Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Hebben we nog nooit op ‘gewoon’ gras gewonnen? Dat wist ik niet eens’

Laatste update:

SC Cambuur liet zondag in de slotfase twee punten liggen tegen Willem II en moest de vierde plaats in de Eredivisie zodoende afstaan aan FC Twente, maar toch was trainer Henk de Jong tevreden. De coach van de Friezen was daarbij niet op de hoogte van een opmerkelijk feit.

/

Sinds Cambuur vorig seizoen terugkeerde op het hoogste niveau werden er alleen nog maar competitieoverwinningen op kunstgras geboekt; in het eigen Cambuur Stadion ligt een kunstgrasmat en de ploeg van De Jong won dit seizoen wel buitenshuis, maar in het Polman Stadion van Heracles Almelo ligt evenmin natuurgras. Daar blijkt De Jong zich echter niet druk om te maken.

De Cambuur-trainer keek vooral met een goed gevoel terug op het bezoek aan Tilburg. “We hadden de wedstrijd onder controle. Dat we in de laatste minuut een doelpunt tegen kregen neem ik voor lief. Kan gebeuren. En dat we nog nooit op ‘gewoon’ gras hebben gewonnen? Dat wist ik niet eens. Ik ben tevreden over de manier waarop mijn ploeg heeft gespeeld”, vertelt De Jong aan De Telegraaf.

Denk je dat SC Cambuur-Leeuwarden zich handhaaft in de top van de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hier blijkt volgens mij nog maar eens uit dat dat kunstgras een vorm van competitievervalsing is. Er zijn ploegen die daar elke 2 weken op spelen en er gewend aan zijn. Ploegen die gewoon normaal gras hebben als het hoort zijn daar de dupe van, het is wel degelijk heel anders voetballen!

3 november 2014 om 09:19

Hieruit blijkt dat echt gras een thuis voordeel oplevert.

3 november 2014 om 09:21

Als je kunstgras als de norm ziet, als je gewoon gras als de norm ziet is kunstgras een thuisvoordeel en is Cambuur in het echt misschien wel helemaal niet zo goed, getuige hun prestaties op gewoon gras.

3 november 2014 om 09:24

@ vierdag en kunstgras levert dus ook thuisvoordeel op, moet juist het veld daarin geen rol spelen?

3 november 2014 om 09:31

De prestatie verschillen van de verschillende teams op elkaars ondergrond zijn niet zo groot dat je van competitie vervalsing kunt spreken. De verschillen kunnen gewoon uit het publieks thuis voordeel komen. Maar een combinatie van kunst gras met het kleinste speelveld werkt denk ik wel in een thuis voordeel.

3 november 2014 om 14:44

Hier uit blijkt dat het onzin is. Althans niet noemenswaardig. Veter leren bal maar weer?

3 november 2014 om 09:20

Hieruit blijkt alleen dat Cambuur zwak is in uitwedstrijden. Cambuur heeft alleen een keer gewonnen bij Heracles, dat op dat moment zwaar uit vorm was. Daarnaast heeft Cambuur wel gewoon een punt gepakt bij Ajax, Psv, Vitesse, sc Heerenveen, FC Groningen..

Je verbindt dus een verkeerde conclusie aan de uitspraak.

3 november 2014 om 09:20

Ligt eraan, als kunstgrasvelden goed onderhouden worden kan het nog wel vind ik. Vorig seizoen bij ADO - Twente, dat was pas competitievervalsing!

3 november 2014 om 09:26

Dat je in de laatste minuut verloor. Ach arme jij...

3 november 2014 om 09:32

Ik ben geen twente fan, maar dat als je modder al gras kunt noemen dan weten we ook waar we zijn als competitie...

3 november 2014 om 20:07

was dat niet tegen vitesse..?

3 november 2014 om 09:21

Bijna elke club traint tegenwoordig op kunstgras hoor

3 november 2014 om 09:23

nee helemaal niet cambuur heeft al jaren last van een uit syndroom hadden we ook al met echt gras dus dit is echt onzin en makelijk scoren

3 november 2014 om 09:58

Ach de meeste clubs hebben een trainingsveld wat van kunstgras is dusdat gezeur elke keer is ook onzin. Daarnaast ben je professioneel voetballer en kan je je toch wel aanpassen aan de ondergrond. Als je er even op warmloopt voor de wedstrijd en wat balletjes intrapt ben je er snel aan gewend.

3 november 2014 om 10:35

Het is pas competitievervalsing als je de ene club bevoordeeld tegenover de andere.
Er is niet 1 instantie die andere clubs verbied om ook op kunstgras te spelen..
Het is toch ook geen competitie vervalsing als bij club A 50.000 supporters naar binnen mogen/kunnen en bij club B 5.000

Dit lijkt me toch wel een pijnlijk argument tegen kunstgras. Ploegen die normaal gras gewend zijn klagen er steen en been over, maar nu blijken kunstgrasploegen dus nauwelijks nog te presteren op gewoon gras. Als die kunstgrasgekte doorzet is het dus duidelijk wie daar het meeste baat bij hebben.

3 november 2014 om 09:31

'dus nu blijken kunstgrasploegen nauwelijks te presteren op gewoon gras'

Heracles Almelo en PEC Zwolle presteerden vorig seizoen relatief gezien beter in uit- dan in thuiswedstrijden. Weer een loze uitspraak.

Next please.

3 november 2014 om 09:47

Ja, misschien is het kunstgrasveld van Cambuur wel gewoon dusdanig afwijkend dat er eigenlijk niet op gespeeld kan worden. Kazim was er ook al witheet over/

3 november 2014 om 19:01

Kazim moet gewoon gaan voetballen en niet zeuren. Zoals hier boven ook al aangegeven heeft cambuur al heel lang een uitwedstrijd fobie ook toen ze nog op gewoon gras aan het voetballen waren.

Daarnaast hebben we Ajax in de Arena op gewoon gras op gelijkspel gehouden vorig seizoen, zelfde geldt voor PSV en tegen Willem 2 spelen we dan ongelukkig gelijk. Kortom, met een beetje meer geluk hadden we zo 4 of 5 uitwedstrijden vorig seizoen gewonnen, heeft niks met het veld te maken.

Next please

De top zeven in thuiswedstrijden vorig seizoen:
1. Ajax, 2. Feyenoord, 3. Psv, 4. FC Twente, 5, AZ, 6. FC Utrecht, 7. FC Groningen. Wat valt op? Alle clubs spelen op natuurgras.

Clubs met kunstgras staan op 8. SC Cambuur, 14. PEC Zwolle en 17. Heracles Almelo.

Je kan hier onmogelijk de conclusie aan verbinden dat 'kunstgrasclubs' een groot thuisvoordeel hebben. Cambuur is simpelweg sterk in eigen huis en zwak in uitwedstrijden.

Maar laten we elkaar lekker napraten en zeggen dat deze clubs een enorm voordeel hebben, zonder de feiten erbij te halen.

3 november 2014 om 09:35

Ik zie ook liever echt gras, maar dat kunstgras gehaat begint wel erg treurige vormen aan te nemen. Correlaties aan brengen die op minimale bevindingen zijn gebaseerd zonder na te denken of Cambuur niet gewoon slecht presteert in uitwedstrijden.

3 november 2014 om 09:42

Precies. Volgens mij is er geen voetballiefhebber die liever kunstgras dan natuurgras heeft, maar de situatie is nu eenmaal zoals het is. Jammer genoeg laten velen hun emoties spreken in plaats van dat ze naar de feiten kijken.

3 november 2014 om 19:02

Hangt er vanaf, als je op amateur 3e klasse speelt en bij sommige verenigingen kijkt wat de staat van het veld is heb ik liever kunstgras. Een BVO heeft meer tijd om het veld te onderhouden, maar liever een goed kunstgrasveld dan een slecht ggrasveld.

3 november 2014 om 09:37

@cambier
Je hebt helemaal gelijk dat je er geen conclusies aan kunt verbinden, want om het eerlijk te doen, moet je de kwaliteit van de selectie ook meenemen.

ON: Het lijkt me inderdaad beter voor het voetbal wanneer er alleen op echt gras gespeeld wordt, mits het goed onderhouden wordt. Als het net zo'n modderboel wordt als bij ADO vorig jaar, dan zou het misschien beter te zijn om ook kunstgras te voetballen.

3 november 2014 om 09:44

Daar ben ik het helemaal mee eens Brandwijk. Daarom kijk ik ook naar de stand in uit- en thuiswedstrijden van vorig seizoen.

Heracles en PEC Zwolle stonden op de uitwedstrijd-ranglijst hoger dan de thuiswedstrijd-rangslijst en Cambuur vice versa. Niet dat je daar meteen een conclusie aan kan verbinden, maar het laat in ieder geval zien dat er niet een overduidelijk voordeel is voor clubs die hun thuisduels op kunstgras spelen.

grootste onzin van de dag, cambuur heeft al jaren last van ewn uitsyndroom en thuis werd altijd bijna wel gewonnen ook toen we echt gras hadden vind dit een zwak excuus, dat we verloren uit bij zwolle en ado vorig jaar komt zeker ook door het echte gras van hun..

Uit dit specifieke feitje zou ik geen conclusies trekken. Dat Cambuur nog geen uitwedstrijd heeft gewonnen op gras is toch niet zo bijzonder? Het is sowieso al knap als ze een uitwedstrijd winnen

Niet iedereen heeft het geld voor echt gras

3 november 2014 om 11:24

heb vooral het gevoel dat het gewoon als excuus word gebruikt als een "grotere" club zich weer eens blameert tegen een kleinere club die toevalig kunstgras heeft. lekker makelijk scoren..

Heb al vaker gezegd, dan moet je Ajax en Vitesse ook verbieden met het dak dicht te spelen. Daarmee creëer je grotere ongelijkheid dan met kunstgras. Dat is voor iedereen hetzelfde.

Wat een mooie statistiek.

Er zit werkelijk iemand dus die dit soort dingen bijhoud.....en waarschijnlijk nog betaald ook.
Wat een heerlijke baan heb je dan als je je geld kan/mag verdienen met suks geneuzel.

Cambuur heeft het met opzet gedaan, een kunstgrasveld aangelegd. Er lag een prima grasmat in Leeuwarden ten tijde van het kampioenschap. Maar toen ze ineens promoveerden omdat alle tegenstanders waarvan ze verloren hadden failliet gingen, wouden ze ineens een kunstgrasveld. Dat hebben ze gedaan om er zo in te blijven en het voorbeeld van Heracles te volgen. Heracles wat ook jaren onverslaanbaar was omdat ze op kunstgras speelden. Reinste competitievervalsing en het moet maar eens afgeschaft worden.

3 november 2014 om 18:38

Ten 1e lag er geen prima mat, maar een redelijke grasmat.
Ten 2e moest dat veld eruit, omdat je in de ere beslist veldverwarming moet hebben en wij dat niet hadden. Omdat er plannen zijn voor een nieuw stadion binnen een paar jaar, is gekozen voor kunstgras omdat dat voor een paar jaar goedkoper is.

3 november 2014 om 19:03

Zo wat een wijsheid, Mihailovic...en dat bedoel ik sarcastisch. Onzin verhaal loop je hier uit te kramen!

Ot: er zal wellicht een verschil zijn maar om dit competie vervalsing te noemen gaat veel te ver. Cambuur speelt gewoon ( en zkr thuis niet) niet met de staart tussen de benen. Gaan altijd vol der in.....vandaar de punten die ze pakken thuis en uit.

3 november 2014 om 23:02

Onzin? Meerdere bronnen binnen Cambuur bevestigen dit verhaal. Daarbij was nog niet bekend dat Cambuur zo zou gaan voetballen in de Eredivisie. Het is ook zijn Cambuur zijn recht om op dat kunstveld te gaan voetballen. Maar de ware reden is anders dan dat ze jou doen geloven. Dat veld ligt er puur om sportieve redenen en niet om de financiën.

4 november 2014 om 09:17

Dan had cambuur de eerste keer het kunstgras beter kunnen houden als je hem moet geloven haha.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren