Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'29 jeugdspelers gingen naar Engeland en maar één haalde het eerste elftal'

Laatste update:

Martin van Geel pleit voor een verandering van de regels voor 'homegrown spelers'. De technisch directeur van Feyenoord zag Rodney Kongolo op zestienjarige leeftijd naar Manchester City vertrekken en wanneer de Nederlander drie jaar bij the Citizens heeft gespeeld, mag hij worden ingeschreven als 'homegrown speler'. Daar klopt volgens Van Geel niets van.

/

De directeur van Feyenoord heeft aan Edwin van der Sar gevraagd om dat bij de ECA aan de orde te stellen. "Rodney Kongolo is zestien en op zijn negentiende is hij een homegrown player. Ja zeg, dat moet anders", zegt Van Geel in het Algemeen Dagblad. "Verruim het naar vijf, zes jaar. Dan halen de clubs deze spelers niet op als ze zestien zijn, blijven ze bij ons, maken ze stappen, worden ze sterker."

"Die jonkies, ze verzuipen, er is niemand bij gebaat", meent Van Geel. "Ik heb het opgezocht, er zijn de afgelopen jaren 29 jeugdspelers naar Engeland getrokken, en er heeft er één het eerste elftal gehaald: Tim Krul bij Newcastle United." Nathan Aké probeert dit seizoen door te breken bij Chelsea, maar is momenteel geblesseerd.

De regels voor 'homegrown spelers' moeten worden aangepast

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Veelzeggende cijfers.

Verplaats dit de handel in zestienjarigen niet naar handel in 13 jarigen? In dat geval is het nog steeds een kwalijke zaak. Maar het is ook moeilijk om een waterdichte oplossing te geven.

13 december 2014 om 17:35

Gewoon als speler moet je uitkomen tot je 19e voor een club in je geboorteland. Problemen opgelost!

13 december 2014 om 18:06

Ja heel leuk bedacht, maar het Sjengen verdrag staat vrij verkeer van diensten en personen boven de 16 toe, daar kun je geen uitzondering voor slechts voetballers voor maken..

13 december 2014 om 18:46

Ja laten we gewoon alle wetten en regelgeving overboord gooien voor voetballers. Er zijn wel belangrijkere dingen.

13 december 2014 om 18:49

Persoonlijk ben ik het eens dat het verstandig is voor jonge spelers om pas op latere leeftijd te vertrekken naar het buitenland en zou ik die grens nog willen doortrekken naar 21 om zodoende spelers de tijd te geven om zich te ontwikkelen en doordachte beslissingen te kunnen nemen. Niettemin zijn spelers uiteindelijk verantwoordelijk voor hun eigen keuzes en hoe hard het ook mag klinken hoop ik dat de slachtoffers een goede leerschool zijn voor de aankomende voetbal generatie. Mensen zijn vrij om te doen en laten, echter hoop ik dat zij de feiten erbij halen en rationele beslissingen nemen voor datgeen wat juist is voor hun carrière.

13 december 2014 om 17:38

voor hun 16de mogen ze niet weg uit Nederland en de Uefa heeft strenge eisen bij jeugd transfers kijk maar naar Adekanye van FC Barcelona die heeft in 3-4 jaar tijd geen wedstrijden gespeeld.....

13 december 2014 om 17:43

Ja die regel is vrij simpel te omzeilen en dat word ook vrij vaak gedaan.

Een club uit Engeland wil een 13 jarig talent uit Nederland. Volgens de regels mag dit niet. Maar wanneer de ouders van het talent een beter betaalde baan aangeboden krijgen in Engeland dan mogen ze uiteraard gewoon verhuizen en dan gaan de kinderen uiteraard gewoon mee en mogen ze ze aanbieden aan het jeugd elftal van de lokale Fc.

Met Adekanye heeft Barca het bovenstaande ook gedaan maar de reden dat hij niet mag spelen is omdat Barca een fout in de procedure gemaakt heeft.

13 december 2014 om 18:08

Bij 13 jarige mislukt het best vaak vergis je daar niet in

13 december 2014 om 18:26

The-doc

Bij 16-jarigen niet dan?

13 december 2014 om 18:07

13-jarigen mogen geen contract aangeboden krijgen. Kans dat ze dan gehaald worden door grote clubs lijkt me kleiner. Zie die jongen van Barcelona die nu door PSV gehuurd wordt, omdat hij anders geen wedstrijden mag spelen.

13 december 2014 om 18:49

Nee, 13jarigen mogen officieel geen internationale transfers maken. Daarom tekenen ze ook hun contracten op hun 16e, ake en kongole hebben op hun verjaardag in Engeland getekend.

Prima oplossing lijkt mij, maar de grote clubs zullen hier toch wel tegen stemmen

En dan halen ze ze nog jonger.. Schaf dan de homegrown regel gewoon af. Of verander het naar jaren in het eerste elftal oid.

Heel dat artikel met de 3 technisch directeuren van Psv, Ajax en Feyenoord is wel aardig om te lezen. Terug te vinden op Blendle.

OT: veelzeggende cijfers inderdaad, maar kanttekening die geplaatst moet worden is wel dat er sommige terugkomen of sommige ook nog niet in Nederland gedebuteerd zouden zijn in 1 a 2 jaar.

13 december 2014 om 17:39

Maar ze zouden wel een kans krijgen die Belgische jongen van United zou nu in PSV 1 staan hij is een stuk beter dan Maher + eigen jeugd...

13 december 2014 om 17:41

Pereira? Die heeft ook al wat wedstrijdjes gespeeld voor United volgens mij, maar inderdaad.. bij PSV had hij nu waarschijnlijk in de basis gespeeld.

13 december 2014 om 18:07

Geweldige speler en bij United gaat hij het jammer genoeg niet redden bij PSV was hij beter af maarja... dat kan je ook over Rodney Kongolo zeggen zo'n middenvelder heeft Feyenoord niet..... maar zijn partner in crime is ook erg goed Janga

13 december 2014 om 17:51

Wat ik wel jammer vind is dat PSV dan Rekik wel een kans geeft om zich te ontwikkelen en ook Adekanye, waarom zou je dat type talenten helpen? Je huurt ze, houdt niks aan ze over en bovendien maak je het aantrekkelijker voor talenten om te vertrekken.

Hendrix is ook goed en zou PSV veel meer opleveren, ook een grotere aantrekkingskracht voor talenten op de lange termijn.

13 december 2014 om 17:55

Tja het verleden speelt daar nu eenmaal geen rol in, logisch ook.

Je huurt hem gewoon alsof je een ander zou huren. Je zoekt de beste optie en een Nederlander heeft dan vaak ook de voorkeur. Het huren van Rekik is meer dan logisch maar ik snap inderdaad dat je het geen prettig idee vind dit soort jongens te belonen.

Maar ach, je kan ze ook niks verwijten dat ze die stap maken. Of ik hetzelfde zou doen weet ik niet, maar een topclub zeg je nou eenmaal moeilijk nee tegen.

13 december 2014 om 19:22

Ik zou niet weten waarom je deze spelers als paria's zou moeten gaan behandelen. De gebroeders de Boer gingen ook niet op een prettige manier uit Amsterdam weg en die zijn ook gewoon terug gekomen.

Hoeveel jeugdspelers gaan er naar Nederlandse toploegen en hoeveel breken er daarvan door meneer Van Geel? Bij Feyenoord breekt ook niet iedereen die Naar de C of de B wordt gehaald door. Ik denk zelfs dat die verhouding maar net iets hoger is.

13 december 2014 om 17:26

@Steef71: waar heb jij het over man.. lees je het artikel wel? Het gaat hier om de zogeheten pareltjes uit de jeugd (anders neemt een buitenlandse club niet eens die moeite) en daarvan haalt 3 het eerste elftal van een engelse club... Ter vergelijking spelen er bij Ajax alleen al jaarlijks 5 a 6 eigen jeugd spelers en debuteren er ook genoeg...

13 december 2014 om 17:32

En wat gebeurt er met de rest Rvandoor?

13 december 2014 om 17:45

Bij ajax komt nog een groot deel aan de bak in het profvoetbal, het meeste van Europa zelfs

13 december 2014 om 17:53

En waar haal jij die cijfers vandaan dan? Welk percentage spelers die in de jeugd van Ajax ooit zijn begonnen komt dan aan de bak in het profvoetbal? En welk percentage van de spelers die ooit in de jeugd van Chelsea of Man utd zijn begonnen komen aan de bak in het profvoetbal?

13 december 2014 om 18:57

Dat vergeten de meeste supporters nogal eens. Ook bij de Nederlandse topclubs breekt maar een heel klein percentage van de spelers door. En wat in Engeland en Duitsland mislukt is niet per definitie voor het profvoetbal verloren.

Het voorstel van vgeel is trouwens erg slecht uitvoerbaar. Je mag hier spelers pas vanaf hun 16de jaar een contract aanbieden en als ze pas na 5 of 6 jaar "homegrown" zijn moet je wachten tot ze minstens 21 jaar zijn. Dan worden Scandinaviërs ook meteen een stuk minder aantrekkelijk en ga je een ongezonde concurrentie krijgen om voldoende Nederlandse toptalenten in je opleiding te krijgen. Want bij Sparta een speler op zijn 18de weghalen is minder aantrekkelijk nu, kost je twee jaar.

13 december 2014 om 18:58

Dat komt van een 'in Beeld' van VZ van misschien een jaartje terug. Daaruit bleek dat Ajax de club was die de meeste spelers had opgeleid die in de hoogste divisie van alle landen in Europa spelen. Een groot deel daarvan speelde dan wel in Roemenië of Slovenië; ze hebben het wel tot profvoetballer geschopt.

14 december 2014 om 09:46

Maar dat zijn toch geen percentages? Als jij 100 spelers in europa rond hebt lopen en er hebben er 1000 de jeugdopleiding gespeeld, dan zijn de kansen niet groter als dat je 400 spelers in de jeugd hebt gehad en dan breken er 50 door.

13 december 2014 om 17:49

Net iets hoger?

Als ik naar Ajax kijk; Menig, Bazoer, El-ghazi dit jaar en Kishna is ook nog maar net doorgebroken. Ajax heeft de meeste spelers in europa opgeleid.

13 december 2014 om 18:00

Bazoer noem je toch geen eigen jeugd kom op hoor

13 december 2014 om 18:14

Onder de huidige regels is hij volgend seizoen wel een homegrown player.

13 december 2014 om 18:14

Gezien de reden van dit artikel zijn alle 3 de namen ietwat dubieus. Geen van deze spelers heeft lang in de Ajax-jeugd gespeeld. Kishna kwam met 15 jaar, Bazoer op 16 jaar en El-Ghazi was volgens mij al 18 (of bijna 18)

13 december 2014 om 18:58

El Ghazi zelf opgeleid? Dan heeft ie een hele snelle opleiding gehad bij Ajax.

13 december 2014 om 19:16

Door die homegrown regel lijkt het of Ajax de meeste heeft opgeleid ja!! Doen we qat vanGeel wilt, dan kan je die mannetjes uit jouw lijstje en al die Denen ook schrappen.

13 december 2014 om 17:53

Iedereen mist hier het eigenlijk punt volgens mij. In Engeland is er de home-grown regel. Er moeten volgens mij 8 spelers uit het eerste elftal home-grown zijn. Dat zijn ze als ze 3 jaar in Engeland hebben gespeeld voor hun 21ste verjaardag. Maar omdat spelers toch al op hun 16de gehaald kunnen worden, worden ze dus als home-grown beschouwt. Dat is recht in tegen het hele idee erachter, namelijk dat jonge Engelse spelers de kans krijgen.

Van Geel beschermt hier natuurlijk eigen belangen, maar uit Engels opzicht heeft hij ook gewoon gelijk. Jeugdtransfers niet buiten de regio voor -16 jarigen en niet buiten het land voor ze 18 zijn. Vanaf die leeftijd zijn ze volwassen en kunnen we staan of gaan waar ze willen. Verander de regel in Engeland naar 4 jaar voor je 21ste en je krijgt dan voornamelijk Engelse spelers.

En Steef71, als je naar een Nederlandse topploeg gaat wordt je tenminste niet uit je eigen land en cultuur gerukt, dat is voor een 16-jarige vaak een grotere stap dan te verwachten. Voor buitenlandse talenten die naar Nederland gaan, ach dat zijn er ook maar een paar. In de A-jeugd van de topploegen heb je 2-3 buitenlanders maar verder zit het gewoon vol met Nederlanders hoor. Die paar jongens verliezen kunnen we ook wel tegen.

13 december 2014 om 18:00

Als je daar tegen kunt , waarom haal je ze dan? Bij veel Engelse A1 teams zoals Man City (die in Nederland toch vaak als boeman wordt gezien) zitten procentueel ook niet zoveel buitenlandse spelers hoor

13 december 2014 om 20:44

Ik heb net het ingeschreven team voor de UEFA Youth League van Manchester City bekeken. Maar daar staan 14 (!) spelers ingeschreven die niet uit Groot-Brittannië komen en dan neem ik 3 à 4 Ieren niet mee. Bij Ajax zijn dit er 5.

Verder haalt bijvoorbeeld Ajax alleen exceptionele talenten van buitenaf.

Heb in de winkel speciaal het blad "elf voetbal" gekocht omdat er een lijst in stond met alle spelertjes die rond hun 16e,17e naar Engeland zijn getrokken. Enkel Krul is geslaagd. Bruma en Rekik zijn inmiddels teruggekeerd en komen aan speelminuten in de Eredivisie. Wat voor nut heeft het dan om een omweg te maken naar Engeland?? Geld? Vaders die zich blind staren op de centen en de kids die denken dat spelen voor de jeugd van Manchester United even prestigieus is als spelen voor het eerste elftal. Je kunt een gast van 16 ook niet verwijten dat hij geen lange termijn visie heeft, dat hebben er weinig. Maar ze zouden moeten beschermd worden tegen zichzelf.

13 december 2014 om 17:22

Dan moet je als Nederlandse ploeg ook geen spelers meer op jonge leeftijd van andere teams wegkapen en de hand in eigen boezem steken. Dat doen de heren echter ook niet. Wel verontwaardigd doen als een jeugdspeler weggehaald wordt en zelf hetzelfde doen. De pot verwijt de ketel verhaal. En kom niet aan met dat gezever van hier hebben ze meer kans, want veel spelers eindigen vanuit de jeugd van Ajax, Feyenoord en PSV ook gewoon bij de subtop en sommigen zelfs Jupiler League.

13 december 2014 om 17:28

Noem hier eens voorbeelden van dan?

13 december 2014 om 17:30

Met het verschil dat de vooruitzichten in Nederland wel beter zijn. Natuurlijk doen de Nederlandse clubs hetzelfde, maar de jonge spelers die vanuit het buitenland overkomen hebben wel een veel grotere kans om door te breken dan de jongens die vanuit Nederland naar Engeland trekken. Geen absolute zekerheid, maar wel een grotere kans dan 1/29.

Nederlandse topclubs kunnen goede cijfers overleggen wat betreft jeugdspelers die het uiteindelijk maken. Beter dan de Engelse topclubs, maar ook beter dan een Cambuur of NAC Breda. Dat betekent dat ze wel degelijk een punt mogen maken: het is als speler puur rationeel niet logisch om een Nederlandse topclub te verlaten, wel om er naar toe te gaan.

13 december 2014 om 17:31

Spelers die van andere ploegen op jonge leeftijd worden weggehaald Bony? Of van spelers die in de subtop terecht komen? Of jij nou je opleiding bij een Engelse ploeg hebt of bij een Nederlandse dat maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit. Uiteindelijk kom je uit op een niveau waar je talent je naartoe brengt.

13 december 2014 om 17:37

Jordinhoo, die spelers die bijvoorbeeld dit seizoen bij Ajax vertrokken zijn die hebben allemaal meegemaakt dat er in de teams net boven hun leeftijdsklasse allemaal Jeugdinternationals zijn gehaald die een salaris opstrijken wat ver boven hun aanbiedingen liggen. Dat verschil in geld en het feit dat de kansen wel behoorlijk geslonken zijn voor deze jongens maakt dat ze wel een punt hebben op deze manier een opleiding te kiezen die hun in de basis wel de bedragen opleveren die Ajax aan de Bazoertjes, El Ghazi's en Zivkovicjes spendeert. Dat ze weinig kans maken om naar het eerste te komen weten ze ook wel.

13 december 2014 om 17:48

Van Persie is wel geslaagd. Maar zal wel niet in categorie jeugdspeler vallen.

13 december 2014 om 18:25

Nee die was 19 toen hij vertrok als ik het goed heb.

13 december 2014 om 18:38

Sorry Steef71, maar je verhaal wordt een beetje onduidelijk.

''of jij nou je opleiding bij een Engelse ploeg hebt of bij een Nederlandse dat maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit. Uiteindelijk kom je uit op een niveau waar je talent je naartoe brengt.''

Daar ga je de fout in. Het mentale aspect is vele malen belangrijk dan het voetbaltalent. Er zijn tal van spelers die hun talent hebben vergooid, omdat ze de druk niet meer aankunnen. Dat geldt met name voor de supertalenten die op vroege leeftijd weg worden gekocht door een Europese topclub.

13 december 2014 om 19:02

Zoals wie?

14 december 2014 om 04:03

Bekende voorbeelden: Kyle Ebecilio, Barazite, Bouy, G. van Velzen, J. Brouwer, Chedric Seedorf, Vincent van den Berg, Labyad, Drenthe... Hier zijn eindeloze lijsten voor te vinden, met vele namen die niemand meer kent maar ooit bekend stonden als groot talent van voornamelijk de Ajax en Feyenoord jeugd.

Er zijn voorbeelden van supertalenten die vanuit de Ajax jeugd naar Engeland, Spanje of Italië gingen, om een aantal jaar later bij de amateurs in Nederland te spelen. Elke club heeft jeugd die het niveau uiteindelijk niet haalt en later op een lager niveau spelen. Maar hier spreek je over de uitblinkers, jongens die ver boven hun leeftijdgenoten uitsteken en interesse wekken door heel Europa. Die jongens (zie Bouy) werden een gouden toekomst voorspeld, zouden binnen 2 jaar in bij het eerste elftal zitten, maar hebben nu jaren later nauwelijks speeltijd gekregen op een fatsoenlijk niveau.

13 december 2014 om 19:01

Zolang de kans om in Nederland door te breken ook niet groot is snap ik heel goed dat deze spelers voor het geld kiezen. Als ze goed zijn komen ze er toch wel.

13 december 2014 om 21:06

Tsja, bij sommige spelers vraag je je af hoe het zou zijn gegaan als ze niet zouden zijn gegaan, en ik denk dat het voor sommige spelers wel goed geweest is. Ozyakup ging van de jeugd van AZ naar Arsenal, en is nu een van de belangrijke spelers bij Besiktas, toch geen misselijke club. Het ligt ook aan de club blijf ik denken en zeggen.

Arsenal heeft 5 Nederlandse jeugdspelers gehaald, Ozyakup heb ik genoemd, Ebecilio zit nu bij Twente, Barazite kwam van FC Oss en zit nu bij Utrecht, Van den Berg kwam van Heerenveen en ging naar de Eagels, maar door blessures zit hij nu in het amateurvoetbal, Quincy ging van Arsenal naar Spartak, waar hij het door zijn mentaliteit niet gered heeft. En vergeet ook niet dat er bij de Nederlandse en Belgische clubs genoeg spelers zijn die er niet doorheen komen, dan kun je beter bij Arsenal zitten omdat je dan waarschijnlijk bij een betere club uitkomt dan wanneer je bij FC Oss zit.

Hier geef ik Van Geel gelijk in. Zo blijft de jeugd langer!

Is ook een lichte sneer naar ajax eigenlijk. Omdat zij veel jonge spelers halen en na drie jaar ook als zelfopgeleid beschouwen. Er zijn sowieso maar weinig zelfopgeleide spelers die het ver schoppen dus het hangt meestal van die speler zelf af.

13 december 2014 om 17:23

haha kom nou, feyenoord doet dit toch ook?

13 december 2014 om 17:44

@soul_mate

Het zijn supporters van andere clubs die dat altijd aanhalen. Ajax zelf heeft maakt daar nauwelijks een punt van.

13 december 2014 om 18:32

Ajax haalt ze omdat ze talent hebben en in Engeland worden er zoveel mogelijk gehaald omdat ze dan aan de Homegrown regels willen voldoen. 100 halen en dan hopen dat er 1 of 2 doorbreken. In Nederland hebben we die Homegrown regels niet omdat er hier al genoeg doorbreken. Het was juist de bedoeling van de FA om meer Engelse jeugdspelers door te laten breken maar dat gaat zo niet lukken natuurlijk.

13 december 2014 om 20:14

Als Engeland over twee jaar voor het verlaten van de EU stemt kunnen ze wel aan de Engelese jeugd gaan denken. Dan kunnen ze eigen regels maken.

14 december 2014 om 11:13

Terwijl ze nu al lichtjaren achter lopen op bijvoorbeeld Duitsland en Spanje moeten ze nog maar een paar jaar gaan wachten. Dan is het te laat. Wat een onnozel dom antwoord van je Kohaku!

Probleem in deze is dat de Russen, Arabieren en maffiosi het helaas voor het zeggen hebben in de voetballerij tegenwoordig. Dus het zou mij ten zeerste verbazen als deze regel aangepast zou worden, al hoop ik met van Geel mee!

Maar dat zou inhouden dat we zelf ook geen kinderen meer kunnen halen uit de scandinavische landen. maar het een heft het ander op want je houdt je eigen spelers daardoor waardoor die zweden en denen niet eens meer nodig zijn. Mooi om te zien dat de 3 topclubs gezamenlijk een vuist proberen te maken. Wel een beetje laat als je het mij vraagt. dit had 10 jaar geleden ook al gekund. maar ja beter laat dan nooit.

Dat is nog correct ook, en Krul breekt door bij een subtopper, terwijl onze 'talenten' naar de top gaan en daar verzuipen. Bij ajax zien de meeste talenten wel in dat ze in een zetel zitten, een enkeling zoals Dilrosun, Peeters (clubhoppertje), Mensah, Bouy vertrekken nog. Kwestie van tijd voordat die ook falen, leuk perspectief, sta je op de rand van doorbreken, komt er weer een aankoop van 20-30 miljoen.

Nouri vind ik een prachtig voorbeeld, jongen is echt trots om voor Ajax te spelen en wil nergens anders.

Vergeet niet dat het mes aan twee kanten snijd dan mogen Nederlandse clubs ook geen jonge jongens uit Denemarken België en Servië halen.

13 december 2014 om 18:28

Klopt, maar heb je die nog nodig als je eigen spelers blijven?

13 december 2014 om 18:48

Wel als je als club wil groeien, de Nederlandse vijver is gewoon te klein.

13 december 2014 om 18:40

Alle 4 de Denen die Ajax heeft gehaald zijn doorgebroken. 4 uit 4 is 100%. Van de 29 Nederlanders is er 1 doorgebroken, dat is een kans van 3,45%. Zoek jij de verschillen en trek dan je conclusie.

13 december 2014 om 19:00

Heb je helemaal gelijk in dat de kans van slagen hier een stuk groter is, maar als de regels voor het aantrekken van jeugdspelers strenger worden, heeft dat ook invloed op het aantrekken van denen of belgen door nederlandse clubs. Er kan namelijk geen onderscheid gemaakt worden.

13 december 2014 om 19:06

Gevolg is straks dat de kleinere clubs nog vroeger van hun talentvolle spelers ontdaan worden. Zo krijg je gezeik in je eigen competitie.

Dit is spelen met statistieken.
29 zijn vertrokken en 1 heeft het gehaald, maar hoeveel van die 29 zijn een mooie ervaring (en een paar extra euro's) rijker en hebben het alsnog gered bij een andere topclub (rekik/bruma/ebecilio bijvoorbeeld).

Hoe hoog is daarnaast het percentage van 16jarigen dat als groot talent wordt gezien, bij de club blijft, maar het vervolgens ook niet redt om zichzelf in et eerste te spelen.

Ik neem hierin geen mening aan, maar als je zulke cijfers wilt tonen, moet je dat wel volledig doen en niet alleen wat in je eigen straatje past

13 december 2014 om 19:08

Hoeveel van de jeugdspelers die de afgelopen 5 jaar bij Ajax, PSV en Feyenoord gebleven zijn hebben het gehaald? Dat is ook maar hoogstens 25%, de rest speelt in de JL of bij de amateurs. Spelers die voor het geld kiezen en naar Engeland gaan hebben groot gelijk.

14 december 2014 om 11:24

Dat is jouw mening maar jongens als Bruma, Rekik, van Aanholt etc.zouden hier in Nederland al veel meer ervaring hebben opgedaan als ze hier gewoon waren gebleven. Aan het eind van de rit zouden er veel meer jongens in Nederland zijn geslaagd dan in het buitenland en bovendien zou het merendeel meer verdiend hebben in zijn carriere door in Nederland te starten en dan eventueel bij een topclub te eindigen.

Je vergelijkt ook de hele tijd met het slagingspercentage bij de Ned. topclubs maar die vergelijking is krom omdat de absolute toptalenten naar Engeland vertrekken en niet de doorsnee talenten. We hebben het hier over louter jeugdinternationals en niet alle spelers in de jeugd bij bijvoorbeeld Ajax of PSV zijn jeugdinternational.

Heel het voetbal is verziekt en niemand doet er wat aan. Voetbal wordt gedomineerd door geld, corruptie, matchfixing etc. Zonde, erg zonde.

Ik vind dat jonge spelers beschermd moeten worden omdat veel clubs gewoon kopen zodat de concurrenten de talentvolle speler niet meer kunnen kopen. Uiteindelijk speelt de talentvolle speler niet en vertrekt ergens naar een klein clubje en carrière is verpest. Ik zou transfers naar het buitenland onder de 18 niet meer toestaan. Heel dat gezeik met ouders, geld, etc. heb je dan ook niet. Maar dat wil de Fifa/. Uefa natuurlijk niet.

En hoe is het mogelijk dat de opleidingsvergoedingen opeens per 1 augustus verlaagd zijn. Dat kan zomaar. Even aan de clubs laten weten en thats it. Knvb weet er natuurlijk ook niks van af en zal waarschijnlijk ook geen actie ondernemen. Ik had het juist verhoogd zodat andere landen ook eens fatsoenlijk zouden gaan opleiden. Misschien gaat Engeland dan eens beter presteren op grote toernooien.

13 december 2014 om 19:09

De Uefa en Fifa hebben weinig te willen, het zijn Europese regels die het mogelijk maken.

Wat een slap gelul zeg, de regels zijn toch duidelijk. Als een speler tussen 16 en 21 jaar 3 jaar voor een club heeft gespeeld, en voor die club debuteert in het betaalde voetbal wordt het beschouwd als eigen jeugd. Waarom zou je dat veranderen? Laat di topclups maar 16-jarigen binnen hengelen - op die leeftijd valt helemaal nog niet t voorspellen hoe goed ze worden. Van elke 16-jarige valt 80% af voor ze 19 zijn! De beste voetballers waren zeker niet de grootstetalenten uit de jeugd. Een enkeling daargelaten natuurlijk.

14 december 2014 om 12:14

Het is in Amerika natuurlijk een heel ander systeem met school en college sportteams die naar de betaalde sportteams doorstromen, maar ook daar hebben de professionele teams eigen jeugdspelers die niet naar de draw gaan.

Men moet gewoon invoeren dat je vanaf je ze ook al jonger mag binden! Dat mag in NL pas vanaf 16 en dan is meestal al wel bekend of er echt potentie in zit!

Of in elk EU land de 6-3-2 invoeren, 6 uit eigen land, 3 EU en 2 niet EU spelers!

Als laatstgenoemde zou gebeuren is NL binnen de kortste keren weer trendsetter in het voetbal en sluiten we weer wat makkelijker aan bij de echte top!

Tot die tijd is het hopen dat de beste blijven!

martin heeft wel gelijk natuurlijk. van de andere kant kun je ook zeggen dat deze spelers financieel al wel binnen zijn op jonge leeftijd en uiteindelijk toch in de top van de eredivisie meedraaien. ze hebben alleen wrl een achterstand op hun concurrenten die wel zijn gebleven. die concurrenten zullen nu sneller naar het buitenland vertrekken en als volwaardig basisspeler gehaald worden. hierdoor verdienen ze in 1 klap meer dan de talenten die 4 jaar in de jeugd van bijvoorbeeld city hebben gespeeld. en ze hebben natuurlijk veel meer bagage waardoor ze sneller aan haken op hoger niveau en ook beter (geleidelijker) door kunnen groeien.

Naar mijn mening heeft dit ook met de ouders te maken. De jongens die al zo vroeg naar het buitenland gaan hebben vaak ouders die het niet zo breed hebben. Zo'n jong ventje kan daar een dik contract krijgen en vaak bieden ze vader een baan aan en ze zijn vertrokken. 6 jaar later is het jongetje niet doorgebroken en komen ze vaak weer terug.

Het al dan niet slagen van een talent tussen de 14 en 20 jaar in het buitenland is volgens mij een kwestie van culturele nabijheid (cultural proximity) van de wijze van opvoeding, training en karakterontwikkeling in het land waar de speler naar vertrekt. Waarom slagen de jonge scandinaviers zo goed bij Groningen en Heerenveen en (uiteindelijk) Ajax? Ik denk dat wat dat betreft momenteel alleen Dortmund een Nederlands talent verder kan helpen dan de jeuddivisies van Nederlandse clubs. Ben overigens positief gestemd mbt de organisatorische ontwikkelingen van de jeugdopleidingen in Nederland. Laat ze maar veel knowhow onderling blijven uitwisselen. Talenten zullen blijven en we gaan prijzen pakken in Europa. Dat denk ik mede door de correlatie olieprijs- succes Europese koopclubs op een middenlange termijn.

Hierbij wil ik toch een paar opmerkingen maken.

Ten eerste heeft Engeland eigen regels voor de teams, zoals het verplichte aantal homegrown spelers. Andere competities hebben andere regels. Kan dit niet gelijk getrokken worden. Overigens id de opleidingsvergoeding in Engeland een stuk hoger dan hier.

Wat ik me verder afvraag is of dat de reden is dat er zo veel talent verloren gaat. Als een speler weinig speeltijd krijgt ontwikkelt hij zich niet en blijft hij stilstaan of gaat hij zelfs achteruit.

Daarom vind ik dat defifa/uefa een recht op speeltijd moet regelen. De grote clubs hebben zo veel spelers dat er te weinig speeltijd voor elke voetballer is. Het zou beter zijn dat een club een maximum aantal spelers heeft en het daarmee moet doen. Als de club dan een nieuwe speler wil halen, moet hij er eerst een kwijt zien te raken, misschien door middel van afkopen van een contract. Ik stel met het zo voor: speler A is gehaald door een club voor 3 jaar met een salaris van 4 miljoen euro. Als hij te weinig speeltijd krijgt of de club hem na een jaar kwijt wil, kan het contract ontbonden worden waarbij de speler de helft van het salaris meekrijgt, dus in dit geval 2 miljoen voor 2 jaar is in totaal 4 miljoen. Deze speler kan met dit geld op zak bij een kleinere club gaan spelen voor 2 miljoen per jaar. Het aantal spelers dat per club verhuurd wordt moet gelimiteerd worden. Ik denk dat dit soort regels wel in te voeren zijn. Daarbij voorkom je ook dat clubs spelers kopen omdat ze bang zijn dat die bij de concurrentie gaan spelen.

Wat een hypocriet gelul dat de speler beschermd moet worden....je eigen spelers worden gewoon weggekaapt zoals jij die weer van een andere club hebt gescout. Een soort ecosysteem.

Hoeveel jeugdspelers lopen in Nederland rond die van buitenlandse origine zijn en op jonge leeftijd zijn gehaald. Dit hou je toch niet tegen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren