Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Verheijen: ‘Het is nogal teleurstellend wat Cruijff vandaag bracht’

Laatste update:

Johan Cruijff wachtte maandag het einde van het voetbalcongres van de KNVB niet af. De oud-aanvaller nam het woord in Utrecht en vertrok vervolgens snel. "Ik heb gezegd wat ik moest zeggen en iedereen moet kijken wat hij daar mee doet”, vertelde naderhand. Cruijff had ook nog een bijeenkomst bij zijn Foundation. Bij aankomst in De Galgenwaard vertelde de voormalig Oranje-international graag te willen bijdragen om het Nederlands voetbal te verbeteren.

“We staan niet meer aan de top, daarom zijn we hier”, zei Cruijff in gesprek met het ANP. “Ik mis nog wel eens de wil om een wedstrijd te killen. Deze zaken kan je leren. Opleiden is het aller- en allerbelangrijkste.” Inspanningsfysioloog Raymond Verheijen was naar eigen zeggen niet heel erg onder de indruk van het betoog van Cruijff. Het duurde ruim een half uur en het waren vooral teksten die hij al eerder in zijn column in De Telegraaf uitte.

Verheijen benadrukt dat Nederland door Cruijff op de voetbalkaart is gezet. “Maar ik vond het nogal teleurstellend wat hij vandaag bracht”, citeerde Voetbal International. Zo zei Cruijff dat de trainersopleiding niet deugt omdat Rinus Israël veertig jaar geleden is afgetest op zijn eigen vaardigheid. “Van de tien dingen die Cruijff zegt zijn er drie interessant omdat ze je aan het denken zetten. Maar uiteindelijk levert het niks concreets op. Ik vind het niet kunnen dat je zo'n grote groep toehoorders zo weinig voorschotelt, dus heb ik dat gezegd.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
16 december 2014 om 01:41

je bent je bewust dat dit congres pure onzin was? Cruijff wist dit en was er puur om zoals Davytjuh zegt om Hiddink te helpen.

De Knvb had de conclusie van dit congres van te voren al bepaald.

Ze komen met enkele problemen waarvan heel voetbal Nederland zich al vrij lang bewust is en doet dan zo alsof dit de kern van het probleem is en dat is onzin, ja het zijn problemen maar het is niet het hoofd probleem.
En hoe wil de Knvb deze problemen oplossen? Meer cursussen.

De reden dat de Nederlandse competitie zakt op de Uefa ranking en waarom Oranje zo zwak is is simpelweg omdat de Nederlandse clubs nu zwakker zijn dan 15 jaar geleden.
En ze zijn zwakker omdat spelers vlugger vertrekken. Spelers vertrekken terwijl ze nog niet uitgeleerd zijn en gaan dan naar een club waar het niveau te hoog is en rotten dan weg op de bank.
Daarnaast worden grote talenten weg geplukt op 16 jarige leeftijd om dan ergens weg te rotten omdat ze niet snel genoeg stappen maken.
Er zijn spelers die met domme transfers hun carriere kapot gemaakt hebben terwijl deze gasten gewoon nu in Oranje hadden kunnen pieken.

16 december 2014 om 08:02

Ben het eens met je analyse deadsr. Opleiden doen we in NL nog steeds als de beste. Spelers gaan alleen eerder weg, en middenmoters als Anita, Pieters en Emanuelson gingen vroeger niet weg en nu ook op hun 23ste omdat Stoke meer geld heeft dan Ajax of PSV!
Alleen je laatste zin klopt, helaas niet meer. Jeugdspelers die vroeg weggaan vergooien hun carrière ook niet altijd meer. Je kan ook tonnen pakken in Engeland en dan met extra status terugkeren in de top van NL. Zie Bruma, Rekik en Ebicilio..... Schande dat PSV een eigen jongen als Koch niet de kans geeft ten faveure van n gehuurde Rekik. Man City lacht zich helemaal suf.

16 december 2014 om 09:10

Inderdaad. Cruijff heeft geen zin met onvermurwbare mensen in debat te gaan die toch op een hele andere golflengte zitten. Het grootste probleem van het Nederlandse voetbal is en blijft het Bosman-arrest. Eigenlijk zouden eredivisieclubs een pakt moeten sluiten dat spelers die voor hun pakweg 21e jaar al naar bv. Engeland gaan later niet meer welkom zijn in de eredivisie. Dan tellen ook de brumas, rekiks, ebecilios van deze wereld misschien eerder tot 10.

Waarom wordt de mening van Verheijen, een nietszeggend persoon binnen de voetbalwereld, steeds in artikelen op voetbalzone weergegeven? Totaal niet interessant wat deze vent te melden heeft.

16 december 2014 om 01:28

Ik vind het wel interessant. Hij heeft een mening die weinigen durven geven. Je kan het met hem oneens zijn, maar hij durft tenminste Cruijff van repliek te geven en in deze geef ik hem gelijk.

16 december 2014 om 01:45

Behalve dan dat de mening van verheijen nul komme nul waarde heeft.
Hij heeft kritiek maar voegt zelfs niets toe.

De man zelf heeft al zijn baantjes te danken aan vriendjespolitiek en op eigen kracht is hij nooit verder gekomen dan Wales. Nadat hij daar begon te lobbyen voor de managers positie direct nadat de vorige overleden was hebben ze hem daar ook uitgekotst.

16 december 2014 om 02:09

@xavi80

Verheijen dient Cruijff van repliek???
Wanneer dan?
Hij komt nog geeneens in de buurt van Cruijff.
Die man lult alleen tegen journalisten, maar anderen als Cruijff zegt hij niets in hun gezicht.
De wereld van Verheijen bestaat alleen uit Verheijen.

16 december 2014 om 02:33

Probeer eens inhoudelijk te reageren, want je doet niets anders dan op de persoon te reageren.
Inhoudelijk zegt Verheijen dat Cruijff open deuren intrapt en de meeste bevindingen heeft hij inderdaad al eerder aangekaart. Je verwacht dat Cruijff met voorstellen komt hoe het beter moet. In plaatst daarvan is de man weg na zijn speech. Getuigt overigens ook van disrespect naar de andere gasten toe.

16 december 2014 om 06:26

Hahaa aub zeg, Verheijen roept dit wel stoer, en dat hij dit wel even gezegd zou hebben tegen Cruijff, maar ik durf te wedden dat die knul gewoon zijn mond heeft gehouden.
Die man roept zoveel, maar lost niks op.
En dan roepen dat Cruijff dingen zegt die mensen al weten, nou doe het dan.
Verheijen die lult alleen maar achteraf, denkt alles beter te weten terwijl er bij clubs al goede sportpsychologen rondlopen.

Nee die vent is lachwekkend in elk opzicht.

16 december 2014 om 08:57

je kan niet inhoudelijk reageren op een person die alleen maar poep uit zijn moet laat stromen. Je kan toch niet serieuzs gaan reageren op Verheijen...
Verheijen zegt elke keer de zelfde onzin en heeft niks dan kritiek. Hij heeft wel veel verstand van zijn Eigen vak, maar oordeelt te veel over situaties waar het het fijne niet vanaf weet.

En verder,"disrespect" wat een onzin, als je wordt gevraagd om te speechen en dat past nog net in je agenda dan betekend dat niet dat je agenda het ook toelaat om het hele gala te blijven. Wat denk je dat al die celebreties doen als ze worden uitgenodigd voor een talkshow? net zoals het publiek 2 uur of langer van te voren aankomen en daar blijven tot ver na de show is afgelopen. Nee, ze komen daar aan zijn daar misschien een half uur, misschien met make up doen enzo wat langer en ze gaan weer naar het volgende puntje in hun agenda.

Sommige mensen hebben nou eenmaal een druk leven, Cruijff moest daarna nog naar een bijeenkomst van de Cruijff-Foundation.

16 december 2014 om 09:51

Ik word een beetje moe van die Verheijen.
Ik heb hem nooit iets anders dan kritiek horen uiten., maar zijn eigen CV is vrijwel non-existent vergeleken met die van Cruijff.
Wie denkt die man wel niet dat ie is?

16 december 2014 om 08:10

Nou als iedereen hem zo stoer vind omdat hij het durft te zeggen laat ik dit dan jullie zeggen:

Jullie kunnen niks van Cruijf hebben omdat hij een ajacied is, toevallig zie ik de mensen die Ajax altijd afvallen hier de grootste kritiek op cruijf hebben, toeval toeval...?

Cruyff trapt al tien jaar open deuren in en denkt nog steeds dat de huidige voetbalwereld er hetzelfde uitziet als veertig jaar geleden.

16 december 2014 om 06:09

Pettersson,

Cruijff en Israel zijn nu juist niet de mensen die open deuren intrappen. Zij voegen juist de daad bij woord in het verbeteren van de jeugdopleidingen. Het zijn juist mensen als Verheijen die nooit iets inhoudelijks te melden hebben en nooit met oplossingen komen.

16 december 2014 om 07:58

Onzin.. verheijen is super inhoudelijk met training van voetballers bezig. Hij heeft alleen een te grote mind.

Cruyf trapt hiernaast wel al tijden open deuren in.

16 december 2014 om 09:09

Ach ja wie heeft in het verleden het meeste gedaan voor het niveau van het nederlandse voetbal en wie heeft de meeste knowhow om in de toekomst het meeste voor het nederlands voetbal te betekenen..... Verheijen heeft nog nooit iets voor het nederlands voetbal betekend. Hoe zou dat nu toch komen.

16 december 2014 om 14:52

Knuppert, van Verheijen zal geen enkele speler met talent beter worden.
Een weekje met Cruyff op pad geeft je wel bagage, mits je het snapt.

Wie is Verheijen in godsnaam?

16 december 2014 om 08:43

De kracht van Cruyff ligt hem nou juist in het open deuren intrappen. Hij houdt alles dood simpel en dat maakt hem nou zo slim en leuk om naar te luisteren. Dat vind ik althans.

16 december 2014 om 11:45

Hij houdt alles zo simpel dat mensen hem niet begrijpen? Of houdt hij alles zo simpel ómdat mensen hem niet begrijpen?

16 december 2014 om 22:36

"voetbal is simpel. Wat moeilijk is, is simpel voetballen."

Hier is eigenlijk alles mee gezegd. Hoe simpeler je iets wil maken, des te ingewikkelder en/of moeilijker het wordt.

16 december 2014 om 14:28

Tja, het ging niet goed met Ajax, zeven jaar op rij niets gewonnen en het geld is bijna op.

Dan komt Cruyff, Jol vliegt eruit, directie vliegt eruit, Frank de Boer wordt aangesteld, allemaal oud-spelers worden naar binnen gehaald op diverse posten en vijf jaar later hebben we vier landstitels op rij en meer dan honderd miljoen op de bank.

Zal best dat het open deuren zijn maar het werkt wel.

Mmmjjaaarghhh niet reageren.... nieett reageerreen... mmmnnnjjahaaaaa

Kom op mensen wat boeit het iemand wat die blaaskaak te melden heeft? Sjonge jonge geef die Verheijen toch niet elke keer een podium.

Wat er verandert moet worden is zo duidelijk als wat. Alleen de Knvb is niet capabel genoeg met al die nitwits die daar zitten om veranderingen door te voeren.

Mijn god die Jelle Goes ook. Hoe die vent alleen al praat. Lijkt wel de verkoper van de Dierenwinkel van Jiskefet. En dan die van Oostveen ernaast. Wat een treurnis.

16 december 2014 om 01:48

Ik heb de persconferentie gezien met Jelle Goes.
Ik zat me kapot te lachen toen hij met het lijstje kwam van wat er fout is en wat ze er aan gaan doen.

Alles onzin welke we al lang wisten en het echte probleem word niet genoemd want ze weten dat ze daar niets aan kunnen doen.
Het echte probleem is dat elke leuke speler zodra hij een half seizoen goed heeft gespeeld direct vertrekt naar het buitenland omdat hij daar op de bank een paar cent meer kan verdienen.
De clubs zijn nu zwakker dan vroeger omdat ze vroeger langer in Nederland bleven.

16 december 2014 om 09:02

Toch zie je al wel een kentering. Jonge spelers die langdurige (verbeterde) contracten tekenen om zich zo verder te ontwikkelen. Zie Klaassen, Kongolo, Depay, Clasie, Wijnaldum. Nederlandse clubs gaan de echte talenten niet meer voor een habbekrats laten vertrekken naar de Chelsea's, Mancity's en Psg's van deze wereld.
De Nederlandse clubs zijn financieel steeds gezonder, waardoor ze betere contracten voor kunnen leggen aan de echte talenten. Maar nog steeds wel binnen het salarisplafond.
Komt vanzelf goed. Geen congres voor nodig. Toch is het goed om alle belanghebbenden eens bij elkaar te hebben in één congres. Ik sta er positief in.

Wat Verheijen betreft: hij lijkt mij een kwal van een vent maar geeft altijd zijn mening. Dat is wel consequent in ieder geval.

16 december 2014 om 12:32

maar wie is deze meneer om zijn mening over cruijf te geven ?? als hij het allemaal zo goed weet moet hij zelf eens met oplossingen komen, dat deze man uberhaupt aandacht krijgt is al te gek voor woorden

en wat betreft dat congres, een grote poppenkast, knvb is toch niet sirieus te nemen joh met mensjes als Goes en Van oostveen.. zet daar jongens als Seeforf,davids,stam neer met voetbalverstand (al lijkt me davids/seedorf dan niet zo'n goed voorbeeld) maar mensen met een voetbal verleden.

Op zich blijft het natuurlijk altijd interessant wat een grootheid als Cruijff te zeggen heeft. Behalve dat stug volhouden aan 4-3-3 (domste systeem dat bestaat) gaat Cruijff wel mee in zijn tijd. Denk dat Ajax wel goed bezig is met specialisten op het gebied van voeding, mentaal, fysiek, andere sportdisciplines...op die gebieden liggen we inderdaad achter.

16 december 2014 om 01:46

Wat, 433 is het domste systeem dat bestaat? Hoe, huh? Leg dat alsjeblieft even uit.

16 december 2014 om 02:00

Tegenstanders spelen met minimaal 4, meestal 5 op het middenveld. Je verliest dus altijd de strijd op het middenveld. Maakt je verdedigend enorm kwetsbaar. Aanvallend bovendien statisch en zeer makkelijk te verdedigen. Schakel die buitenspeler uit, desnoods met wat rugdekking en thats it.

4-3-3 was leuk in de jaren 70, tegenwoordig draait het om het middenveld.juist als je als Ajax eens wil stunten tegen een Real/barca/bayern moet je compact spelen en niet alles openleggen door 3 man op het middenveld...dan wordt je helemaal zoekgetikt.

16 december 2014 om 04:00

Je weet dat Real Madrid vorig seizoen 4-3-3 hanteerde he? Evenals Barcelona nu en ook voorheen met of Pedro of Iniesta als hangende buitenspeler.

Dat Ajax soms een ander systeem zou moeten spelen tegen topclubs ben ik met je eens. Maar 4-3-3 os niet per defenitie een dom systeem. Als je opkomende backs hebt speel je als het ware met 5 middenvelders. Dus die slag is nog niet verloren. Tevens zakken je buitenspelers ook nog wel in. Dus op papier zijn het er 3. In praktijk meer en kan het best een dymamisch systeem zijn.

16 december 2014 om 04:25

pprins,

Het heeft altijd al om het middenveld gedraaid. Dat was ook vroeger zo. Ben je daar baas, dan win je meestal de wedstrijd.

Met 433 kan je ook 4 en zelfs 5 mensen op het middenveld hebben. Het is allemaal zo statisch niet zoals je veronderstelt.

Ik zou ook niet weten waarom 433 voorbij gestreefd is. Er zijn zoveel clubs die het nog steeds hanteren én er successen mee halen. Of ga je Barcelona bv. een faalploegje noemen misschien?

Het is niet omdat Louis er met Oranje is van afgestapt, dat het plots niet meer deugd.

Louis had een goede reden om daar geen 433 te gebruiken. De verdediging was een gatenkaas, door er een mannetje meer neer te zetten, creëerde hij gewoon defensief wat meer zekerheid.

Trouwens met een 532, speel je ook soms met 3 man op het middenveld....

16 december 2014 om 06:46

Wat een dom geouwehoer zeg.
4231 is ook gewoon 433 met de punt naar voren.
Real Madrid speelt 433 barcelona speelt 433 bayern munchen speelt 433.
Dit zijn de drie best voetballende teams in mijn ogen en van vele analysten.

En zoek is ajax niet getikt.
Ze hebben altijd kansen gehad om door te gaan.
En als er een team in de eredivisie met veel beweging speelt is dat ajax wel.
Je vind andersen en klaassen net zo vaak op de vleugel als kishna schøne of viergever van rhijn.

16 december 2014 om 07:36

pprins,

Allemaal heel leuk die systemen 4-3-3, 4-4-2, 5-3-2.

Waar het om gaat is hoe je daadwerkelijk speelt in het veld en welk type spelers gebruik je hiervoor. Hoe speel je als je aanvalt(komen de backs mee op), in de omschakeling en als je verdedigt.

16 december 2014 om 10:15

Barca vind ik zeker geen 4-3-3 spelen. Eerder 4-5-1, soms zelfs 4-6-0. In ieder geval zorgen ze dat ze altijd een overwicht op het middenveld hebben. Real komt er inderdaad redelijk in de buurt, hoewel ik ze meer 4-2-3-1 vind spelen...en ze deden dat erg goed, mede door de enorme kwaliteiten van sommige individuele spelers.

Tuurlijk, als je bij 4-3-3 je buitenspelers wat laat inzakken en je backs wat laat opkomen of je laatste man laat inspelen, dan creeer je meer mensen op het middenveld...dat is echter niet hoe Cruijff 4-3-3 ziet...met buitenspelers met krijt aan de schoenen. Die wilt het veld juist groot maken, en dat is wel het laatste wat je moet doen tegen teams als Barca.

16 december 2014 om 10:22

Tuurlijk, uiteindelijk kun je 4-3-3 ook zo invullen dat je toch voldoende man op het middenveld hebt als je bv de vleugelspelers wat meer teruggetrokken laat spelen. De vraag is of je dan nog 4-3-3 speelt, of 4-5-1, of hoe je het dan ook noemt. Uiteindelijk is het ook maar hoe je een systeem invult. Maar zoals Cruijff 4-3-3 ziet is met vleugelspelers met krijt aan de schoenen. Zeker als je technisch en tactisch toch al de mindere bent is dat erg dom. Bert en Louis hadden dat wel door, Cruijff had stug blijven volhouden en de hele verdediging opengelegd.

16 december 2014 om 14:55

Louis had door dat we in het NL elftal simpelweg de kwaliteit achterin missen om 4-3-3 te spelen. Madrid en Barca spelen gewoon 4-3-3 en hebben voldoende kwaliteit dat te doen.

prins, die vooruitgang hebben we niet aan Cruyff te danken.

16 december 2014 om 01:49

Mede toch wel? Dit is toch het jeugdbeleid wat een aantal jaren geleden is ingezet...uiteraard beslist niet alleen door Cruijff, maar hij heeft er toch wel een aandeel in?

De Nederlandse clubs hebben het geld niet om bij de top te horen. En als ze het al hebben zouden ze het ook niet zomaar uitgeven. Wij moeten gewoon zorgen dat de Nederlandse topclubs selecties hebben waarmee je nog eens kunt stunten. Kijk naar bijvoorbeeld een Salzburg of Basel. Die hebben echt geen wereld elftallen maar weten wel indruk te maken. Ik hoor alleen maar opleiden hier in Nederland. Maar scouting is net zo belangerijk. Clubs als Benfica en Porto hebben mazzel dat die de meeste Zuid Amerikanen, moeiteloos naar hun clubs kunnen komen. Omdat ze weinig aanpassingsproblemen hebben. Maar wij kunnen met een goeie opleiding en ook een goeie scouting wel degelijk meedoen in Europa. En met meedoen heb ik het over de groepsfase van de CL overleven en minimaal de kwart finale van El weten te bereiken. Maar dan moet er wel heel snel een stijgende lijn komen. Voordat we ook nog onze directe kwalificatie voor de CL missen. Want die kant gaat het wel op inmiddels.

16 december 2014 om 01:54

Ben het volledig met je eens. Het probleem ligt meer bij de scouting dan de jeugdopleiding. Hier heb ik dan weer vrij weinig over gehoord van het congres.

16 december 2014 om 02:09

Scouting is het probleem niet.

Ajax/psv/feyenoord scouten nog steeds maar hebben nu veel meer concurrentie dan vroeger en de grote/rijke clubs halen tegenwoordig veel meer talenten dan 10 jaar geleden. Ze gooien een absurd groot net uit en alles dat een beetje leuk kan ballen word naar de clubs gehaald

De grote rijke clubs zijn bang een talent te missen en er dan over x aantal jaar de hoofdprijs voor te moeten betalen. Dus iedere leuke jonge speler die hun scouts vinden worden gewoon opgepikt en hier kunnen Ajax/psv/feyenoord niet tegenop.

Waarom denk je anders dat Chelsea enzo zo veel spelers kunnen verhuren. Omdat ze gewoon een absurd grote selectie aan jeugdspelers hebben.

16 december 2014 om 01:57

Basel en Salzburg hebben echt wel top elftallen, nee geen Real Madrid maar ze hebben echt absurd goede spelers rondlopen dat is ook de reden waarom de top elk jaar gaat winkelen bij Basel.

Salzburg is in staat een sterke selectie op het veld te zetten dankzij Red Bull waardoor Salzburg zich geen zorgen hoeft te maken qua geld. Geen CL halen is voor Salzburg geen ramp.
Basel is qua inkomsten min of meer gelijk aan Ajax maar heeft het grote voordeel dat ze met hun geld veel meer kunnen doen dan Ajax omdat ze in Zwitserland zitten.
Een speler die bij Basel 1mln per jaar krijgt houd aan het einde veel meer over dan een speler die 1mln vangt bij Ajax.

En de reden dat zo veel grote Zuid-Amerikaanse talenten naar Porto en Benfica komen is vrij simpel. Deze spelers hebben vaak 0 moeite om een werk vergunning te krijgen voor Portugal.
Tevens zijn die spelers vaak geen eigendom van Porto of Benfica maar zijn ze eigendom van investeerders. Bedrijven zoals Doyen hebben diverse spelers rondlopen bij Porto en Benfica.
Wat Doyen en dergelijke in Portugal doen zou hier nooit mogelijk zijn.

16 december 2014 om 02:09

Ook mee eens. Over het algemeen is de jeugdopleiding van NL helemaal niet slecht. Kan altijd beter, met name op het gebied van fysiek/mentaal/voeding...maar denk dat clubs als Feyenoord/aax/psv daar al wel mee bezig zijn.

Belangrijkere vragen zijn echter:
- Hoe we een speler net 1 of 2 jaar langer aan onze clubs kunnen binden. Dat ze niet weggaan nog voordat ze ook op Europees niveau een toegevoegde waarde zijn, maar dan nog 2 jaar bij de Nederlandse club.
Hoe kunnen we spelers van het niveau bijvoorbeeld Guardado naar Nederland lokken?
- Werkt onze scouting nog wel goed? Zowel qua jonge talenten, als spelers die het elders niet redden maar hier toch van toegevoegde waarde zouden zijn
- Wat kan het onderscheidend vermogen voor NL-clubs zijn om jonge buitenlandse talenten te laten kiezen voor NL?

Aansluiting bij de echte top zal lastig worden, wellicht eens een incidentele uitschieter bij een enorm goede lichting. Dichter tegen de subtop aankropen moet mogelijk zijn.

16 december 2014 om 02:13

-De spelers 1 of 2 jaar langer hier te laten kan door ze voorbeelden te geven van spelers die te vroeg vertrokken zijn en hierdoor hun carriere kapot gemaakt hebben.. Ook duidelijk maken dat ze nog jong zijn. Het enige dat je echt kunt doen is hopen dat de speler slim genoeg is om dit in te zien.
En afspraken maken betreffende transfer bedragen mochten ze nog een jaar langer blijven. Zoals Ajax dat met bepaalde spelers probeert
-Spelers zoals Guardado halen is ook weet afhankelijk van de speler zelf. Ik sta er zelf ook nog steeds van te kijken dat PSV in staat was hem te halen binnen hun financiele plaatje. Meestal gaan dit soort gasten toch liever ergens banken of naar de zandbak. Dus het ligt aan de speler zelf.
-De scouting werkt goed maar de Nederlandse clubs moeten zichzelf beter verkopen. Het is en blijft moeilijk om op te boksen tegen de Europese topclubs die achter dezelfde spelers aanzitten.

Het zou raar zijn als Cruyff iets anders zou vertellen, als wat hij al jaren zegt en schrijft, dat had hij zelfs al aangekondigd. Nu is het zaak dat er iets mee gebeurd. Zoals ze bij Ajax er ook mee aan de slag zijn gegaan en zoals bij Feyenoord al lange tijd werken volgens de visie van Wim Jansen en zoals PSV zich momenteel ook laat inspireren door Feyenoord en Ajax. Ik lees hier allerlei opmerkingen over fysiek en mentaal, maar dat is pas het laatste stukje, we leiden gewoon geen topspelers op met een goede functionele techniek en beslissende acties. De laatste waren Robben, vd Vaart, v Persie en Sneijder en zij waren fysiek en mentaal zwak toen ze nog jong waren, maar ze konden wel voetballen en daar begint het mee

16 december 2014 om 05:14

Het gaat ook niet om spelers zoals Robben, Sneijder, Van Persie. Maar meer om spelers zoals Israel, Wim Jansen, Neeskens, Koeman, Krol en Stam, en dat soort spelers.. Nederland had altijd wel goede verdedigers, maar die zijn helaas niet meer. En daar moet de verandering komen. Spelers die niet bang zijn om de bal een stadion uit te trappen, een speler die een klap kan incaseren en uitdelen.

16 december 2014 om 07:48

Natuurlijk hebben we ook de namen nodig die jij noemt, maar momenteel zoek ik meer naar de opvolgers van onze creatieve spelers in wiens dienst deze werkers (met respect geschreven)moeten spelen. Ze hadden zich allang moeten aandienen, maar ze zijn er niet. Onze toekomstige achterhoede en het verdedigende middenveld staan redelijk klaar, maar geen jongens, die net als Robben, vd Vaart, Sneijder en v Persie het verschil maken.

16 december 2014 om 12:43

jongens als Kishna,depay,elghazi,boeties hebben toch aardig wat talent.. zolang ze niet naast hun schoenen gaan lopen (waar ik vooral bang bij ben voor de 1e 3) zie ik ze wel minimaal bij ploegen als AS Roma terechtkomen, alleen het is te hopen dat ze zichzelf niet helemaal geweldig gaan vinden, en zoiets als Robben heb je niet 1/2/3 meer klaarstaan.. dat is uitzonderlijk en moeten we nog even ongeloofelijk van genieten want wss zien we dat de aankomende 10jaar niet meer.

Voor bovenstaande Cruijff-basher: het hele Nederlandse voetbal zo'n beetje, de kenmerken die het heeft, zijn bepaald door deze man, samen met Michels. De man heeft zijn stempel gedrukt / invloed gehad op de drie sterkste teams die ooit bestaan hebben: Ajax70, Barca00 en zelfs een klein beetje op Milan90. Bij Ajax heeft hij als coach de aanzet gegeven tot het succes dat VG haalde in 95. Hij heeft Bergkamp en Van Basten persoonlijk onder handen genomen en ze gemaakt die ze zijn geworden: toeval? En als voetballer was het de meest weergaloze complete voetballers ooit, kon overal spelen, was technisch hoogbegaafd, snel, had taktisch compleet inzicht in wat er op het veld gebeurde. Voetballer en coach, beide was hij ongekend. Wat jij roept is gewoon heiligschennis, volgens mij doe je dit puur om te provoceren, bah.

Mensen in het voetbal zijn nou eenmaal niet zo intelligent. Conferenties met zulke figuren staat gelijk aan kleuters die besluiten of ze tikkertje of verstoppertje gaan spelen. Ongelooflijk dat er zoveel geld in omgaat, maar wel geinig om te observeren.

16 december 2014 om 06:32

Ongelofelijk?
Sport nummer 1 op de wereld en dat is een feit, logisch dat er veel geld in omgaat.
Ter info, de amerikaanse honkballers verdienen meer hoor, en dat is vooral een sport die in amerika veel bekeken word, voetbal is wereldwijd meer present en dus groter.

16 december 2014 om 12:21

Dat bedoelde ik niet negatief, ik heb er niets op tegen dat ze zoveel verdienen. Het is gewoon geinig om te zien dat dergelijke mensen beschikken over en inspraak hebben in een bedrijfstak waar zoveel geld in omgaat.

16 december 2014 om 14:39

Ik zie het anders, die mensen hebben het Nederlandse voetbal groot gemaakt.
dus ik vind het op zich wel logisch dat zij zich er mee bemoeien.

Verheijen ik snap niet dat deze vent steeds een podium krijgt, die man heeft nog nooit wat gepresteerd ! De slager om de hoek wordt toch ook niet om zijn mening gevraagd ?

Verrassend dat Verheijen weer es zijn mond opentrekt (not). Als de bijdrage van JC niet goed genoeg is, zullen we het dan over jouw bijdrage hebben Verheijen? O wacht......

"cruijff heeft het nederlandse voetbal op de kaart gezet"
En jij dan, Raymond Verheijen? Wie ben jij en wat heb jij voor het nederlandse voetbal betekend?

Dat ligt dan niet aan Cruijff maar aan Verheijen. Die heeft dan Cruijff overschat. Wat moet Cruijff nog toevoegen dan? Hij heeft altijd zijn visie verkondigd en het zou dan raar zijn als hij nu dan met een totaal andere visie zou komen.

En ook bevat het voetbal niet 1 waarheid en dus maar 1 juiste visie. Gelukkig ook niet. Dat zou het voetbal saai maken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de aanpakken van de top 3 van NL zijn die altijd zeer verschillend geweest maar hebben zij toch ondanks deze verschillen grote successen gekend.

Het zijn dan ook veel open deuren die er worden ingetrapt door de meeste sprekers. Maar iedere club moet gewoon doen wat het beste bij hun cultuur past en wat zij aan mogelijkheden hebben! En maakt het ook niet te moeilijk het is ook maar voetbal. Goede jeugdopleiding, goede scouting, goede technische staf, de juiste mensen op de plek, etc... Meer is het ook niet. En dat is al moeilijk genoeg!!

Overigens ben ik niet tegen dergelijke bijeenkomsten. Het is altijd goed om een keer bij elkaar te komen en te luisteren naar elkaar. Wie weet kan je bepaalde details verbeteren ten gunste van het NL voetbal. Maar het zullen altijd details zijn en overschat het dan ook niet als je er bent.

Cruijff zijn ideeën zijn jaren 70 en 80. Heel erg gedateerd, toen de voetbalwereld er heel anders uitzag. Nu regeert het geld en zijn voetballers atleten. Kijk eens naar een wedstrijd van ajax of het Nl elftal uit die tijd. Je krijgt het gevoel of het slow motion is.

Cruijff heeft zijn verdiensten gehad. Maar nu is het tijd voor een moderne visie op voetbal. Zeg maar de Bayern Munchen visie. Commercieel ijzersterke club, die modern voetbal speelt.

16 december 2014 om 15:00

Het is geen rocket sience. En ouderwets of niet, zijn ideën zijn prima toepasbaar in het huidige voetbal. Alleen je moet het zien. De meeste trainers en voetballers hebben dat vermogen niet,mlaat staan Verheijen.

Ik vraag me dan toch af wat Verheijen er zich vantevoren van voor had gesteld, Cruijff als spreker op dit symposium.

Je weet wat Cruijff gaat zeggen want hij zegt al decennia hetzelfde. Hij benadert de zaak vanuit het voetbal en dat is een hele nuttige inbreng omdat die insteek in het DNA van het Nederlandse voetbal zit en hoort te zitten. Cruijff zegt alleen weinig over het belangrijkste facet in de huidige malaise van het Nederlandse voetbal: Geld. Ook Cruijff kan er niet aan voorbij dat Nederlandse clubs niet meer meekunnen als het op euro's aankomt en daardoor zijn zelfs jeugdopleidingen een visvijver voor de grote competities en is het ondoenlijk om nog echte, rijpe topspelelers te hebben en houden. Elke speler die er iets bovenuit springt vertrekt, vaak al voordat ze 22 of 23 zijn. Daar valt niet tegenop te werken in je jeugdopleiding, dat is niet reeel.

Daarom is het ook goed dat er naast Cruijff ook anderen spreken die het vanaf andere kanten te belichten, vanuit de mentale weerbaarheid, vanuit het oogpunt van scouting (wat in NL veel beter kan), vanuit verdedigend perspectief, vanuit de fysiek van spelers, maar ook niet-voetbal factoren zoals de commerciële mogelijkheden moeten worden verkend als het aan mij ligt. Zo hoop ik dat er ook gesproken zal gaan worden over samenvoeging van de Belgische en Nederlandse eredivisie bijvoorbeeld, om als competitie meer body te krijgen en daarmee meer financiële mogelijkheden.

Jammer dat Cruijff het overigens niet voor elkaar krijgt om zo'n dagje symposium uit te zitten. Hij vind het belangrijk wat hij te zeggen heeft maar kan kennelijk weinig interesse opbrengen voor de visie en insteek van anderen op de situatie. Zo kennen we Cruijff helaas wel een beetje.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren