Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

NEC wil beloftenteams kwijt: ‘Dat maakt de competitie kapot’

Laatste update:

NEC zou het verstandig vinden, als na dit seizoen de drie beloftenteams weer verdwijnen uit de Jupiler League. De Nijmegenaren doen dit seizoen voor het eerst mee in de Jupiler League en staan bovenaan. De enige nederlaag tot dusverre werd geleden bij Jong PSV en één van de twee remises van de club vond deze week plaats tegen Jong Ajax. NEC vindt het niet goed dat de beloftenelftallen ook meestrijden in de competitie.

/

“We zien nu de effecten met de pilot in de Eerste divisie. Dat maakt de competitie kapot. De bezoekersaantallen bij beloftenteams zijn structureel laag. Van een ambiance die past bij profvoetbal is geen sprake”, legt algemeen directeur Bart van Ingen uit aan de Gelderlander. “De teams wisselen vaak van samenstelling en hangen er bij hun eigen clubs toch ook een beetje bij.”

“Competitievervalsing ligt nadrukkelijk op de loer. Dat heeft gevolgen voor de uitstraling, de waarde en de kwaliteit van de Eerste divisie. Die valt in alle gevallen negatief uit”, vindt Van Ingen. Hij snapt dat de topclubs van Nederland hun talenten graag op een zo hoog mogelijk niveau willen laten meevoetballen. Dat gaat echter ten koste van alle andere teams in de Jupiler League, betoogt Van Ingen vrijdag.

“De nadelen voor de reguliere clubs wegen zwaarder dan de voordelen voor die paar clubs, die deelnemen met hun beloften. Dat zit in alles. Seizoenkaartenverkoop, sponsoring, uitstraling en tv-geld.” Vrijdagavond speelt NEC voor de derde keer dit seizoen tegen een beloftenelftal; Jong FC Twente komt dan namelijk op visite in De Goffert.

Ben jij het eens met het standpunt van NEC?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Op de dag dat Vitesse zegt in de competitie te willen met 2de van Vitesse, wil NEC belofteteams kwijt!

28 november 2014 om 15:54

Wat een onzin van NEC zeg. De belofteteams hebben veel talent die op een hoger niveau mogen spelen en de competitie wordt er sterker van wat de teams indirect ook sterker maakt.

28 november 2014 om 16:06

de competitie word er sterker van? nou ik zie de jupiler niet sterker geworden sinds die teams er spelen hoor tevens is het ook comp.vervalsing omdat die teams steeds in andere samenstelling spelen

28 november 2014 om 16:34

Als de competitie echt sterker zou zijn zouden zijn, zouden ze wel bovenin meedraaien. Dat is bij deze 3 echt niet het geval. Daarbij mogen de clubs niks: geen promotie/degradatiewedstrijden spelen en periodetitels worden ze meteen afgenomen. Dus met een beetje pech zou de nummer 4 van een periode dan de periodetitel winnen.. Nederland is gewoon veel te klein voor beloftenteams in een lagere klasse. Duitsland en Spanje kunnen dat wel maar daar zijn er 3, 4 keer zoveel meer profteams. Ook die "clubs", zoals Bayern B, mogen ook niet promoveren. Ja, wel promoveren, maar niet in de Bundesliga meedoen. Maar daar hebben ze ook de regel dat als je in het B-team speelt, je niet mee mag doen bij het A-team. Hier in Nederland is dat nog wel het geval. Cillessen of Depay zouden bij wijze van spreke de halve competitie bij het A-team mee mogen doen, en de andere helfr bij het B-team. De KNVB heeft hier geqoon niet goed over nagedacht en ik hoop ook vqn harte dat deze beloftenteams volgend seizoen weer spelen daar waar ze horen: in de Beloftencompetitie. Die is groot genoeg en dat niveau ligt ook hoog! Hoog genoeg in ieder geval. En ik denk dat niet alleen NEC hiervoor pleit, maar ook vele andere clubs in de Jupiler League. Houdt de KNVB dan ook geen rekening met de fans? Die staan er echt om te springen om met een verplichte buscombi naar Jong Ajax te gaan om daar vervolgens in een te klein hokkie te worden geplaatst... NEC speelt vanavond tegen Jong FC Twente, en denk je dat het volzit? Het hele uitvak is al leeg, en denk dat vele NEC-fans ook thuisblijven ...

28 november 2014 om 16:59

Daarnaast levert het een complete competitie op, of had Nec/ Van Ingen liever met maar 16 clubs (lees 30 wedstrijden) in de eerste divisie gespeeld. En het feit, dat je als topclub in de JL veel punten verliest aan jeugdteams zegt m.i. genoeg over de kwaliteit van deze jeugdteams en die van de andere JL-clubs.

28 november 2014 om 17:27

Van Ingen zeurt gewoon een beetje. Als de rest van de jupiler league zo goed was, dan hadden de beloften teams wel onderop gestaan en volgend seizoen gedegradeerd, dan was het probleem opgelost. Het blijkt echter dat de beloften teams vrij redelijk kunnen meedraaien, maar dat is voor NEC geen excuus. Ze balen gewoon dat ze punten hebben verspeeld aan een belofte team en gooien het nu op ambiance. NEC moet gewoon zijn plicht doen en niet achteraf met flauwe excuses komen, ze mogen al blij zijn dat belofte teams niet kunnen promoveren.

Blijft gek om NEC in de JL te zien voetballen

Volledig eens, zet die belofte teams maar weer terug bij een beloftencompetitie. Leuk voor de topclubs een lachtertje voor de competitie. Richt Haarlem, Rbc, Veendam, Gvav, SC Amersfoort maar weer op.

28 november 2014 om 15:19

Neem dan meteen Wageningen mee! Voormalig landskampioen..

28 november 2014 om 15:25

Betalen jullie?

28 november 2014 om 15:33

GVAV is de tenaamstelling van het huidige FC Groningen.

28 november 2014 om 15:48

Leuk, maar probleem is nou juist dat die clubs financieel geen bestaansrecht meer hadden. Jong teams zorgen ervoor dat de tv gelden hoger worden als ze er niet waren zouden nog meer clubs het moeilijk krijgen.

28 november 2014 om 16:09

dan kunnen die teams mooi opgevuld worden met amateurclubs de jong teams voegen ook totaal niets toe in de jupilerleague .
en anders een competitie erbij maken voor alleen de jong teams van de ere en eerste divisie

Nec kon vorige week niet eens winnen van Jong Ajsx met 2 spelers boven de 20 jaar. Ze kunnen beter zwijgen

28 november 2014 om 15:21

Klopt, en daarom moeten tweede elftallen maar in de Juup blijven!

Wat een domme reactie zeg. Het feit dat NEC tot nu punten heeft laten liggen tegen de Jong teams heeft met hele andere dingen en weinig met deze kritiek te maken, want die bestond er al voordat de competitie was begonnen.

28 november 2014 om 15:29

' Domme reactie?'

Domme reactie ja. Erg dom zelfs. Het feit dat je punten verspeelt tegen de Jong teams betekent niet dat je geen kritiek op de huidige opzet mag hebben. Zijn twee totaal verschillende dingen. En nogmaals, deze kritiek vanuit NEC is niet zomaar aan komen waaien na afgelopen maandag, maar was er al een tijdje.

' Vertel dan eens wat NEC beter maakt dan de beloftenteams? '

De stand op de ranglijst en supportersaantallen.

' Ze verliezen er nota bene van'

Achja, shit happens.

28 november 2014 om 16:11

maar ze staan wel bovenaan en vertel mij dan eens wat die jong teams toevoegen ook helemaal niets

28 november 2014 om 16:26

Ik heb de wedstrijd tussen Jong Ajax en NEC bekeken en NEC had gewoon moeten winnen qua kansen. Maar dat dit niet een wedstrijd is zoals tegen de andere clubs, is wel duidelijk. Een ongelooflijk hobbelveld en een ambiance die wij ook bij ons kleine zaterdagteampje hebben. Dat zijn andere omstandigheden om bij te voetballen. En ja, dan moet zo'n team zo'n wedstrijd ook winnen, maar ik kan me voorstellen als je gewoon op een andere manier zo'n wedstrijd beleeft en speelt.

28 november 2014 om 17:35

Als je het zo bekijkt dan zou Achilles boven aan moeten staan om dat jong Ajax wint van NEC en achilles heeft gewonnen van een zwaar versterkt jong ajax. Maar even over het topic de jong elftallen hoeven er niet uit maar ik vind wel dat de jong elftallen geen spelers uit de eerste selecties mogen gebruiken want dat is wel competitie vervalsing

28 november 2014 om 20:15

De stand op de ranglijst bijvoorbeeld, zo redeneer je toch ook aan het einde van de competitie als Ajax kampioen is?

Waar het om gaat is dat de JL een serieuze competitie moet zijn en voetballen voor 150 man hoort daar gewoon niet bij. Ik hoop op minder teams, 18 bijvoorbeeld en meer topklasseteams die de stap willen maken.

28 november 2014 om 21:35

Je hoopt op 18 teams en dat dan topklasseteams de stap gaan maken. Punt van de competitie met 20 teams was juist dat toendertijd nog wel meer Jupilerteams op omvallen stonden. Die 2 extra was een buffertje tegen de faillisementen.
De kans dat meer topklasseteams de stap op vrijwillige basis maken is heel erg klein.

28 november 2014 om 15:42

Hoog tijd voor Ajax 1 en andere clubs om meer en sneller spelers uit het beloften team op te nemen en ze niet doelloos in het Jupiler League te laten voetballen.

28 november 2014 om 16:02

Wat wil je met spelers zoals Sana doen dan? Iemand die je niet op de bank wilt hebben gewoon bij de belofte laten spelen, heb je ook minder last van ze.

28 november 2014 om 17:09

Verhuren zoals eerder werd gedaan? Zie bijvoorbeeld bij GAE dat Promes en Marsman werden gehuurd

Wat een onzin zeg. Ze hebben tegen de beloftenelftallen verloren en nu moeten ze maar eruit. Ze hadden bijna verloren van A junioren van Ajax en ook PSV heeft gewoon eigen jeugd erin staan.. Spelers hangen er maar een beetje bij? Wat moeten ze dan? Op de bank zitten bij het eerste? Nu kunnen ze zich bewijzen op hoger niveau zonder verhuurd te worden!

29 november 2014 om 04:27

Ja en welke partij heeft daar het meeste baat bij? Volgens mij niet Cambuur, Dordrecht, Eagles, Zwolle of nog een aantal clubs die die spelers normaal zouden huren.

De Jupiler League-clubs hebben er ook geen baat bij dat de talenten van de topclubs sneller rijpen, of wel soms? De bezoekersaantallen worden er alleen maar minder van, wat de clubs geld kost (gastheerschap van een thuiswedstrijd gaat immers gepaard met aardig wat kosten).

Maar met FOX komen er wel meer Jupiler League wedstrijd op tv, althans, er zou meer exposure komen voor de competitie en de clubs zouden er ook goed van mee profiteren, dat was de afspraak toen toch? De clubs gaan er in praktijk amper op vooruit, spelen drie maal per seizoen in een bijna compleet leeg stadion en driemaal per seizoen voor minder thuis supporters. De wedstrijden op tv zijn veelal die van de beloftenteams en als je dan je eigen ploeg wil zien, moet je vrijdag om middernacht naar de tokkie-zender van Nederland kijken.

Owja, die gekke vrijdagavond die in stand gehouden moest worden van FOX zorgt er trouwens ook voor dat supporters van Jupiler League-clubs structureel uitwedstrijden moeten missen omdat zij gewoon een normale baan hebben. Als supporter van een Eredvisie-club kun je immers gewoon in het weekend (wanneer het gros vrij is) reizen en een enkele keer op de vrijdagavond.

Supporters van de drie clubs die beloftenteams leveren moeten niet blind zijn voor de werkelijke stand van zaken. Zo ook de andere mensen die allemaal drogredenen aandragen voor het behoud van beloftenteams in de Jupiler League.

Maar goed, vanaf 2016 wordt de Tweede Divisie weer ingevoerd, met promotie en degradatie en dan kunnen die beloftenteams weer allemaal worden verzameld in een eigen competitie. Of wat een goed idee zou kunnen zijn om voor de beloftenteams een Bene League op te zetten. Dat zou denk ik een echt voordeel opleveren voor de beloftenteams en alle clubs in het algemeen, topwedstrijden tussen goede beloftenteams zijn vaak ook mooier te promoten voor die topploegen dan Jong Ajax - FC Oss.

Nou het niveau van die ploegen is dus blijkbaar niet het probleem. Dat blijkt uit het feit dat ze alleen tegen die teams punten verspelen. Verder spelen die teams wel erg vaak met alleen jonge talenten het is niet wekelijks het geval dat er spelers uit het 1e meedoen. Dus dit is zeuren vanwege eigenbelang.

28 november 2014 om 15:43

Het plan van NEC was om voor de winterstop kampioen te worden en dat werd natuurlijk gedwarsboomd door vooral PSV en deels door Ajax.
Dit hele seizoen hebben we het niet meer over competitievervalsing gehad en nu komen zij ermee.
Het is wel heel erg opvallend dat die kritiek afkomstig is van Nec

28 november 2014 om 15:53

' Het plan van NEC was om voor de winterstop kampioen te worden en dat werd natuurlijk gedwarsboomd door vooral PSV en deels door Ajax.'

Dat plan is vooral gedwarsboomd door NEC zelf door nonchalant met de kansen om te gaan en het ontbreken van een beetje professionaliteit, want dat NEC punten verloor tegen beiden had weinig te maken met de sterkte van die ploegen, heeft NEC volledig aan zichzelf te wijten. Zo werd er van Jong PSV verloren zonder dat die een fatsoenlijk schot op doel hebben gelost.

' Het is wel heel erg opvallend dat die kritiek afkomstig is van Nec'

Het is wel heel opvallend dat deze kritiek vanuit NEC al sinds de degradatie bestaat toen er nog geen wedstrijd gespeeld was. Dat sommige simpele zielen dan goedkoop proberen te scoren, tja.

28 november 2014 om 16:09

wouden ze periodekampioen worden of gewoon definitief kampioen? Want definitief lijkt mijn onmogelijk

28 november 2014 om 18:10

Gewoon kampioen. De kwaliteit is aanwezig en waarom denk jij van niet?

Helemaal mee eens. Ik blijf erbij dat de beloftenteams pure competitievervalsing zijn. De ene week spelen ze met (basis)spelers uit het eerste, de andere week met de complete A1. De enigen die bij deze constructie baat hebben zijn de clubs zelf (twente, PSV en Ajax). Daarnaast komt er ook geen hond kijken bij de thuiswedstrijden van deze teams. Tegen Jong PSV bijvoorbeeld werd in het Philips Stadion gespeeld en zat er niemand. Kortom, zo snel mogelijk wegdoen deze constructie.

28 november 2014 om 15:25

Bij Ajax komen er meestal we 4 000 mensen kijken. En als ik over Ajax spreek, spelen ze dit jaar wel redelijk met hetzelfde team.

28 november 2014 om 15:29

Er zijn meer supporters bij jong Ajax dan bij clubs als helmond sport,Fc Oss enzo

28 november 2014 om 15:32

Klopt, jong Ajax is hierop een uitzondering. Maar of je nou echt van een ambiance kan spreken bij de wedstrijden van jong Ajax?

28 november 2014 om 15:35

Hoe kom je daar nu weer bij?
Bij jong Ajax zitten er gemiddeld 854 toeschouwers

Vind het wel grappig dat NEC er nu over zeurt, gewoon omdat ze er punten hebben verloren. Althans die schijn wekken ze wel.
Vind wel dat de jong elftallen er niet thuis horen, maar er over beginnen omdat NEC daar punten heeft verloren vind ik ietwat kinderachtig.

28 november 2014 om 15:55

@ Psv-040 NL

Dat klopt niet, op PSV en Twente na heeft Ajax de laagste bezoekersaantallen.

Ajax 854
PSV 793
Twente 271

Net daarboven staat Almere met 1002.
Daar weer boven staat FC Oss met 1663, dat is bijna het dubbele.

voetbal.com/toeschouwers/ ned-eerste-divisie-2014-2015/1/

spatie voor ned weghalen.

28 november 2014 om 16:00

Informeer je eens beter voordat je woorden als kinderachtig in de mond neemt. Al voor de start van de competitie heeft er een heel stuk in de Gelderlander gestaan over het komende seizoen van NEC waarin vanuit de club ook al verschillende kritieken op de beloftenteams gekomen is(wisselende samenstellingen en ambiance volgens mij). Ook een paar weken geleden, ruim voor het puntverlies tegen Jong Ajax, is vanuit NEC gecommuniceerd dat ze de opzet voor de Jupiler League gemaakt door de supporters van de clubs uit de Juup grotendeels steunden, en in die opzet is er ook kritiek geuit op de beloftenteams(die er volgens mij uit moesten in de betreffende opzet).

Wordt een beetje vermoeiend om dat de hele tijd uit te leggen aan mensen(niet meteen jij Wandering) die niet verder kijken dan hun neus lang is en daarom goedkoop proberen te scoren.

28 november 2014 om 16:14

Dat kan allemaal wel zo zijn Keizerstad, maar ik vind het niet handig om met die kritiek naar buiten te komen net op het moment na puntverlies tegen zo'n jong elftal.
Dan heb je gewoon de schijn tegen, je mag toch van een algemeen directeur verwachten dat hij dit ook weet.
En leuk dat hij het voor aanvang van de competitie ook al eens gezegd heeft, maar ook hier geldt, dat hij hoort te weten dat in een vluchtige wereld, zeker als het nieuws betreft, dat bijna niemand weet, en diegene die het nog wel weten het niet zoveel uitmaakt.
Want ook al zegt hij dit voor de 7e keer, als je het net na puntverlies noemt, dan kun je op reacties wachten die een verband leggen tussen het puntverlies en zijn opmerking.
En dat vind ik dan gewoon dom.

28 november 2014 om 16:31

Dus het is dom omdat andere mensen dom zijn en niet genoeg van de materie afweten? Omgekeerde wereld.

Dat de timing niet perfect is ben ik wel met je eens, maar Van Ingen kan moeilijk tegen Lex Lammers van de Gelderlander zeggen dat hij nu geen kritiek kan uiten op de belofteteams omdat er net (volkomen onnodig) gelijk is gespeeld tegen Jong Ajax. De timing is ongelukkig aan de ene kant, maar aan de andere kant is het wel actueel vanwege de nieuwe voetbalpiramide die de Knvb wil invoeren. Dat andere mensen niet langer kunnen kijken dan hun neus lang is kan Van Ingen niet zoveel aan doen.

28 november 2014 om 16:38

Gemiddeld 1241 bij jong Ajax hoor. Bron http://www.voetbal.com/toeschouwers/ned-eerste-divisie-2013-2014/1/

28 november 2014 om 16:43

Verwachten dat iedereen genoeg af weet van de materie is behoorlijk dom ja.
Dat is zo'n beetje de eerste regel die er is in het omgaan met de pers.
Je moet er altijd van uitgaan dat je lezers helemaal van niets weten.
Dat krijg je echt in les 1 al

Als iemand de vraag stelt, en hij heeft het al een keer eerder gezegd, dan lijkt het mij vrij simpel om de journalist te verwijzen naar dat artikel.
Dat krijg je in les 3 ongeveer.
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.

28 november 2014 om 16:51

@ M Balotelli

Volgens mij zitten we toch echt is seizoen 2014/2015, hoeveel er vorig jaar kwamen is dan niet zo relevant.
Bij Twente zaten er vorig jaar ook 900 meer dan nu, en bij jong Twente 600.

Daar heb je nu dus helemaal niets aan, tja wel voor mensen die altijd zeggen dat vroeger alles beter was, die krijgen dus gelijk

28 november 2014 om 21:40

Keizerstad. Lex Lammers komt natuurlijk ook met die vraag na puntverlies. Dan is hij verzekerd van een pikante quote.

Nu even een andere vraag. De TV-deal met Fox was onder andere gebaseerd op het meespelen van de belofteteams. Ben je bereid dan ook de helft van het TV geld terug te doen aan Fox??

Ik bedoel hiermee dat je keuzes ook gevolgen kunnen hebben die je niet zou willen.

28 november 2014 om 15:56

Hou eens op met dat gedoe over wisselende opstellingen. Ik ken de precieze situatie niet bij Twente maar bij Ajax en PSV wordt er gewoon met een vaste kern gewerkt die af en toe is aangevuld met een speler die terugkwam van blessures. Maar dit was incidenteel.

28 november 2014 om 18:15

Ja het is heel gewoon om je opstelling met Ligeon, Andersen, Serero, van der Hoorn, Denswil, Riedewald, Milik en Kishna te maken. En de week erna met 8 A junioren, ja er is echt sprake van een vaste kern... Nee ga jezelf een snel informeren over de Jupiler league....

28 november 2014 om 16:05

Pure competitie vervalsing? Ken je feiten vriend.
Zal ik is even op noemen hoeveel (basis)spelers uit het eerste van PSV dit seizoen bij jong PSV hebben gespeeld.

Timonty Derijck - 90 minuten gespeeld, maar gewoon niveau Jupiler League (psv 2-0 Achilles)
Jetro Willems - 54 minuten, (mvv 2-1 Psv) (totaal uit vorm toen)
Stijn Schaars - 130 minuten na zware blessure (psv 2-2 VVV en Volendam 1-0 Psv)
Abel Tamata - 120 minuten na blessure (psv 2-2 VVV en Volendam 1-0 Psv)
Jurgen Locadia - 90 minuten afgelopen zondag (psv 3-1 Rkc)
Marcel Ritzmaier - 90 minuten afgelopen zondag (psv 3-1 Rkc)

Daarnaast heeft Jong PSV speler Vloet maar 4 wedstrijden ofzo gespeeld. omdat hij vaak bij het eerste zit.

Ook heb je nog Bakkali, maar we kennen dat verhaal.

Van dat rijtje is alleen Willems een basisspeler van PSV 1.
Locadia en Ritzmaier zijn bankzitters en speelde alleen tegen de nummer laatst van de jupiler league.

Voor de rest altijd dezelfde spelers!

Als we het dan ook even over de sfeer hebben, daar heb je gelijk in, Maar dat is dan toch een voordeel voor de uitclub? Aangezien iedereen tegen elkaar speelt, heeft iedereen er profijt van.

Zullen we dan meteen Vitesse 1 terug zetten naar de beloften? want de opkomst is daar ook dramatisch.(wel een groot stadion)

28 november 2014 om 16:08

Mooie reactie @santidinho. Bij PSV spelen vrijwel nooit spelers uit de eerste selectie mee, het is gewoon een jeugdelftal en dat is bijna elke week hetzelfde elftal. Niks met competitievervalsing te maken.

28 november 2014 om 16:31

Prima, maar feit is wel dat de clubs die tegen Willems, Schaars etc hebben gespeeld wel een lastigere tegenstander hadden dan andere clubs. Bij Jong PSV valt het nog mee, dat klopt, maar kijk je bijvoorbeeld naar jong Ajax afgelopen seizoen dan zul je zien dat er veel spelers uit het eerste hebben meegedaan.
Bovendien vallen de cijfers nu nog mee, omdat we pas bijna op de helft van het seizoen zijn. Naarmate het seizoen vordert zullen er meer spelers herstellende van blessures zijn of wil de trainer spelers sparen, waardoor ze in het tweede terecht komen. Je kan dus pas achteraf bekijken welke spelers in actie zijn gekomen. Daar is het nu nog (te) vroeg voor.

28 november 2014 om 18:18

Santidinho het is wel dat die spelers het verschil maken in een matige selectie. Vooral is Ajax het aan het verpesten voor de rest om met spelers als Cillessen, Veltman, Serero, Kishna, Milik, Boilesen, Andersen die gewoon twee weken later tegen Barcelona spelen.

28 november 2014 om 18:19

Dat over de twee weken was een voorbeeld voor de duidelijkheid.

28 november 2014 om 16:11

@nec4life1: Dat van die basisspelers uit het eerste valt dit seizoen erg mee bij Jong Psv. Locadia heeft één wedstrijd meegedaan en Schaars, Tamata en Willems hebben allemaal één of twee keer in Jong PSV gespeeld toen ze terugkwamen van een lange blessure. Verder heeft Jong PSV het tot nu toe echt met alleen de beloften gedaan.

Over de dramatische opkomst en atmosfeer heb je wel gelijk...

Maar wat wil je dan, als de beloftenteams verdwijnen? Je kunt topklassers niet dwingen om te promoveren als ze dat niet willen. Dan hou je dus 17 clubs over en speel je per seizoen zes wedstrijden minder. Gevolg: minder tv-inkomsten, minder kaartverkoopinkomsten, minder wedstrijden om naartoe te gaan als supporter...

28 november 2014 om 16:19

jong twente speelt nog wel zoveel met hetzelfde elftal, maar je hebt wel gelijk. Het is competitievervalsing omdat het team vooral bij jong ajax keer op keer veranderd en er jongens in meedoen die al cl speelden, zoals denswil. Toch word het nederlands voetbal hier beter van als dat jong ajax enz. in de jl spelen als dat ze in de beloftencompetitie uit moeten komen, het scheelt weer een bult en zo goed is de jl toch al niet dus meer kapot gaan doet de competitie niet.

28 november 2014 om 19:08

Wat maakt het NEC uit of er bij Jong PSV veel toeschouwers zijn? Ze spelen er 1x in het jaar. De beloften trekken altijd weinig publiek, dus dat is het probleem ook niet.

Maar ik heb meer het idee dat dit voortkomt uit onderbuikgevoelens. Feit is dat wedstrijden waarin een beloftenteam de uitspelende club is, standaard meer toeschouwers trekken dan tegen andere tegenstanders. Verder zorgen ze ook voor meer televisie-aandacht.

Dat ze thuis weinig publiek trekken maakt niet uit. Als er 10.000 man zit levert dat voor NEC namelijk niets op.

Geef het een kans. De slechte bezoekersaantallen zijn al sinds jaar een dag een probleem in deze bijna-amauteurvoetbalcompetitie. Ik kijk in ieder geval graag naar Jong Ajax.

28 november 2014 om 15:27

Niet mee eens!

Het is gewoon feitelijk juist dat mensen niet naar het stadion komen voor een wedstrijden tegen jong ajax/psv/twente. Daarbij speel je meestal uit tegen een belofte elftal op maandag.. wat al een schandaal opzicht is natuurlijk.

Ik ben het gewoon met alle bovengenoemde standpunten eens.. van mij mogen de teams vertrekken.

28 november 2014 om 19:02

Feitelijk onjuist. De beloften trekken zelf weinig publiek als zij thuis spelen, maar als zij uit moeten dan komt er meer publiek kijken in het stadion dan normaal het geval is. Verder blijkt dat de kijkcijfers positief worden beïnvloed door de aanwezigheid van de beloften.

28 november 2014 om 15:33

er is een groot verschil tussen 72 toeschouwers bij jong twente - jong psv of 4 duizend bij pak 'm beet de graafschap. Sterker nog zelfs Almere kzorgt nog wel voor meer dan 1000.

Bij Ajax komen er toch wel vaak zo een 4 000 mensen. Dat is nog wel redelijk voor een Jupiler club. En dit seizoen speelt Ajax toch wel redelijk met hetzelfde team. Zivkocic doet standaard mee, Duarte ook vaak en voor de rest af en toe Denswil en Van der Hoorn. Alleen voor Telstar is het lullig want toen deden Cilessen en Veltman mee dacht ik.

28 november 2014 om 15:40

Bij Jong Ajax zit gemiddeld 854 man.

bron voetbal.com
voetbal.com/toeschouwers/ ned-eerste-divisie-2014-2015/1/

spatie voor ned weghalen.

Ben ik mee eens, ze delen in feite een selectie met het eerste team, ze gaan dan wel niet op volle oorlogsterkte maar er spelen regelmatig spelers mee die normaal gesproken in Ajax 1, psv 1 of twente 1 kunnen.

Maar het allerergste is nog wel dat dit gewoon veredelde oefenpotjes zijn voor die clubs.

Eigenlijk allemaal vrij logische argumenten. Belofte-elftallen horen gewoon niet in de Jupiler League met deze regels, gewoon lekker in de beloftencompetitie die prima is voor de beloften. De intrede van de 3 beloftenteams zijn grotendeels in het belang van drie grote Eredivisieclubs die niks met de Jupiler League te maken hebben en niet echt in het belang van de teams die daadwerkelijk in de Jupiler League uitkomen.

28 november 2014 om 15:44

Eigenlijk niet, leuke argumenten maar weinig onderbouwing. Hij beweert dat het commercieel niet interssant is, maar ik zou bv. niet naar de jl kijken als Ajax er niet in zat.

28 november 2014 om 16:13

Gaat er vooral om dat er een mogelijkheid tot competitievervalsing bestaat, en die mogelijkheid moet gewoon worden uitgesloten. Hoe het commercieel precies zit is moeilijk te meten, want aan de ene kant heb je de fans van de top 3 clubs die af en toe naar het 2e kijken, maar aan de andere kant heb je weer die mensen die geen kaartje kopen of niet kijken omdat ze tegen een Jong team moeten. En de ambiances zijn meestal dieptriest, bijna triester dan bij Telstar of Oss. Bedoel, NEC speelde eerder dit seizoen in een Philips stadion waarin 1000 man zaten. Jong Twente had het record voor laagste aantal toeschouwers gebroken. Gaat nergens over.

Er moeten gewoon betere regels komen. Of je stelt vaste selecties in, of je gooit die Jong teams eruit. Een andere optie zou heel misschien zijn dat je de Jong teams wel de wedstrijden tegen de profs laat spelen, maar deze dan niet meetelt in de stand. Niet echt een fantastisch idee, maar je moet wat.

28 november 2014 om 16:21

en ik weer wel dus dat zegt niets het is gewoon belachelijk dat die teams meedoen in steeds een andere samenstelling en het ergste vind ik nog wel dat ze gewoon voor spek en bonen meedoen op deze manier kan je beter de hele jl opdoeken.
laat de jl gewoon de jl en begin een eigen competitie voor de beloftenteams

28 november 2014 om 19:11

@ ramonfcu

Dat is jouw persoonlijke voorkeur. Het is gewoon een feit dat er meer toeschouwers komen als Jong Psv/ajax/twente op bezoek komt. Ook is er meer televisie-aandacht. Al met al levert het gewoon meer aandacht op, wat van belang is met betrekking tot opbrengsten uit sponsoring en dergelijke.

De competitievervalsing is een goed punt, die clubs moeten gewoon dezelfde regels krijgen als andere clubs. Tot eind augustus kunnen er nog mutaties plaatsvinden, anders moeten ze wachten tot 1 januari. Verder zie ik niet in waarom de beloftenploegen geweerd moeten worden.

29 november 2014 om 10:34

je feit over meer toeschouwers kan de prullebak in dat is niet waar en meer tv aandacht is ook niet waar je kan het bij fox bekjken maar vroeger bij sbs

Niet gek dat NEC er een hekel aan heeft nadat ze 2x punten hebben verspeelt tegen Jong-ploegen..

Op deze manier hebben alleen de jeugdspelers van drie clubs meer weerstand. De overige beloften teams spelen nu een competitie zonder de beloften van Ajax, Psv en Twente. Dat betekent dus dat het overgrote gedeelte van de beloften teams dus minder weerstand hebben. Het doel van de opzet wordt hier dus niet door bereikt.

De publieke interesse in deze teams is ook nog eens dramatisch dus wat mij betreft eindigt de pilot hier dan ook bij.

Voor meer weerstand lijkt het mij zinvoller om dan meer oefenwedstrijden te organiseren buiten de competitie om.

28 november 2014 om 19:13

Dan moet er een soort van promotie/degradatie regeling worden getroffen waarbij de beloften ook kunnen degraderen en worden vervangen door bijvoorbeeld de kampioen van de beloftencompetitie.

De publieke interesse is niet dramatisch. Het klopt dat de thuiswedstrijden weinig publiek oplevert, maar wat maakt dat voor de overige clubs uit? Het is een feit dat wedstrijden tegen de beloften meer publiek oplevert (beloften spelen dus uit) en het levert ook meer tv-aandacht op. Toch 2 belangrijke redenen om door te blijven gaan, met een paar aanpassingen hier en daar.

gewoon volgend jaar die elftalen ook met vaste selectie s de competitie in laten gaan,geen onderscheid met andere teams
anders gewoon weer fijn na belofte competitie

28 november 2014 om 15:38

dat zou ook niet eerlijk zijn.. de overige clubs kunnen ook jeugdspelers doorschuiven he

28 november 2014 om 16:26

jeugdspelers ja eredivisie spelers nee

28 november 2014 om 16:42

de spelers uit de eredivisie zijn ook jeugdspelers..

maar ik begrijp iedereen wel hoor. kwa opleiding van de nederlandse jeugspelers vind ik het goed dat dit gedaan wordt, voor de overige (kleinere) clubs is dit niet prettig.

Opzich valt voor beide standpunten wat te zeggen. De jeugd doet ervaring op, maar er is nauwelijks ambiance. (al hoewel dat bij sommige clubs ook al niet is.) Als ze nu gewoon met een vaste kern gaan spelen en bijv. max 3 spelers die niet bij die vast kern zit mogen opstellen dan is het misschien nog wel te doen. Want dan speelt iedereen tegen een vergelijkbaar jong Ajax,psv & Twente en dan is dat argument ook weg.

Ik ben groot voorstander van beloften teams, geweldig voor Ajax en daarmee het NL voetbal. Talenten hebben veel meer perspectief en als ze het niet halen heeft dat ook voordeel voor de clubs waar ze daarna spelen. Plus commercieel is de Jupiler leagueu veel interresanter, misschien niet qua supportersaantalen maar wel via kijkcijfers, ik kijk graag naar jong Ajax. Zonder dat zou ik niet kijken.

Mochten ze het afschaffen moet Ajax ook maar eens stoppen met het verdelen van TV gelden, gewoon zelf gaan verkopen, het is geven en nemen. Ik had graag gezien dat hij met cijfers kwam, want tv geld is volgens mij juist hoger door de jong teams, hogere kijkcijfers lijkt mij waardoor ook betere exposure naar sponsoren.

28 november 2014 om 16:43

kijkcijfers zijn idd dramaties gedaald en ja laat ajax maar stoppen met het verdelen van tv gelden en het zelf verkopen zou voor de andere eredivisieclubs een stuk interesanter worden dan word het wel eerlijk verdeeld

28 november 2014 om 17:38

de jong elftallen hoeven er niet uit maar ik vind wel dat de jong elftallen geen spelers uit de eerste selecties mogen gebruiken want dat is wel competitie vervalsing. En dat is wel bevorderlijk voor het nederlands voetbal want dan zijn ze verplicht om met talenten te spelen en niet met 3 kwart 1ste selectie spelers.

Zie maar is 3 clubs te vinden die terug willen komen in die plaats, voor alle clubs in de topklasse is het bijna geen optie ivm alle maatregelen die ze moeten treffen om aan alle eisen te voldoen, dit kost die clubs teveel geld, dan zou je weer met 16 teams moeten gaan spelen en nog 1 extra team eruit, , dan heb je weer een competitie die zo voorbij is.

Verder denk ik dat als je Twente, Ajax en PSV met een vaste selectie laat spelen in de jupilere league die van te voren samengesteld word, er weinig aan de hand is, sfeer vind ik geen goede reden aangezien bijna alle stadions in de Jupiler League totaal geen sfeer hebben , ze zijn maar voor 20 % gevuld en het is er doodstil

28 november 2014 om 16:47

er zijn genoeg clubs in de topklasse die in de jl willen spelen hoor bvb spakenburg en ijsselmeervogels willen best wel, maar willen en kunnen niet voldoen aan de belachelijke eisen van de knvb die wel voor de jong teams alles willen veranderen

Het slaat nergens op om beloftenteams in de eerste divisie te laten spelen. Deze teams mogen niet eens promoveren. Waarom speel je een competitie? Juist! Om te promoveren!

Zolang er geen teams willen promoveren door alle regeltjes van de knvb zullen ze iets moeten doen om het aantal clubs op peil te houden.
Misschien is het wel iets om juist meer beloftenteams mee te laten doen en 2 competities naast elkaar laten draaien waar je dan uiteindelijk een winnaarspoule hebt van de eerste 4 van beide competities + afvallers van de eredivisie die vervolgens om promotie/degradatie spelen.
Je zou bijv. de splitsing van noord/zuid kunnen maken waardoor supporters minder ver hoeven te reizen om zodoende meer meereizende supporters te krijgen.

Aangezien het gros van de supporters uit de JL en supporters van clubs die onlangs nog in de JL speelden (pec, Scc, Dordt, Gae) het een waardeloze opzet vinden en alleen de supporters van Ajax, PSV en FCT dit lijken te waarderen zegt het wel iets over hoe waardeloos de beloften zijn in de JL. Waarvan akte.

28 november 2014 om 17:42

ik wil niet zeggen dat ik voor ben, vind het wel competitievervalsing. Maar het is een feit dat talenten meer leren in de jl(niveau is daar trouwens ook heel erg triest) als in de beloftencompetitie.

NEC heeft wel een punt. De ene ker spelen er grote namen van het eerste elftal in de Jupiler League en de andere keer spelen ze tegen Paris Saint Germain.

Dat is wel degelijk competitie vervalsing.

Maar je kunt ze er nu niet meer uit halen. Zelf hoeft van mij ook niet.

Dit lijken mij belangrijke regels die ingevoerd moeten worden

1. Er moet vooraf aan het seizoen een basiselftal worden gemaakt en dat melden bij de KNVB.

2. als er blessures zijn bij het eerste elftal mag dat team natuurlijk een speler laten doorstromen. Geldt idem dito voor een schorsingen.

3. Als een eerste elftal speler terug komt van een blessure mag hij ritme opdoen in het 2e elftal.

4. Mochten er bij de beloftenteams een speler uitvallen dan mag dat elftal alleen spelers laten instromen vanuit jeugdelftallen zoals A1. En geen speler aantrekken van het eerste elftal.

Dit lijken mij toch belangrijke regels. Iemand nog andere ideeen voor regels die reel zijn?

Alle mensen die het niet eens zijn met het statement van Nec, wonen waarschijnlijk niet in een regio van een Jupiler League club. De beloftenteams moeten snel terug naar waar ze thuis horen en dat is niet de JL.

28 november 2014 om 19:14

Want? Ik vind dat de beloften een prima aanvulling zijn voor een competitie waarbij clubs regelmatig wegvallen. Anders was het nu al een kleine competitie geweest.

Whahahaha omdat NEC niet kan winnen van een stel A-junioren. Ga weg man beunhazen.

Helemaal mee eens. Weg met die 2e elftallen die wekelijks met een ander team komen en daarmee ook de sterkte varieert. Laat talenten lekker tegen talenten spelen. En moeten ze een jaartje hogerop, dan kunnen ze gewoon verhuurd worden. Daar zijn veel clubs bij gebaat.

Wees blij dat die teams mee willen doen, zonder die team had de JL nu niet eens meer een volwaardige competitie en stevent de JL eerder af op een amateur- /semiprofstatus als de topklasse. Dat is pas lekker als je dan uit de eredivisie degradeert, dan is het namelijk over en uit voor de meeste clubs. Deze teams zijn echt niet voor de lol toegevoegd hoor.

Helemaal eens! Het is misschien goed voor de talenten, maar totaal niet goed voor de uitstraling van de competitie en beleving van de fans. Je wilt als betaald voetbal club tegen andere 'echte' clubs spelen. Voor de fans van reguliere clubs is dit het ook minder aantrekkelijk om een seizoenskaart te kopen. Je hebt immers sfeerloze affiches, zowel uit als thuis tegen deze beloften. Ze hebben geen fans waardoor het uitvak ook altijd leeg is. Ook de wisselende samenstelling van deze jeugdteams is niet goed in vergelijking met de andere clubs vind ik.

Volgens mij komt er binnenkort toch al een andere opzet van de competitie, dus heeft het weinig zin hierover te zeuren.
Verder vind ik het wel een verrijking. Anders waren er waarschijnlijk ook te weinig teams.
NEC had zelfs geluk toen ze tegen Jong Ajax moesten! Er waren wijzigingen in het elftal omdat later in de week een Champions League wedstrijd gespeeld moest worden, dus de echte reserves en de grote talenten onder 19 waren in Parijs. Dat is nu de belangrijkste reden dat Jong Ajax nu af en toe van samenstelling verandert.

Na vanavond ben ik er nog meer van overtuigd dat de beloften elftallen zo snel mogelijk uit de competitie moeten. Niet zozeer vanwege het niveau, want ze kunnen redelijk mee. Maar je hebt gewoon 6 wedstrijden per sezoen totaal geen beleving. In de thuswedstrijden van de beloftenteams is er geen hond. In de uitwedstrijden zijn er geen uitsupporters waardoor er totaal geen voetbalsfeer hangt en bovendien is het stadion half leeg omdat niemand zin heeft om een wedstrijd tegen een belofteteam te gaan kijken. Ik merkte vandaag bij mezelf dat ik voor het eerst in 25 jaar NEC moeite moest doen om me naar het stadion te slepen. En dat terwijl ik in al die tijd toch een hoop ellende heb meegemaakt, zoals vorig seizoen bijvoorbeeld.

Ik begrijp het aan de ene kant wel omdat deze ploegen soms met spelers uit de a-selectie voor de dag komt en andere keren met jongens die nog onervaren zijn.
Dan kan het voorkomen dat je in de titelstrijd tegen een veel sterkere ploeg speelt dan je concurrenten.
Maar ik vind veel meer dat NEC net als Roda zijn huur moet betalen want ook dit is natuurlijk competitievervalsing als het niet zou hoeven. Roda heeft om die reden zijn begroting van 11,5 mln naar 6 mln moeten terugschroeven terwijl NEC op die manier slechts tot 8 mln hoefde te zakken.
Dat scheelt ook een slok op een borrel

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren