Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Stam trekt stekker uit cursus tot trainer en praat met KNVB

Laatste update:

Jaap Stam heeft enkele weken geleden besloten te stoppen met de cursus Coach Betaald Voetbal van de KNVB. De voormalig topverdediger ‘trok het niet langer’ om in de schoolbanken te zitten en de cursus te blijven volgen. Dat meldt De Telegraaf donderdagmorgen. Stam overlegt nu met de Zeister bond, hoe hij de cursus toch nog kan afronden.

/

De 42-jarige Stam, die samen met Andries Ulderink leiding geeft aan Jong Ajax, had als oud-international van Oranje recht op de verkorte route van de trainerscursus. Toch is het hem nog een te grote inspanning gebleken. Het klassikale stond hem tegen, stelt de ochtendkrant. Toch wil de Rots van Kampen graag zijn papieren halen, om in de toekomst op eigen benen te kunnen staan. De KNVB is hem daarbij ter wille.

Stam werd al van verschillende kanten benaderd voor een baan als hoofdtrainer, weet De Telegraaf. Tot nu toe zei hij echter steeds ‘nee’, omdat hij niet officieel aan de slag mag. Vorig seizoen was hij dicht bij een vertrek van Ajax naar AC Milan, waar hij Clarence Seedorf wilde assisteren. Uiteindelijk duurde het hem te lang en besloot hij de stekker eruit te trekken.

Jaap Stam geeft het verkeerde voorbeeld, door voortijdig te stoppen met de cursus

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Op dit onderwerp ben ik geen kenner maar betekend dit dat hij ook geen hoofdcoach meer kan worden ?? Want dat zou betekenen dat we geen opvolger hebben voor frank..

4 december 2014 om 08:00

Lees het artikel anders even, daar staat precies in wat de opties nu zijn.

4 december 2014 om 08:23

Er staan helemaal geen opties in! En daar ben ik toch wel benieuwd naar, theoretische kennis doe je niet zomaar op bij één of anders bvo stage.

4 december 2014 om 08:27

Er staat dat de Knvb hem alsnog wil ondersteunen en dat ze hem in principe toch willen helpen. Als Boilesen het artikel had gelezen, dan had hij zijn domme vraag niet gesteld.

4 december 2014 om 08:44

Wijsneus. Er staan helemaal geen concrete opties vermeld in het stuk. De vraag van Boilesen is minder dom dan jouw antwoord.

4 december 2014 om 08:46

@Hoppa! Wat zijn die opties dan? De KNVB wil hem 'ter wille zijn'. Wat houdt dat in? Stoere jongen ben jij, hoor.

4 december 2014 om 08:56

Lol, als Jaap stam alsnog de opleiding op wat voor manier dan ook kan afronden, is de opleiding voortaan ook een flop. Dan kan dus iedereen dat papiertje halen.

4 december 2014 om 09:29

Helemaal gelijk in, dan kan iedere oud internationals een papiertje ophalen in Zeist..

Snap ook direct waarom Jaap zich volledig op voetbal kon storten, veel andere opties zou hij wel niet echt gehad hebben

4 december 2014 om 10:08

Dat staat er wel. Begrijpend lezen

4 december 2014 om 10:16

Masterdammm en Hoppa!, er staan geen opties in, er staat enkel, dat hij met de Knvb in overleg is over nog nader te bepalen opties om alsnog de cursus te voltooien

4 december 2014 om 10:25

Dan staat er toch een vervolgoptie in? Het gaat er om dat de vraag die Nicolai stelt totaal overbodig is als je het artikel leest.

4 december 2014 om 10:47

hoppa!

Vind ik niet, de concrete vraag van Boilesen of het zeker is dat Stam alsnog hoofdcoach wordt, staat er niet in.
In overleg zijn met de Knvb is toch geen antwoord op zijn vraag? Noch staat er beschreven, wat de eventuele alternatieve vervolgopties zijn, zoals uitstel, online of persoonlijke lessen of wat dan ook, om de cursus te kunnen voltooien.
Dat de Knvb hem ter wille is, betekent het ook niet dat ze er hoe dan ook uit gaan komen.

4 december 2014 om 11:37

De enige optie is in de schoolbanken zitten en dat papiertje halen. Sjonge luilak zeg

4 december 2014 om 20:52

Voetbalgod79, dat is helemaal niet de enige optie. Weet je nog hoe Clarence Seedorf zijn papieren behaalde? Idd, door een aangepaste cursus waarvoor hij niet in Zeist in de schoolbanken hoefde te zitten.

Een soortgelijk iets heeft Stam denk ik ook voor ogen, gewoon een 1 op 1 cursus met een mentor van de Knvb en op die manier zijn papieren halen.

Dat is ook wel erg makkelijk uit de tekst te halen als je er een beetje doorheen prikt. Maar er zitten hier toch een stel mierenneukers op deze site die precies op de letter proberen hun gelijk te halen.

4 december 2014 om 22:39

Goh Analyse, knap hoor, jouw analytische. vermogen om er zo gemakkelijk doorheen te prikken en een waterdichte aanvulling op het artikel te kunnen geven. De manier van Seedorf, geniaal gedacht, daar kunnen wij mierenneukers nog een hoop van leren. Knap ook dat je Stam zijn gedachten kan lezen en precies weet dat hij het ook zo wil 1 op 1 met mentor. Wat een slap gelul zeg... Misschien is Jaap wel dylectisch of zo en trekt hij daarom niet, weet jij veel. Je kunt zoveel kanten op met de info die het artikel geeft. O, zit ik toch weer te miereneuken.

4 december 2014 om 09:32

Vervanger is allang in huis. Schijnt dat Wim Jonk de opvolger word

4 december 2014 om 20:53

Nee, dat is wat Cruijff graag wil.

4 december 2014 om 09:58

Als ik iets niet begrijp is het dat vele ajax fans hier op VZ Japie Stam als opvolger van F de Boer zien.
Geen echte ajacied
Geen typische ajax speler geweest
robuuste botte voetballer met weinig oog voor het mooie spel
man van weinig woorden

allemaal eigenschappen die op zichzelf niet erg zijn, maar als trainer van ajax werken deze eigenschappen totaal niet mee. Stam doet me denken aan Wouters, en we weten allemaal hoe die als hoofdtrainer gefaald heeft bij Ajax!

4 december 2014 om 10:58

Clarkkent2

Rinus Michels stond in zijn actieve periode als voetballer bekend als een robuuste, kopsterke midvoor. Later als de bedenker van het huidige Ajaxsysteem, was hij een tacticus pur sang. De eigenschappen die je als voetballer heb, hoeven je niet als trainer te kenmerken.

4 december 2014 om 11:10

Stam is wel een ajacied naar mijn mening. Stam heeft altijd de wens gehad om voor Ajax uit te komen. Sinds hij daar heeft gespeeld en tot aan nu, heeft hij zich voorbeeldig gedragen en Ajax positief uitgedragen, dat maakt hem voor mij een ajacied. Typische ajax voetballer, het was notabene een verdediger, die moet gewoon goed kunnen verdedigen, volgens mij deed hij dat als geen ander. Plus zijn rushes naar voren en zijn meerwaarde bij corners, vind ik toch wel blijk hebben van een ajax verdediger, iemand met lef. Kan hij het helpen dat hij bonkig, groot en breed is.

Verder ben ik wel van mening dat hij gewoon net als iemand anders de cursus moet volgen, nu wordt het voortrekkerij omdat hij nou net wat beter tegen een balletje heeft getrapt als iemand anders.

4 december 2014 om 11:24

Maar als Stam zelfs zo'n verkorte cursus niet kan voltooien omdat het klassikale gedeelte te moeilijk is voor hem, hoe verwacht je dan dat het een tacticus zal worden.sommige mensen werken met hun handen (in dit geval voeten) en sommigen met hun hoofd en stam behoort tot dat eerste.

4 december 2014 om 11:40

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat Stam het niet eens is met de inhoud van dat klassikale. Als ik de stof van de tc3 en tc2 opleidingen zie, dan kan mij dat wel voorstellen. 4-3-3 is heilig en al het andere kan daar niet. Zoiets moet een coach beter maken en niet allemaal standaardcoaches opleiden. Iemand zonder voetbalkennis maar met veel tactisch inzicht kan in mijn ogen een ploeg altijd beter maken. Voor de veldtrainingen is dat wat anders, maar ook daarvoor zijn zelf oefeningen te bedenken en zou n klein boekje genoeg moeten zijn. Het theoretische deel is dus wat mij betreft voor n groot deel overbodig en praktijk veel nuttiger. Ik verwacht dat dat de redenen van Stam zijn.

4 december 2014 om 17:42

@buitenspelval Michels heeft helemaal niks bedacht, dat was Cruijff

Dan maar geen coach worden, je krijgt al verkort. Als je niet eens de moeite kan nemen om dat af te maken.

4 december 2014 om 07:59

Inderdaad, hij hoort net zoals elke andere toekomstig trainer het af te ronden. Dat hij in de schoolbanken zitten saai vind is zijn probleem, niet die van de KNVB!

4 december 2014 om 08:33

Helemaal mee eens. Als ik om die reden niet doorgezet had bij mijn opleiding had ik ook geen diploma gehaald.

4 december 2014 om 09:33

Vind het inderdaad een zwakke instelling van Stam, had ik totaal niet van hem verwacht ook. Aan de andere kant, het lijkt me ook niet het type dat als kind graag in de schoolbanken zat, zo komt ie niet over.

4 december 2014 om 09:39

Frjules

Wie zegt dat Stam de opleiding niet gaat afronden? Hij wil niet in de schoolbanken zitten, maar wel de opleiding afronden.. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Voor Seedorf is ook een speciaal programma opgezet, dus waarom zou dat voor Stam niet kunnen?

Daarbij zijn spelers, die zo'n loopbaan gehad hebben, echt wel in staat om direct trainer te worden.. Ik begrijp die opleiding voor dergelijke oud- voetballers sowieso niet. Alsof Stam niet weet hoe hij een warming up, training of voorbereiding moet regelen? Dat heeft hij zelf op topniveau jarenlang meegemaakt.. Zet daar nog een paar mensen omheen die specifiekere kennis hebben van die onderdelen en je bent klaar.. Ook zal hij in de praktijk meer leren als in de schoolbanken, maar dat is bij zo'n beetje alle beroepen zo..

4 december 2014 om 09:59

Dat je een diploma moet halen van de Knvb is net zo'n grote onzin als dat jij een diploma moest halen voor jouw opleiding. Dit zou een vrijwillige keuze moeten zijn, in beide gevallen. Als je graag wilt leren, dan moet die mogelijkheid er zijn. Als je denkt het al te kunnen, en direct aan de slag te kunnen als trainer (of het beroep wat jij wilde doen), dan moet je die mogelijkheid ook hebben. Als je uiteindelijk zuigt in hetgeen je wilde doen, dan merk je vanzelf wel dat je alsnog moet leren, als je heel goed blijkt te zijn, is die opleiding overbodig.

Ik begrijp dat wel. Toen ik een opleiding deed, toen moest ik ook alleen een papiertje halen voor iets wat ik al lang kon. Dan is de motivatie veel minder, en kan je beter direct aan de slag gaan. Uiteindelijk is mij bij een sollicitatie nog nooit naar m'n diploma gevraagd, het ging altijd om ervaring.

4 december 2014 om 11:44

Dan ben jij 1 van de weinige.
Ik en nog een hoop anderen met mij hebben ook ervaring in bepaalde zaken maar als ik ga solliciteren vragen ze me altijd naar een papiertje.

Wat een kul, iedereen hoort dezelfde opleiding te krijgen. Jammer voor Stam dat hij het niet kan hebben om in de schoolbanken te zitten, dan maar geen papiertje voor het trainerschap ! Hij hoeft echt geen privileges te krijgen omdat hij geen zin heeft om in de schoolbanken te zitten..

4 december 2014 om 09:40

Seedorf kreeg het papiertje ook na een individueel opleidingstraject, dus waarom Stam niet?

4 december 2014 om 09:53

Seedorf zat in Brazilië. Dat maakt hem lastig om hem telkens naar Nederland te halen voor een paar lessen.

Stam zit gewoon in de situatie dat hij naar de lessen kan gaan, maar dat hij daar geen zin in heeft. Dus daarom maar een andere situatie voor Stam maken?

Makkelijk voor de toekomstige trainers die gevoetbald hebben dan, roepen dat je er geen zin in hebt en dan moet de Knvb aankomen met een individueel traject.

4 december 2014 om 09:55

Omdat het al belachelijk is dat Seedorf het zo makkelijk kreeg...
Ook al zat hij in Brazilie, waarom moest hij per se daar zijn opleiding doen en kon het niet wachten?

Maar de Knvb is ook niet vies van een beetje voortrekken. Als Seedorf en Stam zo goed zijn, zouden ze met gemak door zo'n cursus heen komen.

4 december 2014 om 09:58

Sowieso is maatwerk (individueel traject) beter, dus ik zou het alleen maar toejuichen als alle oud- topvoetballers individuele begeleiding krijgen. Ik kan me voorstellen dat het voor die oud- topvoetballers niet echt motiverend is om in een lokaaltje te zitten en te moeten luisteren naar mensen die minder meegemaakt hebben en jou vertellen hoe het zit..

4 december 2014 om 10:29

Een voorkeursbehandeling moet je mijn inziens krijgen (zoals bij Seedorf) en niet zelf opeisen. Als ik de Knvb was zou ik Stam aan de eerder gemaakte afspraken houden.

4 december 2014 om 12:20

De Toekomst

Dat is natuurlijk slechtste motivatie onzin die je nu verkondigt die er maar kan zijn. " ik kan me voorstellen dat het voor die oud- topvoetballers niet echt motiverend is om in een lokaaltje te zitten en te moeten luisteren naar mensen die minder meegemaakt hebben en jou vertellen hoe het zit"

Hoe weten ze dan hoe het zit? En waarom zou dat een geldige reden zijn om te stoppen , naast dat het saai is? Ik was beter in autorijden dan mijn rij instructeur, zal ik nou maar niet meer luisteren en mezelf niet meer 'motiveren' want ik kan het toch beter dan hem? Ze kunnen me dat papiertje beter meteen geven bespaart me een hoop geld ook nog en kost hem geen tijd. Haha wat een redenatie. Als je die instelling hebt vraag ik me hard op af hoe je het ooit hebt kunnen redden als stam zijnde. Slappe zak als je mij vraagt. Belachelijk als stam stop dat hij alsnog een diploma krijgt.

Manager/ trainer is een vak apart. Niet iedereen kan dat aan. Daarom zijn er mensen die daar les in geven en mensen die hele organisaties en clubs kunnen runnen, Je krijgt heus wel meer voor geschoteld dan wat voetbalvisie en tactiek. Aspecten als marketing, communicatie en stukje psychologie zal ook aan de orde komen. Je runt een team en werkt veel met mensen en met individu's daarnaast beslis je mee over de richtlijnen van een voetbal club. Dan moet je wel weten waar we over praten.

Ik vergelijk de situatie voor het gemak maar even met een ober of kok die in zijn vak gebied specialisten zijn net zoals voetbalspelers, ze kennen het wereldje en weten wat er van je gevraagd word maar wat weten zij nou van wat een manager doet achter de schermen? Waar hij mee bezig is? Benaderingswijze, coaching etc etc. Ja ze zien het van anderen, maar begrijp je de stof dan ook? Nou daar zijn opleidingen voor om te kijken of je het allemaal hebt begrepen. Heel logisch lijkt me.

Als hij zelf al niet de discipline heeft om de verkorte cursus op de normale manier af te ronden, hoe kan hij dan discipline eisen van zijn spelers? Zo is hij toch niet serieus te nemen?

Blijkt ook wel trouwens uit de discipline bij veel spelers van Jong-Ajax.

4 december 2014 om 08:06

Hoppa! Voor het gemak maak je er maar ff meer spelers van? Zivkovic is de enige die zich ernstig misdragen heeft, hoe je aan meervoud komt is mij een raadsel. En ja Zivkovic die moet met beide benen, op aarde gezet moet worden! Een mooie klus voor Frank..

4 december 2014 om 08:16

Het aantal overtredingen in heel Jong-Ajax is discutabel. Ook de hoeveelheid rode kaarten en dan vooral de manier waarop die vallen is typerend. Denswil, Bazoer, Zivko allemaal kaarten die niet moeten vallen. Tot nu toe al 4 rode kaarten in 16 wedstrijden. Allemaal discipline/frustratie kaarten.

Daarnaast zie je ook bij een speler als El-Ghazi veel frustratie, resulterend in domme overtredingen. Dat is ook een stuk discipline.

4 december 2014 om 08:32

@hoppa: heb je de kaarten gezien. Dat viel namelijk reuze mee denswil was obgelukkig en bazoer kreeg rood in een wefstrijd waar, onnodig, nog 2 rode kaarten werdeb getrokken. Zivkovic was dom

Jij vergeet dat die jongens nog geen 20 zijn. We maken allemaal fouten

El ghazi heeft nog nooit rood gehad. Hij doet soms niet zon slimme dingen. Dat leert hij wel af

4 december 2014 om 08:36

Ik heb die kaarten gezien, maar ben het niet met je eens. Pure discipline kwestie, ook het gedrag in de media van Kishna heeft met discipline te maken. Overtredingen van El-Ghazi hetzelfde (die tegen Barca natuurlijk donkerrood had moeten krijgen) en dat geldt voor meer spelers.

4 december 2014 om 08:48

ik zou het vreemd vinden als Stam een alternatief aangeboden krijgt, terwijl ex-spelers als Van Basten e.d. de cursus wel normaal afgerond hebben. Zoals hierboven al is aangegeven vind ik dat Stam maar de discipline moet kunnen opbrengen om zich hier maar even doorheen te worstelen als hij zo graag hoofdcoach wil worden!

4 december 2014 om 09:35

Hoppa! Zat Stam vorig jaar al bij Jong Ajax? Want toen waren er ook heelveel rode kaarten, net als bij de andere jong teams... deze spelers zijn minder volwassen en daardoor nog sneller gefrustreerd. Ze laten zich makkelijker uit de tent lokken en hebben nog niet de ervaring om de situatie goed te herkennen. Heeft dus niet zo veel met Stam te maken.

4 december 2014 om 11:25

Wat loop je toch te bazelen? Die vier rode kaarten was een keer een doorgebroken speler en Denswil gleed uit toen hij een sliding in wilde zetten waardoor hij de man verkeerd raakte. Bazoer en Zivkovic waren domme lompe overtredingen, die worden bij elk team wel eens gemaakt, heeft niks te maken met discipline. Bovendien vielen al die rode kaarten in de eerste vijf/zes duels van het seizoen.
Je kunt nu wel elke overtreding van een Ajax-speler aanmerken als een gebrek aan discipline, dat is natuurlijk onzin. En wat heeft Kishna nu weer verkeerd gedaan? Jongens met bluf en lef zoals Kishna, el Ghazi hebben dan weer een zogenaamd gebrek aan discipline. Slaat echt helemaal nergens op.

5 december 2014 om 05:35

Hoppa!

Blijft een vreemde reactie van je, kijk alle kaarten maar terug op Ajax tv als je dat wilt. Niet alle kaarten waren terecht, er zaten ook enkele te zwaar bestrafte tussen. En het blijven jonge jongens, die alles nog moeten leren.

Wat een slappe instelling van Stam. Als KNVB zijnde dien je gewoon te zeggen. Of onze route of geen kans op hoofdtrainer. Het zal toch wat zijn dat ondanks je al een verkorte route mag afleggen. Je ook nog even mag bepalen hoe dat er uit gaat zien. Wat mij betreft hele slappe instelling van Stam en die zou je al niet eens meer als trainer moeten willen hebben, als hij er geen moeite voor wil doen.

4 december 2014 om 09:49

Ik vind het meer een slappe instelling als je, wanneer iets je niet aanstaat, jezelf stil houdt en hersenloos meedoet.. Die lessen motiveren Stam niet, moet hij daar dan zijn tijd verkloten? Ik heb liever iemand die zegt wat hij ervan vindt dan iemand die daar niet sterk genoeg voor in zijn schoenen staat. Stam scoort hier punten mee.

Zo'n beetje iedereen geeft af op de Knvb; media, supporters, clubs.. En nu zegt Stam dat hij iets niet goed vindt van de Knvb en moet Stam ineens zijn mond houden en braaf naar die mensen luisteren? De Knvb is niet perfect en die lessen zullen ook niet voor iedereen perfect zijn. Voor Stam zijn ze blijkbaar niet geschikt, dat kan. Ik ben blij dat hij de ballen heeft om dat aan te geven. Tegenwoordig klaagt iedereen, maar weinig mensen hebben het lef om iets om te zetten in daden. Stam heeft dat nu gedaan. Hij vond het niks en kapt ermee, heerlijk toch? Zoveel mensen zijn er niet meer die zulke dingen durven..

4 december 2014 om 10:38

Ik vind het ook wel een slappen instelling bij zo,n korte cursus. Maar waarom zou er maar 1 route moeten zijn?

De bedoeling van zo'n cursus is dat je de kennis aangereikt krijgt en je hebt genoeg kennis als je een examen haalt. Wanneer je gewoon netjes een privé leraar neemt in plaats van naar een klas gaan krijg je die kennis nog steeds.

Ik heb tijdens mijn HBO opleiding ook afspraken gemaakt met school en bijna geen dagen op school doorgebracht na het eerste jaar. Dit kan bij andere opleidingen ook gewoon ik vind dat dat bij een cursus ook gewoon moet kunnen.

4 december 2014 om 10:43

Persoonlijk ben ik van mening dat dit een opleiding is voor volwassen mensen die zelf beter weten wat wel of niet voor ze werkt. En als jij weet dat iets anders beter voor jou werkt mag je daar best gebruik van maken.

Het is geen mbo opleiding waar mensen heen gaan omdat ze moeten. Wanneer jij op manier b ook genoeg kennis op kan doen waarom zou je dan manier a verplicht stellen als iemand met manier b ook genoeg kennis opdoet om het examen te halen.

Als hik die cursus niet kan afronden vanwege zo'n slappe reden dan zie ik hem liever ook niet als toekomstig trainer van bijvoorbeeld ajax. Daar is de druk nog velen malen groter. Loopt hij dan ook weg als iets hem niet aanstaat??

4 december 2014 om 09:55

Dit heeft toch helemaal niks met druk te maken?

Ik geloof best dat de cursussen van de Knvb weinig motiverend zijn voor een oud- topvoetballer zoals Jaap Stam. Die hebben alles al meegemaakt in de top, wat wil de Knvb hen dan leren? Tegelijkertijd verwacht de Knvb dat die oud- topvoetballers braaf komen luisteren naar mensen die, waarschijnlijk, niet een in de top gevoetbald of gewerkt hebben.. Dan kan je ervoor kiezen om zoiets 'uit te zitten' of niet mee te doen aan die hele poppenkast. Schreuder had een tijd ook geen papieren, maar verzette wel goed werk bij Twente. Nu hij zijn papieren heeft, is hij niet ineens een betere trainer geworden toch..? Die opleiding zal waarschijnlijk niet veel toevoegen en Stam kiest ervoor om het liever op een andere manier te doen, een manier die hem beter ligt waardoor hij zich minder ergert. Ik vind het juist positief dat hij zich niet laat meesleuren in dat hele gebeuren, maar ervoor uitkomt dat het hem weinig doet.

4 december 2014 om 10:01

Dus voor de goede orde... een trainer moet dezelfde capaciteiten hebben als hij vroeger als international had?
Dat zijn 2 compleet verschillende dingen....

Papiertje is toch nutteloos? Ik begrijp het wel dat ze er zijn omdat er op deze manier ook mensen van buitenaf door kunnen komen. Anders zou iedere club wel een oud speler willen. Maar moet je nou echt daarvoor de schoolbanken in om een goede trainer te worden?? Je kan het of niet

4 december 2014 om 08:29

Remcovveen,

Een deel 'heb je' of 'heb je niet'. Maar er is meer nodig dan charisma, goed leiderschap en tactisch inzicht.

Blessure preventie, opbouw training over een langere periode, periodisering, management van de staf, het 'papierwerk', fysiologische principes, scouting, opzetten van stages, teambuilding, zelfs een basis sportrecht en ethiek krijgen die jongens te zien.

Dat zijn zaken waar je als voetballer amper mee in aanraking komt.

Elke speler en elk voetballend kind heeft recht op een competente geschoolde trainer.

Dus een ongediplomeerde trainer moet waken over het welzijn van de jeugd bij Ajax? Mooi is dat.

Het is uiteraard Stam zijn keuze, maar dan moet hij ook maar de gevolgen dragen en eigenlijk stoppen met trainen. Ook bij de jeugd.

Een student kan ook niet halfweg de opleiding stoppen en dan maar hopen dat hij zijn diploma 'krijgt'.

4 december 2014 om 08:21

Je 1e stuk, als je een papiertje hebt wel nog niet zeggen dat je dan niet kan waken over het welzijn, misschien doet hij het zelfs beter dan iemand met een papiertje

4 december 2014 om 08:30

De statistieken en wedstrijden van Jong-Ajax wijzen uit dat de resultaten misschien aardig zijn, maar de jongens daar pakken kaarten bij de vleet. Ik zeg niet dat dat door een gebrek aan diploma's bij Stam komt, maar het moge duidelijk zijn dat Stam disciplinair de zaken nog niet 100% op de rit heeft. Dat blijkt ook uit uitingen van spelers als Kishna en El-Ghazi (die net doorstromen vanuit Jong).

Ajax zou er goed aan doen om daar eens goed naar te kijken.

4 december 2014 om 08:31

frankstank,

Er zijn ook mensen zonder rijbewijs die beter rijden dan bepaalde mensen die er wel één hebben.

Maar u zou het dus wel goed vinden dat zo'n rijbewijs iets vrijblijvend is?

4 december 2014 om 08:37

Nee ik ben het met je eens dat je een papiertje moet halen, maar ik bedoelde te zeggen dat mensen zonder papiertje nog wel beter kunnenn zijn in datgene dan mensen met een papiertje.

4 december 2014 om 08:41

frankstank,

Dat kan zeker. Maar het papiertje is kwaliteitsverhogend en daar kunnen we moeilijk tegen zijn.

Vergeet ook niet dat zo'n coach 'speelt' met de gezondheid en lichamelijke integriteit van een ander.

We moeten proberen voorkomen dat een coach door foute trainingen er voor zorgt dat spelers en kinderen blessures oplopen. En da's nog maar één aspect.

4 december 2014 om 08:35

Waken over het welzijn van de jeugd...? Hij is een trainer van jong ajax, geen sociaal medewerker.

Stam is er om de spelers te laten voetballen op de manier die ajax wil zien. Stam is er om spelers beter te maken door team en individuele coaching.. Denk je dat Stam dat nog moet leren van de Knvb.. of zou je heel misschien kunnen zeggen dat er in het groepje, Jonk, Overmars, De Boer, Bergkamp,spijkerman, Stam en Cruijf meer voetbalkennis zit dan bij de Knvb...

Hij zegt ook niet te hopen dat hij het papiertje krijgt, maar hij gaat met de Knvb kijken naar een eventuele andere oplossing.

4 december 2014 om 08:39

Jdg84,

Ik zou niet willen dat mijn zoon voetballes krijgt van een coach die bv. niet weet wat blessure preventie is.

Dus ja, welzijn is het juiste woord.

4 december 2014 om 09:11

Daar hoeft een coach bij Ajax zich geen zorgen over te maken. Daar is een inspanningsfysioloog voor. Een positie waar Ajax er een stuk of 10 van in dienst heeft.

4 december 2014 om 09:20

Maar Iedereen komt.. hoe oud is jou zoontje?
Want dit is een trainers diploma om trainer te worden op prof-niveau..
niet om kleine kinderen les te geven. Je moet even een onderscheid maken in trainerscursussen. Je hebt er een stuk of twaalf en 1 daarvan is voor prof-voetbal. Met de rest heeft Stam op dit moment helemaal niets mee te maken.

4 december 2014 om 09:22

lazylen,

Als u een hersentumor heeft, dan wil u ook niet dat de verpleegster die eruit haalt. Ook niet als er wat verderop een echte gediplomeerde chirurg rondloopt.

4 december 2014 om 09:40

Jdg84,

Hij is net 16 geworden, voetbalt bij een kleine club hier in de buurt.

Alle trainers daar hebben een geldige licentie. Mocht dat niet zo zijn, dan haal ik hem er direct weg.

Ook om de jeugd te trainen heb je hier een licentie nodig.

4 december 2014 om 09:55

ik weet dat dat verplicht is Iedereen Komt.. ik ben zelf namelijk bevoegd om je zoontje te trainen, dus ik weet waar ik het over heb.

4 december 2014 om 11:15

Jdg84,

Mooi zo. En zou u het het leuk vinden wanneer iemand zonder licentie uw werk zou afpakken?

U heeft er wel tijd en energie in moeten stoppen. U heeft er wél geld in moeten stoppen (want goedkoop is het niet echt).

Ook al heb je een 'naam', ook die 'naam' mag dezelfde moeite doen. Als Stam ergens hoofdtrainer wil worden op het hoogste niveau, dan moet hij doen wat nodig is om dat vak te kunnen uitoefenen.

En gewoon een 'leuke' voetballer geweest zijn, is dan niet voldoende.

Ik snap hem echt niet. Ik vind de kwantiteit en de moeilijkheidsgraad nu niet simpel, maar het is ook geen rocket science. Iedereen met een normale intelligentie - en Jaap zal daar wel tussen zitten - kan dit aan.

Maar zoals met veel dingen, moet je je wel inzetten en even dingen opofferen.

Hij wil niet? Zeer goede keuze, maar dan moet hij geen hoofdtrainer ergens wensen te worden.

Gezien het aantal "toptrainers" die we in Nederland zien moet je je überhaupt afvragen of die cursus wel geschikt is. Dat terzijde, het is echt zwak van Jaap Stam om het niet af te maken.

4 december 2014 om 08:33

?

Nederland wordt al decennia geroemd om zijn trainers. Kijk hoeveel Nederlandse trainers er in het buitenland op hoog niveau hebben gewerkt? Op enig moment was Nederland hofleverancier van trainers op Wk's. Voor een klein landje toch best indrukwekkend.

Daarnaast wordt er over de hele wereld gekeken naar onze jeugdopleidingen, onze voetbalscholen en vliegen onze spelers naar alle topclubs ter wereld. Dat heeft ook echt te maken met de kwaliteit van opleidingen bij de Knvb.

4 december 2014 om 08:42

Maar wat leert de Knvb de trainers, dat de trainers zelf nog niet weten.. De lol is juist dat Nederlandse trainers innovatief zijn. Dat leer je niet bij de Knvb, want de Knvb leert wat op dat moment gevraagd wordt. De Knvb leert voornamelijk de voetbal tactieken afgeleid van Cruijf. En dat is degene met wie Stam ook werkt bij Ajax. En Cruijf is 1 van de weinige die de diploma wel gewoon gekregen heeft zonder cursus.

4 december 2014 om 09:05

Jdg84,

Een hoop dingen.

Maar als je niet te lui bent, dan kan je zelf wel even via Google vinden wat een trainer allemaal leert.

Gebruik even deze zoektermen:

Uefa A-licentie
Uefa B-licentie
Uefa PRO-licentie

Enne, een gediplomeerde trainer kan ook innovatief zijn. Wellicht nog meer dan een beunhaas die beperkt is qua kennis.

En wat Cruijff betreft, dat waren andere tijden. Mijn vader heeft ook niks moeten doen voor zijn rijbewijs, buiten dit gewoon even afhalen op het gemeentehuis.

4 december 2014 om 09:48

Je begint tegen mij over google, om vervolgens met 2 licenties te komen die er niet toe doen in dit verhaal. Eufa B-licentie is Tc2. Dan mag je tot 2de klasse mannen doen. Je zoontje mag al getraind worden met een Tc3, eentje die ik zelf heb dus. Met Uefa A- licentie, oftewel TC1 mag je assisten ttrainer zijn of trainer bij belofte.

En dan heb je nog een PRO-licentie waarmee je ook daadwerkelijk hoofdtrainer mag zijn bij een profclub. Hier gaat het om, al die andere punten zijn niet van belang. En hij wil hem niet zonder iets te doen, hij wil in overleg met de Knvb kijken of er iets anders mogelijk is.

Een gediplomeerde trainer kan inderdaad innovatief zijn, ik heb nooit anders ontkent. Maar het feit dat jij iemand zonder opleiding direct een beunhaas vind die beperkt is qua kennis is redelijk kortzichtig.

4 december 2014 om 10:05

Jdg84,

Moet je voor de Pro, niet eerst de A al hebben?

Iemand zonder diploma is niet noodzakelijk een beunhaas. Maar in een sector waar een diploma verplicht is, vind ik dat weer wel.

Als trainer moet je over een hoop dingen kennis hebben. Kennis waarmee je als voetballer niet mee in aanraking kom of toch op een andere manier.

U heeft vast wel lessen geschiedenis gehad op school. Maar dat maakt van u nog geen geschiedenisleraar. U er toch voor uitgeven staat gelijk aan beunhazerij. Ook al weet u veel over geschiedenis.

Zou belachelijk zwak zijn. Net als dat hij zich niet meer 100 % kon inzetten voor Ajax als speler. Als dit waar is, zie ik liever een andere opvolger voor Frank. Hoe kan je hier geen discipline voor hebben en wel 110 % eisen van je spelers?

4 december 2014 om 08:39

Ben ik het mee eens, plus als je echt zo graag trainer wilt worden, dan weet je toch dat je even moet doorbijten? Dan heeft hij er daarna jaren plezier van als het goed is.

Nu moet de Knvb zeggen, wil je je diploma? Hier is je schoolbank. Geen extra uitzonderingen voor jou.

4 december 2014 om 08:54

Precies. Het is te gek voor worden dat elke trainer het er voor over heeft, behalve Jaapie Stam.

4 december 2014 om 09:43

Hoe kun je van je spelers 100% inzet verwachten als je zelf geen 100% inzet en motivatie hebt. Een lekker voorbeeld is dit.

Je kunt je afvragen in hoeverre Ajax maatregelen moet treffen. Eigenlijk kun je dit binnen een club niet accepteren. Ik denk dat als een speler zo reageert dat het over en uit is.

Wat een verwende diva's zijn het toch ook zeg, gewoon afmaken en anders geen diploma dit kan je niet maken naar andere trainers die wel bezig zijn met de cursus of deze al hebben afgerond en wel die discipline kunnen opbrengen.

Ik denk dat je, voordat je kan oordelen, eerst eens moet kijken naar wat iemand wel of niet kan. Wat je op die trainerscursus leert hoeft totaal niet in dezelfde lijn te liggen met wat jou beeld van het voetbal is. Ja, je leert er ook structuur aan te brengen op trainingen en je leert er oefenvormen te verzinnen. Maar wat heeft Stam daar aan? Heeft gewerkt met de grootste en de beste spelers en trainers, zit nu onder De Boer, Bergkamp, Jonk en Cruijf.. Denk je echt dat pietje van de Knvb nog iets nieuws aan hem kan vertellen.

Wat leer je daar nog meer.. dat is de hollandse school.. hoe willen wij het liefst zien dat het voetbal gaat. Je leert er gewoon een tactiek en een visie.. Maar als ik wil dat mijn keeper mee naar voren komt bij corners, dan is dat mijn keuze.. als ik wil dat mijn linksback druk zet op hun linksback, dan is dat mijn keuze... De Knvb leert jou eerst allemaal ideeën over het voetbal en als jij niet dat antwoord geeft op je toets, dan red je het niet. Terwijl het idee van de Knvb natuurlijk geen wet is.

Dus ja.. als oud speler heb je het recht om een verkorte cursus te doen, maar denk je nou echt dat hij aan een tafeltje meer leert van wie dan ook, dan wat hij ooit van Ferguson, Advocaat, Ancelotti en wat hij nu van de mensen bij Ajax leert..

Instelling is niets mis mee, geef mij maar een trainer met een eigen visie en gedachte. Er is nog iemand die geen trainerspapieren heeft gehaald bij de Knvb en die heeft het voetbal toch globaal veranderd.

Nu geef ik geen oordeel nog dat hij het zonder mag of iets dergelijks, maar zeggen dat zijn instelling niet goed is of zulke teksten, dat kan je gewoon niet zeggen. Misschien kan hij de Knvb juist heel goed overtuigen dat hij op andere plekken meer leert dan bij en van hun.

4 december 2014 om 08:41

@jdg84

Op zo'n cursus leer je vast wel meer dan een bepaalde tactiek en/of visie hoor. Dingen die je van een de Boer, Bergkamp, Jonk of Cruijff niet leert.

Stam hoort gewoon zijn cursus af te maken. Ongeacht hij het saai vind of niet. Anders geen diploma geven. Klaar.

4 december 2014 om 08:56

"...leer je vast wel meer...." Dus je gokt maar dat het zo is..

Je leert er trainings wijze, oefenvormen, speltactieken, structuren...
Dit is een trainersdiploma om coach te worden van een profclub.. niet een jeugd team. Zit een wezenlijk verschil in. Dit is een papiertje waarmee de Knvb tegen de uefa kan zeggen, hij kan het..

Ik zeg niet dat hij de cursus niet hoeft te doen, maar als je in aanmerking komt voor een verkorte cursus, dan zal er vast op een andere manier wel wat te regelen zijn om het toch te halen, zonder dat hij in een schoolbank hoeft te zitten.

4 december 2014 om 09:34

Jdg84,

In België leert een speler die een Uefa A licentie wil behalen de volgende zaken:

Voetbal

- Spelsystemen
- Trainingsweek voorafgaand aan de wedstrijd in functie van de sterke en zwakke punten van
de eigen ploeg
- Trainen eigen spelsysteem (in balbezit, in balverlies en bij omschakeling)
- Individuele trainingen en trainingen volgens het leerplan (ontwikkelingsleer en
leerplandoelstellingen)
- Thematrainingen + trainingen stilstaande fasen + integratietraining doelman
- Teambuilding

Scouting

- Individuele en collectieve analyses van de eigen ploeg
- Opmaken en presenteren van scoutingverslagen

Lichamelijke voorbereiding

- Integratie van de fysieke training in het voetbal
- Fysiologische principes
- Fysieke basiseigenschappen (kracht, snelheid, uithouding en lenigheid)
- Intermitterend werk
- Periodisering
- Organisatie van de stage voor het seizoen en tijdens het seizoen
- Testen
- Trainingen in de zaal

Bijzondere aspecten

- Spelwetten
- Sportvoeding
- Teambuilding en management
- Sportrecht
- Multimediale toepassingen in het voetbal

4 december 2014 om 09:52

Iedereen komt.. vind je deze punten belangrijk voor een trainer om te leren?

4 december 2014 om 09:55

Jdg84,

Absoluut.

4 december 2014 om 09:58

Okay. Dan zal je toch vol genoegen het feit waarnemen dat Jaap Stam zijn Uefa A-licentie al een tijdje op zak heeft.

Ik probeer al een tijdje duidelijk te maken dat je het over verschillende dingen hebt de hele tijd. Dit papiertje is er alleen om hoofdtrainer te zijn bij een profclub. Alle andere onderdelen van het vak is Stam al lang toe bevoegd.

4 december 2014 om 10:21

Jdg84,

Het was maar gewoon ter illustratie wat zo'n trainer moet kennen.
Ik had dit ook voor de andere licenties kunnen doen.

Goed zo dat ie de A heeft, maar dan mag ie voorlopig nergens hoofdcoach worden, wat ie dus wél wil.

4 december 2014 om 11:46

Iedereen komt

Uw argumenten blijven zich, zoals ik vaker gewend ben bij u, gewoon opstapelen. Je noemt voorbeelden om een punt duidelijk te maken, om vervolgens te zeggen dat het alleen een illustratie was als je voorbeeld omver wordt gekegeld. Je hebt het over welzijn van kinderen gehad en dat Stam daar dus absoluut niet verantwoordelijk voor is en hij dit dus niet zou mogen doen. Maar is wel degelijk gevoegd om het te doen. Dus dat argument zal wel "ter illustratie" zijn.

Je noemt hier alweer het feit dat hij voorlopig geen hoofdtrainer mag worden, maar dat vraagt hij niet.. Hij zegt niet dat hij wil stoppen en toch zijn papiertje wil, dus beweer dat dan ook niet. Hij zegt dat hij het niet eens is met de wijze van lesgeven van de Knvb en dat hij daarover gaat praten met ze. Niets meer, niets minder. Mag dit niet.. is dit verboden. Misschien komt hij wel met een heel goed plan of idee waardoor de Knvb hem die optie geeft.

Je trekt conclusies gebaseerd op foutieve informatie of argumenten. Je voorbeelden hebben niets met deze situatie te maken. Zowel over Jeugd, Tumoren, Geschiedenis, Blessure preventie, geloofwaardigheid, advocatuur en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Al je voorbeelden zijn totaal niet relevant voor deze situatie. Je bestempeld mij van anekdotische bewijs, terwijl je zelf met een verzonnen conversatie tussen speler en trainer komt. Je bent er vrij gerust in dat trainers met een papiertje meestal beter zijn. Een aanname dus..

Je kan een mening hebben, daar laat ik iedereen volledig gelijk in. Maar je argumenten zijn incorrect en je conclusies foutief.

Als u nogmaals mijn eerste tekst leest dan zal daaruit blijken dat ik hem ook geen gratie verleen om toch hoofdtrainer te worden. Ik zeg echter ook niet dat hij dit Niet zou mogen. Ik geef aan dat de situatie minder kort moet worden bekeken dan de gemiddelde reactie hier. Niets meer en niets minder.

4 december 2014 om 12:28

Jdg84,

Het bleek ook niet uit het artikel dat ie wel een Uefa A licentie had.

En ja, ik heb gewoon even een opsomming meegegeven van wat je moet doen om die A licentie te behalen. Dat was echt ter illustratie.gewoon om even aan te tonen, dat er wel meer bij komt kijken dan het cliché beeld dat men over een coach heeft.

Ik had ook de data van de B, PRO of allemaal kunnen meegeven.

Hij wil wél hoofdtrainer in de toekomst ergens worden.

Ik citeer:

" Toch wil de Rots van Kampen graag zijn papieren halen, om in de toekomst op eigen benen te kunnen staan."

Dat hij voor de jeugd wel over de nodige papieren beschikt, kunnen we alleen maar toejuichen. Maar voorlopig dus niet voor de A-kern op het hoogste niveau.

Zijn wijze van ons-kent-ons en we-regelen-dit-wel-even, zorgt voor kritiek. Bij mij, maar ook bij een hoop andere mensen.

Mensen met certificatie's, diploma's en licenties zijn in regel echt wel beter dan degene die niet over de nodige papieren beschikken. Dat is geen aanname, da's gewoon zo.

Om het te behalen heb je immers kennis nodig. En naar gelang het beroep is dit gecombineerd met praktische ervaring zoals stages.

Natuurlijk is dat niet absoluut, immers er bestaan wel mensen die 'alles' of toch 'veel' over een materie weten, zonder dat ze gediplomeerd zijn. Maar da's niet de norm.

Het diploma zorgt gewoon ervoor dat beunhazen geen kans hebben én is kwaliteitsverhogend voor degene die het wel goed menen.

Als je begint met uitzonderingsmaatregelen op de uitzonderingsmaatregelen die Stam al geniet, dan hol je het diploma alleen maar uit.

4 december 2014 om 09:02

Instelling is heel veel mis mee. Stam krijgt al de verkorte cursus aangeboden, omdat hij een verleden heeft als topvoetballer. Dat zelfs de verkorte cursus voor hem te veel moeite is zegt wel degelijk wat.
Als jij denkt dat de cursus beperkt blijft tot het aanleren van een tactiek en visie sla je de plank ook mis. Het is juist de bedoeling dat deze topspelers dingen geleerd worden waar zij tijdens hun eigen carrière niet intensief bezig zijn geweest, zoals trainingsopbouw en trainingsintensiteit. Over tactiek of motivatie hoef je deze spelers niks te vertellen. Daar waren trainingen en wedstrijden op gericht en waren ze zodoende dagelijks mee bezig. Maar geloof maar niet dat deze spelers zich druk bezig hielden met de arbeid/rust verhouding of die zaken.

Cliché alle voetballers zijn dom? Miljonair maar niet door intelligentie hoor.
Geen door zettingen vermogen en moet spelers opleiden of naar een beter niveau brengen.
De logische vervolg stap is per direct ontslag. Reden onbekwaamheid!

4 december 2014 om 08:48

Die morgen in de kleedkamer bij Stam:

Stam: "inzet, bloed, zweet en tranen wil ik bij jullie zien!"

Een speler: "heb je nu al je diploma gehaald?"

Stam zit straks met een probleem van geloofwaardigheid. Als trainer worden te moeilijk voor hem is, wat geen schande is, dan moet hij maar eenvoudiger werk gaan doen.

De opleiding tot kassierster bij AH duurt maar een paar uur. Misschien iets voor hem?

4 december 2014 om 08:59

Denk je dat een trainer als Schreuder meer geloofwaardigheid heeft dan Stam, omdat Schreuder een papiertje heeft? Denk je dat er profvoetballers zijn die het belangrijker vinden of hij een papiertje in zijn zak heeft, of de woorden die er uit zijn mond komen.

Ik heb trainers gehad met een papiertje waar alleen maar onzin uitkwam en trainers zonder papiertje die er verstand van hebben. Papiertje is niet geloofwaardigheid voor profs, alleen voor knvb.

4 december 2014 om 09:06

Iedereen komt

Buiten het feit dat hij een probleem krijgt cq heeft met zijn geloofwaardigheid zou dit ook weleens een vrijbrief kunnen worden voor anderen die de cursus volgen of willen volgen.
Iemand zou kunnen zeggen ik trek het niet meer om in de schoolbanken te zitten en aangezien jullie voor stam een uitzondering hebben gemaakt, verwacht ik dat ook van de KNVB

4 december 2014 om 09:14

Verschil is dat Stam 70 interlands heeft bij Oranje en onder meer de CL gewonnen heeft.

4 december 2014 om 09:16

Jdg84,

Anekdotisch bewijs is geen bewijs.

Ik ben er vrij gerust in dat de trainers met papiertje meestal beter zijn dan degene zonder.

U begrijpt gewoon het doel niet van zo'n papiertje: de kwaliteit verhogen.

Als u straks een operatie nodig hebt, dan wil u ook een chirurg met diploma en geen amateur die er veel van weet.

En als het toch fout loopt, dan stapt u naar een gediplomeerde advocaat en niet naar iemand die gewoon lang bij een jurist heeft gewerkt en er wel het één en ander vanaf weet.

Wanneer het dan tot een rechtszaak komt, dan wil u er misschien patent uitzien en stapt u even binnen bij de kapper. Een gediplomeerde uiteraard, want u wil het risico niet lopen om er uit te zien als een idioot.

En wanneer u uit de kapper komt, dan zal u misschien een taxi nemen. En ook daar verwacht u dat deze een rijbewijs heeft en niet gewoon maar 'goed kan rijden'.

Misschien heeft u kinderen? En misschien lopen die nog school.
Heeft u graag dat ze onderwezen worden door ongediplomeerde leraars? Of kiest u toch voor wat meer zekerheid?

Begrijpt u het plaatje nu?

4 december 2014 om 09:25

lazylen,

En dat maakt van hem nog geen goede trainer.

Coachen is een vak.

4 december 2014 om 09:28

Myronfaro,

Da's zeker dat.

" Hij wel en ik niet? Dat is helemaal niet eerlijk", gaat de betere Calimero dan tsjilpen. Terecht ook.

Als ze het beroep 'coach' willen uithollen, dan moet ze Jaap zijn zin geven.

4 december 2014 om 09:44

Ik heb nog nooit naar een diploma gevraagd van een kapster. En bij menig taxi chauffeur vraag me ik ook daadwerkelijk af of die wel een rijbewijs heeft. Je kan genoeg voorbeelden noemen, maar dat is echt appels met peren vergelijken. Wanneer werd deze licentie ingevoerd, want vroeger werden juist de spelers die nu nou niet echt goed konden voetballen trainers

4 december 2014 om 09:54

Bender,

En de spelers vragen ook niet of zo'n coach wel zijn licentie heeft.

Het is niet omdat niemand het vraagt, dat het geen verplichting is. U kan zonder het juiste diploma geen kapper worden. U mag zonder rijbewijs niet rond rijden.

U kan dat toch doen, maar dan zijn de gevolgen vroeg of laat voor u.

Zo'n diploma is nooit een zekerheid of iemand zijn vak beheerst, maar het draagt wel gevoelig bij tot de kwaliteit.

U maakt ook de denkfout dat een goede trainer, een goede voetballer moet geweest zijn.

De vrij onbekende Louis van Gaal brak als voetballer geen potten. Maar als trainer is ie wereldtop.

En die heeft zijn licentie trouwens wel.

4 december 2014 om 10:54

Lazylen

Daar gaat het niet om.
Het gaat er om dat als Stam wel een uitzonderingspositie krijgt moet je het voor een ander ook doen.
Waar trek je de grens ?

4 december 2014 om 11:52

Maar waarom zou Stam een uitzonderingspositie krijgen.. wie vraagt daarom en wie zegt dat hij dat wel zou moeten.

Lazylen toont alleen het verschil aan waarom Stam en jij verschillen. Dat is dus een redelijk aantoonbaar verschil in het voetbal. Daarvoor heeft Stam al een uitzonderingssituatie gekregen die jij en ik niet zullen krijgen.

Er staat echter nergens dat Stam volledig wil stoppen en het papiertje in zijn handen wil.. Maar er staat dat Stam met de Knvb wil praten, omdat hij vind dat het in de les banken zitten niet bijdraagt of niet voldoende bijdraagt aan zijn ontwikkeling. Als Stam met een heel goed idee of plan komt, waarom zou je daar geen uitzondering voor mogen maken. Dat doen ze toch overal.. een goed idee moet beloont worden. Misschien leren ze er bij de Knvb zelfs wel van.

Je kan een mening hebben, maar voor een oordeel moeten alle feiten op een rij staan en die heb je nu totaal niet. Ik zeg niet dat hij een uitzondering mag zijn of worden, maar ook niet dat hij het niet mag.

4 december 2014 om 12:06

Jdg84,

Dat kan toch ook anders?

Gewoon voorlopig de regels aanvaarden, diplomaatje halen en daarna in overleg eens bekijken hoe je die cursus beter kunt maken.

Nu hebben de meeste van ons de perceptie dat hij een luie lamzak is met weinig discipline en dat hij zijn actie doet ter persoonlijk voordeel.

Het artikel gaat ook over maar één opinie over die cursus: die van Stam. Terwijl je met gemak tientallen ex-spelers kunt vinden, die er wel lovend over waren.

4 december 2014 om 12:57

Jdg84

Stel Stam en de Knvb vinden een oplossing waardoor hij op een andere manier zijn papiertje kan behalen, laat dat dan in het vervolg het traject worden wat ook anderen, die recht hebben op een verkorte cursus, gaan volgen.
Dan zou het een ander verhaal worden.

Ik neem aan dat er meerderen zullen zijn die liever niet in de schoolbankjes plaats nemen.

Ik denk toch echt dat ook Jaap z'n (verkorte) opleiding tot coach betaald voetbal met succes zal moeten afronden, anders komt straks Jan en alleman vertellen dat ze de schoolbankjes niet zo fijn vinden zitten. Als Stam hoofdtrainer wil worden zal hij toch z'n papieren moeten halen lijkt me zo?

Wil apart hoor. Volgens mij is dit niet de moeilijkste 'opleiding' die er is. Aangezien bijna elke ex profvoetballer deze 'opleiding' af weet te ronden. Stam toont wel aan dat voetballers behoorlijk verwend zijn geraakt door de jaren heen.

klinkt als een beetje verwend "kan niet tegen het klassikale" iedereen doet dat!
en je hebt nog een verkorte versie ook. klinkt beetje als toen hij stopte met voetbal: ik heb er geen zin meer in, geen motivatie, geen drive"... echte voetballer zullen nooit stappen ivm met drive en motivatie.... zie je Gerrard of Totti dat straks zeggen? never.

achteraf ben ik blij dat hij niet naar Milan is gegaan, heeft een beetje een slap mentaliteit.

terecht, bullshit cursus..!! die man is meervoudig international, heeft onder veel trainers met naam gespeeld.

die man is topprof geweest, vind het absurt dat zulke ex-spelers hun papieren moeten halen. ben je altijd amateurvoetballer geweest dan begrijp ik het... maar deze man heeft de top van het voetbal gezien en beleefd

4 december 2014 om 09:30

rosa,

Wat leren ze volgens u dan op zo'n cursus? Noem eens alles op. Dan kunnen we mee oordelen of het inderdaad bullshit is.

4 december 2014 om 09:34

@rosa Dus wanneer je 20 jaar lang het dek van een boot hebt geschrobd kun je daarna ook aan het roer staan? Beetje vreemde opvatting.

Als verdediger in het veld staan en je man uitschakelen, of tactisch en strategisch leiding geven aan 23 spelers en staf lijkt me toch een wereld van verschil!

5 december 2014 om 17:17

Trainer zijn zit in je of niet... Als je top hebt gespeeld heb je zoveel training (tactisch en technisch) gezien.. Waar je wat mee kunt... Dat je niet met een staf of met spelers kan omgaan dat ligt vaak in de aard van een trainer.. Dat veranderd niet op zon cursus... Daar lleer je didactische werkvormen, wat te doen bij balbezit en balverlies, hoe je een oefening moeilijker of makkelijker maakt met 1 of 2 handelingen..

4 december 2014 om 10:19

@rosa: Dat is natuurlijk onzin. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Nederlands Elftal dat het EK van 1988 won. Daar zaten een aantal aardige topspelers bij. Toch is alleen Ronald Koeman een toptrainer geworden. Gullit is keihard geflopt, Vanenburg is keihard geflopt, Van Basten kon het mentaal niet aan, Rijkaard was er ook al snel weer klaar mee, Wouters bleek ongeschikt als hoofdtrainer, Van Tiggelen zit bij een amateurclub...

Daarentegen zijn mensen als Van Gaal, Hiddink, Beenhakker, Advocaat en Van Marwijk zelf geen topspelers geweest. Het een is gewoon geen garantie voor het ander.

Sorry hoor, maar je mag al de verkorte opleiding volgen en zelfs dat trek je niet?

Die cursus zal er niet voor niets zijn. Dus verman jezelf en ga die paar maanden 1 keer in de week een paar uurtjes de schoolbanken in.

Ongelooflijk slecht voorbeeld dit. Wat zegt hij straks tegen buitenlandse spelers die weigeren Nederlands te leren?

4 december 2014 om 14:30

Ben ik wel met je eens. Het is een vreemde gedachtegang dat je kunt stoppen met een opleiding omdat je het zat bent om in de collegebanken te zitten, maar vervolgens wel aanspraak denkt te maken op een diploma. Had meer doorzettingsvermogen en discipline van een beest zoals Jaap Stam verwacht.

De vraag is waarom Stam het theoretische gedeelte niet wil volgen. Hij leert veel meer als trainer van jong Ajax van het trainersvak dan in de schoolbank. Tuurlijk biedt de theoretische aanpak van de Knvb wat houvast aan beginnende trainers.

Ik ben zelf ook trainer met een papiertje. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een papiertje nog geen bewijs is dat je een bekwame trainer bent. Wij hebben zoveel fantastische coaches daarvan moet de Knvb gebruiken maken om hun trainersopleiding constant te verbeteren. Bovendien een goede samenwerking tussen de profclubs en de Knvb op dit gebied is doorslaggevend.

Laat alle gediplomeerde trainers ook praktijkbegeleider zijn en biedt trainers in opleiding ook een klassiekaal vrije route om trainer te worden. Een paar praktijkervaring verplichten onder begeleiding van een praktijkbegeleider met een wekelijks beoordelingsgesprek dat gerapporteerd moet worden aan de Knvb. Dan gaat dat papiertje pas echt waarde krijgen.

Hij wil graag hoofdtrainer worden, hij mag al de verkorte cursus doen en dan nog kan hij het niet opbrengen om even die cursus af te maken? Dat is wel erg zwak. Als voetballer had hij gelukkig iets meer doorzettingsvermogen...

En bovendien, hoe kan hij straks van spelers verlangen dat ze voor hem door het vuur gaan als ze weten dat hij zelf niet heel eventjes kon doorbijten in de schoolbanken om een betere trainer te worden?

Dat de Knvb überhaupt nog open staat voor overleg over hoe Stam de cursus nu eventueel af kan maken vind ik ook verbazend. Ze moeten duidelijk zijn en gewoon zeggen: dit is de cursus, zo moet je het doen, take it or leave it.

Dit is echt een voorbeeld van iemand die denkt dat er voor hem speciale regels gelden omdat hij vroeger goed kon voetballen... maar een goede voetballer is niet altijd een goede trainer, juist daarom moet hij ook die cursus volgen.

4 december 2014 om 11:24

Inderdaad. Ik sluit me volledig bij je aan. Vooral bij die laatste zin. Er zijn genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat een goeie voetballer nog geen goeie trainer hoeft te zijn.
Overigens vind ik 't ook belachelijk hoe makkelijk de Knvb dan weer zegt hem ter wille willen zijn.

Slappe zak! Gewoon op je tandjes bijten en je verkorte(!) opleiding afmaken Japie!

Alles leuk en aardig, maar topvoetballer zijn is wat anders dan trainer zijn. Ik vind 't dan ook onzin om zulke ex-topvoetballers zomaar even een diploma te geven, omdat ze geen zin hebben om te leren.

Er zijn amateurtrainers die jaren moeten zwoegen om een diploma te halen, terwijl ze ieder jaar laten zien van nature een trainer te zijn. Zie bijvoorbeeld Henk de Jong. Werd jarenlang niet eens toegelaten tot de cursus.

Als er een goede reden is om daar mee te stoppen, dan moet het mogelijk zijn om via een andere weg je opleiding af te ronden. De eens zo onverzettelijke Stam heeft waarschijnlijk onvoldoende kloten om zo'n cursusje af te maken. Ik meen me te herinneren dat deze jongen ooit begonnen is aan een HTS opleiding! Als die achtergrond juist is i.c.m. zijn voetbalervaring, dan is zo'n traject toch te doen. Maar ja, als je prive in de problemen komt bijvoorbeeld! Dan is de keuze snel gemaakt denk ik! Teveel hooi op de vork kan je priveleven behoorlijk naar de kloten helpen.... Dus, ja oordelen kunnen we niet echt. Wel een deukje in zijn imago.... Of is dit Van Basten II, die er al heel snel achterkomt dat hoofdcoach niets is en lekker aan de zijlijn betrokken wil blijven bij het voetbal. Voor de centen hoeft hij het denk ik niet meer te doen.

Zelfs van Hanegem geeft zijn diploma 'coach betaald voetbal" gehaald ondanks zij IQ van rond de 90.. Zoals hij zelf toegaf met veel hulp van slimmere voetbalmensen. Ik schat Stam intellectueel hoger in dan van Hanegem. Bij de Knvb moet men niet met 2 maten meten en dus inzake Stam niet moeilijk gaan doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren