‘Er zijn alleen maar winnaars, de optelsom voor Ajax is geweldig’
Vorige week schreef De Telegraaf dat Ajax erin was geslaagd ABN AMRO opnieuw aan zich te binden. Donderdagmorgen bevestigde de Amsterdamse club zelf ook dat de bank terugkeert als sponsor: voor een vast bedrag van 2,5 miljoen euro per jaar verbindt ABN AMRO zich tot medio 2018 aan de jeugdopleiding van de club. Bob van Oosterhout zegt onder de indruk te zijn.
De sportmarketeer geeft in een reactie bij Ajax Showtime te kennen, dat hij zich geen dergelijk goede deal kan herinneren. ABN AMRO betaalt over de hele periode ruim 7,5 miljoen euro aan Ajax om geassocieerd te worden met De Toekomst. Daarnaast is er nog een variabel bedrag van 300.000 euro per jaar in de deal afgesproken.
“Dit is een primeur in Nederland. ABN Amro is juist net gestart met een nieuwe campagne die zich richt op de jeugd, dus dit vind ik niet zo raar. Het is een leuke activatie van de samenwerking tussen Ajax en ABN en in mijn ogen zijn er alleen maar winnaars. De optelsom voor Ajax is geweldig”, aldus Van Oosterhout.
Meer nieuws
De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord
Veerman noemt ploeggenoot bij PSV van wie hij het meest geniet: ‘Zo makkelijk’
Spelersgroep PSV laat speciale wens van Bosz na officieuze landstitel uitkomen
Johan Derksen begrijpt niets van terugkeer Alex Kroes bij Ajax
‘Van Persie-kopbal’ De Bruyne en magische Foden helpen Man City langs Brighton
Feyenoord wint met 1-3 en stelt kampioensfeest PSV nog even uit
Meer sportnieuws
Ajax is op gebied van marketing en sponsoring echt heel goed bezig. Ben geen fan van Ziggo, maar het bedrag is prachtig, ben geen lid van de ABN Amro, maar idem dito. Zo is Ajax en de jeugdelftallen goed voorzien de komende tijd. Nu nog de 5de titel aub!
Waarom zijn ze op sponsoring echt heel goed bezig? Ze zijn vergeleken met Aegon niet erop veruit gegaan en hebben toch vergelijke bedrag weten binnen te halen van de sponsors door deals te sluiten met ABN en Ziggo? Bedrag is idd prachtig, zeker voor Nederlandse begrippen maar er komt toch gewoon een soortelijke bedrag uit zoals ze die hadden bij Aegon..
Vergeet je alleen dat Aegon voor de financiële crisis een contract tekende. Zulke financiële klappers ga je dus als Nederlandse club niet meer maken.
Dit heeft Ajax dus slim opgelost door het zo op te lossen.
Dit is ongelooflijk creatief bedacht, al moet ik zeggen dat je er ook een beetje geluk bij moet hebben. ABN Amro en Ajax zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest en is altijd naar Ajax toe een trouwe sponsor gebleken. Als je het dan zo een tekort aan sponsorgeld op kunt lossen en gewoon een sponsor kunt vinden voor de jeugdteams en de damesafdeling van deze proportie kun je daar niets dan respect voor hebben.
Waarom ze goed bezig zijn. De bedragen die nu voorbij komen zijn bij elkaar toch echt wel een mooie bron van inkomsten die niet onder doet van Aegon destijds. Dat gewoon een erg riant bedrag was voor Nederlandse begrippen. Aegon had een jaar later al spijt van hun riante bedrag, dat echt op het financiële hoogtepunt van Nederland is bedacht. Daarna ging het gewoon minder met de economie. Dus als je dat onthoudt, plus dat we net de moeilijke tijd door zijn, zijn deze bedragen verdeeld over meerdere sponsoren gewoon erg lekker.
Ze zijn er een half miljoen op vooruit gegaan plus het variabele bedrag is groter. Plus AEGON is ook partner gebleven.
Dan heb je de topic niet begrepen. Gaat niet om het bedrag onder de streep, gaat erom dat er een sponsor is gevonden voor de jeugdopleiding. Zo'n bedrag om alleen geassocieerd te worden met de jeugdopleiding is vrij uniek. Denk dat daar meer op gedoeld wordt dan op het totaal bedrag.
Ze zijn inderdaad lekker bezig bij Ajax. Al is dit alleen maar een bezegeling daarvan. Investeren in de jeugd bij Ajax is beter dan investeren in het eerste elftal en levert over het algemeen veel meer winst op. Tegenwoordig komt de Toekomst ook vaker in beeld in verband met uitzendingen van Jong Ajax in de Jupiler League (soms), Ajax-TV en andere wedstrijden van de Youth League die uitgezonden worden. Het trekt natuurlijk niet de kijkcijfers van het eerste maar ik denk dat als de meeste Ajacieden die avond niets te doen hebben, ze toch stiekem afstemmen op een wedstrijd van het tweede of jeugdelftal op televisie. Dan staat ABN Amro er toch mooi op.
Dat is denk ik ook het voordeel van het "nieuwe" beleid. Er wordt focus gesteld op de jeugdopleiding en er wordt in de jeugdopleiding geïnvesteerd. Het is voor een sponsor interessant om gekoppeld te worden aan iets wat en een doelgroep aanspreekt (de jeugd) en wat veel aandacht krijgt binnen en buiten de club.
De bank anno nu, sponsor van de toekomst. Grappig!
Wel slim, krijgen al die talentjes een ABN rekening en wanneer ze dan grof geld gaan verdienen plukt ABN de vruchten
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.