Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘FC Twente heeft op dit moment sec een schuld van zestig miljoen euro’

Laatste update:

De financiële situatie van FC Twente is momenteel verre van rooskleurig. De Enschedese club kampt met een enorme schuld, staat onder curatele van de KNVB en heeft weinig zicht op transferinkomsten. Volgens Arjan Hoop, financieel adviseur van de raad van commissarissen, is er in vergelijking met juni vorig jaar veel veranderd.

/

FC Twente had een half jaar geleden een schuld van meer dan 90 miljoen euro; een langlopende schuld van ruim 53 miljoen euro en een kortlopende schuld van ruim 37 miljoen euro. "Op dit moment hebben we een hypotheekschuld van zo'n 34 miljoen euro op een stadion dat 75 miljoen euro heeft gekost, de verplichtingen op de spelersgroep bedragen na dit seizoen zo'n 11 miljoen euro en verder hebben we kortlopende schulden zoals overbruggingsleningen van zo'n 12 miljoen euro”, verklaart Hoop aan het Algemeen Dagblad.

“Al met al heeft FC Twente op dit moment sec een schuld van zo'n zestig miljoen euro”, stelt Hoop, die aangeeft dat de club een stap terug zal moeten doen. “Qua spelersbegroting en betalingen vallen we terug naar het niveau van AZ.” Van uitgaande transfers hoeft FC Twente het ook niet te hebben. De transferwaarde van een groot deel van de spelersgroep ligt bij derden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik dacht gelezen te hebben van leden hier op Voetbalzone dat de financiele situatie een stuk beter is dan eerst bij FC Twente.

Schijnbaar niet, of geeft dit bericht onjuiste informatie weer?

Wat ik overigens apart vind, hoe kan je Ziyech aantrekken voor een aantal miljoen terwijl je nog 60(?) miljoen schuld hebt? Waar komen die miljoen dan wel niet vandaan?

Ik krijg soms het idee dat ze bij FC Twente met geld toveren..

23 januari 2015 om 10:07

30 Miljoen verbetering is toch al een stuk beter, maar wel is duidelijk dat het financieel niet helemaal snor zit daar..

Zullen denk ik de komende jaren alleen maar kwaliteit verliezen, en dan moeten ze net zo als jou clubje zien terug te komen

23 januari 2015 om 11:10

Is dat nu weer nodig om zo denigrerend te doen met "clubje"?

23 januari 2015 om 11:50

Nouja, ik noem iedere club een clubje, ik zeg ook vaak zat 'mijn clubje'..

Maarja het spijt me oprecht dat jij je snel op je voetjes getrapt voelt.
Het gaat er toch om dat je snapt wat er bedoelt wordt, wat kunnen sommige toch snel het negatieve van een woord(je) inzien... Wat denk je waar al die nutteloze discussies van ontstaan..? Moeilijk doen om zoiets kleins..

23 januari 2015 om 13:28

@royajax die zinloze discussies ontstaan door zinloze provocaties, en door gefrustreerde reacties daarop.

Misschien bedoelde jij het niet rot met "clubje", maar als je iets langer nadenkt dan snap je dat het wel degelijk heel irritant over kan komen. De zinloze discussie begint dan dus bij jou. Laat dat soort woorden gewoon weg, het dient geen enkel doel.

23 januari 2015 om 10:08

Er komen zo vast wel weer een paar twente supporters om te vertellen dat het allemaal wel meevalt, eigen stadion in beheer bla bla. Maar let op mijn woorden, de onderste steen van munstermans beleid is nog lang niet boven.

23 januari 2015 om 10:10

Terwijl de supportersgroep altijd een worst werd voorgehouden van financieel topbeleid. En dit 1 van de speerpunten was van munsterman. Echt schrijnend dit.

23 januari 2015 om 10:17

Ik denk dat Munsterman te nonchalant heeft gehandeld na de hoogtijdagen. Met een te kleine begroting te groot gedacht en te makkelijk. Komt nog wel meer nieuws denk ik ja.

23 januari 2015 om 10:19

Dat denk ik dus ook, ik heb altijd al twijfels gehad van de financiele constructies van Munsterman & Co. Altijd hadden ze wel aparte constructies om dingen te kunnen financieren, en volgens mij is het nooit echt duidelijk geweest wat er nou gebeurd met het geld.

23 januari 2015 om 10:21

Ik ben geen Twente supporter, maar uit het bericht kan ook ik uitmaken, dat het meevalt. Grooste schuld is een hypotheek schuld. Bovendien hebben ze het afgelopen jaar dus 30 miljoen schuld afbetaald. Dat is een grote stap.
Als je de hypotheek even vergeet, dan blijft en een schuld van 26 miljoen over. De hypotheek kan jaren blijven staan zonder problemen. En 26 miljoen is voor een betaalde voetbal vereniging, niet onoverbrugbaar. Zeker omdat de activa en de spelersgroep, een bedrag vertegenwoordigen,die daar ruim, zeer ruim overheen gaat..

Er is gewoon niks aan de hand.

23 januari 2015 om 10:22

Dat denk ik ook BR-7. Munsterman is tijdens de succesvolle periode overtuigd geraakt van het' FC Twente bij de top' verhaal en heeft dito gehandeld. Dat gaat nu zijn tol eisen.

23 januari 2015 om 10:24

Stua, de transferrechten van de beste en meest waardevolle spelers ligt voor 70% bij derden. Feyenoord heeft destijds met de talentpools een vergelijkbare fout gemaakt. En twente heeft daarvan niet geleerd. Als Nederlandse club heb je transfers nodig!

23 januari 2015 om 10:32

De transferrechten van die spelers zijn dus 30 procent voor Twente. Betekend ook dat ze niet 100procent hebben geïnvesteerd. Zoals Cruijff zegt, elk nadeel heb ze voordeel.
Transfers zijn nodig, klopt, maar als je niet kan investeren, moet je andere mogelijkheden aangrijpen. Ik snap ook niet dat dit als negatief wordt gezien. Natuurlijk is het jammer dat je niet de volle opbrengst hebt, maar dat had je anders ook niet gehad en je had mindere spelers moeten aantrekken.

Het enige nadeel , dat ik zie, is dat de club niet altijd ervan kan uitgaan dat de speler blijft. De geldschieters hebben natuurlijk altijd een inbreng. Ook al zeggen mensen dat de contracten zo niet zij opgesteld.. Ja dat vind ik ook bla bla...

Het is simpel, nu even een beetje gas terugnemen. En straks weer gas geven.

23 januari 2015 om 10:45

Mentalist... je bent wel aardig aan het toveren en volgens mij lees je de tekst niet helemaal.
- Hoe slecht ben je bezig wanneer je je schuld in 1 jaar tijd met 30 miljoen wordt verlaagd?
- Corona is inderdaad gehaald met dergelijk percentage (ander had hij er nooit gespeeld). Maar als je doelt op transferpercentages van 70 (dat is iets anders dan rechten) van Doyen, dan heb je het mis. Deze liggen op max 30

23 januari 2015 om 11:09

Leuk hoe je als twente supporter dat ene lichtpuntje uit een bericht vol ellende weet te halen.

Steek je kop maar lekker in het zand, het gaat top met Twente!

23 januari 2015 om 11:20

Sorry, maar verder staat er weinig nieuws in. Die klappen heb ik al eerder te verduren gehad.
Dus dan is dat voor mij inderdaad een lichtpunt!

23 januari 2015 om 11:39

Die hypotheek ligt bij de gemeente en is onder bepaalde voorwaarden afgesloten. Volgens mij moet Twente deze sneller aflossen dan een gewone hypotheek.

23 januari 2015 om 11:41

????? Niets aan de hand.....????? Hoop niet dat je met je eigen boekhouding ook zo makkelijk bent...

23 januari 2015 om 12:24

@stua

Ben het helemaal met je eens!

En nu zullen er mindere jaren komen omdat we zo snel mogelijk die hypotheek schuld af moeten lossen

En wij hebben stadion in eigen beheer wat weinig kunnen zeggen daar hebben we straks alleen maar een inkomsten bron van i.p.v elke maand dik moeten betalen aan de hypotheek

23 januari 2015 om 13:34

@Stua, creatief boekhouden haalt je niet zomaar uit de problemen.

Twente heeft schulden. Die moet je stukje bij beetje aflossen. Als je dat als voetbalclub niet uit transfers kan doen, dan moet het uit de begroting. En transfers leveren Twente weinig op omdat de rechten voor een groot deel elders liggen. Dat betekent dat je strak op je begroting moet gaan letten.

Ondertussen gaat de concurrentie verder, en heeft Twente weinig mogelijkheden om de selectie op peil te houden, laat staan te versterken.

Kortom: er is zeker wat aan de hand voor een club die al jaren in de top 3 - top 5 eindigt.

23 januari 2015 om 13:40

Een eigen stadion is leuk maar het is voor jullie te hopen dat het stadion vol blijft zittenals straks de prestaties minder worden door de bezuiniging.

Want heel leuk dat de winst dan voor jullie is, de verliezen ook als er te weinig binnen komt

23 januari 2015 om 15:03

Volgens mij klopt dit ook wat Stua zegt maar er zijn velen hier die denken van die club gaat kapot.
Met Arjan Hoop hebben we een deskundig man die niet zo maar wat zegt.
Hyp.schuld is fors terug gebracht.

Kump wa tregte. Heanig an zeggen ze in Twente.

23 januari 2015 om 15:12

Werk jij bij de Gemeente Enschede of misschien wel bij Twente.

ie wet so good

24 januari 2015 om 11:20

Edo
Het heeft niets met creatief boekhouden te maken.
Jij stelt dat de transfers te weinig opleveren. Maar wie zegt dat het zo is?
De volledige transferrechten staan misschien niet tot beschikking van Twente, maar het deel dat wel voor Twente ter beschikking staat, kan worden gebruikt om deels af te lossen en deels weer te investeren. Zo werkt het altijd. Stel dat ze 10 miljoen binnenkrijgen, dan is een deel daarvan voor Twente. Ook al zou het slechts 3 miljoen zijn, dat is genoeg om af te lossen.
Maar transfers staan buiten de normale huishouding. Zoals je al zegt, alles moet voorzien zijn in de begroting. In de begroting is voorzien , dat de schulden worden betaald.

23 januari 2015 om 10:14

Ziyech is waarschijnlijk door sponsors betaald en niet door Twente zelf.

23 januari 2015 om 10:21

Mijn ouders hebben me altijd geleerd dat je geen geld moet uitgeven wat er niet is. Raar dat FC Twente dit toch doet.

Kan goed zijn dat sponsor de komst van Ziyech hebben gefinancieerd, maar die willen uiteindelijk ook hun geld terug krijgen neem ik aan.

23 januari 2015 om 10:42

Nee Ziyech is volgens mij betaald door Twente zelf en dat kon omdat fer van norwich naar qpr ging. Hierdoor heeft norwich het bedrag dat over een periode van 4 jaar uitgesmeerd was in een keer moeten betalen

23 januari 2015 om 10:59

Dan koop je dus nooit een huis? Geen leaseauto voor jou? Toevallig ook geen studie lening nodig gehad?
Dat vind ik zo'n onzin, want deze (gebruikelijke) bovenstaande constructies zijn gebaseerd op inkomsten, of toekomstig perspectief. Niets vreemds aan toch? Je ouders bedoelden vermoedelijk dat je niet meer moet uitgeven dan er binnenkomt.

23 januari 2015 om 11:00

@lucianofcg
De komst van Ziyech is deels gefinancierd door Kips Leverworst. Kips Leverworst is eigendom van Aldo van der Laan, de nieuwe voorzitter van Twente. Geen idee of dat een gift is geweest, ik gok zelf op een rentevrije lening.

23 januari 2015 om 11:22

Is zeker geen gift geweest.
Gewon een lening met rente en daarbij een stukje winst bij een doorverkoop.

Waarom denk je dat Aldo de nieuwe baas wordt? Die wil gewoon zijn leningen veilig stellen voordat het echt fout gaat.

23 januari 2015 om 11:22

treinwagon, er is wat betreft geld 1 ding wat ik mee heb gehad van mijn ouders: Enkel lenen voor een huis, niet voor een auto of wat dan ook. Als je ervoor moet lenen en je het niet per se nodig hebt los je het maar anders op.

En ja, stufi valt onder een lening, maar dat is toch weer anders. Zonder stufi had ik het ook wel gered. 1800 euro collegegeld is echt wel te betalen, in de zomermaanden werken en je hebt het grootste deel al.

23 januari 2015 om 11:25

@copr
Jij loopt bij Van der Laan in huis rond? Weet je toevallig ook het rentepercentage?

23 januari 2015 om 12:03

Raulduke
Jij denkt dat die man geld uitdeelt als hobby? Denk eens na.

23 januari 2015 om 12:51

@psv31813
Zoals ik boven aangeef kan het best een rentevrije lening betreffen. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd door clubmensen. De familie Wessels is daar een goed voorbeeld van.

Het gaat er verder ook niet om wat ik denk, wat ik altijd lachwekkend vindt is dat lieden hier kennelijk alle ins en outs van zo'n overeenkomst kennen en die dan met een toon van zekerheid hier verkondigen.

23 januari 2015 om 13:40

Goed advies van je ouders. Maar dat geldt voor het managen van je persoonlijke financiën. Voor het managen van een bedrijf gelden andere richtlijnen.

Bill Gates heeft zijn personeel in het begin deels in aandelen betaald. Daar zijn alle betrokkenen heel, heel, heel erg rijk mee geworden. Dat was ook geld wat er eerst niet was.

23 januari 2015 om 14:44

@raulduke

Hoe kom je aan deze wijsheid? Twente heeft naar buiten gebracht dat alle spelers die afgelopen zomer zijn aangetrokken zonder hulp van investeerders gehaald zijn.

23 januari 2015 om 12:35

Vond het al bijzonder dat FC Twente zo uit het niets zoveel financiële draagkracht kon ontwikken in een relatief kort periode. Gevalletje Vitesse en leven boven je eigen stand. Jammer gezien Twente wel een leuke club is en het eenverrijking is voor het Nederlandse voetbal. Het ziet er naar uit dat de klassieke top drie toch onbedreigd de competie zal blijven vormgeven de aankomende jaren gezien hun financiële vermogen en funderingen die sterker blijken te zijn dan de overige clubs in de huidige competitie.

23 januari 2015 om 12:52

Het is maar hoe je de cijfers leest natuurlijk. De rest van de ED huren stadions en Twente heeft een hypotheek. En Twente heeft blijkbaar al de helft van (75 ! M) t stadion afgelost. Dat is erg knap.
De kortlopende schuld is wel te overzien, zeker met de nog inkomende transferinkomsten van al verkochte spelers.

Kan een Fc Twente insider mij vertellen hoe het eigenlijk kon gebeuren dat er zo'n schulden zijn opgebouwd. Ze hebben toch elk jaar goede spelers verkocht en pas daarna weer geïnvesteerd?

23 januari 2015 om 10:12

Omdat ze als enige club in Nederland het stadion in eigen beheer hebben.

23 januari 2015 om 10:16

PSV heeft ook het stadion in eigen beheer.

23 januari 2015 om 10:19

Het stadion in eigen beheer vind ik een kul argument. Dat wordt imo pas een legitiem argument als de schuld is afgelost. Ik denk dat de hypotheek aflossen en het beheer van het stadion nu netto veel duurder is dan een stadion huren, waarbij derden deze onderhouden.

23 januari 2015 om 10:25

Stadion in eigen beheer is nooit duurder dan huren. Als je een beetje logisch nadenkt, kan je dat zelf ook wel verzinnen.
Alleen is het beheer in sommige gevallen beter af in andere handen, vanwege de exploitatie mogelijkheden en kunnen de opbrengsten mogelijk beter zijn. Maar dat is hypothetisch. En de extra winsten komen dan niet ten goede van de vereniging, maar van de exploitant.

23 januari 2015 om 10:26

Paar termijnen niet betalen en het stadions is opeens in beheer van de geldverstrekkende partij

23 januari 2015 om 10:29

Stua waarom is dat niet duurder dan huren dan? Ze moeten nu de hypotheek aflossen EN het stadion beheren (reparaties, logistiek etc) als je logisch nadenkt ga je de echte vruchten pas plukken als de hypotheek gedeeltelijk is afgelost.

23 januari 2015 om 10:31

Onzin, als ik een huis koop met een hypotheek is het ook mijn eigendom.

Bovendien met een eigen stadion in beheer kan jezelf ook de exploitatie doen. Het verschil in begroting tussen bijvoorbeeld PSV en Feyenoord is simpel op dat feit terug te voeren.

23 januari 2015 om 10:40

mentalist
Huren is altijd duurder, omdat de kosten van onderhoud in de huur zijn inbegrepen. Tevens is er een winstmarge gecalculeerd die vele malen hoger is, dan de geldende marktrente.

De vruchten ga je niet alleen plukken nadat de hypotheek is afgelost. Exploitatie gebeurt nu in eigen beheer en als dat goed gebeurt. Levert dat veel geld op.
Voor een BVO en voor elk bedrijf is een hypotheek minder duur dan een huurprijs. Dat is belastingtechnisch een feit. Waarom vele bedrijven dan toch huren, heeft andere redenen. Maar dat is weer een financieel technisch verhaal. Dat doen we op een andere site.

23 januari 2015 om 10:48

Feyenoord is ook gedeeld eigenaar van stadion Feijenoord. daarbij is bij stadion Feijenoord gewoon niet veel te eploteren omdat het allemaal wat aan de oude kant is. mooie allemaal, maar je kan dan wel eigenaar zijn van je eigen stadion, als de finaciien gewoon niet goed zijn maakt dat toch ook geen ene donder uit!

je moet gewoon alles in orde hebben of het nou huur is of hypotheek of wat dan ook! je kan niet meer uitgeven dan je hebt. en als je wat hebt kun je risico's gaan nemen met aankopen enz..

ik dacht dat de meeste clubs wel geleerd hadden van Feyenoord, die hebben na heel lang de boel eindelijk weer op orde! en zelfs daar word alles nog goed beken voordat er iets gedaan word, anders zit je zo weer in de ....

23 januari 2015 om 10:49

Je bent wel een erg domme verhuurder wanneer je je pandje voor een lager bedrag verhuurd dan de kosten die je eraan hebt, haha.

23 januari 2015 om 11:26

Hoezo?
Veel stadions zijn eigendom vd gemeente.
Bij diezelfde gemeente kan je ook een sporthal huren voor 35 eur per uur wat ook niet kostendekkend is.

Gemeente hoeven niet perse winst te maken op de verhuur maar dienen ook een algemeen belang. Daarnaast kan een gemeente veel goedkoper geld lenen dan een BVO voor de hypotheek.

Kan beter goedkoop huren bij de gemeente dan dat je zelf duur moet lenen bij de bank voor je hypotheek.

23 januari 2015 om 11:40

nee hoor als je een huis met hypotheek wil kopen moet je een onderpand hebben en meestal is dat het huis zelf
je ben dan op papier wel eigenaar maar als de bank ze geld niet krijgt verkopen ze gewoon je huis dus de geldverstrekker is de eigenaar net zolang tot jij je hypotheek afgelost heb

23 januari 2015 om 13:50

Plus het feit dat bv Vitesse, Ajax en vast meerdere clubs niet de enigs huurders zijn.
Wij huren gelredome voor 20 wedstrijden per sezioen paar kantoren standaard. Rest van stadion word door andere gehuurd.

24 januari 2015 om 05:33

Twente kan zijn stadion / ruimstes verhuren. Dat kan Vitesse niet. Een concert levert Twente geld op.
Twente zou met jong Twente dan het stadion 40 maal per jaar moeten huren.

24 januari 2015 om 05:48

@ramonfcu

Dat gaat echt niet zomaar. Zolang als er maar iets betaald wordt in een betalingsregel gaat die vlieger niet op. Een Stadion zonder Twente is veel minder waard, dus zou er dan een grote rest schuld voor Twente overblijven. Dat mag dus niet van de rechter en een veiling van het stadion zou rechts misbruik zijn.

23 januari 2015 om 10:14

Ik denk dat het met verschillende zaken te maken heeft gehad. Zo hebben ze flink geïnvesteerd in het stadion, wat ook (gedeeltelijk?) eigendom is van de club. Deze verbouwing zou moeten leiden tot meer inkomsten.

Daarnaast heeft Twente natuurlijk een redelijk veel geld uitgegeven aan spelers, zowel qua transfersommen en salarissen. Alleen Castaignos verdient al een miljoen p/seizoen, wat natuurlijk veel is voor een club die geen CL speelt.

Waar ik heel benieuwd naar ben is de mate waarin Twente haar verplichtingen na kan komen. Een flinke schuld hebben zegt natuurlijk niet zoveel, als je de maandelijkse/jaarlijkse verplichtingen na kan komen is er natuurlijk niets aan de hand.

Iemand die daar meer van weet?

23 januari 2015 om 10:52

Te snel te groot willen worden zoals bij Vitesse, maar die hadden suikeroom.

23 januari 2015 om 12:34

Precies, FC Twente heeft eigenlijk grotendeels hetzelfde gedaan als Vitesse, alleen waar Vitesse een geldschieter had en daardoor volledig schuldenvrij is, heeft FC Twente het gedaan door enorme schulden aan te gaan.

Want die schulden van FC Twente zijn niet alleen vanwege het stadion, ruim 30-40 miljoen aan schuld komt door de te dure (salaris)huishouding.

24 januari 2015 om 06:27

Als Twente een stadion neer zet van 75 miljoen en er staat nu nog 34 miljoen open bij de bank hebben ze al een 40 miljoen + rente afgelost .

34 +11+12 maakt 57 miljoen aan schuld voor dit jaar. Daar komt voor dit jaar natuurlijk wel wat tegenover te staan zoals Sponsoring, TV gelden, stadion in komsten en transfer gelden van verkochte spelers welke in termijn worden voldaan.
Kijken wat er volgend jaar op de schulden balans staat. Meer of minder schuld, dat is de vraag.

En Vitesse? een stukje Espn over Vitesse

The city of Arnhem was very well aware that the bankruptcy of one ( either the club or the stadium Gelderdome ) would also mean the end of the other, and two years ago the city council had to agree on a debt clearance of the club Vitesse, in which the city lost about €20 million on loans.
But still the club kept losing money and, in 2004 Maasbert Schouten, who made his fortune in consumer credit banking with Afab, stepped into buy up enough shares to become Vitesse's new chairman. Schouten sold the club to Jordania in August 2010 for a reported €4 million without consulting anyone.

De totaal schuld van Vitesse komt niet ter sprake nog die van het stadion wat ze huren.

23 januari 2015 om 11:05

@pelie
1 woord: grootheidswaan.

Men ging er bij Twente altijd prat op dat er niet meer uitging dan dat er binnenkwam. Dat veranderde geleidelijk. Men ging echter op een bepaald moment speculeren op verwachte inkomsten. Voorbeeld: Europees voetbal, dat levert ieder jaar toch wel €3 miljoen op. En toen was er opeens geen Europees voetbal, terwijl die €3 miljoen toch al wel verwerkt waren als verwachte inkomsten. Toen viel het volgende seizoen ook weer tegen, minder sponsorinkomsten en minder inkomsten uit seizoenkaarten. De neerwaartse spiraal werd ingezet: minder geld beschikbaar, dus minder sportieve prestaties, dus minder inkomsten, etc..

23 januari 2015 om 11:20

Dit is ook jarenlang bij psv gebeurt en ook bij andere clubs. Zelfde als dat men incalculeerd dat ze in eredivisie spelen bij twente az heerenveen ajax feyenoord maar mocht je echt ruk draairn en degraderen ben je zuur af. Tja bij twente zijn ze dus bezig om zonder el de begroting rond te krijgen wat gaat lukken na dit huidig voetbal seizoen

23 januari 2015 om 12:26

@pelie

Inderdaad Twente heeft het stadion in eigen beheer en de 2x verbouwingen hebben Twente gewoon veel geld gekost maar is het uiteindelijk wel een heel mooi stadion geworden waar 30,000 man in kunen!

Als straks alle schulden zijn afgelost dan hebben we een grote inkomsten bron Het stadion + alle eetkramen enz in het stadion zijn in eigen beheer

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je de hypotheekschuld niet echt mee hoeft te rekenen. Dat betaal je af in maandelijkse termijnen. Dan blijft die 12 mil schuld wel fors. Er zijn clubs failliet gegaan om minder

23 januari 2015 om 10:16

Dat betaal je weliswaar in termijnen in praktijk. Maar de rente en aflossing gaat natuurlijk genoeg inkomsten slurpen. Of het minder of meer is dan bijv. Huur van een stadion is weet ik niet maar het eigen beheer komt er ook overheen. Dus die zure appel moet twente even doorheen.

23 januari 2015 om 10:56

Daar tegenover staat dat alle recettes en overige inkomsten de kas van Twente invloeien. Twente heeft een recordbedrag afgelost de afgelopen jaren. Overigens nemen ze de kortlopende schulden ook mee, die verdwijnen vanzelf over het verloop van het boekjaar. Beetje onnodig dus om die mee te nemen als zijnde 'schuld'.

23 januari 2015 om 11:09

Ik vind dat je de hypotheek hier niet in mee moet nemen.

Neemt nog niet weg dat er een zeer negatief plaatje staat in Twente. Die zouden wel is in een jarenlange dip (lees: 6e, 7e plaats) kunnen komen doordat ze geen miljoenen meer uit kunnen geven voor spelers.

23 januari 2015 om 10:21

Als twente aan hun verplichtingen kan voldoen is er niks aan de hand.
Alleen hebben ze wel minder geld tot geen geld om uit te geven.

En terecht. Denkt allemaal aan te kunnen sluiten bij de top, maar je ziet dat een club als Twente slechts af en toe een uitschieter naar boven kan maken als het een periode slecht gaat met de traditionele topclubs. Naar mijn idee zijn het de komende jaren 'gewoon' weer Psv, Ajax en Feyenoord die de dienst uit gaan maken in de Eredivisie. Dit vind ik ook het mooiste en dit is ook het beste voor het Nederlands voetbal.

23 januari 2015 om 10:57

Want 3 topclubs is beter dan4, yeah right. We praten over 1,5 jaar weer verder. Kijken hoe ver twente dan is

23 januari 2015 om 11:10

Twente is geen topclub maar een regionale club. Zo liggen de feiten. Voor een topclub is wel echt wel wat meer nodig dan wat Twente nou laat zien. Zowel sportief als beleidsmatig.

23 januari 2015 om 11:27

Mee eens @funkyg, dat is dan ook precies waar wij naar toe willen. Wanneer deze 'crisis' voorbij is, gaan we weer omhoog kijken, geloof me! In 2017 moet de selectie bestaan uit ongeveer 50% jeugd. Er komen ook een aantal hele goede talenten aan. De andere helft kan gewoon gekocht worden. Kijk naar Ajax, die hebben een hele goede jeugd, en geld zat om eens een 'topper' aan te trekken. Dat moet ook bij Twente het geval worden. En hiermee zeg ik niet dat onze jeugdopleiding te vergelijken valt met Ajax, in tegendeel zelfs. Maar het is enorm knap wanneer het Twente lukt om een selectie neer te zetten dat bestaat uit 50% jeugd.

23 januari 2015 om 11:31

Het zal me werkelijk aan mn kont jeuken of Twente nou wel ofniet een topclub is in Nederland...
Ze moeten zorgen dat ze alles op de rit krijgen en met het materiaal wat ze nu hebben leuk aanvallend voetbal spelen met inzet. Alsof een 3e of iig 4e plaats er niet in zit met deze selectie. Dat gezeik van iedereen bij elk artikel.

Die laffe Feyenoorders ook die een paar jaar terug geen cent te makken hadden met droevige prestaties en nu opeens overal arrogant lopen te doen.

Wat ook belangrijk is: van een aantal van de topspelers van Twente zijn een groot deel van de transferrechten al verkocht. Zo krijgt Twente maar 30 procent van de opbrengst van Corona bij een transfer (zie het AD). Erg zorgelijk als je t mij vraagt

23 januari 2015 om 10:25

Dit geeft inderdaad geen mooi beeld voor de toekomst. Enig idee of ze dit soort constructies met meer spelers zijn aangegaan?

23 januari 2015 om 10:55

Van een viertal andere spelers vloeit een deel van de transferopbrengst naar Doyen. Net zoals met Tadic, daar bedroeg het 10%. Niemand weet hoeveel het bij de andere spelers gaat zijn, aangezien daarover nooit iets officieel is bevestigd door Doyen of Twente, de enige partijen die het weten.

23 januari 2015 om 10:56

Eerder al met Tadic en Promes. Maar weet verder niet wie er nog meer onder vallen. Als je googled op Twente en Doyen, dan gaan er verschillende artikelen over

23 januari 2015 om 13:06

Hoezo geen mooi beeld? Het is een godswonder dat een supertalent als Corona in Enschede is afgedaald. Dit kon natuurlijk alleen in de vorm van geldschieters anders was twente niet eens in staat om hem te halen.

24 januari 2015 om 15:41

Ik bedoel daarmee dat als je hem in de toekomst verkoopt, er dan ook weer een deel voor de investeerders is. Zo wordt het natuurlijk heel moeilijk om wat op te bouwen..

Wat een bestuurder die munsterman hahaha red Twente van de ondergang door nog meer schuld te maken, nu heeft hij het zover dat er geen redden aan is. En dan naait mijnheer er vlug tussenuit

23 januari 2015 om 10:52

Ja, wat ongelooflijk slecht dat de schulden zomaar kunnen dalen van 90 miljoen naar 60 miljoen. Shame om Munsterman!
Als het zo doorgaat is er geen redden meer aan... *zucht*

23 januari 2015 om 11:11

Munsterman is jullie messias he. Supporters praten alles maar dan ook werkelijk alles goed wat deze man uitspookt.

Ik zou zeggen zit die gekleurde bril is af.

23 januari 2015 om 11:14

Ga je Munsterman nu verdedigen?

Munsterman is niet de reden dat Twente kampioen is geworden en daardoor ook niet de reden dat Twente in die tijd veel winst heeft gemaakt.

Daarbij moet je nog verder kijken:

Nu staat het er zo voor, maar het gaat ook over het beeld over 2 jaar als Munsterman weg is, wat heeft hij achtergelaten. Geen fraai plaatje in mijn ogen.

Ik denk dat Twente hier de komende jaren tegen aan gaat lopen. Het kaliber wat gekocht (en dus ook weer verkocht) kan worden ligt onder het niveau van wat Twente 2 jaar geleden kon. En over 2 jaar zal dat weer lager zijn dan dat het nu is.

23 januari 2015 om 11:14

Het gaat meer om het feit dat er 90 milj aan schulden zijn gemaakt..

23 januari 2015 om 11:15

Ook met een andere kleur bril zie ik nog steeds staan dat er het afgelopen halfjaar flink is afgelost.

Trodat: kun je me vertellen waar je een gratis stadion kunt vinden?

23 januari 2015 om 11:25

Gratis bestaat niet.

En Twente is te dicht bij de zon gaan vliegen, en toen is de was van de vleugels gesmolten.

23 januari 2015 om 11:53

Volgens mij hoor je überhaupt niet op 90 miljoen schuld te komen??

23 januari 2015 om 12:26

Google eens even wat de nieuwe kuip kost, valt de hypotheek van Twente op de veste nogal mee.

23 januari 2015 om 12:34

Ja dat is knap inderdaad, alleen kan je je wel afvragen waarom en hoe ze aan die 90M schuld zijn gekomen en waarom ze boven hun stand hebben geleefd en spelers halen via derde en dat de toekomstige transfers niet veel zullen opleveren omdat de rechten bij andere liggen. Transfers zijn juist belangrijk en kunnen de club financieel gezond maken. Ik ben van mening dat er echt wel grote fouten zijn gemaakt en zie een zelfde scenario als bij Feyenoord, die konden veel oplossen door externe hulp van rijke supporters en transfers, al hadden we daar in het begin ook moeite mee omdat er ook vreemde constructies waren met een aantal (jeugd)spelers.

23 januari 2015 om 12:41

@jansen Joenite: heb je ook wel door hoe die schulden zo zijn afgenomen? Door inkomsten uit de komende jaren al te verkopen. Die schuldafname is er dus alleen gekomen doordat Twente nu in de komende jaren minder inkomsten krijgt. Zo zijn alle TV-rechten voor de komende 5 jaar verkocht, waardoor Twente voortaan die TV-inkomsten niet meer krijgt (zo'n 7 miljoen per jaar!). Netto leidt FC Twente er dus verlies op, want ze hebben voor 35 miljoen verkocht om er minder dan 30 voor terug te krijgen (een deel van die 30 miljoen is ook de deal met Doyen). FC Twente heeft dat moeten doen, omdat ze anders failliet waren gegaan.

23 januari 2015 om 12:56

Dat was gewoon een financieel interessante optie om het leningdeel waarop de hoogste rente zat om re ruilen voor delen van de tv-gelden over 6 seizoenen. Die worden nu in 6 jaar afgeboekt, en staan op de balans nog steeds als schuld vermeld, zoder dat deze nog rentedragend is.

23 januari 2015 om 11:15

Zonder Munsterman was Twente nooit kampioen geworden, dus blijf maar lekker negatief lullen over hem. De meeste twentesupporters weten wel beter

23 januari 2015 om 12:27

Bingo, iedereen schijnt even te vergeten hoe diep het dal was voordat Munsterman aantrad.

23 januari 2015 om 12:28

@sjordypsv

Wat denk je dan???? is toch niks raars aan dat Twente schulden heeft

Man ze hebben een stadion 2x uitgebreid van 12,500 na 30,000 dat kost gewoon geld hoor!
En dr is nu al heel veel afgelost. Nu komen er mindere jaren maar als het stadion is afgelost kunnen we weer omhoog kijken

23 januari 2015 om 12:42

Klopt, maar FC Twente heeft ook maar dan 30 miljoen aan schuld gemaakt door een veel te grote salarishuishouding. Dat vergeet men vaak even.

23 januari 2015 om 12:59

@Superghost: Heb je daar onderbouwing voor, of doe je maar een aanname? Waarschijnlijk heb je noiit een jaarrekening leren lezen (dat is een aanname van mij)?

23 januari 2015 om 15:48

PSV was paar jaar geleden op sterven na dood en heeft het vege lijf gered door de grond te verkopen. Een deal die overigens nog steeds bij de Europese Commissie onder de lope ligt volgens mij. Het is te hopen dat die de deal niet terugdraaien, want dan is het afgelopen daar in Eindhoven.
Dus ben jij volgens mij de laatste die zo'n bericht kan plaatsen Sjordypsv

Kan iema d mij uitleggen waar het geld van Ruiz, Ola John, De Jong, Promes, en Tadic is gebleven? Spoelen ze daar hun geld door de plee?

23 januari 2015 om 10:27

De rechten van Promes, Tadic en John zijn gedeeltelijk in het bezit van Doyen. Daar is dus al een deel heen. De rest kan ik je niet vertellen.

23 januari 2015 om 10:35

Overigens vraag ik mezelf af: Promes en John zijn (gedeeltelijk) zelf opgeleid. Heeft Doyen in ruil voor geld gedurende de periode bij Twente een deel vd rechten gekocht, of kwamen ze pas in beeld bij de nieuwe clubs van deze jongens? Dat maakt wel verschil wat betreft een transfersom...

23 januari 2015 om 11:14

twente heeft mede door het deels instorten van het stadion een flink tekort gehad, toen zijn iig van spelers transferrechten deels verkocht aan investeerders dus dat zal vermoedelijk om zelf opgeleide spelers gaan of spelers waar nog geen externe investeerder bij betrokken was

23 januari 2015 om 10:42

@afcagunner
Dat geld is gebruikt voor het (versneld) aflossen van de hypotheek op het stadion. Er is momenteel 41 miljoen afgelost op het stadion, sinds 1998. Dat is dus gemiddeld 2,4 miljoen per jaar. De filosofie is bij Twente altijd geweest: zo snel mogelijk 100% eigenaar worden van het stadion, zodat alle inkomsten (kaartverkoop, catering, evenementen) direct de clubkas invloeien. Achteraf bleek dat er teveel geld naar het stadion is gegaan, de kortlopende schulden konden niet meer betaald worden.

23 januari 2015 om 10:53

Zelf ben ik ook bang dat Munsterman iets in zijn ambitie is doorgeschoten om het stadion zo snel mogelijk af te bouwen. Daar komen we nu aardig mee op de koffie.

23 januari 2015 om 12:44

Dat versneld aflossen is geen keuze van Twente geweest, dat was contractueel vastgelegd.

23 januari 2015 om 12:49

Hoe kun je nu versneld aflossen contractueel vastleggen? Het woord zegt het al: versneld (lees: sneller dan eigenlijk volgens overeenkomst zou moeten)

23 januari 2015 om 13:01

Dat was contractueel vastgelegd, totdat er geld werd bijgeleend voor de laatste uitbreiding.

23 januari 2015 om 16:43

In het contract met de gemeente stond dat bij elke spelerverkoop boven een bepaald bedrag een bepaald percentage aan de gemeente betaald moest worden als versnelde aflossing. Dus dat is wat er mee bedoeld werd.

'van uitgaande transfers hoeft FC Twente het ook niet te hebben. De transferwaarde van een groot deel van de spelersgroep ligt bij derden'

Welke spelers zijn dat precies?

23 januari 2015 om 10:17

Corona, ebecilio, ziyech, castaignos, eghan uit mijn hoofd.

23 januari 2015 om 10:19

Lol dat zijn dus alle spelers die nog waarde hebben..

23 januari 2015 om 10:33

Ja dat is het hele probleem. Toen als een korte termijn oplossing 5 miljoen gekregen voor de rechten van een aantal spelers. Dat blijkt nu een strop natuurlijk. Je schiet jexelf in de voet zo.

23 januari 2015 om 10:52

Ziyech sowieso niet. Voor de rest gaat het maar om percentages van de transferwaarde die afgedragen moeten worden.

23 januari 2015 om 11:22

Ziyecht sowieso wel. Het schijnt zelfs dat joop zelf geld in ziyech heeft zitten. Ik kan je verzekeren dat Twente echt weinig gaat overhouden aan transfers.

23 januari 2015 om 11:31

Naar wat ik gehoord heb @mentalist, heeft Kips Leverworst Ziyech gefinancierd. De eigenaar van Kips Leverworst heet; Aldo van der Laan, al jaren de rechterhand van Munsterman en hij word de nieuwe voorzitter van dit Twente.

23 januari 2015 om 11:34

Wat ben ik blij dat jij weet hoeveel ze overhouden aan de tramsfers. Hulde. Discussies voeren met gasten als jou wordt ook lastig.

23 januari 2015 om 13:06

Van Ziyech, liggen net als bij de overige deze zomer gekochte spelers, de transferrechten voor de volle 100% bij Twente zelf. Dat is in oktober bevestigd bij de bekendmaking van de jaarcijfers over het seizoen 2013-2014.

23 januari 2015 om 16:47

Ik heb gekeken The Rock11, maar waar kun je dat jaarverslag vinden? Het laatste jaarverslag van Twente dat ik kan vinden is al van een paar jaar geleden. Waar iedere voetbalclub jaarlijks een verslag publiceert is Twente daar mee gestopt vanaf het moment dat het financieel slechter ging. De enige gegevens die ik kan vinden zijn uit de gesprekken met Munsterman en nu weer die finaciele man. Waar overigens nogal een verschil in zit.

23 januari 2015 om 10:18

ik dacht ebicillio corona en gutierez maar weet het niet zeker.

23 januari 2015 om 10:18

In ieder geval Castaignos, Eghan en Ebicilo, die zijn deels eigendom van Doyen. Misschien Ziyech aangezien die 5 miljoen die ervoor betaalt is een vrij fors bedrag is.

23 januari 2015 om 14:22

Fc Twente heeft om en nabij de 3,5 miljoen betaald voor Ziyech. De transferrechten liggen voor 100% bij Twente dit is namelijk bevestigd.

23 januari 2015 om 15:38

Aha ik dacht dat het 5 was. Bedankt voor de verbetering.

23 januari 2015 om 10:52

@rbn_
Eghan, Castaignos, Ould-Chikh, Ebecilio en Mokhtar zijn betrokken bij de Doyen Deal.
Gutierrez en Corona zijn gehaald met geld van externe financiers.

23 januari 2015 om 10:58

RaulDuke
Waarbij 30 procent maar voor Twente is bij Corona (zie AD van vandaag)

23 januari 2015 om 11:33

Dat klopt @caeser. Maar zo erg is dat niet.

Je wilt natuurlijk een ploeg neerzetten dat goed voetbal laat zien en Europees voetbal 'kan' halen, (helaas gaat het wat moeilijk, maar oké). Corona is samen met Castaignos toch wel de speler die de groep draagt dit seizoen. Corona is gewoon een talent, dat zich iedere wedstrijd ontwikkelt, dat zie je gewoon. Dat je dan geen winst op hem gaat maken, of weinig, dat is jammer. Maar mocht hij jou Europees voetbal leveren, dan is dat natuurlijk ook erg mooi!

23 januari 2015 om 11:53

Het ziet er naar uit dat hij beide niet gaat doen, Jopie22.

23 januari 2015 om 16:01

Ok, nog één keer dan. Transfers worden in de boekhouding opgenomen op de balans en in de verlies en winstrekening opgenomen als afschrijving.
Een speler die voor 5 miljoen wordt gekocht en 4 jaar speelt kost de club dus 1,25 miljoen per jaar. Als hij in jaar 4 voor hetzelfde bedrag wordt verkocht zit de afschrijving van de speler (3 x 1,25 miljoen) dus in de begroting en jaarcijfers van de eerste drie jaren. In jaar vier komt er 5 miljoen binnen en gaat er 1,25 miljoen af. Dus 3,75 miljoen winst in dat jaar.
Als je nu kijkt naar Tadic: de afschrijvingen (verliezen) drukken op de jaren dat hij hier gespeeld heeft. De opbrengst (winst) komt nu in de komende jaarcijfers.

In het geval van Corona: als Twente slechts 30 rechten heeft hebben ze ook maar 30 betaald en dus maar een klein deel in de verlies en winst.
Als je een speler koopt voor 30 van 3 miljoen, kost het je dus feitelijk maar 1 miljoen. Verkoop je heb voor 30 van 9 miljoen, ontvang je 3 miljoen. Heb je toch 2 miljoen winst zo'n speler in je selectie. Dus: what's your problem?

23 januari 2015 om 17:56

Als twente corona verkoopt voor 30 miljoen dan ontvangt twente daar 9 miljoen voor. Maar hij zal rond de 15 worden verkocht. En dan zit je rond de 4.5 miljoen.

23 januari 2015 om 22:10

In de laatste twee zinnen bedoel ik 30 procent, maar het procentteken is niet afgedrukt. Ik zeg dus niet dat hij voor 30 miljoen wordt verkocht.

Ja dat zat er wel aan te komen.
Subtop clubs kunnen financieel niet concurreren met topclubs.
En je ziet het in het voetbal terug.
Maar ja ze zijn een keer kampioen geworden en dat neemt niemand van ze af.

23 januari 2015 om 10:59

Beetje een kulargument, want de topclubs hebben ook tijden gehad dat de broekriem moesten aantrekken. Ze zijn er allen wel bovenop gekomen, maar zo heeft PSV geen bezit meer over de grond onder het stadion, moest Ajax geld binnenharken via aandelen en staat Feyenoord nog in het krijt bij de vrienden van Feyenoord.

Gezien de enorme aflossing komt Twente er uiteindelijk ook wel bovenop. Maar dan zonder aandeelhouders en met een stadion geheel in eigen hand (incl catering). Blijven alleen op de korte termijn de externe geldschieters (doyen en financiers van Guitierrez en Corona) over. Zie dat als de vrienden van Feyenoord...

23 januari 2015 om 11:20

fout de investeerders bij twente zijn anders dan de vvf

de vvf is aandeelhouder van de club net als ajax aandeelhouders heeft, alleen is feyenoord niet ''de markt op gegaan'', feyenoord heeft ook vastliggen dat het altijd een meerderheidsbelang moet blijven hebben en zal iom de vvf de aandelen terugkopen, al zou het mij niet verbazen als ik blokland hoor dat de vvf daar om staat te springen

bij twente echter komt er bij elke verkoop maar een klein deel van de transferinkomsten en investeerders worden bij een verkoop eerst betaald, met alle gespreide betalingen van tegenwoordig betekent dat in veel gevallen dat twente een speler verkoopt waardoor de selectie minder wordt, maar pas na een jaar of wellicht langer de eerste betalingen binnenkrijgt.

23 januari 2015 om 11:26

Het is ook absoluut een illusie om te denken dat de problemen bij Twente binnen een paar maanden zijn afgelost. We blijven inderdaad voorlopig aan de externen vastzitten. Er is echter wel voorgenomen de externen achterwege te laten.
Dat heeft natuurlijk ook consequenties voor de kwaliteit van het team, en dat beseffen we in Twente ook wel dat we een stap terug moeten doen. Gelukkig zien we dat er nu al meer wordt ingezet op de jeugd waardoor we niet in de vicieuze cirkel met constante aanschaf met extern geld belanden.
Twente heeft overigens de spelers nu afgewaardeerd op de balans tot 0, want m.i. een voorbeeld zou moeten zijn voor vele andere clubs..

23 januari 2015 om 11:35

"qua spelersbegroting en betalingen vallen we terug naar het niveau van Az"

Dat stukje heb je ook gelezen, Jansen Joenite? Dan is er daar ook nog genoeg werk te verzetten. Geen geld voor het huidige salarishuis, geen geld voor aankopen, bijna geen winst uit spelersverkopen, en een schuld wegwerken? Geen FOX geld meer.
En joop en die nieuwe vent zitten al tot hun nek met privévermogen in de club.
Niemand wil een stadion kopen met een molensteen aan schuld erbij.

Alleen met recettes alles afbetalen? Nee, nee dit ziet er heel ernstig uit.

23 januari 2015 om 16:04

In theorie zou een andere club met veel vermogen, bijvoorbeeld Bayern München, een bod op de Ajax aandelen kunnen doen en vervolgens de stekker er uit trekken.

24 januari 2015 om 09:36

Nee dat kan niet, is in de statuten vastgelegd. Bayern heeft trouwens ook aandelen verkocht.

Ik ben geen financieel expert maar overbruggingsleningen is dat niet geld lenen om andere leningen mee te betalen?

voorbeeld: pietje krijgt nog 100 euro van mij maar dat heb ik niet dus leen ik het bij klaas met 10% rente.
Of zie ik dit verkeerd?

23 januari 2015 om 10:23

Dat klopt. Wordt meestal gebruikt bij huizen. Hier meer info:

http://hypotheekrente-rentetarieven.nl/
overbruggingslening/

Einde verhaal voor FC Twente dit lijkt me. Of ze moeten ineens een geweldig jeugdbeleid gaan voeren.

23 januari 2015 om 11:41

Nee, geen einde verhaal. We komen er wel weer boven op @ricardokaka12.

Een geweldig jeugdbeleid gaan voeren? Dat doen we al jaren! Helaas hebben wij niet zo'n grote vijver om in te vissen. Alle 'grote' talenten gaan toch liever naar Ajax, Feyenoord en PSV uiteraard. Wij zitten vooral gebonden aan Twente en net over de grens in Duitsland. Vandaar ook veel Duitse jongens in onze jeugdopleiding.

In 2017 moet de helft van de selectie bestaan uit jeugdspelers. Althans, dat is doel van dit Twente. Er komen echt wel een paar hele goede talenten aan. Spelers als; Bilal Ould-Chik, Andersen, Ter Avest, Van der Lely, Van der Heyden, Da Cruz, Gvozdjar, Pinto, Jensen, Mousslih, Plattel (d), Schütte, Ntuli!

Daar gaat de zeepbel. Altijd al gedacht dat ze ver boven hun stand leefden.

En weer gaat er een luikje open en komen er nieuwe getallen naar voren. Men roept maar wat bij Twente, maar de gehele waarheid komt er niet uit.

Het baart me zorgen dat we terugvallen naar het niveau AZ, dat is 20 miljoen begroting per jaar minder. Dat is enorm. Zeker als je bedenkt dat het stadion van Twente bijna 2 keer zo groot is en dat Twente het stadion in eigendom heeft en dus alle inkomsten terugvloeien de kas in.

23 januari 2015 om 11:27

Het gaat om salarissen naar niveau az niet om de begroting.....

23 januari 2015 om 11:41

Overheen gelezen, dat is inderdaad iets heel anders. Stelt me weer enigszins gerust.

23 januari 2015 om 11:53

Wat denk je dat grootste post is van de begroting? Begroting bestaat uit 70 uit salarissen van de spelersgroep dus ja de begroting gaat naar niveau AZ als je terug gaat in dat salaris niveau.

23 januari 2015 om 16:07

Probleem hier is dat de meeste mensen de helft niet lezen uit geilheid negatieve dingen te kunnen schrijven. Subjectieve aandacht.

26 januari 2015 om 13:47

nee die andere 30 % blijft sws gelijk of in percentage wordt het meer dus hij zal niet evenredig zakken naar dat niveau en zal duidelijk er boven blijven

Van deze schuld schrik ik niet echt. Ik vind het niet zorgelijk en zoals de meesten hier reageren is meer op basis van emotie zonder enige rationele gedachtegang.

Trek de hypotheekschuld eraf en het valt allemaal reuze mee. De betalingsverplichtingen worden netjes opgenomen in de begroting en Twente bouwt gestaag haar schulden af. Het hoofdprobleem is dat de kwaliteit van de selectie daardoor keldert. Echter is dit al een tijdje geleden ingezet. Op termijn zijn de schulden afgelost, heeft Twente alles in eigen beheer en kan het budget structureel omhoog.

Komende 10 jaar zal Twente wel blijven bungelen in de subtop maar als de begroting omhoog gaat na de aflossingen kunnen ze misschien wel structureel gaan spelen voor een top 3 klassering. Ajax en PSV blijven qua budget nog wel even uit zicht.

Het meest kwalijke is eigenlijk dat de spelers in beheer van derden zijn. Maar blijkbaar is dat nodig om deze periode de selectie op acceptabel niveau te houden. Zelf ben ik hier beslist geen voorstander van.

Je kan veel zeggen maar op zich werkt Twente met een duidelijk plan naar de toekomst om een structurele verhoging van de begroting te realiseren. Wanneer wij een huis kopen hebben wij tijdelijk ook minder te besteden omdat we de hypothecaire lasten moeten voldoen.

23 januari 2015 om 11:21

Het is dat iemand mij voor was om je een groen randje te geven, anders deed ik het wel. Helemaal met je eens.

23 januari 2015 om 11:37

Het vervelende is dat de kortlopende schulden vaak mee worden genomen als zijnde langlopende schulden, of dat in ieder geval alles maar op 1 hoop wordt gegooid. Kortlopende schulden verdwijnen namelijk voor het overgrote deel vanzelf over het verloop van het boekjaar. Verder gaan de meesten inderdaad voorbij aan het feit dat Twente gewoon veel vermogen in verschillende bezittingen heeft zitten. Het kan altijd beter, maar voor mensen die helemaal niks snappen van boekhouden lijken die cijfers allemaal 'schulden'.

23 januari 2015 om 12:37

Wat bezit Twente dat samen voor een groot vermogen zorgt? Groot deel van het probleem lijkt mij dat voor meerdere spelers de (eventuele) toekomstige transferwaarde vertegenwoordigen al verpand zijn aan derden. Het is een misvatting dat een stadion een waardevol bezit is, er is niemand die het stadion wil kopen, want alleen voor FC Twente heeft het nut. Dus de waarde van het stadion is vrijwel gelijk aan de waarde van de grond waarop het staat (min de kosten van het slopen plus de inkomsten van de verkoop van bouwmateriaal).

Als je het stadion verkoopt aan een groepje investeerders met een zogenaamd 'fc Twente hart' dan zorgt dat wel een flink bedrag, maar dat is op de lange termijn geen meevaller, want vervolgens zal je huur moeten betalen aan die investeerders om in het stadion te voetballen. Investeerders zijn meestal niet rijk geworden door filantropie, dus ongetwijfeld zal de jaarlijkse kosten aan huur voor het stadion dan hoger liggen in vergelijking met de huidige kosten voor onderhoud en afbetaling van de eerdere financieringskosten...

Alles wat Twente bezit is gebouwd op emotie en versterkt door recent succes. Nu blijkt dus dat het recente succes niet gebaseerd is op een degelijke financiële structuur. Zolang dat niet het geval is kan je dit model niet blijven gebruiken op de langere termijn, en zal je een stap terug moeten maken.

23 januari 2015 om 14:57

Ja als als als, maar dat is dus niet zo. Het stadion in zijn huidige vorm vertegenwoordigt wel degelijk een enorme waarde, daar het stadion een groot deel van de inkomsten genereert. Dat clubs als AZ en Groningen nooit echt de stap omhoog hebben kunnen maken komt daar deels door. Ze missen de inkomsten uit onder andere recettes om financieel te kunnen groeien.

Het gaat niet om de waarde die een stadion heeft, maar om de waarde wat een stadion heeft in de bedrijfsvoering van een bvo. Dat een stadion voor een willekeurig bedrijf een geringe waarde heeft, maakt daarin niet zoveel uit.

23 januari 2015 om 16:23

Het stadion is inderdaad van grote waarde voor FC Twente in de bedrijfsvoering, maar het is waardeloos voor anderen. De waarde van die bezitting is intrinsiek, en dat kan je niet tot je vermogen rekenen en dus ook niet wegstrepen tegen de schulden. Twente heeft daarom ook een negatief eigen vermogen.
Maar inderdaad, zolang Twente de rekeningen kan blijven betalen hebben ze geen acuut probleem.
En hopelijk zijn de sportieve gevolgen van het terugbrengen van het negatieve eigen vermogen niet zo groot dat de inkomsten uit het stadion en uit sponsoring veel zullen dalen, want aan transfers kan Twente dus al niet meer verdienen de komende jaren.

23 januari 2015 om 17:21

Je doet net alsof alle inkomsten uit transfers rechtstreeks wegvloeien naar externe partijen. Dat is dus niet het geval.

23 januari 2015 om 11:44

Twente mag blij zijn als ze in de toekomst structureel in de top 5 kunnen blijven spelen.
de "klassieke" top 3 zal om termijn steeds meer afstand gaan nemen van de overige clubs.

Uiteraard kan er wel eens een uitschieter tussen zitten maar dat zal gebaseerd zijn op 1-2 spelers die zich opeens spectaculair ontwikkelen.

@viswinkel
Ook kortlopende schulden zal je moeten afbetalen zeker als het overbruggingskredieten zijn. de "" kortlopende schuld tov je SK houders" kan je inderdaad makkelijk wegstrepen maar dat geld niet voor alles.
en inderdaad zit er vermogen in bezittingen maar het eigen vermogen is ook ruim 7mln inde min.

daarnaast is er al jaren een operationeel verlies waardoor dit alleen maar zal oplopen

23 januari 2015 om 11:55

Wat Copr zegt idd.

Succes met schulden aflossen, wanneer je structureel verlies draait.

23 januari 2015 om 12:23

Ach, je kan gewoon 0 conclusies trekken uit deze cijfers alleen. Hoge kortlopende schulden kunnen juist heel gunstig zijn. Kan bijvoorbeeld betekenen dat er nog veel vorderingen zijn of veel inkomsten uit sponsoring. Zonder het complete plaatje zijn het redelijk inhoudsloze cijfers.

Het operationele verlies van de afgelopen jaren kwam voornamelijk doordat Twente als een gek heeft afgelost. Of ken je een andere club die de afgelopen jaren 30 miljoen heeft afgelost? Lijkt me moeilijk als je steevast verlies hebt gedraaid, zoals nu wordt beweerd.

Tevens Heerenveen en AZ draaien operationele verliezen van respectievelijk 5 en 9 miljoen, daar hoor je niemand over want alles is zonneschijn. Dat alles onder het vergrootglas ligt van media die er de ballen verstand van hebben, maakt het nog vervelender voor Twente.

23 januari 2015 om 12:53

Heerenveen en Az ziten niet in categorie 1, nog hebben ze hun beste spelers verpand, of hun toekomstige inkomsten uit tv gelden verbrast. Of een te duur stadion neergezet.

Leuk allemaal die 30 miljoen, maar dit is ook voor een deel afgelost met inkomsten die eventueel nog komen.

Kan iedereen met een Twente hart wel huilerig niet eerlijk roepen, maar dat is niet echt lekker beleid. Sterker nog ik heb nog nooit zoiets doms gezien

En dan die Joop die 'opeens' opstapt, midden in zijn herfinanciering, zijn project, zijn ambitie, stinkt aan alle kanten dit.

23 januari 2015 om 13:14

Bij psv doen ze precies hetzelfde. Of was psv niet de club die een hoge schuld had en daardoor de parkeerplaats verkocht!?

De parkeerplaats in Enschede is nog gewoon van Twente.

23 januari 2015 om 14:53

Joop heeft z'n pensioenleeftijd bereikt, maar daar gaat iedereen voor het gemak maar even aan voorbij.

De categorie-indelingen zijn gewoon een wassen neus. Clubs uit categorie 2 gaan overdag failliet en clubs die dus al jaren verlies draaien staan nog gewoon in categorie 2 of zelfs 3. Niet voor niets gaat het hele licentiesysteem ook op de schop, het rammelt aan alle kanten.

23 januari 2015 om 16:03

Psv31813

Wat maakt het uit dat Twente de herfinanciering regelt door het verkopen van toekomstige inkomsten. PSV doet exact hetzelfde alleen dan met de grond. Beiden herfinancieren de langlopende schulden zodat de vaste lasten omlaag gaan en het dus goedkoper wordt om af te lossen.

Wij kunnen hier alleen iets zinnigs over melden als wij kennis hebben van de exacte bedragen. Helaas hebben wij dat niet en speculeert iedereen hier maar wat in het luchtledige.

Hoeveel bedragen de verwachte toekomstige inkomsten die ze verkocht hebben? Wat is het voordeel vanaf nu op die vaste lasten? Wat zijn de gevolgen voor de cashflow en de ncw? Ik denk dat niemand die vragen hier kan beantwoorden.

Zonder die inzichten is het onmogelijk om een gefundeerde uitspraak te doen en kunnen wij alleen ons oordeel baseren op de kennis en cijfers die wel voor handen is.

23 januari 2015 om 12:11

"het meest kwalijke is eigenlijk dat de spelers in beheer van derden zijn. Maar blijkbaar is dat nodig om deze periode de selectie op acceptabel niveau te houden. Zelf ben ik hier beslist geen voorstander van."

Ik ben hier ook geen voorstander van en reden daarvoor noem jij in de regel ervoor. Als je een selectie niet op een acceptabel niveau kan houden zonder kunstgrepen met derden, dan moet je dat acceptabele niveau naar beneden bijstellen. Zo simpel is het. Net als de gezegde dat je de huid van de beer niet moet verkopen voordat huid is geschoten geldt dat ook voor een voetbalclub.

Blijkbaar geloofde Munstermann net even te veel in zijn eigen succes, in plaats van een kleine stap achteruit, probeerde ze succes te forceren om zo meer inkomsten te genereren. Het proces om terug te keren naar een positieve financiële huishouding op de langere termijn zal door die mislukte gok alleen maar langer duren. Dat mag Munstermann best worden aangerekend want juist door zijn uitstraling als de succesvolle ondernemer kon hij dat risico nemen.

Clubs moeten inzien dat transfers voor de Nederlandse competitie een belangrijke bron van inkomsten is. In de eerste jaren na het Bosman arrest maakte de topclubs in Nederland nog verlies op hun transferbeleid, de laatste jaren is het gat met de Europese top wel veel groter geworden, maar de topclubs maken inmiddels winst op hun transferbeleid. En hoe beter je team speelt op het veld des te meer je spelers opbrengen. Deze positieve beloning voor succes had Twente echter al verpatst om te proberen succes te forceren.

Het stoorde mij al zeer hoe Munstermann destijds Ola John eerst min of meer een transfer opdrong naar Benfica om vervolgens in de media met een krokodillentranenverhaal te komen dat Ola per se wegwilde, terwijl juist Munstermann de transfer nodig had om de al afgeronde komst van Tadic te bekostigen. De beste jongen heeft een broer wiens carriere mede is verpest door te vroeg naar het buitenland te gaan en vervolgens duw je hem de deur uit omdat je miljoenen hebt uitgegeven aan zijn opvolger. Dat is al niet fraai maar om de beste man vervolgens een schop na te geven is ronduit vals en was voor mij het moment om Munstermann niet meer het voordeel van de twijfel te geven.

23 januari 2015 om 16:13

Het wordt steeds wilder...
De partijen hebben recht op een percentage van de transfersom. Dat is iets anders dan het beheer hebben over een speler.

FC Twente leeft dus boven hun stand. Natuurlijk komen de schulden door het stadion, maar dat moet toch wel terug te verdienen zijn?

23 januari 2015 om 11:29

Ik weet nie hoe snel jij 90 miljoen kunt terug verdienen (pure winst moet het dan zijn) maar als jij dat in een jaar doet wil ik jou wel in dienst nemen voor 1 miljoen per jaar (89 miljoen pure winst)

23 januari 2015 om 12:32

In de resultaten zit al een stuk aflossingsverplichting. Het verlies dat Twente draait komt mede doordat er afgelost wordt op schulden.

23 januari 2015 om 13:48

Dat is niet waar. Het verlies komt omdat er meer wordt uitgegeven dan er binnenkomt.

Niet omdat je schulden aflost. een schuld aflossen is geen verlies.
Aflossen gaat alleen ten koste van je liquiditeit.
ALs je 10 miljoen aflost heb je geen verlies want je schuld is is ook 10mln minder.

Als ze het stadion verkopen hebben ze 15 miljoen op zak. Dan 49% van de aandelen van de hand doen en het ziet er gewoon en goed uit.

23 januari 2015 om 11:00

Lol eerst koste wat kost het stadion in eigen beheer hebben en daar trots op zijn, en nu dus meteen verkopen? Wat een grap

23 januari 2015 om 14:13

Het artikel hierboven schiet ook niet op. Daarom schets ik een Feyenoord wat het nu zo geweldig doet. Geen stadion en slechts een halve club met 10 miljoen op zak.

Ik denk dat Munsterman al voor het einde van dit seizoen weg is.

Onderbuikgevoel dat er bij Twente heel veel niet klopt en de fans/stakeholders andere dingen worden voorgehouden dan hoe de situatie werkelijk is.

Dat krijg je ervan als je te veel wil. Men moest zich perse gaan mengen tussen de topclubs en nu glijd men af. Had beter in kunnen zetten op subtop

23 januari 2015 om 11:17

Helaas is de gemeente Enschede niet in staat om de clubkas te spekken, het zou fijn zijn om een stukkie grond voor 48,8 miljoen te verkopen en daarmee uit de financiële shit te geraken.

23 januari 2015 om 11:49

Dat helpt ook niet als je uiteindelijk net als PSV dat bedrag ook weer moet terugbetalen.
dan heb je weliswaar dat geld op je rekening staan maar is ook je schuld met hetzelfde bedrag toegenomen.

23 januari 2015 om 11:58

Als dat stadion of de grond iets waard zou zijn had je dat kunnen doen.

Maar helaas is dat stukje industrie terrein niks waard, net zoals de selectie en de tv rechten, en het stadion zelf (want enorme schuld).

Als je niks hebt, kan je ook niks verkopen.

23 januari 2015 om 12:35

Dus als je een schuld hebt zijn jouw bezettingen niets waard? Zullen alle huizenbezitters in Nederland leuk vinden, die hebben namelijk een schuld (hypotheek) op hun huis. Dat volgens jou niks waard is.

23 januari 2015 om 12:57

Wat heeft gemeente Enschede aan een stadion met een grove restschuld?
Of aan de grond op een industrieterrein?
Of zitten daar nog meer zelfoverschattende voetbalclubs?

Nee toch? Dus wat is het waard; wat een gek er voor geeft.

23 januari 2015 om 13:15

@psv31813
De gemeente Enschede is in deze de partij waar Twente de restschuld heeft.......dus wat ze aan het stadion heeft kun je dan misschien wel bedenken?

Dit postte ik deze week in het topic over het aftreden van Munsterman.

"de kapitein verlaat het zinkende schip. Niet echt chique van Joop, heel benieuwd wat voor financiële lijken er binnenkort nog uit de kast vallen. Je maakt mij niet wijs dat ze snel categorie 1 zullen verlaten. Joop heeft er voor gezorgd dat er een peperdure selectie staat, waarvan het nog maar afwachten is of de Tukkers er flink voor zullen cashen."

Kreeg toen een reactie dat Twente in juni naar categorie 2 zou gaan. Als ik nu dit verhaal lees wordt het eerder categorie 4. De in Enschede bewierookte Munsterman heeft de club dus weer in dezelfde positie gebracht als waar die stond toen hij het overnam. Deze megalomane meneer heeft zijn hand duidelijk overspeeld.

23 januari 2015 om 11:12

Heb je ook verder gelezen dan de titel?

Of vind je het slecht wanneer je 30 miljoen van je schulden aflost?
(ja, daar waren wel o.a. een Doyen voor nodig, wat allang bekend was)

23 januari 2015 om 11:20

Knap dat ze dertig miljoen konden aflossen. Nu de rest nog. Probleem is dat ze al aantal jaar transfers nodig hebben om zwarte cijfers te draaien.

En zie bij Twente geen enkele speler die voor Twente veel gaat opleveren vanwege al die rare constructies. Twente zal een gigantische stap terug moeten doen.

Hieruit blijkt ook maar weer dat Doyen op korte termijn zo mooi kan klinken. Maar op lange termijn een sta in de weg is...

23 januari 2015 om 11:32

Het is inderdaad zuur dat deze constructies er zijn, maar het is ook een afweging geweest waarbij is gekeken naar de rentekosten over het bedrag die het per direct heeft opgebracht en de onzekerheid van transferinkomsten in de toekomst.

Er wordt te vaak vergeten dat Doyen zich heeft ingekocht en er dus een leuk bedrag per direct voor Twente vrij kwam. Tuurlijk is dit lager dan de verwachte transferinkomsten over de spelers, want Doyen is geen liefdadigheidsinstelling. Maar deze aflossing neemt wel een erg aangename lastenverliching met zich mee. Iets waar we direct maar ook in de toekomst de vruchten van plukken.

23 januari 2015 om 11:35

Natuurlijk heb ik niet verder gelezen, ben je gek?

Het feit dat er derde partijen nodig zijn om je schulden af te lossen is natuurlijk niets om je zorgen over te maken. Ook het feit dat je spelersselectie nauwelijks transferwaarde voor je club binnenbrengt is natuurlijk ook een futiliteit. Je schijnt te vergeten dat Twente het steeds lastiger zal krijgen om hun schulden af te lossen, omdat er aan de inkomstenkant ook een flinke veer is gelaten. Twente zit in een zeer lastig parket, maar jij als supporter zult het waarschijnlijk niet met me eens zijn. Ik voorzie een Heerenveen scenario voor Fc Twente. Te grote broek aantrekken en daar een zware tol voor betalen.

23 januari 2015 om 11:38

Een tijdje geleden hebben de mensen van Twente aangegeven dat de club op korte termijn geen transfers meer nodig hebben om een sluitende begroting te krijgen. Dit zou volgens mij mede de gevolgen zijn van de extensieve bezuigingen die er de afgelopen tijd hebben plaats gevonden.

23 januari 2015 om 11:41

En dat was echt nieuw voor je Carlosroa?
Dat is al iets van maaaaaaaaaaanden voordat Munsterman aangaf te vertrekken.

23 januari 2015 om 13:05

Volkomen nieuw. Waarschijnlijk heb ik me jarenlang verkeerd laten voorlichten door financieel expert Riche, die elke kromme stap van Munsterman recht wist te praten.

Vraagje aan de Twente supporters. Was het altijd al het plan dat rond deze tijd de cijfers bekend gemaakt zou worden? Ik vind het persoonlijk namelijk frappant dat het gebeurd een paar dagen nadat Munsterman zijn aftreden aan heeft gekondigd.

Nou, Gerald vd Belt, dit is wat je noemt een uitdaging... Ik begrijp nu ook waarom Munsterman opstapt. Je kunt toch niet zeggen dat ie de club gezond achterlaat...

Zo is het nog maar 60 miljoen o.o
Het is nog steeds een groot bedrag -.-

Vind het wel opmerkelijk dat toen de schuld 90 tot 100 miljoen er minder commotie was dan nu. Dit artikel maakt het wel wat duidelijker waar de schulden nog liggen. Het laat zien dat de situatie nog steeds zorgelijk i. Het laat ook zien dat er verbetering is. Nu ze in categorie 1 zitten lijkt mij toch dat die verbetering versnelt wordt?

Dit is natuurlijk geen project van 1 a 2 jaar maar vele jaren.
Toch van 53 miljoen lang en 37 miljoen korte lening naar 34 miljoen lang en 23 miljoen korte lening is al een hele grote stap. Twente moet dit probleem eerst maar eens helemaal oplossen en dan pas weer naar boven kijken. Aantal jaar voor een top 6 plaatsing is niks mis mee als het je financieel gezond kan maken.

Wel een club met een eigen stadion en 0 spelers op het balans.
Iets waar de Knvb toch ook graag naar toe wil.

23 januari 2015 om 12:37

Een korte opmerking: Twente heeft alle spelers op de balans staan. Dit moet van Knvb vanwege het licentiesysteem en Twente zelf heeft ze inderdaad liever niet, of voor € 0 op de balans.

23 januari 2015 om 13:54

En hoe gaan ze de resterende schuld verder afbouwen?
Voorlopig moeten ze eerst nog spelers lozen omdat ze teveel aan salarissen kwijt zijn.
transferrechten zijn al verpand voor een groot deel.

Daarnaast worden de spelers sowieso minder waard omdat er minder aansprekende resultaten behaald gaan worden.

Lijkt een beetje op het post Van de Herik scenario bij Feyenoord.

Tsja dit zat er natuurlijk aan te komen. Heb je geen glazen bol voor nodig.

Ik vermoed dat Aldo van der Laan louter voorzitter is geworden om het door hem in de club geïnvesteerde kapitaal, dat in de miljoenen zou lopen, zo snel mogelijk terug te halen. Dan zal hij opstappen denk ik. Het is immers geen man die deze rol op de voorgrond echt ambieert maar hij moest wel nu munsterman stopt.

23 januari 2015 om 11:46

Ik weet het niet. Wat je zegt zou natuurlijk kunnen, maar Aldo is al jaren lang de rechterhand van Joop. Joop was ook iemand die graag op de voorgrond trad, dat zit gewoon in hem. Maar natuurlijk hoeft een voorzitter dat niet te doen, dus wanneer Aldo lekker buiten beeld blijft, is dat ook prima.

We staan als Twente nu ook gewoon waar we horen te staan, 5e/6e. AZ en Pec staat boven ons en AZ is dus net genoemd als niveau waar Twente naar terug zal gaan. Als Twente dan gewoon een paar jaar weer om Europees voetbal moet strijden is dat prima. Er zijn helaas een heel aantal Twente supporters die na het kampioensjaar dachten dat Twente vaker kampioen zou gaan worden in korte tijd. Met succes krijg je helaas ook veel successupporters, dat merk je elke thuiswedstrijd weer in het stadion.

Gek dat mensen gelijk weer zenuwachtig worden bij het oplepelen van deze getallen in een krantenartikel. Alsof Twente sinds kort deze schulden heeft, alsof het nu opeens einde verhaal is. Twente heeft al schulden sinds de bouw van het Arke-stadion en dat werd met de 2 uitbreidingen alleen maar meer. Meer nog dan de 60 miljoen van nu, zoals ook in het artikel beschreven staat. Toen was er ook geen reden tot paniek, maar omdat de club in cat1 zit betekenen deze cijfers zogenaamd het einde van de club.

Zoals wel vaker gezegd moet Twente (tijdelijk) een stap terug doen vanwege de huidige economische situatie en het verkeerde beleid wat gevoerd is. Gelukkig hebben ze het roer op tijd omgegooid, nieuwe bedrijfscultuur met nieuwe mensen, vanaf komende zomer als het goed is weer in cat2 en ze verwachten dat over 1,5 jaar de problemen voorbij zijn en er weer omhoog kan worden gekeken.
Ik vind het wel goed dat ze even een stap achteruit doen, slim spelers scouten die niet bakken met geld verdienen door op hun reet te zitten maar spelers die graag voor Twente willen ballen. Gewoon zoals het vlak voor/tijdens het kampioenschap ging, toen ook nog met een relatief klein budget. Niks is onmogelijk.

Ik zie de komende tijd wel met vertrouwen tegemoet, ook al moeten we enigzins door de zure appel heen bijten. Maar ik ben ervan overtuigd dat de club hier sterker uitkomt. Ik ben zeer benieuwd hoe de post-Munsterman periode eruit komt te zien.

AZ en Twente hebben aangetoond dat je met visie en een rijke voorzitter vrij eenvoudig de top 3 kunt inhalen. Helaas is dat op de lange termijn niet vol te houden zonder landelijke achterban. Gelukkig maar voor de topclubs...

23 januari 2015 om 11:43

Het grote verschil tussen Twente en AZ is dat eerstgenoemde het niet moest hebben van de portemonnee van de voorzitter, maar puur van zijn beleid. En dan met name met zijn eerdere beleid, het beleid wat gevoerd is na het kampioenschap heeft Twente weer enigzins teruggeworpen in de tijd. Maar nu ze weer terug gaan naar de basics moeten ze op termijn weer mee gaan doen met de top, afwachten of ze dat kunnen waarmaken.

23 januari 2015 om 12:32

Laatstgenoemde moest dat ook niet. Zet de aankopen en verkopen naast elkaar in die periode en je zult constateren dat er nauwelijks geld is uitgegeven. Het grote voordeel van Scheringa was een direct beschikbare 'pot' voor eventuele transfers zodat er snel gehandeld kon worden indien nodig. De begroting was gewoon 25 miljoen.

Vergeet niet dat AZ nog nooit 1 cent van de gemeente heeft ontvangen als enige club in Nederland. Dit in tegenstelling tot Twente.

Best knap in een half jaar de schuld met 30 miljoen doen afnemen, dan zal die laatste 60 miljoen binnen nu en 2 jaar wel zijn weggewerkt, in Rotterdam doen ze over een schuld van 51 miljoen 10 jaar!!!
Feyenoord go for Munsterman!

23 januari 2015 om 13:58

Geloof je dit echt of zit je te dollen?
De komende 2 jaar komt er niet eens 30 miljoen binnen per jaar dus zelfs als ze 0 kosten zouden hebben kunnen ze geen 60 mil aflossen.

Dat had ik eerlijk gezegd niet zien aankomen, zo'n gigantische bedragen. Zullen spelers als Castaignos en Ziyech ook niet blij van worden, die dachten bij een topclub in Nederland te komen, en weten nu dat Twente juist stappen terug moet doen om weer gezond te worden.

Vind het ook altijd dubbel dat er dan nog wel van die dure spelers kunnen komen, die door andere gefinancierd worden, dan denk ik kon dat geld niet beter gebruikt worden om de je financiele basis te versterken. Zelfde verhaal bij Nac, gemeente heeft al tig keer moeten bijspringen, de financiele 'basis' komt niet op orde, maar via financiers komen er wel weer 3 nieuwe spelers. Zulke clubs kunnen een voorbeeld nemen aan Feyenoord, die eerst de 'basis' op orde heeft gebracht en nu naar 5 jaar pas weer gaat investeren.

23 januari 2015 om 11:45

Vergeet niet hoe afhankelijk Feyenoord is geweest van externe financiers de afgelopen jaren. Zonder de vvf zou de club lang niet zo ver zijn geweest als waar ze nu staan. Zoals jij het zegt is denk ik iets te makkelijk gedacht.

23 januari 2015 om 11:47

Bij Feyenoord was het alleen zo dat het geld van de externe financiers gebruikt werd om de schulden te kunnen wegwerken en de basis weer op orde te krijgen, bij Twente en Nac wordt het geld voor een groot deel gebruikt om toch nog spelers te kunnen aantrekken.

23 januari 2015 om 12:01

@matedeor,
Er is nog steeds een aanzienlijk verschil tussen de financiële situatie van Feyenoord en Twente. Meest belangrijke hierin is de hypotheek van het stadion, welke als "schuld" wordt neergezet.

De begroting bij Twente bedraagt nog altijd zo'n 42mln. Het gedeelte van deze begroting dat vrijgemaakt kan worden als voetbalbegroting dwz salarissen etc ligt op het niveau van een club als AZ. Twente gebruikt een groot deel van de inkomsten om in sneltreinvaart de schulden af te lossen.

De transferinkomst van Tadic mag pas meegerekend worden bij het lopende seizoen, evenals de TV inkomsten.

Een verkoop van Castaignos zal ook volledig ten goede komen aan het aflossen van de schuld. Daar zit ook een verschil met Feyenoord. De transferinkomsten uit de talentpools gingen naar de investeerders van deze pools en niet direct naar de club.

De verwachting is dat Twente in 2016 weer kan gaan bouwen. Dat betekent dus voor de supporters na dit seizoen nog een jaar afzien. Maar dan staat er wel een kerngezonde club met alleen een hypotheekschuld en voor de rest alles in eigen beheer.

Ok dus als ik het goed begrijp heeft Twente in een half jaar tijd 30miljoen afgelost? Dat is dus gedaan met het verkoop van de transferrechten en tvrechten oa neem ik aan?

Goed langlopende schulden (hypotheek) van 34 miljoen is niet zo'n ramp, wat wel een groter probleem is ze hebben dus nog 11 miljoen open staan aan afschrijvingen en 12miljoen kortlopende schulden. Dat is een vrij groot probleem als je transfer rechten en tvrechten verkocht hebt, die inkomsten heb je dus niet tot amper de aankomende jaren.

Begroting moet omlaag, minder aantrekkelijk spelers, dure hypotheek met kortlopende schulden en dan moet je maar hopen dat mensen nog steeds naar het stadion komen.
Ik weet niet hoor maar er zijn hier een paar mensen die wel erg lichtzinnig doen hierover.

23 januari 2015 om 13:18

Kan je me vertellen of die 11 miljoen aan afschrijvingen ongeveer gelijk staan aan de nog binnen te komen bedragen voor onder meer Tadic, Promes?

23 januari 2015 om 13:49

Geen idee, afschrijvingen van clubs is altijd een raadspelletje en is maar net hoe ze dat op de balans zetten. Ik kan jaarverslag van 13/14 ook nergens vinden.

Transferinkomsten van Promes en Tadic zullen wel voor dit jaar in de boeken staan, dat klinkt leuk die 25 miljoen maar bij Tadic gaat daar het aankoopbedrag vanaf , 10 procent naar Groningen en Doyen over de winst dacht ik plus belasting dus aan Tadic hebben ze bijvoorbeeld netto weinig overgehouden.

Ze hebben spelers teruggehaald en dan is de vraag wie van de spelers valt onder Doyen en wat de deal is, Promes viel daar ook onder volgens mij. Teminste wat ik zo snel 1/2/3 kan vinden in artikelen van VI bijvoorbeeld. Valt Zyech nu ook onder Doyen bijvoorbeeld of? Geen idee

Oftewel is vrij lastig zonder precies te weten hoe het in elkaar zit om er echt iets zinnigs van te maken maar feit is dat Twente al jaren flinke begrotingstekorten heeft, lang en kortlopende schulden heeft en rechten van spelers en tv rechten al heeft verkocht en in deze instabiele economie op dit moment nou niet echt lekker is.

Interessanter is de vraag waar die overbruggingslening en schulden aan spelers voor zijn. Vaak is dit opgenomen betalingsachterstanden die je door inkomsten gedurende de maanden weer inloopt, dat stelt dus echt helemaal niks voor.
Boekhoudtechnisch krijg je begin van het jaar een schuld voor het hele jaar en bouw je dat per maand af, de inkomsten komen daarentegen gedurende het hele jaar(of eind van het jaar) binnen en daarmee verdwijnt de schuld.
Langlopende schuld is een hypotheek met groot onderpand van 75mln, de vraag is wat zijn de kapitaallasten van de hypotheek en hoe verhoudt zich dat op de begroting? Heeft Twente daar problemen mee, draaien ze negatief/quitte/winstgevend en heeft een evt negatief draaien te maken met een grote rentelast, waardoor het positief is als die wegvalt of zit het anders

Deze investeringen zijn gedaan om op de langere termijn door te kunnen groeien. Hadden ze bijvoorbeeld de laatste verbouwing niet gedaan dan waren ze altijd een subtopper geweest en Twente heeft, op de lange termijn, de ambitie om zich te mengen bij de traditionele top drie.

Om daar te komen moet je extra inkomsten genereren. Dat doet Twente onder andere met een stadion met grotere capaciteit. Op de korte termijn een pas op de plaats, of misschien zelfs een stapje terug om vervolgens op de lange termijn 2 of drie grote stappen te kunnen zetten.

Duidelijk plan. Alleen voor nu vervelend dat je minder te besteden hebt. Het vervelendste is dat door de crisis de sponsorinkomsten wat achterblijven waardoor een deel van de selectie bij derden is ondergebracht. Dat vind ik het meest spijtig van alles. Hopelijk is ook dat van tijdelijke aard!

Schandalig beleid gevoerd dus de afgelopen jaren. Ziet er niet best uit voor Twente de komende jaren.

23 januari 2015 om 12:37

Schandalig beleid gevoerd, in de zin van? Dat wij boven onze stand geleefd hebben, mede door een kampioenschap en vele goede jaren, dan krijg je deze schulden ook gewoon altijd. Althans, bijna altijd. Als je zo dichtbij bent (in de zin van, structureel top 5), dan wil je dat vast kunnen houden, lijkt me logisch. Helaas is dit niet zo gemakkelijk. Maar ik weet zeker dat wij er boven op komen. Zoals je al zegt; de komende jaren zien er niet best uit. En dat is ook gewoon zo. Ik verwacht dat wij een jaar of 3 moeten wachten voordat we weer vooruit kunnen.

We zullen wel zien hoe het loopt. Maar van bijna failliet naar een topclub in tien jaar tijd blijkt toch lastig. Daar gaan kapitalen mee gepaard. Het stadion in eigen beheer wordt hier als het financieel wonder gezien. Je hoeft toch geen eigenaar te zijn om te exploiteren. Je kunt toch ook huren en exploiteren? En is dat altijd duurder? Naast de hypotheek heb je natuurlijk ook kosten om schoon te maken, te onderhouden, af te schijven etc. Ook een crisis zorgt voor lagere bezetting = lagere inkomsten. Het onderpand op de hypotheek is een stadion. Maar het is natuurlijk geen huis die je even van de hand doet. Hypotheekverstrekker en FC Twente zijn tot elkaar veroordeeld. Zonder Twente geen gebruiker, zonder gebruiker geen hypotheek te betalen. Een trend buiten het voetbal is juist dat bedrijven hun assets afstoten om kosten te flexibiliseren en te besparen. Bij Twente gaat het andersom. Vastgoed en voetbal zijn twee werelden.

Wat was de schuld van az destijds dat de dsb failliet ging?

23 januari 2015 om 13:42

Ik geloof 30 miljoen ofzo, maar dat hebben ze snel goed gemaakt door alle (dure) spelers binnen 2/3 jaar te verkopen. Al dat geld ging naar AZ. Maar in geval van Twente hebben ze maar recht op een deel(het andere deel voor derden). Hoop alleen niet dat ze een voorschot hebben genomen op speculatieve verkopen.

Op zich zijn schulden geen probleem, elke club heeft schulden. Vooral langlopende schulden zoals een hypotheek zijn onvermijdelijk, tenzij je gaat huren wat op langer termijn altijd meer geld kost dan kopen. De kortlopende schulden zijn wel vrij hoog, zeker als je dat vergelijkt met de omzet. Wat verveledneer is, is dat blijkbaar de spelers niet eigendom zijn van de club. Dat is toch een belangrijkste inkomstenbron voor een club.

Hopelijk kan Twente er bovenop komen en straks een goeds subtopper worden zonder financiële problemen.

Hoppa, bericht 20 over de financien bij Twente de afgelopen weken. Copy paste de berichten van de vorige 19 maar. Voorspelbare frustraties van supporters van de 'top 3', waarvan overigens al tijden geen sprake meer is. Of moeten we weer VHS-jes uit de vorige eeuw gaan bekijken?
Mooi dat 90% van de reacties meer op wens berust dan op realiteit.

Dus dat was het trucje van meneer Munsterman. Nou dames en heren in Enschede. Dan is het nu tijd om echt beleid te maken. Je mag dan wel terugvallen tot spelerssalarissen van AZ, maar buiten de top 3 betaalt niemand meer aan salarissen dan AZ en dus Twente. Twente hoort zelfs dus met deze malaise in de top 5 te eindigen.

Ff rekensom

Hypotheekschuld € 34 mio x 3 = € 1.020000 rentelasten
Kortlopende schulden 26 mio x 6 = € 1.560000 rentelasten
Totaal renteschuld € 2.580000

Op een begroting van vorig jaar van 45 mio bedraagt dit dus 5,7 van het totaal

Dit lijkt me niet heel zorgelijk. Als ze dan ook nog in staat zijn om jaarlijks uit bijzondere baten (winst, transfers, giften etc.) weer wat af te lossen, dan wordt dit zelfs nog gunstiger.

Dan nog even over het percentage aan transferrechten, volgens verschillende media ligt dat tussen de 30 en 70 bij derden. Dit is natuurlijk niet ideaal. Maar een groot filosoof zijn eens, ieder nadeel heb zijn voordeel. Ze hoeven dit geld niet voor te financieren, waardoor ze wellicht nog sneller hun hypotheek of kortlopende schulden kunnen aflossen. Daarnaast ligt het risico van de investering ook bij derden. Dus dat is ook een prettige bijkomstigheid.

Wat veel vervelender is voor FC Twente is dat ze de laatste 2 jaar groot operationeel verlies hebben geleden. Hierdoor hebben ze inmiddels een negatief eigen vermogen van ruim 6 mio en hebben ze een magere liquiditeitspositie. Oftewel zijn ze wel in staat hun schulden / lasten op korte termijn te betalen?

Mijn conclusie is dan ook dat de directe schulden niet zozeer het probleem zijn, als wel de te dure huishouding.

Inmiddels heeft Twente aangegeven hun budget te verlagen, waardoor ze die te dure huishouding aanpakken. Als ze daarna ook nog wat grootverdieners weten te verkopen / of aflopende contracten niet verlengen, dan telt dit ook mee.

Tot slot is het lenen van geld tegenwoordig bijna gratis. Dus als Twente ook nog hun Hypotheekschuld kan herfinancieren tegen gunstige voorwaarden (moet kunnen, want het onderpand is het waard). Dan voorzie ik ook daar nog wel wat ruimte.

Voor de lange termijn is het perspectief voor FC Twente zeer gunstig echter voor de korte termijn hebben ze nog wat uitdagingen... Wellicht kan een constructie zoals Feyenoord die heeft met haar vrienden ook Twente helpen. Het is immers algemeen bekend dat ook Twente een trouwe kring van vermogende vrienden heeft.

Je zou toch denken dat clubs geleerd hebben van de financiële debacels uit het verleden. F.noord en PSV gingen bijna te gronde aan dat opportunistische aankoopbeleid, Ajax verloor bijna zijn hele financiële reserves en dan denk je toch als voorzitter, dat zal mij niet gebeuren. Het gebeurde blijkbaar wel. De gemeente Enschede zal nu wel moeten bijspringen wil Twente niet kopje onder gaan.

Twente moet zo snel mogelijk Bengtsson en Castaignos verkopen.
Het probleem is dat ze al jaren geen Champions Leaque voetbal hebben gehaald
waardoor je 16 miljoen euro misloopt elk jaar.

Ik vind dit maar een defensief commentaar ("qua spelersbegroting en betalingen vallen we terug naar het niveau van Az.”) van Van Der Hoop. Het totale salarisbudget van Twente is minstens €3 miljoen groter!

De jaarcijfers zijn al een tijdje bekend en de goede lezers hadden dit verhaal al sinds de publicatie van de jaarcijfers van 2 jaar geleden door. Twente staat er voor de lange termijn gewoon goed op mits de nieuwe voorzitter, Aldo van Der Laan, de herfinanciering van het stadion rond krijgt en hij de waardering rondom spelers normalizeert.

Om gezond te worden moet dus de 2 belangrijkste assets gerepareerd worden:
1> Er moet op een structureel andere manier omgegaan worden met het totale spelersbudget (salaris en transfers). Transfergelden mogen voor een club als Twente voor maximaal €6 miljoen op de balans te staan en de totale salarissen moeten met minimaal €3 miljoen dalen en daarmee onder de 50 procent komen (modelcompetitie Bundesliga is zelfs maar 39!).

2> Rentebetaling (€1.000.000) en aflossing (€4.000.000) op het stadion zijn aan de hoge kant maar hiermee wordt er wel rap afgelost op het openstaande bedrag van €34 miljoen. Een herfinanciering (toekomstige exploitatie opbrengsten verkopen zodat de jaarlijkse kosten dalen) zorgt dat vanaf 2016/2017 (wachten op goedkeuring en bijbehorende vergunningen van de welwillende gemeente voor meer evenementen) er een realistisch bedrag voor huisvestigingskosten (€3.500.000) betaald wordt. Hiermee is het stadion over 10 jaar in eigen bezit. Bovendien biedt het stadion voldoende en gefaseerde groei-ruimte (grachten dicht en laatste zijde dicht bouwen) wat een zeer grote pré is tov Psv.

Het grote gat in het operationele resultaat, is deze zomer vrij gemakkelijk te repareren door Van der Belt. Dankzij de transfers van Promes en Tadic (€23 miljoen samen) is Twente komend seizoen ook "gewoon" liquide.
- Bengtsson (€800.000), Koppers, Breukers, Engelaar en Myachi gaan allemaal weg.
- Ook moet het TPO afgebouwd worden en gezien de nieuwe regels van de Fifa zullen er waarschijnlijk 2 of zelfs 3 TPO-spelers weggaan (corona, Castaignos, Eghan, Ould-Chikh, Ebecilio of Mokhtar);
- waarschijnlijk 1 eigen speler (wsl. Guttierez, Mokotjo, Bjelland of Zyiech) verkopen om het operationeel tekort te dekken en te repareren, aflossingen (spelers, stadion en korte termijn verplichtingen) te financieren.

Door deze transfers boekt Twente komend jaar een positief bedrijfsresultaat. Ik hoop zelfs dat hiermee de balanspost "transferwaarde spelers" naar €6 miljoen afwaardeerd wordt.

Het is dus echt niet zo heel complex om deze zomer de grootste problemen op te lossen en dan staat Twente als stabiele en gezonde 4e club van Nederland, met een omzet van €39 miljoen. Hiermee overtreffen ze ruim de max. €30 miljoen omzet (excl. transfers) van de overige stubtoppers. Ik hoop persoonlijk alleen dat ze een trainer halen met meer allure, bv. Adriaanse, om volgend jaar de jonge selectie stappen te laten maken. Aangezien hun concurrenten (vitesse, Heerenveen, AZ) gelijksoortige problemen hebben, zal het weinig impact hebben op de positie op de ranglijst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren