Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

PSV boekt na zware jaren weer kleine winst van 400.000 euro

Laatste update:

Na een paar moeilijke jaren heeft PSV het financieel weer wat meer op de rit. Dinsdag publiceert de club uit de lichtstad zijn financieel jaarverslag. Daaruit blijkt dat er een positief resultaat is geboekt van 400.000 euro. Dat is 100.000 euro meer dan een jaar geleden. De hoop was dat de club break-even zou draaien, maar in praktijk zijn de cijfers dus zelfs nog wat gunstiger uitgevallen.

/

PSV laat op de clubwebsite weten blij te zijn met de goede cijfers. In het seizoen 2013/14 werd men geconfronteerd met een crisisheffing van 2,6 miljoen euro vanuit de overheid, na de 2,5 miljoen euro van een jaar eerder. Desondanks is men er toch in geslaagd een positief resultaat te boeken. Dat de winst over het boekjaar 2013/14 niet hoger uitvalt, heeft mede te maken met investeringen die de club deed in de opleiding, het stadion en de spelersgroep.

De verkoop van Kevin Strootman aan AS Roma, vorig jaar zomer, heeft bijgedragen aan de huidige financiële situatie. Hij werd voor een som van minstens 17,1 miljoen euro van de hand gedaan aan de Italianen en dat betekende een fikse opsteker voor PSV. “Ook voor het lopende seizoen 2014-2015 verwacht PSV een positief resultaat”, laat de club dinsdag weten. Vier jaar geleden was er nog een gigantisch tekort, van zo'n twintig miljoen euro.

Voorzitter RvC
Peter Swinkels is per 1 januari 2015 niet langer de voorzitter van de Raad van Commissarissen bij PSV. De Eindhovense club gaat verder met Jan Albers als president-commissaris. Hij behoorde al tot de RvC en volgt Swinkels na de jaarwisseling op.

Ik denk dat PSV de komende jaren nog gezonder wordt

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooi om te lezen. Enige wat mij zorgen baart is dat alleen de verkoop van strootman voor een exorbitant bedrag heeft bijgedragen aan een klein winstje. Dit houdt dus in dat Psv structureel een massaal bedrag verlies draait. Zorgelijk vind ik dat!

28 oktober 2014 om 14:19

Er staat dat PSV investeringen heeft gedaan in stadion, opleiding en spelersgroep. Je kan toch ook wel bedenken dat die investeringen niet gedaan zouden zijn als Strootman niet was verkocht?

28 oktober 2014 om 14:37

Je gaat mij niet vertellen dat er voor 17 miljoen euro extra is geinvesteerd in die zaken. Oftewel, wanneer die miljoenen van strootman er niet waren geweest zou er alsnog een verlies geleden worden van pak m beet 10 miljoen euro.

28 oktober 2014 om 14:42

Anders lees je het jaarverslag even? Ik kan ook wel met slappe argumenten komen en mezelf een duimpje omhoog geven, maar dat geeft me nog geen gelijk.

28 oktober 2014 om 14:46

@oxxis,

Dat ga ik jou nu dus wel vertellen.
De aankoop van Maher was 7 miljoen? Ruiz is gehuurd voor 1 miljoen. Daarbij heeft men nog extra geld in het stadion en de jeugdopleiding gestoken. Hou het op 3-5 miljoen. Houdt dus in dat er geïnvesteerd is voor 11 tot 14 miljoen. Bovendien staat het er financieel erg goed voor. Even hieronder wat citaten van Rik Elfrink (psv watcher van Ed)

- Opmerkelijk ook: PSV wees afgelopen zomer een bod van minstens 20.000.000 op Depay af.

- Het bod op Depay was concreet. Ook wees PSV een enorme bieding op Wijnaldum af.

- PSV heeft over 2013-2014 een winst van 0,4 miljoen euro geboekt. 0,1 miljoen meer dan het jaar ervoor.

- PSV en de spelersgroep willen kampioen worden. Mede daarom zijn alle miljoenen afgewezen.

- PSV heeft de spelersgroep voor 20 miljoen op de balans staan. Ik schat de huidige marktwaarde op meer dan 70 miljoen. Enorme reserve dus.

- PSV heeft 12 miljoen euro op de bank. In de winterstop mag niemand weg, PSV hoeft niet te verkopen. Club wil per se titeldroom realiseren.

28 oktober 2014 om 14:47

En jij gaat mij wel vertellen dat er dus niet voor 17 miljoen is geïnvesteerd?

28 oktober 2014 om 14:47

Er is toch ook in spelers geïnvesteerd. Bruma, Schaars, Arias, Ruiz, Maher, Park.

Bruma, Schaars en Maher is al meer dan 10 miljoen dus die 17 haal je makkelijk hoor.

28 oktober 2014 om 14:47

Je komt zelf ook met slappe argumenten ja, want jij komt net zo goed niet met cijfers. Ik geef alleen aan dat PSV geen 17 miljoen bovenop de huidige investeringen gedaan heeft, want dat zou een gigantisch bedrag zijn. Ter vergelijking, Ajax investeert jaarlijks 7 miljoen in de jeugdopleiding en is daarmee de club die het meest in de jeugd investeert van europa.

En wat betreft die duimpjes, ik heb er nu zelfs al 2, dus hou je stoere praatjes lekker voor je met dat ik mezelf duimpjes omhoog geef. Wil het best even doen als jij daar gelukkig van wordt knul?

28 oktober 2014 om 14:53

Er is bovenop de vaste kosten extra geïnvesteerd in bijvoorbeeld in de Herdgang zodat Jong PSV daar kon gaan spelen. Verder hebben ze 5 miljoen geïnvesteerd in het stadion voor vernieuwingen en verbouwingen Maar zoals ik hierboven al zei is het grootste deel gewoon in spelers geïnvesteerd.

28 oktober 2014 om 14:55

jesseessej,

je komt met 11-14 miljoen, dat zou toch alsnog een begrotingstekort zijn van 3-6 miljoen? Dan daarbij hebben we het hier over extra investeringen, dus bovenop de huidige zaken. Ook vergeet je hier de verdere verkopen van psv mee te tellen.

28 oktober 2014 om 14:58

Die 17 miljoen krijgt PSV niet zomaar ineens op de bank bijgeschreven. Dat wordt (net als met die transfer van Tadic) in termijnen betaald, waarschijnlijk in termijnen van 3 a 4 miljoen ofzo. Dat is lekker gezien je elk jaar wat bij krijgt, maar je hoeft niet te verwachten dat er dan opeens 5 miljoen extra aan spelers bijgekocht kan worden.
Ik schat dat er 3 a 4 miljoen extra is geinvesteerd. O.a. in de Wifi in het stadion, volgens mij kostte dat project al iets van 2 miljoen. Daarnaast is er meer aan de jeugd besteed. Ze hebben dus geen 17 miljoen daarboven op geinvesteerd.

28 oktober 2014 om 14:58

Wat ik niet zo goed aan je reacties begrijp is dat je het zeker weet dat PSV geen 17 miljoen heeft geïnvesteerd. Maar ik zie verder ook nergens in je reacties wat PSV dan wel heeft geïnvesteerd.

Dus ik vraag me af waar jij de wijsheid in pacht vandaan hebt?? Kom aub met cijfers voordat je dingen gaat beweren/ ontkrachten. Want op dit moment zijn het (zoals al eerder gezegd) slappe argumenten op niets meer gebaseerd dan lucht!

28 oktober 2014 om 15:02

PSV heeft afgelopen jaar geïnvesteerd in een nieuw kunstgras veld op De Herdgang (traningscomplex) voor Jong Psv, plus de bouw van een kleine tribune en faciliteiten zodat Jong PSV niet meer in het Philips Stadion hoeft te voetballen in de hoop de grasmat minder te belasten.

Verder hebben ze ook geinvesteerd in een Wifi systeem in het stadion zodat je in principe met je smartphone eten/drinken kunt bestellen(of zo iets dergelijks; ik maak er geen gebruik van dus van mij hoefde dat niet).

28 oktober 2014 om 15:36

die 17 miljoen kan psv niet volledig als winst boeken. Zou ook niet helemaal boekhoudkundig juist zijn. Net zoals ze het aankoopbedrag niet in 1 keer als kostenpost opboeken. Dit geldt voor alle investeringen. Dus gaan rekenen met die 17 miljoen is totaal zinloos.

28 oktober 2014 om 17:10

Oxxis...

Kom je al bijna klaar

28 oktober 2014 om 21:43

@teunteun, ik dacht dat clubs, ookal krijgen ze bedragen in termijnen...wel meteen die transfersommen op hun begroting kunnen bijschrijven aangezien het ''gegarandeerd'' geld is.
Kan er naast zitten, volgens mij zei iemand dat een keer hier op VZ een jaar of 2 terug.

Maar als je dat doet zou je ook je aankopen er direct op moeten zetten.
Heb me niet verdiept in de materie van Psv, wel in die van Ajax per ongeluk, maar daar gaat het hier niet over

28 oktober 2014 om 14:20

Onzin er is voor miljoenen geïnvesteerd in het stadion, de opleiding, het trainingscomplex en spelers. Dat hadden ze ongetwijfeld niet gedaan als daar geen geld voor was geweest.

28 oktober 2014 om 14:24

Die kosten waren in gecalculeerd dat er verlies zou worden gedraaid dus heel zorgelijk was het niet afgelopen zomer heeft PSV overigens ook een bedrag van 20 miljoen afgeslagen op Memphis dus de winst had ook weer flink hoger kunnen zijn maar er werd gekozen voor sportieve ambities

28 oktober 2014 om 14:39

Die centen voor Memphis zouden ook helemaal niet meetellen voor deze jaarcijfers, dus dat de winst nog hoger uit kon vallen is onzin.

28 oktober 2014 om 14:40

Niet helemaal nee maar als je dan weer kijkt dat de selectie op de balans staat voor maar 20 miljoen, weet je dat daar ook veel 'verborgen' geld zit

28 oktober 2014 om 14:42

Dat ligt eraan op welk moment hij in de zomer verkocht was. Het geld van Strootman word nu pas meegeteld omdat hij vrij laat werd verkocht, maar de transferinkomsten van bijv Mertens en Lens zijn in het vorige boekjaar meegenomen.

28 oktober 2014 om 21:48

Correct, stel Memphis word bij het openen van de transfermarkt verkocht dan staat deze er wel op bij de eerstvolgende cijfers.
Daarom heeft bijvoorbeeld Ajax ook ''maar''wat je maar noemt) 16 miljoen winst.
Volgend seizoen zal dit wel rond de 25-30 liggen, afhankelijk van de betaalmetode waar onze spelers mee zijn verkocht(direct of in termijnen, of gedeeltelijk + termijnen)

Op zich ziet het er weer goed uit voor Psv, verwacht dus dat Depay volgend jaar wel verkocht word, daarna heb je ook nog Maher die sterker begint te spelen de laatste tijd.
Als je in ieder geval zorgt dat je jaarlijks 8+ miljoen verkoopt dan ben je gewoon kerngezond.

Nu is het wel te hopen dat je niet teveel kwaliteit verliest, want je moet ook presteren.
En wie weet word PSV kampioen, dan heb je toch minimaal wel 16 miljoen uit de CL.

28 oktober 2014 om 14:33

Ook een mooi feit is dat PSV de huidige selectie voor 20 miljoen op de balans heeft staan, terwijl de huidige marktwaarde meer dan 70 miljoen is. Dit zijn allemaal kleine dingen waarin PSV een stuk realistischer is geworden, net als het begroten op Europa League en niet op Champions League.

Hierdoor loopt PSV veel minder risico en kan het in de toekomst eigenlijk alleen maar financiële meevallers krijgen. Mochten ze kampioen worden (champions League) en grote verkopen (die Niet per se nodig zijn dan).

Heeft iemand enig idee hoeveel schulden PSV nog heeft?

28 oktober 2014 om 14:25

Je bedoelde neem ik aan het bedrag dat de gemeente betaald heeft voor de grond onder het stadion en de Herdgang? PSV betaald elk jaar 2,4 miljoen geloof ik dus het openstaande bedrag zal nu nog iets van 40 miljoen zijn denk ik.

28 oktober 2014 om 14:36

Korte termijn 26.8, lange termijn 30,9 dus samen 57.7m. Dat is al heel wat minder dan vorig jaar, toen was het samen 73.6m.

28 oktober 2014 om 14:37

Ja volgens mij moet PSV de komende 35 jaar nog iets van 2 miljoen per jaar betalen aan de gemeente om deze schuld af te lossen. Hiervoor hebben ze eenmalig iets van 50 miljoen gekregen ofzo. Voor PSV is dit een vrij gunstige rente nog (ondanks dat je 20 miljoen meer betaalt), omdat je nu minder kwijt bent dan bij de bank. Daarom wordt ook nog onderzocht of hier geen sprake is van staatssteun omdat de rente eigenlijk niet marktconform is. Verder zullen ze ook nog wel wat andere leningen hebben die andere voetbalclubs vaak ook hebben

28 oktober 2014 om 14:26

PSV heeft geen schulden alleen lopende leningen die veel clubs hebben.

28 oktober 2014 om 14:36

Dat zijn dus schulden Psvf4n . Ik zeg niet dat het erge schulden zijn, maar ze hebben ze wel

28 oktober 2014 om 18:02

Een lening aangaan is per definitie een schuld hebben. Even terug naar schoop jij.

28 oktober 2014 om 14:30

Het zijn leningen. Leningen worden schulden als je de betalingsverplichtingen niet nakomt.

28 oktober 2014 om 14:50

Dat is complete onzin. Een lening IS een schuld. En zolang je aan de verplichtingen voldoet en niet buiten proporties leent zijn schulden geen probleem.

Mooi nieuws dat er toch nog winst is gemaakt na het bijna falliet verklaard worden. Tiny Sander heeft hierin echt puik werk gedaan waarop Gerbrands op voort kan bouwen. Naast de minimale winst is er toch veel besteed in de selectie opleiding, stadion en herdgang!

Gaat weer de goede kant op na mijn mening.

Goed nieuws, mooi dat er weer zwarte cijfers zijn.
Werd ook nog gemeld dat PSV afgelopen jaar een bod van minstens 20 miljoen op Depay heeft afgewezen en ook een miljoenen op Wijnaldum is afgewezen, geeft toch aan dat alles en iedereen bij PSV dit jaar voor de titel wil gaan!

Ik las ook dat ze een bod van 20 miljoen op Depay hebben afgeslagen. Goed dat ze het sportieve voor het financiële prefereren.

28 oktober 2014 om 14:26

Als je goed leest is door de verkoop van strootman geïnvesteerd in het stadion spelersgroep etc etc

28 oktober 2014 om 14:28

Hoe weet jij dat PSV een grote verkoop nodig heeft om break-even te draaien? Ik neem aan dat er geen gat van 15 miljoen op de begroting staat dat ze denken op te vullen met de verkoop van een speler. PSV heeft het afgelopen jaar ook aardig was miljoenen geïnvesteerd in het stadion, de Herdgang, de jeugdopleiding en de spelersgroep.
PSV heeft Champions League inkomsten niet meer meegenomen in de begroting, dus zijn financieel niet afhankelijk van een kampioenschap.

28 oktober 2014 om 14:34

Leuk dat je onrust zoekt die er niet is, maar je hebt kennelijk niet gelezen. En erger nog, je snapt de hele achtergrond niet. Er is na de verkoop van Strootman aangegeven dat, naast andere investeringen die van dat geld zijn gedaan, een deel mocht worden uitgegeven aan nieuwe spelers.

Als Strootman niet was verkocht, dan waren er ook minder investeringen gedaan. Bij Ajax is dat trouwens niet anders, als daar een jaar niemand wordt verkocht worden bepaalde investeringen ook niet gedaan of uitgesteld.

En vertrekkende topspelers is een fact of life. Dat moet een Ajax-supporter toch begrijpen. Net als dat een Ajax-supporter moet begrijpen dat 1 of 2 vertrokken spelers, geen garantie zijn voor een verloren jaar. PSV heeft in de afwezigheid van Wijnaldum en Depay ook gewoon prima resultaten gehaald de afgelopen weken. Sterker nog, de vraag is of Wijnaldum op dit moment een versterking is voor de basis.

Spelers vertrekken, nieuwe spelers komen. Zo zal het altijd gaan.

28 oktober 2014 om 14:49

Ik zoek geen onrust, ik wil alleen proberen het verschil tussen die grote transferinkomsten van meer dan 20 miljoen, als je ook Toivonen en Marcelo meerekent en de winst verklaren. Heb inmiddels al gezien dat er voor 15 miljoen is geinvesteerd in Arias, Schaars, Maher, Bruma en Jozefzoon. Ik dacht dat dat bedrag een stuk lager lag.

28 oktober 2014 om 14:40

Psv begroot al jaren niet meer op CL maar op EL. Zodoende is het mislopen van ren kampioenschap sportief gezien desastreus, maar financieel gezien niet

Mooi om te horen. En straks zullen waarschijnlijk Depay , Willems , Wijnaldum en misschien Arias ook nog vertrekken. Wat zeker zo'n 40 tot 50miljoen kan opleveren. Waardoor Psv er dus nog gezonder er voor zal staan. En wellicht worden ze ook nog kampioen wat weer zo'n 17miljoen aan CL opbrengsten oplevert. Mits de nr2 van de Eredivisie niet de CL haalt.

@ Ignition
Precies, nu hebben ze met oa Willems en Depay wel zekerheidjes voor transfermiljoenen de komende jaren maar het lijkt me niet handig omdat zo afhankelijk van te zijn als bovenstaande cijfers doen vermoeden, want dat kom je er niet.

Tiny Sanders bedankt!

Het was zijn taak PSV financieel weer op de rit te krijgen en dit is boven verwachtingen sneller gelukt dan verwacht. Hopelijk staat de structuur er nu om dit voort te zetten en de winst exponentieel te laten groeien. Maar eindelijk weer positieve cijfers boeken is uitstekend nieuws!

28 oktober 2014 om 14:49

Precies, toch grotendeels de verdienste van Sanders. Natuurlijk hebben we sportief ingeleverd ten opzichte van 2005, maar we weten allemaal dat de risico's die toen zijn genomen ons bijna de kop hebben gekost.

Nu is de financiële situatie stabiel, maar zeker nog niet geweldig. Nu is het zaak om de komende jaren, naast slim investeren in nieuw talent, ook jaarlijks de financiële vruchten te gaan plukken van onze eigen jeugdopleiding. Te beginnen met Depay komende zomer.

Het is nu eenmaal de 21e eeuw, waar je als Nederlandse topclub vooral opleidt voor de bankrekening en een incidentele uitschieter in Europa.

29 oktober 2014 om 05:36

@ Church89

Exponentiële groei zal moeilijk te bewerkstelligen zijn voor Psv, dan doel ik met name op het opschroeven van de begroting. Door de gemeente deal wilt de gemeente Eindhoven de aankomende vijftien tot twintig jaar niet willen meewerken op wat voor manier dan ook als het gaat om een stadion uitbreiding of de bouw van een nieuw onderkomen. Echt groeien zal dus lastig worden, daarnaast zijn de sponsor inkomsten ook terug gelopen. Dan zul je het toch moeten hebben van goede transfers en Champions League voetbal, al kun je beiden niet als een structurele geldstroom zien.

29 oktober 2014 om 11:57

@afca

Daar heb je (helaas) gelijk in. Ik weet dat er plannen zijn voor een nieuw onderkomen of een uitbreiding, maar totdat dit werkelijkheid is zal de groei voornamelijk uit de verkoop van spelers moeten komen (wat niet structureel elk jaar hetzelfde is) alsmede plaatsing voor de CL (ook niet structureel).

29 oktober 2014 om 14:18

@ Church89

Precies, hoewel ik de nood wel begreep maar ik snap nog steeds niet waarom PSV toen des tijd niet naar de gemeente ging met een ander verhaal en andere vraag. Wij PSV gaan een paar jaar op de blaren zitten en vragen of de gemeente oren heeft naar een vergelijkbare constructie zoals bij Ajax en de Amsterdam Arena.

Volgens mij zou zo´n constructie op termijn winstgevend zijn voor Psv, de gemeente Eindhoven en het lokale bedrijfsleven. Nu ben ik al een tijdje niet meer in het zuiden des lands geweest, maar volgens mij is/was er genoeg ruimte aan de rand van Eindhoven om een nieuw en groter stadion te bouwen. De enige manier om de begroting echt op te schroeven in Nederland is via een grotere stadion capaciteit. Persoonlijk vond ik de "gemeente deal" juist de meeste verkeerde oplossing voor de toekomst van Psv.

Opmerkelijk aan het verslag is:

PSV heeft de selectie voor 20 miljoen op de balans staan. Dit is in principe alleen Memphis al waard. Waarde van de selectie ligt toch wel 50 mill + even een schatting gemaakt, enorme reserve is er hier opgebouwd

28 oktober 2014 om 14:35

Edit: 5 keer lijkt me wel genoeg nu.

28 oktober 2014 om 14:42

De waarde van de selectie is niet iets wat je als club zelf mag bepalen. Daar zijn rekenregels voor vanuit de Uefa of Fifa (weet ik niet zeker).

Ik weet ook niet precies hoe die rekensom werkt. Het had ofwel te maken met de aankoopprijs van spelers, of met de loonwaarde in combinatie met de salarisafspraken in het contract.

Beetje vaag verhaal omdat ik niet exact weet hoe het zit, maar ik weet wel zeker dat PSV dit niet uit de grote duim mag zuigen. Anders kan elke club wel zeggen dat ze gezond zijn door gewoon onrealistische waardes aan spelers te koppelen.

28 oktober 2014 om 16:00

@hoppa! die regels zijn vrij simpel. Een Depay komt uit eigen opleiding. Daar is nooit 1 cent voor betaald aan een derde club dus die staat voor 0 op de balans. Ook al heeft een club ooit 20 mio voor hem geboden.

Maar stel dat PSV een speler koopt voor 4 mio met een contract van 4 jaar, dan staat die speler direct na aankoop voor 4 mio op de balans en dan schrijft PSV daar elk jaar 1 mio op af. Die 1 mio afschrijving komt uiteraard ten laste van de winst.

Als diezelfde speler na 3 jaar, als hij dus nog maar voor 1 mio op de balans staat, voor 5 mio wordt verkocht is de winst 4 mio.

28 oktober 2014 om 14:44

De waarde van de selectie is niet gebaseerd op transferwaarde (want dat is geen vaste waarde) maar de waarden van de contracten die de spelers bezitten.

28 oktober 2014 om 14:49

@merijn, dat was dus de tweede optie die ik noemde.

28 oktober 2014 om 14:46

Is logisch en niks opmerkelijks aan.
Iedere club doet dat namelijk.
Zal wat zijn als je de spelers *over*waardeert op je eigen balans en je de boel rooskleuriger maakt dan het is.

28 oktober 2014 om 15:10

Precies, dan zouden ze zichzelf, de supporters en de spelers voor de gek houden. Toch is dit ook slim, want wat als Memphis en Gini onherstelbaar geblesseerd raken, dan zit je met dikke min cijfers vanwege onverwachte gebeurtenissen.

28 oktober 2014 om 15:15

Precies en dan breng je de club gewoon in de problemen.
Maar ja PSV weet heus wel wat ze doen. Zie de winst. Ik zei het hiero al eerder. Dit is geen kleine winst, maar een verantwoorde winst die later ongetwijfeld zal uitgroeien tot een riante winst, omdat ze kapitaal op het veld hebben staan. Geen garantie uiteraard, maar wel realistisch gezien hun huidige selectie.
Dit hoeft PSV niet tot uiting te brengen op de balans, maar later @ de resultatenrekening.

28 oktober 2014 om 16:02

@psvf4n, Depay komt uit eigen opleiding. Daar is nooit 1 cent voor betaald aan een derde club dus die staat voor 0 op de balans. Ook al heeft een club ooit 20 mio voor hem geboden.

Maar stel dat PSV een speler koopt voor 4 mio met een contract van 4 jaar, dan staat die speler direct na aankoop voor 4 mio op de balans en dan schrijft PSV daar elk jaar 1 mio op af. Die 1 mio afschrijving komt uiteraard ten laste van de winst.

Als diezelfde speler na 3 jaar, als hij dus nog maar voor 1 mio op de balans staat, voor 5 mio wordt verkocht is de winst 4 mio.

Daley Blind zag je bij Ajax ook niet op de balans staan na het WK, ook al was zijn waarde toen de lucht in geschoten.

Toch enorm respect voor Tiny Sanders. Die binnen een paar jaar de club er weer redelijk bovenop heeft geholpen. Ook niet de leukste taak om alleen te komen saneren e.d.

Nu aan Gerbrands om deze ingeslagen weg voort te bewandelen en dan komen de prijzen vanzelf wel weer. 7 slechte jaren, 7 goede jaren. Dus we zijn weer aan de beurt hier in Eindhoven

28 oktober 2014 om 15:54

Sanders was een uitstekende man voor het moment, namelijk een crisismanager die oa met de gemeente constructie in staat was de club van ondergang te behoeden. Maar het is geen voetbalman met een lange termijn visie, dus beter voor PSV dat hij nu weg is.

28 oktober 2014 om 16:12

Helemaal met je eens!!

29 oktober 2014 om 05:43

@ Cyprioot

Precies en met name op de lange termijn heeft PSV wel een probleem, wie zijn opvolger ook word; de beste man is niet de benijden. Echte doorgroei mogelijkheden zijn er niet, een uitbreiding of de bouw van een nieuw stadion zit er de aankomende vijftien tot twintig jaar niet in als de gemeente woord houd. Qua sponsor inkomsten is het ook minder geworden en kan PSV alleen nog geld verdienen aan transfers en Champions League voetbal, helaas kun je daar als Nederlandse topclub ook niet op bouwen. Ik ben dus benieuwd hoe Sanders zijn opvolger het gaat doen want hij heeft een zware noot te kraken.

Het zal altijd de vraag blijven wat er van PSV was geworden zonder die deal met de gemeente die achteraf bezien staatssteun leek te behelzen, maar aan de andere kant heeft het NL voetbal, en dus ook mijn club, PSV nodig en dus heb ik nooit gehoopt dat PSV er echt aan zou gaan.

Ik vind het knap dat PSV zonder CL inkomsten in staat is een kleine winst te maken. Ajax lukte dat niet het laatste jaar voordat ze CL inkomen begonnen te genereren.

Verder mogen we er als NL clubs trots op zijn dat we iha financieel gezond zijn. Daar kunnen velen in het buitenland nog een voorbeeld aan nemen ...

28 oktober 2014 om 16:44

Helaas is het zo dat geen enkele club in Nederland bestaansrecht heeft zonder staatssteun!

28 oktober 2014 om 20:01

Vergeet niet dat PSV als één van de weinige clubs de grond, het trainingscomplex De Herdgang en het stadion in eigen bezit had. Dit was van oudsher zo dankzij Philips. Dit vet is PSV nu kwijt en nu betalen ze ook huur net als de meeste andere clubs.

Deze "staatssteun" is overigens een van de betere deals die de gemeente ooit had kunnen doen. De meeste andere gemeenten hebben huurschulden, verbouwingsschulden moeten kwijt schelden. Gemeente Eindhoven heeft geweldige stukken grond aangekocht.

Het jammere is dat deze deal nodig was omdat PSV jaren geld over de balk heeft gesmeten. Eigenlijk zou hij gebruikt moeten zijn om de laatste verbouwing aan het stadion te financieren zodat de locatie in de stad ook nog jaren gegarandeerd was.

28 oktober 2014 om 21:55

Geweldige stukken grond waar niks mee gedaan kan worden....er staat namelijk een stadion en trainingscomplex op.
Overigens voor de gemeente op de lange termijn een fantastische deal natuurlijk.
Op de korte termijn zullen ze er natuurlijk nog geen profijt van hebben.

Prima zaak dit.

Sanders heeft behoorlijk wat puin moeten ruimen en heeft dat in relatief korte tijd uitstekend gedaan.

Nu verder bouwen aan een gezonde toekomst .

Gelukkig zit er enorm veel kapitaal in de selectie dus kunnen ze in eindhoven de toekomst weer wat zonniger tegemoet gaan zien.

Toch vind ik het tegenvallen vergeleken met andere clubs. En de transferwaarde van de spelers is altijd wat de gek er voor geeft. Wijnaldum zal minder waard worden nu hij niet meer basisspeler van Oranje is. Ik vind het beleid van Ajax toch beter.

28 oktober 2014 om 21:58

Ligt er aan wat je beleid is, je kan prima een beleid hebben dat gebasseerd is op veel kopen, zolang je er winst mee boekt bij verkopen is het prima.
Net als dat Ajax er op hoopt dat er talentjes komen die veel geld gaan opleveren.
Maar dat is allemaal gokken, wie gokt kan ook verliezen...stel je plan loopt niet zoals je had gehoopt dan zal je op de blaren moeten zitten.

Het beleid is na jaren van achteruitgang wel verstandiger geworden. Het eigen bezit is drastisch afgenomen maar met de gronddeals is de club wel grondig geherstructureerd (en nog altijd schuldenvrij) en er staat nu eerste elftal met veel 20-25 jarige talenten (waarvan11 zelf opgeleid), waarvan alleen Arias, Hiljemark, Guardado, Mirin en Ritzmaier niet Nederlands zijn.

De kosten zijn goed onder controle. De omzet van €63,3 miljoen (met een winst van €400.00) is gewoon een goed resultaat voor Psv, aangezien er weinig sportief succes behaald is. Daarnaast is er ook €5 miljoen geinvesteerd in de Herdgang (kunstgras, tribune, verlichting en een hyper-modern Fieldlab) en in de verbetering van het Philips stadion (o.a. gratis Wifi).

Gezien de marktwaarde, is een balanswaarde van €20 miljoen voor de huidige selectie een garantie voor (financieel) goede jaren. Er zijn nl. relatief weinig afschrijvingen en met 1 verkoop per jaar moet dit gedekt zijn. Een evt. titel garandeerd €10 miljoen extra inkomsten uit de CL. Het zou me ook niks verbazen als dan de huurlingen Rekik, Guadado en Isimat-Mirin definitief aangekocht worden. Bovendien lopen enkel de contracten af van Koch, Tamata, Rayhi en Bakkali.

Onze top-3 is weer gezond en onze competitie als geheel staat er ook ontzettend goed voor: Gezamenlijk break-even (incl. crisis-tax) en een zeer goede bezettingsgraad in de stadions. Nu moet er wel weer Europees gepresteerd gaan worden anders glijden we helemaal weg op de UEFA-ranking.

Wtf, ik vraag me toch af waar al dat geld dan is gebleven??? Niet alleen 17.1 miljoen aan transferinkomsten van strootman!!! Ze hebben meer dan 30 miljoen aan transferinkomsten gehad toen!!! Moeten ze toch eens uitleggen dat wanneer je maar voor 8 miljoen aan spelers mocht kopen.. Die andere 22 miljoen is gebleven??
Echt niet in de nieuwe spelersgroep en jeugdopleiding!! Dus.....

Daarbij vind ik ook dat PSV eens harder moet worden. Wat Philips PSV betaald voor sponsoring is gewoon lachwekkend.. Zelfs Ajax krijgt meer van een sponsor die geen enkele band met de club heeft. Daarbij komt nog eens:
- Philips stadion (betalen 0 euro voor die naam.. Dus betalen of andere naam stadion van iemand die er wel voor betaald)
- meer geld krijgen voor shirtsponsoring, anders andere zoeken
- geen enkele ex-Philips topman meer die lucratief baantje in bestuur krijgt

Philips sponsort een olympische spelen voor 100miljoen, maar d'r eigen club maar een prikkie geven en lachen om t bedrag.

Als Philips niet wil betalen.. Dan ook geen naam.
Ik zeg dan desnoods maar andere naam

29 oktober 2014 om 05:56

@ Erwin2209

Ajax ontvangt meer omdat de merknaam van Ajax zowel nationaal en internationaal groter/waardevoller is dan die van Psv. Dit is niet provocerend bedoeld maar als (merk)naam is PSV denk ik niet zo waardevol. Het is alweer een tijdje geleden dat Philips verklaarde er geen problemen mee te hebben dat PSV op zoek ging naar een betere betalende sponsor. Tot op heden is het nog niet gelukt om een meer betalende sponsor te vinden, en zelfs toen deze discussie nog niet gaande was; is er nooit een bedrijf geweest die meer wilde betalen dan Philips. Daaruit kun je wel concluderen dat die animo er gewoon niet is.

Waarom zou Philips meer betalen ? Philips is in Nederland bekend genoeg en heeft in principe PSV niet nodig om zich te presenteren in Nederland. In het buitenland heeft Philips zich verbonden aan andere grote(re) sportclubs die internationaal Philips beter kunnen uitdragen (zover dat nodig is, want Philips is wereldwijd een genormeerd merk) dan Psv. De mislukte commerciële projecten in Zuid-Korea en China van PSV tonen ook aan dat internationaal PSV ook niet veel voor Philips kan betekenen. Philips kan dus echt niet alleen uit "emotionele" overwegingen PSV veel meer gaan geven.

Ondanks dat ik PSV heus wel gun denk ik niet dat het realistisch is dat PSV er ooit in slaagt om een veel betere betalende hoofdsponsor binnen te vinden. Wellicht dat er nog wat rek in zit, maar veel zal dit denk ik niet zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren