Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Hulk moet aan leugendetector: ‘Er was sprake van een misverstand’

Laatste update:

Hulk beweert opnieuw te zijn geconfronteerd met racisme in het Russische voetbal. Toen Zenit Sint-Petersburg eind november een uitwedstrijd speelde tegen Mordovya Saransk (1-0), zou scheidsrechter Aleksei Matyunin hebben geroepen dat hij de Braziliaan ‘niet mag’: “Ik mag alle donkere mensen niet.” De arbiter ontkent echter ten stelligste en laat het er niet bij zitten. Hij overweegt om de aanvaller voor de rechter te dagen.

/

Matyunin zegt geen woord Portugees te spreken, en Hulk geen woord Russisch, en dat de speler hem dan ook onmogelijk kan hebben verstaan. Hij meent dat er sprake was van ‘miscommunicatie’. Scheidsrechtersbaas Valentin Ivanov zegt het incident ook al te hebben uitgesproken met de directie van Zenit: “We zijn samen tot de conclusie gekomen dat er gewoon sprake was van een misverstand tussen Hulk en Matyunin.”

Matyunin neemt daar echter geen genoegen mee en om te kijken ‘wie de bron van het smaad’ is, heeft hij zich aan een leugentest onderworpen. Daaruit is naar voren gekomen dat de arbiter Hulk niet racistisch heeft bejegend. Sergei Anokhin van de Russische voetbalbond (RFU) is van mening dat Hulk nu ook aan een leugendetector gekoppeld moet worden, om definitief een punt achter het incident te kunnen zetten.

Na 10 januari beslist de RFU of Hulk inderdaad een dergelijke test moet ondergaan. “Ik twijfel niet aan de resultaten van een polygraaf”, reageert Anokhin in Sport-Express. “De ethische commissie gaat nu onderzoeken of de bond aan de hand van een leugentest een uitspraak kan en mag doen. Matyunin is een van de beste scheidsrechters van het land en als hij de waarheid spreekt, dient hij van alle blaam gezuiverd te worden. Wat mij betreft moet Hulk zijn voorbeeld volgen.” De advocaat van Matyunin heeft al wel laten weten dat men zich serieus beraadt op juridische stappen, ongeacht of Hulk een leugentest wil doen of niet.

'Hulk moet een leugentest ondergaan'

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou heeel gunstig zijn als Hulk daarom consequenties krijgt voor tegen PSV. Gaat natuurlijk niet gebeuren, en Jetro houdt Hulk toch wel in zn broekzak.

25 december 2014 om 22:51

Is sowieso alleen binnen Rusland, dus dat zal alleen resulteren in een schorsing op nationaal niveau.

25 december 2014 om 23:57

Ik hoop dat Hulk en Witsel eindelijk vertrekken uit Rusland, hopelijk deze transferperiode nog.

Hulk naar Tottenham die grof geld betalen en salaris en Witsel naar Arsenal of zo.

26 december 2014 om 13:38

Zou Witsel graag bij Arsenal willen zien

Zijn die niet heel onbetrouwbaar?

25 december 2014 om 23:03

Klopt, daarom worden ze ook niet gebruikt in de juridische wereld

26 december 2014 om 03:31

Eh toch wel hoor. In de VS en tal van andere Europese landen (waaronder België) worden die ondingen echt wel gebruikt door justitie.

Ook in Nederland wordt het wel eens gebruikt.

In België en Nederland kan het wel niet worden gebruikt als bewijs. Ik weet niet hoe het zit voor de VS.

Off topic; Kan iemand mij vertellen hoe zo'n leugendetector werkt?

Trouwens een raar verhaal want lijkt me logisch dat ze elkaars taal niet verstaan.

25 december 2014 om 22:52

Daarmee lezen ze emotionele impulsen.

Eerst starten ze met controlevragen om een maatstaf te creëren hoeveel emotionele impulsen gemeten worden bij waarheden en vervolgens stellen ze de vragen waar 't om draait.

Als bij de vragen waar 't om draait, teveel emotionele impulsen gemeten worden tov. de waarheden van de controlevragen, kan men concluderen dat iemand liegt. Blijf je in een veilige marge, dan lieg je dus niet.

Zo gaat dat ongeveer.

25 december 2014 om 22:53

Een leugendetector registreert alle lichamelijke reacties zoals bloeddruk, hartslag, ademhaling en zweetproductie. Ik denk als die dingen niet normaal zijn als iemand antwoord geeft dan liegt hij but correct me if im wrong

25 december 2014 om 22:53

Je hebt een bepaalde hardslag als je de waarheid spreekt
En als je liegt
Maar sommige zijn zo zenuwachtig bij de beslissende vraag dat het lijkt of die liegt maar eigenlijk de waarheid spreekt.
Zo was er ook een man die 40 jaar lang onterecht werd vast gehouden.

Je kan hem ook misleiden door je zelf pijn te doen terwijl je de waarheid spreekt en als je liegt

25 december 2014 om 22:56

Bedankt voor de reacties. Klinkt inderdaad niet heel erg betrouwbaar.

25 december 2014 om 23:49

Klopt, het werkt niet als je gewoon goed kan liegen. Acteurs bijvoorbeeld kunnen probleemloos zo'n test afleggen zonder door de mand te vallen. Een goede acteur dan, dus geen Steven Seagal bijvoorbeeld.

26 december 2014 om 03:44

Dd28,

Eh neen, goed kunnen liegen helpt niet. En goed kunnen acteren heeft ook al geen zin.

He is niet omdat je goed kunt liegen, of een kundig acteur bent, dat je dan geen fysiologische activiteit vertoont bij emotionele prikkels.

Maar een psychopaat bv. die heeft wel een voordeel.

26 december 2014 om 08:56

Oh dan moet die test wel lukken bij hulk die laat zich zo vaak vallen, slechte acteur!

26 december 2014 om 12:33

Een acteur heeft ervaring met een rol spelen. Hij kan dus prima zo'n ding omzeilen. Mensen die niet kunnen liegen gaan meer transpireren, hogere hartslag en dergelijke, het lijkt me onlogisch dat een acteur op de set daar last van heeft.

Een psychopaat kan dit ook, maar dat vond ik wel een vrij extreem voorbeeld in dit geval.

26 december 2014 om 22:26

wat Dd28 bedoeld is denk ik de mensen die met druk om kunnen gaan en zich emotioneel uit een situatie kunnen acteren. er is gebleken dat mensen die in staat zijn om zich te kunnen afsluiten van de omgeving (de druk en zenuwen die de ruimte met zich meebrengt) het bestuderen van de vraag wanneer deze komt.

bijv: Heeft u mevrouw X vermoord.

automatisch het antwoord geven (nee) omdat men deze vraag heeft bestudeerd.
edit: men denkt dus niet na over de inhoudt van de vraag maar alleen over de vraag zelf. er wordt dus geen emotie met de vraag gecrieerd waarbij men kan zien of hij liegt of niet.

een tweede probleem is dat een leugendetector niet waterdicht is bij mensen met geheugen stoornissen of bij mensen die geloven in hun eigen verhaal.

er is volgens mij ooit een zaak geweest in de VS waarbij een man beschuldigt werd van het verkrachten van een 6 jarig meisje - hij werd onschuldig bevonden omdat hij niet loog bij de vraag of hij seks heeft gehad met het meisje. na verder onderzoek (psygisch onderzoek) bleek dat de man in zijn eigen wereldje leefde en erin geloofde dat hij geen seks met haar had maar de "liefde" bedreef. (wat in onze wereld dus hetzelfde betekend) hij is uiteindelijk toch schuldig bevonden en achter slot en grendel geplaatst.

25 december 2014 om 22:54

Als het goed is doen ze zo een draadje ergens bij je schouders daar in de buurt en dan gaan ze je een aantal vragen stellen en dan kunnen ze volgensmij gewoon zien of je liegt.

26 december 2014 om 03:39

A_sanchez9,

Wat Cr7.rm zegt.

Maar er is nog een 2de methode: de schuldige-kennistechniek.

Bij deze methode zijn er geen controlevragen. Wel gaat men een aantal stimuli aanbieden. Bv. een reeks foto's, waarbij er één foto tussen zit die met het delict te maken heeft. Bv. het moordwapen.

Men zegt uiteraard niet op welke foto het moordwapen staat.

Op zich werkt deze methode iets beter, maar zorgt voor valse positieven wanneer het delict te bekend is in de media.

26 december 2014 om 04:40

A_sanchez9,

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt. Het overstijgt de kansberekening niet.

Er bestaat een empirisch rapport die brandhout heeft gemaakt van al die leugendetectie systemen. Met wat moeite kan je het wel vinden. Maar het is verwijderd uit de bibliotheken en databases van diverse instanties. Dit omdat de fabrikanten van leugendetectie systemen dreigden met peperdure rechtszaken en schadeclaims. lol

Mensen vertonen individueel verschillende fysiologische activiteit wanneer ze liegen. Het valt bijna niet te normeren. Er is geen onder of bovengrens.

Psychopaten en mensen met bepaalde andere persoonlijkheidsstoornissen vertonen dan weer geen of weinig fysiologische activiteit bij emo prikkels.

Wat je wel hebt dat soms speelt, is het bogus pipeline effect. Als de mensen geloven dat het ding effectief de leugen kan achterhalen, dan zijn ze geneigd om niet te liegen. Of het apparaat nu werkt of niet, het doel wordt wel bereikt.

Er zijn ook diverse soorten leugendetectie systemen: de polygraaf, de cognitieve polygraaf, systemen die werken via elektro-encefalografie en eye-tracking en nog andere.

Functionele kernspintomografie of fmri is ook een toepassing. Die is eens debunked in Mythbusters.

Enfin ja, pragmatisch kan je het gebruik wel toelaten. Als de 'verdachte' wil toegeven, dan heb je wat je wil. Maar als ie alsnog liegt, dan sta je nergens.

Dit wordt waarschijnlijk weer zo'n welles nietes spelletje waarbij het moeilijk te bepalen is wie hier nu werkelijk gelijk heeft. Ik vind het in ieder geval goed van de bond dat ze leugendetectors hebben ingezet.

Jammer weer trouwens dat Rusland alleen op VZ verschijnt wanneer er clubs mogelijk hun sterren weg moeten doen vanwege de crisis, bekende jongens er weg willen en racistische incidenten plaats vinden.

25 december 2014 om 22:52

De berichtgevingen zijn weer vrij gekleurd inderdaad...

25 december 2014 om 23:04

Ik vind het goed dat de bond de zaak tot op de bodem probeert uit te zoeken, maar come on zeg... Een leugendetector? Het is niet voor niets dat polygrafen inmiddels nauwelijks meer gebruikt worden. Er zijn zoveel misdadigers onterecht mee gepakt en andere onterecht mee weggekomen. Die dingen zijn te misleiden door simpelweg bij de controle vragen een onnatuurlijk patroon te creëren.

Nu weet ik niet hoe gebruikelijk dit nog is bij de Russische justitie maar in het westen worden ze nauwelijks nog gebruikt behalve in derde rangs spionage films dan...

25 december 2014 om 23:16

Je weet dat een speld of iets anders wat een punt heeft al genoeg is om een polygraaf mee te bedonderen? Dus daar heb je vrij weinig aan.

26 december 2014 om 04:50

Koni020,

Dat is zo. Maar VZ doet dat niet bewust. Ze worden gewoon meegezogen in het algemeen vijandbeeld die Rusland vandaag nu eenmaal oproept.

'we' zijn boos op Rusland en willen niet te veel over de goede dingen praten. Maar oh wee, wanneer we kunnen kraken, dan doen we wel mee.

De toon van de algemene berichtgeving in alle media over Rusland heeft een bocht van 180 graden genomen sinds 'de crash'.

Dit moet Rusland gewoon een tijdje uitzweten. Over een paar jaar is de publieke opinie de crash vergeten en zal het beeld over dat land bij de meeste mensen bijgestuurd worden.

26 december 2014 om 12:43

Denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat de rest niet 'interessant' is in de ogen van VZ. Heel eerlijk? Rusland boeit me niet, dit eerlijk gezegd ook niet. Ik ging dit alleen bekijken vanwege de titel: Hulk en Leugendetector. Onder het mom van: WTF heb ik iets gemist?
Jaa, ik heb iets gemist blijkbaar.

Ben het met je eens dat het vrij negatief is wat er allemaal uit Rusland komt. Dat is sowieso het probleem bij de Media, niet alleen VZ. Al het nieuws uit Rusland is nagenoeg negatief, riekt naar propaganda.... Maja, dan praat je nu ook met een bevoordeeld persoon, die gelooft in bepaalde complottheorieën, dus ben ook een beetje gekleurd in deze.

Hij kan toch ook spaans praten?

25 december 2014 om 23:18

Waar moet Hulk dat geleerd hebben?

25 december 2014 om 23:31

Portugees is bijna Spaans, ze gebruiken ongeveer dezelfde woorden alleen spreken en/of schrijven ze dat net anders.

Maar een betere vraag zou zijn: tegen wie moet hij Spaans spreken?tegen een Russische scheids?

26 december 2014 om 12:45

Misschien kunnen ze beide wel Japans Gezien Hulk ook nog even in Japan heeft gespeeld meen ik.

Vraagt niemand zich af waar of bij wie hij die test heeft gedaan?
Heeft de Russische voetbalbond een afdeling leugentest?
Of heeft hij toevallig een kennis die leugendetectortester als beroep heeft?
Zou wel heel handig zijn als het erbij wordt vermeld want zo lust ik er nog een paar.

26 december 2014 om 12:45

Als je dit soort dingen wilt gaan weten, dan zal een artikel als deze niet genoeg zijn, maar moet je naar een zogenaamd onderzoeksrapport gaan kijken.

Er zou ook nog uit kunnen komen dat Hulk ook de waarheid spreekt, omdat hij het verkeerd heeft begrepen. Ben benieuwd hoe het dan verder gaat.

Ik zie Bjorn Kuipers al aan de leugendetector zitten...

Heel snel wegwezen daar Hulk! Snap sws niet waarom voetballers ervoor kiezen om in Rusland te spelen. Oke je word goed betaald maar je leeft in een land waar je niet kan zijn zoals je bent want dan word je voor alles en nog wat uitgemaakt.

Ze werken wel alleen mogen niet als bewijs worden gebruikt. Het maakt je alleen wel een hoofdverdachte

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren