Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Denk je nu echt dat Ajax of PSV de jeugdopleiding nu anders gaat doen?'

Laatste update:

Maandag kwamen diverse voetbalcoryfeeën in Utrecht bij elkaar om te praten over de toekomst van het Nederlandse voetbal. De KNVB bracht na afloop elf speerpunten naar buiten, waarbij het kweken van een betere winnaarsmentaliteit en het beter opleiden van verdedigers eruit sprongen. De bond sprak van een nuttige middag, maar Ruud Gullit heeft daar zijn twijfels over.

/

De voormalig aanvaller vraagt zich af of het roer nu echt zal omgaan. "Denk je nu echt dat Ajax of PSV door deze bijeenkomst de jeugdopleiding anders gaat doen? De speerpunten zijn een opsomming van dingen die we eigenlijk al weten", stelt Gullit in gesprek met NU.nl. "Ik heb dat soort bijeenkomsten veel meegemaakt en wat gebeurt er nu met die informatie? Dat weten we niet."

Gullit was zelf niet aanwezig bij het congres, omdat hij van mening is dat dit niet veel zin had gehad. De KNVB is van plan om in kleinere groepen over bepaalde dingen door te praten en Gullit is dan wel bereid om aan te schuiven.

Denk je dat het Nederlandse voetbal iets gaat hebben aan het congres van maandag?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

PSV heeft sinds vorig seizoen wel allemaal technische snufjes en werken per speler aan z'n verbeterpunten. Wat me opvalt dat alle selecties onder 17 van PSV veel Belgen bevat. Veel meer dan normaal. Wat natuurlijk een positieve zaak is, omdat die Belgies wel kunnen ballen! OT: Aan zulke congressen heb je inderdaad niets. Ik zie steeds langere en sterke centralen. Ik zie steeds meer voetballers met een uitstekende basistechniek. Eigenlijk moeten we gewoon een keer inzien dat niet elke lichting van topkwaliteit kan zijn.

17 december 2014 om 16:38

Zou het misschien iets te maken hebben met de ligging van Eindhoven? Een gedeelte van België valt gewoon onder hun scoutingsgebied.

17 december 2014 om 16:50

Goed gezien. Binnen 100km mag je scouten. Met Bakkali is er toen nog een alternatieve route gevonden om aan die 100km te komen. Als ze verder dan 100km wonen moeten ze namelijk hierheen verhuizen van de bond.

17 december 2014 om 16:50

Nou ik kan je vertellen dat het Nederlands Elftal niet beter wordt van Belgen bij Psv...

17 december 2014 om 17:00

Ja want dat is de doelstelling van PSV , het Nederlands elftal van spelers voorzien.

17 december 2014 om 17:12

Nee maar dat was wel (onder meer) de doelstelling van het congres. Dat clubs beter gaan opleiden zodat het Nederlands voetbal in zijn totaliteit beter wordt. Oranje valt daar uiteraard ook onder. Als PSV dus veel Belgen opleidt heeft Oranje daar direct niet zoveel aan. Het verbeteren van de opleidingen om het Nederlands voetbal naar een hoger niveau te tillen heeft minder zin als we Belgen en Denen gaan opleiden. Dat is niet per se een waardeoordeel, maar wel een constatering.

17 december 2014 om 17:39

Volgens mij bestaat het Nederlandse voetbal niet alleen uit de oranje ploegen, maar ook uit de eredivisie waarin ook een hoop niet-Nederlanders in spelen. Als er 1 ploeg is die Nederland prima vertegenwoordigd is het oranje. De krux zit hem in het niveau van de eredivisie (en daaraan gekoppeld de Jl).

18 december 2014 om 11:25

Nee, maar het Nederlands elftal moest verbeteren, daarom was dat congres. Dus als mensen zeggen dat het goed is als er een paar goede Belgen bij PSV spelen, dan is dat dus niet goed, want het Nederlands elftal heeft er niks aan.

18 december 2014 om 11:26

Het ging om het hele Nederlands voetbal, met bovenaan het Nederlands elftal, en pas daaronder de nationale competitie.

Ik zag op tv wat er nou allemaal besproken was wat een komedie show zeg

Ik moest echt lachen toen ik die "speerpunten" zag. Wat een open deuren zeg!

Meer op de verdediging richtingen in de opleiding bijvoorbeeld, no shit! Winnaarsmentaliteit ontwikkelen (wat is dat, is daar een definitie van? Hoe doe je dat?). Waarom die speerpunten bekend maken zonder dat er een plan van aanpak is om deze uit te voeren. Hoe ga je deze dingen doen? Ik vind het maar vaag allemaal en snap heel goed dat bijvoorbeeld van Marwijk daar niet naartoe is gegaan.

17 december 2014 om 16:35

Daar gaan ze waarschijnlijk in kleine werkgroepen aan verder werken. Wat imho al vanaf het begin had moeten gebeuren.

17 december 2014 om 16:38

als je geen winnaarsmentaliteit hebt kan je beter stoppen met voetballen. Het is toch belachelijk als je niet elke wedstrijd wilt winnen en daar vol 100% voor wil gaan? Dan verdien je het niet eens om in een jeugdopleiding opgenomen te worden...

17 december 2014 om 17:30

Ze spreken over de wil om te winnen, maar bedoelen meer de wijze. In NL zijn we niet slim genoeg om een wedstrijd dood te maken, te ontregelen. Denk daarbij aan bespelen van de scheidsrechter, tijdrekken, vallen bij elk licht contact. Alles waar we schande over spreken in NL, dat heb je nou eenmaal nodig in de harde wereld van Europees voetbal.

17 december 2014 om 17:36

Ja leuk man, ik verlies liever eerlijk, dan dat ik win door vals te spelen.

17 december 2014 om 17:51

Valsspelen is een groot woord, soms moet je gewoon wat slimmer zijn en de tegenstander irriteren. Dat is gewoon noodzakelijk. Uiteindelijk gaat het om de 3 puntjes en het geld.

17 december 2014 om 17:55

Bespelen van de scheidsrechter, tijdrekken, vallen bij elk lichamelijk contact? Ben jij nu sarcastisch? Dat zijn geen slimmigheidjes, dat is puur vals spel. Je zou scheidsrechters juist hier meer naar laten moeten handelen om het zo snel mogelijk uit een wedstrijd te krijgen.

17 december 2014 om 18:24

Maar waar draait het uiteindelijk om? Juist, punten en overwinningen. Het liefst met mooi en goed voetbal. Maar als dat niet lukt, moet je de wedstrijd dan maar laten gaan? Tuurlijk niet, dan haal je alles uit de kast om te winnen. Enja, daar hoort bespelen van de scheids ook bij, zodat je die vrije bal net wel krijgt ipv niet. En als iemand je een duwtje geeft is toch een overtreding? Je kan misschien doorlopen, maar je wilt winnen, dus ga je liggen en win je weer tijd, je ploeg kan weer organiseren. Nee hoor, dat is géén vals spelen, dat is willen winnen en de wedstrijd killen. Is in mijn optiek helemaal niks mis mee, hoe frustrerend dat ook is als je bij de andere partij bent, maar ja, t gaat om punten...

17 december 2014 om 16:39

Dat van het verdedigen kan geen kwaad. wat is er mis met een verdediger die verdedigen als kerntaak heeft ipv dat ie vooruit moet spelen? Ballen afpakken en bij het middenveld inleveren, meer hoeft ie niet te kunnen. Maar juist het verdedigen schiet er tegenwoordig bij in.

17 december 2014 om 17:16

Precies Kohaku, die focus moet verlegd worden. Maar benoem dát dan in plaats van het vage: meer focus op verdedigen in de jeugd.

17 december 2014 om 16:43

Dat is duidelijk want tolerant zijn ze echt niet in nederland een speler als gatusso cantona of ibrahimovic worden gelijk uitgekotst in de jeugd. Je hoort ook vaak kritiek over nigel de jong terwijl zijn soort in nederland zeldzaam is en er ontbreekt zoveel van dat soort spelers in de nederlandse voetbal om gewoon te kunnen winnen

17 december 2014 om 18:34

Helemaal eens met jou, yusufcesin. Waarom kunnen wij niet tegen de van bommels, gatusso's en de Jong in dit land. Gasten die misschien niet scoren, maar wel een wedstrijd voor je kunnen winnen met hun mentaliteit en harde maar meestal faire spel. Zo jammer dat een beetje duel al wordt afgefloten in Nederland, we maken er echt zaalvoetbal van, terwijl echte duels gewoon worden bestraft. Daar moet de knvb maar eens aandacht aan geven. Word je als speler ook harder van...

De beste man (gullit) heeft zelf jaren bij feyenoord gespeeld. Van "motto geen woorden maar daden" heeft hij blijkbaar weinig meegekregen. Het geheel (knvb) congress wel continue afkraken en als minachtig beschouwen maar vervolgens zelf ook niets doen om het te verbeteren. In mijn optiek is inderdaad ook niet het congress de beste manier om een beter voetballend Nederland te krijgen maar het is beter als niets.

17 december 2014 om 18:25

Hij was uitgenodigd om op de tribune te komen zitten en daarvoor heeft ie terecht bedankt. Hij geeft aan beschikbaar te zijn als er een vervolg in kleinere sfeer komt.

17 december 2014 om 18:28

Nou ik ben het eens met je punt dat het een beetje misplaatst is om nu kritiek te gaan geven. Maar ik snap wel waarom gullit niet gegaan is. Hij mocht niet mee discuseren maar moest in de zaal gaan zitten om een twee of drietal vragen te stellen. Kom op, zo ga je niet met grootheden van vroeger om als knvb zijnde..

Ja makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Buiten de onderwerpen die besproken worden op zo'n congres en de kennisdeling die daar plaats vindt, is er nog een heel ander informeel aspect. Heel mensen met voetbal know how komen elkaar tegen in de wandelgangen waardoor weer nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan. Hoe denk je dat dat soort dingen bij de verenigde naties gaan? Daar komt ook weinig uit die congressen maar belangrijke personen kunnen wel informeel met elkaar praten zonder dat iedereen er bovenop duikt.

Verder is het toch alleen maar goed dat met initiatief neemt? Als dit niet werkt kunnen ze altijd iets anders proberen maar er wordt tenminste actie ondernomen. En wat doet onze grote vriend Gullit behalve commentaar leveren?

17 december 2014 om 18:27

Hij geeft toch aan om mee te willen praten? moet dan wel in kleine groepjes zijn zodat het zin heeft. Hij mocht op het congres alleen als gast op de tribune aanwezig zijn en verder niet meepraten.

Ach de antwoorden van de meeste belangrijke sprekers waren natuurlijk allang bekend.
Gullit wijst naar Ajax of PSV maar Ajax en volgens mij PSV zijn juist hun hele jeugdbeleid al aan het aanpassen. Feyenoord is daar ook allang mee bezig en het lijkt zn vruchten qua talenten wel af te werpen. Ik denk dat het veel belangrijker is dat dit bij alle clubs veel meer ingevoerd moet gaat worden.

Zo'n heel congres heeft natuurlijk ook iets idioots over zich. Je gaat natuurlijk niet tot een heel ander inzicht komen als een aantal sprekers even een verhaaltje houden. Je moet met een kleine groep echt met elkaar gaan zitten om tot goede oplossingen te komen. Dit was nu gewoon te lachwekkend. Zonde van de tijd om heen te gaan zoals velen ook al aangaven en daarom niet te gaan.

17 december 2014 om 16:55

Klopt, met de belangrijkste mensen (dus niet Gullit, maar wel Cruyff) zou je om de tafel moeten gaan. Hiddink, Cruyff, Van Marwijk (WK 2010 lak aan mooi voetbal, resultaat boven alles), van Bommel (misschien wel de meest Duitse speler ooit van Nederland), van Oostveen, Danny Blind, Frank de Boer, Louis van Gaal en evt sleutelspelers als van Persie, Robben en Sneijder.

17 december 2014 om 17:28

Cruijff en v Gaal aan 1 tafel? Daar wil ik ook bij zijn

Maar ben het met je eens dat er niet een te grote groep moet worden uitgenodigd. Gewoon een paar key-personen binnen de jeugdopleidingen (wim Janssen, Jonk, Langerer etc) en een paar die er wel sjoegge van hebben maar niet met de jeugd werken (zoals Cruijff idd).

Ergens heeft Ruud wel een punt. Maar wellicht had hij juist daarom aanwezig moeten zijn, zodat hij de boel een beetje wakker had kunnen schudden. De kans is natuurlijk aanwezig dat men het belangrijk vond om zijn mening te geven en er verder geen vervolg aan geeft

17 december 2014 om 18:28

Hij mocht niet meepraten, hij mocht alleen maar op de tribune plaats nemen en een vraag stellen. Terecht dat ie dan wegblijft.

Jammer dat Gullit niet weet wat het doel van een congres is. Hij stelt hier wel dat hij naar de opvolgende seminar/symposium toegaat.

Waarom haalt hij Ajax aan? Ajax is sinds de "fluwelen revolutie" al begonnen met het omgooien van de jeugdopleiding en als ik de A1 van nu zie lijkt het een grote verbetering te hebben opgeleverd. Voetballend bijna altijd beter dan de tegenstander, enige minpunt aan die A1 zijn de vele tegengoals. Dit kan natuurlijk toevallig een gouden lichting zijn, maar indien de volgende A1 weer (bijna) hetzelfde goede spel op de mat legt lijkt het mij duidelijk naar wie de Knvb en de rest van opleidend Nederland moeten luisteren: Cruyff!

De harde ''klootzakken'' worden ook door iedereen in Nederland uitgekotst. Iedereen haatte V. Bommel of Strootman bij Psv. Men ziet in Nederland liever brave ja-knikkers. Of verdedigers die eerder kunnen opbouwen dan verdedigen..

Die harde spelers die net wat verder gaan hebben we nodig. Die pit kunnen we zeker wel gebruiken

17 december 2014 om 17:34

Misschien om te beginnen een verbod instellen op programma's als VI?

17 december 2014 om 17:45

Dat kijk ik gelukkig niet eens. Wat een slecht programma is dat zeg. Als ik constant gezeik op een speler wil horen dan vraag ik het wel aan een dronken supporter..

17 december 2014 om 18:29

Gezeik op een speler? Ze zeiken daar op iedereen. Niemand deugt, behalve vd Gijp en Derksen.

Volgens mij is er ook niks mis met de jeugdopleiding, die is juist erg goed. Ajax, Psv Feyenoord zijn volgens mij juist heel erg goed bezig op dat gebied. Interessantere vragen zijn bijvoorbeeld:

- Hoe kunnen we extra geldstromen binnenhalen? (sponsoring, online gokken, pay TV, merchandising etc etc.)
- Moeten de geldstromen wellicht meer verdeeld worden over de clubs?
- Werkt de scouting wel goed?
- Hoe kunnen we de Unique Selling Point van de Eredivisie als ideale divisie voor jonge talenten beter uitbuiten, communiceren etc. (opdat de grootste talenten gaan kiezen voor de Ed)
- Hoe kunnen we de ED aantrekkelijk maken voor spelers net onder de top die in het buitenland wellicht niet aan de bak komen (ieder topteam 1 of 2 spelers van het niveau Guardado erbij krikt het niveau behoorlijk omhoog)
- Blijven kijken naar het buitenland naar ontwikkeling op mentaal/fysiek gebied
- Is een Beneliga, in welke vorm dan ook, een optie?

Ik denk (hoop) dat het congress slechts was om een aantal pijnpunten aan te snijden en ze er in kleinere werkgroepen aan gaan werken...als conclusie "winnersmentaliteit kweken" klint behoorlijk teleurstellend, maar hopelijk gaat er achter de schermen van alles gebeuren.

17 december 2014 om 17:33

Online gokken, Beneliga, geen kunstgras en hardere opleiding (geen gepamper meer zoals bij Bakkali) en je bent al een heel eind denk ik. Goede punten noem je, ik vind dat het grote verschil met het buitenland ook bij het geld zit.

Als onze talenten niet meer op hun 16e worden weggehaald en zich hier ontwikkelen zijn we al een stuk verder.

17 december 2014 om 17:48

Dat laatste stuk zal je altijd houden. Dat doen de Nederlandse clubs namelijk ook zelf.

Jonkies gaan nou eenmaal naar 't buitenland als 't niveau daar hoger is en je meer geld krijgt. Daarom gaan spelers ook vn Denemarken, Zweden etc naar Nederland en onze spelers naar Spanje, Engeland etc..

Money is the motivation..

17 december 2014 om 18:33

Volledig mee eens. Kunstgras verbieden, online gokken volledig legaliseren, samen gaan met België wat competitie betreft. Wat is hiervan besproken op het congres?

We moeten échte stappen maken, willen we enigszins mee blijven doen. Spelers worden vanzelf harder en meer resultaat gericht wanneer je in een zwaardere competitie speelt. Waarom creëer je die zelf dan niet, ipv dat spelers ervoor naar het buitenland moeten.

Nu we nog door die hele goede 2 jaren een mooie positie op de coefficientenlijst staan vind iedereen het maar prima hoe het nu loop. Ik vind het ook geweldig dat mijn cluppie op Serero, Schone en Moisander na alleen maar talenten erin heeft staan en het goed doen in de eredivisie maar op een gevulde kas na bereiken we hier niks mee in Europa. De talenten worden voordat ze echt van top waarde kunnen zijn verkocht. Nu denkt iedereen nog dat het meevalt maar wanneer die 2 goede jaren wegvallen gaan we als land een flinke daling tegenmoet op de lijst en dan schrikt iedereen pas wakker maar is het helaas al te laat...

De clubs moeten het uiteindelijk doen, maar we zullen zien. Het is zo ie zo al te achterlijk voor woorden dat Nederlandse clubs al meer dan een decennia onnodig vaak op hun bek gaan; maar dat men daar al die jaren eigenlijk geen moer mee gedaan hebben. Eerst zien en dan pas geloven, al hoop ik wel dat de clubs het nu eens serieus nemen en de Knvb en overheid ook hun steentje bijdragen; en nog belangrijker ik hoop dat de "emotie" nu eens niet leidend zal zijn. Naast alle speerpunten lijkt het me nog steeds het beste om de Nederlandse en Belgische competities samen te voegen.

als je omdat je tegen een balletje kan schoppen of door middel van een goeie spits voor de voeten lopen
je hele familie aan eten kan helpen. dat gevoel kan je een Nederlandse jongen niet leren.ik heb in Portugal coca cola dorpjes gezien aan het strand die ze maken van aangespoeld afval.die schoppen je gewoon doormidden om te winnen.hier gaan ze na een verloren wedstrijd allemaal naar hun warme huisje,eten een kopje soep en alles komt goed.zulke mensen hebben wij niet.
maar zo slecht gaat het niet met Nederland niet ,het voordeel van dit jaar is al dat spelers zoals wijnaldum du pay en Klassie in Nederland blijven ,het respect wat ze ervoor krijgen van hun club de wijze raad.de goedkeuring van het hele volk,en de bekende op de tv ,dat zien andere jonge spelers en gaan dat hopelijk ook doen ,laten zien dat ze dankbaar zijn voor hun opleiding en eerst hier sterker worden ,dan worden ze vanzelf duurder en hun club blijft sterker,daar is al voordeel dus,en we zijn te goedkoop .belgie verkoopt al slimmer spelers als Nederland ,we moeten Nederland beter zien te verkopen.zo slecht doen we het niet de laatste 2 wk 2 de en 3 de.honderden landen kijken er tegenop en wij vinden het slecht,

Haha, die twee heb ik echt uitgekotst tot er niks meer uitkwam, maar dat lag er meer aan dat ze bij psv voetbalden en niet bij ajax

Laat PSV lekker de belgen op leiden en Ajax de Denen dan kan de beste opleiding van Nederland uit Rotterdam zich richten op de Nederlanders.

Elke club moet gewoon weer gaan opleiden zoals dat in de jaren 90 gebeurde , in die tijd werden sneijder, robben, van persie en alle anderen van hun leeftijd opgeleid , nederland is alleen vooral sinds 2004 ongeveer gaan denken dat het alleen maar mooi moet. Het is dus niet zo moeilijk allemaal en ruud gullit heeft volkomen gelijk

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren