Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Utrecht juicht ondanks miljoenenverlies: 'Toekomst wordt mooier'

Laatste update:

FC Utrecht is nog niet uit de financiële problemen. De Domstedelingen maken woensdag de jaarcijfers bekend en hebben over het seizoen 2013/14 een nettoverlies van 3,6 miljoen euro geleden. Toch is er bij Utrecht voldoende ruimte voor optimisme.

Een jaar eerder bedroeg het nettoverlies immers nog 13 miljoen euro en dit verlies is dus flink gedaald. De rigoureuze verkleining van het verlies is een resultaat van ingrijpende herstructureringsmaatregelen die de club, die in juni 2013 volledig is gefuseerd met investeringsbedrijf FPI, heeft getroffen. Dat meldt Utrecht op de website van de club.

Algemeen directeur Wilco van Schaik geeft complimenten aan 'iedereen die bij FC Utrecht is betrokken': "Zij zorgen voor de toekomst van FC Utrecht, die langzaam maar zeker weer wat mooier belooft te worden", stelt Van Schaik. "De ambities komen weer naar boven en dat mag ook. Doelstellingen en verwachtingen komen ook weer wat hoger te liggen en de norm in de organisatie gaat omhoog. Dat moet ook. Wij zijn FC Utrecht, wij staan ergens voor. Ambitie, uitdaging, lef. Dat zijn kernwaarden die weer boven komen drijven."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gelukkig is het verlies wat gedaald. Toch erg om zo'n grote club voor eredivisiebegrippen in de problemen te zien. Mooi dat het beter gaat.

Nou, juichen is niet het goede woord denk ik.

Je mag blij zijn dat het verlies flink gedaald is. Maar 3,6 miljoen verlies is nog steeds heel veel.
Zonde dat zo'n clubs allemaal liggen te kloten met de financiën.

3 december 2014 om 11:30

Juichen doe ik zeker als FC Utrecht aanhanger. Het financiële leven is geen sprookje. Je kunt niet van 13 naar 0 gaan in een jaar, tenzij je een gigantische transfer afdwingt en al het geld meteen in de club stopt.

Daarom is het mooi dat er eindelijk daad bij woord gevoegd wordt en er harde maatregelen genomen zijn. We moeten niet vergeten dat hier ook hele onpopulaire beslissingen bij zitten, zoals het het ontslaan van vaste medewerkers en het aanbieden van vrijwilligersposities. Het is niet anders. Voetbal is tegenwoordig keiharde business, of je gaat failliet.

3 december 2014 om 11:33

Ik snap dat je blij bent dat ze deze kant op gaan! ( dat was ik ook toen PSV eindelijk meer op jeugd ging focussen) maar op te 'juichen' vind ik een beetje vroeg.

Ik ben van mening dat je kan 'juichen' als Utrecht volgend jaar al nettowinst gaat maken. En dan kan je zeggen ; JA, dit is een goede zet geweest die we goed hebben uitgevoerd. Dan kan je weer meer nadruk leggen op het sportieve aspect.
Nu is juichen te vroeg, imo. Blij zijn dat ze goed op weg zijn lijkt me gepast

3 december 2014 om 11:38

Ja ik snap je redenering zeker Johnnyy. Ik heb alleen te vaak beloften gehoord van het bestuur qua investeringen en structurering van de financiële huishouding, met als gevolg dat het alleen maar erger werd.

Investeringen zoals 8 miljoen voor 3 zweden, met mega contracten, die totaal niet renderen en druk legen op je totale begroting is gewoon niet te accepteren.

Daarom juich ik een klein beetje, als alle informatie klopt.

3 december 2014 om 12:08

Maar hoe groot is het gat in de begroting? Je kan het wel een jaar dichten door een transfer bijvoorbeeld, maar ik vraag me af wat er onder de streep overblijft als je de uitgaven aftrekt van de inkomsten, zonder transfergeld.

Ik snap trouwens dat optimisme van Van Schaik deels. Er is net 10 miljoen "gewonnen" door herstructurering en bezuinigingen, maar dan is ambitie niet direct het goede woord. Je kan moeilijk hogere doelen stellen als je net hebt bezuinigd.

3 december 2014 om 12:46

@jereon

als je het zo plaatst kan ik jou reden van juichen ook enigszins beamen.
Juichen dat ze nu eindelijk daad bij woord voegen.

@azalkmaar 2

Als voetbalclub kun je niet begroten zonder het transfergeld mee te nemen. En vaak is het zo dat voetbalclubs deze 'speculatie' zeer negatief inschatten.

Wat precies het gat in de begroting is , weet ik ook niet

3 december 2014 om 13:08

de gaten in de begroting worden nog steeds door vseumeren opgevangen maar vseumeren wil geen geld in een bodemloze put blijven gooien eerst moet de club gezond worden en zichzelf kunnen bedruipen voordat hij weer gaat investeren

3 december 2014 om 18:28

waarom kan dat niet? je weet wat je kosten zijn dus zorg je gewoon dat je niet meer uitgeeft

3 december 2014 om 18:29

@johnnyPSV: Klopt, maar het is wel interessant omdat te zien. Volgens mij neemt niet iedereen dat mee. Maar ik ben inderdaad wel benieuwd naar het operationele tekort van Utrecht, dat is wel essentieel. Zo heel veel kapitaal loopt er nu niet op het veld rond als ik heel eerlijk ben. Je hebt Ayoub als talent. Verder is het even afwachten hoe die jonge gasten zich in de voorhoede ontwikkelen.

3 december 2014 om 18:42

dus de gaten worden niet meer opgevangen door v seumeren, anders zou er geen verlies zijn, v seumeren wil dat de club gezond wordt, maar goed, er zijn maar 3 of 4 nederlandse clubs gezond meen ik

3 december 2014 om 19:18

Als van Seumeren de gaten opvult dan is er nog steeds een verlies. Opbrengsten/ontvangsten zijn niet hetzelfde.

3 december 2014 om 22:03

en zo lang er een eigenaar zit die het kan betalen is er niets aan de hand

4 december 2014 om 10:58

Ik snap best dat niet iedereen gelijk inziet waarom dit reden is voor een bescheiden feestje, maar dat is het zeker. Van Seumeren, met 99% van de aandelen, heeft vorige seizoen het negatieve eigen vermorgen/ kvv op 0 gezet door zo'n 30mil eigen geld in de club te stoppen. Daardoor waren we af van de schuld maar bleef staan dat we een operationeel probleem hadden, er ging meer geld uit dan dat er binnenkwam, zo'n 13mil p/ jaar naar.

Het plan was om dat operationele tekort binnen 2 jaar (!) weg te werken, in het plan stond hoe dat zou moeten gebeuren en daarin was rekening gehouden dat we na 1 jaar nog maar een operationele tekort van 3-4 mil zouden hebben.

Nu deze jaarcijfers bekend zijn is duidelijk geworden dat we perfect op schema liggen, en dat als het zo doorgaat we volgend jaar helemaal schuldenvrij zijn, geen operationeel tekort hebben en we echt kunnen gaan werken aan het 10-jarenplan waarin staat dat we ons definitief moeten vestigen in de subtop van Nederland. Dat plan is (uit mijn hoofd) in 2008 of 2009 gemaakt, nu we ongeveer halverwege zijn is bijna de hele financiële hervorming afgerond waardoor het aannemelijk is dat ook het 10-jarenplan gerealiseerd zal worden. In dat geval hebben we iets gepresteerd wat weinig andere clubs hebben gepresteerd, en dat met 1 rijke maar echte Utrechter, een fantastisch bestuur (standbeeld voor Van Schaik) en veel eigen jeugd. Hiermee geeft Utrecht het goede voorbeeld aan andere Nederlandse clubs.

Thnx Van Schaik en Van Seumeren, love Utrecht!!

3 december 2014 om 12:07

Onbegrijpelijk dat zo'n club in categorie 2 zit. En mijn club met een aanzienlijk beter resultaat door een domme boekhoudkundige truc in categorie 1 belandt. Wie heeft een betere toekomst? Een club, die al jaren structureel verlies maakt en dankzij een welwillende eigenaar/sponsor het hoofd net boven water kan houden? Of een club, die weliswaar een flinke hypotheekschuld heeft, maar structureel betere financiële (en sportieve) resultaten boekt?
Nee, juichen zou ik als Fcutrecht niet doen.

3 december 2014 om 13:11

als je eerlijk na je achterban ben of als je allerlei boekhoudige truks moet toepassen om de buitenwereld te laten geloven dat je gezond bent terwijl dat bij lange na niet zo is ,ook in enschede gaat de ballon nog wel klappen daar ben ik van overtuigd

3 december 2014 om 13:37

Als je gaat beginnen over vorig seizoen, dat is gewoon de spelerswaarden. Enige verschil is dat nu het bedrag wat Utrecht krijgt voor een speler ook daadwerkelijk voor de club is. Waardoor het grooste gedeelte van de schuld weg is.

Waarschijnlijk heeft FC Utrecht een beter plan om de verliezen weg te werken en in de zwarte cijfers te komen dan Twente. Er zit elk jaar een stijgende lijn in, dat kan iedereen zien.

3 december 2014 om 18:47

ook niet zo moeilijk een stijgende lijn want de miljoenen verlies ieder jaar waren vrijwel de hoogste van de eredivisie na die van Feyenoord in hun slechte periode en dan is Utrecht nog maar een middenmoter

3 december 2014 om 13:05

kloten met financien??? verlies lag op gem 10 miljoen per seizoen nu nog 3,6 miljoen nog steeds veel geld maar het gaat wel beter met de club iets wat nog veel clubs niet kunnen zeggen

3 december 2014 om 13:09

Als je goed had gelezen zei ik dus dat zo'n clubs kloten met financiën. Dus dat wil zeggen ; Niet alleen utrecht.

Daarnaast vind ik dat het sws niet goed is als je meerdere miljoenen verlies maakt. Maar dat ben ik he

( Ik ben het wel met je eens dat het goed is dat Utrecht deze situatie sterk aan het verbeteren is !

3 december 2014 om 18:46

3,6 miljoen verlies is 3,6 miljoen verlies, dus is dat gekloot ja, moet je in het bedrijfsleven niet doen

3 december 2014 om 18:27

het is gewoon belachelijk als je als bedrijf jaar in jaar uit miljoenen verlies maakt, of het nu 3 of 13 miljoen is

Ben blij dat het de goede kant opgaat! Beetje rare titel van VZ, want niemand juicht. Men is alleen tevreden dat het de goede kant op gaat, maar er is nog een lange weg te gaan. Maar het is in ieder geval een flinke vooruitgang.

Mocht tijd worden na jaren lang een wanbeleid gevoerd te hebben. Meerdere pogingen om aanvallen naar de subtop te doen en daar te blijven zijn mislukt. Nu eindelijk de goede richting in geslagen en hopelijk resulteert dat uiteindelijk in iets moois. Het was vorig jaar op sommige momenten niet om aan te zien en billen knijpen of we richting de playoffs moesten voor degradatie/promotie. Dit jaar zal de doelstelling zijn om gewoon top 13 te spelen en volgend jaar hetzelfde om daarna met een gezonde club de stap eens te maken.

3 december 2014 om 11:35

Juist, en daarnaast is stabiel in de subtop spelen in de eredivisie net zoiets als als varen zonder zeil. Het hangt enorm af van de ontwikkeling en aanpassing van jeugd ten opzichte van het smeden van een team omdat deze vrijwel elk voetbaljaar compleet veranderd.

Ik vind Twente een goed voorbeeld, behoudens hun kijk op de financiële huishouding. Zij kunnen door hun statuur nu elk jaar betere spelers aantrekken (bv. Ziyech) met meer geld en talent om zo hun 'kans' op een hogere klassering te vergroten.

"wij zijn FC Utrecht, wij staan ergens voor. Ambitie, uitdaging, lef. Dat zijn kernwaarden die weer boven komen drijven."

Dat is nu juist de reden dat je überhaupt zo'n enorme schuld hebt gecreëerd. Misschien is het tijd voor Utrecht, bescheiden, realistisch, risicoloos. Dan kun je na een aantal jaar weer eens verder kijken,

Van deze uitspraak krijg een ik een beetje een naar gevoel. Alsof ze er niks van geleerd hebben.

3 december 2014 om 11:47

Daar moet je altijd achter blijven staan. Dat hoort nou bij FC Utrecht. Daar stap je niet zomaar van af. Daarbij komt wel dat je geen domme beslissingen moet gaan maken, maar toch. Je hoeft nergens van af te stappen je moet het gewoon anders aanpakken.

3 december 2014 om 14:54

Klopt maar uitdaging en lef klinkt alsof ze weer van plan zijn om risico's te gaan nemen.

Ik heb het gevoel dat ik dit verhaal de afgelopen 10 jaar altijd voorbij hoor komen bij FC Utrecht. In de tijd van Mertens en van Wolfswinkel was het hosanna, daarna gingen ze zich op eigen jeugd toespitsen, enzovoorts, enzovoorts. Altijd zou het alleen maar beter worden, en elk jaar weten ze het weer te verkloten. Ik durf erom te wedden dat ze over 5 jaar nog steeds financiële problemen hebben...

3 december 2014 om 13:15

in 2016 moeten er zwarte cijfers gescheven worden en gezien de bezuinigingen gaat dat lukken ook al blijft er op het veld weinig kwalliteit over maar daar hebben de andere clubs ook last van

Utrecht zit al meer dan 10 jaar in financiële problemen. Of ze moeten veel van de dragende spelers verkopen of ze krijgen weer wat geld van Van Seumeren. Dan doen ze toch iets verkeerd als het nooit beter wordt.

3 december 2014 om 13:40

Heb je het artikel gelezen? Lijkt mij niet als je al eindigt met 'dan doen ze toch iets verkeerd als het nooit beter wordt'. We hebben zware tijden gehad, dat klopt zeker. En die hebben we nog steeds, maar als je het artikel zou hebben gelezen dan wel goed hebben gelezen zie je dat al een groot gedeelte is weggewerkt van het verlies en er een duidelijk, goed stijgende lijn in zit.

We zijn vaak in de problemen geraakt omdat er een sponsor kwam die er geld in stopte, weer een aanval naar de subtop wou en er later uitstapte of failliet ging en Utrecht met de toren hoge salarissen en bonussen zat opgescheept. Nu gaat het beter, salaris plafond, eigen jeugd laten doorstromen wat ook regelmatig gebeurd en een steeds gezonder worden club.

3 december 2014 om 14:17

Thierry lees je wel aub zeg

3 december 2014 om 18:48

klopt er gaat ook iets niet goed bij Utrecht, zeker als je weet dat er qua transfers de afgelopen 10 jaar heel veel verdiend is

Er zitten/zaten ook wel een stel amatuers bij de FC. Op het gebied van de merchandise kan je veel meer bereiken. Zijn ze al van Probadge af en nemen ze het in eigen beheer...? Even het vliegtuig/mailtje naar China, wat contacten en je geld stroomt binnen, ipv zo'n constructie met die gasten uit woerden..

3 december 2014 om 18:55

een club als Utrecht kan het grote geld niet verdienden met wat shirtverkoop, het is geen Manchester Utd, die afzetmarkt is heel anders

de grote inkomsten haal je uit TV gelden, toeshouwers en transfers

nu transfers zijn altijd onzeker

toeschouwers aantallen lopen bij Utrecht sterk terug.

Je moet dus snijden in de personeelskosten, in management is al aardig wat weggesneden en bij de spelersgroep zijn de salarissen gekort, eerst was er een salarisplafond van 4,5 ton per speler max per jaar ingesteld, daarna 2,5 ton.

Er wordt meer met jeugd gewerkt, en ja dat probleem hebben veel clubs

Tja als de van Seumeren een schuld kwijtscheldt van weet ik veel miljoenen dan valt er idd een hele schuldenlast weg die niet meer betaald hoeft te worden en die dit jaar dus niet meer meegerekend hoefde te worden, zo kan ik het ook..

3 december 2014 om 18:06

dat klopt niet helemaal vseumeren heeft de club gekocht dus eigenlijk heeft hij zijn eigen schuld afgelost,
nu is hij bezig om de club in 2016 zwarte cijfers te laten draaien iets wat ik iig financieel niet kan om vervolgens in de club te gaan investeren met meerdere investeerders om utrecht een stabiele subtopclub te maken als jij dat ook kan zou ik even met groningen bellen die willen dat ook wel

3 december 2014 om 19:26

Ja, ik wil ook wel zo'n suikeroompje eerlijk is eerlijk.. Maar ze doen net alsof ze flink gesneden hebben in de kosten maar het grootste deel van die schuld is kwijtgescholden dus ze moeten dan niet Ureka gaan roepen dat ze zo goed bezig zijn.. En bij Grunn zijn ze ook niet goed bezig zeg ik eerlijk

3 december 2014 om 21:16

er is in alle lagen gesneden van materiaalman tot scout zelfs de mensen die al 20 jaar bij de club zaten zijn weggesaneerd het salarisplafond is drastisch omlaag gegaan etc etc dat is flink in de kosten snijden hoor en nee ik zeg ook niet dat het goed gaat met fcutrecht want dat is ook niet zo maar de schulden waren nog uit de tijd van jan vd kant en evert kroon daar kon fcutrecht ook weinig aan doen en de opvolgers hebben allemaal lening over lening gesloten waardoor de club nagenoeg failliet was toen vseumeren kwam

3 december 2014 om 18:57

v Seumeren doet dat al niet meer dus Utrecht heeft daarom een mindere selectie, omdat er matiger en goedkoper spelers worden gehaald en spelers sneller worden verkocht voor geen te hoge prijzen (De Ridder, Toornstra, Bulthuis).

Dat bezuinigen lukt ze, de laatste 10 jaar, niet echt. Nu nog steeds €3.6 miljoen verlies terwijl Toornstra, Bulthuis en De Ridder voor totaal €6 miljoen verkocht zijn..

Nee, dan kunnen ze het nieuws wel lekker positief brengen maar FC Utrecht staat er nog altijd beroerd voor. Er moeten nog flinke stappen gezet worden. Gelukkig breekt er wel altijd jeugd door en blijft Van Seumeren garant staan.

Om over dit jaar het verlies te beperken, zullen Ayoub, Oar en Rubin wel verkocht worden.

3 december 2014 om 16:12

rubin? aan wie? op basis van welke prestaties is die geld waard?

Ayoub heeft net verlengd, en is wisselvallig, Oar in de winterstop naar Ajax of andere club, dan kan Verbeek of Barazite erin, Duplan is gelukkig ook weer fit

De Ridder, Bulthuis en Toornstra hebben ca 5 miljoen samen opgebracht en er zijn ook spelers gehaald.

Salarissenpost blijft het grootste probleem

verder zitten er teveel vriendjes van elkaar met De Kruijf, Alflen, Toonen en daar wordt Utrecht niet beter van

3 december 2014 om 16:27

Tja, ik weet anders ook niet hoe ze geld binnen zullen harken. Wellicht Markiet, v/d Maarel, Heerings of vooral Ruiter dan of zo. En ook best kans dat bv. de transfervrije Duplan ergens anders aan de slag gaat.

Ik kom op €6 miljoen:
S. de Ridder Kopenhagen €1,5
Bulthuis Nurnberg €1
Toornstra Feyenoord €3,5

Die salarissen en het management zijn inderdaad al 10 jaar het probleem. Dit is overigens bij alle clubs met rode cijfers zo want de meeste stadions zitten redelijk vol. Het enige wat het bestuur moet doen is zorgen dat de huur laag is en dat de exploitatie geld oplevert. Maar dat is een bestuurlijk gegeven voor een Bvo.

3 december 2014 om 17:47

Heerings, Markiet en vd Maarel zijn de slechtse spelers van Utrecht, die kunnen ze nooit verkopen

Bulthuis heeft minder dan een miljoen opgeleverd en dacht De Ridder een miljoen, maar goed, het is niet veel

4 december 2014 om 14:40

Je weet dat er ook spelers zijn gekocht die ook geld kosten? Daar gaat je 6 miljoen. Denken voordat je dingen gaat neerzetten van waar het geld is gebleven ect..

Die 3,6 miljoen is een schuld die moet worden teruggedrongen.
Fijn dat het een groot verschil is ten opzichte van 13 miljoen verlies, maar dergelijke schulden zijn op een begroting van Utrecht niet zozeer wanbeleid, dan wel een poging moedwillig de club kapot te maken.

3 december 2014 om 19:01

die 3,6 miljoen is toch een verlies van dat jaar? dus als je de kosten voor dit jaar niet op orde hebt heb je 3,6 miljoen plus het verlies van dit jaar

tja nog steeds miljoenen verlies, zoals bij vele clubs, het blijft eenj drama in Nederland, valt niets te juichen

nederlands voetbal gaat ieder jaar achteruit en de verliezen blijven

3 december 2014 om 16:36

De meeste clubs hebben echt stappen genomen. Vooral Vitesse, Heerenveen, Nac, AZ en FC Utrecht blijven achter met miljoenen operationeel verlies.

Niet geheel toevallig de clubs met belabberd management.
AZ - Na vertrek van Brands en Gerbrand blijft Stewart over...
NAC - Stelletje amateurs.
Heerenveen - Alleen maar minder sinds Riemer weg is.
Vitesse - tja
Utrecht - 10 jaar op rij verlies???

Je ziet nu ook dat goed geleide clubs (zoals FC Zwolle, Cambuur) het deze subtopper moeilijk kunnen maken met veel minder budget. Die clubs zijn ook allemaal aan het groeien terwijl die zogenaamde subtoppers nog steeds moeten bezuinigen. Vergelijk bv. maar eens hoeveel mensen er bij Utrecht om het eerste elftal hangen met Zwolle. Dat scheelt toch al snel meer dan €1 miljoen salaris.

Ik voorzie een mooie periode voor Groningen waar 'maar' €1.300.000 operationeel verlies gedraait wordt. Ook Willem II meldt zich snel weer structureel in het linker rijtje.

Het Nederlands voetbal is nog niet op het dieptepunt: Er is afgelopen zomer nog voor een slordige €80 miljoen verkocht om gaten te dichten. Maar gelukkig dankzij Ffp, zullen andere landen grotere stappen terug moeten zetten.

3 december 2014 om 18:13

groningen kan je gewoon in het rijtje met utrecht en heerenveen zetten hoor en voor clubs als zwolle cambuur willem2 die komen net uit de jl waar ze in al die jaren veel minder salaris tekengelden etc etc hoefde te betalen dan in de eredivisie dat is nu aan het veranderen en dan zakken die clubs straks weer omlaag gezien de begrotingen en bedrijfigheid van de provincie dat eigenlijk niet toelaat maar zolang de andere clubs nog aan het aflossen zijn kunnen ze gewoon wat meer op het moment

3 december 2014 om 18:57

Wat jij beschrijft klopt. Ik noem dat de nivilering van het rechter-rijtje.

Maar aangezien de traditionele sub-toppers nog een stapje terug moeten doen en de uitdagers (zoals Heracles, Zwolle, Cambuur, Willem II) aan het groeien zijn, zie ik dit de aankomende 4-5 jaar nog zo blijven.

De nieuwe subtop zal dan gaan bestaan uit traditionele sub-toppers die hun zaakjes weer echt op orde hebben en uitdagers die doorgegroeid zijn naar sub-toppers. Deze plaatsen 6-10 hebben dan een begroting van tussen de €15 en €22 miljoen. De plaatsen 11-20 hebben dan overigens ook een begroting van €10 miljoen of meer dus alles komt heel dicht bijelkaar.

3 december 2014 om 19:04

AZ is gezond hoor,, en een Stewart zit er nog geen 6 maanden alleen dus het beleid komt wel door jaren daarvoor

geld zegt niet alles

Toen Utrecht bijna falliet was stonden ze in een paar jaar achter elkaar in verschillende bekerfinales en werden er bekers gewonnen

juist jongere spelers kunnen vaak beter zijn dan duurdere spelers, kijk maar naar Feyenoord en dus ook een Zwolle en Cambuur

kwaliteit zit in talent en goede mix van spelers, dus niet in prijskaartjes van spelers

3 december 2014 om 21:26

heracles gaat afhaken doen ze al
cambuur heeft ook geen geld gaan dus ook afvallen
zwolle doet het leuk maar heeft te weinig sponsors in de omgeving om een subtopper te worden
willem2 meen je dat serieus? nee toch die zijn nog nagenoeg failliet
en al deze clubs gaan natuurlijk niet ff miljoenen in de begroting groeien de suptop zou dan ook gewoon in de toekomst zijn heerenveen groningen az utrecht vitesse twente want dat zijn clubs die financieel kunnen groeien

4 december 2014 om 13:13

AZ heeft wel eigen vermogen maar teert de laatste 3 jaar flink in met operationele verliezen (EV van €15 terug naar €9). Zelfs na telkens weer de beste 2 of 3 spelers te verkopen. Die moeten echt snel stappen maken wil de club niet helemaal uitdrogen.

Hercles heeft al jaren voortreffelijk beleid en speelt volgend jaar in een nieuw stadion, met een begroting die met €5 miljoen (60 procent) stijgt.

Willem 2 heeft op orde op zaken en draait al 3 jaar op rij operationele winst. Dit jaar wordt het negatief EV (€1.3 miljoen) weggewerkt en de omzet gaat weer richting de €10 miljoen.

Cambuur en Zwolle zitten aan hun top. Wel met schulden maar met een voortreffelijk beleid. Beiden hebben redelijk concrete plannen om rond 2017 het stadion uit te breiden.

Al die subtoppers (az, Heerenveen, Groningen, Vitesse, Utrecht) draaien operationeel verlies. Groningen heeft de gezondste bedrijfsvoering, met €1.3 operationeel verlies. Heerenveen heeft een EV van €15 miljoen (gigantische intering sinds hun piek onder Riemer), Vitesse en Utrecht hebben suikerooms nodig om niet af te glijden,

Twente zit tussen de top 3 en de subtoppers. Met verstandig beleid kunnen ze het PSV moeilijk maken,

Geld zegt lang niet alles: met goed beleid kan je verrassen en met slecht beleid word je aan alle kanten voorbij gestreefd. Toch is jaarlijks de eindrangschikking van de Eredivisie, in grote lijnen, parallel aan het budget van de clubs.

4 december 2014 om 14:47

Wat jij zegt is dat Zwolle en Cambuur het de subtoppers moeilijk kunnen maken is bullshit. Je gaat mij niet zeggen dat Cambuur nou zo'n beter elftal heeft dan de subtoppers?

Daarbij komt ook dat ze het niet veel beter doen dan de subtoppers die jij noemt qua punten. Utrecht is in 2 jaar zo goed als gezond, in zo verre dat ze zwarte cijfers draaien. Jij gaat mij niet vertellen dat dan Cambuur al voorbij ze zijn. Dat Zwolle het zo goed doet ligt vooral aan Ron Jans naar mijn mening (op voetballend gebied). Als hun een keer een hele leegloop krijgen gaan ze het ook lastig krijgen, alleen zijn ze gezond dus is dat niet nodig.

Ik weet zeker dat FC Utrecht gewoon weer gaat aanklampen. FvS heeft er genoeg van, steeds geld er in te moeten leggen en WvS is de man achter de bezuinigingen. Daarbij komt dat we niet geweldig veel spelers hoeven te kopen aangezien er bij Utrecht gewoon een uitstekend goede lichting met jonge spelers aankomt. Dat ziet wel goed de komende 2 jaar. Zolang wij niet degraderen (wat er niet inzit) komt het gewoon goed.

4 december 2014 om 17:45

Cambuur en Zwolle maken continue stapjes voorwaarts en die subtoppers moeten nog steeds pas op de plaats maken. Aankomende jaren is het dan gelijkwaardig maar als clubs als Utrecht de zaakjes weer op orde krijgen dan kunnen ze, over een jaar of 4, vrij gemakkelijk die clubs als Zwolle achter zich houden.

Zwolle presteerde al goed voor R.jans en heeft afgelopen zomer wederom de jaarlijkse leegloop gehad: Klich, Mokotjo, Boer, Lachman om even wat recente namen te noemen. Daarvoor Slot, Dit jaar staan ze er gewoon weer...

5 december 2014 om 15:57

Leuk en aardig, maar Utrecht is nooit een traditionele subtopper geweest en zal dat ook nooit worden ook naar mijn mening. Dat je Heracles en Willem II noemt vind ik ook best merkwaardig. Zwolle en Cambuur daar gaat het nu even lekker mee, maar die clubs hebben in het verleden nooit een rol van betekenis gespeeld in de Eredivisie. Denk dat ADO Den Haag een veel mooiere toekomst tegemoet gaat dan al deze genoemde clubs, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat Heracles juist eerder de stap naar de kelder van de Eredivisie maakt dan dat het in de toekomst aanhaakt bij de subtop.

Als we over tradionele subtop spreken, hoelang moeten terug gaan in de tijd? Laatste decennia of nog verder terug de tijd in?

5 december 2014 om 16:38

Samen met Utrecht (utrecht zit idd eerder kort achter de subtoppers) is ADO altijd een sleeping giant geweest. Ze draaien gelukkig alweer 3 jaar op rij winst en het is sinds Van Der Kallen (2007) wel eindelijk stabiel. Die Chinees heeft een koopje (€9 miljoen) aan Ado. Ik ben erg benieuwd naar komende meerjarenplan van Ado.
Utrecht zijn ze langszaam voorbij aan het gaan en aansluiting richting Heerenveen, AZ en Groningen zal de volgende stap moeten worden. Alle voorwaarden om deze mooie stap te maken lijken aanwezig.

Willem 2 meldt zich gewoon vrij gemakkelijk in het rijtje Zwolle, Cambuur, Heracles met het nieuwe stadion en wellicht nog Nac. En dat is inderdaad net niet subtop maar wel in één klap voorbij Gae, Nec, Roda en misschien Nac, met nog ruimte om te groeien en vooral zonder schulden.

Er zijn dan 7 clubs met een begroting van tussen de €11 en €16 miljoen. En dan komen die andere 3, tot €21 miljoen. De nivilering van het rechter rijtje, zelfs tot en met de subtop..

6 december 2014 om 04:18

Ik vond het opmerkelijk dat bijna alle clubs werden genoemd, behalve ADO Den Haag dat de laatste jaren in de lift zit.

We zullen zien wat de toekomst ons brengt...

ps Brands weg bij AZ maar PSV is financieel toch eerder slechter geworden onder Brands dan beter geworden

stadiongrond moest verkocht worden, CL voetbal werd amper gespeeld dus een bestuurder kan bij de ene club goed doen en bij de andere club minder

kijk maar naar v Geel

ps AZ staat nu netjes in de subtop en dat was de laatste jaren onder Gerbands niet het geval

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren