Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Megatalent krijgt advies uit Heerenveen: ‘Kies voor Nederland’

Laatste update:

De toekomst van Martin Ödegaard is een heet hangijzer in de internationale voetballerij. Het vijftienjarige toptalent wordt bij tal van Europese topclubs genoemd; hij maakt een rondje langs de verenigingen (onder meer Ajax) om te kijken waar hij goed zou passen. Als het aan landgenoot Morten Thorsby ligt, kiest Ödegaard in ieder geval voor Nederland.

/

De achttienjarige Thorsby zelf trok van Stabaek naar sc Heerenveen. “Ik ben bevooroordeeld, maar de Nederlandse competitie is een uitstekende tussenstap voor jonge spelers”, zegt hij tegen TV2. “Het is een stap omhoog vanuit de Noorse competitie, maar de stap is niet zo groot dat het onmogelijk is om speelminuten te krijgen. Vanuit de grote competities wordt er naar Nederland gekeken, omdat er altijd nieuw talent komt bovendrijven. De competitie is ook goed voor een type als Ödegaard.”

Thorsby zelf kon ook naar een grotere competitie; zo werd er vanuit Duitsland aan zijn mouw getrokken. “Maar ik wilde niet per se naar een grotere competitie dan de Nederlandse Eredvisie. Ik wilde speelminuten, dus kon ik niet naar een hoger niveau dan waar ik nu op zit. Vooralsnog blijkt het de juiste keuze te zijn geweest. Het probleem bij clubs als Real Madrid en Barcelona is dat het voor jonge spelers enorm lastig is om door te breken.”

“Dat geldt niet alleen voor Ödegaard, maar dat geldt voor alle jonge spelers”, gaat Thorsby verder. “Ik krijg hier ieder weekeinde weer een soort examen, om te zien hoe ik ervoor sta op dit niveau. Wij trainen veel en spelen een wedstrijd per week. In Spanje speel je veel wedstrijden, maar train je minder. Dan ben je drukker met op de bank zitten dan met voetballen.”

Martin Ödegaard moet voor de Eredivisie kiezen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou het ook mooi vinden zou hij naar ajax vertrekken. Blijft mooi om zulke grote talenten op de nederlandse velden te zien voetballen!

7 november 2014 om 13:25

Heerenveen zou ook een mooie club voor hem zijn, wat voegt Ajax behalve Europees voetbal verder toe?

7 november 2014 om 13:31

Mmh spelen voor het kampioenschap en de andere prijzen zou ik zeggen. Helaas zijn de huidige verhoudingen in het topvoetbal zo dat dit Noorse talent of naar Ajax gaat of naar een andere club met een grotere staat van dienst.. Pakweg 10 jaar geleden was hij waarschijnlijk via Heerenveen bij een Nederlandse topclub terechtgekomen. Heerenveen zal het in het huidige klimaat moeten hebben van zelf opleiden en onbekende talenten scouten. Dit gaat ons tot nog toe prima af getuige het spel van Sinkgraven, Uth en ook Thorsby, Odegaard is helaas niet meer haalbaar.

7 november 2014 om 13:32

Is gewoon een hoger niveau. Bij Heerenveen heb je minder druk, bij Ajax moet je presteren. Dat is het verschil tussen de top en een subtopper. Als hij later naar een Barcelona wil moet hij ook met die druk weten om te gaan.

Maar Heerenveen is een prima tussenstap, maar ik weet verder ook niet hoe groot dit talent is. Ik heb nog steeds het gevoel dat het een enorme hype is.

7 november 2014 om 14:35

Ik ben het met je eens dat Ajax voor hem een goede tussenstap is richting de Europese top. Overigens weet ik niet of je wel eens video's van Ödegaard hebt bekeken, maar deze speler is zeker geen hype. Ajax mag de handen dicht knijpen als het dit supertalent kan binnenhalen. Dat blijkt ook wel uit alle Europese topclubs die achter deze speler aanzitten en de louter positieve opmerkingen over hem en zijn prestaties van coaches en spelers die met hem gewerkt hebben.

Kijk, die snapt het. Nu onze eigen taleten nog. (van Ginkel, Rekik, Bruma, Rodney Kongolo, Ake en ga maar door)

7 november 2014 om 12:29

Van Ginkel was allang doorgebroken in Nederland, dat is een slecht vergelijk. Van Ginkel begon ook gewoon goed bij Chelsea met redelijk minuten. Door zijn blessure was het echter over en trokken ze Matic en Fabregas aan. Zeker de komst van Matic had denk ik niet plaatsgevonden als Van Ginkel fit was gebleven.

7 november 2014 om 12:43

Naast van Ginkel noemt hij nog 4 namen en zegt bovendien ga zo maar door. Je snapt zijn punt en hij heeft gelijk of niet? Pik er dan niet 1 verkeerd voorbeeld uit om over te muggenziften.

7 november 2014 om 13:04

Wat is zijn punt precies dan?

Van Ginkel past er niet bij, Bruma en Rekik zijn international geworden. Ake is nu aan het doorbreken en heeft onder andere al in de CL in mogen vallen en vorig seizoen kwart en halve finale EL gespeeld. Rodney Kongolo is 16 en nog geen half jaar weg, dus daar is niets zinnigs over te zeggen.

7 november 2014 om 13:23

Net of Van Ginkel de kwaliteiten van Matic of Cesc bezit. Ook van Ginkel had beter naar Ajax kunnen gaan en dan pas echt de stap te maken. Blessure of niet bij Chelsea zou hij ook nooit echt doorgebroken zijn.

7 november 2014 om 13:51

Natuurlijk past van Ginkel wel in dat rijtje. Of staat ie nu basis bij Milan? Als dat zo is dan heb ik niks gezegd, maar volgens mij valt het buitenlandse avontuur van Van Ginkel tot nu toe onder de noemer 'mislukt'. En dat hij in Nederland doorgebroken was, is ook niet helemaal waar, tenzij je tegenwoordig bent doorgebroken na 1.5 seizoen goed spelen bij een subtopper. Hoe dan ook, wat mij betreft past Van Ginkel zeker in het rijtje, hij had beter naar Ajax of PSV kunnen gaan, of zelfs Twente of Feyenoord, die wat mij betreft allemaal (iets) verder zijn dan Vitesse. Jammer, want nu vergooit hij zijn talent, door te kiezen voor een club waar hij sowieso niet veel minuten zal maken.

7 november 2014 om 13:55

Matic werd aan Vitesse verhuurt toen hij zelfs ouder was dan van Ginkel nu is. Van Ginkel haalde dus op zijn leeftijd een veel hoger niveau dan Matic destijds. Waarom zou hij dan niet door kunnen groeien naar het niveau dat Matic nu heeft?

Of hij wel of niet doorgebroken zou zijn is gissen. Makkelijk om nu te gaan beweren dat hij het nooit zou hebben gered. Hij had voor zijn blessure anders wel een basisplaats in de eerste CL wedstrijd van Chelsea. Daaruit blijkt toch zeker wel dat er vertrouwen was in de capaciteiten van van Ginkel.

7 november 2014 om 13:58

@sammerens
Hoe zijn Bruma en Rekik international geworden dan? Juist, door in Nederland wedstrijdervaring op te doen. Je kunt wel gaan trainen met grote jongens, maar je je kan zelf alleen een grote jongen worden door zelf minuten te maken op niveau.

En van Ginkel past er aardig bij Hij zit nu bij Milan op de bank terwijl hij bij Ajax CL had kunnen spelen. Lijkt mij toch leerzamer.

Met Ake kan het nog wel goedkomen, maar had in de eredivisie al jaren wedstrijdervaring op kunnen doen. Dat lijkt mij meer opleveren dat een invalbeurtje in de CL op zijn leeftijd.

Volgens mij is er na Van Persie geen enkele echt jonge speler doorgebroken bij een buitenlandse topclub. Als je dat tegenover de mislukkingen zet...

7 november 2014 om 14:56

Bruma was al international ver voordat hij bij PSV kwam hoor. Rekik is echt niet alleen international geworden omdat hij in zijn opleidingstraject voor een verhuur naar de Eredivisie heeft gekozen. Als hij bij wijze van naar een Engelse of Duitse club zou zijn gegaan en daar zou spelen dan zou hij ongetwijfeld ook geselecteerd zijn.

Van Ginkel heeft bij Chelsea ook CL gespeeld voordat hij geblesseerd raakte. Bij Milan raakte hij bij zijn eerste basisplaats wederom geblesseerd. Ik ben het met je eens dat hij daar wel snel weer een kans zal moeten krijgen, maar na een blessure een paar wedstrijden banken is lang niet zo ernstig als men nu pretendeert.

Die paar wedstrijdjes figureren in de CL bij Ajax klinken leuk, maar daar staan een heleboel wedstrijden zonder fatsoenlijke weerstand in de Eredivisie tegenover. Ook bij Ajax had hij die blessure op kunnen lopen en daarna zijn basisplaats kwijt kunnen raken. Het is allemaal 'what if' giswerk. Neem zo'n Andersen. Die jongen had een basisplaats bij Aalborg en heeft bij Ajax nog geen 20 Eredivisiewedstrijden gespeeld. Heeft hij dus een domme overstap gemaakt en is hij een mislukking?

Het argument dat Ake 'al jaren wedstrijdervaring' op had kunnen doen hoor ik vaak. In de praktijk is het toch anders. Terence Kongolo is al 20 en heeft nog geen 30 Eredivisiewedstrijden gespeeld. Veldman is 22 en pas vorig seizoen een basisplaats gekregen. Denswil is 21 en houdt de bank nog steeds warm.

Op basis van wat concludeer je dan dat een 19-jarige speler als Ake al jaren een basisplaats zou hebben?

Hoeveel Nederlandse spelers die de geleidelijke opleiding van de Eredivisie hebben gevolgd hebben het de laatste jaren wel weten te schoppen tot een Europese topclub? Ik kom eigenlijk alleen op Strootman. Zonder van Gaal had Blind nog bij Ajax gespeeld en voor de rest is het allemaal maar karig.

7 november 2014 om 17:36

Ake (19) is van de generatie Vilhena (19) en Boetius (20) welke beide al meerdere jaren eredivisie achter hun naam hebben. Ook Rekik (19) en Bruma (20) hadden al veel meer wedstrijden achter hun naam kunnen hebben en dat had Ake ook kunnen hebben als hij bij Feyenoord was gebleven. Bruma (22), Veldman (22) en Denswill (21) zijn van een oudere generatie en dus niet te vergelijken. Bruma , Veldman en Denswill zijn van de generatie de Vrij (22) en BMI (22).
Kongolo (19) is inderdaad gezien zijn kwaliteiten pas laat doorgebroken maar had pech dat hij BMI en Matthijssen voor hem had.
Echter moet ik zeggen dat ze nooit allemaal hadden kunnen blijven en wedstrijden hadden kunnen spelen. Met Bruma, Rekik, de Vrij, Bmi, van Beek (20) en Kongolo heeft Feyenoord 6 eredivisie waardige centrale verdedigers welke nooit allemaal tegelijk hadden kunnen spelen. Dus dat enkele spelers naar een andere club zijn gegaan kan ik ook goed begrijpen. Echter denk ik wel dat Ake Vilhena op de bank had gehouden en misschien zelfs ook Clasie (23). Zelfde geld voor Bruma en Rekik ten opzichte van de Vrij en Bmi. Ake, Rekik en Bruma waren de grootste talenten van hun generatie en hadden dan waarschijnlijk gespeeld ipv Vilhena/clasie, de Vrij en Bmi.

Dit is ook al nieuws van een paar weken geleden... Zet het er dan wat eerder op. Maar die Ödegaard mag ook wel naar Heerenveen komen, wij hebben een aardige jeugdopleiding hoor!

7 november 2014 om 12:15

Als die jongen naar een Nederlandse club gaat, is dat Ajax. Niet Heerenveen uiteraard.

7 november 2014 om 12:17

@cambier

Omdat Ajax een grotere club is inderdaad, om nou te zeggen dat de jeugdopleiding veel beter is, vind ik niet. Heerenveen levert de laatste jaren echt veel parels op. Ze zijn daar erg goed bezig.

7 november 2014 om 13:27

Waarom Ajax? Alsof hij minder goed zou worden als ie een paar jaar bij Heerenveen zou spelen.

7 november 2014 om 13:42

Er is niets mis met de jeugdopleiding van Heerenveen, maar Ajax heeft absoluut een streepje voor. De gehele wereldtop wil deze jongen binnenhalen en het zou al een stunt zijn als hij naar Ajax verstrekt, naar Heerenveen is simpelweg een utopie.

Nou Thorsby, maak hem eens warm voor Heerenveen. Dergelijke spelers aarden hier prima.

7 november 2014 om 12:27

Ajax haalt deze zomer Sinkgraven en Odegaard en die laatste mag direct een seizoen op huurbasis bij Heerenveen spelen, goed idee?

7 november 2014 om 12:52

Nee. Sinkgraven blijft gewoon bij ons hoor. Pas in de zomer weg voor veel geld.

7 november 2014 om 12:55

Nee geen spelers van Ajax beter maken...

7 november 2014 om 13:28

Ajax kan beter zelf eens op gaan leiden ipv te halen en kopen.

7 november 2014 om 13:48

Ga maar eens na hoeveel spelers in de Eredivisie een verleden hebben bij Ajax, dus volgens mij hebben ze dat al genoeg gedaan en zijn ze daar nog steeds mee bezig gezien het aantal zelf opgeleide spelers in de eerste selectie. Het is alleen een utopie om met een elftal van alleen maar zelf opgeleiden te spelen. Daarom is het nodig om zo nu en dan een exceptioneel talent van buitenaf aan te trekken wat Sinkgraven is in mijn ogen in ieder geval.

10 november 2014 om 09:52

Nee, slecht idee haha. Sinkgraven hou ik liever zelf en een 17 jarig talent op huurbasis lijkt me niet iets waar Heerenveen beter van wordt.

Natuurlijk is het voor veel talenten goed om eerst naar de Eredivisie te komen, maar er zijn ook zat talenten die deze 'tussenstap' niet nodig hebben. Ödegaard heeft dusdanig veel talent, dat ik denk dat hij een tussenstap in Nederland niet nodig is. Mocht hij tekenen bij een club als Barcelona, Real Madrid, Chelsea, dan zal hij niet direct basisspeler worden, maar zou hij ook gewoon verhuurd kunnen worden aan een club in de desbetreffende competitie.

7 november 2014 om 13:26

En zelfs als je dan verhuurd wordt kom je nog niet veel aan het spelen toe wanneer je 16 jaar bent. Het is goed voor zijn mentale ontwikkeling misschien maar voetballend zal het enorm tegenvallen. Clubs als Sevilla, Valencia, Villarreal zitten ook niet op hem te wachten als basisspeler. En om dan bij degradatie kandidaten te gaan spelen past ook niet bij deze jongen. De Eredivisie zou perfect zijn voor hem. Bij Ajax zou hij echt niet minder dan Duarte zijn.

Vooral de laatset zin zouden veel talenten eens moeten oppikken. Je zit in een topcompetitie vaker op de bank dan dat je traint. En de trainingen die er zijn gaan op halve kracht.je wordt dus niet beter van trainen met toppers die het op halve kracht doen! Alleen speeltijd geeft weerstand en maakt je beter.

Verstandig mannetje. Heeft nu op zn 18e al 10 eredivisiewedstrijden achter zijn naam. Je ziet wel duidelijk dat hij geen buitenspeler is, maar ik zie wel goede passing, goede conditie en veel inzet en doorzettingsvermogen. Wat dat betreft is hij straks een ideale CM!

Lekker naar heerenveen gaan en daar laten zien wat je kunt. Kun je daarna altijd nog verder kijken als je 21 bent.

Die jongen gaat alleen naar ajax (misschien Psv). En niet omdat de jeugdopleiding van ajax beter is, maar omdat ajax het geld heeft om € 5 milj (als het al niet meer is) voor een 16-jarig supertalent te betalen.

7 november 2014 om 15:23

Ajax gaat echt geen 5 miljoen betalen voor een jongen van deze leeftijd, je zou wel gek zijn als club.

Wij, Heerenveen van WC-Eend, bevelen Nederland aan.

Laat die jongen nu toch gewoon zitten waar ie zit. Stelletje kinderhandelaren.

Heerenveen lijkt mij ideaal om in de luwte aan het Nederlands voetbal te wennen. Heerenveen heeft bewezen dat, dat daar vaak wel goed komt. De stap naar een topclub van de eredivisie kan dan altijd nog en is ook heel aannemelijk gezien de laatste tijd. Welke club dat dan zou moeten zijn ligt er maar net aan welke club hem het beste kan gebruiken en hij dus meer kans heeft op speelminuten.

Op welke positie speelt deze jongen eigenlijk?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren