Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Bartomeu: ‘Wij, Barcelona en onze opleiding, zijn de zoon van Ajax’

Laatste update:

Josep Maria Bartomeu is van mening dat de wereldfaam van Barcelona en de grootsheid van de Spaanse club voor een groot deel te danken is aan Johan Cruijff. De oud-voetballer en -trainer was in de jaren zeventig actief als speler van de Catalanen en keerde tussen 1988 en 1996 terug als trainer. Cruijff veranderde bij Barcelona de totale manier van denken door hoe hij het voetbal ziet, door hoe hij het spel, de club in zijn totaliteit en de organisatie zag.

/

Cruijff durfde het als eerste trainer aan om de opleiding van Barcelona daadwerkelijk te gebruiken voor het eerste elftal. “Als je aan mensen in welk werelddeel ook vraagt: noem de twee beste voetbalacademies in de wereld, dan zeggen ze Ajax en Barcelona”, vertelt Bartomeu, voorzitter van de Primera División-club, in De Telegraaf. Bij Barcelona bestaat veel respect voor Ajax, de tegenstander in de groepsfase van het toernooi om de Champions League.

“Wij, Barcelona en onze opleiding, zijn de zoon van Ajax. We hebben jarenlang met respect gekeken naar de jeugdteams van Ajax, naar de trainingsmethodes en naar de organisatie bij de jeugd. We hebben zoveel geleerd van Ajax. Dankzij Johan vooral. Maar in het leven overstijgt de zoon soms de vader.” Barcelona heeft al jaren meer financiële mogelijkheden dan Ajax. “Ajax mag trots zijn op wat wij met Barcelona hebben bereikt”, concludeert Bartomeu.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooie woorden van hem. Dus als papa vraagt om een jaar messi te lenen doe je als zoon niet moeilijk toch???

4 november 2014 om 08:43

Ik zeg: die gok moet je nemen als de kans er is

4 november 2014 om 10:11

Nha denk dat sigtorsson dan toch de voorkeur krijgt..

On; mooie woorden. Als ajax het geld had met deze mooie jeugdopleiding zouden we echt binnen zijn.

4 november 2014 om 21:40

Hahaha geniale reactie, laat Overmars binnenkort even langs gaan

Een groter compliment kan je niet krijgen natuurlijk.

4 november 2014 om 08:53

Jawel hoor.. het winnen van de Champions League.

4 november 2014 om 10:00

Dat heeft niets met een compliment te maken.

4 november 2014 om 10:26

Als het de Champions League wint krijg het namelijk complimenten dat het nu een rol van betekenis speelt en niet omdat in het Verleden barca van Cruyf en daarna de ajax opleiding hebben geleerd. Lekker boeiend..

4 november 2014 om 10:54

Dan nog, het winnen van de CL op zich is geen compliment. Complimenten vloeien daar hoogstwaarschijnlijk wel uit voort, maar da's wat anders

Ik als ajax supporter ben niet trots op aankopen van barcelona van 70 miljoen of meer.
Dan had je nu met deulofeu moeten spelen dan was ik er eerder trots op geweest.

4 november 2014 om 07:24

Haha ja zo kan je ook over ajax beginnen alleen dan met kleinere budget waarom moisander ipv denswil cillissen ipv v.d.hart el ghazi ipv lukoki siggy ipv castallion koopt niet elke club spelers ...

4 november 2014 om 07:46

Omdat we niet gelijk hoeven te degraderen

4 november 2014 om 08:11

Precies je kiest voor kwaliteit net als barca dus zeg nou zeld suarez neymar of delofeu

4 november 2014 om 11:21

Dat is volgens mij allemaal uitgelegd of niet?
Denswil was nog echt niet klaar er voor dan ga je een vervanger kopen.
Deulofeu is een toptalent en moet je dan de kans geven.
Eerst kijken wat je hebt daarna pas kopen.
Dat is wat ajax altijd heeft gedaan en dat is wat barcelona heeft gedaan totdat ze succes hadden.
Maar ja blijkbaar zie Jij het alleen zwart wit.

4 november 2014 om 07:28

Had ja als Ajax zijnde niet hezelfde gedaan als je zoveel macht had in de voetbalwereld? Barca koopt niet heel veel maar er is altijd tijd voor een verse kracht. Alleen op jeugd kan je niet teren

4 november 2014 om 11:24

Nou ja moet ik hier nog wat op zeggen na de afgelopen jaren?
Toen het ruk ging met ajax werden er te veel spelers gekocht.
Zoals het nu gaat dat is ajax niet een sulejmani kopen voor veel te veel geld.

4 november 2014 om 11:32

Barcelona heeft elk seizoen 2 spelers gehaald noem je dat veel?

4 november 2014 om 11:44

Ajax had ook makkelijk maher narsingh de jong kunnen kopen.
Maar dat doen ze niet omdat ze jeugd de kans geven.

4 november 2014 om 11:46

Dus als respect wil omdat je de ajax traditie aanhoud moet je dat doen en niet 70 miljoen een speler halen maar deulofeu laten spelen.
En dan is hij in het begin minder dan suarez maar daarna heb je er meer aan en is hij goedkoper dan 70 miljoen.

4 november 2014 om 11:49

Ja want als je naar de selectie kijkt van Ajax bestaat dat grotendeels uit eigen jeugd? Come on man qua jeugd in het eerste elftal zijn barca en ajax totaal niet te vergelijken.

4 november 2014 om 09:12

Mee eens, had ook liever deulofeu, Pedro en el haddadi gezien

De gebruikelijke zoete broodjes.
Ik kan ze onderhand wel, in werkelijkheid is er echt niemand bij Barcelona die zich nog druk maakt om Ajax.

4 november 2014 om 07:28

Helaas een feit aan de andere kant ze zijn Ajax ook niet vergeten en weten ook waar ze vandaan komen daar is ook iets van te zeggen toch

Mooie woorden maar als je het budget plus schulden gelijk trekt wil ik nog wel eens zien wie er beter is

4 november 2014 om 07:45

Nutteloze reactie dit. Dat kan je namelijk bij elke vergelijking tussen grote en minder grote club zeggen. Wie zegt dat Ajax met meer geld een betere jeugd zou produceren? Misschien zou de gedwongen Barcelona juist sterker maken op dat gebied.

4 november 2014 om 10:01

Barcelona heeft een schuld die ze aan het afbetalen zijn. Ze kunnen deze makkelijk afbetalen maar nemen hier gewoon de tijd voor, dit is alleen maar slim omdat je over 'schuld' geen belasting betaald. Financieel staan ze er in de praktijk uitstekend voor alleen ze hebben nog een schuld die in termijnen word afbetaald.

Correct me if I'm wrong.

4 november 2014 om 10:05

Ik bedoel ook barca kan zon schuld hebben ajax zou gelijk failliet zijn

4 november 2014 om 10:27

Barcelona steekt 5/10 miljoen per jaar in de jeugdopleiding. Ajax kan zich dit makkelijk ook verloorloven.

Ik denk als je daar 1 op 1 vraagt wat de invloed is vandaag nog van Cruif dat ze zeggen niet veel, uit respect hemelen ze hem zo op lijkt me, hoe kan het dat er een beest elftal uit kwam en bij ajax niks?

4 november 2014 om 07:39

Ik heb een klein vermoeden... Geld!? Ajax verliest haar topspelers omdat ze elders meer kunnen verdienen en moet daardoor telkens opnieuw beginnen.

4 november 2014 om 08:17

Klopt, maar er is uit de jeugd maar 1 topspeler voortgekomen (van degene die nu spelen dan) die echte wereldtop was en dat is Sneijder, volgens mij vergeten veel mensen dat een Ibra en Suarez niet uit de jeugd komen...

4 november 2014 om 08:47

Van der vaart toch ook wel hoor niet meer maar was hij wel

4 november 2014 om 13:30

Van der Vaart is nooit echte top geweest, zat er tegenaan maar nooit een niveau Sneijder bij Inter bijvoorbeeld geweest.

4 november 2014 om 19:18

Dat heeft met van alles te maken. Talent alleen is niet genoeg. In potentie waren er genoeg jongens die het konden halen.

Bovendien is het de vraag wat je standaard is. Via Ajax heb je een grote kans dat je (als het niet bij Ajax zelf is) elders door te breken. Misschien niet op top niveau, maar velen kunnen zich wel redelijk makkelijk aanpassen.

4 november 2014 om 08:55

Fron010. Bij Ajax niks? Ben je gek? Hoe oud ben je? Want volgens mij denk jij dat Ajax alleen sinds 2009 het huidige beleid heeft. Maar dan zou Ajax niet de vader zijn he? Man ben je de jaren '90 vergeten waarin Ajax absolute wereldtop was, of de jaren '70 eenzelfde verhaal. Beiden succesvolle periodes met hetzelfde beleid. Ajax veegde in de jaren '70 en '90 met een gigantisch jong elftal de vloer aan met elke europese club. Ook precies het feit waarom Barcelona mee is gegaan in de filosofie van Cruijff en Ajax. Dat de laatste jaren Ajax niet meer op wereldniveau mee kan heeft er alles mee te maken dat geld alleen maar belangrijker is geworden in het voetbal.

4 november 2014 om 10:06

Hij zegt toch van degene die nu nog spelen

4 november 2014 om 11:00

Waar zegt ie dat dan?

4 november 2014 om 13:30

Relax zeg, ik bedoel nu, nu stelt het weinig voor, dat Ajax een top team had dat weet iedereen anders win je niet de Champions league en speel je Madrid zoek... Vroeger zal allemaal wel, feyenoord was ook top maar nu alles behalve, het verleden is mooi maar het heden is wat telt.

4 november 2014 om 13:42

Fron010. Hoe kan je dan zeggen dat ze denken dat de invloed van Cruijff niet veel is? De invloed van Cruijff heeft barca gemaakt tot wat het nu is. Cruijff heeft dat met de filosofie van Ajax daar opgebouwd en dat waarderen ze daar ten zeerste. Was toevallig afgelopen april voor werkzaamheden in Barcelona en elke (Engels) sprekende taxichauffeur begon over de invoeden van Cruijff op het moment dat we zeiden dat we uit Nederlands kwamen.

Elke week weer zo'n verhaal. Het is 2014 mensen. En ajax een dwerg in de CL. Geen schande hoor maar hou eens op over vroeger.

4 november 2014 om 10:10

Zolang je zelf de realiteit niet uit het oog verliest is het toch alleen maar mooi als je geschiedenis geprezen wordt?

Ajax is inderdaad een dwerg in de CL momenteel. Dat neemt niet weg dat het nog altijd een grote naam is, omdat het veel betekent heeft in de voetbalwereld. Met dat laatste win je geen prijzen, maar dat weten ze in Amsterdam heus wel hoor.

“ajax mag trots zijn op wat wij met Barcelona hebben bereikt” ....
Ik dacht dat we in Amsterdam al vrij arrogant waren maar in Spanje kunnen ze er ook wat van.

4 november 2014 om 08:15

Dat is geen Spanje.

4 november 2014 om 10:24

en Amsterdam ligt niet in Nederland maar in Noord -holland?

4 november 2014 om 11:16

Volgens mij snap jij het niet helemaal.

4 november 2014 om 11:40

In feite ligt het volgens mij gewoon in Spanje, maar in principe niet.
Dus het rondje is spanje, en de stip in het rondje is Catelonie, Barcelona.
Zo kan je het ook zien simpel gezegd.

Jongens ik heb een bak koffie nodig.

4 november 2014 om 14:03

Bravo..

4 november 2014 om 09:36

Inderdaad wat ivanesp zegt, het is geen Spanje, maar Catalonië

4 november 2014 om 10:23

En waar ligt catalonie? Juist in Spanje.

4 november 2014 om 10:38

nope in Catalonie

4 november 2014 om 10:21

Catalanen hebben de naam nogal arrogant te zijn. Echter snap ik die hier niet. Barcelona heeft de afgelopen 10 jaar 3 keer de CL gewonnen en domineerde tot 2/3 jaar geleden elk team in Europa. Wordt je nu al arrogant genoemd als je dat een hele prestatie noemt?

4 november 2014 om 10:59

Dat zij dezelfde filosofie hanteren wat betreft de jeugdopleiding is een leuke bijkomstigheid. Meer verbanden kan ik niet leggen tussen beide clubs momenteel. Het feit dat hij vindt dat wij trots mogen zijn op Barcelona begrijp ik daarom niet en vind ik redelijk arrogant.
Als ik na m'n opleiding een mooie carriere heb gemaakt en later nog eens een docent van me tegenkom en dan zeg: "eigenlijk mag je best trots zijn op het gene wat ik heb bereikt." Dan is dat toch arrogant? Barca zou eigenlijk moeten zeggen, wij zijn trots op Ajax dat zij zonder geld maar met dezelfde filosofie het voor elkaar krijgen om CL voetbal te spelen.

4 november 2014 om 14:12

Ga toch weg, Ajax heeft meer budget dan elke Nederlandse club, dus zo knap is het niet om CL-voetbal te spelen als Ajax, is eerder een must zonder die voorrondes. Dan zou Barca eerder trots moeten zijn dat de originele blaugrana waar ze de clubkleuren aan te danken hebben Fc Basel soms Echt meedoet in de CL

Laat Louis van Gaal dit maar niet lezen haha

Verder maakt hij er een mooi praatje van, maar hoort de naam van Johan Cruijff op de plekken waar Ajax staat. Ajax heeft nauwelijks iets bijgedragen, want Johan Cruijff heeft die opleiding neergezet bij Barcelona.

Verder denk ik dat men in Europa vooral de jeugdopleidingen van Ajax en Barcelona zal noemen. Volgens mij hebben River Plate en Boca Juniors het ook heel erg goed voor elkaar.

4 november 2014 om 08:57

Cruijff heeft de jeugdopleiding daar wel neergezet, maar heeft daar wel het idee van de Ajax jeugdopleiding voor gebruikt.

4 november 2014 om 09:24

Ik vind het altijd grappig als mensen de opleiding van Real Madrid vergeten te vermelden.
En dat terwijl la fabrica qua aantallen meer profspelers opleid dan la masia..

4 november 2014 om 09:43

Ik vind het wel grappig dat er altijd een real/barca supporter zich achtergesteld moet voelen zodra er iets positiefs gezegd wordt over de andere club. Bovendien heb je de feiten onjuist. In het onderzoek van januari 2014, waren er 61 spelers uit de barca opleiding op profniveau actief en 46 spelers uit de real opleiding.

4 november 2014 om 10:30

Nope, niet waar. Barcelona heeft de meesten. Daarna United en daarna Real. Althans qua spelers in de top 5 competities.

4 november 2014 om 14:11

Klopt, excuus.

Barcelona heads the rankings of clubs that have trained the most footballers currently playing for big-5 league teams (43). The Spanish side outranks Manchester United (36) and Real Madrid (34). The full table is available in the 86th edition of the Cies Football Observatory Big-5 Weekly Post.
Out of the 43 big-5 league footballers trained at Barcelona, 13 are still playing for the Catalan club. Only Olympique Lyonnais, Athletic Bilbao and Real Sociedad have a greater number of club-trained players in their current squad. To be able to rely on homegrown talent in this way has provided a key competitive advantage for Barcelona over the last decade. Munir El Haddadi and Sandro Ramírez are the latest examples of this strategy.
Barcelona is also at the top of the table of clubs having trained the most footballers playing for other big-5 league teams (30), ahead of Real Madrid (26) and Manchester United (24). This finding not only highlights the quality of training provided by these top teams, but also demonstrates the difficulty for youth academy players to breakthrough into the first team squad of the most competitive club. This is unlikely to change in the near future, irrespective of the legal framework in force.
River Plate heads the ranking for clubs not participating in the big-5 leagues. The Argentinean team has trained 17 players currently employed by teams in the five major European championships, which is two more than Le Havre, Ajax and Munich 1860.
Issue 86 of the Cies Football Observatory Big-5 Weekly Post also shows that the percentage of club-trained players went down for the fourth consecutive season and has now reached a new record low: 17.2% of squad members. This percentage varies between 24.6% in France and 9.6% in Italy. To be considered club-trained, a player must have played for at least three seasons between the ages of 15 and 21 for his employer club (uefa criterion).

4 november 2014 om 14:13

Het zal mij een bal jeuken of er iets positiefs gezegd wordt over Barcelona.
Feit blijf dat Real in de top 3 staat en vaak vergeten wordt.

Als je Tello, Deulefeu en Pedro hebt lopen voor de RB positie vind ik de aankoop Suarez onbegrijpelijk. Het is natuurlijk een wereldspeler en voegt zeker wel iets toe maar Barca moet zich aan hun visie houden vind ik. Enigzins snap ik het ook wel.. als ze het niet doen is Real veel sterker.. mrja op een dag heeft Real ook minder budget ivm fair play om te besteden en dan heeft Barca paar super spelers uit eigen selectie in het team.

4 november 2014 om 07:58

Tello speelt voor Porto en Deulefeu voor Sevilla. Nu heb je 5 goede spelers voor 3 posities. Neymar, Messi, Suarez, El Haddadi en Pedro. Daarnaast zijn Messi en Suarez de enigen die ook als spits kunnen spelen. Dus zo onbegrijpelijk vind ik dat niet.

4 november 2014 om 10:03

Neymar kan ook prima in de spits, bewijst hij bij het Braziliaanse elftal ook.

De A1 selecties spelen morgen tegen elkaar. Dan zie je het verschil als er geen groot geld in het spel is. Net als 2 weken geleden, toen werd Barca overklast tot die domme rode kaart viel.

4 november 2014 om 08:36

Ze spelen vanavond 19:00 tegen elkaar

Als de A1 hetzelfde spel als in Barcelona kan spelen verwacht ik een overwinning.. Wat waren ze goed het eerste uur!!

4 november 2014 om 08:46

Ik bedoelde vanavond haha. Het is nog vroeg vandaar

4 november 2014 om 08:43

Precies!

Wat heeft Ajax daaraan? Dat Barca nu een goede jeugd heeft? Niet veel dus.

Maar ze zijn er dan wel weer trots op.

Mooi compliment, maar ajax heeft goede aankopen nodig om de jeugd verder te brengen.. en goede spelers moeten blijven. Maarja ajax zal nooit heel veel groter meer gaan worden, helaas.

Ajax heeft niks te maken met het succes van Barcelona Ajax presteert goed en beleeft successen door Frank de boer. En niemand anders.

Ajax doet er goed aan om talenten weg te kapen bij andere clubs zo zie ik ze volgend jaar spelers als Berghuis en Singraven halen.

Al blijft dit natuurlijk wel een mooi compliment.

De 2 beste voetbalacademiesbinnde wereld. Ajax en Barcelona. Amen

Prachtig hoe velen hierboven de essentie niet begrijpen.. Ik weet niet of het onwetendheid of simpelweg naieviteit is..

Rinus en Johan hebben dezelfde geest (voetbalgeest) meegenomen naar Barcelona. Wat is daar zo lastig aan om te snappen?

Vandaag de dag zijn de raakvlakken er veel minder, maar de Afkomst van beiden ploegen hun Intenties, kennen dezelfde oorsprong.

Mooi uitspraken natuurlijk, maar ik wil het even verder trekken.
Cruyff, absoluut een geniale voetballer in zijn tijd, heeft eigenlijk zelf alles geleerd en afgekeken van de de befaamde methode van Wiel Coerver, een Kerkradenaar, Feyenoorder en liefhebber van onderzoeken aan de Nijmeegse Universiteit. Dus puur daar naar gekeken is Barcelona de zoon van Ajax en de kleinzoon van een vreemde mengelmoes van twee JL-clubs en wat Rotterdamse invloeden die Ajax dan zelf weer als zoon hadden.

Maar goed, uitspraken blijven leuk. Uiteindelijk heeft iedereen wel wat van iemand geleerd en het is maar net hoelang je die eer aan iemand anders wil blijven schenken.ajax is niet altijd het Ajax van nu geweest net als Barcelona. Uiteindelijk betalen de getallen achter het euro teken wat je betekent in het voetbal.

Wat een hypocriete houding. Club strooit met geld en na de lading van Messi en Iniesta is er vrij weinig doorgebroken. Sergio Busq is een enkeling. Geweldige jeugdopleiding, petje af. Owja, Alcantara, maar helaas voor Barca had hij zijn vizier wel gericht op de toekomst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren