Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Bayern München lost 346 miljoen euro voor stadion in recordtempo af

Laatste update:
/

Als er één club in Europa is die financieel kerngezond is, is het Bayern München wel. In 2005 werd de Allianz Arena geopend en de bouw van het stadion kostte liefst 346 miljoen euro. De Duitse grootmacht sloot een lening af om de boel te kunnen financieren, maar heeft die na negen jaar al compleet afgelost.

Voorzitter Karl-Heinz Rummenigge vertelde donderdag tijdens een persconferentie dat Bayern München erin geslaagd is de laatste aflossing al te voldoen. Dat betekent dat der Rekordmeister gemiddeld gezien ruim 38 miljoen euro per jaar wist terug te betalen. In het contract dat destijds werd opgesteld, was opgenomen dat Bayern München pas in 2030 klaar hoefde te zijn met aflossen.

De regerend Duits kampioen ligt zestien jaar voor op schema, omdat het goede sportieve prestaties wist te koppelen aan goede financiële prestaties. Rummenigge verwacht eind november te kunnen vertellen dat de jaaromzet van zijn club de grens van 500 miljoen euro heeft gepasseerd. De verwachting is dat de omzet van zijn club gegroeid is naar 528 miljoen euro. De winst zal zo'n 16,5 miljoen euro bedragen, weet het ANP.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maar de alianz arena is toch niet alleen voor Bayern?

20 november 2014 om 17:10

Jawel

20 november 2014 om 17:13

1860 munchen speelt er toch ook?

20 november 2014 om 17:26

1860, heeft haar aandelen verkocht aan Bayern en kon tot 2010 de aandelen etrug kopen. (het was destijds 50 procent eigenaar van het bedrijf dat de Fussball Arena Munchen bouwde) deze is verkocht voor 11 miljoen euro. 1860 huurt nu het stadion geloof ik (eerste ring alleen)

overigens is dit een beetje een raar bericht want men doet nu net alsof Bayern die 346 euro heeft afgelost door alleen maar winst te maken met goede prestaties

maar de Naam deal die Fussball Arena Munchen Gmbh maakte met Allianz bedraagt 150 miljoen euro. (blijft er 196 miljoen over)

en in 2014 februari, kocht allianz 8,33 procent van de aandelen van FC Bayern München AG. (samen met Audi en Addidas, beide 8,33 procent) voor 110 miljoen.

deze 110 miljoen is 100 miljoen naar Fussball Arena Munchen Gmbh gegaan voor afbetaling van het stadion en 10 miljoen is er geinversteerd in het jeugd complex.

dus dan blijft er eigenlijk maar 96 miljoen over om af te lossen en als je gemiddeld 11 mil aflost per seizoen sinds de opening dan ben je er in 9 jaartjes wel klaar mee inderdaad.

goed werk hoor, maar er is geen 350 afbetaald door Bayern alleen

20 november 2014 om 23:03

Dan nog knap dat het hen lukt veel clubs hebben juist schulden en zelfs met sponsor contracten etc krijge ze dat niet voorelkaar

21 november 2014 om 01:54

Groen randje voor Jeronsaik aubl.

20 november 2014 om 17:11

Klopt, ook 1860 München speelt er, dan is het stadion lichtblauw... Anders Rood!
Ik denk dat die het stadion 'huren' van Bayern dan?

20 november 2014 om 17:12

Of wit

20 november 2014 om 17:13

Klopt, ook van 1860 Munchen.

20 november 2014 om 17:14

Ook van 1960 munchen. Speelde eerder altijd in de 2e divisie van duitsland, maar die zou wel niet erg veel betaald hebben

20 november 2014 om 18:14

1860 München heeft niet altijd in de 2e divisie gespeeld. De club heeft regelmatig in de Bundesliga gespeeld.

Bizar, dit is hoe en club zou moeten draaien! Ik ken weinig clubs die dit beleid voeren.. Ajax doet het in het klein, en ook Arsenal doet het geloof ik best prima.. Maar voor de rest? United, Barça, Real etc. moeten het doen van leningen en schulden... Psg, Chelsea, City etc. van oliesjeijks !
Fantastisch dit, dit is een schoolvoorbeeld.

20 november 2014 om 19:06

Bij Chelsea hebben ze geen sjeik.

20 november 2014 om 23:04

Olie magnaat abrahamovic

20 november 2014 om 23:08

Abramovic????

20 november 2014 om 23:32

sjeik

de sjeik zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ʃɛik] Verbuigingen: sjeiks (meerv.) leider op geestelijk of wereldlijk gebied in een Arabisch land

Het element van een Arabisch land mist. Hij is inderdaad een oliemagnaat met veel geld, maar het is geen (olie)sjeik.

20 november 2014 om 20:02

@rink

Ze hebben door sponsorcontracten en ook een lening dit kunnen betalen. Ze zijn niks anders dan andere clubs. Dat ze het slimmer doen is een ander verhaal.

Daarbij moeten ook al die andere clubs zich aan de regels houden, oliesheik of niet(ik begrijp niet wat het uitmaakt wat de voorzitter doet, totaal geen betrekking op het bedrijf).

Vooral Chelsea heeft zijn geld enorm goed op orde. Praat menden maar na zonder iets te weten, dat helpt.

20 november 2014 om 23:01

@larsoboy

Klopt wel hoor.. Maar die hebben dat echt als bedrijf gedaan, met het oog op winst en eigen vermogen. En dat is ze aardig gelukt, dat loopt fantastisch.
Andere manieren werken ook... Maar zijn een stuk risicovoller.

Wat Chelsea betreft, het zal wel kloppen dat ze boel goed op orde hebben... Maar om nu te zeggen dat ze dat aan zich zelf hebben te danken? Daar heeft de grote baas heel wat miljoenen in gepompt hoor, zit daar maar niet over in . Hun uitgaven zijn vele malen hoger dan menig andere topclub. (costa, Luis, Fabregas... reken maar uit).

Dat is weer eens wat anders dan de financiele malaise waar veel voetbalclubs in verkeren

Fantastisch zeg, 346 miljoen euro is zo ontzettend veel geld. Met topspelers met grote salarissen nog zo mooi netto uit te komen is werkelijk fantastisch

20 november 2014 om 17:22

Denk dat mening voetballiefhebber hier dik en dik respect voor heeft, en wat je zegt...zoveel topspelers en dan nog een ruime winst maken, en dat ondanks dat ze ook dure spelers kopen chapeau!

Maar hoeft 1860 Munchen niks te betalen?

20 november 2014 om 17:13

Misschien betalen zij nog hun kleine deel.

20 november 2014 om 17:15

Ja en nee. De Arena was van beide, maar Bayern heeft 1860 uitgekocht. Die huren nu de Arena.

20 november 2014 om 17:18

1860 betaalt bayern huur voor hdt gebruik van het stadion

Knappe prestatie. Ben wel benieuwd wat het voor invloed gaat hebben op de winst als die aflossing niet meer gedaan hoeft te worden, want 16,5 op 528 is niet bijster veel....toch?

20 november 2014 om 17:20

De winst is niet veel nee maar nog altijd een positief saldo, ze hebben een dure huishouding als je de selectie bekijkt en als je dan nog winst maakt is dat natuurlijk prima, daar kan menig topploeg een voorbeeld aannemen want er zijn er zat die nog honderden miljoenen schuld en niet aflossen maar wel voor vermogens kopen .
Ik ben helemaal geen fan van Bayern maar dit doen ze echt geweldig .

20 november 2014 om 17:43

Ze hebben ook wel wat spelers gekocht in het afgelopen boekjaar. Gotze en Thiago kwamen namelijk voor rond de 60 miljoen euro en daar stond alleen de transfer van Gomez tegenover (rond de 20 miljoen). Dan zit je al op 56 miljoen, reken daar de aflossingen van de lening bij (ook zo'n kleine 40 miljoen), dan zal je rond 90 miljoen euro uitkomen, dat ze elk jaar overhouden na aftrek van de vaste lasten. Dit kan dan gespendeerd worden aan transfers of andere dingen, maar zou als het niet gespendeerd wordt gewoon winst zijn.

20 november 2014 om 23:28

1) alleen de rente gaat van de winst af, niet de aflossing
2) transfer zijn investeringen en gaan ook niet van de winst af. De waarde wordt over de contractduur afgeschreven, dat gaat van de winst af.

opbrengsten/kosten zijn voor de Winst en verlies rekening en ontvangsten + uitgaven voor de liquiditeit

20 november 2014 om 17:36

Als je alleen de aflossing er al afhaalt kom je toch snel al op 50+ miljoen.

20 november 2014 om 19:13

De aflossing gaat niet af van de winst. Als die aflossing niet nodig was, zou dat niet bij de winst komen, aangezien dit liquide is. De winst zou maar een klein beetje stijgen, omdat je minder rente hoeft te betalen. Daarom kan bijv Real zijn schulden aflossen, zonder dit van de winst afgaat. Die aflossing was al eerder berekend

20 november 2014 om 17:46

Drayton. De winst is laag gehouden juist om onder andere het stadion snel Af te lossen. Verder krijgt Bayern nu jaarlijks 30 a 40 miljoen extra budget voor het maken van transfers, dit omdat het stadion nu is afgelost.

Beste bestuur ter wereld voor een grote club. Barca staat ergens laatste samen met Ac Milan(die dus niet meer word beschouwd als een ''grote'' club)

20 november 2014 om 18:16

En waarom staat Barça dan laatste? Barcelona heeft wellicht wel iets minder dan 500 miljoen schuld, maar maakt wel winst.

Waarom is Barça slecht omdat ze die schuld hadden (en langzaam aan het afbouwen zijn), terwijl Bayern dat niet is, terwijl die dus eerst ook bijna 350 miljoen schuld hadden?

Mijn complimenten, niets dan lof voor Bayern op financieel gebied. Wat mij aangaat mogen clubs als Barcelona en/of Real Madrid hier nog wat van leren, al claimen die ook volledig 100% gezond te zijn.

20 november 2014 om 17:18

Bayern is niet volledig in handen van zichzelf, Real en Barca zijn dat wel. Als die zichzelf ook gedeeltelijk zouden verkopen dan krijgen ze honderden miljoenen...

20 november 2014 om 17:23

Niet volledig in handen van zichzelf?

20 november 2014 om 17:36

Vertel....

20 november 2014 om 17:43

Hij bedoeld waarschijnlijk dat Bayern een deel van de aandelen heeft verkocht aan andere partijen zoals Adidas, Allianz en Audi. Echter is dit uit mijn hoofd gezegd maar 25 procent, de overige 75 procent zijn in handen van de "bv". Daarnaast kan men in Duitsland alleen een maximum van 49 procent van de aandelen verkopen, de rest (51 procent) blijft in handen van de club. Dus, met andere woorden, in Duitsland kan men nooit voor honderd procent eigenaar zijn van een club. Dus was appie hier zegt is ook dikke onzin, als hij dat tenminste bedoeld.

20 november 2014 om 17:45

Oh, nou dan koop ik morgen even alle beursaandelen van Bayern op, ik wist niet dat het te koopt was.

*ah, gevonden, Bayern Munchen bezit 75 van de aandelen van zichzelf, Audi 8,3, Adidas 8,3 en Allianz 8.3 met een totaalwaarde van om en nabij de 330 miljoen euro.

Dan staat Bayern er weliswaar iets minder rooskleurig voor dan ik dacht, maar nog altijd, ook in verhouding, beter dan Ajax bijvoorbeeld.

20 november 2014 om 17:47

Ik geloof dat een deel van de aandelen pas verkocht is aan Allianz en Adidas, maar dat zal geen 20% zijn. Maar in plaats van vragen, kun je het ook gewoon even opzoeken. Wikipedia weet zulke dingen meestal wel.

20 november 2014 om 17:48

None. Het is niet beursgenoteerd. Dus succes. Bayern heeft zijn aandelen verkocht aan Allianz, Audi en Adidas.

20 november 2014 om 18:47

nee addidas en audi hadden ieder al 8,33 procent van aandelen in handen. in 2014 februari is er nog eens 8,33 procent verkocht aan Allianz voor een bedrag van 110 miljoen euro.

100 miljoen ging naar Fussball Arena Munchen Gmbh die weer afloste en overige 10 mil ging naar het jeugd complex.

daarbij heeft Allianz 150 mil betaald voor de Arena naam (allianz Arena) dus is er maar 100 mil over om af te betalen. dat over 9 seizoenen sinds 2005 is ongv 11 mil per jaar.

edit: de eerste paar jaar betaalde 1860 de helft van de aflossing aangezien ze voor de helft eigenaren waren van het bedrijf dat het stadion beheerde.

Bayern is niet beursgenoteerd en je mag alleen aandelen verkopen mits de eigenaren er mee instemmen (75 procent van de aandelen is in handen van de Eingetragener Verein, wat vertaald is als een vereniging van eigenaren, bestuurders en de supporters club)

het bedrijf Fusball Arena Munchen, was in bezit van zowel 1860 als Bayern, tot 2010 toen Bayern de aandelen van Fussball Arena Munchen kocht van 1860 voor een bedrag van 11 miljoen euro. dit werd gedaan omdat 1860 niet meer kon voldoen aan haar deel van de afbetalingen van de Allianz Arena. ipv een boete kocht Bayern de aandelen om zo 1860 te helpen. 1860 mocht het eerste 2 seizoenen zonder huur spelen in het stadion en huurt het stadion nu tegen een lage vergoeding.

jezus, de gezondste club ooit naar mijn mening, in spanje hebben ze allemaal schulden, bij bayern niet of wordt dat afgelost.
dit is weer een van de zoveelste teken dat dit Bayern sterker en groter en gezonder is dan bijv barca of real ooit zijn geweest. bedoel, zelfs met hun wisselspelers zouden ze mee doen in de CL voor de titel!

alleen Manu financieel zit bayern op het spoor, maar sportief verre van

Netjes. Maar niet de enige: Arsenal heeft een stadion van 470 miljoen pond (zo'n 600 miljoen Euro) laten bouwen, van die schuld daarvan is nog 30 miljoen over. En er zijn meer clubs die hun schulden in recordtempo wegwerken, denk eens aan United wat heel goed bezig is. En om eerlijk te zijn: Als je het vergelijkt met de omzet dan is Feyenoord ook heel netjes bezig geweest.

20 november 2014 om 17:21

Benieuwd of Arsenal daar ook zo mee naar buiten zal treden.. Het is namelijk een grotere schuld en het stadion is later geopend. Maar goed, wat vooral te prijzen is zijn de prestaties van Bayern terwijl ze dit doen, daar kan Arsenal een puntje aan zuigen. Arsenal heeft voornamelijk af kunnen lossen door goedkoper in te kopen en de fans meer mee te laten betalen.

Niets minder dan alle respect en lof voor de club FC Bayern Munchen!

Als je het totaalplaatje van een club erbij pakt, sportieve prestaties/historie/financiën/huidige selectie/management en toekomstperspectief, is Bayern verreweg de nummer 1 club van Europa. Hier zijn, met alle respect, de Engelse en Spaanse topclubs simpelweg gewoon niet tegen opgewassen.

Ik persoonlijk zag dit al van een verre eind (begin jaren 2000, toen Bayern haar 'nieuwe' koers inzette) aankomen maar het Duitse voetbal en Bayern bleef in de (binnenlandse) op de achtergrond omdat men alleen maar geïntereseerd in de Spaanse, Engelse en toentertijd nog Italiaanse voetbal en topclubs waren. Gelukkig krijgt Bayern de laatste jaren mede dankzij de geweldige sportieve orestaties meer en meer terechte erkenning en bekendheid ook hier in Nederland. Duitsland is tevens de grootste en welverandste economie van Europa en Bayern zal als de grootste Duitse club abnormaal meeprofiteren van de groeiende economie. Ook hier hebben ze een groot voordeel tenopzichte van hun Engelse en Spaanse concurrenten.

Men kan veel roepen over de club Bayern, en dan vooral over hun arrogante bestuur, maar verstand van voetbal gecombineerd met zaken kunnen ze daar als geen ander en die gekke Uli Hoeness had gelijk toen hij in 2006 riep: 'Bayern zal binnen nu en 10 jaar uitgroeien tot de nummer 1 club van Europa.'

Hier is één man debet aan " Uli Hoeness ". En dat heeft dus niks met belastingsperikelen te maken . . Uli heeft deze club groot gemaakt !

20 november 2014 om 17:48

Klopt. Uli Hoeness is, samen met zijn kompaan Rummenigge, verreweg de intelligentste persoon op gebied van voetbal dat de voetbalwereld ooit gekend heeft. De echte kenners weten dit.

20 november 2014 om 18:59

Het klopt volledig dat Uli Hoeneß Bayern München heeft groot gemaakt. Toch moet ik ook nog de verdiensten van Karl Hopfner vermelden. Met Hopfner als financieel bestuurder boekte Bayern nooit verlies. 2 jaar geleden gaf hij de fakkel door aan Jan-Christian Dreesen. Rummenigge heeft andere kwaliteiten.

Bij Bayern is altijd alles super goed geregeld en nemen de juiste beslissingen (over het algemeen). Dit is wel te danken aan de Duitsers en hun mentaliteit. Ze werken hard zonder fratsen en denken tenminste na over normale normen en waarde. Zo snel mogelijk klaar betekent meer tijd voor andere dingen, kwaliteit is belangrijk

Bayern denkt natuurlijk; lenen doen we het liefst niet, maar als het moet zo snel mogelijk er van af zijn.

Je kunt zeggen dat kan in Spanje of Italie ook, maar ik denk van niet omdat daar de hele mentaliteit anders is.

Dit zal niet bij elke Duitser het geval zijn, maar dat zijn mijn ervaringen met de Duitsers die ik ben tegengekomen. Een Duitser in je werkgroep is goud waard

Door de verkoop van aandelen was Bayern München in staat de Allianz Arena versneld af te betalen. Dat is zo'n 16 jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Zonder de deals liep het aflossingsplan tot 2030. De nadruk wordt nogmaals gelegd op versneld.
Bayern München AG is geen beursgenoteerde voetbalonderneming. De aandeelhouders naast de FC Bayern München eV zijn niet toevallig de firma's met een hoofdzetel in Beieren: Adidas AG, Audi AG en Allianz SE. Zij fungeren allemaal als strategische partners op lange termijn. Andere firma's buiten Beieren komen niet in aanmerking als aandeelhouder.

Hoe zit het met 1860 munchen, betalen die de huur aan Bayern Munchen ofzo aangezien ze beide daar spelen

20 november 2014 om 21:45

Ja. Ze hadden vroeger ook aandelen in het stadion maar moesten die uiteindelijk door geldproblemen verkopen.

20 november 2014 om 22:10

1860 München kwam gewoon in de problemen door een omkoopschandaal van de familie Wildmoser waarbij junior schuldig werd verklaard. 1860 draagt nog altijd de gevolgen van de problemen destijds. De financiële problemen bij deze club komen niet aan als een verrassing.

20 november 2014 om 22:36

Maar zij huren het dus eigenlijk van Bayern?
Vindt nog steeds mooie club.

20 november 2014 om 23:12

Ja. 1860 Munchen betaalt huur aan Bayern Munchen voor het stadion. Volgens mij gaan ze wel op zoek naar een iets kleiner en goedkoper onderkomen, want het gemiddelde aantal bezoekers komt niet boven de 20.000 uit.

Voordat we weer terugvallen in een lofrede op Duits economisch inzicht en de hele mikmak: Bayern krijgt dit geld ook "gewoon" uit sponsordeals. Hoewel clubs als Real Madrid bekend staan om hun grote schulden, moest Bayern dus ook even een schuld van 370 miljoen wegwerken.

Dat is nog daargelaten of het sneller wegwerken van een schuld überhaupt voordelig is; denk aan inflatie.

Hoewel Bayern natuurlijk in sportief opzicht uiterst succesvol is, mag gezegd worden dat ManU, Arsenal (Emirates van 600 miljoen is ook al bijna weggewerkt) en Chelsea (nu "onafhankelijk" van Abramovic) in Engeland ook gewoon een heel erg sterk, waar niet sterker financieel beleid voeren.

Om terug te vallen op Nederland, kijk naar Ajax en Feyenoord. Beide clubs hebben vrijwel geen transferkosten gemaakt de afgelopen jaren, hun financiële situatie sterk verbeterd en met name Ajax lijkt soms toch dichter op de Europese top te zitten dan we soms denken.

Bayern verdient zeer veel lof, maar laten we niet de ogen dichtknijpen voor andere clubs.

ps. Denk ook aan BvB, die moesten van verder komen

20 november 2014 om 23:01

Je gaat toch zeker geen suikeroomclubs met een club die zich zijn sponsorgeld met hard werken verdiend heeft vergelijken !!!!!! Chelsea en Manu ??? Natuurlijk zal Chelsea bijna onafhankelijk van hun Russische olieprins zijn. Chelsea heeft zowat 100 uitgeleende voetballers ( met een waarde van een half miljard )op de Europese velden rondlopen, die ze als wisselgeld kunnen gebruiken ( betaald door Dezelfde russische olieprins). En de Glazers bij Manu die effe 250 miljoen voor nieuwe transfers ophoesten !!? Wie probeer je iets wijs te maken?

Bayernn is gewoon een super club

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren