Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Barcelona ziet gat met Ajax groter worden: ‘Wreed om te constateren’

Laatste update:
/

De kans dat een Nederlandse club in de toekomst de Champions League wint, is vrijwel uitgesloten. Ajax komt met zijn omzet van 107 miljoen euro niet eens in de buurt van de top twintig van Europa. De inkomsten van de twintig beste clubs zijn afgelopen seizoen gegroeid tot een gezamenlijk bedrag van zes miljard euro, zo berekende De Telegraaf. Barcelona had afgelopen seizoen een omzet van 532 miljoen euro, presenteerde winstcijfers en zal een bedrag van zeshonderd miljoen euro in de renovatie van het Camp Nou steken.

Volgens Josep Maria Bartomeu zit er geen enkele euro belastinggeld van de burger in Europa in Barcelona. “Ja, de banken hebben steun gehad, maar Barcelona is een gezond voetbalbedrijf dat zichzelf kan redden”, verzekert de preses in De Telegraaf. Bartomeu looft het feit dat de club een historie heeft en zelf alles heeft opgebouwd. We steunen ook het Financial Fair Play-systeem van Michel Platini. Elke club moet zich redden met zijn eigen inkomsten.” Vrijwel geen enkele club kan aan de financiële cijfers van Real Madrid, Barcelona, Bayern München, Paris Saint-Germain, Manchester City en Chelsea tippen.

Voor Ajax, een club met opleiding en historie, is het vrijwel een utopie om ooit aan te kunnen sluiten bij de crème de la crème van het Europese voetbal. “Het is wreed om te constateren. Maar in het Europese clubvoetbal bestrijden we elkaar op het veld én daarbuiten. We zijn allemaal concurrenten van elkaar. We vechten om spelers, om de gunst van de fans en vooral om de gunst van sponsors”, stelt Bartomeu, die aangeeft dat er niet genoeg sponsors zijn voor alle Europese profclubs en televisiegelden een grote rol spelen. “Nederlandse clubs kunnen alleen overleven door spelers te verkopen. De strijd buiten het veld is eigenlijk nog agressiever dan binnen de lijnen.”

Zal een Nederlandse club ooit nog een Champions League winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tell us something we dont know *zucht*

1 november 2014 om 08:53

Als Ajax nou plotseling een sjeik krijgt en die wil ze weer naar de top brengen dan zie ik ze wel ooit weer CL winnen. Maar Ajax moet dan niet zo dom zijn omdat te weigeren. Een sjeik is beste optie.

1 november 2014 om 09:03

Dat is totaal niet de beste optie. Als Ajax zijn ziel verkoopt aan de oliedollars, kom ik nooit meer in de ArenA. Liever geen prijzen op deze manier, dan je club verkopen aan mensen die alle ziel uit de club trekken.

1 november 2014 om 09:05

*Alle ziel uit je club trekken om er zelf beter van te worden.

Dat ze eerst eens al hun schulden afbetalen, en dan geld gaan verdienen, zoals Bayern al jaren doet

1 november 2014 om 08:52

Dus ik mag ook geen nieuwe auto kopen als ik de hypotheek op mijn huis nog niet heb afgelost?

1 november 2014 om 10:12

Hij bedoeld dat het daardoor niet eerlijk is tegenover amdere clubs die er financieel wel goed op staan. Met miljoenen schuld blijven ze maar meer en meer uitgeven. Dat is bij hypotheek van een huis en lening voor een auto niet zo, er zullen weinig of vrijwel geen mensen die er last van hebt als je dat doet. Clubs die Financieel goed zitten maar niet teveel kunnen kopen om niet in de schulden te komen, die kunnen zich niet snel kunnen verbeteren op posities. Hierdoor benadeel je de clubs die goed op hun centen letten en beloon je de rijke clubs of de clubs met vele schulden zoals Barca en Real.

1 november 2014 om 10:41

Ramboramsey. Ik ben gestopt met lezen bij bedoeld. Alsjeblieft hee..

1 november 2014 om 11:01

Barça en Real letten ook goed op hun schulden, anders zouden ze nu in de financiële problemen zitten. Echter is het enige wat je over die twee hoort dat ze schulden hebben. Verder zijn er geen problemen. Sommige clubs zijn bereid om in de schulden te staan om prijzen te winnen, anderen niet. Dat het niet eerlijk is klopt, maar in het bedrijfsleven heb je altijd dat de kleine bedrijven niet of nauwelijks kunnen concurreren met de grote bedrijven.

1 november 2014 om 10:07

Barcelona heeft gewoon ruim een half miljard aan inkomsten. Dus meer inkomsten dan uitgaven/betalingsachterstanden. Dan ben je dus gewoon een gezonde club.

1 november 2014 om 11:01

Kromme alleen is dat ze deze situatie bereikt hebben door zichzelf eerst diep in de schulden te steken. Dat ze nou gezond zijn zal me een worst wezen, ze zijn op een "oneerlijke" manier gigantisch groot geworden, tenminste als je het vergelijkt met de Nederlandse clubs.

Om dat onrecht enigzins recht te trekken, zouden ze wat mij betreft eerst eens hun schulden af moeten betalen voordat ze geld in andere zaken mogen investeren. Wat overigens geld voor alle clubs met schulden.

Ik weet dat dit een redelijk extreme kijk is op de zaken, maar ik wordt zo moe van het argument dat ze nu gezond zijn. Ja nu zijn ze gezond, maar ze hebben gigantische schulden opgebouwd om hier te komen, laten we nou niet doen alsof ze zo heilig zijn.

1 november 2014 om 11:21

Ze hebben inderdaad schulden opgebouwd. Maar dat doe jij in principe ook als je een hypotheek neemt of iets op afbetaling koopt. Dat wil alleen niet zeggen dat je financieel niet gezond zou zijn. Jij kunt namelijk ook gewoon een auto kopen terwijl je een hypotheek op jouw huis hebt.

1 november 2014 om 12:34

Bayern geeft aandelen uit om schuld af te lossen en dingen af te betalen. Aandelen = vreemd vermogen = schuld.

1 november 2014 om 19:38

Ik hoop dat jij voor niets of niemand de boekhouding verzorgt. Aandelenkapitaal valt gewoon onder het eigen vermogen en is geen schuld.

Heeft ie gelijk in. Wij in Nederland zullen we nooit wat Europees kunnen presteren. Misschien ooit eens een leuke verassing. Maar over het algemeen gaat het zo. Ajax speelt CL wordt 3e of met een goede prestatie 2e. Meestal 3e en dan naar de EL. Dan kom je wellicht een ronde verder. Zo niet, dan ga je uit. Clubs die EL spelen gaan meestal door naar de volgende ronde en gaan er daarna weer uit.

Heel tragisch om te zien. Maar EL en CL spelen is alleen voor de Nederlandse clubs bedoeld om hun spelers goed in de markt te zetten.

1 november 2014 om 09:21

Onzin, Ajax heeft 100 miljoen in de kas en heeft misschien wel de beste jeugdopleiding van de wereld. Wanneer Ajax over 5 jaar bijvoorbeeld aan haar toptalenten hogere salarissen gaat geven en daarna een aantal sterke ervaren spelers koopt, dan kan er van alles gebeuren. Atletico's duurste aankoop in het team was Arda met 13 miljoen toen ze de Cl wonnen. Ajax zou ook meer toptalenten zoals Rabiot en bijvoorbeeld Bruma (gekocht voor 12 miljoen door Galatasaray) moeten binnenhalen, je kan beter voor zulke spelers geld geven dan voor Duarte en Viergever etc.

1 november 2014 om 09:22

Atletico won natuurlijk niet de Cl, maar werden tweede*

1 november 2014 om 10:06

Bruma?

Laten we het maar niet doen.. Die jongen ben je liever kwijt dan rijk

1 november 2014 om 10:56

Er is ook nog (ik dacht) een Portugees die Bruma heet.

1 november 2014 om 12:18

Je hebt een punt. Maar Costa en Courtois hadden ze ook en de vraag is natuurlijk of Ajax spelers van zo'n kaliber kan hebben.

1 november 2014 om 15:40

Oh foutje dan.

1 november 2014 om 15:47

Dit is zo gemakkelijk en naïef geredeneerd. Ze moeten gewoon meer toptalenten kopen...
In de eerste plaats is het vooraf niet zo makkelijk te bepalen wie wel en wie geen écht toptalent is... voor je het weet zit je weer met een gevalletje Suljemani...
In de tweede plaats moeten die toptalenten dan ook wel naar Ajax (en dus naar Nederland) willen komen, het is geen football manager, waarin iedereen maar overal terecht wil komen, spelers die gekende talenten zijn tekenen hier niet.
In de derde plaats is het niet het aankoopbedrag maar het salaris waar Ajax tegenaan hikt. Die 100 miljoen op de bank is het gevolg van het verkopen van spelers, niet van structurele inkomsten als TV gelden, recettes en sponsoring. De structurele kosten (lonen) de hoogte in jagen is dus heel onverantwoordelijk, bij tegenvallende verkopen zit je direct met een probleem. Dat is in "de grote competities" heel anders..
In de vierde plaats zitten heel veel van deze talenten vast in een netwerk van investeerders en zaakwaarnemers. Die zijn onbereikbaar voor clubs die onafhankelijk willen blijven, zoals Ajax.
En in de vijfde plaats is het kópen van spelers (stel dat je de juiste spelers kunt vinden, kunt betalen, ze willen en kunnen komen) niet eens het allergrootste probleem. Atletico, dat jij aanhaalt, won de Liga met een team dat gemiddeld ruim 26 jaar oud was. Bij Ajax was dat in hetzelfde seizoen net 23. Het aantal spelers met meer dan 100 wedstrijden ervaring is bij Atletico op dit moment 11, bij Ajax 4. Van die vier is er niet één die het merendeel van die wedstrijden bij Ajax speelde, bij Atletico ongeveer de helft.
Dus het team van Ajax bestaat niet alleen uit veel onervarener spelers, maar is ook als team veel minder ervaren. Het kopen van een aantal "toptalenten" gaat daar echt geen internationaal competitief team van maken. Dat kan alleen door die talenten te laten groeien omgeven door een stabiele kern van ervaren top-spelers. Kansloze missie voor Ajax...

1 november 2014 om 10:56

Hij heeft hier helemaal geen gelijk in,.. hij claimt dat:

“het is wreed om te constateren. Maar in het Europese clubvoetbal bestrijden we elkaar op het veld én daarbuiten. We zijn allemaal concurrenten van elkaar.".

Maar dat is een domme en kortzichtige gedachte. Ja, op het veld zijn clubs elkaar concurrenten en om die concurrentie op het veld aan te kunnen gaan moeten ze ook buiten het veld competitief zijn. Maar om die situatie te bereiken hebben de clubs juist heel erg veel gedeelde belangen. Buiten het veld zouden ze moeten samenwerken om er zeker van te zijn dat er wel daadwerkelijk competitie blijft bestaan. Als de verschillen te groot worden, dan is het voor niemand meer interessant en snijden de grote clubs zichzelf alleen maar in de vingers.

Schaf het transfersysteem af. Het is toch al illegaal, dus zo moeilijk is het niet.

En verder zou de Uefa moeten verplichten dat er een salary cap is voor iedere speler. 1 miljoen euro per jaar per speler bijvoorbeeld.

En dan zullen superspelers die niet aan spelen toekomen wel afzwaaien naar pakweg een Ajax.

De topclubs zullen echt wel nog steeds de topclubs zijn, maar het verschil met de rest zal drastisch kleiner worden. Daardoor zal je meer verrassingen hebben en dat is echt wel belangrijk.

1 november 2014 om 09:00

Ik vind dit inderdaad wel het begin van een goed idee. Ik moet zeggen dat het Amerikaanse systeem aanzienlijk eerlijker is.

1 november 2014 om 12:25

Is dat zo? Ze hebben daar een groep van 30 teams die allemaal in een reusachtige stad liggen en allemaal even groot zijn.
Promotie en degradatie bestaat niet. Als je in Europa daar een equivalent van wilt dan zou je een competitie krijgen waarin 1 of 2 teams zitten uit Londen en verder 1 team uit Rome, Milaan, Manchester, Barcelona, Real, Parijs, Berlijn, ...
En dat is het dan. Ajax, PSV of Anderlecht zou in zo een competitie nooit of te nooit kunnen zitten.
In de VS vechten dezelfde ploegen het steeds opnieuw uit maar inderdaad door hun eerlijk systeem, zal elk van die ploegen in de nabije toekomst wel eens succesvol zijn.
Maar het equivalent van de Champions League of de Europa League of zelfs gewoon een bekercompetitie bestaat niet.

Het Amerikaans is inderdaad eerlijk voor die megaploegen die er in zitten. Maar voor al de rest is er een lager niveau.

1 november 2014 om 09:06

Je hebt helemaal gelijk Iedereen komt.
Ben bang dat een soortgelijk systeem zoals in Amerika nog minstens 30 jaar of langer zal duren.

Wat ik persoonlijk wel een heel groot nadeel van dat systeem vind is dat als er een andere eigenaar jouw club koopt, het zomaar kan dat er verhuist wordt naar de andere kant van het land.

1 november 2014 om 12:26

Ajax zou totaal uit de boot vallen in het Amerikaans systeem. Het is daar veel te klein voor.

1 november 2014 om 09:10

Dubbele onzin.
Gij wilt het verleden herschrijven,het heden veranderen en de toekomst herpepalen.
De rijken zullen altijd rijker worden en de armen altijd armer.
""iedereen komt"" gij wilt het warm water her uit vinden.

1 november 2014 om 09:43

zapperboy,

Ik pretendeer ook niet dat het 'mijn' idee is.

Dat warm water werkt wel in Usa. Ik zie niet in waarom het niet voor het voetbal zou werken.

Een te grote voorspelbaarheid maakt een sport op termijn kapot. Geld is te determinant en dan moet je gewoon ingrijpen.

1 november 2014 om 12:32

@iedereen komt
De USA is totaal anders als Europa. Op welk niveau wil je dat Amerikaans systeem dan installeren? Nationaal? Of Europees?
In België zou dat leiden tot een groep clubs die allemaal even groot zijn, maar zonder extra geld, zouden ze kleiner zijn dan Anderlecht nu.
Op Europees niveau zouden enkel een 20 of 30 tal grote clubs in aanmerking komen. Dat betekent 1 team uit België. En inderdaad, als je Standard, Genk, Club, Gent en Anderlecht zou fusioneren tot 1 grote club en laten meedoen in zo'n Europese League dan kun je een 'eerlijk' Amerikaans systeem hebben.

1 november 2014 om 09:16

Salary cap mag niet van de EU.

1 november 2014 om 10:35

Dat betwijfel ik. Aangezien die cap wel bestaat in het Europese hockey en rugby.

1 november 2014 om 10:07

De Fifa verdient er teveel aan om dit soort systemen door te voeren. Het zou het er wel een stuk leuker op maken

1 november 2014 om 10:52

De UEFA moet dit dan ook doen voor Europa.

Ooit gaat Ajax de EL winnen, als we het tenminste echt serieus benaderen.

1 november 2014 om 10:08

Maar de EL neemt bijna niemand serieus zeker niet als ze de CL nog groter maken..
Als er meer geld in EL zit wordt het wellicht aantrekkelijker.

1 november 2014 om 12:26

Atletico Madrid nam de EL serieus. Ze hebben 2 keer gewonnen in het recent verleden. Heeft hun niet bepaald pijn gedaan denk ik zo.

Zolang er niets veranderd aan de opzet van de CL en EL zal het zeker niet veranderen.

Ik blijf het competitievervalsing vinden dat de grote clubs een beschermde status hebben.

1 november 2014 om 09:46

Dat niet alleen maar ook dat grote landen met meer clubs in de CL mee mogen doen en zo ook meer geld krijgen.

2 november 2014 om 11:28

@ Kohaku

Dat hele tournooi is zijn naam niet eens waard. Ik blijf erop tegen dat de nummers twee t/m 4 vier kunnen deelnemen aan een tournooi wat eigenlijk alleen voor de landskampioenen was bedoeld. Zolang die Fransoos het voor het zeggen heeft bij de Uefa zal er niets veranderen.

Dit zal nooit veranderen als er geen salarisplafond ingesteld wordt.
De grootmachten zijn veelal zo groot omdat zij de belachelijke salarissen willen en kunnen betalen. Er zitten bij die clubs vele geldgeile spelers. Clubliefde telt niet meer als ze eenmaal het grote geld geroken hebben.
Zelden komt een topspeler nog terug bij zijn oude club omdat ze daar simpelweg geen trek meer in hebben.
Liever nig even extra cashen in de zandbak of waar dan ook dan 1 of 2 jaartjes hun oude club verblijden met een oud-sterspeler.
Dat heeft het geld kapot gemaakt.
Spelers gecreëerd die alleen nog voor de bestbetaalde club uit willen komen.
€ 350.000 per week noemen sommige nog comfort de waarde haha
Belachelijk en absurt!!!
Dus als er een salarisplafond ingesteld zou worden zal het voetbal rijker worden.
Spelers die voor miljoenen de bank warm houden bij de topclubs zouden dan spelen bij clubs waar hun harten liggen en zo krijg je uiteindelijk weer een gezonde situatie, qua salarissen en onderlinge strijd tussen de clubs.
Het zou eigenlijk niet om het geld moeten gaan maar goed... Het is je werk, je broodwinning.
€ 2.000.000 per jaar is toch voor iedere normale sterveling meer dan zat?!!!

Ajax kan zeker niet opboksen tegen die enorme hoge bedragen van Real, Barca, United en City. Echter waar ik mij dan wel aan stoor, is dat deze clubs ook gewoon in bescherming worden genomen d.m.v. lotingen. Deze clubs loten alleen maar kleinere tegenstanders vanwege die zogenaamde pot-indeling. Zolang die pot-indeling niet wordt afgeschaft zal een club als Ajax nooit ver komen in een Europese competitie.

1 november 2014 om 10:38

Dit dus... Een loting is een loting als je gewoon balletjes in een pot gooit en het eruit trekt. De teams zijn gewoon gekwalificeerd via de competitie. Onzin om dan onderscheid te maken in potjes. Dan maar een poule met barca bayern chelsea en juventus bijv. Dan gaat de voorspelbaarheid er ook uit.

1 november 2014 om 11:24

Het grootste struikelblok zijn de sponsors. Sponsors betalen veel geld en hebben dan ook hun eisen, want wie staan er immers te popelen om een finale tussen bijv. een Nederlandse club en een Belgische club? Nieman dus. Zolang geld helaas boven de sport staat zal het nooit anders gaan worden. En Blatter is een geldbewuste geldwolf die alleen maar om geld geeft.

1 november 2014 om 19:42

De sponsors interesseert het niks wie er tegen elkaar spelen. De sponsors interesseert het hoeveel mensen er naar een wedstrijd kijken en er kijken nu eenmaal een stuk meer mensen naar real - chelsea dan naar ajax - anderlecht. Logisch dus die potten, want zo houd je niet alleen de sponsors te vreden maar ook de meeste mensen. En daarbij is er elk jaar wel weer een verrassing in de cl, dus het is zeker mogelijk

1 november 2014 om 12:29

Natuurlijk niet. De tv-mensen die de rechten in China, Singapore, de VS of Zuid-Amerika verkopen zien veel liever Bayern spelen tegen Real in de finale dan Ajax tegen Valencia.
Dat is de realiteit. Bovendien kunnen we er nu ook niet omheen dat die ploegen fantastisch voetbal spelen.

2 november 2014 om 11:35

@ Hootch30

Precies, van mij mogen ze trouwens ook stoppen om de nummers twee t/m vier toe te laten tot het tournooi. Want dat gedrocht is zijn naam niet waard, hopelijk komt ooit het oude Europa Cup I systeem terug. Al ben ik bang dat zolang die vreemde Franse vogel het voor het zeggen heeft dit niet gebeurd. Je ziet nu al dat al die zogenaamde "maatregelen" om het voetbal eerlijker te maken totaal geen soda aan de dijk zetten en in het in veel gevallen het voor clubs uit kleinere competities nog moeilijker wordt. De Eufa heeft er wel de mond er over vol dat supporters en spelers aan "fair play" moeten doen, maar zelf is er bij de tournooi opzet alles behalve sprake van "fair play". Net zoals Blatter en zijn Fifa is Platini en zijn Eufa ook 1 grote grap.

Against modern football......
Er valt niet meer over te zeggen.
Voetbal is er niet meer voor de supporter.

1 november 2014 om 16:51

Investeren is niet verstandig want dan gaan wij structureel verlies draaien. De bankrekening is alleen maar gespekt omdat we al 5 jaar CL spelen, dat is mooi, maar we moeten met dat geld onze begroting omhoog krijgen zodat we structureel meer kunnen investeren en ook structureel een vette winst draaien. Zonder CL en met EL is het ongeveer quite, Ajax investeert dus wat het kan.

Topspelers als Reus kunnen wij niet betalen en het salaris ligt bij Dortmund hoger. Wij moeten de nieuwe Reus opleiden, ik denk dat we die met Cerny overigens wel hebben.

2 november 2014 om 11:38

@ Hierro-

Komop hey, jij weet ook wel dat dit uitzonderingen zijn. Sinds het grote geld zijn intrede heeft gedaan in de Champions League is het tournooi met het jaar voorspelbaarder geworden wat betreft de teams die de groups fase overleven en uiteindelijk om de "cup met de grote oren" strijden.

Voor elke Nederlandse club is het onverantwoord om mee te gaan in die financiële wapen wedloop. Zolang je kampioen word en Champions League speelt is er in principe geen vuiltje aan de lucht, maar zodra je dat niet lukt krijg je al snel problemen. Nederlandse clubs beschikken helaas niet over grote structurele geld stromen.

hou toch eens op over die jeugdopleiding. Die is goed maar niet de beste ter wereld.
Als je over de laatste 5 jaar kijkt is alleen in Nederland die van Feyenoord al beter. Zelfs daar moet het absolute toptalent nog komen.
Welke bepalende spelers zijn de laatste jaren verkocht? Eriksen denk ik. Anderen zijn meevoetballers.
Het enige Nederlandse toptalent is Depay en die is opgeleid door Sparta, Strootman trouwens ook.
En ook van Gaal vindt Strootman beter dan Blind.

2 november 2014 om 11:55

@ remco52

Tuurlijk jongen, vandaar dat de opleiding van Ajax in alle internationale prestigieuze ranglijsten veelal in de top drie te vinden is en Feyenoord daar ver van verwijderd is. Overigens is er ook dit jaar weer onderzoek geweest welke club de meeste spelers aflevert voor de competities in Europa, wederom kwam Ajax daar weer als nummer 1 uit de bus. Wederom was de opleiding van Feyenoord in geen velden of wegen te bekennen. Wat betreft het sportieve en financiële rendement wat Ajax uit haar opleiding haalt, licht men ook lichtjaren voor op Feyenoord.

Overigens zal Ajax die prijs van de Knvb (die internationaal door niemand serieus genomen word) niet meer winnen omdat Ajax hele andere eisen stelt aan hun opleiding. Voor Ajax is het totaal niet belangrijk op welke plekken de jeugd teams eindigen in de nationale competities, of hoeveel spelers er bij de jeugd teams van de knvb zitten. Laten die twee zaken nou net bepalend zijn bij het winnen van die prijs van de Knvb.

Daarnaast vind ik het ook wel grappig dat sinds zo´n beetje elke Nederlandse club zich ook op talenten richt; dat je opeens alleen een echte goede opleider bent als spelers bij wijze van spreken op de club geboren zijn. De opleiding van Ajax heeft altijd al bestaan uit spelers van allerlei leeftijden en nationaliteiten die (deels) opgeleid zijn. Het ironische is dat zowel Feyenoord als PSV hebben aangegeven in de toekomst zich ook te willen richten op de betere buitenlandse talenten zoals Ajax dat al jaren doet. De enige reden waarom men dat nog niet doet is omdat men daar de financiën nog niet voor heeft, ik vind het daarom wel grappig dat mensen zoals jij Ajax hierop afkraken terwijl jouw eigen club in de toekomst hetzelfde wilt.

Andere clubs zijn echt wel op de goede weg, maar omdat o.a. Feyenoord sinds een paar jaar zich op de jeugd richt wilt dat niet meteen zeggen dat ze dan ook meteen verder zijn of van hetzelfde (reputatie) niveau zijn als Ajax. De opleiding van Feyenoord heeft nog een hoop te bewijzen, aller eerst moet zijn er structureel of met enige regelmaat in slagen dat spelers afkomstig van Feyenoord het in Europa redden.

Waarbij het ook belangrijk is dat zij na hun eerste internationale stap zij zich verder weten te ontwikkelen om nog een stap hogerop te komen. Buitenlandse clubs weten dat sterktehouders van Ajax voor een bepaalde kwaliteit staan, daardoor word er over het algemeen ook meer betaald voor Ajax spelers in vergelijking tot andere Nederlandse clubs. Nogmaals, veel clubs timmeren echt wel goed aan de weg, maar zij hebben als "opleiding club" nog een hele hoop te bewijzen.

Ajax kan nooit meer Europese top worden, maar een club worden zoals Benfica Porto Zenit Shaktar dat de groep kan overleven of finale haalt van EL moet kunnen. Prima dat je je jeugd veel kansen geeft, maar vul het dan aan met een paar (sub)toppers uit Europa. Een sjeik of Rus zie ik Ajax niet kopen (lage competitie weinig aandacht).

Tja, maar hoeveel van deze clubs hebben een negatief eigen vermogen. Ajax doet goede zaken en het kan hopelijk plukken van de jeugdopleiding id toekomst

1 november 2014 om 10:12

Deze clubs hebben gewoon ruim een half miljard aan inkomsten. Dat betekent dat ze meer inkomsten dan uitgaven/schulden hebben. Dan is een club dus gewoon financieel gezond.

1 november 2014 om 14:32

Barcelona heeft sinds tijden een eigen vermogen dat eindelijk in de plus is. (rond de 50 miljoen als ik mij niet vergis). Je kan mij niet vertellen dat een club als Real Madrid of Manchester City financieel gezond is en een positief eigen vermogen hebben. Real heeft een negatief eigen vermogen van rond de 90 miljoen (!). Bovendien staat Barca nog gewoon keihard in het rood dus zo kleurrijk vind ik het allemaal niet. Ze gaan iig de goede kant op!

Bartomeu slaat de spijker op zijn kop maar tevens de plank ver mis. Als je alleen maar wil strijden om zelf groter te worden door de anderen een kopje kleiner te maken is er straks geen strijd meer. Buiten het veld is de strijd nog groter zegt hij. Tjaa de clubs zouden eens kunnen beginnen met een herenakkoord en geen jeugdspelers onder 16 jaar bij elkaar weg te halen. Of minimaal voor een miljoen euro zodat ze alleen spelers halen waarvan ze echt denken dat die het gaat redden bij hun eigen club. Nu halen de clubs zoveel jeugdspelers waarvan ze hopen dat ie doorbreekt of anders veel geld oplevert. Er zou een maximum aan buitenlandse jeugdspelers bij een club moeten zijn en een leeftijdsgrens van minimaal 14-16 jaar. Zoals al eerder genoemd is het Amerikaanse systeem erg goed omdat daar de competitie heel interessant is. Dat is die in Spanje steeds minder. Wij gaan met de fanclub vaak naar Barcelona maar het wordt steeds leger en de lege gaten worden opgevuld door duizenden toeristen. En dat terwijl er toch wel aardige spelers bij Barça rondlopen.

We kunnen best eens doorkomen en stunten (halve finale Cl)
Probleem is dat het seizoen daarop alles en iedereen is weggekocht.
We moeten het gewoon aanpakken als Bayern, aantal jaren rustig bouwen en geld sparen, en dan op termijn investeren. Als spelers als Cerny, Nouri en Beek er staan over een aantal jaar, moeten we in de overige posities investeren met ervaren spelers. Misschien proberen om tegen die tijd Vertonghen terug te halen bijvoorbeeld. Zo krijg je een goede mix van ervaring en jeugdig talent. Zo zijn er best kansen, maar dan moet wel het salarishuis omhoog.

1 november 2014 om 10:54

Ik denk dat we financieel ook nog wel een stap kunnen maken, Ajax heeft een grote achterban, daar moet meer uit te halen zijn. Verder inderdaad gaan voor stunts en een extreem goede opleiding neerzetten met inderdaad een of twee goede ervaren spelers. Inderdaad salarishuis moet daarvoor omhoog.

1 november 2014 om 11:22

Valt zeker meer uit te halen.
Ben ook erg benieuwd wie Van der Sar als nieuwe sponsor heeft binnengehaald, en naar wat de verdere plannen zijn met die honderd miljoen. Stadion kopen, zou kunnen, van de beurs af gaan hoeft niet persé, maar ik ben niet zo goed op de hoogte wat deze dingen voor voor- en nadelen hebben. Iemand die daar meer verstand van heeft?

Komt door de uefa en de clubs zelf.
Over een paar implodeerd de hele boel een keer.
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Het is toch ook logisch, voetbal is een economie, en duitsland spanje frankrijk en engeland, hebben gewoon de grotere economieen van europa.. Dat verschil wordt ook groter, dan is het toch logisch. Daar komt bij dat de inwonersaantallen veel groter zijn, wat zorgt voor meer inkomsten. Dan krijg je zonder externe investeerder toch niks meer voor elkaar.

Dan noemen ze een rijtje met financieel sterke clubs op en dan noemen ze niet eens de financieel gezien grootste club van de wereld. Man United. Ze hebben ook nog eens de hoogste omzet.

De kans dat en Nederlandse club ooit nog een CL gaat winnen is denk ik 99%, want in duizenden jaren kan er zo ontzettend veel gebeuren. Het is kijkend naar de huidige situatie alleen nog niet zo realistisch, maar een superlichting gesteund door goede aankopen, kan heel veel doen veranderen.
Ook als alle topploegen in Nederland het beter gaan doen. Kan het gat met andere landen langzaam kleiner worden.

1 november 2014 om 12:41

Wie zegt dat de Cl/voetbal duizenden jaren blijft bestaan?

FC Barcelona en Real Madrid gaan vanaf 2016 veel minder geld verdienen aan de televisiegelden in Spanje. De bijna driehonderd miljoen euro die de topclubs nu samen opstrijken worden voortaan gedeeld met de andere clubs.

De verdeling van de televisiegelden in Spanje is al jaren een punt van discussie in het land. Omdat er in het buitenland eigenlijk alleen maar interesse is in Real Madrid en FC Barcelona, delen die clubs nu de inkomsten. Daar komt echter verandering in, vertelt Barça-president Josep Bartomeu. Niet langer zullen Barça en Real per club 150 miljoen opstrijken en moeten de andere clubs het doen met een fooi. Er komt een gelijkmatigere verdeling.

Op die manier hopen de Spaanse topclubs de Primera Division interessanter te maken. De verschillen tussen Barça en Real en de andere clubs zijn nu dusdanig groot dat er nauwelijks nog wordt gekeken naar andere wedstrijden. In de Premier League worden de tv-gelden al jaren eerlijker verdeeld en dat is de kracht van die competitie ten goede gekomen. De Primera Division hoopt op eenzelfde effect.

Het enige wat alles een heeeeel klein beetje kan rechttrekken is het Bosman arrest in te trekken en terug te gaan naar max 2 buitenlandse spelers op het veld....dan nog blijft het een lastig verhaal maar je kunt beter je spelers behouden en gekochte clubs zoals je veel in Engeland ziet waar soms geen 1 Engelse instaat kunnen dan niet meer spelen en moeten in eigen land en in de opleiding gaan zoeken en alleen die posities opvullen die echt niet op te vullen is met eigen spelers....maar dat zal nooit wederkeren dus mogen we blij zijn als we nog een rolletje in de EL kunnen gaan spelen.

Een goed begin zou het samenvoegen van de Nederlandse en Belgische competities zijn. Eigenlijk het enige wat je nog kunt doen om aan te sluiten.

1 november 2014 om 19:31

Helaas zal dit (voorlopig) nog niet gaan gebeuren. Simpelweg omdat de kleinere clubs hier niet mee zullen instemmen. De enige die deze kloof kan dichten is de Uefa (en daarmee ook de Fifa). Zij moeten het hele transfersysteem gaan hervormen. Beginnende met een verbod op buitenlandse transfers onder de 21 jaar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren