Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Nederlands talent krijgt advies: 'Ga niet voor je 23ste, want je verzuipt er'

Laatste update:
/

Karim El Ahmadi vindt het zonde dat veel Nederlands toptalent al op jeugdige leeftijd overstapt naar Engeland. De middenvelder van Feyenoord was twee jaar lang actief in de Premier League en weet dus wat erbij komt kijken om daar te slagen. Hij deed daarnaast een aantal opmerkelijke constateringen.

Volgens El Ahmadi is de Engelse profcompetitie namelijk op tactisch vlak nog altijd niet te vergeleken met de Eredivisie. In Nederland zijn de clubs wat dat betreft veel verder, vindt hij. "Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij niet van een andere aanpak kunnen leren. In Engeland heeft bijvoorbeeld iedereen geleerd te overleven", stelt El Ahmadi in het Algemeen Dagblad.

De 29-jarige middenvelder, die tussen medio 2012 en medio 2014 onder contract stond bij Aston Villa, raadt Nederlandse spelers dan ook aan om 'ooit' in hun carrière naar Engeland te gaan. "Maar ga niet voor je 23ste, want je verzuipt er. In Engeland hebben ze gewoon geen tijd om te investeren in jonge spelers. Het gaat om direct presteren."

Nederlandse toptalenten kunnen het beste tot hun 23ste in de Eredivisie blijven spelen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

City investeert behoorlijk in de jeugd.
Niet dat je er wat van merkt maar dat kan over een paar jaar anders zijn.

11 december 2014 om 10:34

Er is wel een verschil tussen geld pompen in faciliteiten of jeugdspelers ook daadwerkelijk een kans geven in het eerste elftal.

11 december 2014 om 10:39

Juist. Investeren in je jeugd doe je niet met geld maar met speeltijd.

11 december 2014 om 11:21

Ja, City koopt puur talenten op in de hoop dat er eens in de zoveel jaar een topper tussen zit. Investeer dan meer in je infrastructuur voor de jeugd, zodat andere talenten zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dat snappen ze in Engeland niet helemaal.

11 december 2014 om 15:06

Investeren doe je door je jeugdspelers te koesteren, beter maken en vertrouwen houden als ze niet presteren met een stapsgewijze opleiding tot A-speler. Niet miljoenen in de faciliteiten pompen en het dubbele aan huursommen incasseren.

11 december 2014 om 10:37

Zo bedoelt hij het niet, City's manier van 'investeren'.
City zal nooit structureel jeugdspelers inpassen in hun eerste team.

11 december 2014 om 11:02

City gooit veel geld in de jeugdopleiding en dit heeft zeker wel als doel om zelf ook op te leiden. Voor de Engelse clubs is het lastig om met genoeg 'home grown' spelers te spelen. Niet alleen om het feit dat ze moeilijk jonge spelers voor de leeuwen kunnen gooien maar ook om het feit dat Engeland dan wel niet de beste competitie heeft maar niet de beste internationals. Dan krijg je dus te maken dat ze jeugdspelers ergens anders weg plukken die wel goed genoeg zijn of ze moeten het met eigen jeugd doen maar dat gaat ten koste van de kwaliteit. City zal zich dus zeer zeker ook bewust zijn dat ze de jeugdspelers goed moeten opleiden en begeleiden om niet in de knoop te raken met te weinig home grown spelers.

11 december 2014 om 11:59

Ze halen dus jeugd binnen puur om aan een quota te voldoen en niet om ze daadwerkelijk te laten spelen. Ik zou wegblijven...

11 december 2014 om 10:53

City is een club van visieloos geldpompen. Dat is heel wat anders dan gericht investeren. Ja ze bouwen een prachtcomplex met alles erop en eraan en halen van overal ter wereld talenten naar hun club. Maar voor spelers voor het eerste elftal kopen ze toch echt gewoon alles bij elkaar en jeugd door laten stromen zit er niet in.

11 december 2014 om 11:29

City geldpompen? Er zijn niet veel clubs die kunnen zeggen dat ze zo'n goed aankoop beleid hebben als city

11 december 2014 om 11:35

Er zijn niet veel clubs die het budget kunnen evenaren dat City er de afgelopen jaren doorheen heeft gejaagd bedoel je? Ze balanceren niet voor niets op het randje van de financial fair play regels.

11 december 2014 om 15:21

hij heeft gelijk City heeft idd een goed aankoop beleid er spelen echt een paar gasten die door kunnen breken daar is Guidetti nog steeds 1tje van of Rekik.

Ze kopen veel jeugd maar goed dat is nou eenmaal hoe het loopt! en soms breken ze door soms niet er is maar 1 club die altijd jeugdspelers de tijd geeft en dat is toch echt City.

Kijk naar het team daar staat ook veel jeugd bij ! en City is al 3 jaar met het zelfde team ongeveer aan het spelen

Real niet Chelsea niet Barca niet en dat zijn de beste clubs op dit moment!

Qua aankoopbeleid zijn Bayern en City grote voorbeelden voor andere top clubs! en dan vind ik Barcelona nog erger dan Real.

Want ook Real gaat nu meer jeugd gebruiken!

Ik geloof hem helemaal. Tactisch zijn de Nederlandse clubs absoluut niet minder. Vaak doen we Europees leuk mee maar verliezen toch. Met het veldspel is vaak niet veel mis.

Dit is iets wat El Ahmadi heeft verteld in Oktober, maar dat terzijde.

El Ahmadi heeft wel gelijk, op en voor je 23e zijn er weinig tot geen spelers die direct en constant kunnen presteren.

11 december 2014 om 11:37

Ik ben blij dat el ahmadi nu bij Feyenoord rond loopt. Hij kan de talenten overtuigen om bij te tekenen als hun zaakwaarnemers hun gek proberen te maken. Of als ze zelf de wens hebben om vroeg voor het geld te gaan.

Helemaal waar, Nederlandse talenten willen te snel naar het buitenland..
Bij de eerste beste aanbieding zijn ze gelijk gevlogen omdat ze niet kijken naar wat voor hun ontwikkeling het beste is maar naar het ideale plaatje van 'de grote voetballers' die alles hebben wat hun hartje begeerd en ze dat ook zo snel mogelijk willen terwijl ze beter nog een paar jaartjes in Nederland aan hun ontwikkeling kunnen werken dan eraan ten onder gaan en vervolgens zich sneller aan het niveau aanpassen van een sterkere competitie.

Zit zeker wat in. De voormailg sterren van de eredivisie zijn in Engeland soms maar middelmaat. De enige recente uitzondering van een eredivisie speler die een grote rol speelt en op (vrij) jonge leeftijd wegging is Eriksen.

11 december 2014 om 10:57

Aan de andere kant zijn er ook uitzonderlijke spelers zoals Van Persie geweest. Hoewel dat 10 jaar geleden was werd er van hem gedacht dat die stap naar Arsenal zo snel ook heel onverstandig was. Dat gezegd hebbende: het gaat inderdaad vaker fout dan goed. Zeker de ontwikkeling dat er spelers zijn die al op hun 16e daar naartoe gaan is een dooddoener. Nederland is juist dé plek om je te ontwikkelen als jonge speler en om een goede basis te leggen voor een duurzame loopbaan. Je komt er veel aan spelen toe en krijgt tactische vaardigheden waar je je hele carriere profijt van kunt hebben. Natuurlijk is er dat stuk fysiek/duelkracht/winnaarsmentaliteit dat er dan ontbeert. Daar kan Nederland zeker van leren. Dat is echter ook deels een kwestie van 'er moet een goeie kop op zitten'. Daar heb je bijna geen grip op. Jongens als Clasie en Klaassen vind ik daarin goede voorbeelden. Die hadden waarschijnlijk ook al ergens bij een buitenlandse subtopper kunnen rondlopen als ze dat echt hadden gewild, maar hebben dat nog achterwege gelaten. Jongens met die mentaliteit hebben de toekomst en gaan ook ons nieuwe Nederlands elftal vormen. Het is wat dat betreft ook geruststellend dat ook een jongen als Depay, die je toch als iets 'losser' kunt bestempelen, ook gewoon nog bij PSV is gebleven.

11 december 2014 om 11:32

Op wat baseer jij dat jongens als Clasie en Klaassen al wel bij een Europese subtopper hadden kunnen rondlopen?

Als je kijkt naar de Nederlanders die na enige tijd in de Eredivisie naar het buitenland zijn gegaan dan ziet dat er nou ook niet bepaald super uit. Op basis van wat baseren we dan dat een tijd in de Eredivisie hangen nou zoveel beter is?

Een hoop spelers die na hun doorbraak enkele jaren blijven hangen in de Eredivisie komen namelijk niet verder dan een rol in de marge in de grotere competities. Of ze vallen door de mand en houden veelal de bank warm, of ze spelen een rol bij laagvliegers en middenmoters.

Na de goede lichting van Robben, van Persie, Sneijder, vd Vaart is er toch een behoorlijk gat te bespeuren waarbij geen Nederlander meer de top heeft weten te behalen vanuit de Eredivisie. Blind zit nu bij United maar laten we eerlijk wezen, dat kunnen we volledig op van Gaal toeschrijven. Strootman zit dan aardig bij Roma en zal wellicht nog wel de stap naar een echte topclub maken en daarna is het denk ik stil en moeten we hopen op een Depay.

11 december 2014 om 11:33

Krul is uiteindelijk ook boven komen drijven, eerder is Van Persie ook heel vroeg gegaan maar bij Arsenal gooit Wenger wel vaker jonge spelers voor de leeuwen. Dat zijn de enige twee die ik me kan herinneren.

Bruma, Rekik, Castaignos (niet naar Engeland maar wel nar het buitenland), Drenthe, en zo is er een hele lijst met spelers die te vroeg zijn gegaan. Allemaal zit hun carriere in het slop of komen ze met hangende pootjes terug naar de Eredivisie.

11 december 2014 om 13:48

Van Persie had al een Uefa Cup op zak toen hij naar Arsenal ging.. dat is toch iets anders dan zonder enige ervaring noch status richting Engeland gaan.

Krul is wat mij betreft de enige die boven is komen drijven.. de rest heeft er zijn carriere mee verknald..

12 december 2014 om 09:02

Oja, klein detail dat ik vergat over Van Persie haha. Maar hij was geen onbetwiste basisspeler. Dat was de reden dat hij wegging, met dank aan Van Marwijk.

Dan blijft inderdaad alleen Krul over, snap niet dat het dan alsnog aantrekkelijk blijft voor die jonge gasten om het te proberen. Alleen echte toptalenten zullen altijd boven komen drijven.

Dit zou overigens ook goed zijn voor de Eredivisie omdat het niveau wat hoger komt te liggen.

Verstandige uitspraken. Ik ben erg blij dat El Ahmadi terug is bij Feyenoord. Niet alleen omdat het gewoon een goede speler is maar ook omdat hij dit soort ervaringen kan delen met onze jeugdige spelers.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Krul en Eriksen maar ik denk dat El Ahmadi gelijk heeft. Misschien dat Depay het met zijn fysiek wel zou kunnen redden daar maar daarna zou ik niemand anders weten. Voor de Nederlandse competitie is het sowieso beter als talenten wat langer blijven.

De ED is op tactisch vlak helemaal niet verder dan de Pl.

De ED dat is vooral aanvallend voetbal, 433, verzorgd opbouwend, niet te veel bezig zijn met de defensie.

Dat is altijd zo geweest en zal hopelijk zo blijven. Ook al is er individueel wat kwaliteitsverlies, de schoonheid van deze manier van spelen is nog steeds intact.

In de PL zit je met tig trainers uit diverse landen, die allemaal hun tactiek meebrengen. Je vindt er meer variaties, de competitie is tactisch echt wel véél rijker.

En voor je 23 niet gaan want je verdrinkt? Neen, da's een foute insteek.

Lukaku, Hazard en veel anderen konden het bijvoorbeeld wel.

Niet de leeftijd is bepalend, wel de kwaliteit. Maar veel jonge spelers en hun entourage doen niet aan introspectie. De speler trapt eens goed tegen een bal en het is gelijk de nieuwe Ronaldo die de PL wel aan kan. Meestal dus niet.

11 december 2014 om 11:35

Je laatste stukje ben ik het wel mee eens ja. Als je goed genoeg bent dan moet leeftijd niet uitmaken. De kunst is echter om jezelf goed te kunnen beoordelen. Velen laten het wellicht te veel aan het management over en dan is de objectiviteit vaak ver te zoeken.

Ik zie niet in waarom een speler die op zijn 20ste al duidelijk te goed is voor de Eredivisie zou moeten blijven hangen tot zijn 23ste. Zo'n speler moet onder maximale weerstand trainen en spelen.

11 december 2014 om 11:43

Sammerens,

Precies. Als je op je 23 hier nog zit, dan is het meestal te laat. Op een uitzondering na natuurlijk.

Lukaku was al een beest toen ie naar de PL vertrok. Maar hij is bij wijze van spreken 2 keer breder geworden in de PL. Dat moet dit type spits ook doen, anders kan hij daar niet mee.

Bij Anderlecht was dat niet nodig. De tegenstand was toch van een lager niveau en dan mis je een deel de focus om zelf ook maar beter te worden.

Was Lukaku indertijd in België gebleven, hij zou echt niet zoveel progressie gemaakt hebben.

Van sterke concurrentie, word je gewoon beter.

Maar je moet niet naar de PL trekken wanneer je te weinig kwaliteit hebt. Leeftijd staat daar los van.

11 december 2014 om 12:01

Ongeacht wat je van het niveau van beide spelers vind kan je denk ik ook niet ontkennen dat Bruma en Rekik veel fysieker verdedigen. Dat vind ik eigenlijk wel verfrissend om te zien. Iets dat we naar mijn mening al veel te lang missen in Nederland.

Bruma heeft voorlopig gewoon te weinig stappen weten te zetten maar Rekik is net 20. Als hij blijft groeien dan heb je eindelijk weer een goede verdediger die er gewoon lekker in knalt als het nodig is. Dat is toch mede toe te schrijven aan de invloeden van zijn vroege vertrek naar Engeland.

11 december 2014 om 12:18

Lukaku is een freak of nature. Heb je die foto van hem en Atsu al gezien (google Lukaku Atsu)? Niet normaal als je naar zijn benen kijkt.

11 december 2014 om 12:24

Sammerens,

Precies. Nog een goed voorbeeld: De Rode Duivels. Het gros speelde een paar jaar geleden nog in de Belgische of Nederlandse competitie.

Iedereen zag wel dat die kerels iets konden, maar toch. België schipperde tussen plek 40 en 70 op de ranking.

Vandaag zitten al die kerels al 2, 3 jaar of langer in een betere competitie en de progressie is enorm.

11 december 2014 om 12:26

Hangover96,

Ik heb ook liever dat ze langer blijven. En da's ook eigenbelang, niet in hun belang.

11 december 2014 om 12:41

Medellin,

Beetje wel eh. Zijn vader is ook wel een stevige vent, maar het is echt zo erg niet.

Lukaku was al bij de jeugd opvallend. Ik heb hem nog bij de jeugd van Lierse zien spelen, waar ie 2 keer groter was dan de rest. Op zijn 12 a 13 jaar had hij al het lijf van een volwassen vent.

Beeeeeeest gewoon.

11 december 2014 om 19:53

Zelf heb ik nog tegen hem gespeeld op een toernooi van Lierse. Feyenoord kwam tegen Lierse in de finale waar Lierse 5-1 won door 4 doelpunten van Lukaku waar hij er 5 had kunnen scoren ware het niet dat hij zelf de bal maar langs de keeper tikte voor zijn aanstormende teamgenoot.

Ik weet nog dat alle spelers op het toernooi in de ban waren van zijn schoenmaat. Het was 45 of 46 en dat op zijn toentertijd 14 of 15e.

11 december 2014 om 14:08

Nou noem je ook wel de beste talenten van de afgelopen 10 jaar. Dat zijn super talenten. Buiten categorie.
Daar onder heb je een hele laag talenten die wat meer tijd nodig hebben om te rijpen.

11 december 2014 om 14:15

Tuurlijk zijn er veel voorbeelden te noemen van spelers die meteen in de absolute top meekonden op jonge leeftijd. Maar degenen die jij nu noemt zijn wel jongens met extreme talenten. Die waren inderdaad met 18 jaar al klaar voor het allerhoogste niveau (misschien op Bale na, die wel een langer traject heeft afgelopen). Maar dat soort talenten lopen er in Nederland al jaren niet meer rond. Ik denk dat van de afgelopen 15 jaar misschien alleen VD Vaart op 18-jarige leeftijd al tegen de top aan zat (en die kreeg daarna ook nog wel wat terugvallen). Van Persie had de mentaliteit toen nog niet, Robben en Sneijder waren fysiek nog niet zo ver, etc. De Nederlandse spelers zijn er gewoon bij gebaat veel minuten te maken, en belangrijk te worden bij hun eigen team en uiteindelijk NL elftal voordat ze moeten gaan nadenken over een stap omhoog. Niets mis mee. Kijk maar eens naar de schitterend opgebouwde carriere van bijvoorbeeld Van Nistelrooy, Van Bommel, Cocu, Van Bronckhorst. Dat is een veel veiliger pad om te kiezen.

Natuurlijk gaat het om Engeland meteen om prestaties. Maar daar worden de spelers dan ook vorstelijk voor betaald.
Voor jeugdig talent is daar minder ruimte.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren