Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Promes baalt van racisme: 'Als ik daar had gespeeld, was ik weggegaan'

Laatste update:

Een teamselfie die door Leroy Fer op Twitter was gezet, leidde de voorbije dagen tot een stroom aan racistische reacties op social media. Aanvaller Quincy Promes en zijn medespelers zijn daar flink van geschrokken, zo vertelt hij in gesprek met Metro.

/

De contractspeler van Spartak Moskou noemt racisme 'verschrikkelijk' en stelt dat het 'overal' aanwezig is. In Rusland heeft hij er echter nog niet direct mee te maken gehad, aldus Promes. "Misschien is het in Rusland meer aanwezig dan elders in Europa. Maar het heeft mij nog niet persoonlijk geraakt."

"Zo’n trainer van FK Rostov die zijn donkere spelers ‘zwarte dingen’ noemt, dat is toch ongelooflijk? Hij is nu geschorst door de bond, maar zal straks gewoon weer aan het werk gaan. Als ik daar had gespeeld, was ik wel naar de leiding gestapt: dus jullie vinden mij een zwart ding? Nou, dan ben ik weg!", besluit Promes.

Denk jij dat Quincy Promes ooit naar een absolute topcompetitie vertrekt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

'social Media', ik maak er elke dag gebruik van maar puur om mij te amuseren van de leeghoofden die erop zitten. Die racisten moet je net als Babel gewoon keihard met de naam en desnoods telefoonnummer uitvergroot ergens opzetten en zorgen dat die kl**tzakken een hel van een tijd tegemoet gaan...

Overigens goed gedaan van VZ om die foto van de facebookpagina te halen na dat incident, en goed geantwoord ook nog!

17 november 2014 om 14:50

Nee, dan zit Babel naar mijn mening net zo goed fout. Namelijk het aanzetten tot haat, dus dat keur ik ook niet goed.

Naar mijn mening moet Speler (vul zelf in) er zo weinig mogelijk van aantrekken en aangifte doen bij de politie. Die mogen het verder afhandelen.

17 november 2014 om 14:53

Als je zelf de vrijheid neemt om zoiets te doen, moet je begrijpen dat degene bij wie je het doet hetzelfde recht verleend. Consequenties zijn er niet voor niets.

17 november 2014 om 15:00

Dus als kindje X van 14 jaar oud een stoer berichtje stuurt naar bijvoorbeeld Wijnaldum dan moet Wijnaldum maar zijn naam en telefoonnummer online zetten?

Nee, dat keur ik niet goed. Je zal die reacties dan eens moeten lezen die het kindje X binnen krijgt. Wat wil je daarmee doen? Ook namen + telefoonnummers online zetten van de racistisch getinte reacties? Je blijft dan in een vicieuze cirkel zitten.

17 november 2014 om 15:12

Ik begrijp je reactie. Alleen start je er alleen maar een conflict mee.

17 november 2014 om 15:20

Hij moet niks he. Maar je kan niet zelf alle vrijheid in de hand nemen zonder te verwachten dat er een reactie op volgt.

17 november 2014 om 15:29

Niet ban dat kindje maar vab zijn ouders

17 november 2014 om 15:29

@Metternich: het is logisch dat je op een actie een reactie krijgt. En het is ook logisch dat iemand zoals Babel die persoonlijk aangevallen wordt op zijn huidskleur reageert en iets terug wil doen. Toch is het in de meeste gevallen verstandig om niets te doen. In de meeste gevallen gaat het namelijk om aandachttrekkerij. Kijk maar eens wat er gebeurt als er niemand reageert op jouw posts, dan stop je na een tijdje vanzelf. (ik wil hier absoluut niet mee suggereren dat je alleen maar post om aandacht te krijgen, ik hoop dat je het voorbeeld begrijpt. Anders moet ik met een beter voorbeeld komen.)

17 november 2014 om 15:44

Het is zeker verstandiger om niks te doen, maar vanuit het perspectief van de actie mag je dit verwachten als je ervoor kiest om de vrijheid te nemen om iemand aan te vallen. Als je dan reactie krijgt, moet je niet raar opkijken. Dus we doelen op hetzelfde, alleen redeneer ik vanuit de actie en jij vanuit de reactie volgens mij.

Dus ik begrijp je volledig en je voorbeeld is goed hoor Tegen mij hoef je je niet in te dekken hoor, ik word niet boos.

17 november 2014 om 16:15

Dat is racisme nou eenmaal, een vicieuze cirkel. Ik doel hier niet op elke racist, maar ik vind het wel verstandig als een paar te kijk worden gezet als voorbeeld zodat de rest ermee ophoudt.

17 november 2014 om 15:30

Mijn vraag is en blijft waarom??? Puur om dat je ze niet mag? Er zijn tig andere scheldwoorden.... Waarom is de kleur van de buurman/vrouw anno 2014 nog steeds een issue?
Vond de reactie van Alves moedig en goed maar die van Prince en Eto o destijds net zo sterk!

17 november 2014 om 22:22

Nog beter is het als je de foto laat staan en juist iedereen die er discriminerend op reageert te vervolgen. Er is namelijk geen enkele reden om zulke racistische uitingen te plaatsen en met die foto was niets mis. Dus waarom moet die dan weg?

Mensen moeten weten dat mensen niet met racistische gedachtens worden geboren, dit word simpelweg thuis aangeleerd. Het is dan zo schandalig dat je de jongens zo beledigd die jou land representeren, en goede prestaties hebben gelegd op het WK. Wat maakt kleur nou weer uit? Ik ben wel blij dat de namen van de racisten gepubliceerd waren, het feit dat daar een oude man van boven de 60 bij stond is al helemaal opmerkelijk.

17 november 2014 om 14:41

Thuis aangeleerd en figuren als Wilders die publiekelijk groepen wegzetten geven ook niet bepaald het goede voorbeeld. Hopelijk wordt er eens een keer iemand veroordeeld dan dringt het misschien tot mensen door dat het niet normaal is om mensen op basis van afkomst te veroordelen.

17 november 2014 om 14:51

Wilders is natuurlijk doorgeslagen met al die onzin over Marokkanen. Racisme om huidskleur was daarentegen juist in ons land helemaal geen issue. Dat het nu ineens wel te zien is, is de schuld van het stelletje stumpers dat een kinderfeestje gaat lopen verzieken. Lijkt me toch schrijnend om te zien voor ook die lui zelf. Ze veroorzaken waar ze zo hard tegen "strijden."

17 november 2014 om 14:53

@jdw17 juist sommige linkse partijen zijn de oorzaak. Wilders is slechts een reactie daarop. Hopelijk wordt positieve discriminatie ook eens hard aangepakt!

17 november 2014 om 14:56

Als ik het goed begrijp is racisme vanwege huidskleur dus de schuld van degene die tegen zwarte piet protesteren?

Dit is misschien de grootste onzin die ik hier heb gelezen..

17 november 2014 om 14:57

Ha, Vincfred. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld vriend. Dankzij sinterklaas hebben we een manier om de onderliggende frustraties te uiten. We kunnen ook zoals in Parijs en Londen wijken in de fik gaan steken. Er zit een diepe psychologische grondslag in.

Sinterklaas is natuurlijk alles behalve een kinderfeest, anders moeten we de kinderen maar laten beslissen hoe ze het vieren. Ik gok dat ze cadeautjes willen en banketstaven wegrammen. Optochtje kijken en alles, maar ik geloof niet dat er kinderen zijn die het wat uitmaakt wat voor kleur pieten hebben.

Mij maakt het niet zoveel uit, laten we gewoon iedereen dit feestje laten vieren zoals ze het willen. Niemand verplicht een ander toch ook met kerst een kalkoen te eten oid?

17 november 2014 om 15:19

Op welke linkse partij is het roepen dat 'minder, minder, minder' precies een reactie?

17 november 2014 om 16:36

Precies. Zwarte Piet was nooit een probleem en ineens wordt er een probleem van gemaakt. Zwarte Piet is nooit als racistisch bedoeld en ook niet gezien. Omdat enkele IQ-lozen er tegen demonstreren kun je van andere IQ-lozen een tegenreactie verwachten.

17 november 2014 om 16:59

@hector
Vertel mij, gezien het feit dat jij Iq's uitdeelt, hoe ik de volgende lyric over zwarte piet moet begrijpen?

" Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed. "

Je gebruikt in jouw stuk alleen maar drogredenen. Wat in jouw wereld niet leeft, betekent niet dat dat in de wereld van anderen niet leeft. Ik ben niet zwart, voordat je weer met een drogreden komt. Zwarte Piet is absoluut een karakter met racistische trekjes, die ook eeuwen geleden met deze bedoeling is bedacht. Nu weten wij beter. Althans, wij claimen beter te weten. Wij claimen rechtvaardiger te zijn. We claimen inmiddels iets van de geschiedenis te weten. Wij claimen dat we van onze fouten leren.. Doe dat dan, zou ik zeggen.

Soms moet je jezelf blijven evalueren en verbeteren. Het is goed om over dergelijke dingen na te denken en ons te realiseren dat ook wij weleens niet goed bezig zijn.

17 november 2014 om 22:28

Juist die man probeert onze samenleving te verdelen en groepen tegen elkaar op te hitsen.
En blijkbaar lukt het hem ook nog erg goed door niet al te slimme mensen die zo gaan reageren. Tijd dat ze die racist en volksmenner eens gaan vervolgen wegens het aanzetten tot haat en het aanzetten tot geweld. Anders gaat het steeds verder uit de hand lopen. Who s next?

17 november 2014 om 14:44

Naast dat het thuis wordt aangeleerd, is anti-racisme ook een hoofdoorzaak van het huidige racisme in Nederland. Racisme is ten alle tijden niet goed te praten en moet simpelweg worden bestraft. De idioten die bij een kinderfeestje gaan lopen demonstreren met anti-pieten shirts moeten zich echter ook realiseren dat zij zelf de veroorzaker zijn van het racisme dat momenteel de kop op steekt in Nederland.

17 november 2014 om 14:48

Is inderdaad een probleem van beide kanten. Ik merk ook dat sommige mensen nog al snel roepen dat iets racisme is terwijl het totaal niet aan de orde is. Het wordt ook (te) vaak als excuus gebruikt en dat roept dan weer extreme, vaak racistische tegen reacties op. Maar goed wat de reden ook is, zulke reacties onder een foto zijn natuurlijk gewoon te gek voor woorden.

17 november 2014 om 14:50

Wat een onzin, @vincfred. Laten we slachtoffers allemaal wegzetten als schuldigen. Racisme is in geen enkele omstandigheid goed te praten. Als je zelf een hekel hebt aan racisme, ben je zelf toch ook al een anti-racist?

17 november 2014 om 14:53

Vincfred

Als een deel van het volk, zich niet prettig bij Sinterklaas voelt, dan luister je ernaar en zoek je een oplossing. Sinds dag 1 word daar al fel op gereageerd, je laat elkaar in je waarde en gaat toch geen kwetsende dingen roepen? Vind het een onzinnig en toont de zwakte van nadenken aan. ''zij willen geen Sinterklaas? laten we racistische opmerkingen maken!''

17 november 2014 om 14:56

dat ze demonstreren is een onderdeel van de vrijheid van meningsuiting in ons land. Net zoals het fout is dat van Gogh is vermoord door zijn uitspraken over de Islam is het verkeerd dat men wordt gediscrimineerd vanwege zijn standpunt jegens zwarte piet.
Zoals ik gister ergens las, het is hetzelfde dat je iemand die verkracht meegeeft dat hij/zij zelf de oorzaak is van de verkrachting.
Van de zotte.

17 november 2014 om 15:01

@chefreakwon
Dan begrijp je mijn punt niet. Ik ben tegen racisme, maar dat maakt mij nog geen anti-racist. "Anti-racisten" zijn de mensen die daadwerkelijk strijden tegen racisme. Dat kan goed zijn, zoals in jaren dat de VS nog absurde vormen van racisme kenden, maar niet in een land als Nederland, waar racisme (eigenlijk tot voor kort) absoluut geen issue was.

Deze idioten in anti-piet shirts zijn ook absoluut niet de slachtoffers, maar mede verantwoordelijk. De echte slachtoffers zijn de mensen die niet deelnemen aan deze onzindiscussie en toch juist nu wel geconfronteerd worden met racisme. De vraag is vooral wat deze echte slachtoffers opschieten met al die anti-racisme acties. Het antwoord is helemaal niets.

17 november 2014 om 15:01

Wat hij volgens mij bedoeld is dat de hele Zwarte Pieten discussie eerder bijdraagt aan racisme dan dat het het tegen gaat en dit is wel vaker het geval bij gevallen waar racisme geclaimd wordt.
De reactie van de ene groep roept een nog extremere reactie op bij de ander. Door deze hele discussie staan er nu juist twee groepen lijnrecht tegen over elkaar.

17 november 2014 om 15:06

@nikes
De fout die deze demonstranten hebben gemaakt is juist zelf op een felle manier hun punt maken. Ze zijn eigenlijk vrij direct begonnen met acties om zwarte piet te verbieden. Dat stoot veel Nederlanders, blank of gekleurd, tegen het zere been. Ze hadden ook gewoon de dialoog aan kunnen gaan en dat is absoluut niet gebeurd. Direct rechtzaken aanspannen en dat soort onzin.

Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw de dingen als die reacties op die foto's. Ik ben zelf gekleurd en de familie van mijn vader al helemaal. Mensen als mijn oma worden dus nu net als de voetballers van het Nederlands elftal slachtoffer van het racisme dat nu ineens de kop op steekt. Racisme dat grotendeels is veroorzaakt door het stelletje demonstrerende idioten.

@marrieaandebal
Natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. Echter wel twee dingen. Het eerste zeg ik hier al boven, ze hadden de dialoog aan moeten gaan in plaats van direct rechtszaken aan te spannen. Daarnaast is demonstreren eenieders goed recht, maar doe het dan niet op het feest zelf. Dat was echt puur om te provoceren.

17 november 2014 om 15:20

Ik geloof je meteen, maar hou wel de discussie zuiver. Als sommige mensen door de anti-piet demonstraties juist extra racistisch worden, dan ligt dat in mijn ogen nog steeds aan die mensen, en niet aan de anti-piet demonstranten

edit: @vincfred

17 november 2014 om 15:31

Natuurlijk zijn de reacties niet goed. Maar je kunt je wel afvragen wat anti zwarte piet demonstranten dachten te bereiken met hun spandoek bij de intocht.

Ze gaan er volgens mij gewoon heen om te boel te verstoren, een plek met zoveel kinderen is naar mijn mening niet de plek om te gaan demonstreren doe dat lekker ergens anders. Je weet dat zo'n demonstratie tot tegen reacties gaat leiden en daardoor komen er juist 2 groepen lijnrecht tegen over elkaar te staan.

17 november 2014 om 15:59

De demonstranten die tegen zwarte piet zijn, zijn gewoon lachwekkend. Juist omdat heel Suriname en Curacao voor zwarte piet is. Als ze op de plek waar de slaven vandaan kwamen er helemaal niks verkeerds in zien, wie zijn zij dan om een land op stelten te zetten? Elke keer, met hetzelfde kleine groepje.
De rechter geeft ze ongelijk, in elk onderzoek steunt meer dan 90% van Nederland zwarte piet, dus discussie gesloten lijkt mij. Zo werkt dat in een democratie.

17 november 2014 om 16:06

@vincfred

Dus je zegt dat doordat er een kwestie is over een fout gepersonificeerde karikatuur dat de mensen die er tegen zijn ervoor hebben gezorgd dat er duizenden ractische comments zijn geplaatst? Is dit niet juist het teken dat de mensen tegen dat karikatuur juist een beerput van realiteit hebben geopened en dat racisme wat verborgen zat bij zo bizar veel mensen(ik ben zelfs niet eens verrast maar geschokt) nu eindelijk open en bloot ligt. Denk je dat het mensen van Afrikaanse afkomst nou echt puur om het sinterklaasfeest gaat en ze denken laten we hier maar tegen aan gaan trappen omdat we het leuk vinden om het te verzieken? Nee. Het sinterklaasfeest wordt gebruikt als instrument om mensen bewust te maken van het feit hoe enorm racisme nog is, zelfs in het meest zogzegd progressieve land ter wereld. Dat simpelweg nog geen een politieke leider zich bijzonder negatief heeft uitgelaten over de duizenden reacties zegt genoeg. De mede-Nederlanders, met een Nederlands pasport, perfect gebruik van taal en volledig meedragend aan de Nederlandse staat en cultuur maar met een Afrikaanse afkomst worden gewoon totaal niet serieus genomen in de kwestie. Omdat niemand van een spiegel houdt als je slecht uit bed bent opgestaan. Jou reactie geeft dat ook aan. Je ontkent het liever of legt de schuld liever bij degene die pijn leiden ten op zichte van feestplezier. Waarom? When all is said and done, zijn Nederlanders van buitenlandse afkomst, uiteindelijk geen Nederlanders. Dat is waar deze kwestie om gaat.

Lees je in. Racisme gaat niet puur om het slecht bejegenen van een persoon of ongelijk behandelen. Ken jij enige Afrikaanse geschiedenis? Iedereen kent het idee van slavernij, maar weet je echt wat er is gebeurd in plaats van wat je spaarzaam hebt gehoord? Waarschijnlijk niet want zelfs Afrikanen kennen die niet. Waarom? Omdat er is besloten om alles van Afrikanen de geschiedenis uit te schrijven. De geschiedenis van het wel bekende timbuktu, het van goud vergulde koninkrijk wat nog voor de middeleeuwen, the dark times' van Europa aanbrak. Het koningkrijk van Nubië wat handelde met de gehele wereld jaren voor Christus, de Pyramides die door echte Afrikanen, donkere Afrikanen zijn gemaakt en het vandaar heel toevallig is dat van alle beelden en de sfinx, de lippen en neus ontbreekt. Het feit dat iedereen in de wereld die in Jezus gelooft, duidelijk wordt gemaakt dat Jezus een blanke man was, terwijl dat simpelweg onmogelijk is. Het feit dat Afrika, het continent wat vrijwel evengroot is als Azië, kleiner dan Europa en Noord-Amerika wordt afgebeeld op de wereldkaart die wij kennen.

Dit gaat veel verder dan simpelweg woorden. Dit gaat om een denigrerende hersenspoeling die honderden jaren geleden is ingezet.

Racisme begrijp je pas als je begrijpt dat je het niet begrijpt en waarschijnlijk nooit echt zult begrijpen.

Andermans pijn kan je alleen voelen als je zelf hetzelfde pijn hebt meegemaakt.

17 november 2014 om 16:23

Vincfred, merkwaardige beredenering. Dus dat geeft vrijbrief om alle donkere personen te discrimineren? Lang niet iedereen is er mee bezig.

17 november 2014 om 16:54

@sulejmanii
Dat uitgerekend van jou zo'n simpele reactie moet komen. Hoe kun je die conclusie in godsnaam uit mijn stuk trekken. Het enige punt dat ik maak is dat de demonstranten tegen zwarte piet zich moeten realiseren dat ze zelf met hun acties twee groepen lijnrecht tegen elkaar hebben gezet. Hun ideeën over zwarte piet veroordeel ik niet en is ook irrelevant, maar het gaat om de manier waarop. Rechtszaken aanspannen demonstreren op een kinderfeest om te provoceren.

Vraag jezelf maar eens af. Waren deze reacties op deze foto van de oranje spelers ooit gekomen als dit allemaal niet gebeurt was? Het antwoord is nee! Neemt niet weg dat ik de reacties op de foto natuurlijk veroordeel. Het tweede wat ik dus probeer duidelijk te maken, is dat de mensen met een donkere huidskleur die er helemaal niet mee bezig zijn het slachtoffer worden van al deze onzin. Die mensen zijn de echte slachtoffers.

17 november 2014 om 17:08

Ik wil deze off-topic discussie overigens graag afsluiten met de boodschap eens te googelen op Adrian Hart en Frank Furedi. De eerste is een filmmaker en voormalig anti-racist en de tweede is een socioloog. Die weten haarfijn uit te leggen waarom anti-racisme totaal niet bijdraagt aan de strijd tegen racisme en donker gekleurde mensen er niets aan hebben. Daarnaast veroorzaakt de anti-racistische ideologie alleen maar een vertrouwenskloof tussen mensen.moraal van het verhaal: Ga met elkaar de dialoog aan en laat elkaar in hun waarde!

17 november 2014 om 17:37

@vincfred
Ik denk dat sommigen moeilijk met je mee kunnen kunnen komen omdat je de gif uit de discussie niet helemaal wegneemt.

Het punt is hier niet alleen dat anti-racisten ook reacties bij anderen uitlokken. Maar ook dat die 'anderen' het laten uitlokken. Dat 'uitlokken' is niet enkel een reactie op wat de antiracisten doen/zeggen, maar is ook inherent aan de mensen zelf die vinden dat ze hierop moeten reageren. Om het scheef te zeggen, ze zoeken een smoes / rechtvaardigingsgrond om het verkeerde te doen.

Veel van de reageerders zitten op de tweede zin van jou. Jij bent tegen racisme en vindt dit niet kunnen. Als je in jouw reacties zou hebben verwerkt, dat jij naast dat je tegen racisme bent, ook vindt dat mensen met dergelijke reacties 'te ver' zijn gegaan en dat dit niet getolereerd moet worden, om daarna te melden dat de anti-racisten ook hun doelen voor ogen moeten houden om deze te bereiken 'soms is een doel nobel, maar de gekozen weg daarnaartoe juist een blokkade voor het doel dat je wilt bereiken te realiseren.' .. dan denk ik dat veel mensen je mening meteen in de juiste context zouden lezen.

17 november 2014 om 21:13

Vincfred wat een onzin loop jij allemaal te verkondigen. Kunnen ze jou geen spreekverbod geven? Donkere mensen maken nu gebruik van hun vrijheid van meningsuiting omtrent de zwarte piet discussie. Aangezien er racistische elementen zitten aan de manier waarop ZP wordt afgebeeld. Vervolgens praat jij het racistische gedrag van jou blanke medelanders goed door te zeggen dat het de schuld is van de donkere mensen zelf. Haha, kronkel in je kop?

17 november 2014 om 23:30

Vincfred. Jij sluit de discussie graag af, ik wil je nog wel het volgende toevoegen.

Zwarte Piet wordt door sommigen ervaren als kwetsend. Deze mensen voelen zich gediscrimineerd en vinden Piet een racistische stereotypering van een donker persoon. Daar zeggen ze al jaren wat van, maar Zwarte Piet verandert niet en geregeld wordt het debat ontsierd door extreem rechtse racistische reacties op deze mensen. Een aantal van deze mensen raakt hierdoor zo gefrustreerd dat ze een demonstratie organiseren. (mijns inziens een verkeerde keuze). Als reactie op die demonstratie krijgen een heleboel donkere Nederlanders die geen fuck te maken hebben met de betreffende ongeregeldheden, nog meer racisme over zich heen dan daarvoor.

En jij vindt dat te begrijpen?

De Zwarte Pieten discussie draagt absoluut bij aan polarisatie. Zeker wanneer er demonstraties uit de hand lopen. Maar dat doet niks af aan het feit dat Zwarte Piet als kwetsend wordt ervaren en dat er ontzettend racistisch gereageerd wordt op mensen die slechts hun mening verkondigen.

Jij zegt: ga met elkaar de dialoog aan; dat vind ik een prima idee. Ik zeg: Zwarte Piet is kwetsend, reactie van de gemiddelde Nederlander: ga terug naar je eigen land. Leuke dialoog.

18 november 2014 om 03:33

Vincfred

Het is geen conclusie dat ik trok, het was een vraag dat ik jou stelde. Jammer dat je dan gelijk komt met simpele reactie, jouw reactie kan namelijk op meerdere geinterpreteerd worden. Vandaar dat ik opheldering aan jou vroeg, omdat ik je nog nooit rare dingen heb zien schrijven op deze website.

En ik denk persoonlijk dat die reacties ook waren gekomen, als de foto vandaag was gepost door Leroy Fer. Ik heb het idee dat door bepaalde de situatie misbruikt wordt, en inderdaad het jammere is dat donkere mensen hierdoor de dupe worden die niet meegaan in die onzin. De situatie kent alleen maar verliezers, het enige positieve eraan vind ik dat velen hen ware aard verhullen op internet.

18 november 2014 om 09:36

@don Joe
Jammer dat jij een afwijkende mening direct verkondigd als onzin. En een spreekverbod? We leven hier in Nederland, waar iedereen zijn mening mag geven, ook jij en ik. Weet je wat het kromme is, volgens mij verschillen wij niet eens zoveel van mening, maar begrijp jij mijn punt niet. Ten eerste vind ik racisme ook afschuwelijk. Ten tweede ben ik het helemaal met je eens dat zwarte piet een achterhaald fenomeen is en racistische elementen bevat. Ten derde kan ik me ook voorstellen dat mensen het als kwetsend ervaren.

Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik anti-racisme net zo goed afkeur. Anti-racisme is namelijk echt het andere uiterste van racisme en je bereikt er niets mee. Dat men demonstreert tegen zwarte piet en de dialoog aangaat waarom het kwetsend is, is niets mis mee. De manier waarop een stelletje zwakzinnigen echter rechtszaken aanspant en een kinderfeest in Gouda verstoort, tegen de wet in nota bene, heb ik moeite mee. Dat mijn donkere vaders kant van de familie nu ineens wordt geconfronteerd met racisme is voor een groot deel de schuld van de bovengenoemde lui. Hoe jij erbij komt dat ik hiermee meteen racisme goedkeur is me een raadsel.

Ondanks dat ik het misschien ietwat verkeerd heb geformuleerd heeft deigopeladona mijn punt wel begrepen. Die post ben ik het overigens ook helemaal mee eens.

@leidsehood
Ik ben het helemaal met je eens, qua inhoud hoor. De ware racistische aard van mensen komt ineens naar boven en racisme vind ik ten alle tijde onbegrijpelijk. Ik vind alleen dat deze demonstraties en rechtszaken van die groep ook heel erg bijdragen aan de polarisatie van de samenleving. Daarom keur ik deze anti-racisme acties ook af. Die demonstratie in Gouda was bijvoorbeeld puur om te provoceren en dat laat ook de ware aard van deze demonstranten zien.

@sulejmanii
Dan heb ik je opmerking verkeerd opgevat, excuses. Voor die opheldering verwijs ik overigens de twee personen in post #114. Hun verhaal omschrijft in grote lijnen ook mijn mening.

18 november 2014 om 09:36

Dubbelpost

20 november 2014 om 02:56

Vincfred

Geen probleem man, omdat we allemaal onze verhalen typen ontstaan er soms misverstanden. Ik heb de posten van 114 doorgelezen, en dat omschrijft grotendeels ook mijn mening..

20 november 2014 om 02:56

Vincfred

Geen probleem man, omdat we allemaal onze verhalen typen ontstaan er soms misverstanden. Ik heb de posten van 114 doorgelezen, en dat omschrijft grotendeels ook mijn mening..

17 november 2014 om 15:30

Ehm, nee. Racistische gedachten zijn wel degelijk aangeboren. Alleen de mate waarin dit versterkt wordt ligt aan de omgeving waarin dat kind opgroeit (ouders, leraren en anderen) en heel soms aan aangeboren eigenschappen. Wanneer je iets niet kent dan vertrouw je dit over het algemeen ook niet. Aangezien de meeste blanke kinderen in Nederland niet vanaf een jonge leeftijd met donkere mensen omgaan zullen zij dat als een vreemd gegeven zien en dus als een vorm van een bedreiging (wegens de onbekendheid ervan). Mocht je nou ouders hebben of een omgeving die dat soort gedrag versterken dan kan dat racisme de kop opsteken.

17 november 2014 om 15:33

Er bestaat niet zoiets als een racisme gen hoor. Je ziet ook vaak dat kinderen juist precies het tegenover gestelde van hun ouders doen. Dat ze extreem racistisch worden als hun ouders dit niet waren, of juist heel tolerant zijn in tegenstelling tot hun ouders.

17 november 2014 om 19:58

Exact zoals jij zegt. 'je ziet ook'. Het 'vaak' echter niet. Veel kinderen kopiëren gedrag van hun ouders, zeker wanneer deze ehm, wat minder intelligent zijn dan gemiddeld.
Het is ook niet een gen, het is een natuurlijke reactie. Ooit van de fight-or-flight reactie gehoord? Bij deze reactie wordt iets door je hersens ingeschat op het gevaar wat iets geeft. Dat kan zijn op beweging of op bijvoorbeeld kleur. Mensen vertrouwen geel-zwart gestreepte insecten over het algemeen niet omdat deze op wespen lijken, een agressief beest. En dat terwijl het beestje ook gewoon een bepaald soort vlieg kan zijn die als ook zwart-geel gekleurd is. Zo werkt dat ook met mensen. Wanneer mensen iets zien wat ze niet direct herkennen zullen ze er wantrouwend ten opzichte van zijn, en dit werkt ook later door.

Overigens wil ik hier op geen enkele wijze racisme goed praten of bagatelliseren. Maar er is een biologische reden waarom mensen zo reageren.

17 november 2014 om 15:33

@ Nikes: met het antwoord wat je geeft zou je het juist niet opmerkelijk moeten vinden dat er ook oude mensen bij zitten. En je hebt zelf ook al beantwoord waarom, namelijk omdat het is aangeleerd door met name de ouders en in mindere mate ook de sociale omgeving.

17 november 2014 om 16:06

Het zal zeker aangeleerd zijn in bepaalde gevallen, maar denk je niet ook dat mensen soms hun mening vormen door persoonlijke ervaringen in het dagelijkse leven?

17 november 2014 om 22:24

Nou onder ouderen zitten ook racisten hoor. Door de hele samenleving zitten ze.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom' kleur' een item is. Die jongens kunnen er toch ook niets aan doen dat ze toevallig van Afrikaanse komaf zijn? Weet je wat pas echt belachelijk zou zijn? Een elftal met alleen maar blanke boerenkinkels! Helaas weet ik dat er personen bestaan die dat liever zouden zien, maar ja we leven (gelukkig) niet in 1950. (elke avond groeten-aardappelen-vlees, stel je voor, haha) :P En bovendien, doordat we die andere jongens hebben zijn we stukken sterker geworden. We zouden nooit Europees Kampioen geworden zijn zonder Gullit en Rijkaard.

17 november 2014 om 14:45

Zuid-Amerikaanse afkomst. Volgens mij zijn het bijna allemaal jongens met Surinaamse roots. De enige van Afrikaanse afkomst waren volgens mij de meest blanke jongens op de foto's Rekik en Depay haha. Het moet niet uitmaken of het 11 jongens zijn met verschillende achtergronden, 11 jongens uit Amsterdam, of 11 boerenjongen. De 11 beste jongens horen te spelen.

17 november 2014 om 14:50

Ze zijn inderdaad bijna allemaal Surinaams, maar de meeste Surinamers komen oorspronkelijk uit Afrika, omdat ze onvrijwillig daarheen zijn gesleept. Hoewel Surinaamse nu veel meer een mengelmoes is dan vroeger hebben veel mensen daar nog Afrikaanse roots.

17 november 2014 om 20:22

onzin , het merendeel van de surinamers komt uit india.
De helft is een mixbloed en een kwart is van afrikaanse komaf.
Narsingh is zelf ook half hindoestaans.

17 november 2014 om 14:47

Dus jij vind blanke meteen boerenkinkels? Beetje racistisch vind je zelf niet, OT: veetje raar om er voor te kiezen dan naar huis te gaan promes dan laat je jezelf wel meteen kennen RVP reageerde goed en we mogen blij en trots zij op onze multiculturele. Samenleving het heeft ons ook een hoop goede voetballers opgelevert en een veel leukere eredivisie

17 november 2014 om 14:54

Ik ben zelf blank Konan, Ik bedoel er mee dan sommige mensen uit kleinere dorpjes het liefst zien dat het Nederlands elftal alleen maar bestaat uit blanke jongens. Daarmee kunnen ze zich identificeren. Dat zijn dezelfde mensen die het graag zo willen houden zoals het is.

Zolang je idioten partijen als de PVV hebt.
En je kan anoniem reageren op internet dan zal racisme nooit verdwijnen.
In elke samenleving krijgen de buitenlanders de schuld van minder werk en criminaliteit.
Hier in Nl is racisme tegen donkere burgers minder dan in Rusland.
Maar hoe Marokkanen hier worden aangepakt is niet normaal.
Elke persoon met een niet blanke huidskleur word al voor een Marokkaan aangezien.
Alle problemen is maar op een volk gericht dat zijn marokanen.
Ik hoop dat wij een keer een normale samenleving krijgen.
En dat iedereen gewoon normaal doet.
We zijn immers allemaal mensen en hebben allemaal de zelfde rode bloed.

17 november 2014 om 14:52

Wat jij doet is precies hetzelfde he? Jij doet als of alle Nederlanders racisten zijn die iets tegen Marokkanen hebben. Er is maar een kleine groep Nederlanders die een hekel heeft aan buitenlanders heeft, net zoals er maar een hele kleine groep Marokkanen is die voor problemen zorgt. Roepen dat alle Nederlanders of alle Marokkanen iets zijn of iets doen in onzin.

17 november 2014 om 14:58

Nergens heb ik gezegd dat alle Nederlanders Marokkanen discrimineren.
Dan ben ik nu namelijk ook aan het generaliseren dat is juist iets waar ik niet tegen kan
Maar je kan er niet omheen draaien dat in Nederland de Nederlanders van Marokkaanse afkomst het meest worden gediscrimineerd.
Ga voor de gein ff op geenstijl.nl kijken.
Of in de media.

17 november 2014 om 15:08

En jij bent van mening dat de reacties op Geen Stijl representatief zijn voor de hele Nederlandse bevolking?
Er is ongetwijfeld sprake van racisme en tegenstellingen, maar jouw instelling van 'marokkanen worden toch wel het meest gediscrimineerd' draagt ook niet echt bij aan een geïntegreerde samenleving. Ik heb ook vaak genoeg racistische reacties van jongeren van Marokkaanse afkomst gehoord over blanke Nederlanders.

Jij snapt toch hopelijk ook wel dat er maar een hele kleine groep is in Nederland die iets tegen Marokkanen heeft is? Het over grote deel van de bevolking maakt het echt niet uit wat de afkomst van iemand is hoor.

17 november 2014 om 15:11

Anderszijds zie ik ook vaak in de media (krant, nieuws etc) de afkomst van delinquenten. Dan denk ik toch erg vaak: het is weer een....
Ik ben echt niet racistisch, maar het wordt wel erg vaak gevoed door een aantal.

Om op de geenstijl onzin in te gaan: Ook Rutger van Powned gaat echt niet zeggen "he jij daar, wil jij even in de camera roepen "ik neuk jullie allemaal de moeder"?"

17 november 2014 om 15:11

Nu doe je het weer... Dus geenstijl is een reflectie van het Nederlandse volk? Absoluut niet namelijk.

Ik vind de hele discussie echt te zot voor woorden. Nee die kinderen maakt het waarschijnlijk in beginsel niets uit of de Pieten zwart of blank of geel of groen of .... zijn, maar aangezien ze nu al Jaren zwart zijn valt het aardig op als ze opeens een andere kleur krijgen nietwaar? En als er dan twee groepen idioten staan te schreeuwen 'weg met Piet' of 'piet moet blijven' dan raken die kids daar aardig van in de war. Zo sneu voor die koters, heel hun feestje naar de knoppen omdat er een paar mensen aandacht te kort zijn gekomen in hun opvoeding of op dit moment niet weten wat ze met hun leven moeten.

17 november 2014 om 15:19

Ik kan wel heel veel voorbeelden opnoemen van racisme tegen over Marokkanen.
Maar dan ben ik nog lang bezig.
Maar ik wil er wel 1 opnoemen.
Namelijk pas nog een jonge van 15 word doodgestoken op een school.
Door een niet blanke jonge.
Al gauw krijg je op internet en Media te horen dat de dader een Marokkaan was van 17 jaar.
Wat de school ook niet ontkende.
Iedereen had zijn mening al klaar liggen.
Wat blijkt later dat het zou gaan om een Antiliaanse jonge genaamd Anthony.
De reacties waren meteen wat milder.
Nogmaals ik zeg niet dat iedereen het op Marokkanen gemunt hebben.
Maar het val wel op.

17 november 2014 om 15:36

Tja, ik wil hier liever niet te diep op in gaan, maar dat heeft onze Marokkaanse medelander toch echt zelf veroorzaakt doordat het heel vaak wel Marokkaanse jongens waren die strafbare feiten pleegden. Het is een tendens die helaas (nog?) niet doorbroken wordt.

17 november 2014 om 15:47

Maar dat is tog niet rechtvaardig.
De meeste Marokkaanse ouderen zijn geen criminelen.
En die leven van of een miezerige fabrieks loontje of een uitkerinkje.
En de meeste Marokkaanse vrouwen werken en zijn heel erg slim op scholen.
Die vallen allemaal in de zelfde categorie kut Marokkanen.

17 november 2014 om 15:54

Klopt, het is absoluut niet rechtvaardig. Het is zoals vrijwel altijd een kleine groep die het verpest voor de meerderheid. Dat in combinatie met het beperkte denkvermogen van de meest ontwikkelde diersoort, wij dus, zorgt ervoor dat incidenten het beeld maken.

17 november 2014 om 16:21

@drayton

In 1920 waren pieten nog blank. Het feit dat ze niet 'knecht' genoemd werden en nog op paarden reden mag toch als toevallig worden gezien aangezien een aantal jaar er na de zwart pieten wel die naam kregen en daarbij moesten lopen in plaats van op dezelfde hoogte als Sinterklaas, op een paard te zitten. Het gaat de tegenstanders echt niet om het verpesten van Sinterklaas. Als je dat denkt dan probeer je het niet eens te begrijpen.

Kinderen moeten helemaal buiten deze discussie gelaten worden. Als ik elk jaar in een spiderman pak snoepgoed geef aan kids dan is Spiderman over 100 jaar de nieuwe traditie. Kids maken het niet uit wie of wat snoepgoed geeft, maar volwassenen wel. Daarom neemt een kind ook snoepgoed aan van een pedo terwijl wij ze er juist voor waarschuwen.

Vorig jaar zijn de meeste misdrijven gedaan door autochtone Nederlanders en deden ze dat gemiddeld net zovaak als Marokkanen volgens officiële statistieken(ik zal het zo hier plakken). Dat mensen dat niet geloven lijkt ook niet raar als je bij het programma gezocht je na al di jaren niet hebt afgevraagd dat je echt vrijwel nooit Nederlanders ziet. Of dat vetekent dat alle Nederlanders echt stuk voor stuk heel braaf zijn of dat er onderscheid wordt gemaakt.

En in democratie is er een regel. De kleine groep moet altijd iets meer serieus genomen worden dan de grote, anders zullen er nooit veranderingen plaats vinden.

Zonder deze vuistregel was slavernij nu nog misschien aan de gang.

17 november 2014 om 16:52

larsoboy

Het is misschien niet hun bedoeling om het kinderfeest te verpesten, maar ze kunnen toch zelf ook wel bedenken dat ze het wel doen op deze manier? En dan bedoel ik uiteraard beide groepen idioten. Pak dan een ander moment of podium om je frustratie te uiten.

Kinderen moeten er idd buiten gehouden worden, maar jouw voorbeeld is quatsch. Als zwarte Piet bestaat is het nonsens om opeens stroopwafel en kaas Piet te introduceren, hoe komen die aan die kleuren? En daarbij, een witte Piet is wel goed maar een zwarte niet? Kom nou....

Hoe verhoudt de ratio autochtoon zich tot allochtoon? I rest my case.

Die regel geloof ik best in, maar er zijn dan toch zeker wel gevallen waarin er eerst rationeel gekeken moet worden. Dit lijkt me zo'n geval.. Hier kan je toch niet serieus mee bezig zijn? Echt ridicuul.

17 november 2014 om 16:58

larsoboy

Amen. Mooi gezegd man!

17 november 2014 om 17:07

Haha ja het is maar niet net welke statistieken je gebruikt natuurlijk.. Er zijn meer 'blanke' Nederlanders dan Nederlandse Marokkanen dus dat is niet zo gek he, procentueel gezien plegen Marokkanen meer strafbare feiten maar goed ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat dat hier mee te maken heeft.

Natuurlijk moet er naar de kleinere groepen geluisterd worden maar dan moeten ze wel met goede argumenten komen. Het is toch vreemd dat ze in bijvoorbeeld in Curacao juist voor het behoud van Zwarte Piet zijn en dat mensen hier gaan protesteren?

17 november 2014 om 17:26

H@ Straight2 thepo,

Het niveau op geenstijl is inderdaad vaak beneden peil, maar een hoop Marokkanen moeten zich niet altijd zo snel gediscrimineerd voelen. Ik wordt als Limbo zo vaak voor Duitser of Belg uitgemaakt. Moet ik me dan de hele dag racistisch behandeld voelen? Tuurlijk niet! Daar sta ik boven en ik kan er de humor wel van inzien. Zo zouden een hoop Marokkanen ook eens moeten gaan leven. Dan zou het vanzelf beter met ze gaan!

17 november 2014 om 22:33

Hij heeft het over doe idioten partijen als de PVV en de mensen die daar op stemmen neem ik aan dat zijn dus gelukkig niet alle Nederlanders. Maar misschien voel jij je aangesproken?

17 november 2014 om 23:36

Het is juist niet een kleine groep, zowel niet bij de allochtonen en autochtonen. Die aktie in Gouda is misselijk, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar er stonden autochtonen en allochtonen tussen, die die groep bestaat niet enkel uit donkere mensen.

Een kinderfeest is totaal geen platform om dit soort statements op een dergelijke manier te maken, maar het kinderfeest mag ook op geen enkele manier verband hebben met iets dat een grote groep erg benadeeld. Natuurlijk wordt het niet gezien als racisme en is het niet zo bedoeld, maar dat betekent niet dat het gerechtvaardigd is. En wat is het probleem als er gekleurde pieten komen, de kinderen merken er helemaal niks van.

Het feest wordt niet verpest door deze de kleur van de pieten, maar alleen maar door deze randzaken eromheen. Ouders zeggen wel het is geen feest waar geen racisme mee gemoeid is, het is een kinderfeest en vinden het onschuldig, maar misschien moeten velen daarvan eens aan hun kinderen laten zien wat voor reacties ze plaatsen onder nieuwsitems, fotos en dergelijke met dit onderwerp. En dat allemaal voor het behouden van Zwarte Piet.

Hoe je het wend of keert vandaag de dag zie je dat zowel jong en oud de gedachte heeft " de allochtonen zitten in ons land". Dat wil zeggen dat allochtonen nooit een statement kunnen maken zonder dat er wordt verwezen naar het eigen land, terwijl we een multiculturele samenleving zijn. De meerderheid ziet de allochtonen niet als een onderdeel van onze samenleving, terwijl er allochtonen zijn die precies dezelfde scholen en opleidingen afgaan als de autochtonen.

Allochtonen hadden nou eenmaal veel minder te zeggen dan vandaag. Op dit moment komt er een nieuwe generatie aan met zowel autochtonen en allochtonen. Deze generatie is net zo geschoold als ieder ander die op dit moment een statement willen maken. Er zijn natuurlijk ook werklozen en minder bevoordeelde tussen die mensen, maar dat zijn zowel allochtonen als autochtonen. Deze generatie heeft meer nagedacht over het feest van Sinterklaas dan de oudere generatie, die hadden ook nog eens veel minder te zeggen dan vandaag.

De oudere generatie zal het ook nog niet hele thuisgevoel hebben, omdat er hedendaags nog steeds uitspraken zijn als " ga naar je eigen land". Natuurlijk gingen zijzelf in hun tijd niet dergelijke statements maken, ze waren immers enkel op "bezoek" in het andermans land.

Er is geen sprake van een samenleving, dat is de laatste tijd wel duidelijk geworden. Er wordt wel een samenleving gesimuleerd, maar wanneer het heet onder de voeten wordt zijn de allochtonen op "bezoek".

17 november 2014 om 23:41

@ Larsoboy.

Mooi stuk. Goed geschreven. En helemaal met je eens. Bedankt.

@75draytonpark.

De mensen die willen dat Zwarte Piet verandert (waar ik mezelf toe reken) gebruiken al jaren allerlei podia om hun mening te vertegenwoordigen. Van Facebook, tot de krant, tot praatprogramma's op tv. Nu loopt er 1 demonstratie uit de hand (dom, triest, en werkt averechts) en opeens lijk jij dat te zijn vergeten.

Wat je ook vergeet is dat alle mensen die willen dat Zwarte Piet verandert al jaren racistisch worden bejegend, ook wanneer ze hun mening op een normale manier via de genoemde kanalen uiten. Dus hee, die racistische reacties zijn er echt niet alleen dankzij de shit in Gouda.

Daarnaast, Zwarte Piet is nou eenmaal een stereotype donkere man. Zwart, dikke lippen, krullen, oorbelletje. Dat wordt niet racistisch bedoeld (ik vier ook gewoon sinterklaas), maar wordt wel als kwetsend ervaren. En dat kan ik begrijpen. Wanneer er een grote groep mensen jouw traditie als kwetsend ervaart, waarom wil je die dan niet aanpassen? Alsof Sinterklaas met een witte piet met roetvegen opeens een klote feest zou zijn? Natuurlijk niet. Dat zou een hartstikke mooi feest zijn waar heel Nederland van kan genieten. Dus nogmaals, waarom niet?

17 november 2014 om 14:56

Het is natuurlijk niet zo dat alleen de 'blanke Nederlanders' racistische uitingen maken, iedere groep hier in Nederland doet het. Ik hoor namelijk ook vaak genoeg Marokkanen die zich racistisch uitlaten over een bepaalde bevolkingsgroep in Nederland.

Maar die groepen hou je er altijd tussen, dat zie je ook bij het voetbal. Waar er altijd een paar idioten zijn die het moeten vergallen voor de rest.

Racisme is iets wat blijft bestaan, maakt niet uit wat je er tegen doet. Laten we alleen hopen dat het niet erger word dan dat het nu al is.

Wat heeft de PVV nu weer te maken met dit stukje , dan kennen jullie het programma van de PVV niet ...

17 november 2014 om 15:02

De programma van de PVV is namelijk iedereen verbroederen en iedereen de zelfde rechten.
En volgens de PVV maakt het niet uit waar jou ouders of groot ouders vandaan komen.
Crimineel is een crimineel.
Nou kom ik in de buurt?

Die zijn niet tegen donkere mensen maar tegen geld verkwanseling van de eu , en tegen criminele buitenlanders , dus niet tegen donkere jongens die in het Nederlands elftal spelen , je moet de dingen wel gescheiden houden ....denk ik

17 november 2014 om 15:12

Volgens mij was hij dat 'crimineel' even vergeten toen hij een hele zaal opriep opriep om minder minder minder te roepen. Wilders heeft zich al vaak genoeg racistische uitlatingen gedaan hoor en hopelijk wordt hij daar ook eens voor gestraft.

Racisme zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Vooroordelen hebben heeft miljoenen jaren lang goed gewerkt voor ons. Tegenwoordig is dat niet meer nodig maar komt soms af en toe wel eens naar boven. Net als agressiviteit of angst een overblijfsel zijn van ons verleden.

17 november 2014 om 15:02

Correct. Dit heeft geholpen ons aan te passen aan de omgeving. Zodra de omgeving veranderd en dit niet meer van ons vraagt, zal deze eigenschap minder succes hebben en langzaam uitsterven. Net zoals sinterklaas zich of aanpast aan de omgeving of ophoud te bestaan. Simpel evolutie.

17 november 2014 om 16:22

Bravo mannen. Ik ben geraakt door het idee dat jullie het begrijpen, los van afkomst.

Je hoeft niet eens naar Rusland te kijken als voorbeeld.

Kijk in je eigen land hier hoe ze je noemen Promes.

En het grappige ervan is dat men zegt dat het een klein groepje is. Nou dar geloof ik niets van. Sinds het bestaan van Nederland zijn ze al rascistisch. Ze hebben ons Surinamers o.a. toch ook als slaven gehad?

Denk je dat het nu zomaar even ophoud na een eeuw of 2. Tuurlijk niet zoiets gaat van generatie naar generatie. Elke generatie word weer ingelicht over wat zij van ons vinden.

En dan kunnen bepaalde zogenaamd doen wanneer ze voor ons staan, dat ze het klote vinden en met deze uitspraak komen "geen aandacht besteden eraan", maar ik zal er juist aandacht aan besteden.
Toen mijn voorouders werden vernederd, vermoord, verkracht, gemarteld enz. hadden onze voorouders ook niet zoiets van "schenk er niet teveel aandacht aan".

En natuurlijk heb je ook heel veel blanken die er niet aan meedoen. Die ons donkere mensen als gewoon mensen zien.
Maar over het algemeen zijn we niets meer dan "een zwarte" voor hun.

Ik zou in ieder geval nooit voor een land spelen, vooraf het volkslied met trots zingen en daarna vernederd worden door mijn "landgenoten".

Dus al die donkere spelers of spelers met huidskleur bedenk goed voor wie jullie uitkomen.

17 november 2014 om 14:58

Ik vind het leuk hoe je een bepaalde groep van de 'blanke Nederlanders' weg zet als racisten. Maar je moet je goed in de oren knopen dat de bevolkingsgroepen waar jij over praat, de mensen met een donkerdere huidskleur, zichzelf ook racistisch kunnen uitlaten.

Hiermee praat ik het gedrag van de medemens niet goed natuurlijk, maar racisme komt wel van twee kanten. Niet van een.

17 november 2014 om 15:19

Vind je het leuk???? En het zijn geen bepaalde. Het zit in de meeste hun genen.

En luister goed gozer alles wat er nu speelt tussen de donkere mensen zelf of tussen donker en wit als ik het zo maar ff mag uitdrukken heeft te maken met wat jullie blanken in de slavernij met ons deden.
Ons zwarten tegen elkaar opzetten en zo.

Maar het zegt al genoeg over je kennis betreft de slavernij. Dat ik je nu moet gaan uitleggen hoe alles is ontstaan enzevoort.
Jou kan het blijkbaar ook niet schelen.

17 november 2014 om 15:28

Slechte troll

17 november 2014 om 15:30

Nou, ik vind het inderdaad best leuk hoe je iedere Nederlander weg zet als racist. Terwijl er ook genoeg Nederlanders zijn die het wél accepteren dat er mensen met een donkere huidskleur in onze cultuur zitten en die dus niet racistisch zijn.

Ik vind het ook maar niks dat jij mensen verantwoordelijk stelt voor acties van de medemens die in het verleden zijn gebeurt. Terwijl die mensen er helemaal geen aandeel in hebben.

Ik word toch ook niet boos op een Duitser vanwege de WW Ii?

17 november 2014 om 15:43

Svgordie:

Ik blijf altijd graag uit deze discussies maar jij laat me toch verleiden hier toe.

"zwarte" mensen hebben geen alleen recht op slavernij zoals ze wel voor doen komen altijd. "jullie" blanken, let wel dit was 200 tot 300 jaar geleden zijn slecht. en dit word al 200 jaar generatie op generatie door gegeven? Wat is dit voor een grap!

Wil je feiten over de slavernij?

Er zijn meer blanken mensen als slaven gebruikt door de jaren heen dan donkere mensen.

Sterker in de Islamitische wereld worden nog steeds slaven gehouden tot de dag van vandaag.

De donkere stamhoofden waren de slaven handelaren en niet de blanke mensen. Die deden het vervoer van ze over de zee heen, maar namen ze niet gevangen of dergelijke.

Laat het duidelijk zijn dat slavernij Vreselijk is. Maar move on mensen het is 200 jaar verder. Wij Nederlanders leven nu toch ook weer samen met de Duitsers? Iets wat 60 jaar geleden is gebeurd.

Discriminatie hoort niet en mag niet, geen 1 kant op. Maar is niet alleen naar Allochtonen gericht. Autochtonen hebben er ook last van.

Een student zien mensen als een bal.

Een dom blondje is vaak niet dom.

Blanke vrouwen sloeries.

Surniamers lui.

Marokanen dieven.

Dit zijn allemaal vormen van discriminatie die niet horen, maar helaas nog steeds gebeuren.

17 november 2014 om 15:48

Luister dat moet jij weten als je boos of niet boos wil zijn op een Duitser.

Een ding Nederlands verstaan en Nederlands begrijpen zijn 2 verschillende dingen.
Dus als jij mij niet begrijpt laat het voor wat het is en reageer niet op wat ik schrijf.

Want ik heb geen zin om jou 10x te gaan uitleggen wat ik bedoel, terwijl je dat zelf ook kan inzien.

Want jij praat nu alsof ik de blanken persoon aan het afkraken ben.
Maar geloof me gappie dat is het laatste wat ik wil en zou doen.
Maar je moet er maar aan geloven dat er gebeurd is wat er in het verleden is gebeurd, maar het nog steeds speelt.

Dat jij er niets van wil weten of het je geen moer interesseert is aan jou.
Maar er zijn genoeg blanken die rasicme wel weg willen hebben en voor hun haal ik mijn petje weg.
Types als jou ..... tja laat maar gaan

17 november 2014 om 15:58

Wacht even dus al die dingetjes wat jij hier onder hebt vermeld wil je gaan vergelijken met wat mijn voorouders hebben moeten doorstaan.
Is de slavernij met ons begonnen? Hebben wij het verzonnen? 200 of 300 jaar is het terug en wat dan nog?

Blijkbaar wis je dat niet zomaar uit de harddisk hé!!!

Als je met mij een discussie wil voeren geen probleem hoor ik kan je genoeg feiten geven waardoor jij je mondje wel even dicht houdt. Dat kunnen we gewoon persoonlijk doen en niet hier op vz.

17 november 2014 om 16:15

Svgordie, zoals jij hier tekeer gaat valt niet echt serieus te noemen.
Eerlijk010 heeft precies verwoord zoals het is en daarom gaf ik hem ook het groene randje.

17 november 2014 om 16:15

Het gaat hier om Discriminatie! Niet omw at ze hebben moeten door maken.

Weetje war mijn opa en oma hebben moeten doormaken nog geen 60/70 jaar geleden?

Weet je wat mijn overgrootouders in de Romijnse, Persiese, Spaanse en Franse tijden?

Al die tijden zijn Vreselijk geweest. Maar daar kunnen de mensen van nu niks aan doen meer.

Die voorbeelden die ik geef gaan over racisme waar het hie rook over gaat. Het gaat hie rniet over slavernij, want dat gebeurd hierniet meer. Helaas racisme wel nog steeds, en dat geeft ik als voorbeeld dat dat overal en tegen iedereen gebeurd helaas in alle vormen.

Watik net geef zijn overigens feiten.

ps, ik mag hopen dat dat laatste van je geen bedreiging is?

17 november 2014 om 16:43

@eerlijk

Na de 2de wereldoorlog waren er nog dierentuinen genaamd 'human zoos'. In deze dierentuinen werden Afrikaanse vrouwen, mannen en kinderen tentoongesteld em gevoerd met bananen. België had er nog een tot na 1960. Nederland had ze ook.

Het probleem is ook niet geëindigt met het einde van slavernij. Het is het systematisch 'zwart' maken en het uit geschiedenis schrijven van het Afrikaanse ras. Vandaar dat wij geleerd krijgen dat Noord-Amerika en Europa groter en even groot zijn dan Afrika op de wereldkaart. In werkelijkheid is Afrika vrijwel even groot als Azië. Dat Afrika simpelweg een continent is van armoede, moord en ziekte terwijl niet wordt verteld dat Afrika en alle grote beschavingen de wieg van de mensheid is. Het koningkrijk van Timbuktu, Mali, Nubië en meer. Het Timbuktu verguld van goud, het Nubië wat handelde met de gehele wereld, Mali die nog 200 jaar voor Christus al een wereldkaart had die de hele wereld bevatte. Het feit dat wordt verteld dat Egypte en de pyramides zijn gebouwt door blanke Egyptenaren. Het feit dat alle Christenen en Katholieken geloven in een blanke Jezus terwijl dat nagenoeg onmogelijk is. Het feit dat de eerste bewoners van Europa blanken zouden zijn terwijl de Afrikanen de gehele Zuid-Europese gebied bevolkten. Het feit dat de Westerse geschiedenisboeken beginnen met jagers en verzamelaars en niet hoe de mens zich verspreid heeft door de wereld en Europa juist als laatste pas bevolkt werd terwijl er al meerderen grote beschavingen waren gesticht.

En het ergste van dit alles is, niet dat blanke mensen dit gewoon expres niet worden geleerd, om een onbewuste, hersenspoelende blanke superioriteit te creëeren.

Het ergste is dat zelfs de meeste Afrikanen deze geschiedenis niet eens kennen. Omdat ook wij de blanke superioriteit hebben genomen als waarheid. Afrikanen zoeken niet eens naar hun eigen geschiedenis, hun eigen tradities.

En dit is een sluimerende racisme die bij dit soort kwesties naar boven komt. Dit gaat niet om kinderen of het sinterklaasfeest.

Dit gaat om de pijn van het ontbreken van geschiedenis, tradities, identiteit. Die identiteit die Afrikanen weggenomen is.

Zolang je dat niet kunt begrijpen zal je de pijn nooit begrijpen en racisme nooit begrijpen.

17 november 2014 om 17:05

Beste Larson ik zeg toch ookd at het erg is? Maar even serieus het is dus ookw eer de schuld van de blanke dat Afrika nu nog in armoede leeft?

Ps ik heb nooit geleerd dat Afrika net zo groot is al de VS en Europa want ik kan gewoon kijken en zie dat het groter is???? Dus waar dit op slaat... Ik vraag me oprecht af wie hier dat zo heeftgeleerd ik denk 0,0 maar oke.

Romijn zijn ook gevallen al de kennis daar! Grieken net zo en de Egyptenaren. Rijken komen en vallennu enemaal en zeker vroeger.

Dat er slechte dingen zijn gebeurd zal niemand ontekennen! En zijn vresleijk, maar die dingen gebeuren overal en helaas de dag nu nog steeds met mensen.

In Afrika wordne nog steeds slaven gehouden tot de dag van vandaag. En dat is niet door blanke nu maar door ook andere donkere mensen.

Zoals jullie het nu uitbeelden zijn de blanke altijd het kwaad. Iets wat dus ook dicrimineren is.

En dat is wat ik dus bedoel aan te geven het is nieta ltijd zwart wit. Er zit zoveel tussen, en helaas ook heel veel slechts!

17 november 2014 om 17:41

@ Svgordie, Zonder slavernij was jij hier nooit geweest in dit land, en had je op een eilandje van een paar vierkante km gewoont. Ik vind de slavernij verschrikkelijk en heb verder niks tegen donkere mensen, maar jij bent van een generatie die juist de vruchten nu plukt van het koloniale verleden. Wees blij zou ik zeggen!

17 november 2014 om 22:42

Ja en zonder alochtonen was het land waar donkere mensen volgens jou blij mee moeten zijn nooit zoals het vandaag is!

Autochtonen plukken net zo goed de vruchten die hedendaags groeien. Of bestel je nooit Chinees, gebruik je geen buitenlandse producten en ga je niet op vakantie om elders je vruchten te plukken? Zonder de alochtonen had je nu een heel ander Nederland, het ligt in het midden of dat beter zou zijn of niet.

Ik vind echt dat je je statement op een misselijke manier formuleert.

17 november 2014 om 15:03

Nou ik vind je reactie wel heel erg overdreven hoor ik ben zelf ook getint enbheb dit gevoel namelijk helemaal niet ....weet je waarom je deze racistische eikels gesprekstof geeft , door te gaan protesteren in gouda met het binhalen van sinterklaas ...

17 november 2014 om 15:09

Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn er natuurlijk maar weinig he. Mensen die dat niet doen vallen niet op. Extreme uitingen lijken er steeds meer te zijn omdat ze steeds zichtbaarder worden. Maar denk niet dat er nu meer racisme is dan pakweg 40 jaar geleden hoor. Toen was het echter veel meer verborgen. Het is juist goed dat het naar de oppervlakte drijft want anders kan je er nooit over praten. Doordat het scherper wordt, is het misschien onaangenamer, maar het is een noodzakelijke fase om uiteindelijk dit probleem te tackelen. Er komt op een gegeven moment weerstand, dat hoort erbij.

Ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk goed komt.

17 november 2014 om 15:25

En alle kinderen en kleinkinderen van Nazi's zouden volgens jou ook het liefst alle joden vergassen?

17 november 2014 om 22:42

Een soort van Erfzonde dus.

17 november 2014 om 15:48

Je vergeet alleen te vertellen dat die slaven verkocht werden door........... precies zwarte landgenoten en daarbij Nederland had geen slaven maar vervoerde slaven (voc) een klein detail dat ze misschien bij jou op school zijn vergeten te melden. Geef niets hoor.

Dat dit nog gebeurt in Nederland anno 2014 is ongeloofelijk. Dit zijn Internationals die alles geven voor ons land op Wk's etc en dan worden ze zo behandelt.

Die zwarte pieten discussie zal er ook ongetwijfeld mee te maken hebben gehad dat die mensen zo reageren. Maar komop zeg iedereen kan toch zien dat zwarte piet iets racistisch is. Ook al is het niet zo bedoelt het stamt uit de slavernij en veel mensen voelen zich hierdoor gekwetst.

17 november 2014 om 22:54

Hoe kom je hier nu bij? Het stamt helemaal niet uit de slaventijd.
De Sint is een fantasie persoon. Velen heiligen vervangen namelijk onze ouden goden zoals Wodan en Thor. De Katholieken uit Rome kwamen onze zogenaamde primitieve Germaanse volkeren bekeren. Zoals de Saksen en de Friezen. Wij moesten onze Goden opgeven en ons tot het christendom bekeren. Door Karel de grote zijn nog velen Saksen allen onthoofd nadat ze bekeerd waren. ( Maar dan kwamen ze wel in de hemel ) Naast Sinterkaas was ook Sint Maarten zo n feest waarbij kinderen aan de deur kwamen zingen. Het is wel Frappant dat de Amerikaanse Santa Claus van ons Sinterklaas of komt. En hun Halloween van ons St Maarten feest. Ook die arrenslee door de wolken iets weer iets als een God die op een paard door de wolken ging of op een strijdwagen zoals Thor.
Zwarte pieten staan voor het donkere doden leger van Wodan. En later werden zij Sints hulp met de pakjes en was de roet van de schoorstenen waar ze door kropen om de pakjes te geven en het water en de wortel uit de schoen mee te nemen voor het paard. Dat offer in de schoen komt ook in andere landen voor en is een offer voor een goede oogst. De roe is een vruchtbaarheid symbool en het op de billen slaan van vrouwen met de roe stond voor seksualiteit en vruchtbaarheid. Er zit veel symboliek in het Sinterklaasverhaal. Maar met de slavernij heeft het helemaal niets te maken. Ik vind het ook wel opmerkelijk dat iemand uit Amerika hier ons kinderfeest komt aanpakken terwijl ze daar bv de Klu Klux Clan hebben.
Uiterst racistisch maar die wordt niet verboden. En als je kijkt hoeveel donkere Amerikanen ter dood worden veroordeeld vooral in de Zuidelijke staten en al het racisme dat je in Amerika hebt
is het toch wel honds brutaal en hypocriet om hier een onschuldig kinderfeest te gaan verbieden.

18 november 2014 om 00:04

Fout.

Jij presenteert jouw verhaal als de waarheid. Feit is dat we niet precies weten hoe Zwarte Piet is ontstaan. Of het uit de Germaanse verhalen of het Christendom komt, of dat het een Moor moet voorstellen is niet duidelijk. Het Sinterklaas verhaal is een mix van oude verhalen.

Feit is wel dat het leger van Wodan geen donkere mensen waren, geen kroeshaar had, geen dikke lippen en geen oorbelletjes. Ook hadden ze geen pakjes aan die zwarte bediendes in de 18e eeuw droegen (de connectie met slavernij is er dus wel!).

Kijk, je kunt het recht proberen te praten, maar het is krom. Zwarte Piet, ook al is zijn ontstaan niet helemaal duidelijk en is Piet niet altijd zwart geweest, is in zijn huidige vorm een stereotype donkere man. Dat is niet racistisch bedoeld (ik heb zelf altijd Sinterklaas gevierd met Zwarte Piet), maar wordt al ongeveer 30 jaar door een steeds groter wordende groep mensen wel zo ervaren. Wat je met die informatie doet is aan jou, maar je kunt niet ontkennen dat Zwarte Piet een stereotype is.

18 november 2014 om 00:40

Nou zo zie ik het in ieder geval niet. Ik heb ook altijd als kind Sinterklaas gevierd en nu ook met mijn zoontje. Dat betekend gewoon wat iedereen doet liedjes zingen de schoen zetten. Kadootjes uitpakken. Vroeger ook vaak met gedichten erbij. Ook met oma en opa. Altijd heel gezellig met mooie surprises zelf gemaakt!
Als kind heb ik nooit de associatie gehad met dat Piet iets met een donkere man te maken had. Het is immers duidelijk geschminkt en dat kun je ook duidelijk zien.
Donkere gekeurde mensen kende ik ook want die waren er in de jaren 70 ook.
Een hele vredelievende en tolerante tijd trouwens.
Ik wou dat we nu nog zo waren
Mensen die zich zo racistisch uit lieten als Wilder had je toen gelukkig nog niet en dat werd ook niet geaccepteerd in die tijd. Dan was je gelijk een nazie.
En de pieten zagen er voor mij niet zo uit. heel anders en hoorde bij Sinterkaas maar waren geen donkere mensen. Zo heb ik het nooit ervaren als kind. Ik genoot trouwens altijd van de pop muziek op Avros Toppop van Ad Visser en daar speelde vaak goede bandjes zoals Chic en andere lekker soul en Funk muziek. Waar ik nog steeds dol op ben.
ook de kleding vond ik gewoon vrolijk en feestelijk. Feestkostums dus en ik zag er geen enkele karikatuur in. Ik ben ook niet zo opgevoed. Dus ik vind het nog steeds onzin. Natuurlijk was het doden leger van Wodan niet met kroeshaar maar het komt er wel vandaan en ze waren wel donker gekleurd evenals de beiden raven die hij bij zich had. Dingen evalueren natuurlijk in de loop der tijd en ook opvoedkundige elementen kwamen later in het feest zoals straf en beloning van de kinderen als ze wel of niet stout waren geweest.
Maar de oorsprong van de roe was dat zeker niet in het begin. De twijgjes staan voor vruchtbaarheid en alles wat weer gaat groeien.
Na al die jaren is het ook niet absoluut belangrijk hoe het zich precies in de loop van de eeuwen heeft gevormd. Ook belangrijk is dat de essentie en de intentie van het feest een kinderfeest is. De Bishop uit Spanje die drie kindertjes uit de pot pekel heeft gered is er later weer bij gekomen.
Maar de heiligen waren vervangers voor onze vroegere Goden omdat die niet meer mochten. De bedoeling van het feest is in geen geval discriminerend en dus vind ik het ook ver gezocht om dat erin te gaan zoeken.
Natuurlijk heeft Nederland ook vroeger een verleden met slavernij gehad en verkeerde dingen gedaan. Maar dit heeft met het Sinterklaas feest helemaal niets te maken. Er is ook geen enkele referentie naar.
Het sinterklaas feest is gewoon een familie feest en in Nederland belangrijker voor de meesten dan kerstmis. Daarom hoef je een vriendelijk kinderfeest zonder foute bedoelingen niet te verbieden omdat sommigen zich graag in een slachtoffer rol willen plaatsen en overal racisme zien ook waar het niet is.
Het hoort inmiddels ook bij de Nederlandse cultuur als familie feest.
Dat neemt niet weg dat ik racisme zoals hoe onze Nederlandse voetballer beledigd worden ten alle zeerste afkeur. En ik vind ook dat de dader moeten worden gestraft omdat racisme voor de Nederlandse wet strafbaar is.
Dus ik ben het helemaal met van Persie eens.
.

Domheid komt helaas voor in elke samenleving. Zowel uit de 'rechtse' hoek, als ook uit de 'linkse' hoek. Negeren is het beste dat kunt doen met zulke mensen.

Zie de hele discussie rondom een kinderfeest. Aan beide zijden en in beide kampen lopen de gekken om het hards te schreeuwen.

17 november 2014 om 23:03

Daar heb je gelijk in en het ergste is dat de onschuldige kinderen dan het slachtoffer zijn van deze onnodige hetze. En ten alle tijden vind ik dat discriminatie verboden is. De daders moeten gewoon worden veroordeeld. Ook die gene die er toe aanzetten! Van Persie heeft het goed voor zijn teamgenoten opgenomen. ik ben blij dat de Knbv het signaal over neemt.

Een klein groepje domme pubers is nog geen landelijk probleem. Je kunt je ook afvragen waarom meneer Fer deze foto op social media moet zetten. Het is namelijk geen teamselfie maar een selfie van louter donkere jongens. We hebben slechte ervaringen met 'zwarte kabels' gehad dus dit kun je beter niet doen.

17 november 2014 om 15:04

Mee eens geen speld tussen te krijgen

17 november 2014 om 15:11

En waarom mag Leroy geen foto met vrienden op facebook zetten? Of zijn al jouw selfies met een gemeleerd gezelchap vol verschillende kleuren?

17 november 2014 om 15:26

Alle donkere spelers van Oranje gaan met elkaar op de foto. Draai het eens om; alle blanke spelers van Oranje gaan met elkaar op de foto. Dan zouden ze de donkere jongens uitsluiten en wordt het als racistisch bestempeld. Het is gewoon niet slim om te doen, ook al is het onschuldig. Fer had beter moeten weten, maar goed ik neem het hem niet kwalijk want zijn IQ is nou niet bepaald hoog te noemen gezien zijn verleden.

17 november 2014 om 15:34

Ik snap je niet. Fer mag toch best met zijn teamgenoten op de foto? Dat er volgens mensen zijn die er iets racistisch achter zoeken kan hij niks aan doen.

17 november 2014 om 15:34

Hij mag dat wel doen en de reacties zijn dom , maar ja op die dag zo een selfie is niet handig denk ik

17 november 2014 om 15:39

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind niet dat Leroy zich aan moet passen aan bezopen gedrag. Dat is de omgekeerde wereld. Hij heeft alle recht om gezellig met wat teamgenoten een foto te maken en te laten zien, net zoals wij dat hebben. Ik heb weinig foto's met verschillende etniciteiten op facebook bijvoorbeeld. Ben ik nu een racist?

Het slaat nergens op dat hij zich moet aanpassen terwijl degenen die zo reageren lomp gedrag vertonen.

17 november 2014 om 16:05

Je kent zijn verleden? Je kent z'n rapport? Die guy ken jij niet eens persoonlijk whahaha kijk hoe belachelijk je jezelf hier maakt.

Echt niet normaal hoe mensen echt onzin op het internet kunnen verspreiden.
Tja je bent anoniem dus iedereen is stoer en kan zeggen wat ie wil.
Want face2face is het wel heel anders hé!!!!!!!

17 november 2014 om 15:14

Fer zou nooit iets met voorbedachte rade doen, haha. Die is nog zo snugger dat hij een paard koopt terwijl hij er niet eens ruimte voor heeft in zijn appartementje op een bovenverdieping.

17 november 2014 om 15:26

Hoor een onzin hier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Met wat voor f***** zwarte kabels heb jij slechte ervaring.

Davids, Kluivert, Bogarde jullie hebben ons die naam gegeven toch. Was toevallig ook met Hiddink

Fer mag doen wat hij wil. Het is een selfie met Nederlandse jongens maar mensen luister omdat ze donker zijn noemen we het een selfie met donkere jongens.

Oooohhhh dus zolang donkere jongens met elkaar optrekken noemt men het zwarte kabels.

Dan weten we dat ook weer

17 november 2014 om 15:30

Als er hier iemand is die onderscheid in ras ben jij het met je "jullie" en "ons".

17 november 2014 om 16:08

Ik zou als ik jou was gaan emigreren, want je woont in nederland en je voelt je gediscrimineerd, en vind Nederlanders racisten.....vreemd ik zou inderdaad gaan emigreren als ik jou was

17 november 2014 om 16:19

De kabel onder Hiddink in 1996, de kabel bij Jong Oranje onder Foppe de Haan en bij mijn club AZ kan ik je ook zo enkele voorbeelden geven. Ik praat racisme niet goed, ik geef alleen aan dat je soms dingen beter niet kunt doen. En zeker niet na 90 arrestaties in Gouda en een opgefokte sfeer.

17 november 2014 om 16:35

Loggie toch, weer zo een rare reactie van. Waarom zou Fer geen onschuldige foto mogen posten? Of er nou autochtonen of allochtonen opstaan? Het is gewoon schandalig dat het vrijbrief geeft voor allerlei racisten om uit de kast te komen.

17 november 2014 om 17:37

Dat leg ik toch uit? In de ideale wereld zou dat geen kwaad kunnen maar in deze wereld moet je soms even nadenken. Ik neem het echt niet op voor de racisten hoor, die mogen ze van mij veroordelen. Maar als je iets openbaar op Internet pleurt dan komen er reacties, positieve en negatieve. En zaterdag was de verkeerde dag.

17 november 2014 om 19:29

David Loggie

Excuses, dan heb ik je reractie verkeerd geinterpreteerd. Al vind ik wel dat je ook op een zaterdag zo een foto moet kunnen posten, ik kan je verzekeren dat het vandaag ook gebeurd was. Als het vandaag geplaatst was, was dit ook gebeurd. Door heel die zwarte pieten onzin, vinden racisten vrij brief om dit soort opmerkingen te maken. Erg triest vind ik dat, of je nou blank donker of wat dan ook bent. Discrimeer je mag je van miij keihard aangepakt worden.

17 november 2014 om 23:05

Het kan ook toeval zijn dat ze op dat moment allemaal bij elkaar stonden en wat is daar op tegen?
Als team merk ik niets van een scheiding. Ook van Persie en ook de anderen gaan achter hun teamgenoten staan en vinden deze reacties niet kunnen.

17 november 2014 om 23:51

David Loggie. Je kunt dit toch niet menen?

Omdat Fer met alleen maar donkere spelers op de foto staat mag die foto niet op social media gezet worden? Man, hij moest eerst even Cillessen erbij vragen als excuus blanke, dan was de foto door jouw censuur heen gekomen?

Als Fer op de foto wil met zijn vrienden in het team, en dat zijn toevallig gasten met een andere huidskleur, dan mag hij dat doen. Dat geeft mensen absoluut niet het recht om hem een aap te noemen.

Jij vindt dat Fer zich moet aanpassen aan de racisten in Nederland en niet meer op de foto moet gaan met zijn gekleurde medespelers. Dat vind ik een vreemde suggestie, de wereld op zijn kop. De dag dat dat nodig is in dit land, voel ik me officieel geen Nederlander meer. Niet dat die racisten daarmee zullen zitten, stelletje laagopgeleide tokkies die de aansluiting met 2014 gemist hebben. Wat zeg ik, met 1960.

18 november 2014 om 08:44

Stel je niet zo aan joh. Om hoeveel idioten ging het, 20 of 30? Dan deugt meteen het hele land niet meer? Nog even wat feiten voor je trouwens: 12% van onze bevolking bestaat uit niet Westerse allochtonen. Van die groep is 50% met politie of justitie in aanraking geweest en 45% van alle Bijstandsuitkeringen gaat daar naartoe. Dat staat in geen verhouding tot die tientallen imbecielen op Twitter. Ik voel me gelukkig nog wel Nederlander.

18 november 2014 om 22:00

Ik stel me niet aan David. Ik geef mijn mening. Net zoals jij.

Uiteraard voel jij je Nederlander. Je gedijt goed in een samenleving die bol staat van discriminatie en racisme. Want je ziet het niet, keurt het goed of bagatelliseert het.

Die cijfers ook weer die je opnoemt. Bron? En ik geloof best nog dat ze de werkelijkheid weergeven, maar wat is in godsnaam je punt? Dat we ze mogen discrimineren omdat ze toch allemaal crimineel zijn? Nee toch hoop ik. Zeg me even, wat is het punt van het oprakelen van dit soort cijfers in een discussie over racisme.

Om in te gaan op die cijfers: in elk land vormen migranten een risicogroep wanneer het aankomt op criminaliteit. Dat heeft niks met hun huidskleur te maken of met hun cultuur, maar wel met hun sociaal economische positie in de maatschappij.

Daarnaast ga je he-le-maal niet in op mijn argumenten in het stukje hierboven. Je komt alleen met populistische praat en statistieken aanzetten die de plank misslaan. Nogmaals: de dag dat Fer moet gaan nadenken over welke foto hij plaatst omdat er wellicht veel gekleurde jongens op staan, en zich dus moet aanpassen aan de racisten in dit land, is een zwarte dag voor Nederland, want dan laat je de racisten winnen.

Dit wordt breed uitgemeten door de spelers van Oranje. Dat Robben een ballenjongentje afbitcht, hoor je niemand over. Wellicht niet te vergelijken maar toch!

17 november 2014 om 23:06

Totaal niet te vergelijken inderdaad.

Ik denk dat racisme hier erg word verward met het maken van grappen. Ik heb de afbeelding gezien en lees reacties die hun associëren met zwarte pieten. De eerste insteek van deze reactie is natuurlijk bedoeld als een grap en niet direct als het maken van onderscheid. De onderscheid was al gemaakt toen zij met alleen maar gekleurde jongens op de foto gingen, om daar een grap over te maken hoort eigenlijk bij de voetbal cultuur. Dat is niemand racistisch bejegenen, dat zijn simpelweg gewoon plagerijen die je niet moet associëren met racisme dat natuurlijk veel erger is.

Het is wel kwalijk dat er reacties worden gegeven dat dit soort jongens niet in Nederland-elftal thuis horen. Dat zijn reacties die wel kwalijk zijn. Zij zijn hier opgegroeid, hebben van de Nederlandse opleidingen genoten en representeren daarom ook het Nederlands elftal. Dat is alleen maar goed!
Een wereld van verschil zelfs met spelers van vaak de Marokkaanse cultuur die hier alles genoten hebben maar daar niks voor terug betalen. Deze jongens moet je daarvoor juist prijzen.

Ik lees hier boven dat de mens niet met een vooroordeel of racistisch trekjes geboren is en daarom het wel thuis heeft aangeleerd. Ik ben het daar niet mee eens. Net als stereotyperen vaak ook een kern van waarheid hebben is de onderscheid ook vaak gekomen omdat er onderscheid is. We moeten niet altijd doen alsof de jongens van de betreffende foto ook gewoon hetzelfde gedragen als de meer blankere spelers. Dit zijn ook gewoon andere type mensen. Willems verkondigd bijvoorbeeld altijd dat hij van de straat is evenals Depay. VdW gedraagt zich vaak als een rapper en doet ook net iets te stoer, Fer rapt ook wel heel vaak en ga zo maar door. Dat wilt niet zeggen dat de blankere spelers niet van rap houden of tof doen maar er zit wel degelijk een verschil tussen de spelers in het Nederlands elftal. Ik ben opgegroeid als een linkse jongen en ben altijd opgevoed dat elk mens gelijk is en zo behandelt moet worden. De stempel heb ik op een bepaalde bevolkingsgroep gedrukt toen ik bij ze in de klas kwam op het Vmbo. Letterlijk 9 van de 10 Marokkaanse jongens konden zich niet normaal gedragen. Altijd maar stoer doen en niet doen alsof je moet stelen om te overleven en maar vergeten dat school eigenlijk het belangrijkste is om succesvol te worden. Ik herken het stoer doen gedrag bij DW, Depay, Willems, Fer enzovoort en dit gedrag komt puur voort uit onzekerheid. ze durven niet Nederlands te zijn, ze durven niet nuchter te zijn en durven niet normaal te doen. Want straks val je buiten de boot binnen deze subcultuur. Het is vaak stoer doen voor elkaar, waardoor zij elkaars ontwikkeling in de weg staan. Wat best wel treurig is. Ik weet niet waar ik met dit verhaal precies naar toe wil maar het komt erop neer dat mensen getypeerd worden op de manier dat zij overkomen en de typering neer word gezet als racisme wat ook wel een waarheid heeft. Wat niet elke gekleurde is "zo".

17 november 2014 om 16:40

Superman, je bent er van op de hoogte dat een grap. Pas een grap is, als iedereen er om kan lachen? Zulke walgelijke kleur gerelateerde reacties, hebben niks maar dan ook niks met humor te maken. Maar puur racisme, dat dat het er nog is anno 2014 ongelofelijk.

"een wereld van verschil zelfs met spelers van vaak de Marokkaanse cultuur die hier alles genoten hebben maar daar niks voor terug betalen. Deze jongens moet je daarvoor juist prijzen."

- Komt omdat het Surinaams elftal natuurlijk geen drol voorstelt, met alleen maar spelers uit Suriname zelf. Vandaar dat ze nu voor NL kiezen. Als ze het niveau van Marokko hadden(wat best een redelijk niveau is) dan hadden er meer voor Suriname gekozen.

Dus die vergelijking gaat niet op. Verder praat je veel en zeg je helemaal niks: behalve een persoonlijke frustratie jegens Marokkaanse jongens, omdat ze toevallig in jou klas stoer deden.

Kijk verder dan je neus lang is...

@superman123

ik kan niet meer zeggen dat je gewoon een triest ventje ben. Jij bepaald tegenwoordig hoe men zich moet gedragen zeker.

En als je je niet op een manier gedraagt dat jou aanstaat is men geen Nederlander meer. En dat geld voor de allochtonen toch?

Want al die blanken gasten/meiden die stoer doen die zijn natuurlijk gewoon Nederlands he.

Niet normaal hoeveel stomme/domme reacties ik hier zie.

17 november 2014 om 16:19

Heb je je eigen reacties wel eens gelezen ...die zijn nou ook niet van een heel hoog niveau ...sorry maar ik heb met je te te doen ...

17 november 2014 om 16:25

Superman123 geeft netjes zijn mening en onderbouwd dat met eigen ervaringen. Niks mis mee. Jouw populaire geschreeuw en gescheld voegt niets toe aan deze discussie. Objectief ben je in ieder geval niet.

17 november 2014 om 16:30

Mee eens loggie

17 november 2014 om 16:29

Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar op deze pagina valt mij vooral 1 persoon in negatieve zin op. En dat ben jij Svgordie.

Misschien heb je het zelf niet in de gaten, maar jij bent juist degene die hier 'zwart' tegen 'blank' af zet. Je hebt het over 'ons' en 'jullie', daarnaast generaliseer jij door alle 'blanken' over een kam te scheren.

Zo zie je maar dat racisme van alle kanten komt.

17 november 2014 om 16:46

Op de een of andere manier zie ik bij al die stomme/domme reacties toch gek vaak een bepaalde naam naar voren komen. Mag je drie keer raden welke....

17 november 2014 om 19:21

Waarschijnlijk heeft ie wel een enorme tampeloerdes, want hij wordt hier toch erg vaak op z'n pik getrapt.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren