Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff: 'Onbegrijpelijk dat Ronaldo de Ballon d'Or won'

Laatste update:

Cristiano Ronaldo schoot in het afgelopen kalenderjaar met scherp en werd met 37,66 procent van de stemmen voor de derde keer in zijn loopbaan gekozen tot beste voetballer van de wereld. Daar begrijpt Johan Cruijff niets van: hij is van mening dat Toni Kroos bijvoorbeeld al meer recht had op de Ballon d'Or. De Duitse middenvelder eindigde echter niet eens bij de eerste drie.

/

Lionel Messi werd tweede in de verkiezing, Manuel Neuer derde. "Aan de top gaat het om de combinatie klasse en prestaties", schrijft Cruijff in zijn wekelijkse column in De Telegraaf. "Dan is het onbegrijpelijk dat nu twee jaar op rij niet een speler is gekozen die èn uitstekend heeft gevoetbald èn het meeste heeft gewonnen."

"Twee jaar geleden won Bayern München werkelijk alles wat los en vast zat, toch ging de prijs naar Ronaldo en niet naar iemand als Kroos of een andere speler van Bayern", vervolgt Cruijff. Kroos was ook in het afgelopen jaar weer in topvorm en werd met Duitsland wereldkampioen, terwijl Ronaldo in Brazilië onzichtbaar was. "Het mag duidelijk zijn dat ik zo’n verkiezing van de FIFA niet serieus neem", besluit Cruijff.

Johan Cruijff heeft gelijk

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Totale onzin natuurlijk he!

Als iemand hem verdiende over het afgelopen jaar was het Ronaldo wel, het is niet zo dat het WK ineens bepaald wie de gouden bal wint....

19 januari 2015 om 08:04

WK is het hoogste wat je kunt winnen, als je daar niks laat zien hoef je voor mij niet te winnen. Dus zo onzinnig vind ik die opmerking niet van JC

19 januari 2015 om 08:10

Ik vind eigenlijk dat de CL van een hoger niveau is, dus ik snap je pint niet helemaal...

19 januari 2015 om 08:14

Als voetballer is het hoogste wat je kunt winnen een WK. De trots van je land verdedigen op een toernooi is wel wat anders als een club.

19 januari 2015 om 08:17

Ik snap zijn punt. Maar het is wel onzin. Portugal heeft echt een dramatisch team, daar word je nooit wereldkampioen mee. Tevens gaat het over een heel jaar. Een heel jaar waarover Ronaldo toch echt het beste was

19 januari 2015 om 08:17

Dan had james de prijs moeten winnen.!!!!!

19 januari 2015 om 08:20

Onzin. WK is het bijzonderst omdat het 1x in de 4 jaar is. Ronaldo was gewoon de beste speler vorig jaar. En aangezien het een individuele prijs is zou het ook niks met gewonnen prijzen te maken moeten hebben. Maar puur met de prestaties van de speler. En als je het met Cruijf eens bent, ben je het er dus ook mee eens dat het onbegrijpelijk is dat hij ooit een balon d'Or heeft gewonnen.

19 januari 2015 om 08:23

Afschaffen die onzinnige prijs. Je gaat een individu beoordelen in een teamsport.

19 januari 2015 om 08:25

Ik vind het anders beter dan het Nederlands Costa Ricaans of Mexicaans elftal

19 januari 2015 om 08:35

Jaapan hij kwam daar geblesseerd aan met een 18 keer minder goed team dan Duitsland. Ik begrijp niet zo goed waarom Cruijf niet gewoon een keer zijn mond houdt.

19 januari 2015 om 08:44

Dus als je het hele jaar het beste presteert van allemaal, behalve op het WK, dan mag je het niet winnen.
Leuk voor die voetballers , die niet mee kunnen doen op het WK , omdat hun landen zich niet kunnen kwalificeren.

19 januari 2015 om 09:21

Toen Messi in 2010 onterecht won.
Toen hoorde ik meneertje cruijf niet hij is gewoon partijdig.
Deze hater moet een leven zoeken Ronaldo heeft gewoon terecht gewonnen.

19 januari 2015 om 09:22

Nou ik weet niet in hoeverre je van een dramatisch team kunt spreken met 3 spelers van real Madrid plus Moutinho en veloso. Daarnaast doen Portugese clubs het Europees ook vaak heel aardig voor een land met maar 9 miljoen inwoners.

19 januari 2015 om 09:23

Dat is onzin want er is niet elke jaar een WK of EK

19 januari 2015 om 09:34

Je lult natuurlijk hier wel.. Cruijff heeft toch gelijk dat 2 jaar geleden toen Bayern echt overheerste dat het toch raar was dat Ronaldo toen had gewonnen. En nu dat er een WK jaar is geweest is het natuurlijk weer heel raar. Maar ja..

19 januari 2015 om 09:36

Ronaldo was geblesseerd!!!!!

19 januari 2015 om 09:47

Dus jij mag wel jouw mening geven, maar Cruijff moet zijn mond houden van jou?

19 januari 2015 om 09:50

Men lijkt alweer vergeten te zijn dat Ronaldo zijn team hoogstpersoonlijk naar het WK heeft geloodst in de dubbel tegen Zweden.

Als je de redenering van Cruijff gaat volgen, zou dat betekenen dat je als speler van een land als Wales of Zweden nooit recht hebt op zo'n prijs, omdat je niet deelneemt aan een WK, of omdat je, wanneer je wel deelneemt, amper kunt voetballen in verband met de lage kwaliteit van de spelers om je heen.

Het team van Portugal op het afgelopen WK was ook drie keer niets. Duitsland daarentegen... Een Toni Kroos had het team van Portugal ook niet aan het voetballen gekregen hoor.

19 januari 2015 om 09:53

Bullshit om wk mee te tellen als messi of ronaldo uit togo kwamen konden ze dus nooit aanspraak maken ?

19 januari 2015 om 09:58

Euhm het loodsen van Portugal naar het wk heeft werkelijk waar niets te maken met de verkiezing voor deze prijs, want dat was vorig jaar en de stemronde werd speciaal verlengd voor die wedstrijd toendertijd. Ook vind ik het team van Portugal helemaal niet zo heel slecht als iedereen wil beweren. Moutinho, veloso, pepe, coentrao, Ronaldo zelf. Volgens mij is dat een redelijk elftal als je ook nog eens de beschikking hebt over meireles, pereira, nani en rui patricio

19 januari 2015 om 09:58

Altijd maar weer dat geroep dat Portugal een dramatisch team heeft. Bullshit natuurlijk. Nederland had een veel minder team en was veel meer afhankelijk van Robben dan Portugal van Ronaldo. Had ook een veel zwaardere poule dan Portugal dat gewoon makkelijk tweede moest worden. Maar nee, Ronaldo liet geen reet zien en Portugal ging naar huis. Het WK is misschien niet allesbepalend voor zo'n jaar, maar hoort wél zwaar mee te wegen. En dus mag je Ronaldo daar best verantwoordelijk voor houden.

Sowieso meten de Ronaldo fanboys met twee maten. Vorig jaar werd de deadline nota bene verplaatst zodat het mee kon tellen dat Ronaldo "eigenhandig" Portugal naar het WK schoot tegen Zweden (dat de kwalificatiereeks ervoor allesbehalve denderend was hoor je ze niet over) en kreeg hij daardoor een gouden bal in de schoot geworpen door de corrupte Fifa. Maar als Portugal niet presteert kan je daar Ronaldo niet verantwoordelijk voor houden. Een beetje consequent zijn mag wel...

19 januari 2015 om 09:59

Mijn reactie hierboven is op bartra

19 januari 2015 om 10:08

Omdat een Wk alleen moeilijk is omdat je zit met hoe sterk is een land een Ronaldo zat natuurlijk met een beduidend slechtere lichting op het Wk dan waarmee Duitsland verscheen. Alleen dat kan je bij clubteams ook zeggen maar daarbij is Real of Bayern wel redelijk gelijkwaardig. Maar goed we zagen het een aantal jaar terug ook met Sneijder die hem toen niet won terwijl die hem had moeten winnen.

19 januari 2015 om 10:14

Ribben, james, neymar, ruiz en Campbell hadden ook en beduidend minder elftal, maar zij blonken wel persoonlijk uit. De een natuurlijk iets meer dan de ander, maar het kan dus wel en dat is wat veel mensen bedoelen over Ronaldo. Hij blonk zelf ook totaal niet uit.

19 januari 2015 om 10:15

Voetbal is een teamsport, je kan niet alleen presteren als de rest van het team dat niet doet. Domme opmerking dus.

19 januari 2015 om 10:20

Dat kan gewoon wel, want als jouw team een dramatische wedstrijd speelt dan kan je wel persoonlijk een goede wedstrijd spelen of denk je dat dat onmogelijk is?

19 januari 2015 om 10:24

Soms vraag ik me af of mensen wel doorhebben dat de ballon D'Or een "persoonlijke" prijs. Ronaldo speelt in een dramatisch Portugees team, terwijl Kroos in een fantastisch Duitse team speelt. Daarom zijn zij ook wereldkampioen geworden! Ronaldo heeft gewoon een gigantisch seizoen gehad, meer dan verdiende winnaar dus!!! Ben sowieso voor een ballon d'or voor elke linie, dit zal veel gezeik voorkomen.

19 januari 2015 om 10:24

Volgens mij vergeten jullie dat cr geblesseerd was tijdens WK

19 januari 2015 om 10:31

Hier geef ik je helemaal gelijk in ja, maar ik bedoel meer dat het slechte wk van Ronaldo niet aan Ronaldo ligt maar aan het Portugese elftal, daar snap ik niets van. Dat hij de ballon d'or heeft gewonnen vind ik prima, deze prijs interesseert me niet zoveel. (Alleen als een Nederlander bij de eerste drie zit natuurlijk 😋)

19 januari 2015 om 10:37

Hoe kan iemand nou zeggen dat Portugal dramatisch is. Denk dat ze net zo goed zijn als Nederland. En met Pepe en Nani , en de Grote Ronaldo moet je potten kunnen breken ze wonnen toch ook zo overtuigend van Zweden met een toen zo geweldige Ronaldo. Arjen Robben heeft een middelmatig team bij de hand genomen en naar de halve finale gebracht. Kroos was vorig jaar een van de beste van Bayern waardoor hij terecht door Madrid werd gekocht. Messi was niet goed waardoor ik wel van mening ben dat Robben en Kroos zeker wel bij de eerste 3 mochten zijn. WK heeft meer aanzien dan een CL hoor. Zijn echt niet veel spelers die kunnen zeggen dat ze een WK hebben gewonnen voor hun Land. een CL winnen met Bayern, Barca of Madrid is vele malen makkelijker. Goeie spelers brengen hun ploegen ver op het WK finale of halve finale. en gaan niet achterlijk lopen juichen als een CL finale al gespeeld is en zij ( na weer een echte belangrijke wedstrijd niet thuis te hebben gegeven) een onbelangrijke penalty erin schieten.

19 januari 2015 om 11:11

Dat was vorig en zijn maar 2 wedstrijden. Als die zwaar mee mogen tellen, dan mogen die 3 WK wedstrijden nog zwaarder meetellen.

19 januari 2015 om 11:12

Beste speler van het.. jaaarrrr.. je kunt niet het hele jaar niks doen, een maandje goed spelen en dan beste vh jaar willen worden.

19 januari 2015 om 11:20

Dan heeft messi ook de ballon d or niet verdiend afgelopen paar jaar? Hou tog op man messi in zijn eentje of ronaldo in zijn eentje kan tog helemaal niks doen tegen een Duitsland met een volledige sterreteam of een Spanje in vorm dus wat je zegt is totale onzin.

19 januari 2015 om 11:51

Precies, tijdens de CL speelt er niemand mee van het niveau Honduras, Noord Korea, Algerije, Nigeria....

19 januari 2015 om 12:07

@slaaf: juist!

19 januari 2015 om 12:26

Je hebt gelijk dat Portugal niet het beste team heeft (op papier wel een heel goede selectie) maar dan nog liet Ronaldo zelf niks zien.. Iets wat bijv Robben wel deed in een nog minder team, Maargoed het gaat niet om een toernooi maar een heel jaar, en daarom heeft hij hem verdiend gewonnen, al had ik het Arjen ook wel gegund

19 januari 2015 om 12:29

Maar het was natuurlijk ook wel een schande dat zo een elftal play offs nodig heeft om na een eindronde te gaan.. Maargoed daar heeft hij ze idd fenomenaal doorheen geloodst , op het wk was hij wel zwak , dan al niet helemaal fit , maar op 1 toernooi verlies je zo een prijs natuurlijk niet, want de rest van het jaar was hij fenomenaal en ongenaakbaar dus heeft hij hem verdiend gewonnen

19 januari 2015 om 13:01

1x in de 4 jaar geen aanspraak kunnen maken is een stuk minder dan nooit hoor....

19 januari 2015 om 16:13

"en als je het met Cruijf eens bent, ben je het er dus ook mee eens dat het onbegrijpelijk is dat hij ooit een balon d'or heeft gewonnen."

Ik zou zeggen leg dat eens uit!

19 januari 2015 om 16:43

Stel dat denemarken het wk won, verdiende dan iemand van dat land de ballon d'or

19 januari 2015 om 17:54

Messi heeft wk toch niet gewonnen.

19 januari 2015 om 19:33

Heel Nederland riep in 2010 dat Sneijder had moeten winnen. Niet iedereen die tegen Ronaldo is, is voor Messi. Er is geen verborgen complot om Ronaldo te ondermijnen.

19 januari 2015 om 23:24

Johan Cruijff heeft helemaal gelijk!

19 januari 2015 om 09:19

En als Messi m had gewonnen klaagde ie zeker niet..

19 januari 2015 om 11:40

Niet vergeten dat Ronaldo aan het sukkelen was met een blessure voor en tijdens het WK...

Daarnaast vind ik niet dat per definitie een team/land dat veel wint moet beschikken over de beste individuele speler.. Winnen is een teamprestatie.. Individueel gezien was Ronaldo gewoon fenominaal, dus terecht gewonnen naar mijn mening.

20 januari 2015 om 13:56

Mensen vergeten vaak dat ronaldo tijdens het wk niet helemaal fit was

Hier heeft hij zeker een punt. Ik vind Ronaldo zelf ook de beste voetballer maar afgelopen jaar vind ik dat hij ook niks heeft laten zien op het WK dat zeker zwaar mee moet wegen in deze prijs.

19 januari 2015 om 08:07

Waarom moet het WK dat maar 3 weken heeft geduurd zo zwaar mee tellen? Wat een onzin, de prijs wordt uitgereikt over je prestaties gedurende 12 maanden.

19 januari 2015 om 08:15

Dan moet je wel wat laten zien van je klasse of niet? Ronaldo was gewoon onzichtbaar.

19 januari 2015 om 08:24

Je kan vrij weinig laten zien als je 10 spelers in je team hebt lopen die net het Topklasse niveau zijn ontstegen.

19 januari 2015 om 08:26

Waarom wordt er dan al in Augustus gestemd?

19 januari 2015 om 08:35

Het WK is toevallig het belangrijkste voetbaltornooi ter wereld. Maar Ronaldo had wel duidelijk een minder goed team dan Messi en Neuer dat is een feit.

19 januari 2015 om 09:13

Toch deed robben het niet onaardig...

19 januari 2015 om 09:16

Ja en als je een belachelijk slecht team hebt. Of een idioot in de verdediging die bij de eerste(of tweede?) wedstrijd al kopstoten uit gaat delen.

19 januari 2015 om 09:25

Je kunt het ook omdraaien en kijken naar de spelers die het hele seizoen goed presteerde + die 3 weken in Brazilië zoals een Kroos of een Robben of een Neuer.

19 januari 2015 om 09:39

"waarom moet het WK dat maar 3 weken heeft geduurd zo zwaar mee tellen"

Als het wk van Ronaldo drie weken geduurd had, hadden we deze discussie niet hoeven hebben. Ronaldo zat na anderhalve week weer in het vliegtuig naar Portugal...

19 januari 2015 om 09:43

Wk is er om de wereld te laten zien dat je echt een top voetballer bent

19 januari 2015 om 10:40

Waha. Het WK telt evenveel wedstrijden als de CL. Dáár gaat het om. Dan moet je er gewoon staan en dat was absoluut niet het geval voor Ronaldo.

19 januari 2015 om 11:47

WK evenveel wedstrijden als de Cl?
kom op myvision... even iets langer nadenken voordat je op de reageer knop drukt....
Volgens mij speel je in de CL altijd uit en thuis... is dat bij een wk ook zo myvision? volgens mij niet he.

19 januari 2015 om 12:53

Pure onzin. Kijk hoe fit aguero palacio en higuain waren. Die konden nog niet eens voor een open goal scoren op dat moment. Dan heb je op het middenveld mascherano en thats it. Achterin heeft Argentinië ook geen Pepe of coentrao. Die moeten het ook met subtop doen. Dus kom aub niet met je smoesjes dat Ronaldo niet goed speelt doordat z'n team slecht is want bij Argentinië de enigsten die fit waren en van topklasse waren di Maria en mascherano.

19 januari 2015 om 13:16

@roda_jc wat een onzin. Costa Rica misschien vergeten? Het kleine landje dat met een zeer matig elftal zich wist te kwalificeren voor de playoffs in een poule met England, Italie en Uruguay?

Er is geen excuus voor het matige vertoon van Ronaldo.

19 januari 2015 om 13:26

@barcastyle
Kom op joh. Nu onderschat je de Argentijnen toch ook. De Argentijnse verdediging speelt momenteel voor Benfica, Man City en Man Utd. Die van Portugal voor Real, Qatar stars league, Valencia, Benfica B en Besiktas.

19 januari 2015 om 13:39

Barcastyle: Leuk dat je Pepe en Coentrão opnoemt. Coentrão viel in de eerste wedstrijd geblesseerd uit en het verhaal van Pepe op het WK kennen we allemaal.

19 januari 2015 om 16:14

Als dat een argument is had Robben de prijs moeten winnen!

19 januari 2015 om 08:24

Snap het punt wel maar als je eigenlijk vooral het WK-EK mee gaat laten tellen heb je een hele andere verkiezing. Dan vlak je spelers als Bale en Ibra soms geheel uit

Dan zul je weer mensen krijgen die zeggen: "alleen maar omdat hij 7 wedstrijden leuk heeft gespeeld? Hij is echt niet de beste.."

Wie had de gouden bal dan moeten krijgen in 2004? Een Griek omdat die het EK wonnen? of gaf de top 3 met Shevchenko, Deco en Ronaldinho een betere afspiegeling voor de beste voetballer...

19 januari 2015 om 08:38

Het gaat niet om winnen maar om goed spelen en dat heeft C. Ronaldo absoluut niet gedaan.

19 januari 2015 om 08:40

Het EK is alleen voor Europeanen dus dat telt minder mee. Het WK daarentegen telt meestal wel mee. In 2006 won Cannavaro, in 2002 Ronaldo, in 1998 Zidane, in 1990 Matthaus, allemaal wereldkampioenen. In 1994 won Stoichkov, geen wereldkampioen maar topscorer en halve finalist van het WK.
Feitelijk is het vreemd dat de winnaar niet wereldkampioen is.

19 januari 2015 om 10:04

Waarom moet een individuele prijs opgehangen worden aan een prestatie die een team levert? Ronaldo was onzichtbaar op het WK, maar moet het daar ook wel met een ongelooflijke bak koekenbakkers doen. Bij Real heeft hij het fantastisch gedaan en overall was hij gewoon de beste.

Ik ben ook geen fan van hem, maar Cruyff heeft gewoon bijzonder onzinnige argumenten. Messi heeft de prijs ook vaak genoeg gewonnen terwijl hij bij Argentinië niets liet zien en daar heb ik Cruyff toen ook niet bepaald over gehoord.....

19 januari 2015 om 16:16

Als Cristiano Ronaldo niet schittert bij Portugal ligt het aan zijn teamgenoten maar als hij wel schittert bij Real Madrid ligt het helemaal aan Cristiano Ronaldo zelf en niet aan alle supersterren die bij hem in het elftal spelen? Gek is dat...

19 januari 2015 om 13:07

Ben het hier niet mee eens. De Ballon de'or is een individuele prijs. Natuurlijk mag een WK meewegen maar niet extra zwaar ofzo. Op die manier zouden de Giggsen, Bales en Ibrahimovichen bij voorbaat nooit kans maken op een prijs. Vind Ronaldo trouwens wel een terechte winnaar. Heeft een balangrijk aandeel in de CL-zege van vorig waar Messi vorig jaar toch wel een ''minder'' seizoen heeft gedraait. En het is ook niet zo dat Messi zo ijzersterk speelde op het WK.

19 januari 2015 om 14:40

Voor het WK heb je een eigen gouden bal..en toen hoorde ik geen Cruijff..

Aldus de altijd objectieve Johan Cruyff. Heb het dan ook eens over die 2/3x van Messi waar anderen hadden moeten winnen, maar nee hoor toen hoorde je hem niet..

19 januari 2015 om 08:22

Precies. Zelfs toen onze eigen Sneijder kans maakte hoorde je Johan niet.

19 januari 2015 om 08:35

Sneijder mocht in 2010 Messi's schoenen niet eens strikken individueel. Al kijkend naar de klassegoals en spel wat Messi liet zien. Daar doen 2 3 steekballen en toevalstreffers van Sneijder op het wk niks aan af. Sneijder kwam niet eens in de top 3 voor dat jaar en met alle recht. Xavi, iniesta en Messi lieten toen de voetballerij met open mond achter met hun tovenarij..en dan komen jullie met Sneijder aanzetten.... man man man

19 januari 2015 om 08:42

Echt eh.. Helemaal eens me jou. Wat was hij gehypt in die tijd..
Als snijder in 2010 had gewonnen..dan was het ook ontetecht.. Xavi iniesta messi waren beter dan hem.

19 januari 2015 om 09:03

Wat een onzin. Hoezo mocht Sneijder de veters van Messi niet eens strikken in 2010? Sneijder won in 2010 de Coppa, Serie en de Champions League en schopte het tot de finale van het WK. Daarnaast had hij ook een behoorlijk aandeel in de prijzen met zijn goede spel. Als Cruijff zijn punt had willen maken had hij het beter toen kunnen doen. Volgens mij heeft de huidige winnaar vd Gouden Bal vorig jaar namelijk gewoon de Champions League gewonnen met een record aantal doelpunten...

19 januari 2015 om 09:29

Mja messi liet toen helemaal niks zien op het wk dus hij hoorde eigenlijk geen eens op het podium zo gaat dat toch bij barca fans als ronaldo hem wint ?

19 januari 2015 om 09:46

Mensen hebben het over winnen van wk's cl enzv maar ballon d'or is een individuele prijs waarbij ronaldo het uitstekend heeft gedaan. Ik zeg niet dat een andere speler slecht was maar ja eerlijk is eerljjk het gaat on stemmen en ronaldo kreeg de meeste. Simpel als ga niet huilen

19 januari 2015 om 14:16

ja joh Sneijder hoe komen mensen erbij Sneijder is misschien wel de meest onderschatte voetballer op de Europese velden. een nr 10 die niet eens een man kan passeren.

Dus om de bal te winnen hoef je alleen maar op het wk uit te blinken. De Champions League is veel sterker als het WK.

19 januari 2015 om 08:13

Waar zegt hij dat? Er had makkelijk een Duitser kunnen winnen, WK gewonnen en in CL goed gedaan (bayern).

19 januari 2015 om 09:49

@ jaapvan haafte, het klopt dat duitsers het goed deden maar dat is in teamverband maar ballon d'or is geen pluim voor je teamprestatie tis puur individuele klasse

19 januari 2015 om 08:37

Het laat de klasse van Ronaldo juist zien..hij rendeert alleen in een goed team. Bij portugal was hij individueel ook helemaal niet goed. Gewoon toegeven dat er tegenwoordig puur naar het aantal goals wordt gekeken wat ik persoonlijk bullshit vind.

19 januari 2015 om 09:28

Messi ook niet. Ik zie hem ook niet schitteren bij Argentinë.

19 januari 2015 om 09:52

Messi is vaak belangrijk geweest voor argentinie. Jeugd wk gewonnen. De olympische spelen..wk kwalificatiecampagnes altijd het grootste aandeel gehad. Op het wk in zuid afrika was duitsland gewoon veels te sterk als team.

Argentinie speelde afgelopen zomer tegen Bosnie (mindere mate )en iran die met zeer gesloten defensies voor de dag kwamen. Het enige moment dat messi ruimte had (nauwelijks) tegen iran scoorde hij ook. Voor zijn doen speelde hij een matige wk maar als je het veldspel gaat analyseren was hij de beste dat wk. (Check statistieken)
Wat liet Ronaldo in de groepsfase zien? behalve het klagen op teamgenoten en kansen missen?

19 januari 2015 om 14:02

Jonge je probeer iets wat krom is recht te lullen.. messi kan er helemaal niks van bij argentinie en js zegt ronaldo rendeert alleen in goede teams.. ronaldo heeft het tenminste nog bij meerdere teams laten zien.. messi daarintegen

19 januari 2015 om 14:18

jf_psv kom op man hoor wat je zegt statestieken liegen niet Messi was niet in vorm hoe hij hoort te zijn maar zijn veldspel was bijna foutloos. En nogmaals CR& speelt gewoon in een goed team hoor hij is gewoon geen spelmaker die Messi wel is die laat anderen ook beter voetballen Ronaldo wacht alleen maar af

19 januari 2015 om 08:44

Het WK wordt maar om de 4 jaar georganiseerd en is de belangrijkste voetbalprijs. Waar spreken mensen eerst over als het gaat over Maradona? Niet de CL.
Van de laatste 7 Ballon d'ors werden er 4 gewonnen door een wereldkampioen en 1 door de beste speler van het WK (stoichkov in 1994). Maar in 2010 en 2014 is dat ineens niet meer doorslaggevend en moet het Messi of Ronaldo zijn.

Messi en Ronaldo wonnen de laatste 5 Ballon d'ors. Maar niet de laatste 5 CL titels. Dus de CL is ook niet doorslaggevend.

En weer de nadruk op het WK, alsjeblieft hou er mee op.

Daarnaast, het gaat om je individuele prestatie/niveau. Al die prijzen win je met je team waarin ieder zijn aandeel heeft.

Individueel gezien was Ronaldo de beste speler het afgelopen jaar. Niemand was beter of speelde op een hoger niveau.

19 januari 2015 om 08:43

Hoe kan je dat beoordelen ? Als C.Ronaldo individueel zo goed zou zijn dat had hij Portugal ook wel op sleeptouw kunnen nemen. Zonder de sterren van Real presteert C.Ronaldo toch overduidelijk minder dus lijkt het eerder het tegenovergestelde.

19 januari 2015 om 12:19

@fcdc

"als C.ronaldo individueel zo goed zou zijn dat had hij Portugal ook wel op sleeptouw kunnen nemen."

Zoiets kun je toch niet menen.... Geen enkele speler kan dat.

19 januari 2015 om 12:30

Cahill doet het met een kwalitatief veel minder Australië , Robben met Nederland, Rodriguez met Colombia, Demsey met de Vs, Park met Korea enz.....

19 januari 2015 om 08:49

Wat deed ronaldo behalve goals scoren. Je kan gwn duidelijk zien dat hij waadeloos is in een matige team.
Als je ook vaak naar zijn wedstrijd kijkt(real), dan merk je dat die mayn meestal matig speelt tot hij een goal maakt....dan wordt dat gecompenseerd met zijn matige spel.

Ik moet wel toegeven dat ik alleen van zijn goals geniet.. Maar verder is hij gwn niet te vegelijken met andere spelers die gestopt zijn met voetballen / nog spelen .
Ronaldo zonder goals is beperkt.

19 januari 2015 om 08:57

Ja, en individueel qua statistieken was Ronaldo goed. Maar tegen Bayern en tegen Atletico deed Sergio Ramos al het voorwerk en kon Ronaldo achteraf profiteren, maar op het WK zag je hoe beperkt hij in zijn talent was. Het is hem op zich wel gegund, al denk ik toch dat na dit seizoen de Hazards en Pogbas gaan opstaan.

19 januari 2015 om 09:33

Jullie vergeten denk ik dat bij ronaldo portugal niet op hem is afgesteld zoals nederland wel bij robben was. Wat moet ronaldo doen als elke bal die hij afgeeft verpest wordt en het achterin een gatenkaas is. Ik bedoel hij kan ook niet ff door een heel team rennen.

19 januari 2015 om 09:53

Hahaha beperkt in talent als dat zo was zou die nooit 94 miljoen kosten😒 hij kwam naar real niet omdat hij een goalmachine was maar omdat hij een wereldvoetballer was en pas daar uitgegroeid tot een machine ik snap mense niet die zegge dat hij zonder goals beperkt zou zijn, terwijl die ondertussen gewoon ook leuk de meeste assists heeft in pd. Oh en waar draait t spel eigelijk om ohja goals maken

19 januari 2015 om 14:23

Dan moet hij zeggen dat het team om hem moet draaien dat doen vedettes. Weet niet wat hij aan het doen was. en trouwens tegen Zweden wist het team heel goed wat ze moesten doen dus die vlieger gaat ook niet op. Ronaldo kan gewoon niet het team dragen punt uit is gewoon een spits die heel goed speelt bij een topclub

En ik neem Cruijff al jaren niet meer serieus.

19 januari 2015 om 10:07

Dit inderdaad. Toen Messi niets liet zien in het Argentijnse elftal won hij de Ballon d'or ook 2 keer. En toen was er geen Cruyff die daar over klaagde.

Cruyff is hier gewoon weer even goedkoop aan het scoren bij de Barca-fans. Immers, alles wat tegen Real is, is lekker scoren. Gelukkig heeft Cruyff nog wel genoeg verstand om te snappen dat een pleidooi voor Messi als winnaar echt TE kansloos was geweest.

19 januari 2015 om 11:36

Cruyff krijgt altijd een harde van Messi.
Ik zag pas een reportage over Messi. Op NPO 3 volgens mij.
Daar kwamen al die Barcelona bollebozen inclusief Cruyff bij elkaar om Messi op te hemelen.
Iedereen was er bij behalve Messi zelf.
En wat nog grappiger was dat in die reportage Ronaldo en Real heel vaak werden beledigd.
Door onder andere Cruyff en maar ophemelen van Messi dit Messi dat.
De enige reden waarom Ronaldo het niet verdient is omdat Cruyff Ronaldo niks gunt.
Niets meer en niets minder.

Ronaldo was niet fit op het wk. Mensen praten alsof hij niet geblesseerd was en topfit aan het wk begon. En als neuer bijvoorbeeld bij Portugal speelde dan zou je niks daarover horen.
Ronaldo had de cl gewonnen de la decima en was topscorer enz. dat is ook een prestatie. Het om 2014 heel dat jaar niet een maand. Er zijn zat spelers die presteren top op een wk maar de rest van hun carrière is niks.

19 januari 2015 om 08:47

Op het afgelopen wk was C.Ronaldo wel degelijk fit. Hij gaf dat zelf aan , C Ronaldo had in de poulefase ook 23 doelpogingen en dus de meeste van alle spelers. Dat het Wk mislukt is komt voornamelijk door C. Ronaldo zelf

19 januari 2015 om 08:52

Wat een excuus.. Ronaldo was niet fit.. Pfff
Messi was ook vorige 2 jaren niet fit genoeg en had financiele problemen...

Laten we gwn beoordelen op individuele prestaties.. En niet de stomme excuses...

19 januari 2015 om 09:19

Daarom was messi ook niet op zijn top. Ja ja ronaldo was top fit hij zei dat omdat hij heel graag wou mee spelen en zich bewijzen maar wat hij deed was wel een risico want hij had wel degelijk een blessure.

Het wordt tijd dat het iemand anders dan Cristiano Ronaldo wordt of Lionel Messi. Jammer genoeg is het bijna nooit een verdediger en al helemaal nooit een keeper.

Over vorige jaar ben ik het wel met hem eens, iemand van Bayern had moeten winnen omdat ze het voetbal landschap domineerde, en dan had de beste speler van het beste team moeten winnen( dus Muller, neuer, Kloos of Ribery). Maar afgelopen seizoen was real gewoon de top van AsGard, het beste wat de voetbalwereld had te bieden en Ronaldo was de beste speler van het team. Dus het is gewoon zwaar verdiend voor hem. En ik vind Messi in vergelijk met Chris beter, maar nogmaals, de gouden bal is geheel verdiend naar Ronaldo gegaan.

Er wordt naar mijn mening veel en veel te veel belang aan het maken van doelpunten gehecht. Net wat Cruijff zegt 'Hij was ontzichtbaar op het WK'. Verdorie het hoogste podium laat meneer het niet zien. Maar als hij 6 keer scoor tegen een club als Elche kan zijn gemiddelde weer gauw de lucht in. De Ballon d'Or gaat de laatste jaren gewoon naar de man met de meeste doelpunten. Er wordt niet tot bijna niet gekeken naar behaalde prijzen.

Ronaldo speelde vorig fantastisch en maakte heel veel doelpunten. Maar bij die doelpunten van Ronaldo zaten wel veel intikkertjes. Ik vind ook dat het WK niet zo zwaar hoeft mee te tellen. Ronaldo was ook geblesseerd op het WK. Ik vind dat Ronaldo tegen kleine clubjes belangrijk was voor Real en in de grotere wedstrijden was Di Maria wat belangrijker. Als Argentinië nou wereldkampioen werd had Di Maria de gouden bal dan gewonnen of toch Messi?

Het is gewoon omdat ronaldo won. Als het messi was, was er niks aan de hand want het gaat toch om wk of niet. Dan kunnen ze beter om de 4 jaar dit doen... allemaal onzin. Als bayern het verdiend had zoals de meeste van jullie... wat ook niet klopt. Real heeft Bayern hard genomen dus verdiend. Ronaldo is gewoon een beest

Kroos is net als ieder ander voetballer. Als jezelf afvraagt waarom Kroos niet won kon je hetzelfde doen bij elk speler van Bayern die in Duitsland speelde

Kan Johan niet voortaan even zijn mond houden. Er komt steeds meer onzin uit dien man. Hij mag dan een matig WK hebben gedraaid maar hij er persoonlijk voor gezorgd dat ze het WK hebben gehaald. Verder zijn vele goals, vele assists en het winnen van de CL maken het natuurlijk af.

Verder, meneer Cruijff, is hij met overmacht en democratisch gekozen...

Je kan erover discussiëren, maar om het 'onbegrijpelijk' te noemen? Nee, dat is dan ook weer zwaar overdreven.

De vraag die je je moet stellen is misschiel wel; als Messi, Neuer en Ronaldo (of wie dan ook in de wereld) exact dezelfde vorm als vorig jaar hebben, wie zou men dan in zijn elftal willen hebben? Ik denk dat 70% vd mensen dan toch bij Ronaldo uit komt ipv Messi, Kroos, Robben of Neuer.

Zwakke uitspraak Johan. Toevallig een Barca verleden? Dit is een persoonlijke prijs en heeft niet altijd met prijzen te maken. Alleen Messi en Ronaldo moet je onderscheiden kwa prijzen om te kijken wie de gouden bal wint

Volgens mij won mijnheen cruiff ook nog nooit het wk. Dus als je dat als criteria stelt. Op basis van statistieken en prijzen behoorde ronaldo gewoon te winnen. Een meer dan verdiende zege. Punt

19 januari 2015 om 08:53

Cruijff speelde wel een goed Wk in 74 en leide Nederland samen met Van Hanegem naar de finale. Het verhaal van 78 is wel bekend lijkt mij en als Cruijff in Argentinië had mee gedaan hadden we wellicht wel het Wk gewonnen.
Dat is heel wat anders dan C. Ronaldo die op het Wk van 2006, 2010 en 2014 gigantisch loopt te falen.

19 januari 2015 om 12:06

Als als als. Johan Cruyf pakte geen WK dus hij mocht niet als beste speler genoemd worden. Hoor je zelf hoe belachelijk het is. Dit is een individuele prijs man

19 januari 2015 om 12:52

Als telt inderdaad niet. Maar jij vind dus dat Cruijff niet bij de beste hoort omdat hij geen WK heeft gewonnen? Dat hij op zijn enigste actieve WK goed speelde telt volgens jou ook niet? En dan begin je over een individuele prijs te lullen , serieus?? Volgens mij spreek je jezelf nogal tegen.

Gewoon een zeer logische keus. Overigens krijg ik sterk de indruk dat Cruijff een anti jegens Ronaldo heeft.

Begrijp cruiff zijn standpunt wel, maar ik weeg de WK ook niet veel mee, dat is een bepaalde tijd en CR7 heeft over het hele seizoen gewoon meer goals en assist gemaakt en het zijn toch de andere die hem op nummer 1 hebben gezet, verdiend.

hij heeft altijd al wat tegen CR7 gehad... sinds dat hij over is gekomen naar Real Madrid, weet zeker dat als hij bij Barcelona had gespeeld in plaatst van Messi, was Messi de speler die het niet zou verdienen in zijn ogen...

we zijn nu een week verder en nu moet hij er nog wat van zegen .....

Totaal niet objectief meneer cruijf , als messi hem had gewonnen had je cruijf niet gehoord, omdat ronaldo niet bij barca speelt vind meneer hem onterecht winnaar. Kroos had hem opzich ook verdiend.

Ieder zijn eigen mening natuurlijk cruijf kon redelijk voetballen maar om nou de beste speler ooit van nl te noemen gaat te ver.

19 januari 2015 om 09:28

Je noemt Cruijf niet objectief en daarna zeg je dat hij wel redelijk kon voetballen, maar niet de beste speler ooit uit Nederland was. Grappig dat je toevallig voor feyenoord bent.

19 januari 2015 om 10:10

Het mooie is wel dat Cruyff de beste voetballer is die ooit bij Feyenoord heeft gespeeld. Dat blijft eigenlijk de beste troll-actie uit de geschiedenis van het voetbal.

De beste Feyenoorder ooit gewoon een 100% Ajacied. Heerlijk, dat vind ik zelfs als PSV-supporter.

19 januari 2015 om 11:05

Ik ben voor Feyenoord en heb Cruijff als kind nog meegemaakt, dat hij voor Feyenoord wilde uitkomen vind alleen maar mooi en dat jaar (1984) had Feyenoord een geweldig team. Gullit is ook een Feyenoorder die bij Psv speelde en boeit jou dat?

19 januari 2015 om 11:41

Nee, maar Gullit was niet de beste Psv'er ooit. Bovendien is er vanuit PSV geen enkele vorm van rivaliteit naar Feyenoord.

Vanuit Ajax en Feyenoord is er nogal wat onderlinge haat. Jou maakt het misschien niet uit, maar er zijn genoeg Feyenoorders die het behoorlijk klote vinden en waarbij ze Cruyff gewoon ontkennen als beste speler ooit bij de club. Ik heb er zelfs genoeg gesproken die beweren dat van Hanegem de beste Feyenoorder ooit was.

En sommige uit de jongste generatie weten niet eens dat het grootste Ajax-clubicoon bij Feyenoord heeft gespeeld.

19 januari 2015 om 12:02

Dat klopt , de kennis van sommige is ver te zoeken, laatst moest ik op VZ nog iemand gaan uitleggen dat er voor 2000 een wereldbeker was voor clubteams. Cruijff is de beste Nederlandse voetballer ooit maar toen hij bij Feyenoord speelde had hij het niveau van Ajax , Barcelona al niet meer. In die zin kan je dus discussiëren over de beste Feyenoorder ooit, het niveau van Van Hanegem in de periode dat Feyenoord de beste club ter wereld was wel beter dan Cruijff in 1984.

Het gaat toch om wie de beste voetballer is, niet wie het meest heeft gewonnen? Als je zou mogen kiezen; wie heb je liever in je team spelen?

19 januari 2015 om 23:29

Arjan Robben!

Waarom won messi hem dan ook in 2010 en niet iemand van barca/spaanse ploeg ? Cruijf is gek als je neuer in een team als Portugal zet won hij ook green wk.

Cruijff als voetballer geweldig als columnist en analyticus een drama tegenwoordig. Ronaldo was over het gehele jaar geweldig. Het WK is een momentopname en dat zegt al genoeg. Messi was ook een drama op het WK hoe hij verkozen is als beste speler.... Ronaldo heeft het hele jaar laten zien dan hij van een buitenaards niveau is.

19 januari 2015 om 09:30

Hoezo is het hele wk. één momentopname? In de CL finale was hij toch ook dramatisch en in de halve finale moest het toch aanvankelijk ook gewoon van Sergio Ramos komen?

19 januari 2015 om 10:37

vergeet niet dat CR7 in de CL een aantal wedstrijden beslist heet anders hadden ze die finale niet eens gehaald... 17 doelpunten tellen zwaar in zo een toernooi om verder te komen.

19 januari 2015 om 10:50

Zonder ronaldo hadden ze nooit van schalke gewonnen natuurlijk..

Cruijff nam met alle plezier 3 gouden ballen in ontvangst. En nu neemt ie het niet meer serieus. Naja, tijden veranderen dat is waar. Maar CR7 verdiende het toch echt.

19 januari 2015 om 10:12

Ik ben het totaal niet met Cuyff eens hier (en eigenlijk nooit) maar hier is toch wel één kanttekening op zijn plaats. In de tijd van Cruyff werd de organisatie van deze prijs nog niet door de Fifa gedaan en had de commercie veel minder belang bij het bepalen van de uiteindelijke winnaar.

Ik ben er stellig van overtuigd dat de prijs toen 'eerlijker' was, in die zin dat er meer naar puur voetballende kwaliteiten werd gekeken en minder naar hoe de winnaar binnen het plaatje van de commercie en de Fifa-promotie valt.

Ach, Cruijff zegt toch nooit iets dat getuigt van enig verstand van voetbal, dus waarom dit serieus nemen?

Iedereen heeft het maar over Ronaldo, maar je kunt toch ook één van die Duitsers kiezen die gewoon het hele seizoen fantastisch hebben gepresteerd en ook nog eens het WK hebben gewonnen. Robben was natuurlijk ook gewoon het hele seizoen fantastisch.

Voetbal is een teamsport, dus als je als international niet iets weet te winnen, komt dat door je medespelers of door je land. Hoe goed je ook bent, je zal als speler van een kleiner land niet snel een WK winnen...

19 januari 2015 om 09:33

Ja en als kroos voor ghana speelde had hij ze wereld kampioen gemaakt 😂 en btw CL is hoogste niveau

Het enige zinnige wat hij zegt is dat Kroos de belangrijkste speler van 2014 was.
Sowieso is de focus op de doelpunten makers niet leuk.

zo'n Kroos is de toegevoegde waarde in het huidige Real maar dat zie niet terug in zijn aantal doelpunten.

Types als Busquets, Scholes, Cocu usw. zijn(waren) heel bepalend in een wedstrijd maar dat haalt de samenvattingen niet.

Ronaldo fans vinden het terecht..
De rest niet... wat boeit die sfomme ballon d'or nou eigenlijk??? Heel die verkiezing is vriendjespolitiek man!! Als er iets is dat corrupt is.. dan is het de ballon d'or verkiezing wel

Cruijff heeft toch gewoon gelijk als het om 2 jaar geleden gaat. Bayern Munchen was oppermachtig en Ribery speelde echt geweldig dat jaar. Maar toch won Ronaldo. Dit Jaar was Ronaldo heel erg goed. Maar inderdaad in CL finale en WK was hij gewoon niet best. En lul nou niet dat Portugal zo slecht is. want in een groep met Amerika hadden ze gewoon door moeten gaan. Als Portugal Robben of Messi had gehad in plaats van Ronaldo hadden ze wel door gegaan.

19 januari 2015 om 13:26

Waarom zou Portugal wel door zijn gegaan met Robben of Messi? Portugal had op papier een heel goed elftal, maar ze presteerden absoluut niet naar behoren. In de kwalificatie bakten ze er al niks van en moesten ze vaak gered worden door een individuele actie van, jawel, Ronaldo. Tel daar bij op dat Pepe in de eerste wedstrijd zo dom de fout in gaat en Coentrão geblesseerd uitvalt, de Bondscoach maar wat deed en Portugal is opeens een stuk minder goed.
Natuurlijk speelde Ronaldo een waardeloos WK, maar laten we niet gaan doen alsof Portugal zo goed was en andere spelers het veel beter zouden doen.

Cruijff begint steeds verder af te takelen. Hoe kun je een individuele prijs nu koppelen aan teamprestaties of titels. Ronaldo was gewoon de terechte winnaar. Het is nu eenmaal zo dat aanvallers voor het oog bepalender zijn.

19 januari 2015 om 10:13

Niet alleen Cruiff begint steeds verder af te takelen, sommige mensen hier kunnen alleen meelopen met sommige "helden". Nooit hoor je deze gast iets positiefs zeggen, altijd negatief over alles en iedereen.

Wat een kul. Het gaat om de beste voetballer van het jaar, niet om de beste speler van het beste team van het jaar. Het is een individuele prijs, klaar. Ronaldo schiet ze, net als Messi, vanuit alle hoeken raak. Het Duitse team heeft net als Bayern uitstekend gepresteerd, maar het zou een diskwalificatie van de prijs zijn als Kroos of Neuer opeens tot werelds beste speler zou worden uitgeroepen.

Het lijkt er inderdaad op dat de prijs elk jaar andere criteria heeft. Dan zie je mensen zeggen hoe "speler X" het verdient op basis van de prijzen die hij heeft gewonnen en een jaar later wint dezelfde speler geen enkele prijs en moet hij het winnen op basis van zijn individuele prestaties. Lachwekkende prijs. Jammer dat de Fifa de prijs zo belachelijk heeft gemaakt.

19 januari 2015 om 10:40

Volgens mij zei hij toen dat hij hem aan Xavi zou hebben gegeven.

21 januari 2015 om 15:15

"'voor uitzonderlijke individuele kwaliteit moet de prijs naar Messi gaan, voor controle en acceleratie moet hij naar Iniesta gaan; maar voor zijn consistentie moet het Xavi zijn."

Mensen blijven maar niet snappen dat het een individuele prijs is als je niet wint maar wel de beste speler bent. Kan je hem gewoon winnen. Als een Nederlander hem had gewonnen zonder prijzen had hij het prima gevonden.

19 januari 2015 om 10:15

Als Robben het had gewonnen dan kwam het zeker door zijn professionaliteit waarbij hij telkens van buiten naar binnen toe gaat en 10 seconden de tijd moet nemen om het maar met zijn links het doel in te krijgen, omdat rechter voet niet werkt. -____-

Kan deze man niet is een keer ze mond houden en objectief oordelen? Een individuele prijs gaat om het individu en Ronaldo was verreweg de beste. Een minder WK doet daar niks vanaf dan zouden spelers die niet eens een WK halen (Ibra, Bale) nooit die prijs kunnen winnen grote onzin dus

Mee eens. Sowieso is de prijs een grote grap. Populariteits wedstrijd. Doe dan voor elke positie een gouden bal..

Hij heeft ongelijk. En is natuurlijk moeilijk te vergelijken allemaal.

Haha ik dacht dat Cruijff het over het veldspel van Ronaldo ging hebben de afgelopen weken, dat ziet er namelijk niet uit. Dacht echt dat hij iets zou zeggen als: "we zijn er met zijn allen ingetuind, door de Gouden Bal aan een atleet met statistieken te geven".

Als je voetbal als sport beschouwt dan verdient Ronaldo deze prijs wel.
Als je voetbal als spel beschouwt dan verdient Ronaldo deze prijs niet.

Feit is dat voetbal een combinatie van beiden is. En dat spelers die goed scoren op resultaat minder kans maken op de Gouden Bal dan een creatieve speler die ons de schoonheid van het spel laat zien. Daarom gaat de award zelden naar een keeper of een verdediger. Anderzijds kwalificeert een creatieve speler zich pas voor de award als hij óók goed scoort op resultaat.

Als ik goed naar Johan luister ben ik het eigenlijk wel eens met hem.

Weet je ik ben nooit op voetbal gegaan om de beste te worden. Ik ben op voetbal gegaan om prijzen te winnen en zoveel mogelijk.
Als je als teamspeler steeds indivueel de beste wil zijn in een teamsport kan en mag dat natuurlijk. Da's logisch. Maar voetbal is en blijft een teamsport en als je als uitblinkende speler bepaalde prijzen niet kan winnen. Je bereid je zelf op en top voor op " 't Toernooi van het jaar " maar laat totaal niets zien. Terwijl andere die ook top hebben gepresteerd in het afgelopen jaar en welllen niet uitblinkte op het WK. Dan gaat het onterecht naar die Ronaldo toe.
Laat het duidelijk zijn dat ik Ronaldo qua voetballer natuurlijk ook fantastisch vind.

Ik weet dat veel jonge gasten helemaal in de wolken zijn van Ronaldo. Hahaha volgens mij zijn ze nog net niet verliefd. Dus vele zullen het niet met me eens zijn.
Maar de mensen die een realistisch beeld hebben op voetbal zullen me wel snappen.

19 januari 2015 om 10:52

Je bent het eens met Cruijff omdat hij Cruijff is, is niet erg maar wat hij zegt is absoluut onzin. De Ballon d'or is een individuele prijs over een heel jaar. Alles wat Cruijff hier zegt kan dus de prullenbak in, zo simpel is het. Orakel of niet, hij heeft niet altijd gelijk omdat hij een grote naam is. Een WK is maar 4 weken terwijl Ronaldo het hele jaar fenomenaal was en hem absoluut keihard verdiend gewonnen heeft.

Ronaldo is al twee jaar de beste voetballer ter wereld. Kan eigenlijk alles. Passeren, scoren, koppen, sprinten. Messi maakt al een hele tijd een uitgebluste indruk (denk aan het sjokken tijdens het Wk). Kroos en Muller zijn ook van wereldklasse, maar net een tandje minder. Andere kandidaten zijn er niet.

19 januari 2015 om 10:45

Als Messi dus niet aan het sjokken was. Hoe goed is Messi eigenlijk wel niet. dat ondanks zijn sjokken toch bijna hetzelfde statistieken laat zien als Ronaldo in een geweldig jaar.

Cruijff heeft over de meeste dingen gelijk, het was niet helemaal eerlijk gegaan en spelers moeten verkozen worden op basis van prestaties, maar Ronaldo is wel de terechte winnaar, alleen het team of the year met David Luiz is echt lachwekkend, ik kan zo 10 betere verdedigers opnoemen (verdedigers van clubs als Real, Bayern, Man City enzovoort).

En dat Messi en Neuer 2e en 3e zijn geworden is ook onterecht. Robben was veel beter dit jaar dan Messi, op het WK en bij Bayern, hij maakt echt wekelijks het verschil en op het WK heeft Robben ons voornamelijk naar de halve finales gesleept.

Neuer is een geweldige keeper, maar onvergelijkbaar te meten met veldspelers, ze zouden een aparte uitreiking moeten maken voor keepers.

gaat toch om het hele jaar niet over 4 weken WK beetje vreemde reactie van Cruyff

Cruijf had deze opmerkingen ook bij Messi kunnen maken 4 jaar geleden. Maar hij is natuurlijk partijdig en een hater. Daarvoor niet te veel aantrekken van zijn opmerkingen. Kroos had wel erbij mogen staan ipv Neuer.

Wederom een Cruijfeaanse uitspraak. Die seniele oude man is niet serieus te nemen. Dat opportunistisch hyena gejank van hem heeft op zich wel wat.

En even voor de duidelijkheid hier. Als je een WK niet wil mee tellen omdat hij om de 4 jaar is kan je het net zo goed afschaffen het voetbal. Hoe kan men het WK er niet bij tellen. Dat is toch juist een zeldzaam toernooi waar je juist voor altijd aan herinnerd wil worden. Denk je dat Ronaldo het niet serieus nam of zo dat WK. Hij zal het niet snel toegeven maar qua Wk's weet hij dat hij tot nu toe slechte cijfers heeft. En volgens mij gaat het bij hem niet eens zozeer om het teamprestratie. Nee hij zelf wil dat team brengen naar de Worldcup.

Het is toch ook een populariteit prijs wordt er altijd gezegd ?

Cruijff moet echt een keer ophouden met commentaar leveren het wordt van kwaad tot erger met deze zielige man

Maar Cruijff, jij bent ook niet helemaal objectief he. Als Messi had gewonnen had dit artikel waarschijnlijk over iets anders gegaan.

Cruijf heeft helaas gelijk. Het is een aparte man. Maar slaat hier de spijker op de kop

Iedereen loopt te zeiken over de hoogste prijzen. Maar is een WK winnen of CL niet een TEAMprestatie? Kijk effe naar de dtatistieken van Ronaldo! Wat een enge man is die Cruijff zeg

19 januari 2015 om 12:01

Kijk even naar welke goals "beslissend waren"?

Een enge man? hij onderbouwd tenminste waarom hij het vindt. Niet presteren op een WK weegt zwaarder dan 17 goals maken in de CL. Jij met je scorebord journalistiek.

19 januari 2015 om 12:10

Ja want Ibrahimovic en Bale zouden nooit de beste kunnen zijn. Ah ja in het jaar van een wk is dit niet mogelijk. Slaap toch verder man dit is een individuele prijs

Jezus wat kan die man toch janken. Cristiano Ronaldo heeft terecht gewonnen. Wat hij afgelopen jaar heeft laten zien is echt buitenaards. Dat hij op het wk niks heeft laten zien moet niet heel zwaar tellen aangezien het slechts een paar wedstrijden zijn en hij omringd was met zeer slechte medespelers. Het lijkt wel alsof niemand het hem gunt. gelukkig zal hij zelf het hardst lachen.

Cruijff heeft gelijk.

Ronaldo is wellicht de beste doelpuntenmaker én beste atleet ooit, maar beste voetballer? Bij lange na niet. Het afgelopen jaar heeft hij een karrenvracht aan goals gemaakt, maar op de belangrijkste momenten vond ik hem zwaar tegenvallen. Daarnaast zijn er alleen bij Madrid al 4 die beter kunnen voetballen dan hij.

CL finale, Coppa (geblesseerd) en met namen het WK. Wat Kroos betreft ben ik het oneens met Cruijff, ik vind Lahm een zwaar onderschatte speler. Al jaren op meerdere posities één van de beste ter wereld en ws zeer belangrijk bij de verandering van Duitsland gedurende het WK.

Deze prijs is niet meer serieus te nemen.

Edit: Spelling

19 januari 2015 om 12:09

Dit jaar was hij de beste kerel zie da nu gewoon in

Een gevalletje waar Cruyff lijkt zijn eigen eisen te stellen aan een prijs en er daarna de plank mee mis slaat. Kom op zeg, Kroos is echt wel goed, maar not even close to Ronaldo. In Cruyffs benadering kunnen alle Duitsers dan in aanmerking komen voor Ronaldo. Dat zijn alemaal klasbakken en wonnen een Wk.

Nee Johan, een groot ziener, maar deze keer wil ik het niet met je eens zijn.

Ronaldo onderscheidt zich voetbaltechnisch nogal behoorlijk van vele anderen. Messi is van hetzelfde niveau voor mij en zo kun je nog wel wat spelers noemen die in de buurt kunnen komen als ze top spelen (bv Robben). En dan nog zou ik geneigd zijn Ronaldo/messi een streep voor te geven vanwege het continue goed presteren, nu al voor langere tijd.

Als Cruijff iets zegt is het voor 75% van alle mensen gelijk waar.
Helaas heeft hij van alles wat hij roept 75% ongelijk.

Hij leeft iets te veel in het verleden.
Is niet erg, wat dat hoort bij zijn leeftijd.
Maar zijn ideeën zijn hierdoor wel verouderd.

waarom zitten thiago silva en david luiz in het team van het jaar dan het wk word niet meegenomen hebben ze dan zo goed gespeeld in de competitie??? want vind die david luiz maar drama

Het gaat om de beste speler..... Niet om wie het heel het jaar prima heeft gedaan en alles heeft gewonnen in team verband

Cruijf heeft gelijk als Robbe op de plek van Ronaldo bij Real Madrid gestaan had, zou hij misschien niet zo vaak hebben gescoord maar hij zou wel net zo belangrijk geweest zijn.
Zoals JC schrijft in 2013 won Bayer alles en was oa Robben een belangrijk pion , waarom was Robben dan niet bij de eerste 3?

19 januari 2015 om 12:32

Robbe heeft bij Real gespeeld maar heeft daar niet een geweldige indruk kunnen maken.

19 januari 2015 om 15:37

Precies, dat vergeten velen hier, het is helemaal niet zo makkelijk om bij Real Madrid te slagen.
Heel veel top voetballers kunnen dat beamen (waaronder Robben) denk ik.

C. Ronaldo heeft vanaf dag 1 gepresteerd.

Ik het wel en niet met hem eens.
Ronaldo is wel de terechte winnaar hij heeft veel laten zien ondanks een kort WK waar ze zijn gekomen dankzij hem. Maar Kroos was inderdaad één van de spelers die ik toch wel bij de top had willen zien of misschien wel moest staan. Ook Robben Had in deze top 3 mogen staan.

Kan Mr. niet verkroppen dat een speler van Real de prijs, meer dan terecht, heeft gewonnen?

Ik snap niet dat er mensen zijn die vinden dat Cruijff tot een van de beste voetballers aller tijden behoort.
Heeft slecht 1 WK gespeeld. Niet eens een EK dacht ik. Volgens Cruiffs eigen beredeneringen heeft hij bij lange na niet zijn talent benut. Ook niet als coach. Slecht 1 CL maar dan wel met de duurste ploeg uit zijn tijd.

19 januari 2015 om 17:39

Had als speler meer invloed dan zijn trainers. Grondlegger van het totaalvoetbal, wat de voetbalwereld voorgoed veranderde. Won met ajax drie keer de ec 1 (cl) op rij en droogde met een tot dan toe onbekend voetballand iedereen af op t wk met oogstrelend spel.

Maar je hebt gelijk, overschatte speler.

De meesten hier denken dat de bal van de keeper zo bij Ronaldo komt nou dus niet je hebt een heel team nodig en een goed middenveld zorgt voor veel doelpunten dus ja ik snap Johan Cruijff wel Ronaldo is niet de belangrijkste speler van 2014 ik zou kroos kiezen onmisbaar op wk onmisbaar bij real.

Hahaha Cruijff, wat laat hij zich weer kennen.

Volgens mij heeft Ronaldo gewoon een heel goed jaar gehad en heeft hij ook prijzen gewonnen waaronder de CL, Copa del Rey en de wereldbeker voor clubs. Dat Cruijff dan gaat roepen dat het onbegrijpelijk is en dat hij de prijs niet meer serieus neemt, zegt volgens mij vooral veel over Cruijff. Erg kinderachtige reactie van hem.

Cruijff heeft hierin gelijk het Duitse voetbal staat al jaren aan de top.
Kroos had zeker in aanmerking moeten komen, omdat hij de kracht is op het middenveld bij zowel Duitsland , Bayern als Real en op alle niveaus heeft hij de top gehaald. Voor Lahm geldt eigenlijk precies hetzelfde.

Ik vind dit een prijs die je als persoon verdiend. Je hebt spelers nodig die je kunnen helpen. Die heeft Ronaldo wel bij real maar totaal niet bij Portugal. Daarentegen heeft een neuer dat bij zijn club en land wel. Je zag het ook aan Messi. Ondanks de finale heb je hem bijna niet gezien. Kroos zoals Cruijff zegt heeft dat ook beide. Dus helemaal fair is het niet als je alleen naar de prijzen kijkt die je met je team en land wint.

Haha cruijf zielig persoontje je haat zit echt diep he voor real madrid. Dan zal messi dus geen bal meer pakken want die zie ik de eerste 5 jaar geen prijs meer pakken

Neuer had hem moeten winnen. Het is niet alleen een van de beste maar ook nog eens ontzettend revolutionair in zijn aanpak. Wat mij betreft had hij hem moeten winnen omdat hij de toekomst van het keepen weet te combineren samen met ontzettend goed keepers werk. Iets wat nog nooit eerder gezien is en hij zelf heeft moeten uitvinden.
Een Messi of Ronaldo hebben er concurrenten bij wat betreft het verleden. Neuer wat mij betreft niet. Zowel niet als in resultaten als in zijn nieuwe aanpak.

Dan had jij helemaal geen gouden bal mogen hebben Johan. Jij hebt nog nooit een wk gewonnen oude man.

Wat ik onbegrijpelijk vind is dat Henry daar stond te praten. Iemand die zelf nog nooit de gouden bal heeft gewonnen moet lekker wegblijven bij dat soort gala's!

Deze man is zo een Hypocriet!!!

Toen hij hem in 1974 heeft gewonnen en hij ook niet wereld kampioen is geworden was het wel eerlijk??

Tja meneer Cruijff ga eens Oranje leiden naar de Wereld titel leiden en dan neem ik je serieus, tot dan blijft dit geblaf langs de lijn.

Duitsland heeft als team de Wereld titel meer dan verdiend maar Ballon d'or is een individuele prijs en als speler was Ronaldo het meest consistent door het jaar heen, ja op de WK was hij zeker niet het niveau wat hij moest zijn maar hij was geblesseerd en het hele team uit form.

Trouwens, volgens mij heeft Cruijff niet vergelijkbare kritiek geuit toen Messi de prijs won in een Jaar waar de Spanjaarden alles hebben gewonnen en wereld kampioen zijn geworden.

Bah wat een miezerig mannetje!

Domme mensen stemmen op domme voetballers en er zijn heel veel domme mensen!

19 januari 2015 om 15:34

Je doelt natuurlijk op de Ballon's d'or die Cruijff destijds heeft gewonnen??!!

Een wk is echt overrated want dan kan je meteen zeggen dat een Afrikaan nooit de beste speler kan zijn. Bullshit dus. Maar ik vond dat Lahm of Kroos deze mochten winnen ze waren gewoon subliem dit jaar

Die Cruijff is zijn hoofd totaal verloren, en is hier ook gewoon hypocriet. Cruijff weet denk ik zelf ook wel dat je de prijs wint door over een heel jaar de beste te zijn ipv alles te winnen. Anders winnen jongens als Bale ook nooit wat omdat die uit Wales komt, en waarom word het WK zo zwaar meegeteld? Maarja als er een Duitser of Messi was die won hoorde je Cruijff niet hoor. De media moet ophouden hem steeds op te zoeken.

19 januari 2015 om 19:35

Ben het ook niet echt met hem eens, maar waarom is hij hypocriet?

19 januari 2015 om 19:54

Als Messi het zou winnen, zou hij niet zeggen dat het onverdiend was.

19 januari 2015 om 20:09

Een aanname zonder bewijs.

Die cruijf moet ook maar is een keer zijn lippen aan elkaar naaien, want hij begint steeds meer onzin uit te slaan. Anti ronaldo is ie

Als je stelt dat Ronaldo slecht heeft gepresteerd bij de WK omdat Portugal zo'n slecht elftal had, moet je het ook omdraaien, namelijk Ronaldo was bij Real Madrid goed, omdat Real zulke goede voetballers heeft. Consequent zijn dus. Feit is dat hij evenals Messi slecht heeft gepresteerd tijdens de WK. Robben speelde tijdens de WK ook in een matig elftal maar hij speelde briljant. Dat deed hij ook bij Bayern. Hij had de prijs dus verdiend.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren