Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Astronomisch bedrag voor rechten Premier League

Laatste update:

De Premier League heeft de televisierechten voor de seizoenen van 2016/17 tot en met 2018/19 verkocht aan Sky Sports en BT Sport. Die partijen zijn momenteel ook al de zendgemachtigden in Engeland voor wedstrijden in de Premier League. De verkoop van de televisierechten heeft een ongelooflijk recordbedrag opgebracht: bijna zeven miljard euro.

/

Via de officiële kanalen maakt de Premier League bekend dat de wedstrijden voor omgerekend 6,9 miljard euro verkocht zijn. Dat is een stijging van zeventig procent ten opzichte van de vorige deal. Een seizoen in de Premier League bestaat uit 380 wedstrijden. Sky Sports brengt 126 wedstrijden in de huiskamers, BT Sport toont 42 livewedstrijden. De andere wedstrijden worden, om het stadionbezoek te bevorderen, niet live op televisie vertoond. Het uitzenden van één wedstrijd kost zowel Sky als BT circa veertien miljoen euro.

Het gaat alleen om de rechten in Engeland; de buitenlandse rechten zijn nog niet verkocht. Door de astronomische deal kunnen de financiële afdelingen van clubs in de Premier League alvast hun zegeningen tellen. Een club die in 2017 landskampioen wordt krijgt 210 miljoen euro prijzengeld, de ploeg die als laatste eindigt krijgt nog altijd 133 miljoen euro.

Is de Premier League ooit nog in te halen door andere competities?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Betekent dit dat clubs als Tottenham en Everton dusdanig veel inkomsten krijgen dat ze op reguliere basis spelers van 20 miljoen pond kunnen kopen? Het zou de Engelse competitie nog spannender maken!

10 februari 2015 om 19:13

Nee hoor. De nog grotere teams gooien er gewoon nog meer geld tegenaan, zodat de verhoudingen hetzelfde blijven. Alleen zal de Premier League zo een nog groter effect hebben op de voetbalwereld, en het zo nog verder verpesten.

10 februari 2015 om 19:21

Ik zie het al voor me over 20 jaar kosten de beste spelers van de wereld een half miljard.. Waar gaat het heen in vredesnaam.

10 februari 2015 om 19:37

Da's best normaal, kijk anders gemakshalve eens hoeveel Cruijff kostte. Dat was toen een absoluut record waar niemand iets van begreep. Althans, ik zeg niemand, maar dan heb ik het natuurlijk over mensen die niet doorhebben dat getallen steeds hoger worden, maar de prijs niet gigantisch veel verandert.

10 februari 2015 om 19:48

Clubs krijgen gewoon steeds meer geld en kunnen dat simplistisch gezien maar in twee dingen stoppen en dat zijn de transferpot en het salarishuis. Ja dan stijgen bedragen de pan uit ja. Maar zoals jij zegt, relatief blijven de prijzen eigenlijk hetzelfde.

10 februari 2015 om 20:12

Het blijft relatief helemaal niet hetzelfde omdat de mensen die dit moeten betalen juist minder gaan verdienen en voor tickets en tv abonnementen meer moeten gaan betalen ik sluit niet uit dat de premier league ontploft. Ik bedoel wat maakt het uit of je een speler voor 1 of 10 miljoen koopt. Als de prijzen 10x zo laag worden kunnen tickets ook 10x zo laag..

10 februari 2015 om 21:52

Salarissen zijn gemiddeld zo'n 50-60 van de totale omzet. Een club die laatste wordt in de PL gaat dus zo'n 150 miljoen euro omzetten in 2017 (133m merchandise/stadion inkomsten). In totaal mogen de 23 selectiespelers dus ongeveer 75 miljoen opstrijken, wat neerkomt op /- 3.25 miljoen salaris per jaar!

Allejezus zeg. Als je dan FC Dordrecht even als voorbeeld neemt, die totale begroting is ongeveer 4 miljoen. De gemiddelde speler van de degradant van de PL gaat in 2017 dus evenveel verdienen als de hele club FC Dordrecht.

Ik had stiekem gehoopt dat Nederland vroeg of laat per ongeluk nog wel eens mee kon doen, zoals ook op de afgelopen 2 Wk's. Echter mijn droom spat hier toch wel even uiteen als ik deze cijfers zo lees. De beste voetballers uit de opleidingslanden zullen nu nog eerder naar Engeland vertrekken lijkt me.

12 februari 2015 om 12:09

@ --Feyenoord--

Precies, deze financiële wapenwedloop is ook een grote zeepbel die vroeger of later zal barsten. Hoe vaak we ook dergelijke bubbels zien en de grote schade die zij veroorzaakt hebben, willen de meeste mensen toch die oh zo verrotte marktwerking die zo hard behoefte heeft om te evalueren in stand te houden.

10 februari 2015 om 19:16

Als het goed is wordt er in Engeland de televisie geld enigszins eerlijk verdeeld als je het vergelijkt met Spanje.

10 februari 2015 om 19:25

Dat wel, maar de bedragen zijn echter wel buiten proporties. Niet normaal dat een club die laatste wordt even 130 miljoen euro kan bijschrijven

10 februari 2015 om 19:48

Klopt maar ik vind het wel goed
Dat ze ondanks dat ze er uit gaan nog zn som geld mee krijgen.
Zo maak je makkelijker de stap om weer terug te komen hier in nederland val je in zn groot gat dat het veel moeite kost om de club levend te houden

10 februari 2015 om 21:30

Een verschil van 100 miljoen is inderdaad beter als 7 miljoen.

10 februari 2015 om 19:28

Spelers van 20 miljoen zullen tegen die tijd 40 miljoen waard zijn.

10 februari 2015 om 19:38

Dat zorgt alleen maar dat veel clubs nog vaker veel te veel betalen voor zeer middelmatige (Enflgelse) spelers.

10 februari 2015 om 19:52

Ik moet zeggen dat de Engelse competitie de laatste jaren steeds minder aantrekkelijk is geworden om naar te kijken. Het lukt me zelden om een wedstrijd van 90 minuten uit te kijken. Het zijn steeds vaker schaakwedstrijden waar een goed genomen vrije trap of corner de beslissing brengt

Deze gekte houden ze ook niet lang vol, want waar wil Sky/bt in drie jaar winst op maken. Nog duurdere abonnementen?

Het zal me niets verbazen als het Engelse voetbal vanaf 2020 met gigantische financiële problemen te maken krijgt. Want hoe stel je je begroting op als er volgende keer niet zo veel geboden wordt..?

10 februari 2015 om 20:03

Alleen zal er in 2020 nog meer geld bijkomen. Voetbal begint gigantisch op te komen in Azië en daar groeit de economie en daarmee ook de middenstand die voetbal kan betalen. Zelfde geldt voor Zuid-Amerika. Ook is voetbal in de VS een snelgroeiende sport. Ga er maar vanuit dat de bedragen nog harder gaan groeien.

10 februari 2015 om 20:25

Ik ben het zo ontzettend eens met je eerste alinea. Zelden is er een wedstrijd waarbij je op het puntje van je stoel zit.

10 februari 2015 om 20:27

In 4 jaar zo'n economische groei? Terwijl we nog steeds in een crisis zitten, of minimaal in de naweeën daarvan. Dromen mag altijd, maar iets van realisme kan ook geen kwaad.

10 februari 2015 om 20:38

Ja en de rest van Europa nog verzwakken. Want elke speler die de kans krijgt naar Engeland te gaan zal vertrekken en dan verliezen zowel de Belgische als de Nederlandse competitie, eigenlijk alle competities nog meer kwaliteit.

Dit is toch niet normaal meer die bedragen van de premier league voor uitzendrechten, al helemaal als je het met andere competities vergelijkt.

10 februari 2015 om 19:22

Ze hebben het er voor over, dus ze zullen het vast een zeker terugverdienen.

10 februari 2015 om 19:23

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe ze dit in hemelsnaam terug verdienen.
Want dit geld moeten ze puur in Engeland terug verdienen.

10 februari 2015 om 19:29

deadsr
Ik vraag het mij ook inderdaad af. Het lijkt mij gewoon echt onmogelijk om dit in die drie jaar terug te verdienen door de zendgemachtigden. Het begint, in mijn ogen, steeds meer te lijken op een bubbel..
Maar misschien dat VZ hier eens een goed artikel aan kan besteden: hoe verdienen deze zendgemachtigden dit geld terug (en nog meer, want ze moeten winst maken lijkt me)?

10 februari 2015 om 19:30

Aangezien de prijzen van de seizoenskaarten daar ook 3 tot 5 keer zo hoog liggen, zal dat met de televisie abonnementen (betaalde voetbalzender) wellicht ook zijn. Stel dat er 5 miljoen mensen abonnee zijn, tegen een tarief van 30 euro per maand. Dit zou al 1.8 miljard per jaar in het laatje brengen (dus in 3 jaar tijd 5,4 miljard waarmee het al bijna terugverdiend is). Daarbij wordt er op sportzenders erg veel reclame gemaakt, die ook zeker niet goedkoop is, vooral in een land als Engeland met grote wedstrijden en vele kijkers.

10 februari 2015 om 19:33

Als ze de rechten voor zo veel verkopen betekent het dat ze het zeer zeker terug verdienen en ook makkelijk. Ze zijn heus niet achterlijk.

10 februari 2015 om 19:43

Nope, Sky verkoopt deel van die rechten weer aan andere zenders wereldwijd.

10 februari 2015 om 19:54

Zoals Fox?

10 februari 2015 om 19:57

@deadsr

Precies zoals stravven het zegt; Een deel wordt weer doorverkocht.

Het hele principe hierachter is dat je iets huurt/koopt en het totaal weer opbreekt in kleinere stukken en deels weer doorverhuurt/doorverkoopt.

De kleinere stukken waar ik dan over spreek zijn relatief goedkoop, maar alle kleine stukken tezamen is dan wel weer duurder dan het totaal waar bijvoorbeeld Sky voor heeft betaald.

Dat het in waarde stijgt is omdat 'een kleinere stuk' in grootte het maximale is wat aangeboden wordt op de markt. Dat wordt dan in de markt weer beschouwd als het 'totaal'.

Zo laat Sky het eigen aandeel, wat ze dus behouden en niet verkopen, ook in waarde stijgen juist omdat het totaal wordt opgedeeld.

De prijs van zo'n 'kleinere stuk' is dan goedkoop en betaalbaar voor elke afnemer in de markt.

Het resulteert dan in een win-win-situatie: Sky en BET maken dikke winst en de 'kleinere stukken' zijn wereldwijd betaalbaar.

Dit maakt ook onze abonnementen op dit soort kanalen goedkoper. Anders betaalden wij geen 15 euro per maand maar misschien wel 30-40.

Het is een vrij simpel business model dat overal wordt gebruikt met de essentie dat je van jezelf een monopolist/sterkhouder maakt in je eigen industrie.

Een goed voorbeeld is dat wanneer je een groot huis zou huren voor 700 euro dat 6 kamers kent en vervolgens de kamers zou gaan verhuren voor 200 euro per kamer.

Op deze manier maak je een woning zoeken voor iemand zeer aannemelijk tegen een goede prijs en tegelijkertijd draai je dikke winst.

10 februari 2015 om 20:13

Sport is een van de weinige dingen die mensen nog live blijven kijken, dus daar vloeit ook al het advertentiegeld naar toe. Vaste programmering wordt steeds minder interessant door services als Netflix, Hulu, etc.

10 februari 2015 om 20:22

Ja en de reclames, hoeveel minuten aan reclames is dat aam 3 jaar? En dan bedenken wat een gemiddelde minuut reclame kost. cashen dit voor die zenders.

10 februari 2015 om 20:55

Het gaat hier niet om de buitenlandse rechten.

10 februari 2015 om 21:12

@deadsr met reclame inkomsten... Ik vraag me juist af hoe die andere 212 wedstrijden de woonkamers bereiken als ze nog niet eens de helft uitzenden....bedoel er zijn mensen die hun hele leven niet naar het stadion gaan, die zien toch gewoon elke week hun club op tv...live.

10 februari 2015 om 21:48

Er staat dat ze niet live uitgezonden worden, het zal me dus niets verbazen als ze bijvoorbeeld later op de avond of de volgende dag on-demand beschikbaar zijn.

Het gaat ook nergens meer over!
Ook wat die Richard Scudamore zei "'burnley (zeventiende in Premier League, red.) is economisch groter dan Ajax." Dan begin je toch de moed op te geven om er nog iets van te maken in onze competitie

10 februari 2015 om 19:16

En alsnog wint Ajax makkelijk van Burnley. Geld maakt spelers niet beter. De beste spelers spelen ook niet voor geld. Dat geld komt vanzelf als je bij de beste hoort. De jongens die wel voor geld spelen, win je niks mee. Zie de Turkse competitie als voorbeeld.

10 februari 2015 om 19:21

toch is het galatasaray als een paar gelukt om door te bekeren in de Champions league. Nou ik zie geen enkele Nederlandse club dat de komende 5 jaar doen. Ook al heb je een mindere loting zoals Ajax had met 1 keer Milan in verval en nog zon onbekend club en 1 keer Lyon in verval en schulden en Dinamo Zagreb.

10 februari 2015 om 19:24

Uhm de beste spelers spelen weldegelijk voor geld. Wat verdient messi wel niet op een jaar of ronaldo. Een stom argument dus.

10 februari 2015 om 19:30

Wat Wijnaldum10 bedoelt denk ik is dat Gala veel meer geld te besteden heeft dan Ajax maar dat ze dit geld grotendeels besteden aan oude spelers die al ver over hun top heen zijn. En dat als ze hun geld slimmer zouden besteden ze er veel meer uit zouden kunnen halen.

Een Burnley bv heeft ook meer geld te besteden dan een Ajax maar geeft hun geld minder goed uit dan Ajax. De gemiddelde Burnley speler vangt meer geld dan de gemiddelde Ajax speler maar toch is Ajax sterker dan Burnley. Ook betaald Burnley vrij veel voor vrij matige spelers.

Dat alle clubs in de competitie zoveel te besteden hebben betekend dat de spelers in de competitie ook meer gaan eisen qua salaris. Ook zal een club in Engeland ook meer geld eisen voor een speler. Wanneer NEC bij Ajax aanklopt voor een speler dan weet Ajax dat er niet veel te halen is. Maar wanneer Burnley bij Everton aanklopt dan weet Everton echt wel dat ze een lekker bedrag kunnen vragen.

O en dan mogen we niet de belastingdienst vergeten. Deze vangen ook nog aardig wat centen.

10 februari 2015 om 19:46

Deadsr, hoewel ik het met je eens bent vergeet je iets. Burnley heeft wel meer te besteden, maar voor een Premier League club heeft een speler ook gelijk een uduurder prijskaartje, aangezien alle clubs weten dat ze kapitaalkrachtig zijn. Waar Ajax bijvoorbeeld een clausule van twee miljoen krijgt in het contract van Milik, zou hij bij Burnley waarschijnlijk een clausule van vijf miljoen hebben.

10 februari 2015 om 19:18

Burnley kan er niets aan doen dat Ajax zo arm is.

10 februari 2015 om 19:22

zeg ik dan dat het de schuld van Burnley is? Ik wil alleen duidelijk maken dat het voor de Nederlandse clubs niet te concurreren is met zulke tv gelden in Engeland

10 februari 2015 om 19:25

Tja, de Knvb maakt de Eredivisie kapot, de FA heeft een succesvolle competitie gecreëerd.

10 februari 2015 om 20:17

Hoezo maakt de KNVB de Eredivisie kapot en maakt de FA de PL succesvol? Als je werkelijk denkt dat beide bonden de redenen zijn van het succes (of het gebrek daarvan) van deze twee competities ben je wel heel naief.

11 februari 2015 om 00:07

Succesvol is een ruim begrip dan. Ik heb de afgelopen twee uur het internet afgestruind naar reacties uit Engeland. De positieve reacties zijn bij wijze van spreken op één hand te tellen. Laten we de mogelijke gevolgen even op een rijtje zetten:

- Alle clubs uit de Premier League krijgen 70% meer geld van de binnenlandse tv gelden. Volgens Scudamore kunnen clubs dit geld gebruiken om de local fans te ontzien en de kaartprijzen weer enigszins betaalbaar te maken. Echter zal de Premier League alleen maar competitiever worden. Als voorzitters in benarde situaties terecht komen, gaan zij dit geld gebruiken voor nóg maar weer een buitenlandse speler. Kortom, het verlagen van de seizoenskaarten op lange termijn is wishful thinking.

- De zoveelste buitenlandse "topper" die door een in paniek geraakte voorzitter is gehaald zorgt ervoor dat het Engelse talent uit de jeugdopleiding nóg minder kansen krijgen. En ja, ook nu breekt incidenteel wel een speler door, maar bijna allemaal puur uit nood. Als Soldado ook maar een vijfde liet zien van wat hij in Valencia liet zien, zou Harry Kane nu verhuurt worden aan een club uit de derde divisie. Als Lambert en Balotelli niet door de mand zouden vallen, zou een speler als Ibe niet de kans krijgen. Doordat er meer geld beschikbaar is, zullen er alleen maar meer en betere spelers aangetrokken worden, waardoor er steeds minder vaak teruggevallen zal worden op de jeugdopleiding.

- Het gat tussen de PL en de overige clubs uit Europa zal alleen maar gaan groeien. United krijgt een enorm contract met Adidas, Liverpool gaat samenwerken met New Balance enz. Er zal een soort monopolie ontstaan, waar alleen clubs als Barcelona, Real Madrid (door hun oneerlijke verdeling van tv gelden), Bayern München en clubs die door sjeiks gefinancierd worden door olie sjeiks zoals Psg, op korte termijn nog kunnen concurreren. Het is de vraag of jij als fan van een PL club jouw competitie naar een soort Engelse variant van de NFL of NBA wilt zien veranderen. Persoonlijk is de CL voor mij een soort hoogtepunt waarin teams uit verschillende landen het met elkaar opnemen.

Dus eigenlijk zijn er niet zoveel mensen die hier gebaat bij zijn. De Engelse lokale fan zal alleen maar meer betalen om hun clubs live op tv te zien, de Europese fan ziet de verhouding tussen de PL en de rest van Europa scheef groeien. Volgens mij zijn alleen de "fans" uit het buitenland (zoals jij) blij doordat jouw club meer te besteden heeft en betere spelers kan betalen. Correct me if I'm wrong.

10 februari 2015 om 19:28

Sky Sports en BT Sport kunnen er ook niks aan doen dan de mensen liever naar de PL kijken dan de Eredivisie.

Bizar! Maar nu snap ik wel waarom de 2de league nog steeds van een hoog niveau is.

Potverdorie! dat is toch een hoop!

Mogen we dit nog Financial Fair Play noemen? Geloof maar dat de Engelse clubs hier van meeprofiteren. Volgens mij staan momenteel al alle Premier League teams (inclusief Burnley!!!) in de top40 rijkste clubs ter wereld.

10 februari 2015 om 20:21

''geloof maar dat de Engelse clubs hier van meeprofiteren.''

Wat dacht je anders?!?

Engels voetbal is attractief voetbal en daar worden de clubs zo voor beloond. FFP heeft hier niets mee te maken.

10 februari 2015 om 20:42

De Premier League is gewoon op tijd begonnen met zichzelf te verkopen in het buitenland. Aangezien Engels een wereldtaal is, is dat ook gemakkelijk. Nu profiteren ze daar natuurlijk van door hun prijs steeds meer op te drijven. Ze kopen ook talenten uit de hele wereld en zo trek je ook aandacht uit de hele wereld. En zo stijgt het niveau natuurlijk ook wel.

Dit is toch belachelijk? En dat te bedenken dat Ajax na vier jaar pas 100 miljoen in het laatje heeft. Dit zijn werkelijk waar krankzinnige cijfers. 133 miljoen krijg je al minimaal, alleen al door te participeren in de Premier League. Het niveau van de Eredivisie gaat niet omlaag door eigen toedoen, maar door vervalsing bij andere competities.

10 februari 2015 om 19:22

Vervalsing? Nee, dit is slechts een gevolg van vraag en aanbod. Naar de Nederlandse competitie is nou eenmaal niet veel vraag meer, en daar zullen we mee moeten leren leven.

10 februari 2015 om 19:28

De PL is de allerpopulairste competitie op de wereld, daar kijken honderden miljoenen mensen wekelijks naar. Dan is het logisch dat er zoveel geld binnenkomt.

10 februari 2015 om 19:38

Vervalsing, waar heb je het in Gods naam over? De Premier League weet kennelijk dat Sky en BT Sports het er voor over hebben. Als ze de clubs meer geld geven, kunnen die betere spelers kopen en zullen ze meer kijkers trekken. De cirkel is rond. En nu we het toch over vervalsing hebben. Clubs in de Championship zullen staan te popelen om te promoveren voor die 133 miljoen. Dat wordt voor de heren van de Chinese gokmaffia een stuk minder interessant dan een Ibrahim Kargbo van Willem II.

Haha bizar! Vooral uit de laatste zinnen blijkt het verschil tussen Engeland en bijvoorbeeld Nederland

10 februari 2015 om 19:23

Inderdaad, ik meen dat dit zelfs veeeel meer is dan de kampioen hier, al weet ik niet hoeveel die krijgt.

dit gaat nog een keer zo over de kop dat wil je niet weten . dit is echt te belachelijk voor woorden . ik hoop dat de helft van de abbo's in de pl de komende jaren geen abbo pakken , dan kun je lachen .

10 februari 2015 om 19:28

Daar zijn ze dan in Engeland weer totaal niet bang voor, daar leven ze voor voetbal!

10 februari 2015 om 19:52

ook dat gaat daar een keer fout , niet de vraag of maar wanneer .

10 februari 2015 om 19:59

Zal vast wel ooit een afname in zijn inderdaad, maar niet zo extreem als jij "suggereert", om het maar zo te noemen. Uiteindelijk zullen daar vooral de clubs last van hebben.

Waar gaat dit heen....
133 miljoen voor de 20ste plek???
Dit is trouwens ook een heel makkelijke manier om zo de financial fair play te omzeilen. SCHANDE

10 februari 2015 om 19:21

Hoezo omzeilen? Als het geld binnenkomt mag je het uitgeven toch? Het wordt er in ieder geval eerlijker verdeeld dan in Spanje.

10 februari 2015 om 19:42

Dat heeft niks met omzeilen te maken, meer inkomsten = meer uitgaven. Niet meer dan logisch. Verder zie ik liever 133 miljoen naar de 20ste plek gaan, dan dat al het geld alleen in de top terecht komt.

Anders krijg je scheve gezichten zoals in Spanje, met een miljard voor de winnaar, half miljard voor plaats 2 etc. etc.

Leuk man, de nummer laatst krijgt dan op jaarbasis alleen aan TV inkomsten al meer dan 10 jaar de begroting waar een Nac mee werkt. Goed idee dat Ffp.

10 februari 2015 om 19:28

wat heeft dat met FFP te maken?

10 februari 2015 om 20:06

Helemaal niets natuurlijk. Men uit hier maar de frustratie dat niemand geld over heeft om naar de Mickey Mouse competitie te kijken.

Nou dan kunnen ze gelijk de belachelijke prijzen die je voor kaartjes moet betalen ook verlagen.

Dit is zeer goed nieuws voor de PL clubs. Meer inkomsten, meer grote transfers en een nog spannendere competitie.

En het gat tussen de grote en kleine competities wordt groter en groter. Zonde!

Twaalf tot veertien Premier League clubs zullen bij de top 20 rijkste clubs gaan horen. Bizar, maar ook wel weer schitterend. Engeland zal zo de komende jaren nog steeds het paradijs van het voetbal blijven. Laat de transfermarkt in de zomer maar komen!

10 februari 2015 om 19:26

Voor ons als PL-fans is dit alleen maar heerlijk.

10 februari 2015 om 19:38

Helaas zijn er ook mensen die ook graag naar andere competities kijken.

Maar goed, dat betekent dat er nog meer focus moet worden gelegd op het opleiden. Gelukkig lopen ze op dat gebied in Engeland nog mijlenver achter. Dit zal ook dan wel blijven wanneer clubs zo ontzettend veel geld gaan krijgen.

10 februari 2015 om 21:08

Ja, wat geweldig. Als fan van het Engelse voetbal walg ik hier juist van. Het gaat het er niet beter op worden. De fans worden nog meer uitgeknepen, het gat tussen de PL en de rest wordt nog groter. Nee, liever niet...

Wat je waarschijnlijk wel zal zien. Dat topspelers uit de Eredivisie nu het ook prima gaan vinden om bij Everton, Aston Villa, Sunderland, Stoke City te gaan spelen. Die betalen waarschijnlijk genoeg om onze toppers te verleiden. Zou een erg trieste ontwikkeling zijn...

En zo gaat het voetbal helemaal naar de klote, doordat er gigantische hoge bedragen worden betaald voor spelers die normaal maar 5mil waard zijn. De laatste krijgt 133mil daar kun jij het complete elftal van psv mee kopen.

10 februari 2015 om 20:09

Dat ligt niet aan de Engelse competitie, dat ligt aan de consument. Er zijn gewoon miljoenen mensen die naar de PL kijken en daar geld voor betalen. Dat is waar dit geld vandaan komt.

Het is ongelofelijk. Maar blijkbaar is het dit waard. Er kijken zoveel mensen naar de PL over de hele wereld en in Engeland dat Sky en BT het bedrag makkelijk kunnen terug verdienen

Dan gek vinden dat Nederland achterblijft, wat de laatst geëindigde premier league club krijgt, krijgen ze in Nederland nog niet eens totaal. Uiteraard een factor waar we geen invloed op hebben maar dan nog... Insane..

Nou vraag ik me alleen of Sky en BT nu de rechten mogen verkopen aan het buitenland of die apart zijn. Kan me haast niet voorstellen dat dit enkel voor binnenlandse rechten is.

Edit: ok, meerdere artikels bevestigen enkel binnenlandse rechten. moet je nagaan dat buitenlandse rechten hier nog bijkomen......

Al die verontwaardiging. De TV-gelden worden hier tenminste nog redelijk verdeeld. En zo kunnen kleinere clubs ook wat leuke spelers aantrekken. Goed voor de Engelse competitie. De FA moet zich niet schamen voor de mooie en competitieve competitie die ze gecreëerd hebben.

10 februari 2015 om 20:05

Mee eens hoor, voorbeeld voor elke bond. Zoals je al zegt, een prachtige competitieve competitie wordt het zo. Tevens ook moeilijker voor externe geldschieters, in hoever dat al mogelijk was, het verschil te maken.

Vraag me ook weleens af of die competities zichzelf niet in de voeten schieten met die achterlijke bedragen. Enige wat ze ermee bereiken is dat andere clubs niet meer mee kunnen lopen uit Europa behalve het handjevol clubs zoals Real, Barca, Bayern, PSG etc.

Ik hoop dan ook dat de Premier League snel bankroet raakt.

Binnen de PL gaat de concurrentie ook enorm stijgen nu, wordt ook moeilijker om de PL te winnen zo. Maar voor de competitie zelf op zich gaat de PL er flink op voor uit nu het krachtsverschil qua financiële mogelijkheden wordt verkleint.

Wel bizar dat een Hull City nu ineens meer geld verdiend aan TV rechten dan Atletico en Bayern gezamenlijk. Denk ook dat spelers nu duurder en duurder gaan worden nu clubs buiten de PL weten dat de gemiddelde PL club met gemak een miljoen of 15-20 kan neerleggen voor iemand.

Kijk de premier leuage is gewoon de leukste , spannenste topcopetitie, ik snap dan ook niet met alle pijn in het hart hoe de Serie A, Primera div, Bundesliga 1 team leauge zijn geworden, net als Schotland. Waarom niet gewoon net als in de Premierleauge al het geld eerlijk verdelen zodat er meer teams 5 a 6 kunnen meestrijden om de titel.of neem een voorbeeld aan America hoe zij sterspelers naar de zwakkere teams laten gaan , in zowel baskeltbal, baseball, voetbal.

De meeste topcompetities zijn echt niets meer aan.

Ziekelijk en onwenselijk. Eerlijke Europese competities worden zo onmogelijk.

Nou, dan zullen er ook wel een heleboel clubs die op het randje van degradatie staan failliet gaan. Begrijp me niet verkeerd, de redelijk eerlijke verdeling van tv gelden onder de PL clubs vind ik beter dan hoe het er in La Liga aan toe gaat, maar als de nummer 20 van de PL 100 miljoen gaat investeren en daarna terugzakt naar de championship, zijn ze meteen failliet. Ik ben niet bekend met de inkomsten in de championship, maar dat zal nog geen 10de zijn van wat ze in de PL kunnen verdienen. Als ze dan spelers halen en een miljoenencontract geven.. dat kan alleen maar fout gaan. Daarnaast, hoe is het mogelijk dat ze alleen al in Engeland 28 miljoen PER wedstrijden kunnen ontvangen, idioot gewoon. Het is toch onmogelijk om dat terug te verdienen met sponsoring?

10 februari 2015 om 19:46

Er is een regeling voor wanneer je degradeert/promoveert. Wanneer je promoveert naar de PL krijg je flink wat extra geld. Als je degradeert krijg je nog enkele jaren extra geld uitgekeerd om de overgang te versoepelen.

Ik weet de regels niet meer precies, maar ook dit gaat om flinke bedragen. Valt ook vast wel met wat simpel zoekwerk op te sporen.

10 februari 2015 om 19:47

Blijkbaar wel anders doen ze het niet... Idd bizar hoeveel geld er omgaat in Engeland in voetbal.

10 februari 2015 om 19:51

Nee. Afgelopen seizoen was het zo dat als je 20e werd je 80 miljoen kreeg. Als je degradeerde kreeg je het eerste jaar 40 miljoen, het tweede jaar 20 miljoen en het derde jaar nogmaals 20 miljoen. Als je degradeert en gelijk weer promoveert gaat dat natuurlijk niet door, dan krijg je weer de gewone tv-gelden uit de PL.

10 februari 2015 om 20:19

Ah, gaat dat zo. Weer wat geleerd. Dat is inderdaad wel een betere regeling en nog goed over nagedacht door de FA.

10 februari 2015 om 19:52

Ook daar heeft de FA over nagedacht...

Er bestaat een soort parachute-regeling voor clubs die degraderen. Het wordt langzaam afgebouwd zodat clubs niet direct failliet gaan en ze hun kosten over een aantal kaar rustig kunnen afbouwen (als ze niet promoveren).

Je kan zeggen at je wilt, maar de FA is wel altijd bezig met de competitie zo attractief mogelijk te houden. Hoe competitiever de competitie, hoe leuker het is, daarbij komt dan ook nog de charme, traditie en beleving van het Engelse voetbal.
Daar mogen ze in andere landen wel een voorbeeld aan nemen. Spanje vooral

10 februari 2015 om 20:08

Inderdaad. In Engeland zijn de 5 grote clubs verantwoordelijk voor zo'n 90 procent van de tv-inkomsten. Als het naar aandeel verdeeld zou worden zou United dik 35 procent krijgen, Arsenal en Chelsea allebei 15 tot 20, City en Liverpool samen iets van 15 tot 20, en de rest onder de kleinere clubs. Dan krijg je het Spaanse model. Maar de Engelse clubs hebben het gelukkig anders verdeeld. Op dit moment krijgt de nummer 1 de helft meer dan de nummer 20, een redelijk eerlijk verdeelmodel dus.

10 februari 2015 om 20:29

Zeker eerlijk. Kijkend naar het feit dat de topploegen ook ingeschreven worden voor de Europese competities en dus meer wedstrijden spelen daar ook moeten kunnen concurreren met de grote Europese topclubs is dit een heel eerlijk model.

Het is mij nog altijd niet duidelijk waarom ze in Spanje voor zo'n model kiezen dat de betekenis van het woord "competitie" volledig negeert

Wauw R.i.p. Eredivisie, wat een geld dit is niet meer normaal zo kan je als Nederlandse ploeg nooit meedraaien in Europa hele slechte zaak dit.

10 februari 2015 om 19:56

Als dit doorzet RIP rest van europa het is toch ongehoord dat de nummer laatst van de pl meer opstrijkt dan de winnaar champions league

10 februari 2015 om 20:12

CL hoofdtoernooi is hoogstens 13 wedstrijden waar PL altijd 38 wedstrijden per ploeg is.

10 februari 2015 om 20:10

Waarom is dit een slechte zaak? Moet je als Nederland zijnde maar een keer een fatsoenlijke competitie opzetten waar mensen naar willen kijken.

Het zijn eigenlijk mensen met minder geld als geheel die dit soort bedragen allemaal sponsoren en het komt in handen van een kleine groep mensen, zoals voetballers die enorm veel geld verdienen. Als zij zoveel miljard betalen voor rechten, dan zijn er dus ook een hoop particulieren bijvoorbeeld die dit mogelijk maken lijkt me.

Zo gaat het voetbal helemaal kapot!!!!!

10 februari 2015 om 20:09

En daar kun je jezelf mede voor bedanken. Want dit geld komt van iedereen die wereldwijd geld betaald om naar de PL te mogen kijken.

Tja, nou kan ik wel een beetje rekenen, maar wie gaat die 7 miljard betalen?
De jan met de pet achter de decoder, de sponsors?
De kosten gaan voor de baten uit, maar dit soort praktijken zorgen voor een enorme prijsspiraal in de hele voetbalwereld en ergens komt er een tegenbeweging (mss de bodem van de portemonnee, of de verandering van de consumentvraag). Dit zou wel eens de laatste spectaculaire verhoging kunnen zijn, want elke dag kaviaar eten is ook niet leuk/lekker, maar als je eenmaal door hebt dat je hele kleine eitjes aan het eten bent van een vis en dat het nog smerig is ook, dan kies je voor iets anders.

En ik denk niet dat nog heel veel mensen denken tegenwoordig: wauw zoveel geld, dat moet vast een heel goed produkt zijn wat ik koop.

En toch zal het geld terug verdient moeten worden via de consument, wij dus. Ook al verdienen ze bakken aan reclame inkomsten, als de reclame zo tering duur gaat worden deze kosten eruit te halen moeten deze bedrijven er ook weer aan verdienen. Op producten van bijv. Nike betalen wij ons al scheel om alleen al de reclame investeringen eruit te krijgen, dit zal allemaal nog duurder gaan worden.

Bottom line, de voetballiefhebber betaald uiteindelijk zelf deze prijs.

Dit zal toch wel funest zijn voor alle competities denk ik.
Alleen goede spelers met hart voor de club zullen niet naar engeland verkassen in de toekomst.

Weet iemand of bepaalde Engelse wedstrijden dan helemaal niet op tv te zien zijn?

10 februari 2015 om 20:34

Ik denk dat bepaalde wedstrijden alleen in Engeland niet op tv te zien zullen zijn.

10 februari 2015 om 23:20

Ligt eraan, op de zaterdagmiddag zijn niet alle wedstrijden te zien in Engeland. En vandaag was in Engeland officieel gezien ook alleen Liverpool - Spurs te zien, de andere 3 wedstrijden niet. Wel via tv-zenders uit andere landen.

11 februari 2015 om 05:53

Toch bizar dat je voor veel geld een abbonement moet nemen en dan misschien geeneens je favoriete club kan zien.

Dit gaat ten kostte van veel deelnemers aan Europees voetbal. Ipv spelen in de (sub)top van andere landen, kan je ook tegen degradatie vechten in de PL, maar wel met een beter salaris.

Ik vind dit slecht nieuws. Het verschil in kwaliteit tussen de Premier League en de eredivisie wordt zo groter en groter. Straks kan elke Engelse club, van de toppers tot en met de degradanten, vrijwel onbeperkt gaan shoppen in het buitenland omdat ze allemaal bulken van het geld.

Ik hoop maar dat de Nederlandse clubs in elk geval verstandig genoeg zijn om nu ook echt astronomische bedragen te gaan vragen zodra er een Engelse club langskomt. Dan kunnen onze clubs er misschien ook nog een graantje van meepikken...

En het zou ook mooi zijn als de Engelse clubs nu ook de entreeprijzen gaan verlagen, aangezien er nu een paar clubs zijn waar iemand met een modaal salaris nauwelijks nog binnen kan komen. Maar dat zal wel niet...

10 februari 2015 om 20:46

Ja, maar daarom moeten we ook actie ondernemen. Wat je zegt, ze bulken van het geld, nou hoe maak je hier gebruik van? Door hier te investeren om spelers betere contracten te geven en hierdoor dat grote geld aan te trekken, want dan betalen ze meer. Het is eigenlijk zo simpel maar de knvb en politiek houdt ons tegen. We mogen geen geld lenen, niet rood staan etc. Maar in de rest van Europa wordt het wel gedaan, zo oneerlijk en zo dom om je zo kapot te laten maken.

Dit is het gevolg van de 'winner takes all' economy van tegenwoordig,waarin de meest populaire liga exponentieel meer geld opstrijkt dan de liga's daaronder.

De enige manier om ooit nog Nederlandse successen (op clubniveau) te vieren in Europa is als de kleine landjes hun krachten gaan bundelen.

Stel je een competitie voor met de beste clubs uit Nederland, Belgie, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland, Griekenland en Schotland. Dan heb je toch een achterland van zo'n 65 miljoen mensen wat aardig wat tv gelden oplevert en met deze opzet kan je ook op internationaal gebied concurreren met de Premier League en Bundesliga, want hier willen ze in Azie best naar kijken.

Laten we als Nederlanders onze pioniersmentaliteit weer eens gebruiken en de andere landen hier warm voor gaan maken. Dat moet te doen zijn, zij kampen immers met dezelfde problemen.

ik vind het verval van de Eredivisie echt treurig. Het lijkt wel een juegdcompetitie.

Het is tijd om als kleine landjes samen een vuist te maken tegen het grote geld.

10 februari 2015 om 20:44

Precies, dit is wat we moeten doen, de Nederlandse innovatieve koopsmansgeest gebruiken.

Een andere optie is om onze competitie dusdanig te marketen wereldwijd dat het het een jeugdcompetitie is, en dat we bijvoorbeeld teams gaan opstellen van verschillende nationaliteiten naast de Nederlandse. Bijvoorbeeld een Chinese, een Engelse, een Spaanse etc. Hierdoor gaan onze uitzendgelden ook flink omhoog.

We hebben in Nederland nog steeds een unieke positie, logistiek en qua kennis, centraal gelegen in Europa. Maar we doen er niets mee. Valt me zo tegen.

Ik heb het al vaker geroepen, de Eredivisie moet gereformed worden om nog enigzins aan te kunnen sluiten: minder clubs, 1 club per provincie, mogelijk Belgie erbij en we moeten de mogelijkheid hebben om spelers te financieren via banken of investeringsmaatschappijen. Er is simpelweg geld te verdienen in voetbal, toegevoegde waarde creeren door spelers op te leiden kan door financiering veel lukratiever worden. Het is kennelijk gewoon business, dus dan moet de politiek / knvb de clubs ook de mogelijkheid geven om zit zakelijk aan te pakken.

Verder moet men proberen samenwerkingsverbanden met Engeland aan te gaan en aandringen op een Europese competitie, waardoor de gelden evenredig omhoog gaan en we onze volkssport niet verliezen.

Het is heel pijnlijk dit, ik heb dit al hier geroepen en aan zien komen sinds de komst van de Euro en oliegelden.

10 februari 2015 om 23:22

Dit heeft niets met oliegeld of de Euro te maken, maar puur met populairiteit. De Engelse clubs zijn wereldwijd gewoon met afstand het populairst (united staat op 1, Arsenal, Chelsea, Liverpool en City staan in de top 10).

En welke clubs uit Drenthe en Zeeland wil je dan in de competitie zetten? En dan wil je dus AZ uitsluiten omdat die uit dezelfde provincie als Ajax komen?

11 februari 2015 om 14:57

Het heeft er alles mee te maken, door de Euro konden Spanje en Portugal de bedragen lenen bij de banken, met het opengaan van de markt konden externe investeerders hun handen leggen op clubs. Met het oliegeld wat erbij kwam werd de markt nog verder verstoord.

Niet per se elke provincie, elke provincie met voldoende achterban en investeerders. AZ zou moeten fuseren.

Ik denk dat dit soort idiote bedragen er voor gaan zorgen dat er straks een enorm probleem gaat ontstaan. Niemand gooit ergens 7 miljard tegenaan, zonder er beter van te worden. En ik zie niet in hoe dit ooit terug verdient kan gaan worden. Met betrekking tot de stelling, denk ik zeker dat het voetbal ooit ingehaald kan worden. Want men jaagt de hele boel over de kop. Veelal met geld wat er gewoonweg niet is. De tickets zullen onbetaalbaar worden, de reclame. Maar ja, UK is natuurlijk niet Nederland. Persoonlijk vind ik het ook leuker lagere Engelse competities te zien. Waar niet bij elkaar gekochte spelers rond lopen, maar nog mensen met gevoel voor een club, en liefde voor het spelletje, ipv zakken vullen, en bedrijfsvoering die de boventoon voert. De rekening komt te liggen bij de voetballiefhebber. En daar zijn nu eenmaal grenzen aan.

Goodbye, voetbal.

Engeland 1864 - Engeland 2015

Betekend dit ook dat Match of the Day niet meer op Bbc1 komt in die jaren?

10 februari 2015 om 23:22

Jawel, dat blijft zo.

Zullen we er maar gewoon mee ophouden? Waar hebben we het over? Een mega ellende in de wereld en gewoon ff 7 miljard aftikken voor een voetbal competitie. En wie mogen de kosten weer gaan ophoesten?? Er komt een dag dat het goed mis gaat....(hopenlijk komt die héél snel!)

10 februari 2015 om 23:23

Dit is geen belastinggeld he, dit geld is er omdat er wereldwijd mensen betalen om voetbal te zien. En Sky en BT zijn geen overheidsbedrijven, maar particuliere bedrijven. Dus dat is allemaal onzin.

Dat meen je niet als laatste eindigen en alsnog 123 miljoen krijgen. Hoe mooi is dat dan.

BPL wordt een soort NBA competitie op deze manier, maakt het voetbal saaier en saaier voor mij.

Wat een bedrag.....
Belachelijk voor woorden....

Lol.. Een stijging van 70%.....

Houdt dus in dat iedereen die Engels voetbal wilt zien, vanaf aankomend jaar meer mag gaan betalen.
Eigenlijk best triest, hoe ze de Engelse competitie en dus clubs groot houden, en het nationale elftal vervolgens weinig tot niets spectaculairs te bieden heeft.

Btw, de zogenaamde FFP regel kan met deze deal ook weer de prullenbak in... Anders hebben de Engelse clubs het té makkelijk vergeleken met andere clubs. Nog makkelijker dus...

Overigens genoot ik pakweg 15 jaar terug véél meer van het Engels voetbal dan momenteel.

Okeej depay dus behouden tot die tijd en dan lappen met die engelse clubs!

Dit valt nog wel mee hoor want in alle uithoeken van de wereld is de premier league te zien dat geld wordt echt wel terug verdiend want geld weggeven doen ze echt niet , maar de verhoudingen worden op deze manier nog veel schever al je ziet wat de clubs in Nederland krijgen , en daardoor zullen Nederlandse clubs in mijn ogen nooit meer enige rol van betekenis gaan spelen in Europa, dat is een trieste maar wel juiste constatering .

10 februari 2015 om 22:04

Lees even de laatste alinea van het artikel. Dit bedrag is alleen voor de uitzendrechten binnen Engeland. De uitzendrechten voor de rest van de wereld gaan hier nog bovenop komen...

11 februari 2015 om 00:39

Dat is niet waar. De buitenlandse uitzenders zullen hun rechten moeten kopen van BT en Sky Sports. De bedragen voor de clubs zullen niet stijgen. BT en Sky kunnen wat van die 7 miljard terug verdienen.

11 februari 2015 om 06:57

Bedankt voor de correctie, mijn excuses aan sloep01 in dat geval.

10 februari 2015 om 22:05

Idd iedereen die zegt dat het zeepbel is roept maar wat.. Dit is gewoon het geld dat mensen er voor ovet hebben om de PL te zien. Door die regels dat Fox in NL maar 1 wedstrijd zaterdag middag mag uit zenden en zonder Engels Commentaar vermijd je de illegale Streams.. Pubs over heel de wereld betalen duizende euro's om de PL uit te zenden..

10 februari 2015 om 22:29

Wat als mensen met hun abbonnementen de prijsverhogingen niet gaan ophoesten of het niet meer rendabel is of dat de sponsors zich terugtrekken. Dan denk ik dat het wel eens in elkaar kan klappen want dit geld moet ergens terugverdiend worden door de gewone consument.

10 februari 2015 om 23:25

Dit is geen prijsverhoging, het is omdat er meer mensen kijken. Zelfde verkoopprijs maar een verhoogde afzet zorgt ook voor een verhoogde omzet.

en in Spanje blijven ze de eigen competitie kapot maken... real en barca 300 miljoen dr rest 20..

Belachelijk dat wel. Maar zeg eens eerlijk: wie vindt de PL niet met afstand de spannendste en mooiste competitie? Wie kijkt er niet liever naar al de toppers tss Liv-ever, arse-tott-chelsa, manutd-city, ... en dan de ploegen als south, Newcastle, A,villa... Bijna iedereen geniet hier meer van dan van freiburg, Hannover, schalke, werder, hamburg,gladbach, ... met een tv-pareltje als Motd, goede commentators & analisten en veruit het grootste deel van de interessantste spelers...het is ook gewoon een geweldig goede format. Indien mss ook nog eens de sfeer in de stadions hierdoor wat kan verbeteren door bv lagere ticketprijzen, dan is het helemaal geweldig.! Helaas jammer voor wij die allemaal hopen dat een Nederlandse club nog ooit respectabel in Europa mee kan doen...

11 februari 2015 om 09:10

Zo nu en dan een wedstrijdje kijken vind ik wel leuk, maar het boeit me allemaal vrij weinig nog. Kijk liever een wedstrijdje in de 4de klasse op de amateurvelden.

Nou, leuk voor ze, nu kunnen ze nog meer goede voetballers uit de andere competities wegkopen om ze op de bank te zetten naast al die andere gekochte sterspelers.
Maar hoeveel spelers ze ook kopen, ik kijk nog altijd liever naar herkenbare ploegen als Volendam-Den Bosch dan naar Miljonairteam A vs Miljonairteam B. Ik zie wel wat ze kunnen op het Wk...

10 februari 2015 om 22:33

Wss kijkt jij net zoals zovelen, allebei ;-). Liefst je eigen competitie.
Of in geval van zoveel Belgen zoals mezelf die tegen de grens van Nederland/ehv wonen, de Nederlandse. Omdat ze meer hebben met een club/stad dichtgelegen als Psv/ehv dan één 100-200km verder of een Waalse/brusselse), waarmee je een band hebt. maar daarbuiten volgen er veel ook nog eens de PL (en niet de Bundesliga of op de 2 topclubs na de Spaanse), omdat ze toch zo mooi is.

11 februari 2015 om 00:59

Want alle Engelse teams zijn vreemdelingenlegioenen? Burnley heeft bijvoorbeeld geen enkele speler die niet Brits is. Dus enkel Ieren, Engelsen, Schotten, Welshmen en Noord-Ieren.

En sommige clubs blijven herkenbaar, het is niet zo dat Arsenal ineens alle tradities overboord gooit en nu enkel gaat kopen, kopen en nog meer kopen.

11 februari 2015 om 21:23

Ik bedoel niet dat alle clubs vreemdelingenlegioenen zijn, ik heb gewoon meer met bij wijze van spreken Harry de Vries uit Purmerend dan met een Jack Doyle uit Ierland.

Dus de nummer laatst werkt met een groter budget dan Ajax alleen al van de tv inkomsten. Pfff

Sorry, maar denk je niet dat hij en de fans gewoon ongelooflijk opgelucht zijn? Waarom mag hij niet even uitbundig vieren dat hij eindelijk belangrijk is voor z'n ploeg?

*Als reactie op Henk-80...

Het gaat duidelijk meer om geld dan om het voetbal... zoals de PL nu nog de beste competitie ter wereld wordt aangezien van bekendheid over de hele wereld. De effecten zuilen dan ook later zeer groot zijn dat het ook voor de clubs meer financieel armslag krijgt door de deal van die zenders die samen 7 miljard euro voor hebben betaald. Maar de gevolgen zullen zeer groot zijn dat er geen Engelse spelers kunnen opgeleid worden bij eigen club in Engeland, wat het ook voor de clubs nu echt aantrekkelijk om meer dure spelers te kopen voor astronomisch bedragen zoals 100-200 miljoen euro per speler. Daar blijft het niet bij dat het voor die clubs nadelig kan beinvloeden in prestaties zoals sportief, zodat ze over een paar jaren mogelijk geen grote rol van betekenis kunnen spelen in Europese competities. Het is ook begin van verval van totale Engelse voetbal gedomineerd door grote geld en zakenmensen die eigenaar zijn geworden van een club. Ik vind ronduit zeer belachelijk dat er voor grote bedragen de televisierechten worden betaald.

Het is ook bij Italiaanse voetbal gebeurd in jaren '90 van vorige eeuw wat het ook voor grote successen van AC Milan heeft gezorgd. Kijk mensen, die kant gaat PL op zodat nog heel veel miljarden Engelse ponden wordt geïnvesteerd zodat ze meer concurreren met Primera Division uit Spanje en Bundesliga uit Duitsland. Met Eredivisie is het nu niet meer mogelijk met de grotere competitie concurreren zodat de kloof te groot is geworden in opzichte op het gebied van sportief en financieel.

Samenvoegen met andere kleinere competitie is een van de mogelijkheid dat er nog een toekomst van professionele voetbal in Nederland kan blijven voortbestaan, maar de kans is nu helaas wel heel klein dat het op korte termijn kan gebeuren. Er is ook veel financieel verschillen tussen de Nederlandse clubs, wat het ook voor kleinere clubs inderdaad moeilijk overleven is met zeer krappe budgetten. Ajax heeft nog wel grootste inkomen van 100 miljoen per jaar, gevolgd door PSV (80 miljoen per jaar?) en Feyenooord, Twente (30-60 miljoen per jaar?). Ze kunnen dan ook niet meer financieel opboksen tegen zeer machtige rijke Engelse clubs.

10 februari 2015 om 23:27

Geld zegt niet alles, kijk naar Basel, die hebben een veel kleinere omzet als Ajax, maar die komen wel door de groepsfase van de CL heen, en in een poule met Real en Liverpool.

Die buitenlanders regel moet gewoon weer terug komen, is alles in één klap opgelost en worden kleine landen weer een stuk sterker en talenten langer behouden. Die PL kan mij gestolen worden, vind al die clubs allemaal min of meer hetzelfde.

11 februari 2015 om 01:01

Dat kan binnen de EU niet. Vrij verkeer van goederen en diensten. Je kan dus enkel een restrictie leggen aan het aantal spelers van buiten de EU.

En in Engeland zitten er al meer regels aan de spelers dan in Nederland, je moet minimaal 8 spelers hebben die voor ze 21 zijn 3 jaar in Engeland (of bij sommige clubs uit Wales) gespeeld hebben in een selectie van 25 man.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren