Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente sprak met Red Bull: 'Maar wij durfden het niet aan'

Laatste update:

Red Bull bemoeit zich de laatste jaren steeds meer met het voetbal en heeft eigen clubs in Oostenrijk (Red Bull Salzburg), de Verenigde Staten (New York Red Bulls) en Duitsland (RB Leipzig). Het marketing concern heeft ook geprobeerd om voet op Nederlandse bodem te krijgen, maar FC Twente durfde het niet aan om met Red Bull in zee te gaan, zegt Joop Munsterman.

/

De voorzitter van Twente vertelt in Voetbal International dat er in het verleden wel eens gesproken is met Red Bull. "Wij moesten dan Red Bull FC Twente gaan heten, gaan voetballen in de Red Bull Arena en in de shirts met de Red Bull-kleuren", vertelt Munsterman. "Er zou heel veel moeten veranderen binnen de club en dat durfden wij niet. Er was sprake van een intellectuele overname."

Munsterman ziet dat andere clubs zich wel laten overnemen door bedrijven en benadrukt dat hij daar geen enkele problemen mee heeft: volgens de voorzitter moet iedere club zijn zaken regelen zoals zij dat zelf wil doen. "Eerlijk gezegd lijkt het mij ook wel een keer leuk, hoor", geeft Munsterman toe. "Met een eigenaar die heel veel geld heeft een club in Nederland neerzetten. Hier heb je een blanco cheque. Regel het maar."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maar dat is niet leuk. Als je club niks is het dan maar laten overnemen om er een goede club van te maken heeft het voetbal verziekt. Chelsea, City, psg, de red bull clubs en als je zoekt zijn er zeker nog meer te vinden.

31 december 2014 om 13:03

Je club niks is? Je hebt blijkbaar geen enkel idee wat voor rijke historie een club als City heeft....

31 december 2014 om 13:16

Rijke history van City???? Voornamelijk gespeeld in lagere divisies... slechts 5 keer de FA cup gewonnen, een prijs waarbij alleen de laatste 10 jaar al telkens middenmoters de finale halen en ze slechts 1 uefa cup in 1970 gewonnen hebben... echt een historie van niks... @chillegom.

31 december 2014 om 13:18

Nou die rijke history valt wel mee hoor het gaat nu goed omdat er een rijke sjeik voorbij kwam anders hadden ze er nooit zo voor kunnen staan en dat is met Chelsea precies eender , ik bedoel allen maar te zeggen dat de ziel van de club er niet meer is bij deze clubs omdat de jan met de pet ik bedoel de echte supporter het niet meer kan betalen want die kunnen niet meer naar het stadion daar zitten nu allen de rijkere tak en de succes supporters maar de echte kunnen dat niet meer.

31 december 2014 om 17:09

Historie gaat toch helemaal niet alleen om prijzen! Het gaat om momenten, promoties, degradaties, clubcultuur, emoties etc. City heeft wel degelijk een grote historie. Evenals Psg. Maar wellicht dat clubs bij jou pas op de radar verschijnen bij het winnen van prijzen..

31 december 2014 om 13:09

Als je clubsniks is? City en Chelsea en vooral PSG zijn niet de minste teams net als Monaco nu dit waren altijd al teams die naam hadden.

Kijk naar een Barca, Real en Man U die geven geen cent minder uit! Alleen bayern en Arsenal zijn uitzonderingen omdat ze zwarte cijfers draaien.

De wereld draait om geld dus het voetballen ook. Dan heb ik liver dat er meer top team skomen dan maar 5 teams. Kijk naar de spelers die op de bank zitten bij een Real, Barca en PSG bijv. Dan liever nog 5 koopclubs er bij dat die spelers daar heen gaan en wel spelen.

Ja het is bagger dat wij niet meer mee tellen in Nederland met het kleine budget. Maar de CL is leuker dan ooit.

31 december 2014 om 13:15

PSG had al naam? Wat zeg je nou vriend? PSG speelde voor de overname alleen in de middenmoot. Alhoewel ze vaak in degradatie nood verkeerde.

31 december 2014 om 13:19

Het zijn idd niet de minste teams maar city verloor het jaar voor de overname nog met 1-8 van middlesborough. Zonder het geld waren ze maar een rechterrijtje club. Psg had haar topjaren jaren voordat de club gekocht is. En het laatste succes van Monaco was de cl finale in 2004.

Tuurlijk zijn het clubs historie maar die is niet meer recent. En door het geld proberen ze heel snel successen te kopen, met wisselend succes.

Daarnaast verwacht ik ook dat united de komende jaren zwarte cijfers zal boeken. Met sponserinkomsten van 150 miljoen per jaar alleen van Adidas en chevrolet al. Alle andere sponsors zoals AOn zullen ook het nodige bijdragen. Net als het feit dat united samen met real Madrid de grootste clubs van de wereld zijn

31 december 2014 om 13:27

PSG had voor die tijd al wel een naam in frankrijk hoor. dat waren de jaren voordat ze middenmoter werden toch wel kampioens kandidaat. volgens mij hebben ze ook Europees wat titels gehaald.

(zijn volgens mij voor 2011 niet kampioen geworden maar wel gevaarlijk)

31 december 2014 om 13:34

Cl is leuker dan ooit? Vroeger bleef ik nog wel eens een avondje er thuis voor. Nu kijk ik vooral de samenvattingen en op dinsdag de tweede helft. Europees voetbal is nog nooit zo saai geweest. Toen leverkusen de finale verloor van Real dat is voor mij het mooiste cl jaar geweest.

31 december 2014 om 13:38

Timkah, jij kent duidelijk de historie van het Franse voetbal niet. PSG heeft gewoon een heel sterke periode gehad vroeger hoor. Het is daar echter wel zo dat er geen duidelijke traditionele topclubs waren voor de overname van PSG. Dat zie je bijvoorbeeld aan het aantal gewonnen titels per club, dat is zeer verdeeld over een groot aantal clubs. Er zijn daar wel 10+ clubs met meerdere landstitels en geen een die er bovenuit steekt zoals Ajax of Bayern. Bij die groep zat PSG ook al voor de overname.

31 december 2014 om 13:45

@timka,

Bij deze wil ik wel de discusie aan gaan dus laat ik het staan. Maar laten we mensen niet aan gaan spreken met vriend op Voetbalzone! Zitten hie rniet op de straathoek!

Maar dan kan je geen naam hebben? PSG was ondanks het geprek ana prijzen altijd al de grootste club in Frankrijk met OL en Marseille. Een club wara ook prachtige spelers hebben gespeeld. Dus ja waren zeker een club van naam! Gebrek aan prijzen maar zeker een club met naam!

@glory:
Klopt City was niet de top van Engeland ook. Maar kwa aanhang en support wel gigantisch, sterker ze hebben in Manchester meer fans dan United zelfs. Zo hoop ik zelfs dat er iemand weer geld zal popen in Leeds. Was ooka ltijd een geweldige ploeg met een nog mooiere aanhang!

Man U zal inderdaad snel genoeg ook zwarte cijfers maken. Puur door de grote van de club en dat dan ook nog eens wereldwijd.

31 december 2014 om 16:02

Idd, de Cl is echt he saai geworden. Vooral de groepsfase, mijn god wat een deceptie. De laatste 8 kun je elk jaar wel invullen helaas.

31 december 2014 om 16:17

City verloor inderdaad op de laatste wedstrijddag 8-1 uit bij Middlesbrough. Jammer dat je er vergeet bij te vermelden dat City datzelfde seizoen thuis en uit won van United..;-)

31 december 2014 om 19:48

Psg,monaco en Chelsea hadden al naam. City gewoon totaal niet. Lelijke clubje, in de tijd met Bosvelt en Waterreus al nikszeggend

31 december 2014 om 21:53

City is de volksclub van manchester, makkelijk praten als je de feiten niet weet! Prachtige club met prachtige aanhang! Neem west ham, hetzelfde verhaal. omdat je weinig prijzen hebt ben je niet automatisch een nietszeggende club

31 december 2014 om 13:10

weet je wel hoeveel geld er op deze manier in de voetballerij komt?
Dat druipt allemaal naar beneden waar clubs het hard nodig hebben om faillissementen te voorkomen.

31 december 2014 om 14:13

Dat is dus niet waar,... gewoon simpelweg niet waar...
Dat hele vele geld dat op deze manier in het voetbal komt verdwijnt voor een belangrijk deel in de zakken van zaakwaarnemers en bestuurders, voor een ander deel in de zakken van steeds beter betaalde spelers in de populaire competities en er blijft juist minder over voor de clubs en spelers onderaan de voedselketen...

Zelfs al konden de budgetten van de kleinere clubs door wat meer transferinkomsten iets omhoog geschroefd worden, dan werden ze relatief gezien nog altijd armer. Spelerssalarissen zijn namelijk enorm gegroeid (en ja, dat druipt wél door naar beneden...) en prijzen voor eventuele vervangers zijn gestegen (en het grootste deel van de clubs, ook de kleinere, geeft nog altijd meer uit aan transfers dan ze ontvangen). Als laatste bestaat een groot deel van de afzetmarkt uit fanboys die denken dat voetbal alleen leuk is wanneer je een club steunt vol megasterren dat iedere week één of twee keer wint. Bij groeiende ongelijkheid tussen clubs betekend dit dat de aandacht voor de kleintjes dus verder zal afnemen (toeschouwersaantallen van de jupiler league onlangs nog eens gecheckt?) en daarmee ook de inkomens.

Dus nee... kleine clubs profiteren hier niet van mee...

31 december 2014 om 14:59

wat een onzin.
Je zegt het goed, een belangrijk deel. Dus niet alles.
Daarnaast gaan spelerssalarissen helemaal niet omhoog in een jupilerleague. Daar is het de afgelopen jaren zelfs langzaamaan gezakt tot een niveau waar een maatschappelijke carriere al snel meer oplevert dan profvoetballer zijn.

Je fanboyverhaaltje ga ik verder niet op in, is volgens mij meer frustratie dan gebaseerd op feiten.

31 december 2014 om 14:01

Ben ik de enige die vind dat Musterman hier (weer eens) heel eng over praat? Het gaat niet om niet willen, maar om niet durven, hij wil ook nog eens extra benadrukken dat het hem eigenlijk wel een goed plan lijkt en hij geeft aan dat zijn droom als voetbalbestuurder blijkbaar is om zoveel en makkelijk mogelijk met geld te kunnen smijten... (blanco check... woah...)
Lijkt mij niet de houding waar ik blij mee zou zijn als supporter van Twente, ik zou liever een bestuurder willen die voor de club ging en niet voor de (gekochte) glorie....

31 december 2014 om 15:00

tja, Munsterman is zo'n persoon die het in sommige ogen nooit goed kan doen. Hij schijnt volgens hen altijd te liegen, dubbele agenda's te hebben, alleen van zichzelf te houden en nooit het achterste van de tong laat zien...

31 december 2014 om 15:12

Of je kunt ook reageren op wat Munsterman hier zegt en op mijn reactie daarop... maar dat hoeft natuurlijk niet.

31 december 2014 om 15:31

Nee hoor je bent echt niet de enige die altijd het negatieve van Munsterman benadrukt, sterker nog het is zo'n beetje de grootste hobby van de supporters van de traditionele top 3. Zodra er maar 1 club is die (op welke manier dan ook) de hegemonie van de top 3 wil aantasten komen er altijd van zulke verhalen.

Dan krijg je van die ongrijpbare termen als ziel, identiteit etc.

Zelf heb ik helemaal niets tegen een verkoop van een club, of dan na aan vrienden is ( Feyenoord en NAC ) of het is op de beurs ( Ajax) of het is aan private personen ( Vitesse) heb nog nooit gehoord van die supporters dat zij die constructie eng zouden vinden, ja de Ajax supporters dat het van Vitesse eng is, en vice versa

FC Twente hoeft van mij niet verkocht te worden, maar ben er ook niet op tegen, en al helemaal niet als het de club tot een structurele kampioenkandidaat zou maken.
Want 'ben ik eerlijk in', het is wel eens frustrerend dat Twente altijd een leuke subtopper is, (bijna) nooit eens mee doen om de prijzen.
Niet dat ik mijn SCC op zou zeggen als Twente altijd maar voor jan met de korte achternaam blijft meedoen, maar nu ik het 1x heb meegemaakt, moet ik wel zeggen dat het heel lekker voelt om mee te doen om de prijzen.

31 december 2014 om 15:38

@ wandering

Het gaat er niet om of Twente verkocht wordt, maar dat dit aan Red Bull werd gedaan. Als dit zo was dan kreeg je dit:

Red Bull Twente speelt vandaag in de Red Bull Arena en speelt zoals gewoonlijk in de traditionele kleuren die passen bij deze club. Namelijk de kleuren van hoofdsponsor en naamgever Red Bull (voornamelijk witte shirts). Dat moet je toch als fan niet willen dat de identiteit zo verloren gaat? Met een overname heb je dat niet zo, maar als je de naam van de club en stadion, het logo en de clubkleuren gaat veranderen heb je in mijn ogen gewoon een hele andere club.

31 december 2014 om 15:49

Het logo van Twente is al 3x veranderd, in het huishoudelijke reglement uit 1965 staat dat “FC Twente gaat spelen in een rood shirt, witte broek en rode kousen, dat gebeurt dus ook niet. Uit hebben ze al zo'n beetje alle kleuren uit het spectrum gebruikt.
Het stadion heeft ook al diverse namen gehad, dus ook daar zal niet heel veel bezwaar tegen gemaakt worden.

Persoonlijk zou ik alleen moeite hebben met de naam Red Bull FC Twente, de rest heb ik al zo vaak zien veranderen, dat die ene keer meer mij niet zo heel veel uitmaakt.

31 december 2014 om 16:22

dd28,

"...met een overname heb je dat niet zo..."

Vertel dat de supporters van Cardiff maar eens..

31 december 2014 om 16:23

antonius,

Nee, ik heb het in het algemeen getrokken. Tegen onderbuikgevoelens kan ik toch niets inbrengen.

1 januari 2015 om 03:34

Maar hij heeft het niet door laten gaan, dus wat is nu je punt?

31 december 2014 om 14:04

Real Madrid en Barcelona zijn net zo goed clubs die het voetbal "kopen", miljoenen euros van de bank lenen en het vervolgens niet meer kunnen terugbetalen.. Niet dat ik dat er vind trouwens.

31 december 2014 om 16:51

Het gaat meer om clubs die zichzelf de top inkopen, i.t.t. de clubs die jij noemt.

31 december 2014 om 16:57

Dus je mag wel kopen om in de top te blijven, maar niet om in de top te komen?

31 december 2014 om 18:03

Sparta heeft toch ook een clubhistorie? City is 100 jaar dus zullen veel mooie momenten en ook veel zware dieptepunten hebben gekend.. Dat is de definitie van historie

De definitie van prijzen winnen is in mijn ogen prestatie

31 december 2014 om 22:01

Hulde vluggejapiee! city is idd van oudsher de volksclub van manchester, onwetende mannetjes hier!

ik zie hier een kans voor ADO Den Haag? wellicht iets voor Red Bull 's-Gravenhage ofzo? (red Bull Den Haag kan ook xd)

lekker voetballen in de Red Bull Arena en voetballen in rood witte shirts met als uit kleuren het groen/geel van Den Haag? (of als 3e shirt)

31 december 2014 om 13:16

Je verkoopt gewoon je ziel als club. Ik denk niet dat een supportersschare in Nederland dit zou accepteren. Muv red bulls waalwijk ofzo.

31 december 2014 om 15:02

Een ziel bestaat volgens mij niet, maar laat me graag overtuigen, wat is de ziel van een club dan?
Kom al vanaf 1969 bij FC Twente, maar ben nog nooit zoiets als een ziel tegen gekomen.

Heb persoonlijk niets tegen een verkoop, of dan na aan vrienden is ( Feyenoord en NAC ) of het is op de beurs ( Ajax) of het is aan private personen ( Vitesse) heb van de supporters van die clubs nog nooit gehoord dat ze nu geen ziel meer hebben, ja de supporters van andere clubs gaan dat beweren, maar lijkt mij niet heel slim om je daar iets van aan te trekken.

FC Twente hoeft van mij niet verkocht te worden, maar ben er ook niet op tegen, en al helemaal niet als het de club tot een structurele kampioenkandidaat zou maken.
Want 'ben ik eerlijk in', het is wel eens frustrerend dat Twente altijd een leuke subtopper is, (bijna) nooit eens mee doen om de prijzen.
Niet dat ik mijn SCC op zou zeggen als Twente altijd maar voor spek en bonen blijft meedoen, maar nu ik het 1x heb meegemaakt, moet ik wel zeggen dat het heel lekker voelt om mee te doen om de prijzen.

31 december 2014 om 15:33

mentalist,

Als ik zie hoeveel echte en halve fusieclubs België telt, dan stel ik alleen maar vast dat die eeuwige eed aan kleuren, logo en club zeer vergankelijk is.

Beerschot gaat failliet. En Germinal Ekeren nam het over. Dat gaat dan failliet en dan lopen die supporters georganiseerd allemaal over naar Wilrijk. De huiskleurtjes, logo en naam van die club worden aangepast en hup ze zijn weer vertrokken.

Ik denk dat supporters het in hun hart allemaal wel voelen. Maar eventjes. In no time scharen ze zich achter het nieuwe project. Zeker als dat wat succesvol is.

Als morgen Red Bull ADO zou overnemen en die spelen daarna een paar keer kampioen, dan zit daar in no time ook dubbel zo veel volk als anders. En de oude ADO supporters die zijn, op een uitzondering na, ook present.

31 december 2014 om 13:16

Klinkt voor de buitenwereld inderdaad niet als een slecht idee. Maar ik denk dat de supporters van ADO hier nooit mee akkoord zouden gaan. Het is een traditieclub en die clubs moeten we hier ook ten allen tijden proberen te behouden. Daarom zou het imo ook mooi zijn als Sparta en NEC terug keren naar de eredivisie.

31 december 2014 om 13:31

ik weet het niet, ik denk dat je als club op een bepaald moment moet zeggen we willen een stap hoger of we gaan gewoon op deze manier door en worden nooit beter dan de 10e plaats met uitzonderingen.

het probleem is alleen dat elke club traditie heeft en denkt een verschil / aanwinst te zijn in haar bestaan.

dit geldt voor rkc, willem 2, nac, roda, nec etc maar helaas zijn dit clubs waar dit gewoon niet altijd kan.

ik denk als er 1 stad is met 1 club die het siert om een grote club te hebben dan is het Den Haag wel. want tussen Rotterdam en Amsterdam in met die grote clubs is het niet leuk om altijd maar die kleine man te zijn.

31 december 2014 om 13:16

2 e shirt van redbull is geloof ik altijd donkerblauw.

mooi dat redbull blijft investeren in voetbalclubs, hoop dat leipzig dit seizoen promoveert

Red Bull is de verwezenlijking van het moderne voetbal.. Iedereen kotst op teams als rb salzburg / rb leipzig etc..

in Salzburg waren ze er zo op tegen dat ze maar een nieuwe club hebben opgericht die in de laagste divisie moest beginnen, volgens mij zitten ze nu in de 2e divisie tegen jong rb salzburg, kan niet wachten tot ze volgend jaar (als ze zo doorgaan, altijd in 1 keer gepromoveerd) tegen rb salzburg moeten..

Amf!

31 december 2014 om 13:48

dat is niet helemaal waar, RB Leipzig was inderdaad in het begin niet de populairste club in Leipzig in omgeving. de fans van BSG Chemie Leipzig (toendertijd FC Sachsen Leipzig) verzetten zich hevig tegen de overname van Redbull en kregen hun zin. in 2011 wed FC Sachsen Leizig opgeheven uit het betaald voetbal.

dat is pas liefde

anyway, ook bij rivaal FC Lokomotive Leipzig was men niet al te blij met de overname, maar ook hedendaags zijn er veel fans van Lokomotive die ook wedstrijden volgen van RB Leipzig. dus in dat geval pakt het in Duitsland gewoon goed uit.

Lijkt me meer een goede sponsor voor Boer zoekt vrouw

31 december 2014 om 13:36

En dat er dan energydrank uit de koeien komt?

31 december 2014 om 14:51

Nee, Boer zoekt Red Bull

1 januari 2015 om 02:27

Het was Red Bull zoekt Boer. Kijken waar ze nu hun oog op laten vallen.

Ze hebben ook nog Red Bull Brazil.. En alle 3 de clubs (salzburg, New York en Brazil) zullen de regionale opleidingsclubs worden/zijn voor Leipzich, daarmee wilt RB de top gaan bestormen in Duitsland (commercieel het aantrekkelijkst ivm Bundesliga). Twente zou dan ook zo'n regionale opleidingsclub geworden zijn, maar niet meer baas in eigen huis..

misschien moet red bull maar dan zijn amateurclub Atc'65 waar die ook voorzitter is overnemen als het hem wel ''een keer leuk lijkt''..

Ik voorspel een Red Bull Arnhem als die eigenaar van Vitesse klaar is met zijn Nederlandse speeltje.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren