Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Routine kopen is voor Ajax het moeilijkste wat er is'

Laatste update:

Tegen FC Twente leek het er weer een beetje op, maar in de eerste wedstrijden na de winterstop maakte Ajax een belabberde indruk. De ploeg van Frank de Boer haakte af in de strijd om het kampioenschap en de zogenaamde kenners zijn tot de conclusie gekomen dat Ajax ervaring mist. De Boer is het daarmee eens en wil in de zomer graag wat routine aan zijn groep toevoegen.

/

De coach was in januari ook al op zoek naar extra ervaring, maar de spelers die beschikbaar waren, waren in de ogen van De Boer niet goed genoeg. Johan Cruijff vraagt zich af of Ajax na dit seizoen meer succes zal hebben. "Door te beweren dat Ajax ervaring tekort komt, wordt eigenlijk gezegd dat de huidige routiniers te weinig brengen", doelt Cruijff op Niklas Moisander, Nicolai Boilesen, Niki Zimling, Kolbeinn Sigthórsson en Lasse Schöne. "Als dit zou kloppen, dan maakt dat voor de zoveelste keer duidelijk hoe moeilijk het is om ervaring te kopen."

Volgens Cruijff moet een routinier bij Ajax van veel markten thuis zijn, omdat de opleiding van een hoog niveau is. "Hij moet niet alleen een heel goede voetballer zijn, hij moet tegelijkertijd leiding kunnen geven in een systeem dat heel des Ajax is", stelt Cruijff in zijn column in De Telegraaf. "Dus zo maar kopen houdt grote risico’s in. Kijk maar naar alle transfers van de afgelopen tien jaar. Wie heeft er nu echt iets extra’s gebracht? Routine kopen is voor Ajax het moeilijkste wat er is."

Zie jij routiniers die haalbaar zijn voor Ajax en de ploeg ook echt sterker maken?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een speler zoals toen met Rijkaard laten terugkomen is het wensbeeld uiteraard. Maar ook dat pakt niet altijd briljant uit. Kijk toen met Davids.

16 februari 2015 om 08:16

Routine kopen hoeft niet gelijk te betekenen dat je iemand gaat halen die 30 is, Ajax kan ook met een goed scouting kijken naar spelers die 27/28 zijn die genoeg ervaring en nog redelijke potentie met zich mee brengen, ik vind altijd van die oud spelers terug laten komen maar niks behalve als ze nog echt kwaliteit kunnen leveren.

16 februari 2015 om 08:20

Een speler van 27 28 zit natuurlijk op zijn top! die wil cashen in het buitenland!
De 30 plussers komen terug, ofwel gezin ofwel begin vh trainersschap.

16 februari 2015 om 08:25

Onzin, er zijn genoeg spelers in latijns amerika van 27/28 te vinden die meer kwaliteit kunnen leveren dan een Zimling of Poulsen en ook nog eens fantastisch zouden vinden om in de eredivisie te voetballen.

16 februari 2015 om 08:37

Fout dus..poulsen samen met ooijer hebben echt wel wat toegevoegd. Het zijn spelers met gif. Het zijn leidertypes die hun beperkingen wisten.

16 februari 2015 om 08:45

@ Caribbean

Jij vergist je heel erg in de salarissen in Zuid Amerika. En je vergeet dat in Zuid Amerika het Bosman arrest niet geld waardoor je vrijwel altijd een heleboel geld betaald voor een speler daarvandaan. Tenslotte bestaat transfervrij niet in die landen.

Daarnaast heeft Ajax niets aan een 27/28 jarige braziliaan die alleen maar Portugees spreekt en geen ervaring op een hoger niveau heeft. Ajax heeft spelers nodig die bij Champions league clubs hebben gevoetbald. Dat is pas namelijk het niveau waar Ajax naar streeft.

Verder praat iedereen over Gudelj alsof dat de verlosser is. Gudelj heeft 10 wedstrijden meer gespeeld in de eredivisie dan Serero. Maar hij heeft nog nooit met de druk en het spel van Ajax moeten presteren. Serero speelt al jaren bij Ajax, is gewend ana de druk, speelstijl en heeft nodig CL achter zijn naam. Gudelj is totaal geen stap vooruit tov Serero.

16 februari 2015 om 09:57

Gudelj is echt wel een stap vooruit ten opzichte van serero vind ik. Wat betreft ervaring zijn ze misschien gelijkwaardig maar gudelj is veel meer een leidertype en die zelf vooraan meegaat in de strijd en niet onbelangrijk; Gudelj heeft gewoon meer voetbalkwaliteiten dan Serero.

Ik zeg niet dat Gudelj de verlosser moet zijn maar ik zou hem wel graag bij ajax zien omdat ik wel overtuigd ben dat hij wat toevoegt aan het huidige ajax.

16 februari 2015 om 10:09

@roedi, volgensmij kijk jij geen ajax want Serero id bijna altijd een van de betere van het veld. Balvast en behendig en fel i de duels.

16 februari 2015 om 10:28

Ik kijk zeker wel ajax maar ik zie in serero geen potentie die het voor de lange tijd moet oplossen.. Hij verzet absoluut veel werk maar je wilt toch niet zeggen dat dit het niveau is waar ajax naar zou moeten streven? Nogmaals Gudelj komt bij mij meer over als een echte leider en dat ontbreekt nog wel eens bij ajax. En ik zie gewoon als voetballiefhebber meer potentie in Gudelj dan in Serero..

16 februari 2015 om 10:59

de fout die hier men al maakt is dat men moet kijken naar wat voor een speler men wilt hebben die "routine" heeft bij Ajax.

zo heb je de ex-ajax rang spelers, de jongens die in het buitenland grote namen hebben gemaakt en nu 32 zijn waar men naar luisterd in het veld. Iemand die dus leiding geeft.
perssonlijk ben ik geen fan van deze optie aangezien het niet wilt zeggen dat deze speler ook gekomen is om Ajax beter te maken maar meer om een voorbeeld te zijn.

optie 2 is om een oudere speler te halen die geen band heeft met Ajax of de spelers en dus gewoon een grote bek kan hebben op het veld en de jongens scherp kan houden, een speler als Poulsen bijvoorbeeld.

het verschil tussen de opties is dat optie 1 goedkoper is omdat er een Ajax band bij zit, en optie 2 duurder. er moet immers betaald worden voor de killer kwaliteit. Aan de andere kant is optie 2 weer beter omdat deze speler geen band heeft en dus vrij kan spreken in een groep of club, juist omdat hij er geen vrienden hoeft te maken. Wat optie 1 wel heeft aangezien hij niet te onbeleefd wilt zijn naar zijn oude club.

16 februari 2015 om 11:04

Dit zou naar mijn mening de selectie moeten worden. Serero, Andersen en Bazoer zijn dan wissels. Maar je ziet dat je genoeg wedstrijden speelt en met blessures te maken krijgt waardoor die spelers ook hun kansen krijgen. Kan best zo zijn dat Sinkgraven of Gudelj een paar maanden geblesseerd wordt. Dan heb je iig een prima vervanger.

En de wisselspelers zouden niet moeten zeuren. Zo werkt het in het topvoetbal. Op deze manier breng je Ajax naar een hoger niveau.

Cillis/Onana
VanRhij/Tete
vd Hoorn/ ?
Veltm/Riedew
Vierg/Boiles
Klaass/Serer
Gudelj/Bazoe
Sink/Anders
El Ghazi/ ?
Milik/Zivko
Kishna/Fishe
16 februari 2015 om 11:10

@roedii

Snap sowieso niet waarom je het Serero van nu vergelijkt met Gudelj, Serero op CVM is van een klasse aparte, Gudelj is volgens mij geen echte Cvm.. vind Serero daarentegen veel dynamischer dan Gedulj, Gedulj heeft een goed schot en daarna houd het een beetje op.

Allemaal leuk en aardig dat ophypen van die Gudelj maar jullie vergeten ook dat Maher wekelijks uitblonk bij AZ destijds beter dan Gedulj zelf maar nu is Maher niks bij Psv.

@D-Bergkamp

Ik ben van mening dat je niet perse CL moet hebben gevoetbald om hoog niveau te halen, in zuid-amerika hebben ze ook hun eigen CL en tuurlijk is die van europa van hoger niveau maar ben van mening dat daar genoeg spelers met ervaring en kwaliteit rondlopen die Ajax naar een hoger niveau zouden kunnen tillen.

Met latijns Amerika bedoelde ik ook meer landen als Mexico, Argentinië, Colombia etc. hoeft niet gelijk een Braziliaan te zijn, persoonlijk heb ik zelf niet zoveel vertrouwen in een 28-jarige Braziliaan. dat je ook dingen opnoemt dat ze alleen Portugees spreken en je niks daaraan hebt slaat natuurlijk nergens op, Ajax haalt toch ook veel van die Denen die het taal nog niet beheersen. Inzake de prijs ben ik het wel eens dat zulk soort spelers wat duurder zullen zijn dan als je iemand uit Europa zelf haalt, maarja elke exponentiële speler van 27/28 die in Europa speelt en uitblinkt word gelijk opgemerkt door andere grotere clubs, vandaar dat je ergens moet gaan kijken waar minder kappers op de kust liggen.

Aangezien Ajax niet in staat is om een speler te halen die al weleens op CL niveau heeft gevoetbald moet je een andere en slimme plan trekken en niet spelers als Zimling en Poulsen halen want daar heb je niks aan hoewel het bij Poulsen wel mee viel.

16 februari 2015 om 11:24

Vorig jaar had Ajax moeten gaan voor:

Iraola van Bilbao
Buonanotte van destijds Malaga
Obi Mikel van Chelsea

Feit is wel dat ze dan uitzonderingen op hun salarisplafond moeten maken. Misschien is het daarom wel zo moeilijk voor Ajax om tot actie over te gaan. Hoe dan ook, als ze willen aanhaken bij de top dan moet er nu eenmaal meer salaris betaald worden. Er zou eens goed gekeken moeten worden naar de potentie van Ajax. Stel dat ze de Champions League winnen, zal er dan een enorme groei in aandacht komen én blijven? Of zal de Eredivisie simpelweg niet aantrekkelijk genoeg zijn om grote deals binnen te slepen?

Misschien is de enige hoop voor Ajax dat er een internationale competitie komt in plaats van een nationale. Schaf daarmee de Champions League maar af en verdeel de clubs over internationale divisies. Scheelt ook in zwaarte van het speelschema. Nadeel is dat er meer gereisd moet worden, niet bepaald milieuvriendelijk maar als het huidige Europese voetbal verdwijnt dan compenseert het.

16 februari 2015 om 11:27

Hij moet ook een leider zijn en de organisatie neer kunnen zetten. Spelers uit Latijns-Amerika hebben hier moeite mee door de taalbarriere. Ook Engels is lastig voor ze

16 februari 2015 om 11:27

@klaasd

16 februari 2015 om 11:28

Sorry, caribbean

16 februari 2015 om 11:43

@roedii, ik als voetballiefhebber zie liever Serero, omdat ie kortweg beter kan voetballen

16 februari 2015 om 12:08

Precies, en wat Klaassen op die positie mist, het durven opendraaien, dat beheerst Serero uitstekend, die draait zo gemakkelijk, een genot om te zien.

16 februari 2015 om 12:13

Ik vond Gabri destijds ook niet slecht, toen Ajax hem overnam van Barcelona

16 februari 2015 om 12:14

Ipv Gudelj zou ik middenvelders van de A1 volgend seizoen de kans geven, Vd Beek, Nouri en El Mahdioui. Op rechtsbuiten heb kan je Muric en Cerny de kans gaan geven.
Oftewel, een centrale verdediger moet gehaald worden, Veltman is de enige die het niveau heeft als basisspeler. Vd Hoorn en Riedewald zijn goede back-ups, Riedewald kan als back-up fungeren voor zowel cv, lv als cvm. En ook met Mirani heb je nog een stand-in, maar er moet dus een cv gekocht worden die een seizoen lang basis kan spelen, wie dat moet zijn, geen idee.

16 februari 2015 om 12:21

En wat doen we dan met Nick Viergever?

Ervaring betekend bij Ajax zo goed als dat de grilligheid eraf is. Jonge spelers kunnen vaak 3 wedstrijden geweldig spelen en vervolgens drie wedstrijden geen pepernoot raken. Als je er daarvan 3 in je elftal hebt win je in Nederland nog wel wat wedstrijden maar in Europa wordt het dan gewoon heel lastig. Ajax moet zoeken naar spelers in de leeftijd 25 die de grilligheid niet meer hebben en die constant een 7 of 8 behalen in plaats van drie wedstrijden een 9 en drie wedstrijden een 3. De selectie met de meest constante prestaties wint uiteindelijk het meest.

Laatst las ik hoeveel seizoenen/wedstrijden Wijnaldum al wel niet gespeeld had op het hoogste niveau. Is een 24 jarige dan een routinier? Ja want hij heeft ontzettend veel ervaring op het hoogste niveau en presteert constant. Een routinier vinden zit m niet in het zoeken naar leeftijden maar naar wedstrijden en prestaties op het hoogste niveau.

16 februari 2015 om 08:19

Was wel het beste seizoen van Sneijdertje ooit. Ruimde al zijn troep op.......

16 februari 2015 om 08:20

Edit, in Ajaxshirt dan....

16 februari 2015 om 08:22

Je vergeet dat Sneijder zijn beste seizoen bij Inter had.

16 februari 2015 om 10:18

Davids had je natuurlijk wel kunnen voorzien. Hij miste leiderschapskwaliteiten, is altijd een einzelganger geweest. Een Seedorf was veel beter geweest.

In dit opzicht denk ik ook dat binnen de huidige "oud" Ajax spelers er niet 1 echt boven uitsteekt. Dit heeft zowel met leiderschap te maken alswel het niveau dat ze nog hebben.

PSV met Cocu zag je op voorhand ook wel dat dat een geslaagde combinatie was.

16 februari 2015 om 10:36

Davids was juist erg belangrijk voor Ajax. Zo jammer dat je hem dan als voorbeeld gebruikt. Kijk jij uberhaupt wel voetbal?

16 februari 2015 om 11:40

Davids was wel belangrijk voor Ajax, maar je moet juist de ervaring halen die begeleid en zichzelf weg cijfert, dat is Davids geen type naar, wat Ajax nodig heeft. Je hebt iemand nodig die onopvallend opvallend aanwezig is. Die zich weg cijfert voor het team, Davids kwam liever meer zelf in beeld. Maar zoals hier onder geschreven, dat is zo lastig te vinden.

16 februari 2015 om 11:13

Toen met Davids? Waar heb je het over? Die was erg belangrijk tot zijn blessure,zeker tegen Psv toen.

16 februari 2015 om 11:36

Misschien wel de beste routine aankoop in mijn ogen de laatste 15 jaar is Thomas Galasek. Zo'n speler mis ik nu bij Ajax. Goeie voetballer, die goed inzicht had en goed in de groep lag. Ik denk dat dit met Davids al een stuk minder was. Galasek en daarvoor van Hals (mindere mate), spelers die zich weg cijferen in het belang van het team. Helaas mis je nu net dat soort spelers tegenwoordig op de Nederlandse velden. Toen had je er wel wat. Van Wonderen bij Feyenoord, van Bommel bij Psv 1e periode, van Galen bij AZ. Helaas zijn ze Schaars aan het worden en een van der Vaart, is daarin echt niet de juiste persoon. Poulsen is helaas vertrokken, die had het van mij nog 2 jaar kunnen doen. Een Moissander komt in mijn ogen een beetje als een mietje over (in die rol dan). Zo lastig net die speler te halen, die de kar trekt en goed is met jeugd en bescheiden in het veld is kwa opvallendheid.

16 februari 2015 om 12:16

Veel fans van Ajax lijken Gabri vergeten te zijn. Ik vond dat altijd wel een leuke speler voor ajax. Ik denk ook dat oud spelers van Arsenal en Barcelona prima kunnen voldoen aan de profielschets van Cruyff. Aankomende zomer komt Rosicky bijvoorbeeld vrij, het zal lastig worden maar met hem erbij zit het wel voed

16 februari 2015 om 12:32

Klopt, was ik niet vergeten, maar die vond ik net minder dan Galasek. Niks mis met Gabri, maar Galasek sprak Nederlands, was international. Was bij Willem2 uitgegroeid tot de beste speler (in mijn ogen dan).

Moeilijk ja, maar daar betalen ze de scouting toch miljoenen per jaar voor? Als wij als supporters al enkele namen kunnen noemen en PSV en Feyenoord ze wel kunnen halen moet dat toch mogelijk zijn.

16 februari 2015 om 08:18

Ook Psv en Feyenoord hebben de afgelopen jaren aardig wat miskopen gemaakt qua routiniers.
Het is niet zo vanzelfsprekend.

16 februari 2015 om 08:47

@ Ajaxwastop

Afgelopen jaren is het toch elk jaar gelukt om ervaring aan te trekken? Dat je er een jaar naast zit gebeur taltijd. Je kan niet elke keer slagen om ervaring in the kopen. Dat is simpelweg onmogelijk. Afgelopen jaren hebben we spelers als Babel, Poulsen, Ooijer etc gehad. Allemaal werden ze verguisd toen ze aangetrokken werden. En nu word er juist om zulk soort spelers geschreeuwd.

16 februari 2015 om 10:04

Volgens mij kan je etcetera wel weg halen. Buiten deze jongens is er volgens mij niemand aangetrokken geweest die in staat was het elftal bij de hand te nemen.

PSV en Feyenoord hebben daar overigens net zo goed moeite mee. Guardado is een schot in de roos gebleken bij Psv. Echter hebben ze 6/7 jaar lang ook de portemonnee getrokken en bleken die aankopen ook veel minder effectief. Voor Feyenoord geldt hetzelfde. El Ahmadi is nu een echte toevoeging. Maar als je kijkt wat daar de afgelopen 10 jaar aan geld verslonden is aan ervaren krachten springen je ook de tranen in de ogen. Zoals Cruijff al zegt is het gewoon verschrikkelijk lastig om ervaren spelers te vinden die echt wat toevoegen. Dat hebben Ajax, Feyenoord en PSV de afgelopen jaren allemaal wel bewezen.

16 februari 2015 om 12:03

@D-Bergkamp. Ik ga er ook niet van uit dat ze het niet zal gaan lukken. Wel ga ik ervan uit dat ze niet voor het 2e jaar achtereen met een "zimmling" komen want dat is verschrikkelijk. Ik heb dus wel degelijk vertrouwen totdat het tegendeel bewezen wordt.

16 februari 2015 om 10:02

Ajaxwastop: hier worden namen geroepen...maar als die meerwaarde hebben en haalbaar zijn..... Leuk om te denken dat wij het allemaal wel beter weten. Vraag is alleen of dat allemaal klopt.

Ik ga er iig van uit dat er geen koekenbakkers zitten bij Ajax. Die hebben meer ervaring, kennis en besteden er meer tijd aan dan de mensen die hier maar wat roepen!!!

16 februari 2015 om 12:06

@tipptopp; Namen roepen is inderdaad makkelijk. Maar een Sinkgraven zag iedereen ook net zoals Huntelaar en Suarez. Kunst van scouting is iemand te halen met ervaring en klasse die aan het eind van z'n contract zit, niet wil verlengen of die op de bank zit waardoor je die speler kan huren met evt. optie tot koop. Als er, naar jouw woorden, geen koekenbakkers bij Ajax zitten, ga ik ervan uit dat ze komend seizoen wel capabele spelers met ervaring en klasse halen

17 februari 2015 om 07:40

nu draai je het Om. Jij roept "als Wij ze als supporters Al enkele namen kunnen noemen en PSV en Feyenoord ze wel kunnen halen" met alle respect Maar Boula heeft Feyenoord niet zo veel gebracht. Daarnaast hebben alle clubs een andere filosofie. Altans misschien minder op papiertje maar meer in de praktijk. Kijk eens hoeveel spelers er bij PSV van buiten worden aangetrokken die direct voor het eerste gehaald worden. (dit is niet bedoeld als commentaar. IK heb daar nl Geen moeite mee)

Het verleden heeft wel aangetoond dat het niet erg makkelijk is om een speler te halen die gelijk in het team van Ajax past. En dat is niet iets van de laatste jaren.

16 februari 2015 om 11:54

Blijkbaar is het niet zo makkelijk. Ik vind dat Cruijff hier weer gelijk heeft en dat het inkopen van ervaring gewoon zeer moeilijk is. Er komt ook een beetje geluk bij kijken, maar de meeste aankopen die clubs doen mislukken gewoon. Een goede scouting/aankoopbeleid levert gewoon goud op voor een club. Als ik Cruijff hoor over het inpassen van het Ajax systeem, de Boer over zijn versterkingen op het middenveld/aanval en de keuzes die dan overblijven dan denk ik dat een vd Vaart de speler is die Ajax zoekt. Alsnog blijft dat een gokje gezien zijn fysieke gesteldheid, maar hij past theoretisch het meeste in het plaatje.

Een speler toen als Rojkaard was al "de kers op de taart".. Dat was de druppel. Ook zonder Rijkaard hadden ze een glansrijke periode gehad en Rijkaard deed het zeker doen gebeuren. Is heel wat anders dan de generatie waar Davids mee eerst opgezadeld.

Dit elftal is zo zwak dat het niet heel moeilijk kan zijn om een routinier te halen die het sterker maakt...

16 februari 2015 om 08:50

Overdrijven is ook een vak. Ajax is met deze ploeg niet in staat om een gehele wedstrijd goed te spelen momenteel. Toch had AZ een scheidsrechterlijke dwaling nodig en had Vitesse een handsbal nodig om te scoren. Het loopt momenteel misschien niet gesmeerd maar zo dramatisch als jij wil doem voorkomen is het natuurlijk niet. Met twee goede routiniers die Schone en Moisander kunnen vervangen doe je volgend jaar gewoon weer mee om de titel. En als Ajax zo zwak is, moet de rest nog veel zwakker zijn (psv uitgezonderd). Het verschil tussen PSV en Ajax is bijna net zo groot als tussen Ajax en Feyenoord, AZ en Pec

16 februari 2015 om 09:43

Dat is ook zo, de rest is ook zoveel zwakker behalve PSV. Dat is de Eredivisie . Volgend jaar zal Ajax de groepsfase hoogstwaarschijnlijk niet halen en alle goede spelers van PSV gaan naar het buitenland en dan begint het circus weer opnieuw

16 februari 2015 om 12:40

In neem aan dat je een sarcastisch grapje maakt wat betreft het niveau van Psv, Ajax, Feyenoord, Pec en AZ? Enkel PSV is dit seizoen constant genoeg om zichzelf hierboven te verheffen en de rest is bijna gelijk aan elkaar. Dat zie je aan het veldspel en ook aan de uitslagen onderling tegen elkaar. Dat jou visie je ingeeft dat Feyenoord en Ajax enorm van elkaar verschillen geeft aan dat je de onderlinge wedstrijden niet hebt bekeken of gewoonweg niets van het spelletje snapt. Ook werd Ajax overlopen door Vitesse, AZ en was PEC in fases gedurende de wedstrijd veelal beter. Ik zeg dit als een objectieve Ajax fan die hoopt dat het veldspel volgend jaar beter wordt.

16 februari 2015 om 13:06

Dat het veldspel een paar weken niet loopt wil niet zeggen dat we hetzelfde niveau hebben als Feyenoord. 8 punten verschil zijn geen toeval. Ajax werd niet overlopen tegen AZ, pas na de rode kaart kreeg AZ kansen. Ik snap dat je gefrustreerd bent omdat het niet loopt zoals het zal moeten maar het is absolute onzin om te stellen dat Ajax van hetzelfde niveau is als de ploegen die 8(!) punten onder Ajax staan.

16 februari 2015 om 17:56

Het is absolute onzin als je twee keer door Feyenoord wordt weggespeeld in een seizoen? En ook absolute onzin als je in een maand tijd twee keer van de mat wordt getikt door Vitesse? Je verliest van Pec in de Bekerfinale, vervolgens de Johan Cruijffschaal en mag van geluk spreken in het begin van het seizoen dat je 0-0 speelt. Ik heb het over de onderlinge wedstrijden en niet over de punten op de ranglijst. Je stelt dat het niveau een enorm verschil is maar als je terug gaat kijken zie je dat absoluut niet terug in de wedstrijden die onderling gespeeld zijn. Dat verschil op de ranglijst komt omdat Ajax een bredere selectie heeft dan AZ omdat het simpelweg meer geld te besteden heeft. Maar er spelen bij AZ of Vitesse zo 5 spelers die ik bij Ajax graag in de basis zou willen zien. Ajax-Feyenoord en Feyenoord-Ajax speelde Feyenoord Ajax gewoon twee keer weg. Niet meer en niet minder. Tegen Vitesse ben je in korte tijd twee keer van de mat gespeeld en ook AZ was gewoonweg beter dan Ajax. Jij beschouwd Ajax als een veel beter team maar het dit jaar zo pover. Dit seizoen is het vaker gelijk aan de tegenstander en veelal minder dan.

Je was minder tegen Feyenoord,
Je was minder tegen Pec,
Je was minder tegen Vitesse
Je was minder tegen Az

Je werd zoek gespeeld door Psv

Je was gelijk aan Heerenveen,
Je was gelijk aan Groningen

Ajax heeft individueel betere voetballers dan de andere ploegen maar die jongens schuwen dan weer de duels waardoor dat voetbal dus gecompenseerd wordt met passie van de tegenstander. En er is geen ploeg ter wereld die kampioen wordt met enkel fluwelen voetballers noch werkers. Mentaliteit (en dus strijd) is ook een onderdeel van voetbal. Daar ontbreekt het veelal aan. De wil kunnen opbrengen om over lijken te gaan.

Je kunt dan ook moeilijk stellen dat het niveau van Ajax zo veel hoger is dan dat van de andere clubs. Dat Ajax een bredere selectie heeft met meer voetballers die gaten op kunnen vangen bij schorsingen en blessures hebben ze. Maar de basiself van Ajax is qua niveau echt niet zoveel beter dan de spelers van Vitesse, Pec, Feyenoord of AZ. Zoiets heeft niets met frustraties te maken (ik ben zelfs blij dat Ajax dit seizoen geen kampioen wordt als hierdoor de gebreken duidelijk worden en er wordt geïnvesteerd en voortborduurt op de nu al ingeslagen weg) maar gewoon met een reeele blik en goed opletten tijdens de wedstrijden.

16 februari 2015 om 11:56

Het is sowieso moeilijk, maar een goeie aanvoerder en goeie cv doet al wonderen.

Als ze dezelfde scout op pad sturen die Zimling heeft gehaald wordt het idd. moeilijk.

Als je in 10 jaar tijd als grote club Ajax dus niet in staat bent om routine aankopen te doen die meerwaarde hebben ligt dat aan je scouting. Dus indirect geeft Cruijff hier aan dat deze niet goed functioneert.

16 februari 2015 om 08:44

helemaal mee eens. Daarnaast vind ik de uitspraak: " hij moet tegelijkertijd leiding kunnen geven in een systeem dat heel des Ajax is" zwaar overdreven. Ajax haalt talenten als Zivkovic zodat ze kunnen wennen aan de ' Ajax-stijl' .... alsof het hogere wiskunde is wat ze laten zien. Ajax onderscheidt zich qua voetbal nauwelijks van andere clubs (psv daargelaten). Dat ze het doorgaans beter uitvoeren zie ik zelf ook wel, maar ' bijzonder' is het niet

16 februari 2015 om 08:45

Scouting qua talent is prima. Maar zoals je nu bij PSV moet er een goede mix zijn van talenten en ervaren spelers. Ik vind Sightorsson en Boilesen slechte voorbeelden, als ik aan ervaren denk denk ik aan een speler tussen de 28 en 34, en zo'n speler heeft Ajax juist nodig. Vond Poulsen, Ooijer, Davids bijvoorbeeld wel goede "aankopen". En Zimling is gewoon echt belachelijk. Als Ajax wilt overwinteren in Europa red je het niet met zulke spelers.

Guardado halen zou ik mooi vinden, evenals Maxwell. Die twee zouden dit Ajax ervaring en kracht kunnen geven. Bovendien moeten we eigenlijk nog een LCV halen. Zou alleen niet weten wie. Agger dan toch maar proberen?

16 februari 2015 om 08:22

Ja en PSV blijft slapen zeker? Guardado effe voorgesteld aan Nederland zodat Ajax er volgend seizoen een goeie aan heeft? Ps. Guardado gaat zoiezo voor C.L neem ik aan

16 februari 2015 om 08:24

Goedemorgen! Een beetje te veel gedronken??? Als er een club in de eredivisie is die Guardado haalt, is het PSV wel. Maxwell zal nooit psg inwisselen voor een "klein" clubje als Ajax. Overigens passen Maxwell en Agger niet in het salarishuis. Daardoor willen alle andere spelers ook meer salaris. Dan heb je 3 aankopen waar je 3 jaar plezier van hebt, en dan waarschijnlijk versleten zijn.

16 februari 2015 om 08:31

Maxwell aflopend contract. Agger speelt bij Brondy en verdient daar minder dan bij Ajax mogelijk is. En ten slotte Guardado, waarom zou die niet naar Ajax komen? Als Ajax 8-9 miljoen biedt accepteert Valencia dat wel, en doe niet alsof Guardado opeens clubliefde heeft voor Psv, als de perspectieven elders beter zijn zie je hem niet terug in Eindhoven.

16 februari 2015 om 08:40

Jawel hoor zijn hart heeft PSV al verovert! Is gelukkig in zijn woonplaats nu en werkt met zijn idool Cocu! Ajax maakt dus geen schijn van kans

16 februari 2015 om 08:50

@ Voetbalicoon

En als Ajax 3 miljoen meer bied aan Valencia dan PSV doet dan heeft Guardado geen keus maar zal Valencia hem nooit naar PSV laten gaan. Tenslotte heb je ook nog met een club te maken die genoeg kan en wil bieden. Ook speelt hij met zijn idool Cocu. BIj Ajax lopen Boer, Stam, Bergkamp, Jonk rond die ook allemaal wel vrij veel gepresteerd hebben internationaal.

Desondanks zal Ajax niet voor Guardado gaan neem ik aan.

16 februari 2015 om 09:02

Tuurlijk...
Geloof me, als een Engelse club komt zal die niet naar PSV vertrekken. Hoe leuk die praatjes van hem ook zijn.

16 februari 2015 om 12:15

Hahahaha clubliefde. Volgens mij heeft die dat wel vaker gezegd. En ja als wereldburger kan ik het ook wel overal naar mijn zin maken. Hij is blij dat die speelt, maar geloof mij, van clubliefde is echt geen sprake. Als je na N'kufo kijkt Sander Boschker Sjaak Zwart, gebroeders van der Kerkhof, dan praat je over clubliefde, de rest zijn allemaal passanten.

Even over N'kufo, die had voordat die na Twente ging ook een slijtage aan clubs, dacht ook altijd weg te gaan. Latere leeftijd heeft die zich voor eeuwig verbonden met Twente, was die eerder weg gegaan, 2007 (4 jaar Twente) dan had die gezegd, Twente was mijn reddingsboei en blijf ze altijd volgen, nu zegt die dat Twente zijn club is. Na 20 wedstrijden spreken over club liefde hahahahhahaa

ik hoor overal dat ze met vd vaart bezig zijn, is ook maar weer afwachten natuurlijk

16 februari 2015 om 10:02

Is ook maar de vraag of we dat moeten willen. Voetbaltechnisch is die heel goed maar zelfs bij het huidige HSV wat vrij weinig voorstelt is hij niet helemaal onomstreden.

16 februari 2015 om 10:09

Ik zie van der Vaart in het huidige systeem niet direct als middenvelder gehaald worden. Als echte 10 zou hij direct de beste van het elftal zijn. Als lopende middenvelder niet meer. Aangezien Ajax niet speelt met een 10 zou ik dan ook de voorkeur geven aan Klaassen, Sinkgraven, Andersen en Bazoer. Als de Boer vaker wil spelen zoals de afgelopen 2 wedstrijden, met een hangende spits ipv een diepe spits, dan zou van der Vaart tov Schöne wel een gigantische verbetering zijn.

16 februari 2015 om 10:19

Ja in de eredivisie zou het misschien nog kunnen als spits zijnde maar in europa (tegen echte verdedigers) gaat van der vaart je ook niet verder helpen als spits zijnde.

Bovendien zou ik het erg zonde vinden om dan een milik en zivkovic op de bank te laten wegkwijnen terwijl ajax eindelijk weer eens 2 spitsen met heel veel potentie heeft.

16 februari 2015 om 11:56

@polop,

Ik mag toch van harte hopen dat Frank ook inziet dat Schone in de "spits" niet werkt. Met alle respect voor Schone, maar met Lasse in de spits spelen we gewoon met 10 man. Ik snap ook wel dat we Schone niet moeten zien als de vervanger van Milik of Sigi in de spits, maar Schone komt wat dat betreft gewoon snelheid te kort, en hij kan de bal ook niet vasthouden in de spits.

Milik deed het geweldig toen die eindelijk z'n kans kreeg, en is toen een tijdje weggevallen, maar je kon tegen Twente wel zien dat Milik gewoon meer brengt dan Schone in de spits.

Het is ook super moeilijk, alle topclubs proberen routine terug te halen waarvan er enkele maar slagen.
Rijkaard, Cocu, Poulsen schieten me zo te binnen.

Feyenoord had een goed jaar in de Uefa cup toen.

Het rijtje mislukten... zimling,makaay,matthijssen boularouz v bommel stam davids.is toch iets je langer

16 februari 2015 om 09:24

Waren Davids en Stam echt mislukt? Ik was zelf een jaar of 11 toen zij er speelde dus ik heb het waarschijnlijk anders ervaren. Spelers die ik wel redelijk geslaagd vond zijn Pantelic, Gabri, Rommedahl en Ooijer. Maar ook een heleboel miskopen zoals Urzaiz, Luque, Tainio, Atouba, Oleguer, Wielaert en waarschijnlijk nog veel meer waar ik nu niet op kom.

Ik denk dat een speler als de Zeeuw, Maduro of vd Vaart al een hele verbetering was geweest.

16 februari 2015 om 08:53

@ Peskens-PSV

En ik denk dat je daar de mist in gaat. Iedereen roept nu over Zimling dat ze het op voorhand al wisten dat het een prutser zou zijn en dat hij dat dan ook bewijst. Demy de Zeeuw heeft respectievelijk net zo weinig gepresteerd en had bijna een jaar niet gevoetbald. Maduro heeft bij zowel Valencia, Sevilla als Paok voornamelijk de bank warm gehouden. En dat moet de verlosser zijn?

VD Vaart is iemand die wel ervaring brengt. Maar niet het leidersfiguur dat de selectie nodig heeft. Niet iemand die een schop geeft als het nodig is. Niet iemand die een stapje extra zet als het nodig is. Niet iemand die Sinkgraven een uitbrander geeft als het nodig is.

Het is ongelofelijk moeilijk om de juiste speler te vinden. Om even in toeval te spreken. Guardado was eigenlijk optie nummer 2.. Defour stond op plek 1. Dus om de weigering van Defour is Guardado gekomen. Dat zegt al genoeg over hoe moeilijk het is en hoeveel geluk je moet hebben bij zulke aankopen.

16 februari 2015 om 09:49

Ik denk dat raffie dat wel doet is een leider niet voor niet aanvoerder bij ajax en hsv geweest..

16 februari 2015 om 10:28

Maduro heeft heel veel pech gehad met blessures, ik denk dat hij toch een echte versterking zou zijn. Vd Vaart zou op 10 moeten spelen. Niet als degene die er inkleunt, daar moe Ajax naast Serrero nog iemand anders voor halen, maar als degene die weer enig vernuft in de ajax-aanvallen gaat brengen. Als ajax deze selectie houdt, met Maduro, vd Vaart en dan nog 1 middenvelder (weet zo gauw ook eerlijk gezegd niet wie...nigel de Jong zou natuurlijk prachtig zijn, maar denk niet dat die haalbaar is), dan zie ik het volgend jaar wel zitten

Ik denk sowieso dat de Nederlandse topclubs zich moeten gaan richten op samenwerkingen met buitenlandse topclubs. Gericht om spelers die het bij deze clubs net niet redden naar Nederland te halen. Hier kunnen deze spelers zich dan weer in de kijker spelen, zodat ze daarna duurder verkocht kunnen worden (duurder dan dat ze het hele jaar op de bank zitten, en daarnaast bespaart de topclub zich zo salariskosten). Zo creeer je een win-win situatie.

16 februari 2015 om 08:54

die eerste nog het meest. Die andere twee zijn te langzaam. Het moet ervaring zijn die ook nog eens het middenveld kan belopen. Daar gaat het namelijk ook vaak fout. Bommel, Davids en Poulsen konden het namelijk niet meer belopen.

Misschien wilt Kuyt wel naar Ajax als ze hem genoeg tekengeld bieden.

16 februari 2015 om 08:22

Ja, 50 miljoen of zo.

Gabri, Davids, Stam en in mindere mate Kenneth Perez voegde wel wat toe destijds als ervaren krachten het leverde helaas toen net geen landstitel(negatief doelsaldo tov Psv) op.
De focus nu ligt op het halen van vooral jonge talentvolle beloftes en niet op ervaren persoonlijkheden,daar kan de Boer niet mee overweg, iemand die tegen de trainer in durft te gaan en die jonge talenten stuurt in de wedstrijd en trainingen.

Een Van der Vaart of Maduro gaat dit Ajax niet verder helpen. Dan kun je beter doorgaan met het talentvolle materiaal wat je hebt. Geef de talenten vertrouwen en speeltijd, dat betaalt zich altijd terug.

Aan uitgerangeerde spelers met een hoog verwachtingspatroon heb je niets !

16 februari 2015 om 10:03

Ja en na 3 jaar dat je dan kan oogsten gaan de spelers weg en kan je als club weer opnieuw beginnen met het proces. Je hebt gewoon iemand nodig die wel de talenten nu in het veld kan vertellen wat er moet gebeuren. Een schone is zo'n type niet en Moisander ook niet. Een Boilesen vindt ik geen ervaring meebrengen maar vindt ik nog een talent die teveel geblesseerd is en dus lijkt me een van der Vaart juist wel een goede toevoeging. Hij is wel iemand die de jeugd kan zeggen wat ze moeten doen en hij zal ook respect hebben van de jeugd. Alleen zou hij willen komen? Daarnaast denk ik dat Ajax of Anita of de Jong moet polsen voor een terugkeer. Als je die als verdedigende middenvelder hebt kan je wel die stap omhoog maken.

Ervaring erbij of niet, lopen gewoon spelers in 1e selectie die te matig zijn om hoog niveau te halen

Vind dit een beetje vaagjes. Ik bedoel die spelers die hij opnoemt hebben niet de kwaliteiten om andere spelers beter te maken en te leiden. Zij hebben dit nooit gehad, dus hoe verwacht je van hen om dit te veranderen? Wil je een leider moet je dit kopen. En niet hopen dat wanneer een speler ouder wordt dat hij vanzelf die kwaliteiten gaat ontwikkelen. Kortom deze spelers zijn het niet en waren het nooit geweest. Ook vind ik dat het elftal gewoon niet goed genoeg is. Ik denk dat dat eerder een punt is waar naar gekeken moet worden.
 

Ze hoeven niet per se spelers met heel veel routine te kopen, maar spelers met een flink aantal wedstrijden op eredivisieniveau, die nog haalbaar zijn. Dat zijn dus de besten van H'veen, Groningen, Az, en misschien ook nu wel Twente en Vitesse. Lees dus een Chery, Vejinovic, Gudelj, miscshien volgend jaar een Sam Larsson of Ziyech.

16 februari 2015 om 08:58

@ Christianvieri

Chery heeft 131 wedstrijden eredivisie
Gudelje heeft 163 wedstrijden eredivisie
Vejinovic heeft 178 wedstrijden eredivisie

In principe leuke cijfers. Alleen bij Vejinovic zijn de helft van de wedstrijden gespeeld bij Heracles. Haalden we daar niet ene Duarte vandaan die door iedereen afgeschreven word? Gudelj speelde er 90 bij Nac. En Chery voornamleijk bij Ado Den Haag.

Zijn dat de vervangers voor Serero (151) en Klaassen (80) die dat aantal wedstrijden allemaal op eredivisie top niveau hebben gespeeld en in CL matches hebben gespeeld? DIe gewend zijn aan de druk, speelstijl, trainers, club, staf etc. Alsjeblieft. Iedereen die roept om Gudelj moet eens serieus na gaan denken.

16 februari 2015 om 09:19

Als je Gudelj haalt, zal hij willen spelen, maar dat kan niet door Klaassen en Serero. Dan wilt ie weg en de onrust is gecreëerd. Terwijl je 6 mil betaald hebt.

16 februari 2015 om 09:52

Het klopt wat je zegt: dat ze eerst gepresteerd hebben bij ploegen die voor de onderste plaatsen spelen. Ze hebben zich vervolgens wel bewezen bij de subtop.
Ik betwijfel echter ook of dit spelers zijn die Ajax echt beter maken. Als Ajax de selectie een aantal jaar bij elkaar kan houden denk ik dat ze zelfs europees weer wat kunnen laten zien. Maar dat bij elkaar houden is de grootste uitdaging.

16 februari 2015 om 10:05

@ Markerazzi

Bewezen bij een subtop verteld helemaal niets voor de kans van slagen bij Ajax. Dat is juist hetgeen waar iedereen zich in verslikt en waar Cruijf ongelofelijk gelijk in heeft gekregen en nog steeds krijgt. Zomaar een rijtje van spelers die geslaagd waren bij andere clubs en bij Ajax niets presteerden.

- Duarte (uitblinkern bij Heracles)
- Bojan (100 wedstrijden in Barcelona 1)
- Boerrigter (uitblinker bij Rkc)
- Sulejmani (uitblinker bij heereveen)
- Cuenca (30 wedstrijden barcelona 1)
- Janssen (uitblinkern van FC Twente)
En zo kan ik nog wel even door gaan.

16 februari 2015 om 10:15

Jij bent van mening dat als je gudelj haalt en je moet kiezen tussen hem en serero dat de Boer dan voor Serero kiest? Gudelj vind ik echt 2 klasses beter.

16 februari 2015 om 10:31

Dat soort spelers voegen juist niet zo veel toe. Een Gudelj wellicht wel, maar spelers als Duarte, Viergever, Zimmling moeten ze juist niet kopen. Met het geld wat je daarmee uitspaart kunnen ze juist beter 1 internationale topper kopen/huren.

Tsja wat is routine ? Gisteren waren Moisander en Schone de zwaksten. .. Ajax moet op zoek naar een goede linksback en een alrounder halen. Misschien is Defour een optie na alle commotie met Standard Luik. Verder lekker weer met een echte spits gaan spelen en aanvallen maar !

Investeer dan in een ervaren spelen! Al die overbodige miljoenen van Sinkgraven mochten van mij ook in een ervaren speler die weliswaar minder restwaarde heeft, maar als hij er voor zorgt dat andere jongere spelers beter gaan spelen haalt hij het er dik uit!

16 februari 2015 om 08:47

Ik ben toch wel blij met Sinkgraven hoor, je ziet door hem echt het spel versnellen en dat is iets wat we heel hard nodig hadden.

16 februari 2015 om 08:58

En toch is die zeven miljoen enorm veel ervoor! Had toch een wat ervaren kracht voor gehaald, denk dat Ajax dat velen malen harder nodig heeft!

16 februari 2015 om 11:19

Maar die was dus blijkbaar niet te vinden. Anders had Ajax dat heus wel gedaan. Alleen nu was er gewoon een versterking nodig en daarom werd Sinkgraven nu al maar gehaald. En ondanks dat hij nog veel slordige ballen geeft, kun je duidelijk zien dat die jongen de potentie heeft om volgend jaar al een van de besten van Ajax te worden. Dus dan vind ik dat een prima investering. Aan het eind van het seizoen heb je een veel grotere kans om een ervaren speler te vinden omdat veel contracten van oude jongens aflopen. Hopelijk is Maxwell te polsen. Dan heb je gelijk een geweldige linksback, of je zou hem zelfs op het middenveld kunnen zetten. En anders wellicht Anita, N de Jong of KJH proberen, al lijkt me de kans dat die komen niet groot. Vd Vaart is wel welkom alleen zal hij dan niet veel spelen en dan heb ik liever een type Poulsen die ook echt een leider is buiten het veld.

De laatste jaren is alleen Cristian Poulsen gekomen met goeie ervaring en leiderschap die missen ze echt dit jaar

16 februari 2015 om 09:20

Babel ook wel.

Ben ik de enige die Cruijff bijzonder irritant begint te vinden? Ik ben 20 jaar en heb Cruijff nooit zien spelen, dus in die zin heb ik niet de 'last' dat hij in mijn ogen een of andere god is. Ik weet wat hij betekent heeft voor zowel Ajax als voor het Nederlandse voetbal, maar de afgelopen jaren begin ik toch steeds meer het gevoel te krijgen dat Cruijff tegen elke progressie in het voetbal is. Meneer Cruijff lijkt maar niet te kunnen accepteren dat het Nederlandse voetbal niet op kan boksen tegen het grote geld in Engeland, Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk, Rusland en zelfs sommige Portugese clubs. Die droom van de gehele club Ajax om ooit weer eens de Champions League te winnen is toch totaal belachelijk?? Mocht het ooit zover komen, dan zal echt élke andere club uit de bovengenoemde landen het af moeten laten weten.. Bovendien vind ik Cruijff iemand die vooral veel praat maar weinig doet! Hij heeft nu zijn zin bij Ajax, die fluwelen revolutie van hem is geslaagd. Waarom gaat hij dan niet gewoon weer aan de slag bij de jeugdopleiding of in dat 'technische hart' in plaats van elke maandag morgen in het Ajax-dagblad(Telegraaf) commentaar geven op van alles en nog wat?? Als ik Ajax-supporter zou zijn zou ik trouwens helemaal gestoord worden van het feit dat ze meer dan 100 miljoen euro op de bank hebben staan, maar daar niks mee doen! Neem weer eens een risico man! Want waar ze nu (nauwelijks) geld aan uitgeven is pure middelmaat..

16 februari 2015 om 08:51

1. Cruijff heeft nooit gezegd dat Ajax de CL moet winnen.
2. Hij is daar te oud voor en wil het aan een jongere generaties overlaten, die hij wel steunt in raad en daad.
3. Risico is jarenlang genomem, heeft 0 prijzen opgeleverd, Ajax moet uit een ander vaatje tappen want financieel kunnen wij met een begriting van rond de 60 miljoen niet zoveel risico nemen. Dat vaatje is opleiden en daar zijn wij erg goed in. We hebben meer aan het behoud van spelers en het halen van internationale toppers, daarvoor moeten de salarissen omhoog en moet je structureel meer verdienen.

16 februari 2015 om 09:01

Cruijff heeft dat wel degelijk gezegd. Een van de pijlers van die hele revolutie was dat Ajax weer structureel voor Europese prijzen moest gaan spelen. Met dat risico bedoel je de jaren van Ten Cate en Jol zeker? Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ja het heeft 0 prijzen opgeleverd maar kijk ook even waarom.
2006-07: Ajax wordt geen kampioen omdat ze een of twee doelpunten te kort komen, maar ze winnen wel de beker!
2007-08: Ajax wordt geen kampioen omdat PSV over het hele seizoen gewoon net sterker blijkt.
2008-09: AZ wordt kampioen omdat Van Gaal het onderste uit de kan haalt bij AZ en Ajax een beginnend trainer heeft aangesteld(van Basten zei zelf niet klaar te zijn voor deze baan, maar dat was achteraf)
2009-10: Twente wordt kampioen, maar Ajax wordt wel met een record aantal punten tweede! Bovendien is dat Twente het leukste en beste Eredivisie elftal wat ik ooit heb gezien!

Ajax wordt daarna wel kampioen maar dat heeft in mijn ogen meer te maken met een basis die gelegd is door Jol plus het feit dat met name PSV het vier jaar lang gewoon af liet weten! Elk jaar zeiden de 'kenners' dat PSV kampioen zou worden omdat hun selectie gewoon vele malen beter was. Maar dat kwam maar niet uit, Ajax is in mijn ogen(vooral qua spel) geen meter opgeschoten sinds Martin Jol, dat ze vier keer kampioen zijn geworden ligt meer aan de concurrentie dan aan Ajax imo

16 februari 2015 om 09:12

@ Youricfc

2006/2007, ze werden geen kampioen ondanks financieel wanbeleid.
2007/2008, wat is het verschil met het huidige seizoen? Ajax presteert gewoon hetzelfde als vorig jaar alleen is PSV gewoon beter.
2008/2009, AZ word kampioen, ondanks dat van Basten miljoenenbedragen mocht investeren in de selectie.

Wat wil je precies zeggen? Dat Ajax toen geen kampioen werd omdat van Gaal een goede trainer was, omdat PSV zo goed was en omdat Ajax zelf niet goed genoeg was? Dat is namelijk feitelijk wat je zegt, en we weten beiden dat het allemaal flutargumenten zijn.

Toendertijd werd Ajax geen kampioen ondanks dat er simpelweg wanbeleid werd gepleegd. Het eigen vermogen daalde in 5 jaar tijd van 90 miljoen naar slechts 20 miljoen. Er is 70 miljoen verdampt in die periode en Ajax stond aan de rand van de afgrond.

Sterker nog, die periode werden we geen kampioen ondanks jaarlijkse uitgaves van 10-20 miljoen aan spelers. De afgelopen 4 jaar spenderen we minder dan 10 miljoen en worden we kampioen. Weet niet wat jij prefereert. Maar ik het laatste.

16 februari 2015 om 09:43

@ D-Bergkamp

Het essentiële verschil is toen kwaliteit nog de doorslag gaf. Nu, is het vooral tactisch. Het hele Nederlandse voetbal is gewoon enorm omlaag gegleden. Toen moest je wel meer uitgeven om de beste te zijn, nu volstaat het om een B-garnituur speler uit je jeugdopleiding te plukken (ebecillio, Ozbilliz, Andersen, Boilesen, Kishna, Veltman, Denswil) of voor een prikkie bij een andere club weg te halen (viergever, Zimling, Sigthorsson, Serrero).. Het hele klimaat van het voetbal is verandert. In 2007 en 2008 had Ajax gewoon kampioen kunnen worden, maar is dat door omstandigheden niet gelukt, dat heeft verder weinig met het financiele beleid te maken. Dat ze jaren geen CL gespeeld hebben speelde natuurlijk ook mee he?! Vergeet dat niet, keer op keer uitgeschakeld worden in de voorrondes of die zelfs helemaal niet halen!

16 februari 2015 om 10:01

@ Youricfc

Toendertijd kwam het nog door kwaliteit dat de doorslag gaf. Even de selectie van 2008/2009 om gewoon een random selectie te pakken. Dan zul je zien dat je reinste onzin praat. De gemiddelde opstelling van 2008/2009 is als volgt:

Een gemiddelde opstelling
Vermeer
VD Wiel - Oleguer - Wielaert - Vermaelen
Anita - Aissatti - Enoh
Sulejmani - Suarez - Emanuelson

Selectie van 2008/2009
Keepers: Vemeer, Stekelenburg
Verdediging: VD Wiel, Vermaelen, Vertonghen, Alderweireld, Oleguer, Emanuelson, Silva, Schilder, Wielaert
Middenveld: Vd Heijden, De Jong, Gabri, Donald, Sarpong, Anita, Lindgren, Aissatti, Sno, Enoh, Blind
Aanval: Bakircoglu, Sulejmani, Suarez, Cvitanich Leonardo

Vind jijd e basisopstelling van toen en de gehele selectie kwalitatief klasses beter dan de huidige selectie. Mag ike ven lachen aub? Zeker als je de selectie van toen bekijkt zie je juist dat het de jeugdspelers zijn van Ajax die grote transfers hebben gemaakt.

Oftewel, Ajax doet precies waar het goed in is. Eigen jeugd spelers opstellen.

16 februari 2015 om 10:29

Tuurlijk is die opstelling vele malen beter...

Vermeer/stekelenburg vind ik beide betere keepers dan Cillessen.. Vooral Stekelenburg, maar die werd halverwege het seizoen toen gewisseld inderdaad.
Die verdediging is toch 10x beter dan wat er nu voor puppies lopen?? Van der Wiel is vele malen beter dan van Rhijn. Vermaelen, Verthongen, Emanuelson, waren ook al vele malen beter. Overigens was dit seizoen volgens mij Vermaelen centraal en Emanuelson LB want op basis van dit seizoen is hij naar Arsenal vertrokken. Anita, Gabri en de Aissati van toen waren totaal niet minder dan wat er nu rond loopt! Alleen Davy Klaassen zou mee doen in dat middenveld. De aanval met Suarez, kom op zeg. Die waren toch ook gewoon superieur aan die rare arrogante kotertjes die er nu lopen?? Zelfs Sulejmani zou nu niet misstaan in Ajax..
Natuurlijk waren het de Ajax spelers die de grote transfers maakte want die waren jong en hadden potentie, maar kijk ook voor de grap eens waar die jeugd mee werd aangevuld:
- Gabri, ex-Barcelona en een enorm goede speler, die Ajax enkele jaren gewoon gedragen heeft..
- Wielaert, het lijkt niet veel maar de opluchting onder de Ajax-fans was groot dat ze die man hebben opgehaald van Twente...
- Lindgren, bij Groningen gewoon een zeer goede speler die zeker in het begin van zijn periode bij Ajax het team bij de hand heeft genomen.
- Suarez, hoef je eigenlijk niets over te zeggen.
- Vergeet niet dat Huntelaar in de winter pas is weg gekocht door Real..
- Sno, een van de grote talenten bij Celtic. Bij Celtic liepen ze weg met hem..

Dit zijn allemaal zeer nuttige aankopen geweest, maar door onder andere mismanagement van Van Basten is het misgelopen..

16 februari 2015 om 11:23

Yourcfc

Je vergeet alleen even te kijken hoe ver die jongens toendertijd in hun ontwikkeling waren.
- Vd Wiel, dit was pas zijn eerste basis seizoen
- Vermaelen, speelde als linksback en is eigen jeugd speler
- Vertonghen, pas zijn 2e seizoen bij Ajax

Van Rhijn heeft dubbel zoveel ervaring nu als van Rhijn toen. Vermaelen werd linksback gezet omdat Wielaert in het centrum moest spelen. En Vertonghen kon Wielaert ook niet uit de basis spelen. En Rob Wielaerts was absoluut geen grote speler. Toen deze spelers vertrokken waren ze goed. Maar in die periode waren het gewoon spelers zoals er nu ook lopen. Jeugd spelers.

Je herinnert je de namen omdat ze grote transfers hebben gemaakt. Maar zeker op dat moment waren het geen geweldenaren. Gewoon talenten die kansen kregen en zich daardoor konden ontwikkelen. Oftewel precies hetzelfde dat er nu gebeurt.

16 februari 2015 om 11:23

Jol de basis gelegd? Lachwekkend ik hoop dat je een grapje maakt.

Helemaal mee eens! Noem maar eens een paar spelers die EN kwalitatief goed zijn EN tegen een minder salaris willen spelen EN fit zijn EN in het ajax systeem passen EN in NL willen spelen. Spelers als Maxwell, Ibra, Sneijder, Huntelaar en N.de Jong kun je proberen maar is gewoon niet realistisch.

Dus iedereen die Ja stemt, kom maar op met namen.

Boilesen routine? Misschien als hij als fysio gaat werken in een revalidatiekliniek... Daar heeft hij de meeste tijd doorgebracht.

Wat een gezwets Cruijff denkt het zeker allemaal te weten, vind het nogal wat ten opzichte van De Boer. Hij is 4x kampioen geworden, dit jaar dreigt het mis te gaan en ineens klopt er nog maar weinig van volgens Cruijff.

Maar dit geeft wel aan dat Ajax gewoon faalt in het aankoopbeleid. PSV slaagt er namelijk wel in om in de laatste 10 jaar ervaring te halen: Cocu, Bouma, Van Bommel, Guardado, Luuk de Jong, Ooijer en Timmy Simons. Als het goed is is Ajax ook in staat om dit soort spelers te kopen. En ja, ze zijn dan niet meer op hun topniveau, maar dat kan ook niet, als het om een speler van 32 gaat.

16 februari 2015 om 11:50

En wat heeft al deze ervaring PSV gebracht? Vrijwel niets. Ook PSV heeft jarenlang ervaring aangetrokken en trok even zo veel jaren aan het kortste eind. PSV pist al 7 jaar naast het potje, dus die waren blijkbaar ook niet in staat om en ervaring en kwaliteit te kopen.

Cruijff heeft hierin gewoon volkomen gelijk. Dat laten de aankopen door de toppers van het afgelopen decennia wel zien. Het is meer uitzondering dan regel dat er ervaren spelers ook daadwerkelijk toegevoegde waardes zijn en voor prijzen zorgen. Ervaring+kwaliteit(!) is zeer belangrijk, echter blijkt het in de praktijk ook het moeilijkste om aan te trekken.

16 februari 2015 om 17:40

Ik kan je vertellen dat er van dit rijtje 2, en na dit seizoen 4 spelers zijn die na hun komst naar PSV kampioen zijn geworden.
Dat zijn er meer dan het rijtje Stam, Davids, Luque, Cvitanich en Charisteas.

16 februari 2015 om 21:51

Goed zo Pietertje.

Verkeerde mensen die het technisch voor het zeggen hebben.
Scouting van een bedenkelijk niveau.
Ja en dan die Cruijff misschien wel de best speler van de wereld, maar neemt nooit verantwoording.
De roeptoeter is hem niet vreemd. Beetje dementerend staat te ver af van de realiteit!!!

gaat inderdaad niet goed met ajax, al jarenlang geen progressie, en dat betaalt zich uit in een hoogst haalbare 2e plaats.ik denk dat het schip gaat zinken en ajax zware tijden tegemoet gaat, routine kopen betekent niet dat je de club naar de top brengt.het is heel simpel, je moet gewoon een team van harde werkers hebben ipv arrogantie.

Waarschijnlijk verwacht Ajax gewoon teveel van een routinier die voor een grijpstuiver gehaald wordt. Als ze heel realistisch zijn dan was Poulsen, ondanks zijn matige voetbalkwaliteiten, een schot in de roos. Die bracht simpelweg meer dan ze ooit verwacht hadden. Dat is daarna niet meer gelukt en dan is het ook direct helemaal niks.

Ajax moet vooral zoeken naar een ervaren speler die de ploeg beter maakt. Het hoeft niet eens een fantastische voetballer te zijn, maar puur iemand die echt een toegevoegde waarde heeft qua - over mijn lijk- mentaliteit.

De meest ideale spelers voor Ajax zouden Clasie en Guardado zijn, maar die zijn in mijn ogen niet haalbaar. Echter is dat wel de kwaliteit waar ze naar moeten streven. Doen ze dat niet, dan kunnen ze net zo goed op de eigen jeugd blijven gokken.

Als realistische opties voor Ajax zou ik kijken naar:
Verdedigers: Andrea Costa (parma), Andrew Considine (aberdeen) Benjamin Kessel (braunschweig) of een beest als Daniel Gordon (karlsruhe)
Middenvelders: Fabian Frei (basel), Stefan Schwab (rapid Wien), Zeca (panathinaikos) of de beste optie volgens mij Jeremy Toulalan (monaco)

Wel zitten er weer een aantal risico's bij, maar allemaal spelers met een mentaliteit en gif dat mist bij Ajax en spelen allemaal als dragende spelers bij hun clubs. Probleem is wel dat de meeste van deze spelers ook in de belangstelling staan van middenmoters in de Bundesliga en Serie A, wat het wellicht lastig maakt om ze te halen.

Is Agger niet iets voor Ajax als opvolger van Moisander?

16 februari 2015 om 09:36

Agger heeft aangegeven nooit meer voor een andere club te willen spelen. Wat mij betreft ook dé speler die Ajax mist in de verdediging maar lijkt dus onmogelijk.

Ik vind dat ze alles op alles moeten zetten voor Nigel de Jong, een constructie die ze ook voor Eto'o in gedachten hadden oid. Hij is immers na dit seizoen transfervrij.

Geen spelers die Ajax zien als afbouwen. Belanden voor een hoog salaris op de bank.
De TD entraineer zullen zeggen hij is ook goed in de kleedkamer.
Dus niet doen, maar goed spelers scouts.

Routine is belangrijk, is voor Ajax (en elke Nederlandse club) moeilijk te vinden, maar ik ben van mening dat er nog iets gaande is. Cruijff praat niet over het feit dat de laatste jaren Ajax kampioen is geworden omdat per seizoen zo een twee spelers ineens grote stappen naar voren maakten. Een Vertonghen, een Vurnon Anita, een Daley Blind en zelfs een Siem de Jong. Wat is nou het verschil tussen PSV en Ajax? Niet alleen de routine van Guardado, maar de groei die Depay en Wijnaldum dit seizoen doormaken. Beide kwamen met veel vertrouwen terug uit Brazilië en zijn nu de beste Nederlanders. Wie is dat bij Ajax? Welke jonge speler is nu echt beter dan vorig jaar? Misschien een beetje Klaassen, maar verder?

In mijn mening zal PSV een gigantische stap kunnen maken als ze Depay weten te overtuigen om in Eindhoven te blijven. Ajax liet de laatste jaren voor een appel en een ei hun beste talenten gaan. Spelers die Ajax nog beter konden maken. Dit is ook een punt waar Cruijff maar eens over moet denken. Het gaat dus zeker over routine, maar net zo veel over de jonge spelers die stappen weten te maken. En helaas spelen die spelers nu in Eindhoven...

16 februari 2015 om 10:06

Ik vind Klaassen helemaal niet zo geweldig. Nu kijk ik niet alles 90 minuten, daar ben ik eerlijk in, maar zoals Depay en Wijnaldum zich profileren zie je inderdaad niet.

16 februari 2015 om 10:35

Vind hem juist de beste man van ajax

16 februari 2015 om 11:28

Misschien verwacht ik dan teveel van hem, hij is tenslotte ook zo opgehemeld als de nieuwe Bergkamp etc.

Wat dacht je van Deschaecht of Milojevic van Anderlecht? CL ervaring dragende spelers en Anderlecht is niet gewend aan hoge transferbedrag en (zoals Heerenveen) bij 5 miljoen staat het al in top10 hoogste uitgaande transfers

Nou met een v.d. Vaart is Ajx al geholpen!

Je moet hem dan een beetje in laten zakken ten opzichte van wat jaren terug, maar met hem, Klaassen en Sinkgraven staat er wel een lekker middenveld hoor! Schone erbij als hij bijtekent, dan heb je de optie om met v.d. Vaart als valse spits te spelen met Schone op 6 en Klaassen met Sinkgraven achter hem.

Voorin moet men geen geroutineerde spits halen, maar gewoon Zivkovic en Milik het uit laten vechten. En zoals eerder aangegeven, je kan soms terugvallen op de optie v.d. Vaart! Kishna en el Ghazi een heel seizoen laten staan met jongens als Becker daarachter.

Achterin zou ik Emanuelson, als hij daar wil spelen, ophalen in Italië. Viergever met Veltman in het centrum en ook Heitinga ophalen, maar niet voor de basis!

Rechts heb je v. Rhijn, dan zou "mijn" Ajax, als Feyenoorder, er zo uit zien, zie opstelling.

Cillissen
v. Rhijn
Veltman
Viergever
Emanuelson
Klaassen
v.d. Vaart
Sinkgraven
el Ghazi
Zivkovic
Kishna
16 februari 2015 om 10:41

Klopt een v.d. Vaart zou al heel veel toevoegen.
Hier in Nederland beginnen we al veel te snel spelers af te schrijven van een bepaalde leeftijd. Maar een v.d. Vaart, Heitinga, Emanuelson(kan ook op het middenveld als stofzuiger) zijn allemaal spelers met een ajax opleiding die de jonge spelers nog heel veel kunnen leren. Ze hoeven zelfs niet elke week te spelen. En met een beetje geluk krijg je ze transfervrij.

Daarnaast investeer niet grote transfers, maar gebruik het geld om het salarisplafond iets hoger te krijgen zodat spelers nog net 1-2 seizoenen langer bij ajax willen blijven. We zien nu bij PSV hoe mooi het uitpakt omdat wijnaldum en depay nog net dat ene jaar langer door gaan.

VD Vaart wil niet heeft hij duidelijk aangegeven. Maar Ajax heeft geld zat dus ze kunnen ervaring kopen.

Ik zou Rafael van der Vaart en Vurnon Anita terughalen, met deze jongens erbij is het allemaal net wat stabieler en ervarender, bovendien hoeven deze jongens zich niet of nauwelijks aan te passen omdat ze de cultuur van de club kennen. Mocht Van der Vaart niet willen zou ik proberen Steven Pienaar terug te halen, zelfde verhaal.

16 februari 2015 om 12:29

2 middenvelders nog wel? En waar laat je Klaassen, Sinkgraven, Bazoer, Serero, etc dan? Laten we aub niet doorslaan. Ervaring (met kwaliteit!) zou zeker welkom zijn om de jonge gasten bij de hand te nemen. Maar wel in die mate dat het ook nog ruimte laat voor de talenten.
Ajax heeft een zeer talentvol team staan. Met één echte versterking op het middenveld ben je al een heel eind.

Feyenoord en PSV lukte het ook, dus Ajax moet het dan helemaal lukken. Geven nog de hoogste salarissen denk ik?

16 februari 2015 om 14:57

Feyenoord lukte het ook? Van de huidige selectie zijn Mathijsen, Boulahrouz, Wilkshire onder meer voor hun ervaring aangetrokken. Presteren alle 3 niet voldoende en/of brengen zeker niks extra's. Of neem de waslijst aan ervaren toppers die jaren terug binnen gehaald zijn en Feyenoord bijna naar de afgrond brachten. Feyenoord heeft juist aangetoond dat het verschrikkelijk lastig is ervaring aan te trekken die kwalitatief ook nog voldoende brengt.

16 februari 2015 om 20:14

Bedoelde El Ahmadi, mathijsen en boula zijn niet eens voor de basis. Wilkshire doet het gewoon goed.

16 februari 2015 om 21:49

Haha. Nee, ze staan niet in de basis. Omdat ze niet voldoende brengen en de konkies beter zijn!

Huidige routiniers, Boilesen???

Wat is dan het "ajax systeem"? Met een nummer 10 en echte vleugelspelers? De nummer 10 is verdwenen en de buitenspelers treden pas sinds een paar week weer op. Oeverloos breed en achteruit spelen is ook niet des Ajax om nog maar niet te spreken over het vertragen van het spel door Cillessen.
Ajax systeem, laat me niet lachen.

Als het te moeilijk is om routiniers te halen, haal dan spelers met veel eredivisie ervaring. Spelers zoals botteghin, vejinovic, propper of gudelj, enz. Ze zijn haalbaar met de portemonnee van ajax. Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan? Dat is toch logisch?

Routiene spelers aankopen heeft weinig zin.
Als een oudere speler met ervaring ineens op de manier van Frank moet spelen dan is hij ineens een schim van zich zelf geworden.
V/d vaart kent wel het ajax spelletje maar hij heeft te weinig energie, is geen toegevoegde waarde.
Sterker nog...het niveau gaat naar beneden met hem.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren