Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Anderlecht moet het schaamrood op de wangen krijgen, dit is een jonge knaap'

Laatste update:

Jason Eyanga-Lokilo is pas zestien jaar oud, maar kwam deze donderdag groot in het nieuws. De jongeling speelt al jaren in de jeugdopleiding van Anderlecht en vier jaar geleden sloten zijn ouders een overeenkomst met de club. De familie tekende een intentieverklaring, waarbij werd afgesproken dat Eyanga-Lokilo op zestienjarige leeftijd een profcontract zou tekenen in Brussel.

De ouders kregen toentertijd een bedrag van 75.000 euro van Anderlecht, maar zouden 450.000 euro moeten betalen als Eyanga-Lokilo geen profcontract zou tekenen bij Paars-Wit. Nu het talent zestien jaar oud is, wil hij naar het buitenland vertrekken. Hij loopt stage bij Atalanta Bergamo en Anderlecht sleept Eyanga-Lokilo voor het Belgische gerecht, omdat zijn ouders de 450.000 euro niet willen (of niet kunnen) ophoesten.

Anderlecht beweert dat de 450.000 euro zou overeenstemmen met de opleidingskosten. "Dat lijkt mij een brug te ver", zegt Walter van Steenbrugge, de advocaat van Eyanga-Lokilo, tegen de NOS. Volgens Van Steenbrugge hebben Anderlecht en de ouders een zogenaamde 'sterkmakingsovereenkomst' gesloten. "Ik dacht dat dergelijke overeenkomsten alleen werden gesloten bij onroerende goederen. Maar niet over kinderen van twaalf jaar. En daar knelt natuurlijk het schoentje. Je sluit geen contracten met minderjarige kinderen als 'voorwerp'."

De advocaat geeft toe dat de ouders van Eyanga-Lokilo niet slim gehandeld hebben en met de portemonnee gedacht hebben. Volgens Van Steenbrugge stelde Anderlecht alles echter wel heel aanlokkelijk voor en zagen de ouders van het talentje al een 'nieuwe Messi' of een 'nieuwe Ronaldo' in hun zoon. Van Steenbrugge hoopt dat de situatie kan worden teruggedraaid zoals voor het contract het geval was; dat betekent dat de ouders wel de 75.000 euro terug moeten betalen.

"Over kinderen sluit je geen dergelijke koopwaarovereenkomsten", benadrukt Van Steenbrugge. "Maar de club moet natuurlijk het schaamrood op de wangen krijgen, door dergelijke eisen te stellen. Het is nog een jonge knaap, hij is pas zestien. Ik hoop niet dat het door de hele hetze verkeerd afloopt."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bs, zijn ouders moeten maar niet van gedacht veranderen. Ze hebben met hun volle verstand een contract getekend en daar moeten ze zich aan houden.

20 november 2014 om 21:55

Dat maakt het nog niet minder belachelijk.
Je gaat toch een contract voorstellen dat je verplicht een ander contract te tekenen als je 16 bent.
Dat stel je niet voor en je tekent zoiets ook niet.
Het gaat hier over mensen sterker nog over een kind.

20 november 2014 om 22:07

Dan hadden ze niet akkoord moeten gaan

20 november 2014 om 22:09

Als Anderlecht zich schuldig maakt aan 'kinderhandel', dan die ouders ook he, toen hij 12 was. Dus dat argument gaat niet op.

20 november 2014 om 22:13

Dat zeg ik.
Maar het is belachelijk en ik zou me kapot schamen als ik voorzitter was van anderlecht.
Dit doet je club geen goed en ik vraag me af of het mag.
Want je krijgt een contract voor 4 jaar maar het is eigenlijk langer maar je weet niet wat je dan voorgeschoteld krijgt maar je bent verplicht te tekenen.
Dit is belachelijk en als mijn kind daar nu zou spelen zou ik hem gelijk weg halen.

Maar ja dit toont maar weer hoe ziek het voetbal is.
En dat veel mensen hier het ook blijkbaar normaal vinden dat je zo een wurgcontract voorsteld.

20 november 2014 om 22:20

Ik gebruik het niet als argument.
Ik vind het van alle twee de kanten belachelijk.
Maar wie is er de lul?
Een jochie die niets kan doen.
Verliest alle lol in het spelletje want zijn ouders kunnen dat waarschijnlijk niet zo maar even ophoesten.
Dus dat moet hij doen maar ik neem aan dat hij bij Bergamo geen miljoenen contract krijgt.
Dus dat word ook niks.

Anderlecht wint er ook niks mee en ik zou wel 10 keer nadenken als hun met een contract komen voor mijn kind bijvoorbeeld.
En ik denk dat andere ouders daar ook wel even over nadenken.

20 november 2014 om 22:23

Er zijn heel wat clubs die het doen, het zou me verbazen mocht het niet mogen. Er is een andere manier om het legitiemer te maken, die Club Brugge toepast, maar die ben ik vergeten.

Ik denk dat ze de kosten van de jeugdspelers op zich nemen en nooit doorrekenen aan de ouders als ze enkele jaren later een profcontract tekenen. Tekenen ze geen profcontract voor hun zoon, dan rekent Club Brugge alle gemaakte kosten + intrest door aan de ouders. Ben het niet helemaal zeker.

Jij vindt het belachelijk, ik vind het logisch. Als je dat niet doet ben je al je grootste talenten kwijt aan de Europese top, zoals met een Januzaj. Daar hebben ze een schijntje aan overgehouden.

Hoe ziek het voetbal is? De vader is een makelaar en kent het voetbalwereldje vast wel. Hij vroeg doodleuk een miljoen aan Anderlecht om te tekenen.
Kijk vanavond anders eens naar Reyers Laat, indien jullie Canvas kunnen zien in Nederland. Daar komt de baas van Anderlecht alles uitleggen, en hij heeft volkomen gelijk.

20 november 2014 om 22:28

@ Belgunner

Hoe laat begint dat zo ongeveer?

20 november 2014 om 22:31

Als de vader een voetbalmakkelaar is dan heb ik er geen medeleiden mee.
Dan is het ook nog een hele slechte ook en zou ik meteen weg gaan als speler want zo een contract teken je alleen als je dronken bent.

Maar dan nog vind ik het raar.
Je krijgt toch een opleidingsvergoeding als ze weg gaan?
Want dat contractvoorstel slaat nergens op om dat op je 12e te krijgen.
Of is dat in België niet?

20 november 2014 om 22:32

wve,
Ik ben nog geen vader, maar de jeugdwerking van Anderlecht heeft een hele goeie naam. Ik haat Anderlecht, dus zou er mijn kind (da's voor de toekomst) nooit heen sturen, maar normaal gezien kan je er blind in vertrouwen. Ze investeren er miljoenen in, zorgen voor studiebegeleiding voor de jongeren...

20 november 2014 om 22:33

Recoded, om 22:25, dus het programma is al begonnen.

20 november 2014 om 22:37

wve,
Je krijgt zeker een opleidingsvergoeding, maar dat gaat over enkele tienduizenden à honderdduizenden euro's. Vroeger honderdduizenden, nu is het verminderd naar enkele tienduizenden (denk ik).

Het is normaal dat Anderlecht die jeugdspelers liever houdt tot hun 18-19 en ze dan verkopen voor zo'n 10 miljoen zoals Praet en Tielemans i.p.v. hen op hun 16 te laten gaan naar het buitenland en er enkele tienduizenden euro's voor te krijgen.

20 november 2014 om 22:48

Ja dat zou ik ook willen maar dan vind ik dat je je opleiding zo interessant moet maken dat ze niet weg gaan.
Niet met zulke contracten als dit.
Ik weet niet of het bij andere clubs ook zo is.
Maar ik heb het nog nooit gehoord dat ze even 450.000 € op moeten hoesten.

20 november 2014 om 22:53

Hoe kan je je opleiding zo interessant maken dat de ouders nee zeggen tegen clubs als Man Utd met een bij wijze van spreken onbeperkt budget? Die hun zoon zijn huidige loon vertienvoudigen? Die mensen zien geld en denken niet meer na.

Als kleinere club sta je daar machteloos tegenover, en dan maak je zo'n contract.

21 november 2014 om 07:02

Dan moeten die ouders ook geen 75 000 euro aannemen in eerste instantie.

21 november 2014 om 08:23

Belgunner,

Dat interview kan je ook online bekijken.

canvas.be/programmas/reyers-laat/
38efa54f-6688-486c-b886-cb1c803aa983

De moderator was behoorlijk vriendelijk en totaal niet kritisch.

En neen, HVH heeft niet volkomen gelijk.

Allez, het voorwerp is een kind van 12. Dat alleen al is fout.
Komt dan nog eens bij dat je aan een kind van 12 iets vraagt, wat over 4 jaar pas ingaat en bepalend is voor de rest van zijn leven.

Dit is wat professor arbeidsrecht Frank Hendrickx over de zaak zegt:

" Anderlecht probeert de wettelijke bepalingen en de leeftijdsgrenzen voor het contracteren van minderjarige sportbeoefenaars te omzeilen".

Ik snap het probleem van Anderlecht wel: grote clubs komen steeds jonger kinderen wegplukken bij clubs. En dat is effectief laakbaar en onethisch. Maar de 'oplossing' van Anderlecht is niet de juiste.

20 november 2014 om 21:57

Zijn ouders tekenen iets wat zijn zoon niet wilt gaan doen... dus de zoon moet voor zijn ouders gaan voetballen in belgie? Damn mensen denk eens na.. Hoe kan je een kind gaan verplichten te ''werken'' ergens waar zijn ouders voor hebben getekend?

20 november 2014 om 22:01

Het kind hoeft die 450 000 toch ook niet te betalen? De ouders wel, die maakten die keuze.

20 november 2014 om 22:01

Zijn ouders zijn eindverantwoordelijk.. totaal geen medelijden met ouders die ten koste van eigen kinderen rijk willen worden. Contract is contract.

20 november 2014 om 22:15

Die vader is een makelaar en vroeg Anderlecht onlangs doodleuk om 1 miljoen euro, dan zou zijn zoon tekenen. Terwijl hij doodleuk al een contract had getekend en 75.000 had ontvangen. Wat een lef.

20 november 2014 om 22:59

Daarom moet een voetbal club geen contract sluiten met minderjarige!! got it?

21 november 2014 om 08:39

myvision,

En Anderlecht wil niet rijk worden ten koste van kinderen?

20 november 2014 om 21:59

trieste ouders idd, maar een club kan dit toch ook niet maken, en volgens mij mag het niet eens.

20 november 2014 om 22:12

De ouders doen net zo goed aan 'kinderhandel' als Anderlecht, snap dat toch. Dit contract mag wel, ik durf te wedden dat Anderlecht gelijk zal krijgen.

20 november 2014 om 22:24

Dit contract mag niet. Het is een minderjarige speler en hij is nog geen 16, dus dit mag niet.

20 november 2014 om 22:26

Moet ik nog maar eens zien. De ouders zijn net zo goed in fout.

20 november 2014 om 22:16

Precies, zo dacht ik ook al. En waarom zou je Anderlecht willen verruilen voor Atalanta? Anderlecht lijkt me een betere club om je als jonge speler te ontwikkelen dan Atalanta.

20 november 2014 om 22:26

Vast omdat de voorwaarden (lees: geld) daar beter zijn.

20 november 2014 om 22:48

Dit is pas het topje van de ijsberg. In de voetbalwereld gebeuren zoveel schimmige dingen en het wordt steeds gekker. En niet alleen bij de clubs, ook de spelersmakelaars halen steeds smerigere trucjes uit.

Trieste ouders. Wel de 75k aannemen en dan toch zich er uit proberen te lullen. Walgelijk, hopelijk wint Anderlecht dit.

20 november 2014 om 22:06

Wie weet was het een arm gezin.

20 november 2014 om 22:06

Idd, die ouders kregen dollartekens in hun ogen en nu proberen ze eronder uit te komen. Ik vraag me af wat dat talent zelf wilt, en of hij zelf wel naar Atalanta wilt, of dat de ouders er dan weer wat aan verdienen.

20 november 2014 om 22:39

De vraag stellen is hem vrijwel beantwoorden

En waarom in hemelsnaam Atalanta?! Zeker omdat zijn pappie en mammie van die club 150k ontvangen? Walgelijk, bij Anderlecht kun je je prima ontwikkelen

20 november 2014 om 22:07

Natuurlijk, omdat Atalanta beter voorwaarden biedt. Bij Anderlecht wordt je heel goed begeleidt. Anderlecht investeerde 12 miljoen in hun jeugdcomplex. De spelers worden ook geholpen om hun diploma secundair onderwijs te behalen. Anderlecht doet het ook heel goed in de Youth Cl.

Hele heisa maken over die 450,000 omdat meneer niet tekent, toen ik las dat ie naar het buitenland wou dacht ik aan een groot talent die naar een grote club zou gaan. Gaat ie naar Atalanta, nou voor zo'n bedrag zou ik toch lekker bij Anderlecht blijven, bovendien is Atalanta jeugd gelijkwaardig aan die van een Sparta of iets dergelijks.

Wat is er mis met anderlecht?

Dom van de ouders maar vind dat hij nou toch wel oud genoeg is om zelf te beslissen lijkt me ..

20 november 2014 om 22:04

Daar gaat het niet om.
Het gaat om het contract wat zijn ouders hebben getekend toen hij 12 was.
En het is natuurlijk raar dat je zo een contract tekend en ik vind het raar dat je het voorsteld.
Want het is niet een contract van 4 jaar maar veel langer zonder dat je een poot hebt om op te staan.

Er zijn hier natuurlijk maar 1 schuldig aan en zijn de ouders.
Je verkoopt gewoon je zoon zijn carrière.
Het geld zal ook vast niet op zijn bankrekening staan maar al op zijn.

20 november 2014 om 22:16

Golddiggers

20 november 2014 om 22:24

Maar 1 schuldig??? Juridisch gezien kan deze constructie gewoon helemaal niet. Dit is een truc van Anderlecht geweest om druk op de ouders en de speler om een contract te tekenen te houden. Maar juridisch gezien kan deze constructie helemaal niet!

Je reinste kinderhandel. Zowel de ouders (duidelijk pure geldwolven) als de club Anderlecht is veel te verwijten. Uefa resp. Fifa zouden regels moeten opstellen om overal ter wereld aan dergelijke praktijken paal en perk te stellen. Contracten en voorcontracten verbieden tot de 18e verjaardag van een speler! Jeugdcontracten max vanaf 16 jaar en vaste normen als opleidingsvergoeding).

20 november 2014 om 22:11

Dit is misschien niet helemaal goed van Anderlecht, maar ze hoefden hier niet mee akkoord te gaan hé. De ouders wilden graag geld en nu betwijfel ik het of die speler zelf naar Atalanta wilt, of de ouders, die zullen dan wel weer wat verdienen. Bovendien lijkt het me beter om bij Anderlecht te blijven, betere club, prima opleiding, goed salaris, ik zie niet in waarom je (op deze jonge leeftijd) zou vertrekken naar een club als Atalanta.

20 november 2014 om 22:13

die regels zijn er ook, pas vanaf 16 jaar mogen spelers een contract tekenen. Via deze constructie probeert Anderlecht die regel te omzeilen. Belachelijk natuurlijk dat ze op het idee komen om zo iets te proberen, maar ook niet slim van de ouders om daar in mee te gaan.

Zo een jeugdtalent is voor Anderlecht een investering en ik begrijp dat ze zich proberen te beschermen tegen kapitaalkrachtigere clubs.

Deze clausule lijkt me juridisch met haken en ogen aan elkaar te hangen ; vreemd dat Anderlecht blijkbaar niet over een juridische dienst schijnt te beschikken want je hoeft niet echt een jurist te zijn om te snappen dat je geen contract afsluit waarin de inhoud een minderjarig iemand betreft.

Die 75.000 euro is trouwens ook een vreemd verhaal. Al even vaak gelezen dat dit bedrag nooit betaald werd.

Wat duidelijk is : er zou een structuur moeten komen die dit goedkoop wegplukken verhinderen.

Anderzijds : Anderlecht doet net hetzelfde op regionaal niveau. Als er in pakweg Scherpenheuvel een talentje zit, dan proberen ze dat in te lijven. En dan is Anderlecht de grote en Scherpenheuvel het kleintje. Nu is Anderlecht het kleintje en de andere club de grote vis.

20 november 2014 om 22:33

Wanneer je te goed bent voor Scherpenheuvel dan mag je toch beginnen dromen van een profcontract? Hier kun je dus best beginnen bij de jeugd van clubs als Cercle Brugge, Oostende, Waregem en als je dan goed bent nog een stapje omhoog, Anderlecht... En het is niet in lijven want ze bieden hem een geweldige toekomst, je harde werk woont beloont


Dat jochie kreeg alles en voelde zich te goed voor Anderlecht blijkbaar.

21 november 2014 om 08:28

Pcwolf;

En wanneer je te goed bent voor Anderlecht, dan mag je toch beginnen dromen van Chelsea, Arsenal, City en de rest?

En neen, je moet als spelertje van Cercle niet meer passeren langs Anderlecht om naar het buitenland te gaan.

Het zal wel niet te ontkennen vallen dat Anderlecht zijn best voor dat kind heeft gedaan, maar dat neemt niet weg dat dit wurgcontract onwettelijk is en niet kan.

21 november 2014 om 08:56

Van Scherpenheuvel naar Anderlecht, scherp.

Dat jongen mag gewoon gaan waar die heen wilt, zolang er geld op tafel komt.

Van Holsbeeck zei dat de vader nog 1 miljoen wilde (!) en dan pas gaat zijn zoon een contract tekenen, en dit mag dan wel? Geld verdienen achter de rug van je zoon.

Als het gezin financiële problemen had dan kon de vader even praten met Van Holsbeeck en de kans was zeer groot dat hij het gezin ging helpen en je komt niet direct in zijn bureau zeggen van, ik wil nog 1 miljoen.

21 november 2014 om 10:31

Pcwolf,

Ja dat mag wel. Die jongen is immers 16, of toch bijna, en dan mag hij een profcontract ondertekenen.

Zijn vader mag dan zelfs 100 miljoen tekengeld eisen. Of hij het krijgt, dat is een andere zaak. Ethisch is daar zeker iets over te zeggen, maar het mag wél.

Wat Anderlecht doet, is een ander beestje. Zij proberen met een wurgcontract de wettelijke minimum leeftijd om een profcontract te mogen tekenen naar beneden te halen. Dat is wettelijk niet toegelaten en over de ethische kant kan je er ook een boek over vullen.

Bovendien is dat contract van Anderlecht onevenwichtig. De schadevergoeding is 6 keer hoger dan de baten. Ook dat is discutabel.

Anderlecht wakkert een vuurtje aan, ze willen er groot nieuws van maken om de situatie rond opleidingsvergoedingen te bespreken. Aangezien buitenlandse topclubs zomaar knullen van 15 en 16 kunnen verleiden tot het tekenen van een contract waarmee ze honderdduizenden euro's verdienen terwijl bv. Anderlecht jaren heeft geïnvesteerd in hun carrière. Dit probleem heeft elke club in België en Nederland.

20 november 2014 om 22:40

Met de nuance dat Anderlecht net hetzelfde doet als Man Utd en co. Zij halen ze op hun 12e weg bij een Lierse, dus jaren investeren is misschien overdreven. Niettemin geef ik Anderlecht hier volkomen in gelijk.

21 november 2014 om 08:34

Edenhazard,

Ja en? Daar heeft toch elke bedrijf last van?

Wetenschappers, informatici, managers, juristen en véél anderen hebben soms lange steile leercurves die zelfs meerdere jaren kunnen beslaan voor de werknemer echt productief kan zijn, voor ze dus een return op hem kunnen maken.

En daar stappen mensen ook voortdurend over. 1 op 3 stagiaires bij mijn vrouw verlengen hun contract niet na de stage. Zeer vervelend, kostelijke affaire ook, niet prettig. Maar da's wel het leven.

De mensen willen het niet inzien, maar als spelers geen transferwaarde meer hebben, dan laten de grote clubs die kinderen met rust. Dan komen ze de echte goede spelers veel later halen. Op hun 22, 23 of 24 of zo.

Daar moeten we naar toe.

Maar omdat er belachelijk hoge bedragen op spelers kleven, komen ze die steeds jonger weghalen. En da's in de eerste plaats niet goed voor die kinderen.

Belachelijk dat die ouders zo'n contract onder tekenen, en belachelijk dat Anderlecht zoiets voorlegt.
Maar zo gaat helaas het hedendaagse voetbal... En als die jongen niet bij Amderlecht gaat voetballen, dan zullen de ouders wel voor de hoogste bieder kiezen......

Ben voor anderlecht. De ouders nemen totaal geen verantwoordelijkheid. De oplossing is dat iedereen onder 19 jaar in heel de wereld niet getransfereerd mag worden naar het buitenland. Wet tegen kinderhandel. Dit contract is wrs rechtsgeldig mede omdat wrs de ouders hebben mee ondertekend omdat hij minderjarig was. Dit is er gwn onderuit lullen. Contracten worden gwn niet meet gerespecteerd. Het woord en daad van voetballers is niets meer waard.

Vind dat Anderlecht gelijk heeft. Oke het is een kibd, maar als zijn ouders ook zo dachten hadden ze maar nee moeten zeggen er heeft niemand een pistool tegen hun hoofd gehouden en gezegd teken nu. Mag ik toch hopen.. nee even serieus de ouders willen wel 75.000 euro aan tekengeld maar 4 jaar later hun afspraak nakomen lukt niet. Ik begrijp dat die jongen nu naar Italië wil, hij kan er ook niks aan doen, zijn ouders moeten maar wat slimmer zijn.. vind her trouwens gek dat hier Atalanta wordt genoemd terwijl sporza.be zei dat het om Hellas Verona ging.

Zowel Anderlecht als de ouders zijn in mijn ogen faliekant de mist ingegaan. Beiden hebben zich schuldig gemaakt aan kinderhandel puur om de euro's oftewel financieel gewin. Ik neem aan dat de rechter de zogenoemde 'intentieverklaring' linea recta de prullenbak in gooit. Voor wanneer staat de rechtszaak gepland?
Wat ik eigenlijk nog kwalijker vind, is dat de Fifa de opleidingsvergoedingen kennelijk dus zwaar heeft verlaagd (in verhouding) naar fooi-niveau? Belachelijk en tegelijkertijd een bom onder het opleidingssysteem mocht dat laatste de waarheid zijn...

Contract is contract. Dat hij nu ineens ergens anders naartoe wil is pas voor beide partijen intressant wanneer een club zich meldt die een transfersom ervoor betaald. Lekker tekenen en niet zo zeiken. Hij heeft een bevorrechte positie als je kijkt waar hij vandaan komt.

Anderlecht heeft groot gelijk, het geeft die jongen kansen, opleiding en een goede portemonee, want zeg nu zelf 75000 euro tekengeld....daar moeten sommige mensen jaren voor werken. Zieke figuren als die vader moeten weg uit het voetbal. Hij wil miljonair worden op de kap van zijn zoon, das pas kinderhandel

Anderlecht is enkel en alleen een grote club omdat ze corrupt zijn tot op het bot.

Voor zijn ontwikkeling is het ook het best om in anderlecht te blijven want heeft een uitstekende jeugdopleiding

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren