Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Jupiler League-fans balen als een stekker: 'Dat is competitievervalsing'

Laatste update:

De Jupiler League ziet er sinds de toetreding van drie beloftenteams en Achilles'29 helemaal anders uit en daar is lang niet iedereen gelukkig mee. De supportersverenigingen van verschillende eerstedivisionisten zijn bij elkaar gekomen en pleiten voor veranderingen in de competitie.

De fans vinden dat er teveel wedstrijden worden gespeeld en willen dat de Jupiler League wordt teruggebracht naar achttien teams. Bovendien moet de maandag geschrapt worden als speelronde en zouden er in de toekomst twee ploegen rechtstreeks moeten promoveren naar de Eredivisie.

Een ander hard punt in hun alternatieve plan zijn de beloftenteams die nu meedoen in de Jupiler League. Jong PSV, Jong Ajax en Jong FC Twente zijn als het aan de fans ligt binnenkort niet meer welkom. "De ene week speelt Jong PSV met Wijnaldum en een week later weer niet. Dat is competitievervalsing", zegt Erik van Kilsdonk van de supportersvereniging van Helmond Sport tegen Omroep Brabant.

De clubs kwamen donderdag in Utrecht bij elkaar om te praten over de Jupiler League, maar er werd nog geen concreet standpunt ingenomen. De clubs willen er op 2 december uit zijn, maar volgens Remco Oversier van RKC Waalwijk zou het ook wel eens kunnen dat beslissing wordt uitgesteld tot maart 2015.

De beloftenteams moeten uit de Jupiler League gehaald worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heeft Wijnaldum eigenlijk met jong PSV gespeeld dit seizoen?

20 november 2014 om 22:17

ja, vlak na zn blessure

20 november 2014 om 22:23

Ah oké. Hoeveel minuten waren dat?

20 november 2014 om 22:42

Misschien een helft ofzo.

Huil gedrag elke week weer. Niet zeuren. Voetballen

20 november 2014 om 22:49

Even hypothetisch he: NEC speelt tegen Ajax met 8 spelers van het eerste. Week erna moet Ajax tegen Roda waar het naar toegaat met allemaal jonkies en zonder de 8 van de week ervoor. nec verliest, roda wint en wordt kampioen met 1 punt voorsprong.... is het dan geen competitievervalsing? Heeft iedereen dan dezelfde kans gekregen. Die paar wedstrijden in het seizoen kunnen voor de 'topclubs' in de JL een wezenlijk verschil maken tussen kampioen en nacompetitie en zelfs als het gaat om de periodetitel gaat het een rol spelen.

20 november 2014 om 23:02

Hebben de clubs daar niet zelf om gevraagd?
ze hebben er zelf toestemming voor gegeven dacht ik toen.

20 november 2014 om 23:03

Klopt als een bus!
Jong Ajax moet dan ook echt 'jong Ajax' zijn. Waar je van te voren spelers voor in schrijft...
Een andere vergelijking;
Ajax die elke week een paar spelers 'uitleent' aan een random ploeg in de jupiler leage, dat is ook verboden toch?

20 november 2014 om 23:11

Benjj je geeft hier het perfecte voorbeeld van een eventueel scenario. Misschien zullen ze het dan begrijpen.

20 november 2014 om 23:47

@psv-ado

Jij kan makkelijk zeggen dat we niet moeten zeuren en moeten voetballen, en voetballen moeten we zeker, alleen dat er van Ajax, twente en psv wel een jong team meedoet en van de rest niet, is wel erg slecht van degene die dat bepaalt. Zo kunnen twente, ajax en jullie de jeugdspelers makkelijker laten wennen aan een iets hoger niveau dan de competitie waar de jonge teams horen. Als jij een AZ, heerenveen, groningen of een andere eredivisie club supporter was, vond je dit ook nergens op slaan dat psv twente en ajax wel er in zitten, en de andere niet. Zet dus aub je psv bril maar ff af, @benjj heeft helemaal gelijk

20 november 2014 om 23:54

Er moeten leeftijdsgrenzen komen. Bijvoorbeeld 23 jaar en een max van 2 spelers ouder dan die leeftijd (zodat spelers ook wedstrijdritme op kunnen doen). Je kan het niet maken dat je spelers in moet laten schrijven, want dan krijg je dat spelers doorschuiven naar het eerste en er na een half jaar ineens 30 spelers bij de eerste selectie zitten en men maar 7 spelers kan opstellen bij Jong. En het hele idee van de Jong-teams moet niet helemaal verloren gaan.

Verder is het natuurlijk onzin om te gaan zeuren over die 3 spelers van het eerste die een wedstrijdje hebben meegepakt. Dan kun je ook spelers geen schorsingen meer geven (want die heeft wel tegen bijvoorbeeld NEC gespeeld, maar niet tegen Roda want toen was ie geschorst) en kunnen spelers ook niet meer geblesseerd raken. Er zijn nu al goede regels voor en spelers die niet het merendeel bij 1 spelen (dus minder dan 16 wedstrijden), mogen bij 2 gewoon meedoen.

Verder is het natuurlijk de verdienste van de Knvb zelf dat clubs als Ajax, Twente en PSV soms spelers uit de eerste selectie mee moeten laten doen. Dit komt namelijk alleen op grote schaal voor tijdens de interlandweken. Dan zijn er namelijk gewoonweg niet genoeg spelers om de selectie van Jong mee te vullen. Spelers van de A-jeugd, Jong en het eerste zijn dan gewoon schaars. En het is niet verantwoord om jongens die er fysiek nog lang niet klaar voor zijn blessures (vanwege de mindere weerbaarheid door gebrek aan fysiek) te laten riskeren.

Dus gewoon niet voetballen tijdens interlandweken en er zal dan alleen een incidentele eerste elftalspeler meedoen die terugkomt van een blessure of die gewoonweg gepasseerd is door een betere speler uit het Jong-elftal (en dus de mindere van de 2 zou zijn, ongeacht in welk elftal die gestart is).

20 november 2014 om 23:54

@benjj stel Cambuur staat in de halve finale van KNVB beker en hebben de week ervoor een wedstrijd tegen Groningen en Cambuur komt met een B-Elftal aanzetten om spelers te sparen waardoor Groningen makkelijk wint en de week erna speelt Cambuur tegen AZ met hun sterkste opstelling en wint Cambuur waardoor AZ de play-offs mist en Groningen hierdoor wel mag de play-offs mag spelen. Is in principe hetzelfde verhaal.

21 november 2014 om 02:42

Haha het leuke is dat NEC van Jong PSV heeft verlorem toen er geen enkele A selectie speler mee deed. 1 speler maakt echt niet heel veel verschil hoor.

21 november 2014 om 07:10

En toevallig speelde hij toen erg sterk en scoorde ook. Gewoon vervalsing.

21 november 2014 om 09:18

Vind ik niet Jong Ajax, is gewoon het tweede en spelers als Duarte zouden daar gewoon moeten kunnen spelen als die buiten de selectie zijn gehouden van Frank.

Met alle punten die in de tekst genoemd worden ben ik het helemaal eens. Hopelijk gaan deze plannen doorgevoerd worden.

20 november 2014 om 22:41

Je kunt het op 2 manieren bekijken. Enerzijds is de reactie begrijpelijk. Anderzijds: als een speler meedoet bij het tweede is hij blijkbaar niet goed genoeg voor het eerste en dus aantoonbaar van mindere kwaliteit. Of de speler komt terug van een blessure, maar ook dan is hij nog niet van topniveau. In mijn ogen wordt het pas competitie vervalsing als bijvoorbeeld jong ajax met nog 3 competitieronden te gaan bovenaan staat en Ajax ineens zijn beste spelers gaat opstellen om het kampioenschap veilig te stellen (waar ze vervolgens toch niets aan hebben aangezien ze niet kunnen promoveren).


Als de beste speler van Emmen speelt tegen sparta en vervolgens niet meespeelt tegen Volendam omdat de club hem om disciplinaire reden op de tribune gezet heeft, spreken we ook niet van competitievervalsing.

20 november 2014 om 23:02

Ik vind het toch wel een erg groot verschil hoor. Als de beste speler van Emmen tegen de een niet meedoet en tegen de ander wel is het natuurlijk voordeliger voor de ploegen waartegen hij niet meedoet. Daarentegen is het naar mijn mening een stuk voordeliger om tegen een veredeld A-team te spelen dan tegen de helft van bijvoorbeeld Ajax 1.

Het ligt er ook heel erg aan op welke dag je tegen een jong-team speelt. Op maandagavond doen vaak de spelers mee die in het weekend bij Ajax 1 op de bank hebben gezeten. Op vrijdagavond kunnen deze spelers niet meedoen, omdat ze dan niet meer mogen invallen in het weekend bij het eerste.

20 november 2014 om 23:05

Even serieus je wilt dat met elkaar vergelijken?

Als de club een speler om disciplinaire redenen een speler niet opstelt doet de club dat zelf, dat is heel wat anders dan Jong Ajax enz. kan makkelijk switchen als het eerste geen programma heeft...

Je slaat de plank echt volledig mis hier.

20 november 2014 om 23:07

Dat klopt maar wel als er de ene week 11 jeugdspelers spelen die nog nooit hun debuut voor Ajax 1 maakte en de week erna 2 jeugdspelers en dan de rest spelers als Veltman, Kishna, Duarte, Zivkovic, Ligeon, Van der Hoorn, Riedewald. De opzet was bedoeld om jonge spelers ervaring op te laten doen en dat gebeurd dus zeker niet, tenminste niet elke week en dat is dus niet eerlijk. Dus het gaat hier niet om 1 of 2 spelers en het gaat hier om gevestigde eredivisie spelers en niet de beste van een Jupiler league club die 1 wedstrijd gespaard word. Als jij in die situatie zit als de Jupiler league clubs zul je het zeker begrijpen...

20 november 2014 om 23:23

Ik bedoel alleen aan te geven dat geen club elke week in dezelfde samenstelling speelt. Een club met een rechtsbuiten in topvorm terwijl de beste linksback van jouw club net geblesseerd is. It's all in the game. Maar ik zeg ook: het wordt pas competitievervalsing als een club het bewust en structureel gaat doen. Daarbij hebben clubs als jong ajax, jong PSV en jong twente vaak genoeg klop gehad, terwijl er sterke spelers uit hun A selecties meededen. Nogmaals: ik geef niemand gelijk, ik zeg alleen dat je het vanuit verschillende invalshoeken moet bekijken. Clubs uit de JL verliezen in de beker geregeld van amateurclubs terwijl je toch mag aannemen dat ze betere spelers hebben. De bal is en blijft rond.

21 november 2014 om 00:03

-NEC-, je voorbeeld raakt helaas kant noch wal. Zivkovic, Ligeon, Duarte en Van der Hoorn zijn geen eerste elftalspelers. Dan blijven er 2 over en dat zijn jongens die gewoon de leeftijd hebben om in Jong te spelen. En verder gebeurt dat alleen in de interlandweken en kan de Knvb er dus wat aan doen.

21 november 2014 om 06:29

Het gebeurd niet in de interland weekenden, dan wordt er namelijk niet gespeeld!

De supporters hebben gewoon gelijk. Dit is pure competitievervalsing. En het is voor dieclubs maar vooral te hopen dat zij niet dedupe zijn. NEC speelt dit weekend, naja weekend, op maandag tegen Ajax. Ajax heeft de ruimte om spelers op te stellen die niet in 1 gespeeld hebbeb, handig want dat zullen jongens zijn die 2 weken niet gespeeld hebben en/of net terug zijn van een interlandweek. Leuk voor Ajax maar het kan wel de conpetitie beinvloeden. Zowel Roda als NEC hebben tot nu toe 5 punten laten liggen, niet veel. Dan kan 1 nederlaag je gewoon het kampioenschap kosten en dus mss promotie naar de eredivisie. Ik hoef wss niet uit te leggen welke consequenties dit voor NEC maar ook Roda heeft. Degene die dit jaar niet promoveert zien we wss voorlopig niet meer terug.

21 november 2014 om 18:06

Ik zie het nu pas dat dat sinds dit seizoen veranderd is. Maar dan nog zijn het geen eerste elftal spelers, maar wisselspelers of tribuneklanten.

Ze hebben zeker een goed punt. Wel opvallend dat dezelfde clubs/fans het fenomeen kunstgras omarmen, zolang het in hun voordeel is..

"de ene week speelt Jong PSV op kunstgras en een week later weer niet. Dat is competitievervalsing", zegt Juicher. Had zomaar een zin kunnen zijn uit een willekeurig interview met dezelfde strekking als dit artikel.

20 november 2014 om 22:26

Haha precies. Iedereen haalt zijn punten aan op het moment dat deze hen het beste uitkomt. Vind het wel een goede oplossing om alle eredivisieteams uit de jl te halen, maar daar staat tegenover dat er dan geen 1 kunstgrasveld meer in het betaalde voetbal mag zijn.

21 november 2014 om 00:27

En welke ploegen vind jij eredivisie waardig die in de jp zitten? Dan gaan bestuurlijke bobo's dus beslissen wie eredivisie waardig is.... Ik verwacht veel gezeur! Willen we kwalitatief beter voetbal kan je beter samen gaan met de Belgische competitie, wat zie je liever Ajax-Anderlecht of ajax- Excelsior. Kwaliteit gaat omhoog, meer sponsergeld aangezien je een groter publiek bereikt. En mooiere wedstrijden!

20 november 2014 om 23:02

Alsjeblieft zeg, als je het verschil tussen kunstgras-natuurgras en selectiespelers-jeugdspelers gelijkwaardig vind, dan heb je totaal geen verstand van voetbal.

20 november 2014 om 23:44

Volgens mij gaat het niet om het verschil van voorbeelden, maar om competitievervalsing an sich. Inke begrijpt wat ik ermee bedoel te zeggen, iedereen spreekt puur uit eigen belang. Dus in dat opzicht is een vergelijk niet zo vreemd.

Kortom, je slaat de plank volledig mis om vervolgens mij een etiket op te plakken. Jammer..

21 november 2014 om 06:35

Kunstgrasangst zit vooral tusssn de oren, de angst om tegen een eredivisie waardig 11talte spelen is gewoon een feit. Zeker in de Jup waar overgroot deel op kunstgras speelt is kunstgras allang geen voordeel meer (buiten dat de kunstgrasvelden van tegenwoordjg zeer goed zijn)

Ik heb er in principe niks op tegen, als er aan 1 team wordt vastgehouden. Niet dat spelers uit het 1e ook zo even met jong psv mee kunnen doen. Maakt het dan zo dat in de wintetstop spelers overgeheveld kunnen worden oid.

20 november 2014 om 22:44

Ja dat is ook het probleem. Vorig jaar speelde Willem II tegen 10 spelers uit Ajax 1 en speelde een middenmoter weer tegen een veredeld jeugdelftal. Dat kan teams punten kosten en daarom zeg ik; tel alle punten eraf die behaald zijn tegen deze elftallen en laat ze gewoon nog meespelen als een vriendschappelijke wedstrijd. Daarna uit de Jupiler league zetten. De enige die er profijt van hebben zijn die drie ploegen in de eredivisie, al die andere clubs hebben er echt een hekel aan. Achilles vind ik dan niet zo erg, die spelen gewoon in de competitie en doen gewoon mee.

20 november 2014 om 22:50

Het is een beetje raar, het helpt niet mee om als voetballand serieus genomen te worden. Toch vind ik het nog best wel een goed idee. Het zou wel een oplossing kunnen zijn denk.

de regels rond die beloften teams moet gewoon ff beter gemaakt worden, geen spelers uit 1e team meelaten doen maar spelers uit jong psv/ajax/twente mogen wel naar het 1e eventueel.
want je dan wel kan krijgen is van die sneaky constructies als wijnaldum (om maar een voorbeeld te noemen) bij het 2e team neerzetten en dan gewoon altijd met het 1e meelaten doen tenzij het een keer uitkomt dat hij bij het 2e mee kan doen.. geen goed voorbeeld maar gaat om het idee

20 november 2014 om 23:03

Nee dat kan niet want het tweede is ook om wedstrijdritme op te doen na een blessure.

21 november 2014 om 07:29

Het probleem is dat hier geen regels over zijn opgesteld.

Als deze regel voor de intreding van belofte elftallen duidelijk was gemaakt, had een club zich wel 2x achter de oren gekrabd of ze wel of niet mee doen in de jpl.

Wat een zeikerds. De beloften teams zijn er niet voor niets bijgezet. Door dat deze teams er bij worden gezet levert het veel meer interesse op want veel mensen willen de talenten van de grootste clubs van Nederland graag zien spelen. Er komen wel is waar niet heel veel mensen op af maar ik weet zeker dat de video's op foxsports van deze teams veel vaker bekeken worden. Ook is het voor de club juist een voordeel omdat je 3 wedstrijden meer hebt en dus meer geld aan kaartverkoop binnenkrijgt. Dat bijv depay of schone een keer meedoet na een blessure is af en toe vervelend maar ja je zult wat moeten doen want de clubs staan al jaren op instorten in de jl.

20 november 2014 om 22:50

Sorry maar je zit volledig fout. De bezoekersaantallen zijn bedroevend laag en niemand interesseert die talenten wat. Eruit zetten zodra het kan, de enige die er profijt van hebben zijn de eredivisie ploegen met dat elftal, de Jupiler league clubs hebben er gewoon echt een hekel aan. Daarbij speelt de ene week een team met spelers uit Ajax 1 en de week erna met een veredeld jeugdelftal. Competitievervalsing dus!

20 november 2014 om 22:53

Dit jaar speelt Ajax wel meer met 1 team dan vorig jaar. Soms doet Denswil, Kishna, Van der hoorn of Duarte mee. Ook deden Veltman en Cillessen ook volgens mij 1 wedstrijd mee aan het begin. Maar voor de rest speelt Ajax wel met hetzelfde team dit jaar.

20 november 2014 om 22:58

Nee je zit verkeerd zag je de opstelling tegen Achilles? Met spelers als Ligeon, Veltman, Van der Hoorn, Riedewald, Serero, Kishna, Zivkovic... Nee er speelde 2 spelers die nog niet hun debuut voor het eerste elftal maakten. Dat terwijl er is afgesproken dat dit gemaakt was voor de echte jonge spelers om minuten te maken en ervaring op te doen en niet voor spelers die regelmatig of bijna altijd in Ajax 1 spelen.

20 november 2014 om 23:01

Ik zit helemaal niet fout. Kijk maar is naar de video van de laatste samenvatting op foxsports van jong ajax deze is vaker bekeken dan bijna alle andere wedstrijden bij elkaar opgeteld. Meer hits dus voor Fox en daar gaat het om. Dus er is wel degelijk interesse maar er gaan niet veel mensen naar het stadion die wedstrijden kijken zoals ik ook al in mijn reactie aangaf. Trouwens vind ik het zeer zwak van fans om te zeggen dat dit competitie vervalsing is de clubs uit de jupiler leaugeu draaien gewoon goed mee en ook bij bekerwedstrijden de afgelopen jaren zie je dat zij het zelfs topclubs uit de eredivisie lastig kunnen maken. Nec moet bijvoorbeeld nog steeds van Ajax winnen ook al doen bijvoorbeeld Duarte en Kishna mee.

20 november 2014 om 23:08

Maar het gaat niet om Fox!!!! Het gaat om de competitievervalsing en die samenvattingen van fox zou de KNVB een worst zijn!

20 november 2014 om 23:09

@memphisdepay: zou het wellicht ook kunnen dat die samenvatting zo veel is bekeken, omdat de fans massaal weg bleven uit de stadions, omdat ze niet willen betalen voor een wedstrijd van/tegen een beloftenteam?

Als je nu eens kijkt naar de toeschouwersaantallen, dan zie je dat de beloftenteams vrijwel geen enkele fans trekken. De beloftenteams staan stijf onderaan de toeschouwersaantallen. Dat de samenvattingen dan wel beter bekeken worden heeft ermee te maken dat Ajacieden, Psv'ers en Twentenaren geen zin hebben om hun beloftenteam aan te moedigen, maar het wel 'grappig' vinden om de korte samenvatting even te zien.

Er is dus helemaal geen belangstelling voor die beloftenteams. De fans van die clubs hebben helemaal geen zin om 90 minuten daarnaar te gaan kijken en vinden de korte samenvatting al lang genoeg.

Een Telstar (gemiddeld 2.091 toeschouwers) trekt meer fans dan Jong Ajax, Jong PSV en Jong FC Twente (samen gemiddeld 2.029 toeschouwers) bij elkaar. En nu staat Telstar absoluut niet bekend als een club met veel fans, dus dat zegt al heel wat.

20 november 2014 om 23:11

Het kan best zijn dat Ajax supporters het leuk vinden om naar wedstrijden van jong Ajax op fox terug te kijken. Maar waarom zijn die mensen dan niet bij de wedstrijden live aanwezig? Daar draait het toch om?
Iedere week wordt bij een eredivisie wedstrijd hier geroepen dat de tribunes zo leeg zijn. Tja misschien kijken die mensen ook wel naar Fox,

ik durf te wedden dat als Fox de wedstrijden uit de belofte competitie met jong ajax op hun site zet dat er net zo veel hits zijn als nu, gewoon omdat Ajax supporters dit willen zien en niet dit doen om naar andere JL clubs te kijken.

20 november 2014 om 23:12

De Knvb geeft heel veel om Fox televisiegeld is namelijk een hele belangrijke inkomsten bron voor alle clubs in Nederland.

20 november 2014 om 23:20

Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen? Die wedstrijden wworden echt nooit live uitgezonden behalve als ze tegen de top van de JL moeten. Het gaat om die competitievervalsing waar ze moeilijk over doen en logisch verklaarbaar.

21 november 2014 om 00:18

Begrijp je niet dat door de deal met Fox (waar de JL-clubs heel blij mee zijn, want het levert veel meer geld op) het niet mogelijk is deze clubs uit de JL te halen? Ze leveren namelijk het meeste op voor Fox.

20 november 2014 om 23:10

Echt niemand gaat een wedstrijd van FC Oss tegen Almere kijken op TV. Als het FC Oss tegen jong Ajax is zullen toch echt veel meer mensen op TV kijken dus Fox krijgt meer views dus meer geld. Kijk ook maar is een keer hoe vaak de samenvatting van Foxsports wordt bekeken toch een stuk meer dan bij alle andere clubs zelfs clubs als Nec en Roda krijgen minder views.

20 november 2014 om 23:16

Maar het gaat niet om die views!!! Bij nec zitten er ruim 8000 op de tribune en bij Roda ook. Het gaat trouwens om de competitievervalsing en niet om hoeveel interesse er is want die is er haast niet. Daarbij word jong Ajax/PSV/Twente nooit live uitgezonden tenzij ze tegen NEC/Roda spelen. Alsof het iemand wat interesseert wat de views op fox zijn, daar gaat het namelijk gewoon niet om.

20 november 2014 om 23:28

Als de tv cijfers omhoog gaan ontvangen clubs meer televisie geld maar dat heb ik nou al 10x uit proberen te leggen. Bij de helft van de clubs is het een dooie boel in de stadions. Ook worden talenten alleen maar beter door deze ervaring veel van deze jongens vallen uiteindelijk ook af naar jl clubs weer een voordeel. Misschien kun je de regels wat aanpassen wat betreft het meespelen van spelers van het 1e elftal maximum leeftijd ofzo. Maar het is geen reden om deze clubs weg te doen omdat er weinig supporters zijn. Ook vind ik het belachelijk dat jij hierboven aangeeft dat is als jonge jongens bij ajax meedoen dit competitie vervalsing is kom op man riedewald(18!) kishna( Net 18!!)denswil dit zijn gewoon jonge jongens. Ook zijn de clubs financieel niks waard Nec betaalt al maanden hun huur van het stadion niet Rkc staat op instorten en ik voorspel dat er zeker 2 clubs kopje onder zullen gaan in de komende 5 jaar als het zo doorgaat is de jl een competitie met nog maar 10 clubs over 10 jaar en dan zouden beloften elftallen niet mee mogen doen.

20 november 2014 om 23:40

Maar het gaat om de competitievervalsing en niet over geld. Daarbij kunnen die spelers jong zijn maar zo moet je het niet bekijken, en waarom? Deze opzet was bedoeld voor jonge spelers om ervaring op te doen en niet voor spelers als Veltman, Duarte, Serero, Kishna om wat voorbeelden te noemen die wekelijks in de eredivisie spelen. En daarbij is het probleem dat de ene week bijvoorbeeld Volendam tegen 9 van de 11 basisspelers en bankspelers van Ajax speelt en Roda de week erna tegen allemaal A-jeugdspelers speelt en een paar die nog niet hun debuut maakte voor Ajax 1 en Volendam verliest en Roda wint en precies doordat Volendam door een bijna 'Ajax1' worden ingemaakt en Roda makkelijk wint, pakt Roda de titel en Volendam niet, dat is dus het probleem dat het niet eerlijk is. Was maar een voorbeeld maar verplaats je even in die Volendam supporter.

21 november 2014 om 00:21

Ten eerste is het de schuld van de Knvb dat Ajax die spelers moet opstellen (want ze kunnen geen volwaardig elftal met spelers opstellen, omdat er zoveel speler opgeroepen zijn voor vertegenwoordigende elftallen) en ten tweede heeft Volendam in jouw voorbeeld de punten dan niet op meer plekken laten liggen? Ze wisten al eerder dat ze dan tegen dit elftal geen punten hadden kunnen pakken, dan focus je je er toch op dat je ze op andere plekken wel pakt. Als je ze laat liggen waar je ze wel had kunnen pakken, dan is dat gewoon aan jezelf te danken.

21 november 2014 om 06:44

Onzin.. Manmanman... Heeft jong Ajax vorig weekend gespeeld? Nee he? Weet je waarom? Omdat de Jup stil ligt tijdens de interlandweekenden!

Goh wat ben jij op de hoogte van het wel en wee van jullie beloften team! Wat een interesse zeg!

21 november 2014 om 08:03

Nec betaalt de rekeningen niet maar heeft wel een dure iranier voorin lopen die andere jupiler league teams nooit konden betalen is dat ook geen competitie vervalsing dan? Nederlanders moeten is stoppen met altijd klagen en calimero uithangen en gewoon is erin gaan geloven en killer mentaliteit kweken.in spanje spelen barca b en real b ook gewoon mee in tweede divisie en hoor je niemand klagen..ten tweede in de jong teams zijn ze veel minder goed op elkaar ingespeeld en vaak van blessure terug komende spelers of wissels/tribune klanten. Hoezo willen jullie eingelijk nog promoveren als je toch niet tegen eredivisie spelers wilt voetballen..gewoon niet zo janken en voetballen, en verloor nec niet van jong psv dat geen enkele a selectie speler op het veld had? Stel piepers betaal eerst maar je rekeningen voordat je over andere clubs gaat oordelen.

Wat heeft Achilles hiermee te maken? Die spelen toch wekelijks met dezelfde spelers.. De beloftenteams mogen er idd uit! Beste 2 erin, nummer 3 Jupiler tegen nummer 16 Eredivisie voor promotie over 2 wedstrijden!

20 november 2014 om 22:52

Die horen bij dit experiment maar die doen niks verkeerd.

21 november 2014 om 14:29

NEC je hebt volkomen gelijk.

Echter twee punten van aandacht:
Dankzij datzelfde Ajax c.q. Cilessen kregen jullie nog een herkansing via nacompetitie. Ook dat was de reinste competitievervalsing.
Vergelijk aub niet de toeschouwersaantallen van NEC met die van Roda. Daarvoor komen jullie nog 3000 toeschouwers tekort.

Tot snel!

23 november 2014 om 20:01

ik heb nooit toeschouwers vergeleken hoor... en Cillessen stond niet eens in de goal dus je praat gewoon onzin. reinste competitievervalsing als je in de bijna laatste minuut 2-2 scoort... dus niet.

20 november 2014 om 23:15

Achilles'29 is momenteel nog wel competitievervalsing, omdat er aan die club lichtere eisen gesteld worden dan aan de overige clubs in de Jupiler League. De vervalsingsfactor daar heeft dus met de financiën te maken, doordat de overige clubs hogere kosten Moeten maken dan Achilles'29.

Alleen die vervalsingsfactor gaat straks wel verdwijnen, terwijl vervalsingsfactor rond de beloftenteams instant blijven.

20 november 2014 om 23:29

@ Superghost Het is inderdaad juist dat er voor Achilles andere financiële eisen zijn dan voor de andere clubs en kan je spreken van oneerlijke concurrentie.
Maar Achilles heeft nu hele hoge kosten om hun accommodatie JL proef te maken.
Hier hebben de andere clubs geen last van. (denk aan het realiseren van een uitvak en verlichtingen).

Als deze financiële hulp er niet zou zijn dan is voor geen enkele amateurclub mogelijk om door te stromen naar de JL. Na een half jaar vallen ze dan direct om.

Ik kan me niet indenken dat andere clubs hier nu problemen hebben

21 november 2014 om 00:07

De accomodatie van Achilles'29 voldoet nog altijd niet aan de eisen van de JL, want ook daar heeft de club uitzondering op gekregen.

21 november 2014 om 00:22

Maar dat is 3 jaar en dus zal ie daarna aan de eisen moeten voldoen.

Ergens ben ik het wel een beetje eens. Maar als Ajax supporter hoop ik natuurlijk dat het zo blijft.

Ik vind het maar niks, die teams spelen nergens om en dat is waar het om draait in het betaalde voetbal. Opleiden doen we maar lekker in de jeugd of we verhuren die knapen aan Almere.

Die beloften eltallen eruit, daar mogen ook geen fans van meereizen, als die er al zijn, stellen regelmatig basispelers van het eerste op dus dat is al niet eerlijk, gewoon de geldpot eerlijker verdelen, uit de hoofdklasse kampioen promoveren en de eerste 2 van jl promoveren, net als de Serie A en B,dat maak de jl weer aantrekkelijk

Ik ben zelf geen supporter van een JL club maar kan heel goed begrijpen dat er veel irritaties is.
Zeker voetballen op maandagavond is gewoon ruk.
Je zit toch dat het gros gewoon moet werken en dan in alle bochten moet wringen om de wedstrijden te bezoeken. Zeker uitwedstrijden is het niet altijd mogelijk.

Nu kan je stellen dat deze clubs geen mega supporters aantallen hebben en dat het daarom acceptabel is. Onzin vind ik dat. Je bent toch niet supporter van een club omdat die meeste supporters heeft? nee je bent supporter uit liefde voor die club.

Ook kan ik me indenken dat de jong ploegen met een te wisselend elftallen spelen. Hierdoor is er wel degelijk sprake van oneerlijke strijd.

Jong Ajax Twente en PSV hadden zo ie zo nooit de jupiler in mogen komen...

20 november 2014 om 23:21

Waarom niet dan?
Qua niveau doen ze niks onder.
Het is alleen raar dat je geen vast team hebt.

21 november 2014 om 08:26

Daarom juist geen vast team dus spelers als Milik of Depay kunnen opeens 1x met ze mee doen gewoon vals spel dat hoort niet en er moet wat aan gebeuren.

Vorig seizoen klaagde Alfons Groenendijk, coach van Ajax ook al dat zijn team de ene week ijzersterk was door veel eerste elftalspelers en de week er op werd hij afgedroogd omdat hij dan met een zwak jeugdteam stond.
Hiermee wordt toch wel aangetoond dat bovenstaande voorbeelden van competitievervalsing zich echt voordoen.

Er staat ook in het voorstel van de supporters om een beneliga voor belofteteams in te stellen. Ook een prima idee toch .

Spelers die in meerdere teams spelen (reservespelers, bankspelers etc.) zijn heel normaal in alle sporten. Moet niet zo gehuild worden, het is geen competitievervalsing.

Volgens mij hebben de clubs in de Jupiler league er zelf mee ingestemd om op deze manier de competitie van 16 naar 20 uit te breiden.

De argumenten waren dat er nog meer clubs op omvallen stonden en dat Fox meer geld wilde steken in de Jupiler league als het aantal speelavonden werd uitgebreid en de beloftenteams werden toegelaten voor een proefperiode.

Op zich zijn er de nodige voorwaarden gesteld aan het meespelen van eerste-elftalspelers. Daardoor kwam Ajax vorig jaar een aantal keren in de problemen qua opstelling. Is nu iets aangepast.

Ik vind de huidige opzet niet ideaal, maar in deze crisis is het misschien wel de redding van de jupiler league.

20 november 2014 om 23:37

De clubs hebben er mee ingestemd. Maar deze standpunten komen vanuit de supporters.
DIe hebben er niet mee ingestemd. Die worden er mee geconfronteerd en balen er van.
Dit lijkt me niet meer dan redelijk.

De reden dat clubs hebben ingestemd is zeker door het geld wat ze nu krijgen van Fox.
Ik zou het veel mooier vinden als de tv gelden gewoon evenredig verdeeld wordt dus gewoon iedereen even veel. Nu snap ik best dat daarmee de grote clubs hier tegen zijn en dat het gat naar andere competities nog groter wordt dan het nu al is.

Twee clubs rechtstreeks promoveren? Alsjeblieft niet zeg. Het niveau van de JL is dramatisch als ik eens een keer de moed verzameld heb om het te bekijken. Nee danku. Daarnaast kijken meer mensen naar een beloftenteam tegen FC Oss dan een andere, in mijn ogen, random matige tegenstander. Meer TV opbrengsten, meer geld weer voor de JL teams. Het kan niet altijd feest zijn, maar eerst het geld aannemen en daarna miepen ben ik niet zo van.

20 november 2014 om 23:45

De supports klagen en niet de clubs.... geen enkele supporter heeft geld aangenomen hoor.
Of moet je altijd eens zijn met besluiten die de directie van je club neemt maar eens zijn?
De supporters van Ajax willen toch ook het oude logo terug en voeren hier zo nu en dan actie voor? Maar bestuur heeft dat toch besloten.

Verder vind ik je argument dat niveau van JL zo laag is dat je tegen rechtstreekse promoveren van een 2e club bent niet ster. Vorig jaar spraken we ons loeftrompetten uit over en GAE over hoe leuk en fris voetbal ze spelen. En dit jaar zien we gewoon dat Willem II en excelsior het leuk doen momenteel. Dort valt in die zin een beetje tegen maar het kan niet altijd werelds zijn.
Daarnaast maakt het onderin de eredivisie ook een stuk lastiger en spannender.

Als er 2 clubs rechtstreeks promoveren, dan hoeft er wat mij betreft niet meer dan 1 via een nacompetitie te promoveren.
Van mij mag er meer verzekerde doorstroom vanuit de JL komen, maar niet meer mogelijke doorstroom.

Op het punt van competitievervalsing ben ik het overigens helemaal eens. De zogenaamde "jong" clubs, zitten met een ander oogpunt in de competitie. Ze kunnen niet promoveren, zijn er vaak om spelers de (terug)stap naar de A1 te doen maken.

Ik begrijp de commotie sportief gezien wel, maar commercieel gezien hebben jong Ajax, PSV en Twente wel toegevoegde waarde. Feyenoord komt er geloof ik ook nog bij. Daar trek je gewoon meer (tv) kijkers mee. Ik vind het persoonlijk interessant om te zien hoe de jonkies van Ajax zich ontwikkelen. Als dit soort teams wordt geweerd, sterft de Jupiler League een langzame dood.

Waarom gaat iedereen er zo makkelijk aan voorbij dat zonder het geld van fox de helft van die clubs al failliet was. Het was een eis van fox omdat dit nu eenmaal meer kijkers trekt(ik zeg niet bezoekers). Natuurlijk is het altijd mooi om naar het verleden te verlangen, maar je moet ook realistisch zijn. Zonder fox geld krijgen de clubs het nog veel moeilijker.

Ik vraag me dan wel af hoe die clubs dat zelf doen met bijv. spelers die van een blessure terug komen. Ik neem aan dat ze die spelers ook in een ander team/competitie laten spelen voor wedstrijdritme?

ze moeten gewoon in de jupiller league blijven want dat zie je in spanje ook met Barcelona b en real madrid b. en zo kunnen de jongeren van ajax of van psv tenminste ervaring op doen en zo worden ze veel sneller beter
\

@ Chandor,

Ben het volledig met je eens. De failliete clubs hebben open plekken geleverd, en daarin was het plan ontstaan van jong Psv/twente en Ajax, en respect voor Achilles 29. Hoop dat zij nog lang in de juup mogen spelen. Vind het erg moedig uit mijn hart dat zij de stap hebben genomen, al is het een hele omschakeling met regels. Respect voor Achilles 29 dat een amateurclub is met jeugd etc...

De toevoeging van de jonge elftallen is ook grotendeels door de strot van de clubs heen geduwd. De clubs zagen dit liever niet, maar konden ook niet echt tegen stemmen omdat ze de inkomsten ook wel nodig hadden om te kunnen overleven.

Alleen fans van Ajax, PSV en Twente zullen het goed vinden dat de jonge elftallen erin zitten. Zo kunnen hun "talenten" zich sneller ontwikkelen op een hoger niveau, dan de talenten van bijv. Feyenoord dat kunnen. Deze fans kunnen zich ook nauwelijks verplaatsen in de schoenen van een kleinere club.

Dat de samenvattingen van de Jonge elftallen meer bekeken wordt dan een andere ploegen is ook gemakkelijk uit te leggen. Een club als Ajax, PSV of Twente heeft al meer supporters dan welke ploeg dan ook in de JL. Sinds vorig jaar spelen de jonge elftallen mee in de JL en is het gemakkelijker voor deze supporters om het 2de elftal te kunnen bekijken.

Je kunt zeggen dat er geen competitie-vervalsing is, maar deze is er toch echt wel degelijk. Vorig jaar was dit al duidelijk zichtbaar, maar de Knvb vertikt het om iets te wijzigen in de regels. Wel komt de Knvb de jonge elftallen tegemoet door geen speelronde in te plannen tijdens interland-periodes.
Speel je op een vrijdag tegen een jong elftal, dan staat hier een minder goed team dan dat je op een maandag moet spelen tegen een jong elftal. Dan staat het elftal bol van de bankzitters die geen speelminuten hebben gekregen bij het eerste elftal.

ze verpesten m'n toto wel vaak genoeg
, weinig teams zijn constant!!!!

21 november 2014 om 05:17

hahahah zelfde bij mij!
~

Maar door jong psv/ajax/twente ben ik wel wat meer Jupiler league aan het kijken..

Wat een onzin wordt er hier verteld over kijkcijfers. Er kijken op fox gemiddeld 25000 mensen naar juup wedstrijden. Toen sbs jaren geleden ze uitzond waren dat er 800000.
Waarom zou ik als een supporter van een juupclub een foxabbon. nemen? Mijn club is er bijna nooit te zien.
De clubs zijn er natuurlijk financieel in gechanteerd. Niet je krijgt meer geld was het argument. Maar als je niet instemde kreeg je niet alleen niet meer geld maar zou fox ook de productiekosten in rekening brengen.
De knvb had allang de regels moeten aanpassen naar de huidige tijd. Dan hoeven er helemaal geen clubs om te vallen.

Belofte team in de 1e divisie is niet erg maar in Nederland hebben wij boter op ons hoofd. In het buitenland bijvoorbeeld Spanje of Duitsland gelden o.a. de volgende regels: 1. Het 1e team speelt altijd hoger 2. Beide teams nooit in dezelfde competitie 3. ((EN DIT IS DE BELANGRIJKSTE)) spelers gebruikte voor het 1e kunnen niet meer gebruikt worden voor het belofte team. Probleem opgelost.

Laten we een europeese competitie opstellen.. En dan mogen Barca, Madrid enz hun 2de11tal in de divisie stoppen bij Ajax. Zij mogen, mits de spelers niet in 1 gespeeld hebben dat weekend, eerste 11tal spelers opstellen.

Ajax draait mee om de titel en moet dit weekend naar Barca 2. Barca 1 heeft op zaterdag gespeeld en weet dus welke spelers meemogen doen met 2. Daarnaast is Neymar net terug van een blessure en moet hij wedstrijdritme op doen.

Ajax, in een mooi gevecht met Anderlecht (wat overigens 2 weken terug op vrijdag tegen Barca 2 speelde en won van een veredeld A team omdat Barca 1 in een week tijd voor debeker en competitie moest spelen) verliest de wedstrijd. Anderlecht gaat over Ajax heen en geeft die voorsprong nietmeer weg.

Maar ach ja een wedstrijd tegen Barca 2 zorgt wel voor meer tv kijkers, en het is toch mooi om af toe Neymar in de competitie te zien rond rennen? Die kans was er anders niet! Niet zeuren volgend jaar mss meer geluk!

21 november 2014 om 07:36

Compliment!

21 november 2014 om 10:48

Ha, ik speel liever tegen een sterk elftal. Daarnaast heeft vrijwel nooit een speler die van het eerste ritme moet opdoen een wedstrijd van het tweede beslist. Let er maar eens goed op, die jongens gaan ieder duel uit de weg en zijn alleen maar bezig heel te blijven. Het grootste verschil is dat tijdens interlandperiodes de gehele selectie van jong-Ajax elders zijn jeugdinterlands moet afwerken maar de competitie gewoon doorloopt. Dan zit er niets anders op dan de A1 op te stellen met wat wissels van het eerste.

21 november 2014 om 16:13

Narsingh heeft jong psv een periodetitel oogeleverd

Het is natuurlijk ook gewoon pure competitievervalsing, daar hoeven we niet over te discussiëren. Net zoals het transfereren van spelers terwijl de competitie al begonnen is gewoon competitievervalsing is. Maar ja, voetbal draait zowat alleen nog maar om geld, en dat zal ook in deze wel weer een belangrijke rol spelen.

Feit is gewoon dat er veel meer mensen naar jupiler wedstrijden kijken daar daarvoor. Ben geen fan van ajax of PSV maar kijk wel vaak naar hun beloftenteams om te kijken naar jonge talenten.

Voorheen keek ik niet vrijwillig naar een wedstrijd uit de jupiler league.

-edit- net wakker, spelling en grammatica heb ik zo te zien even achterwege gelaten.

21 november 2014 om 17:30

Er kijken gemiddeld meer mensen, maar dat komt omdat twee 'grote' clubs (NEC en Roda) zijn gedegradeerd. De daling in de Eredivisie is voor een deel ook toe te schrijven aan het promoveren van Dordt en Excelsior. Deze cijfers zeggen dus helemaal niks. Opzouten met die Jong elftallen en Haarlem en Veendam terug onder dezelfde voorwaarden als Achilles.

De fans vinden dat er teveel wedstrijden worden gespeeld en willen dat de Jupiler League wordt teruggebracht naar achttien teams.

Nee, echt niemand die dit raar vindt? ik baal er ook van dat Ajax competitie/beker/champions speelt. Pffff al die wedstrijden. kijk liever maar 1 keer in de maand!

Twee clubs rechtstreeks promoveren? Prima, maar dan ook twee clubs rechtstreeks degraderen zonder te janken! En dan ook in de divisies onder de JL promotie/degradatie verplicht stellen.......

Ben het er overigens wel mee eens dat de zogenaamde "jonge' elftallen van Ajax, Twente en PSV niets te zoeken hebben in de JL. Die moeten gewoon lekker in de beloften competitie spelen.

Zit op zich wel wat in, maar is een gele kaart dan ook competitie vervalsing? Bijvoorbeeld, PSV speelt tegen feyenoord, Depay krijgt een gele kaart en is daardoor geschorst tegen Ajax....

Vreemde titel eigenlijk. Want volgens mij is niemand fan van de JL. Wel fan van eigen club.

En toch worden bij deze clubs de wedstrijden die Jong Ajax uitspeelt het best bezocht van allemaal. Vreemd zeg ?

21 november 2014 om 17:25

Dit is onzin, bij wedstrijden tegen Jong elftallen zit er altijd minder publiek en ik spreek uit eigen ervaring. Geef mij maar een wedstrijd tegen Oss of Telstar dan tegen deze Jong elftallen.

Uitvak is ook altijd leeg en ik heb helemaal geen gevoel bij bij deze teams. Het zal vast goed voor de ontwikkeling van talenten van de Jong elftallen zijn, maar daar is de Jupiler league niet voor bedoeld. Daarvoor zijn de belangen veel te groot, promotie kan je club maken en het net missen breken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren