Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederland organiseert EK vrouwenvoetbal in 2017

Laatste update:

De Europese voetbalbond UEFA heeft zojuist bekendgemaakt dat Nederland het toneel wordt van het EK voor vrouwen in 2017. Enschede, Breda, Deventer, Doetinchem, Rotterdam (Het Kasteel), Tilburg en Utrecht worden de speelsteden. Nijmegen is reservestad.

/

Aan het EK doen zestien landen mee en Nederland is als gastland automatisch geplaatst. Dit betekent dat over een paar jaar in korte tijd twee eindtoernooien in Nederland plaatsvinden. Eerder diende de KNVB met succes een bid in voor het EK 2020 voor mannen, waarvan vier wedstrijden in Nederland gespeeld zullen worden.

“Het is een prachtig vooruitzicht dat ons elftal straks in eigen land schittert op het EK”, zegt secretaris-generaal Bert van Oostveen van de KNVB, die door het bondsbestuur tot toernooidirecteur is benoemd. “De organisatie van het EK 2017 onderstreept onze ambitie met het vrouwenvoetbal. Door de kwalificatie voor het WK 2015 en het EK 2017 in eigen land gaat het Nederlandse vrouwenvoetbal mooie jaren tegemoet. Het is fantastisch dat de speelsteden en stadions daar hun bijdrage aan leveren.”

De KNVB gelooft dat het EK 2017 een extra stimulans is voor de nieuwe generatie. Zowel voor de speelsters in de breedtesport als in de top. Van Oostveen: “Het vrouwenvoetbal in Nederland blijft groeien en wordt steeds populairder. De recente aandacht voor de prachtige prestatie van het Nederlands vrouwenelftal is daar een voorbeeld van. Een EK in eigen land zal nog meer meisjes en vrouwen enthousiast maken voor voetbal. En de speelsters van Onder 19, die onlangs Europees kampioen werden, hebben nu een extra stimulans zichzelf in de kijker te spelen bij bondscoach Roger Reijners.”

Op dit moment zijn er in Nederland 137.525 vrouwelijke voetballers. Ten opzichte van vorig seizoen is dat een stijging van 4,23% en over de laatste vijf seizoenen betekent dat een stijging van ruim 20%. De KNVB streeft er naar binnen enkele jaren 150.000 voetballende meisjes en vrouwen in Nederland te hebben.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Top! Mooi om te zien dat vrouwenvoetbal langzaam maar zeker populairder wordt.

4 december 2014 om 18:37

Voetbalzone en alle partners zouden daar best meer mee kunnen doen. Elke poep en scheet van de toppers wordt hier gepubliceerd, maar uitslagen van de vrouwen competitie zijn niet te zien.

5 december 2014 om 00:07

Dat komt natuurlijk voornamelijk omdat er nauwelijks belangstelling voor het vrouwenvoetbal is. Niemand kijkt er naar, de stadions blijven leeg en op tv trekt alleen een interland misschien een paar duizend kijkers. Mij boeit het ook helemaal niet, vrouwenvoetbal ziet er niet uit.

5 december 2014 om 00:11

Nee, Jupiler League en Eredivisie zijn een genot voor het oog..

5 december 2014 om 13:49

Dat wil niet zeggen dat je kan beginnen met het vermelden van uitslagen. De uitslagen van tig competities zijn hier te vinden die me allemaal niet interesseert. Maar het vermelden alleen al is al een teken dat het op den duur misschien meer gaat leven.

Vrouwenvoetbal in de lift! Nadat ze het WK gaan spelen gaan ze nu dus ook het EK spelen. Ik vind het alleen maar mooi!

Vrouwenvoetbal wordt toch nooit wat, er is gewoon te weinig belangstelling voor.

4 december 2014 om 17:36

Never say never - JB

4 december 2014 om 17:42

Helemaal mee eens. Het is in Nederland nog altijd de snelst groeiende sport en als de dames goed blijven presteren en het voetbal groeit dan verwacht ik dat er ook wel groei zit in de interesse.

Onbekend maakt onbemind, er zijn nog veel vooroordelen over vrouwenvoetbal. Ik denk dat veel mensen verrast zullen zijn als ze eens een paar wedstrijden van een WK of EK volgen. Ik heb een poos terug een wedstrijd zitten kijken en het niveau was echt veel hoger dan ik had verwacht.

4 december 2014 om 17:52

Kom op, het niveau is niet al te hoog, ben wel eens bij het vrouwen team geweest.
Zitten een paar meiden bij die echt wel wat kunnen, maar iedere prof club zou hier met gemak van winnen.
Is niet erg, en leuk dat het popairder wordt, maar goed .... Nee.

4 december 2014 om 18:43

Tja. Voor goed voetbal hoef je ook niet naar de eredivisie te kijken. Voor leuk voetbal wel. ...

4 december 2014 om 18:51

Het niveau is lager dan je denkt. Echt, niveau topklasse, en dan schat ik het nog hoog in. Bij ons verliezen de dames (volwassenen) met dikke cijfers van de c1. Heb wel eens stukken van oranje gezien maar het niveau is echt te slecht. Leuk dat er meer vrouwen gaan voetballen, maar als de josti-band groeit wil dat niet zeggen dat ze goede muziek aan het maken zijn.

4 december 2014 om 22:58

Laten we dan elke vrouwen sport afschaffen die minder is dan de mannen. Ik bedoel kunnen we ook de olympische spelen alleen voor mannen doen want die zijn in de meeste sporten toch sneller en/beter. Sarcasme off

5 december 2014 om 02:06

Niveau topklasse? Schei uit. Denk dat ze in de tweede klasse nog lastig mee kunnen. Wel leuk dat het in de lift zit, daar niet van.

5 december 2014 om 11:01

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat er geen belangstelling voor is. De profcompetitie wordt nauwelijks bezocht. Ik zeg nergens dat het vrouwenvoetbal moet worden afgeschaft, maar ik denk niet dat het mogelijk is dat er een profcompetitie rendabel is.

Ontzettend leuk! ik wil zeker een wedstrijd zien, wel Jammer dat er geen speelstad in Noord-Holland ligt, maar Utrecht is makkelijk te bereiken.

we zijn nu ook sowieso daar voor gekwalificeerd, hopelijk kunnen we een beetje verkomen.

Leuk maar waarom niet het stadion van ADO? Nieuw, mooi en niet al te groot. Daarnaast makkelijk bereikbaar. Nu doet vrouwenvoetbal me evenveel als de wedstrijden van ons vijfde elftal, maar wel tof dat de dames in ieder geval op 2 toernooien aanwezig kunnen zijn.

4 december 2014 om 17:47

Ja raar inderdaad. Benieuwd naar de beweegredenen.

4 december 2014 om 17:54

Kunstgras! Zal wel niet mogen met een EK.

4 december 2014 om 19:46

Volgens mij spelen ze binnenkort een eindtoernooi op alleen maar kunstgras.

4 december 2014 om 17:53

Den Haag heeft met het WK hockey natuurlijk al pas een groot toernooi gehad. Misschien speelt dat mee.

4 december 2014 om 17:56

misschien vanwege kunstgras?

4 december 2014 om 17:57

Ik vind het aardig van de KNVB dat ze het noorden van het land er ook zo bij betrekken haha.

4 december 2014 om 18:46

Grappig inderdaad, het noorden vh land is inderdaad betrokken....of bedoel je Enschede als noordelijke stad?

4 december 2014 om 18:54

Denk dat je beter moet opletten tijdens topografie.

4 december 2014 om 23:54

Den Haag ligt in een uithoek in Nederland, net als 2 andere grote steden in Nederland. Zou juist fijn zijn dat de wedstrijden bereikbaar zijn voor de meeste mensen. En dat is het geval imo.

Leuk! Ik wil zeker een wedstrijd mee gaan pakken. Toevallig gisteren de herhaling terug gekeken van de wedstrijd tegen Italië en het huidige oranje speelt toch alweer een stuk leuker dan jaren geleden. Ik zie echt groei qua voetbal. En ik wil die Miedema weleens live in actie zien, zij beleeft toch echt een droom met haar transfer naar München. Geweldig dat jonge meiden nu ook van profvoetbal kunnen dromen en het ook kunnen bereiken!

Vraag me op basis waarvan de speelsteden zijn uitgekozen haha. Doetichem, Deventer en Enschede liggen vrij dicht bij elkaar en Tilburg en Breda ook, ze hebben in ieder geval niet geprobeerd om het over het land te verspreiden.

Ook een speelstad in Limburg en in een van de Noordelijke provincies was logischer geweest.

Nog even over de verdeling van de wedstrijden:
De finale wordt in Enschede gespeeld. De landen in de halve finales trappen af in Breda en Enschede. Breda, Deventer, Rotterdam en Tilburg worden het toneel van de kwartfinales. De openingswedstrijd wordt in Utrecht gespeeld. Behalve in Enschede worden in al deze steden en in Doetinchem de groepswedstrijden gespeeld.

4 december 2014 om 18:31

Speelsteden moesten zich aanmelden. Dus misschien dat het daar aan ligt? Dat andere steden zich niet aangemeld hebben?

5 december 2014 om 00:07

Tja, als de Arena BV geen zin heeft in Vrouwenvoetbal, wordt er daar niet gespeeld. De club heeft daar geen stem in. Wellicht waren de financiele eisen bij sommige stadions te hoog. Wees blij dat sommige clubs hun stadion beschikbaar stellen. Als je een wedstrijd wil zien, kun je best 2 uur rijden. Dat moeten mensen die in Overijssel wonen ook elke keer om een wedstrijd van het grote Oranje te kunnen zien

Blijft het hele toernooi in die stadions of wordt de finale in de Arena of de Kuip gespeeld? Of is er zelfs voor de finale niet genoeg aandacht?

4 december 2014 om 17:51

De finale wordt in Enschede gespeeld, ook terecht lijkt me.

4 december 2014 om 17:57

Inderdaad wel een keer leuk dat er in andere steden gespeeld wordt. Ook wel terecht omdat Twente volgens mij een van de beste vrouwenvoetbalteams in Nederland heeft.

5 december 2014 om 12:20

Tja.. maar met die logica zou er ook een wedstrijd in Amsterdam gespeeld moeten worden aangezien Ajax nu eerste staat in de Bene League (met 1 wedstrijd meer)..
Maar goed, geen gezeik. Fantastisch dat dit gebeurt. Zou wel leuk zijn om Miedema te zien schitteren voor eigen publiek.

4 december 2014 om 17:53

Finale is in de GrolschVeste

4 december 2014 om 17:54

In t stadion van twente kunnen 35.000 mensen in. Groot genoeg toch?

4 december 2014 om 18:10

Tof een vrouwen ek. Dan kunnen we in nederland naar neymar gaan kijken.

4 december 2014 om 21:18

Wat een laag niveau grappen. 1 je bent totaal niet grappig! En 2 je laat zien hoe achterlijk je bent want het is een ek en Neymar komt uit een Zuid-Amerikaans land.

Hm, keus genoeg dus in 2017 qua uiterlijke schoonheid.

Nee, maar mooi dat het vrouwenvoetbal/ het Nederlands vrouwenelftal zo in de lift zit. Dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede. Bovendien zijn er heel wat vrouwen die best goed kunnen voetballen.

Finale in Enschede is wel logisch. Als 8 (!) voudig Europees kampioen is de kans zeer groot dat Duitsland de finale gaat halen. Reken er maar op dat er dan aardig wat Duitse fans de grens oversteken want het damesvoetbal is in Duitsland zeer populair. Wedstrijden van het nationale team worden goed bezocht. Dan is Enschede de ideale speelstad.

4 december 2014 om 19:53

FC Twente is tevens meervoudig Nederlands kampioen en regerend Bene league kampioen vrouwenvoetbal en van alle clubs dé grote initiator wat professioneel vrouwenvoetbal in Nederland betreft. Voorzitter Munsterman heeft zich hier vol voor ingezet en heeft de samenwerking met de gemeente gezocht dus de finale en halve finale in Enschede zijn inderdaad zeer logisch.

4 december 2014 om 19:56

Toch niet gek, een stadion in eigen bezit.
Voor Twente denk ik een leuk extra zakcentje (incl catering e.d.) nadat de Uefa een graai heeft gedaan.

Wat ik me altijd afvraag: hoe kunnen dames een bal op de borst aannemen?

4 december 2014 om 18:11

Echt dat houdt jouw bezig?

4 december 2014 om 22:11

Hahaha geweldig

4 december 2014 om 18:42

Is heel makkelijk hoor Maestrop. Ken je Kerlon nog van de zeehond dribbel? Schijnt ook een speelster te zijn die het ook kan met dan met haar borsten, laat ze de bal van de linker op de rechter stuiteren en zo rent ze het veld over. Moeilijk af te stoppen.

5 december 2014 om 00:20

op je borst aannemen kan gewoon hoor. je neemt de bal natuurlijk niet letterlijk met je borst(en) aan maar dat gedeelte wat er boven zit. dat is nl ook je borst. hetzelfde als je zou last zou hebben van pijn op de borst, zit dat toch vaak ook niet ter hoogte van je tepel haha. ik probeer het als vrouw zijnde uit te leggen, hoop dat je t begrijpt

Mooi dat het aanzien van vrouwenvoetbal omhoog gaat, maar ik zal niet zo snel een wedstrijd gaan kijken ben ik bang.

Zoeel qua kwaliteit als uiterlijk niet. Ik ben namelijk homo.

4 december 2014 om 18:33

Je bent barca fan dus jij kijkt zoiezo al teveel vrouwen wedstrijden.
Neymar bvb is ongetwijfeld de lelijkste vrouw die ik ooit gezien heb.
Pique is een ander voorbeeld die noemt zijn eigen conchita als die zingt.
Hahaha no hard feelings ben maar aan het lachen

4 december 2014 om 19:47

Het zit wel heel erg diep die haat? Niet je eerste reactie over neymar hier.
On: leuk voor Nederlands dames voetbal. Zal ongetwijfeld zorgen voor nog meer aanmeldingen bij de bond!

Jammer dat er niet in het noorden wordt gespeeld... Zou dan ook wel naar een wedstrijd willen. Dacht dat de vrouwen van Heerenveen wel aardig goed waren.

4 december 2014 om 20:01

Vivianne Miedema komt van Heerenveen. Toch echt het paradepaardje van de Nederlandse vrouwen. Scoort echt ontzettend veel en pakt nu toch al best wat wedstrijdjes mee bij Bayern Munchen.
Mag Heerenveen absoluut trots op zijn!

Oke we hebben bij de mannen Mannen Messi en Ronaldo, wie is jullie eerste grietje bij vrouwen voetbal?

4 december 2014 om 18:40

1 neymar
2 conchita pique
3 martha vermaelen

4 december 2014 om 18:44

Anouk Hoogendijk natuurlijk!

4 december 2014 om 18:57

Die Lieke Martens, daar wil ik wel een rol beschuit mee eten.

De Oranje-meiden zijn behoorlijk in opmars en dan op het EK 2017 ook nog het thuisvoordeel.Misschien kans op een finaleplaats?

Vrouwen en voetbal, mijn grootste hobby's!

4 december 2014 om 18:49

Ja maar je kan die 2 nooit combineren.
En met alle respect voor vrouwen voetbal maar het lijkt op een parodie op voetbal.
Het hoogstens grappig meer niet.
Zonder die grappige fases is dat niet om aan te zien.

4 december 2014 om 18:53

Het vrouwenvoetbal zal nooit het niveau halen waar het herenvoetbal zich nu op bevindt. Ik denk echter wel dat ze de goede weg zijn ingeslagen. Sinds de oprichting van de Eredivisie voor vrouwen is het niveau duidelijk omhoog gegaan. Clubs willen in de dames investeren en dat werpt zijn vruchten af.

4 december 2014 om 18:56

Onzin. Zijn al aardig wat clubs gestopt omdat het er niet kan, kost meer dan het oplevert. Daarom is er nu een competitie met België omdat er anders te weinig clubs over bleven. Vrouwenvoetbal is heel leuk en aardig, maar het zal nooit populair worden.

4 december 2014 om 19:09

Onzin? Er zijn inderdaad wat vrouwenteams opgeheven, maar daar zijn nieuwe voor terug gekomen. We spelen met meer Nederlandse clubs dan aan het begin van de Eredivisie voor dames.

En waarom zal vrouwen voetbal niet populair worden? Zoiets werd ook ooit over het vrouwen hockey gezegd. Toen kwam het succes en nu worden wedstrijden uitstekend bezocht.

4 december 2014 om 19:49

Tijdens eindtoernooien wordt het vrouwenhockey prima bekeken, vooral als ze succesvol zijn zoals laatst toen ze de finale haalden (en wonnen). Echter, in de gewone competitie komt er nauwelijks meer mensen kijken. Als de dames het goed doen op het EK zullen er aardig wat mensen naar de finale gaan en zullen er ook genoeg mensen die wedstrijd op tv kijken. Echter, als het toernooi over is dan gaan al die mensen echt niet ineens naar het stadion tijdens de competitie. Het leeft gewoon niet, alleen met een eindtoernooi. Zelfde geldt voor hockey, volleybal etc.

Hmm, doekje voor het bloeden voor het mislukte WK bid, maar een mooie kans voor het vrouwenvoetbal en het is een groot voetbaltoernooi waar geen smeergeld behoeft te worden betaald voor de organisatie.

Goed voor de voetbalsport in Nederland. Absoluut. Want ik neem aan dat ze nu ook sowieso geplaatst zijn?
Als ze in Canada de groepsfase doorkomen, dan zal de belangstelling groot zijn, twee jaar later.

Overigens vind ik 't wel kut dat er geen enkel stadion in 't noorden wordt gebruikt. Het Nederlands elftal is toch van ons allemaal? Ik geloof dat er maar liefst drie stadions in het oosten worden gebruikt. Dat van Go Ahead, Twente en De Graafschap. Nogal overdreven.
Ik had best even willen kijken als 't in Heerenveen, Leeuwarden of Groningen was geweest (woon in Friesland).

4 december 2014 om 19:15

Die steden jullie zich dan wel niet aangemeld hebben. Wat wel vrij gek is, want volgens nij heedt Heerenveen een heel aardig vrouwenteam.

4 december 2014 om 23:58

Het Nederlands elftal is van ons allemaal?
Vandaar dat de meeste interlands van het mannelijk Oranje in de uithoeken Amsterdam en Rotterdam gespeeld worden? :P Meestal ook nog duizenden vrije plekken beschikbaar. Tja., het gaat om contracten en geld, niet om het voetbal eerlijk te verdelen over het land.

5 december 2014 om 07:14

De meeste? Volgens mij wordt tegenwoordig 90% van de interlands in de Arena gespeeld, heel jammer inderdaad.

Erg leuk, maar krijg je wel geld erbij als je komt kijken naar de wedstrijden?

hier krijg ik het niet bepaald warm van. vind vrouwenvoetbal niet om aan te zien, en dit klinkt alsof we er flink mee zullen worden geconfronteerd in 2017

4 december 2014 om 19:34

Is ook niet om aan te zien.
Elke 4e provincialer uit het mannenvoetbal wint tegen de wereldkanpioenen van de vrouwen.
Gelijkheid tussen mannen en vrouwen betekent niet dat beide sexen overal even goed in zijn.
Een vrouwenlichaam is niet gemaakt voor voetbal.
Voor mij is vrouwenvoetbal gelijk aan een parodie op voetbal.
Je kan het mss grappig vinden maar doe niet alsof ze echt kunnen voetballen want dat kunnen ze Echt Niet!!!

4 december 2014 om 19:52

Vergelijk het met de josti-band. Heel leuk dat die mensen een hobby hebben, maar je moet niet doen alsof ze ineens goede muziek maken en dat er veel belangstelling voor komt. Vrouwenvoetbal is inderdaad een parodie op het 'echte' voetbal. Het is grappig om te zien voor een poosje, daarna is dat er wel af en haak je simpelweg af om het lage niveau. Spelers die 2 tegen 1 gaan lopen met zijn tweetjes op die ene speler af waardoor deze simpel kan verdedigen. Dat was laatst tijdens een halve finale van een of ander toernooi. Dat was voor mij de bevestiging dat het vrouwenvoetbal qua niveau erg laag is en het niet of nauwelijks de moeite waard is om te zien.

4 december 2014 om 20:05

Zo denken ze in Spanje en Engeland ook over onze competitie..
Leuk dat voetballers hier een hobby hebben, maar echt voetbal wordt er niet gespeeld.

4 december 2014 om 20:29

Ja dat hebben we vorig jaar gezien met ajax-barca.
En ajax vs manu enzo verder

4 december 2014 om 20:53

Er hebben genoeg nederlanders/eredivisionisten bij de top in engeland en spanje gespeeld. Er zal nooit een vrouw in de engelse en spaanse top gaan spelen. Dus die vergelijking is scheef.

5 december 2014 om 11:03

En ondertussen haalt Barcelona een speler uit Engeland voor 86 miljoen die doorbrak in de eredivisie. Verder slaat jouw vergelijking nergens op dus ik vind het onnodig om er echt inhoudelijk op te reageren.

Vrouwenvoetbal in de lift? Volgens mij zijn ze hier een BENA LEAGUE begonnen omdat in ons eigen landje te weinig interesse was/is. Zeer weinig toeschouwers. Te vergelijken met de belofte competitie van de mannen. Wat Nederlands elftal betreft gaat t iig een stuk beter maar nationaal zal t niet lang meer duren vrees ik

4 december 2014 om 20:02

Klopt helemaal, ze wijzen erop dat er meer vrouwen gaan voetballen maar dat zegt niks over de belangstelling ervoor. Het leeft gewoon niet en ik kan dat prima begrijpen. Je hebt al zoveel keuze wat betreft voetbal, waarom zou je dan naar een slap aftreksel kijken? Ik zou dat zelf niet doen. Hooguit de EK-finale als de vrouwen die weten te halen, maar verder.

4 december 2014 om 20:10

Absoluut in de lift!
Vóór de bene league was er niet eens een professionele competitie voor vrouwen. De Bene League is een gigantische stap geweest en heeft absoluut bijgedragen aan professionalisering en interesse in het vrouwenvoetbal.

5 jaar geleden was Nederland zeg maar een soort Luxemburg qua prestaties. Het behalen van het WK van de Nederlandse dames is vergelijkbaar dat Luxemburg op het mannen WK zou staan.

toch heerlijk om na vrouwen voetbal te kijken haha , zie ik liever als die kerels haha

Laat de NS dan maar alvast treintjes regelen. Dat schijnt namelijk nogal lastig te zijn.

Waar kan ik kaartjes kopen?

Tof!! Lekker naar onze Oranje Leeuwinnen kijken. En de Zweedse en Franse godinnen, als ze zich plaatsen. Necib van Frankrijk

Steekpenningen, omkoping, fraude en fifa is mafia. Hoe kan dit gaan naar een land dat niets voorstelt op het gebied van damesvoetbal. Waarom niet naar een traditionele damesvoetballand? Fifa mafia!

5 december 2014 om 07:29

In tegenstelling tot de toewijzing van het WK mannen aan Qatar, is dit toernooi wel toegewezen aan een land dat zich op eigen kracht voor een WK vrouwen heeft geplaatst.

5 december 2014 om 08:41

Rusland ook niet?
Het WK is toegewezen aan een land dat in staat wordt geacht om te voldoen aan de eisen die Fifa stelt. Die eisen betreffen niet plaatsing voor een WK, wat ook echt geen vereiste hoeft te zijn om een goed toernooi te zijn.
Bezwaren tegen het organiseren van het toernooi in Zuid-Afrika, Zuid-Korea werden voornamelijk bekrachtigd met eurocentrische kul argumenten. Die landen hebben zeer verdienstelijke toernooien georganiseerd en de populariteit van het voetbal in die landen vergroot. En laten dat nou net de (officiële) doelstellingen zijn van de Fifa.

5 december 2014 om 13:07

Het gaat hier echter om de toewijzing van een EK (=uefa). De bobo's van de Fifa hebben hier niets over te zeggen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren