knvb zal de regel bestaan omdat ze een bepaalde kwaliteitseis stellen aan de trainers. Dat is niet alleen bij het betaalde voetbal zo maar ook bij de amateurs.

Men zal bij de cursus niet alleen leren hoe je een bal trapt maar ook diverse randzaken zoals bijvoorbeeld hoe om te gaan met de belasting voor betaald voetballers. Het klinkt voor sommigen wellicht overdreven, maar dat zijn toch ook belangrijke zaken ten behoeve van de gezondheid van de sporters.
Wel of niet terecht, feit is dat de Knvb in hun recht staat om dit te eisen van de trainers die op het hoogste niveau willen acteren.

18 februari 2015 om 17:46

Sammerens dan heb het puur over veiligheidsvoorschriften of ter voorkoming van belangenverstrengeling. Dat is in het voetbal niet aan de orde. Een voetbalclub kan zelf prima inschatten wie bekwaam of onbekwaam is. Ik zie daar geen enkele reden om een verplicht certificaat te moeten halen. Wat zijn de consequenties als men een onbekwaam iemand aanstelt? Is er dan sprake van een bedreigende situatie? Volgens mij is dat het uitgangspunt bij verlichte papieren

18 februari 2015 om 17:49

De functie van een vakbond zou wat mij betreft sowieso ter discussie moeten staan. Er zijn genoeg alternatieven om onrecht aan te kaarten (via de rechter of bij de ondernemingsraad van je organisatie). Vakbonden zijn achterhaald en niet meer van deze tijd, zo ook cbv vind ik.

Niks mis mee met de coaching van stam. De boer staat toch ook geregeld aan de lijn te schreeuwen als t niet loopt? Don Leo was overigens altijd wel heel erg rustig. Dat hij dan kritiek geeft is dan vrij logisch..

18 februari 2015 om 07:35

Dan snap je duidelijk niet wat hij hier zegt.frank de boer is de hoofdtrainer en heeft daar alle recht toe.maar het is vreemd als een assistent non stop loopt te coachen en de hoofdcoach helemaal niet.dan lijkt het me duidelijk wie hier de touwtjes in handen heeft.en als stam op de voorgrond wilt treden moet hij ze diploma maar halen.

Waarom speciale cursussen voor oud voetballers. Hebben aardig tegen een bal kunnen trappen, maar als ik kijk wat hij doet en wie hij beter maakt? Het blijft een hard werkende oud voorstopper. Rijk geworden door wilskracht en nu denkt ach dit is ook wel leuk om te doen. Hij moet voldoen aan alle voorwaarden zoals iedereen. Alleen de allerbest hebben het diploma gekregen en nu geen uitzonderingen weer maken. Met respect voor de voetballer Jaap Stam alles eruit gehaald, maar een Jaap stom die niet de noodzakelijke basis vaardigheden kan onthouden e.d. Conclusie is het dan niet Jaap Stom!!!

18 februari 2015 om 08:21

@eldert: Je hebt praktijkmensen en theoriemensen. Stam behoort tot de eerste groep. Daarbij is het vele malen minder effectief om op een theoretische manier te leren. Die zijn veel meer gebaat bij praktijkervaringen. Uiteindelijk leren ze dan net zoveel als iemand die theoretisch leert. Ik vind het nogal een rare conclusie van jou dat als je theoretisch minder goed leert, dat je dan stom bent.

Sinds wanneer mag een assistent niet meeleven of coachen?
Frank de boer was ook druk aan het coachen in zuid Afrika terwijl van marwijk ging zitten.

18 februari 2015 om 08:12

En had Frank al zijn papiertje?

18 februari 2015 om 08:35

Volgens mij niet.
Hij was toch nog in opleiding dacht ik.

18 februari 2015 om 08:52

wve,

Op 2 juni 2007 behaalde hij zijn trainersdiploma, waarmee hij de bevoegdheid verkreeg om clubs in het betaalde voetbal te trainen.

Het WK in Zuid Afrika was in 2010.

KNVB heeft boter op z'n hoofd!! Vorig jaar bij Twente notabene een topclub in de eredivisie loopt Schroder alles te doen en wordt het zonder commentaar toegelaten! We hebben het nu over een tweede team actief op het marginale niveau jupilerleague alsjeblieft zeg...

18 februari 2015 om 08:24

@Ramon42: als je destijds hebt opgelet, dan weet je dat Schreuder op dezelfde manier is aangepakt als Stam nu. De discussie die nu ontstaat is vorig jaar bij Schreuder begonnen. Ook toen was het de CBV die commentaar had.

18 februari 2015 om 09:46

Twente is aangepakt, dus ik weet niet waar jij het over hebt?

Jaap heeft gewoon haast!

18 februari 2015 om 08:25

Ja, dat lijkt mij een héél plausibele reden waarom ie snel-snel zijn papiertje wil.

Hij kon al eerder (bijna) naar AC Milan en over Tottenham waren er ook al geruchten.
Maar zonder de nodige papieren zal het daar allemaal niet mogen. En daarom mag het vooruit gaan.

Pfff, de wet is voor iedereen gelijk, alleen mag een Stam blijkbaar wat meer.

Johan Boskamp, beduidend een meer ervaren coach dan Stam, mocht bij Vitesse ook niet beginnen, want geen papiertje.

En zo hoort het.

Wat gaan ze doen wanneer straks een Stam zijn selectie te lang 'fout' laat trainen en er hierdoor langdurige blessures ontstaan? Wie gaat dat dan vergoeden? De Knvb dan toch? Want zij hebben een non-trainer artificieel trainer gemaakt.

Het is zoals een universiteit die een diploma van chirurg schenkt aan verdienstelijke mensen en welke vervolgens echt mensen beginnen opereren. Dat wil je niet. Echt niet.

18 februari 2015 om 09:08

Het trainerschap is geen zaak van levensbelang. Dat is toch wel een wezenlijk verschil. Ik denk dat clubs prima zelf kunnen bepalen of iemand bekwaam is of niet. Mijn werkgever neemt toch ook degene aan met wie het klikt en die aansluit op de eisen? Opleiding is in deze veel minder van belang. Wel van belang, maar niet doorslaggevend vind ik.

18 februari 2015 om 09:48

Iedereen komt, Ivo maakt een geintje naar aanleiding van het programma van Harry Vermegen. Daar begint het bij Jaap Stam altijd met: Haast! En Harry staat maar te treuzelen.

18 februari 2015 om 10:14

Juicher,

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zoveel beroepen waar geen levens op het spel staan en waar diploma's en certificaten verplicht zijn.

Niet iedereen mag zich 'kapper' noemen of 'accountant' bv. En toch bestaan er mensen die niet de papieren hebben, maar wel degelijk de competenties bezitten.

Toch is het een goed idee om te reguleren, dit om beunhazen buiten te houden.

Een trainer is wel meer dan een ventje die op een bank zit tijdens een wedstrijd en af en toe iets roept.

Een beunhaas kan door verkeerde trainingen blessures verergeren, meer laten gebeuren en zorgen dat spelers langer in de ziekenboeg zitten.

Wat weet een gemiddelde speler nu af van blessurepreventie, conditieopbouw, revalidatietraining? Niks toch.

Wat weet die af van het managen en coachen van staf en spelers?

Of het opzetten van trainingskampen of scoutcellen?

Is die vertrouwd met het vele noodzakelijke papierwerk?

Zijn het allemaal van nature zo'n grote psychologen, waardoor ze mentale dipjes kunnen voorkomen en 'genezen'?

Allemaal niet dus. Zo'n diploma werkt gewoon kwaliteitsverhogend. Weet u, we klagen steen en been dat we de toplanden niet meer kunnen bijbenen. Dat zal zeker niet lukken wanneer we met 'amateurs' beginnen werken.

18 februari 2015 om 10:18

Fcda,

lol

Maar dat kan ik dus niet weten. Wist niet eens dat Harry nog op TV kwam. Da's geleden van Pisa. In die tijd spraken de dieren nog.

18 februari 2015 om 21:04

@ Iedereen komt: Ik ben het helemaal met je eens dat een beunhaas gevaarlijk is maar dat is in vrijwel ieder beroep. Ik ben ook met je eens dat de kwaliteit geborgd moet worden, alleen vind ik dat de taak van de werkgever zelf. Ik ben zelf werkzaam in de accountant branche dus ik weet wat er bij komt kijken qua verplichtingen als werkgever wat bij wet vastgelegd is. Ik ben van mening dat in het geval van een voetbaltrainer een voetbalbond of vakbond hier niets mee van doen heeft.

Mijn punt is dat een voetbalclub zelf de verantwoordelijkheid kan dragen of iemand geschikt is voor de functie, zoals dat bij veel beroepen gaat. Dat daar een vakbond tussen zit is niet meer van deze tijd vind ik.

Want zeg nou zelf? Als jij een trainer aan zou moeten nemen als voetbalbestuurder. Zou je dan kiezen voor iemand die gekwalificeerd is door een opleiding ongeacht of het verplicht wordt is? Ik denk van wel namelijk. Daarom vind ik het niets toevoegen en alleen maar het beschermen van een old boys network (beenhakker & co) d.m.v. werkverschaffing.

Die opleiding op maat is gewoon belachelijk. Als ik een cursus wil volgen worden daar ook geen onderdelen uitgehaald die me niet aanstaan. Stam houdt niet van klassikale lessen en dus blijkbaar ook niet van activiteiten of spteken in groepsverbanf. Dan ben je ongeschikt als hoofdtrainer.

Stam moet gewoon de "normale" weg volgen om z'n diploma te halen. Stam heeft al een verkorte cursus als oud international. Om er hem nu ook nog een soort "rijkswaterstaat" trainers diploma te laten halen vind ik volledig onzinnig. Straks vindt iedereen het vervelend om in de schoolbankjes te zitten en doet geen enkele oud international meer de " normale verkorte " cursus.

Wat een onzin toch.
Als je geen aanvoerder bent mag je toch schreeuwen en aanwijzingen geven ( zie robben op de WK )
Dus omdat je geen hoofdtrainer bent moet je je mond houden.

Het probleem is dat de verkeerde mannetjes teveel macht krijgen en dan zo graag willen laten zien dat ze wat te vertellen hebben.

Daarnaast weet Beenhakker maar al te goed dat niet alleen de hoofdtrainer het spal kan doen wijzigen of zou hij Johan vergeten zijn ?

18 februari 2015 om 10:02

Het gaat er niet om dat Stam zijn mond moet houden natuurlijk. Vanzelfsprekend mag een assistent ook coachen. Het gaat om het feit dat Ulderink 90 minuten lang duimen zat te draaien in de dugout terwijl Stam al het werk deed. Dat heeft de indruk gewekt dat Ulderink, net als Schreuder vorig seizoen, niet de leidinggevende is maar als stroman fungeert.

De grote vraag is of Beenhakker dit puur op basis van 1 wedstrijd die hij heeft gezien baseert of dat ze meerdere indicaties hebben dat er iets niet in de haak is. Ulderink had bij wijze van zijn dag niet kunnen hebben en een beetje ziekjes zijn geweest bij die ene wedstrijd waardoor hij Stam even naar voren had geschoven. In dat geval is klagen overdreven. Blijkt Stam al langer al het coachende werk te doen dan trekken ze terecht aan de bel.

18 februari 2015 om 10:29

Ik snap waar het om gaat, maar ik vind het zowiezo onzin dat een assistent niet mag staan.
Dat is namelijk de regel. Mn vader is assistent en die word geregeld door de scheids ( vaak mannetjes met te veel macht ) gesommeerd te gaan zitten omdat de Assistent niet mag staan.
Terwijl een hoofdtrainer ook een hele rustige man kan zijn die alles zittend wil doen.
Dus ook Ulderink in dit geval, misschien wil die man wel niets zeggen en heeft hij de taak van coachen aan zijn assistent toegewezen.

Dus hoe en wanneer word dan bepaald wie er hoofdtrainer is ?
Ferguson heeft nog nooit een training geleid bijvoorbeeld, dat vind ik dan weer vreemd.
Evenals dat als je gewoon papieren heb uit Engeland ( kraaij jr ) of Belgie ( boskamp ) en zelfs een topclub als Anderlecht hebt getraind je hier niet mag trainen hier want dat geld dat papier niet.

Terwijl we allemaal weten dat Stam de hoofdtrainer is natuurlijk.

18 februari 2015 om 10:44

Ik ben er niet van op de hoogte dat een assistent niet mag staan. Is dat in Nederland in het betaald voetbal zo? Nooit wat van gemerkt of gehoord eigenlijk. Volgens mij heb ik toch regelmatig wel assistenten langs de zijlijn zien staan coachen.

Het hoe bepalen wie de hoofdtrainer is lijkt me sowieso lastig. Het zal ook geen probleem zijn als de assistent ook zijn papieren heeft. In dit geval zal er sprake zijn van twijfel en heeft de assistent niet de vereiste papieren om leiding te geven aan zo'n groep. Wellicht zitten ze er dan ook direct wat korter op? Op het moment dat een CVB aan de bel trekt lijkt het me dat ze gerede twijfel hebben. Aan de andere kant zijn ze wellicht ook ietwat geïrriteerd over hoe de Knvb Stam in hun ogen voor aan het trekken is en zijn ze daarom overdreven kritisch.

De reden dat papieren uit het buitenland niet gelden is niet perse raar natuurlijk. Als bij het diploma uit Engeland bepaalde zaken in de cursus ontbreken die de Knvb als fundamenteel beschouwd dan is het logisch dat ze dat diploma niet volledig erkennen.

18 februari 2015 om 13:01

Ik wist het ook niet maar blijkbaar mag je ( zeker in amateur voetbal ) officieel niet staan.

Ik vind verder dat de vergelijking met andere beroepen niet opgaat.
Want er is niemand maar dan ook niemand die daar les geeft die Stam (1 van de beste Nederlandse verdedigers ooit) iets kan leren op het gebied van voetbal.
En dat is toch echt de hoofdtaak van een hoofdtrainer.

En ik vind het wel degelijk vreemd dat je dus bevoegd bent om de beste clubs ter wereld te trainen maar dan een Jupiler club (met alle respect) niet.
Ik bedoel een Guardiola of een Mourinho mogen hier dan dus niet trainen omdat de knvb ze dan niet capabel acht omdat ze ergens anders een traniers diploma hebben gehaald ?

18 februari 2015 om 14:38

Die vergelijking gaat toch wel op? Dat Stam een begenadigde verdediger was mag duidelijk zijn. In mijn ogen 1 van de beste van de wereld van zijn tijd. Dat wil niet zeggen dat hij alle facetten van het voetbal beheerst. Betekent het feit dat Stam een killer centrale verdediger was ook dat hij alles kan leren aan een spelverdeler, buitenspeler of spits?

Mourinho heeft als profvoetballer net even prof mogen zijn maar meer niet. In jouw vergelijking kan hij dus niets leren aan goede voetballers aangezien hij zelf nooit een goede voetballer is geweest. Het leiding geven aan een groep professionele voetballers is meer dan alleen goed tegen een bal hebben kunnen trappen. Er komt op zijn minst ook kennis van fysieke belasting, tactiek, technische training, leiding en les geven en meer bij kijken.

Je zegt dat Guardiolo of Mourinho hier niet mogen trainen maar dat is zeker niet per definitie waar. Het ligt er dus aan waar ze hun diploma hebben gehaald. Stam zou zijn diploma bijvoorbeeld ook in Schotland kunnen gaan halen. Daar is het diploma sneller en met minder klassikale bijeenkomsten te halen (bron Parool). Dat diploma is wel erkend door de Knvb en daarmee kan een trainer dus gewoon aan de slag hier.

Blijkbaar erkent de Knvb het diploma dat Kraaij en Boskamp behaald hebben niet. Dat kan zijn omdat ze de Engelse/belgische opleiding als onvoldoende beschouwen of bij Boskamp misschien omdat zijn opleiding verjaard is. Een Steve Mcclaren heeft wel gewoon in Nederland mogen trainen. Het kan niet anders dan dat hij er wel gewoon voor gezorgd heeft dat hij fatsoenlijke papieren behaald heeft.

18 februari 2015 om 21:51

Nee ik zeg dat niemand die daar les geeft stam iets kan leren.
Ik vind dat een club moet kunnen aanstellen wie ze willen en dat niet een opleider moet bepalen wat wel niet mag.
Straks gaat de OSB (ik heb een schoonmaakbedrijf) bepalen of iemand wel of niet een schoonmaakbedrijf mag beginnen ipv van de nederlandse staat of ik zelf.

Zoals jij dus zegt accepteert de knvb wel scotland maar geen engeland.
Dat is toch raar ? en waarom mocht Mcclaran hier wel trainen ?

De facetten die jij benoemd zijn specialisten voor.
Die omringen een hoofdtrainer, die de tactiek en spelwijze bepaald en zijn visie overbrengt (althans probeert).

18 februari 2015 om 22:55

Dan verschillen wij daarin van mening. Een goede voetballer maakt niet automatisch een goede trainer/manager. Marco van Basten heeft aangegeven heel veel geleerd te hebben bij zijn cursus. Toch een heel wat betere voetballer dan Jaap Stam. Daar gaat het uiteindelijk nog niet eens om.

Jij bent het overduidelijk niet eens met de vereisten van de Knvb. Ajax heeft zich echter aangesloten bij de Knvb en daarbij alle eisen geaccepteerd die gesteld worden voor het verkrijgen van de aan hun verstrekte licentie. Daar hoort het aanstellen van bevoegde trainers dus ook bij.

Zoals ik het uitleg is het zo dat de Knvb alleen de diploma's erkent van landen/bonden die in hun ogen kwalitatief goede en allesomvattende opleiding bieden. Ze zullen echt wel in contact staan met andere bonden en weet hebben van de vereisten bij die andere bonden.

De verschillen kan ik jou ook niet uitleggen, aangezien ik de vereisten van de Knvb en de andere bonden niet ken. We hebben te weinig informatie om goede conclusies te moeten trekken, maar met een beetje nadenken kom je zo aan enkele plausibele verklaringen. Zo heeft Boskamp mogelijk zijn papiertje dusdanig lang geleden gehaald dat het bijvoorbeeld niet meer als voldoende wordt geacht. Ik kan me herinneren eens gelezen te hebben dat men een x aantal punten moet verdienen om een Knvb licentie te behouden. Wellicht hebben ze het papiertje van Boskamp daarom als 'verlopen' beschouwd.

Kraaij heeft wellicht wel een papiertje in Engeland gehaald maar mogelijk bijvoorbeeld niet het hoogste niveau dat daar haalbaar is, terwijl Mcclaren dat wel heeft behaald. Zou een verklaring kunnen zijn waarom Mcclaren wel mag trainen en Kraaij niet. Er is echt wel een logische verklaring voor.

Er zijn zat andere vakgebieden waarin je met een diploma uit land A niet direct aan de slag kan in land B. Dat betekent dat, net als in deze gevallen, de gevolgde opleiding niet als voldoende wordt beschouwd. Daar waar het OSB totaal geen bevoegdheid heeft om te doen wat jij als voorbeeld aangeef, heeft de Knvb dit wel aangezien het hun eigen competities zijn waarvoor de clubs zichzelf aan hebben gemeld.

Waarom wordt er nu pas geklaagd, terwijl een FC Twente dat al meerdere seizoen deed?

18 februari 2015 om 11:21

Meerdere seizoenen? Geen geklaag? Wat verzin jij allemaal?

19 februari 2015 om 18:20

- 2 seizoenen lang was Schreuder de coach van FC Twente zonder de juiste papieren in zijn bezit te hebben. Dus wat is daaraan verzonnen?
- "maandag was al te zien dat de klacht van de CBV effect had gesorteerd." Dus ja, er is geklaagd.

Over welke onzin heb jij het dan?

Maar wil jij voor de volgende keer niet zo eng doen, want op bijna al mijn reacties ben jij meestal de eerste die reageert. Het gaat onderhand wel een beetje op stalken lijken.

Stam is nou niet een excellente speler die het allemaal ff voor kan doen. Daarbij zijn alle bijkomende facetten die op die cursus naar voren komen toch geen flauwekul.

Tja, een assistent is er toch ook om aanwijzingen te geven?
anders kunnen ze die net zo goed opdoeken. Zou het ook bij bijvoorbeeld Ajax 1 of bij Feyenoord, PSV of Twente willen zien dat iemand als Bergkamp, Van Gastel, Faber of Mulder eventjes opstaat om iets aan te geven. Die assistenten zitten er altijd maar bij, toch jammer.

Wat gaat Derksen wekelijks op TV roepen over deze zaak?

Waarom heb je een trainersdiploma nodig, noem eens de 5 beste Nederlandse voetbaltrainers op uit de historie?

Beenhakker, was dat niet die figuur die heel Nederland in de maling nam tijdens het WK 1990?
De man die daar nooit bondscoach had mogen zijn?
Ik zou maar zwijgen Leo, jouw tijd is geweest.

18 februari 2015 om 12:05

Ach Jaakke, doe eens normaal. Weer zo'n zielig figuur met een Ajax-logo die meteen iemand het zwijgen op wil leggen als er iets kritisch over Ajax wordt gezegd. Over voetbal hoeft niemand hier te zwijgen. En als je nog een functie uitoefend in je beroepsgroep al helemaal niet!

18 februari 2015 om 17:26

Wie is er nu zielig? Klaarblijkelijk heb je zoveel Ajax haat, of het IQ van een aardbei dat je er door verblind raakt en anderen direct als zielig kwalificeert.

Het gaat mij namelijk helemaal niet om Ajax.
Mijn post gaat alleen over Beenhakker zelf. Zijn huidige baantje is er een pro-forma, dus zijn tijd is echt geweest.
Het is bovendien de grootste demagoog en die er in de voetbalwereld heeft rondgelopen.
De man is altijd zo vol van zichzelf dat hij een plaat voor zijn hoofd heeft en dat heeft een van de beste Nederlands elftallen uit de geschiedenis een WK gekost. Dus ja, ik vind dat hij moet zwijgen.

19 februari 2015 om 08:54

Je kijkt waarschijnlijk teveel naar die zuurpruimen van VI. En voor de goede orde... geen Ajax-haat, het tegendeel zelfs.

Een cursus/opleiding is er om het trainersgilde op niveau te houden.

Sommige mensen kunnen heus wel auto rijden , maar daar heb je ook een rijbewijs voor nodig....geen uitzondering daargelaten.

Stam heeft volgens mij gewoon geen zin om klassikale lessen te volgen....helaas dan maar voor hem.

Toch heb ik twijfels bij de mentaliteit van Jaap Stam. Ja hij was een sterke verdediger van wereldklasse die tegen een stootje kon. Echter is het geen doorzetter als het hem niet aanstaat. Hij kan niet even door de zure appel heen bijten en het diploma halen me de wetenschap dat hij er dan vanaf is.
Het einde van Stams carriere was namelijk ook al signaal van de aparte mentaliteit die Stam heeft, hij tekende met volle verstand een contract bij Ajax maar kon het op het einde niet meer opbrengen..

Ik zou zeggen dat hij gewoon eens een beroep moest gaan uitoefenen waarbij hij merkt hoe zwaar het is om een euro te verdienen ipv met een paar uur voetbal per dag miljoenen binnen te halen.

Jongens, papiertje is wel belangrijk! Anders zit straks Abramovich op de bank bij Chelsea of Wang bij Ado. Dat willen we gewoon niet !

Beter blijf je in benen hakken, want door deze Stam, Jaap Stam kom je niet heen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren