Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Dat is verleden tijd, dat gezeik van anti-kunstgras moet eens ophouden’

Laatste update:

Namens Feyenoord heeft technisch directeur Martin van Geel aangegeven dat er wat hem betreft in de toekomst geen wedstrijden meer zullen worden afgewerkt op kunstgras in de Eredivisie. Het was te verwachten dat de clubs die een artificiële mat in hun stadion hebben liggen geen voorstander zouden zijn van deze plannen, en Gerard Nijkamp van PEC Zwolle laat inderdaad van zich horen.

/

De collega van Van Geel vindt dat de discussie die de beleidsbepaler van Feyenoord probeert aan te zwengelen achterhaald is. “De zogenaamde tegenstanders dragen zaken aan die gewoon niet kloppen”, vertelt Nijkamp aan de NOS. “Ik kom uit het grastijdperk. Maar dat is verleden tijd. Wat heb je aan een grasveld, dat niet vlak is, met kuilen en kale plekken?”, stelt de technisch directeur van PEC.

“Ik ben tegen het voorstel van Feyenoord en zal ons standpunt ook verdedigen. Dat gezeik van anti-kunstgras moet eens ophouden”, vindt Nijkamp. Voorzitter Jan Smit van Heracles Almelo, in 2005 de eerste club in de Eredivisie met kunstgras, is het daarmee eens. “Er was tegenstand toen wij ervoor kozen en die is er nog steeds. Ik word een beetje moe van de discussie. De regels van de FIFA en UEFA zijn duidelijk, je kunt kunstgras niet verbieden”, laat Smit weten in gesprek met Metro.

Ben je voor of tegen kunstgras in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De geur, structuur, demping etc. Is niet na te maken. Gewoon op GRAS spelen!

19 november 2014 om 12:37

Precies. Denk dat de medische wereld zich ook eens uit zou moeten spreken. De gedachte leeft toch dat spelen op kunstgras blessuregevoeliger is. Met name rug en knieen hebben daar meer onder te lijden begreep ik. Zou een goed argument kunnen zijn.

19 november 2014 om 12:41

Maar bekijk het ook van de andere kant. Bijna alle amateurclubs spelen momenteel op kunstgras. Over 10 jaar komt er een generatie die nog nooit op normaal gras heeft gevoetbald. Die kunnen dan niet ineens op gewoon gras voetballen, alleen omdat wij dat zo graag willen. Ik zelf vind gewoon gras ook veel mooier, maar waarschijnlijk zal er over 10 jaar nauwelijks nog op natuurlijk gras gevoetbald worden.

19 november 2014 om 12:48

Dikke onzin, hier in de buurt speelt nog niet eens een kwart van de amateurs op kunstgras.
Bij ons in het dorp liggen de grasvelden er ook altijd keurig bij. Gedaan door een clubje van 5 vrijwilligers en 2 mensen geplaatst door de gemeente met behoudt van uitkering....
Dan blijft nog over de veldverwarming waar amateurs natuurlijk niet mee zitten. Maar lijkt mij dat daar wel iets op te bedenken is voor in de eredivisie. En het is ook niet zo dat veldverwarming 8 maanden per jaar hoeft aan te staan....

19 november 2014 om 13:13

Helemaal eens Henkyr. Gezeur allemaal van die clubs.

Energie voor de vloerverwarming kunnen ze, mits dit electrisch kan (geen idee), misschien zelfs op wekken door een flinke rits zonnepanelen te plaatsen op het stadion.

Mensen zijn natuurlijk bang dat ze het thuisvoordeel kwijtraken tegen clubs die niet op kunstgras spelen. Meeste van deze clubs halen de punten op eigen veld.

19 november 2014 om 19:48

Dikke onzin? Bij ons in de grotere plaatsen heeft (bijna) elke club een kunstgrasveld. Dit aantal zal alleen maar groeien in de plaatsjes er omheen. Simpelweg omdat het op termijn goedkoper wordt, en dat er altijd op getraind kan worden. Jullie kunnen wel heel nostalgisch praten, maar de jeugdspelers van nu weten straks niet anders meer.

19 november 2014 om 13:36

Wat een onzin, binnen 20 jaar zal kunstgras zover ontwikkeld zijn dat het in letterlijk elk aspect 10× beter is dat echt gras. Het zit eraan te komen.

19 november 2014 om 13:36

Geur???? Ga je daar beter van spelen.

Tegenstanders komen altijd met van die non-argumenten. Nog nooit iemand gehoord die een plausibele reden geeft om niet op kunstgras te spelen.

19 november 2014 om 16:06

Maar wat is dan wel een goeie reden om op kunstgras te spelen? Naast onderhoud en dergelijke

19 november 2014 om 17:11

@ arj3n,

dat je met sneeuw kan spelen, en dat er nooit geen beroerde goals zijn met een polletje.

19 november 2014 om 17:49

Dan moet je zaalvoetbal gaan spelen dan heb je ook geen polletjes en sneeuw.
Voetbal hoort op gras. kunstgras is voor hockey.

19 november 2014 om 19:16

"kunstgras is voor hockey"

Dit is nou precies wat er mis is met deze hele discussie. Dit is toch totaal geen onderbouwd argument?

Het grootste argument van alle tegenstanders van kunstgras is het sentiment. Allemaal leuk en aardig, maar moet de kwaliteit nou onder dat sentiment lijden? Laten we dan ook direct weer met een ouderwetse leren bal en korte broekjes gaan spelen

Als je als voetbalclub niet eens één fatsoenlijk veld kan leggen waar slechts 20/25 keer per jaar op gevoetbald wordt, ben je wat mij betreft niet eredivisie waardig.

19 november 2014 om 12:36

Dat niet alleen, Gerard Nijkamp zegt dit ook alleen maar omdat hij TD is van een club die nou eenmaal op Kunstgras speelt. Tuurlijk gaat ie niet zeggen dat het slechter is voor zijn spelers, slechter is voor het imago. Ze doen dit om kosten te drukken en op die manier een extra speler in de gelederen te hebben, dat vind ik pas achterhaald en achterbaks eigenlijk.

Grasveld onderhouden is echt een makkie, je creeërt er nog banen mee en als je dat niet kan betalen, zullen er genoeg vrijwilligers bij een club rondlopen die wel willen prikken en maaien. En zo'n lijntje zetten lijkt me ook geen rocketscience.

Plus we leven in Nederland, perfect voor gras, als het echt niet wilt groeien, laat je maar koeien voor een weekje grazen en schijten, probleem opgelost. Stelletje koekebakkers man.

19 november 2014 om 12:50

Ik ben ook tegen kunstgras maar het wordt nog aardig prijzig als je normaal gras hebt want het gaat niet om hoeveel wedstrijden maar ook om de veld verwarming en andere verplichte dure dingen

19 november 2014 om 12:50

Het veld*

19 november 2014 om 19:18

Zou jij me kunnen vertellen waarom een club pas eredivisiewaardig is wanneer ze een natuurgras veld hebben? Ik kan behalve sentiment geen enkel voordeel bedenken van natuurgras over kunstgras.

Zelfs al kom je nu met een klein voordeel die ik hier over het hoofd zie, dan zou ik graag ook horen wat natuurgras nou zoveel beter maakt dan kunstgras.

Nederland heeft overigens een geweldig klimaat voor gras groei. Veel regen en juiste temperaturen, daar moet je gebruik van maken!

Iets met preken voor eigen parochie...
Die Nijkamp moet niet zeuren over kale plekken en kuilen... je kan ook gewoon zorgen voor een goede 'groundsman'.

19 november 2014 om 12:09

Ja en v Geel, Overmars, Brands en Munsterman preken niet voor eigen parochie?

Natuurlijk preken die ook voor eigen parochie, toen Munsterman ten Cate bijna kwijt raakte als sponsor zwakte hij zijn woorden ook af, oké hij nam ze niet terug, maar hij heeft wel moeten lullen als brugman om ten Cate aan boord te houden.

Wat verwacht je dan van Jan Smit die heeft ten Cate al hoofdsponsor, dus is in vrij grote mate afhankelijk van ten Cate, wil je dan dat hij gaat zeggen, ja op natuurgras voetballen is beter, maar wij zitten nu eenmaal vast aan ten Cate?

19 november 2014 om 12:32

Clubs moeten prioriteiten stellen, maar een kleine club neemt liever kunstgras zodat ze 1-2 spelers meer kunnen toevoegen aan de selectie.

Daarnaast als je als een Eredivisieclub een veld hebt met kuilen?! Haal die dan maar meteen uit het betaald voetbal..

Zelfs bij de amateur verenigingen hier in de buurt zijn bijna alle grasmatten in goede staat, 1-2 per club en de rest kunstgras. Als een amateurclub het wel kan maar een profclub niet? Veldverwarming is onzin want daar willen ze een schikking voor treffen.


Nee de prioriteit ligt duidelijk ergens anders

zullen we dan ook de voetbal met veters maar terug halen? want de huidige ballen zijn ook veel te modern

19 november 2014 om 12:08

Lol dus als iets modern is is het direct goed? Oke man. Denk even na voordat je iets zegt.

19 november 2014 om 19:20

Als iets modern is, is het niet direct goed nee. Maar vertel jij mij nou eens waarom natuurgras zo verschrikkelijk veel beter is dan kunstgras? Kunstgras wordt hier als godsschennis afgedaan, maar waarom? Wat zijn nou de grote voordelen van natuurgras over kunstgras? Zijn die voordelen ook groter dan de voordelen die kunstgras over natuurgras heeft?

19 november 2014 om 12:09

Verschil is dat de voetballen met veters wereldwijd gebruikt werden...

In Engeland, Duitsland, en Spanje is er geen enkele club die op kunstgras speelt... en zelfs in Belgie niet!!

19 november 2014 om 12:12

zullen we dan ook de voetbal met veters maar terug halen? want de huidige ballen zijn ook veel te modern

Modern is niet altijd goed. Je gaat toch Wimbledon (tennis) gras toch ook niet vervangen door kunstgras omdat kunstgras minder slijt.

19 november 2014 om 12:17

Kunstgras is geen keuze voor 'modern, vooruitgang of kwaliteit' maar een keuze voor goedkoop.

19 november 2014 om 12:26

Thebeast57

Leuke is dat de voetballen van tegenwoordig duidelijk beter zijn, terwijl het kunstgras dat duidelijk niet is.

De aanvoerders van alle clubs beoordelen de 'grasmatten' van alle clubs met een kunstgrasveld steevast als laagste. De 6 eredivisieclubs met kunstgras staan allemaal onderdaan in het klassement wat de grasmat beoordeling betreft.

19 november 2014 om 13:14

En spelen op beton?
Gaat langer mee en is nog goedkoper dan kunstgras...

19 november 2014 om 17:51

Ze mogen wel wat zwaarder die ballen, ze zwabberen nu alle kanten op.

Nee, meneertjes Nijkamp en Smit, dat gezeik met dat kunstgras (!!!) moet eens ophouden ! Iedereen heeft er totale schijt aan en in het buitenland lachen ze ons uit. Meneertjes. Jullie zijn natuurlijk bang dat je zeepbel wordt doorgeprikt als jullie thuis op normaal gras moeten spleen en dat dan zal blijken dat jullie ineens minder punten pakken, maar is dat ons probleem? Schandalig egocentrisch gedrag dat ons voetbal ruineert. Weg met dit soort gasten.

19 november 2014 om 12:12

Je vergeet dat heracles vorig jaar meer punten heeft gepakt in uitwedstrijden dan thuiswedstrijden, dus je stelling gaat niet echt op

19 november 2014 om 13:16

Dan zou ik als Heracles zijnde toch echt als een dolle gras aanleggen!

19 november 2014 om 20:24

Tja, maar ten cate is hoofdsponsor. En laat die nou kunstgrasvelden aanleggen.

Al met al iets met belangenverstrengeling.

19 november 2014 om 13:17

Als je dan kijkt hoe Ajax (bijvoorbeeld) het veld er soms heeft bijliggen; dan is kunstgras een verademing. Clubs moeten er op een gegeven moment gewend aan raken, er zitten 6 clubs in de competitie met kunstgras. Ik vind het maar zwak gelul dat deze discussie ineens komt opwaaien. Dat van de punten telt ook niet. Vorig jaar heeft Heracles meer punten buitenshuis gepakt dan in eigen stadion.

19 november 2014 om 14:32

Het Ajax gras is al jaren van prima nivo hoor, vroeger was het een ramp, onlangs was er een dip maar over het algemeen goed. Het werd niet voor niets nog niet lang geleden verkozen tot 1 van de beste velden in NL.

19 november 2014 om 13:40

Nou Zwolle had anders geen problemen om 2 prijzen te pakken op echt gras.

Het zal niet heel lang meer duren of elke club op aarde speelt op kunstgras, er is weinig mis met een goed kunstgras veld, en als het verder ontwikkeld is dan is het in elke opzicht beter. Wen er alvast maar aan.

19 november 2014 om 14:14

hahaha man man man, wij in nederland zijn de enigsten met kunstgras. In Engeland zullen ze je recht in je gezicht uitlachen met je kunstgras

19 november 2014 om 15:43

Nu nog ja. Echt gras zal nooit meer beter worden dan wat het nu is, kunstgras zal nog heel lang verder ontwikkeld worden. In een aantal jaar zal kunstgras objectief gezien in elke opzicht superieur zijn tegenover 'echt' gras.

Dus zoals ik zei, wen er alvast maar aan want uiteindelijk zal iedereen erop spelen.

19 november 2014 om 17:54

Echt gras hoeft ook niet beter te worden want het is al perfect!

Ik vind om het eerlijker te maken dat kunstgras weg moet.
Dan kopen ze maar een buitenlander minder maar speel je wel op echt gras.
Maar zoals van geel al melde is dat wel hun prioriteit en een goede grasmat niet.

Het is eerlijker met gras want negen van de tien keer zie je dat de spelers het niet gewend zijn op kunstgras.
Ballen schieten door en Stuiteren anders.
En het is hier uitstekend weer voor een goed veld.

19 november 2014 om 19:35

Eerlijk op echt gras ? Noem mij eens 2 clubs met eenzelfde veld.
De een heeft kort gras , de ander langer. De een sproeit wel , de ander niet. Zelfs afhankelijk van de tegenstander wordt er anders geprepareerd. Sterker nog ...zelfs de afmetingen van de velden verschillen onderling. Elke club waar ook ter wereld kiest dat wat voor hen 't meest geschikt is , om er voordeel uit te halen t.o.v. de tegenstander.

Eerlijk is als werkelijk elk veld identiek is ( gras of kunstgras doet dan even niet terzake )
Op natuurgras veranderen zelfs gedurende 't seizoen de omstandigheden. Ik wil de klaagzangen straks na een beetje winter wel eens horen. Pollenveld hier , woestijn daar , betonvalkte zus en waterballet zo, Maar kunstgras is nog altijd slechter ....omdat 't kunstgras is , heerlijk argument.

Iedereen heeft het altijd over problemen met geld... en dat een grasveld veel geld kost en dus voor kleine clubs onmogelijk is...

Waarom kan het bij Go Ahead Eagles dan wel?

Gewoon overal gras, bij Cambuur wordt bewezen dat het competitievervalsing is; In 1,5 jaar tijd geen wedstrijd op gras gewonnen, simpel gehandhaafd en 2 weken terug op een plek die recht geeft op Europees voetbal... Belachelijk!

19 november 2014 om 12:11

Omdat er bij GAE geld is ingezameld om het gras te behouden voor zover ik weet

19 november 2014 om 12:13

De gemeente heeft er een aardige duit aan mee betaald geloof ik.

19 november 2014 om 12:29

En jij gaat er vanuit dat dit bedrag hoger was dan 500.000 euro? Het bedrag van een kunstgrasveld op professioneel niveau.... Aangezien gras kennelijk duurder is moet dit bedrag hoger zijn.

En mocht je 500.000 bij elkaar kunnen krijgen waarom doen andere clubs dit dan niet.. Volgens mij zijn de aanhang van o.a. Cambuur en den Haag niet kleiner dan die van Go Ahead

19 november 2014 om 12:53

Kunstgras is een eenmalige investering, hierna is er vrij weinig onderhoud nodig en iets als veldverwarming kan ook weg. Bij gewoon gras betaal je elk jaar voor deze dingen dus op de lange termijn is kunstgras goedkoper.

19 november 2014 om 20:20

Kunstgras moet om de zoveel jaar ook vervangen worden.
Het is echt niet zo dat er dus geen kosten gemaakt worden met kunstgras. Op korte termijn biedt het misschien uitkomst. Maar op lange termijn zitten er ook weer kosten aan verbonden.

19 november 2014 om 20:23

De supporters hebben ruim een ton bij elkaar gebracht. De supportersvereniging heeft dit bedrag verdubbeld. Daarnaast heeft de club zelf nog wat geld er in gestoken. En zo is de mat gefinancierd. Gemeente heeft er dus geen geld in gestoken.

Als supporters de schouders er onder zetten is er veel mogelijk.

Anti-voetbal is het met dat kunstgras, het zou verboden moeten worden.

Snap best dat het qua onderhoudt een stuk makkelijker is, maar kunnen we in een ''grasland'' als Nederland geen voetbalveld bijhouden waar slechts 2 of 3 keer p/m op gespeeld wordt?

'de regels van de Fifa en Uefa zijn duidelijk, je kunt kunstgras niet verbieden”, laat Smit weten in gesprek met'

Als een meerderheid van de clubs voor stemt kan het reglement van de Knvb aangepast worden. Overigens hoeft geld geen kwestie te zijn, zoals ook Van Geel al heeft gezegd moet er aller eerst een overgangsfase komen en een potje komen om clubs die moeite hebben met dit te bekostigen te ondersteunen.

19 november 2014 om 12:20

Als je dan bedenkt dat van alle Bvo's de helft op kunstgras speelt, kun je er gevoegelijk van uitgaan dat de voorstanders van (natuur)gras dit nooit kunnen winnen.

19 november 2014 om 12:41

dat klopt, spelen ze op kunstgras omdat ze het fijner vinden of alleen uit financieel oogpunt? Als men dadelijk met een goed plan komen waarin ze dus een overgangsfase hebben en alle clubs en de Knvb mee betalen aan het gras en de velden collectief gaan inkopen zal dat de kosten enorm drukken. Dan wil ik nog wel eens zien of de clubs nog steeds voor kunstgras kiezen. Het is niet voor niets dat spelers de kunstgras velden continue het laagste beoordelen.

19 november 2014 om 13:01

Dat mochten ze willen, de helft.
We praten wel over het hoogste niveau dus eredivisie. Een groot aantal eerste divisieclubs zullen daa nooit komen of bij hele grote uitzondering ee keer een jaartje.

19 november 2014 om 12:28

Precies. Deze regel kan er bij de Knvb gewoon doorheen komen en dan hebben de Uefa en Fifa er totaal geen zeggenschap over. Meende ook dat dit in de Engelse tweede en derde klasse is gebeurd, dus dan kan het ook in de Nederlandse eredivisie.

19 november 2014 om 12:42

Precies en het overgrote deel van de clubs die nu kunstgras hebben kozen voor deze oplossing vanwege geld en niet omdat het zo geweldig is.

Het is zo simpel. Je bent als BVO actief in een markt waar miljoenen in rond gaan. Als je geen geld kan investeren om een stukje gras te onderhouden, heb je helemaal niks te zoeken in het betaald voetbal. Dan kan je lekker in de Topklasse gaan schitteren, waar kunstgras wel een uitkomst is.

Hoezo kunnen andere landen dit wel voor elkaar krijgen. Zelfs in Belgie zie ik geen kunstgras..

19 november 2014 om 12:29

Zie jij wel eens wedstrijden in België? Als het daar een x gevroren heeft of een paar x geregend, zou je haast voorstander worden van kunstgras.

Daarbij vergeleken zijn de velden van de Graafschap en Groningen in de winterperiode nog biljartlakens.

Persoonlijk heb ik er niet echt een mening over, heb zelf nooit op kunstgras gevoetbald dus ik weet niet hoe het voelt,
Maar als de meerderheid van de voetballers deze velden zo slecht beoordeelt,. lijkt het mij dat het voorlopig nog geen goed alternatief is voor echt gras.

De enige die zeikt dat zijn een paar mensen bij Heracles.

Het is duidelijk dat spelers het spelen op kunstgras niks vinden en het grote publiek is er geen voorstander van. De enige die het kunstgras verdedigen dat zijn een paar gekken en mensen die er financieel er belang erbij hebben.

Gewoon z.s.m. afschaffen in NL op het hoogste niveau zoals spelers en het publiek het graag willen.

Het is allemaal waar wat Van Geel, Ajax en zelfs Johan Derksen zeggen, totdat het je eigen cluppie is die in geld nood komt. Ik mijn geval Sparta. Feyenoord en Ajax.hebben altijd wel reserves of investeerders die desnoods bij willrn springen, maar een club als Sparta niet. Als dan ineens een groot drastisch tekort ontstaat wat niet op te lossen is dan mowt er bezuinugd worden. En alz je dan net als Sparta de keize hebt tussrn bezuinigen op de jeugs, wat de club nog een beetje in leven houd of de grasmat, dan maar (hoe jammer ook) de grasmat

19 november 2014 om 12:37

Van Geel zegt dat die clubs juist geholpen dienen te worden en niet aan hun lot overgelaten moeten worden. Door heel Europa kunnen clubs op gras voetballen, waarom hier dan niet? Het heeft dus altijd een financiële oorzaak, geen kwaliteitskrant oorzaak en dat is wat mij beeft de verkeerde reden voor een onderdeel wat zo belangrijk is in het spelletje.

19 november 2014 om 15:10

Ohja, hoe gaan ze helpen dan? Het gaat niet eens zozeer om de aanleg en die gezamelijke inkoop. Dat kunnen de meeste clubs nog wel eenmalig investeren, maar het gaat om het onderhouden. Daar is ook veel geld voor nodig, zeker voor clubs die het al niet breed hebben. Zelfde als een auto kopen, je kan misschien wel goedkoop ergens een autotje vandaan halen en denken dat je gaat autorijden, maar veel mensen vergeten even dat alle bijkomende maandelijkse kosten toch wel flink duur kunnen zijn...

19 november 2014 om 12:48

LOL deze regel moet voor de eredivisie clubs gelden. Dus jouw club Sparta hoeft zich nergens druk over te maken zolang ze in de jupiler league spelen. Trouwens Sparta heeft zelf aangekondigd weer een echte grasmat aan te leggen als ze promoveren.

19 november 2014 om 12:58

Als je je hoofd als club niet boven water kan houden heb je simpelweg geen bestaansrecht.
Dat er dan jaren historie aan zit is dan jammer maar helaas. De wereld verandert en dus dit ook.

19 november 2014 om 15:07

Wat een bizarre opmerking man. Hoofd kunnen ze wel boven water houden alleen ze moeten bezuinigen dus jou hele opmerking slaat nergens op. Het gaat hiet over bezuinigen en niet over clubs die failiiet gaan.

19 november 2014 om 18:42

Een club gaat niet bezuinigen omdat ze het leuk vinden wel? Dat doen ze noodgedwongen om te blijven bestaan, logisch en niets mis mee.
Maar als je dan plastic ipv echt gras gaat gebruiken ben je op de verkeerde weg. Probeer dat geld dan ergens anders weg te halen en niet op je basisbehoefte.

En inderdaad voor sparta geen probleem, die spelen geen Ed.

De enigen die er voor zijn zijn de beleidsbepalers bij Cambuur, Heracles etc en de supporters die oogkleppen op hebben en hun club no matter what verdedigen. Daarbuiten zit niemand, maar dan ook echt niemand op kunstgras te wachten. Het zegt genoeg dat Nederland het enige land is waar het gebruikt wordt en dar vervolgens de spelers unaniem die velden als kwalitatief minste beoordelen. Dus gewoon weer terug naar echt gras zoals het hoort!

Aantal blessures zijn groter spelers met een blessure achter de rug vermijden liever kunstgras.

Het is keiharde competitie vervalsing.
Het is ook makkelijker om te schakelen van kunstgras naar gewoon voor een speler als andersom..

Niet lullig hoor maar een Cambuur Zwolle en Voorheen Heracles pakten zoveel punten door hun kunstgras..

Leer gewoon eens om een echte mat te onderhouden of vraag eens advies in Engeland!

Het is gezeik van jullie ja als kuntgras clubs en niet andersom!
Word maar voorzitter van een hockey vereniging kan je met kunstgras werken

19 november 2014 om 13:45

Idd. Zelfs n 3e klasser in engeland met 0,0 budget, een misschien nog wel slechter klimaat dan bij ons plus de lokale rugbyclub die de boel om de week omploegt....ondanks dat ligt daar vaak een beter veld dan de gemiddelde velden hier. Zijn gewoon een stel incompetenten bijelkaar.

Wel grappig dat nu de clubjes met n plastic veldje beginnen te zeiken. Ook lekker objectief

Ben ook anti kunstgras. De laatste 2 weken met een open wond rondgelopen omdat mijn knie bleef hangen tijdens een sliding. Zo moeilijk kan het toch niet zijn voor een BVO om een fatsoenlijk grasveld aan te leggen?

Het zou mij werkelijk een worst wezen of Heracles op echt of op nep kunstgras speelt.

Een voetballer kan kan zich aanpassen van een goed veld aan een slecht veld dus een voetballer kan zich ook aanpassen van een goed veld naar een kunstgrasveld.

Dat gejank altijd..

De afgelopen tien jaar zijn de kunstgrasvelden bij amateurclubs zo enorm toegenomen, dat bijna alle jeugd gewend is op deze ondergrond te spelen. Over nog eens tien jaar zal dit weer zijn toegenomen. Die jeugd wordt geselecteerd door Eredivisie clubs en zal gewend zijn op kunstgras te spelen. Uiteindelijk is iedereen het gewend en is het gezeur over.

Daarnaast heb je altijd mensen die lopen te zeiken dat kuiltjes en andere mankementen aan een veld, de charme zijn van het voetbal. Die roepen dat dan in een topic als deze. Maar zo snel hun club verliest op zo'n belabberd veld, dan ligt het allemaal weer aan het veld.

Volledig tegen kunstgras!
Dat kleine clubjes geen geld hebben mag geen reden zijn, dan snij je maar in je speler salarissen.
Topspelers willen ook allemaal gras en zo houdt je die buiten NL. Kan niet de bedoeling zijn.

Dat deze heren nu roepen dat je het niet kan verbieden vanwege Fifa regels is een reden te meer deze aan te passen.

19 november 2014 om 20:18

Ik zie ons zelf ook al een kleine club maar hebben wel echt gras met veldverwarming. De supporters hebben destijds de schouders er onder gezet. Ruim een 1 ton opgehaald en zelf zo de mat gefinancierd.

Los daarvan vind ik dat een club gewoon in staat moet zijn om een goede mat af te leveren. Zo moeilijk kan het toch echt niet zijn.

We zien nu al dat sommige buitenlandse talenten niet meer naar Nederland willen komen omdat er veel op nepgras gespeeld wordt. Nog even dan willen mooie buitenlandse clubs geen spelers uit Nederland meer omdat ze alleen op plastic uit de voeten kijken. En een doemscenario zou zijn dat we een voetbaleilandje hebben met onze kunstgrascompetitie... met dus als gevolg dat onze internationals op een eindtoernooi op gras geen knikker meer raken.

Het is een doemscenario natuurlijk, maar de eerste tekenen dat spelers niet meer hier willen komen vind ik verontrustend..

Speel zelf ook wel eens op een kunstgrasveld en heb daarna meer last van mijn knieën en enkels dan normaal. Hoor dit ook van anderen. En dat argument van die zwolle directeur over die kuilen enzo, dat hoort nu eenmaal bij voetbal en anders moeten ze maar lekker gaan zaalvoetballen!

Wat een non-discussie. Omdat ze het in het buitenland niet doen moeten wij het ook niet doen...
Wij zijn toch ook ooit met de Hollandse School begonnen? Hebben ze in het buitenland uiteindelijk ook allemaal overgenomen! Kijk naar de mat waar Galatasaray en Juventus in 2013 hun CL duel speelden, nee dat is lekker blessure-ongevoelig...

En dan nog snap ik iets niet: waarom trainen veel eredivisieclubs dan wel op kunstgras? Kan dat dan wel met blessures enzo?

Voetballen op kunstgras is belachelijk ga dan lekker zaalvoetballen. Ben ook benieuwd naar de studie of het k***verwekkend is of niet. En niet gelijk komen met dat hebben ze 2008 onderzocht, dat was een korte termijn studie hadden ze met asbest ook gedaan en later zijn ze er anders over gaan denken (bewezen)

Volgens mij deed Heracles mee met een proef van de uefa, en waren er nog 4 clubs in europa die meededen. Elk jaar wordt er bij Heracles door de uefa gecontroleerd of de bal wel hoog genoeg stuitert en wel ver genoeg rechtdoor blijft rollen. Doen ze dit ook bij clubs met echt gras? Volgens mij heeft Van Gaal bij AZ ook geprobeerd om kunstgras te krijgen.

De clubs die op kunstgras spelen doen dit vanwege de lage onderhoudskosten en niet omdat de bal beter rolt, stuitert of wat dan ook. dan kunnen we veldvoetbal direct wel afschaffen en allemaal naar het zaalvoetbal gaan. Stel je voor, de Arena met kunstgras,dat is in feite al zaalvoetbal.
Nee bewezen is dat het slechter is voor gewrichten, de klap van het neerkomen is simpelweg harder. je staat eerder vast op kunstgras waarmee enkel en knieband blessures eerder voorkomen.
Wel moet ik toegeven dat het kunstgras steeds beter word en dat komt mede door clubs als Heracles en dergelijke omdat dit pilots zijn. Dus misschien komt het er ooit wel van dat iedereen over gaat maar momenteel is het kunstgras nog niet goed genoeg en moet dit verder doorontwikkeld worden. Of het dan slim is om met een veld te gaan experimenteren in de eredivisie lijkt me niet. Dit zou je beter bij het amateur voetbal of heel misschien bij de Jupiler league kunnen doen maar eigenlijk gaat ook daar al veel te veel geld in om om in die divisie te gaan experimenteren.

"wat heb je aan een grasveld, dat niet vlak is, met kuilen en kale plekken?"

Misschien een goede groundsmen aanstellen?

Als of het niet mogelijk is om een goed veld aan te leggen en deze goed te onderhouden.

Laat die Van Geel zich druk maken om zijn eigen club en selectie ipv over een voetbalveld. Als we het over " competitievervalsing" hebben, kijk dan ook eens naar de begrotingen van de 18 clubs. Nummer 1 Ajax heeft 10 keer zoveel meer te besteden dan Dordrecht! Is daarmee dan sprake van een eerlijke competitie? De nummer 22 van Ajax verdient meer dan de beste speler van Dordt! Wat een gelul weer, we moeten maar gauw weer met onze competitie bezig zijn, dan komen echte voetbalzaken weer aan de orde. Verspilde energie want kunstgras is in alle lagen van het voetbal gemeengoed geworden en dat proces draaien ze niet meer terug

Beetje simpel al deze reacties zoals ''een beetje club kan toch wel een goed grasmat onderhouden?''. Nou nee, dat kan dus niet. Want in de eredivisie is het verplicht om met veldverwarming te ballen en niet alle clubs hebben daar het geld voor. Veel Nederlands betaald voetbal ploegen hebben niet dezelfde financiële mogelijkheden als ploegen uit Duitsland en Engeland.

Ik vind het geen ramp om over te stappen op normaal gras, maar dan mag de Knvb sowieso een financiële steun geven aan alle ploegen die die overstap moeten maken, want het is niet zo dat Tita Tovenaar even langs komt rijden en een splinternieuw natuurgrasmat laat verschijnen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren