Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Mourinho krijgt veeg uit de pan: ‘Dat is het probleem met vertalers’

Laatste update:

José Mourinho heeft als trainer de nodige successen geboekt bij FC Porto, Chelsea, Internazionale en Real Madrid. Raymond Domenech, voormalig bondscoach van Frankrijk, is echter niet erg gecharmeerd van de Portugese oefenmeester en geeft Mourinho een veeg uit de pan.

/

In zijn boek Mon dico passione du foot (‘Mijn gepassioneerde voetbalwoordenboek’) zet de 62-jarige Fransman zijn collega te kijken en wijst Domenech erop hoe Mourinho begin jaren negentig in de voetbalwereld terechtkwam; als vertaler stond hij eerst Sir Bobby Robson terzijde bij Sporting Portugal en Barcelona, waar hij vervolgens ook Louis van Gaal assisteerde.

“Dat is het probleem met vertalers, op een gegeven moment zijn ze ervan overtuigd dat ze de teksten die ze vertalen zelf geschreven hebben”, schampert Domenech, tussen 2004 en 2010 de keuzeheer van les Bleus. De Franse coach heeft ook kritiek op landgenoot Zinédine Zidane, die tijdens de WK-finale van 2006 een rode kaart kreeg omdat hij Marco Materazzi een kopstoot gaf. “Hij offerde de kansen van het team op ten faveure van zijn eigen trots.”

Vind je de kritiek van Raymond Domenech op José Mourinho terecht?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Haha de woorden van één van de grootste clowns uit de historie van het trainersgilde. Het is mij nog steeds een raadsel hoe deze man ooit bondscoach heeft kunnen worden..

En die vertaler heeft trouwens iets meer prijzen gepakt dan deze man.. Dit klinkt allemaal wat als populistisch gezwets om zijn boek aan de man te brengen..

29 oktober 2014 om 11:14

Nog beter zelfs: de heer Domenech heeft als trainer helemaal geen prijzen gewonnen.

29 oktober 2014 om 12:05

Wel een finale-plaats op het WK van 2006..

29 oktober 2014 om 12:32

Zo lastig dat met henry zidane etc in het elftal 👍

29 oktober 2014 om 12:44

Want een goede selectie staat garant voor een wk-finale plaats? Zoals Spanje afgelopen zomer?

29 oktober 2014 om 15:27

Vergeet niet dat toen niemand Frankrijk ook maar een schijn van een kans gaf. Ze werden niet voor niets Les Vieux genoemd in de pers, want het liep in de eerste wedstrijden voor geen meter. Maar als je Zidane in de ploeg hebt kan je altijd op zijn klasse rekenen. Het was geen slechte trainer, gewoon een mens die verkeerd begrepen wordt door de menigte. En daar spelen de media maar al te graag op in.

29 oktober 2014 om 11:18

Het gaat ook niet om de prijzen, wat hij zegt (als je het tussen neus en lippen door leest) is gewoon de keiharde waarheid. Trainingsmethode's zijn allemaal (tot in detail) afgekeken van die geniale doch gekke kerel die ons naar een derde plaats op het afgelopen WK loodste.

29 oktober 2014 om 11:26

@analyse;

ik denk dat veel coaches hun werkwijze afkijken van "grote voorbeelden". Er zijn genoeg coaches die stage lopen bij andere coaches en daar veel van meenemen.. Mourihno heeft misschien veel afgekeken maar heeft het vervolgens ook goed in de praktijk gebracht..

Het is niet zo dat als ik morgen de trainingsmethodes van Louis over ga nemen dat ik dezelfde successen zou halen.. Daarmee doe je denk ik Mourihno ook te kort..

29 oktober 2014 om 11:29

@ Analyse

En jij bent de toiletjuffrouw bij Chelsea? Hoe weet jij of die zaken "tot in detail" zijn afgekeken?

Bovendien lijkt het me niet gek dat je dingen leert van jouw leidinggevende...

29 oktober 2014 om 12:16

@filip,

Natuurlijk zeg ik niet dat het allemaal maar met de trainingsmethode's te maken heeft. Maar als je kijkt naar de echt goede trainer en de echt getalenteerde trainers, die hebben allemaal hun eigen manier van werken. Dat maakt die mensen uniek. Mourinho heeft dat niet.

@j.mourinho jr.

Je bent blind voor elke vorm van kritiek op Mourinho, of niet? Ga eens even lekker zoeken op Google, dan kom je snel genoeg uit je droom...

29 oktober 2014 om 12:36

Niet allemaal, Analyse (ik had meer verwacht met zo'n naam). Ooit gehoord van Bobby Robson?

29 oktober 2014 om 12:39

Iedereen jat elkaars trainingsmethode's, hoe denk je dat die trainingsmethode's in het leven worden geroepen? Wat Domenech dus eigenlijk zegt is dat hij zelf methode's heeft ontwikkeld en klaarblijkelijk hebben die methode's gefaald.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen....

29 oktober 2014 om 12:42

Mou heeft niet zn eigen manier van werken... Spoor je?

Mourinho heeft juist zijn eigen style gecreeerd dankzij zijn mentors. Dus jij bent ook niet uniek omdat je vroeger alles deed wat je vader en of broers deden..
Dit is het fundament.. Daarna (als je op je eigen benen staat) kan je zelf gaan bepalen wat je allemaal wel en niet gaat gebruiken om zo jou eigen ding te ontwikkelen. Zoals guardiola ook bijvoorbeeld.

29 oktober 2014 om 13:10

Analyse,

Ja, het is dat Mourinho niks geleerd heeft van pakweg Bobby Robson.

Mourinho heeft zelf gezegd dat de filosofie van Barcelona hem zwaar geïnspireerd heeft. En da's toch een andere dan die van Louis.

Niet dat ie niks zou geleerd hebben van Louis, maar overdrijven is toch weer een kunst.

Het is echt een irritant kantje van veel Nederlanders dat ze nogal gemakkelijk de pluimen van een ander graag in eigen achterste stoppen.

Zie ook de Rode Duivels. Die zijn zo goed omdat een paar spelers even in Nederland hebben gezeten.

29 oktober 2014 om 13:11

Idd, Ongetwijfeld heeft hij geleerd van van van Gaal, maar Mourinho heeft zijn stijl gecreeerd en heeft zich opgewerkt tot een geweldige coach.
Maar het feit dat Domenech dat heeft gezegd, terwijl hij zelf niets heeft gepresteerd zegt genoeg.
Klinkt meer als Jaloezie in de oren. wat was het kommer en kwel toen hij bondscoach was van de Fransen zeg.

29 oktober 2014 om 13:28

Omdat ik jou corrigeer ben ik blind voor kritiek op Mourinho? Dus ik moest jou gewoon deze onzin laten verkondigen, want dan was ik objectief bezig?

Ow ja er was ooit een of ander vaag verhaal (in de wandelgangen...) van een nobody die kwam met de uitspraak dat Mourinho alles had gejat van van van Gaal.

Sowieso snap ik heel die uitspraak niet, want dit is geen groep 8-werkstuk ofzo, we hebben het hier over coaching.
Bovendien hanteren van Gaal en Mourinho een totaal andere filosofie.

Maar zoals ik al zei: jij interpreteert het leren van een leraar als jatten...dan heeft discussieren met jou hierover niet echt zin...

29 oktober 2014 om 15:34

Dit is wederom zo'n schoolvoorbeeld van iemand geeft kritiek en wordt gelijk aangevallen op zijn eigen prestaties, dus eigenlijk moet jij ook je mond dicht houden, want jij hebt helemaal niets in het voetbal bereikt.... als je het zo gaat bekijken tenminste...

Iedereen mag zijn of haar mening en als iemand dat dan doet hoef je die persoon niet gelijk aan te vallen op zijn of haar prestaties.

Dit is Domenech zijn mening over Mourinho, dat kan en dat mag... of het waar is doet er niet echt toe, je mag het overigens wel goed beargumenteerd meldde wanneer het onjuist is.

29 oktober 2014 om 15:44

Joh heb je gelijk in.. Dat mag iemand vinden..

Net zoals ik mag vinden dat Domenech één van de grootste clowns die ik ooit als trainer heb gezien..

Ik zag de ironie van de situatie in.. En zie niet helemaal in waarom dit nieuws is.. Behalve dat hij vooral zijn boek wil verkopen...

Grappig gevonden en lekker licht cynisch gebracht. Ik hou daar wel van..

Veel boeken de laatste tijd vanuit het voetbal en geen van alle literair hoogstaand geschreven werken, maar wel degelijk en zeer vermakelijk. Ik lees ze in ieder geval graag en geeft je bijna altijd een andere kijk op het recente verleden van het voetbal.

Wel benieuwd of deze in het Nederlands verschijnt.. denk het niet eigenlijk

29 oktober 2014 om 11:12

Het is een beetje de vraag inderdaad in hoeverre je een dergelijk boek als 'serieuze leesstof' moet betitelen. Natuurlijk moet je deze man niet lezen alsof je een goed onderbouwde analyse aan het bestuderen ben.

Het zijn gewoon de memoires van een dorpsgek en zo moet je het ook lezen. Dan kun je er waarschijnlijk om lachen.

Maar zijn veeg uit de pan naar Zidane toe is natuurlijk terecht. Ongeacht de prestaties van Domenech en zijn volslagen incompetentie, heeft hij daar een goed punt. Wat Zidane deed mag in de top 10 van allerdomste acties ooit.

29 oktober 2014 om 11:21

Om Domenech nu gelijk een dorpsgek te noemen gaat mij echt te ver. De man was jarenlang erg goed met de jeugd, maar het gebrek aan fantasie bij de nationale selectie brak hem op. Mooie voetballers werden robotjes en het is een eigenschap van veel Fransen om hun koppigheid niet te laten varen.

Nu heeft Frankrijk ook fantastische spelers, maar het levert vooralsnog bar weinig op met zijn opvolger.

29 oktober 2014 om 11:25

Jij vindt Tarot-kaarten gebruiken om te bepalen welke spelers er op het veld moeten staan wel een taak van een serieuze trainer? Of het niet selecteren van spelers met een bepaald sterrenbeeld omdat daar een conflict zou liggen met zijn eigen sterrenbeeld?

Nou ja, ieder zijn ding natuurlijk.

29 oktober 2014 om 11:30

Nee, waar zeg ik dat?

29 oktober 2014 om 11:34

Ik zeg niet dat jij dat zegt, ik stel je een vraag.

Ik vind een trainer die dat soort zaken gebruikt om zijn selectie te bepalen wel kwalificeren als dorpsgek.

Nee meneer Domenech laten we de opstellingen en selecties maar door de Tarot kaarten laten bepalen.
Wat een gelul van deze man, is gewoon jaloers dat een "vertaler" het in alle opzichten beter heeft gedaan als hij zelf.

Ik ben absoluut geen fan van Mourinho, maar hij is een van de weinige trainers die niet 'blind' en vaststanding een filosofie aanhangt en geen last heeft van rare bijgeloven, maar zich telkens aanpast en logisch nadenkt. Hij speelt om te winnen en niets anders, dat moet je hem wel nageven.

En ik kan me voorstellen dat het bij mensen als Domenech, die zijn hele leven in de voetballerij zit, het succes van Mourinho vreemde gevoelens oproept.

Waarschijnlijk is hij nogsteeds bitter van dat Makalele incident. Ach, je moet toch iets doen om meer boeken te verkopen. Dat staat vast wel ergens in de sterren.

Ten eerste kent deze clown Mourinho niet eens persoonlijk, om nog maar te zwijgen over de prijzen die hij gewonnen heeft.
Ten tweede mag hij alleen maar dankbaar zijn dat hij zo'n grootheid als Zidane heeft mogen coachen. De meeste trainers met zijn kwaliteiten trainen de Jupiler League o.i.d.

Om dan die ene domme fout te benadrukken vind ik wel triest.

Wie is Domenech om een topcoach als Mourinho te bekritiseren, laat staan een geweldenaar als Zidane. Wat een belachelijk vent. Is iemand geïnteresseerd in dat boekje? Wat een malloot en de meest amateuristische trainer die er bestaat.

Ik vind het een logische link, maar wel wat overdreven lijkt me haha. Je kan het zien als zelf iets oppikken van de teksten die je vertaalt of het jatten van de wijsheden van die coaches

Raymond Domenech is een gevaarlijke gek. Hij trok horoscopen om zijn selectie samen te stellen. Veel gekker kan je ze niet meer vinden.

En dan gaat uitgerekend deze faaltrainer één van de meest succesvolle coaches ooit, even de les spellen.

Nu ja, mensen hebben het meestal niet graag wanneer iemand van buiten de inner circle, hun wereldje binnenwandelt en dan nog succesvol is ook.

Jaloezie en nijd steekt dan snel de kop op. Het is hier niet anders.

Raymon Domenecht beter bekend als de eeuwige verliezer.
Nooit iets bereikt en dan een succescoach en een wereldspeler beledigen.
Triest! Kan niet wachten op de reactie van Mourinho.

Zo, weer eens een regel uit een biografie gequote waar vervolgens zoveel nutteloze info omheen gezet wordt om een artikel te vullen. Vervolgens gaat heel vz (althans, iedereen in dit artikel) helemaal los op Domenech zijn eigen prestaties en wordt hij als dorpsgek en weet ik het wat neergezet. Jullie zijn een stel schapen, laten je allemaal voor een karretje spannen en dansen als marionetten. Precies zoals vz het wil.

Dat deze man gewoon zijn mond houdt. Hij heeft het Franse voetbal compleet naar de klote geholpen.

wat heeft domenech in zijn carrière eigenlijk gewonnen en waar is hij niet met slaande deuren vertrokken is hier de vraag ? dat hij zulke quotes neer schrijft is natuurlijk enkel om zijn boek te promoten , nog een laatste maal wat trachtten te verdienen met voetbal want op een normale wijze zal domenech nooit meer wat verdienen in het voetbal wereldje !

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren