Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax neemt kijkje in de keuken bij Bayern: ‘Het kan nog beter, vandaar’

Laatste update:

Ajax gold jarenlang als de beste club van Europa, als het op de jeugdopleiding aankwam, en Bayern München meldde zich in het verleden in Amsterdam om een kijkje in de keuken te komen nemen. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en bracht jeugdtrainer Bryan Roy een bezoek aan München.

/

De linksbuiten van weleer maakt bij Ajax deel uit van een werkgroep die zich bezighoudt met ‘het ontwikkelen van trainingsmethoden en het bewaken van de speelstijl’, meldt Voetbal International, en daarom ging Roy bij Bayern langs. Via Johan Cruijff, sinds zijn periode als coach van Barcelona bevriend met Josep Guardiola, werd geregeld dat Roy een week lang welkom was.

“Ik heb trainingen bezocht, met Guardiola gesproken en uitgebreid inzicht gekregen in zijn werkwijze en visie”, vertelt de oud-aanvaller over de huidige trainer van der Rekordmeister. “Guardiola past de visie van Cruijff volledig toe bij Bayern. Bij Ajax streven we hetzelfde na en het gaat de goede kant op. Maar het kan nog beter. Vandaar dit bezoek.”

Vind je dat Ajax goed bezig is met de jeugdopleiding?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wie trekt de conclusie dat het tegenwoordig andersom is? Conclusie van VZ zeker?
Omdat Ajax naast zijn eigen opleidingsmethoden ook bij andere grote clubs informatie inwint? Er komen nog steeds grote clubs op bezoek bij o.a. Ajax langs om te kijken hoe zij het doen want ze staan er internationaal erg goed op. Qua opleiding is Ajax nog steeds een van de beste van de wereld. In de wereld kom je sowieso snel in Nederland uit voor de opleiding, niet alleen bij Ajax.

Vind het erg goed dat Ajax bij een club als Bayern gaat kijken omdat die op het moment ook geweldig bezig zijn. Ze moeten bij meer clubs rondkijken. Kan nooit kwaad.

26 november 2014 om 12:23

Niet zo gefrustreerd. Er staat alleen dat de rollen zijn omgedraaid qua bezoek brengen.

26 november 2014 om 12:26

Volgens mij is dat altijd al zo geweest. Ajax heeft in het verleden vaak zat rondgeneusd bij diverse clubs. De formulering van VZ had hier genuanceerder kunnen zijn.

26 november 2014 om 12:23

Is de organisatie van Ajax niet grotendeels gebasseerd op die van Bayern ( het aanstellen van oud spelers van technische functies) ?

26 november 2014 om 12:28

Dat aspect misschien wel. Maar hier gaat het over de inhoudelijke manier van werken. En niet over de rolverdeling en de hierarchie binnen de club.

26 november 2014 om 13:12

nee, de organizatie van Bayern is gebasseerd of die van Ajax.

ik ben geen Ajax fan maar clubs als Bayern, Barcelona, Manchester United etc zijn gebasseerd op de visie van Ajax en de werkwijze van Ajax.

en dit heeft gewoon alles te maken met Cruijf maar ook van Gaal.

spelers als Lahm, Muller, Kroos, Schweinsteiger, Badstuber etc. zijn allemaal de spelers geworden die ze nu zijn door van Gaal en de oude "Ajax-filosofie" het enige verschil is gewoon dat clubs als barca, manchester en Bayern gewoon het geld hebben om de dingen die men wilt doen in een wat hogere catogerie uit te voeren. waar Ajax met talentjes van 250.000 euro speelt, heeft Bayern maar ook Barca en Manchester ze van 2 mil.

en dat is het verschil.

26 november 2014 om 13:06

@sjoerd1987

Ach, niet zo druk om maken. Ajax en Bayern kijken gewoon even bij elkaar in de keuken om elkaar verder te helpen met het opleiden van jeugdspelers. Alleen maar positief dat ze bij elkaar gaan kijken, dat betekend dat ze hun jeugdopleiding naar een hoger niveau moeten tillen.

Ik ben zelf voor Feyenoord, maar ik vind het alleen maar mooi als een club zo veel mogelijk uit hun jeugdopleiding probeert te halen. Ik kan er dus van genieten als Ajax een opstelling heeft waarbij veel jongens in de jeugd van Ajax hebben gespeeld, vooral als je ziet dat het dan ook nog eens effectief is.

26 november 2014 om 13:09

Heeft Ajax nog iemand van het kaliber Muller, Alaba, Boateng of Kroos geproduceerd? Nee dacht het niet. Ajax producten van de afgelopen 5 jaar waren allemaal heel matig. En kom niet met Eriksen en Blind want dat zijn geen wereldspelers.

26 november 2014 om 13:42

Boateng is gekocht toen die 23 was, heeft hier niet zoveel mee te maken.
Alaba is gekocht toen die 16 was, maar de jeugdopleiding gaat natuurlijk een stuk verder dan de leeftijd van 16.

Ik begrijp je punt en met Kroos en Muller heb je natuurlijk 2 top voorbeelden.
Ajax leidt nu "leuke" spelers op.. maar de stap moet omhoog.. als de stap van het geheel omhoog gaat, dan komen er ook de echte toppers uit voort.

26 november 2014 om 13:48

Dat komt omdat Ajax sowieso de beste talenten al in een vroeg stadium verliest aan de grote clubs. Bij Bayern kunnen ze deze spelers behouden en laten doorgroeien. Daarnaast speelt Bayern in een sterkere competitie waardoor de spelers sneller sowieso fysiek ontwikkelen,
Als Ajax een speler als Milik of Andersen nog 5 jaar kan opleiden, ben ik ervan overtuigd dat deze spelers het niveau van Muller, Boateng etc. kunnen bereiken.
Kroos en Alaba vind ik op hun positie echte wereldtoppers dus die kun je niet zomaar opleiden. Daar is ook een beetje geluk bij nodig. Kroos heeft zich bijvoorbeeld echt ontwikkelt tijdens een uitleenperiode.

26 november 2014 om 13:51

Er waren spelers die weggingen bij Ajax die als topspeler werden gezien. Van der Wiel, Stekelenburg en Vertonghen zijn hier voorbeelden van. En er zijn een paar spelers die nu in Ajax 1 zitten waarvan wordt verwacht dat ze ook toppers worden: Fisher, Klaassen en Cillessen Zal er vast nog een paar vergeten

In mijn ogen hebben wij de beste jeugdopleiding onze jeugd geeft Feyenoord en PSV keer op keer pakslaag en vanuit Ajax gaan 8 van de 10 naar een topclub zie ik bij fey en PSV niet zo snel

26 november 2014 om 12:23

2 weken geleden op toekomst; a1 ajax 0-1 a1 psv, pak slaag klopt

26 november 2014 om 13:09

Memphis7 dat klopt niet. Ik denk dat je met een andere elftal in de war bent. 2 weken geleden waren er geeneens wedstrijden.

Ajax A1 is regerend kampioen en heeft maar 1 keer in de zoveel jaren de kampioenschap niet gewonnen. Dus geeft des te maar aan hoe dominant ze zijn. Ook hebben ze afgelopen weekend de huidige nummer 2 AZ met 6 - 3 verslagen.

PSV staat pas 7e.

26 november 2014 om 13:11

Omdat Psv een keer wint. Vorig jaar pakte Ajax a1 de titel in Eindhoven.

26 november 2014 om 13:23

Memphis7 lult wel vaker uit ze nek namelijk als het om z'n eigen club gaat...niks vreemds dat ook hier weer onzin staat vermeld! Klopt idd namelijk wat je zegt, qua stand en uitslagen die je vermeld

26 november 2014 om 13:28

http://www.ajax.nl/Ajax-Nieuws/Ajax-Nieuws/Ajax-nieuws-artikel/198477/Ajax-A1-thuis-onderuit-tegen-PSV.htm

26 november 2014 om 13:30

http://www.ajax.nl/Ajax-Nieuws/Ajax-Nieuws/Ajax-nieuws-artikel/198477/Ajax-A1-thuis-onderuit-tegen-PSV.htm , je zegt pal slaag terwijl vorig seizoen jullie kampioenswedstrijd nodig haddne tegen pav en deze wederom gelijkspeelden, psv ook weer finale in de beker; die wishfull thinking en gedachte dat jullie jeugdopleiding o zo veel beter is dan pav en feyenoord is gwn onzin die voorrang hebben jullie allang niet meer

26 november 2014 om 14:07

Memphis7 4 oktober is niet 2 weken geleden.

Ajax A1 is in de afgelopen 4 jaar 3 keer kampioen geworden en heeft sinds de invoering vaker een kampioenschap gevierd dan niet.

PSV is zelfs geen enkele keer nog kampioen geworden..

26 november 2014 om 15:02

Zoals ajax zei kampioen worden is geen prioriteit; toptalenten zoals depay en hendrix wel de individu is belangrijker; maar hij zegt ajx geeft psv pak slaag en dat is gwn onzin

26 november 2014 om 12:25

Zit een kleine nuance verschil in jou redenatie.
Een betere jeugd betekent niet per definitie een betere jeugdopleiding.

26 november 2014 om 12:31

Hendriks, Zoet, Depay om er zo maar even 3 te noemen zijn natuurlijk zwakke spelers die uit onze jeugd komen.. Ajax heeft echt geen 80% slagingspercentage, er zijn genoeg spelers zoals Lukoki, Hoesen, Dijks enz die het niet gered hebben.. Daarnaast zie ik net zo vaak dat een jeugd team van Ajax/feyenoord/psv van elkaar wint en is dat vrij in evenwicht..

26 november 2014 om 13:12

Kijk even hoevaak de parels van de opleiding van Ajax (de A1 dus) kampioen zijn geworden de afgelopen jaren. Dat is verre van in evenwicht.

De 80% slagingspercentage slaat op de spelers die uiteindelijk prof worden. Dijks, Lukoki etc. zitten nu allemaal bij Eredivisie clubs.

26 november 2014 om 12:40

Hoi afca-beer,

Volgens mij roept Johan Cruijff, jullie grote held, altijd dat het in de jeugd niet gaat om de resultaten van de teams, maar juist om de individuele ontwikkeling van de spelers. Die moet voorop staan bij Ajax. De individuele ontwikkeling van de spelers bepaalt uiteindelijk welke jeugdopleiding de meeste resultaten boekt (oftewel: welke de meeste spelers aflevert die van waarde kunnen zijn voor het eerste en voor veel geld verkocht kunnen worden). 8 van de 10 naar een topclub is daarbij gewoon onwaar.

Groetjes,
Noverca

26 november 2014 om 13:15

Is sterk overdreven inderdaad, maar niemand kan ontkennen dat vanuit Ajax er veel meer spelers bij topclubs zijn beland dan bij Feyenoord en Psv. Gisteren stonden er notabene 3 tegenover Ajax.

26 november 2014 om 13:17

Helemaal correct natuurlijk. Uiteindelijk ben je aan het opleiden en daar is winnen 1 van de facetten. En 8 van de 100 is al veel, maar ik neem aan dat hij dat bedoelde.

26 november 2014 om 13:26

Heeft er ook mee te maken dat de focus op eigen jeugd bij Feyenoord nog niet super lang geleden is gestart. Bij Ajax is dat al tientallen jaren zo.

26 november 2014 om 14:12

rbn_

Die focus lag er wel degelijk. Die is er namelijk bij elke Nederlandse club. RVP en Drenthe gingen niet voor niets naar respectievelijk Arsenal en Madrid of Kuyt en Kalou naar Liverpool en Chelsea. Ajax heeft er alleen veel meer.

26 november 2014 om 14:18

Het vertrouwen in onze talenten was er toen niet. Een paar talenten braken door maar ontzettend veel talenten niet. Volgens mij was het Rekik die het buitenland verkoos omdat Feyenoord geen goede plan van aanpak had. Laatste jaren is dat enorm verbeterd.

26 november 2014 om 16:47

Wat heeft Kuyt met de jeugd van Feyenoord te maken?

26 november 2014 om 21:21

Mijn 1e reactie ging zowieso niet eens zozeer om de jeugd, maar om de verkopen in het algemeen. Bij Ajax kom je makkelijker aan de bak bij de top.

Feyenoord heeft afgelopen zomer een aantal spelers verkocht, maar het waren stuk voor stuk minder grote clubs dan waar Daley is beland.

Ik denk dat Ajax vooral kan winnen op het gebied van geld binnenharken voor sponsoring. Wat ook kan werken is kijken wat voor soort routeniers je terug kunt halen om succesvol te zijn. Dit aangezien niemand jaren bij Ajax blijft spelen.

26 november 2014 om 12:32

Klopt, ik denk dat Ajax ook betere en langdurigere relaties met spelers probeert op te bouwen, ze werken best mee als er een topclub komt of kans komt. Hopelijk willen Siem de Jong, Anita, van der Wiel, Eriksen, Verthonghen, Vermealen (zou geweldig zijn als we hem kunnen strikken), alderweirld dat ooit terug betalen door als routinier terug te komen.

Helaas lijken van der Vaart, Sneijder, Ibra, Maxwell, Chivu, Huntelaar, Nigel de Jong daar weinig voor te voelen nu. Terwijl ze de missende schakel kunnen zijn om af te rekenen met die naïviteit en gebrek aan slimmigheid, stuk ervaring dus.

26 november 2014 om 12:39

Ik snap niet dat spelers zoals Van der Vaart liever de voorkeur geven aan degradatievoetbal in Duitsland dan voor de titel strijden in Nederland. Hij zou ook nog eens de held zijn. Is geld tegenwoordig zo extreem belangrijk terwijl ze al gigantisch veel verdienen?

26 november 2014 om 12:44

Met hun leefstijl is geld best belangrijk, rbn_. Ik vind dat wel logisch. Voetballers verdienen in korte tijd veel geld, maar offeren daar doorgaans wel hun kansen op een 'normale' carrière in het bedrijfsleven voor op. Als ze met pensioen gaan, moeten ze nog genoeg geld hebben om hun hele leven door te komen bij wijze van spreken, al zie je dat een deel weer aan het werk gaat als trainer of als analist of iets dergelijks.

Maar hun leefstijl gecombineerd met hun relatief lange pensioen zorgt er wel voor dat ze zoveel mogelijk geld willen binnen schrapen, denk ik. Daarbij vindt Van der Vaart het in Duitsland volgens mij wel lekker wonen en woont hij daar ook dichtbij zijn zoontje enzo.

26 november 2014 om 13:03

Ik snap het wel rbn_. Geld speelt een belangrijke rol en daarbij zijn we in Nederland heel goed in het uitkotsen van onze gewaardeerde vedetten zodra het even wat minder gaat. Je moet er maar zin in hebben als je gewaardeerd wordt. Niet iedere routinier haalt dezelfde successen als Rijkaard (waar altijd graag mee vergeleken wordt).

26 november 2014 om 13:35

Ik ook niet, bovendien is Hamburg - Amsterdam niet het einde van de wereld, dat kun je prima reizen, desnoods met vliegtuig. Van der Vaart en Ajax zouden veel voor elkaar kunnen betekenen, ook na zijn carriere in de vorm van trainer of iets dergelijks.

26 november 2014 om 15:47

@noverca

Dat is gewoon een fabeltje nu. Vroeger was het wellicht zo, maar dat kwam omdat de hele voetbalwereld amateuristisch geregeld was. Tegenwoordig zien ze hoe belangrijk voetbalervaring is, zodat iedereen met een professionele achtergrond ergens terecht kan. Al is het als trainer, analist, maar ook in een denktank voor ontwikkeling van bepaalde facetten zoals de jeugdopleiding.

De reden dat ze zo veel geld willen binnen schrapen is puur hebzucht (in de meest positieve zin van het woord). Als welvaart in een maatschappij van zo een groot belang is en jij hebt de mogelijkheid om steeds voor meer en meer te kiezen, dan ga je achter het geld aan. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar dit is gewoon een korte uitleg over waarom geld als een motivatiemiddel dient.

Geef Ajax 5 jaar lang hetzelfde bedrag waar Bayern Munchen mee werkt en ik ben er zeker van dat ze bij de laatste 4 van Europa eindigen.

Geef onze Nederlandse clubs hetzelfde bedrag waar alle Engelse PL clubs mee werken en je zult zien dat Ajax, Psv, Feyenoord het dan erg goed zouden doen in Europa (cl). En dan ga je zien dat clubs zoals Zwolle, Heerenveen, Az, Twente het ook erg succesvol zouden zijn in de CL of EL.

Verder geen kritiek op deze grote clubs die over dat geld beschikken. Enkel denk ik dat er veel kunde en verstand aanwezig is in onze competitie. Enkel het geld ontbreekt.

26 november 2014 om 15:50

Wow dit is wel echt een grote drogreden zeg. Geef een club in Albanië zo veel geld en die zal op den duur ook in de top 4 eindigen. Kijken gewoon naar een Chelsea of een City die dmv geld uit de middenmoot zijn geklommen.

26 november 2014 om 18:53

Je snapt er echt niets van. Geef 10 andere clubs van het kaliber Ajax en Feyenoord hetzelfde bedrag en het merendeel zal niet zo succesvol zijn.

Kijk even naar het wanbeleid van vele Engelse clubs, ze hebben allemaal gigantisch veel geld ter hun beschikking dat ze elk seizoen zomaar krijgen omwille van de tv rechten. Dat is al minstens 50 miljoen pond per seizoen en dat loopt voor de meeste op tot 60-80 miljoen pond.

Ik ben er zeker van dat als de Eredivisie teams hetzelfde bedrag zouden krijgen dat de Eredivisie heel snel qua niveau achter Engeland, Duitsland en Spanje komt te staan en zo Italië en Frankrijk voorbij streven en zelfs mogelijk ook Spanje omdat daar enkel de top (5) van een hoog niveau is.

De kennis en kunde is in Nederland aanwezig, ze weten hoe ze spelers moeten opleiden, ze weten hoe ze moeten presteren met weinig geld.

Ik heb nergens over decadente projecten zoals City, Chelsea en andere koopclubs.

Bayern zouden we wat van kunnen leren, maar er niet zijn veel clubs die we wat dat betreft hoeven te bezoeken, misschien Dortmund, Basel, Feyenoord of Barcelona. Dat zegt ook genoeg over de huidige opleiding. Misschien kunnen we wel een gentlemens agreement met Feyenoord afspreken op gebied van opleiding en informatie met elkaar delen?

Ajax had beter kunnen kijken bij de marketing afdeling. Die is namelijk 5x zo goed als die van Ajax.

26 november 2014 om 13:17

Bayern Munchen is de topclub van Duitsland. Het rijkste land in de EU en van voetbalmerk nummer 1 Adidas en tal van automerken. Marketing is dan niet zo moeilijk.

Dit is zonde van de tijd,want Bayern koopt spelers. Ajax moet niet blijven steken in het dromen over de jaren 1990-2000. Deze tijden komen nl niet terug. Ik zou dichter bij huis kijken en niet naar de onbeperkte mogelijkheden bij een Europese topclub.

Daar hebben ze weinig aan. Iedereen steekt Bayern allemaal veren in de reet maar ze kopen jaarlijks de beste spelers (van concurrenten)

Neuer is van Schalke
Gotze en Lewandowski zijn van Dortmund
Boateng (hsv)

Daarnaast halen ze Alonso, Benatia Robben en Ribery ook gewoon ergens weg en dan heb je het hele geraamte al staan.

Wat Ajax er van kan leren is hooguit nu 40 miljoen overmaken aan Psv om Depay en Wijnaldum te halen en doe Twente er maar 10 voor Castaignos en Feyenoord 10 voor Clasie.

Ik zeg niet dat je met hun kampioen wordt, maar je weet in ieder geval zeker dat de andere clubs het niet worden zonder deze spelers...

Volgens mij moeten ze bij Basel en Dortmund terecht willen ze wat leren van jeugdopleidingen... al ben ik er bij Basel allerminst van op de hoogte hoe de jeugd is, maar ik denk toch dat mocht je ergens willen komen in Europa dan moet Ajax toch eens kijken wat voor beleid ze daar voeren.

26 november 2014 om 13:20

Het gaat om een toekomst visie in de jeugdopleiding niet om het hedendaagse 1ste elftal.
Je kan ook geld binnen halen door spelers op te leiden en deze te verkopen als ze niet het eerste zullen halen. Het gaat erom om die paar spelers te krijgen die het wel redden.. Een Lahm, Schweinsteiger, Muller.. Hummels komt ook uit de jeugdopleiding en zo spelen er nog talloze oud jeugdspelers van Bayern bij andere ploegen in europa.

J zegt dat Bayern alles koopt, maar noemt vervolgens Dortmund op... waarom Dortmund. Waarin zijn zij beter dan Bayern?

26 november 2014 om 13:57

Jdg84

Je slaat met je ene argument het andere omver

Je begint met dat je geld binnen kan halen door spelers op te leiden om vervolgens te vragen waarin Dortmund beter is dan Bayern.

De transferbedragen van uitgerekend Gotze en Lewandowski van Dortmund naar Bayern geven denk ik al antwoord op jou laatste vraag!

Jij noemt Lahm en Schweinsteiger... Hun laatste jeugdwedstrijd is minimaal 10 jaar geleden! Muller is een uitzondering ... verder is er weinig meer doorgekomen. Kroos en Alaba zijn ook slim en goedkoop gekocht.

Nog een ander antwoord op jou vraag... waarin Dortmund beter is dan Bayern; Scouten van spelers van ca. 17-20 jaar. Gundogan, Reus, Lewandowski, Blazcikowski, Hummels, Sven en Lars Bender, Schmelzer etc.

26 november 2014 om 14:23

Misschien kan Bayern dat ook wel heel goed, Shenkie, maar heeft Bayern spelers van ca. 17-20 jaar niet nodig. Bayern wil topspelers hebben in hun elftal, eindproducten. Dortmund heeft daar het geld niet voor en moet het dus doen met talenten goedkoop kopen en opleiden in de hoop dat ze eindproducten worden. Dat doen ze uitzonderlijk goed, maar niets bewijst dat Bayern dat niet kan. Bayern heeft het echter gewoon niet nodig; die kopen liever spelers die het al gemaakt hebben, waarvan de kans groter is dat ze het ook bij Bayern goed doen.

26 november 2014 om 14:41

Je reageert niet op mijn vraag.

Maar om toch toch even op scouting puntje in te gaan, Dortmund is beter in scouten van spelers van 17-20 jaar en dan noem je een aantal namen.
Gundogan was 21, Reus is op zijn 15de weggestuurd en op zijn 23ste teruggekocht, Lewandowski was 22, Blazcikowski was 22, Lars Bender speelt helemaal niet voor Dortmund, Sven Bender had al 70 wedstrijden voor 1860 munchen gespeeld dus is gewoon gekocht.

Maar ik wil graag weten waarom de jeugdopleiding van Dortmund beter is dan de jeugdopleiding van Bayern. Want dat is uiteindelijk het onderwerp van het stuk

27 november 2014 om 10:39

Noverca

Dat is toch exact hetzelfde als wat ik zeg? Als Bayern dat niet nodig heeft dan kan Ajax daar toch niks van leren?? Want we doen het toch allebei anders.... En daarnaast heeft Ajax de centen niet die Bayern heeft...

27 november 2014 om 10:44

Jdg84

Dan lopen we langs elkaar heen. Ik zeg niet dat de ene jeugdopleiding beter is dan de ander. Ik zet punten naast elkaar waar Ajax meer van kan leren... Dan denk ik Dortmund. Daarnaast als het zo makkelijk was om Bayern te kopieren waarom is er dan de afgelopen 25 jaar geen club in Duitsland die dat is gelukt?!

Wat je wel ziet is dat bij Bayern de laatste jaren helemaal niks meer doorkomt terwijl dat juist de kracht van Ajax moet gaan zijn de komende jaren. Ik weet niet op welk vlak Ajax wat wil leren maar als het om de mogelijkheden gaat, kunnen ze ook bij Vitesse gaan kijken... want daar ligt echt een geweldig complex.

27 november 2014 om 10:48

Het gaat om jeugdopleiding, niet om eerste elftal. Het gaat om trainingsmethodes, wijze van het leren van tactieken, oefeningen, metingen.. dat soort dingen. Het gaat niet om complexen of wat dan ook. Het gaat om een bepaald idee wat ze daar hebben en hoe ze die uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld gisteren (en dat is geen grap) op een andere manier een banaan leren open maken. Is veel makkelijker dan hoe ik het eerst deed. Maar als ik niet gekeken had bij een ander die het deed, had ik het nooit gezien. Mijn Banaan is daardoor niet ineens anders, maar de methode van openmaken is wel net even aangepast waardoor het makkelijker is.

Wanneer Ajax daar een kijkje neemt gaan ze niet kopiëren, ze gaan kijken op welke wijze ze daar werken en of er elementen toe te passen zijn in de eigen wijze van opleiden. Misschien kunnen ze bij Amsterdam heel veel leren van de krachttraining bij Bayern. Die zullen namelijk niet allemaal krachthonk ingaan, maar die krijgen beduidend meer training op fysiek en conditioneel vlak dan in Nederland.

Het eerste elftal moet je buiten beschouwing laten. Het is namelijk voor een jeugdspeler een stuk makkelijk om door te breken bij ajax of feyenoord dan bij Bayern of Real Madrid. Het gaat hier puur om het kijken naar methodes die toegepast kunnen worden in de eigen opleiding. Dortmund is erg sterk in het kopen van jonge jongens, en dan bedoel ik begin 20. Want opleiden van goede spelers doen ze zelden. Sahin, Gotze en Schmelzer zijn de grootste spelers van de afgelopen 10 jaar. Bij Bayern heb je daar toch een stuk grotere namen voor in de plaats.

26 november 2014 om 13:36

50 miljoen besteden aan die spelers, gaat ten eerste nooit gebeuren en is ten tweede wanbeleid en dan gaan we zeker failliet. Wijnaldum, Castaignos en Depay moeten wij zelf opleiden, niet kopen.

26 november 2014 om 13:59

Nee, en daarom is dit niet realistisch...

Ik vroeg me af wat we kunnen leren van Bayern... daar is dit een antwoord op.

26 november 2014 om 19:25

Dat alleen maar kopen en de jeugd geen kans meer geven is iets van Guardiola. heeft niets met de structuur van Bayern te maken. Guardiola heeft Barca ook gigantische kapitalen uitgegeven aan spelers. Van Gaal had een andere aanpak en die structuur is bij de jeugdopleiding blijven bestaan. Het is zaak van het bestuur bij Bayern om deze cultuur te bewaken en Guardiola niet te ver door te laten slaan. Hij heeft dat bij Barca gedaan en kijk wat hij heeft nagelaten? Alle toppers zijn al dertigers of zitten er in de buurt. Het is daarom ook goed dat Ajax nu bij Bayern in de keuken gaat kijken en niet pas over een paar jaar.

“guardiola past de visie van Cruijff volledig toe bij Bayern. Bij Ajax streven we hetzelfde na en het gaat de goede kant op. Maar het kan nog beter. Vandaar dit bezoek.”

Dus Guardiola's successen zijn allemaal te danken aan Cruijff? Waarom zou er iemand van Ajax moeten kijken hoe ze het daar doen als Guardiola toch hetzelfde doet als Cruijff wil? Nee dit lijkt me nogal sterk dat de visie van Cruijff wordt nagestreefd door Guardiola

26 november 2014 om 13:23

Niet zozeer alle successen natuurlijk, maar wel zijn gedachtegang over voetbal. Daarnaast wordt zoiets ontwikkeld over de jaren, maar is Cruijf zijn filosofie de basis. De wijze van uitvoering kan verschillen omdat mensen een andere uitvoering geven aan een bepaald idee.
Zie godsdienst.. het basis idee is voor een een bepaalde godsdienst hetzelfde, de wijze van uitvoering kan heel erg verschillen.

Heb gisteren live gekeken naar bayern -21 tegen man city -21. Bayern werd van het kastje naar de muur gestuurd en verloor met redelijk grote cijfers. Met andere woorden: de jeugd van ajax hoeft zich niet te spiegelen aan de jeugd van bayern

26 november 2014 om 15:33

volgens mij bedoeld Cruyff met zijn zogenaamde filosofie Niet dat de jeugdteams veel wedstrijden moeten winnen. Ik denk dat hij bedoeld dat de manier van opleiden er toe moet leiden dat een overstap naar het vaandelteam bijna vanzelfsprekend wordt. Het spelsysteem en de voorwaarden die elke positie in het veld met zich meebrengt worden er in geslepen. De focus voor de spelers is hierbij op techniek, inzicht, persoonlijkheid en snelheid.

En dat je jeugdteam daarnaast alle duels op de broek krijgen is dan helemaal niet relevant. Dan kijk je namelijk naar een moment opname, terwijl Cruyff een proces bedoeld.met het proces bij Mucnhen hoeft niks mis te zijn. Ik denk dus dat jouw opmerking kant nog wal raakt.

Dit is mijn interpretatie overigens, dus ook ik kan mis zitten. Maar persoonlijk denk ik dat ik de zogenaamde Ajax filosofie best goed heb verwoord...als PSV supporter athans.

26 november 2014 om 15:53

Klopt, sterker nog als je alles dik wint dan heb je te weinig weerstand gehad. Bij ajax zetten ze dan jongere spelers erin en zetten ze de A1 spelers in Jong Ajax. In de Youth League zijn ze ook een stuk jonger maar desondanks beter, dat is wel echt een groot verschil.

Welke club is slecht bezig met hun jeugd opleiding? Wat een pol als Ajax ze weg koopt.

26 november 2014 om 15:51

Ik geniet op dit moment van PSG A1 - Ajax A1 (0-2), alleen Muric, Cerny en Leyder zijn van andere Bvo's gehaald. De rest zit er al veel langer, in de B1 is dit nog minder. Overigens met het aantrekken van een paar talenten is niks mis, slimme scouting en manier van opleiden waardoor die spelers ook de taal, het land en het systeem alvast leren voordat ze naar Ajax 1 gaan.

27 november 2014 om 01:42

Ik zeg niet dat Ajax slecht bezig is met de jeugd, maar vraag welke club dat wel is.
Dat Ajax heel wat talenten aantrekt weten ze zelf ook heel goed want Amsterdamse vijver vinden ze zelf te klein. Als ze 17 jarige talenten aantrekken welke op hun 19e doorbreken, is dat dan een verdienste van Ajax alleen ? Nu gaan de credit's naar Ajax en de andere jeugd opleiding uit ons dorp krijgt een onvoldoende.

als Bayern München hun jeugdopleiding niet zo go9ed is kunnen ze best wel kijken bij de jeugdopleiding van ajax en talenten gaan kopen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren